Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 35 din 13 martie 1997 (*republicata*)  privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 35 din 13 martie 1997 (*republicata*) privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 844 din 15 septembrie 2004
*) Republicatã în temeiul dispoziţiilor <>art. II din Legea nr. 233/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 553 din 22 iunie 2004, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Legea nr. 35/1997 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 48 din 20 martie 1997 şi a mai fost modificatã şi completatã prin:
- <>Legea nr. 125/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 229 din 24 iunie 1998;
- <>Legea nr. 181/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Instituţia Avocatul Poporului are drept scop apãrarea drepturilor şi libertãţilor cetãţenilor în raporturile acestora cu autoritãţile publice.
(2) Sediul instituţiei Avocatul Poporului este în municipiul Bucureşti.
ART. 2
(1) Instituţia Avocatul Poporului este autoritate publicã autonomã şi independentã faţã de orice altã autoritate publicã, în condiţiile legii.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale, Avocatul Poporului nu se substituie autoritãţilor publice.
(3) Avocatul Poporului nu poate fi supus nici unui mandat imperativ sau reprezentativ. Nimeni nu îl poate obliga pe Avocatul Poporului sã se supunã instrucţiunilor sau dispoziţiilor sale.
ART. 3
(1) Activitatea Avocatului Poporului, a adjuncţilor sãi şi a salariaţilor care lucreazã sub autoritatea acestora are caracter public.
(2) La cererea persoanelor lezate în drepturile şi libertãţile lor sau datoritã unor motive întemeiate, Avocatul Poporului poate decide asupra caracterului confidenţial al activitãţii sale.
ART. 4
Autoritãţile publice sunt obligate sã comunice sau, dupã caz, sã punã la dispoziţia Avocatului Poporului, în condiţiile legii, informaţiile, documentele sau actele pe care le deţin în legãturã cu cererile care au fost adresate Avocatului Poporului, acordându-i sprijin pentru exercitarea atribuţiilor sale.
ART. 5
(1) Avocatul Poporului prezintã, în şedinţa comunã a celor douã Camere ale Parlamentului, rapoarte, anual sau la cererea acestora. Rapoartele trebuie sã cuprindã informaţii cu privire la activitatea instituţiei Avocatul Poporului. Ele pot conţine recomandãri privind modificarea legislaţiei sau mãsuri de altã naturã pentru ocrotirea drepturilor şi libertãţilor cetãţenilor.
(2) Raportul anual vizeazã activitatea instituţiei pe un an calendaristic şi se înainteazã Parlamentului pânã la data de 1 februarie a anului urmãtor, în vederea dezbaterii acestuia în şedinţa comunã a celor douã Camere. Raportul anual se dã publicitãţii.

CAP. II
Mandatul Avocatului Poporului

ART. 6
(1) Avocatul Poporului este numit pe o duratã de 5 ani de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţã comunã. Mandatul Avocatului Poporului poate fi reînnoit o singurã datã.
(2) Poate fi numit Avocat al Poporului orice cetãţean român care îndeplineşte condiţiile de numire prevãzute pentru judecãtori la Curtea Constituţionalã.
ART. 7
(1) Propunerile de candidaţi se fac de cãtre birourile permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, la recomandarea grupurilor parlamentare din cele douã Camere ale Parlamentului.
(2) Candidaţii vor fi audiaţi de comisiile juridice din Camera Deputaţilor şi Senat. În vederea audierii, fiecare candidat va depune actele din care rezultã îndeplinirea condiţiilor prevãzute de Constituţie şi de prezenta lege pentru a fi numit Avocat al Poporului. Candidaţii vor fi prezenţi la dezbateri.
(3) Este numit ca Avocat al Poporului candidatul care a întrunit cel mai mare numãr de voturi ale deputaţilor şi senatorilor prezenţi.
ART. 8
(1) Mandatul de Avocat al Poporului se exercitã de la data depunerii, în faţa preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, a urmãtorului jurãmânt:
"Jur sã respect Constituţia şi legile ţãrii şi sã apãr drepturile şi libertãţile cetãţenilor, îndeplinindu-mi cu bunã-credinţã şi imparţialitate atribuţiile de Avocat al Poporului. Aşa sã-mi ajute Dumnezeu!"
(2) Jurãmântul poate fi depus şi fãrã formula religioasã.
(3) Refuzul depunerii jurãmântului împiedicã intrarea în funcţie a Avocatului Poporului şi deschide procedura pentru numirea în funcţie a altei persoane.
(4) Mandatul Avocatului Poporului dureazã pânã la depunerea jurãmântului de cãtre noul Avocat al Poporului.
ART. 9
(1) Mandatul Avocatului Poporului înceteazã înainte de termen în caz de demisie, revocare din funcţie, incompatibilitate cu alte funcţii publice sau private, imposibilitate de a-şi îndeplini atribuţiile mai mult de 90 de zile, constatatã prin examen medical de specialitate, ori în caz de deces.
(2) Revocarea din funcţie a Avocatului Poporului, ca urmare a încãlcãrii Constituţiei şi a legilor, se face de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţã comunã, cu votul majoritãţii deputaţilor şi senatorilor prezenţi, la propunerea birourilor permanente ale celor douã Camere ale Parlamentului, pe baza raportului comun al comisiilor juridice ale celor douã Camere ale Parlamentului.
(3) Demisia, incompatibilitatea, imposibilitatea de îndeplinire a funcţiei sau decesul se constatã de cãtre birourile permanente ale celor douã Camere ale Parlamentului, în cel mult 10 zile de la apariţia cauzei care determinã încetarea mandatului Avocatului Poporului.

CAP. III
Adjuncţii Avocatului Poporului

ART. 10
(1) Avocatul Poporului este asistat de adjuncţi, specializaţi pe urmãtoarele domenii de activitate:
a) drepturile omului, egalitate de şanse între bãrbaţi şi femei, culte religioase şi minoritãţi naţionale;
b) drepturile copilului, ale familiei, tinerilor, pensionarilor, persoanelor cu handicap;
c) armatã, justiţie, poliţie, penitenciare;
d) proprietate, muncã, protecţie socialã, impozite şi taxe.
(2) Adjuncţii Avocatului Poporului îndeplinesc atât atribuţiile ce le revin potrivit domeniului de specializare, cât şi orice alte atribuţii care le sunt încredinţate de Avocatul Poporului.
(3) Adjuncţii Avocatului Poporului îndeplinesc, în ordinea stabilitã de Avocatul Poporului, atribuţiile acestuia în caz de imposibilitate temporarã a exercitãrii funcţiei.
ART. 11
(1) Adjuncţii Avocatului Poporului sunt numiţi de cãtre birourile permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, la propunerea Avocatului Poporului, cu avizul comisiilor juridice ale celor douã Camere ale Parlamentului. Condiţiile pentru ocuparea funcţiei de adjunct al Avocatului Poporului se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a instituţiei Avocatul Poporului.
(2) Numirea adjuncţilor Avocatului Poporului se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 12
Dispoziţiile art. 8 alin. (1) se aplicã în mod corespunzãtor, jurãmântul depunându-se în faţa Avocatului Poporului şi a câte unui vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor şi al Senatului.

CAP. IV
Atribuţiile Avocatului Poporului

ART. 13
Avocatul Poporului are urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã activitatea instituţiei Avocatul Poporului;
b) primeşte şi repartizeazã cererile fãcute de persoanele lezate prin încãlcarea drepturilor sau libertãţilor cetãţeneşti de cãtre autoritãţile administraţiei publice şi decide asupra acestor cereri;
c) urmãreşte rezolvarea legalã a cererilor primite şi cere autoritãţilor sau funcţionarilor administraţiei publice în cauzã încetarea încãlcãrii drepturilor şi libertãţilor cetãţeneşti, repunerea în drepturi a petiţionarului şi repararea pagubelor;
d) formuleazã puncte de vedere, la cererea Curţii Constituţionale;
e) poate sesiza Curtea Constituţionalã cu privire la neconstituţionalitatea legilor, înainte de promulgarea acestora;
f) poate sesiza direct Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a legilor şi ordonanţelor;
g) reprezintã instituţia Avocatul Poporului în faţa Camerei Deputaţilor, a Senatului şi a celorlalte autoritãţi publice, precum şi în relaţiile cu persoanele fizice sau juridice;
h) angajeazã salariaţii instituţiei Avocatul Poporului şi exercitã dreptul de autoritate disciplinarã asupra acestora;
i) exercitã funcţia de ordonator principal de credite;
j) îndeplineşte alte atribuţii prevãzute de lege sau de Regulamentul de organizare şi funcţionare a instituţiei Avocatul Poporului.
ART. 14
(1) Avocatul Poporului îşi exercitã atribuţiile, din oficiu sau la cererea persoanelor lezate prevãzute la art. 13 lit. b).
(2) Cererile pot fi adresate de orice persoanã fizicã, fãrã deosebire de cetãţenie, vârstã, sex, apartenenţã politicã sau convingeri religioase.
ART. 15
(1) Cererile adresate Avocatului Poporului trebuie sã se facã în scris şi sã indice numele şi domiciliul persoanei lezate în drepturile şi libertãţile cetãţeneşti, drepturile şi libertãţile încãlcate, precum şi autoritatea administrativã ori funcţionarul public în cauzã. Petiţionarul trebuie sã dovedeascã întârzierea sau refuzul administraţiei publice de a soluţiona legal cererea.
(2) Nu pot fi luate în considerare plângerile anonime, iar plângerile îndreptate împotriva încãlcãrii drepturilor şi libertãţilor cetãţeneşti prin acte sau fapte ale autoritãţii administraţiei publice se adreseazã Avocatului Poporului nu mai târziu de un an de la data la care aceste încãlcãri s-au produs ori de la data la care persoana în cauzã a luat cunoştinţã de ele.
(3) Avocatul Poporului poate respinge motivat cererile vãdit nefondate sau poate cere date suplimentare pentru analiza şi soluţionarea cererilor.
(4) Nu fac obiectul activitãţii instituţiei Avocatul Poporului şi vor fi respinse fãrã motivare cererile privind actele emise de Camera Deputaţilor, de Senat sau de Parlament, actele şi faptele deputaţilor şi senatorilor, ale Preşedintelui României şi ale Guvernului, precum şi ale Curţii Constituţionale, ale preşedintelui Consiliului Legislativ şi ale autoritãţii judecãtoreşti.
ART. 16
Cererile adresate Avocatului Poporului sunt scutite de taxa de timbru.
ART. 17
(1) Conducerea penitenciarelor, a centrelor de reeducare pentru minori, a spitalelor penitenciare, precum şi Ministerul Public şi organele de poliţie sunt obligate sã permitã, fãrã nici o restricţie, persoanelor care executã pedeapsa închisorii sau, dupã caz, se aflã arestate ori reţinute, precum şi minorilor aflaţi în centrele de reeducare sã se adreseze, în orice mod, Avocatului Poporului cu privire la lezarea drepturilor şi libertãţilor lor, cu excepţia restrângerilor legale.
(2) Aceeaşi obligaţie revine şi comandanţilor unitãţilor militare, în privinţa persoanelor care îndeplinesc îndatoriri militare, cu privire la lezarea drepturilor şi libertãţilor lor, cu excepţia restrângerilor legale.
ART. 18
În cazul în care Avocatul Poporului constatã cã soluţionarea cererii cu care a fost sesizat este de competenţa autoritãţii judecãtoreşti, el se poate adresa, dupã caz, ministrului justiţiei, Ministerului Public sau preşedintelui instanţei de judecatã, care sunt obligaţi sã comunice mãsurile luate.
ART. 19
În cazul sesizãrii privind excepţia de neconstituţionalitate a legilor şi ordonanţelor care se referã la drepturile şi libertãţile cetãţenilor, Curtea Constituţionalã va solicita şi punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
ART. 20
(1) Avocatul Poporului are acces, în condiţiile legii, la informaţiile clasificate deţinute de autoritãţile publice, în mãsura în care le considerã necesare pentru soluţionarea plângerilor care i-au fost adresate.
(2) Avocatul Poporului are obligaţia de a nu divulga sau de a nu face publice informaţiile sau documentele secrete la care a avut acces. Aceastã obligaţie se menţine şi dupã încetarea activitãţii sale ca Avocat al Poporului şi se extinde asupra adjuncţilor sãi, precum şi asupra personalului aflat în serviciile sale, sub sancţiunea prevãzutã de legea penalã.
ART. 21
(1) În exercitarea atribuţiilor sale, Avocatul Poporului emite recomandãri care nu pot fi supuse controlului parlamentar şi nici controlului judecãtoresc.
(2) Prin recomandãrile emise, Avocatul Poporului sesizeazã autoritãţile administraţiei publice asupra ilegalitãţii actelor sau faptelor administrative. Sunt asimilate actelor administrative tãcerea organelor administraţiei publice şi emiterea tardivã a actelor.
ART. 22
(1) Avocatul Poporului are dreptul sã facã anchete proprii, sã cearã autoritãţilor administraţiei publice orice informaţii sau documente necesare anchetei, sã audieze şi sã ia declaraţii de la conducãtorii autoritãţilor administraţiei publice şi de la orice funcţionar care poate da informaţiile necesare soluţionãrii cererii.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplicã autoritãţilor administraţiei publice, instituţiilor publice, precum şi oricãror servicii publice aflate sub autoritatea autoritãţilor administraţiei publice.
ART. 23
(1) În cazul în care, în urma cererilor fãcute, Avocatul Poporului constatã cã plângerea persoanei lezate este întemeiatã, el va cere în scris autoritãţii administraţiei publice care a încãlcat drepturile acesteia sã reformeze sau sã revoce actul administrativ şi sã repare pagubele produse, precum şi sã repunã persoana lezatã în situaţia anterioarã.
(2) Autoritãţile publice în cauzã vor lua de îndatã mãsurile necesare pentru înlãturarea ilegalitãţilor constatate, repararea pagubelor şi înlãturarea cauzelor care au generat sau au favorizat încãlcarea drepturilor persoanei lezate şi îl vor informa despre aceasta pe Avocatul Poporului.
ART. 24
(1) În cazul în care autoritatea administraţiei publice sau funcţionarul public nu înlãturã, în termen de 30 de zile de la data sesizãrii, ilegalitãţile comise, Avocatul Poporului se adreseazã autoritãţilor administraţiei publice ierarhic superioare, care sunt datoare sã îi comunice, în termen de cel mult 45 de zile, mãsurile luate.
(2) Dacã autoritatea publicã sau funcţionarul public aparţine administraţiei publice locale, Avocatul Poporului se adreseazã prefectului. De la data depunerii cererii la prefectul judeţului curge un nou termen de 45 de zile.
ART. 25
(1) Avocatul Poporului este îndreptãţit sã sesizeze Guvernul cu privire la orice act sau fapt administrativ ilegal al administraţiei publice centrale şi al prefecţilor.
(2) Neadoptarea de cãtre Guvern, în termen de cel mult 20 de zile, a mãsurilor privitoare la ilegalitatea actelor sau faptelor administrative semnalate de Avocatul Poporului se comunicã Parlamentului.
ART. 26
(1) Avocatul Poporului va aduce la cunoştinţã persoanei care i-a adresat cererea modul de soluţionare. Acesta poate fi fãcut public de cãtre Avocatul Poporului prin mijloace de informare în masã, cu consimţãmântul persoanei sau al persoanelor interesate şi cu respectarea prevederilor art. 20 privind informaţiile şi documentele secrete.
(2) Dacã Avocatul Poporului constatã, cu prilejul cercetãrilor întreprinse, lacune în legislaţie sau cazuri grave de corupţie ori de nerespectare a legilor ţãrii, va prezenta un raport, conţinând cele constatate, preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului sau, dupã caz, primului-ministru.
ART. 27
Avocatul Poporului poate fi consultat de iniţiatorii proiectelor de legi şi ordonanţe, care, prin conţinutul reglementãrilor, privesc drepturile şi libertãţile cetãţenilor, prevãzute de Constituţia României, de pactele şi celelalte tratate internaţionale privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte.
ART. 28
Prevederile prezentei legi se aplicã şi actelor administrative ale regiilor autonome.
ART. 29
Avocatul Poporului va organiza birouri teritoriale, în vederea realizãrii atribuţiilor ce revin, potrivit prezentei legi, instituţiei Avocatul Poporului, conform anexei care face parte integrantã din prezenta lege. Prefecturile vor asigura spaţiile necesare pentru funcţionarea birourilor teritoriale.

CAP. V
Rãspundere, incompatibilitãţi şi imunitãţi

ART. 30
Avocatul Poporului şi adjuncţii sãi nu rãspund juridic pentru opiniile exprimate sau pentru actele pe care le îndeplinesc, cu respectarea legii, în exercitarea atribuţiilor prevãzute de prezenta lege.
ART. 31
(1) Pe durata exercitãrii mandatului, Avocatul Poporului poate fi urmãrit şi trimis în judecatã penalã pentru fapte, altele decât cele prevãzute la art. 30, dar nu poate fi reţinut, percheziţionat sau arestat fãrã încuviinţarea preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului.
(2) Adjuncţii Avocatului Poporului pot fi urmãriţi şi trimişi în judecatã penalã pentru fapte, altele decât cele prevãzute la art. 30, dar nu pot fi reţinuţi, percheziţionaţi sau arestaţi fãrã înştiinţarea prealabilã a Avocatului Poporului.
(3) Dacã Avocatul Poporului sau adjuncţii sãi sunt arestaţi ori trimişi în judecatã penalã, ei vor fi suspendaţi din funcţie, de drept, pânã la rãmânerea definitivã a hotãrârii judecãtoreşti.
ART. 32
(1) În timpul exercitãrii funcţiei, Avocatul Poporului şi adjuncţii acestuia nu pot fi membri ai unui partid politic şi nu pot îndeplini nici o altã funcţie publicã sau privatã, cu excepţia activitãţilor şi funcţiilor didactice din învãţãmântul superior.
(2) Incompatibilitãţile prevãzute la alin. (1) se aplicã şi personalului cu funcţii de conducere şi de execuţie de specialitate.

CAP. VI
Serviciile instituţiei Avocatul Poporului

ART. 33
Structura organizatoricã, statul de funcţii şi numãrul de personal necesar activitãţii instituţiei se aprobã de Avocatul Poporului, în limita bugetului anual.
ART. 34
Funcţiile de conducere şi de execuţie de specialitate din aparatul instituţiei Avocatul Poporului se ocupã prin concurs, în condiţiile legii.
ART. 35
Încãlcarea prevederilor prezentei legi sau ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a instituţiei Avocatul Poporului de cãtre personalul acesteia atrage rãspunderea penalã, disciplinarã sau administrativã, dupã caz. Rãspunderea disciplinarã se stabileşte conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a instituţiei Avocatul Poporului.

CAP. VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 36
(1) Instituţia Avocatul Poporului are buget propriu, care face parte integrantã din bugetul de stat. Prin legile bugetare anuale poate fi aprobat un fond la dispoziţia Avocatului Poporului, pentru acordarea de ajutoare.
(2) Proiectul de buget se aprobã, cu avizul consultativ al Ministerului Finanţelor Publice, de Avocatul Poporului şi se înainteazã Guvernului pentru a fi inclus distinct în proiectul bugetului de stat supus legiferãrii. Obiecţiile Avocatului Poporului la proiectul de buget al Guvernului se prezintã Parlamentului pentru soluţionare.
(3) Funcţia de Avocat al Poporului este asimilatã cu funcţia de ministru. Funcţia de adjunct al Avocatului Poporului este asimilatã cu funcţia de şef de departament, iar funcţiile de conducere şi de execuţie de specialitate sunt asimilate cu cele din aparatul Parlamentului.
(4) În termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi Guvernul şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor pune la dispoziţie instituţiei Avocatul Poporului localul necesar funcţionãrii acesteia.
ART. 37
În situaţia în care în funcţia de Avocat al Poporului este ales un magistrat, rezervarea postului acestuia este obligatorie.
ART. 38
Regulamentul de organizare şi funcţionare a instituţiei Avocatul Poporului se aprobã de cãtre birourile permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, la propunerea Avocatului Poporului.

ANEXĂ


BIROURILE TERITORIALE ALE INSTITUŢIEI AVOCATUL POPORULUI

───────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Sediul Judeţele aflate în
biroului competenţã teritorialã
───────────────────────────────────────────────────────────────
1. Alba Iulia Alba, Sibiu, Hunedoara
2. Piteşti Argeş, Vâlcea
3. Bacãu Bacãu, Neamţ
4. Oradea Bihor, Satu Mare
5. Suceava Suceava, Botoşani
6. Braşov Braşov, Covasna
7. Bucureşti Cãlãraşi, Giurgiu, Ialomiţa,
Ilfov, Teleorman
8. Cluj-Napoca Cluj, Bistriţa-Nãsãud,
Maramureş, Sãlaj
9. Constanţa Constanţa, Tulcea
10. Craiova Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt
11. Galaţi Galaţi, Brãila, Vrancea
12. Iaşi Iaşi, Vaslui
13. Târgu Mureş Mureş, Harghita
14. Ploieşti Prahova, Buzãu, Dâmboviţa
15. Timişoara Timiş, Arad, Caraş-Severin
───────────────────────────────────────────────────────────────


----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016