Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 325 din 14 iulie 2006  serviciului public de alimentare cu energie termica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 325 din 14 iulie 2006 serviciului public de alimentare cu energie termica

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 651 din 27 iulie 2006

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

SECŢIUNEA 1
Domeniu de reglementare

ART. 1
(1) Prezenta lege reglementeazã desfãşurarea activitãţilor specifice serviciilor publice de alimentare cu energie termicã utilizatã pentru încãlzire şi prepararea apei calde de consum, respectiv producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice în sistem centralizat, în condiţii de eficienţã şi la standarde de calitate, în vederea utilizãrii optime a resurselor de energie şi cu respectarea normelor de protecţie a mediului.
(2) Prevederile prezentei legi se aplicã serviciului public de alimentare cu energie termicã în sistem centralizat, înfiinţat şi organizat la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor sau judeţelor, indiferent de mãrimea acestora.
ART. 2
(1) Serviciul public de alimentare cu energie termicã în sistem centralizat face parte din sfera serviciilor comunitare de utilitãţi publice şi cuprinde totalitatea activitãţilor privind producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice, desfãşurate la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale sub conducerea, coordonarea şi responsabilitatea autoritãţilor administraţiei publice locale sau asociaţiilor de dezvoltare comunitarã, dupã caz, în scopul asigurãrii energiei termice necesare încãlzirii şi preparãrii apei calde de consum pentru populaţie, instituţii publice, obiective social-culturale şi operatori economici.
(2) Serviciul public de alimentare cu energie termicã în sistem centralizat se realizeazã prin intermediul infrastructurii tehnico-edilitare specifice aparţinând domeniului public sau privat al autoritãţii administraţiei publice locale ori asociaţiei de dezvoltare comunitarã, care formeazã sistemul de alimentare centralizatã cu energie termicã al localitãţii sau al asociaţiei de dezvoltare comunitarã, denumit în continuare SACET.
(3) În sensul prezentei legi, SACET este alcãtuit dintr-un ansamblu tehnologic şi funcţional unitar constând din construcţii, instalaţii, echipamente, dotãri specifice şi mijloace de mãsurare destinat producerii, transportului, distribuţiei şi furnizãrii energiei termice pe teritoriul localitãţilor, care cuprinde:
a) centrale termice sau centrale electrice de termoficare;
b) reţele de transport;
c) puncte termice/staţii termice;
d) reţele de distribuţie;
e) construcţii şi instalaţii auxiliare;
f) branşamente, pânã la punctele de delimitare/separare a instalaţiilor;
g) sisteme de mãsurã, control şi automatizare.

SECŢIUNEA a 2-a
Principiile şi obiectivele legii

ART. 3
Principiile prezentei legi sunt urmãtoarele:
a) utilizarea eficientã a resurselor energetice;
b) dezvoltarea durabilã a unitãţilor administrativ-teritoriale;
c) diminuarea impactului asupra mediului;
d) promovarea cogenerãrii de înaltã eficienţã şi utilizarea surselor noi şi regenerabile de energie;
e) reglementarea şi transparenţa tarifelor şi preţurilor energiei termice;
f) asigurarea accesului nediscriminatoriu al utilizatorilor la reţelele termice şi la serviciul public de alimentare cu energie termicã;
g) "un condominiu - un sistem de încãlzire".
ART. 4
Obiectivele prezentei legi sunt urmãtoarele:
a) asigurarea continuitãţii serviciului public de alimentare cu energie termicã;
b) asigurarea calitãţii serviciului public de alimentare cu energie termicã;
c) accesibilitatea preţurilor la consumatori;
d) asigurarea resurselor necesare serviciului public de alimentare cu energie termicã, pe termen lung;
e) asigurarea siguranţei în funcţionare a serviciului public de alimentare cu energie termicã;
f) evidenţierea transparentã a costurilor în stabilirea preţului energiei termice.

SECŢIUNEA a 3-a
Definiţii

ART. 5
În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
1. acces la reţea - dreptul operatorilor şi al utilizatorilor de a se racorda/branşa, în condiţiile legii, la reţelele termice;
2. agent termic - fluidul utilizat pentru acumularea, transferul termic şi pentru transmiterea energiei termice;
3. apã caldã de consum - apã caldã utilizatã în scopuri gospodãreşti sau igienico-sanitare;
4. autorizaţie - act tehnic şi juridic emis de Autoritatea Naţionalã de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice, prin care se acordã unei persoane juridice permisiunea de a monta, a pune în funcţiune, a modifica, a repara şi a exploata sisteme de repartizare a costurilor;
5. autoritãţi de reglementare competente - Autoritatea Naţionalã de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice, denumitã în continuare A.N.R.S.C., şi Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei, denumitã în continuare A.N.R.E.;
6. branşament termic - legãtura fizicã dintre o reţea termicã şi instalaţiile proprii ale unui utilizator;
7. condominiu - imobil, bloc de locuinţe, clãdire - proprietate imobiliarã din care unele pãrţi sunt proprietãţi individuale, reprezentate de apartamente sau spaţii cu altã destinaţie decât cea de locuinţã, iar restul, din pãrţi aflate în proprietate comunã. Prin asimilare poate fi definit condominiu şi un tronson, cu una sau mai multe scãri, din cadrul clãdirii de locuit, în condiţiile în care se poate delimita proprietatea comunã;
8. consumator de energie termicã - persoana fizicã sau juridicã ce utilizeazã energie termicã în scop propriu prin instalaţiile proprii;
9. cogenerare - producere simultanã de energie termicã şi de energie electricã şi/sau mecanicã în instalaţii tehnologice special realizate pentru aceasta;
10. centralã electricã de cogenerare - ansamblu de instalaţii, construcţii şi echipamente necesare pentru producerea energiei electrice şi termice în cogenerare;
11. convenţie - act juridic, anexã la contractul de furnizare a energiei termice, încheiat între un operator şi un utilizator, prin care se stabilesc condiţiile de facturare şi platã a energiei termice la nivel de consumator din cadrul unui condominiu;
12. distribuţie a energiei termice - activitatea de transmitere a energiei termice de la producãtor sau reţeaua de transport cãtre utilizator, inclusiv transformarea parametrilor agentului termic, realizatã prin utilizarea reţelelor termice de distribuţie;
13. furnizare a energiei termice - activitatea prin care se asigurã, pe baze contractuale, comercializarea energiei termice între producãtori şi utilizatori;
14. grupuri de mãsurare a energiei termice - ansamblul format din debitmetru, termorezistenţe şi integrator, supus controlului metrologic legal, care mãsoarã cantitatea de energie termicã furnizatã unui utilizator;
15. instalaţii ale utilizatorilor - totalitatea instalaţiilor şi receptoarelor care utilizeazã energie termicã furnizatã, situate dupã branşamentul termic aflat în proprietatea sau în administrarea operatorului;
16. licenţã - act tehnic şi juridic emis de autoritatea de reglementare competentã, prin care se recunosc unei persoane juridice române sau strãine calitatea de operator al serviciului public de alimentare cu energie termicã în sistem centralizat, precum şi competenţa, capacitatea şi dreptul de a furniza/presta serviciul reglementat de prezenta lege şi de a exploata sisteme de alimentare centralizatã cu energie termicã;
17. operator al serviciului - persoana juridicã românã sau strãinã care are competenţa şi capacitatea recunoscute prin licenţã de a presta integral activitãţile specifice serviciului public de alimentare cu energie termicã în sistem centralizat; prin hotãrârea autoritãţii administraţiei publice locale sau a asociaţiei de dezvoltare comunitarã, activitatea de producere a energiei termice poate fi prestatã de unul sau mai mulţi operatori;
18. preţ - contravaloarea unitãţii de energie termicã furnizatã unui utilizator;
19. preţ binom - preţ de furnizare în care contravaloarea facturii de platã pe o anumitã perioadã este repartizatã lunar pe o sumã fixã, independentã de cantitatea de energie consumatã, şi pe o sumã variabilã, proporţionalã cu consumul efectuat în perioada respectivã;
20. preţ local - preţ format din preţul de producere a energiei termice şi tarifele serviciilor de transport, distribuţie şi furnizare, aprobat de autoritatea administraţiei publice locale sau de asociaţia de dezvoltare comunitarã, dupã caz, cu avizul autoritãţii de reglementare competente, pentru fiecare operator care are şi calitatea de furnizor;
21. preţ local pentru populaţie - preţ pentru energia termicã furnizatã şi facturatã populaţiei prin SACET, aprobat prin hotãrâre a autoritãţii administraţiei publice locale sau a asociaţiei de dezvoltare comunitarã, dupã caz, în conformitate cu prevederile legale;
22. producãtor de energie termicã - operator, titular de licenţã pentru producerea energiei termice;
23. producere a energiei termice - activitatea de transformare a surselor primare sau a unor forme de energie în energie termicã, înmagazinatã în agentul termic;
24. punct de delimitare/separare a instalaţiilor - locul în care intervine schimbarea proprietãţii asupra instalaţiilor unui SACET;
25. racord termic - legãtura dintre o reţea termicã şi o staţie termicã;
26. reţea termicã - ansamblul de conducte, instalaţii de pompare, altele decât cele existente la producãtor, şi instalaţii auxiliare cu ajutorul cãrora energia termicã se transportã în regim continuu şi controlat între producãtori şi staţiile termice sau utilizatori;
27. repartitor de costuri - aparat cu indicaţii adimensionale, destinat utilizãrii în cadrul sistemelor de repartizare a costurilor, în scopul mãsurãrii indirecte a:
a) energiei termice consumate de corpul de încãlzire pe care acesta este montat;
b) energiei termice conţinute în apa caldã de consum şi volumul apei calde de consum care trece prin aparat;
28. repartizare a costurilor - totalitatea acţiunilor şi activitãţilor desfãşurate de o persoanã juridicã, autorizatã de autoritatea competentã, în scopul repartizãrii costurilor pe proprietãţi individuale din imobilele tip condominiu;
29. serviciu public de alimentare cu energie termicã serviciu public de interes general care cuprinde totalitatea activitãţilor desfãşurate în scopul alimentãrii centralizate cu energie termicã a cel puţin 2 utilizatori racordaţi la SACET;
30. sistem de alimentare centralizatã cu energie termicã - SACET - ansamblul instalaţiilor tehnologice, echipamentelor şi construcţiilor, situate într-o zonã precis delimitatã, legate printr-un proces tehnologic şi funcţional comun, destinate producerii, transportului şi distribuţiei energiei termice prin reţele termice pentru cel puţin 2 utilizatori;
31. sisteme de repartizare a costurilor - ansamblu format din mai multe repartitoare de costuri, de acelaşi fel, armãturile şi instalaţiile aferente, montate în imobile de tip condominiu, care funcţioneazã şi este exploatat pe baza unui program de calcul specializat;
32. standard de performanţã - normã tehnicã ce stabileşte indicatorii cantitativi şi calitativi ai serviciului public de alimentare cu energie termicã;
33. staţie termicã - ansamblul instalaţiilor din cadrul unui SACET, prin care se realizeazã transformarea şi/sau adaptarea parametrilor agentului termic la necesitãţile consumului unuia sau mai multor utilizatori;
34. transport al energiei termice - activitatea de transmitere a energiei termice de la producãtori la reţelele termice de distribuţie sau la utilizatorii racordaţi direct la reţelele termice de transport;
35. utilizator de energie termicã - unul sau mai mulţi consumatori de energie termicã, beneficiar al serviciului public de alimentare cu energie termicã; în cazul condominiilor, prin utilizator se înţelege toţi consumatorii din condominiul respectiv;
36. zonã de protecţie/siguranţã - zonã adiacentã construcţiilor şi instalaţiilor SACET, extinsã şi în spaţiu, în care se introduc restricţii sau interdicţii privind regimul construcţiilor şi de exploatare a fondului funciar pentru asigurarea protecţiei şi a funcţionãrii normale a obiectivului energetic, precum şi în scopul evitãrii punerii în pericol a persoanelor, bunurilor şi a mediului, stabilitã prin norme tehnice emise de autoritatea de reglementare competentã;
37. zonã unitarã de încãlzire - areal geografic aparţinând unei unitãţi administrativ-teritoriale, în interiorul cãruia se poate promova o singurã soluţie tehnicã de încãlzire.

CAP. II
Organizarea şi funcţionarea serviciului public de alimentare cu energie termicã

SECŢIUNEA 1
Politici şi strategii

ART. 6
(1) Politica în domeniul serviciului public de alimentare cu energie termicã se elaboreazã de Ministerul Administraţiei şi Internelor în colaborare cu Ministerul Economiei şi Comerţului şi este parte integrantã a politicii energetice a statului.
(2) Politica de protecţie socialã în domeniul alimentãrii cu energie termicã se elaboreazã de Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei în colaborare cu Ministerul Administraţiei şi Internelor, cu consultarea asociaţiilor neguvernamentale reprezentative în domeniul respectiv.
ART. 7
(1) Guvernul aprobã Strategia naţionalã privind serviciul public de alimentare cu energie termicã în sistem centralizat.
(2) Strategia menţionatã la alin. (1) este elaboratã de Ministerul Administraţiei şi Internelor în colaborare cu Ministerul Economiei şi Comerţului şi cu Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor, cu consultarea organizaţiilor neguvernamentale reprezentative în domeniu.

SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţii ale autoritãţilor administraţiei publice locale în domeniul energiei termice
ART. 8
(1) Înfiinţarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea şi controlul serviciului public de alimentare cu energie termicã constituie obligaţii ale autoritãţilor administraţiei publice locale.
(2) În asigurarea serviciului public de alimentare cu energie termicã autoritãţile administraţiei publice locale au, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) asigurarea continuitãţii serviciului public de alimentare cu energie termicã la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale;
b) elaborarea anualã a programului propriu în domeniul energiei termice, corelat cu programul propriu de eficienţã energeticã şi aprobat prin hotãrâre a consiliului local, judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti ori a asociaţiei de dezvoltare comunitarã, dupã caz;
c) înfiinţarea unui compartiment energetic în cadrul aparatului propriu, în condiţiile legii;
d) aprobarea, în condiţiile legii, în termen de maximum 30 de zile, a propunerilor privind nivelul preţului local al energiei termice cãtre utilizatorii de energie termicã, înaintate de cãtre operatorii serviciului;
e) aprobarea, în condiţiile legii, a preţului local pentru populaţie;
f) aprobarea programului de dezvoltare, modernizare şi contorizare a SACET, care trebuie sã cuprindã atât surse de finanţare, cât şi termen de finalizare, pe baza datelor furnizate de operatorii serviciului;
g) asigurarea condiţiilor pentru întocmirea studiilor privind evaluarea potenţialului local al resurselor regenerabile de energie şi al studiilor de fezabilitate privind valorificarea acestui potenţial;
h) exercitarea controlului serviciului public de alimentare cu energie termicã, în condiţiile legii;
i) stabilirea zonelor unitare de încãlzire, pe baza studiilor de fezabilitate privind dezvoltarea regionalã, aprobate prin hotãrâre a consiliului local, a consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti ori a asociaţiei de dezvoltare comunitarã, dupã caz;
j) urmãreşte instituirea de cãtre operatorul serviciului a zonelor de protecţie şi siguranţã a SACET, în condiţiile legii;
k) urmãreşte elaborarea şi aprobarea programelor de contorizare la nivelul branşamentului termic al utilizatorilor de energie termicã racordaţi la SACET.
(3) În vederea modernizãrii şi dezvoltãrii SACET, în studiile de fezabilitate se analizeazã şi soluţii de alimentare cu energie termicã produsã prin cogenerare de înaltã eficienţã sau prin valorificarea resurselor regenerabile locale.
ART. 9
Compartimentul energetic, înfiinţat în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2) lit. c), are urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã şi propune spre aprobare autoritãţii administraţiei publice locale programul propriu de modernizare şi dezvoltare a SACET;
b) identificã zonele unitare de încãlzire;
c) elaboreazã, în conformitate cu reglementãrile-cadru emise de A.N.R.S.C., şi supune spre aprobare autoritãţii administraţiei publice locale urmãtoarele:
- regulamentul serviciului public de alimentare cu energie termicã;
- caietul de sarcini pentru prestarea serviciului public de alimentare cu energie termicã şi pentru exploatarea SACET;
- contractul de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termicã, dupã caz;
d) urmãreşte realizarea obiectivelor cuprinse în programul propriu de modernizare şi dezvoltare a SACET;
e) urmãreşte îndeplinirea clauzelor contractuale, în cazul gestiunii delegate;
f) comunicã periodic datele solicitate de autoritãţile de reglementare competente;
g) controleazã modul de desfãşurare a activitãţii privind repartizarea costurilor energiei termice în condominii;
h) furnizeazã şi înainteazã cãtre autoritatea administraţiei publice locale datele preliminare necesare fundamentãrii şi elaborãrii strategiilor de valorificare pe plan local a potenţialului resurselor energetice regenerabile;
i) propune soluţii de valorificare pe plan local a potenţialului resurselor regenerabile de energie;
j) elaboreazã şi urmãreşte realizarea programului de contorizare a SACET.

SECŢIUNEA a 3-a
Organizarea gestiunii

ART. 10
(1) Gestiunea serviciului public de alimentare cu energie termicã prin SACET se poate organiza în urmãtoarele modalitãţi:
a) gestiune directã;
b) gestiune delegatã.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciului public de alimentare cu energie termicã prin SACET se face prin hotãrâre adoptatã de autoritãţile administraţiei publice locale sau de asociaţiile de dezvoltare comunitarã.
(3) Autoritãţile administraţiei publice locale se pot asocia între ele în vederea înfiinţãrii de asociaţii de dezvoltare comunitarã, în conformitate cu prevederile <>Legii serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 , şi pot constitui societãţi comerciale cu capital public sau mixt, în vederea gestionãrii serviciului public de alimentare cu energie termicã prin SACET, în condiţiile legii.
(4) O autoritate a administraţiei publice locale sau o asociaţie de dezvoltare comunitarã se poate asocia cu persoane juridice, române ori strãine, pentru constituirea unor societãţi comerciale cu capital public sau mixt, în vederea gestionãrii serviciului public de alimentare cu energie termicã prin SACET, în condiţiile legii.

SECŢIUNEA a 4-a
Gestiunea directã

ART. 11
(1) În cazul gestiunii directe, autoritãţile administraţiei publice locale sau asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz, îşi asumã nemijlocit toate sarcinile şi responsabilitãţile privind organizarea, conducerea, administrarea, exploatarea şi finanţarea serviciului public de alimentare cu energie termicã prin SACET.
(2) Gestiunea directã se realizeazã prin structuri proprii ale autoritãţilor administraţiei publice locale sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitarã, înfiinţate prin hotãrâri ale consiliilor judeţene, ale consiliilor locale, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitarã, dupã caz, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor <>Legii nr. 51/2006 .

SECŢIUNEA a 5-a
Gestiunea delegatã

ART. 12
(1) În cazul gestiunii delegate, autoritãţile administraţiei publice locale sau asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz, transferã, în totalitate ori numai în parte, drepturile şi obligaţiile cu privire la asigurarea serviciului public de alimentare cu energie termicã şi administrarea şi exploatarea SACET unui operator care poate fi societate comercialã cu capital public, privat sau mixt.
(2) Gestiunea delegatã se atribuie fie prin concesionare, fie potrivit procedurii de parteneriat public-privat, în conformitate cu prevederile legale.
(3) Operatorii de servicii de alimentare cu energie termicã prin SACET îşi desfãşoarã activitatea numai în baza licenţei eliberate de autoritatea de reglementare competentã.
(4) Contractele de concesiune aflate în derulare la data intrãrii în vigoare a prezentei legi opereazã pânã la expirarea sau, dupã caz, rezilierea acestora în condiţiile legii.
(5) Concesiunea înceteazã de drept prin retragerea sau încetarea valabilitãţii licenţei, precum şi în condiţiile prevãzute în legislaţia privind regimul concesiunilor.
(6) În situaţia rezilierii contractului de delegare a gestiunii, operatorul serviciului are obligaţia asigurãrii continuitãţii serviciului public de alimentare cu energie termicã pe o perioadã determinatã, stabilitã de autoritatea administraţiei publice locale sau de asociaţia de dezvoltare comunitarã, dupã caz, dar nu mai mult de 12 luni.

CAP. III
Autoritãţi de reglementare competente

SECŢIUNEA 1
Atribuţii şi competenţe

ART. 13
Autoritãţile de reglementare competente pentru serviciul de alimentare cu energie termicã sunt A.N.R.S.C. şi/sau A.N.R.E., dupã caz.
ART. 14
(1) A.N.R.S.C. elaboreazã, stabileşte şi urmãreşte aplicarea ansamblului de reglementãri obligatorii la nivel naţional, necesar funcţionãrii pieţei de energie termicã, în condiţii de eficienţã, concurenţã, transparenţã şi protecţie a consumatorilor.
(2) A.N.R.S.C. are urmãtoarele atribuţii şi competenţe:
a) reglementeazã activitãţile de producere a energiei termice, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice, cu excepţia producerii energiei termice în cogenerare;
b) monitorizeazã şi controleazã operatorii SACET cu privire la respectarea reglementãrilor emise de autoritate;
c) elaboreazã şi aprobã, prin ordin al preşedintelui, reglementãri tehnice şi comerciale, conform competenţelor care îi sunt stabilite;
d) reglementeazã modul de determinare a zonelor de protecţie şi siguranţã pentru SACET;
e) elaboreazã regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termicã, care include şi prevederi specifice activitãţii de producere a energiei termice în cogenerare, elaborate de A.N.R.E.;
f) elaboreazã şi aprobã caietul de sarcini-cadru pentru realizarea serviciului public de alimentare cu energie termicã prin SACET, precum şi documentaţia-cadru pentru delegarea gestiunii serviciului şi a SACET-ului aferent. Caietul de sarcini-cadru va include şi prevederi specifice activitãţii de producere a energiei termice în cogenerare, elaborate de A.N.R.E.;
g) elaboreazã şi aprobã, prin ordin al preşedintelui, contractul-cadru şi convenţia-cadru de furnizare a energiei termice;
h) elaboreazã şi aprobã, prin ordin al preşedintelui, norme tehnice privind repartizarea consumurilor de energie termicã între consumatorii din imobilele de tip condominiu, în cazul folosirii sistemelor de repartizare a costurilor pentru încãlzire şi apã caldã de consum;
i) elaboreazã regulamentul pentru acordarea licenţelor, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului;
j) acordã licenţe pentru operatori;
k) elibereazã autorizaţii pentru montarea, punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor;
l) dezvoltã o bazã de date pentru monitorizarea SACET-urilor şi a serviciului public de alimentare cu energie termicã, în vederea analizei comparative a indicatorilor de performanţã;
m) asigurã, împreunã cu A.N.R.E., accesul autoritãţilor administraţiei publice centrale la informaţiile necesare la elaborarea strategiilor şi politicilor în domeniul energiei termice.
ART. 15
(1) În domeniul energiei termice, A.N.R.E. acordã licenţe şi aprobã reglementãri tehnice şi comerciale conform atribuţiilor stabilite prin <>Legea energiei electrice nr. 318/2003 pentru activitatea de producere a energiei termice în cogenerare, destinatã serviciului public de alimentare cu energie termicã în sistem centralizat.
(2) A.N.R.E. elaboreazã prevederile specifice activitãţii de producere a energiei termice în cogenerare, pentru a fi incluse în:
- regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termicã, elaborat de A.N.R.S.C.;
- caietul de sarcini-cadru pentru concesionarea serviciului public de alimentare cu energie termicã prin SACET, elaborat de A.N.R.S.C.
(3) A.N.R.E. avizeazã prevederile specifice activitãţii de producere a energiei termice în cogenerare, incluse în regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termicã şi în caietul de sarcini-cadru pentru concesionarea serviciului public de alimentare cu energie termicã prin SACET.
ART. 16
(1) Regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termicã se aprobã prin ordin al preşedintelui A.N.R.S.C.
(2) Caietul de sarcini-cadru pentru delegarea gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termicã prin SACET aferent se aprobã prin ordin al preşedintelui A.N.R.S.C.

SECŢIUNEA a 2-a
Licenţe

ART. 17
(1) Pentru realizarea tuturor activitãţilor cuprinse în serviciul public de alimentare cu energie termicã printr-un SACET se acordã o singurã licenţã.
(2) În cazul producerii de energie termicã în cogenerare sau de mai mulţi producãtori într-un SACET, pentru activitatea de producere a energiei termice se pot elibera licenţe separate, iar pentru celelalte activitãţi aferente serviciului public de alimentare cu energie termicã se elibereazã o singurã licenţã.
(3) Activitatea de producere a energiei termice în cogenerare se desfãşoarã pe bazã de licenţã acordatã de A.N.R.E., în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(4) Refuzul nejustificat de acordare a licenţelor poate fi atacat în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti.
(5) Licenţele valabile la data intrãrii în vigoare a prezentei legi pot fi menţinute, modificate, suspendate sau retrase de A.N.R.S.C., în condiţiile legii.
(6) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, A.N.R.E. va preda, prin protocol de predare-preluare, cãtre A.N.R.S.C., licenţele din sfera de competenţã a acesteia.
(7) Licenţele valabile la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, preluate de la A.N.R.E. conform alin. (6), pot fi modificate, suspendate sau retrase de A.N.R.S.C., în condiţiile legii.

CAP. IV
Investiţii în domeniul energiei termice

SECŢIUNEA 1
Surse de finanţare

ART. 18
(1) Lucrãrile de investiţii în domeniul energiei termice pot fi finanţate din:
a) fonduri proprii ale operatorului şi/sau fonduri de la bugetul local, în conformitate cu obligaţiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii;
b) credite bancare, care pot fi garantate de autoritãţile administraţiei publice locale, de Guvern sau de alte entitãţi specializate în acordarea de garanţii bancare;
c) fonduri nerambursabile obţinute prin aranjamente bilaterale sau multilaterale;
d) taxe speciale, instituite la nivelul autoritãţilor administraţiei publice locale, potrivit legii;
e) fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinanţarea unor proiecte realizate cu finanţare externã, precum şi din bugetele unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
f) sumele disponibilizate prin reducerea gradualã a subvenţiilor pentru energia termicã furnizatã populaţiei; aceste sume se vor utiliza de autoritãţile administraţiei publice locale, pe bazã de studii şi programe pentru retehnologizarea, modernizarea şi eficientizarea SACET, avizate de Ministerul Administraţiei şi Internelor;
g) surse financiare, rezultate din tranzacţionarea unitãţilor de reducere de emisii de gaze cu efect de serã;
h) alte surse, în condiţiile legii.
(2) Redevenţa aferentã contractelor de delegare a gestiunii serviciului de alimentare cu energie termicã prin SACET se constituie sursã pentru finanţarea lucrãrilor de investiţii în sistemul respectiv.
ART. 19
(1) Documentaţia privind organizarea şi derularea procedurii de delegare a gestiunii se elaboreazã în conformitate cu legislaţia specificã fiecãrui tip de contract. Caietele de sarcini şi criteriile de selecţie aplicabile în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii se elaboreazã şi se aprobã de autoritãţile administraţiei publice locale sau de asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz, în baza caietelor de sarcini-cadru şi a criteriilor de selecţie-cadru elaborate de autoritãţile de reglementare competente şi cu respectarea dispoziţiilor legislaţiei aplicabile tipului de contract de delegare a gestiunii adoptat.
(2) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea şi sarcinile concrete ce revin autoritãţilor administraţiei publice locale sau asociaţiilor de dezvoltare comunitarã, dupã caz, respectiv operatorului cu privire la modul de realizare şi finanţare a investiţiilor aferente SACET.
ART. 20
În cazul gestiunii delegate, bunurile realizate de operatori în conformitate cu programele de investiţii impuse prin contractul de delegare a gestiunii constituie bunuri de retur care revin de drept, la expirarea contractului, unitãţilor administrativ-teritoriale şi sunt integrate domeniului public al acestora; în contractul de delegare a gestiunii se stipuleazã şi modul de repartiţie a acestor investiţii la încetarea, din orice cauzã, a contractului.

SECŢIUNEA a 2-a
Facilitãţi

ART. 21
Investiţiile în SACET beneficiazã de facilitãţile legale în vigoare în momentul încheierii tranzacţiei. Facilitãţile obţinute se stipuleazã în contractul de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termicã şi rãmân valabile pe perioada stabilitã la încheierea acestuia, cu excepţia adoptãrii unor dispoziţii legale mai favorabile operatorului.

CAP. V
Surse regenerabile de energie termicã

SECŢIUNEA 1
Definirea surselor

ART. 22
(1) În condiţiile prezentei legi, se considerã surse regenerabile de energie termicã urmãtoarele:
a) energia solarã;
b) energia geotermalã;
c) energia conţinutã în fracţiunea biodegradabilã a produselor, deşeurilor şi reziduurilor din agriculturã, inclusiv substanţe vegetale şi reziduuri de origine animalã, silviculturã şi industrii conexe, precum şi fracţiunea biodegradabilã a deşeurilor industriale şi comunale, orãşeneşti şi municipale, denumitã biomasã;
d) energia conţinutã în gazul de fermentare a deşeurilor, denumit şi gaz de depozit;
e) energia conţinutã în gazul de fermentare a nãmolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate;
f) energia conţinutã în produse secundare gazoase, obţinute prin fermentare din materii reziduale organice, formând categoria de combustibil gazos, denumitã biogaz;
g) energia conţinutã în produse lichide obţinute prin distilarea materiei organice fermentate, formând categoria de combustibil lichid, denumitã alcool carburant;
h) energia obţinutã din alte surse regenerabile, neexploatate în prezent.
(2) Autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale pot iniţia şi finanţa programe pentru utilizarea surselor regenerabile de energie termicã.

SECŢIUNEA a 2-a
Condiţiile tehnice de utilizare şi comercializare

ART. 23
A.N.R.S.C. reglementeazã condiţiile tehnice de acces la reţelele termice.

SECŢIUNEA a 3-a
Facilitãţi

ART. 24
Dezvoltarea utilizãrii surselor regenerabile de energie termicã în scopul producerii energiei termice se fundamenteazã pe baza unor studii tehnico-economice şi, prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţilor publice locale sau a Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei, se aprobã condiţiile de comercializare şi facilitãţile care se pot acorda.

CAP. VI
Piaţa de energie termicã

SECŢIUNEA 1
Participanţii la piaţa de energie termicã

ART. 25
(1) Participanţii la piaţa de energie termicã sunt operatorii şi utilizatorii de energie termicã.
(2) Centralele termice şi centralele electrice de termoficare care fac parte din SACET pot aparţine domeniului public sau privat al unitãţilor administrativ-teritoriale, domeniului privat al statului, precum şi persoanelor juridice, în condiţiile legii.
(3) Centralele termice şi centralele electrice de termoficare care fac parte din SACET pot fi, dupã caz, supuse procesului de privatizare, pot fi date în administrare sau concesionate ori pot fi incluse în orice forme de asociere sau parteneriat public-privat, în condiţiile prevãzute de lege.

SECŢIUNEA a 2-a
Contorizarea utilizatorilor de energie termicã

ART. 26
(1) Este obligatorie montarea grupurilor de mãsurare a energiei termice în punctele de delimitare/ separare a instalaţiilor din punctul de vedere al proprietãţii sau al dreptului de administrare ori în alte puncte, convenite între pãrţile contractante.
(2) Grupurile de mãsurare a energiei termice, montate în punctul de delimitare/separare a instalaţiilor din punctul de vedere al proprietãţii sau al dreptului de administrare ori în alte puncte convenite între pãrţile contractante, fac parte din reţelele termice ale SACET.
(3) Achiziţionarea şi montarea grupurilor de mãsurare a energiei termice în vederea contorizãrii la nivel de branşament termic într-un SACET revin autoritãţilor administraţiei publice locale.
(4) Întreţinerea, repararea, verificarea metrologicã şi înlocuirea grupurilor de mãsurare a energiei termice în cazul condominiilor intrã în responsabilitatea operatorului serviciului. Costul acestor operaţiuni va fi evidenţiat distinct în preţul energiei termice.
(5) Se interzice orice intervenţie neautorizatã asupra grupurilor de mãsurare a energiei termice.
ART. 27
Utilizatorul de energie termicã are dreptul de a solicita, în cazuri justificate, repararea, înlocuirea sau verificarea metrologicã a grupurilor de mãsurare a energiei termice.

SECŢIUNEA a 3-a
Relaţii contractuale

ART. 28
(1) Contractul de furnizare a energiei termice se încheie, la nivel de branşament termic, între operatorul care are şi calitatea de furnizor şi utilizatorii de energie termicã.
(2) În cazul condominiilor, contractul de furnizare a energiei termice, la solicitarea operatorului care are şi calitatea de furnizor, este însoţit de convenţii, încheiate de acesta cu fiecare consumator din condominiu, alimentat prin acelaşi branşament termic, cu respectarea prevederilor din contractul-cadru de furnizare a energiei termice.
(3) Contractul de furnizare a energiei termice şi convenţiile individuale trebuie sã prevadã clauze privind accesul persoanelor autorizate pe proprietatea utilizatorului în scopul preluãrii informaţiilor de la aparatele şi dispozitivele sistemului de repartizare a costurilor.

SECŢIUNEA a 4-a
Repartizarea costurilor

ART. 29
(1) În cazul consumatorilor dintr-un condominiu, alimentaţi printr-un branşament termic comun, sunt obligatorii montarea de cãtre proprietari a repartitoarelor de costuri şi stabilirea unei metodologii de repartizare a costurilor, aprobatã în adunarea generalã a asociaţiei de proprietari/locatari, în baza metodologiei-cadru elaborate de A.N.R.S.C.
(2) Repartitoarele de costuri fac parte integrantã din instalaţiile de utilizare aferente proprietãţii.
(3) Montarea, întreţinerea şi exploatarea repartitoarelor de costuri pentru energia termicã, atât pentru încãlzire, cât şi pentru apa caldã de consum, se efectueazã numai de cãtre persoane juridice autorizate de A.N.R.S.C.

SECŢIUNEA a 5-a
Protecţia utilizatorului de energie termicã

ART. 30
(1) Debranşarea totalã a instalaţiilor interioare de încãlzire şi/sau pentru apã caldã menajerã ale unui utilizator tip condominiu se va face în urmãtoarele condiţii cumulative:
a) acordul scris al asociaţiei de proprietari, exprimat prin hotãrârea adunãrii generale;
b) anunţarea operatorului care are şi calitatea de furnizor şi a autoritãţii administraţiei publice locale cu 30 de zile înainte de debranşare.
(2) Deconectarea unui consumator de energie termicã dintr-un condominiu se face cu respectarea urmãtoarelor condiţii cumulative:
a) acordul vecinilor de apartament, atât pe orizontalã, cât şi pe verticalã;
b) acordul scris al asociaţiei de proprietari, exprimat prin hotãrârea adunãrii generale, asupra intenţiei de realizare a unui sistem individual de încãlzire;
c) anunţarea, în scris, a operatorului care are şi calitatea de furnizor, cu cel puţin 30 de zile înainte.
(3) Debranşarea unui utilizator de energie termicã, altul decât cel de tip condominiu, se realizeazã cu anunţarea operatorului care are şi calitatea de furnizor, cu cel puţin 30 de zile înainte.
(4) Deconectãrile/debranşãrile prevãzute la alin. (1)-(3) nu se pot realiza în timpul sezonului de încãlzire.
(5) Deconectãrile/debranşãrile prevãzute la alin. (1)-(3) se efectueazã numai de cãtre operatorul care are şi calitatea de furnizor, în termen de maximum 45 de zile de la data solicitãrii, dupã verificarea documentelor care dovedesc îndeplinirea condiţiilor cumulative impuse.
(6) Cheltuielile de deconectare/debranşare se suportã de cãtre solicitant.
ART. 31
Calendarul de respectare a termenelor asumate pentru finalizarea contorizãrii la nivel de branşament termic şi montarea repartitoarelor de costuri pentru consumatorii de energie termicã individuali, condiţiile de derulare şi sancţiunile în caz de nerespectare a dispoziţiilor pentru finalizarea contorizãrilor la nivel de branşament termic, contorizãrilor individuale şi repartizarea costurilor, precum şi termenul şi condiţiile de aplicare pentru preţul binom al energiei termice se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.

CAP. VII
Drepturile şi obligaţiile operatorilor serviciului şi ale utilizatorilor de energie termicã

SECŢIUNEA 1
Drepturile operatorilor serviciului

ART. 32.
Operatorii serviciului au, în principal, urmãtoarele drepturi:
a) sã desfãşoare activitãţi comerciale legate de vânzarea-cumpãrarea energiei termice, prin exploatarea capacitãţilor de producere şi a reţelelor termice;
b) sã solicite stabilirea, ajustarea şi/sau modificarea nivelului preţurilor şi/sau a tarifelor de transport, distribuţie şi/sau furnizare a energiei termice şi sã încaseze contravaloarea energiei termice furnizate;
c) sã stabileascã condiţiile tehnice de branşare sau de debranşare a utilizatorilor de energie termicã la instalaţiile aflate în administrarea lor, cu respectarea normativelor tehnice în vigoare şi a reglementãrilor emise de A.N.R.S.C.;
d) sã utilizeze terenurile şi alte bunuri aflate în proprietatea unui terţ, cu respectarea prevederilor <>art. 37 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 51/2006 , pentru a asigura funcţionarea normalã a instalaţiilor pe care le administreazã şi le exploateazã;
e) sã aibã acces, în condiţiile legii, la instalaţiile interioare ale utilizatorului de energie termicã, conform contractelor/convenţiilor individuale de furnizare, ori de câte ori este necesarã intervenţia la acestea;
f) sã presteze activitãţi de informare, consultanţã sau sã execute lucrãri de reparaţii şi reabilitãri la instalaţiile utilizatorilor de energie termicã, în condiţiile convenite cu aceştia, în scopul creşterii eficienţei şi utilizãrii raţionale a energiei termice;
g) sã conteste, în contencios administrativ, la Curtea de Apel Bucureşti, în condiţiile legii, actele emise de autoritatea de reglementare competentã sau de autoritãţile administraţiei publice locale.
ART. 33
Pentru protecţia instalaţiilor de producere şi a reţelelor termice se interzice terţilor, persoane fizice sau juridice:
a) sã amplaseze construcţii de orice fel în zona de siguranţã a obiectivelor SACET;
b) sã efectueze sãpãturi în zona de siguranţã a obiectivelor SACET fãrã avizul prealabil al operatorului;
c) sã depoziteze materiale în zona de siguranţã a instalaţiilor;
d) sã intervinã, în orice mod, asupra reţelelor termice.
ART. 34
În cazul în care se realizeazã modificãri ale traseelor şi amplasamentelor reţelelor termice existente, costurile acestora vor fi suportate de cãtre cel care a generat modificarea respectivã.

SECŢIUNEA a 2-a
Obligaţiile operatorilor serviciului

ART. 35
(1) Operatorii serviciului au, în principal, urmãtoarele obligaţii:
a) sã respecte prevederile licenţei, caietului de sarcini şi ale contractului de delegare a gestiunii;
b) sã asigure continuitatea serviciului public de alimentare cu energie termicã;
c) sã respecte indicatorii de performanţã aprobaţi de autoritãţile administraţiei publice locale;
d) sã asigure transparenţã totalã în ceea ce priveşte calcularea facturilor pentru serviciile prestate;
e) sã întocmeascã anual şi sã urmãreascã bilanţul energiei termice, aferent fiecãrei activitãţi prevãzute în licenţã, avizat de autoritatea competentã şi aprobat de autoritatea administraţiei publice locale;
f) sã solicite desfiinţarea construcţiilor şi a altor obiective amplasate ilegal în zona de protecţie, precum şi a celor care nu respectã distanţele de siguranţã faţã de construcţiile şi instalaţiile proprii aferente activitãţilor prevãzute în licenţã;
g) sã furnizeze autoritãţii administraţiei publice locale şi autoritãţii naţionale de reglementare competente informaţii privind activitãţile prevãzute în licenţã;
h) sã asigure securitatea serviciului public de alimentare cu energie termicã şi a SACET;
i) sã asigure accesul nediscriminatoriu la reţeaua termicã pentru toţi utilizatorii de energie termicã solicitanţi;
j) sã ţinã situaţii contabile separate pentru fiecare activitate reglementatã specificã serviciului public de alimentare cu energie termicã, conform prevederilor legale;
k) sã asigure stocurile de combustibili şi piese de schimb, în aşa fel încât sã respecte principiul continuitãţii serviciului public de alimentare cu energie termicã, în orice condiţii;
l) sã elaboreze proceduri/instrucţiuni specifice activitãţii proprii, în conformitate cu prevederile legale.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. b), serviciul public de alimentare cu energie termicã poate fi întrerupt în urmãtoarele condiţii: în caz de forţã majorã, de avarii, precum şi în perioadele programate pentru revizie. Utilizatorii de energie termicã vor fi informaţi în detaliu asupra condiţiilor de întrerupere a serviciului public de alimentare cu energie termicã.
ART. 36
(1) Operatorul serviciului rãspunde pentru daunele provocate utilizatorului de energie termicã din culpa sa în condiţiile stabilite prin contract şi, în special, dacã:
a) nu începe furnizarea energiei termice la termenul contractat sau nu livreazã energia termicã în condiţiile stabilite în contract;
b) nu anunţã utilizatorul de energie termicã din timp cu privire la limitãrile sau întreruperile programate pentru lucrãri planificate;
c) dupã sistarea furnizãrii energiei termice cerutã de utilizatorul de energie termicã, nu reia furnizarea în primele 3 zile lucrãtoare de la primirea, în scris, a notificãrii privind încetarea motivului sistãrii;
d) nu respectã parametrii de calitate contractaţi pentru energia termicã furnizatã.
(2) Furnizorul de energie termicã este îndreptãţit sã recupereze de la producãtorul sau de la utilizatorul de energie termicã, dupã caz, daunele dovedite a fi din vina acestuia.

SECŢIUNEA a 3-a
Drepturile utilizatorilor de energie termicã

ART. 37
Utilizatorii de energie termicã au, în principal, urmãtoarele drepturi:
a) sã preia energia termicã din instalaţiile de distribuţie în conformitate cu prevederile contractului de furnizare;
b) sã aibã acces la grupurile de mãsurare a energiei termice utilizate pentru facturare;
c) sã solicite operatorului care are şi calitatea de furnizor remedierea defecţiunilor şi a deranjamentelor survenite la instalaţiile de distribuţie;
d) sã recupereze de la operatorul serviciului daunele dovedite a fi din vina acestuia;
e) alte drepturi prevãzute în contractele încheiate cu furnizorul de energie termicã, precum şi în <>Legea nr. 51/2006 ;
f) de a fi anunţat, din timp, despre întreruperea furnizãrii de energie termicã;
g) de a avea acces ori de a primi, la cerere, informaţii cu privire la structura costurilor/tarifelor percepute de operatorul care are şi calitatea de furnizor.

SECŢIUNEA a 4-a
Obligaţiile utilizatorilor de energie termicã

ART. 38
(1) Utilizatorii de energie termicã au, în principal, urmãtoarele obligaţii:
a) sã achite la termen facturile emise de operatorul care are şi calitatea de furnizor; factura se emite, cel mai târziu, pânã la data de 15 a lunii urmãtoare celei în care prestaţia a fost efectuatã. Prin derogare de la prevederile <>art. 42 alin. (9) din Legea nr. 51/2006 , utilizatorii de energie termicã sunt obligaţi sã achite facturile reprezentând contravaloarea serviciului de care au beneficiat în termenul de scadenţã de 15 zile de la data emiterii facturilor; data emiterii facturii şi termenul de scadenţã se înscriu pe facturã. Neachitarea facturii în termen de 30 de zile de la data scadenţei atrage penalitãţi de întârziere, conform prevederilor <>art. 42 alin. (10) din Legea nr. 51/2006 ;
b) sã permitã operatorului care are şi calitatea de furnizor, la solicitarea acestuia, întreruperea programatã a alimentãrii cu energie termicã pentru întreţinere, revizii şi reparaţii executate la instalaţiile acestuia;
c) sã permitã accesul operatorului care are şi calitatea de furnizor la instalaţiile de utilizare a energiei termice aflate în folosinţa sau pe proprietatea sa, pentru verificarea funcţionãrii şi integritãţii acestora ori pentru debranşarea/ deconectarea instalaţiilor în caz de neplatã sau de avarie;
d) sã nu consume energie termicã ocolind sau afectând mijloacele de mãsurã.
(2) Proprietarii apartamentelor individuale siuate în imobile de locuit tip condominiu, care sunt deconectate de la reţeaua de alimentare cu energie termicã, plãtesc o cotã-parte din cheltuielile cu energia termicã consumatã pentru încãlzirea spaţiilor aflate în proprietate indivizã, proporţionalã cu cota indivizã.
ART. 39
Drepturile şi obligaţiile prevãzute în prezentul capitol se detaliazã în regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termicã şi în prevederile contractului-cadru de furnizare a energiei termice, elaborate de A.N.R.S.C., şi se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 51/2006 .

CAP. VIII
Preţuri şi tarife

SECŢIUNEA 1
Stabilirea preţurilor şi a tarifelor

ART. 40
(1) Preţurile locale se stabilesc, se ajusteazã sau se modificã pe baza metodologiilor aprobate de autoritatea de reglementare competentã. În calculul acestora vor fi luate în considerare costurile justificate ale activitãţilor de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice, inclusiv cheltuielile aferente dezvoltãrii şi modernizãrii SACET, pierderile tehnologice, cheltuielile pentru protecţia mediului, precum şi o cotã de profit, dar nu mai mult de 5%.
(2) Sumele încasate prin preţuri şi/sau tarife, corespunzãtoare cheltuielilor pentru dezvoltarea şi modernizarea SACET, se constituie într-un cont distinct al operatorului şi se utilizeazã pe baza programului de dezvoltare avizat de autoritãţile administraţiei publice locale implicate, exclusiv pentru scopul în care a fost constituit.
(3) Pierderile tehnologice se aprobã de autoritatea administraţiei publice locale, având în vedere o documentaţie, elaboratã pe baza bilanţului energetic, întocmitã de operatorul care are şi calitatea de furnizor şi avizatã de autoritatea competentã.
(4) Preţurile energiei termice produse din surse regenerabile, destinatã serviciului de alimentare cu energie termicã prin SACET, se aprobã de A.N.R.S.C.
(5) Preţul energiei termice produse în cogenerare se aprobã prin decizie a preşedintelui A.N.R.E., pe baza metodologiei proprii, cu excepţia cazurilor în care prin contracte de concesionare sau de parteneriat public-privat s-au negociat metode de stabilire/ajustare a preţului energiei termice.
(6) Preţul energiei termice produse în cogenerare, destinatã SACET, se aprobã prin decizie a preşedintelui A.N.R.E., pe baza metodologiei proprii, cu excepţia cazurilor în care prin contracte de concesionare sau de parteneriat public-privat s-au negociat, înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi, formule ori reguli de stabilire/ajustare a preţului. În acest caz preţul energiei termice se aprobã de autoritatea administraţiei publice locale cu avizul autoritãţii competente.
(7) În cazurile în care, în vederea delegãrii gestiunii serviciului, prin contractele de delegare a gestiunii se negociazã formule sau reguli de stabilire/ajustare a preţului energiei termice, acestea se avizeazã în prealabil de autoritatea de reglementare competentã. În acest caz preţul se aprobã de autoritatea administraţiei publice locale implicatã, potrivit regulilor stabilite, cu avizul autoritãţii de reglementare competente.
(8) Preţurile locale de furnizare a energiei termice sunt aceleaşi pentru utilizatorii de energie termicã, în condiţii similare de furnizare.
(9) Preţurile locale pentru populaţie la care se factureazã energia termicã se aprobã de autoritãţile administraţiei publice locale sau de asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz, potrivit reglementãrilor în vigoare. La nivelul aceleiaşi unitãţi administrativ-teritoriale, preţul local pentru populaţie este unic, indiferent de tehnologiile sistemului de producere, transport şi distribuţie a energiei termice sau de tipul combustibililor utilizaţi. Diferenţa dintre preţurile locale ale energiei termice şi preţurile locale pentru populaţie se alocã din bugetele autoritãţilor administraţiei publice locale sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitarã, dupã caz.
(10) În cazul în care, dupã ajustarea preţurilor şi tarifelor, furnizorii de combustibili şi de energie electricã modificã preţurile de livrare, având ca efect majorarea preţului energiei termice produse, autoritãţile administraţiei publice locale sau asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz, pot aproba recalcularea corespunzãtoare a preţurilor locale şi, dupã caz, a preţurilor locale pentru populaţie, începând cu data primei livrãri fãcute la noile preţuri, fãrã modificarea nivelului costurilor celorlalte elemente de cheltuieli şi a cotei de profit, cu avizul operativ al autoritãţii competente.
(11) Consumatorii de energie termicã din spaţiile cu altã destinaţie decât cea de locuinţã dintr-un condominiu plãtesc preţul local.
(12) Preţul pentru energia termicã produsã şi livratã populaţiei prin alt sistem decât SACET, practicat de operatorii economici şi instituţiile publice, va fi aprobat de A.N.R.S.C.
(13) Autoritãţile administraţiei publice locale pot hotãrî ca populaţia care primeşte energie termicã de la operatori economici sau instituţii publice, conform prevederilor alin. (12), sã beneficieze de preţul stabilit conform prevederilor alin. (9).
ART. 41
Operatorii serviciului care practicã preţuri şi/sau tarife sunt obligaţi sã prezinte autoritãţilor de reglementare competente:
a) costurile fixe şi variabile, precum şi veniturile programate şi realizate, separat pentru fiecare dintre activitãţile serviciului public de alimentare cu energie termicã, în structura stabilitã de autoritatea de reglementare competentã;
b) modul de alocare a activelor, pasivelor, cheltuielilor şi veniturilor avute în vedere atunci când se întocmesc situaţiile contabile, conform art. 35 alin. (1) lit. j);
c) alte informaţii necesare analizelor financiare şi economice pentru fundamentarea politicilor de tarifare.
ART. 42
Sumele care au rãmas disponibile prin reducerea gradualã a subvenţiilor pentru energia termicã furnizatã populaţiei dintr-o unitate administrativ-teritorialã vor fi repartizate şi utilizate numai pentru retehnologizarea, modernizarea şi eficientizarea SACET din acea unitate administrativ-teritorialã.

SECŢIUNEA a 2-a
Protecţia socialã

ART. 43
Odatã cu reducerea gradualã a subvenţiilor pentru energia termicã, se asigurã de cãtre Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei ajutoare pentru încãlzirea locuinţei familiilor şi persoanelor singure cu venituri reduse, în condiţiile legii.

CAP. IX
Infracţiuni şi contravenţii

ART. 44
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage rãspunderea disciplinarã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
ART. 45
(1) Constituie contravenţii, altele decât cele prevãzute în <>Legea nr. 51/2006 , şi se sancţioneazã cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei urmãtoarele fapte:
a) folosirea de cãtre utilizator a apei calde de consum şi a agentului termic pentru încãlzire pentru alte scopuri decât cele prevãzute în contract;
b) debranşarea/deconectarea de la SACET a utilizatorului sau consumatorului de energie termicã fãrã respectarea dispoziţiilor prezentei legi;
c) golirea instalaţiilor de cãtre utilizatorul/consumatorul serviciului în vederea executãrii unor modificãri sau reparaţii fãrã acordul scris al operatorului serviciului şi al asociaţiei de proprietari, cu excepţia cazurilor de avarii sau de forţã majorã.
(2) Constituie contravenţii, altele decât cele prevãzute în <>Legea nr. 51/2006 , şi se sancţioneazã cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei urmãtoarele fapte:
a) neinstituirea de cãtre operatorul serviciului a zonelor de protecţie şi siguranţã a SACET;
b) montarea, punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor de cãtre o persoanã juridicã fãrã autorizaţie sau cu autorizaţie a cãrei valabilitate a expirat;
c) depozitarea de materiale în zona de siguranţã a obiectivelor SACET;
d) efectuarea de sãpãturi în zona de siguranţã fãrã avizul prealabil al operatorului SACET;
e) nerespectarea de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale a prevederilor regulamentului-cadru la elaborarea regulamentului de serviciu propriu;
f) nerespectarea de cãtre operatorul serviciului a prevederilor regulamentului de serviciu;
g) neasigurarea stocurilor de combustibili şi a necesarului de piese de schimb pentru funcţionarea SACET;
h) neîntocmirea de cãtre operatorul serviciului a bilanţului energiei termice, aferent fiecãrei activitãţi prevãzute în licenţã.
(3) Constituie contravenţii, altele decât cele prevãzute în <>Legea nr. 51/2006 , şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000 lei la 20.000 lei urmãtoarele fapte:
a) neîntocmirea situaţiilor contabile aferente serviciului separat de alte servicii sau activitãţi pe care operatorul le desfãşoarã;
b) amplasarea de construcţii de orice fel în zona de siguranţã a SACET.
(4) Constituie contravenţii, altele decât cele prevãzute în <>Legea nr. 51/2006 , şi se sancţioneazã cu amendã de la 30.000 lei la 50.000 lei urmãtoarele fapte:
a) practicarea de cãtre producãtorii de energie termicã şi/sau operatorii serviciului a altor preţuri decât cele stabilite de autoritatea de reglementare competentã, de autoritatea administraţiei publice locale sau de asociaţia de dezvoltare comunitarã, dupã caz;
b) practicarea de cãtre operatorii economici şi instituţiile publice a altor preţuri pentru energia termicã produsã şi livratã populaţiei decât cele aprobate de autoritatea de reglementare competentã;
c) fundamentarea şi susţinerea cererii de stabilire sau de ajustare a preţurilor de cãtre producãtorii de energie termicã şi/sau operatorul care are şi calitatea de furnizor cu date eronate, în scopul obţinerii unor preţuri mai mari, dacã fapta nu constituie infracţiune;
d) prestarea serviciului public de alimentare cu energie termicã fãrã contract de delegare a gestiunii, încheiat în condiţiile legii, cu autoritatea administraţiei publice locale sau cu contract de delegare a gestiunii expirat ori reziliat, în condiţiile art. 12 alin. (6);
e) prestarea serviciului public de alimentare cu energie termicã fãrã licenţã sau cu licenţã a cãrei valabilitate a expirat.
ART. 46
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 45 se fac de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai autoritãţilor de reglementare competente şi/sau ai autoritãţii administraţiei publice locale, conform atribuţiilor stabilite în prezenta lege şi în <>Legea nr. 51/2006 .
(2) În cazul contravenţiilor prevãzute la art. 45 alin. (4) lit. a)-c), preţurile stabilite greşit se corecteazã, iar sumele încasate în mod necuvenit se restituie utilizatorilor de energie termicã, bugetului local sau bugetului de stat, dupã caz.
(3) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 45 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 47
Sustragerea de energie termicã constituie infracţiunea de furt şi se pedepseşte conform Codului penal.
ART. 48
Deteriorarea, modificarea fãrã drept sau blocarea funcţionãrii grupurilor de mãsurare a energiei termice ori distrugerea sigiliilor aplicate acestora constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendã.
ART. 49
Declararea unor date eronate la încheierea sau modificarea contractelor de furnizare a energiei termice, în vederea obţinerii de foloase, constituie infracţiune şi se pedepseşte conform art. 292 din Codul penal.
ART. 50
Furnizarea agentului termic în condiţii care pot pune în pericol viaţa şi sãnãtatea cetãţenilor constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendã.
ART. 51
(1) Infracţiunile prevãzute de prezenta lege se constatã de cãtre organele abilitate, potrivit legii.
(2) Ori de câte ori reprezentanţii împuterniciţi ai autoritãţilor de reglementare competente şi/sau ai autoritãţii administraţiei publice locale iau cunoştinţã de sãvârşirea vreuneia dintre infracţiunile prevãzute de prezenta lege vor sesiza de îndatã despre aceasta organele abilitate potrivit legii.

CAP. X
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 52
(1) În termen de un an de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a <>Legii nr. 51/2006 , A.N.R.S.C. elaboreazã şi aprobã regulamentul-cadru şi caietul de sarcini-cadru ale serviciului public de alimentare cu energie termicã.
(2) Compartimentele energetice ale autoritãţilor administraţiei publice locale vor fi înfiinţate, dupã caz, dupã data de 1 octombrie 2006.
(3) Pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, compartimentele energetice ale autoritãţilor administraţiei publice locale au obligaţia elaborãrii regulamentului propriu, în conformitate cu prevederile regulamentului-cadru.
ART. 53
În termen de 12 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, regiile de termoficare se vor reorganiza, prin hotãrâri ale autoritãţilor administraţiei publice locale, în societãţi comerciale, în condiţiile legii.
ART. 54
(1) Se interzic proiectarea, execuţia şi punerea în funcţiune a SACET fãrã dotarea lor corespunzãtoare cu dispozitive de mãsurare-înregistrare a cantitãţilor de energie termicã produse şi/sau facturate.
(2) Proiectarea şi realizarea noilor imobile tip condominiu cu destinaţie de locuinţe sau cu destinaţie mixtã - locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie -, având sursã comunã de alimentare cu energie termicã sau racordate la reţelele publice de distribuţie, trebuie sã asigure individualizarea consumurilor şi condiţiile de montare a sistemelor de mãsurare-înregistrare-repartizare a consumurilor pentru întregul imobil şi pentru fiecare apartament sau spaţiu cu altã destinaţie.
(3) Începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei legi, imobilele tip condominiu pot fi racordate la SACET în cazul în care se respectã principiul "un condominiu - un singur sistem de încãlzire", în baza unui program etapizat aprobat de autoritatea administraţiei publice locale, aplicabil pânã la 31 decembrie 2009.
ART. 55
Prevederile prezentei legi se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 51/2006 .
ART. 56
Prezenta lege intrã în vigoare la data de 21 martie 2007, cu excepţia prevederilor art. 52 alin. (2) şi (3) şi ale art. 54 alin. (1) şi (2), care intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 57
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã <>Ordonanţa Guvernului nr. 73/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de alimentare cu energie termicã produsã centralizat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 31 august 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 162/1999 privind instituirea preţului naţional de referinţã pentru energia termicã furnizatã populaţiei prin sisteme centralizate, precum şi pentru acordarea de ajutoare bãneşti pentru categoriile defavorizate ale populaţiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 529 din 29 octombrie 1999, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 328/2002 , cu modificãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei legi.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 14 iulie 2006.
Nr. 325.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016