Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 399 din 27 decembrie 2005  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 399 din 27 decembrie 2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 22 din 10 ianuarie 2006
    Parlamentul României adoptã prezenta lege.

    ART. I
    Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 26 ianuarie 2001, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. Titlul Ordonanţei Guvernului va avea urmãtorul cuprins:
    "ORDONANŢĂ
    privind Codul aerian civil"

    2. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 1. - Prevederile prezentului cod aerian se aplicã activitãţilor aeronautice civile şi persoanelor fizice sau juridice care desfãşoarã aceste activitãţi în spaţiul aerian naţional şi pe teritoriul României, precum şi celor care, prin activitãţile desfãşurate, pot pune în pericol siguranţa zborurilor şi securitatea aeronauticã."
    3. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 2. - (1) Activitãţile aeronautice civile pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional sunt reglementate prin prezentul cod aerian şi prin alte acte normative în materie, prin Convenţia privind aviaţia civilã internaţionalã, semnatã la Chicago la 7 decembrie 1944, denumitã în continuare Convenţia de la Chicago, precum şi prin tratatele bi- şi multilaterale, la care România este parte.
    (2) Aplicarea prezentului cod aerian se face fãrã a aduce atingere suveranitãţii depline şi exclusive asupra spaţiului aerian naţional, precum şi reglementãrilor specifice referitoare la apãrare, ordine şi siguranţã naţionalã."
    4. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 3. - În sensul prezentului cod aerian, termenii şi definiţiile utilizate au urmãtorul înţeles:
    3.1. accident - eveniment legat de operarea/utilizarea unei aeronave, care se produce între momentul în care o persoanã se îmbarcã la bordul acesteia, cu intenţia şi cu dreptul legal de a efectua un zbor, şi momentul în care toate persoanele aflate la bord sunt debarcate şi în cursul cãruia:
    a) o persoanã este rãnitã grav sau mortal, datoritã faptului cã se gãseşte:
    - în aeronavã;
    - în contact direct cu orice parte a aeronavei, inclusiv cu bucãţile care se detaşeazã din aceasta;
    - expusã direct jetului (aspiraţiei sau suflului motoarelor ori elicelor), cu excepţia cazurilor în care rãnile se datoreazã unor cauze naturale, autorãnirilor sau sunt produse de altã persoanã ori a cazurilor în care rãnirile sunt produse în afara zonei ce este în mod normal disponibilã pasagerilor sau membrilor echipajului;
    b) aeronava suferã deteriorãri sau o cedare de structurã, care altereazã caracteristicile de rezistenţã structuralã, de performanţã şi de zbor şi care, în mod normal, necesitã o reparaţie importantã sau înlocuirea componentelor afectate, cu excepţia defectãrii motorului ori deteriorãrii, când deteriorarea este limitatã la motor, capote sau la accesoriile sale ori când este vorba despre deteriorãri limitate la elice, la extremitãţile aripii, pneuri, frâne, carenaje sau mici înfundãri ori perforaţii în înveliş;
    c) aeronava a dispãrut sau este total inaccesibilã;
    3.2. act de intervenţie ilicitã - act produs în mod ilicit, cu intenţie, constând în:
    a) violenţã împotriva uneia sau mai multor persoane la bordul unei aeronave la sol şi în zbor, dacã acel act poate sã pericliteze siguranţa aeronavei respective;
    b) distrugere a unei aeronave în serviciu sau provocare de avarii unei astfel de aeronave, care o fac indisponibilã pentru zbor ori care îi pot periclita siguranţa în zbor;
    c) amplasare sau favorizare a amplasãrii prin orice mijloace a unui dispozitiv ori a unei substanţe care poate distruge o aeronavã aflatã în serviciu sau îi poate provoca avarii care sã o facã indisponibilã pentru zbor ori care îi poate periclita siguranţa în zbor;
    d) distrugere sau avariere a mijloacelor de navigaţie aerianã ori de intervenţie în funcţionarea lor, dacã un asemenea act poate periclita siguranţa aeronavelor în zbor;
    e) comunicare intenţionatã a unor informaţii false, punând astfel în pericol siguranţa unei aeronave în zbor;
    f) folosirea ilegalã a oricãrui dispozitiv, substanţã sau armã pentru:
    - producerea unui act de violenţã împotriva uneia sau mai multor persoane, care provoacã rãnirea gravã ori moartea acestora, pe un aeroport care deserveşte aviaţia civilã;
    - distrugerea sau avarierea gravã a facilitãţilor care aparţin aviaţiei civile sau a aeronavelor care nu sunt în serviciu, dar se aflã pe acel aeroport, ori pentru întreruperea serviciilor aeroportului, dacã un asemenea act pune în pericol sau poate periclita siguranţa aeroportului;
    3.3. activitãţi aeronautice civile - totalitatea activitãţilor legate de proiectarea, construcţia, atestarea, reparaţia, întreţinerea şi operarea aeronavelor civile, a aerodromurilor şi a altor obiective de infrastructurã de aeronauticã civilã, de serviciile de navigaţie aerianã, de pregãtirea personalului aeronautic civil, precum şi a activitãţilor aeronautice civile conexe acestora;
    3.4. activitãţi aeronautice civile conexe - totalitatea serviciilor care contribuie direct la asigurarea desfãşurãrii activitãţilor aeronautice civile;
    3.5. administrator al aerodromului - persoana fizicã sau juridicã care conduce şi gestioneazã un aerodrom aflat în proprietatea publicã ori în proprietatea privatã a unor persoane fizice ori juridice;
    3.6. aerodrom - suprafaţa delimitatã pe pãmânt sau pe apã, care cuprinde, eventual, clãdiri, instalaţii şi echipamente, destinatã sã fie utilizatã, în totalitate ori în parte, pentru sosirea, plecarea şi manevrarea la sol a aeronavelor. Aerodromul utilizat exclusiv pentru elicoptere se numeşte heliport;
    3.7. aeronavã - aparatul care se poate menţine în atmosferã cu ajutorul altor reacţii ale aerului decât cele asupra suprafeţei pãmântului;
    3.8. aeronave de stat - aeronavele folosite pentru servicii militare, vamale sau de poliţie;
    3.9. aeroport - aerodromul certificat pentru operaţiuni de transport aerian public;
    3.10. aeroport internaţional - aeroportul nominalizat ca aeroport de intrare şi de plecare, destinat traficului internaţional al aeronavelor, şi în care sunt asigurate facilitãţile de control pentru trecerea frontierei de stat, pentru controlul vamal, de sãnãtate publicã, pentru controlul veterinar şi fitosanitar, precum şi pentru alte facilitãţi similare;
    3.11. agent aeronautic civil - orice persoanã fizicã sau juridicã certificatã sã desfãşoare activitãţi aeronautice civile;
    3.12. autorizare - confirmare oficialã datã printr-un document eliberat în conformitate cu prevederile reglementãrilor aeronautice române, prin care se atestã capacitatea deţinãtorului de a desfãşura activitãţile aeronautice civile menţionate în acest document;
    3.13. autorizaţie de operator aerian - documentul care certificã faptul cã un operator aerian poate sã efectueze activitãţi de lucru aerian sau de aviaţie generalã;
    3.14. bloc de spaţiu aerian - un volum de spaţiu aerian de dimensiuni definite în spaţiu şi timp, în cadrul cãruia se furnizeazã servicii de navigaţie aerianã;
    3.15. bloc funcţional de spaţiu aerian - un bloc de spaţiu aerian care are la bazã cerinţe operaţionale şi care reflectã necesitatea asigurãrii unui management al spaţiului aerian la un nivel mai integrat, fãrã a ţine seama de graniţele existente;
    3.16. certificare - recunoaşterea faptului cã un serviciu, un produs, o piesã sau un echipament, o organizaţie sau o persoanã se conformeazã cerinţelor aplicabile, precum şi eliberarea unui certificat relevant care atestã aceastã conformare; certificarea poate avea ca rezultat şi conferirea unui drept, potrivit reglementãrilor în vigoare;
    3.17. certificat - documentul emis ca rezultat al certificãrii în conformitate cu reglementãrile specifice aplicabile;
    3.18. certificat de operator aerian - documentul care certificã faptul cã un operator aerian are capacitatea de a efectua activitãţile de transport aerian public prevãzute în acesta;
    3.19. certificat de navigabilitate/autorizaţie - document individual prin care se atestã navigabilitatea unei aeronave;
    3.20. certificat de înmatriculare/identificare - document individual care atestã înregistrarea unei aeronave, conferindu-i acesteia naţionalitatea;
    3.21. certificat de tip - documentul care defineşte proiectul de tip al unei aeronave şi atestã faptul cã acest proiect de tip se conformeazã cerinţelor de navigabilitate aplicabile;
    3.22. drept de trafic - dreptul unui operator aerian certificat de a transporta pasageri, bagaje, mãrfuri şi/sau poştã pe o rutã aerianã care deserveşte douã sau mai multe aeroporturi interne ori internaţionale;
    3.23. eveniment de aviaţie civilã - întrerupere operaţionalã, defect, greşealã sau orice altã circumstanţã care are sau poate avea influenţã asupra siguranţei zborului şi care nu are ca rezultat un accident sau un incident grav;
    3.24. facilitãţi - totalitatea serviciilor şi baza materialã asociatã acestora, asigurate pe un aerodrom în legãturã cu intrarea şi ieşirea aeronavelor, persoanelor, bagajelor, mãrfurilor şi altele asemenea, în traficul aerian intern şi internaţional;
    3.25. forţã majorã - evenimentul de aviaţie civilã, incidentul sau orice circumstanţã imprevizibilã şi inevitabilã care genereazã imposibilitatea temporarã sau definitivã de a respecta cerinţele autorizãrii acordate;
    3.26. incident - eveniment, altul decât un accident, asociat cu exploatarea unei aeronave, care afecteazã sau poate afecta siguranţa exploatãrii aeronavei;
    3.27. incident grav - un incident ale cãrui circumstanţe aratã cã un accident ar fi fost pe cale sã se producã;
    3.28. investigaţie tehnicã - activitatea concretã de identificare, de strângere şi de analizã a informaţiilor pentru determinarea cauzelor unui incident sau accident de aviaţie civilã, emiterea concluziilor şi, pe baza lor, stabilirea unor recomandãri privind siguranţa zborurilor, precum şi formularea unor propuneri şi recomandãri de îmbunãtãţire a activitãţilor în vederea prevenirii accidentelor şi incidentelor de aviaţie;
    3.29. licenţã de lucru în perimetrul infrastructurii aeroportuare - document individual prin care se acordã unui agent economic deptul de a desfãşura activitãţi în perimetrul infrastructurii aeroportuare;
    3.30. licenţã de tansport aerian - document individual prin care unui operator aerian, deţinãtor al unui certificat, i se acordã dreptul de a efectua operaţiunile de transport aerian public prevãzute în acesta;
    3.31. misiune - activitatea unui membru al echipajului din momentul în care acesta intrã în serviciu, dupã o perioadã de odihnã corespunzãtoare, dar înaintea începerii unui zbor sau a unei serii de zboruri, pânã în momentul în care acel membru al echipajului iese din serviciu dupã încheierea acelui zbor sau a seriei de zboruri;
    3.32. navigabilitate - caracteristica aeronavei pregãtite pentru zbor, constând în conformarea acesteia la reglementãrile de admisibilitate la zbor;
    3.33. operator aerian - persoanã fizicã sau juridicã angajatã în operarea aeronavelor;
    3.34. reglementãri specifice - acte normative, proceduri sau standarde specifice unui domeniu de activitate;
    3.35. securitate aeronauticã - ansamblu de mãsuri, resurse materiale şi forţe umane, coordonate, mobilizate şi utilizate în scopul protecţiei aeronauticii civile împotriva actelor de intervenţie ilicitã;
    3.36. serviciu de navigaţie aerianã - termen generic ce include serviciile de trafic aerian, serviciile de comunicaţii aeronautice, navigaţie şi supraveghere în domeniul aeronautic, serviciile meteorologice aeronautice şi serviciile de informare aeronauticã, definite conform reglementãrilor specifice aplicabile;
    3.37. servicii de trafic aerian - serviciile de control al traficului aerian (serviciile de control regional, de apropiere şi de aerodrom), serviciile de informare a zborului, serviciile consultative de trafic aerian şi serviciile de alarmare, definite conform reglementãrilor specifice aplicabile;
    3.38. servitute aeronauticã - condiţii, restricţii, obligaţii impuse de reglementãrile naţionale şi/sau internaţionale, în interesul siguranţei zborului;
    3.39. siguranţa zborului - capacitate a activitãţii aeronautice constând în evitarea afectãrii sãnãtãţii sau pierderii de vieţi omeneşti, precum şi a producerii de pagube materiale;
    3.40. supervizarea siguranţei zborului - activitate constând în acordarea de certificate, supravegherea continuã a menţinerii condiţiilor asociate certificatelor respective, precum şi a îndeplinirii obiectivelor şi nivelurilor de siguranţã, potrivit reglementãrilor specifice aplicabile;
    3.41. supraveghere continuã - procesele de verificare a îndeplinirii în mod continuu şi sistematic a condiţiilor asociate acordãrii unui certificat pe parcursul perioadei sale de valabilitate, precum şi de luare a mãsurilor de siguranţã necesare;
    3.42. tehnicã aeronauticã - tehnicã folositã în aeronauticã, care intrã sub incidenţa normelor privind siguranţa zborului;
    3.43. trafic aerian - ansamblu de aeronave care, la un moment dat, se aflã în zbor într-un spaţiu aerian determinat sau opereazã pe suprafaţa de manevrã a unui aerodrom;
    3.44. trafic aerian general - toate mişcãrile aeronavelor civile, precum şi toate mişcãrile aeronavelor de stat, inclusiv cele ale aeronavelor militare, de vamã şi poliţie, care se efectueazã în conformitate cu procedurile Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale;
    3.45. trafic aerian operaţional - toate mişcãrile aeronavelor civile şi de stat care se efectueazã în conformitate cu reglementãrile naţionale, altele decât în conformitate cu procedurile Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale;
    3.46. transportator aerian - operator aerian deţinãtor al unui certificat de operator aerian în termen de valabilitate şi, dupã caz, al unei licenţe de transport aerian;
    3.47. zbor V.F.R. - zbor efectuat dupã regulile zborului la vedere."
    5. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 4. - Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi de autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile, are urmãtoarele atribuţii specifice:
    a) elaboreazã strategia de dezvoltare a aviaţiei civile, în conformitate cu politica economicã a Guvernului şi cu planurile de dezvoltare a transporturilor;
    b) emite, în conformitate cu strategia de dezvoltare, cerinţele, standardele şi recomandãrile organizaţiilor internaţionale de aviaţie civilã şi tratatele internaţionale la care România este parte, reglementãri specifice care stau la baza desfãşurãrii activitãţilor aeronautice civile;
    c) reprezintã Guvernul, în domeniul aviaţiei civile, în organismele internaţionale şi comunitare specifice şi în relaţiile bilaterale cu alte state;
    d) asigurã administrarea proprietãţii publice a statului din domeniul aviaţiei civile;
    e) emite reglementãri specifice privind certificarea agenţilor aeronautici civili şi asigurã eliberarea, prelungirea valabilitãţii, validarea, echivalarea, modificarea, limitarea, suspendarea şi revocarea licenţelor şi a documentelor de certificare a agenţilor aeronautici civili;
    f) emite reglementãri specifice privind siguranţa şi securitatea activitãţilor aeronautice civile şi supravegheazã respectarea acestora;
    g) emite reglementãri specifice obligatorii pentru efectuarea transporturilor aeriene de mãrfuri periculoase;
    h) asigurã organizarea spaţiului aerian naţional, în condiţiile prezentei legi, în colaborare cu organele specializate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale;
    i) coordoneazã sistemul de securitate în domeniul aviaţiei civile, aprobã sistemele de facilitãţi aeronautice la nivelul aeroporturilor civile;
    j) investigheazã incidentele şi accidentele din domeniul aviaţiei civile şi emite reglementãri specifice privind raportarea şi investigarea tehnicã a acestora, în condiţiile prezentei legi;
    k) reglementeazã şi asigurã exercitarea activitãţilor de registru în aviaţia civilã;
    l) emite reglementãri specifice privind certificarea tehnicii aeronautice şi asigurã certificarea acesteia;
    m) emite reglementãri specifice privind certificarea personalului aeronautic civil şi asigurã eliberarea, prelungirea valabilitãţii, validarea, echivalarea, modificarea, limitarea, suspendarea şi revocarea licenţelor şi a documentelor de certificare pentru aceastã categorie de personal;
    n) asigurã gestionarea frecvenţelor de telecomunicaţii alocate aviaţiei civile;
    o) asigurã organizarea şi funcţionarea serviciilor civile de navigaţie aerianã în spaţiul aerian al României, autorizeazã efectuarea zborurilor în spaţiul aerian naţional, în limita competenţelor legale;
    p) avizeazã, împreunã cu Ministerul Apãrãrii Naţionale, în cazul aerodromurilor exploatate în comun, efectuarea de lucrãri supuse servituţilor de aeronauticã civilã;
    r) asigurã, împreunã cu organele specializate ale ministerelor abilitate prin lege, asistenţa operaţiunilor de cãutare şi de salvare a aeronavelor civile implicate în accidente;
    s) emite reglementãri pentru uniformizarea definiţiilor şi a abrevierilor utilizate în aviaţia civilã, în conformitate cu legislaţia internaţionalã;
    t) asigurã certificarea aerodromurilor civile;
    u) organizeazã activitatea pentru constituirea fondului propriu de date statistice din domeniul aviaţiei civile care se pune la dispoziţie instituţiilor abilitate;
    v) asigurã cadrul legislativ şi reglementãrile necesare pentru dezvoltarea unui mediu concurenţial normal în domeniul transporturilor aeriene;
    x) emite reglementãri specifice privind raportarea şi investigarea evenimentelor de aviaţie civilã, precum şi a actelor de intervenţie ilicitã asupra aeronavelor civile;
    y) aprobã tarifele percepute de organismele tehnice specializate, instituţii publice sau operatori economici, ca urmare a prestãrii activitãţilor pentru care le-au fost delegate competenţe în conformitate cu prevederile prezentului cod aerian."
    6. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 5. - (1) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului asigurã, direct sau prin delegare de competenţã, şi desemnarea unor organisme tehnice specializate - instituţii publice sau operatori economici -, elaborarea şi punerea în aplicare a reglementãrilor specifice, supervizarea siguranţei zborului, certificarea agenţilor aeronautici civili, a personalului aeronautic civil şi a tehnicii aeronautice, avizarea lucrãrilor efectuate în zonele supuse servituţilor de aeronauticã civilã, inspecţia de siguranţã a zborului, investigarea tehnicã a incidentelor şi accidentelor în domeniul aviaţiei civile, precum şi inspecţia şi controlul de securitate aeronauticã.
    (2) În cazul operatorilor economici, costurile aferente activitãţilor delegate conform alin. (1) se acoperã integral din tarifele percepute pentru activitãţile respective.
    (3) Delegarea de competenţe se poate realiza în domenii de strictã specialitate, pentru care Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului trebuie sã aibã compartimente de specialitate."
    7. La articolul 6, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) În spaţiul aerian naţional se desfãşoarã atât trafic aerian general, cât şi trafic aerian operaţional."
    8. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 7. - În spaţiul aerian naţional se pot stabili, în conformitate cu reglementãrile specifice aplicabile:
    a) spaţii aeriene rezervate, destinate unor activitãţi aeronautice militare, de şcoalã, de sport aeronautic, de încercare şi omologare a aeronavelor, precum şi altor activitãţi stabilite prin reglementãri specifice;
    b) spaţii aeriene restricţionate, constituite din zone periculoase, zone restricţionate sau zone interzise."
    9. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 8. - (1) Sunt asimilate din punct de vedere al furnizãrii serviciilor de navigaţie aerianã cu spaţiul aerian naţional:
    a) spaţiul aerian de deasupra zonei internaţionale a Mãrii Negre alocat României de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale, în baza acordurilor regionale de navigaţie aerianã;
    b) spaţiul aerian al altor ţãri, în care a fost delegatã României, permanent sau pe termen limitat, prin tratate internaţionale, furnizarea serviciilor de navigaţie aerianã.
    (2) Spaţiul aerian naţional poate fi integrat din punct de vedere al furnizãrii serviciilor de navigaţie aerianã în unul sau mai multe blocuri funcţionale de spaţiu aerian stabilite prin tratate încheiate de România cu alte state, în baza reglementãrilor specifice aplicabile."
    10. Titlul secţiunii a II-a a capitolului III va avea urmãtorul cuprins:
    "SECŢIUNEA a II-a
    Utilizarea spaţiului aerian naţional"
    11. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 11. - (1) Orice zbor în spaţiul aerian naţional trebuie sã fie autorizat. Procedura de autorizare a zborurilor se reglementeazã prin hotãrâre a Guvernului.
    (2) Decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se efectueazã pe aerodromuri certificate în acest scop, potrivit reglementãrilor specifice, precum şi pe alte terenuri sau suprafeţe de apã, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
    (3) Aeronavele de stat care opereazã într-o porţiune de spaţiu aerian aflatã sub controlul serviciilor de trafic aerian civile trebuie sã opereze ca trafic aerian general, respectând reglementãrile specifice aviaţiei civile, cu excepţia cazului în care se prevede altfel, prin procedurile de coordonare stabilite între unitãţile civile şi militare ale serviciilor de trafic aerian, în conformitate cu prevederile art. 10 din prezentul cod aerian.
    (4) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, respectiv Ministerul Apãrãrii Naţionale, poate restricţiona sau interzice temporar desfãşurarea traficului aerian general într-o porţiune ori în întreg spaţiul aerian naţional din motive privind apãrarea, ordinea publicã şi siguranţa naţionalã, conform atribuţiilor ce le revin."
    12. Dupã articolul 11 se introduc trei noi articole, articolele 11^1-11^3, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 11^1. - În spaţiul aerian naţional este interzisã operarea aeronavelor:
    a) care sunt echipate cu sau care transportã arme nucleare, chimice ori alte arme de distrugere în masã, cu excepţia celor prevãzute de tratatele la care România este parte;
    b) la viteze supersonice, la altitudini mai mici de 10.000 m, cu excepţia zborurilor aeronavelor militare române sau ale statelor aliate executate pentru îndeplinirea misiunilor de luptã;
    c) care executã activitãţi de publicitate, folosind mijloace sonore.
    Art. 11^2. - (1) Aeronavele civile cu capabilitate de flotabilitate, pe timpul cât se deplaseazã pe porţiuni din apele teritoriale, care sunt organizate ca aerodromuri, se supun reglementãrilor specifice aplicabile aeronavelor care opereazã pe aerodromuri.
    (2) Aeronavele civile cu capabilitate de flotabilitate, pe timpul cât se deplaseazã pe ape, care nu sunt organizate ca aerodromuri, se supun reglementãrilor specifice aplicabile navelor maritime, fluviale sau ambarcaţiunilor pentru apele interioare.
    (3) Aeronavele civile care opereazã pe navele maritime ori fluviale, pe timpul cât sunt pe nave, se supun reglementãrilor specifice aplicabile navelor.
    Art. 11^3. - (1) Orice activitate care nu intrã în categoria activitãţilor aeronautice civile, având drept efect ajungerea în spaţiul aerian a diverselor corpuri materiale care pot constitui un pericol pentru siguranţa zborurilor aeronavelor, poate fi efectuatã numai în condiţiile autorizãrii.
    (2) Activitãţile prevãzute la alin. (1) şi modul de autorizare a acestora se stabilesc prin reglementãri specifice comune ale Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Ministerului Apãrãrii Naţionale."
    13. Titlul secţiunii a III-a a capitolului III va avea urmãtorul cuprins:
    "SECŢIUNEA a III-a
    Serviciile de navigaţie aerianã"

    14. Articolul 12 din cadrul secţiunii a II-a a capitolului III devine articolul 12 în cadrul secţiunii a III-a a aceluiaşi capitol, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 12. - (1) Serviciile de navigaţie aerianã se furnizeazã traficului aerian numai de cãtre agenţi aeronautici certificaţi şi desemnaţi în acest scop, potrivit reglementãrilor specifice aplicabile.
    (2) Porţiunile de spaţiu aerian naţional unde se furnizeazã servicii de trafic aerian civile se stabilesc în conformitate cu prevederile prezentului cod aerian şi cu reglementãrile specifice aplicabile.
    (3) Furnizarea serviciilor de navigaţie aerianã într-un bloc funcţional de spaţiu aerian, care include şi spaţiul aerian naţional, parţial sau integral, se face în conformitate cu prevederile tratatului internaţional referitor la acesta."
    15. Articolul 13 din cadrul secţiunii a II-a a capitolului III devine articolul 13 în cadrul secţiunii a III-a a aceluiaşi capitol, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 13. - (1) Toate aeronavele care opereazã în spaţiul aerian naţional au obligaţia achitãrii unor tarife pentru utilizarea serviciilor de navigaţie aerianã.
    (2) Tarifele prevãzute la alin. (1) sunt nediscriminatorii pentru aceleaşi categorii de zboruri civile, indiferent de naţionalitatea operatorilor aerieni şi de statul de înmatriculare a aeronavei utilizate.
    (3) Sunt scutite de la plata tarifelor pentru servicii de navigaţie aerianã de rutã urmãtoarele categorii de aeronave numai în cazul în care costurile acestor scutiri nu sunt aplicate celorlalţi utilizatori care nu beneficiazã de astfel de facilitãţi:
    a) aeronave care efectueazã zboruri V.F.R.;
    b) aeronave militare româneşti care efectueazã zboruri militare, iar în cazul aeronavelor militare strãine care efectueazã zboruri militare, pe bazã de reciprocitate;
    c) aeronave utilizate pentru intervenţii în zone calamitate;
    d) aeronave care efectueazã zboruri exclusiv pentru transportul în misiune oficialã al monarhilor domnitori şi al membrilor apropiaţi ai familiei, al şefilor de stat, al şefilor de guvern şi al miniştrilor. În toate cazurile misiunile oficiale vor fi confirmate prin indicatorul de statut corespunzãtor pe planul de zbor;
    e) aeronave care efectueazã zboruri de cãutare şi salvare autorizate de un organ competent de cãutare şi salvare (SAR);
    f) aeronave care efectueazã zboruri ce se terminã la aerodromul de la care aeronava a decolat şi în timpul cãrora nu s-a efectuat nici o aterizare intermediarã;
    g) aeronave a cãror masã maximã certificatã la decolare este strict mai micã de douã tone;
    h) aeronave care efectueazã zboruri-şcoalã executate exclusiv în cadrul examinãrilor în vederea obţinerii licenţei sau a unei calificãri pentru echipajul de comandã şi, pentru aceasta, este confirmatã prin menţiunea corespunzãtoare pe planul de zbor;
    i) aeronave care efectueazã zboruri exclusiv în scopul verificãrii sau testãrii echipamentelor folosite ori care se intenţioneazã sã fie folosite ca mijloace de sol pentru navigaţia aerianã;
    j) alte categorii de aeronave prevãzute de lege.
    (4) Pot fi scutite, total sau parţial, de la plata tarifelor prevãzute la alin. (1) şi alte categorii de aeronave, cu aprobarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
    (5) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate interzice temporar accesul în spaţiul aerian naţional al aeronavelor operatorilor aerieni care înregistreazã restanţe la achitarea tarifelor pentru utilizarea serviciilor de navigaţie aerianã."
    16. Articolele 14 şi 15 se abrogã.
    17. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 17. - (1) O aeronavã civilã poate opera în spaţiul aerian naţional numai dacã deţine un certificat de înmatriculare în conformitate cu prevederile Convenţiei de la Chicago.
    (2) Certificatul de înmatriculare este document obligatoriu la bordul aeronavelor.
    (3) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate stabili, prin reglementãri specifice, categorii de aeronave civile care pot opera în spaţiul aerian naţional fãrã a deţine un certificat de înmatriculare."
    18. La articolul 18, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 18. - (1) O aeronavã civilã înmatriculatã în România nu poate fi înmatriculatã şi în alt stat."
    19. La articolul 19, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 19. - (1) Prin înmatricularea în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile din România, aeronava respectivã capãtã naţionalitatea românã."
    20. Articolul 20 se abrogã.
    21. La articolul 21, partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 21. - Sunt recunoscute, fãrã discriminare, persoanelor fizice şi juridice, române sau strãine, urmãtoarele drepturi asupra aeronavelor civile:"
    22. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 23. - Aerodromurile civile pot fi proprietate publicã sau proprietate privatã, deschise ori închise utilizãrii publice."
    23. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 24. - Înfiinţarea, funcţionarea şi dezafectarea aerodromurilor civile sunt supuse reglementãrilor specifice emise de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu avizul ministerelor abilitate, prin care se stabilesc cerinţele tehnice, operaţionale, de siguranţã a zborului, de securitate aeronauticã şi de protecţie a mediului."
    24. Articolul 25 se abrogã.
    25. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 26. - (1) Un aerodrom este deschis pentru operarea aeronavelor civile numai dacã este certificat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
    (2) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului ţine registrul de evidenţã a aerodromurilor civile certificate din România."
    26. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 27. - (1) Toate aeronavele civile care executã zboruri internaţionale cu originea/destinaţia România sunt obligate sã decoleze şi sã aterizeze pe un aeroport internaţional sau deschis traficului aerian internaţional.
    (2) Condiţiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului."
    27. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 28. - (1) Administratorii aerodromurilor civile au obligaţia de a asigura condiţiile prevãzute de reglementãrile specifice aplicabile privind aterizarea şi decolarea în siguranţã a aeronavelor, securitatea aeronauticã, serviciile necesare aeronavelor la sol, precum şi cele privind lupta împotriva incendiilor.
    (2) Administratorii aeroporturilor civile vor asigura şi existenţa facilitãţilor de ambulanţã şi prim ajutor pentru cazuri de urgenţã şi, dupã caz, a celor de vamã, graniţã, fitosanitare, sanitar-veterinare şi sanitar-umane."
    28. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 29. - (1) Operatorii economici şi, dupã caz, organele competente ale statului care desfãşoarã activitãţi pe aerodromurile civile au obligaţia de a respecta normele stabilite, în temeiul prezentului cod aerian şi al reglementãrilor specifice aplicabile, de cãtre administratorii aerodromurilor.
    (2) Toate activitãţile care se deruleazã în perimetrul unui aerodrom civil se desfãşoarã sub coordonarea administratorului aerodromului.
    (3) Operatorii economici care desfãşoarã activitãţi în perimetrul aerodromurilor civile trebuie sã deţinã o licenţã de lucru în acest perimetru, eliberatã de administratorul aerodromului, în conformitate cu reglementãrile specifice emise de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului."
    29. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 30. - Facilitãţile şi serviciile asigurate pe un aerodrom civil deschis utilizãrii publice sunt accesibile, fãrã discriminare, tuturor aeronavelor civile."
    30. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 31. - (1) Tarifele stabilite pentru utilizarea facilitãţilor şi furnizarea serviciilor prevãzute la art. 30 se aplicã în mod nediscriminatoriu, indiferent de naţionalitatea aeronavei civile, şi se publicã în conformitate cu reglementãrile internaţionale de aviaţie.
    (2) Pe aerodromurile civile deschise utilizãrii publice sunt scutite de la plata tarifelor aeroportuare de pasager, aterizare, staţionare şi iluminat, precum şi a tarifelor pentru servicii de navigaţie aerianã terminalã urmãtoarele categorii de aeronave:
    a) aeronavele militare româneşti;
    b) aeronavele militare strãine, pentru care existã acorduri bilaterale în acest sens, încheiate în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la cererea Ministerului Apãrãrii Naţionale;
    c) aeronavele care executã zboruri exclusiv pentru transportul în misiune oficialã al monarhilor domnitori şi al membrilor apropiaţi ai familiei, al şefilor de stat, al şefilor de guvern şi al miniştrilor. În toate cazurile misiunile oficiale vor fi confirmate prin indicatorul de statut corespunzãtor pe planul de zbor;
    d) aeronavele care executã zboruri în folosul Organizaţiei Naţiunilor Unite, Crucii Roşii sau al Semilunii Roşii;
    e) aeronavele civile care efectueazã misiuni de cãutare şi de salvare sau transportã personal şi materiale în cadrul acestor misiuni;
    f) aeronavele care efectueazã misiuni umanitare şi de ajutorare urgentã;
    g) aeronavele care sunt nevoite sã aterizeze datoritã unor cauze tehnice, din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile sau a unor situaţii de forţã majorã;
    h) aeronavele care aterizeazã din dispoziţia Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi/sau a Ministerului Apãrãrii Naţionale;
    i) alte categorii de aeronave prevãzute de lege.
    (3) Pot fi scutite, total sau parţial, de la plata tarifelor prevãzute la alin. (1) şi alte categorii de aeronave, cu aprobarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
    (4) Scutirile prevãzute la alin. (2) lit. a)-c) se aplicã numai pe aerodromurile civile unde statul român este acţionar majoritar.
    (5) Administratorii aerodromurilor au dreptul de a reţine la sol o aeronavã civilã, în situaţia în care aceasta nu a achitat contravaloarea tarifelor prevãzute la alin. (1), pânã la stingerea debitelor sau pânã se face dovada constituirii unor garanţii suficiente în raport cu creanţa invocatã şi aceasta este acceptatã de administratorul aerodromului, cu respectarea reglementãrilor în vigoare."
    31. La articolul 33, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Drepturile şi obligaţiile personalului aeronautic civil se stabilesc prin reglementãri specifice, în condiţiile legii."
    32. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 34. - Personalul aeronautic civil navigant cuprinde:
    a) personalul care constituie echipajul de conducere de la bordul aeronavelor civile: piloţi, navigatori, mecanici şi/sau ingineri de bord şi operatori radionaviganţi;
    b) personalul de cabinã, tehnic sau care îndeplineşte alte funcţii la bordul aeronavelor civile, calificat pentru categoria respectivã de aeronavã civilã, care, neparticipând la conducerea acestora, exercitã la bord activitãţi cu privire la pasageri şi mãrfuri, activitãţi de control tehnic în vederea constatãrii stãrii de navigabilitate, activitãţi de verificare în zbor a funcţionãrii mijloacelor serviciilor de comunicaţii, navigaţie şi supraveghere, precum şi alte activitãţi aeronautice civile, potrivit reglementãrilor specifice aplicabile;
    c) personalul de inspecţie în zbor a operaţiunilor aeriene;
    d) paraşutiştii."
    33. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 35. - Personalul aeronautic civil nenavigant cuprinde:
    a) personalul tehnic calificat care lucreazã direct la planificarea şi pregãtirea operaţionalã a zborurilor, la proiectarea, certificarea, fabricaţia, inspecţia, întreţinerea, reparaţia şi operarea tehnicii aeronautice;
    b) personalul care furnizeazã şi/sau asigurã serviciile de navigaţie aerianã;
    c) inspectorii aeronautici care exercitã activitãţi de supervizare a siguranţei zborului;
    d) personalul de aerodrom care executã activitãţi specifice, cu impact asupra siguranţei zborului."
    34. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 36. - (1) Echipajul aeronavei civile este constituit din personal certificat în mod corespunzãtor, care desfãşoarã activitãţi la bord în conformitate cu reglementãrile specifice aplicabile.
    (2) Membrii echipajului aeronavei au obligaţia ca, pe întreaga perioadã a misiunii, sã aibã asupra lor documentele de certificare individuale obligatorii prevãzute de reglementãrile specifice aplicabile.
    (3) Echipajul se aflã în subordinea comandantului de aeronavã civilã.
    (4) Comandantul aeronavei civile este desemnat de operatorul aerian, pentru fiecare zbor, cu excepţia cazului când prin reglementãri specifice se prevede altfel."
    35. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 37. - (1) Funcţia de comandant de aeronavã civilã este îndeplinitã de pilotul comandant, certificat pentru categoria, clasa sau tipul aeronavei civile respective şi având licenţa corespunzãtoare în termen de valabilitate.
    (2) Persoana care îndeplineşte condiţiile prevãzute la alin. (1) are funcţia de comandant de aeronavã din momentul începerii misiunii şi pânã în momentul terminãrii acesteia.
    (3) Comandantul aeronavei civile care remorcheazã alte aeronave este comandantul acestora pânã la declanşarea lor."
    36. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 38. - (1) Comandantul aeronavei civile rãspunde de pregãtirea şi executarea în siguranţã a fiecãrui zbor, precum şi de comportamentul şi disciplina echipajului la bord şi la sol, cu respectarea prevederilor prezentului cod aerian şi ale reglementãrilor specifice aplicabile.
    (2) Acesta va refuza decolarea atunci când constatã nereguli cu ocazia îndeplinirii sarcinilor ce îi revin, în conformitate cu reglementãrile specifice în vigoare."
    37. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 39. - (1) În timpul misiunii sale comandantul de aeronavã civilã poate delega atribuţii, dar nu poate sã îşi delege responsabilitãţile.
    (2) În cazul în care acesta este împiedicat din orice cauzã, în cursul zborului sau la sol, sã îşi îndeplineascã funcţia, în lipsa desemnãrii prealabile a unei alte persoane pentru a-l înlocui, funcţia de comandant de aeronavã civilã va fi exercitatã de unul dintre ceilalţi membri ai echipajului de conducere, în ordinea stabilitã prin reglementãrile specifice aplicabile."
    38. La articolul 40, alineatele (4) şi (5) vor avea urmãtorul cuprins:
    "(4) În caz de pericol, comandantul de aeronavã civilã va lua mãsurile necesare pentru salvarea pasagerilor, a echipajului, a încãrcãturii, precum şi a aeronavei, dupã caz.
    (5) În cazul unui accident, comandantul de aeronavã civilã îşi menţine toate prerogativele pânã în momentul când autoritatea în drept îl elibereazã de atribuţiile ce îi revin în legãturã cu operarea aeronavei."
    39. Articolele 41 şi 42 se abrogã.
    40. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 43. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 37, operatorul poate desemna în funcţia de comandant de aeronavã civilã şi o altã persoanã decât pilotul comandant.
    (2) Obligaţiile şi rãspunderile pentru executarea misiunii se împart între comandantul de aeronavã civilã şi pilotul comandant, dupã cum urmeazã:
    a) pilotul comandant rãspunde, de la începerea şi pânã la terminarea operaţiunii de zbor cu aeronava civilã, de conducerea tehnicã şi de siguranţã a aeronavei, putând lua orice mãsuri pentru realizarea siguranţei zborului;
    b) comandantul de aeronavã rãspunde, în conformitate cu dispoziţiile prezentului cod aerian de executarea misiunii în bune condiţii, pentru toate celelalte aspecte care nu privesc conducerea tehnicã şi operarea în siguranţã a aeronavei."
    41. Articolul 45 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 45. - Operaţiunile de transport aerian public sunt transporturile de pasageri, bagaje, mãrfuri şi/sau poştã, efectuate pe baze comerciale, prin curse regulate sau neregulate, de cãtre transportatorii aerieni. Transporturile aeriene publice executate în spaţiul aerian naţional sunt supuse tratatelor internaţionale la care România este parte."
    42. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 46. - (1) Transporturile aeriene publice se executã pe bazã de contract de transport încheiat între transportatorul aerian şi beneficiarul transportului.
    (2) Prin contractul de transport aerian, transportatorul aerian se obligã sã ducã la destinaţie pasagerii, bagajele, marfa şi/sau poşta, iar beneficiarul sã plãteascã preţul transportului."
    43. Articolul 47 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 47. - (1) Transportatorul aerian rãspunde pentru orice prejudiciu produs prin decesul sau vãtãmarea sãnãtãţii pasagerilor ori avarierea sau pierderea bagajelor, a mãrfii şi/sau a poştei transportate.
    (2) Regimul rãspunderii transportatorului aerian este, pentru transporturile aeriene publice internaţionale, reglementat în conformitate cu tratatele internaţionale la care România este parte, iar pentru transporturile aeriene publice interne, în conformitate cu prevederile dreptului comun, în mãsura în care nu s-a stabilit altfel printr-o lege specialã sau printr-un tratat internaţional la care România este parte."
    44. Articolul 49 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 49. - (1) Transporturile aeriene publice, altele decât cele prevãzute la art. 48, se efectueazã prin curse neregulate.
    (2) Transporturile aeriene publice prin curse neregulate includ şi zborurile care nu implicã transportul pasagerilor între douã sau mai multe aerodromuri, efectuate pe baze comerciale, cu unul sau mai mulţi pasageri la bord."
    45. Articolul 50 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 50. - (1) Transportatorii aerieni români pot efectua transporturi aeriene publice pe rute interne sau internaţionale, prin curse regulate sau neregulate, numai în condiţiile deţinerii unui certificat de operator aerian în termen de valabilitate şi a unei licenţe de transport aerian eliberate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
    (2) Excepţiile de la prevederile alin. (1) se stabilesc de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului prin reglementãri specifice.
    (3) Transportatorii aerieni strãini pot efectua transporturi aeriene publice în spaţiul aerian naţional, în conformitate cu drepturile de trafic acordate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului sau în condiţiile stabilite prin tratatele internaţionale la care România este parte."
    46. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 51. - (1) Operaţiunile de aviaţie generalã cuprind:
    a) transporturile aeriene în interes propriu;
    b) zborurile în interes propriu;
    c) zborurile particulare;
    d) zborurile şcoalã.
    (2) Transporturile aeriene în interes propriu reprezintã operaţiunile de aviaţie generalã executate de o persoanã juridicã, fãrã perceperea unui tarif sau a echivalentului acestuia în bunuri ori servicii, utilizându-se aeronave civile proprii sau închiriate, care constituie accesoriul unei alte activitãţi economice executate de persoana respectivã, beneficiarul transportului.
    (3) Zborurile în interes propriu reprezintã operaţiunile de aviaţie generalã, altele decât transporturile în interes propriu, efectuate de persoane fizice sau juridice, cu aeronave civile proprii sau închiriate, pentru şi în susţinerea nevoilor activitãţilor proprii, fãrã perceperea de tarife. Zborurile în interes propriu includ şi zborurile efectuate exclusiv în scop sportiv.
    (4) Zborurile particulare reprezintã operaţiunile de aviaţie generalã efectuate de deţinãtorii de aeronave civile, persoane fizice, exclusiv în scop necomercial.
    (5)Zborurile şcoalã reprezintã operaţiunile aeriene civile organizate de persoane fizice sau juridice în scopul pregãtirii personalului aeronautic civil navigant."
    47. Articolul 52 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 52. - Operaţiunile de lucru aerian sunt operaţiunile aeriene civile efectuate pentru nevoile industriei, agriculturii, silviculturii, sãnãtãţii publice şi protecţiei mediului, de cãutare şi salvare, cercetare ştiinţificã, fotografiere, monitorizare, publicitate, precum şi în alte scopuri de cãtre operatori aerieni certificaţi de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului."
    48. Articolul 53 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 53. - Regimul rãspunderii operatorilor aerieni care efectueazã operaţiuni aeriene de aviaţie generalã sau de lucru aerian pe teritoriul României este reglementat în conformitate cu prevederile dreptului comun, în mãsura în care nu s-a stabilit altfel printr-o lege specialã sau printr-un tratat internaţional la care România este parte."
    49. Articolul 54 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 54. - În sensul prezentului cod aerian, protecţia mediului reuneşte toate activitãţile ce au ca scop reducerea impactului aviaţiei civile asupra mediului, datorat zgomotului produs de aeronavele civile, emisiilor motoarelor de aviaţie, substanţelor folosite în cadrul activitãţilor aeronautice civile şi reziduurilor rezultate în urma desfãşurãrii acestor activitãţi."
    50. Articolul 55 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 55. - Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului stabileşte, împreunã cu autoritatea de mediu, politici şi reglementãri specifice în domeniul protecţiei mediului."
    51. Articolul 58 se abrogã.
    52. Articolul 61 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 61. - (1) Siguranţa zborului reprezintã o cerinţã obligatorie şi, totodatã, un criteriu de performanţã fundamental pentru orice activitate aeronauticã civilã.
    (2) Siguranţa zborului se realizeazã prin:
    a) emiterea de reglementãri specifice, inclusiv stabilirea obiectivelor de siguranţã, precum şi a nivelurilor de siguranţã cerute sau minim acceptabile;
    b) asigurarea cadrului de implementare a reglementãrilor, obiectivelor şi nivelurilor de siguranţã;
    c) exercitarea funcţiei de supervizare a siguranţei zborului."
    53. Articolul 62 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 62. - (1) Funcţia de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilã la nivel naţional se îndeplineşte prin desemnare şi delegare de competenţã din partea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în condiţiile art. 5, de cãtre un organism tehnic specializat care funcţioneazã separat de agenţii aeronautici civili supuşi supervizãrii.
    (2) Organismul tehnic specializat prevãzut la alin. (1) are personalitate juridicã proprie, este autonom din punct de vedere administrativ şi financiar şi îşi exercitã în mod independent atribuţiile de naturã tehnicã stabilite.
    (3) Pânã la 31 decembrie 2005, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va desemna organismul tehnic specializat, prevãzut la alin. (1), şi va stabili atribuţiile acestuia prin ordin."
    54. Dupã articolul 62 se introduce un nou articol, articolul 62^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 62^1. - (1) Organismul tehnic specializat prevãzut la art. 62 poate interzice temporar sau poate restricţiona efectuarea de zboruri în spaţiul aerian naţional de cãtre aeronavele civile strãine despre care sunt deţinute informaţii cã operarea ori întreţinerea acestora nu corespunde standardelor minime de siguranţã stabilite în baza prevederilor Convenţiei de la Chicago.
    (2) În cazul în care astfel de neconformitãţi cu standardele minime de siguranţã stabilite în baza prevederilor Convenţiei de la Chicago sunt sesizate cu ocazia inspecţiilor la sol efectuate pe aerodromurile din România, conform reglementãrilor specifice aplicabile, iar mãsurile corective subsecvente nu sunt aplicate înaintea efectuãrii zborului urmãtor sau sunt necorespunzãtoare, organismul tehnic specializat prevãzut la art. 62 poate decide reţinerea la sol a aeronavei civile respective, pânã la remedierea deficienţelor semnalate, urmând a informa imediat autoritãţile competente române şi pe cele ale statului de înmatriculare a aeronavei reţinute, precum şi operatorul implicat.
    (3) Mãsurile necesare pentru reţinerea la sol a aeronavei civile prevãzute la alin. (2) vor fi luate de administratorul aerodromului, la solicitarea organismului tehnic specializat prevãzut la art. 62 sau a reprezentantului sãu autorizat."
    55. Titlul secţiunii a II-a a capitolului IX va avea urmãtorul cuprins:
    "SECŢIUNEA a II-a
    Certificarea agenţilor aeronautici civili"
    56. Articolul 63 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 63. - În scopul realizãrii siguranţei zborului, urmãtoarele categorii de agenţi aeronautici civili sunt supuşi certificãrii şi supravegherii continue de cãtre organismul tehnic prevãzut la art. 62 alin. (1):
    a) operatorii aerieni corespunzãtor cu operaţiunile aeriene civile pe care le desfãşoarã;
    b) agenţii aeronautici civili care au ca obiect de activitate proiectarea, fabricaţia şi întreţinerea aeronavelor, motoarelor, elicelor, pieselor şi echipamentelor asociate, precum şi cei care au ca obiect de activitate procesele specializate, inclusiv încercãrile de tip, testãrile specializate şi distribuirea produselor aeronautice;
    c) agenţii aeronautici civili care desfãşoarã activitãţi de proiectare, construcţii, montaj, reparaţii pentru elemente de infrastructurã şi echipamente care concurã direct la siguranţa zborului;
    d) agenţii aeronautici civili care au ca obiect de activitate furnizarea serviciilor de navigaţie aerianã, precum şi activitãţile aeroportuare;
    e) agenţii aeronautici civili care se ocupã cu pregãtirea personalului aeronautic civil;
    f) alte categorii de agenţi aeronautici civili, potrivit reglementãrilor specifice aplicabile."
    57. Articolele 64 şi 65 se abrogã.
    58. Titlul secţiunii a III-a a capitolului IX va avea urmãtorul cuprins:
    "SECŢIUNEA a III-a
    Certificarea personalului aeronautic civil"
    59. Articolul 66 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 66. - (1) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului stabileşte, prin reglementãri specifice, categoriile de personal aeronautic civil supus certificãrii, precum şi documentele de certificare obligatorii pentru exercitarea activitãţilor aeronautice civile.
    (2) Oricare persoanã care face dovada îndeplinirii cerinţelor prevãzute în reglementãrile specifice aplicabile poate solicita certificarea ca personal aeronautic civil."
    60. Articolul 67 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 67. - Certificatele personalului aeronautic civil sunt documente nominale individuale, obligatorii pe întreaga duratã a desfãşurãrii activitãţii ca personal aeronautic civil."
    61. Articolul 68 se abrogã.
    62. Articolul 69 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 69. - În condiţiile în care tratatele internaţionale la care România este parte nu prevãd altfel, documentele de certificare emise de alte state pot fi recunoscute sau validate în România numai dacã criteriile în baza cãrora au fost eliberate se situeazã cel puţin la nivelul standardelor şi practicilor recomandate de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale şi în condiţiile îndeplinirii cerinţelor reglementãrilor naţionale specifice aplicabile."
    63. Articolul 70 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 70. - Examinarea medicalã a candidaţilor care solicitã certificarea ca personal aeronautic civil poate fi efectuatã numai de cãtre o instituţie medicalã autorizatã, potrivit reglementãrilor specifice aplicabile."
    64. Titlul secţiunii a IV-a a capitolului IX va avea urmãtorul cuprins:
    "SECŢIUNEA a IV-a
    Certificarea aeronavelor civile"

    65. Articolul 71 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 71. - (1) Aeronavele civile care se înmatriculeazã în România, motoarele şi elicele acestora vor deţine un certificat de tip emis potrivit reglementãrilor specifice aplicabile, care sã acopere produsul, inclusiv toate piesele şi echipamentele instalate pe acesta.
    (2) În certificatul de tip se înscriu condiţiile şi limitãrile care sunt cerute în interesul siguranţei zborului."
    66. Articolul 72 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 72. - Piesele şi echipamentele pot deţine un certificat specific în urma demonstrãrii cã acestea sunt conforme cu specificaţiile detaliate de navigabilitate stabilite."
    67. Articolul 73 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 73. - (1) Fiecare aeronavã civilã trebuie sã deţinã un certificat de navigabilitate individual, eliberat în urma demonstrãrii cã aeronava civilã este conformã cu proiectul de tip aprobat în certificatul de tip şi cã întreaga documentaţie, inspecţiile şi încercãrile relevante demonstreazã cã aeronava este în condiţie de operare în siguranţã.
    (2) În certificatul de navigabilitate, care trebuie sã se afle în permanenţã la bordul aeronavei, se înscriu categoriile de activitãţi pentru care aeronava civilã poate fi folositã, precum şi alte condiţii şi limitãri impuse de siguranţa zborului."
    68. Titlul secţiunii a V-a a capitolului IX va avea urmãtorul cuprins:
    "SECŢIUNEA a V-a
    Zone supuse servituţilor de aeronauticã civilã"
    69. Articolul 75 se abrogã.
    70. Articolul 76 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 76. - În scopul asigurãrii siguranţei zborului se stabilesc, în conformitate cu reglementãrile specifice emise de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, zone supuse servituţilor de aeronauticã civilã aferente aerodromurilor civile şi echipamentelor serviciilor civile de navigaţie aerianã."
    71. Articolul 77 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 77. - În zonele supuse servituţilor de aeronauticã civilã pot fi construite şi amplasate construcţii, instalaţii şi echipamente noi numai cu avizul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, iar în cazul aerodromurilor exploatate în comun, cu avizul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, împreunã cu Ministerul Apãrãrii Naţionale."
    72. Articolul 78 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 78. - Administratorii aerodromurilor civile, ai echipamentelor aferente serviciilor de navigaţie aerianã, cât şi proprietarii terenurilor, clãdirilor şi amenajãrilor aflate în zonele supuse servituţilor de aeronauticã civilã sunt obligaţi sã respecte restricţiile impuse prin reglementãrile specifice referitoare la aceste zone, precum şi prin avizul prevãzut la art. 77."
    73. Dupã secţiunea a V-a a capitolului IX se introduce o nouã secţiune, secţiunea a VI-a, cu urmãtorul cuprins:
    "SECŢIUNEA a VI-a
    Transferul responsabilitãţilor de supraveghere a siguranţei zborului"
    74. La secţiunea a VI-a a capitolului IX, dupã articolul 78 se introduc douã noi articole, articolele 78^1 şi 78^2, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 78^1. - În cazul unei aeronave înmatriculate într-un alt stat şi operate de un operator aerian român, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate încheia, conform Convenţiei de la Chicago şi potrivit atribuţiilor ce îi revin prin prezentul cod aerian, acorduri bilaterale cu autoritãţile aeronautice din acel stat, prin care se preiau, în totalitate sau în parte, funcţiile şi obligaţiile ce revin statului de înmatriculare a aeronavei.
    Art. 78^2. - În cazul unei aeronave înmatriculate în România şi operate de un operator aerian dintr-un alt stat, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate încheia, conform Convenţiei de la Chicago şi potrivit atribuţiilor ce îi revin prin prezentul cod aerian, acorduri bilaterale cu autoritãţile aeronautice din acel stat prin care se transferã, în totalitate sau în parte, funcţiile şi obligaţiile ce revin statului român în calitate de stat de înmatriculare a aeronavei."
    75. Articolul 81 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 81. - Facilitãţile aeronautice se realizeazã în conformitate cu procedurile, standardele şi practicile recomandate, emise de organizaţiile internaţionale de aviaţie civilã la care România este parte, precum şi cu legislaţia europeanã şi naţionalã specificã în vigoare."
    76. Articolul 82 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 82. - Administratorii aerodromurilor civile au obligaţia sã asigure condiţiile pentru implementarea şi asigurarea funcţionãrii sistemului de facilitãţi aeronautice la aerodromurile pe care le administreazã."
    77. Articolul 83 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 83. - În spaţiul aerian naţional, precum şi pe teritoriul României operaţiunile de cãutare şi salvare a aeronavelor civile aflate în primejdie şi a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie se realizeazã în conformitate cu legislaţia naţionalã referitoare la managementul situaţiilor de urgenţã."
    78. Articolul 84 se abrogã.
    79. Titlul capitolului XIII va avea urmãtorul cuprins:
    "CAPITOLUL XIII
    Investigaţia tehnicã a incidentelor şi accidentelor de aviaţie"
    80. Articolul 87 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 87. - Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului este autoritatea de stat pentru reglementarea, organizarea şi desfãşurarea activitãţilor privind investigaţia tehnicã a incidentelor şi a accidentelor din aviaţia civilã."
    81. Articolul 88 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 88. - (1) Scopul investigaţiei tehnice îl reprezintã stabilirea faptelor, cauzelor şi împrejurãrilor care au condus la producerea incidentului sau a accidentului de aviaţie civilã, precum şi identificarea mãsurilor preventive corespunzãtoare.
    (2) Obiectivul investigaţiei tehnice îl reprezintã creşterea siguranţei zborului prin emiterea de recomandãri în vederea prevenirii producerii unor incidente sau accidente similare în aviaţia civilã."
    82. Articolul 89 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 89. - (1) Investigaţia tehnicã este independentã de ancheta penalã sau disciplinarã.
    (2) Stabilirea responsabilitãţilor, a persoanelor vinovate, a gradului de vinovãţie, precum şi aplicarea sancţiunilor sunt de competenţa organelor abilitate prin lege."
    83. Articolul 90 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 90. - (1) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului emite reglementãri specifice cu privire la raportarea, colectarea, prelucrarea şi arhivarea informaţiilor referitoare la evenimentele de aviaţie civilã, în conformitate cu recomandãrile organizaţiilor internaţionale de aviaţie civilã.
    (2) Agenţii aeronautici civili au obligaţia sã informeze Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului asupra producerii incidentelor şi accidentelor de aviaţie civilã.
    (3) Confidenţialitatea surselor de informare în timpul investigaţiei tehnice, inclusiv raportãrile voluntare ale personalului aeronautic civil, care stau la baza începerii sau desfãşurãrii unei investigaţii, este garantatã în condiţiile legii."
    84. Articolul 91 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 91. - Echipajele aeronavelor civile, precum şi orice persoanã fizicã sau juridicã sunt obligate sã furnizeze, la cererea comisiei de investigare, pe durata investigaţiei tehnice, toate informaţiile şi relaţiile care le sunt cunoscute."
    85. Articolul 93 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 93. - (1) Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sã constituie infracţiuni, urmãtoarele fapte:
    a) lipsa de la bordul aeronavei a documentelor obligatorii prevãzute la art. 17 alin. (2), art. 36 alin. (2) şi la art. 73 alin. (2);
    b) refuzul comandantului unei aeronave civile de a prezenta persoanelor împuternicite, în condiţiile legii, documentele obligatorii prevãzute la art. 17 alin. (2), art. 36 alin. (2) şi la art. 73 alin. (2);
    c) neinformarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului cu privire la producerea incidentelor şi accidentelor de aviaţie civilã, de cãtre cei care au aceastã obligaţie în conformitate cu prevederile art. 90 alin. (2);
    d) desfãşurarea de activitãţi în perimetrul infrastructurii aeroportuare fãrã licenţa prevãzutã la art. 29 alin. (3);
    e) efectuarea activitãţilor aeronautice civile prevãzute la art. 63, fãrã deţinerea unui certificat valabil, de cãtre persoane fizice sau juridice;
    f) efectuarea de operaţiuni de transport aerian public fãrã deţinerea licenţei de transport aerian şi/sau a certificatului de operator prevãzute la art. 50 alin. (1);
    g) amplasarea construcţiilor, instalaţiilor şi echipamentelor în zonele supuse servituţilor de aeronauticã civilã fãrã obţinerea avizului Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, prevãzut la art. 77;
    h) nerespectarea restricţiilor impuse prin reglementãrile specifice referitoare la zonele supuse servituţilor aeronautice sau prin avizele emise de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, de cãtre persoanele fizice şi juridice prevãzute la art. 78;
    i) operarea unei aeronave civile cu nerespectarea condiţiilor şi limitãrilor înscrise în certificatul de navigabilitate conform prevederilor art. 73 alin. (2);
    j) efectuarea serviciului de cãtre personalul aeronautic civil sub influenţa bãuturilor alcoolice sau a altor substanţe interzise de autoritatea de reglementare. Se considerã sub influenţa bãuturilor alcoolice personalul care are o îmbibaţie alcoolicã în sânge de pânã la 0,8 la mie.
    (2) Prin hotãrâre a Guvernului se pot stabili şi alte fapte contravenţionale din domeniul aviaţiei civile."
    86. Articolul 94 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 94. - Contravenţiile prevãzute la art. 93 alin. (1) se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
    a) contravenţiile prevãzute la lit. a)-c), cu amendã de la 2.000 lei la 4.000 lei;
    b) contravenţiile prevãzute la lit. d)-f), cu amendã de la 3.000 lei la 6.000 lei;
    c) contravenţiile prevãzute la lit. g)-j), cu amendã de la 10.000 lei la 15.000 lei."
    87. Articolele 95 şi 96 se abrogã.
    88. Articolul 97 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 97. - (1) Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 93, precum şi aplicarea amenzilor se fac, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, de cãtre persoanele împuternicite în acest scop de ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului.
    (2) Contravenţiilor prevãzute la art. 93 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
    89. Articolul 100 se abrogã.
    90. Articolul 101 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 101. - (1) Sãvârşirea faptei prevãzute la art. 93 alin. (1) lit. j), dacã aceasta este de naturã sã punã în pericol siguranţa zborului, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani.
    (2) Efectuarea serviciului în stare de ebrietate de cãtre personalul aeronautic civil se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani.
    (3) Dacã fapta prevãzutã la alin. (1) este sãvârşitã de personalul aeronautic navigant, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani.
    (4) Este considerat în stare de ebrietate personalul care are o îmbibaţie alcoolicã în sânge mai mare de 0,8 la mie."
    91. Articolul 102 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 102. - (1) Pilotarea unei aeronave de cãtre o persoanã care nu deţine documentele de certificare prevãzute de reglementãrile în vigoare pentru pilotarea aeronavei respective se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendã.
    (2) Dacã prin fapta prevãzutã la alin. (1) s-a pus în pericol siguranţa altor zboruri, sãnãtatea publicã sau protecţia mediului, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 5 ani."
    92. Articolul 103 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 103. - (1) Se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendã urmãtoarele fapte:
    a) exploatarea unei aeronave fãrã ca aceasta sã posede un certificat de înmatriculare/identificare şi un certificat/autorizaţie de navigabilitate ori documente echivalente;
    b) nerespectarea restricţiilor impuse prin reglementãrile specifice referitoare la zonele supuse servituţilor aeronautice sau prin avizele emise de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, de cãtre persoanele fizice şi juridice prevãzute la art. 78, dacã fapta este de naturã sã punã în pericol siguranţa zborului;
    c) efectuarea de operaţiuni de transport aerian public fãrã deţinerea licenţei de transport aerian şi/sau a certificatului de operator prevãzute la art. 50 alin. (1), dacã fapta este de naturã sã punã în pericol siguranţa zborului;
    d) inscripţionarea neconformã cu certificatul de înmatriculare/identificare sau suprimarea mãrcilor de inscripţionare.
    (2) Fapta prevãzutã la lit. a), sãvârşitã dupã refuzul eliberãrii certificatului de înmatriculare sau a certificatului de navigabilitate, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 3 ani."
    93. Articolul 105 se abrogã.
    94. La articolul 107, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 107. - (1) Sãvârşirea, cu ajutorul unui dispozitiv, al unei arme sau al unei substanţe, a unui act de violenţã împotriva unei persoane aflate într-un aeroport civil, dacã fapta pune în pericol sau este de naturã a pune în pericol siguranţa şi securitatea în acest aeroport, se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani."
    95. Articolul 108 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 108. - (1) Distrugerea sau deteriorarea gravã, cu ajutorul unui dispozitiv, al unei arme sau al unei substanţe, a instalaţiilor unui aeroport civil ori a unei aeronave care nu este în serviciu, dar se aflã pe un aeroport, precum şi întreruperea serviciilor de aeroport, dacã fapta compromite sau este de naturã a compromite siguranţa şi securitatea în acest aeroport, se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 10 ani.
    (2) Distrugerea sau deteriorarea instalaţiilor ori a serviciilor de navigaţie aerianã sau perturbarea funcţionãrii acestora, dacã fapta este de naturã sã punã în pericol siguranţa zborului, se pedepseşte cu închisoare de la 10 la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi.
    (3) Cu pedeapsa prevãzutã la alin. (2) se sancţioneazã şi distrugerea unei aeronave în serviciu sau cauzarea de deteriorãri care o fac indisponibilã de zbor ori care sunt de naturã sã îi punã în pericol siguranţa în zbor.
    (4) Plasarea sau înlesnirea plasãrii pe o aeronavã civilã, prin orice mijloc, a unui dispozitiv sau a unei substanţe capabile sã distrugã acea aeronavã sau sã îi producã deteriorãri care o fac inaptã de zbor ori care sunt de naturã sã pericliteze siguranţa acesteia în zbor se pedepseşte cu închisoare de la 15 la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi."
    96. La articolul 111, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 111. - (1) Tentativa la infracţiunile prevãzute în prezentul capitol se pedepseşte."
    97. Articolul 112 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 112. - Cercetarea faptelor prevãzute la art. 98-111, precum şi punerea în mişcare a acţiunii penale sunt de competenţa procurorului de pe lângã curtea de apel în a cãrei razã teritorialã au fost sãvârşite acestea."
    98. Dupã articolul 113 se introduce un nou articol, articolul 113^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 113^1. - Mãsurile de natura ajutorului de stat prevãzute în prezenta lege vor fi notificate potrivit Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, republicatã, şi se vor acorda numai dupã autorizarea acestora de cãtre Consiliul Concurenţei."
    ART. II
    (1) Prezenta lege intrã în vigoare la 6 luni de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va emite sau, dupã caz, va actualiza reglementãrile specifice, în conformitate cu prevederile Codului aerian, astfel cum a fost modificat şi completat prin prezenta lege.
    (3) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi orice dispoziţie contrarã se abrogã.
    ART. III
    Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 26 ianuarie 2001, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

    Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

                      p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                             LUCIAN AUGUSTIN BOLCAŞ

                             PREŞEDINTELE SENATULUI
                                NICOLAE VĂCĂROIU

    Bucureşti, 27 decembrie 2005.
    Nr. 399.

                                  ------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016