Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 350 din 3 decembrie 2007  privind modelele de utilitate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 350 din 3 decembrie 2007 privind modelele de utilitate

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 851 din 12 decembrie 2007
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Modelul de utilitate protejeazã, în condiţiile prezentei legi, orice invenţie tehnicã, cu condiţia sã fie nouã, sã depãşeascã nivelul simplei îndemânãri profesionale şi sã fie susceptibilã de aplicare industrialã.
(2) Nu sunt considerate invenţii, în sensul alin. (1), în special:
a) descoperirile, teoriile ştiinţifice şi metodele matematice;
b) creaţiile estetice;
c) planurile, principiile şi metodele în exercitarea de activitãţi mentale, de jocuri sau în domeniul activitãţilor economice, precum şi programele de calculator;
d) prezentãrile de informaţii.
(3) Prevederile alin. (2) nu exclud protecţia prin model de utilitate a obiectelor sau activitãţilor prevãzute, decât în mãsura în care cererea de model de utilitate sau modelul de utilitate se referã la astfel de obiecte sau activitãţi considerate în sine.
(4) Nu pot fi protejate prin înregistrare ca model de utilitate:
a) invenţiile a cãror exploatare comercialã este contrarã ordinii publice sau bunelor moravuri, inclusiv cele dãunãtoare sãnãtãţii ori vieţii persoanelor, animalelor sau plantelor ori care sunt de naturã sã aducã atingeri grave mediului, cu condiţia ca aceastã excludere sã nu depindã numai de faptul cã exploatarea lor este interzisã printr-o dispoziţie legalã;
b) soiurile de plante şi rasele de animale;
c) invenţiile având ca obiect un material biologic;
d) invenţiile având ca obiect un produs constând într-o substanţã chimicã sau farmaceuticã;
e) invenţiile având ca obiect un procedeu sau o metodã.
ART. 2
Dreptul la modelul de utilitate aparţine inventatorului sau succesorului sãu în drepturi.
ART. 3
(1) O invenţie este nouã dacã nu este cuprinsã în stadiul tehnicii.
(2) Stadiul tehnicii cuprinde toate cunoştinţele care au devenit accesibile publicului printr-o descriere scrisã sau oralã, prin folosire sau în orice alt mod, pânã la data depozitului cererii de model de utilitate.
(3) Stadiul tehnicii cuprinde, de asemenea, conţinutul cererilor de model de utilitate, al cererilor de brevet de invenţie depuse la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, denumit în continuare O.S.I.M., precum şi pe cel al cererilor care au efect în România, aşa cum acestea au fost depuse, care au o datã de depozit anterioarã celei prevãzute la alin. (2) şi care au fost publicate la sau dupã aceastã datã, conform legii.
(4) În aplicarea prevederilor alin. (2) şi (3), divulgarea invenţiei nu este luatã în considerare dacã a intervenit în intervalul de 6 luni înaintea datei de depozit a cererii de model de utilitate şi dacã rezultã, direct sau indirect:
a) de la solicitant ori de la predecesorul sãu în drepturi; ori
b) ca urmare a unui abuz evident asupra solicitantului sau predecesorului sãu în drepturi.
ART. 4
O invenţie este susceptibilã de aplicare industrialã dacã obiectul sãu poate fi fabricat sau folosit în orice tip de industrie, inclusiv în agriculturã.
ART. 5
(1) Modelul de utilitate înregistrat conferã titularului sãu un drept exclusiv de exploatare a invenţiei pe întreaga duratã şi de a interzice efectuarea fãrã consimţãmântul sãu a urmãtoarelor acte: fabricarea, folosirea, oferirea spre vânzare, vânzarea sau importul în vederea folosirii, oferirii spre vânzare ori vânzãrii invenţiei protejate prin model de utilitate.
(2) Titularul are, de asemenea, dreptul de a interzice oricãrui terţ care nu are consimţãmântul sãu sã furnizeze sau sã ofere altor persoane decât celor îndreptãţite sã exploateze invenţia protejatã prin model de utilitate mijloace de aplicare a invenţiei pe teritoriul României, referitoare la un element esenţial al invenţiei, când terţul ştie sau, în împrejurãrile date, ar fi trebuit sã ştie cã mijloacele sunt adecvate şi destinate aplicãrii invenţiei.
(3) Dispoziţiile alin. (2) nu se aplicã produselor comerciale de larg consum, cu excepţia situaţiilor în care terţul încearcã sã determine sãvârşirea unor fapte care ar încãlca dreptul exclusiv prevãzut la alin. (1).
(4) În cazul în care elementele esenţiale ale unui model de utilitate au fost preluate din descrierea, desenele, modelele experimentale, dispozitivele sau echipamentele aparţinând altei persoane decât titularului, fãrã consimţãmântul acesteia, protecţia acordatã nu poate fi folositã în detrimentul acelei persoane.
ART. 6
(1) Drepturile conferite de un model de utilitate înregistrat nu se extind la actele prevãzute la art. 5 alin. (1) privind produsul protejat, efectuate dupã ce produsul a fost comercializat într-un stat membru al Uniunii Europene, de cãtre titular sau cu consimţãmântul acestuia.
(2) Totuşi, drepturile conferite de un model de utilitate se extind la actele prevãzute la art. 5 alin. (1) privind produsul protejat, efectuate dupã ce produsul a fost comercializat în afara unui stat membru al Uniunii Europene, de cãtre titular sau cu consimţãmântul acestuia.
ART. 7
(1) Durata unui model de utilitate este de 6 ani, cu începere de la data de depozit.
(2) Titularul dreptului poate sã obţinã, pe baza unei solicitãri fãcute în scris la O.S.I.M., reînnoirea protecţiei prin modelul de utilitate pentru încã o perioadã de 2 ani, dar nu mai devreme de un an şi nu mai târziu de 6 luni înainte de expirarea duratei prevãzute la alin. (1).
(3) Titularul dreptului poate sã obţinã, pe baza unei solicitãri fãcute în scris la O.S.I.M., reînnoirea protecţiei prin model de utilitate pentru o a doua şi ultimã perioadã de 2 ani, dar nu mai devreme de un an şi nu mai târziu de 6 luni înainte de expirarea duratei prevãzute la alin. (2).
(4) Durata modelului de utilitate nu poate depãşi 10 ani de la data de depozit.
(5) Taxa de reînnoire poate fi plãtitã pânã la data expirãrii duratei prevãzute la alin. (1) sau, dupã caz, la alin. (2) ori într-un termen de 6 luni de la oricare dintre aceste date, cu o majorare de 50% din cuantumul taxei legale.
(6) Titularul modelului de utilitate poate achita cumulativ taxele de menţinere în vigoare şi taxele de reînnoire pentru toatã perioada de protecţie.
(7) Menţiunea reînnoirii protecţiei conform prevederilor alin. (2) şi (3) se publicã în Buletinul oficial de proprietate industrialã, denumit în continuare B.O.P.I.
ART. 8
(1) Dreptul la modelul de utilitate, dreptul la înregistrarea modelului de utilitate şi drepturile care decurg din înregistrarea modelului de utilitate pot fi transmise în tot sau în parte.
(2) Modelul de utilitate poate face obiectul unei garanţii reale sau al unor mãsuri de executare silitã.
ART. 9
(1) Protecţia prin model de utilitate înceteazã prin:
a) expirarea duratei;
b) neplata taxelor de reînnoire a protecţiei;
c) renunţarea titularului la modelul de utilitate înregistrat.
(2) Încetarea protecţiei prevãzute la alin. (1) produce efectele din ziua urmãtoare:
a) datei expirãrii duratei modelului de utilitate, în cazul prevãzut la alin. (1) lit. a) şi b);
b) comunicãrii de cãtre titular a renunţãrii, în cazul prevãzut la alin. (1) lit. c).
(3) Dacã renunţarea conform prevederilor alin. (1) lit. c) se referã numai la anumite pãrţi ale modelului de utilitate, acesta rãmâne în vigoare în ceea ce priveşte celelalte pãrţi. O.S.I.M. ia act de renunţare, fãrã a examina dacã pãrţile rãmase ale modelului de utilitate continuã sã îndeplineascã cerinţele prezentei legi şi dacã limitarea este admisibilã.
(4) Modelul de utilitate este considerat a nu avea efect retroactiv de la data de depozit, în cazul în care se acordã brevet de invenţie pentru o cerere:
a) în care este revendicatã prioritatea cererii de model de utilitate; sau
b) care a fost transformatã în cerere de model de utilitate, iar solicitantul nu a cerut în mod expres retragerea cererii de brevet.

CAP. II
Procedura de înregistrare. Publicarea şi eliberarea certificatului

ART. 10
(1) Cererea de model de utilitate se redacteazã în limba românã şi se depune la O.S.I.M., la alegerea solicitantului, pe suport hârtie sau sub o altã formã şi printr-un mijloc de transmitere prevãzut în regulamentul de aplicare a prezentei legi.
(2) Cererea conţine:
a) datele de identificare ale solicitantului;
b) solicitarea protecţiei prin model de utilitate, însoţitã de titlul invenţiei;
c) o descriere a invenţiei;
d) una sau mai multe revendicãri;
e) desenele la care se face referire în descriere sau în revendicãri.
(3) Cererea de model de utilitate conţine indicaţii care sã permitã stabilirea identitãţii inventatorului.
(4) Dacã solicitantul nu este acelaşi cu inventatorul, acesta trebuie sã îl declare şi sã facã dovada, printr-un document depus la O.S.I.M., pânã la luarea unei hotãrâri, cã este îndreptãţit la înregistrarea modelului de utilitate.
(5) În toate procedurile în faţa O.S.I.M., solicitantul este considerat a fi persoana îndreptãţitã la înregistrarea modelului de utilitate.
(6) Pentru fiecare invenţie se depune câte o cerere de model de utilitate.
(7) Revendicãrile trebuie sã defineascã în mod clar obiectul protecţiei solicitate, sã fie concise şi sã fie susţinute în întregime de descrierea invenţiei.
(8) Cererea este însoţitã de un rezumat al invenţiei. Rezumatul trebuie sã conţinã o scurtã prezentare a invenţiei; acesta serveşte exclusiv informãrii tehnice şi nu poate fi luat în considerare pentru alte scopuri, în special pentru determinarea întinderii protecţiei.
(9) Pânã la data hotãrârii de înregistrare a modelului de utilitate sunt permise modificãri ale cererii în mãsura în care acestea nu extind obiectul cererii. Din modificãri care extind obiectul cererii nu pot rezulta niciun fel de drepturi.
ART. 11
Invenţia trebuie sã fie dezvãluitã în cererea de model de utilitate suficient de clar şi complet, astfel încât o persoanã de specialitate în domeniu sã o poatã realiza.
ART. 12
(1) Data de depozit a cererii de model de utilitate este data la care au fost depuse la O.S.I.M. urmãtoarele:
a) o indicaţie explicitã sau implicitã, potrivit cãreia se solicitã un model de utilitate;
b) indicaţii care sã permitã stabilirea identitãţii solicitantului sau care sã permitã contactarea acestuia de cãtre O.S.I.M.;
c) o parte care, la prima vedere, sã parã a fi o descriere a invenţiei.
(2) Revendicãrile şi desenele privind invenţia pot fi depuse şi în termen de douã luni de la data de depozit.
(3) În cazul în care nu sunt îndeplinite cerinţele prevãzute la alin. (1) lit. a) şi/sau c), O.S.I.M. notificã solicitantului deficienţele constatate şi îi solicitã remedierea acestora în termen de douã luni de la data la care cel puţin cerinţa prevãzutã la alin. (1) lit. b) a fost îndeplinitã.
(4) Data de depozit a cererii de model de utilitate este data la care sunt depuse la O.S.I.M. documentele ce cuprind remedierea deficienţelor semnalate în notificarea transmisã conform prevederilor alin. (3).
(5) Dacã deficienţele semnalate nu au fost remediate în termenul acordat sau dacã deficienţele se referã la cerinţa prevãzutã la alin. (1) lit. b), nu se acordã data de depozit, iar cererea de model de utilitate este consideratã a nu fi fost depusã.
ART. 13
Depozitul cererii de model de utilitate are valoarea unui depozit naţional reglementar de la data de depozit, acordatã conform prevederilor art. 12, dacã sunt îndeplinite prevederile art. 10 alin. (2).
ART. 14
(1) O cerere de model de utilitate poate rezulta şi dintr-o cerere de brevet având ca obiect aceeaşi invenţie, dacã solicitantul depune o cerere de transformare:
a) pe parcursul procedurii de examinare a cererii de brevet pânã la încheierea pregãtirilor tehnice pentru publicarea menţiunii hotãrârii de acordare a brevetului de invenţie sau de respingere a cererii de brevet;
b) într-o perioadã de 3 luni de la data la care O.S.I.M. publicã menţiunea unei hotãrâri de anulare a brevetului de invenţie rãmase definitivã şi irevocabilã pe motivul lipsei activitãţii inventive.
(2) Dacã sunt îndeplinite cerinţele prevãzute la alin. (1), cererea de model de utilitate rezultatã din transformare beneficiazã de aceeaşi datã de depozit şi de dreptul de prioritate nãscut din cererea de brevet de invenţie.
(3) Transformarea prevãzutã la alin. (2) nu are efect dupã expirarea unei perioade de 10 ani calculate de la data de depozit a cererii de brevet.
(4) Pentru o cerere de brevet de invenţie transformatã într-o cerere de model de utilitate, procedura de examinare se continuã dacã solicitantul nu cere în mod expres retragerea cererii de brevet.
(5) Pot fi transformate în cereri de model de utilitate şi cererile de brevet european aflate în situaţiile prevãzute la art. 135 din Convenţia privind eliberarea brevetelor europene (Convenţia brevetului european), adoptatã la Munchen la 5 octombrie 1973, la care România a aderat prin <>Legea nr. 611/2002 , cu revizuirile ulterioare, în condiţiile prevãzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi.
ART. 15
(1) Solicitantul unui model de utilitate poate cere, pânã la luarea unei hotãrâri privind înregistrarea, conversia acestuia într-o cerere de brevet de invenţie, în condiţiile prevãzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi.
(2) O cerere de brevet de invenţie, rezultatã în condiţiile prevãzute la alin. (1), beneficiazã de aceeaşi datã de depozit şi de dreptul de prioritate nãscut din cererea de model de utilitate.
(3) Conversia unei cereri de model de utilitate în cerere de brevet de invenţie nu este permisã în cazul în care cererea de model de utilitate a rezultat din transformarea unei cereri de brevet de invenţie, conform prevederilor art. 14.
ART. 16
(1) O cerere de model de utilitate trebuie sã se refere la o singurã invenţie.
(2) Cererea de model de utilitate care conţine douã sau mai multe invenţii trebuie divizatã de cãtre solicitant, din proprie iniţiativã sau la cererea O.S.I.M., pânã la luarea unei hotãrâri privind aceastã cerere.
(3) În situaţia în care, pânã la luarea unei hotãrâri asupra cererii iniţiale, solicitantul nu o divizeazã prin depunerea revendicãrilor care sã defineascã protecţia unei singure invenţii, obiect al cererii iniţiale, O.S.I.M. declarã cererea ca fiind consideratã retrasã.
ART. 17
(1) O.S.I.M. examineazã dacã cererea de model de utilitate îndeplineşte:
a) prevederile art. 10 alin. (3) privind stabilirea identitãţii inventatorului;
b) prevederile art. 10 alin. (4) privind dreptul la înregistrarea modelului de utilitate;
c) prevederile art. 10 alin. (2) referitoare la conţinutul cererii de model de utilitate;
d) condiţiile privind depozitul, prevãzute la art. 12 şi 13;
e) condiţiile pentru recunoaşterea prioritãţii;
f) condiţiile privind existenţa unei singure invenţii, prevãzutã la art. 16 alin. (1).
(2) O.S.I.M. examineazã dacã invenţia care constituie obiectul cererii:
a) nu este exclusã de la protecţia prin model de utilitate, conform prevederilor art. 1 alin. (2), sau nu poate fi protejatã conform prevederilor art. 1 alin. (4);
b) este dezvãluitã, potrivit prevederilor art. 11.
(3) O.S.I.M. nu examineazã obiectul cererii de model de utilitate sub aspectul îndeplinirii condiţiilor privind noutatea, depãşirea nivelului simplei îndemânãri profesionale, precum şi aplicabilitatea industrialã.
ART. 18
(1) Pentru toate cererile de model de utilitate pentru care sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 17 alin. (1) şi (2) privind înregistrarea modelului de utilitate, O.S.I.M. întocmeşte, în termen de 6 luni de la data de depozit, un raport de documentare în care sunt menţionate documentele luate în considerare sub aspectul condiţiilor prevãzute la art. 1.
(2) Pentru întocmirea raportului de documentare, solicitantul va depune la O.S.I.M., în termen de douã luni de la data depunerii cererii sau, dupã caz, de la data de depozit, dovada plãţii taxei legale.
(3) Nu se întocmeşte raport de documentare pentru cererile provenite din transformarea unei cereri de brevet de invenţie care avea deja un raport de documentare întocmit şi publicat de cãtre O.S.I.M..
(4) Raportul de documentare, însoţit de copii ale documentelor citate, se transmite solicitantului împreunã cu notificarea O.S.I.M. ca solicitantul sã depunã în termen de douã luni dovada plãţii taxei de publicare şi eliberare a certificatului şi de menţinere în vigoare a modelului de utilitate pentru primii 6 ani de protecţie. La cererea motivatã a solicitantului, acest termen poate fi prelungit o singurã datã cu încã douã luni.
(5) Solicitantul poate modifica revendicãrile în termenul prevãzut la alin. (4) prin depunerea unui nou set de revendicãri. În astfel de cazuri, O.S.I.M. nu efectueazã un supliment sau o modificare a raportului de documentare.
(6) Dacã în termenul prevãzut la alin. (4), la O.S.I.M. nu a fost depusã dovada plãţii taxei, cererea este declaratã ca fiind consideratã retrasã.
(7) În cazul în care raportul de documentare nu a fost fãcut public odatã cu publicarea documentaţiei prevãzute la art. 19 alin. (8), acesta se publicã ulterior, în condiţiile prevãzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi.
ART. 19
(1) Hotãrârile privind cererea de model de utilitate se iau de cãtre o comisie de examinare de specialitate a Direcţiei brevete de invenţie din cadrul O.S.I.M., pe baza raportului de examinare a cererii.
(2) O.S.I.M. hotãrãşte înregistrarea modelului de utilitate, dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 17 alin. (1) şi (2) şi dacã a fost achitatã taxa de publicare a modelului de utilitate, de eliberare a certificatului şi de menţinere în vigoare a modelului de utilitate pentru primii 6 ani de protecţie.
(3) La cererea solicitantului, luarea hotãrârii privind înregistrarea poate fi amânatã, fãrã a se depãşi un termen de 18 luni de la data de depozit a cererii sau de la data de la care aceasta a fost depusã, în condiţiile prevãzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi.
(4) O.S.I.M. hotãrãşte respingerea înregistrãrii modelului de utilitate în urmãtoarele situaţii:
a) invenţia, obiect al cererii, este exclusã de la protecţia prin model de utilitate, conform prevederilor art. 1 alin. (2), sau nu poate fi protejatã, conform prevederilor art. 1 alin. (4);
b) cererea de model de utilitate nu îndeplineşte prevederile art. 10 alin. (1) şi/sau (2) ori ale alin. (7) sau ale art. 11 ori ale art. 12;
c) solicitantul a deschis faza naţionalã dupã expirarea termenului prevãzut la art. 26 alin. (1) sau (2), dupã caz;
d) solicitantul, altul decât inventatorul, nu a fãcut dovada în termenul prevãzut la art. 10 alin. (4), cã este îndreptãţit la înregistrarea modelului de utilitate.
(5) Sunt declarate ca fiind considerate retrase cererile de model de utilitate aflate în urmãtoarele situaţii:
a) inventatorii nu au fost indicaţi în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (3) şi (4);
b) cererea a constituit baza revendicãrii prioritãţii într-o cerere ulterioarã depusã pe cale naţionalã sau pentru care s-a deschis fazã naţionalã în România;
c) solicitantul nu a depus revendicãrile şi/sau desenele în termen de douã luni de la data de depozit a cererii de model de utilitate;
d) cererea de model de utilitate a rezultat din transformarea unei cereri de brevet de invenţie pentru care, ulterior transformãrii, a fost luatã o hotãrâre de acordare a brevetului;
e) una dintre taxele legale nu a fost plãtitã în cuantumul şi la termenele prevãzute de prezenta lege şi de <>Ordonanţa Guvernului nr. 41/1998 privind taxele în domeniul proprietãţii industriale şi regimul de utilizare a acestora, republicatã, cu modificãrile ulterioare;
f) solicitantul nu a divizat cererea de model de utilitate neunitarã, conform art. 16 alin. (2).
(6) Invenţia care face obiectul cererii de model de utilitate are caracterul stabilit de legea specialã şi nu poate fi divulgatã fãrã acordul solicitantului pânã la publicare. O.S.I.M. pãstreazã nivelul de clasificare atribuit de instituţiile în drept documentelor depuse. În situaţia în care documentele nu sunt declasificate înainte de publicarea înregistrãrii modelului de utilitate, O.S.I.M. publicã înregistrarea modelului de utilitate în termen de o lunã de la data comunicãrii declasificãrii informaţiilor.
(7) Menţiunea hotãrârii de înregistrare a modelului de utilitate sau de respingere a cererii de model se publicã în B.O.P.I., în termen de o lunã de la data la care a expirat termenul prevãzut de lege pentru formularea contestaţiei şi în condiţiile prevãzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi.
(8) Odatã cu publicarea menţiunii hotãrârii de înregistrare a modelului de utilitate se pun la dispoziţia publicului descrierea, revendicãrile sau, dupã caz, revendicãrile amendate şi desenele, precum şi raportul de documentare, dacã acesta nu se publicã ulterior.
(9) Orice persoanã poate solicita la O.S.I.M., cu plata taxei legale, efectuarea unui raport de documentare pe baza revendicãrilor amendate.
(10) O.S.I.M. nu publicã modificãrile efectuate ulterior datei de depozit, care au extins obiectul cererii.
ART. 20
(1) În temeiul hotãrârii de înregistrare a modelului de utilitate, luate de comisia de examinare de specialitate, O.S.I.M. elibereazã titularului certificatul de model de utilitate, împreunã cu descrierea, revendicãrile şi, dupã caz, desenele modelului de utilitate.
(2) Data eliberãrii certificatului este data publicãrii menţiunii hotãrârii de înregistrare.
(3) Certificatul de model de utilitate este un titlu de protecţie acordat fãrã examinarea condiţiilor prevãzute la art. 1 alin. (1), iar exercitarea drepturilor exclusive se face pe rãspunderea titularului, ţinându-se cont de raportul de documentare întocmit de O.S.I.M.
ART. 21
(1) O.S.I.M. este deţinãtorul Registrului naţional al cererilor de model de utilitate depuse şi al Registrului naţional al modelelor de utilitate înregistrate.
(2) Condiţiile de înscriere în registrele naţionale prevãzute la alin. (1), de eliberare de copii sau de extrase ale datelor înscrise în aceste registre, precum şi de inspecţie publicã a datelor înscrise sunt stabilite prin regulamentul de aplicare a prezentei legi.

CAP. III
Apãrarea drepturilor

ART. 22
(1) Hotãrârile luate conform prevederilor art. 19 alin. (2) şi (4) pot fi contestate la O.S.I.M. în scris şi motivat de cãtre solicitantul cererii sau de cãtre titularul modelului de utilitate, în termen de douã luni de la comunicare.
(2) Contestaţia se soluţioneazã la O.S.I.M. de cãtre o comisie de reexaminare din cadrul Departamentului de apeluri.
(3) Comisia de reexaminare hotãrãşte asupra admiterii sau respingerii contestaţiei şi comunicã hotãrârea solicitantului.
ART. 23
(1) Un model de utilitate înregistrat la O.S.I.M. poate fi anulat pe toatã durata, la cerere, dacã se constatã cã:
a) obiectul modelului de utilitate nu îndeplineşte cerinţele prevãzute la art. 1 alin. (1) ori face parte din categoriile prezentate la art. 1 alin. (2) sau (4), dupã caz;
b) obiectul modelului de utilitate nu dezvãluie invenţia suficient de clar şi complet, astfel încât o persoanã de specialitate în domeniu sã o poatã realiza, potrivit art. 11;
c) obiectul modelului de utilitate depãşeşte conţinutul cererii, aşa cum a fost depusã;
d) titularul nu era îndreptãţit la înregistrarea modelului de utilitate;
e) protecţia conferitã de modelul de utilitate a fost extinsã.
(2) Dacã motivele de anulare se referã numai la o parte a modelului de utilitate, acesta va fi anulat în parte.
(3) Anularea se soluţioneazã la O.S.I.M. de cãtre o comisie de reexaminare din cadrul Departamentului de apeluri.
(4) Hotãrârea comisiei de reexaminare, motivatã, se comunicã pãrţilor în termen de 15 zile de la pronunţare şi poate fi atacatã cu apel la Tribunalul Bucureşti în termen de 30 de zile de la comunicare.
(5) În termen de 15 zile de la comunicare, hotãrârile Tribunalului Bucureşti pot fi atacate cu recurs la Curtea de Apel Bucureşti.
(6) Anularea are efect începând cu data de depozit a cererii de model de utilitate.
ART. 24
(1) Orice persoanã care marcheazã produsele sau ambalajul acestora cu un semn de naturã sã creeze impresia cã produsele sunt protejate ca modele de utilitate, conform prezentei legi, sau orice persoanã care foloseşte un astfel de semn ca antet pe corespondenţa oficialã, pe firmã, pe carduri de afaceri sau în anunţuri are obligaţia ca, la cererea oricãrei persoane interesate, sã dea informaţii referitoare la modelul de utilitate pe care se bazeazã utilizarea semnului.
(2) La cererea instanţei judecãtoreşti, O.S.I.M. este obligat sã înainteze actele, documentele şi informaţiile necesare judecãrii cauzei cu care a fost învestitã, recuperând aceste acte în final. Citarea în instanţã se va face numai în acest scop.
(3) Cererile în justiţie în domeniul drepturilor de proprietate industrialã sunt scutite de taxe judiciare.

CAP. IV
Cereri internaţionale de protecţie prin model de utilitate

ART. 25
(1) O cerere internaţionalã care a primit datã de depozit internaţional la un oficiu receptor şi în care România este stat desemnat are acelaşi efect ca o cerere de model de utilitate care a fost depusã la O.S.I.M. la aceeaşi datã.
(2) O cerere internaţionalã nu are efecte în România în cazurile prevãzute la art. 24 alin. (1) pct. (i) şi (ii) din Tratatul de cooperare în domeniul brevetelor, adoptat la Conferinţa diplomaticã de la Washington la 19 iunie 1970, ratificat de România prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 81/1979 .
ART. 26
(1) Dacã solicitantul doreşte sã continue cererea internaţionalã în România, trebuie ca, în termen de 30 de luni de la data de depozit internaţional sau, dacã o prioritate a fost revendicatã, de la data prioritãţii, sã deschidã faza naţionalã în România pentru un model de utilitate.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi în cazul în care solicitantul, din motive justificate, deschide faza naţionalã în termen de douã luni de la data expirãrii termenului de 30 de luni, cu plata taxei de deschidere întârziatã a fazei naţionale.
(3) Pentru deschiderea fazei naţionale în România, solicitantul depune o cerere care trebuie sã conţinã solicitarea explicitã sau implicitã a deschiderii fazei naţionale pentru un model de utilitate, traducerea conformã în limba românã a descrierii, a revendicãrilor şi a desenelor cererii internaţionale şi plãteşte taxa de depunere.
(4) Dupã deschiderea fazei naţionale, cererea internaţionalã este supusã procedurilor prevãzute de prezenta lege şi de regulamentul de aplicare a acesteia.
(5) În cazul în care solicitantul nu a îndeplinit cerinţele prevãzute la alin. (1) sau (2), dupã caz, cererea internaţionalã este consideratã cã nu a produs niciodatã în România efectele unei cereri de model de utilitate.
ART. 27
Un solicitant, persoanã fizicã ori persoanã juridicã românã sau cu rezidenţã în România ori având o întreprindere industrialã sau comercialã realã şi serioasã în România, în sensul art. 3 din Convenţia de la Paris pentru protecţia proprietãţii industriale, din 1883, la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 1.177/1968 , poate depune la O.S.I.M., în calitate de oficiu receptor, o cerere internaţionalã. Prioritatea poate fi revendicatã fie pe baza unei cereri de model de utilitate, fie a unei cereri de brevet de invenţie.

CAP. V
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 28
Dispoziţiile <>Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, republicatã, referitoare la:
a) definiţii;
b) dreptul la brevet;
c) înregistrarea şi examinarea cererii de brevet, inclusiv la prioritãţi, şi la retragerea cererii;
d) drepturile conferite de brevet şi obligaţiile corelative, precum şi drepturile de folosire anterioarã;
e) transmiterea drepturilor;
f) apãrarea drepturilor,
se aplicã prin analogie modelelor de utilitate şi în conformitate cu regulamentul de aplicare a prezentei legi.
ART. 29
Cererile de brevet de invenţie având data de depozit anterioarã datei intrãrii în vigoare a prezentei legi nu pot fi transformate în cereri de model de utilitate, conform prevederilor art. 14.
ART. 30
(1) Prezenta lege intrã în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În termenul prevãzut la alin. (1), Guvernul va aproba, prin hotãrâre, regulamentul de aplicare a prezentei legi.
ART. 31
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, <>Ordonanţa Guvernului nr. 41/1998 privind taxele în domeniul proprietãţii industriale şi regimul de utilizare a acestora, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 959 din 29 noiembrie 2006, cu modificãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - Prevederile art. 2 nu se aplicã pentru procedurile prevãzute la pct. 5 şi la pct. 6 lit. a) şi b) din anexa nr. 2."
2. Articolul 16 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - Taxele pentru reînnoirea protecţiei modelelor de utilitate se plãtesc odatã cu taxa de menţinere în vigoare sau pe grupe de ani, potrivit anexei nr. 2."
3. Anexa nr. 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:

"ANEXA Nr. 2

CUANTUMUL ŞI TERMENELE
privind plata taxelor pentru cererile şi certificatele de înregistrare de model de utilitate


┌─────┬───────────────────────────────┬────────────────────────┬──────────────┐
│Nr. │ │ │Cuantumul │
│crt. │Obiectul plãţii │ Termenul de platã ├──────┬───────┤
│ │ │ │ (lei)│(euro) │
├─────┼───────────────────────────────┼────────────────────────┼──────┼───────┤
│ 1. │Depunerea cererii de model │douã luni de la data │108 │ 30 │
│ │de utilitate │depunerii ├──────┼───────┤
│ │a) pe suport hârtie │ │ 72 │ 20 │
│ │b) prin mijloace electronice │ │ │ │
├─────┼───────────────────────────────┼────────────────────────┼──────┼───────┤
│ 2. │Deschiderea întârziatã a fazei │douã luni de la data │324 │ 90 │
│ │naţionale │expirãrii termenului de │ │ │
│ │ │30 de luni de la data │ │ │
│ │ │prioritãţii revendicate │ │ │
│ │ │în cererea │ │ │
│ │ │internaţionalã │ │ │
├─────┼───────────────────────────────┼────────────────────────┼──────┼───────┤
│ 3. │Întocmirea şi publicarea unui │douã luni de la data de │360 │100 │
│ │raport de documentare │depozit sau odatã cu │ │ │
│ │ │depunerea solicitãrii de│ │ │
│ │ │cãtre un terţ │ │ │
├─────┼───────────────────────────────┼────────────────────────┼──────┼───────┤
│ 4. │Conversia unei cereri de model │douã luni de la data │ 36 │ 10 │
│ │de utilitate într-o cerere de │depunerii cererii de │ │ │
│ │brevet de invenţie │conversie │ │ │
├─────┼───────────────────────────────┼────────────────────────┼──────┼───────┤
│ 5. │Publicarea modelului de utili- │douã luni de la data │1.400 │400 │
│ │tate (descriere, revendicãri, │transmiterii cãtre │ │ │
│ │desene însoţite de raportul de │solicitant a raportului │ │ │
│ │documentare, care nu depãşesc │de documentare │ │ │
│ │20 de pagini), eliberarea │ │ │ │
│ │certificatului de model de │ │ │ │
│ │utilitate şi menţinerea în │ │ │ │
│ │vigoare a modelului pentru │ │ │ │
│ │primii 6 ani de protecţie │ │ │ │
│ ├───────────────────────────────┤ ├──────┼───────┤
│ │- pentru fiecare paginã în plus│ │ 18 │ 5 │
├─────┼───────────────────────────────┼────────────────────────┼──────┼───────┤
│ 6. │a) Reînnoirea protecţiei pentru│pânã la începerea │720 │200 │
│ │anii 7-8 │perioadei de protecţie │ │ │
│ ├───────────────────────────────┼────────────────────────┼──────┼───────┤
│ │b) Reînnoirea protecţiei pentru│pânã la începerea │ │ │
│ │anii 9-10 │perioadei de protecţie │1.080 │300" │
└─────┴───────────────────────────────┴────────────────────────┴──────┴───────┘



Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 3 decembrie 2007.
Nr. 350.
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016