Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 363 din 21 decembrie 2007  privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 363 din 21 decembrie 2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 899 din 28 decembrie 2007
LEGE nr. 363 din 21 decembrie 2007
privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementãrilor cu legislaţia europeanã privind protecţia consumatorilor
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 899 din 28 decembrie 2007

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

TITLUL I
Definirea şi interzicerea unor practici comerciale incorecte

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege are drept scop o mai bunã funcţionare a pieţei şi asigurarea unui nivel înalt de protecţie a consumatorilor, prin reglementarea practicilor comerciale ce pot aduce atingere intereselor economice ale consumatorilor.
ART. 2
În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) consumator - orice persoanã fizicã sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care, în practicile comerciale ce fac obiectul prezentei legi, acţioneazã în scopuri din afara activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale;
b) comerciant - orice persoanã fizicã sau juridicã care, în practicile comerciale ce fac obiectul prezentei legi, acţioneazã în cadrul activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale, precum şi orice persoanã care acţioneazã în acelaşi scop, în numele sau pe seama acesteia;
c) produs - orice bunuri sau servicii, inclusiv bunuri imobile, drepturi şi obligaţii;
d) practici ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, denumite în continuare practici comerciale - orice acţiune, omisiune, comportament, demers sau prezentare comercialã, inclusiv publicitate şi comercializare, efectuate de un comerciant, în strânsã legãturã cu promovarea, vânzarea sau furnizarea unui produs consumatorilor;
e) deformarea substanţialã a comportamentului economic al consumatorilor - folosirea unei practici comerciale ce afecteazã considerabil capacitatea consumatorilor de a lua o decizie în cunoştinţã de cauzã, decizie pe care altfel nu ar fi luat-o;
f) cod de conduitã - acordul sau ansamblul de reguli care nu este impus prin legislaţie sau dispoziţii administrative şi care defineşte comportamentul comercianţilor care se angajeazã sã îl respecte cu privire la una sau mai multe practici comerciale ori la unul sau mai multe sectoare de activitate;
g) responsabil de cod - orice entitate, inclusiv un comerciant sau un grup de comercianţi, responsabilã cu întocmirea şi revizuirea unui cod de conduitã şi/sau cu supravegherea respectãrii acestui cod de cãtre cei care s-au angajat sã îl respecte;
h) diligenţã profesionalã - competenţa şi grija aşteptate, în mod rezonabil, de un consumator din partea comercianţilor, în conformitate cu practicile corecte de piaţã şi/sau cu principiul general al bunei-credinţe, în domeniul de activitate al acestora;
i) invitaţie de a cumpãra - prezentarea comercialã prin care se menţioneazã caracteristicile şi preţul produsului într-un mod corespunzãtor mijloacelor utilizate pentru aceasta şi care, prin urmare, permite consumatorului achiziţionarea de produse;
j) influenţã nejustificatã - folosirea unei poziţii de forţã faţã de consumator, de manierã sã exercite presiune asupra acestuia, chiar fãrã a recurge sau a ameninţa cu recurgerea la forţã fizicã, într-un mod care limiteazã semnificativ capacitatea consumatorului de a lua o decizie în cunoştinţã de cauzã;
k) decizie de tranzacţionare - orice decizie luatã de un consumator privind oportunitatea, modalitãţile şi condiţiile de achiziţionare a produsului, modalitatea de platã - integralã sau parţialã -, pãstrarea ori renunţarea la produs sau exercitarea unui drept contractual, aceasta putând conduce ori la acţiunea consumatorului ori la abţinerea de a acţiona;
l) profesie reglementatã - activitatea sau ansamblul de activitãţi profesionale pentru care accesul sau exercitarea este condiţionatã, direct ori indirect, în conformitate cu legislaţia în vigoare, de deţinerea unui document care sã ateste nivelul de formare profesionalã;
m) consumator mediu - consumatorul considerat ca fiind rezonabil informat, atent şi precaut, ţinând seama de factorii sociali, culturali şi lingvistici.
ART. 3
(1) Prezenta lege se aplicã practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, astfel cum sunt definite la art. 4, înainte, în timpul şi dupã o tranzacţie comercialã referitoare la un produs.
(2) Prezenta lege nu aduce atingere:
a) dispoziţiilor legale ce reglementeazã contractele şi, în special, prevederilor referitoare la validitatea, întocmirea sau efectele contractelor;
b) dispoziţiilor comunitare sau naţionale privind aspectele de sãnãtate şi securitate a produselor;
c) dispoziţiilor legale ce stabilesc competenţa instanţelor de judecatã;
d) condiţiilor de intrare într-o profesie sau de obţinere a autorizaţiei pentru desfãşurarea acesteia, codurilor deontologice sau altor dispoziţii legale specifice ce guverneazã profesiunile, în scopul menţinerii unui înalt nivel de probitate al acestora;
e) dispoziţiilor referitoare la serviciile financiare, astfel cum sunt definite în <>Ordonanţa Guvernului nr. 85/2004 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã privind serviciile financiare, aprobatã prin <>Legea nr. 399/2004 , şi nici dispoziţiilor referitoare la bunurile imobile, în cazul în care aceste dispoziţii sunt mai restrictive sau mai riguroase decât cele din prezenta lege.
(3) Prezenta lege nu se aplicã dispoziţiilor ce reglementeazã certificarea şi indicarea mãrcilor titlurilor în cazul metalelor preţioase.

CAP. II
Practici comerciale incorecte

ART. 4
(1) O practicã comercialã este incorectã dacã:
a) este contrarã cerinţelor diligenţei profesionale;
b) deformeazã sau este susceptibilã sã deformeze în mod esenţial comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajunge sau cãruia i se adreseazã ori al membrului mediu al unui grup, atunci când o practicã comercialã este adresatã unui anumit grup de consumatori.
(2) Practicile comerciale susceptibile sã deformeze în mod esenţial comportamentul economic al unui anumit grup vulnerabil de consumatori, clar identificabil, trebuie evaluate din perspectiva membrului mediu al grupului. Grupul de consumatori este cu precãdere vulnerabil la respectiva practicã sau la produsul la care aceasta se referã, din motive de infirmitate mentalã sau fizicã, de vârstã sau de credulitate, comportamentul economic al acestuia putând fi în mod rezonabil prevãzut de comerciant. Aceastã prevedere nu aduce atingere practicilor publicitare obişnuite şi legitime ce constau în declaraţii exagerate sau declaraţii ce nu sunt destinate a fi luate ca atare.
(3) Practicile comerciale incorecte sunt, în special, cele:
a) înşelãtoare, în sensul prevederilor art. 6 şi 7;
b) agresive, în sensul prevederilor art. 8 şi 9.
(4) Lista practicilor comerciale care, în orice situaţie, se considerã incorecte este prevãzutã în anexa nr. 1.

SECŢIUNEA 1
Practici comerciale înşelãtoare

ART. 5
Practicile comerciale înşelãtoare pot fi acţiuni înşelãtoare sau omisiuni înşelãtoare.
ART. 6
(1) O practicã comercialã este consideratã ca fiind acţiune înşelãtoare dacã aceasta conţine informaţii false sau, în orice situaţie, inclusiv în prezentarea generalã, induce în eroare sau este susceptibilã sã inducã în eroare consumatorul mediu, astfel încât, în ambele ipoteze, fie îl determinã, fie este susceptibilã a-l determina pe consumator sã ia o decizie de tranzacţionare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar dacã informaţiile sunt, în fapt, corecte în raport cu unul sau mai multe dintre urmãtoarele elemente:
a) existenţa sau natura produsului;
b) principalele caracteristici ale produsului, cum ar fi: disponibilitatea, avantajele, riscurile, fabricarea, compoziţia, accesoriile, asistenţa acordatã dupã vânzare şi instrumentarea reclamaţiilor, modul şi data fabricaţiei sau prestãrii, livrarea, capacitatea de a corespunde scopului, utilizarea, cantitatea, specificaţiile, originea geograficã sau comercialã, rezultatele care se pot obţine din utilizarea sa, rezultatele şi caracteristicile esenţiale ale testelor sau controalelor efectuate asupra produsului;
c) perioada pentru care comerciantul se angajeazã, motivele utilizãrii practicii comerciale şi natura desfãşurãrii vânzãrii, precum şi toate declaraţiile sau toate simbolurile care ar induce o legãturã între produs sau comerciant şi o sponsorizare sau o aprobare, direct ori indirect;
d) preţul sau modul de calcul al preţului ori existenţa unui avantaj specific al preţului;
e) necesitatea service-ului, a unei piese separate, a înlocuirii sau a reparãrii;
f) natura, competenţele şi drepturile comerciantului sau ale reprezentantului sãu, cum ar fi: identitatea şi patrimoniul, calificãrile sale, statutul, autorizarea, afilierea sau legãturile sale, drepturile de proprietate industrialã, de autor sau comercialã ori recompense şi distincţii primite;
g) drepturile consumatorului, inclusiv dreptul de a beneficia de reparare, de înlocuire sau de restituire a contravalorii ca urmare a rezoluţiunii contractului, astfel cum sunt prevãzute de <>Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, sau riscurile pe care consumatorul le poate întâmpina.
(2) O practicã comercialã este, de asemenea, consideratã ca fiind acţiune înşelãtoare dacã, în contextul prezentãrii situaţiei de fapt, ţinând cont de toate caracteristicile şi circumstanţele, determinã sau este susceptibilã sã determine consumatorul mediu sã ia o decizie de tranzacţionare pe care altfel nu ar fi luat-o. În acest caz, acţiunea înşelãtoare este determinatã de:
a) orice activitate de comercializare privind produsul, inclusiv publicitatea comparativã, creând o confuzie cu alt produs, marca, numele sau cu alte semne distinctive ale unui concurent;
b) nerespectarea de cãtre comerciant a obligaţiilor prevãzute în codul de conduitã pe care s-a angajat sã îl respecte, dacã:
(i) angajamentul sãu nu este o aspiraţie, ci este ferm şi poate fi verificat;
(ii) acesta indicã, în cadrul unei practici comerciale, cã s-a angajat sã respecte codul.
ART. 7
(1) O practicã comercialã este consideratã ca fiind omisiune înşelãtoare dacã, în contextul prezentãrii situaţiei de fapt, ţinând cont de toate caracteristicile şi circumstanţele acesteia, precum şi de limitele mijloacelor de comunicare utilizate pentru transmiterea informaţiei omite o informaţie esenţialã necesarã consumatorului mediu, ţinând cont de context, pentru luarea unei decizii de tranzacţionare în cunoştinţã de cauzã şi, prin urmare, determinã sau este susceptibilã sã determine luarea de cãtre consumator a unei decizii de tranzacţionare pe care altfel nu ar fi luat-o.
(2) O practicã comercialã este, de asemenea, consideratã ca fiind omisiune înşelãtoare atunci când, ţinând cont de aspectele prevãzute la alin. (1), un comerciant ascunde sau oferã într-un mod neclar, neinteligibil, ambiguu ori în contratimp o informaţie esenţialã sau nu indicã intenţia comercialã a practicii, în cazul în care aceasta nu rezultã deja din context, şi când, în oricare dintre cazuri, consumatorul mediu este determinat sau este susceptibil a fi determinat sã ia o decizie de tranzacţionare pe care altfel nu ar fi luat-o.
(3) În cazul în care mijloacele de comunicare utilizate pentru transmiterea practicilor comerciale impun limite în spaţiu sau în timp, în momentul determinãrii practicii ca fiind sau nu omisiune înşelãtoare, se va ţine cont de aceste limite, precum şi de orice mãsuri luate de cãtre comerciant în vederea punerii informaţiei la dispoziţia consumatorului prin alte mijloace.
(4) În cazul unei invitaţii de a cumpãra, urmãtoarele informaţii sunt considerate esenţiale, dacã nu rezultã deja din context:
a) caracteristicile principale ale produsului, ţinând cont de mijlocul de comunicare utilizat şi de produs;
b) sediul şi celelalte date de identificare ale comerciantului şi, în cazul în care acţioneazã pe seama altui comerciant, sediul şi celelalte date de identificare ale acestuia;
c) preţul cu toate taxele incluse sau, dacã preţul nu poate fi în mod rezonabil calculat în avans, ţinând cont de natura produsului, modalitatea de calcul al acestuia. De asemenea, unde este cazul, toate costurile adiţionale pentru transport, livrare sau taxele poştale ori, în cazul în care aceste cheltuieli nu pot fi, în mod rezonabil, calculate în avans, precizarea cã pot exista costuri adiţionale ce trebuie suportate de consumator;
d) modalitãţile de platã, livrare, executare şi cercetare a reclamaţiilor, dacã acestea diferã de condiţiile cerute de diligenţa profesionalã;
e) pentru produsele şi tranzacţiile ce implicã un drept de renunţare sau de reziliere, menţionarea acestui drept.
(5) Informaţiile prevãzute în legislaţie, care se referã la prezentãrile comerciale, inclusiv la publicitate sau comercializare, sunt esenţiale. Lista nelimitativã a acestora este cuprinsã în anexa nr. 2.

SECŢIUNEA a 2-a
Practici comerciale agresive

ART. 8
O practicã comercialã este consideratã agresivã dacã, în contextul prezentãrii situaţiei de fapt şi ţinând cont de toate caracteristicile şi circumstanţele, limiteazã sau este susceptibilã sã limiteze în mod semnificativ libertatea de alegere sau comportamentul consumatorului mediu cu privire la produs, prin hãrţuire, constrângere, inclusiv prin utilizarea forţei fizice sau prin influenţa nejustificatã şi, prin urmare, determinã sau este susceptibilã sã determine consumatorul sã ia o decizie de tranzacţionare pe care altfel nu ar fi luat-o.
ART. 9
Pentru a determina dacã o practicã comercialã recurge la hãrţuire, constrângere, inclusiv la forţa fizicã sau la influenţa nejustificatã, se iau în considerare urmãtoarele elemente:
a) momentul, locul desfãşurãrii, natura şi/sau durata acesteia;
b) recurgerea la ameninţare, la un limbaj sau la un comportament abuziv;
c) exploatarea de cãtre comerciant a unei situaţii nefericite sau a unei circumstanţe speciale, de o asemenea gravitate încât afecteazã raţionamentul consumatorului mediu şi de care comerciantul este conştient, în scopul influenţãrii deciziei consumatorului cu privire la produs;
d) orice obstacol oneros sau disproporţionat, neprevãzut în contract, impus de comerciant, atunci când consumatorul doreşte sã îşi exercite drepturile contractuale, inclusiv dreptul de a înceta contractul sau de a schimba produsul ori de a se adresa unui alt comerciant;
e) orice ameninţare cu mãsuri, în situaţia în care acestea nu pot fi luate în mod legal.

CAP. III
Competenţã, sesizare şi control

SECŢIUNEA 1
Competenţã şi sesizare

ART. 10
(1) În vederea stopãrii şi combaterii practicilor comerciale incorecte, persoanele sau organizaţiile care, potrivit legii, au un interes legitim pot fie sã sesizeze Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor în legãturã cu practicile comerciale incorecte pentru ca aceasta sã decidã asupra reclamaţiilor, fie sã iniţieze acţiuni în justiţie împotriva comercianţilor care au sãvârşit sau sunt susceptibili sã sãvârşeascã practici comerciale incorecte.
(2) Operatorii economici concurenţi pot informa Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor în legãturã cu practicile comerciale incorecte.
ART. 11
(1) Comercianţii trebuie sã furnizeze dovezi privind exactitatea afirmaţiilor în legãturã cu practica comercialã întreprinsã şi sunt obligaţi, la solicitarea Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor sau a instanţelor judecãtoreşti, sã le punã acestora la dispoziţie documente care sã probeze cele afirmate.
(2) În cazul în care documentele nu sunt furnizate în termenul stabilit de solicitanţi sau dacã sunt considerate insuficiente, afirmaţiile în cauzã se considerã inexacte.

SECŢIUNEA a 2-a
Rãspunderi şi sancţiuni

ART. 12
(1) Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor poate dispune mãsuri conform prezentei legi, prin ordin emis de conducãtorul Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor sau prin decizie emisã de conducãtorii unitãţilor cu personalitate juridicã din subordinea Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
(2) Ordinul sau decizia emise potrivit alin. (1) se motiveazã.
(3) Ordinul sau decizia emise potrivit alin. (1) pot fi atacate la instanţa de contencios administrativ, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Contestarea în instanţã nu suspendã de drept executarea mãsurilor dispuse.
ART. 13
(1) În mãsura în care se considerã necesar, ţinând cont de toate interesele implicate şi, în special, de interesul public, instanţele judecãtoreşti competente sau Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor vor dispune, în procedurã de urgenţã, chiar fãrã a exista o dovadã a unei pierderi sau a unui prejudiciu efectiv ori a intenţiei sau a neglijenţei comerciantului, una dintre urmãtoarele mãsuri:
a) încetarea sau instituirea procedurilor legale corespunzãtoare pentru încetarea practicilor comerciale incorecte;
b) interzicerea sau instituirea procedurilor legale corespunzãtoare pentru încetarea practicilor comerciale incorecte, chiar dacã acestea nu au fost încã puse în practicã, dar acest lucru este iminent;
c) transmiterea de cãtre Consiliul Naţional al Audiovizualului, în termen de 5 zile lucrãtoare de la primirea solicitãrii, a datelor de identificare a persoanelor fizice sau juridice implicate în realizarea publicitãţii audiovizuale, consideratã a fi o practicã comercialã incorectã, precum şi o copie a materialului publicitar difuzat.
(2) În cazul în care, în vederea eliminãrii efectelor practicilor comerciale incorecte, s-a dispus încetarea, respectiv interzicerea acestora, iar hotãrârea judecãtoreascã prin care s-a dispus aceastã mãsurã a rãmas definitivã şi irevocabilã ori ordinul, respectiv decizia emisã potrivit art. 12 alin. (1) nu a fost atacatã potrivit art. 12 alin. (3), instanţa care a emis hotãrârea definitivã şi irevocabilã, respectiv Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor, poate solicita:
a) publicarea acesteia, integral sau parţial, în forma pe care o considerã adecvatã;
b) publicarea unui comunicat rectificator. Comunicatul rectificator trebuie sã cuprindã sediul şi celelalte date de identificare ale comerciantului, practica incorectã sãvârşitã, data la care a fost sãvârşitã, precum şi mãsurile dispuse.
(3) Publicarea, în condiţiile prevãzute la alin. (2), se va face, în toate cazurile, într-un ziar de largã circulaţie, pe cheltuiala comerciantului.
ART. 14
(1) Prezenta lege nu exclude controlul pe care responsabilii codurilor de conduitã îl pot efectua, în conformitate cu prevederile din codurile de conduitã pe care comercianţii s-au angajat sã le respecte.
(2) Efectuarea controlului prevãzut la alin. (1) nu exclude şi nu limiteazã dreptul consumatorilor, al asociaţiilor sau al concurenţilor de a sesiza responsabilul de cod şi nici dreptul consumatorilor sau al asociaţiilor de a se adresa Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor ori instanţei judecãtoreşti competente.
ART. 15
Utilizarea de cãtre comercianţi a unor practici comerciale incorecte, astfel cum au fost definite la cap. II, este interzisã, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 3.000 de lei la 30.000 de lei.
(2) Nerespectarea mãsurilor dispuse prin ordinul sau prin decizia prevãzute la art. 12 alin. (1) se sancţioneazã cu amendã de la 6.000 de lei la 60.000 de lei.
(3) Contravenţiile prevãzute de prezenta lege se constatã la sesizarea consumatorilor, a asociaţiilor care, potrivit legii, au un interes legitim ori din oficiu, de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
(4) Odatã cu aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale, agentul constatator poate propune ca sancţiune complementarã suspendarea activitãţii pânã la încetarea practicii comerciale incorecte.
(5) Sancţiunea complementarã propusã pentru a fi aplicatã potrivit alin. (4) se dispune prin ordin emis de conducãtorul Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor sau prin decizie emisã de conducãtorii unitãţilor cu personalitate juridicã din subordinea Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, fiind aplicabile dispoziţiile art. 12 alin. (3) şi (4).
ART. 16
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 15 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

TITLUL II
Modificarea unor acte normative privind protecţia consumatorilor

ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 51/2003 , se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 2 alineatul (1), literele b) şi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) consumator - orice persoanã fizicã sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care, în executarea contractelor care intrã sub incidenţa prezentei ordonanţe, acţioneazã în scopuri din afara activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale;
c) comerciant - orice persoanã fizicã sau juridicã care, în executarea contractelor care intrã sub incidenţa prezentei ordonanţe, acţioneazã în cadrul activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale, precum şi orice persoanã care acţioneazã în acelaşi scop, în numele sau pe seama acesteia;".

2. La articolul 6, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) contractelor la distanţã privind serviciile financiare, reglementate prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 85/2004 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã privind serviciile financiare, aprobatã prin <>Legea nr. 399/2004 ;".

3. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - În cazul livrãrilor pentru care nu existã o comandã prealabilã, consumatorul este exonerat de orice contraprestaţie, lipsa rãspunsului neavând valoare de consimţãmânt."

4. Articolul 23^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23^1. - Anexa nr. 1 va fi actualizatã prin hotãrâre a Guvernului."

5. Dupã articolul 23^1 se introduc douã noi articole, articolele 23^2 şi 23^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 23^2. - Consumatorul nu poate fi lipsit de drepturile sale conferite prin prezenta ordonanţã.
Art. 23^3 . - În cazul în care pãrţile contractante aleg ca lege aplicabilã contractului la distanţã legea unui stat ce nu face parte din Uniunea Europeanã, iar contractul are o strânsã legãturã cu teritoriul României sau cu al altor state membre ale Uniunii Europene şi în cazul în care prezenta ordonanţã are prevederi mai favorabile pentru consumator, se vor aplica acestea din urmã."

6. Dupã articolul 24 se introduce menţiunea cu urmãtorul cuprins:
"Prezenta ordonanţã transpune prevederile Directivei 97/7/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 1997 privind protecţia consumatorilor în cadrul contractelor la distanţã, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr. L 144 din 4 iunie 1997, cu modificãrile ulterioare."
7. Anexa nr. 2 se abrogã.
ART. II
<>Ordonanţa Guvernului nr. 85/2004 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã privind serviciile financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 796 din 27 august 2004, aprobatã prin <>Legea nr. 399/2004 , se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 3, litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) consumator - orice persoanã fizicã sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care, în cadrul contractelor reglementate de prezenta ordonanţã, acţioneazã în scopuri din afara activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale;".

2. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - În cazul livrãrilor pentru care nu existã o comandã prealabilã, consumatorul este exonerat de orice contraprestaţie, lipsa rãspunsului neavând valoare de consimţãmânt."

3. La articolul 21, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care pãrţile contractante aleg ca lege aplicabilã contractului la distanţã legea unui stat ce nu face parte din Uniunea Europeanã, iar contractul are o strânsã legãturã cu teritoriul României sau cu al altor state membre ale Uniunii Europene şi, în cazul în care prezenta ordonanţã are prevederi mai favorabile pentru consumator, se vor aplica acestea din urmã."

4. La articolul 23, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Plângerile consumatorilor şi stabilirea procedurilor de despãgubire în materie de contracte pentru furnizarea de servicii financiare la distanţã pot fi rezolvate şi pe cale extrajudiciarã, în baza dispoziţiilor <>Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator."
ART. III
<>Legea nr. 240/2004 privind rãspunderea producãtorilor pentru pagubele generate de produsele cu defecte, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 22 iunie 2004, se modificã dupã cum urmeazã:

- La articolul 7, partea introductivã a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Producãtorul este exonerat de rãspundere, conform prevederilor prezentei legi, dacã dovedeşte unul dintre urmãtoarele aspecte:".
ART. IV
<>Legea nr. 289/2004 privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 6 iulie 2004, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 2, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) consumator - orice persoanã fizicã sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care, în cadrul tranzacţiilor care intrã sub incidenţa prezentei legi, acţioneazã în scopuri din afara activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale;".

2. Dupã articolul 13 se introduce un nou articol, articolul 13^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 13^1. - Prevederile contractului de credit nu vor afecta în niciun fel drepturile consumatorului faţã de vânzãtorul produselor sau de prestatorul de servicii, în cazul în care produsele sau serviciile prevãzute în contractul de credit nu au fost furnizate sau nu sunt în conformitate cu contractul pentru furnizarea lor."
ART. V
<>Ordonanţa Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 387 din 7 iunie 2007, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 2, punctul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"4. consumator - orice persoanã sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii care cumpãrã sau se angajeazã sã cumpere pachetul de servicii turistice - contractant principal - sau orice persoanã în numele cãreia contractantul principal se angajeazã sã cumpere pachetul de servicii turistice - alţi beneficiari - sau orice persoanã în favoarea cãreia contractantul principal ori alţi beneficiari cedeazã pachetul de servicii turistice - cesionarul."

2. La articolul 20 alineatul (2), litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) când neîndeplinirea obligaţiilor se datoreazã unor cauze de forţã majorã precum cele definite la art. 18 lit. b) sau unui eveniment pe care nici agenţia de turism, nici furnizorul sau prestatorul de servicii, cu tot efortul depus, nu îl puteau prevedea sau evita;".

3. La articolul 20 alineatul (2), dupã litera b) se introduce o nouã literã, litera c), cu urmãtorul cuprins:
"c) când neîndeplinirea obligaţiilor se datoreazã unui terţ care nu are legãturã cu furnizarea serviciilor prevãzute în contract, iar cauzele care au determinat neîndeplinirea obligaţiilor au un caracter imprevizibil şi inevitabil."

4. La articolul 20, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În cazurile prevãzute la alin. (2) lit. b) agenţia de turism parte în contract este obligatã sã acorde prompt asistenţã consumatorului aflat în dificultate."

5. Dupã articolul 33 se introduce menţiunea cu urmãtorul cuprins:
"Prezenta ordonanţã transpune prevederile Directivei Consiliului 90/314/CEE din 13 iunie 1990 privind pachetele de servicii pentru cãlãtorii, vacanţe şi circuite, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr. L 158 din 23 iunie 1990."
ART. VI
<>Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.014 din 20 decembrie 2006, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Prin consumator se înţelege orice persoanã fizicã sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care, în temeiul unui contract care intrã sub incidenţa prezentei legi, acţioneazã în scopuri din afara activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale.
(2) Prin comerciant se înţelege orice persoanã fizicã sau juridicã autorizatã, care, în temeiul unui contract care intrã sub incidenţa prezentei legi, acţioneazã în cadrul activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale, precum şi orice persoanã care acţioneazã în acelaşi scop în numele sau pe seama acesteia."

2. La articolul 4, dupã alineatul (4) se introduc douã noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Fãrã a încãlca prevederile prezentei legi, natura abuzivã a unei clauze contractuale se evalueazã în funcţie de:
a) natura produselor sau a serviciilor care fac obiectul contractului la momentul încheierii acestuia;
b) toţi factorii care au determinat încheierea contractului;
c) alte clauze ale contractului sau ale altor contracte de care acesta depinde.
(6) Evaluarea naturii abuzive a clauzelor nu se asociazã nici cu definirea obiectului principal al contractului, nici cu calitatea de a satisface cerinţele de preţ şi de platã, pe de o parte, nici cu produsele şi serviciile oferite în schimb, pe de altã parte, în mãsura în care aceste clauze sunt exprimate într-un limbaj uşor inteligibil."

3. Dupã articolul 14 se introduce un nou articol, articolul 14^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 14^1. - În cazul în care pãrţile contractante aleg ca lege aplicabilã contractului legea unui stat care nu face parte din Uniunea Europeanã, iar contractul are o strânsã legãturã cu teritoriul României sau cu al altor state membre ale Uniunii Europene şi în cazul în care prezenta lege are prevederi mai favorabile pentru consumator, se vor aplica acestea din urmã."

4. Dupã articolul 16 se introduce menţiunea cu urmãtorul cuprins:
"Prezenta lege transpune prevederile Directivei Consiliului 93/13/CEE din 5 aprilie 1993 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr. L 95 din 21 aprilie 1993."

5. În anexã, literele a), p) şi t) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) dau dreptul comerciantului de a modifica unilateral clauzele contractului, fãrã a avea un motiv întemeiat care sã fie precizat în contract.
Prevederile acestei litere nu se opun clauzelor în temeiul cãrora un furnizor de servicii financiare îşi rezervã dreptul de a modifica rata dobânzii plãtibile de cãtre consumator ori datoratã acestuia din urmã sau valoarea altor taxe pentru servicii financiare, fãrã o notificare prealabilã, dacã existã o motivaţie întemeiatã, în condiţiile în care comerciantul este obligat sã informeze cât mai curând posibil despre aceasta celelalte pãrţi contractante şi acestea din urmã au libertatea de a rezilia imediat contractul.
Prevederile acestei litere nu se opun, de asemenea, clauzelor prin care comerciantul îşi rezervã dreptul de a modifica unilateral clauzele unui contract cu duratã nedeterminatã, în condiţiile în care comerciantul are obligaţia de a-l informa pe consumator, printr-o notificare prealabilã transmisã în termen rezonabil, pentru ca acesta din urmã sã aibã libertatea de a rezilia contractul;
........................................................................................
p) prevãd cã preţul produselor este determinat la momentul livrãrii sau permit vânzãtorilor de produse ori furnizorilor de servicii dreptul de a creşte preţurile, fãrã ca, în ambele cazuri, sã acorde consumatorului dreptul de a anula contractul în cazul în care preţul final este prea mare în raport cu preţul convenit la momentul încheierii contractului.
Prevederile acestei litere nu se opun clauzelor de indexare a preţurilor, atât timp cât sunt legale, cu condiţia ca metoda prin care preţurile variazã sã fie descrisã în mod explicit;
.......................................................................................
t) dau dreptul comerciantului sã înceteze contractul încheiat pentru o duratã nedeterminatã fãrã o notificare prealabilã rezonabilã, cu excepţia unor motive întemeiate.
Prevederile acestei litere nu se opun clauzelor prin care furnizorul de servicii financiare îşi rezervã dreptul de a dispune în mod unilateral încetarea unui contract încheiat pe o perioadã nedeterminatã şi fãrã o notificare prealabilã în cazul unui motiv întemeiat, cu condiţia ca furnizorul sã fie obligat sã informeze imediat celelalte pãrţi contractante."

6. În anexã, se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Dispoziţiile alin. (1) lit. a), p) şi t) nu sunt aplicabile în cazul:
a) tranzacţiilor cu valori mobiliare, instrumentelor financiare şi altor produse sau servicii, în cazul în care preţul este legat de fluctuaţiile cotaţiei bursiere sau ale indicelui bursier ori ale unei rate de schimb pe piaţa financiarã, pe care vânzãtorul sau furnizorul nu le poate controla;
b) contractelor pentru cumpãrarea sau vânzarea de devize, cecuri de cãlãtorie, ordine de platã internaţionale emise în devize sau alte instrumente de platã internaţionale."
ART. VII
<>Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 18 noiembrie 2003, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 2, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) consumator - orice persoanã fizicã sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care, în cadrul contractelor care intrã sub incidenţa prezentei legi, acţioneazã în scopuri din afara activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale;".
2. La articolul 14, alineatul (2) se abrogã.

3. La articolul 25, se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care pãrţile contractante aleg ca lege aplicabilã contractului legea unui stat care nu face parte din Uniunea Europeanã, iar contractul are o strânsã legãturã cu teritoriul României sau cu al altor state membre ale Uniunii Europene şi în cazul în care prezenta lege are prevederi mai favorabile pentru consumator, se vor aplica acestea din urmã."

4. Dupã articolul 25 se introduce un nou articol, articolul 25^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 25^1. - Guvernul va adopta norme metodologice de aplicare a prezentei legi."

5. Dupã articolul 26 se introduce menţiunea cu urmãtorul cuprins:
"Prezenta lege transpune prevederile Directivei 1999/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 mai 1999 privind anumite aspecte ale vânzãrii de bunuri de consum şi garanţiile conexe, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr. L 171 din 7 iulie 1999."
ART. VIII
<>Legea nr. 245/2004 privind securitatea generalã a produselor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 565 din 25 iunie 2004, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 1, partea introductivã a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care unele produse sunt supuse unor cerinţe specifice de securitate impuse de legislaţia comunitarã, prezenta lege se aplicã numai pentru aspectele şi riscurile sau categoriile de riscuri care nu sunt prevãzute de aceste reglementãri, dupã cum urmeazã:".

2. La articolul 3, partea introductivã a alineatului (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) În alte condiţii decât cele avute în vedere la alin. (2) şi (3), conformitatea unui produs cu cerinţa de securitate generalã a produselor poate fi evaluatã luându-se în considerare, dacã existã:".

3. La articolul 4, litera a) a alineatului (3) va avea urmãtorul cuprins:
"a) informarea, prin intermediul produsului sau al ambalajului, asupra identitãţii şi detaliilor privind producãtorul, precum şi informarea asupra produsului sau, dupã caz, asupra lotului de produse din care face parte, cu excepţia cazurilor în care omisiunea acestei informaţii este justificatã;".

4. La articolul 8, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) încãlcarea dispoziţiilor art. 3 alin. (1), cu amendã de la 3.000 lei la 30.000 lei;
b) încãlcarea dispoziţiilor art. 4 alin. (1), cu amendã de la 1.000 lei la 3.000 lei;
c) încãlcarea dispoziţiilor art. 4 alin. (2) şi ale art. 5 alin. (1) lit. b) pct. 2, cu amendã de la 700 lei la 7.000 lei;
d) încãlcarea dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. a), cu amendã de la 2.000 lei la 4.000 lei."

5. La articolul 10, partea introductivã a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) În sensul prezentei legi, în special al art. 6, autoritatea competentã pentru supravegherea pieţei privind conformitatea produselor cu cerinţele generale de securitate trebuie sã ia, dupã caz, una dintre urmãtoarele mãsuri complementare:".

6. La articolul 17, dupã alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmãtorul cuprins:
"(7) Ca urmare a notificãrilor primite prin sistemul RAPEX, punctul naţional de contact va transmite Comisiei Europene mãsurile adoptate cu privire la produsele depistate pe piaţa din România."

7. La articolul 18, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În termen de o lunã, autoritatea competentã pentru supravegherea pieţei privind conformitatea produselor cu cerinţele generale de securitate, responsabilã pentru realizarea mãsurilor prevãzute la art. 10 alin.(1) lit. b) - f), trebuie sã dea pãrţilor implicate posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere, informând Comisia Europeanã despre acestea."

8. La articolul 18, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Exportul din Comunitatea Europeanã de produse periculoase care au reprezentat subiectul unei hotãrâri prevãzute la alin. (2) este interzis în mãsura în care hotãrârea nu specificã altfel."

9. În anexa nr. 2, punctul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"7. În cazul în care, în conformitate cu art. 17 alin. (3) din lege, România a informat Comisia Europeanã înainte de a hotãrî adoptarea unei mãsuri despre un risc grav, trebuie sã indice Comisiei Europene, în termen de 45 de zile, dacã se confirmã sau se modificã aceste informaţii."
ART. IX
<>Legea nr. 12/1990 privind protejarea populaţiei împotriva unor activitãţi comerciale ilicite, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 133 din 20 iunie 1991, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:

- La articolul 1, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) condiţionarea vânzãrii unor mãrfuri sau prestãrii unor servicii de cumpãrarea altor mãrfuri sau de prestarea de servicii;".
ART. X
<>Ordonanţa Guvernului nr. 106/1999 privind contractele încheiate în afara spaţiilor comerciale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 31 august 1999, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 60/2002 , se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 2, literele a) şi b) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) consumator - orice persoanã fizicã sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii care, în cadrul tranzacţiilor care intrã sub incidenţa prezentei ordonanţe, acţioneazã în scopuri din afara activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale;
b) comerciant - orice persoanã fizicã sau juridicã autorizatã, care acţioneazã în cadrul activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale, în cadrul tranzacţiilor care intrã sub incidenţa prezentei ordonanţe, precum şi orice persoanã care acţioneazã în acelaşi scop, în numele sau pe seama acesteia;".

2. Dupã articolul 23 se introduce menţiunea cu urmãtorul cuprins:
"Prezenta ordonanţã transpune prevederile Directivei 85/577/CEE a Consiliului din 20 decembrie 1985 privind protecţia consumatorilor în cazul contractelor negociate în afara spaţiilor comerciale, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr. L 372 din 31 decembrie 1985."
ART. XI
<>Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 2, punctele 2 şi 23 vor avea urmãtorul cuprins:
"2. consumator - orice persoanã fizicã sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care acţioneazã în scopuri din afara activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale;
......................................................................................
23. punere pe piaţã - acţiunea de a face disponibil pentru prima datã, contra cost sau gratuit, un produs sau un serviciu în vederea distribuirii sau utilizãrii."

2. La articolul 3, litera e) va avea urmãtorul cuprins:
"e) de a se organiza în asociaţii de consumatori, în scopul apãrãrii intereselor lor."
3. La articolul 7, prima liniuţã a literei a) se abrogã.

4. La articolul 7, liniuţa a 4-a a literei c) va avea urmãtorul cuprins:
"- sã asigure, la prestarea serviciilor, condiţii igienice, condiţiile stabilite de producãtor, de actele normative în vigoare, precum şi cele specifice desfãşurãrii activitãţii;".
5. La articolul 7, liniuţa a 5-a a literei c) se abrogã.

6. La articolul 10, litera g) va avea urmãtorul cuprins:
"g) de a sesiza asociaţiile de consumatori şi organele administraţiei publice asupra încãlcãrii drepturilor şi intereselor lor legitime, în calitate de consumatori, şi de a face propuneri referitoare la îmbunãtãţirea calitãţii produselor şi serviciilor;".

7. La articolul 20, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Producãtorul trebuie sã informeze despre denumirea produsului, denumirea şi/sau marca producãtorului, cantitatea şi, dupã caz, termenul de garanţie, de valabilitate sau data durabilitãţii minimale, durata medie de utilizare, principalele caracteristici tehnice şi calitative, compoziţia, aditivii folosiţi, despre eventualele riscuri previzibile, modul de utilizare, manipulare, depozitare, conservare sau pãstrare, despre contraindicaţii."
8. Titlul capitolului VI va avea urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL VI
Asociaţiile de consumatori"

9. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - În sensul prezentei ordonanţe, asociaţiile de consumatori sunt considerate organizaţii neguvernamentale, ca persoane juridice, conform legii, şi care, fãrã a urmãri realizarea de profit pentru membrii lor, au ca unic scop apãrarea drepturilor şi intereselor legitime ale membrilor lor sau ale consumatorilor, în general."

10. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - Asociaţiile de consumatori pot fi parteneri sociali cu drept de reprezentare în consiliile consultative cu rol în domeniul protecţiei consumatorilor, în care organele administraţiei publice sunt reprezentate, dacã îndeplinesc condiţiile prezentei ordonanţe."

11. La articolul 32, partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - Asociaţiile de consumatori care apãrã drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor, în general, sunt, de drept, parteneri sociali în consiliile consultative prevãzute în prezenta ordonanţã, dacã:".

12. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - Asociaţiile de consumatori care sunt constituite în scopul apãrãrii intereselor numai ale membrilor lor pot deveni parteneri sociali cu drept de reprezentare în organismele consultative cu rol în domeniul protecţiei consumatorilor şi în care organele administraţiei publice sunt reprezentate, numai dacã au cel puţin 800 de membri."

13. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Dupã constituire, asociaţiile de consumatori vor solicita luarea lor în evidenţã de cãtre organul administraţiei publice pentru protecţia consumatorilor de nivel central sau local, dupã caz."

14. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Personalul de conducere şi salariaţii organelor de specialitate ale administraţiei publice, precum şi ale serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu atribuţii pe linia protecţiei consumatorilor nu au dreptul de a deţine funcţii în organele de conducere ale asociaţiilor de consumatori."

15. La articolul 36, partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - Asociaţiile de consumatori sunt consultate de cãtre serviciile şi organismele administraţiei publice prevãzute la art. 35, potrivit competenţelor, la elaborarea dispoziţiilor şi procedurilor cu caracter general şi a altor lucrãri care au ca scop protecţia consumatorilor, cu privire la:".

16. La articolul 37, partea introductivã şi litera c) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - Asociaţiile de consumatori au urmãtoarele drepturi şi obligaţii:
.......................................................................................
c) de a informa autoritãţile competente cu privire la prezenţa pe piaţã a unor produse neconforme sau care pun în pericol viaţa, sãnãtatea ori securitatea consumatorilor, cu privire la clauze abuzive în contracte şi practicile incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii;".
17. La articolul 37, literele f) şi j) se abrogã.

18. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - Centrele de consultanţã şi informare ale consumatorilor pot fi organizate la nivel de birouri în structura organizatoricã a asociaţiilor de consumatori şi desfãşoarã activitãţi gratuite în folosul acestora, constând în informaţii, recomandãri şi consultanţã privind problemele legate de achiziţionarea unui produs sau serviciu."

19. La articolul 39, partea introductivã a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - (1) Sumele primite de la bugetul de stat, prin intermediul Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, se utilizeazã pentru înfiinţarea şi funcţionarea centrelor de consultanţã şi informare a consumatorilor, respectiv pentru:".

20. Dupã articolul 39 se introduce un nou articol, articolul 39^1 , cu urmãtorul cuprins:
"Art. 39^1. - (1) Începând cu anul 2008, Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor cofinanţeazã Centrul European al Consumatorilor.
(2) Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor va prevedea anual, în bugetul sãu, sume destinate cofinanţãrii Centrului European al Consumatorilor.
(3) Controlul asupra activitãţii desfãşurate de Centrul European al Consumatorilor, pentru sumele acordate de la bugetul de stat, se exercitã de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor."

21. Articolul 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - Controlul asupra activitãţilor desfãşurate în centrele de consultanţã şi informare a consumatorilor din cadrul asociaţiilor de consumatori, precum şi a Centrului European al Consumatorilor, care au primit sume de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, se exercitã de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor."

22. Articolul 42 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - Reprezentanţii asociaţiilor de consumatori nu au drept de control al operatorilor economici."

23. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - Centrele de consultanţã şi informare a consumatorilor şi Centrul European al Consumatorilor pot beneficia de asistenţã de specialitate din partea personalului Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, împuternicit în acest scop."

24. La articolul 45, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) reprezentanţi ai asociaţiilor de consumatori;".

25. Articolul 47 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - Acţiunile în justiţie îndreptate de cãtre asociaţiile de consumatori, înfiinţate în condiţiile prevãzute la art. 32 şi 33, împotriva operatorilor economici care au prejudiciat drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor sunt scutite de taxe de timbru."

26. La articolul 50, litera c) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"c) încãlcarea dispoziţiilor art. 5, art. 7 lit. b) prima, a 2-a şi a 5-a liniuţã, lit. c) a 3-a şi a 4-a liniuţã, art. 9, art. 10 lit. a) - f) şi h) şi art. 11, cu amendã contravenţionalã de la 2.000 lei la 4.000 lei;".

27. La articolul 55, litera d) a punctului 2 va avea urmãtorul cuprins:
"d) se presteazã servicii care pot pune în pericol viaţa, sãnãtatea, securitatea sau interesele economice ale consumatorilor;".

28. La articolul 60, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 60. - (1) În cazul în care contravenientul nu a achitat amenda în termen de 30 de zile de la rãmânerea definitivã a sancţiunii şi nu existã posibilitatea executãrii silite, instituţia din care face parte agentul constatator va sesiza instanţa de judecatã pe a cãrei razã teritorialã s-a sãvârşit contravenţia, în vederea înlocuirii amenzii cu sancţiunea obligãrii contravenientului la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii, ţinându-se seama de partea din amendã care a fost achitatã."

29. La articolul 66, litera f) va avea urmãtorul cuprins:
"f) condiţiile în care asociaţiile de consumatori, constituite potrivit art. 33, pot deveni parteneri sociali cu drept de reprezentare;".
30. La articolul 66, litera h) se abrogã.

31. Articolul 68 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68. - Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor aprobã sau modificã criteriile de evaluare şi selectare a asociaţiilor de consumatori care înfiinţeazã sau în cadrul cãrora funcţioneazã centre de consultanţã şi informare a consumatorilor, precum şi modelul de convenţie prevãzut la art. 40 alin. (1)."
ART. XII
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 97/2001 privind reglementarea producţiei, circulaţiei şi comercializãrii alimentelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 29 iunie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 57/2002 , se modificã dupã cum urmeazã:

- La articolul 34, litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) interzicerea vânzãrii alimentelor sub anumite denumiri, informaţii sau prezentãri care pot induce în eroare, precum şi interzicerea publicitãţii produselor pentru care se utilizeazã anumite prezentãri grafice sau alte informaţii care pot induce în eroare;".
ART. XIII
<>Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 593 din 1 iulie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:

- În anexã, punctul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"13. consumator - orice persoanã fizicã sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care acţioneazã în scopuri din afara activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale;".

TITLUL III
Dispoziţii finale

ART. I
În termen de 12 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, în aplicarea dispoziţiilor titlului I, Guvernul, prin organismele sale specializate, va elabora norme şi reglementãri specifice, care se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. II
În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Guvernul va aproba prin hotãrâre regulamentul privind înfiinţarea şi funcţionarea centrelor de consultanţã şi informare ale consumatorilor, precum şi modul de constituire a surselor de finanţare ale acestora.
ART. III
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor va informa prin mass-media consumatorii în legãturã cu dispoziţiile titlului I.
(2) La solicitarea operatorilor economici, Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor va oferi acestora consultanţã în realizarea unor coduri de conduitã.
ART. IV
(1) Pânã la data de 12 iunie 2013 pot fi aplicate dispoziţii mai restrictive decât cele din prezenta lege, dispoziţii apãrute ca urmare a transpunerii unor directive cu clauze minime de armonizare.
(2) Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor va notifica Comisiei Europene dispoziţiile legale la care se face referire la alin. (1).
ART. V
Urmãtoarele acte normative se vor republica, dându-se textelor o nouã numerotare:
a) <>Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 51/2003 , precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege;
b) <>Legea nr. 12/1990 privind protejarea populaţiei împotriva unor activitãţi comerciale ilicite, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 133 din 20 iunie 1991, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificarea adusã prin prezenta lege;
c) <>Ordonanţa Guvernului nr. 106/1999 privind contractele încheiate în afara spaţiilor comerciale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 31 august 1999, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 60/2002 , precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege;
d) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 97/2001 privind reglementarea producţiei, circulaţiei şi comercializãrii alimentelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 29 iunie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 57/2002 , precum şi cu modificarea adusã prin prezenta lege;
e) <>Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 593 din 1 iulie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificarea adusã prin prezenta lege;
f) <>Legea nr. 98/1994 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele legale de igienã şi sãnãtate publicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 317 din 16 noiembrie 1994, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
g) <>Legea nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 21 iunie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
h) <>Legea pomiculturii nr. 348/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 541 din 28 iulie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
i) <>Legea nr. 30/2006 privind regulile de sãnãtate publicã la folosirea ciupercilor din flora spontanã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 7 martie 2006, cu modificãrile ulterioare;
j) <>Ordonanţa Guvernului nr. 85/2004 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã privind serviciile financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 796 din 27 august 2004, aprobatã prin <>Legea nr. 399/2004 , cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege;
k) <>Legea nr. 240/2004 privind rãspunderea producãtorilor pentru pagubele generate de produsele cu defecte, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 22 iunie 2004, cu modificarea adusã prin prezenta lege;
l) <>Legea nr. 289/2004 privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 6 iulie 2004, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege;
m) <>Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.014 din 20 decembrie 2006, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege;
n) <>Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 18 noiembrie 2003, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege;
o) <>Legea nr. 245/2004 privind securitatea generalã a produselor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 565 din 25 iunie 2004, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege;
p) <>Ordonanţa Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 387 din 7 iunie 2007, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege;
r) <>Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege;
s) <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitãţii produselor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 6 aprilie 2006, cu modificãrile ulterioare;
ş) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 593 din 22 noiembrie 2000, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 451/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
t) <>Ordonanţa Guvernului nr. 42/1995 privind producţia de produse alimentare destinate comercializãrii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 septembrie 1995, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 123/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
ţ) <>Ordonanţa Guvernului nr. 25/2006 privind întãrirea capacitãţii administrative a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 30 ianuarie 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 364/2006 ;
u) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 21 aprilie 2000, aprobatã prin <>Legea nr. 38/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. VI
Titlul I din prezenta lege transpune prevederile Directivei 2005/29/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2005 privind practicile comerciale neloiale ale întreprinderilor de pe piaţa internã faţã de consumatori şi de modificare a Directivei 84/450/CEE a Consiliului, a Directivelor 97/7/CE , 98/27/CE şi 2002/65/CE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, şi a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului ("Directiva privind practicile comerciale neloiale"), publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr. L 149 din 11 iunie 2005.
ART. VII
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta lege.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VÃCÃROIU

Bucureşti, 21 decembrie 2007.
Nr. 363.



ANEXA 1

PRACTICI COMERCIALE
considerate incorecte în orice situaţie

Practici comerciale înşelãtoare
1. Afirmarea de cãtre comerciant cã este parte semnatarã a unui cod de conduitã, în cazul în care nu este.
2. Afişarea unui certificat, a unei mãrci de calitate sau a unui echivalent fãrã a fi obţinut autorizaţia necesarã.
3. Afirmarea cã un cod de conduitã a primit aprobarea unui organism public sau a unui alt organism, în cazul în care aceasta nu a fost primitã.
4. Afirmarea cã un comerciant, inclusiv practicile sale comerciale, sau cã un produs a fost agreat, aprobat ori autorizat de un organism public sau privat, în cazul în care nu este adevãrat, ori afirmarea cã a fost agreat, aprobat sau autorizat fãrã a respecta condiţiile de agreare, aprobare sau autorizare.
5. Lansarea unei invitaţii de a cumpãra produse la un anumit preţ, în cazul în care comerciantul nu dezvãluie existenţa unor motive rezonabile în baza cãrora ar aprecia cã nu va putea sã furnizeze, el însuşi sau prin intermediul altui comerciant, acele produse sau produse similare la acelaşi preţ, pentru o perioadã şi într-o cantitate rezonabile, avându-se în vedere produsul, amploarea reclamei şi preţul oferit.
6. Lansarea unei invitaţii de a cumpãra produse la un anumit preţ, pentru ca apoi comerciantul sã recurgã la una dintre urmãtoarele fapte:
a) refuzarea prezentãrii articolului ce a fãcut obiectul publicitãţii;
b) refuzarea luãrii comenzii privind respectivul articol sau a livrãrii în cadrul unui termen rezonabil;
c) prezentarea unui eşantion cu defecte, în scopul promovãrii unui produs diferit.
7. Afirmarea falsã cã un produs nu va fi disponibil decât pentru o perioadã foarte limitatã de timp sau cã nu va fi disponibil decât în anumite condiţii, pentru o perioadã foarte limitatã, în scopul obţinerii unei decizii imediate şi al lipsirii consumatorilor de alte posibilitãţi sau de un termen suficient pentru a putea face o alegere în cunoştinţã de cauzã.
8. Angajamentul comerciantului de a furniza un serviciu postvânzare cãtre consumatori, fãrã însã a-i informa în mod clar, înainte de angajarea acestora în tranzacţie, cu privire la limba în care furnizeazã serviciul, în situaţia în care comerciantul a comunicat cu consumatorul, înaintea încheierii tranzacţiei, într-o limbã ce nu este limba oficialã a statului membru în care el este stabilit.
9. Afirmarea sau crearea impresiei cã un produs poate fi în mod legal vândut, în situaţia în care acest lucru nu este posibil.
10. Prezentarea drepturilor oferite consumatorilor prin lege ca o caracteristicã distinctã a ofertei comerciantului.
11. Utilizarea unui context editorial în mass-media, în vederea promovãrii unui produs pentru a cãrui reclamã comerciantul a plãtit, fãrã însã ca aceasta sã se precizeze clar fie în cuprins, fie prin imagini sau sunete uşor de identificat de cãtre consumator (publicitate mascatã). Aceastã dispoziţie nu aduce atingere prevederilor <>Legii audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
12. Lansarea de afirmaţii inexacte cu privire la natura şi amploarea riscului pentru securitatea personalã a consumatorului sau a familiei acestuia, în situaţia în care consumatorul nu achiziţioneazã produsul.
13. Promovarea, cu intenţia de a induce în eroare consumatorul, a unui produs care se aseamãnã cu un alt produs fabricat de un anumit producãtor, astfel încât consumatorul sã creadã cã produsul este fabricat de acest producãtor.
14. Crearea, operarea sau promovarea unui sistem promoţional piramidal, pe care un consumator îl ia în considerare datoritã posibilitãţii de a primi remuneraţie, ce provine în special ca urmare a introducerii unui alt consumator în sistem decât ca urmare a vânzãrii sau consumului produselor.
15. Afirmarea de cãtre un comerciant cã îşi înceteazã activitatea sau se stabileşte în altã parte, atunci când acest lucru nu este adevãrat.
16. Afirmarea cã un produs poate facilita câştiguri la jocurile de noroc.
17. Falsa afirmaţie cã produsul poate vindeca boli, disfuncţii sau malformaţii.
18. Transmiterea de informaţii inexacte cu privire la condiţiile oferite de piaţã sau la posibilitatea achiziţionãrii produsului, cu intenţia de a determina consumatorul sã cumpere produsul în condiţii mai puţin favorabile decât în condiţiile normale ale pieţei.
19. Afirmarea, în cadrul unei practici comerciale, cã se va organiza un concurs sau se va oferi un premiu în scopuri promoţionale, fãrã însã a acorda premiul promis sau un echivalent rezonabil.
20. Descrierea unui produs ca fiind "gratis", "fãrã costuri" sau într-un mod similar, în cazul în care consumatorul trebuie sã suporte alte costuri, în afarã de costurile inevitabile ce rezultã din rãspunsul la practica comercialã şi din plata pentru livrarea sau ridicarea produsului.
21. Includerea în materialele publicitare a unei facturi sau a unui document similar referitor la platã, prin care se dã consumatorului impresia cã acesta a comandat deja produsul promovat, când, de fapt, acesta nu l-a comandat.
22. Afirmarea falsã sau crearea impresiei cã acţiunile comerciantului nu sunt legate de activitãţile sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale, sau falsa prezentare a calitãţii sale de consumator.
23. Crearea impresiei false cã service-ul postvânzare cu privire la un produs este disponibil într-un stat membru, altul decât cel în care produsul este vândut.
Practici comerciale agresive
1. Crearea impresiei consumatorului cã nu poate pãrãsi sediul comerciantului pânã când nu se întocmeşte un contract.
2. Efectuarea personalã de vizite la locuinţa consumatorului, ignorând solicitarea acestuia de a pleca sau de a nu se întoarce, cu excepţia situaţiilor legitime şi în mãsurã justificatã, conform legislaţiei naţionale, pentru punerea în aplicare a unei obligaţii contractuale.
3. Solicitarea persistentã şi nedoritã, prin intermediul telefonului, faxului, e-mailului sau prin alte mijloace de comunicare la distanţã, cu excepţia situaţiilor legitime şi în mãsurã justificatã, conform legislaţiei naţionale, pentru punerea în aplicare a unei obligaţii contractuale. Dispoziţiile prezentului punct se pun în aplicare fãrã a încãlca prevederile <>art. 15 şi 16 din Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 51/2003 , ale <>art. 12 alin. (1) din Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>art. 9 alin. (1)-(3) din Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu completãrile ulterioare.
4. Solicitarea de la un consumator care doreşte sã execute o poliţã de asigurare de a aduce documente care nu pot fi considerate în mod rezonabil relevante, pentru a stabili dacã pretenţia este validã, sau lipsa sistematicã a rãspunsului la corespondenţa pertinentã, cu scopul de a determina un consumator sã renunţe la exercitarea drepturilor sale contractuale.
5. Includerea într-o reclamã a unui îndemn direct adresat copiilor sã cumpere produsele promovate sau sã îşi convingã pãrinţii ori alţi adulţi sã cumpere produsele promovate. Dispoziţiile acestui punct se aplicã fãrã a încãlca prevederile <>art. 33 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
6. Solicitarea unei plãţi imediate sau ulterioare pentru returnarea ori pãstrarea în condiţii sigure a produsului furnizat de comerciant, dar nesolicitat de consumator, cu excepţia cazului în care produsul este un înlocuitor furnizat în conformitate cu prevederile <>art. 11 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 51/2003 .
7. Informarea explicitã a consumatorului cã, în cazul în care acesta nu cumpãrã produsul sau serviciul, comerciantul riscã sã îşi piardã serviciul ori mijloacele de trai.
8. Crearea falsei impresii consumatorului cã a câştigat deja, va câştiga sau cã, dacã va face un anumit lucru, va câştiga un premiu sau un alt beneficiu echivalent, când, în realitate, este valabilã una dintre urmãtoarele situaţii:
a) nu existã niciun premiu sau un alt beneficiu echivalent;
b) intrarea în posesia premiului sau a altui beneficiu echivalent este condiţionatã de plata unei sume de bani ori de suportarea unui cost de cãtre consumator.

ANEXA 2

DISPOZIŢII DIN LEGISLAŢIA NAŢIONALÃ
ce stabilesc reguli în materie de publicitate şi de comunicare comercialã

1. <>Art. 3 şi 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 51/2003
2. <>Art. 6-10 din Ordonanţa Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 387 din 7 iunie 2007
3. <>Art. 4 alin. (5) din Legea nr. 282/2004 privind protecţia dobânditorilor cu privire la unele aspecte ale contractelor purtând asupra dobândirii unui drept de utilizare pe duratã limitatã a unor bunuri imobiliare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 580 din 30 iunie 2004
4. <>Art. 6 şi 7 din Hotãrârea Guvernului nr. 947/2000 privind modalitatea de indicare a preţurilor produselor oferite consumatorilor spre vânzare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 524 din 25 octombrie 2000
5. <>Art. 5 din Legea nr. 289/2004 privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 6 iulie 2004
6. <>Art. 4-6 din Ordonanţa Guvernului nr. 85/2004 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã privind serviciile financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 796 din 27 august 2004, aprobatã prin <>Legea nr. 399/2004
7. Art. 5 şi <>art. 6 alin. (2) din Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 959 din 29 noiembrie 2006
8. Art. 73, art. 184, art. 185 alin. (1), <>art. 187 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 29 iunie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare
9. Art. 12 alin. (16)-(19) şi <>art. 24^1 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 10 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare
10. Art. 1-6 şi art. 8 alin. (1) şi (2) din anexa la <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 3.111/2004 pentru punerea în aplicare a Normelor privind informaţiile pe care asigurãtorii şi intermediarii în asigurãri trebuie sã le furnizeze clienţilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.243 din 23 decembrie 2004
11. <>Art. 40^1 din Legea nr. 136/1995 privind asigurãrile şi reasigurãrile în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 30 decembrie 1995, cu modificãrile şi completãrile ulterioare
12. <>Art. 21 şi 93 din Regulamentul nr. 1/2006 privind emitenţii şi operaţiunile cu valori mobiliare, aprobat prin <>Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 23/2006 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 şi 312 bis din 6 aprilie 2006
13. <>Art. 792-811 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016