Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adopta prezenta lege.
ART. 1
Prezenta lege stabileşte cadrul normativ general pentru controlul efectiv şi supravegherea eficienta a regimului substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, în vederea protejãrii sãnãtãţii populaţiei şi a mediului impotriva acţiunii negative a substanţelor şi preparatelor chimice periculoase.
ART. 2
Principiile care stau la baza activitãţilor ce implica substanţe şi preparate chimice periculoase sunt:
a) principiul precautiei în gestionarea substanţelor şi a preparatelor chimice periculoase, în vederea prevenirii pagubelor fata de sãnãtatea populaţiei şi de mediu;
b) principiul transparenţei fata de consumatori, asigurându-se accesul la informaţii privind efectele negative pe care le pot genera substantele şi preparatele chimice periculoase;
c) principiul securitãţii operaţiunilor de gestionare a substanţelor şi preparatelor chimice periculoase.
ART. 3
Prevederile prezentei legi se referã la:
a) evaluarea şi controlul riscului pe care substantele şi preparatele chimice periculoase îl reprezintã pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediu;
b) restrictii privind introducerea pe piata şi utilizarea anumitor substanţe şi preparate chimice periculoase;
c) controlul importului şi exportului anumitor substanţe şi preparate chimice periculoase;
d) substantele care epuizeaza stratul de ozon;
e) introducerea pe piata a biocidelor;
f) aplicarea principiilor bunei practici de laborator (B.P.L.).
ART. 4
În conformitate cu prevederile legale în vigoare, Agenţia Nationala pentru Substanţe şi Preparate Chimice Periculoase are atribuţii în urmãtoarele domenii: clasificarea, ambalarea şi etichetarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, notificarea substanţelor chimice periculoase şi aplicarea principiilor bunei practici de laborator (B.P.L.).
ART. 5
(1) În scopul asigurãrii protecţiei mediului şi a sãnãtãţii populaţiei, anumite substanţe şi preparate chimice periculoase se restrictioneaza la introducerea pe piata şi la utilizare.
(2) Substantele şi preparatele chimice periculoase care sunt restrictionate la introducerea pe piata şi la utilizare se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Producãtorii, importatorii, distribuitorii şi utilizatorii sunt obligaţi sa respecte toate restricţiile privind introducerea pe piata şi utilizarea substanţelor şi a preparatelor chimice periculoase prevãzute în actele normative specifice acestui domeniu.
ART. 6
Principiile evaluãrii riscului pe care substantele şi preparatele chimice periculoase existente îl reprezintã pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediu, evaluarea riscului acestor substanţe, raportarea datelor privind evaluarea riscului, controlul riscului, autoritãţile responsabile de evaluarea şi controlul riscului şi atribuţiile acestora se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 7
Testele experimentale care se fac pentru evaluarea riscului pe care substantele şi preparatele chimice periculoase îl reprezintã pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediu se efectueazã cu respectarea principiilor bunei practici de laborator (B.P.L.).
ART. 8
În scopul protecţiei mediului şi a sãnãtãţii populaţiei, unele substanţe şi preparate chimice periculoase care sunt interzise la producere şi utilizare sau a cãror utilizare este sever restrictionata de cãtre unele tari sunt supuse unui control special atunci când sunt importate sau exportate de România.
ART. 9
(1) Controlul importului şi exportului anumitor substanţe şi preparate chimice periculoase se face în conformitate cu prevederile Convenţiei privind procedura de consimţãmânt prealabil în cunostinta de cauza, aplicabilã anumitor produşi chimici periculosi şi pesticide care fac obiectul comerţului internaţional, adoptatã la Rotterdam la 10 septembrie 1998, la care România a aderat prin <>Legea nr. 91/2003 , precum şi cu prevederile comunitare din acest domeniu.
(2) Procedura de consimţãmânt prealabil în cunostinta de cauza pentru controlul importului şi exportului anumitor substanţe şi preparate chimice periculoase, denumita în continuare procedura PIC, se aproba prin hotãrâre a Guvernului, în termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 10
Producţia, importul, exportul, introducerea pe piata, utilizarea, recuperarea, distrugerea şi prevenirea emisiilor în atmosfera ale substanţelor care epuizeaza stratul de ozon se supun prevederilor legale specifice acestui domeniu.
ART. 11
Cerinţele care trebuie îndeplinite pentru autorizarea introducerii pe piata a biocidelor şi recunoaşterea mutuala a acestei autorizari se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 2 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 12
În domeniul reglementãrii regimului substanţelor şi preparatelor chimice periculoase au responsabilitãţi urmãtoarele ministere şi instituţii:
a) Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului;
b) Ministerul Sãnãtãţii;
c) Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei;
d) Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Agenţia Nationala pentru Substanţe şi Preparate Chimice Periculoase.
ART. 13
Pentru evaluarea efectelor pe care substantele şi preparatele chimice periculoase le au asupra sãnãtãţii populaţiei şi mediului, se înfiinţeazã Comitetul interministerial ştiinţific consultativ pentru evaluarea toxicitatii şi ecotoxicitatii substanţelor chimice periculoase, prin hotãrâre a Guvernului, în termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 14
Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului are urmãtoarele atribuţii:
a) este autoritatea nationala competenta pentru aplicarea procedurii PIC pentru controlul importului şi exportului anumitor substanţe şi preparate chimice periculoase;
b) iniţiazã, împreunã cu celelalte autoritãţi competente, acte normative specifice referitoare la restrictionarea introducerii pe piata a anumitor substanţe şi preparate chimice periculoase; evalueaza controlul riscului pentru om şi mediu, reprezentat de substantele chimice existente, controlul importului şi exportului anumitor substanţe şi preparate chimice periculoase; evalueaza introducerea pe piata a biocidelor, cu excepţia produselor utilizate în profilaxia sanitar-umanã şi la activitãţile referitoare la substantele care epuizeaza stratul de ozon;
c) depoziteaza, deţine şi difuzeazã informaţiile specifice referitoare la substantele care epuizeaza stratul de ozon; controleazã şi supravegheazã modul de aplicare pe teritoriul României a prevederilor Convenţiei privind protecţia stratului de ozon, adoptatã la Viena la 22 martie 1985, ale Protocolului privind substantele care epuizeaza stratul de ozon, adoptat la Montreal la 16 septembrie 1987, şi ale Amendamentului la Protocolul de la Montreal, adoptat la Londra la 27-29 iunie 1990, la care România a aderat prin <>Legea nr. 84/1993 , cu modificãrile ulterioare, precum şi aplicarea legislaţiei interne specifice acestui domeniu;
d) inspecteaza, prin personalul împuternicit din subordinea sa, modul în care sunt aplicate şi respectate prevederile legale referitoare la substantele şi preparatele chimice periculoase, în vederea prevenirii şi combaterii poluarii mediului;
e) constata şi sancţioneazã nerespectarea prevederilor referitoare la regimul substanţelor şi preparatelor chimice periculoase;
f) organizeazã, separat sau împreunã cu alte autoritãţi competente, pregãtirea personalului din subordine sau din alte ministere şi instituţii, implicat în aplicarea prevederilor legale privind substantele şi preparatele chimice periculoase.
ART. 15
Ministerul Sãnãtãţii are urmãtoarele atribuţii:
a) este autoritatea nationala competenta în colectarea datelor, stabilirea prioritatilor şi estimarea riscului substanţelor şi preparatelor chimice periculoase în relatie cu sãnãtatea omului;
b) stabileşte strategiile prin care se îndeplinesc mãsurile de limitare a riscurilor pentru populaţia expusã la substanţe şi preparate chimice periculoase care afecteazã ireversibil sãnãtatea omului;
c) monitorizeazã starea de sãnãtate a populaţiei expuse la substanţe şi preparate chimice periculoase din mediul înconjurãtor sau profesional;
d) realizeazã baza de date privind proprietãţile toxicologice ale substanţelor şi preparatelor chimice periculoase;
e) identifica şi evalueaza substantele şi preparatele chimice periculoase care afecteazã sãnãtatea umanã;
f) asigura secretariatul Comitetului interministerial ştiinţific consultativ pentru evaluarea toxicitatii şi ecotoxicitatii substanţelor chimice periculoase, înfiinţat în temeiul prevederilor art. 13;
g) participa la stabilirea principiilor de evaluare a riscului pe care îl reprezintã substantele şi preparatele chimice periculoase pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediu;
h) participa la elaborarea şi promovarea actelor normative referitoare la evaluarea efectelor pe care substantele şi preparatele chimice periculoase le au asupra sãnãtãţii populaţiei şi mediului;
i) exercita controlul respectãrii regimului substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, în scopul prevenirii afectãrii sãnãtãţii populaţiei;
j) participa la stabilirea concentratiilor maxime admise de substanţe chimice periculoase în sol, apa, aer şi produse alimentare;
k) coordoneazã, împreunã cu Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului, formarea specialiştilor care realizeazã evaluarea de risc pentru sãnãtate în relatie cu substantele şi preparatele chimice periculoase;
l) inspecteaza respectarea principiilor bunei practici de laborator (B.P.L.) în cazul testarii aditivilor alimentari, a celor pentru hrana animalelor şi a pesticidelor, a produselor biologice, contaminantilor şi a biocidelor;
m) iniţiazã, împreunã cu celelalte autoritãţi competente, norme specifice pentru reglementarea introducerii pe piata a biocidelor din categoria celor utilizate în profilaxia sanitar-umanã, dezinfectante şi sanitizante, microbiocide şi prezervative.
ART. 16
Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei are urmãtoarele atribuţii:
a) iniţiazã şi promoveazã, împreunã cu celelalte autoritãţi competente, acte normative specifice referitoare la protecţia sãnãtãţii şi securitatea angajaţilor care desfãşoarã activitãţi sau se afla în locurile de munca în care sunt prezente substanţe ori preparate chimice periculoase, precum şi la evaluarea şi controlul riscului pe care îl reprezintã pentru om şi mediu substantele şi preparatele chimice periculoase;
b) stabileşte, împreunã cu celelalte autoritãţi competente, reglementãri în domeniul securitãţii şi sãnãtãţii în munca, politicile de prevenire a accidentelor de munca şi bolilor profesionale datorate substanţelor şi preparatelor chimice periculoase;
c) controleazã, prin Inspecţia Muncii, modul în care angajatorii aplica şi respecta mãsurile de prevenire necesare în cazul prezentei în mediul de munca a substanţelor şi preparatelor chimice periculoase.
ART. 17
Producãtorii şi importatorii au, în principal, urmãtoarele atribuţii şi raspunderi:
a) se documenteaza şi/sau efectueazã testãri privind proprietãţile substanţelor şi preparatelor chimice periculoase existente, în vederea evaluãrii riscului pe care aceste substanţe îl reprezintã pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediu;
b) clasifica, eticheteaza şi ambaleaza substantele şi preparatele chimice periculoase existente, în conformitate cu prevederile actelor normative specifice care reglementeazã aceste activitãţi;
c) furnizeazã Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului, Ministerului Sãnãtãţii şi Agenţiei Naţionale pentru Substanţe şi Preparate Chimice Periculoase toate informaţiile despre proprietãţile substanţelor şi preparatelor chimice periculoase care pot pune în pericol sãnãtatea populaţiei şi mediul.
ART. 18
Producãtorii şi importatorii care introduc pe piata substanţe şi preparate chimice periculoase, restrictionate la producere şi utilizare în conformitate cu prevederile actelor normative specifice, au urmãtoarele obligaţii:
a) sa nu producã sau sa nu importe, în vederea introducerii pe piata şi a utilizãrii, substantele şi preparatele chimice periculoase interzise pe baza actelor normative specifice;
b) sa nu producã substanţe şi preparate chimice periculoase, ale cãror introducere pe piata şi utilizare sunt restrictionate, decât pentru acele utilizãri pentru care sunt prevãzute condiţiile de restrictionare în actele normative specifice.
ART. 19
Introducerea pe piata a substanţelor şi preparatelor chimice periculoase care îndeplinesc prevederile legale privind clasificarea, ambalarea, etichetarea şi procedura de notificare nu poate fi interzisã, restrictionata sau împiedicatã.
ART. 20
Utilizatorii au obligaţia sa foloseascã substantele şi preparatele chimice periculoase restrictionate la utilizare numai cu respectarea condiţiilor de restrictionare stabilite de actele normative specifice.
ART. 21
Importatorii şi exportatorii de substanţe şi preparate chimice periculoase al cãror import/export este controlat prin procedura PIC sunt obligaţi sa efectueze importul/exportul numai pe baza de notificare, conform acestei proceduri.
ART. 22
(1) Producãtorii, distribuitorii, utilizatorii, importatorii şi exportatorii au obligaţia sa permitã personalului împuternicit conform prezentei legi sa efectueze inspecţii asupra modului în care aplica şi respecta reglementãrile privind regimul substanţelor şi preparatelor chimice periculoase.
(2) Producãtorii, distribuitorii, utilizatorii, importatorii şi exportatorii au obligaţia de a furniza inspectoratului teritorial de munca pe raza cãruia îşi desfãşoarã activitatea, înainte de începerea acesteia, lista cu substantele şi preparatele chimice periculoase pe care le vor deţine şi care pot pune în pericol sãnãtatea angajaţilor în mediul de munca.
ART. 23
Activitatea de inspecţie pentru respectarea prevederilor legale privind regimul substanţelor şi preparatelor chimice periculoase se face de cãtre personalul împuternicit din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului, al Ministerului Sãnãtãţii, al Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi al Agenţiei Naţionale pentru Substanţe şi Preparate Chimice Periculoase, inclusiv de personalul împuternicit din cadrul structurilor teritoriale ale acestora.
ART. 24
Modul în care se realizeazã activitatea de inspecţie la nivel teritorial şi prezentarea rezultatelor inspectiilor se stabilesc prin ordin comun al ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului, al ministrului sãnãtãţii, al ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei şi al ministrului economiei şi comerţului.
ART. 25
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte ale persoanelor fizice sau juridice care desfãşoarã activitãţi în domeniul substanţelor şi preparatelor chimice periculoase:
a) furnizarea de cãtre producãtori, importatori, distribuitori şi utilizatori a unor date nereale sau incomplete despre substantele şi preparatele chimice periculoase care sunt avute în vedere pentru evaluarea riscului pe care acestea îl reprezintã pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediu sau a cãror introducere pe piata ori utilizare este interzisã sau restrictionata;
b) netransmiterea sau transmiterea cu întârziere de cãtre producãtori, distribuitori şi utilizatori a datelor necesare pentru evaluarea riscului pe care substantele şi preparatele chimice periculoase îl reprezintã pentru sãnãtatea populaţiei şi pentru mediu;
c) introducerea pe piata şi utilizarea unor substanţe şi preparate chimice periculoase fãrã respectarea condiţiilor de restrictionare.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) pentru persoanele fizice, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
b) pentru persoanele juridice, cu amenda de la 200.000.000 lei la 600.000.000 lei.
ART. 26
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor prevãzute la art. 25 se fac de cãtre personalul împuternicit din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului, prin inspectoratele pentru protecţia mediului, precum şi din cadrul Ministerului Sãnãtãţii şi al structurilor sale teritoriale, din cadrul Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, prin Inspecţia Muncii şi inspectoratele teritoriale de munca, din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Substanţe şi Preparate Chimice Periculoase şi de cãtre ofiţerii de poliţie.
(2) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 25 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 22 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 25 august 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucureşti, 2 septembrie 2003.
Nr. 360.
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: