Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 4 din 28 martie 1973  privind dezvoltarea constructiei de locuinte, vinzarea de locuinte din fondul de stat catre populatie si construirea de case de odihna proprietate personala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 4 din 28 martie 1973 privind dezvoltarea constructiei de locuinte, vinzarea de locuinte din fondul de stat catre populatie si construirea de case de odihna proprietate personala

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL NR. 46 din 31 martie 1973
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste România adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Dezvoltarea în ritm înalt a economiei naţionale, modernizarea oraşelor şi centrelor muncitoresti, creşterea numãrului de muncitori şi specialişti, sporirea continua a salariului şi celorlalte venituri ale oamenilor muncii, fac necesare dezvoltarea construcţiei de locuinţe şi îmbunãtãţirea gradului lor de confort - condiţie esenţialã pentru ridicarea bunastarii întregului popor.
În scopul satisfacerii cerinţelor crescinde de locuinţe, se va intensifica ritmul construirii de locuinţe noi şi se vor lua mãsuri de imbunatatire continua a confortului, în concordanta cu ritmul dezvoltãrii economiei naţionale şi potrivit prevederilor planului de stat.
ART. 2
Construcţia de locuinţe se realizeazã din:
- fondurile de investiţii centralizate ale statului, pentru locuintele constituind proprietate de stat;
- fondurile întreprinderilor, pentru locuintele proprietate de stat date în administrarea lor directa;
- fondurile organizaţiilor cooperatiste şi altor organizaţii obşteşti cu caracter economic şi social, pentru locuintele proprietatea acestora;
- veniturile populaţiei, inclusiv cu credite acordate de stat, pentru locuintele constituind proprietatea personalã a cetãţenilor.
Locuintele construite din fondurile de investiţii centralizate ale statului sînt administrate de întreprinderi subordonate consiliilor populare sau de alte întreprinderi de stat.
ART. 3
Dezvoltarea armonioasã a oraşelor, centrelor muncitoresti şi a celorlalte localitãţi impune construirea noilor locuinţe în conformitate cu prevederile schitelor şi planurilor de sistematizare, cu respectarea stricta a regimului de construcţie, în ceea ce priveşte numãrul nivelurilor, densitatea clãdirilor şi linia lor arhitectonica.
ART. 4
Terenurile situate în perimetrele oraşelor sînt supuse regimului sistematizãrii, indiferent de natura proprietãţii. Deţinãtorii acestor terenuri pot construi numai cu aprobarea comitetelor executive ale consiliilor populare şi cu încadrarea în normele de sistematizare şi arhitectura.
Terenurile proprietate de stat pot fi atribuite de cãtre comitetele executive ale consiliilor populare în vederea construirii de locuinţe, în folosinta organizaţiilor socialiste sau a persoanelor fizice, potrivit prevederilor planurilor de sistematizare, cu plata taxei stabilite prin dispoziţii legale.
Dreptul de folosinta a terenului atribuit este acordat numai pe durata existenţei construcţiei respective.
ART. 5
Cetãţenii au dreptul sa aibã în proprietate personalã o singura locuinta şi o singura casa de odihna, pentru ei şi familiile lor. Membrii unei familii pot pãstra, în proprietate comuna sau în proprietatea unuia dintre ei, o singura locuinta şi o singura casa de odihna.
Prevederile alineatului precedent cu privire la membrii familiei se referã numai la soţ, sotie şi copiii minori.
ART. 6
Construirea sau cumpãrarea de locuinţe de cãtre cetãţeni în scopul revinzarii sau închirierii este interzisã.
ART. 7
Cetãţenii se pot constitui în asociaţii de cooperare pentru construirea de locuinţe proprietate personalã. Pe baza aportului membrilor asociaţiei şi creditelor ce li se acorda de stat, asociaţiile de cooperare vor construi locuinţe proprietate personalã în clãdiri cu mai multe niveluri. Asociaţiile pot construi şi în regie.
Asociaţiile de cooperare pentru construirea de locuinţe proprietate personalã dobândesc personalitate juridicã, potrivit dispoziţiilor legale, de la data constituirii lor. Modul de organizare şi funcţionare a asociaţiilor de cooperare se stabileşte prin statut, aprobat prin hotãrîre a Consiliului de Miniştri.
ART. 8
Prin locuinta, în sensul prezentei legi, se înţelege suprafata locativã care cuprinde una sau mai multe camere de locuit, cu dependintele aferente, formind o unitate locativã de sine stãtãtoare, determinata ca atare prin construcţia sa.

CAP. 2
Construirea de locuinţe proprietate personalã cu sprijinul statului

ART. 9
Toţi cetãţenii, indiferent de venitul lunar, au dreptul sa-şi construiascã sau sa-şi cumpere o locuinta proprietate personalã.
ART. 10
Statul sprijinã construirea de locuinţe proprietate personalã prin acordarea de credite pe termen lung, atribuirea de terenuri în folosinta pentru construcţie, asigurarea de materiale, precum şi prin proiectare şi execuţie.
ART. 11
Cetãţenii pot sa-şi construiascã o locuinta proprietate personalã pentru ei şi familiile lor, cu mijloace proprii, sau cu mijloace proprii şi credite de la stat, în localitãţile în care domiciliazã sau în care au dreptul sa-şi stabileascã domiciliul, în condiţiile legii.
ART. 12
Statul va continua sa construiascã anual locuinţe destinate dezvoltãrii fondului locativ proprietate de stat, care vor fi închiriate, potrivit legii, în primul rind salariaţilor cu venituri mici, tinerilor nou încadraţi în producţie, tinerilor casatoriti, precum şi salariaţilor transferati în interes de serviciu.
ART. 13
Salariaţii şi pensionãrii care au un venit mediu lunar, pe fiecare membru de familie, mai mic de 1.100 lei, şi nu au locuinta proprietate personalã vor beneficia de dreptul de a li se închiria locuinţe din fondul de stat, cu plata chiriei prevãzute de lege.
De acelaşi drept beneficiazã, indiferent de venitul mediu lunar, ţinerii nou încadraţi în producţie, timp de 5 ani de la angajarea lor, ţinerii casatoriti care la data cãsãtoriei nu au depãşit virsta de 28 de ani timp de 5 ani de la cãsãtorie, precum şi salariaţii transferati în interes de serviciu, timp de 5 ani de la data transferului.
De asemenea, beneficiazã de dreptul de a li se închiria locuinţe din fondul locativ de stat, cu plata chiriei prevãzute de lege, ofiţerii, subofiterii şi maistrii militari din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale şi cei din cadrul Ministerului de Interne.
Statul sprijinã în mod deosebit pe salariaţii şi pensionãrii care au venituri medii mai mici de 1.100 lei lunar pe fiecare membru de familie, care doresc sa-şi construiascã sau sa-şi cumpere locuinta proprietate personalã, creîndu-le condiţii avantajoase în ceea ce priveşte acordarea de credite, dobinda şi durata de rambursare a creditelor, dîndu-li-se prioritate la contractare, dacã au condiţii grele de locuit.
ART. 14
Avînd în vedere ca fondul de stat de locuinţe va fi destinat, în primul rind, pentru salariaţii şi pensionãrii prevãzuţi în art. 13, salariaţii şi pensionãrii, care au un venit mediu mai mare de 1.100 lei pe membru de familie, vor putea beneficia de locuinta proprietate de stat numai în condiţiile prezentei legi.
Pentru a-şi putea asigura locuinta necesarã pentru ei şi familia lor, salariaţii şi pensionãrii cu un venit mai mare de 1.100 lei lunar pe membru de familie vor beneficia, potrivit prevederilor prezentei legi, de sprijinul statului pentru construirea sau cumpãrarea unei locuinţe proprietate personalã.
Salariaţii şi pensionãrii care nu-şi construiesc sau nu cumpara locuinta proprietate personalã pot beneficia, în limita fondului disponibil de locuinţe de stat, de dreptul de a li se închiria o locuinta, cu respectarea dispoziţiilor legale privind normarea locuinţelor. Ei vor plati o chirie majoratã, potrivit legii, fãrã a depãşi 20% din salariu, respectiv din pensie.
ART. 15
Toţi cetãţenii care deţin în prezent o locuinta proprietate de stat îşi vor pãstra în continuare dreptul de a deţine aceasta locuinta, cu plata chiriei legale, neputind fi evacuati decît în condiţiile prevãzute de lege.
Cetãţenii cu un venit de peste 1.100 lei lunar pe membru de familie, care deţin în prezent o locuinta din fondul locativ de stat şi care nu-şi vor construi sau cumpara locuinta timp de 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, vor putea deţine în continuare locuinta proprietate de stat pe care o locuiesc, cu plata chiriei majorate, conform prevederilor art. 14 alin. 3.
De asemenea, dupã 2 ani de la intrarea în vigoare a dispoziţiilor prezentei legi, salariaţii şi pensionãrii cu un venit mediu de peste 1.100 lei lunar pe membru de familie cãrora statul le-a creat condiţii pentru a-şi cumpara sau construi locuinta, dar doresc sa închirieze locuinta proprietate de stat, vor plati chirie majoratã, conform prevederilor art. 14 alin. 3.
ART. 16
Construirea de locuinţe proprietate personalã şi vînzarea de locuinţe din fondul locativ de stat se vor realiza în mod eşalonat potrivit prevederilor planului de stat.
La eşalonarea construirii şi vinzarii de locuinţe vor fi avuti în vedere salariaţii care au veniturile cele mai mari şi care nu beneficiazã de dreptul de a închiria locuinta din fondul de stat decît în condiţiile art. 14.
ART. 17
Acordarea creditelor pentru construirea de locuinţe proprietate personalã se face în urmãtoarea ordine de prioritate:
- muncitorilor calificaţi, în primul rind celor din marile unitãţi industriale;
- salariaţilor transferati în interesul serviciului din alte localitãţi;
- cadrelor de specialitate care lucreazã în producţia materialã, în activitatea de proiectare, cercetare ştiinţificã şi învãţãmînt;
- absolvenţilor repartizaţi în producţie, veniti din alte localitãţi;
- tinerilor casatoriti;
- salariaţilor încadraţi pe baza de concurs, veniti din alte localitãţi;
- celorlalţi salariaţi şi pensionarilor.
În cadrul fiecãrei categorii se acorda preferinta: celor care au condiţii grele de locuit, îndeosebi familiilor cu mai mulţi copii: celor care, avînd un venit mediu lunar mai mare de 1.100 lei pe fiecare membru de familie, pot beneficia de locuinta din fondul de stat numai în condiţiile art. 14; salariaţilor şi pensionarilor care au depus un avans mai mare şi au o vechime mai mare la Casa de Economii şi Consemnaţiuni.
ART. 18
Cetãţenii ale cãror locuinţe se demoleaza pentru noi construcţii sau sistematizari vor primi cu chirie o locuinta din fondul locativ de stat, pentru ei şi familiile lor, pînã ce îşi construiesc sau îşi cumpara o locuinta. Suma încasatã pentru locuinta demolata va constitui avansul pentru noua locuinta pe care o construiesc sau o cumpara.
ART. 19
Cetãţenii care se muta definitiv dintr-o localitate în alta, în interes de serviciu sau familial, şi au o locuinta proprietate personalã o pot vinde şi au dreptul sa-şi construiascã o noua locuinta în localitatea în care se stabilesc.
În acest scop pot primi, în condiţiile legii, terenul necesar şi, dacã suma încasatã din vînzarea vechii locuinţe nu acoperã costul noii locuinţe, pot primi un credit de completare fãrã a depãşi plafoanele de credite prevãzute la art. 23.
ART. 20
Statul sprijinã prin credite şi execuţie construirea de locuinţe proprietate personalã de tipul celor ce se realizeazã din fondurile statului, precum şi de locuinţe cu confort sporit, numai dacã acestea se încadreazã, în ceea ce priveşte suprafata, dotarea şi finisajele, în normele aprobate de Consiliul de Miniştri pentru astfel de locuinţe.
ART. 21
Acordarea creditelor pentru construirea locuinţelor proprietate personalã se va face la propunerea colectivelor de munca în care solicitantii îşi desfãşoarã activitatea, aprobate, dupã caz, de comitetele sau consiliile oamenilor muncii, ori de celelalte organe de conducere colectivã, ţinînd seama de aportul solicitanţilor în producţie, de necesitatea asigurãrii stabilitatii lor în unitate şi de condiţiile lor de locuit, în ordinea de prioritate stabilitã la art. 17.
Comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor stabili anual numãrul de locuinţe a cãror construire se poate contracta cu salariaţii fiecãrei unitãţi socialiste.
ART. 22
Avansul minim şi durata maxima de rambursare a creditului se stabilesc în funcţie de salariul tarifar lunar, respectiv pensia lunarã, la data încheierii contractului, dupã cum urmeazã:
-----------------------------------------------------------
Durata
maxima
Salariul tarifar Avansul minim de
Categoria sau pensia lunarã fata de preţul rambursare
de deviz a creditului
-----------------------------------------------------------
I pînã la 1.500 lei 20% 25 ani
II 1.501 - 2.000 lei 25% 20 ani
III peste 2.000 lei 30% 15 ani
-----------------------------------------------------------

ART. 23
Creditele pentru locuintele de tipul celor prevãzute la art. 20 nu vor putea depãşi:
35.000 lei pentru locuinta cu o camera;
55.000 lei pentru locuinta cu 2 camere;
70.000 lei pentru locuinta cu 3 camere;
80.000 lei pentru locuinta cu 4 camere;
90.000 lei pentru locuinta cu 5 camere.
ART. 24
Costul garajelor şi anexelor gospodãreşti se evidenţiazã separat în deviz şi se plãteşte integral de beneficiar la data încheierii contractului.
ART. 25
Salariaţii şi pensionãrii domiciliaţi în oraşe, care îşi construiesc locuinţe proprietate personalã în regie - în cartierele sau zonele unde schiţele de sistematizare permit construcţii mici - pot obţine credite în acest scop în suma de cel mult 25.000 lei, rambursabile într-o perioada de 20 ani. Creditele se acorda cu condiţia ca beneficiarul sa facã dovada ca are posibilitãţi materiale pentru realizarea construcţiei.
Cei care îşi construiesc locuinţe sistem vila nu beneficiazã de credite din partea statului. Ei pot sa-şi construiascã asemenea locuinţe numai în zonele prevãzute în schiţele de sistematizare.
Salariaţii din mediul rural, în special cadrele didactice, medicii, specialiştii din staţiuni de mecanizarea agriculturii, întreprinderi agricole de stat şi cooperative agricole de producţie, care nu au o locuinta proprie în comuna în care îşi au locul de munca, pot beneficia de un credit de pînã la 25.000 lei, pe termen de 20 ani, pentru a-şi construi locuinta proprietate personalã în acea comuna, în regie.
Salariaţii care au locul de munca în oraşe mari şi domiciliazã în localitãţile din jurul acestora vor fi sprijiniti sa-şi construiascã în regie locuinta proprietate personalã în localitatea în care domiciliazã, dacã nu au locuinta proprie. În acest scop, ei pot beneficia de un credit de pînã la 25.000 lei, pe termen de 20 ani.
ART. 26
Cetãţenii domiciliaţi în localitãţile balneoclimatice, localitãţi cu caracter balnear sau turistic, care vor sa-şi amenajeze ori sa construiascã locuinţe proprietate personalã cu spaţii pentru cazarea turistilor, beneficiazã de sprijinul statului, prin atribuirea de terenuri în folosinta, cu plata unei taxe anuale şi acordarea de credite.
Sprijinul statului se acorda numai pentru amenajarea ori construirea unei locuinţe cu cel mult doua camere peste nevoile de locuit ale proprietarului şi ale familiei sale. La determinarea nevoilor de locuit se are în vedere ca fiecãrui membru al familiei sa-i fie asigurata o camera separatã.
Spaţiile locative prevãzute în alineatul precedent se realizeazã în regie, prin unitãţile de prestãri în construcţii, ori prin organizaţiile cooperatiste, cetãţenii putind beneficia, în acest scop, de urmãtoarele credite:
a) pînã la 10.000 lei, pentru modernizãri şi extinderi de spaţii locative, rambursabile într-o perioada de pînã la 5 ani;
b) pînã la 30.000 lei, pentru construirea de locuinţe proprietate personalã cu spaţii pentru cazarea turistilor, rambursabile într-o perioada de pînã la 10 ani.
Creditele prevãzute în prezentul articol se vor acorda cu condiţia încheierii prealabile a unor convenţii între cetãţenii şi oficiile de turism, pe baza normelor stabilite de Consiliul de Miniştri.
ART. 27
Prioritatea la acordarea creditelor se stabileşte, potrivit criteriilor prevãzute la art. 17, de cãtre comisii constituite de comitetele executive ale consiliilor populare.
Comisiile vor stabili lista solicitanţilor în ordinea de prioritate şi o vor afişa la sediul organizaţiilor care încheie contractele pentru construirea de locuinţe cu cetãţenii.
Cei interesaţi pot face contestaţii asupra ordinii de prioritate stabilite, în termen de 15 zile de la afişarea listei, la comitetul executiv al consiliului popular respectiv, care le va soluţiona în termen de maximum 30 zile de la înregistrare.
ART. 28
Statul acorda credite în limitele prevãzute la art. 22 şi 23 salariaţilor şi pensionarilor care au încheiat contracte pentru construirea de locuinţe proprietate personalã, pentru diferenţa dintre preţul de deviz prevãzut în contract şi avansul depus de beneficiar.
Pentru obţinerea creditului, la încheierea contractelor de construire de locuinţe proprietate personalã cu organizaţii de stat sau cu organizaţii cooperatiste, beneficiarul trebuie sa aibã depusa la Casa de Economii şi Consemnaţiuni, în scopul construirii de locuinţe, o suma de bani reprezentind cel puţin avansul din preţul prevãzut în contract.
ART. 29
Pentru împrumuturile acordate în condiţiile prezentei legi se va percepe, în mod diferenţiat, o dobinda anuala de 2-5%, ce se va stabili în funcţie de salariul tarifar lunar, respectiv pensia lunarã, prevãzute la art. 22, şi de mãrimea creditului, potrivit dispoziţiilor legale.
ART. 30
Casa de Economii şi Consemnaţiuni este autorizata sa acorde credite pentru construirea sau cumpãrarea de locuinţe, în condiţiile stabilite de Consiliul de Miniştri.
ART. 31
Împrumutul va fi garantat prin constituirea unei ipoteci asupra locuinţei dobîndite în condiţiile prezentei legi. Înscrierea ipotecii se va dispune pe baza înscrisului constatator al contractului de împrumut, la cererea Casei de Economii şi Consemnaţiuni.
Pînã la rambursarea integrala a creditului, locuinta dobindita în condiţiile prezentei legi nu poate fi instrainata, demolata sau restructurata, decît cu autorizarea prealabilã a Casei de Economii şi Consemnaţiuni.
ART. 32
Casa de Economii şi Consemnaţiuni va elibera creditul în mod treptat, pe mãsura executãrii construcţiei.
În cazul în care beneficiarul creditului va utiliza în alte scopuri sumele primite, Casa de Economii şi Consemnaţiuni va retrage creditul acordat şi va urmãri recuperarea sumelor eliberate, cu o dobinda anuala de 12% calculatã la intreaga suma eliberata de aceasta.
ART. 33
Se autoriza Casa de Economii şi Consemnaţiuni sa acorde credite pentru constituirea avansului, precum şi pentru completarea sumei necesare acoperirii costului integral în vederea contractãrii unei locuinţe proprietate personalã.
Credite pentru constituirea avansului se acorda pe termen de maximum 5 ani, iar cele pentru completarea sumei necesare acoperirii costului integral al locuinţei, pe termen de maximum 10 ani.
Pentru aceste credite se percepe o dobinda de 8% pe an.
ART. 34
În cazul nerestituirii la termenele stabilite a ratelor, Casa de Economii şi Consemnaţiuni va percepe o dobinda de 12% pe an asupra ratelor restante pentru creditele acordate.
În caz de neplata la scadenta a şase rate sau a contravalorii a şase rate, Casa de Economii şi Consemnaţiuni va putea cere executarea silitã asupra locuinţei şi evacuarea deţinãtorului.
ART. 35
Cetãţenii care, la încheierea contractului, plãtesc integral preţul locuinţei, beneficiazã de o bonificaţie constind în reducerea cu 50% a comisionului cuvenit organizaţiei care încheie contracte pentru construirea de locuinţe.
ART. 36
Pentru nepredarea locuinţei în termenul stabilit prin contract, organizaţia cu care s-a încheiat contractul pentru construirea de locuinţe proprietate personalã va plati beneficiarului penalitãţi de intirziere, în condiţiile stabilite de Consiliul de Miniştri.

CAP. 3
Criterii de stabilire a preţurilor

ART. 37
Locuintele proprietate personalã construite cu sprijinul statului se proiecteazã şi se executa prin organizaţii de stat sau cooperatiste, pe baza de contracte încheiate la preţuri ferme de deviz, sau se proiecteazã şi se executa de cãtre beneficiar în regie.
ART. 38
În preţul locuinţei se includ, dupã caz, costul proiectãrii, costul execuţiei lucrãrilor, inclusiv beneficiul organizaţiei de construcţii, precum şi comisionul organizaţiei care încheie contractul de construcţie cu beneficiarul locuinţei.
ART. 39
Statul executa proiecte tip pentru locuinţe situate în clãdiri mari, cu mai multe niveluri. Pentru celelalte locuinţe proiectarea se realizeazã prin organizaţiile cooperatiste sau alte unitãţi prestatoare de servicii.
Asociaţiile de cooperare pentru construirea de locuinţe proprietate personalã pot construi locuinţe pe baza de proiecte tip, puse la dispoziţie de cãtre organizaţiile de stat, contra cost, adaptarea la teren urmînd a fi facuta prin organizaţiile cooperatiste sau unitãţile prestatoare de servicii.
ART. 40
Costul execuţiei lucrãrilor de construcţii, inclusiv beneficiul organizaţiei constructoare, se stabileşte pe baza devizelor elaborate pe obiect.
În scopul de a veni în sprijinul cetãţenilor, materialele de construcţii vor fi livrate la preţuri de producţie, în cazul cînd locuintele se construiesc prin organizaţiile de stat.
De asemenea, materialele de construcţii vor fi livrate la preţuri de producţie dacã locuintele se construiesc de organizaţiile cooperatiste, în cazul locuinţelor din clãdirile tip blocuri.
Dacã organizaţiile cooperatiste realizeazã locuinţe în case mici sau în clãdiri tip vila, materialele de construcţii vor fi livrate la preţuri cu amãnuntul. Cu acelaşi preţ se livreaza materialele de construcţii atunci cînd locuintele se executa de unitãţile prestatoare de servicii sau de cãtre proprietari, în regie.

CAP. 4
Vînzarea de locuinţe din fondul locativ de stat cãtre populaţie

ART. 41
În vederea satisfacerii nevoilor de locuinţe ale cetãţenilor cu venituri mai mici, salariaţilor transferati în interesul serviciului şi altor categorii de cetãţeni care potrivit legii au dreptul sa primeascã locuinţe din fondul locativ de stat, se va constitui un fond de locuinţe destinat acestor categorii de cetãţeni, pentru închiriere.
ART. 42
Dupã ce s-a asigurat fondul de locuinţe destinat pentru închiriere, potrivit prevederilor art. 41, statul poate vinde celelalte locuinţe de care dispune, în primul rind cele din clãdiri în care exista şi apartamente proprietate personalã, casele mici - cu o locuinta sau cu un numãr redus de locuinţe - construite din materiale inferioare sau din materiale durabile, dar cu o uzura avansatã, precum şi cele cu mai multe locuinţe, tip blocuri.
Nu se vînd locuintele aflate în administrarea directa a întreprinderilor şi organizaţiilor economice de stat, destinate salariaţilor acestora, pentru închiriere.
Locuintele se vînd cetãţenilor care le ocupa în calitate de chiriaşi.
ART. 43
Vînzarea locuinţelor din fondul locativ de stat se va face eşalonat.
Consiliul de Miniştri va aproba anual lista clãdirilor ce se pun în vînzare, la propunerea comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti.
Normele pentru determinarea preţului de vînzare a locuinţelor se vor stabili prin hotãrîre a Consiliului de Miniştri, ţinînd seama în principal de tipul construcţiei, materialele din care este executatã, gradul de dotare şi finisaj, starea tehnica şi uzura în timp.
Evaluarea clãdirilor de locuit destinate vinzarii se face de comisii stabilite de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, compuse din specialişti, delegaţi ai administraţiei financiare, ai întreprinderilor de administrare a fondului locativ de stat, cetãţeni cu prestigiu şi autoritate domiciliaţi în cartierul în care se afla clãdirile puse în vînzare.
Listele cu preţurile stabilite pe fiecare locuinta ce se pune în vînzare vor fi afişate la sediul consiliilor populare, la clãdirile puse în vînzare şi în alte locuri unde pot fi consultate de cetãţeni.
La preţurile stabilite, chiriaşii sau alţi cetãţeni pot face contestaţii la comitetele executive ale consiliilor populare pe lîngã care funcţioneazã comisiile de evaluare, în termen de 30 zile de la data afişãrii. Comitetele executive ale consiliilor populare vor soluţiona contestaţiile şi vor afişa preţurile definitive, în 30 zile de la expirarea termenului prevãzut pentru depunerea contestaţiilor.
ART. 44
Pot cumpara locuinţe din fondul locativ de stat cetãţenii care îndeplinesc condiţiile prevãzute în prezenta lege pentru construirea de locuinţe proprietate personalã cu sprijinul statului şi sînt recomandaţi de comitetele sau consiliile oamenilor muncii, ori de celelalte organe de conducere colectivã din unitãţile socialiste în care îşi desfãşoarã activitatea.
Salariaţii şi pensionãrii care cumpara locuinţe puse în vînzare vor depune un avans şi vor beneficia de credite din partea statului ca şi în cazul cînd construiesc o locuinta noua cu sprijinul statului.
Avansul şi durata maxima de rambursare a creditului se stabilesc pentru salariaţi şi pensionari în funcţie de salariul tarifar lunar, respectiv de pensia avutã la data încheierii contractului, conform prevederilor cap. II.
La vînzarea de locuinţe se aplica, în mod corespunzãtor, şi celelalte dispoziţii prevãzute în prezenta lege pentru construirea de locuinţe proprietate personalã.

CAP. 5
Construirea de case de odihna proprietate personalã

ART. 45
Cetãţenii, indiferent de localitatea de domiciliu, pot sa-şi construiascã, cu mijloace proprii, o singura casa de odihna proprietate personalã, de dimensiuni restrînse, strict corespunzãtoare necesitãţilor familiilor lor, în localitãţile prevãzute la art. 47.
ART. 46
Statul sprijinã construcţia caselor de odihna proprietate personalã prin atribuirea de teren în folosinta pe durata existenţei construcţiei.
În vederea folosirii cît mai rationale a terenurilor şi a respectãrii regimului de construcţii stabilit pentru localitatea respectiva - prin schita de sistematizare - se acorda prioritate cetãţenilor asociaţi pentru realizarea în comun a unor astfel de case, dispuse pe mai multe niveluri.
Terenurile pentru construirea caselor de odihna proprietate personalã se atribuie contra unei taxe anuale.
Terenurile care se atribuie în scopul construirii de case de odihna se vor stabili în fiecare localitate de cãtre comitetul executiv al consiliului popular, în zone periferice, care nu pot fi utilizate în alte scopuri, şi pe care nu sînt prevãzute a fi construite complexe turistice sau alte obiective de interes obştesc.
Casele de odihna se pot executa numai pe baza autorizaţiei de construcţie eliberata de cãtre comitetele executive ale consiliilor populare.
Materialele necesare realizãrii casei de odihna se procura de la fondul pieţei, cu preţul cu amãnuntul.
Execuţia caselor de odihna se poate realiza în regie sau prin unitãţile de prestaţii de servicii cãtre populaţie.
Comitetele executive ale consiliilor populare vor asigura elaborarea de proiecte tip şi refolosibile într-o gama variata, care sa ţinã seama de specificul zonei şi sa asigure folosirea raţionalã a terenului.
Aceste proiecte vor fi puse la dispoziţie, contra cost, celor care doresc sa-şi construiascã case de odihna, urmînd ca adaptarea la teren sa se facã de cãtre aceştia în regie sau prin unitãţile care executa prestaţii de servicii pentru populaţie.
ART. 47
Casele de odihna proprietate personalã se pot construi în localitãţi balneoclimatice, precum şi în alte localitãţi care vor fi stabilite de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti.
ART. 48
Casele de odihna proprietate personalã sînt destinate nevoilor proprietarului şi familiei sale şi nu pot fi închiriate.

CAP. 6
Alte dispoziţii cu privire la construirea şi vînzarea de locuinţe proprietate personalã şi construirea de case de odihna

ART. 49
În cazul în care se construiesc locuinţe proprietate personalã ori case de odihna, în clãdiri cu mai multe locuinţe sau case de odihna, terenul se atribuie în folosinta comuna pe durata existenţei clãdirii, iar taxa va fi suportatã de fiecare proprietar proporţional cu suprafata construitã a locuinţei ori a casei de odihna.
Taxa anuala pentru terenurile atribuite este urmãtoarea:
- pentru construcţia de locuinţe, 1 leu/mp;
- pentru construcţia de case de odihna, 2 lei/mp în cazul suprafeţei ocupate de construcţie şi 3 lei/mp în cazul suprafeţei curţii.
ART. 50
În cazul în care într-o clãdire, locuintele, casele de odihna sau spaţiile cu alta destinaţie aparţin unor proprietari diferiţi, aceştia au dreptul de proprietate sau de folosinta pe durata existenţei construcţiei comune, asupra terenului aferent, asupra spaţiilor auxiliare, dotãrilor şi utilitãţilor comune, precum şi asupra tuturor bunurilor accesorii care, prin natura lor, nu pot fi folosite decît în comun.
ART. 51
În caz de succesiune sau de înstrãinare a locuinţei ori a casei de odihna, se transmit asupra dobînditorului toate drepturile şi obligaţiile rezultate din contractul de împrumut, din contractul de construire sau din contractul de vînzare-cumpãrare.
Odatã cu transmiterea dreptului de proprietate asupra locuinţei sau a casei de odihna se transmite şi dreptul de proprietate sau de folosinta pe durata existenţei construcţiei, asupra terenului.
ART. 52
Titlul de proprietate asupra locuinţei sau casei de odihna proprietate personalã construite sau cumpãrate în condiţiile prezentei legi se dobîndeşte avînd la baza: autorizaţia de construcţie, contractul pentru construire sau vînzare, contractul de împrumut şi procesul-verbal de predare-preluare sau de dare în folosinta.
Titlul de folosinta pe durata existenţei construcţiei asupra terenului atribuit se dobîndeşte pe baza deciziei de atribuire emisã individual sau în comun de comitetele executive ale consiliilor populare.
Administraţiile financiare vor inregistra dreptul de proprietate asupra locuinţei sau casei de odihna şi dreptul de folosinta asupra terenului atribuit pe baza actelor prevãzute la alin. 1 şi 2 şi vor elibera actul care atesta titlul de proprietate sau folosinta.
ART. 53
Titlurile de proprietate prevãzute în articolul precedent, contractele de vînzare-cumpãrare a locuinţelor din fondul locativ de stat, deciziile de atribuire a terenurilor în folosinta pe durata existenţei construcţiei, contractul de împrumut şi ipotecile constituite asupra imobilelor, se înscriu în registrele de transcripţiuni imobiliare. În localitãţile cu regim de carte funciarã se va face înscrierea, dupã caz, a dreptului de folosinta asupra terenului, a dreptului de proprietate asupra locuinţei ori a casei de odihna, a ipotecilor constituite, precum şi notarea contractului de împrumut.
Înscrierea titlului de proprietate pentru locuintele sau casele de odihna construite sau cumpãrate în condiţiile prezentei legi nu este supusã taxelor de timbru.
Sînt scutite de impozitul pe clãdiri, pe timp de 10 ani de la data dobîndirii lor, locuintele cumpãrate în condiţiile prezentei legi şi cele construite cu sprijinul statului.
ART. 54
Contractul de împrumut, contractul de construire, precum şi contractul de vînzare-cumpãrare încheiate în condiţiile prezentei legi au valoare de înscrisuri autentice şi constituie titluri executorii.
ART. 55
Cei care îşi construiesc locuinta sau casa de odihna proprietate personalã în regie sînt obligaţi sa execute integral construcţia în termenul stabilit prin autorizaţia de construcţie.
În cazul cînd nu se respecta prevederile alineatului precedent, comitetele executive ale consiliilor populare vor revoca decizia privind dreptul de folosinta asupra terenului, care se poate atribui altor persoane îndreptãţite.
În cazul revocãrii deciziei de atribuire a terenului, fostul beneficiar poate vinde construcţia neterminatã, în termenul stabilit de comitetul executiv al consiliului popular, unei persoane care se angajeazã sa continue construcţia şi cãreia i se atribuie terenul în condiţiile prezentei legi.
Dacã construcţia nu a fost vinduta în condiţiile alineatului precedent, proprietarul va elibera terenul în termenul stabilit de comitetul executiv al consiliului popular.
ART. 56
Persoanele prevãzute la art. 5, care dobîndesc o a doua locuinta prin moştenire, donaţie, ca urmare a cãsãtoriei, sau pe alte cai, sînt obligate sa înstrãineze una dintre acestea în termen de un an de la dobîndire.
În cazul cînd nu se îndeplineşte obligaţia prevãzutã în alineatul precedent, una dintre cele doua locuinţe va fi trecutã în proprietatea statului, prin decizia comitetului executiv al consiliului popular judeţean sau al municipiului Bucureşti, cu plata unei despãgubiri, potrivit normelor stabilite prin hotãrîre a Consiliului de Miniştri. Pînã la emiterea deciziei, membrii familiei sînt în drept sa aleagã locuinta pe care o reţin în proprietate.
Prevederile acestui articol se aplica şi celor care, la data publicãrii prezentei legi, au în proprietate mai multe locuinţe, termenul de un an curgind de la aceasta data.
Dispoziţiile prezentului articol se aplica şi caselor de odihna.
ART. 57
Persoanele care nu au cetãţenia romana, dar care domiciliazã sau vor sa-şi stabileascã domiciliul în Republica Socialistã România, pot sa-şi construiascã sau sa-şi cumpere din fondul locativ de stat locuinţe, proprietate personalã, din fonduri proprii, cu respectarea prevederilor legale.

CAP. 7
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 58
Deciziile în baza cãrora s-au atribuit cetãţenilor terenuri pentru construirea de locuinţe în temeiul <>Decretului nr. 493/1954 pot fi revocate, dacã locuintele pentru care au fost atribuite acele terenuri n-au fost construite.
ART. 59
Pentru terenurile proprietate de stat pe care s-au construit locuinţe proprietate personalã şi care au fost atribuite fãrã îndeplinirea formelor prevãzute de <>Decretul nr. 493/1954 , comitetele executive sale consiliilor populare ale municipiilor, oraşelor şi comunelor vor emite decizii de atribuire în folosinta pe durata existenţei construcţiei în condiţiile prezentei legi, dacã sînt îndeplinite prevederile <>Decretului nr. 144/1958 .
ART. 60
Comitetele executive ale consiliilor populare sînt obligate sa ia mãsuri pentru buna gospodãrire şi folosire a terenurilor din perimetrul construibil al oraşelor şi din vatra satului, indiferent de proprietate, în conformitate cu prevederile schitei şi detaliilor de sistematizare.
Toate terenurile libere din administrarea ministerelor şi a celorlalte organe centrale sau a unitãţilor subordonate vor fi trecute în administrarea comitetelor executive ale consiliilor populare.
Comitetele executive vor lua mãsuri sa nu se execute locuinţe sau case de odihna fãrã autorizaţie de construcţie.
La emiterea autorizaţiei de construcţie se vor stabili condiţiile care sa asigure folosirea raţionalã a terenului, densitatea optima a locuinţelor, regimul de aliniere şi regimul de înãlţime, în conformitate cu prevederile schitei şi detaliilor de sistematizare.
ART. 61
Cei care vor executa construcţii fãrã autorizaţie de construcţie vor fi sancţionaţi potrivit legii, iar construcţia va putea fi demolata.
ART. 62
În vederea folosirii rationale a terenurilor proprietate personalã din municipii şi oraşe care, potrivit schitei de sistematizare, nu sînt necesare pentru executarea unor lucrãri de interes general, acestea vor putea fi folosite pentru construirea de locuinţe proprietate personalã.
Pe aceste terenuri se pot realiza construcţii cu mai multe locuinţe ţinînd seama de forma şi mãrimea terenului, cu respectarea schitei şi detaliilor de sistematizare şi a regimului de înãlţime.
În acest scop, proprietarul terenului se poate constitui într-o asociaţie cu alţi cetãţeni în vederea construirii clãdirii respective, terenul trecind, pe baza acordului proprietarului, în folosinta comuna a membrilor asociaţiei, pe data construirii ei, pe timpul cît exista construcţia.
Membrii asociaţiei vor plati proprietarului terenului aceleaşi taxe ca şi cele ce se percep pentru terenul proprietate de stat ce se atribuie pentru construirea de locuinţe proprietate personalã.
ART. 63
Membrii organizaţiilor cooperatiste şi ai altor organizaţii obşteşti cu caracter economic şi social pot beneficia de credite de la stat pentru construirea sau cumpãrarea de locuinţe proprietate personalã în condiţiile prevãzute prin prezenta lege pentru salariaţi şi pensionari.
Creditele vor fi acordate pe baza recomandarii organizaţiei cooperatiste sau obşteşti respective.
ART. 64
<>Legea nr. 9/1968 pentru dezvoltarea construcţiei de locuinţe, vînzarea de locuinţe din fondul de stat cãtre populaţie şi construirea de case proprietate personalã de odihna sau turism se abroga.
Contractele sau alte acte încheiate în baza <>decretelor nr. 445/1966 şi nr. 713/1967, precum şi a <>Legii nr. 9/1968 , rãmîn valabile.

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016