Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta lege stabileşte modul de înfiinţare, organizare şi funcţionare a burselor de mãrfuri.
(2) La înfiinţare, bursele de mãrfuri solicitã avizul prealabil şi de oportunitate al Colegiului de conducere al Camerei de Comerţ şi Industrie a României, denumitã în continuare C.C.I.R.
(3) Colegiul de conducere al C.C.I.R. este autoritatea abilitatã sã avizeze, sã supravegheze, sã controleze şi sã sancţioneze bursele de mãrfuri.
(4) Bursele de mãrfuri înfiinţate în temeiul prezentei legi administreazã pieţe de interes public şi asigurã membrilor şi clienţilor condiţii centralizate de negociere pentru operaţiuni de:
a) vânzãri şi cumpãrãri la vedere ori la termen pe piaţa la disponibil, având ca obiect bunuri fungibile şi mobile prin natura lor sau bunuri fungibile şi mobile prin anticipaţie, precum şi orice alte bunuri calificate de bursa de mãrfuri ca fiind tranzacţionabile;
b) vânzãri şi cumpãrãri la vedere ori la termen pe piaţa la disponibil, având ca obiect titluri reprezentative de mãrfuri, de tipul recipisei de depozit, warantului, conosamentului şi al altora asemenea, agreate şi calificate de bursa de mãrfuri;
c) vânzãri şi achiziţii de mãrfuri, servicii sau lucrãri pe piaţa licitaţiilor;
d) vânzãri şi achiziţii de creanţe comerciale pe piaţa creanţelor;
e) vânzãri şi achiziţii de mãrfuri şi/sau produse pe o piaţã mixtã.
(5) Bursele de mãrfuri pot deţine participãri unice la un operator de piaţã, aşa cum este acesta definit în legislaţia aferentã, cu condiţia îndeplinirii de cãtre bursa de mãrfuri a condiţiilor de capital şi de structurã a acestuia solicitate pentru autorizarea operatorului de piaţã.
(6) Bursele de mãrfuri difuzeazã în România şi în alte ţãri informaţii privind preţul de piaţã pentru mãrfuri şi derivatele acestora.
(7) Difuzarea de informaţii de cãtre bursa de mãrfuri are ca scop informarea producãtorilor, procesatorilor, comercianţilor şi consumatorilor de mãrfuri, servicii sau lucrãri.
ART. 2
(1) În baza prezentei legi:
a) bursele de mãrfuri se înfiinţeazã ca societãţi pe acţiuni;
b) bursele de mãrfuri sunt organisme cu drept de autoreglementare.
(2) În înţelesul prezentei legi, bursa de mãrfuri, ca organism cu putere de autoreglementare, are dreptul sã reglementeze, cu respectarea prevederilor prezentei legi, propriile activitãţi în legãturã cu pieţele pe care le administreazã, activitãţile desfãşurate de membri şi clienţi pe pieţele administrate de bursa de mãrfuri şi sã asigure respectarea propriilor reglementãri.
ART. 3
În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
a) agent de bursã - persoana fizicã împuternicitã de o persoanã juridicã sau de o persoanã fizicã sã negocieze oferte, sã efectueze tranzacţii şi sã încheie contracte în numele şi pe contul persoanei juridice/fizice care l-a împuternicit;
b) broker - persoana fizicã, atestatã potrivit regulamentelor operaţionale ale bursei de mãrfuri în cadrul cãreia îşi desfãşoarã activitatea, care are în atribuţia sa exclusivã negocierea ofertelor, efectuarea tranzacţiilor şi încheierea contractelor în numele şi pe contul unei societãţi de brokeraj sau în numele societãţii de brokeraj şi pe contul clienţilor acesteia pe piaţa la disponibil, pe piaţa mixtã, respectiv în numele şi pe contul clienţilor pe piaţa creanţelor;
c) bursa de mãrfuri - societatea comercialã pe acţiuni, constituitã conform prevederilor <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, autonomã în raport cu participanţii la piaţã şi care presteazã servicii de utilitate publicã pentru membrii şi clienţii sãi, precum şi pentru orice altã persoanã juridicã sau fizicã a cãrei activitate interfereazã cu pieţele administrate de bursa de mãrfuri;
d) bunuri fungibile - bunurile determinate generic, care pot fi înlocuite unele cu altele în executarea unei obligaţii contractuale;
e) bunuri mobile prin anticipaţie - bunurile care, prin natura lor, sunt imobile, dar pãrţile contractante le considerã ca fiind mobile, cum sunt recoltele viitoare;
f) client al bursei - persoana juridicã sau fizicã a cãrei activitate de bazã este comerţul cu mãrfurile care fac obiectul tranzacţiilor pe piaţa la disponibil sau al contractelor pe piaţa licitaţiilor ori pe o piaţã mixtã sau producãtorul ori beneficiarul mãrfurilor sau care utilizeazã respectivele mãrfuri în desfãşurarea activitãţii sale de bazã;
g) comandã - ansamblul format din ofertã, procedura de vânzare sau de achiziţie ce va fi utilizatã pentru stabilirea ofertelor rãspuns câştigãtoare, condiţii de calificare a persoanelor juridice şi fizice care rãspund la ofertã, caietul de sarcini cuprinzând specificaţiile tehnice, condiţii de contractare sau contractul şi, dacã este cazul, alte documente cum ar fi: cuantumul garanţiei, preţul maxim sau minim acceptat de cel care înregistreazã comanda. Comanda este valabilã pentru piaţa licitaţiilor sau pentru piaţa mixtã;
h) contract de bursã - un contract spot, un contract forward, un contract de vânzare ori furnizare de mãrfuri, servicii sau lucrãri, un contract de cesiune de creanţã încheiat în conformitate cu reglementãrile bursei de mãrfuri ori un contract de vânzare-cumpãrare pe piaţa mixtã;
i) contract spot - un contract de vânzare-cumpãrare, cu clauze prestabilite de bursa de mãrfuri, cu executare imediatã sau cu executare în cel mult 10 zile lucrãtoare de la data manifestãrii acordului ferm de voinţã al pãrţilor prin tranzacţia efectuatã la bursa de mãrfuri;
j) contract forward - un contract de vânzare-cumpãrare, cu termen suspensiv, ale cãrui clauze sunt prestabilite de bursa de mãrfuri; termenul unui contract forward poate fi stabilit de partea ce iniţiazã oferta pânã la 18 luni, dar nu mai puţin de 10 zile lucrãtoare;
k) drept de tranzacţionare - dreptul acordat de consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri membrului acţionar, membrului afiliat sau unui client al bursei de a negocia oferte şi de a efectua tranzacţii pe piaţa la disponibil, pe o piaţã mixtã şi/sau de a negocia oferte şi de a încheia contracte pe piaţa licitaţiilor şi/sau pe piaţa creanţelor;
l) manipularea pieţei - acţiunea sau inacţiunea unui membru acţionar, a unui membru afiliat, a unui client al bursei ori angajat, administrator, acţionar al acesteia de naturã a induce în eroare, sub orice formã, volumul şi calitatea ofertei sau a unei comenzi, în mãsura în care acestea influenţeazã elementele unui contract de bursã în scopul obţinerii directe ori indirecte de avantaje sau profituri;
m) membru acţionar - societatea comercialã sau persoana juridicã, având calitatea de acţionar al unei burse de mãrfuri, care deţine dreptul de tranzacţionare la acea bursã de mãrfuri;
n) membru afiliat - o terţã persoanã juridicã ce îndeplineşte condiţiile impuse de consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri, dobândind astfel dreptul de tranzacţionare la acea bursã de mãrfuri;
o) ofertã - manifestarea fermã de a contracta, materializatã printr-o instrucţiune de vânzare sau de cumpãrare în care sunt consemnate cel puţin marfa, preţul în formã determinatã sau în formã determinabilã şi modalitatea de negociere a ofertei pe o piaţã administratã de o bursã de mãrfuri;
p) piaţa la disponibil - piaţa în care se negociazã oferte şi se efectueazã tranzacţii pentru încheierea contractelor spot şi forward;
q) piaţa licitaţiilor - piaţa deschisã organizatã pentru vânzarea/achiziţia de mãrfuri, servicii sau lucrãri ce necesitã specificaţii tehnice pentru a fi identificabile şi vandabile;
r) piaţa creanţelor - piaţa deschisã organizatã pentru vânzarea sau achiziţia creanţelor;
s) piaţa mixtã - o piaţã la disponibil incipientã; piaţa mixtã se organizeazã ori de câte ori se urmãreşte trecerea unei mãrfi de pe piaţa licitaţiilor pe piaţa la disponibil. Piaţa mixtã prezintã atât caracteristici ale pieţei la disponibil, cât şi ale celei a licitaţiilor, administratã de bursa de mãrfuri pentru o perioadã de timp;
t) servicii de brokeraj se referã la prestarea pe cont propriu şi pe contul clienţilor a urmãtoarelor activitãţi:
1. negocierea ofertelor şi efectuarea tranzacţiilor pe piaţa la disponibil şi/sau pe piaţa mixtã;
2. negocierea ofertelor şi încheierea contractelor pe piaţa creanţelor;
u) societate de brokeraj - societatea comercialã constituitã în baza <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, recunoscutã ca intermediar profesionist în bursa de mãrfuri, deţinând calitatea de membru acţionar al unei burse de mãrfuri sau de membru afiliat al acesteia, având ca obiect de activitate prestarea serviciilor de brokeraj;
v) tranzacţie - acordul de voinţã cu privire la încheierea unuia sau mai multor contracte spot sau forward identice, inclusiv din punct de vedere al preţului; efectuarea unei tranzacţii pe piaţa la disponibil sau pe piaţa mixtã este echivalentã cu încheierea unui contract pe piaţa licitaţiilor sau creanţelor.
CAP. II
Bursa de mãrfuri. Membri
SECŢIUNEA 1
Bursa de mãrfuri
ART. 4
(1) Bursa de mãrfuri este societatea comercialã pe acţiuni având ca obiect principal de activitate administrarea pieţelor organizate, potrivit prezentei legi.
(2) Bursele de mãrfuri administreazã pieţe la disponibil, pieţe mixte, pieţe ale licitaţiilor şi pieţe ale creanţelor, precum şi orice alte tipuri de pieţe, dacã bursa de mãrfuri îndeplineşte condiţiile prevãzute în legislaţia specificã acestora.
(3) Bursa de mãrfuri poate sã desfãşoare şi activitãţi secundare, fãrã a se limita la acestea, cum ar fi: realizarea, administrarea şi comercializarea sistemelor informatice specifice burselor de mãrfuri, organizarea de seminarii şi cursuri în scopul pregãtirii participanţilor în domeniul burselor de mãrfuri.
ART. 5
(1) Pentru a se înfiinţa o bursã de mãrfuri trebuie sã fie îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sã se constituie ca societate comercialã pe acţiuni, conform prevederilor <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) obiectul principal de activitate sã fie administrarea pieţelor dezvoltate de bursa de mãrfuri;
c) sã emitã numai acţiuni nominative;
d) acţionarii sã fie numai persoane juridice;
e) capitalul social minim sã reprezinte echivalentul în lei a cel puţin 1.000.000 euro, stabilit pe baza cursului de referinţã al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţionalã a României, din data subscrierii;
f) capitalul social sã fie integral subscris şi vãrsat în numerar la momentul înfiinţãrii;
g) actul constitutiv sã nu permitã unui acţionar sã deţinã direct sau prin persoane juridice interpuse mai mult de 5% din drepturile de vot;
h) actul constitutiv sã nu permitã nici unui membru al consiliului de administraţie al bursei de mãrfuri sã deţinã participãri, de orice fel ar fi acestea, într-o altã bursã de mãrfuri;
i) actul constitutiv sã prevadã obligativitatea elaborãrii regulamentelor şi procedurilor specifice activitãţii bursei de mãrfuri;
j) actul constitutiv sã conţinã obligativitatea avizãrii regulamentelor de cãtre Colegiul de conducere al C.C.I.R.
(2) Bursa de mãrfuri trebuie sã îndeplineascã condiţiile prevãzute la alin. (1) pe toatã durata funcţionãrii sale.
SECŢIUNEA a 2-a
Membri acţionari. Membri afiliaţi. Clienţii bursei
ART. 6
Persoanele care deţin calitatea de membru acţionar al bursei de mãrfuri sau de membru afiliat al acesteia au dreptul ca, în nume şi pe cont propriu, sã negocieze şi sã încheie tranzacţii pe piaţa la disponibil, pe piaţa mixtã şi/sau sã negocieze şi sã încheie contracte pe piaţa licitaţiilor şi/sau a creanţelor, în condiţiile prevãzute de prezenta lege şi de regulamentele bursei de mãrfuri, precum şi pe alte pieţe administrate de bursa de mãrfuri, dacã sunt îndeplinite condiţiile specifice pieţei respective.
ART. 7
(1) Consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri poate hotãrî ca terţe persoane juridice sã devinã membri afiliaţi ai bursei de mãrfuri, dacã îndeplinesc condiţiile impuse de regulamentele operaţionale ale acesteia.
(2) Membrii afiliaţi negociazã şi încheie tranzacţii şi/sau contracte pe una sau mai multe pieţe administrate de bursa de mãrfuri în aceleaşi condiţii ca şi membrii acţionari, începând cu data la care au dobândit acest drept de la consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri.
ART. 8
(1) Drepturile unui membru, astfel cum sunt prevãzute la art. 6, înceteazã la cererea membrului sau pe perioada suspendãrii dreptului de tranzacţionare al membrului acţionar, respectiv pe perioada sau prin excluderea membrului afiliat, cu titlu de sancţiune. Suspendarea nu aduce atingere drepturilor care decurg din calitatea unei persoane juridice de acţionar al bursei de mãrfuri.
(2) Sancţiunea de suspendare sau de excludere se pronunţã motivat de cãtre consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri, în condiţiile şi în situaţiile prevãzute în prezenta lege, şi poate fi contestatã la Colegiul de conducere al C.C.I.R.
(3) Suspendarea sau excluderea unui membru nu aduce atingere obligaţiilor în curs ale acestuia pe pieţele administrate de bursa de mãrfuri.
ART. 9
Clienţii bursei au acces pe pieţele administrate de bursa de mãrfuri în condiţiile instituite de regulamentele bursei respective.
SECŢIUNEA a 3-a
Consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri
ART. 10
(1) Activitatea curentã de administrare a bursei de mãrfuri este asiguratã de consiliul de administraţie al acesteia ales de adunarea generalã a acţionarilor, membrii sãi fiind reprezentanţii acţionarilor, în conformitate cu dispoziţiile prezentei legi.
(2) Consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri are, pe lângã atribuţiile stabilite conform prevederilor <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi pe lângã cele din actul constitutiv al bursei de mãrfuri, urmãtoarele atribuţii:
a) sã aprobe regulamentele operaţionale ale pieţelor administrate de bursa de mãrfuri şi sã solicite validarea lor în proxima adunare generalã a acţionarilor;
b) sã stabileascã cuantumul tarifelor şi comisioanelor cuvenite bursei de mãrfuri pentru ofertele care se înregistreazã şi pentru tranzacţiile care se efectueazã, cuantumul tarifelor şi comisioanelor aferente pieţei licitaţiilor şi pieţei creanţelor;
c) sã stabileascã nivelul capitalului minim necesar pentru prestarea serviciilor de brokeraj;
d) sã hotãrascã asupra cererilor adresate de terţe persoane juridice pentru dobândirea calitãţii de membru afiliat, orice hotãrâre de respingere fiind temeinic motivatã;
e) sã hotãrascã asupra cererilor adresate de membrii acţionari sau afiliaţi privind acceptarea ca societate de brokeraj la bursa de mãrfuri;
f) sã exercite, prin persoane împuternicite expres, supravegherea şi controlul activitãţilor membrilor bursei de mãrfuri, în temeiul atribuţiilor sale conferite de puterea de autoreglementare a bursei de mãrfuri;
g) sã suspende dreptul de tranzacţionare al unui membru acţionar;
h) sã suspende dreptul de tranzacţionare sau sã excludã un membru afiliat;
i) sã suspende sau sã retragã accesul unui client al bursei;
j) sã suspende sau sã excludã un broker de la tranzacţionare;
k) sã suspende sau sã retragã accesul în piaţã unui agent de bursã;
l) sã stabileascã atribuţiile pe care preşedintele consiliului de administraţie al bursei de mãrfuri le poate delega;
m) sã facã publice deciziile de suspendare a dreptului de tranzacţionare, deciziile de excludere sau de retragere a dreptului de acces în pieţe.
(3) Prevederile lit. g), h), i), j) şi k) ale alin. (2) se aplicã numai dacã se constatã sãvârşirea unor abateri grave de la regulamentele operaţionale ale bursei de mãrfuri şi de la normele emise de consiliul de administraţie al acesteia, abateri de naturã sã producã prejudicii morale sau materiale unui alt membru acţionar, membru afiliat, unui client al bursei sau bursei de mãrfuri.
ART. 11
(1) Preşedintele consiliului de administraţie al bursei de mãrfuri este directorul general al bursei de mãrfuri, care, pe lângã atribuţiile prevãzute în actul constitutiv, este învestit:
a) sã fixeze programul şi orarul pentru şedinţele de bursã şi sã asigure publicarea cursurilor/preţurilor dupã fiecare zi de tranzacţionare;
b) sã desemneze o persoanã care în mod obişnuit conduce şedinţele de tranzacţionare pe piaţa la disponibil, sã coordoneze negocierea ofertelor şi efectuarea de tranzacţii pentru încheierea de contracte spot şi forward;
c) sã întrerupã o şedinţã de tranzacţionare în cazul în care cotaţiile la o marfã înregistreazã o fluctuaţie mai mare decât fluctuaţia permisã prin regulamentele bursei de mãrfuri pentru piaţa la disponibil;
d) sã desemneze o persoanã care în mod obişnuit conduce şedinţele de bursã sã coordoneze şedinţele de pe piaţa mixtã;
e) sã întrerupã o şedinţã de bursã în cazul în care preţurile la o marfã/produs înregistreazã fluctuaţii mai mari decât fluctuaţiile permise prin regulamentele bursei de mãrfuri pentru piaţa mixtã;
f) sã desemneze o persoanã care în mod obişnuit conduce şedinţele de licitaţie sã coordoneze vânzãrile/achiziţiile de mãrfuri, servicii sau lucrãri;
g) sã desemneze o persoanã care în mod obişnuit conduce şedinţele de licitaţii cu creanţe sã coordoneze vânzãrile/achiziţiile de creanţe comerciale;
h) sã decidã verificarea unei societãţi de brokeraj în situaţii temeinic motivate.
(2) Preşedintele consiliului de administraţie al bursei de mãrfuri poate delega atribuţiile sale potrivit hotãrârii consiliului de administraţie.
SECŢIUNEA a 4-a
Adunarea generalã a acţionarilor
ART. 12
Adunarea generalã a acţionarilor are, pe lângã drepturile şi obligaţiile conform prevederilor <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi actului constitutiv al bursei de mãrfuri, şi urmãtoarele atribuţii:
a) sã dezbatã şi sã valideze regulamentul de funcţionare a bursei de mãrfuri şi orice amendament la acest regulament, precum şi regulamentele operaţionale ale bursei de mãrfuri şi orice amendamente la acestea;
b) sã valideze hotãrârile consiliului de administraţie al bursei de mãrfuri privind excluderea de la tranzacţionare a brokerilor ori retragerea dreptului de acces agenţilor de bursã, în cazul unor abateri grave de la normele de conduitã şi/sau de la regulamentele operaţionale ale bursei de mãrfuri;
c) sã valideze hotãrârile consiliului de administraţie al bursei de mãrfuri privind excluderea societãţilor de brokeraj ori retragerea dreptului de acces al clienţilor bursei, în cazul unor abateri grave de la normele de conduitã şi/sau de la regulamentele operaţionale ale bursei de mãrfuri;
d) sã valideze hotãrârile consiliului de administraţie al bursei de mãrfuri privind admiterea sau respingerea cererilor adresate de terţe persoane juridice pentru dobândirea calitãţii de membru afiliat.
CAP. III
Prestarea serviciilor de brokeraj
SECŢIUNEA 1
Societãţile de brokeraj
ART. 13
(1) Societãţile de brokeraj au ca obiect principal de activitate prestarea serviciilor de brokeraj în calitate de intermediari profesionişti, pe piaţa la disponibil, piaţa mixtã şi pe piaţa creanţelor. Poate acţiona ca societate de brokeraj şi persoana juridicã ce are organizat în structura sa un departament specializat pentru aceste activitãţi.
(2) Societãţile de brokeraj pot, de asemenea, sã desfãşoare activitãţi secundare, dar fãrã a se limita la acestea, cum ar fi acordarea de consultanţã clienţilor cu privire la activitãţile şi operaţiunile desfãşurate pe pieţele administrate de bursa de mãrfuri.
ART. 14
Acceptarea unei societãţi de brokeraj de cãtre consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri este condiţionatã de îndeplinirea urmãtoarelor condiţii:
a) sã fie constituitã legal ca societate comercialã, conform prevederilor <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) sã aibã în obiectul de activitate, prevãzut în actul constitutiv, prestarea serviciilor de brokeraj în conformitate cu legislaţia în vigoare;
c) sã deţinã calitatea de membru acţionar sau membru afiliat la bursa de mãrfuri;
d) sã îndeplineascã condiţiile de capital social minim necesar pentru a presta servicii de brokeraj;
e) cel puţin o persoanã din conducerea executivã sã deţinã atestat de broker eliberat de bursa de mãrfuri pe pieţele cãreia presteazã servicii de brokeraj;
f) sã aibã angajatã cel puţin o persoanã care deţine atestat de broker eliberat de bursa de mãrfuri pe pieţele cãreia presteazã servicii de brokeraj şi care are în atribuţiile sale exclusiv prestarea acestor servicii;
g) sã îndeplineascã cerinţele minime de personal şi dotare tehnicã stabilite în regulamentele bursei de mãrfuri.
ART. 15
(1) Societãţile de brokeraj, prin brokerii care acţioneazã în numele acestora, negociazã oferte, efectueazã tranzacţii, încheie contracte şi rãspund de transmiterea tuturor informaţiilor privind predarea mãrfii şi plata preţului. Societãţile de brokeraj sunt obligate sã pãstreze confidenţialitatea în legãturã cu persoana în numele cãreia negociazã pe piaţa la disponibil, cu excepţiile prevãzute de legislaţia în vigoare şi regulamentele bursei de mãrfuri.
(2) Societãţile de brokeraj sunt obligate sã trateze distinct, ca bunuri ale clientului, toate sumele şi alte bunuri primite, cu scopul de a constitui garanţii şi de a efectua tranzacţii ori de a încheia contracte, precum şi rezultatele obţinute din asemenea operaţiuni în numele clientului respectiv. Asemenea sume sau alte bunuri ale clientului sunt înregistrate în evidenţe separate şi nu sunt confundate cu fondurile societãţii de brokeraj respective ori utilizate în folosul altui client pentru a constitui garanţii, în vederea efectuãrii de tranzacţii ori încheierii de contracte sau pentru a obţine ori acorda credite.
ART. 16
Societãţii de brokeraj îi este interzis:
a) sã se asocieze cu altã societate de brokeraj pentru negocierea în comun a tuturor ofertelor primite sau a unei pãrţi din acestea, fãrã acordul clientului sãu;
b) sã ofere garanţii speciale în ceea ce priveşte tranzacţionarea/contractarea în afara celor privind negocierea cu diligenţã a ofertelor primite;
c) sã primeascã o ofertã de la o persoanã aflatã în una dintre procedurile prevãzute de <>Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) sã efectueze tranzacţii sau sã încheie contracte fãrã plata tarifelor ori a comisioanelor cuvenite bursei de mãrfuri;
e) sã negocieze o ofertã pe piaţa la disponibil, piaţa mixtã sau pe piaţa creanţelor fãrã constituirea garanţiilor solicitate.
ART. 17
Societãţile de brokeraj au dreptul sã solicite şi sã primeascã de la clienţii lor orice mãsurã de protecţie împotriva riscului financiar propriu, rezultând din garantarea tranzacţiilor efectuate ori din încheierea contractelor prin intermediul lor.
SECŢIUNEA a 2-a
Brokerii
ART. 18
Brokerii sunt persoane fizice aflate în relaţii de muncã exclusiv cu o societate de brokeraj, privind negocierea ofertelor şi efectuarea tranzacţiilor pe piaţa la disponibil, pe piaţa mixtã şi încheierea contractelor pe piaţa creanţelor.
ART. 19
Brokerii sunt atestaţi de consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri pe baza promovãrii examenului cursului de brokeri organizat de bursa de mãrfuri sau de organismele de formare profesionalã recunoscute de aceasta.
ART. 20
Brokerului îi este interzis:
a) sã fie angajat, administrator sau cenzor/auditor la o altã societate de brokeraj, la o societate de servicii de investiţii financiare sau instituţie de credit ori sã deţinã participãri de orice fel ar fi acestea la astfel de societãţi;
b) sã negocieze oferte şi sã efectueze tranzacţii pe piaţa la disponibil în numele şi pe contul lui, în mod direct ori prin persoane interpuse şi/sau sã încheie contracte pe piaţa creanţelor în numele şi pe contul lui, în mod direct ori prin persoane interpuse;
c) sã negocieze oferte pentru persoane juridice aflate în una dintre procedurile prevãzute în <>Legea nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) sã negocieze oferte în mod discreţionar fãrã acordul clientului;
e) sã negocieze ofertele clienţilor altfel decât în strictã conformitate cu instrucţiunile primite de la aceştia.
CAP. IV
Organizarea pieţelor la disponibil, a licitaţiilor şi a creanţelor
SECŢIUNEA 1
Şedinţele de bursã
ART. 21
(1) La bursele de mãrfuri, în cadrul fiecãrei pieţe organizate, şedinţele de bursã se desfãşoarã în mod distinct, conform regulilor stabilite pentru fiecare piaţã în parte.
(2) Şedinţele de bursã sunt conduse de un coordonator de şedinţã, numit de preşedintele director general al bursei de mãrfuri.
(3) Atribuţiile coordonatorului de şedinţã sunt stabilite prin regulamentele operaţionale ale bursei de mãrfuri pentru fiecare piaţã în parte.
(4) Sunt nule de drept contractele de bursã încheiate pe piaţa la disponibil dacã uneia dintre pãrţile contractante nu i s-a acordat de consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri dreptul de tranzacţionare.
(5) În cazul în care autoritãţile contractante achiziţioneazã produse, servicii sau lucrãri prin intermediul burselor de mãrfuri, acestea din urmã au obligaţia de a respecta prevederile legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice atunci când aplicã procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publicã în numele autoritãţilor contractante respective.
SECŢIUNEA a 2-a
Tranzacţionarea şi încheierea contractelor
ART. 22
(1) Pe piaţa la disponibil pot înregistra oferte membrii acţionari, precum şi membrii afiliaţi.
(2) Pe piaţa licitaţiilor pot înregistra comenzi membrii acţionari, membrii afiliaţi şi orice persoane juridice/fizice sau alte entitãţi care au încheiat în prealabil un contract de prestãri servicii cu bursa de mãrfuri.
(3) Pe piaţa mixtã pot înregistra oferte membrii acţionari, membrii afiliaţi, precum şi clienţii bursei.
(4) Pe piaţa creanţelor pot înregistra oferte membrii acţionari, membrii afiliaţi, precum şi clienţii bursei.
(5) Pot rãspunde comenzilor prevãzute la alin. (2) şi ofertelor prevãzute la alin. (4) orice persoane fizice sau juridice interesate, în condiţiile stabilite prin reglementãrile bursei de mãrfuri.
(6) Pot rãspunde ofertelor prevãzute la alin. (3) membrii acţionari, membrii afiliaţi, precum şi clienţii bursei, în condiţiile stabilite prin reglementãrile bursei de mãrfuri.
SECŢIUNEA a 3-a
Operaţiuni de bursã
ART. 23
(1) Operaţiunile de bursã reprezintã, fãrã a se limita la acestea, ansamblul de reguli comerciale privind:
a) înregistrarea, negocierea ofertelor şi efectuarea tranzacţiilor pentru încheierea de contracte spot şi forward pe piaţa la disponibil;
b) înregistrarea, negocierea ofertelor şi efectuarea tranzacţiilor pe o piaţã mixtã;
c) înregistrarea comenzilor, negocierea ofertelor şi încheierea contractelor de vânzare sau achiziţie de mãrfuri, servicii ori lucrãri pe piaţa licitaţiilor;
d) înregistrarea, negocierea ofertelor şi încheierea contractelor de cesiune de creanţã pe piaţa creanţelor.
(2) Mecanismele specifice efectuãrii operaţiunilor de bursã sunt prevãzute în regulamentele operaţionale ale fiecãrei burse de mãrfuri, în temeiul puterii lor de autoreglementare conferite de prezenta lege.
(3) Bursa de mãrfuri reglementeazã cel puţin: proceduri de înregistrare a ofertelor şi a comenzilor, modul de desfãşurare a şedinţelor de tranzacţionare şi de licitaţii, proceduri de efectuare a tranzacţiilor şi de atribuire a contractelor şi proceduri de diseminare a informaţiilor.
CAP. V
Rãspunderi şi sancţiuni
ART. 24
(1) Consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri constatã abaterile disciplinare şi aplicã amenzi ca sancţiuni principale în cazul încãlcãrii regulamentelor bursei de mãrfuri pe care aceasta le-a emis în temeiul dreptului sãu la autoreglementare.
(2) Nivelul amenzilor, ca sancţiuni principale, se stabileşte prin regulamentele bursei de mãrfuri.
(3) Consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri poate, de asemenea, decide excluderea sau suspendarea pe o perioadã determinatã a unui membru acţionar, membru afiliat sau a unui client al bursei, ca sancţiune disciplinarã complementarã.
(4) Sancţiunile prevãzute la alin. (3) sunt aplicabile şi pentru abaterile sãvârşite de broker sau de un agent de bursã, în condiţiile în care acestea nu constituie infracţiuni.
(5) Regulamentele bursei de mãrfuri conţin cel puţin urmãtoarele prevederi exprese privind fapte ce constituie încãlcãri disciplinare ale activitãţii desfãşurate în legãturã cu pieţele administrate de bursa de mãrfuri:
a) negocierea unei oferte fãrã dreptul de tranzacţionare obţinut de societatea de brokeraj de la consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri;
b) negocierea unei oferte în mod discreţionar, fãrã acordul clientului;
c) lipsa unei evidenţe separate în registrele contabile ale unei societãţi de brokeraj între tranzacţiile efectuate în cont propriu şi tranzacţiile efectuate în contul unor terţi sau între contractele încheiate în cont propriu şi contractele încheiate în contul unor terţi, precum şi în cazul în care prestarea serviciilor se efectueazã printr-un departament, lipsa unei evidenţe separate între registrele contabile ale societãţii de brokeraj în ansamblu şi ale departamentului în special;
d) transmiterea şi folosirea în interes propriu a informaţiilor privilegiate şi/sau confidenţiale, aşa cum sunt acestea definite în legislaţia pieţei de capital, primite de la un client;
e) primirea sau negocierea unei oferte în contul unei persoane juridice aflate în una dintre procedurile prevãzute în <>Legea nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
f) negocierea unei oferte sau efectuarea unei tranzacţii, respectiv a unui contract, de cãtre o societate de brokeraj, de naturã sã producã prejudicii morale sau materiale unui client al sãu sau unui membru acţionar ori afiliat al bursei de mãrfuri ori unui client al bursei;
g) transmiterea unei oferte de cãtre o societate de brokeraj altei societãţi de brokeraj, fãrã acordul clientului;
h) neîndeplinirea obligaţiilor asumate în urma participãrii unui membru acţionar, membru afiliat ori a unui client pe una sau mai multe pieţe administrate de bursa de mãrfuri.
(6) Consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri constatã şi aplicã sancţiuni disciplinare şi în cazul sãvârşirii uneia dintre urmãtoarele fapte, dacã, potrivit legii penale, acestea nu constituie infracţiuni:
a) manipularea sau încercarea de manipulare a preţurilor tranzacţiilor efectuate pe pieţele administrate de bursa de mãrfuri;
b) cumpãrarea sau încercarea de a deveni cumpãrãtor într-un contract de bursã în aşa fel încât sã se obţinã controlul preţului acestuia sau sã se încerce acest lucru;
c) furnizarea cu intenţie de raportãri false, confuze sau lipsite de precizie şi/sau informaţii de piaţã care influenţeazã ori pot sã influenţeze preţurile mãrfurilor.
(7) În condiţiile în care abaterile prevãzute la alin. (6) nu constituie infracţiuni, acestea vor fi sancţionate prin amendã şi suspendarea sau excluderea membrului acţionar, a membrului afiliat ori a clientului de la tranzacţionare sau licitare, în funcţie de gravitatea faptei, potrivit regulamentelor operaţionale ale bursei de mãrfuri.
(8) Sancţiunile prevãzute la alin. (7) sunt aplicabile şi pentru abaterile sãvârşite de broker sau de un agent de bursã, în condiţiile în care acestea nu constituie infracţiuni.
ART. 25
(1) Sancţiunile prevãzute la art. 24 alin. (3) constau în:
a) suspendarea temporarã a dreptului de tranzacţionare pentru o perioadã cuprinsã între o lunã şi 6 luni sau retragerea dreptului de tranzacţionare pentru un membru acţionar, un membru afiliat ori pentru un client al bursei;
b) excluderea unui membru afiliat sau denunţarea unilateralã de cãtre bursa de mãrfuri a contractului de prestãri servicii încheiat cu una dintre persoanele prevãzute la art. 22 alin. (2) ori retragerea dreptului de tranzacţionare unui client al bursei, în cazul sãvârşirii unor abateri grave de la regulamentele operaţionale şi de la normele emise de consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri, de naturã sã producã prejudicii morale sau materiale unui client în contul cãruia a operat sau bursei de mãrfuri.
(2) Sãvârşirea faptelor prevãzute de regulamentele bursei de mãrfuri se constatã de membrii consiliului de administraţie al bursei de mãrfuri sau de persoanele desemnate de acesta, precum şi de coordonatorul şedinţelor de bursã.
(3) Deciziile de sancţionare se aplicã la sesizarea persoanelor prevãzute la alin. (2) de cãtre consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri, sub semnãtura preşedintelui, pe baza actelor de constatare şi a probelor administrate, şi îşi produc efectele de la data comunicãrii lor.
(4) Deciziile de sancţionare se comunicã fãptuitorului în termen de 30 de zile de la data adoptãrii lor.
(5) Deciziile de aplicare a sancţiunilor, emise de consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri, pot fi atacate, începând cu data comunicãrii lor, în termen de maximum 30 de zile, la Colegiul de conducere al C.C.I.R.
(6) Sumele provenite din sancţiunile aplicate vor fi utilizate cu prioritate pentru despãgubirea pãrţii prejudiciate, acolo unde este cazul, sau pentru modernizarea şi dezvoltarea bursei de mãrfuri.
(7) Deciziile de sancţionare sunt fãcute publice prin afişare la sediul bursei de mãrfuri, publicate într-un ziar de rãspândire naţionalã, precum şi pe site-ul bursei de mãrfuri.
CAP. VI
Dispoziţii finale
ART. 26
(1) Litigiile apãrute în legãturã cu modul de negociere a unei oferte, precum şi în legãturã cu un contract de bursã se soluţioneazã de Camera arbitralã a bursei de mãrfuri, în situaţia în care pãrţile convin în acest sens.
(2) În mãsura în care nu intervine convenţia pãrţilor, competenţa de soluţionare revine instanţelor de drept comun.
(3) Camera arbitralã a bursei de mãrfuri se organizeazã şi funcţioneazã în conformitate cu dispoziţiile cãrţii a IV-a din Codul de procedurã civilã.
(4) Pânã la funcţionarea Camerei arbitrale a bursei de mãrfuri, litigiile prevãzute la alin. (1) vor fi soluţionate de Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângã Camera de Comerţ şi Industrie a României.
ART. 27
(1) Bursele de mãrfuri sunt obligate sã pãstreze cel puţin 5 ani evidenţa tranzacţiilor şi a contractelor încheiate pe pieţele administrate. Evidenţele pot fi verificate oricând, la cererea Colegiului de conducere al C.C.I.R. sau a unei instanţe judecãtoreşti.
(2) Orice societate de brokeraj sau broker are obligaţia:
a) sã întocmeascã documentele şi sã ţinã evidenţele activitãţii sale de societate de brokeraj sau de broker şi ale tranzacţiilor sale, precum şi ale tranzacţiilor clienţilor sãi;
b) sã întocmeascã şi sã pãstreze cel puţin 5 ani rapoarte cu privire la activitatea desfãşuratã pe pieţele administrate de bursa de mãrfuri;
c) sã punã aceste registre şi evidenţe la dispoziţie consiliului de administraţie al bursei de mãrfuri şi/sau Colegiului de conducere al C.C.I.R.
ART. 28
(1) Colegiul de conducere al C.C.I.R. avizeazã, supravegheazã, controleazã şi sancţioneazã bursele de mãrfuri, membrii acţionari, membrii afiliaţi, precum şi clienţii bursei care deţin dreptul de tranzacţionare pe pieţele administrate de o bursã de mãrfuri, astfel:
a) avizeazã regulamentele operaţionale ale bursei de mãrfuri;
b) controleazã respectarea legislaţiei şi a regulamentelor emise de bursa de mãrfuri;
c) în situaţia în care se constatã abateri de la prevederile legale sau de la regulamentele emise, Colegiul de conducere al C.C.I.R. poate retrage avizul dat asupra unuia sau mai multor regulamente;
d) în situaţia în care se constatã abateri de la prevederile legale sau de la regulamentele emise de bursa de mãrfuri, Colegiul de conducere al C.C.I.R. poate suspenda dreptul de tranzacţionare al membrului acţionar, poate suspenda dreptul de tranzacţionare sau exclude de la tranzacţionare membrul afiliat ori poate retrage dreptul de acces unui client al bursei.
(2) Pe perioada retragerii avizului asupra unui regulament, nu se pot desfãşura activitãţile specificate în regulamentul pentru care a fost retras avizul. Retragerea avizului nu aduce atingere obligaţiilor în curs de executare asumate potrivit prevederilor respectivului regulament.
(3) Regulamentele operaţionale ale bursei de mãrfuri, astfel cum au fost avizate de Colegiul de conducere al C.C.I.R., sunt publicate pe site-ul bursei de mãrfuri.
ART. 29
Societãţile de bursã şi societãţile de brokeraj existente, care se aflã în diverse stadii de autorizare şi care desfãşoarã activitãţile prevãzute la art. 1 alin. (4) şi la art. 13, au obligaţia sã se reorganizeze, în vederea încadrãrii în prevederile prezentei legi, în maximum 6 luni de la intrarea în vigoare a acesteia, dar nu mai devreme de 29 ianuarie 2006, sub sancţiunea dizolvãrii acestora sau a eliminãrii din obiectul de activitate a acelor prevederi ce intrã sub incidenţa prezentei legi, respectiv sub sancţiunea neacceptãrii la tranzacţionare într-o bursã de mãrfuri.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
DAN RADU RUŞANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucureşti, 6 decembrie 2005.
Nr. 357.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: