Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 334 din 31 mai 2002 (*republicata*)  legea bibliotecilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 334 din 31 mai 2002 (*republicata*) legea bibliotecilor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 132 din 11 februarie 2005
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 593/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii bibliotecilor nr. 334/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.240 din 22 decembrie 2004, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Legea bibliotecilor nr. 334/2002 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 18 iunie 2002, şi a mai fost modificatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 59/2003 privind unele categorii de bunuri scutite de la plata datoriei vamale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 615 din 29 august 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 545/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 915 din 20 decembrie 2003 şi prin <>Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
În înţelesul prezentei legi, se considerã:
a) bibliotecã - instituţia, compartimentul sau structura specializatã al cãrei scop principal este de a constitui, a organiza, a prelucra, a dezvolta şi a conserva colecţii de cãrţi, publicaţii, alte documente specifice şi baze de date pentru a facilita utilizarea acestora în scop de informare, cercetare, educaţie sau recreere; în cadrul societãţii informaţionale biblioteca are rol de importanţã strategicã;
b) bibliotecã naţionalã - biblioteca învestitã cu achiziţionarea şi conservarea unui numãr de exemplare din toate documentele importante editate în ţarã, care funcţioneazã ca depozit legal;
c) bibliotecã universitarã - biblioteca aflatã prioritar în serviciul studenţilor, al cadrelor didactice şi al cercetãtorilor din universitãţi şi alte instituţii de învãţãmânt superior şi de cercetare care, în limitele prevãzute de regulamentul de organizare, poate funcţiona şi ca bibliotecã publicã;
d) bibliotecã specializatã - biblioteca destinatã în principal unei categorii de beneficiari sau colecţionãrii, cu prioritate, a unor tipuri de documente ori pentru a rãspunde necesitãţilor specifice organismului tutelar;
e) bibliotecã publicã - biblioteca de tip enciclopedic pusã în slujba unei comunitãţi locale sau judeţene;
f) bibliotecã şcolarã - biblioteca organizatã în cadrul unei instituţii de învãţãmânt preuniversitar, care se aflã cu precãdere în serviciul elevilor şi al cadrelor didactice din instituţia respectivã şi care, în limitele prevãzute de lege şi de regulamentul de organizare, poate funcţiona şi ca bibliotecã publicã.
ART. 2
(1) Dupã forma de constituire şi administrare a patrimoniului bibliotecile sunt de drept public sau de drept privat.
(2) Bibliotecile de drept public se înfiinţeazã şi se organizeazã în subordinea autoritãţilor administraţiei publice centrale sau locale, a altor autoritãţi publice ori instituţii şi funcţioneazã potrivit regulamentelor proprii aprobate de autoritãţile sau instituţiile tutelare.
(3) Bibliotecile de drept privat se înfiinţeazã, se organizeazã şi funcţioneazã în subordinea persoanelor juridice private sau a persoanelor fizice.
ART. 3
Dupã forma de organizare bibliotecile pot fi cu personalitate juridicã sau fãrã personalitate juridicã.
ART. 4
Dupã gradul de acces la colecţii şi servicii bibliotecile pot fi cu acces nelimitat sau cu acces limitat.
ART. 5
Dupã structura colecţiilor bibliotecile pot fi enciclopedice sau specializate.
ART. 6
(1) În bibliotecile de drept public accesul la colecţiile şi bazele de date proprii este gratuit.
(2) Bibliotecile de drept public pot oferi unele servicii, stabilite prin regulamente proprii de organizare şi funcţionare, în condiţiile legii, pe bazã de tarife, cu avizul autoritãţii tutelare.
ART. 7
Bibliotecile de drept public pot fi desfiinţate în cazul încetãrii activitãţii autoritãţilor sau instituţiilor care le-au înfiinţat sau finanţat, numai în condiţiile preluãrii patrimoniului lor de cãtre o altã bibliotecã de drept public, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
ART. 8
(1) Bibliotecile de drept public sunt finanţate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, iar fondurile de finanţare se nominalizeazã distinct în bugetele proprii sau ale instituţiilor tutelare.
(2) Bibliotecile pot fi finanţate şi de alte persoane juridice de drept public sau privat, precum şi de persoane fizice, prin donaţii, sponsorizãri sau alte surse legale de venituri.
(3) Bibliotecile de drept privat pot fi susţinute financiar, pe bazã de programe sau proiecte, şi de la bugetul de stat sau de la bugetele autoritãţilor locale, dacã se angajeazã sã aibã o activitate specificã bibliotecilor de drept public.

CAP. II
Sistemul naţional de biblioteci

ART. 9
(1) Sistemul naţional de biblioteci este parte integrantã a sistemului informaţional naţional şi se constituie din totalitatea bibliotecilor de drept public şi din bibliotecile de drept privat, care au activitãţi specifice celor de drept public, având ca scop realizarea coordonatã a împrumutului bibliotecar naţional şi internaţional, gestionarea sistemicã a informaţiei, realizarea Catalogului naţional partajat şi a Bibliotecii naţionale virtuale.
(2) Bibliotecile de drept public pot realiza consorţii sau alte forme de cooperare interbibliotecarã în vederea achiziţiei de documente specifice şi a dezvoltãrii serviciului de lecturã publicã.
ART. 10
Sistemul naţional de biblioteci, în raport cu funcţiile şi atribuţiile acestora, este structurat astfel:
a) Biblioteca Naţionalã a României;
b) Biblioteca Academiei Române;
c) biblioteci universitare;
d) biblioteci specializate;
e) biblioteci publice;
f) biblioteci şcolare.

SECŢIUNEA A
Biblioteca Naţionalã a României

ART. 11
Biblioteca Naţionalã a României este bibliotecã de drept public cu personalitate juridicã, în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor.
ART. 12
(1) Biblioteca Naţionalã a României îndeplineşte urmãtoarele funcţii specifice:
a) conservã, cerceteazã, dezvoltã şi pune în valoare patrimoniul de documente deţinute în colecţiile sale;
b) organizeazã Depozitul legal, potrivit legii;
c) depisteazã, colecţioneazã, organizeazã, conservã şi pune în valoare Fondul Documenta Romaniae, constituit din tipãrituri şi alte categorii de documente apãrute în strãinãtate, referitoare la România şi poporul român, publicaţii ale autorilor români apãrute în strãinãtate în orice limbã, publicaţii în limba românã ale autorilor strãini apãrute în strãinãtate;
d) organizeazã şi gestioneazã Rezerva naţionalã de publicaţii;
e) în calitate de centru naţional de schimb realizeazã evidenţa centralizatã şi statistica schimburilor internaţionale de publicaţii;
f) în calitate de centru naţional metodologic elaboreazã şi coordoneazã metodologia împrumutului interbibliotecar intern şi internaţional, avizatã de Comisia Naţionalã a Bibliotecilor;
g) în calitate de centru naţional de patologie şi restaurare a publicaţiilor coordoneazã activitatea din aceste domenii;
h) îndeplineşte şi alte atribuţii specifice, potrivit regulamentului de organizare şi funcţionare.
(2) Biblioteca Naţionalã a României funcţioneazã pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare aprobat prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
ART. 13
În subordinea Bibliotecii Naţionale a României funcţioneazã Oficiul Naţional Bibliografic şi de Informatizare a Bibliotecilor, cu urmãtoarele atribuţii:
a) realizeazã controlul bibliografic naţional ca parte a controlului bibliografic universal;
b) elaboreazã Bibliografia naţionalã curentã pentru toate categoriile de documente;
c) elaboreazã, gestioneazã şi actualizeazã Catalogul colectiv naţional al publicaţiilor româneşti şi strãine, prin participarea contractualã a bibliotecilor din România;
d) atribuie numãrul internaţional standard pentru cãrţi (ISBN), pentru publicaţii seriale (ISSN), pentru alte categorii de documente şi realizeazã catalogarea înaintea publicãrii (CIP).
ART. 14
Oficiul Naţional Bibliografic şi de Informatizare a Bibliotecilor se finanţeazã de la bugetul de stat şi din resurse extrabugetare prevãzute în bugetul Bibliotecii Naţionale a României.

SECŢIUNEA B
Biblioteca Academiei Române

ART. 15
Biblioteca Academiei Române este bibliotecã de drept public cu personalitate juridicã şi statut de bibliotecã naţionalã, care funcţioneazã în subordinea Academiei Române.
ART. 16
Biblioteca Academiei Române îndeplineşte urmãtoarele funcţii:
a) colecţioneazã, organizeazã şi pune în valoare colecţii naţionale specifice;
b) elaboreazã şi editeazã Bibliografia naţionalã retrospectivã pentru toate categoriile de documente;
c) realizeazã schimbul internaţional de publicaţii cu publicaţiile Academiei Române;
d) coordoneazã din punct de vedere metodologic activitatea celorlalte biblioteci din reţeaua Academiei Române;
e) beneficiazã de prevederile legii privind Depozitul legal;
f) achiziţioneazã cu prioritate, din ţarã şi din strãinãtate, documente specifice de importanţã deosebitã pentru identitatea culturalã şi naţionalã;
g) alte atribuţii specifice potrivit Statutului Academiei Române şi regulamentului propriu de organizare şi funcţionare.

SECŢIUNEA C
Biblioteci universitare

ART. 17
Bibliotecile universitare sunt biblioteci de drept public sau de drept privat, care au ca utilizatori principali studenţii, cadrele didactice şi cercetãtorii din instituţiile de învãţãmânt superior.
ART. 18
Din categoria bibliotecilor universitare fac parte:
a) bibliotecile centrale universitare, care sunt biblioteci de drept public, de importanţã naţionalã, cu personalitate juridicã, subordonate Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, finanţate de cãtre acesta;
b) bibliotecile instituţiilor de învãţãmânt superior de stat sau privat, care sunt subordonate senatelor acestor instituţii şi finanţate din bugetul acestora.
ART. 19
Bibliotecile universitare sunt parte integrantã a sistemului naţional de învãţãmânt şi participã la procesul de instruire, formare şi educaţie, precum şi la activitatea de cercetare din instituţiile de învãţãmânt superior.

SECŢIUNEA D
Biblioteci specializate

ART. 20
Instituţiile academice şi de cercetare, autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, instituţiile publice, unitãţile militare, agenţii economici şi celelalte persoane juridice de drept public sau privat pot înfiinţa şi pot organiza biblioteci specializate.
ART. 21
Bibliotecile specializate sunt biblioteci de drept public sau privat şi sunt finanţate de cãtre autoritãţile, instituţiile sau celelalte persoane juridice care le tuteleazã.

SECŢIUNEA E
Biblioteci publice

ART. 22
(1) Bibliotecile publice sunt biblioteci de drept public sau privat, destinate tuturor membrilor unei comunitãţi locale ori zonale.
(2) Bibliotecile publice asigurã egalitatea accesului la informaţii şi la documentele necesare informãrii, educaţiei permanente şi dezvoltãrii personalitãţii utilizatorilor, fãrã deosebire de statut social sau economic, vârstã, sex, apartenenţã politicã, religie ori naţionalitate.
ART. 23
Din categoria bibliotecilor publice fac parte:
a) Biblioteca Metropolitanã Bucureşti;
b) bibliotecile judeţene;
c) bibliotecile municipale şi orãşeneşti;
d) bibliotecile comunale.
ART. 24
Biblioteca Metropolitanã Bucureşti, succesoare a Bibliotecii Municipale "Mihail Sadoveanu" din Bucureşti, este bibliotecã de drept public cu personalitate juridicã şi funcţioneazã în subordinea Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
ART. 25
Biblioteca Metropolitanã Bucureşti exercitã funcţia de bibliotecã publicã şi de depozit local pentru municipiul Bucureşti, de bibliotecã judeţeanã pentru judeţul Ilfov, precum şi de centru de informare şi documentare în domeniul biblioteconomiei pentru bibliotecile publice din România, având urmãtorul obiect de activitate:
a) colecţioneazã şi achiziţioneazã toate categoriile de documente necesare organizãrii activitãţii de lecturã, informare, documentare şi educaţie permanentã în toate sectoarele Capitalei, prin filiale şi biblioteci mobile, precum şi publicaţiile de specialitate din ţarã şi din strãinãtate, în vederea informãrii bibliotecilor publice din România;
b) elaboreazã şi editeazã Bibliografia retrospectivã şi curentã a muncipiului Bucureşti, alte publicaţii de specialitate, alcãtuieşte baze de date şi asigurã servicii de informare comunitarã;
c) colecţioneazã, conservã şi valorificã fondul de documente specifice cu scopul protejãrii patrimoniului culturii scrise a municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov.
ART. 26
(1) Activitatea Bibliotecii Metropolitane Bucureşti este finanţatã integral din bugetul municipiului Bucureşti.
(2) Consiliile locale ale sectoarelor pot finanţa programe culturale, lucrãri de investiţii şi cheltuieli materiale pentru filialele aflate pe teritoriul sectorului respectiv.
ART. 27
(1) Bibliotecile judeţene sunt biblioteci de drept public cu personalitate juridicã.
(2) Bibliotecile judeţene se organizeazã şi funcţioneazã în toate municipiile reşedinţã de judeţ, în subordinea consiliilor judeţene.
ART. 28
Bibliotecile judeţene au urmãtoarele atribuţii principale:
a) colecţioneazã toate categoriile de documente strict necesare organizãrii activitãţii de informare şi lecturã la nivelul comunitãţii locale;
b) coordoneazã activitatea bibliotecilor publice de pe raza judeţului în care îşi desfãşoarã activitatea;
c) elaboreazã bibliografia localã curentã, alcãtuiesc baza de date şi asigurã servicii de informare comunitarã;
d) îndeplinesc şi funcţia de biblioteci municipale pentru municipiile reşedinţã de judeţ.
ART. 29
Activitatea bibliotecilor judeţene se finanţeazã din bugetul judeţului respectiv.
ART. 30
(1) Bibliotecile municipale şi orãşeneşti sunt biblioteci de drept public cu sau fãrã personalitate juridicã.
(2) Consiliile locale ale municipiilor reşedinţã de judeţ pot finanţa programe culturale, lucrãri de investiţii şi cheltuieli materiale pentru biblioteca judeţeanã respectivã.
ART. 31
Bibliotecile municipale şi orãşeneşti organizeazã activitatea de lecturã şi oferã servicii de documentare şi informare comunitarã.
ART. 32
Activitatea bibliotecilor municipale şi orãşeneşti se finanţeazã din bugetul municipiilor şi oraşelor pe raza cãrora funcţioneazã.
ART. 33
Bibliotecile comunale se organizeazã şi funcţioneazã în toate centrele de comunã, în subordinea consiliilor locale, şi sunt finanţate din bugetele acestora.
ART. 34
Consiliile locale pot organiza în şcolile sãteşti filiale sau puncte de servicii ale bibliotecilor publice comunale.
ART. 35
Persoanele fizice sau juridice române ori strãine pot înfiinţa şi finanţa biblioteci publice de drept privat pe teritoriul României, pe baza metodologiei elaborate de Comisia Naţionalã a Bibliotecilor.

SECŢIUNEA F
Biblioteci şcolare

ART. 36
Din reţeaua bibliotecilor şcolare fac parte:
a) Biblioteca Pedagogicã Naţionalã "I. C. Petrescu" din Bucureşti, bibliotecã de drept public, de importanţã naţionalã, cu personalitate juridicã, subordonatã Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii; aceasta participã la programul de specializare a personalului didactic din învãţãmântul preşcolar, primar, gimnazial, liceal şi postliceal şi asigurã îndrumarea metodologicã pentru bibliotecile caselor corpului didactic şi pentru bibliotecile şcolare;
b) bibliotecile caselor corpului didactic, biblioteci de drept public fãrã personalitate juridicã, care îndeplinesc funcţii de informare şi documentare pentru personalul didactic din învãţãmântul preuniversitar şi sunt subordonate inspectoratelor şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti;
c) bibliotecile şcolare, biblioteci de drept public sau de drept privat, care funcţioneazã în unitãţile de învãţãmânt preşcolar, primar, gimnazial, liceal, postliceal şi profesional, precum şi în cadrul altor structuri şcolare.
ART. 37
Bibliotecile şcolare sunt parte integrantã a procesului de instruire, formare şi educare.
ART. 38
Finanţarea bibliotecilor şcolare se face din bugetul anual al instituţiilor de învãţãmânt de stat sau privat în cadrul cãrora funcţioneazã.

CAP. III
Patrimoniul bibliotecilor

ART. 39
(1) Colecţiile bibliotecilor pot fi formate din urmãtoarele categorii de documente:
a) cãrţi;
b) publicaţii seriale;
c) manuscrise;
d) microformate;
e) documente cartografice;
f) documente de muzicã tipãrite;
g) documente audiovizuale;
h) documente grafice;
i) documente electronice;
j) documente fotografice sau multiplicate prin prelucrãri fizico-chimice;
k) documente arhivistice;
l) alte categorii de documente, indiferent de suportul material.
(2) Colecţiile pot cuprinde şi alte documente, nespecifice bibliotecilor, istoriceşte constituite sau provenite din donaţii.
ART. 40
(1) Documentele aflate în colecţiile bibliotecilor, care au statut de bunuri culturale comune sau care au fost clasate în categoria bunurilor culturale care fac parte din patrimoniul cultural naţional mobil, nu sunt mijloace fixe şi sunt evidenţiate, gestionate şi inventariate în condiţiile legii.
(2) Eliminarea documentelor din colecţii se aplicã numai bunurilor culturale comune, uzate fizic sau moral, dupã o perioadã de minimum 6 luni de la achiziţie, prin hotãrârea conducerii bibliotecii.
(3) Evidenţa documentelor se face în sistem tradiţional şi informatizat, astfel:
a) evidenţa globalã, prin registrul de mişcare a fondurilor (R.M.F.);
b) evidenţa individualã, prin registrul de inventar (R.I.), cu numerotare de la 1 la infinit;
c) evidenţa periodicelor, trimestrial sau anual, prin constituirea lor în unitãţi de inventar;
d) evidenţa analiticã, pe fişe însoţite de imagini foto pentru bunurile culturale constituite în gestiuni şi care fac parte din patrimoniul cultural naţional mobil.
(4) Evidenţa globalã şi individualã realizatã în sistem informatizat cuprinde descrierea completã, conform I.S.B.D.
(5) Bibliotecarii nu sunt obligaţi sã constituie garanţii gestionare, dar ei rãspund material pentru lipsurile din inventar care depãşesc procentul de pierdere naturalã stabilit potrivit legii.
(6) Documentele, bunuri culturale comune, gãsite lipsã din inventar, se recupereazã fizic, prin înlocuirea cu documente identice, sau valoric, prin achitarea valorii de inventar a documentelor, actualizatã cu aplicarea coeficientului de inflaţie la zi, la care se adaugã o sumã echivalentã cu de 1-5 ori faţã de preţul astfel calculat.
(7) Bunurile culturale de patrimoniu lipsã la inventar se recupereazã fizic; în cazul în care acest lucru nu este posibil, se recupereazã valoric la preţul pieţei plus o penalizare de minimum 10% din cost, pe baza hotãrârii Comisiei Naţionale a Bibliotecilor.
(8) Documentele specifice bibliotecilor se inventariazã periodic astfel:
a) fondul care cuprinde pânã la 10.000 de documente - o datã la 4 ani;
b) fondul cuprins între 10.001-50.000 de documente - o datã la 6 ani;
c) fondul cuprins între 50.001-100.000 de documente - o datã la 8 ani;
d) fondul cuprins între 100.001-1.000.000 de documente - o datã la 10 ani;
e) peste 1.000.000 de documente - o datã la 15 ani.
(9) În caz de predare/preluare a gestiunii fondului de documente, precum şi în caz de forţã majorã se procedeazã la verificarea integralã a inventarului.
(10) În cazuri de forţã majorã, incendii, calamitãţi naturale etc., conducerea bibliotecii dispune scoaterea din evidenţã a documentelor distruse.
(11) Bibliotecile publice sunt obligate sã îşi dezvolte periodic colecţiile de documente, prin achiziţionarea de titluri din producţia editorialã curentã.
(12) Creşterea anualã a colecţiilor din bibliotecile publice trebuie sã fie de minimum 50 de documente specifice la 1.000 de locuitori.
(13) Colecţia din biblioteca publicã trebuie sã asigure cel puţin un document specific pe cap de locuitor.
ART. 41
(1) Colecţiile bibliotecilor se constituie şi se dezvoltã prin transfer, schimb interbibliotecar naţional şi internaţional, donaţii, legate şi sponsorizãri, precum şi prin achiziţionarea unor servicii culturale de bibliotecã, respectiv achiziţionarea de documente specifice, publicaţii, cãrţi vechi şi din producţia editorialã curentã, indiferent de valoarea lor şi de suportul pe care au fost înregistrate sau fixate, cu respectarea principiilor utilizãrii eficiente a fondurilor publice, a transparenţei şi a tratamentului egal, în condiţiile legii.
(2) Dotãrile se asigurã prin finanţarea de cãtre autoritãţile tutelare, precum şi prin transferuri, donaţii şi sponsorizãri; donaţiile şi sponsorizãrile din strãinãtate sunt scutite de taxe vamale şi de T.V.A.*)
----------
*) Conform <>art. 161 alin. (7) lit. i) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, referirile la taxa pe valoarea adãugatã din cadrul acestui alineat rãmân în vigoare pânã la data de 31 decembrie 2006.

ART. 42
(1) Colecţiile bibliotecilor se pãstreazã în depozite şi/sau în sãli cu acces liber special amenajate, asigurându-se condiţii de conservare şi securitate adecvate.
(2) Autoritãţile şi instituţiile publice tutelare controleazã şi asigurã condiţii optime de pãstrare a colecţiilor şi de acces la acestea.
ART. 43
(1) Pentru sprijinirea procesului de dezvoltare a colecţiilor de bibliotecã şi a dotãrii bibliotecilor cu echipamente tehnice, mobilier, tipizate de bibliotecã şi consumabile, începând cu anul 2003 se înfiinţeazã Oficiul Naţional de Servicii pentru Biblioteci.
(2) Oficiul Naţional de Servicii pentru Biblioteci este instituţie de drept public, cu personalitate juridicã, în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor, finanţatã în primii 2 ani de funcţionare prin subvenţii de la bugetul de stat şi din venituri extrabugetare, dupã care se va finanţa exclusiv din resurse extrabugetare.
(3) Modalitatea de organizare şi funcţionare a Oficiului Naţional de Servicii pentru Biblioteci este stabilitã prin hotãrâre a Guvernului, emisã în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.

CAP. IV
Personalul bibliotecilor

ART. 44
(1) Personalul bibliotecilor se compune din:
a) personal de specialitate;
b) personal administrativ;
c) personal de întreţinere.
(2) În categoria personalului de specialitate din biblioteci se includ: bibliotecarii, bibliografii, cercetãtorii, redactorii, documentariştii, conservatorii, restauratorii, inginerii de sistem, informaticienii, operatorii, analiştii, custozii, mânuitorii, depozitarii şi alte funcţii de profil.
(3) Personalul de specialitate din reţeaua de biblioteci a Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii are statut de personal didactic auxiliar.
(4) Organigrama bibliotecii se aprobã de cãtre autoritatea sau instituţia tutelarã.
ART. 45
(1) Angajarea personalului de specialitate din bibliotecile finanţate din fonduri publice, cu personalitate juridicã, se realizeazã prin concurs organizat de conducerea bibliotecii, potrivit legii; din comisiile de concurs vor face parte şi reprezentanţi ai bibliotecilor, cu rol de coordonare metodologicã.
(2) Angajarea personalului de specialitate din bibliotecile finanţate din fonduri publice, fãrã personalitate juridicã, se realizeazã prin concurs organizat de autoritatea tutelarã; din comisiile de concurs va face parte şi reprezentantul bibliotecii, cu rol de coordonare metodologicã.
(3) Nomenclatorul de funcţii şi criteriile de normare a resurselor umane în bibliotecile publice sunt prevãzute în anexa la prezenta lege.
(4) Pentru bibliotecile din învãţãmânt şi bibliotecile specializate, nomenclatorul de funcţii şi criteriile de normare vor fi elaborate corelat cu prevederile anexei, în termen de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi, şi vor fi aprobate prin ordin al ministrului de resort.
ART. 46
Angajarea personalului administrativ şi de întreţinere stabilit prin organigrama bibliotecii se realizeazã în conformitate cu prevederile legale.
ART. 47
Atribuţiile şi competenţele personalului din biblioteci se stabilesc prin fişa postului, conform structurii organizatorice, programelor de activitate şi sarcinilor de serviciu elaborate de cãtre directorul general sau de director, respectiv de cãtre bibliotecarul responsabil, pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare a bibliotecii.
ART. 48
Promovarea, sancţionarea, eliberarea din funcţie şi destituirea personalului din biblioteci se realizeazã în conformitate cu prevederile legale; în cazul bibliotecilor fãrã personalitate juridicã se va solicita şi avizul bibliotecii, cu rol de coordonare metodologicã.
ART. 49
Pregãtirea personalului de specialitate din biblioteci se asigurã de cãtre Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, cu consultarea asociaţiilor profesionale de profil, prin: cursuri opţionale, la nivel liceal, învãţãmânt postliceal, învãţãmânt superior de lungã şi scurtã duratã, inclusiv învãţãmânt la distanţã, cursuri postuniversitare, programe de masterat şi doctorat, precum şi prin alte forme de pregãtire profesionalã.
ART. 50
(1) Conducerea bibliotecii de drept public şi ordonatorul principal de credite sunt obligaţi sã asigure formarea profesionalã continuã a personalului de specialitate, alocând în acest scop minimum 5% din totalul cheltuielilor de personal prevãzute prin buget.
(2) Programele de formare profesionalã continuã cuprind: management şi marketing de bibliotecã, sociologia lecturii, informare ştiinţificã de specialitate, pregãtire metodicã, documentare în domeniul legislaţiei generale şi al legislaţiei specifice, activitãţi practice şi de educaţie permanentã.
(3) Cursurile de formare profesionalã continuã a personalului din bibliotecile de drept public se organizeazã, în condiţiile legii, de cãtre Biblioteca Naţionalã a României, Biblioteca Academiei Române, Biblioteca Pedagogicã Naţionalã "I.C. Petrescu", bibliotecile universitare, Biblioteca Metropolitanã Bucureşti şi bibliotecile judeţene, centrele pentru formare profesionalã continuã ale Ministerului Culturii şi Cultelor şi Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, precum şi de cãtre asociaţiile profesionale de profil. Metodologia, criteriile de autorizare a instituţiilor în domeniul formãrii profesionale continue a personalului din bibliotecile de drept public, precum şi modalitãţile de examinare finalã şi certificare a pregãtirii profesionale sunt elaborate, în condiţiile legii, de cãtre Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi Ministerul Culturii şi Cultelor, cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei.
ART. 51
(1) Personalul din bibliotecile de drept public, care are în responsabilitate colecţii cu acces liber şi/sau destinate împrumutului la domiciliu, beneficiazã de un coeficient anual de 0,3% scãdere din totalul fondului inventariat, reprezentând pierdere naturalã datoratã unor cauze care nu puteau fi înlãturate ori în alte asemenea cazuri în care pagubele au fost provocate din riscul minimal normal al serviciului.
(2) Bibliotecile pot asigura utilizatorilor, la cererea acestora, accesul la serviciile lor pe parcursul întregii sãptãmâni, cu plata personalului, conform legii.
(3) Personalul din biblioteci care lucreazã în depozite de carte, colecţii care includ bunuri ce fac parte din patrimoniul cultural naţional mobil, laboratoare de restaurare şi conservare a cãrţii sau cei care asigurã servicii de împrumut la domiciliu ori în spitale, aziluri de bãtrâni şi în orfelinate beneficiazã, pentru condiţii periculoase sau vãtãmãtoare, de un spor de pânã la 15% din salariul de bazã, care face parte din acesta.
(4) Personalul cu o vechime neîntreruptã de 10 ani în oricare dintre bibliotecile de drept public beneficiazã de un spor de fidelitate de 15% din salariul de bazã, care face parte din acesta.
(5) Personalul din biblioteci beneficiazã, pentru suprasolicitare neuropsihicã, de un spor de 5% din salariul de bazã, care face parte din acesta, pentru fiecare treaptã/gradaţie profesionalã deţinutã.
(6) Personalul de specialitate şi administrativ din biblioteci, care lucreazã pentru efectuarea serviciului lecturii publice, potrivit programului stabilit de conducerea instituţiei, în zilele de sâmbãtã şi duminicã, precum şi în zilele de sãrbãtoare legalã, beneficiazã de un spor de 100% pentru timpul de lucru efectuat, precum şi de asigurarea repausului legal.
(7) Personalul din biblioteci beneficiazã de distincţii şi premii în condiţiile legii, la recomandarea conducerii bibliotecilor.

CAP. V
Conducerea bibliotecilor

ART. 52
Conducerea bibliotecilor este asiguratã dupã cum urmeazã:
a) în cazul bibliotecilor cu personalitate juridicã, de cãtre un director general sau director, care poate avea unul sau mai mulţi adjuncţi;
b) în cazul bibliotecilor fãrã personalitate juridicã şi/sau al filialelor, de un director sau de un bibliotecar responsabil, cu funcţia de şef de serviciu sau şef de birou, având dreptul la indemnizaţia de conducere corespunzãtoare, potrivit prevederilor legale.
ART. 53
Conducerea serviciilor, laboratoarelor şi a birourilor din biblioteci este asiguratã de un şef de serviciu, şef de laborator, respectiv de un şef de birou, având dreptul la indemnizaţie de conducere, potrivit prevederilor legale.
ART. 54
(1) În cadrul bibliotecilor de drept public cu personalitate juridicã funcţioneazã consilii de administraţie, cu rol consultativ.
(2) Consiliul de administraţie este condus de directorul general sau de director, în calitate de preşedinte, şi este format din maximum 11 membri, astfel: director general sau director, directori adjuncţi, contabil-şef şi reprezentanţi ai principalelor compartimente ale bibliotecii, desemnaţi prin decizie a directorului general, respectiv a directorului, precum şi un reprezentant al autoritãţii tutelare, desemnat de aceasta.
(3) Consiliul de administraţie al bibliotecii funcţioneazã în baza regulamentului de organizare şi funcţionare a bibliotecii.
ART. 55
(1) În cadrul bibliotecilor de drept public, cu sau fãrã personalitate juridicã, poate funcţiona un consiliu ştiinţific cu rol consultativ în dezvoltarea colecţiilor, în domeniul cercetãrii ştiinţifice şi al activitãţilor culturale.
(2) Consiliul ştiinţific este format din maximum 9 membri, cuprinzând bibliotecari, specialişti în domeniul informatizãrii bibliotecilor, al activitãţii culturale şi ştiinţifice, numiţi prin decizie a directorului general sau a directorului, iar în cazul bibliotecilor fãrã personalitate juridicã, prin decizie a autoritãţii tutelare, la propunerea bibliotecarului responsabil.
ART. 56
Numirea, promovarea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie a directorilor generali, directorilor şi a directorilor adjuncţi din bibliotecile publice judeţene, respectiv din Biblioteca Metropolitanã Bucureşti, se realizeazã, în condiţiile legii, de cãtre autoritatea tutelarã, cu votul a douã treimi din numãrul total al membrilor consiliilor judeţene, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, şi cu avizul Comisiei Naţionale a Bibliotecilor.
ART. 57
(1) Numirea, promovarea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie a directorilor generali, directorilor şi a directorilor adjuncţi din bibliotecile centrale universitare se realizeazã de cãtre Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, în condiţiile legii.
(2) Directorii generali ai bibliotecilor centrale universitare trebuie sã fie cadre didactice universitare, având cel puţin gradul de conferenţiar universitar.
(3) Numirea, promovarea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie a directorilor generali, directorilor, directorilor adjuncţi şi bibliotecarilor responsabili din celelalte biblioteci de învãţãmânt se realizeazã de cãtre autoritatea tutelarã, în condiţiile legii.
ART. 58
Directorul general sau directorul, respectiv bibliotecarul responsabil, rãspunde de organizarea şi funcţionarea bibliotecii sau filialei pe baza organigramei, statului de funcţii şi regulamentului de organizare şi funcţionare a instituţiei, elaborate în condiţiile legii şi avizate de cãtre autoritãţile tutelare şi de bibliotecile cu rol de coordonare metodologicã, în cazul bibliotecilor de drept public.

CAP. VI
Comisia Naţionalã a Bibliotecilor

ART. 59
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi se înfiinţeazã Comisia Naţionalã a Bibliotecilor, denumitã în continuare Comisie, autoritatea naţionalã ştiinţificã şi de decizie pentru bibliotecile de drept public, cu personalitate juridicã, sub autoritatea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii şi a Ministerului Culturii şi Cultelor.
ART. 60
(1) Comisia este formatã din specialişti recunoscuţi în domeniul bibliotecilor, propuşi de cãtre:
a) Ministerul Culturii şi Cultelor - 6 membri;
b) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii - 6 membri;
c) Academia Românã - 2 membri;
d) asociaţiile profesionale de profil - 3 membri.
(2) La propunerea preşedintelui Comisiei, Ministerul Culturii şi Cultelor angajeazã, cu contract de muncã pe perioadã determinatã, un numãr de 5-10 specialişti şi/sau încheie contracte de parteneriat public-privat cu firme specializate pentru consultanţã şi optimizare, în vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite în baza acordurilor convenite cu Uniunea Europeanã, precum şi a cerinţelor de aliniere la standardele europene.
(3) Reprezentanţii ministerelor prevãzute la lit. a) şi b) în Comisie se stabilesc dupã cum urmeazã:
a) Ministerul Culturii şi Cultelor: Biblioteca Naţionalã a României, Biblioteca Metropolitanã Bucureşti, Biblioteca Judeţeanã "Octavian Goga" din Cluj-Napoca, Biblioteca Judeţeanã "Gh. Asachi" din Iaşi, Biblioteca Judeţeanã Constanţa, un reprezentant al compartimentului de specialitate din minister;
b) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii: Biblioteca Centralã Universitarã din Bucureşti, Biblioteca Centralã Universitarã "Lucian Blaga" din Cluj-Napoca, Biblioteca Centralã Universitarã "Mihai Eminescu" din Iaşi, Biblioteca Centralã Universitarã "Eugen Todoran" din Timişoara, Biblioteca Pedagogicã Naţionalã "I.C. Petrescu" din Bucureşti, reprezentantul compartimentului de specialitate din minister.
(4) Membrii Comisiei au mandat pe o perioadã de 4 ani şi sunt confirmaţi prin ordin comun al celor doi miniştri, în baza propunerilor formulate de instituţiile şi asociaţiile menţionate la alin. (1).
(5) Preşedintele şi secretarul Comisiei sunt aleşi dintre membrii acesteia, cu votul majoritãţii simple.
(6) Comisia îşi desfãşoarã activitatea în baza unui regulament propriu de organizare şi funcţionare aprobat prin ordin comun al celor doi miniştri.
(7) Comisia poate alege, ca membri asociaţi, specialişti din ţarã sau din strãinãtate, personalitãţi ştiinţifice de prestigiu în domeniu, propuşi de preşedinte şi validaţi cu votul majoritãţii simple.
(8) Comisia îşi poate constitui secţiuni formate din specialişti consacraţi pe domenii, conduse de un preşedinte ales din rândul membrilor acestora.
(9) Deciziile Comisiei se iau cu majoritatea simplã a voturilor şi sunt promulgate prin ordin comun al celor doi miniştri, în termen de maximum 30 de zile. Nesemnarea ordinului comun în cadrul acestui termen de cãtre unul dintre cei doi miniştri presupune acordul tacit al acestuia pentru respectivul act normativ, în cazul în care nu existã un dezacord scris, acesta putând fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(10) Secretariatul Comisiei este asigurat de un personal desemnat de şefii compartimentelor de specialitate din cele douã ministere, în raport cu volumul activitãţii bibliotecilor din subordine şi coordonat nemijlocit de secretarul comisiei; sediul oficial al Comisiei este asigurat de cãtre Ministerul Culturii şi Cultelor.
ART. 61
(1) Mijloacele de finanţare necesare funcţionãrii Comisiei sunt asigurate din bugetele proprii de cãtre instituţiile şi asociaţiile reprezentate, potrivit numãrului de membri desemnaţi.
(2) Indemnizaţia preşedintelui Comisiei reprezintã 20%, a secretarului, 15% şi a unui membru, 10% din salariul secretarului de stat şi se acordã o singurã datã pe lunã, indiferent de numãrul şedinţelor organizate.
ART. 62
Comisia are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã strategia, programele şi emite instrucţiuni şi norme metodologice pentru sistemul naţional de biblioteci;
b) coordoneazã activitatea de informare şi documentare din sistemul naţional de biblioteci, elaboreazã programe şi metodologii privind informatizarea sistemului naţional de biblioteci, precum şi strategia şi programul de realizare pentru Catalogul naţional electronic, Biblioteca naţionalã virtualã şi alte proiecte naţionale;
c) avizeazã programele de cercetare în domeniul biblioteconomiei, istoriei cãrţii şi ştiinţei informãrii;
d) avizeazã metodologiile, normele, normativele şi reglementãrile din domeniul protejãrii bunurilor culturale de patrimoniu din biblioteci, care se aprobã prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetãrii şi al ministrului culturii şi cultelor;
e) elaboreazã standarde privitoare la suprafaţa minimã a bibliotecilor finanţate din fonduri publice, care nu poate fi sub 0,05 mp pentru un locuitor, în localitãţile cu o populaţie de pânã la 10.000 de locuitori, şi sub 0,015 mp pentru un locuitor, în localitãţile cu o populaţie de peste 10.000 de locuitori;
f) elaboreazã norme privitoare la funcţionarea bibliotecilor publice din oraşe şi municipii, instituţii care trebuie sã organizeze filiale specializate pentru copii, tineret şi adulţi, cu fond enciclopedic, şi sã înfiinţeze o filialã la minimum 25.000 de locuitori;
g) hotãrãşte clasarea, neclasarea şi declasarea bunurilor culturale de patrimoniu din biblioteci, în condiţiile legii;
h) stabileşte standardele şi acrediteazã specialiştii şi experţii din domeniul protejãrii, evaluãrii şi restaurãrii bunurilor culturale de patrimoniu din biblioteci;
i) avizeazã norme de evaluare a bunurilor culturale de patrimoniu din biblioteci;
j) avizeazã studiile de fundamentare pentru instituirea şi delimitarea zonelor de protecţie a bibliotecilor;
k) stabileşte prioritãţile lucrãrilor de restaurare a bunurilor culturale de patrimoniu din biblioteci;
l) elaboreazã metodologia sistemului de statisticã a bibliotecilor;
m) stabileşte criteriile specifice de selecţie a personalului şi de ocupare a funcţiilor de conducere şi de specialitate din biblioteci;
n) avizeazã norme de organizare şi funcţionare a bibliotecilor;
o) avizeazã metodologia de evaluare profesionalã, de formare continuã şi de certificare a personalului de specialitate din biblioteci;
p) propune programe şi cursuri de specialitate în domeniul biblioteconomiei şi ştiinţei informãrii, istoriei cãrţii, conservãrii şi restaurãrii documentelor de bibliotecã, precum şi în domeniul patrimoniului cultural mobil;
r) avizeazã instrucţiuni şi norme metodologice privind evidenţa, prelucrarea, comunicarea şi utilizarea documentelor şi bunurilor culturale din colecţiile bibliotecilor;
s) elaboreazã metodologia de organizare a inspecţiei în biblioteci, cu scopul de a stabili nivelul de dezvoltare a bibliotecilor în raport cu strategiile şi standardele naţionale, de a propune soluţii de impulsionare a dezvoltãrii şi de a sprijini procesul decizional de la nivelul administraţiei centrale şi locale;
t) organizeazã şi supune avizãrii Ministerului Culturii şi Cultelor, precum şi Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii Corpul de inspecţie format din 7-13 membri, precum şi fondurile financiare necesare funcţionãrii acestuia;
u) elaboreazã regulamentul de acordare a unor decoraţii, ordine, medalii, titluri şi premii, potrivit legii, pentru personalul de specialitate din biblioteci;
v) elaboreazã raportul anual privind starea sistemului naţional de biblioteci, pe baza rapoartelor statistice primite de la unitãţile de profil din teritoriu;
w) urmãreşte aplicarea deciziilor sale de cãtre toate instituţiile de drept public din domeniu.

CAP. VII
Drepturile şi obligaţiile utilizatorilor

ART. 63
Accesul utilizatorilor la colecţiile şi serviciile oricãrei biblioteci de drept public sau privat se face în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare a acesteia, elaborat în corelaţie cu prevederile legale referitoare la protecţia patrimoniului cultural naţional, la drepturile de autor şi drepturile conexe.
ART. 64
Pentru a facilita accesul utilizatorilor la colecţiile şi la serviciile oferite bibliotecile întocmesc cataloage, efectueazã cercetãri documentare, elaboreazã bibliografii, sinteze, lucrãri de informare documentarã şi alte instrumente specifice, constituie şi gestioneazã baze de date, organizeazã secţii şi filiale, servicii de împrumut şi consultare pe loc a documentelor de bibliotecã, precum şi alte servicii.
ART. 65
În cadrul bibliotecilor publice sumele rezervate pentru achiziţii de cãrţi şi publicaţii seriale în limba minoritãţilor se stabilesc astfel încât sã corespundã proporţiei pe care o reprezintã minoritatea în cadrul comunitãţii.
ART. 66
Bibliotecile de drept public pot organiza servicii speciale pentru persoanele cu handicap vizual, precum şi servicii la domiciliu pentru persoanele cu handicap locomotor.
ART. 67
(1) Nerestituirea la termen a documentelor de bibliotecã împrumutate de cãtre utilizatori se sancţioneazã cu plata unei sume aplicatã gradual, pânã la 50% din valoarea medie de achiziţie a documentelor de bibliotecã din anul precedent.
(2) Distrugerea sau pierderea documentelor, bunuri culturale comune, de cãtre utilizatori se sancţioneazã prin recuperarea fizicã a unor documente identice sau prin achitarea valorii de inventar a documentelor, actualizatã cu aplicarea coeficientului de inflaţie la zi, la care se adaugã o sumã echivalentã cu de 1-5 ori faţã de preţul astfel calculat.
(3) Sancţiunile menţionate la alin. (1) şi (2) se stabilesc şi se fac publice la începutul anului de cãtre conducerea bibliotecii.
(4) Fondurile constituite din aplicarea acestor sancţiuni nu se impoziteazã şi se evidenţiazã ca surse extrabugetare, fiind folosite pentru dezvoltarea colecţiilor.

CAP. VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 68
Bibliotecile de drept public dispun de autonomie administrativã şi profesionalã în raport cu autoritatea tutelarã, constând în:
a) dreptul de a se conduce în afara oricãror ingerinţe politice, ideologice sau religioase;
b) elaborarea programelor şi proiectelor culturale proprii în condordanţã cu strategiile naţionale şi internaţionale;
c) stabilirea şi utilizarea surselor suplimentare de venituri în vederea dezvoltãrii serviciilor de bibliotecã, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
d) încheierea protocoalelor de colaborare cu alte biblioteci sau instituţii culturale din ţarã şi strãinãtate, conform obiectivelor şi strategiei generale stabilite de autoritãţile tutelare;
e) participarea la reuniunile internaţionale de specialitate sau la consorţiile bibliotecare şi la asociaţiile internaţionale la care sunt membre, achitând cotizaţiile şi taxele aferente.
ART. 69
(1) Pentru sprijinirea materialã a unor activitãţi şi proiecte de dezvoltare a bibliotecilor, de participare a specialiştilor din biblioteci la programe culturale şi de formare continuã a personalului de specialitate, bibliotecile cu personalitate juridicã se pot asocia între ele sau cu alte instituţii culturale şi pot crea fundaţii, asociaţii sau consorţii.
(2) Condiţiile şi cotele de participare la finanţarea programelor realizate prin asociere se stabilesc şi se aprobã de cãtre autoritatea tutelarã.
ART. 70
(1) Ordonatorii principali de credite au obligaţia de a finanţa activitatea bibliotecilor de drept public potrivit standardelor de funcţionare stabilite prin prezenta lege.
(2) Ministerul Culturii şi Cultelor prevede în bugetul propriu fonduri destinate exclusiv pentru achiziţia de documente specifice bibliotecilor publice.
(3) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii prevede în bugetul propriu fonduri destinate exclusiv pentru achiziţia de documente specifice bibliotecilor din subordine.
(4) Susţinerea financiarã şi logisticã a bibliotecilor se poate realiza şi din alte venituri provenite de la utilizatori, din tarife stabilite anual de conducerea fiecãrei biblioteci pentru servicii speciale şi din contravaloarea taxelor poştale pentru împrumutul bibliotecar intern şi internaţional.
(5) Fondul constituit se utilizeazã pentru construirea, amenajarea şi dezvoltarea spaţiilor de bibliotecã, inclusiv pentru informatizarea şi dotarea cu documente şi echipamente specifice.
(6) Disponibilul financiar provenit din aceste surse la sfârşitul anului se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
(7) Documentaţia tehnicã şi materialele pentru construcţii destinate bibliotecilor din sistemul naţional, precum şi achiziţiile de tehnologie a informaţiei, fond de documente specifice, dotãri pentru serviciul lecturii publice sunt scutite de taxe vamale şi li se aplicã T.V.A. de 0%.*)
------------
*) Acest alineat se abrogã începând cu data de 1 ianuarie 2006, potrivit <>art. 136 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 59/2003 privind unele categorii de bunuri scutite de la plata datoriei vamale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 615 din 29 august 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 545/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 915 din 20 decembrie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Conform <>art. 161 alin. (7) lit. i) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, referirile la taxa pe valoarea adãugatã din cadrul acestui alineat rãmân în vigoare pânã la data de 31 decembrie 2006.

(8) Tarifele de expediere a tuturor documentelor de bibliotecã destinate schimbului şi împrumutului intern şi internaţional beneficiazã de o reducere de 50%.
ART. 71
(1) Anual conducerile bibliotecilor întocmesc rapoarte de evaluare a activitãţii, care se prezintã consiliului de administraţie şi consiliului ştiinţific, precum şi autoritãţii tutelare.
(2) Situaţiile statistice anuale se transmit de cãtre biblioteci Institutului Naţional de Statisticã, Comisiei Naţionale a Bibliotecilor şi ministerelor de resort, potrivit prevederilor legale.
ART. 72
(1) Schimbarea destinaţiei imobilelor în care funcţioneazã biblioteci se poate face numai în cazul asigurãrii unor sedii care respectã standardele optime de funcţionare, conform prezentei legi.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) autoritãţile locale au obligaţia sã asigure continuitatea neîntreruptã a activitãţii bibliotecii.
ART. 73
(1) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi Comisia Naţionalã a Bibliotecilor elaboreazã Regulamentul-cadru de funcţionare a bibliotecilor din sistemul naţional şi avizeazã regulamentele întocmite pe baza acestuia, în vederea aprobãrii lor de cãtre autoritãţile tutelare.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a pezentei legi orice dispoziţii contrare în acest domeniu se abrogã.
ART. 74
Anexa face parte integrantã din prezenta lege.

ANEXĂ

BIBLIOTECI PUBLICE

A. Biblioteca comunalã


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Categoria de personal Criterii de normare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Bibliotecar*) - un post/unitate pânã la 2.500 de locuitori
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


*) Postul de bibliotecar reprezintã funcţia de responsabil de bibliotecã
şi se asimileazã cu funcţia de şef de birou.

B. Biblioteca orãşeneascã sau municipalã situatã în localitatea nereşedinţã
de judeţ Categoria de personal Criterii de normare


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Bibliotecar, responsabil de bibliotecã**) - un post pânã la 2.500
şi alte categorii ale personalului de locuitori
specialitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


**) Responsabilul de bibliotecã este asimilat cu funcţia de şef de birou.
Posturile de conducere pentru bibliotecile cu un numãr mai mare de 3
angajaţi se acordã prin organigramã aprobatã potrivit prevederilor
legale.

C. Biblioteca Metropolitanã Bucureşti sau biblioteca judeţeanã


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Categoria de personal Criterii de normare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Director general - un post/unitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Director de specialitate*) - un post/unitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Director economic*) - un post/unitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Director*) - un post/unitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Director adjunct de specialitate*) - un post/unitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Director adjunct economic*) - un post/unitate
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Bibliotecar şi alte categorii - un post de la 2.500-5.000 de locuitori
ale personalului de specialitate ai municipiului reşedinţã de judeţ
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


----------
*) Postul de director general şi posturile de director de specialitate şi de director economic se acordã în biblioteca judeţeanã cu un personal de minimum 150 de angajaţi.
*) Postul de director şi posturile de director adjunct de specialitate şi de director adjunct economic se acordã în biblioteca judeţeanã cu un personal de minimum 75 de angajaţi.
*) Postul de director şi de director adjunct economic se acordã în biblioteca judeţeanã cu un personal mai mic de 75 de angajaţi.

Posturile de conducere se cuprind în numãrul personalului de specialitate rezultat din aplicarea criteriilor de normare.
Personalul administrativ reprezintã 10% din numãrul total al personalului aprobat.
Personalul de întreţinere şi de deservire se repartizeazã astfel:
- personalul de pazã şi de pompieri se stabileşte potrivit prevederilor legale;
- îngrijitor - un post la 500 mp;
- numãrul muncitorilor calificaţi şi necalificaţi se acordã în funcţie de necesarul fiecãrei unitãţi, potrivit prevederilor legale.
Indicatorul utilizatorilor de informaţii din biblioteca publicã reprezintã 5% şi maximum 10% din numãrul de locuitori ai comunitãţii, în condiţiile respectãrii standardelor din prezenta lege.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016