Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 333 din 8 iulie 2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor
ART. 1 (1) Paza şi protecţia sunt activitãţi desfãşurate prin forte şi mijloace specifice, în scopul asigurãrii siguranţei obiectivelor, bunurilor şi valorilor impotriva oricãror acţiuni ilicite care lezeaza dreptul de proprietate, existenta materialã a acestora, precum şi a protejãrii persoanelor impotriva oricãror acte ostile care le pot periclita viata, integritatea fizica sau sãnãtatea. (2) Paza şi protecţia se realizeazã prin forte şi mijloace militare sau civile, de cãtre instituţiile specializate ale autoritãţilor administraţiei publice, sau în regim privat, de cãtre proprietarii sau deţinãtorii obiectivelor, bunurilor sau valorilor, precum şi de cãtre societãţile specializate de paza şi protecţie. ART. 2 (1) Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, regiile autonome, companiile şi societãţile naţionale, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, societãţile comerciale, indiferent de natura capitalului social, precum şi alte organizaţii care deţin bunuri ori valori cu orice titlu, denumite în prezenta lege unitãţi, sunt obligate sa asigure paza acestora. (2) Persoanele fizice pot apela pentru protecţia personalã la serviciile unor societãţi specializate de paza şi protecţie, în condiţiile prezentei legi. ART. 3 (1) În funcţie de importanta, specificul şi valoarea bunurilor pe care le deţin, conducãtorii unitãţilor prevãzute la art. 2 alin. (1), cu sprijinul de specialitate al poliţiei, pentru sistemele civile de paza, sau al jandarmeriei, pentru cele militare, stabilesc modalitãţi concrete de organizare şi de executare a pazei, dupã caz, cu efective de jandarmi, paza cu gardieni publici, paza proprie sau paza prin societãţi specializate. (2) Unitãţile grupate pe un anumit spaţiu pot organiza, cu avizul poliţiei, paza în comun cu gardieni publici, paza proprie sau prin societãţile specializate de paza. Conducãtorii acestor unitãţi stabilesc forma de paza, obligaţiile şi rãspunderile fiecãrui beneficiar, inclusiv cele privind întocmirea planului de paza. (3) La unitãţile unde nu este posibila realizarea unui sistem de paza organizat, conducãtorii acestora sunt obligaţi sa execute împrejmuiri, grilaje, obloane, încuietori sigure, iluminat de securitate, sisteme de alarma sau alte asemenea mijloace necesare asigurãrii pazei şi integritãţii bunurilor. (4) Protecţia demnitarilor romani şi a celor strãini pe timpul şederii în România, a familiilor acestora, paza sediilor de lucru şi a resedintelor acestora se asigura de Serviciul de Protecţie şi Paza, conform atribuţiilor prevãzute în legea specialã de organizare şi funcţionare a acestuia. (5) Protecţia magistraţilor, a politistilor şi jandarmilor, precum şi a membrilor de familie ai acestora, în cazurile în care viata, integritatea corporalã sau avutul acestor persoane sunt supuse unor ameninţãri, se asigura de Ministerul de Interne*), potrivit legii.
--------- *) Conform <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 29 iunie 2003, noua denumire a ministerului este Ministerul Administraţiei şi Internelor.
ART. 4 Rãspunderea pentru luarea mãsurilor de asigurare a pazei bunurilor şi valorilor deţinute cu orice titlu revine conducãtorilor unitãţilor prevãzute la art. 2 alin. (1). ART. 5 (1) Paza se organizeazã şi se efectueazã potrivit planului de paza, întocmit de unitatea ale carei bunuri sau valori se pazesc, cu avizul de specialitate al poliţiei. Acest aviz este obligatoriu pentru fiecare caz de modificare a planului de paza. (2) Pentru unitãţile la care paza se asigura cu efective de jandarmi, avizul poliţiei nu este obligatoriu. (3) Prin planul de paza se stabilesc în principal: caracteristicile obiectivului pazit, în zona respectiva, numãrul de posturi şi amplasarea acestora, necesarul de personal pentru paza, amenajãrile, instalaţiile şi mijloacele tehnice de paza şi de alarmare, consemnul posturilor, legatura şi cooperarea cu alte organe cu atribuţii de paza a obiectivelor, bunurilor, valorilor şi persoanelor şi modul de acţiune în diferite situaţii. De asemenea, vor fi prevãzute şi regulile de acces, potrivit dispoziţiilor conducatorului unitãţii, precum şi documentele specifice serviciului de paza. (4) În cazul unitãţilor în care paza se asigura cu efective ale jandarmeriei, ale societãţilor specializate de paza şi protecţie, ale gardienilor publici sau combinat, întocmirea planului de paza se face de cãtre conducãtorii unitãţilor beneficiare împreunã cu comandantii/şefii acestor efective. (5) Documentele specifice necesare executãrii şi evidentei serviciului de paza, cu excepţia celui executat cu efective de jandarmi, şi modelele acestora se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
CAP. II Formele de paza
SECŢIUNEA 1 Paza cu efective de jandarmi
ART. 6 (1) Paza obiectivelor de importanta deosebita pentru apãrarea tarii, activitatea statului, economie, ştiinţa, cultura şi arta, ale unor instituţii din domeniul financiarbancar, a localurilor misiunilor diplomatice sau ale unor agenţii şi reprezentante economice strãine, a sediilor unor organizaţii internaţionale, precum şi a transporturilor valorilor deosebite sau speciale se asigura cu efective de jandarmi. (2) Paza cu efective de jandarmi se poate asigura şi la sediile unor organisme internaţionale care desfãşoarã activitãţi pe teritoriul tarii, la cererea expresã a acestora, adresatã Guvernului României. (3) Unitãţile bugetare şi sediile misiunilor diplomatice, precum şi unitãţile de interes strategic care deţin instalaţii ori obiective de o deosebita importanta nationala, beneficiare de paza cu efective de jandarmi, care sunt exceptate de la plata, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului. (4) Obiectivele de importanta deosebita care nu sunt asigurate cu paza militarã în timp de pace şi se iau în paza, la mobilizare, de cãtre Jandarmeria Romana se stabilesc, din timp de pace, prin hotãrâre a Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii şi se aproba, la declararea mobilizãrii, prin hotãrâre a Guvernului. (5) Obiectivele şi valorile prevãzute la alin. (1) şi (2), precum şi personalul, mijloacele materiale şi financiare necesare asigurãrii pazei cu efective de jandarmi se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului. (6) La solicitarea persoanelor fizice sau juridice, în situaţii care nu suferã amânare, la propunerea comandantului Jandarmeriei Romane, ministrul de interne poate aproba asigurarea temporarã a pazei cu efective de jandarmi a unor obiective, bunuri, valori şi transporturi speciale, altele decât cele prevãzute la alin. (1) şi (2). (7) Prin situaţii care nu suferã amânare se înţelege starile de fapt caracterizate prin tensiuni interne, acte de dezordine şi tulburarea grava a ordinii publice, dezastre, furturi frecvente din proprietatea publica sau privatã, care impun luarea de îndatã sub paza cu efective de jandarmi a unor obiective, amplasamente, suprafeţe de teren, altele decât cele prevãzute la alin. (1) şi (2), precum şi situaţiile în care organele de stat cu atribuţii în domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale, în caz de pericol iminent, solicita expres aceasta intervenţie. (8) Paza cu efective de jandarmi, aprobatã în condiţiile alin. (6), se ridica dupã încetarea situaţiei deosebite care a impus instituirea acesteia. (9) Ridicarea pazei cu efective de jandarmi se realizeazã, de regula, prin hotãrâre a Guvernului, în cazurile prevãzute la alin. (1) şi (2), respectiv prin ordin al ministrului de interne, la propunerea comandantului Jandarmeriei Romane, în toate situaţiile în care beneficiarii pazei, indiferent de modalitatea prin care a fost instituitã aceasta, nu respecta obligaţiile prevãzute de lege sau cele contractuale, refuza încheierea ori reactualizarea contractului. (10) Ridicarea pazei de la obiectivele asigurate cu efective de jandarmi se poate face în termen de 60 de zile de la atentionarea în scris a conducãtorilor acestora, prin ordin al ministrului de interne, la propunerea comandantului Jandarmeriei Romane. (11) În situaţia în care unitãţile cãrora li s-a prevãzut prin acte normative asigurarea pazei cu efective de jandarmi îşi schimba, îşi restrang sau îşi înceteazã activitatea ori renunţa la aceasta forma de paza, prin hotãrâre a Guvernului de ridicare a pazei, se vor stabili şi modalitãţile de redistribuire a efectivelor disponibilizate şi a alocaţiilor bugetare aprobate în acest sens. (12) Instalarea pazei se va face numai dupã asigurarea de cãtre beneficiarul serviciului de paza a condiţiilor stabilite prin contractul încheiat cu unitatea de jandarmi şi prin planul de paza întocmit. ART. 7 (1) Unitãţile care beneficiazã de paza cu efective de jandarmi încheie contracte de prestãri de servicii cu unitãţile de jandarmi, la nivelul esalonului care are organ financiar propriu. (2) Serviciul de paza cu efective de jandarmi se efectueazã contra cost, pe baza tarifelor stabilite de Ministerul de Interne, potrivit legii. (3) Serviciul de paza se poate efectua şi în condiţiile în care, în contrapartida, beneficiarul prestãrilor de servicii oferã, la rândul sau, bunuri sau servicii, dacã acestea sunt necesare Jandarmeriei Romane. (4) Condiţiile efectuãrii serviciului de paza, conform alin. (3), se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi. (5) Veniturile realizate din paza şi prestarea altor servicii, organizate şi executate, potrivit legii, de unitãţile de jandarmi se reţin integral de cãtre acestea ca venituri extrabugetare cu titlu permanent, care vor fi utilizate pentru acoperirea unor cheltuieli curente şi de capital. ART. 8 (1) Paza cu efective de jandarmi se organizeazã şi se executa potrivit planului de paza, cu respectarea prevederilor art. 5. (2) Efectivele de jandarmi care asigura paza la obiective cu grad sporit de dificultate vor beneficia de aceleaşi sporuri pentru condiţii periculoase, vãtãmãtoare sau grele de munca, dupã caz, ca şi personalul din obiectivul respectiv. ART. 9 În unitãţile unde, concomitent cu paza asigurata cu efective de jandarmi, funcţioneazã şi paza proprie, cu gardieni publici sau prin societãţi specializate de paza şi protecţie, acestea se vor integra, din punct de vedere operativ, în sistemul unic de paza realizat şi condus de cãtre jandarmerie.
SECŢIUNEA a 2-a Paza cu gardieni publici şi paza proprie
ART. 10 Paza bunurilor şi a valorilor deţinute de persoane fizice sau juridice se poate asigura, în condiţiile legii, şi prin Corpul gardienilor publici, conform <>Legii nr. 26/1993 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Corpului gardienilor publici. ART. 11 Paza proprie se organizeazã în raport cu natura obiectivelor, a bunurilor şi valorilor ce urmeazã a fi pazite, cu amplasarea, întinderea şi vulnerabilitatea pe care le prezintã unele unitãţi şi locuri din incinta acestora, cu numãrul de schimburi în care se desfãşoarã activitatea, punctele de acces şi cu alte criterii specifice. ART. 12 (1) Paza proprie se realizeazã cu personal calificat, angajat al unitãţii beneficiare, conform legii. (2) În funcţie de numãrul personalului de paza, conducerea unitãţii va numi un şef de serviciu sau un împuternicit care sa asigure selecţia, încadrarea, echiparea, dotarea cu armament şi mijloace de protecţie, precum şi pentru instruirea, planificarea şi controlul acestuia. (3) La unitãţile unde numãrul posturilor de paza este de peste 20, structura de conducere necesarã este formatã din şeful serviciului de paza şi şeful de tura. (4) La celelalte unitãţi unde numãrul de paznici este sub 20, activitãţile specifice de paza se îndeplinesc de cãtre un împuternicit al conducerii unitãţii. (5) Şeful serviciului de paza sau împuternicitul cu paza se subordoneazã direct conducerii unitãţii şi stabileşte împreunã cu aceasta mãsurile cele mai eficiente de paza. ART. 13 (1) Personalul de paza proprie se compune din paznici, portari, controlori de acces sau alte persoane stabilite de conducerea unitãţii, din persoanele desemnate sa asigure instruirea, controlul şi coordonarea activitãţii de paza. Se asimileazã personalului de paza şi persoanele care cumuleazã atribuţiile de paza cu alte atribuţii de serviciu. (2) Personalul din paza proprie se doteaza cu uniforme, echipament de protecţie şi însemne distinctive, pe care le poarta pe timpul executãrii serviciului. ART. 14 (1) Cu avizul poliţiei, personalul din paza proprie a unitãţilor poate fi dotat cu arme de foc, bastoane din cauciuc sau tip tomfe, sprayuri lacrimogene şi alte mijloace, în raport cu importanta obiectivelor, a bunurilor şi valorilor pazite. (2) La unitãţile unde funcţioneazã paza proprie şi paza cu efective de jandarmi, dotarea cu arme de foc, avizarea, instruirea şi controlul personalului de paza se efectueazã de cãtre unitatea de jandarmi care coordoneazã sistemul unic de paza.
SECŢIUNEA a 3-a Paza în mediul rural
ART. 15 Unitãţile situate pe teritoriul localitãţilor rurale îşi organizeazã paza conform prevederilor prezentei legi. ART. 16 Conducãtorii unitãţilor care deţin, cu orice titlu, terenuri agricole sunt obligaţi sa organizeze paza de camp prin una dintre formele de paza prevãzute de lege. ART. 17 (1) Paza cãilor ferate, a pãdurilor, a terenurilor forestiere, a fondurilor de vanatoare şi de pescuit, a conductelor pentru transportul hidrocarburilor şi al produselor petroliere, a sistemelor de irigaţii, a reţelelor telefonice şi de transport al energiei electrice se asigura de cãtre conducãtorii unitãţilor centrale de profil, prin corpuri specializate de paza. (2) Corpurile specializate de paza se organizeazã şi funcţioneazã în structura unitãţii beneficiare, în baza unui regulament aprobat prin hotãrâre a Guvernului. ART. 18 (1) În localitãţile rurale se organizeazã paza comunalã. (2) Primarul rãspunde pentru întocmirea planului de paza a comunei şi este obligat sa ia mãsuri pentru a asigura paza bunurilor publice şi ale cetãţenilor. (3) Avizarea planului de paza, instruirea şi controlul personalului de paza din localitãţile rurale se efectueazã de cãtre organele locale de poliţie. (4) Paza comunalã se efectueazã prin rotaţie de cãtre locuitorii comunei sau prin oricare dintre formele de paza prevãzute de lege. Obligaţia de paza comunalã revine fiecãrei familii care are domiciliul sau resedinta pe teritoriul comunei şi se îndeplineşte de câte un membru al acesteia, o singura data la fiecare rotaţie. (5) Persoanele care nu corespund cerinţelor legii pentru a îndeplini atribuţii de paza sau care, datoritã ocupatiilor profesionale, nu pot sa execute serviciul de paza sunt obligate sa achite contravaloarea prestaţiilor datorate, în cuantumul stabilit prin hotãrâre a consiliului local. Plata se poate face şi prin prestarea altor servicii în folosul comunei, în condiţiile stabilite de consiliul local. (6) Persoanele care deţin proprietãţi în localitate şi nu au domiciliul sau resedinta pe raza acesteia sunt obligate la plata unei contribuţii, al carei cuantum se stabileşte prin hotãrâre a consiliului local. Plata se poate face şi prin bunuri, produse ori prin prestarea altor servicii în folosul comunei, în condiţiile stabilite de consiliul local. (7) Sumele realizate în condiţiile alin. (5) şi (6) vor fi utilizate pentru procurarea de echipamente de protecţie, însemne şi mijloace de autoaparare sau utilitare necesare bunei executãri a serviciului de paza comunalã. (8) În cazurile în care paza se efectueazã şi prin alte forme prevãzute de lege, plata serviciului de paza comunalã se va asigura din fondurile bugetare locale. (9) Persoanele care executa paza prin rotaţie, potrivit alin. (4), trebuie sa îndeplineascã condiţiile prevãzute la art. 39 lit. a)-c), sa fie absolvenţi cel puţin ai învãţãmântului primar şi sa poarte însemne distinctive în timpul executãrii serviciului de paza. (10) Sunt scutiţi de la obligaţia de a efectua paza comunalã: pensionãrii, bolnavii cronici incurabili ori cei cu deficiente fizice care îi fac inapti pentru serviciul de paza, persoanele care au împlinit varsta de 60 de ani, militarii, poliţiştii, preotii şi pompierii. ART. 19 Autoritãţile administraţiei publice locale care organizeazã paza în localitãţile rurale sunt obligate sa punã la dispoziţie persoanelor care îndeplinesc serviciul de paza prin rotaţie echipament de protecţie, mijloace de autoaparare, mijloace de iluminat pe timp de noapte şi sa asigure accesul rapid la mijloacele de alarmare în caz de pericol, precum şi forţele de intervenţie în sprijinul acestora, în caz de nevoie.
SECŢIUNEA a 4-a Paza şi protecţia prin societãţi specializate
ART. 20 (1) Societãţile specializate de paza şi protecţie sunt societãţi comerciale private care se constituie şi funcţioneazã potrivit legislaţiei comerciale şi prevederilor prezentei legi, având ca obiect de activitate paza obiectivelor, bunurilor sau valorilor, paza transporturilor de bunuri şi valori importante, în condiţii de maxima siguranta a acestora, precum şi protecţia persoanelor. (2) Societãţile specializate de paza şi protecţie funcţioneazã în baza licenţei eliberate de Inspectoratul General al Poliţiei Romane, cu avizul prealabil al Serviciului Roman de Informaţii, pentru cel puţin unul dintre obiectele de activitate prevãzute la alin. (4), care poate fi reînnoitã la fiecare 3 ani. Retragerea avizului prealabil al Serviciului Roman de Informaţii poate constitui temei pentru anularea licenţei de funcţionare. (3) Pentru obţinerea licenţei de funcţionare este necesarã întrunirea urmãtoarelor condiţii: a) prezentarea regulamentului de organizare şi funcţionare a societãţii; b) prezentarea listei cu mijloacele materiale, tehnice, de transport, de comunicaţii, cu mijloacele audio-video, aparatura de recunoaştere şi identificare, sistemele de alarma impotriva efractiei, sistemele de cronometrare şi numarare, cu centrele de supraveghere şi dispeceratele, tehnica de calcul şi softul utilizat, cu armamentul şi alte mijloace tehnice care vor face parte din dotarea societãţii, în funcţie de obiectul de activitate; c) prezentarea dovezilor de înregistrare cu denumirea societãţii şi a însemnelor distinctive înregistrate la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci; d) prezentarea notificãrii prin care se încunoştinţeazã consiliul judeţean sau, dupã caz, Consiliul General al Municipiului Bucureşti despre faptul ca societatea va avea sediul social în zona de responsabilitate a acestora; e) prezentarea dovezii de achitare a taxei pentru obţinerea licenţei de funcţionare; f) prezentarea atestatului profesional pentru persoanele care executa activitãţi de paza şi protecţie. (4) Societãţile specializate de paza şi protecţie pot avea unul sau mai multe dintre urmãtoarele obiecte de activitate: a) servicii de paza a obiectivelor, bunurilor şi valorilor, precum şi servicii de consultanţa în domeniu; b) servicii de paza a transporturilor de bunuri şi valori importante, precum şi servicii de consultanţa în domeniu; c) servicii de protecţie personalã specializatã, denumita garda de corp, şi servicii de consultanţa în domeniu. (5) Prin servicii de paza se înţelege: a) paza proprietãţii impotriva accesului neautorizat sau a ocupãrii abuzive; b) paza proprietãţii impotriva furturilor, a distrugerilor, incendiilor, precum şi a altor acţiuni producãtoare de pagube materiale; c) detectarea substanţelor, armelor, explozibililor sau a materialelor de orice natura care pot provoca o paguba; d) paza proprietãţii intelectuale; e) paza mediului înconjurãtor; f) furnizarea cãtre autoritãţile competente a informaţiilor legate de incidentele apãrute în timpul activitãţii de paza. (6) Prin servicii de paza a transporturilor de bunuri şi valori importante se înţelege: a) organizarea şi asigurarea pazei transportului terestru, pe apa sau aerian al unor bunuri de importanta deosebita, valori sau al oricãrui alt obiect pe care beneficiarul serviciului îl denumeste astfel; b) organizarea şi asigurarea pazei transportului unor date şi informaţii, indiferent de suportul pe care acestea se afla şi de modalitatea aleasã pentru transmitere; c) organizarea şi asigurarea, potrivit legislaţiei în vigoare, a protejãrii mijloacelor de comunicaţii; d) organizarea şi asigurarea transportului pentru persoanele care solicita sa fie transportate în condiţii de maxima siguranta; e) furnizarea cãtre autoritãţile competente a datelor despre incidentele apãrute în timpul activitãţii de transport. (7) Prin serviciu de protecţie specializatã a persoanei - garda de corp - se înţelege: a) protejarea vieţii şi integritãţii corporale a persoanei aflate sub protecţie; b) protejarea persoanei aflate sub protecţie impotriva hartuirii, pedepsita de lege; c) protejarea persoanei aflate sub protecţie în timpul transportului; d) furnizarea cãtre autoritãţile competente a informaţiilor legate de incidentele apãrute în timpul activitãţii de protecţie. (8) Prin serviciu de consultanţa se înţelege: a) asistenta cu privire la activitãţile care fac obiectul prevederilor alin. (5)-(7); b) întocmirea de analize, evaluãri şi rapoarte asupra riscurilor la adresa securitãţii persoanei, proprietãţii sau mediului. (9) Conducãtorul societãţii specializate de paza şi protecţie trebuie sa obţinã avizul inspectoratului de poliţie judeţean sau al Direcţiei generale de poliţie a municipiului Bucureşti, dupã caz, în a carei raza teritorialã îşi are sediul societatea respectiva. (10) Unitatea de poliţie competenta poate acorda avizul persoanei prevãzute la alin. (9), care are cetãţenie romana şi domiciliul în ţara, a împlinit varsta de 21 de ani, poseda pregãtire corespunzãtoare atribuţiilor ce îi revin, este cunoscutã ca având o buna conduita cetateneasca şi nu a suferit condamnãri pentru infracţiuni sãvârşite cu intenţie. ART. 21 (1) Personalului din societãţile specializate de paza şi protecţie îi este interzis sa culeagã date şi informaţii. (2) În situaţia în care intra în posesia unor date şi informaţii care vizeazã siguranta nationala, personalul menţionat la alin. (1) are obligaţia sa informeze, de îndatã, autoritãţile competente cu atribuţii în domeniul siguranţei naţionale. ART. 22 (1) Conducãtorii societãţilor specializate de paza şi protecţie sunt obligaţi sa asigure respectarea prevederilor legale şi a regulamentelor proprii în organizarea şi funcţionarea acestei forme de paza, în angajarea, pregãtirea şi controlul personalului, portul uniformei şi al însemnelor distinctive, precum şi în dotarea cu mijloace de intervenţie şi apãrare individualã, conform legii. (2) Plata serviciilor de paza şi protecţie prestate de cãtre societãţile specializate se face pe baza contractelor încheiate cu beneficiarii. (3) Societãţile specializate de paza şi protecţie au obligaţia de a pãstra evidenta contractelor în registre speciale. (4) Societãţile specializate de paza şi protecţie nu pot adopta însemne, uniforme, legitimatii, accesorii de echipament sau denumiri identice, asemãnãtoare sau de natura sa conducã la confuzii între acestea, precum şi cu cele ale autoritãţilor publice ori ale organismelor internaţionale la care România este parte. (5) Modelul echipamentului personalului de paza şi protecţie se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului şi se inscriptioneaza cu denumirea şi sigla societãţii, aprobate cu ocazia acordãrii licenţei. Pe autovehiculele din dotarea societãţilor specializate se inscriptioneaza numai denumirea, sigla, obiectul de activitate pentru care s-a emis licenta de cãtre poliţie şi numerele de telefon ale societãţii. Montarea şi folosirea de mijloace de semnalizare luminoasa sau acustica pe autovehiculele societãţilor de paza şi protecţie sunt interzise. (6) Societãţile specializate de paza şi protecţie se pot asocia cu societãţi sau firme strãine de profil, cu respectarea prevederilor legii.
SECŢIUNEA a 5-a Garda de corp
ART. 23 (1) Garda de corp se asigura de cãtre societãţile specializate de paza şi protecţie care au primit licenta în acest scop, numai prin personal special atestat. (2) Persoanele fizice pot angaja garda de corp numai pe baza de contract încheiat cu societãţile specializate de paza şi protecţie prevãzute la alin. (1). ART. 24 Personalul care executa serviciul de garda de corp este obligat ca în activitãţile desfãşurate sa respecte legile în vigoare şi sa nu lezeze în vreun fel drepturile şi libertãţile cetãţenilor.
CAP. III Paza transporturilor bunurilor şi valorilor importante, precum şi a transporturilor cu caracter special
ART. 25 (1) Paza transporturilor bunurilor şi valorilor importante, constând în sume de bani, titluri de credite, cecuri sau alte înscrisuri de valoare, metale şi pietre preţioase, valori ştiinţifice, tehnice, de cultura şi arta, se asigura cu mijloace de transport anume destinate şi se realizeazã, dupã caz, cu jandarmi, gardieni publici, personal propriu sau al unei societãţi specializate de paza şi protecţie, inarmati cu arme de foc, în condiţiile legii. (2) Paza transporturilor produselor cu caracter special, care constau în: arme, muniţii, tehnica de lupta, materii explozive, stupefiante, substanţe toxice, materiale nucleare sau alte materii radioactive ori alte materii sau substanţe periculoase, se efectueazã cu mijloace de transport anume destinate şi se asigura cu efective de jandarmi, cu excepţia celor organizate şi executate cu efective ale Ministerului Apãrãrii Naţionale. (3) Paza transporturilor bunurilor şi valorilor importante sau a produselor cu caracter special, aflate în tranzit pe teritoriul României, pe calea feratã ori rutiera, se asigura cu efective de jandarmi. ART. 26 (1) Paza transporturilor de bunuri şi valori sau a celor cu caracter special se organizeazã şi se executa potrivit prevederilor planului de paza, întocmit de unitatea ale carei bunuri sau valori se transporta împreunã cu unitatea prestatoare, cu avizul poliţiei, care este obligatoriu şi în cazul modificãrii acestuia. Acest aviz nu este necesar în cazul unitãţilor la care paza transportului se asigura cu efective de jandarmi sau cu cele aparţinând unor instituţii cu atribuţii în domeniul apãrãrii şi siguranţei naţionale. (2) Prin planul de paza se stabilesc în principal: bunurile şi valorile de transportat, condiţiile de mediu adecvate naturii bunurilor şi valorilor care se transporta, situaţia operativã, durata transportului, mijloacele de transport folosite, variantele de transport, dispozitivul de paza, consemnul general şi particular pentru personalul implicat, dotarea cu mijloace tehnice şi de autoaparare, modul de acţiune în diferite situaţii, potrivit reglementãrilor legale în vigoare. (3) De regula, transporturile de bunuri sau valori importante ori cele speciale se efectueazã pe timp de zi. (4) Indiferent de natura transportului, paza acestuia se va asigura de cel puţin o persoana înarmatã, în cadrul localitãţii, şi de minimum doua, în afarã acesteia. (5) Efectivele necesare pazei transporturilor bunurilor şi valorilor, precum şi a celor speciale, prevãzute la art. 25, se stabilesc de comun acord, de cãtre conducãtorul unitãţii care asigura efectivele de paza şi cel al unitãţii beneficiare, prin planul de paza şi prin contract. (6) Pentru efectivele care asigura paza transporturilor bunurilor şi valorilor, inclusiv a celor cu caracter special prevãzute la art. 25 alin. (2), beneficiarii vor asigura, dupã caz, condiţii corespunzãtoare pentru executarea serviciului, astfel: a) compartiment de serviciu sau vagoane tip corp de garda, pentru transportul pe calea feratã; b) autovehicule blindate, semiblindate sau special amenajate, pentru transportul valorilor sau produselor speciale, precum şi pentru echipajele care asigura paza acestora; c) compartimente special amenajate sau rezervate, pentru transporturi navale sau aeriene. (7) Bunurile şi valorile prevãzute la art. 25 se asigura la o societate de asigurãri de cãtre beneficiarul contractului de transport ori de cãtre transportator, dupã caz, potrivit înţelegerii dintre pãrţi. ART. 27 (1) Mijloacele auto destinate transportului bunurilor şi valorilor sau celui cu caracter special, prevãzute la art. 25, se certifica, potrivit legii, de cãtre un laborator sau de un organism de certificare abilitat, care stabileşte, conform standardelor, clasa de siguranta în care se încadreazã. Acestea se amenajeaza în mod corespunzãtor, se doteaza cu dispozitive tehnice de paza şi alarmare, destinate sa asigure securitatea deplina a persoanelor insotitoare, a bunurilor, valorilor şi produselor speciale transportate, şi se echipeaza cu tehnica de transmisiuni radio pe frecventele aprobate conform legii. (2) Pe timpul transporturilor bunurilor şi valorilor importante sau al celor cu caracter special în afarã localitãţilor sau când situaţia din zona o impune, conducãtorul unitãţii va asigura cel puţin un echipaj de însoţire pentru paza şi protecţia bunurilor sau a valorilor respective. (3) Transporturile de bunuri sau valori importante ori cele cu caracter special vor fi monitorizate de poliţie şi jandarmerie, dupã caz. (4) Autovehiculele care în mod curent sunt folosite pentru transportul unor valori de mai mica importanta vor fi prevãzute cu casete metalice fixate pe caroserie, dotate cu încuietori, sistem de alarmare, şi vor fi însoţite de una sau mai multe persoane, desemnate din cadrul unitãţii respective, sau de agenţi de paza. Certificarea acestor autovehicule nu este obligatorie.
CAP. IV Sisteme tehnice de protecţie şi de alarmare impotriva efractiei
SECŢIUNEA 1 Mijloace de protecţie şi de alarmare impotriva efractiei
ART. 28 (1) Conducãtorii unitãţilor care deţin bunuri, valori şi suporturi de stocare a documentelor, a datelor şi informaţiilor cu caracter secret de stat sunt obligaţi sa asigure paza, mijloacele mecano-fizice de protecţie şi sistemele de alarmare impotriva efractiei în locurile de pãstrare, depozitare şi manipulare a acestora, precum şi în locurile unde se desfãşoarã activitãţi care au un asemenea caracter. (2) Proiectele ce vizeazã mãsurile prevãzute la alin. (1) se avizeazã de cãtre instituţiile abilitate, potrivit actelor normative ce privesc protecţia informaţiilor clasificate. (3) Elementele de protecţie mecano-fizice încorporate imobilelor destinate pãstrãrii, depozitarii şi manipulãrii bunurilor şi valorilor de orice fel trebuie sa fie certificate ca rezista la efracţie, corespunzãtor gradului de siguranta impus de caracteristicile obiectivului pazit. (4) În sensul prezentei legi, prin elemente de protecţie mecano-fizice se înţelege: ziduri, plase, blindaje, case de fier, seifuri, dulapuri metalice, tezaure, geamuri şi folie de protecţie, grilaje, usi şi încuietori. (5) În sensul prezentei legi, prin sistem de alarmare impotriva efractiei se înţelege ansamblul de echipamente electronice compus din: centrala de comanda şi semnalizare optica şi acustica, detectoare de prezenta, antisoc şi acustice, butoane şi pedale de panica, control de acces şi televiziune cu circuit închis cu posibilitãţi de înregistrare şi stocare a imaginilor şi datelor, de natura sa asigure o protecţie corespunzãtoare obiectivelor şi persoanelor. (6) Instalarea, modificarea, inclusiv punerea în funcţiune a sistemelor de alarmare impotriva efractiei, se avizeazã şi se controleazã potrivit prevederilor alin. (2). (7) Proiectele sistemelor de alarmare impotriva efractiei se întocmesc în conformitate cu normele tehnice stabilite prin hotãrâre a Guvernului. ART. 29 (1) În cadrul mãsurilor de paza a obiectivelor, bunurilor şi valorilor, conducãtorii unitãţilor prestatoare, precum şi ai unitãţilor beneficiare sunt obligaţi sa asigure numai folosirea mijloacelor de protecţie mecano-fizice şi de alarmare impotriva efractiei care sunt certificate. (2) Certificarea calitãţii mijloacelor de protecţie mecanofizice prevãzute la alin. (1) şi a componentelor acestora, produse în România sau importate, se face de cãtre un laborator de încercãri din ţara, autorizat şi acreditat, potrivit legii. (3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) unitãţile din cadrul structurilor şi instituţiilor din domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale. ART. 30 În proiectele de execuţie a construcţiilor destinate producerii, pãstrãrii sau deţinerii unor bunuri ori valori importante sau a lucrãrilor de modernizare, modificare şi transformare a acestora trebuie sa se prevadã construirea sau introducerea mijloacelor de protecţie mecano-fizice şi instalarea sistemelor tehnice de paza şi alarmare impotriva efractiei. ART. 31 Se interzice comercializarea, în orice mod, a mijloacelor de alarmare impotriva efractiei, a mijloacelor de protecţie mecano-fizice sau a componentelor acestora fãrã prezentarea certificatului de calitate, eliberat de un laborator autorizat din ţara, a standardului naţional sau internaţional şi fãrã precizarea clasei de siguranta în care se încadreazã, conform normelor europene. ART. 32 Beneficiarii, conducãtorii şi personalul societãţilor specializate în domeniul sistemelor de alarmare şi al mijloacelor de protecţie mecano-fizice sunt obligaţi sa pãstreze confidenţialitatea informaţiilor referitoare la sistemele instalate sau avute în întreţinere. ART. 33 Clasificarea sistemelor de alarmare impotriva efractiei se face în raport cu importanta bunurilor şi a valorilor ce urmeazã a fi aparate şi cu categoria de importanta a construcţiei de cãtre societãţile de asigurare.
SECŢIUNEA a 2-a Licentierea societãţilor specializate în sisteme de alarmare impotriva efractiei
ART. 34 (1) Persoanele fizice sau juridice pot desfasura activitãţi de proiectare, producere, instalare şi întreţinere a sistemelor de alarmare impotriva efractiei sau a componentelor acestora numai pe baza licenţei eliberate de Inspectoratul General al Poliţiei Romane, reînnoitã la fiecare 3 ani, şi cu avizul prealabil al Serviciului Roman de Informaţii, eliberat în termen de 30 de zile. (2) Persoanele fizice sau juridice prevãzute la alin. (1) sunt obligate ca, în termen de 15 zile, sa comunice în scris unitãţii de poliţie competente orice modificare intervenita în structura şi organizarea activitãţii pentru care a fost eliberata licenta. (3) Conducãtorii persoanelor juridice, personalul tehnic al acestora şi persoanele fizice care desfãşoarã activitãţi de proiectare, producere, instalare şi întreţinere a sistemelor de alarma impotriva efractiei sau a componentelor acestora se avizeazã de inspectoratele de poliţie judeţene sau de Direcţia Generalã de Poliţie a Municipiului Bucureşti, pe raza cãreia societatea îşi are sediul ori persoana fizica, domiciliul. ART. 35 (1) Societãţilor specializate în domeniul sistemelor de alarmare le sunt interzise culegerea de informaţii, înregistrãrile audio sau video care excedeaza obiectului de activitate pentru care li s-a acordat licenta, precum şi instalarea de echipamente disimulate care sa le permitã executarea acestor activitãţi. (2) Conducãtorii societãţilor specializate în proiectarea, producerea, instalarea şi întreţinerea sistemelor de alarmare impotriva efractiei sunt obligaţi sa asigure respectarea prevederilor legale şi a regulamentelor proprii de organizare şi funcţionare, aprobate cu ocazia acordãrii licenţei. (3) Societãţile specializate în domeniul sistemelor de alarmare se pot asocia cu societãţi sau firme de profil strãine, cu respectarea dispoziţiilor prezentei legi.
SECŢIUNEA a 3-a Dispeceratele de monitorizare a sistemelor de alarmare
ART. 36 (1) Unitãţile de jandarmi, Corpul gardienilor publici, societãţile specializate de paza şi protecţie, precum şi cele din domeniul sistemelor de alarmare impotriva efractiei pot infiinta dispecerate de zona care sa monitorizeze şi sa transmitã alarmele de la sistemele electronice conectate la echipajele de intervenţie. (2) Înfiinţarea dispeceratelor de zona, potrivit alin. (1), se face numai dupã avizarea regulamentului de organizare şi funcţionare de cãtre Inspectoratul General al Poliţiei Romane. Fac excepţie unitãţile de jandarmi, pentru dispeceratele proprii. (3) Plata serviciilor de monitorizare prin dispecerat a sistemului de alarmare local se face pe baza contractelor încheiate cu beneficiarii acestora. (4) Intervenţia echipajelor mobile în cazul receptarii semnalelor de alarma de la abonatii conectati se va realiza cu personal calificat din cadrul jandarmeriei, al corpurilor gardienilor publici ori al societãţilor specializate de paza şi protecţie. (5) În situaţiile în care intervenţia este confirmatã şi forţele proprii sunt depasite de amploarea evenimentelor, prin dispecerat se anunta unitatea de poliţie competenta, în vederea prinderii infractorilor şi a cercetãrii locului faptei. În celelalte cazuri, dupã prinderea infractorilor, aceştia vor fi predati de îndatã unitãţilor de poliţie competente teritorial. (6) Menţionarea în planul de paza a faptului ca obiectivul este asigurat prin conectarea sistemului de alarma la un dispecerat de monitorizare şi transmitere a semnalelor de alarma este obligatorie.
CAP. V Selecţia, atestarea, angajarea, pregãtirea şi dotarea personalului de paza şi garda de corp
SECŢIUNEA 1 Selecţia şi angajarea personalului de paza şi garda de corp
ART. 37 Rãspunderea pentru selecţia, angajarea, nivelul pregãtirii, echiparea şi dotarea personalului de paza şi garda de corp revine angajatorului. ART. 38 Personalul cu atribuţii de paza se compune din: agenţi de paza, portari, controlori de acces, supraveghetori, insotitori de valori sau alte persoane stabilite de conducerea unitãţii ori desemnate sa asigure instruirea, controlul şi coordonarea activitãţii de paza. ART. 39 Persoana care urmeazã sa îndeplineascã atribuţii de paza sau protecţie trebuie sa îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii: a) sa fie cetãţean roman şi sa aibã varsta de cel puţin 18 ani; b) sa fie apt medical pentru exercitarea funcţiei; c) sa nu aibã antecedente penale pentru infracţiuni sãvârşite cu intenţie; d) sa fie atestat profesional, potrivit prevederilor prezentei legi. ART. 40 (1) Angajarea personalului cu atribuţii de paza sau garda de corp se face pe baza atestatului eliberat de poliţie, a certificatului de absolvire a cursului de calificare profesionalã, a certificatului de cazier judiciar şi, dupã caz, a avizului poliţiei pentru portarma. (2) Sunt exceptate de la obligaţia obţinerii certificatului profesional prevãzut la alin. (1) persoanele care fac dovada ca provin din sistemul de apãrare, ordine publica şi siguranta nationala.
SECŢIUNEA a 2-a Atestarea şi pregãtirea personalului de paza şi garda de corp
ART. 41 (1) Atestarea personalului pentru executarea activitãţilor de paza a obiectivelor, bunurilor, valorilor şi de garda de corp se face dupã obţinerea avizului din partea organelor de poliţie şi absolvirea unor cursuri de calificare, cu durata minima de 90 de zile, contra cost, organizate de Jandarmeria Romana, Serviciul de Protecţie şi Paza, corpurile gardienilor publici sau societãţile specializate de paza şi protecţie, precum şi de alte persoane juridice care au înscris în obiectul de activitate aceasta prestaţie, avizate de Ministerul de Interne. (2) Cursurile de calificare se desfãşoarã pe baza unei tematici specifice, avizatã, dupã caz, de Inspectoratul General al Poliţiei Romane, Comandamentul Naţional al Jandarmeriei Romane sau Serviciul de Protecţie şi Paza, şi se finalizeazã prin examinarea absolvenţilor de cãtre o comisie din care fac parte reprezentanţi ai poliţiei sau jandarmeriei şi ai autoritãţii publice care rãspunde de ocuparea şi formarea profesionalã. (3) Dupã susţinerea examenului şi obţinerea certificatului de absolvire a cursului de calificare profesionalã, absolventului i se elibereazã de cãtre Inspectoratul General al Poliţiei Romane atestatul în baza cãruia va putea exercita profesia de agent de paza sau garda de corp. (4) Înscrierea la cursurile de calificare se face pe baza cererii candidatului, a documentelor care atesta îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 39 şi a avizului poliţiei. (5) Personalul de paza şi garda de corp, care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 39, se verifica şi se avizeazã, în termen de 30 de zile de la data solicitãrii, de cãtre unitatea de poliţie competenta teritorial. (6) Solicitarea avizãrii se face de cãtre conducãtorul unitãţii care organizeazã cursurile de calificare sau, dupã caz, al celei unde este angajat personalul de paza sau garda de corp. (7) Este interzisã admiterea la cursurile de calificare a candidaţilor care nu au obţinut avizul poliţiei. (8) În cazul sãvârşirii de infracţiuni cu intenţie sau abateri în legatura cu serviciul, pentru care legislaţia muncii prevede desfacerea contractului de munca, avizul poliţiei este anulat de drept, iar atestatul este retras, acest lucru comunicându-se unitãţii de poliţie competente teritorial, în vederea excluderii din evidenta centralizata. (9) Conducãtorii unitãţilor prevãzute la art. 2 alin. (1), care deţin secrete de stat sau care desfãşoarã activitãţi de interes strategic, sunt obligaţi sa solicite, pe lângã avizul poliţiei prevãzut la alin. (4), şi avizul Serviciului Roman de Informaţii, pentru personalul angajat în vederea executãrii serviciului de paza.
SECŢIUNEA a 3-a Dotarea personalului de paza
ART. 42 Angajatorii sunt obligaţi sa doteze personalul de paza şi garda de corp cu uniforma, însemne distinctive şi, dupã caz, echipament de protecţie, pe care acesta le poarta numai în timpul executãrii serviciului. ART. 43 Personalul de paza sau garda de corp are obligaţia de a purta în timpul serviciului un ecuson de identificare cu numele şi prenumele, precum şi cu denumirea unitãţii la care este angajat. ART. 44 (1) Uniforma şi însemnele se stabilesc de cãtre angajator. Aceasta va fi inscriptionata numai cu denumirea şi sigla societãţii angajatoare. (2) Este interzis societãţilor private de paza sa adopte însemne, uniforme, accesorii sau denumiri similare ori asemãnãtoare cu cele ale autoritãţilor publice. Societãţilor private de paza li se interzice şi folosirea de cagule, masti pentru protecţia fetei şi catuse metalice. ART. 45 (1) În raport cu importanta şi natura obiectivelor, bunurilor şi valorilor pazite, cu avizul poliţiei sau al jandarmeriei, dupã caz, personalul de paza sau garda de corp poate fi dotat cu arme de foc, bastoane de cauciuc sau tomfe, pulverizatoare iritant-lacrimogene de capacitate mica şi alte mijloace de apãrare, autorizate prin lege. (2) Dotarea cu arme de foc a personalului de paza sau garda de corp se face numai dupã avizarea, dupã caz, de cãtre poliţie sau jandarmerie, a planului de paza/protecţie a obiectivului/persoanei ori a transportului de bunuri şi valori importante sau speciale. ART. 46 (1) Armamentul şi munitia se asigura prin închiriere, contra cost, de cãtre unitatea de poliţie sau jandarmi competenta teritorial. (2) Cel puţin semestrial, sub supravegherea unitãţilor de poliţie sau jandarmi competente teritorial, se vor organiza trageri de antrenament cu personalul de paza şi garda de corp dotat cu arme de foc. (3) Contravaloarea muniţiei consumate se suporta de angajator.
CAP. VI Atribuţiile personalului de paza şi garda de corp
SECŢIUNEA 1 Atribuţiile personalului de paza
ART. 47 Personalul de paza este obligat sa cunoascã şi sa respecte îndatoririle ce-i revin, fiind direct rãspunzãtor pentru paza şi integritatea obiectivelor, bunurilor şi valorilor încredinţate. ART. 48 În timpul serviciului, personalul de paza este obligat: a) sa cunoascã locurile şi punctele vulnerabile din perimetrul obiectivului, pentru a preveni producerea oricãror fapte de natura sa aducã prejudicii unitãţilor pazite; b) sa pazeasca obiectivul, bunurile şi valorile nominalizate în planul de paza şi sa asigure integritatea acestora; c) sa permitã accesul în obiectiv numai în conformitate cu reglementãrile legale şi cu dispoziţiile interne; d) sa opreascã şi sa legitimeze persoanele despre care exista date sau indicii ca au sãvârşit infracţiuni sau alte fapte ilicite în obiectivul pazit, pe cele care incalca normele interne stabilite prin regulamentele proprii, iar în cazul infracţiunilor flagrante, sa opreascã şi sa predea poliţiei pe fãptuitor, bunurile sau valorile care fac obiectul infracţiunii sau al altor fapte ilicite, luând mãsuri pentru conservarea ori paza lor, întocmind totodatã un proces-verbal pentru luarea acestor mãsuri; e) sa încunoştinţeze de îndatã şeful sau ierarhic şi conducerea unitãţii beneficiare despre producerea oricãrui eveniment în timpul executãrii serviciului şi despre mãsurile luate; f) în caz de avarii produse la instalaţii, conducte sau rezervoare de apa, combustibili ori de substanţe chimice, la reţelele electrice sau telefonice şi în orice alte împrejurãri care sunt de natura sa producã pagube, sa aducã de îndatã la cunostinta celor în drept asemenea evenimente şi sa ia primele mãsuri pentru limitarea consecinţelor evenimentului; g) în caz de incendii, sa ia imediat mãsuri de stingere şi de salvare a persoanelor, a bunurilor şi a valorilor, sa sesizeze pompierii şi sa anunţe conducerea unitãţii şi poliţia; h) sa ia primele mãsuri pentru salvarea persoanelor şi de evacuare a bunurilor şi a valorilor în caz de dezastre; i) sa sesizeze poliţia în legatura cu orice fapta de natura a prejudicia patrimoniul unitãţii şi sa-şi dea concursul pentru îndeplinirea misiunilor ce revin poliţiei pentru prinderea infractorilor; j) sa pãstreze secretul de stat şi cel de serviciu, dacã, prin natura atribuţiilor, are acces la asemenea date şi informaţii; k) sa poarte numai în timpul serviciului mijloacele de apãrare, de protecţie şi armamentul cu care este dotat şi sa facã uz de arma numai în cazurile şi în condiţiile prevãzute de lege; l) sa poarte uniforma şi însemnele distinctive numai în timpul serviciului, cu excepţia locurilor de munca unde se impune o alta ţinuta; m) sa nu se prezinte la serviciu sub influenta bãuturilor alcoolice şi nici sa nu consume astfel de bãuturi în timpul serviciului; n) sa nu absenteze fãrã motive temeinice şi fãrã sa anunţe în prealabil conducerea unitãţii despre aceasta; o) sa execute întocmai dispoziţiile sefilor ierarhici, cu excepţia celor vadit nelegale, şi sa fie respectuos în raporturile de serviciu; p) sa execute, în raport de specificul obiectivului, bunurile sau valorile pazite, precum şi orice alte sarcini care i-au fost încredinţate, potrivit planului de paza; q) sa respecte consemnul general şi particular al postului. ART. 49 Şeful formatiei de paza, pe lângã obligaţiile prevãzute la art. 48, are şi urmãtoarele atribuţii: a) sa organizeze, sa conducã şi sa controleze activitatea de paza, precum şi modul de executare a serviciului de cãtre personalul din subordine; b) sa informeze de îndatã conducerea unitãţii şi poliţia despre evenimentele produse pe timpul activitãţii de paza şi sa ţinã evidenta acestora; c) sa propunã conducerii unitãţii mãsuri pentru perfecţionarea activitãţii de paza; d) sa ţinã evidenta armamentului şi a muniţiei din dotarea personalului de paza, sa asigure pãstrarea, întreţinerea, depozitarea şi folosirea acestora, potrivit legii; e) sa execute programul de pregãtire profesionalã specifica a personalului de paza din subordine.
SECŢIUNEA a 2-a Atribuţiile garzii de corp
ART. 50 (1) În timpul serviciului, personalul care executa garda de corp are, pe lângã obligaţiile prevãzute la art. 48 lit. d) şi j)-o), şi urmãtoarele obligaţii specifice: a) sa apere persoana cãreia îi asigura garda de corp impotriva unor atacuri care pun în pericol viata, integritatea corporalã, sãnãtatea sau bunurile acesteia; b) sa ia primele mãsuri pentru salvarea persoanei beneficiare de garda de corp, când aceasta a fost ranita; c) sa nu execute, la cererea beneficiarului de garda de corp, activitãţi care depãşesc limita atribuţiilor sale legale; d) sa anunţe unitatea de poliţie de îndatã ce intra în posesia unor date sau informaţii despre iminenta pregãtire sau sãvârşire a unor infracţiuni; e) sa opreascã şi sa imobilizeze, în funcţie de posibilitãţi, persoanele care au sãvârşit fapte de natura a pune în pericol viata, integritatea corporalã, sãnãtatea sau bunurile persoanei cãreia îi asigura protecţia şi sa le predea de îndatã la cea mai apropiatã unitate de poliţie, fãrã a-şi abandona atribuţiile de garda de corp; f) sa participe, la cererea autoritãţilor statului, la îndeplinirea misiunilor ce revin acestora pentru prinderea infractorilor, fãrã a incalca obligaţiile fata de persoana pe care o are în paza; g) sa coopereze cu autoritãţile statului care au atribuţii în domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale. (2) Personalului prevãzut la alin. (1) îi este interzis portul armamentului în sediile instituţiilor publice. ART. 51 Modul de acţiune al personalului care executa serviciul de garda de corp se stabileşte prin planul de protecţie întocmit de societatea specializatã de paza, avizat de unitatea de poliţie competenta teritorial.
CAP. VII Obligaţiile conducãtorilor de unitãţi
ART. 52 Conducãtorii unitãţilor prevãzute la art. 2 alin. (1), în care funcţioneazã sisteme de paza, au urmãtoarele obligaţii: a) rãspund de organizarea şi funcţionarea pazei unitãţilor, bunurilor şi valorilor pe care le deţin, cu orice titlu; b) analizeazã temeinic nevoile stricte de paza şi stabilesc efectivele necesare, în raport cu natura, importanta, mãrimea şi vulnerabilitatea unitãţilor respective, cu specificul producţiei şi cu locul de dispunere a acestora; în obiectivele în care paza se executa cu efective de jandarmi, analiza şi stabilirea mãsurilor se realizeazã împreunã cu comandantul unitãţii de jandarmi care a aprobat planul de paza; c) asigura, pentru executarea serviciului de paza, selecţionarea persoanelor cu profil moral corespunzãtor, cu aptitudini fizice şi profesionale necesare acestei activitãţi; d) iau mãsuri de instruire specifica a personalului de paza şi controleazã modul în care acesta îşi executa atribuţiile de serviciu; e) asigura executarea amenajãrilor şi a instalaţiilor necesare desfãşurãrii serviciului de paza, precum şi introducerea, întreţinerea şi menţinerea în stare de funcţionare a sistemelor tehnice de legatura, de paza şi de alarma impotriva efractiei; f) asigura echiparea personalului de paza cu uniforma şi însemne distinctive, în condiţiile legii; g) asigura corp de garda sau încãpere de serviciu pentru efectivele de jandarmi, gardieni publici ori cele ale societãţilor specializate destinate serviciului de paza şi fondurile necesare pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare a acestuia; h) încheie contracte de prestãri de servicii în domeniul pazei, garzii de corp, pentru instalarea sistemelor de alarma impotriva efractiei, numai cu societãţile sau persoanele ori prin corpurile gardienilor publici cãrora li s-a acordat licenta, dupã caz, de cãtre Inspectoratul General al Poliţiei Romane; i) asigura spaţiile şi amenajãrile necesare pãstrãrii în deplina siguranta a armamentului şi a muniţiei destinate serviciului de paza; j) stabilesc reguli privind accesul şi circulaţia în interiorul obiectivului pazit; k) stabilesc responsabilitãţi pentru şefii compartimentelor de munca, în ceea ce priveşte paza şi siguranta utilajelor şi instalaţiilor. ART. 53 Îndeplinirea obligaţiilor prevãzute la art. 52 se realizeazã, dupã caz, cu sprijinul de specialitate al unitãţilor de poliţie sau jandarmi competente teritorial.
CAP. VIII Obligaţiile Ministerului de Interne
ART. 54 Ministerul de Interne asigura, prin structurile de specialitate, coordonarea, îndrumarea şi controlul activitãţilor de paza şi protecţie pe teritoriul României. ART. 55 În scopul asigurãrii pazei şi a siguranţei obiectivelor, bunurilor şi valorilor, Poliţiei Romane îi revin urmãtoarele atribuţii principale: a) avizeazã planurile de paza ale unitãţilor la care paza nu este asigurata cu efective de jandarmi şi stabileşte, dupã caz, necesitatea dotãrii personalului implicat cu armament şi munitie aferentã; b) acorda sprijin de specialitate în organizarea pazei la aceste unitãţi în pregãtirea personalului de paza şi urmãreşte executarea întocmai a mãsurilor stabilite prin planul de paza; c) elibereazã licenţe de funcţionare societãţilor specializate de paza şi emite avizul pentru conducãtorii acestora, în condiţiile legii; d) elibereazã atestate pentru încadrarea personalului de paza sau retrage atestatul acordat, când nu mai sunt îndeplinite condiţiile legale care au stat la baza eliberãrii acestuia; e) avizeazã personalul care solicita sa urmeze cursuri de calificare în domeniul pazei şi garzii de corp; f) avizeazã, dupã caz, planurile tematice de pregãtire a personalului de paza şi garda de corp; g) avizeazã planurile tematice pentru cursurile de atestare profesionalã a personalului de paza; h) avizeazã proiectele sistemelor tehnice de alarmare contra efractiei, propuse a se instala în unitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1); i) indruma şi supravegheazã, dupã caz, executarea şedinţelor de tragere cu armamentul din dotare al personalului de paza şi garda de corp; j) acorda asistenta în organizarea activitãţii de paza şi garda de corp şi asigura, în mod gratuit, armamentul necesar în vederea dotãrii personalului instituţiilor publice autorizate prin lege de înfiinţare, organizare şi funcţionare sa detina şi sa foloseascã arme de foc şi muniţii, cu excepţia celor din sistemul de apãrare, ordine publica şi siguranta nationala; k) asigura, prin închiriere, contra cost, în limita disponibilului, armamentul necesar dotãrii personalului de paza pentru celelalte unitãţi; l) controleazã modul în care se respecta dispoziţiile legale cu privire la paza obiectivelor, a bunurilor şi a valorilor, precum şi a celor privind garda de corp şi stabileşte mãsurile ce urmeazã sa fie luate; m) avizeazã regulamentele de organizare şi funcţionare a dispeceratelor de zona care monitorizeazã sisteme de alarma; n) elibereazã licenţe de funcţionare societãţilor specializate în activitãţi de proiectare, producere, instalare şi întreţinere a sistemelor de alarma impotriva efractiei sau a componentelor acestora şi de monitorizare a alarmelor în obiective sau retrage licenta acestora, în condiţiile legii; o) avizeazã conducãtorii şi personalul tehnic al societãţilor specializate sau retrage acest aviz când nu mai sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de lege; p) avizeazã personalul de paza şi garda de corp pentru portarma; q) controleazã şi indruma activitatea societãţilor specializate; r) tine evidenta licenţelor, atestatelor şi a avizelor acordate, precum şi a celor retrase şi furnizeazã, la cererea beneficiarilor serviciilor de paza şi protecţie, date în acest sens. ART. 56 În scopul asigurãrii pazei şi siguranţei obiectivelor, bunurilor şi valorilor, Jandarmeriei Romane îi revin urmãtoarele atribuţii principale: a) asigura paza cu efective de jandarmi a obiectivelor, bunurilor şi valorilor, precum şi a transporturilor unor valori importante sau speciale, stabilite prin hotãrâre a Guvernului sau, dupã caz, prin ordin al ministrului de interne, în condiţiile prezentei legi; b) avizeazã planurile de paza la unitãţile la care paza este asigurata cu efective de jandarmi şi stabileşte, dupã caz, necesitatea dotãrii personalului implicat cu armament şi munitie aferentã; c) acorda sprijin de specialitate în organizarea pazei obiectivelor, bunurilor şi valorilor în pregãtirea personalului de paza, asigura în mod gratuit armamentul necesar, în vederea dotãrii personalului de paza, şi urmãreşte executarea întocmai a mãsurilor stabilite prin planul de paza a instituţiilor publice autorizate; d) asigura, prin închiriere, contra cost, în limita disponibilului, armamentul necesar dotãrii personalului de paza pentru celelalte unitãţi; e) organizeazã cursuri de calificare şi avizeazã, dupã caz, planurile tematice de pregãtire a personalului de paza şi garda de corp; f) indruma şi supravegheazã, dupã caz, executarea şedinţelor de tragere cu armamentul din dotare al personalului de paza numai pentru unitãţile unde funcţioneazã paza mixtã cu jandarmi.
CAP. IX Raspunderi şi sancţiuni
ART. 57 Nerespectarea dispoziţiilor prezentei legi atrage, dupã caz, rãspunderea civilã, materialã, disciplinarã, contravenţionalã sau penalã. ART. 58 Desfãşurarea de activitãţi de paza sau protecţie, de proiectare, producere, instalare şi întreţinere a sistemelor de alarma impotriva efractiei sau a componentelor acestora fãrã atestat sau fãrã licenta de funcţionare prevãzutã de lege constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani. ART. 59 Implicarea, de cãtre conducãtorii unitãţilor cu paza proprie, ai corpurilor gardienilor publici, ai corpurilor specializate de paza, ai societãţilor specializate de paza şi protecţie, a personalului propriu în desfãşurarea de acţiuni de forta, executãri silite, recuperari de debite, conflicte de munca ori de opunere la desfãşurarea acţiunilor de restabilire a ordinii de drept de cãtre autoritãţile publice competente, precum şi nerespectarea dispoziţiilor art. 21 se pedepsesc cu închisoare de la 1 la 5 ani, dacã fapta nu constituie o infracţiune mai grava. ART. 60 Constituie contravenţii la prezenta lege urmãtoarele fapte: a) neluarea mãsurilor de organizare şi funcţionare a pazei, prevãzute la art. 3 alin. (1) şi (3), art. 5 alin. (1), art. 17 alin. (1) şi la art. 18 alin. (2) şi (3); b) neluarea mãsurilor prevãzute la art. 25, art. 27 alin. (1), (2) şi (4) şi la art. 29 alin. (1); c) neintocmirea planului de paza, conform art. 5 alin. (3), sau a celui de transport de bunuri ori valori, conform art. 26 alin. (1), şi neîndeplinirea sarcinilor prevãzute în acestea ori a mãsurilor stabilite de unitatea de jandarmi; d) încadrarea sau menţinerea în funcţie a personalului de paza de orice fel, cu încãlcarea dispoziţiilor art. 20 alin. (10), art. 22 alin. (1) şi (4) şi ale art. 39; e) încãlcarea de cãtre personalul de paza ori garda de corp a obligaţiilor prevãzute la art. 48-51; f) neîndeplinirea de cãtre conducãtorii unitãţilor a obligaţiilor prevãzute la art. 52; g) nerespectarea prevederilor art. 24, art. 34 alin. (2), art. 41 alin. (7) şi (9) şi ale art. 42; h) instalarea de sisteme tehnice de alarma impotriva efractiei sau de componente ale acestora cu încãlcarea prevederilor art. 28 alin. (6) şi (7), precum şi nerespectarea prevederilor art. 30 şi 31; i) refuzul de a asigura accesul reprezentanţilor autoritãţilor publice aflaţi în exerciţiul funcţiunii, al personalului poliţiei sau al jandarmeriei, special desemnat pentru exercitarea atribuţiilor legale de control, pentru luarea mãsurilor de prevenire în obiectivele pazite sau asistate prin mijloace tehnice antiefractie şi în organizarea activitãţii de garda de corp; j) depãşirea limitelor obiectului de activitate al societãţii specializate sau al corpurilor gardienilor publici; k) refuzul de a furniza datele, informaţiile sau documentele solicitate de cãtre reprezentanţii autoritãţilor publice competente, potrivit legii, aflaţi în exerciţiul funcţiunii; l) executarea, în fapt, a atribuţiilor de organizare şi funcţionare a activitãţii societãţilor specializate de cãtre persoane care au suferit condamnãri pentru infracţiuni sãvârşite cu intenţie; m) nerespectarea condiţiilor care au stat la baza eliberãrii licenţei de funcţionare. ART. 61 Contravenţiile prevãzute la art. 60 se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei, contravenţiile prevãzute la lit. g)-m); b) cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei, contravenţiile prevãzute la lit. a)-d) şi f); c) cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, contravenţia prevãzutã la lit. e). ART. 62 (1) Licenta de funcţionare se anuleazã în urmãtoarele cazuri: a) la sãvârşirea uneia dintre contravenţiile prevãzute la art. 60 lit. i)-k), dacã fãptuitorul are calitatea de conducãtor al societãţii care are ca obiect de activitate paza şi/sau protecţia, precum şi a contravenţiilor prevãzute la art. 60 lit. l) şi m); b) la repetarea, în interval de un an, a faptelor care atrag mãsura suspendãrii; c) la sãvârşirea uneia dintre infracţiunile prevãzute la art. 59; d) la sãvârşirea de cãtre conducãtorii societãţilor specializate de paza şi protecţie, ai celor licentiate în domeniul sistemelor de alarmare impotriva efractiei ori al componentelor acestora sau al celor de monitorizare a sistemelor de alarmare a unor infracţiuni în legatura cu activitatea acestor societãţi. (2) Anularea licenţei de funcţionare se dispune de cãtre Inspectoratul General al Poliţiei Romane sau, dupã caz, de cãtre instanta de judecata şi se comunica oficiului registrului comerţului pe raza cãruia funcţioneazã societatea specializatã de paza şi protecţie, în termen de 10 zile de la data rãmânerii definitive a procesului-verbal de contravenţie sau a hotãrârii judecãtoreşti prin care s-a respins plângerea impotriva procesului-verbal de contravenţie. (3) În cazurile prevãzute la alin. (1) lit. c) şi d), anularea licenţei se dispune dupã rãmânerea definitiva a hotãrârii judecãtoreşti de condamnare a fãptuitorului. (4) În cazurile prevãzute la alin. (1) lit. a)-d), anularea licenţei se dispune în baza actului de constatare motivat, întocmit de agentul constatator din cadrul inspectoratului judeţean de poliţie sau al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, pe raza cãreia îşi are sediul societatea sancţionatã, şi se comunica Inspectoratului General al Poliţiei Romane şi societãţii respective. (5) Dupã anularea licenţei de funcţionare, conducãtorul societãţii specializate de paza este obligat sa rezilieze contractele încheiate cu beneficiarii, în termen de 10 zile de la comunicarea în scris a acestei mãsuri. (6) Mãsura anulãrii licenţei de funcţionare poate fi atacatã în justiţie, potrivit legii, de cãtre societatea sancţionatã, iar pana la rãmânerea definitiva a hotãrârii judecãtoreşti nu se aplica prevederile alin. (5), referitoare la rezilierea contractelor cu beneficiarii. (7) La nivelul Inspectoratului General al Poliţiei Romane se organizeazã evidenta informatizata a tuturor societãţilor care au primit licenta de funcţionare în domeniul pazei, garzii de corp, instalãrii sistemelor de alarmare impotriva efractiei şi monitorizarii acestor sisteme. ART. 63 (1) Mãsura retragerii atestatului personalului de paza sau garzii de corp revine Inspectoratului General al Poliţiei Romane şi se ia în mod obligatoriu în urmãtoarele situaţii: a) persoana a sãvârşit o infracţiune în legatura cu serviciul; b) persoana a fost sancţionatã contraventional de cel puţin doua ori în 6 luni pentru încãlcarea dispoziţiilor art. 48-50 sau a normelor de convieţuire socialã, a ordinii şi liniştii publice; c) persoana şi-a pierdut aptitudinile fizice necesare în vederea îndeplinirii funcţiei de paznic sau garda de corp ori a fost declarata iresponsabila, potrivit legii. (2) Mãsura retragerii atestatului se propune de agentul constatator care s-a sesizat ca personalul de paza sau garda de corp se afla în vreuna dintre situaţiile prevãzute la alin. (1) şi se dispune de cãtre unitatea din care face parte agentul constatator, comunicându-se de îndatã angajatorului şi persoanei sancţionate. (3) Persoana cãreia i s-a retras atestatul poate contesta aceasta mãsura în justiţie, în condiţiile legii. (4) La nivelul Inspectoratului General al Poliţiei Romane va fi organizatã o evidenta informatizata a tuturor persoanelor care au fost atestate pentru serviciul de paza, precum şi a celor cãrora le-au fost retrase atestatele de cãtre unitãţile competente ale Ministerului de Interne. ART. 64 Sãvârşirea într-un interval de 3 luni a cel puţin doua dintre contravenţiile prevãzute la art. 60 lit. g) şi h) atrage suspendarea, pe o perioada de la o luna la 3 luni, a dreptului societãţii sancţionate de a încheia noi contracte şi de a angaja personal. ART. 65 Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute în prezenta lege se fac de cãtre politisti, jandarmi, precum şi de cãtre primari sau împuterniciţi ai acestora, conform competentelor ce le revin, potrivit legii. ART. 66 Contravenţiilor prevãzute la <>art. 60 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare. ART. 67 Impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la judecãtoria în a carei raza teritorialã s-a sãvârşit contravenţia.
CAP. X Dispoziţii finale
ART. 68 (1) Paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi persoanelor, precum şi a transporturilor cu caracter special aparţinând structurilor şi instituţiilor din domeniul apãrãrii, ordinii publice şi siguranţei naţionale se asigura în conformitate cu reglementãrile stabilite în cadrul acestora. (2) Serviciul de Protecţie şi Paza coordoneazã acţiunea tuturor forţelor de paza şi protecţie de la unitãţile care beneficiazã de paza proprie, în care demnitarii din competenta sa îşi desfãşoarã activitatea permanent sau temporar. ART. 69 În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, prin hotãrâre a Guvernului se vor stabili: a) normele metodologice privind eliberarea, suspendarea şi anularea licenţelor şi a avizelor prevãzute de prezenta lege; b) normele tehnice care trebuie respectate cu ocazia proiectãrii şi realizãrii sistemelor de alarmare impotriva efractiei; c) documentele specifice necesare executãrii şi evidentei serviciului de paza şi modelele acestora; d) documentele pentru organizarea şi desfãşurarea activitãţilor de pregãtire şi atestare a personalului de paza. ART. 70 Societãţile specializate de paza şi protecţie şi cele care desfãşoarã activitãţi de proiectare, producere, instalare şi întreţinere a sistemelor de alarmare impotriva efractiei, înfiinţate pana la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, precum şi dispeceratele de monitorizare a sistemelor de alarmare, înfiinţate pana la aceeaşi data, sunt obligate ca, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului pentru aprobarea normelor metodologice, sa obţinã licentele şi avizele de funcţionare, completandu-şi, dupã caz, regulamentele de organizare şi funcţionare cu activitãţile prevãzute de lege. ART. 71 Personalul de paza care nu a urmat cursurile de calificare în condiţiile prevãzute la cap. V şi care este încadrat în una dintre formele de paza prevãzute la secţiunile 2-5 ale cap. II va fi supus atestarii în condiţiile prezentei legi, în termen de un an de la data intrãrii în vigoare a acesteia. ART. 72 (1) Prezenta lege intra în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) La aceeaşi data, <>Legea nr. 18/1996 privind paza persoanelor, obiectivelor, bunurilor şi valorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>Hotãrârea Guvernului nr. 523/1997 privind asigurarea pazei obiectivelor, bunurilor şi valorilor cu efective de jandarmi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 249 din 23 septembrie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abroga.
Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 23 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 77 alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 24 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 77 alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR, VIOREL HREBENCIUC
Bucureşti, 8 iulie 2003. Nr. 333.
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email