Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 370 din 11 iunie 2002  pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 370 din 11 iunie 2002 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 406 din 12 iunie 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76 din 24 mai 2001 privind simplificarea unor formalitãţi administrative pentru înregistrarea şi autorizarea functionarii comercianţilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 31 mai 2001, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:

1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Se instituie o procedura unica de înregistrare şi autorizare a functionarii comercianţilor, în scopul simplificarii unor formalitãţi administrative.
(2) Înregistrarea şi autorizarea functionarii comercianţilor se fac cu îndeplinirea procedurilor prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta.
(3) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, comercianţii sunt persoanele fizice şi asociaţiile familiale care exercita în mod obişnuit acte de comerţ, societãţile comerciale, societãţile şi companiile naţionale, regiile autonome şi organizaţiile cooperatiste.
(4) Prin autorizarea functionarii comercianţilor se înţelege obţinerea avizelor, autorizaţiilor şi, dupã caz, a acordurilor strict necesare pentru începerea activitãţii acestora, exceptând comercianţii persoane fizice, asociaţiile familiale, precum şi persoanele care desfãşoarã activitãţi sezoniere în târguri, pieţe şi oboare, care vor fi autorizaţi conform legii speciale."

2. La articolul 2, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) În vederea obţinerii înregistrãrii şi autorizãrii functionarii comercianţilor, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta, în cadrul camerelor de comerţ şi industrie teritoriale se constituie Biroul unic."

3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Solicitarea înregistrãrii sau, dupã caz, autorizãrii functionarii comerciantului la Biroul unic din cadrul camerei de comerţ şi industrie teritoriale se face de cãtre asociat, acţionar, administrator, comerciant sau împuterniciţi ai acestora.
(2) Solicitantul va completa cererea de înregistrare tip, va furniza toate datele, actele şi documentele prevãzute de reglementãrile în vigoare, va achitã taxele şi tarifele aferente operaţiunilor pentru înregistrarea şi autorizarea functionarii comerciantului şi, dacã este cazul, va depune şi urmãtoarele documente:
a) dovada efectuãrii vãrsãmintelor în condiţiile actului constitutiv;
b) actele care probeazã dreptul de proprietate asupra aporturilor în natura la capitalul social, iar în cazul în care printre ele figureazã şi imobile, certificatul constatator al sarcinilor de care sunt grevate;
c) actele constatatoare ale operaţiunilor încheiate în contul comerciantului şi aprobate de asociaţi în condiţiile legii.
(3) Cererea de înregistrare împreunã cu actele şi documentele prevãzute de reglementãrile în vigoare se depun de solicitant la Biroul unic, direct sau prin corespondenta, pe baza acestora declansandu-se procedurile necesare pentru înregistrarea şi autorizarea functionarii comerciantului. Biroul unic are obligaţia ca imediat dupã primirea dosarului depus de solicitant, care cuprinde cererea de înregistrare şi celelalte acte şi documente prevãzute de reglementãrile în vigoare, sa procedeze la înregistrarea definitiva a acestuia într-un registru deschis în acest scop şi la transmiterea lui fiecãrei autoritãţi publice implicate în procedura de înregistrare şi autorizare a functionarii comerciantului.
(4) În termen de maximum 20 de zile de la înregistrarea dosarului primit de la solicitant se elibereazã certificatul de înregistrare a comerciantului, care cuprinde atât codul unic de înregistrare, cat şi anexa cu avize, autorizaţii şi, dupã caz, acorduri necesare functionarii, denumite în continuare autorizaţii, sau se rãspunde solicitantului motivat, în scris, potrivit art. 6 alin. (3) lit. c).
(5) În anexa la certificatul de înregistrare vor fi înscrise, în rubrici distincte, urmãtoarele autorizaţii necesare pentru funcţionarea comerciantului:
a) avizul şi, dupã caz, autorizaţia pentru prevenirea şi stingerea incendiilor (P.S.I.), emise de brigazile şi grupurile de pompieri militari din cadrul Ministerului de Interne;
b) autorizaţia sanitarã, emisã de direcţiile de sãnãtate publica teritoriale sau de cãtre ministerele cu reţea proprie de sãnãtate publica;
c) autorizaţia sanitarã veterinara, emisã de direcţiile sanitare veterinare teritoriale sau, dupã caz, de cãtre autoritatea veterinara centrala;
d) acordul şi/sau autorizaţia de mediu, emise de inspectoratele teritoriale de protecţie a mediului;
e) autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii, emisã de inspectoratele teritoriale de munca.
(6) În termen de 15 zile de la obţinerea autorizaţiei administrative de la autoritatea administraţiei publice locale comercianţii, persoane fizice şi asociaţiile familiale, au obligaţia solicitãrii înregistrãrii în registrul comerţului, prin Biroul unic, care în 7 zile de la înregistrarea cererii va elibera certificatul de înregistrare conţinând codul unic de înregistrare. Nerespectarea termenului de 15 zile atrage nulitatea de drept a autorizaţiei administrative.
(7) Eliberarea certificatului de înregistrare şi a anexei da dreptul comerciantului sa îşi înceapã activitatea. Eliberarea anexei se face în termenul prevãzut la alin. (4), exceptând cazurile prevãzute de reglementãrile legale privind apa potabilã şi apa de imbaiere din zone naturale amenajate în acest scop.
(8) Obţinerea autorizaţiilor prevãzute la alin. (5) nu este necesarã în cazul în care în spaţiul destinat sediului social sau secundar nu se desfãşoarã activitãţile ce constituie obiectul de activitate al comerciantului, potrivit celor prevãzute în actul constitutiv, respectiv modificator, situaţie în care acesta va depune în acest sens o declaraţie pe propria rãspundere la Biroul unic. În acest caz reprezentanţii în Biroul unic ai autoritãţilor publice menţionate la alin. (5) vor completa anexa la certificatul de înregistrare cu menţiunea «Nu este necesar în aceasta etapa», fãrã a percepe vreo taxa, comerciantul fiind obligat sa obţinã autorizaţiile necesare înainte de începerea oricãreia dintre activitãţile prevãzute în actul constitutiv, respectiv modificator.
(9) În situaţia în care unul dintre sediile secundare ori unele dintre activitãţile înscrise în obiectul de activitate al comerciantului, care ar urma sa se desfãşoare în sediul social sau în sediile secundare, nu pot fi autorizate la momentul solicitãrii înregistrãrii şi autorizãrii functionarii comerciantului, certificatul de înregistrare se elibereazã în mod obligatoriu cu menţionarea în anexa la acesta a activitãţilor autorizate în aceasta etapa. Comerciantul constituit în aceste condiţii poate desfasura numai activitãţile pentru care a fost autorizat, urmând ca celelalte activitãţi înscrise în obiectul sau de activitate sa fie desfãşurate numai dupã obţinerea autorizaţiilor necesare prin Biroul unic, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta.
(10) Pentru sediul social şi fiecare sediu secundar se va elibera câte o anexa la certificatul de înregistrare, care va cuprinde şi codurile CAEN ale tuturor activitãţilor autorizate sa se desfãşoare în acestea.
(11) Pentru fiecare sediu secundar în care comerciantul urmeazã sa desfãşoare activitãţi deja autorizate se va elibera, fãrã percepere de taxe şi pe baza declaraţiei pe propria rãspundere a acestuia cu privire la îndeplinirea condiţiilor prevãzute de reglementãrile în vigoare, câte o anexa la certificatul de înregistrare.
(12) Activitãţile desfãşurate la adresa sediului social şi la fiecare sediu secundar nu fac obiectul înregistrãrii prin menţiuni de alte sedii secundare. În cazul în care, ulterior înregistrãrii şi autorizãrii functionarii, la sediul social sau secundar se intenţioneazã începerea desfãşurãrii unor noi activitãţi, comerciantul va solicita Biroului unic eliberarea de noi anexe cuprinzând autorizaţiile necesare.
(13) Modelul şi conţinutul cererii de înregistrare tip prevãzute la alin. (2) şi ale certificatului de înregistrare, inclusiv ale anexei la acesta, vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, la propunerea Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al instituţiilor publice implicate."

4. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Activitãţile de asistenta acordate solicitanţilor, la cererea şi pe cheltuiala acestora, se pot desfasura şi în cadrul camerelor de comerţ şi industrie teritoriale, numai în structuri distincte de Biroul unic, înainte de depunerea cererii de înregistrare şi autorizare. Serviciile de asistenta prestate de camerele de comerţ şi industrie teritoriale, condiţiile concrete, tarifele şi taxele aferente acestora se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, initiata de Ministerul pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii şi Cooperatie, la propunerea Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti.
(2) Activitãţile de asistenta vor include, în mod obligatoriu, urmãtoarele servicii prestate la cererea solicitantului:
a) obţinerea rezervarii firmei şi, dupã caz, a emblemei comerciantului;
b) redactarea actelor constitutive şi a actelor modificatoare ale acestora, darea de data certa sau, dupã caz, obţinerea autentificãrii acestora;
c) efectuarea, în numele solicitantului, a vãrsãmintelor reprezentând aportul în numerar la capitalul social;
d) redactarea declaraţiilor pe propria rãspundere a fondatorilor, administratorilor, imputernicitilor sucursalelor şi a cenzorilor ca îndeplinesc condiţiile prevãzute de lege şi darea de data certa pe declaraţie;
e) obţinerea evaluãrii prin expertiza a bunurilor subscrise ca aport în natura la capitalul social şi obţinerea, dupã caz, pentru bunurile imobile a:
- dovezii intabulãrii;
- certificatului constatator al sarcinilor cu care, eventual, este grevat respectivul bun;
f) îndrumare pentru completarea corecta a cererii de înregistrare şi autorizare a comerciantului;
g) îndrumare pentru întocmirea documentaţiilor tehnice în vederea obţinerii autorizaţiilor de funcţionare.
(3) Biroul unic are obligaţia de a efectua urmãtoarele operaţiuni:
a) primirea, verificarea, înregistrarea cererilor de înregistrare şi a actelor doveditoare;
b) susţinerea cererii de înregistrare a comerciantului în fata judecãtorului delegat;
c) obţinerea înregistrãrii comerciantului în registrul comerţului;
d) obţinerea avizelor, autorizaţiilor şi, dupã caz, a acordurilor de funcţionare prin reprezentanţii delegaţi ai autoritãţilor publice avizatoare;
e) eliberarea cãtre comerciant a certificatului de înregistrare şi a anexei la acesta şi, dupã caz, a celorlalte documente, potrivit reglementãrilor în vigoare;
f) comunicarea, în scris, cãtre solicitant, a rãspunsului motivat în cazul neeliberarii unei autorizaţii ori a refuzului înregistrãrii în registrul comerţului;
g) încasarea taxelor şi tarifelor aplicate de instituţiile publice implicate în procedura de înregistrare şi autorizare a functionarii comercianţilor.
(4) Actul constitutiv nu este supus obligativitatii încheierii în forma autenticã, putând avea forma unui înscris sub semnatura privatã, cu excepţia urmãtoarelor situaţii:
a) când printre bunurile subscrise ca aport în natura la capitalul social se afla un teren;
b) când forma juridicã a societãţii comerciale implica rãspunderea nelimitatã a asociaţilor sau a unora dintre ei, pentru obligaţiile sociale;
c) când societatea comercialã se constituie prin subscripţie publica."

5. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Autoritãţile publice menţionate la art. 3 alin. (5) vor delega la Biroul unic, în funcţie de volumul activitãţii, pe baza solicitãrii scrise a camerei de comerţ şi industrie teritoriale, unul sau mai mulţi reprezentanţi cu drept de semnatura, care vor colabora cu autoritãţile pe care le reprezintã.
(2) Autorizaţiile prevãzute la art. 3 alin. (5) lit. a)-e) se elibereazã de autoritãţile publice competente, prin reprezentanţii lor la Biroul unic, şi se înscriu în rubrica corespunzãtoare din anexa la certificatul de înregistrare, identificandu-se, în principal, prin numãr şi data, semnatura reprezentantului delegat şi ştampila autoritãţii publice avizatoare. Aceste autorizaţii se elibereazã, cu încadrarea în termenul prevãzut la art. 3 alin. (4) şi fãrã eliberarea altor formulare de autorizare, în afarã anexei, cu excepţia cazurilor strict prevãzute de reglementãrile armonizate cu legislaţia comunitara şi cuprinse în hotãrârea Guvernului menţionatã la art. 8.
(3) În vederea eliberãrii autorizaţiilor necesare functionarii comercianţilor autoritãţile publice competente vor evalua sediul social şi sediile secundare declarate de comerciant prin cerere şi în care se desfãşoarã în mod efectiv cel puţin una dintre activitãţile prevãzute în actul constitutiv, respectiv modificator. Autoritãţile publice prevãzute la art. 3 alin. (5) vor transmite reprezentanţilor lor în Biroul unic, în termen de maximum 15 zile de la data înregistrãrii dosarului depus de solicitant la Biroul unic, un referat în care se va mentiona, pentru sediul social sau pentru fiecare sediu secundar şi, dupã caz, pentru activitãţi declarate a se desfasura la fiecare dintre acestea, una dintre urmãtoarele situaţii:
a) comerciantului nu îi este necesarã respectiva autorizaţie, caz în care reprezentanţii delegaţi vor consemna acest fapt în poziţia corespunzãtoare din anexa la certificatul de înregistrare; pentru aceasta situaţie nu se percep taxe şi tarife;
b) comerciantul îndeplineşte condiţiile pentru eliberarea documentelor menţionate la art. 3 alin. (5), caz în care reprezentanţii delegaţi vor completa anexa la certificatul de înregistrare în conformitate cu dispoziţiile alin. (2);
c) comerciantul nu îndeplineşte condiţiile pentru eliberarea autorizaţiilor menţionate la art. 3 alin. (5), caz în care se vor mentiona neconformitãţile constatate şi actele normative ale cãror prevederi nu sunt îndeplinite, Biroul unic având obligaţia sa comunice aceste constatãri solicitantului.
(4) Procedura prevãzutã la alin. (3) se aplica numai obiectivelor şi domeniilor specifice de activitate, stabilite prin hotãrâre a Guvernului. Pentru toate celelalte situaţii sunt suficiente declaraţiile pe propria rãspundere ale solicitanţilor ca îndeplinesc condiţiile de funcţionare prevãzute de lege.
(5) În procesul de autorizare a functionarii comercianţilor, reprezentanţii delegaţi la Biroul unic ai autoritãţilor publice competente vor verifica dosarul autorizãrii conform actelor normative adoptate în temeiul art. 8 şi vor pune la dispoziţie solicitantului formularele specifice necesare obţinerii autorizaţiilor.
(6) În cazurile în care la sediul social nu se desfãşoarã activitãţile prevãzute în actul constitutiv, respectiv modificator, al comerciantului, se procedeazã conform celor prevãzute la art. 3 alin. (8)."

6. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) În cazul neeliberarii uneia sau mai multor autorizaţii comerciantul poate solicita reluarea procedurii de obţinere a acesteia, în termen de 90 de zile de la data respingerii, cu dovada achitãrii din nou a acelor taxe sau tarife pentru care referatele de evaluare conţin concluzii negative.
(2) Nerespectarea termenului de 90 de zile de la data primirii comunicãrii privind constatãrile prevãzute la art. 6 alin. (3) lit. c) atrage anularea certificatului de înregistrare şi radierea din oficiu a comerciantului din registrul comerţului, pe baza încheierii judecãtorului delegat. Solicitantul nu va mai putea infiinta o alta persoana juridicã cu scop lucrativ decât cu reluarea întregii proceduri de constituire şi autorizare a functionarii.
(3) În cazul modificãrii actelor constitutive care implica obţinerea de autorizaţii, nerespectarea termenului prevãzut la alin. (2) atrage radierea din oficiu a menţiunii respective din registrul comerţului, în baza încheierii judecãtorului delegat, la sesizarea camerei de comerţ şi industrie teritoriale. Biroul unic va comunica oficiului registrului comerţului cazurile de nerespectare a respectivului termen."

7. Dupã articolul 7 se introduce articolul 7^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 7^1. - (1) În cazul neîndeplinirii condiţiilor pentru care au fost eliberate, autoritãţile publice competente pot dispune anularea uneia sau mai multor autorizaţii, acestea înscriindu-se în anexa la certificatul de înregistrare în care este nominalizat sediul sau activitatea fata de care s-a luat mãsura anulãrii autorizaţiei.
(2) Anularea autorizaţiei de cãtre autoritãţile publice competente se efectueazã în baza unui proces-verbal întocmit de cãtre acestea, cu o motivare temeinica privind neconformitãţile constatate şi actele normative ale cãror prevederi au fost incalcate. Un exemplar al procesului-verbal se transmite comerciantului, iar o copie a acestuia, Biroului unic.
(3) Comerciantul are obligaţia reluarii, prin Biroul unic, a procedurilor de obţinere a autorizaţiilor care au fost anulate, dupã înlãturarea situaţiilor care au impus mãsura anulãrii, cu plata taxelor şi tarifelor aferente.
(4) Reautorizarea functionarii se menţioneazã în rubricile corespunzãtoare din anexa la certificatul de înregistrare, de cãtre autoritãţile publice prevãzute la art. 3 alin. (5)."

8. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Procedurile, documentele necesare şi formularistica tip pentru autorizarea functionarii comercianţilor, perioada de valabilitate şi modalitatea de reinnoire a autorizaţiilor, precum şi cuantumul taxelor şi tarifelor aferente se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea ministerelor în subordinea cãrora funcţioneazã autoritãţile publice menţionate la art. 3 alin. (5), cu avizul Ministerului pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii şi Cooperatie şi al Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta."

9. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Camerele de comerţ şi industrie teritoriale şi autoritãţile publice menţionate la art. 3 alin. (5) vor asigura condiţiile necesare pentru organizarea şi gestionarea datelor cu privire la activitatea de autorizare a functionarii comercianţilor. Arhivarea documentaţiei care a stat la baza emiterii autorizaţiilor se face de cãtre autoritãţile publice prevãzute la art. 3 alin. (5)."

10. La articolul 10, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) O data cu efectuarea înregistrãrii, un extras în forma simplificata al încheierii judecãtorului delegat se comunica din oficiu direcţiei generale a finanţelor publice teritoriale, precum şi Regiei Autonome «Monitorul Oficial», spre publicare, pe cheltuiala comerciantului. Extrasul în forma simplificata al încheierii, vizat de judecãtorul delegat, va cuprinde cel puţin urmãtoarele elemente: numãrul şi data încheierii, datele de identificare ale comercianţilor, fondatorilor, administratorilor, denumirea, sediul, forma juridicã, domeniul şi activitatea principala, capitalul social, durata de funcţionare, codul unic de înregistrare şi numãrul de ordine din registrul comerţului. Extrasul în forma simplificata al încheierii judecãtorului delegat poate fi transmis şi în forma electronica."

11. La articolul 11, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Refuzul nemotivat ori întârzierea eliberãrii documentelor solicitate în conformitate cu dispoziţiile art. 3 alin. (4), (6) şi (9), art. 5 alin. (2) şi ale art. 6 alin. (2) şi (3) constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei."

12. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Contravenţiilor prevãzute la <>art. 11 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."

13. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. 2 lit. c) din <>Legea notarilor publici şi a activitãţii notariale nr. 36/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cuantumurile taxelor şi onorariilor pentru autentificarea ori darea de data certa actelor constitutive şi declaraţiilor pe propria rãspundere ale fondatorilor, administratorilor şi cenzorilor privind îndeplinirea condiţiilor prevãzute de lege, precum şi ale celor pentru modificarea acestora se stabilesc în suma fixa prin hotãrâre a Guvernului, initiata de Ministerul Justiţiei pe baza propunerilor Uniunii Naţionale a Notarilor Publici, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Pentru activitatea de registru şi pentru operaţiunile efectuate de Biroul unic cuantumurile taxelor şi tarifelor percepute se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, initiata de Ministerul Finanţelor Publice pe baza propunerilor Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(3) Taxele percepute pentru publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, a actelor prevãzute la art. 10 şi 13 se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, initiata de Ministerul Finanţelor Publice pe baza propunerilor Regiei Autonome «Monitorul Oficial», în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(4) Taxele şi tarifele aplicate de autoritãţile publice implicate în procedura de înregistrare şi autorizare a functionarii comercianţilor se achitã la casieria Biroului unic din cadrul camerelor de comerţ şi industrie teritoriale, care vor efectua viramente cãtre trezoreriile statului, în conturile instituţiilor respective, în termenele stabilite de reglementãrile legale în vigoare privind finanţele publice.
(5) Cuantumurile taxelor, tarifelor şi onorariilor prevãzute la alin. (1)-(3) se indexeazã anual, în funcţie de rata inflaţiei, prin hotãrâre a Guvernului."

14. La articolul 15, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta autoritãţile publice abilitate sa emita avize, autorizaţii şi, dupã caz, acorduri necesare în vederea functionarii comercianţilor, altele decât cele prevãzute la art. 3 alin. (5) lit. a)-e), vor supune spre adoptare Guvernului propuneri de modificare a întregii legislaţii de avizare/autorizare în vederea reducerii numãrului şi simplificarii procedurilor, a diminuãrii cuantumurilor taxelor şi tarifelor aferente, precum şi pentru evitarea conflictelor de prevederi dintre legislaţia în vigoare şi actul normativ emis în conformitate cu art. 8."

15. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) În termen de 18 luni comercianţii constituiţi anterior datei intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta au obligaţia de a solicita la Biroul unic preschimbarea actualului certificat de înmatriculare şi a certificatului de înregistrare fiscalã cu noul certificat de înregistrare conţinând codul unic de înregistrare atribuit.
(2) Procedura stabilitã prin prezenta ordonanta de urgenta pentru eliberarea noului certificat de înregistrare şi a anexei cuprinzând autorizaţiile pentru sediul social şi pentru fiecare sediu secundar se aplica în mod corespunzãtor preschimbarilor prevãzute la alin. (1).
(3) Eşalonarea solicitãrilor de preschimbare, conform celor prevãzute la alin. (1), se va face de cãtre fiecare camera de comerţ şi industrie teritorialã, în funcţie de numãrul de comercianţi înregistraţi din anul 1990 şi pana în data de 1 iulie 2001.
(4) Se excepteazã de la programarea prevãzutã la alin. (3) toţi comercianţii care se prezintã la camera de comerţ şi industrie teritorialã pentru operaţiuni de registru şi care au obligaţia ca pentru operaţiunea cerutã sa solicite şi preschimbarea certificatelor vechi de înmatriculare şi de înregistrare fiscalã.
(5) Pentru comercianţii care funcţioneazã în mai mult de 5 sedii secundare, precum şi pentru cei cu mai mult de 5 activitãţi ce necesita autorizari termenul prevãzut la art. 3 alin. (4) se poate prelungi, pentru evaluarea tuturor obiectivelor şi activitãţilor ce necesita autorizaţii, cu maximum 30 de zile.
(6) Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti şi Ministerul Finanţelor Publice vor stabili procedura şi formularistica necesare pentru operaţiunea de preschimbare prevãzutã la alin. (1).
(7) În cadrul procedurii de preschimbare anexele cuprinzând autorizaţii de funcţionare a sediilor secundare din alte judeţe, cu excepţia sediilor secundare cu statut de sucursala, se elibereazã numai dupã obţinerea certificatului de înregistrare şi a anexei pentru sediul social.
(8) Cheltuielile aferente aplicãrii prevederilor alin. (1) se suporta:
a) de cãtre camera de comerţ şi industrie teritorialã, pentru costul certificatelor de înregistrare şi anexele la acestea şi pentru serviciile de gestionare, editare şi comunicare cu Ministerul Finanţelor Publice;
b) de cãtre Ministerul Finanţelor Publice şi unitãţile teritoriale ale acestuia, pentru atribuirea noului cod unic de înregistrare;
c) de cãtre solicitant, pentru obţinerea autorizaţiilor pe care nu le poseda sau care sunt expirate la data cererii de preschimbare.
(9) Pana la expirarea termenului prevãzut la alin. (1) comercianţii existenţi la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se vor identifica prin utilizarea actualului numãr de înmatriculare în registrul comerţului şi a codului fiscal.
(10) Dupã expirarea termenului prevãzut la alin. (1) certificatele de înmatriculare şi cele de înregistrare fiscalã se anuleazã. Comercianţii persoane fizice şi asociaţiile familiale se radiaza din oficiu, pe baza încheierii judecãtorului delegat. Comercianţii persoane juridice se dizolva de drept şi intra în lichidare potrivit reglementãrilor legale în materie. Constatarea dizolvãrii de drept a comercianţilor persoane juridice se face prin încheiere a judecãtorului delegat la oficiul registrului comerţului, la sesizarea camerelor de comerţ şi industrie teritoriale şi, dupã caz, a oricãror persoane interesate. Publicitatea legalã a radierii comercianţilor persoane fizice şi a asociaţiilor familiale şi a constatãrii dizolvãrii de drept se face prin afişarea la oficiul registrului comerţului a încheierii judecãtorului delegat, precum şi prin Internet. Încheierea judecãtorului delegat se comunica direcţiilor finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, dupã caz, în a cãror raza teritorialã îşi are sediul comerciantul.
(11) Încheierea de constatare a dizolvãrii de drept este supusã numai recursului, în termen de 15 zile de la afişarea la oficiul registrului comerţului. Dacã nu s-a declarat recurs sau recursul a fost respins, comerciantul persoana juridicã intra în lichidare. Lichidarea se face în termen de maximum 6 luni de la data la care încheierea a devenit irevocabilã. Dupã încheierea procedurii de lichidare comercianţii prevãzuţi la alin. (1) se radiaza din oficiu din registrul comerţului. Publicitatea legalã a radierii comerciantului se face prin afişare la sediul camerei de comerţ şi industrie teritoriale şi prin Internet.
(12) În cazul în care în momentul solicitãrii preschimbarii comercianţii deţin autorizaţii al cãror termen de valabilitate nu a expirat, preschimbarea se face pe baza unei declaraţii pe propria rãspundere, potrivit cãreia nu s-au schimbat condiţiile de funcţionare care au stat la baza emiterii acesteia. Reprezentanţii delegaţi la Biroul unic vor completa poziţia corespunzãtoare din anexa la certificatul de înregistrare, fãrã a mai fi necesarã reluarea procesului de autorizare şi fãrã plata taxelor şi tarifelor aferente respectivelor autorizaţii.
(13) Preschimbarea se face şi în situaţia în care comerciantul nu deţine acordul şi/sau autorizaţia de mediu prevãzutã la art. 3 alin. (5) lit. d), însã face dovada sau declara pe propria rãspundere ca a solicitat inspectoratului teritorial de protecţie a mediului competent declanşarea procedurii de eliberare a respectivei autorizaţii ori ca procedura de eliberare a autorizaţiei se afla în curs de derulare."

16. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Prevederile art. 5 alin. (5) şi ale <>art. 56 lit. a) din Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica în mod corespunzãtor prevederilor art. 4 alin. (4).
(2) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta, termenul înregistrare semnifica: înmatricularea şi înscrierea mentiunilor prevãzute de <>Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi de <>Legea nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, înregistrarea fiscalã, precum şi luarea în evidenta a comercianţilor la direcţiile de munca şi solidaritate socialã, casele de pensii judeţene, casele de asigurãri de sãnãtate şi agenţiile pentru ocuparea forţei de munca.
(3) Prin derogare de la dispoziţiile referitoare la înregistrarea în registrul comerţului din <>Legea nr. 109/1996 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei de consum şi a cooperaţiei de credit, cu modificãrile ulterioare, organizaţiile cooperatiste se înregistreazã în registrul comerţului în temeiul încheierii judecãtorului delegat, pronunţatã în baza actului de constituire autentificat şi a statutului, întocmite în conformitate cu prevederile legale care guverneazã activitatea organizaţiilor cooperatiste. Încheierea judecãtorului delegat urmeazã regimul prevãzut la art. 10."

17. La articolul 18 alineatul (2), litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) orice alte dispoziţii contrare, inclusiv cele referitoare la procedurile, documentele necesare şi formularistica tip pentru autorizarea comercianţilor de cãtre autoritãţile publice prevãzute la art. 3 alin. (5) lit. a)-e), în vederea desfãşurãrii unor activitãţi cuprinse în Clasificarea Activitãţilor Economiei Naţionale."

ART. 2
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 , cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 21 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 23 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016