Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 426 din 18 iulie 2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privin regimul deseurilor
ART. 1 Se aproba <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78 din 16 iunie 2000 privind regimul deşeurilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 22 iunie 2000, cu urmãtoarele modificãri şi completãri: 1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 1. - (1) Obiectul prezentei ordonanţe de urgenta îl constituie reglementarea activitãţilor de gestionare a deşeurilor în condiţii de protecţie a sãnãtãţii populaţiei şi a mediului. (2) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta se aplica: a) deşeurilor menajere; b) deşeurilor de producţie; c) deşeurilor de construcţie şi demolãri; d) dereurilor periculoase. (3) Categoriile de deşeuri sunt cele cuprinse în anexa nr. IB." 2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 2. - (1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta nu se aplica: a) deşeurilor radioactive; b) rocilor şi deponiilor de sol, precum şi depozitelor de resurse minerale rezultate de la foraje, din prospecţiuni geologice şi operaţiuni de exploatare subterana a bogãţiilor subsolului, inclusiv din cariere de suprafata; c) carcaselor animalelor şi urmãtoarelor deşeuri din agricultura: dejectii şi alte materiale naturale, substanţe nepericuloase utilizate în agricultura; d) efluentilor gazosi emisi în atmosfera; e) apelor uzate, mai puţin deşeurilor în stare lichidã; f) deşeurilor de explozibili expirati. (2) Gestiunea deşeurilor care sunt generate în urma operaţiunilor care au loc în sectorul administrativ al Ministerului Apãrãrii Naţionale poate fi realizatã fãrã a se supune prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta în cazul în care aplicarea legii ar putea periclita secretul securitãţii naţionale. În aceste cazuri Ministerul Apãrãrii Naţionale va recomanda mãsuri pentru gestiunea deşeurilor, în acord cu îndrumãrile elaborate de autoritatea publica centrala de protecţie a mediului. (3) Deşeurile menţionate la alin. (1) sunt sau vor fi reglementate de alte acte normative." 3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 3. - La baza gestionãrii deşeurilor stau urmãtoarele principii generale: a) principiul utilizãrii cu exclusivitate a acelor activitãţi de gestionare a deşeurilor care nu aduc prejudicii sãnãtãţii şi mediului; b) principiul <<poluatorul plãteşte>>; c) principiul responsabilitãţii producãtorului; d) principiul utilizãrii celor mai bune tehnici disponibile, fãrã antrenarea unor costuri excesive; e) principiul proximitatii, care presupune ca deşeurile sa fie valorificate şi eliminate cat mai aproape de locul de generare; f) principiile nediscriminarii, consimţãmântului şi permisiunii transportului de deşeuri periculoase numai în acele tari care dispun de tehnologii adecvate de eliminare, care trebuie respectate în comerţul internaţional cu deşeuri. 4. Titlul capitolului II va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL II Administrarea deşeurilor" 5. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 5. - (1) Gestionarea deşeurilor are în vedere utilizarea proceselor şi metodelor care nu pun în pericol sãnãtatea populaţiei şi a mediului, iar autoritãţile competente autorizeaza şi controleazã activitãţile de valorificare şi eliminare a deşeurilor, urmãrind ca acestea: a) sa nu prezinte riscuri pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru apa, aer, sol, fauna sau vegetaţie; b) sa nu producã poluare fonica sau miros neplacut; c) sa nu afecteze peisajele sau zonele protejate. (2) Se interzice persoanelor fizice şi juridice abandonarea, înlãturarea sau eliminarea necontrolata a deşeurilor, precum şi orice alte operaţiuni neautorizate, efectuate cu acestea." 6. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 6. - Autoritãţile competente stabilesc norme, standarde şi reguli şi adopta mãsuri stimulative economice şi financiare corespunzãtoare pentru: 1. prevenirea generarii deşeurilor şi a efectelor nocive ale acestora prin: a) dezvoltarea de tehnologii curate şi economice în utilizarea resurselor naturale; b) dezvoltarea tehnologiei în vederea obţinerii de produse astfel proiectate încât prin caracteristicile lor de fabricaţie, prin comercializarea acestora pentru utilizare şi prin eliminarea lor dupã utilizare sa nu contribuie sau sa contribuie în mãsura cat mai mica la creşterea riscului de poluare şi a gradului de nocivitate a deşeurilor; c) dezvoltarea de tehnici adecvate pentru eliminarea sau neutralizarea substanţelor periculoase conţinute în deşeurile destinate valorificãrii; 2. valorificarea deşeurilor prin reciclare, reutilizare sau prin orice alt proces care vizeazã obţinerea de materii prime secundare sau utilizarea unor categorii de deşeuri ca sursa de energie." 7. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 7. - (1) Autoritatea publica centrala de protecţie a mediului va iniţia şi va realiza, pe baza consultãrii cu celelalte autoritãţi publice centrale şi locale menţionate la cap. VI, un sistem adecvat şi integrat la nivel naţional al instalaţiilor de eliminare a deşeurilor, ţinând seama de cele mai bune tehnologii disponibile, care nu implica costuri excesive. Acest sistem trebuie sa asigure eliminarea deşeurilor la nivel naţional şi sa îşi îndeplineascã scopul la nivel local, ţinând seama de condiţiile geografice şi de necesitatea unor instalaţii specifice pentru anumite tipuri de deşeuri. (2) Sistemul menţionat la alin. (1) trebuie sa permitã eliminarea deşeurilor prin instalaţii specifice şi prin intermediul celor mai adecvate metode şi tehnologii, care sa asigure un nivel ridicat de protecţie a sãnãtãţii populaţiei şi a mediului." 8. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 8. - (1) În vederea diminuãrii impactului negativ al deşeurilor asupra mediului şi sãnãtãţii autoritatea publica centrala de protecţie a mediului, care este cea mai inalta autoritate de decizie şi control al gestiunii deşeurilor, va elabora Planul naţional de gestionare a deşeurilor. La elaborarea Planului naţional de gestionare a deşeurilor se are în vedere ca acesta sa conţinã: a) în mod obligatoriu, informaţii referitoare la: - tipurile, cantitãţile şi originea deşeurilor care urmeazã sa fie valorificate sau eliminate; - mãsuri specifice pentru categorii speciale de deşeuri; - zone şi instalaţii de valorificare sau de eliminare a deşeurilor; b) dupã caz, informaţii cu privire la: - persoanele fizice şi juridice autorizate sa desfãşoare activitãţi de gestionare a deşeurilor; - costurile estimative ale operaţiunilor de valorificare şi eliminare a deşeurilor; - mãsuri pentru încurajarea colectãrii, valorificãrii şi tratarii deşeurilor. (2) Actele normative privind gestionarea deşeurilor urmeazã sa fie elaborate sau modificate în conformitate cu Planul naţional de gestionare a deşeurilor. (3) Planul naţional de etapa trebuie sa fie supus spre aprobare Guvernului în termen de un an de la data publicãrii legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta în Monitorul Oficial al României, Partea I. (4) Planul naţional definitiv trebuie finalizat în termen de 2 ani de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta şi supus spre aprobare Guvernului." 9. Dupã articolul 8 se introduc articolele 8^1 şi 8^2 cu urmãtorul cuprins: "Art. 8^1. - (1) Planul naţional de gestionare a deşeurilor se întocmeşte pe baza planurilor judeţene elaborate de autoritãţile teritoriale de protecţie a mediului. (2) Planurile judeţene se elaboreazã în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta, pe baza planurilor întocmite de consiliile locale şi a planurilor întocmite de producãtorii de deşeuri din fiecare judeţ, în termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta. Planurile întocmite de consiliile locale şi de producãtorii de deşeuri au acelaşi conţinut şi aceeaşi forma ca ale celui naţional. (3) Autoritatea teritorialã de protecţie a mediului solicita completarea şi/sau modificarea planurilor întocmite de consiliile locale şi de producãtorii de deşeuri, dacã acestea nu sunt elaborate în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1). (4) Consiliile judeţene coordoneazã elaborarea planurilor consiliilor locale. (5) Consiliul judeţean adopta planul judeţean elaborat de autoritatea teritorialã de protecţie a mediului. (6) Planul judeţean adoptat de consiliul judeţean este transmis de autoritatea teritorialã de protecţie a mediului autoritãţii publice centrale de protecţie a mediului, în vederea elaborãrii Planului naţional de gestionare a deşeurilor. (7) Planul naţional de gestionare a deşeurilor trebuie revizuit periodic, avându-se în vedere progresul tehnic şi cerinţele de protecţie a mediului, fãrã sa se depãşeascã însã 5 ani. Planurile sunt publice. Art. 8^2. - (1) Planurile pentru deşeuri vor furniza mãsuri pentru urmatorele obiective: a) diminuarea sau limitarea generarii de deşeuri şi a gradului de periculozitate a acestora; b) reciclarea, regenerarea sau alte forme de utilizare a deşeurilor; c) neutralizarea din punct de vedere ecologic a deşeurilor; d) remedierea siturilor poluate. (2) Programele pentru managementul activitãţilor legate de deşeuri, prevãzute în planuri, vor cuprinde: a) analiza situaţiei şi prognozarea tipului, proprietãţilor şi cantitãţilor de deşeuri generate şi a celor supuse valorificãrii şi eliminãrii; b) obiectivele, etapele şi termenele pentru implementarea programelor; c) metodele, tehnologiile şi instalaţiile pentru tratarea, valorificarea şi eliminarea deşeurilor; d) descrierea metodelor, tehnologiilor şi instalaţiilor de tratare, valorificare şi eliminare a deşeurilor, precum şi a amplasamentelor destinate acestora; e) deciziile legate de amenajarea amplasamentelor, aplicarea tehnologiilor şi exploatarea instalaţiilor de tratare, valorificare şi eliminare a deşeurilor; f) resursele pentru implementarea programului; g) mãsuri pentru sprijinirea, încurajarea şi rationalizarea activitãţilor de gestiune legate de deşeuri; h) coordonarea cu alte programe legate de aceasta activitate; i) implementarea unui sistem de raportare şi control, de intervenţie imediata, de evaluare a rezultatelor şi de aducere la zi a Planului naţional de gestionare a deşeurilor. (3) Planificarea dezvoltãrii zonelor, cu menţionarea amplasamentelor pentru instalaţiile de tratare, valorificare şi eliminare a deşeurilor specificate la alin. (2) lit. c) şi d). (4) Implicarea publicului şi a organizaţiilor neguvernamentale." 10. Articolul 9 se abroga. 11. Dupã articolul 9 se introduce secţiunea 1^1 cu urmãtorul cuprins: "SECŢIUNEA 1^1 Autorizarea activitãţilor legate de deşeuri Art. 9^1. - (1) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta autoritãţile competente completeazã procedura de autorizare pentru activitãţile sociale şi economice cu impact asupra mediului cu procedura specifica activitãţilor de valorificare şi eliminare a deşeurilor. (2) Operatorii care desfãşoarã activitãţi de valorificare sau de eliminare a deşeurilor enumerate în anexa nr. IIA şi, respectiv, nr. IIB trebuie sa se supunã procedurii de autorizare de mediu, specifica pentru aceste activitãţi. (3) Autorizaţiile pentru activitãţi care implica colectarea deşeurilor, depozitarea şi tratarea lor vor fi eliberate de: a) autoritãţile teritoriale de protecţie a mediului, pentru deşeuri menajere, deşeuri de producţie şi deşeuri periculoase; b) autoritatea publica centrala de protecţie a mediului, pentru deşeuri menajere, deşeuri de producţie şi deşeuri periculoase, în cazul în care activitãţile se desfãşoarã pe un teritoriu mai mare decât un judeţ; c) consiliile locale în a cãror raza teritorialã se desfãşoarã activitatea pentru deşeurile de construcţie şi demolãri. Consiliile locale pot decide, dacã organizarea gestiunii deşeurilor o cere, ca actele normative care guverneazã gestiunea deşeurilor din zona construibila sa poatã fi aplicate şi altor zone sau sa nu fie aplicate acolo unde schema de transport nu poate fi organizatã fãrã dificultãţi, din pricina cãilor de comunicaţii necorespunzãtoare, ori acolo unde transportul este impracticabil sau unde numãrul de locuinţe implicat este foarte redus. Prefecturile pot recomanda ca actele normative care guverneazã gestiunea deşeurilor din zona construibila sa fie aplicate şi altor zone aflate în raza de autoritate localã, în cazul în care este necesarã remedierea unei deficiente majore. (4) Acordul de mediu pentru realizarea de noi investiţii şi/sau modificarea celor existente pentru selectarea şi amenajarea unor noi amplasamente, construirea instalaţiilor şi aplicarea tehnologiilor, în vederea valorificãrii şi eliminãrii deşeurilor, se emite de: a) autoritatea teritorialã de protecţie a mediului, pentru: - deşeuri menajere; - deşeuri de producţie; - deşeuri de construcţie şi demolãri; - deşeuri periculoase, în cazul în care capacitatea de procesare a acestora este de pana la 750 kg/h; b) autoritatea centrala de protecţie a mediului, pentru deşeuri menajere, deşeuri de producţie şi deşeuri de construcţie şi demolãri, pentru activitãţi ce se desfãşoarã pe un teritoriu mai mare decât un judeţ, şi pentru deşeuri periculoase, în cazul în care capacitatea de procesare a acestora este mai mare de 750 kg/h. (5) Acordurile şi autorizaţiile de mediu pentru desfãşurarea activitãţilor de valorificare şi eliminare a deşeurilor se emit conform prevederilor <>Legii protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã. (6) Acordul şi/sau autorizaţia de mediu pentru activitãţile menţionate la alin. (2), (3) şi (4) se elibereazã la cerere şi conţin în mod obligatoriu: a) activitãţile pentru care se solicita autorizarea; b) tipurile, compozitia, proprietãţile, cantitãţile şi originea deşeurilor; c) cerinţele tehnice; d) mãsurile de siguranta care trebuie sa fie luate; e) amplasamentele de valorificare sau de eliminare a deşeurilor; f) metodele de tratare, valorificare şi eliminare a deşeurilor. (7) Condiţiile de timp, comunicare, refuz, amendare, completare şi suspendare ale autorizaţiei sunt cele stipulate la <>art. 8 din Legea nr. 137/1995 , republicatã." 12. Articolul 10 se abroga. 13. Articolul 11 se abroga. 14. La articolul 12, partea introductivã a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins: "Art. 12. - (1) Sunt exceptate de la cerinta autorizãrii specifice a activitãţilor de valorificare şi eliminare a deşeurilor urmãtoarele unitãţi:" 15. Dupã articolul 13 se introduce articolul 13^1 cu urmãtorul cuprins: "Art. 13^1. - (1) Costurile aferente activitãţilor de colectare, transport, depozitare, valorificare sau eliminare a deşeurilor se suporta de: a) deţinãtorul de deşeuri care încredinţeazã deşeurile unei unitãţi specializate; b) deţinãtorul anterior al deşeurilor sau producãtorul de produse care genereazã deşeuri. (2) Costurile prevãzute la alin. (1) se acoperã: a) direct sau printr-un contract încheiat cu unitãţi specializate în colectarea, transportul, depozitarea, valorificarea sau eliminarea deşeurilor; b) printr-un sistem fiscal de taxe prevãzut în <>Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu. (3) Cheltuielile legate de analizarea deşeurilor, de monitorizarea tehnologicã proprie şi a factorilor de mediu şi de verificare a datelor declarate se suporta de deţinãtorii deşeurilor. (4) Dacã generatorii de deşeuri sunt necunoscuţi, cheltuielile legate de curatarea şi refacerea mediului vor fi asumate de persoanele care sunt identificate ca actuali deţinãtori, pana la aflarea savarsitorului; acesta din urma va acoperi şi cheltuielile legate de acţiunile actualului deţinãtor pentru a-l identifica. (5) Dacã generatorul deşeurilor nu poate fi identificat, persoanele fizice sau juridice ale cãror proprietãţi sunt afectate pot primi sprijin financiar din partea autoritãţilor locale, iar în cazul în care sunt implicate deşeuri periculoase, din partea Fondului pentru mediu." 16. Dupã articolul 13^1 se introduce secţiunea 1^2 cu urmãtorul titlu: "SECŢIUNEA 1^2 Controlul activitãţilor legate de deşeuri" 17. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 14. - Unitãţile specificate la art. 12 şi 13 sunt supuse periodic controalelor autoritãţilor competente în a cãror raza teritorialã îşi desfãşoarã activitatea." 18. Dupã articolul 14 se introduce articolul 14^1 cu urmãtorul cuprins: "Art. 14^1. - (1) Primãrii unitãţilor administrativ-teritoriale şi persoanele autorizate de aceştia vor controla: a) generarea, colectarea, stocarea, transportul şi tratarea deşeurilor menajere şi de construcţie şi implementarea planului de gestiune a acestora; b) eliminarea deşeurilor de producţie şi a celor periculoase şi implementarea planului local de gestiune a acestora; c) facilitãţile şi instalaţiile pentru stocarea şi neutralizarea deşeurilor menajere şi de construcţie şi cele pentru eliminarea deşeurilor industriale şi periculoase. (2) Autoritãţile teritoriale de protecţie a mediului inspecteaza şi iau mãsuri pentru respectarea de cãtre cei implicaţi în gestionarea deşeurilor a legislaţiei de mediu în vigoare şi a condiţiilor de autorizare impuse conform legii, ţin evidenta şi comunica celor interesaţi informaţiile legate de deşeuri. (3) Autoritatea centrala de protecţie a mediului inspecteaza şi ia mãsuri pentru respectarea de cãtre cei implicaţi în gestionarea deşeurilor a legislaţiei de mediu în vigoare şi a condiţiilor de autorizare impuse conform legii pentru investiţiile şi activitãţile ce se desfãşoarã pe un teritoriu mai mare decât un judeţ. (4) Direcţiile de igiena şi sãnãtate publica vor exercita controlul sanitar al activitãţilor de neutralizare a deşeurilor periculoase. (5) Autoritãţile vamale, cele de control al frontierei şi reprezentanţi ai autoritãţii de protecţie a mediului controleazã împreunã cu alte autoritãţi publice centrale şi locale şi iau mãsuri pentru asigurarea conformitatii incarcaturilor cu documentele insotitoare şi pentru respectarea prevederilor legale referitoare la îndeplinirea condiţiilor de import, export şi tranzit ale deşeurilor." 19. Dupã articolul 14^1 se introduce capitolul II^1 cu urmãtorul cuprins: "CAPITOLUL II^1 Gestionarea deşeurilor SECŢIUNEA 1 Colectarea, transportul, tratarea şi eliminarea deşeurilor Art. 14^2. - În funcţie de proprietãţi, compoziţie, valoare şi de alte calitãţi deşeurile sunt tratate şi transportate astfel încât sa nu împiedice utilizarea lor ulterioara şi raţionalã. Art. 14^3. - Depozitarea şi eliminarea deşeurilor în amplasamentele de prospecţiuni geologice sau de exploatãri miniere ale zãcãmintelor subterane vor fi astfel efectuate încât sa nu aducã daune calitãţii acestor amplasamente şi sa nu provoace daune suplimentare calitãţii exploatãrii, apelor subterane şi peisajului. Art. 14^4. - (1) Amplasamentele destinate amenajãrilor pentru gestionarea deşeurilor şi construirea instalaţiilor pentru eliminarea deşeurilor sunt stabilite conform planurilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi dispoziţiilor cuprinse în legile funciare şi în Codul silvic. (2) Condiţiile generale privind stabilirea amplasamentelor, amenajarea acestora, funcţionarea instalaţiilor pentru tratarea şi eliminarea deşeurilor se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului. Art. 14^5. - Pentru cazurile în care activitãţile de tratare şi eliminare a deşeurilor pe un amplasament trebuie sa se intrerupa din diverse motive operatorul activitãţii are obligaţia de a prezenta autoritãţii de protecţie a mediului o evaluare a impactului activitãţii asupra mediului şi de a întocmi un plan de închidere şi urmãrire postinchidere a amplasamentului, pentru a fi aprobat de autoritatea de protecţie a mediului, în scopul reconstructiei ecologice a zonei. Art. 14^6. - Instalaţiile, metodele şi tehnologiile, amplasamentele şi amenajarea acestora pentru tratarea, valorificarea şi eliminarea deşeurilor trebuie astfel construite şi exploatate încât sa nu afecteze mediul şi sãnãtatea populaţiei. Art. 14^7. - În cazul eliminãrii deşeurilor prin depozitare finala într-un depozit de deşeuri operatorul responsabil de aceasta eliminare are obligaţia sa informeze autoritãţile competente în momentul în care se atinge circa 75% din capacitatea proiectata a acestuia, pentru a se demara acţiunea de deschidere a unui nou depozit. Art. 14^8. - (1) Deşeurile depuse în depozite temporare sau deşeurile de la demolarea ori reabilitarea construcţiilor sunt tratate şi transportate de deţinãtorii de deşeuri, de cei care executa lucrãrile de construcţie sau de demolare ori de o alta persoana, pe baza unui contract. (2) Primãria indica amplasamentul pentru eliminarea deşeurilor precizate la alin. (1), modalitatea de eliminare şi ruta de transport pana la acesta. Art. 14^9. - (1) În termen de 12 luni de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta consiliile locale adopta: a) taxe, în condiţiile legii, pentru diverse servicii privind gestionarea deşeurilor; b) reglementãri referitoare la procedurile şi condiţiile privind colectarea, inclusiv colectarea selectiva, transportul, transferul, neutralizarea, utilizarea şi eliminarea deşeurilor menajere şi a deşeurilor de construcţie şi de la demolãri nepericuloase din perimetrul pe care îl administreazã. (2) Primãriile vor permite deţinãtorilor de deşeuri sa îşi transporte deşeurile menajere şi de construcţie pana la amplasamentele de eliminare corespunzãtoare. Art. 14^10. - Deşeurile rezultate din activitatea de transport internaţional de cãlãtori se indeparteaza şi se reţin la punctele de ieşire din ţara." 20. Articolele 15 şi 16 se abroga. 21. Dupã titlul secţiunii I a capitolului III se introduce articolul 18^1 cu urmãtorul cuprins: "Art. 18^1. - (1) Autoritãţile competente întocmesc lista cuprinzând deşeurile periculoase în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta. Lista se elaboreazã pe baza categoriilor sau tipurilor generice de deşeuri periculoase, prezentate în anexa nr. I C, şi a constituentilor acestor deşeuri, prezentaţi în anexa nr. I D, constituenti care fac ca aceste deşeuri sa fie periculoase atunci când au proprietãţile descrise în anexa nr. I E. Lista cuprinzând deşeurile periculoase, precum şi actualizarea periodicã a acesteia se vor aproba prin hotãrâre a Guvernului. (2) Deşeurile periculoase se identifica şi se înregistreazã la fiecare loc de producere, de descãrcare sau de depozitare. (3) Unitãţile care produc, valorifica, colecteazã sau transporta deşeuri periculoase trebuie sa asigure condiţiile necesare pentru depozitarea separatã a diferitelor categorii de deşeuri periculoase, în funcţie de proprietãţile fizico-chimice, de compatibilitati şi de natura substanţelor de stingere care pot fi utilizate pentru fiecare categorie de deşeuri în caz de incendiu. Se interzice amestecul diferitelor categorii de deşeuri periculoase, precum şi al deşeurilor periculoase cu deşeuri nepericuloase, cu excepţia situaţiilor menţionate la alin. (4). (4) În scopul îmbunãtãţirii securitãţii operaţiunilor de valorificare şi eliminare, amestecul de deşeuri periculoase cu alte deşeuri, substanţe sau materiale se poate face numai cu acordul autoritãţilor competente şi doar în situaţiile în care sunt respectate condiţiile precizate la art. 5. (5) În situaţiile în care deşeurile periculoase sunt deja amestecate cu alte deşeuri, substanţe sau materiale, separarea trebuie sa fie efectuatã dacã este fezabila din punct de vedere tehnic şi economic şi dacã este necesarã pentru respectarea prevederilor art. 5." 22. La articolul 19, partea introductivã va avea urmãtorul cuprins: "Art. 19. - Producãtorii de deşeuri, precum şi proiectantii specializaţi în conceptia şi proiectarea activitãţilor ce pot genera deşeuri au urmãtoarele obligaţii:" 23. La articolul 19, dupã litera n) se introduc literele o), p) şi r) cu urmãtorul cuprins: "o) sa ţinã evidenta deşeurilor şi operaţiunilor cu deşeuri în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta; p) sa permitã accesul autoritãţilor de inspecţie şi control la metodele, tehnologiile şi instalaţiile pentru tratarea, valorificarea şi eliminarea deşeurilor tehnologice, precum şi la documentele care se referã la deşeuri; r) sa prevadã şi sa realizeze mãsurile restrictive necesare care trebuie sa fie luate dupã închiderea amplasamentelor şi încheierea activitãţilor." 24. Dupã articolul 19 se introduce articolul 19^1 cu urmãtorul cuprins: "Art. 19^1. - Producãtorii de deşeuri sunt obligaţi sa implementeze Planul naţional de gestiune a deşeurilor care este stabilit conform art. 8 alin. (1)." 25. La articolul 21, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "Art. 21. - (1) Producãtorii şi deţinãtorii de deşeuri au obligaţia sa asigure valorificarea sau eliminarea deşeurilor prin mijloace proprii sau prin predarea deşeurilor proprii unor unitãţi autorizate, în vederea valorificãrii sau eliminãrii acestora; livrarea şi primirea deşeurilor de producţie, deşeurilor menajere, deşeurilor de construcţie şi de la demolãri şi deşeurilor periculoase, în vederea eliminãrii lor, trebuie sa se efectueze numai pe baza de contract." 26. La articolul 22, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "Art. 22. - (1) Operatorii de transport specializaţi pentru transportul urban de deşeuri trebuie sa fie autorizaţi de autoritãţile de protecţie a mediului, dupã notificarea activitãţii de transport, de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale. În cazul în care se efectueazã transporturi interurbane sau internaţionale de deşeuri operatorul de transport rutier trebuie sa detina şi licenta de transport pentru mãrfuri periculoase, emisã de Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei." 27. La articolul 23, litera b) va avea urmãtorul cuprins: "b) sa asigure instruirea personalului pentru încãrcarea, transportul şi descãrcarea deşeurilor în condiţii de siguranta şi pentru intervenţie în cazul unor defectiuni sau accidente;" 28. La articolul 27, literele a) şi c) vor avea urmãtorul cuprins: "a) sa depunã separat deşeurile şi deşeurile de ambalaje reciclabile acolo unde exista recipiente special destinate acestui scop; ......................................................................... c) sa valorifice deşeurile combustibile şi degradabile biologic, rezultate în gospodãriile din mediul rural, iar pe cele nerecuperabile sa le depunã în depozitul final de deşeuri al localitãţii." 29. La articolul 28, partea introductivã va avea urmãtorul cuprins: "Art. 28. - Persoanele fizice autorizate sa desfãşoare activitãţi independente şi persoanele juridice din a cãror activitate rezulta deşeuri, precum şi cele care transporta, elimina, importa, exporta şi executa tranzit de deşeuri, pe lângã obligaţiile menţionate în cuprinsul secţiunilor 1-3 din prezentul capitol mai au şi urmãtoarele obligaţii:" 30. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 29. - Importul în România de deşeuri de orice natura, în stare bruta sau prelucrata, este interzis, cu excepţia anumitor categorii de deşeuri ce constituie resurse secundare de materii prime utile, în conformitate cu reglementãrile dispuse prin acte normative propuse de autoritatea publica centrala de protecţie a mediului şi aprobate de Guvern." 31. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 34. - (1) În scopul stimulãrii investiţiilor în domeniul gestionãrii deşeurilor, al extinderii activitãţilor de gestionare a deşeurilor, prin utilizarea instrumentelor economice şi a parghiilor specifice economiei de piata, Guvernul poate stabili facilitãţi fiscale pentru cei care gestioneazã deşeuri şi, în mod deosebit, pentru cei care valorifica deşeuri. (2) La propunerea autoritãţii centrale de protecţie a mediului se vor aloca anual, prin legea bugetului de stat, resurse destinate pentru construirea şi funcţionarea unor instalaţii şi aplicarea de tehnologii destinate tratarii şi eliminãrii deşeurilor pentru care procesarea în sistem centralizat este avantajoasã economic şi rezolva probleme de mediu la nivel regional sau chiar naţional. (3) Prin hotãrâre a Guvernului se pot nominaliza agenţi economici care fac dovada ca au astfel de facilitãţi cu echipamente adecvate şi care nu mai reclama costuri excesive pentru import." 32. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 35. - Consiliile locale hotãrãsc, în condiţiile legii, asigurarea cu prioritate a unor terenuri, în vederea realizãrii depozitelor şi instalaţiilor de valorificare şi eliminare a deşeurilor pentru localitãţi, ce constituie cauza de utilitate publica." 33. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 37. - Guvernul analizeazã şi garanteazã, prin Ministerul Finanţelor Publice, în limita plafonului de indatorare publica externa aprobat şi a prevederilor legii bugetului de stat, împrumuturile şi finantarile externe destinate realizãrii unor proiecte importante sau de interes general în domeniul gestionãrii deşeurilor." 34. Titlul capitolului VI va avea urmãtorul cuprins: "CAPITOLUL VI Atribuţii şi raspunderi ale autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale" 35. La articolul 38, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "Art. 38. - (1) În conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta autoritatea competenta cãreia îi revin atribuţii şi responsabilitãţi în ceea ce priveşte regimul deşeurilor este Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului. Alte autoritãţi publice cu atribuţii în domeniul gestionãrii deşeurilor sunt: Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, Ministerul Industriei şi Resurselor, Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, Ministerul de Interne, Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul Administraţiei Publice, consiliile locale şi judeţene." 36. La articolul 39, partea introductivã şi literele a), c), g) şi h) vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 39. - Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului are urmãtoarele atribuţii şi raspunderi: a) elaboreazã, împreunã cu alte autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale, Strategia nationala pentru gestionarea deşeurilor şi Planul naţional pentru gestionarea deşeurilor; ......................................................................... c) avizeazã reglementãrile specifice în domeniul gestionãrii deşeurilor, elaborate de celelalte autoritãţi publice; ......................................................................... g) organizeazã, împreunã cu celelalte autoritãţi publice centrale şi locale şi cu organizaţiile neguvernamentale, programe de instruire şi educare a populaţiei în domeniul gestionãrii deşeurilor; h) reglementeazã, împreunã cu celelalte autoritãţi publice, activitatea de import, export şi tranzit al deşeurilor." 37. La articolul 40, partea introductivã şi litera b) vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 40. - Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei are urmãtoarele atribuţii: ......................................................................... b) elaboreazã strategia şi programul de gestionare a deşeurilor rezultate de la unitãţile sanitare de asistenta medicalã, de cercetare medicalã şi învãţãmânt medical de stat şi privat şi asigura condiţiile de aducere la îndeplinire a aceastora;" 38. La articolul 41, alineatul (1) partea introductivã, literele a), b), precum şi alineatul (2) vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 41. - (1) Ministerul Industriei şi Resurselor are urmãtoarele atribuţii: a) elaboreazã strategii şi programe sectoriale de gestionare a deşeurilor industriale, de reconstrucţie ecologica şi urmãreşte aducerea la îndeplinire a acestora de cãtre agenţii economici; b) participa la elaborarea reglementãrilor specifice pentru gestionarea diferitelor tipuri de deşeuri industriale, precum şi pentru operaţiunile de reciclare şi de valorificare a acestor deşeuri, cu avizul autoritãţii publice centrale de protecţie a mediului; ......................................................................... (2) Ministerul Afacerilor Externe reglementeazã importurile şi exporturile de deşeuri prin eliberarea licenţelor de import-export pentru deşeurile supuse licentierii." 39. La articolul 42, partea introductivã şi literele b) şi c) vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 42. - Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei are urmãtoarele atribuţii: ......................................................................... b) participa, împreunã cu alte autoritãţi publice, la elaborarea reglementãrilor specifice pentru gestionarea deşeurilor menajere; c) organizeazã şi realizeazã, împreunã cu autoritãţile administraţiei publice locale, sisteme de gestionare a deşeurilor menajere, integrate în planurile de urbanism general şi amenajare a teritoriului, şi urmãreşte realizarea proiectelor din acest domeniu;" 40. La articolul 42, dupã litera d) se introduc literele e), f) şi g) cu urmãtorul cuprins: "e) participa la elaborarea planurilor sectoriale de gestionare a deşeurilor provenite din activitãţile de transport şi auxiliare şi urmãreşte realizarea acestora de cãtre agenţii economici aflaţi în subordinea sau în coordonarea sa; f) participa la elaborarea reglementãrilor specifice privind gestionarea deşeurilor provenite din activitãţile de transport şi auxiliare; g) participa la elaborarea de reglementãri specifice pentru controlarea activitãţii de transport al deşeurilor." 41. La articolul 43, partea introductivã şi litera b) vor avea urmãtorul cuprins: "Art. 43. - Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor are urmãtoarele atribuţii: ......................................................................... b) participa la elaborarea de reglementãri specifice privind gestionarea deşeurilor provenite din agricultura şi din industria alimentara." 42. Articolul 44 se abroga. 43. La articolul 45, partea introductivã va avea urmãtorul cuprins: "Art. 45. - Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are urmãtoarele atribuţii:" 44. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 46. - Ministerul de Interne sprijinã autoritãţile publice în îndeplinirea atribuţiilor şi raspunderilor ce le revin pentru aplicarea şi respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta şi a altor prevederi legale referitoare la deşeuri." 45. La articolul 47, litera a) va avea urmãtorul cuprins: "a) elaboreazã strategia şi programul de gestionare a deşeurilor provenite din domeniul militar şi asigura condiţiile necesare pentru realizarea acestora;" 46. Articolul 48 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 48. - Ministerul Administraţiei Publice are urmãtoarele atribuţii: a) participa la elaborarea planurilor de gestionare a deşeurilor în domeniul serviciilor publice de gospodãrie comunalã; b) urmãreşte îndeplinirea obiectivelor din Planul naţional de gestionare a deşeurilor şi sprijinã administraţia publica localã pentru aplicarea acestora." 47. La articolul 49, partea introductivã va avea urmãtorul cuprins: "Art. 49. - Primãrii şi consiliile locale au urmãtoarele obligaţii şi atribuţii:" 48. Dupã partea introductivã a articolului 49 se introduce punctul 1 cu urmãtorul cuprins: "1. urmãresc şi asigura îndeplinirea prevederilor din planurile de gestionare a deşeurilor, elaborate în conformitate cu prevederile art. 8, şi asigura curãţenia localitãţilor prin:" 49. La articolul 49, litera a) va avea urmãtorul cuprins: "a) sistemul de colectare, inclusiv asigurarea etapizata a colectãrii selective, transport, neutralizare, valorificare, incinerare şi depozitare finala;" 50. La articolul 49, dupã litera h) se introduc punctele 2, 3 şi 4 cu urmãtorul cuprins: "2. aproba studii şi prognoze orientative privind gestionarea deşeurilor; 3. hotãrãsc asocierea cu alte autoritãţi ale administraţiei publice locale, precum şi colaborarea cu agenţii economici, în scopul realizãrii unor lucrãri de interes public privind gestiunea deşeurilor; 4. acţioneazã pentru refacerea şi protecţia mediului." 51. Dupã articolul 49 se introduce articolul 49^1, cu urmãtorul cuprins: "Art. 49^1. - Consiliile judeţene au urmãtoarele atribuţii: a) coordoneazã activitatea consiliilor locale, în vederea realizãrii serviciilor publice de interes judeţean privind gestionarea deşeurilor; b) acorda consiliilor locale sprijin şi asistenta tehnica în elaborarea planurilor locale de gestiune a deşeurilor; c) adopta planurile privind gestiunea deşeurilor; d) hotãrãsc asocierea cu alte autoritãţi ale administraţiei publice judeţene pentru realizarea unor lucrãri de interes public privind gestiunea deşeurilor; e) analizeazã propunerile fãcute de consiliile locale, în vederea elaborãrii de prognoze pentru refacerea şi protecţia mediului; f) urmãresc şi asigura respectarea de cãtre consiliile locale a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta." 52. Articolul 50 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 50. - În scopul îndeplinirii atribuţiilor şi responsabilitãţilor în domeniul gestionãrii deşeurilor, pentru coordonarea activitãţilor şi promovarea unor acţiuni eficiente în acest domeniu, precum şi pentru realizarea unei bune colaborãri între autoritãţile competente responsabile de gestionarea deşeurilor, în cadrul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului se constituie Direcţia generalã de deşeuri şi substanţe chimice periculoase." 53. La articolul 51, partea introductivã a punctului 1 şi litera b) vor avea urmãtorul cuprins: "1. cu amenda de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru persoanele fizice şi de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei pentru persoanele juridice, pentru: ................................................................................. b) nerespectarea prevederilor Planului naţional de gestionare a deşeurilor;" 54. La articolul 51, dupã litera d) a punctului 1, se introduc literele e)-l), cu urmãtorul cuprins: "e) neexecutarea la termenele stabilite a lucrãrilor, dotãrilor şi mãsurilor destinate reducerii cantitãţii de deşeuri produse, colectãrii şi colectãrii selective, transportului, valorificãrii şi eliminãrii deşeurilor; f) realizarea de lucrãri şi desfãşurarea de activitãţi care au ca obiect deşeurile, fãrã aprobãrile legale; g) producerea de deşeuri prin formarea unor stocuri de materii prime, materiale auxiliare, produse, subproduse şi ambalaje, care depãşesc necesitãţile de producţie, de consum şi de desfacere; h) transportul şi eliminarea deşeurilor fãrã asigurarea mãsurilor de protecţie a sãnãtãţii populaţiei şi a mediului; i) omiterea prezentãrii publice a proiectelor de investiţii pentru eliminarea finala a deşeurilor; j) acceptarea la depozitare a deşeurilor urbane şi periculoase fãrã a fi supuse unor operaţiuni de tratare; k) nerespectarea prevederilor acordului şi/sau autorizaţiei de mediu pentru instalaţiile şi tehnologiile de eliminare finala a deşeurilor; l) neanuntarea autoritãţii teritoriale de protecţie a mediului şi a comisiei de apãrare impotriva dezastrelor despre producerea unor accidente la instalaţiile de eliminare finala a deşeurilor." 55. La articolul 51, punctul 2 se abroga. 56. La articolul 51, punctul 3 va avea urmãtorul cuprins: "3. cu amenda de la 15.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru neîndeplinirea atribuţiilor şi responsabilitãţilor ce revin primarilor şi consiliilor locale, dupã caz, conform art. 49;" 57. La articolul 51, dupã punctul 3 se introduce punctul 4 cu urmãtorul cuprins: "4. cuantumul amenzilor contravenţionale se reactualizeazã prin hotãrâre a Guvernului." 58. La articolul 53, dupã litera e) a alineatului (1) se introduc literele f)-h) cu urmãtorul cuprins: "f) introducerea în ţara a unor deşeuri în scopul depozitarii finale; g) acceptarea de cãtre deţinãtorii de depozite, la depozitare, a unor deşeuri care au fost importate fãrã acord sau autorizaţie de mediu; h) continuarea activitãţii de eliminare finala a deşeurilor dupã expirarea termenului de suspendare a autorizaţiei de cãtre autoritatea teritorialã de protecţie a mediului." 59. La articolul 54 se introduce punctul 3 cu urmãtorul cuprins: "3. condiţiile pentru transportul deşeurilor." 60. Anexa nr. IA va avea urmãtorul cuprins: "ANEXA Nr. IA SEMNIFICATIA unor termeni în sensul prezentei ordonanţe de urgenta ● ciclu de viata al produsului - intervalul de timp cuprins între data de fabricaţie a unui produs şi data când acesta devine deseu; ● colectare - strângerea, sortarea şi/sau regruparea (depozitarea temporarã) a deşeurilor, în vederea transportului lor; ● deponii - material rezultat prin decopertarea solului în urma excavatiilor; ● deseu - orice substanta sau orice obiect din categoriile stabilite în anexa nr. IB, pe care deţinãtorul le arunca, are intenţia sau obligaţia de a le arunca; ● deşeuri menajere - deşeuri provenite din activitãţi casnice sau asimilabile cu acestea şi care pot fi preluate cu sistemele de precolectare curente din localitãţi; ● deşeuri asimilabile cu deşeuri menajere - deşeuri provenite din industrie, din comerţ, din sectorul public sau administrativ, care prezintã compoziţie şi proprietãţi similare cu deşeurile menajere şi care sunt colectate, transportate, prelucrate şi depozitate împreunã cu acestea; ● deşeuri periculoase - deşeurile menţionate la art. 18^1 alin. (1), care se încadreazã la categoriile sau tipurile generice de deşeuri periculoase, prezentate în anexa nr. IC, şi constituentii acestor deşeuri, prezentaţi în anexa nr. ID, constituenti care fac ca aceste deşeuri sa fie periculoase atunci când au una sau mai multe dintre proprietãţile descrise în anexa nr. IE; ● deţinãtor - producãtorul de deşeuri sau persoana fizica, persoana fizica autorizata sa desfãşoare activitãţi independente ori persoana juridicã care are deşeuri în posesia sa. Se considera deţinãtor şi persoana care transporta deşeuri, pe toatã durata transportului, pana la livrarea lor, pentru tratare ulterioara, unei alte persoane; ● eliminare - orice operaţiune prevãzutã în anexa nr. II A; ● gestionare - colectarea, transportul, valorificarea şi eliminarea deşeurilor, inclusiv supravegherea zonelor de depozitare dupã închiderea acestora; ● operator - orice persoana fizica sau juridicã investitã cu atribuţii şi responsabilitãţi în activitãţi autorizate în domeniul gestiunii deşeurilor; ● producãtor - orice persoana fizica, persoana fizica autorizata sa desfãşoare activitãţi independente sau persoana juridicã din a carei activitate rezulta deşeuri (producãtor iniţial) şi/sau care a efectuat operaţiuni de pretratare, de amestecare sau alte operaţiuni care genereazã schimbarea naturii ori a compoziţiei acestor deşeuri; ● reutilizare - orice operaţiune prin care ambalajul care a fost conceput şi proiectat pentru a realiza în cadrul ciclului sau de viata un numãr minim de parcursuri sau rotatii este reumplut sau reutilizat pentru acelaşi scop pentru care a fost conceput; ● reciclare - operaţiunea de reprelucrare într-un proces de producţie a deşeurilor pentru scopul original sau pentru alte scopuri; ● titularul proprietãţii - administratorul sau deţinãtorul cu titlu al unei proprietãţi ori arendaşul care deţine proprietatea în urma unui contract de arendare sau de locatie. Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta cu privire la deţinãtorii proprietãţii se vor aplica în egala mãsura responsabililor cu întreţinerea drumurilor publice, proprietarilor cãilor ferate, deţinãtorilor micilor porturi şi ai zonelor de recreare în aer liber; ● tranzit - transportul pe teritoriul naţional de la o granita la alta, cu stationari de scurta durata, exclusiv cu caracter tehnic şi fãrã modificarea cantitãţii confirmate prin sigiliul vamal; ● tratare - totalitatea proceselor fizice, chimice şi biologice care schimba caracteristicile deşeurilor, în scopul reducerii volumului şi caracterului periculos al acestora, facilitand manipularea sau valorificarea lor; ● valorificare - orice operaţiune menţionatã în anexa nr. II B; ● zona construibila - suprafata pentru care s-a elaborat şi s-a aprobat un plan de urbanizare, un plan de construcţie pentru o clãdire sau un magazin, dar şi o suprafata în perimetrul cãreia construcţiile sunt sistate pe durata elaborãrii planului de urbanizare sau a planului de construcţie." 61. Anexa nr. I B va avea urmãtorul cuprins: "ANEXA Nr. I B CATEGORII de deşeuri 1. reziduuri de producţie sau de consum nespecificate la poziţiile urmãtoare; 2. produse în afarã specificatiilor tehnice; 3. produse cu termenul de valabilitate expirat; 4. materiale imprastiate sau distruse într-un accident, inclusiv orice material, echipament etc., contaminat în urma accidentului; 5. materiale provenite de la construcţii, demolãri, amenajãri în spaţii construite etc.; 6. materiale contaminate sau impurificate în urma unei acţiuni voluntare (de exemplu: reziduuri de la operaţiunile de curatare, materiale de ambalare, containere etc.); 7. obiecte consumabile şi pãrţi ale acestora (de exemplu: baterii consumate, catalizatori epuizati etc.); 8. substanţe devenite improprii utilizãrii (de exemplu: acizi contaminati, solventi contaminati, amestec de saruri epuizate etc.); 9. reziduuri de la procesele industriale (de exemplu: zguri, blazuri etc.); 10. reziduuri de la procesele de combatere a poluarii (namoluri de scruber, pulberi din filtrele de desprafuire, filtre uzate etc.); 11. reziduuri de fabricaţie/finisare (de exemplu: aschii de la strunjire sau frezare etc.); 12. reziduuri de la extractia şi prelucrarea materiilor prime (de exemplu: reziduurile de la exploatãrile miniere sau petroliere etc.); 13. materiale contaminate (de exemplu: uleiuri contaminate cu PCB etc.); 14. toate materialele, substantele sau produsele a cãror utilizare este interzisã de lege; 15. produse pe care deţinãtorul nu le mai utilizeazã (de exemplu: reziduuri din agricultura, menajere, din birouri, activitãţi comerciale etc.); 16. materiale, substanţe sau produse contaminate care rezulta din acţiunile de remediere a solului; 17. toate materialele, substantele sau produsele incluse în categoriile de mai sus." 62. Anexa nr. I C va avea urmãtorul cuprins: "ANEXA Nr. I C CATEGORII SAU TIPURI GENERICE de deşeuri periculoase A. Deşeuri care prezintã una dintre proprietãţile descrise în anexa nr. I E şi care constau în: 1. deşeuri anatomice, deşeuri spitaliceşti sau alte deşeuri clinice; 2. componente farmaceutice, medicinale sau veterinare; 3. conservanti pentru lemn; 4. biocide şi substanţe fitofarmaceutice; 5. reziduuri de substanţe refolosite ca solventi; 6. substanţe organice halogenate, neutilizate ca solventi, cu excepţia materialelor polimerizate inerte; 7. amestecuri de saruri ce conţin cianuri; 8. uleiuri minerale şi substanţe uleioase; 9. amestecuri sau emulsii de uleiuri şi hidrocarburi, cu/în apa; 10. substanţe conţinând PCB (bifenilpoliclorurati) sau PCT (trifenilpoliclorurati); 11. gudroane rezultate de la rafinare, distilare sau de la orice alt tratament pirolitic; 12. cerneluri, coloranti, pigmenti, vopsele, grunduri, lacuri; 13. rasini, latex, plastifianti, cleiuri/adezivi; 14. substanţe chimice rezultate din activitãţi de cercetare, dezvoltare sau învãţãmânt, care nu sunt identificate sau/şi sunt noi şi ale cãror efecte asupra omului sau mediului nu sunt cunoscute (de exemplu, reziduuri de laborator), dar se presupune ca sunt periculoase; 15. materiale pirotehnice sau alte materiale explozibile; 16. substanţe sau materiale folosite la procesarea filmelor fotografice; 17. orice material contaminat cu un produs din grupa dibenzofuranilor policlorurati; 18. orice material contaminat cu un produs din grupa dibenzo-para-dioxinelor policlorurate. B. Deşeuri care conţin unul dintre constituentii cuprinşi în anexa nr. I D şi care au proprietãţile descrise în anexa nr. I E, constând în: 19. sapun, grãsimi, ceara de natura animala sau vegetala; 20. substanţe organice nehalogenate, neutilizabile ca solventi; 21. substanţe anorganice, fãrã metale sau compuşi metalici; 22. cenusa şi/sau zgura; 23. sol, nisip, argila, inclusiv material din dragare; 24. amestecuri de saruri fãrã cianuri; 25. prafuri şi pulberi metalice; 26. catalizatori uzati; 27. lichide sau namoluri conţinând metale ori compuşi metalici; 28. reziduuri rezultate din tehnologiile de reducere a poluarii (praful reţinut în sacii filtrelor de aer), cu excepţia celor prevãzute la pct. 29, 30 şi 33; 29. namoluri de la scrubere; 30. namoluri de la staţiile de tratare a apei; 31. reziduuri de decarbonatare; 32. reziduuri de schimbatori de ioni; 33. namoluri de la staţiile de epurare, netratate sau improprii pentru folosinta agricolã; 34. reziduuri de la spalarea/curatarea rezervoarelor şi/sau a echipamentelor; 35. echipamente contaminate; 36. containere contaminate (de exemplu, butelii de gaz) al cãror conţinut include unul sau mai multe componente cuprinse în anexa nr. I D; 37. acumulatori, baterii sau alte tipuri de celule electrice; 38. uleiuri vegetale; 39. materiale rezultate din colectarea selectiva a deşeurilor menajere şi care prezintã una dintre caracteristicile menţionate în anexa nr. I E; 40. orice alte deşeuri care conţin unul dintre constituentii cuprinşi în anexa nr. I D şi oricare dintre proprietãţile înscrise în anexa nr. I E." 63. Anexa nr. I D va avea urmãtorul cuprins: "ANEXA Nr. I D CONSTITUENTI ai deşeurilor cuprinse la lit. B din anexa nr. I C, care fac ca aceste deşeuri sa fie periculoase atunci când au proprietãţile descrise în anexa nr. I E 1. beriliu; compuşi ai beriliului; 2. compuşi ai vanadiului; 3. compuşi ai cromului hexavalent; 4. compuşi ai cobaltului; 5. compuşi ai nichelului; 6. compuşi ai cuprului; 7. compuşi ai zincului; 8. arseniu; compuşi ai arseniului; 9. seleniu; compuşi ai seleniului; 10. compuşi ai argintului; 11. cadmiu; compuşi ai cadmiului; 12. compuşi ai staniului; 13. antimoniu; compuşi ai antimoniului; 14. teluriu; compuşi ai teluriului; 15. compuşi ai bariului, cu excepţia sulfatului de bariu; 16. mercur; compuşi ai mercurului; 17. taliu; compuşi ai taliului; 18. plumb; compuşi ai plumbului; 19. sulfuri anorganice; 20. compuşi anorganici ai fluorului, cu excepţia fluorurii de calciu; 21. cianuri anorganice; 22. urmãtoarele metale alcaline sau alcalino-pamantoase: litiu, sodiu, potasiu, calciu, magneziu în forma necombinata; 23. soluţii acide sau acizi în forma solida; 24. soluţii bazice sau baze în forma solida; 25. azbest (praf şi fibre); 26. fosfor; compuşi ai fosforului, cu excepţia fosfatilor minerali; 27. carbonili ai metalelor; 28. peroxizi; 29. clorati; 30. perclorati; 31. azide; 32. PCB (bifenilpoliclorurati) şi/sau PCT (trifenilpoliclorurati); 33. compuşi farmaceutici sau veterinari; 34. biocide şi substanţe fitofarmaceutice; 35. substanţe infectioase; 36. creozoturi; 37. izocianati; tiocianati; 38. cianuri organice; 39. fenoli; compuşi ai fenolului; 40. solventi halogenati; 41. solventi organici, cu excepţia solventilor halogenati; 42. compuşi organohalogenati, cu excepţia materialelor polimerizate inerte şi a altor substanţe care sunt cuprinse în prezenta anexa; 43. compuşi aromatici; compuşi organici policiclici şi heterociclici; 44. amine alifatice; 45. amine aromatice; 46. eteri; 47. substanţe cu caracter exploziv, cu excepţia celor cuprinse în alt punct din anexa; 48. compuşi organici cu sulf; 49. orice compus din familia dibenzofuranilor policlorurati; 50. orice compus din familia dibenzo-para-dioxinelor policlorurate; 51. hidrocarburi şi compuşi ai acestora cu oxigen, azot sau sulf, care nu au fost cuprinşi la alt punct din prezenta anexa." 64. Anexa nr. I E va avea urmãtorul cuprins: "ANEXA Nr. I E PROPRIETĂŢI ale deşeurilor care fac ca acestea sa fie periculoase H1. explozive - substanţe şi preparate care pot exploda sub efectul unei scantei sau care sunt mai sensibile la foc ori la frecare decât dinitrobenzenul; H2. oxidante - substanţe şi preparate care produc reactii puternic exoterme în contact cu alte substanţe, mai ales cu cele inflamabile; H3.A. foarte inflamabile: - substanţe lichide şi preparate care au punctul de aprindere sub 21°C (inclusiv lichide xtrem de inflamabile); - substanţe şi preparate care se pot incalzi şi apoi se pot aprinde în contact cu aerul la termperatura mediului ambiant, fãrã adaos de energie suplimentarã; - substanţe solide şi preparate care iau foc cu usurinta la contactul cu o sursa de aprindere şi care continua sa arda sau sa se consume şi dupã îndepãrtarea sursei de aprindere; - substanţe gazoase şi preparate care sunt inflamabile în aer la presiune normalã; - substanţe şi preparate care, în contact cu apa sau cu aerul umed, produc gaze uşor inflamabile în cantitãţi periculoase; H3.B. inflamabile - substanţe şi preparate lichide care au punctul de aprindere egal sau mai mare de 21°C şi mai mic sau egal cu 55°C; H4. iritante - substanţe şi preparate necorosive care, prin contact imediat, prelungit sau repetat cu pielea sau cu mucoasele, pot cauza inflamatii; H5. nocive - substanţe şi preparate care, dacã sunt inhalate sau ingerate ori dacã penetreaza pielea, pot constitui riscuri limitate pentru sãnãtate; H6. toxice - substanţe şi preparate care, dacã sunt inhalate sau dacã penetreaza pielea, pot provoca vãtãmãri serioase, acute sau cronice ale sãnãtãţii şi chiar moartea; H7. cancerigene - substanţe şi preparate care, dacã sunt inhalate sau ingerate ori dacã penetreaza pielea, pot induce cancer sau un risc crescut de incidenta a acestuia; H8. corosive - substanţe şi preparate care pot distruge tesuturile vii la contactul cu acestea; H9. infectioase - substanţe cu conţinut de microorganisme viabile sau toxinele acestora, care sunt cunoscute ca producand boli omului sau altor organisme vii; H10. teratogene - substanţe şi preparate care, dacã sunt inhalate sau ingerate ori dacã penetreaza pielea, pot induce malformatii congenitale neereditare sau creşterea incidentei acestora; H11. mutagene - substanţe şi preparate care, dacã sunt inhalate sau ingerate ori dacã penetreaza pielea, pot produce defecte genetice ereditare sau creşterea incidentei acestora; H12. substanţe şi preparate care, în contact cu apa, cu aerul sau cu un acid, produc gaze toxice sau foarte toxice; H13. substanţe şi preparate capabile ca, dupã depozitare, sa producã pe diferite cai alta substanta (de exemplu, levigat), care poseda una dintre caracteristicile prezentate mai sus; H14. ecotoxice - substanţe şi preparate care prezintã sau pot prezenta riscuri imediate sau întârziate pentru unul sau mai multe sectoare ale mediului." 65. Anexa nr. II A va avea urmãtorul cuprins: "ANEXA Nr. II A OPERAŢIUNI de eliminare a deşeurilor 1. depozitarea pe sol şi în subsol (de exemplu: depunerea în depozite de gunoi); 2. tratarea prin contact cu solul (de exemplu: biodegradarea deşeurilor lichide sau a namolurilor depozitate pe sol); 3. injectarea în subteran (de exemplu: injectarea deşeurilor pompabile în puţuri, saline sau în straturi geologice); 4. descãrcarea pe suprafeţe (de exemplu: descãrcarea de deşeuri lichide sau de namoluri în depresiuni, iazuri sau lagune); 5. depozitarea pe teren special amenajat (de exemplu: dispunerea în celule etanse separate, acoperite şi izolate unele de celelalte şi de mediu); 6. evacuarea deşeurilor solide în apele interioare de suprafata şi subterane; 7. evacuarea în mari/oceane, inclusiv ingroparea în subsolul marin; 8. tratament biologic nespecificat la alt punct din prezenta anexa, din care rezulta în final compuşi sau amestecuri care sunt eliminate prin intermediul oricãrei operaţiuni enumerate la pct. 1-12; 9. tratament fizico-chimic nespecificat la alt punct din prezenta anexa, din care rezulta în final compuşi sau amestecuri care sunt eliminate prin intermediul oricãrei operaţiuni enumerate la pct. 1-12 (de exemplu: evaporare, uscare, calcinare etc.); 10. incinerare pe sol; 11. incinerare pe mare; 12. stocare permanenta (de exemplu, introducerea de containere cu deşeuri într-o mina); 13. amestecare, înainte de a se încadra în oricare dintre operaţiunile menţionate la pct. 1-12; 14. reambalare înainte de a se încadra în oricare dintre operaţiunile menţionate la pct. 1-13; 15. stocarea înainte de efectuarea oricãrei operaţiuni menţionate la pct. 1-14, cu excepţia depozitarii temporare, înaintea colectãrii, pe zona de producere." 66. Anexa nr. II B va avea urmãtorul cuprins: "ANEXA Nr. II B OPERAŢIUNI de valorificare a deşeurilor 1. utilizarea ca material combustibil sau ca mijloc de producere a energiei; 2. reciclarea sau recuperarea substanţelor organice care nu sunt utilizate ca solventi; 3. reciclarea sau recuperarea metalelor sau compusilor metalici; 4. reciclarea sau recuperarea altor materiale anorganice; 5. regenerarea acizilor sau bazelor; 6. valorificarea produselor folosite la captarea poluantilor; 7. valorificarea produselor din catalizatori; 8. rerafinarea uleiurilor uzate sau alte reutilizari ale acestora; 9. recuperarea sau regenerarea solventilor; 10. împrãştierea pe sol, în beneficiul agriculturii sau pentru reconstrucţie ecologica, inclusiv operaţiunile de compostare şi alte procese de transformare biologica; 11. utilizarea deşeurilor obţinute în urma oricãrei operaţiuni menţionate la pct. 1-10; 12. schimb de deşeuri între deţinãtori, pentru a fi supuse uneia dintre operaţiunile menţionate la pct. 1-11; 13. stocarea de deşeuri în scopul de a fi supuse uneia dintre operaţiunile menţionate la pct. 1-12, exclusiv depozitarea temporarã înaintea colectãrii, în zona de producere." ART. 2 <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 , cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare."
Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 26 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 28 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.