Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 32 din 29 martie 1991 *** Republicata  privind impozitul pe salarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 32 din 29 martie 1991 *** Republicata privind impozitul pe salarii

EMITENT: PARLAMENT
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 140 din 29 iunie 1993
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 35 din 15 iunie 1993 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 131 din 21 iunie 1993, dîndu-se articolelor o noua numerotare.
<>Legea nr. 32/1991 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 70 din 3 aprilie 1991.

ART. 1
Veniturile sub forma de salarii şi alte drepturi salariale realizate de cãtre persoanele fizice romane sau strãine, pe teritoriul României, sînt supuse impozitului potrivit prevederilor prezentei legi.
Se considera salarii realizate pe teritoriul României salariile plãtite în bani şi în natura primite de cãtre salariaţi de la persoanele fizice sau juridice care au domiciliul sau sediul pe teritoriul României, precum şi salariile primite din strãinãtate de cãtre persoanele care îşi desfãşoarã activitatea în România.
Nu se supun prevederilor alin. 1 şi 2 salariile şi indemnizaţiile în valuta, stabilite în cuantum net, plãtite de instituţiile publice romane personalului roman care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi altor forme de reprezentare a României în strãinãtate.
ART. 2
Venitul sub forma de salariu şi alte drepturi salariale impozabile cuprinde totalitatea sumelor primite în cursul unei luni, indiferent de perioada la care se referã şi care sînt realizate din:
a) salariile de orice fel;
b) sporurile de orice fel;
c) indemnizaţiile de orice fel;
d) stimulentele din fondul de participare la profituri, recompensele şi premiile de orice fel;
e) sumele plãtite din fondul asigurãrilor sociale în caz de incapacitate temporarã de munca şi de maternitate;
f) sumele plãtite pentru concediul de odihna;
g) orice alte cistiguri, în bani şi în natura, primite ca plata a muncii lor, de la persoanele fizice sau juridice, dupã caz, la care sînt angajaţi, inclusiv cele acordate în baza contractului colectiv de munca, cu excepţia celor în natura acordate personalului casnic angajat;
h) sumele plãtite salariaţilor sub forma de indexare sau compensare, ca urmare a creşterii preţurilor şi tarifelor;
i) sumele plãtite membrilor fondatori ai unei societãţi comerciale, constituite prin subscripţie publica, din cota de participare la profitul net, conform art. 30 din Legea nr. 31/1990.
Evaluarea produselor acordate ca plata în natura se face la preţul de vînzare practicat de unitate pentru produsele din producţia proprie şi la preţul de aprovizionare, pentru alte produse, iar în cazul serviciilor, pe baza tarifelor pentru aceste servicii. Preţurile şi tarifele sînt cele practicate la data efectuãrii plãţii în natura.
ART. 3
Prin derogare de la prevederile articolului precedent, salariile şi alte drepturi salariale sau diferenţe din acestea plãtite pe trecut, în baza unei hotãrîri judecãtoreşti definitive, din propria initiativa a persoanei fizice sau juridice plãtitoare sau ca urmare a procedurii prevãzute în art. 13 din prezenta lege, se defalca în vederea impunerii pe lunile la care se referã, cumulindu-se cu celelalte drepturi primite în lunile respective.
Prevederile alin. 1 se aplica şi pentru diferenţele de salarii care privesc perioade anterioare lunilor în care se plãtesc, acordate în baza actelor normative privind salarizarea, precum şi în cazul indemnizaţiilor aferente concediului de odihna, cînd durata acestuia se desfãşoarã pe o perioada mai mare de o luna calendaristicã, şi al sumelor plãtite pe baza prevederilor de la art. 2 lit. i).
ART. 4
Se impoziteazã, în condiţiile prevederilor prezentei legi, şi urmãtoarele drepturi bãneşti cuvenite persoanelor fizice:
a) cistigurile salariaţilor zilieri sau temporari;
b) onorariile încasate de avocaţi prin barouri;
c) sumele realizate de medici şi personalul sanitar de la policlinicile cu plata;
d) sumele obţinute din colaborãri de orice natura;
e) onorariile încasate din expertize de orice fel;
f) drepturile bãneşti pentru invenţii şi inovaţii.
Sumele plãtite pentru invenţii şi inovaţii în cursul unui an calendaristic se defalca în vederea impunerii pe cele 12 luni ale anului, cumulindu-se cu alte recompense de aceasta natura plãtite de unitate în cursul anului respectiv, chiar dacã valoarea acestora este aferentã unei perioade mai mari de un an.
În cazul în care suma plãtitã este aferentã unei perioade mai mici de un an, aceasta se defalca, în vederea impunerii, pe lunile la care se referã. Aceste drepturi nu se cumuleazã, în vederea impozitãrii, cu celelalte venituri realizate la unitatea unde salariaţii au funcţia de baza.
ART. 5
Nu se cuprind în venitul lunar impozabil şi nu se impun:
a) sumele plãtite în baza contractelor de munca, a statutelor sau a dispoziţiilor legale, cu ocazia mutãrii sau transferãrii în interesul serviciului a unui salariat într-o alta localitate, sumele plãtite pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare în interesul serviciului, precum şi indemnizaţiile care se plãtesc la încadrarea în funcţie;
b) sumele primite de salariaţi pentru munca prestatã în perioada preavizului de concediere;
c) ajutoarele ce se acorda, în condiţiile legii, din fondul de asigurãri sociale şi din fondul de asistenta socialã, precum şi ajutoarele, acordate din fondul de salarii, pentru naşteri şi în caz de deces al salariaţilor;
d) pensiile de orice fel;
e) alocaţiile, indemnizaţiile şi orice alte sume de aceasta natura acordate persoanelor cu copii, cu excepţia celor de la art. 2 lit. e), precum şi alocaţiile de întreţinere acordate persoanelor cãrora li s-au dat în plasament familial sau li s-au încredinţat minori;
f) masa gratuita şi alimentaţia antidot, acordate în natura potrivit legii.
ART. 6
Sînt scutite de plata impozitului prevãzut de lege urmãtoarele categorii de persoane:
a) corespondenţii de presa strãini, pentru salariile pe care le primesc, sub condiţia reciprocitãţii;
b) elevii, studenţii şi doctoranzii, pentru burse;
c) persoanele care, în cursul aceleiaşi luni, obţin venituri sub forma de salarii şi alte drepturi salariale, de pînã la 7.600 lei, de la unitatea unde au funcţia de baza;
d) invalizii de gradul I sau II, veteranii de rãzboi, precum şi persoanele handicapate, definite potrivit Legii privind protecţia specialã a persoanelor handicapate, încadrabile în gradul I sau II de invaliditate, pe baza certificatelor emise de comisiile de expertiza medicalã şi recuperare a capacitãţii de munca, în condiţiile prevãzute de lege;
e) urmaşii eroilor-martiri ai Revoluţiei, rãniţii, precum şi pensionãrii de invaliditate care şi-au pierdut total sau parţial capacitatea de munca în lupta pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, stabiliţi prin Legea nr. 42/1990*);
f) militarii în termen, elevii şi studenţii militari, pentru drepturile bãneşti primite.
ART. 7
Impozitul pe salarii se calculeazã lunar, pe fiecare loc de munca, asupra totalitãţii venitului realizat în luna expiratã de cãtre fiecare salariat, pe baza urmãtoarelor cote:
-------------------------------------------------------------------------------
Venitul lunar impozabil Impozitul lunar
- lei - - lei -
-------------------------------------------------------------------------------
pînã la 2.700 5%
2.701 - 3.000 135 + 8% pentru ceea ce depãşeşte 2.700
3.001 - 4.000 159 + 14% pentru ceea ce depãşeşte 3.000
4.001 -- 6.800 299 + 17% pentru ceea ce depãşeşte 4.000
6.801 - 11.000 775 + 18% pentru ceea ce depãşeşte 6.800
11.001 - 16.400 1.531 + 19% pentru ceea ce depãşeşte 11.000
16.401 - 27.700 2.557 + 20% pentru ceea ce depãşeşte 16.400
27.701 - 38.600 4.817 + 21% pentru ceea ce depãşeşte 27.700
38.601 - 54.900 7.106 + 22% pentru ceea ce depãşeşte 38.600
54.901 - 82.400 10.692 + 25% pentru ceea ce depãşeşte 54.900
82.401 - 110.000 17.567 + 28% pentru ceea ce depãşeşte 82.400
110.001 - 137.500 25.295 + 32% pentru ceea ce depãşeşte 110.000
137.501 - 157.400 34.095 + 36% pentru ceea ce depãşeşte 137.500
peste 157.400 41.259 + 40% pentru ceea ce depãşeşte 157.400
-------------------------------------------------------------------------------
*) A se vedea republicarea din Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 21 august 1992.
Partea din totalul venitului lunar impozabil care depãşeşte nivelul de 300.000 lei se impune cu cota de 60%.
În cazul cînd, prin aplicarea acestor cote de impozit, venitul lunar net al unui salariat, realizat la unitatea unde are funcţia de baza, s-ar reduce sub 7.600 lei, impozitul se diminueazã, astfel încît sa se asigure realizarea acestui venit.
Veniturile sub forma de salarii şi alte drepturi salariale primite de salariaţi pentru munca prestatã în afarã funcţiei de baza şi a unitãţii deţinãtoare a cãrţii de munca se impoziteazã separat, pe fiecare loc de munca, cu cotele prevãzute la alin. 1 al acestui articol, impozitul majorindu-se cu 30%.
În cazul salariilor şi altor drepturi salariale în valuta, impozitul datorat se calculeazã prin transformarea în lei, la cursul de schimb valutar în vigoare în ultima zi a lunii pentru care se face plata, dupã care impozitul în lei, stabilit pe baza cotelor de la alin. 1, se transforma, se retine şi se vãrsa la buget în valuta, la acelaşi curs.
O data cu indexarea, precum şi în cazul acordãrii de compensare la salarii, Guvernul va modifica în mod corespunzãtor tranşele de venit lunar impozabil prevãzute la alin. 1, nivelul sumei stabilite la alin. 2 şi 3 din prezentul articol, precum şi al sumei menţionate la art. 6 lit. c), din prezenta lege, pentru a nu anula efectul indexãrii sau al compensãrii acordate.
ART. 8
Impozitul pe salarii se calculeazã de plãtitorii acestora şi se retine lunar din sumele cuvenite la a doua chenzina.
Pentru drepturile bãneşti din categoria celor prevãzute la art. 4 din prezenta lege, impozitul se calculeazã şi se retine la fiecare plata, prin cumulare cu sumele plãtite anterior în cursul aceleiaşi luni, de cãtre acelaşi plãtitor.
În situaţia în care plãtitorul are cont bancar, impozitul se retine şi se vãrsa o data cu ridicarea sumelor pentru plata celei de-a doua chenzine.
Bãncile sînt obligate sa verifice cu ocazia ridicãrii sumelor pentru plata salariilor în ţara ori cãtre sau din strãinãtate reţinerea şi vãrsarea la bugetul administraţiei centrale de stat a impozitului pe salarii.
ART. 9
Impozitul pe salarii reţinut în plus se restituie salariaţilor respectivi de plãtitorul acestora în termen de 30 de zile de la data constatãrii plusului.
Restituirea sumelor reţinute în plus se poate face pe o perioada de 3 ani în urma de la data reţinerii.
Impozitul pe salarii nereţinut la timp sau în cuantumul legal se retine de plãtitorul venitului, de la salariaţii respectivi, pe o perioada de 3 ani în urma de la data constatãrii. Reţinerea se poate face, în rate egale, în cel mult 12 luni de la data constatãrii nereţinerilor.
În cazul în care impozitul pe salarii nu mai poate fi recuperat de la salariatul în cauza, acesta se suporta de plãtitorul salariului.
ART. 10
Persoanele fizice sau juridice care în exercitarea activitãţii folosesc salariaţi sînt obligate sa depunã semestrial la organul financiar pe raza cãruia îşi au sediul sau domiciliul o dare de seama privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea la bugetul administraţiei publice centrale a impozitului pe salarii.
Agenţii economici cu profil special, definiţi potrivit legii, vor depune aceasta dare de seama la Ministerul Finanţelor.
ART. 11
Pentru nevãrsarea la termen a impozitului pe salarii se aplica o majorare de 0,3% pentru fiecare zi de intirziere *).
ART. 12
Controlul privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii se efectueazã de organele fiscale la care plãtitorii de salarii sînt obligaţi sa depunã dãrile de seama privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii.
ART. 13
Impotriva modului în care se aplica prevederile prezentei legi de cãtre persoanele fizice sau juridice la care sînt angajaţi, salariaţii se pot adresa cu plîngere direct acestora, în termen de 30 de zile de la data reţinerii impozitului. Persoana fizica sau juridicã care a fãcut angajarea este obligatã ca, în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii plingerii, sa procedeze la reverificarea modului de determinare a venitului lunar impozabil şi a impozitului de plata şi sa emita o decizie care sa cuprindã rezultatele reverificãrii.
Decizia se va comunica salariatului în cauza.
ART. 14
În termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei date de cel care a fãcut angajarea, salariatul poate face contestaţie adresatã direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, pe a carei raza teritorialã îşi are domiciliul sau sediul persoana fizica sau juridicã al carei angajat este, aceasta fiind obligatã sa o rezolve în termen de 30 de zile de la înregistrare. Soluţionarea contestaţiei se face printr-o decizie care se comunica salariatului în cauza.
În termen de 30 de zile de la comunicare, impotriva deciziei date de direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, salariatul poate face apel la Ministerul Finanţelor, care, în termen de 40 de zile de la înregistrare, este obligat sa-l soluţioneze. Soluţia data de Ministerul Finanţelor este definitiva şi se comunica salariatului în cauza.
ART. 15
Contestaţiile şi apelurile privind impozitul pe salarii sînt scutite de plata taxei de timbru.
ART. 16
Ministerul Finanţelor poate acorda, în cazuri temeinic justificate, eşalonãri sau aminari la plata impozitului pe salarii şi eşalonãri, aminari, reduceri sau scutiri la plata majorãrilor de intirziere.
ART. 17
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte dacã, potrivit legii penale, nu sînt considerate infracţiuni:
a) nedepunerea în termen de 15 zile de la încheierea semestrului a dãrii de seama privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii;
b) refuzul de a pune la dispoziţia organelor fiscale documentele privind modul de calculare, reţinere şi vãrsare la bugetul de stat a impozitului pe salarii.
Contravenţia de la lit. a) se sancţioneazã cu amenda de la 50.000 lei la 150.000 lei, iar contravenţia de la lit. b), cu amenda de la 100.000 lei la 200.000 lei **).
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor prevãzute de prezenta lege se fac de organele de specialitate din Ministerul Finanţelor şi unitãţile sale teritoriale, în termen de 3 ani de la data sãvîrşirii faptelor respective.
Actele de constatare întocmite de organele împuternicite sa constate şi sa aplice amenzi constituie titluri executorii, în condiţiile legii, dupã rãmînerea lor definitiva.

--------------------------
NOTA:
Nivelul sumelor prevãzute la art. 6 lit. c), tranşele de venituri lunare impozabile cuprinse în art. 7 alin. 1, precum şi nivelul sumelor stabilite în art. 7 alin. 2 şi 3 din lege nu sînt indexate potrivit <>Hotãrîrii Guvernului nr. 243 din 7 iunie 1993 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 124 din 11 iunie 1993.
*) A se vedea şi <>Ordonanta Guvernului nr. 14 din 17 august 1992 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 209 din 26 august 1992, ale carei prevederi s-au aplicat începînd cu data de 1 septembrie 1992.
**) A se vedea şi pct. IV din anexa la <>Ordonanta Guvernului nr. 23 din 21 august 1992 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 28 august 1992.
Bãncile vor pune în aplicare aceste titluri fãrã acceptul plãtitorilor.
ART. 18
Prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25, 26 şi 27, se aplica şi în cazul contravenţiilor prevãzute la art. 17 din prezenta lege.
ART. 19
Pînã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Ministerul Finanţelor va elabora instrucţiuni metodologice privind tehnica de calcul al impozitului pe salarii, formularistica corespunzãtoare şi atribuţiile şi rãspunderile organelor fiscale privind aplicarea acestei legi, care vor fi publicate în Monitorul Oficial al României *).
ART. 20
Aplicarea prevederilor prezentei legi nu afecteazã salariile tarifare nete existente la 31 decembrie 1990.
ART. 21
Pentru asigurarea, de regula, a aceluiaşi cuantum al veniturilor nete, adaosurile stabilite sub forma de procente din salariul tarifar se menţin la acelaşi nivel şi se vor aplica la salariile de baza.
Adaosurile, premiile şi indemnizaţiile care, potrivit legii, sînt stabilite în sume fixe nete se vor transforma în sume brute prin majorarea acestora cu 30%.
ART. 22
Drepturile de salarizare acordate dupã intrarea în vigoare a prezentei legi se stabilesc în sume brute.
ART. 23
Drepturile privind indemnizaţiile acordate în cadrul asigurãrilor sociale de stat şi concediul plãtit pentru îngrijirea copiilor în virsta de pînã la un an se calculeazã, în continuare, pe baza cotelor stabilite, potrivit legii, aplicate la salariile brute care constituie baza de calcul.
De asemenea, pensiile de asigurãri sociale de stat, pensiile militare şi pensia suplimentarã se calculeazã, în continuare, pe baza cotelor existente, potrivit legii, la data aplicãrii prezentei legi.
În cazul în care, în perioada luatã în considerare la stabilirea pensiilor, sînt cuprinse atît salariile nete, cît şi salariile brute, baza de calcul a pensiilor o constituie media acestor salarii determinate potrivit legii.
ART. 24
Pentru stabilirea, potrivit legii, a alocaţiei de stat pentru copii, chiriilor pentru locuintele din fondul locativ de stat, a burselor pentru elevi şi studenţi, precum şi a contribuţiei pãrinţilor pentru întreţinerea copiilor în crese şi grãdiniţe, se iau în considerare salariile tarifare nete, respectiv veniturile nete determinate potrivit reglementãrilor în vigoare la 31 decembrie 1990.
ART. 25
Suma neta de 750 lei lunar acordatã începînd cu data de 1 noiembrie 1990 pentru indexarea salariilor ca urmare a liberalizarii preţurilor şi tarifelor se stabileşte în cuantum brut de 975 lei lunar.
ART. 26
Contribuţia de 3% pentru pensia suplimentarã se calculeazã asupra salariului de baza, inclusiv sporul de vechime aferent, iar contribuţia de 1% datoratã de salariaţi pentru fondul de şomaj se calculeazã asupra salariului de baza.
ART. 27
În vederea stabilirii indemnizaţiilor cuvenite pentru concedii legale de odihna, veniturile nete lunare primite de cãtre salariaţi anterior aplicãrii prezentei legi vor fi transformate în venituri brute pe baza tabelelor de calcul al impozitului pe salarii utilizate pentru persoanele cu copii.
ART. 28
În situaţiile în care, pentru evitarea dublei impuneri, exista convenţii sau alte acorduri internaţionale la care România este parte, se aplica cu privire la impozitul pe salarii prevederile din acele convenţii sau acorduri.
ART. 29
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga <>Legea nr. 1/1977 privind impozitul pe fondul total de retribuire la unitãţile socialiste de stat, <>art. 16 - 18 din Legea nr. 2/1977 privind impozitul agricol, <>art. 3 din Legea nr. 4/1990 privind remunerarea şi alte drepturi ale Preşedintelui României, senatorilor şi deputaţilor, art. 9 şi anexa nr. 2 din <>Decretul nr. 279/1983 privind reglementarea asistenţei medicale cu plata, <>Decretul nr. 409/1985 privind majorarea contribuţiei persoanelor fãrã copii, <>art. 3-7, 9 şi 10 din Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 545/1970 privind reglementarea unor impozite pe veniturile populaţiei, art. 7, art. 14 alin. 3 şi anexa nr. 3 din <>Hotãrîrea Guvernului nr. 1222/1990 privind regimul impozitelor şi taxelor aplicabile reprezentantelor din România ale societãţilor comerciale sau organizaţiilor economice strãine, <>Hotãrîrea Guvernului nr. 52/1991 privind impozitul pe salarii, precum şi orice alte dispoziţii contrare**).
ART. 30
Prezenta lege intra în vigoare la data de 1 aprilie 1991***).
---------------
*) A se vedea Instrucţiunile nr. 115665 din 12 iunie 1991 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 134 din 24 iunie 1991, şi Precizãrile Ministerului Finanţelor nr. 116189 din 3 iulie 1992, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 163 din 15 iulie 1992.
**) Conform pct. III alin. 2 din <>Legea nr. 35/1993 , începînd cu data de 1 iulie 1993 se abroga prevederile <>art. 2 din H.C.M. nr. 545/1970 privind reglementarea unor impozite pe veniturile populaţiei, <>cap. IV din anexa la Ordonanta Guvernu- lui nr. 23/1992 privind modificarea unor sancţiuni contravenţionale, aprobatã prin Legea nr. 114/1992, art. 3 alin. 2 din Legea nr. 58/1992, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
***) Fac excepţie prevederile art. 11, care au intrat în vigoare la data de 1 septembrie 1992, precum şi cele ale art. 1 alin. 2 şi 3, art. 2 alin. 1 lit. g) şi i) şi alin. 2, art. 3 alin. 2, art. 4 lit. f), art. 5 lit. c) şi f), art. 6 lit. c) şi d), art. 7, art. 9 alin. 3, art. 16, 17 şi 18, care intra în vigoare la data de 1 iulie 1993.

--------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016