Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 426 din 29 decembrie 2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor
EMITENT: Parlamentul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1 din 3 ianuarie 2024
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. I
Legea nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 14 iulie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, după litera c) se introduce o nouă literă, lit. c^1), cu următorul cuprins:
"c^1) aglomerări de persoane - prezenţa simultană a cel puţin 50 de persoane într-o încăpere, respectiv 25 de persoane în cazul clădirilor având destinaţia de lăcaş de cult, fiecăreia dintre acestea revenindu-i o arie de pardoseală mai mică de 4 m^2;"
2. La articolul 4, după alineatul (2) se introduc patru noi alineate, alin. (2^1)-(2^4), cu următorul cuprins:
"(2^1) Până la data de 1 ianuarie 2024, conducătorii instituţiilor publice prevăzuţi la alin. (1) şi (2) vor dispune începerea evaluării vizuale rapide, realizată în conformitate cu reglementarea tehnică «Metodologie de evaluare vizuală rapidă a clădirilor, Indicativ RTC 10-2022», aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 3.231/2022, pentru construcţiile cu destinaţia de unităţi sau instituţii de învăţământ în care se desfăşoară activităţi didactice şi pentru cele cu destinaţia de spital, policlinică sau dispensar policlinic aflate în patrimoniu. Activitatea de evaluare vizuală rapidă va fi finalizată până la data de 1 noiembrie 2024.
(2^2) Până la data de 1 ianuarie 2025, primarii municipiilor, oraşelor şi comunelor, respectiv primarul general al municipiului Bucureşti şi primarii sectoarelor vor dispune începerea evaluării vizuale rapide, realizată în conformitate cu reglementarea tehnică «Metodologie de evaluare vizuală rapidă a clădirilor, Indicativ RTC 10-2022», pentru clădirile prevăzute la art. 2 lit. c). Evaluarea vizuală rapidă va fi finalizată până la data de 1 iunie 2026.
(2^3) Până la data de 1 ianuarie 2024, conducătorii instituţiilor publice vor dispune începerea evaluării vizuale rapide, realizată în conformitate cu reglementarea tehnică «Metodologie de evaluare vizuală rapidă a clădirilor, Indicativ RTC 10-2022», pentru clădirile prevăzute la art. 3 alin. (3), cu excepţia celor prevăzute la alin. (2^1). Evaluarea vizuală rapidă va fi finalizată până la data de 1 noiembrie 2024.
(2^4) Până la data de 1 ianuarie 2025, conducătorii unităţilor de cult ce aparţin cultelor recunoscute de către statul român, în conformitate cu prevederile Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, republicată, vor dispune începerea expertizării tehnice, realizată de către experţi tehnici atestaţi pentru cerinţa fundamentală rezistenţă mecanică şi stabilitate, în vederea încadrării acestora într-o clasă de risc seismic şi a fundamentării măsurilor de intervenţie, asupra construcţiilor cu destinaţia de lăcaşuri de cult care se află în patrimoniul unităţilor de cult respective şi care au fost construite înainte de anul 1978. Expertizele tehnice în vederea încadrării acestora într-o clasă de risc seismic şi a fundamentării măsurilor de intervenţie vor fi finalizate până la data de 1 iunie 2026."
3. La articolul 4, alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(3) Sursa de finanţare pentru realizarea activităţilor prevăzute la alin. (1), (2), (2^1) şi (2^4) este asigurată de la bugetul de stat sau prin alte surse legal constituite prin Ministerul Educaţiei, pentru instituţiile de învăţământ din subordinea/ coordonarea acestora, prin Ministerul Sănătăţii şi alte ministere şi instituţii cu reţea sanitară proprie, pentru unităţile sanitare aflate în subordinea acestora, precum şi prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, prin Secretariatul de Stat pentru Culte, pentru lăcaşurile de cult ce aparţin cultelor religioase recunoscute de către statul român.
(4) Sursa de finanţare pentru realizarea activităţilor prevăzute la alin. (1), (2) şi (2^1)-(2^3) este asigurată de la bugetele locale sau prin alte surse legal constituite pentru instituţiile de învăţământ şi unităţile sanitare aflate în subordinea acestora, clădiri multietajate cu destinaţie principală de locuinţă aflate în raza administrativ-teritorială şi clădiri de interes şi utilitate publică aflate în proprietatea sau în administrarea autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice locale."
4. La articolul 4, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
"(4^1) Sursa de finanţare pentru realizarea activităţilor prevăzute la alin. (2^3) este asigurată de la bugetul de stat sau din alte surse legal constituite, pentru clădirile de interes şi utilitate publică, aflate în patrimoniul autorităţilor şi instituţiilor publice ale administraţiei publice centrale."
5. La articolul 5, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (2)-(4), cu următorul cuprins:
"(2) Se interzic organizarea şi desfăşurarea de activităţi permanente şi/sau temporare în spaţiile prevăzute la art. 2 lit. a) şi altele asemenea care implică aglomerări de persoane, începând cu data încadrării prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI a clădirii existente, până la recepţia la terminarea lucrărilor de intervenţii realizate în scopul creşterii nivelului de siguranţă la acţiuni seismice.
(3) Se interzice închirierea sau cedarea în comodat/folosinţă a spaţiilor cu destinaţia de locuinţă din clădirile încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI, începând cu data încadrării în clasa de risc seismic RsI, până la recepţia la terminarea lucrărilor de intervenţii realizate în scopul creşterii nivelului de siguranţă la acţiuni seismice al clădirii existente.
(4) Contractele pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor prevăzute la alin. (2), precum şi contractele prevăzute la alin. (3), aflate în derulare la data încadrării clădirii, prin raport de expertiză tehnică, în clasa de risc seismic RsI, încetează de drept la 30 de zile de la data încadrării."
6. La articolul 9 alineatul (2), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins:
"d) finanţarea nerambursabilă de la bugetele locale, totală sau parţială, în limita fondurilor alocate anual cu această destinaţie, prin programe multianuale proprii de acţiuni privind expertizarea, proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie pentru clădirile încadrate în clasa de risc seismic RsI şi care nu întrunesc criteriile prevăzute de Programul naţional de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat."
7. La articolul 10, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(7) Sunt strict interzise amplasarea de mijloace publicitare pe faţada şi/sau pe terasa/învelitoarea imobilului, suspendarea de stâlpi, pereţi, scări interioare şi altele asemenea în cazul clădirilor încadrate în clasa de risc seismic RsI prin raport de expertiză tehnică, realizată conform normativului Cod de proiectare seismică - Partea a III-a - Prevederi pentru evaluarea seismică a clădirilor existente, indicativ P100-3, în vigoare la data expertizării de către experţi tehnici atestaţi pentru cerinţa fundamentală rezistenţă mecanică şi stabilitate."
8. La articolul 12, literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă;
b) subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică."
9. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 14
(1) Beneficiarii subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă sunt unităţile şi subunităţile administrativ-teritoriale, reprezentate de autorităţile administraţiei publice locale.
(2) Beneficiarii subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică sunt autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, inclusiv unităţile aflate în subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, precum şi unităţile de cult ce aparţin cultelor recunoscute în conformitate cu prevederile Legii nr. 489/2006, republicată, pentru clădirile definite la art. 2 lit. b), aflate în proprietatea sau în administrarea acestora."
10. La articolul 15 alineatul (1), partea introductivă şi litera b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 15
(1) Clădirile care fac obiectul subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă vor fi incluse în program, dacă întrunesc cumulativ următoarele criterii:
.............................................................................................
b) valoarea de vârf a acceleraţiei terenului pentru proiectare la cutremur a(g), potrivit hărţii de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică P100-1, este mai mare sau egală cu 0,15 g."
11. La articolul 15 alineatul (2), partea introductivă şi litera b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Clădirile care fac obiectul subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică vor fi incluse în program în funcţie de următoarele criterii:
..............................................................................................
b) valoarea de vârf a acceleraţiei terenului pentru proiectare la cutremur a(g), potrivit hărţii de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică P100-1, este mai mare sau egală cu 0,15 g."
12. La articolul 16 alineatul (1), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) sume din transferuri de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei anual cu această destinaţie pentru lucrările necesare consolidării clădirilor cu destinaţia principală de locuinţă sau a clădirilor de interes şi utilitate publică aflate în proprietatea sau în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor aflate în coordonarea, subordonarea sau sub autoritatea acestora sau a unităţilor de cult recunoscute potrivit legii, şi din bugetele locale sau fondurile proprii ale beneficiarilor, pentru cofinanţarea lucrărilor neeligibile în cadrul programului;
b) sume din transferuri de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei anual cu această destinaţie, conform mecanismului prevăzut la art. 24, pe baza contractelor încheiate cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei pentru lucrările necesare consolidării clădirilor de interes şi utilitate publică aflate în proprietatea sau în administrarea autorităţilor administraţiei publice centrale sau a instituţiilor aflate în coordonarea, subordonarea sau sub autoritatea acestora;"
13. La articolul 16 alineatul (2), literele b)-d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"b) locuinţele şi spaţiile publice cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, aflate în proprietatea sau în administrarea unităţilor administrativ-teritoriale, unităţilor aflate în subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. b);
c) locuinţele şi spaţiile publice cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, existente în proprietatea sau în administrarea autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale, unităţilor aflate în subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. b);
d) spaţii publice cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, aflate în proprietatea persoanelor fizice şi juridice, incluse în subprogramele prevăzute la art. 12 lit. a) şi b)."
14. La articolul 16 alineatul (2), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:
"e) clădiri cu destinaţia de lăcaşuri de cult, precum şi anexele acestora cu destinaţia de locuinţă, aflate în proprietatea unităţilor de cult recunoscute potrivit legii, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. b)."
15. La articolul 18, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Beneficiarii subprogramului proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă realizează măsurile de intervenţie pe bază de convenţie încheiată cu asociaţia de proprietari sau, în lipsa acesteia, cu proprietarii unităţilor locative, precum şi cu proprietarii spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţă din clădirile cu destinaţia principală de locuinţă."
16. La articolul 20 alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 20
(1) După includerea în lista-sinteză, pentru clădirile eligibile a intra în subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă, încadrate în clasa de risc seismic RsI sau RsII prin raport de expertiză tehnică, ordonatorii principali de credite ai unităţilor administrativ-teritoriale în raza cărora sunt amplasate clădirile vor lua măsurile necesare pentru:"
17. La articolul 20 alineatul (2), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) După includerea în lista-sinteză, pentru clădirile eligibile a intra în subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică, încadrate în clasa de risc seismic RsI sau RsII prin raport de expertiză tehnică, ordonatorii principali de credite şi unităţile de cult recunoscute potrivit legii vor lua măsurile necesare pentru:"
18. La articolul 21, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 21
Pentru clădirile incluse în subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă, ordonatorii principali de credite vor lua măsurile necesare pentru:"
19. La articolul 22, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 22
Pentru clădirile incluse în subprogramul proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii pentru clădirile de interes şi utilitate publică, ordonatorii principali de credite şi unităţile de cult recunoscute potrivit legii vor lua măsurile necesare pentru:"
20. La articolul 24, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) În baza ordinului prevăzut la art. 19 alin. (2), în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (6) din Legea nr. 489/2006, republicată, se încheie contracte de finanţare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi unităţile de cult recunoscute potrivit legii, pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire cu încă 2 ani în cazuri justificate, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinaţie, fără eşalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanţare."
21. La articolul 33 alineatul (1) litera a), după punctul (vi) se introduc cinci noi puncte, pct. (vii)-(xi), cu următorul cuprins:
"(vii) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (2^1) şi (2^3) de către conducătorii instituţiilor publice pentru construcţiile cu destinaţia de unităţi sau instituţii de învăţământ în care se desfăşoară activităţi didactice, construcţiile cu destinaţia de spital, policlinică sau dispensar policlinic, de către conducătorii unităţilor de cult ce aparţin cultelor recunoscute de către statul român pentru construcţii cu destinaţia de lăcaşuri de cult în care se desfăşoară activităţi specifice cultului, precum şi clădirile prevăzute la art. 3 alin. (3), cu excepţia celor prevăzute la alin. (2^1);
(viii) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (2^2) de către primarii municipiilor, oraşelor şi comunelor, respectiv primarul general al municipiului Bucureşti şi primarii sectoarelor, pentru clădirile prevăzute la art. 2 lit. c);
(ix) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2) de către proprietarii clădirilor încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI sau ai spaţiilor din aceste clădiri, persoane fizice sau juridice, asociaţiile de proprietari, respectiv de către persoanele fizice sau juridice care au în administrare clădiri încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI sau spaţii din aceste clădiri;
(x) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (3) de către proprietarii spaţiilor cu destinaţia de locuinţă din clădirile încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI;
(xi) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (1) lit. c) privind transmiterea concluziilor raportului de expertiză tehnică şi a încadrării clădirii într-o clasă de risc seismic către autorităţile administraţiei publice locale competente, precum şi către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, în termen de 30 de zile de la data primirii raportului de expertiză tehnică, în vederea asigurării monitorizării acţiunilor pentru reducerea riscului seismic, respectiv notării în partea a III-a a cărţii funciare a imobilului a clasei de risc seismic în care a fost încadrată clădirea existentă."
22. La articolul 33, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Sancţiunile se aplică, după caz, proprietarilor, administratorilor sau primarului general al municipiului Bucureşti, respectiv primarilor sectoarelor municipiului Bucureşti, primarilor municipiilor, oraşelor şi comunelor."
ART. II
(1) Interdicţiile prevăzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, cu modificările ulterioare, inclusiv cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, se aplică începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, pentru clădirile încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) Pentru clădirile prevăzute la alin. (1), contractele pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor prevăzute la art. 5 alin. (2) din Legea nr. 212/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi contractele de închiriere sau cedare în comodat/folosinţă a spaţiilor cu destinaţia de locuinţă, prevăzute la art. 5 alin. (3), aflate în derulare, încetează de drept la 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
ART. III
Prevederile art. I pct. 21 intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
ALFRED-ROBERT SIMONIS
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Bucureşti, 29 decembrie 2023.
Nr. 426.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: