Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 32 din 29 martie 1991 *** Republicata  privind impozitul pe salarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 32 din 29 martie 1991 *** Republicata privind impozitul pe salarii

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 185 din 12 august 1996
*) Republicatã în temeiul <>art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 8 din 23 ianuarie 1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I. nr. 21 din 30 ianuarie 1996.
<>Legea nr. 32 din 29 martie 1991 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 70 din 3 aprilie 1991 şi a fost modificatã prin <>Legea nr. 46 din 4 iulie 1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 171 din 6 iulie 1994, prin <>Ordonanta Guvernului nr. 17 din 4 august 1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 186 din 17 august 1995 (aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 122 din 15 decembrie 1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 293 din 19 decembrie 1995), prin <>Legea nr. 135 din 29 decembrie 1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 30 decembrie 1995 şi prin <>Ordonanta Guvernului nr. 8 din 23 ianuarie 1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 30 ianuarie 1996 (aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 54 din 21 iunie 1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 134 din 27 iunie 1996) şi a mai fost republicatã în Monitorul Oficial al României. Partea I, nr. 140 din 29 iunie 1993 şi nr. 19 din 26 ianuarie 1996.

ART. 1
Veniturile sub forma de salarii şi alte drepturi salariale realizate de cãtre persoanele fizice romane sau strãine, pe teritoriul României, sunt supuse impozitului potrivit prevederilor prezentei legi.
Se considera salarii realizate pe teritoriul României salariile plãtite în bani şi în natura, primite de cãtre salariaţi de la persoanele fizice sau juridice care au domiciliul sau sediul pe teritoriul României, precum şi salariile primite din strãinãtate de cãtre persoanele care îşi desfãşoarã activitatea în România.
Nu se supun prevederilor alin. 1 şi 2 salariile şi indemnizaţiile în valuta, stabilite în cuantum net, plãtite de instituţii publice romane personalului, roman care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi al altor forme de reprezentare a României în strãinãtate.
ART. 2
Venitul sub forma de salariu şi alte drepturi salariale impozabile cuprinde totalitatea sumelor primite în cursul unei luni, indiferent de perioada la care se referã şi care sunt realizate din:
a) salariile de orice fel;
b) sporurile de orice fel;
c) indemnizaţiile de orice fel;
d) recompensele şi premiile de orice fel;
e) sumele plãtite din fondul asigurãrilor sociale în caz de incapacitate temporarã de munca şi de maternitate;
f) sumele plãtite pentru concediul de odihna;
g) orice alte câştiguri, în bani şi în natura, primite ca plata a muncii lor, de la persoanele fizice sau juridice, dupã caz, la care sunt angajaţi, inclusiv cele acordate în baza contractului colectiv de munca, cu excepţia celor în natura acordate personalului casnic angajat;
h) sumele plãtite salariaţilor sub forma de indexare sau compensare, ca urmare a creşterii preţurilor şi tarifelor;
i) sumele plãtite membrilor fondatori ai unei societãţi comerciale, constituite prin subscripţie publica, din cota de participare la profitul net, conform art. 30 din Legea nr. 31/1990.
Evaluarea produselor acordate ca plata în natura se face la preţul de vânzare practicat de unitate pentru produsele din producţia proprie şi la preţul de aprovizionare, pentru alte produse, iar în cazul serviciilor, pe baza tarifelor pentru aceste servicii. Preţurile şi tarifele sunt cele practicate la data efectuãrii plãţii în natura.
ART. 3
Prin derogare de la prevederile articolului precedent, salariile şi alte drepturi salariale sau diferenţe din acestea, plãtite pe trecut, se defalca în vederea impunerii, pe lunile la care se referã, cumulându-se cu celelalte drepturi primite în lunile respective, în urmãtoarele situaţii:
a) în cazul unei hotãrâri judecãtoreşti definitive;
b) ca urmare a aplicãrii prevederilor art. 15 din prezenta lege;
c) în cazul imposibilitãţii plãţii lunare a salariilor ca urmare a lipsei de disponibil în conturile bancare ale plãtitorului de salarii;
d) în cazul definitivãrii decontãrilor pe baza contractelor de cercetare şi proiectare;
e) în cazul indemnizaţiilor aferente concediului de odihna, când durata acestuia se desfãşoarã pe o perioada mai mare de o luna calendaristicã;
f) în cazul sumelor plãtite pe baza prevederilor de la art. 2 lit. i);
g) în cazul diferenţelor de salarii care privesc perioade anterioare lunilor în care se plãtesc, acordate în baza unor acte normative privind salarizarea.
Sumele reprezentând premiul anual acordat, potrivit legii, personalului din instituţiile publice, cele reprezentând stimulentele din fondul de participare la profit, acordate potrivit legii, salariaţilor agenţilor economici şi managerilor, dupã aprobarea bilanţului contabil, precum şi sumele acordate, potrivit legii, pentru neefectuarea concediului de odihna se impoziteazã, potrivit prevederilor prezentei legi, separat de celelalte drepturi acordate în luna în care are loc plata acestora.
Drepturile salariale lunare obţinute de personalul didactic de la aceeaşi unitate, în afarã salariului corespunzãtor normei didactice aferente funcţiei de baza, se impoziteazã separat, fãrã a se aplica, în cazul acestora, dispoziţiile art. 7 lit. c).
ART. 4
Se impoziteazã, în condiţiile prezentei legi, şi urmãtoarele drepturi în bani şi în natura, cuvenite persoanelor fizice:
a) câştigurile salariaţilor zilieri sau temporari;
b) onorariile încasate de avocaţi prin barouri;
c) drepturile cuvenite medicilor şi personalului sanitar din policlinicile cu plata;
d) câştigurile obţinute din colaborãri de orice natura;
e) onorariile încasate din expertize de orice fel;
f) drepturile cuvenite pentru invenţii şi inovaţii.
Sumele plãtite pentru invenţii şi inovaţii în cursul unui an calendaristic se defalca în vederea impunerii pe cele 12 luni ale anului, cumulându-se cu alte recompense de aceasta natura plãtite de unitate în cursul anului respectiv, chiar dacã valoarea acestora este aferentã unei perioade mai mari de un an. În cazul în care suma plãtitã este aferentã unei perioade mai mici de un an, aceasta se defalca, în vederea impunerii, pe lunile la care se referã. Aceste drepturi nu se cumuleazã, în vederea impozitãrii, cu celelalte venituri realizate la unitatea unde salariaţii au funcţia de baza.
ART. 5
Veniturile realizate de persoanele fizice rezidente în România, sub forma de salarii, precum şi alte drepturi bãneşti de natura salariilor, pentru activitãţi desfãşurate în strãinãtate, se impun cu cotele şi în condiţiile prevãzute de art. 8.
ART. 6
Nu se cuprind în venitul lunar impozabil şi nu se impun:
a) sumele plãtite în baza contractelor de munca, a statutelor sau a dispoziţiilor legale, cu ocazia mutãrii sau transferãrii în interesul serviciului a unui salariat într-o alta localitate, sumele plãtite pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare în interesul serviciului, precum şi indemnizaţiile care se plãtesc la încadrarea în funcţie;
b) sumele primite de salariaţi pentru munca prestatã în perioada preavizului de concediere, precum şi compensaţiile acordate salariaţilor disponibilizaţi cu ocazia restructurãrii agenţilor economici, indiferent de forma de proprietate. Condiţiile pentru acordarea compensaţiilor care nu se supun impozitului pe salarii se adopta prin hotãrâre a Guvernului;
c) ajutoarele sociale şi alte ajutoare ce se acorda, potrivit legii, din bugetul asigurãrilor sociale de stat, cu excepţia sumelor plãtite potrivit art. 2 lit. e), din bugetul de stat şi din bugetele locale sau din fondurile speciale constituite potrivit Legii privind finanţele publice*), precum şi ajutoarele acordate din fondul de salarii mamelor salariate pentru naşteri şi în caz de deces al salariaţilor;
d) pensiile de orice fel;
e) alocaţiile, indemnizaţiile şi orice sume de aceasta natura, acordate, potrivit legii, persoanelor cu copii, cu excepţia celor de la art. 2 lit. e), precum şi alocaţiile de întreţinere acordate persoanelor cãrora li s-au dat în plasament familial sau li s-au încredinţat minori;
f) masa gratuita şi alimentaţia antidot, acordate în natura potrivit legii;
g) câştigurile în natura menţionate la art. 2 lit. g) acordate în prezent salariaţilor de cãtre regiile autonome care primesc subvenţii pentru produse şi activitãţi de la bugetul de stat, precum şi cele acordate potrivit legii de cãtre instituţiile publice finanţate de la bugetul de stat;
h) sumele reprezentând contribuţia pentru pensia suplimentarã şi contribuţia datoratã de salariaţi la fondul pentru plata ajutorului de şomaj, stabilite potrivit legii.
------------------------
*) Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 152 din 17 iulie 1996, a abrogat Legea nr. 10/1991 privind finanţele publice.

ART. 7
Sunt scutite de plata impozitului prevãzut de prezenta lege urmãtoarele categorii de persoane:
a) corespondenţii de presa strãini, pentru salariile pe care le primesc, sub condiţia reciprocitãţii;
b) elevii, studenţii şi doctoranzii, pentru burse;
c) persoanele care, în decursul aceleiaşi luni, obţin venituri sub forma de salarii de baza şi alte drepturi salariale de pana la 97.000 lei**), de la unitatea unde au funcţia de baza. În cazul majorãrii, prin acte normative, a nivelului salariului de baza minim brut pe ţara, suma de mai sus se modifica în mod corespunzãtor;
------------------------
**) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 594 din 22 iulie 1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 25 iulie 1996.

d) veteranii de rãzboi, vãduvele de rãzboi şi vãduvele nerecãsãtorite ale veteranilor de rãzboi;
e) urmaşii eroilor-martiri ai Revoluţiei, precum şi deţinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revoluţiei Romane din Decembrie 1989, conferit prin brevet, pentru veniturile realizate în cadrul funcţiei de baza;
f) militarii în termen, elevii şi studenţii militari, pentru drepturile bãneşti primite;
g) invalizii de gradul I sau II cu drept de munca, conform dispoziţiilor legale, precum şi persoanele handicapate încadrabile în gradul I sau II de invaliditate, definite potrivit Legii nr. 53/1992 privind protecţia specialã a persoanelor handicapate, numai pe baza certificatelor emise de comisiile de expertiza medicalã şi recuperare a capacitãţii de munca, în condiţiile prevãzute de lege, şi prin care se atesta ca invaliditatea nu îi impiedica în exercitarea profesiei sau a funcţiei.
Eliberarea certificatelor de atestare a stãrii de invaliditate sau de persoana handicapata se face numai de cãtre comisiile de expertiza medicalã şi recuperare a capacitãţii de munca.
Scutirea de la plata impozitului se acorda numai pentru veniturile realizate de salariaţi la unitatea la care au funcţia de baza.
h) persoanele prevãzute la art. 4 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, pentru veniturile realizate de acestea la unitatea la care au funcţia de baza. Prevederea se aplica şi persoanelor care, la data la care se aflau într-una dintre situaţiile prevãzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, erau minore;
i) persoanele fizice strãine care desfãşoarã în România activitãţi de consultanţa în cadrul unor acorduri de finanţare gratuita, încheiate de Guvernul României cu alte guverne sau organizaţii internaţionale guvernamentale sau neguvernamentale;
j) donatorii de sânge sau de plasma, pentru sumele primite de aceştia, reprezentând contravaloarea zilelor libere acordate, potrivit legii, pentru donarea de sânge sau de plasma;
k) sportivii, antrenorii şi tehnicienii sportivi pentru primele acordate ca urmare a realizãrii urmãtoarelor obiective de inalta performanta:
- clasarea pe podiumul de premiere al campionatelor mondiale, europene şi al Jocurilor Olimpice;
- calificarea şi participarea la campionatele europene, mondiale şi la Jocurile Olimpice;
- participarea la fazele superioare ale competiţiilor europene intercluburi, începând cu optimile de finala.
Scutirile de la plata impozitului se acorda începând cu drepturile salariale aferente lunii urmãtoare celei în care persoanele în cauza înregistreazã cererile prin care se depun actele doveditoare care atesta îndeplinirea condiţiilor prevãzute de lege.
Revizuirea certificatelor de atestare a stãrii de invalid sau de persoana handicapata se face în termen de 60 de zile*) de la publicarea în Monitorul Oficial al României a <>Ordonanţei Guvernului nr. 17/1995 , perioada în care îşi menţin valabilitatea certificatele emise anterior şi neexpirate.
Scutirile prevãzute la lit. d), e), g) şi h) se acorda numai în limita unui venit lunar brut de pana la 6 ori salariul de baza minim brut pe ţara. În situaţia în care aceasta limita este depãşitã, impozitul se calculeazã la suma totalã din care se deduce impozitul aferent celor 6 salarii minime brute pe ţara.
-------------------------
*) Potrivit <>art. II din Ordonanta Guvernului nr. 8 din 23 ianuarie 1996 :
- Termenul limita de 60 de zile stipulat de <>Ordonanta Guvernului nr. 17/1995 , aprobatã prin <>Legea nr. 122/1995 , respectiv 17 octombrie 1995, prevãzut pentru revizuirea certificatelor de atestare a stãrii de invaliditate sau de persoana handicapata, se prelungeşte pana la data de 31 martie 1996, în urmãtoarele condiţii:
a) persoanele care se prezintã în acest nou termen pentru revizuirea certificatelor şi se încadreazã în criteriile prevãzute de lege pentru a primi un nou certificat care da dreptul la scutirea de impozit pe salariu şi primesc un astfel de certificat vor beneficia de aceasta scutire de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe;
b) pentru persoanele cãrora, prezentându-se în cadrul noului termen prevãzut de aceasta ordonanta la comisiile de expertiza medicalã şi recuperare a capacitãţii de munca, nu li se mai recunoaşte, potrivit criteriilor stabilite de prevederile legale în vigoare, încadrarea în una dintre categoriile de persoane îndrituite sa beneficieze de scutire, aceasta facilitate înceteazã începând cu data de întâi a lunii în care s-au prezentat la comisie.

ART. 8
Impozitul pe salarii se calculeazã lunar, pe fiecare loc de munca, asupra totalitãţii venitului realizat în luna expiratã de cãtre fiecare salariat, pe baza urmãtoarelor cote:
----------------------------------------------------------------------------
Venitul lunar impozabil**) Impozitul lunar**)
- lei - - lei -
----------------------------------------------------------------------------
pana la 10.400 5%
10.401 - 11.500 520 + 8% pentru ceea ce depãşeşte suma de 10.400 lei
11.501 - 15.400 608 + 14% pentru ceea ce depãşeşte suma de 11.500 lei
15.401 - 26.300 1.154 + 17% pentru ceea ce depãşeşte suma de 15.400 lei
26.301 - 42.800 3.007 + 18% pentru ceea ce depãşeşte suma de 26.300 lei
42.801 - 63.900 5.977 + 19% pentru ceea ce depãşeşte suma de 42.800 lei
63.901 - 108.000 9.986 + 20% pentru ceea ce depãşeşte suma de 63.900 lei
108.001 - 150.700 18.806 + 21% pentru ceea ce depãşeşte suma de 108.000 lei
150.701 - 214.200 27.773 + 22% pentru ceea ce depãşeşte suma de 150.700 lei
214.201 - 321.200 41.743 + 25% pentru ceea ce depãşeşte suma de 214.200 lei
321.201 - 429.300 68.493 + 28% pentru ceea ce depãşeşte suma de 321.200 lei
429.301 - 535.900 98.761 + 32% pentru ceea ce depãşeşte suma de 429.300 lei
535.901 - 613.600 132.873 + 36% pentru ceea ce depãşeşte suma de 535.900 lei
peste 613.600 160.845 + 40% pentru ceea ce depãşeşte suma de 613.600 lei
----------------------------------------------------------------------------
----------------------
**) Tranşele de venit impozabile şi cotele de impozit ce se aplica începând cu plata drepturilor salariale pentru luna iulie 1996 sunt reproduse astfel cum au fost aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 542 din 5 iulie 1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 143 din 8 iulie 1996.

Partea din totalul venitului lunar impozabil care depãşeşte nivelul de 1.148.400 lei***) se impune cu cota de 60% .
În cazul când, prin aplicarea acestor cote de impozit, venitul lunar net al unui salariat, realizat în unitatea unde acesta are funcţia de baza, s-ar reduce sub nivelul venitului prevãzut la art. 7 lit. c), impozitul se diminueazã astfel încât sa asigure realizarea acelui venit.
În cazul salariilor şi al altor drepturi salariale, precum şi al unor drepturi bãneşti (asa cum sunt menţionate la art. 2 şi 4 din prezenta lege), în valuta, impozitul datorat se calculeazã prin transformarea în lei, la cursul de schimb valutar în vigoare în ultima zi a lunii pentru care se face plata, dupã care impozitul în lei, stabilit pe baza cotelor de la alin. 1, se transforma, se retine şi se vãrsa la bugetul de stat în valuta, la acelaşi curs.
O data cu indexarea, precum şi în cazul acordãrii de compensãri la salarii, Guvernul va modifica în mod corespunzãtor tranşele de venit lunar impozabil prevãzute la alin. 1, nivelul sumei stabilite la alin. 2 şi 3 din prezentul articol, precum şi al sumei menţionate la art. 7 lit. c) din prezenta lege, pentru a nu anula efectul indexãrii sau al compensãrii acordate.
----------------------
***) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 542/1996 .

ART. 9
Impozitul pe salarii se calculeazã de plãtitorii acestora şi se retine lunar din sumele cuvenite la a doua chenzina.
Pentru drepturile bãneşti din categoria celor prevãzute la art. 4 din prezenta lege, impozitul se calculeazã şi se retine la fiecare plata, prin cumulare cu sumele plãtite anterior în cursul aceleiaşi luni, de cãtre plãtitor.
În situaţia în care plãtitorul are cont bancar, impozitul se retine şi se vãrsa o data cu ridicarea sumelor pentru plata celei de-a doua chenzine.
Bãncile sunt obligate sa verifice, cu ocazia ridicãrii sumelor pentru plata salariilor în ţara ori cãtre sau din strãinãtate, reţinerea şi vãrsarea la bugetul administraţiei publice centrale a impozitului pe salarii.
ART. 10
Persoana fizica romana are dreptul sa i se deducã din impozitul pe salarii datorat în România o suma echivalenta cu impozitul pe salarii din sursa externa, plãtit direct sau prin reţinere în strãinãtate, pe baza de documente care atesta plata, confirmate de autoritãţile fiscale din ţara în care îşi desfãşoarã activitatea. Aceasta suma nu va depãşi suma impozitului pe salarii, calculat potrivit legislaţiei fiscale în vigoare din România.
ART. 11
Impozitul pe salarii reţinut în plus se restituie salariaţilor respectivi de plãtitorul acestora în termen de 30 de zile de la data constatãrii plusului.
Restituirea sumelor reţinute în plus se poate face pe o perioada de 3 ani în urma de la data reţinerii.
Impozitul pe salarii nereţinut la timp sau în cuantumul legal se retine de plãtitorul venitului, de la salariaţii respectivi, pe o perioada de 3 ani în urma de la data constatãrii. Reţinerea se poate face, în rate egale, în cel mult 12 luni de la data constatãrii nereţinerilor.
În cazul în care impozitul pe salarii nu mai poate fi recuperat de la salariatul în cauza, acesta se suporta de plãtitorul salariului.
ART. 12
Persoanele fizice sau juridice, care în exercitarea activitãţii folosesc salariaţi, sunt obligate sa depunã semestrial la organul financiar pe raza cãruia îşi au sediul sau domiciliul o dare de seama privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea la bugetul administraţiei publice centrale a impozitului pe salarii. Agenţii economici cu profil special, definiţi potrivit legii, vor depune aceasta dare de seama la Ministerul Finanţelor.
ART. 13
Pentru nevãrsarea la termen a impozitului pe salarii se aplica o majorare de 0,3% pentru fiecare zi de întârziere*).
-------------------
*) A se vedea <>Ordonanta Guvernului nr. 11 din 23 ianuarie 1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996.

ART. 14
Controlul privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii se efectueazã de organele fiscale la care plãtitorii de salarii sunt obligaţi sa depunã dãrile de seama privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii.
ART. 15
Impotriva modului în care se aplica prevederile prezentei legi de cãtre persoanele fizice sau juridice la care sunt angajaţi, salariaţii se pot adresa cu plângere direct acestora, în termen de 30 de zile de la data reţinerii impozitului. Persoana fizica sau juridicã care a fãcut angajarea este obligatã ca, în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii plângerii, sa procedeze la reverificarea modului de determinare a venitului lunar impozabil şi a impozitului de plata şi sa emita o decizie care sa cuprindã rezultatele reverificãrii. Decizia se va comunica salariatului în cauza.
ART. 16
În termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei date de cel care a fãcut angajarea, salariatul poate face contestaţie adresatã direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, pe a carei raza teritorialã îşi are domiciliul sau sediul persoana fizica sau juridicã al carei angajat este, aceasta fiind obligatã sa o rezolve în termen de 30 de zile de la înregistrare. Soluţionarea contestaţiei se face printr-o decizie care se comunica salariatului în cauza.
În termen de 30 de zile de la comunicare, impotriva deciziei date de direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, salariatul poate face apel la Ministerul Finanţelor, care, în termen de 40 de zile de la înregistrare, este obligat sa îl soluţioneze. Soluţia data de Ministerul Finanţelor este definitiva şi se comunica salariatului în cauza.
ART. 17
Contestaţiile şi apelurile privind impozitul pe salarii sunt scutite de plata taxei de timbru.
ART. 18
Ministerul Finanţelor poate acorda, în cazuri temeinic justificate, eşalonãri sau amânãri la plata impozitului pe salarii şi eşalonãri, amânãri, reduceri sau scutiri la plata majorãrilor de întârziere.
ART. 19
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracţiuni:
a) nedepunerea, în termen de 30 de zile de la încheierea semestrului, a dãrii de seama privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii;
b) refuzul de a pune la dispoziţia organelor fiscale documentele privind modul de calculare, de reţinere şi de vãrsare la bugetul de stat a impozitului pe salarii.
Contravenţia de la lit. a) se sancţioneazã cu amenda de la 200 000 lei la
1.000 000 lei, iar cea de la lit. b), cu amenda de la 600 000 lei la 2 000 000 lei.
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor prevãzute de prezenta lege se fac de cãtre organele de specialitate din Ministerul Finanţelor şi de cãtre unitãţile sale teritoriale, în termen de 3 ani de la data sãvârşirii faptelor respective.
Actele de constatare întocmite de organele împuternicite sa constate şi sa aplice amenzi constituie titluri executorii, în condiţiile legii, dupã rãmânerea lor definitiva.
Bãncile vor pune în aplicare aceste titluri fãrã acceptul plãtitorilor.
ART. 20
Prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25, 26 şi 27, se aplica în cazul contravenţiilor prevãzute la art. 19 din prezenta lege.
ART. 21
Pana la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Ministerul Finanţelor va elabora instrucţiuni metodologice privind tehnica de calcul al impozitului pe salarii, formularistica corespunzãtoare, atribuţiile şi rãspunderile organelor fiscale privind aplicarea acestei legi, care vor fi publicate în Monitorul Oficial al României*).
-----------------------
*) A se vedea <>Ordinul nr. 1.363 din 10 noiembrie 1993 al ministrului de stat, ministrul finanţelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273 din 26 noiembrie 1993.

ART. 22
Contestaţiile aflate pe rol la organele jurisdicţionale, administrative sau judiciare se soluţioneazã în conformitate cu legislaţia în vigoare la data constatãrii faptei.
ART. 23
În situaţiile în care, pentru evitarea dublei impuneri, exista convenţii sau alte acorduri internaţionale la care România este parte, se aplica cu privire la impozitul pe salarii prevederile din acele convenţii sau acorduri.
ART. 24
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga <>Legea nr. 1/1977 privind impozitul pe fondul total de retribuire la unitãţile socialiste de stat, <>art. 16-18 din Legea nr. 2/1977 privind impozitul agricol, <>art. 3 din Legea nr. 4/1990 privind remunerarea şi alte drepturi ale Preşedintelui României, senatorilor şi deputaţilor, art. 9 şi anexa nr. 2 din <>Decretul nr. 279/1983 privind reglementarea asistenţei medicale cu plata, <>Decretul nr. 409/1985 privind majorarea contribuţiei persoanelor fãrã copii, <>art. 3-7, 9 şi 10 din Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 545/1970 privind reglementarea unor impozite pe veniturile populaţiei, art. 7, art. 14 alin. 3 şi anexa nr. 3 din <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.222/1990 privind regimul impozitelor şi taxelor aplicabile reprezentantelor din România ale societãţilor comerciale sau organizaţiilor economice strãine, <>Hotãrârea Guvernului nr. 52/1991 privind impozitul pe salarii, precum şi orice alte dispoziţii contrare**).
--------------------
**) Pe data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 17 din 4 august 1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 186 din 17 august 1995, se abroga: art. 7 alin. 4 şi <>art. 20-27 din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 29 iunie 1993; prevederile privind impozitarea persoanelor fizice din Ordonanta Guvernului nr. 22/1993 privind scutirea de plata a impozitului pe veniturile realizate de consultanţii strãini pentru activitatea desfasurata în România, în cadrul unor acorduri internaţionale guvernamentale sau neguvernamentale de finanţare gratuita, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 209 din 30 august 1993, aprobatã prin Legea nr. 102/1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 321 din 18 noiembrie 1994; art. 8 lit. l) din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, rãniţilor, celor care au fost reţinuţi în perioada 16-22 decembrie 1989 ca urmare a participãrii la acţiunile revoluţiei, precum şi celor care au participat direct, în perioada 16-25 decembrie 1989, la luptele pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 21 august 1992; prevederile referitoare la impozitul pe salarii de la art. 6 alin. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instauratã cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în strãinãtate ori constituite în prizonieri, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 7 noiembrie 1994; prevederile referitoare la impozitul pe salarii de la art. 15 lit. e) din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de rãzboi, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi vãduvelor de rãzboi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 7 iulie 1994 şi art. 11 alin. (3) din Legea nr. 4/1995 privind donarea de sânge, utilizarea terapeuticã a sângelui uman şi organizarea transfuzionalã în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 9 din 19 ianuarie 1995.

ART. 25
Prezenta lege intra în vigoare la data de 1 aprilie 1991***).
------------------
***) A se vedea şi datele de intrare în vigoare a actelor normative modificatoare.

---------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016