Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 32 din 29 martie 1991  privind impozitul pe salarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 32 din 29 martie 1991 privind impozitul pe salarii

EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 3 aprilie 1991
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Veniturile sub forma de salarii şi alte drepturi salariale realizate de cãtre persoanele fizice romane sau strãine, pe teritoriul României, sînt supuse impozitului potrivit prevederilor prezentei legi.
Se considera salarii realizate pe teritoriul României salariile în bani primite de cãtre salariaţi de la persoanele fizice sau juridice care au domiciliul sau sediul pe teritoriul României, precum şi salariile primite din strãinãtate de cãtre persoanele care îşi desfãşoarã activitatea în România.
ART. 2
Venitul sub forma de salariu şi alte drepturi salariale impozabile cuprinde totalitatea sumelor primite în cursul unei luni, indiferent de perioada la care se referã şi care sînt realizate din:
a) salariile de orice fel;
b) sporurile de orice fel;
c) indemnizaţiile de orice fel;
d) stimulentele din fondul de participare la profituri, recompensele şi premiile de orice fel;
e) sumele plãtite din fondul asigurãrilor sociale în caz de incapacitate temporarã de munca şi de maternitate;
f) sumele plãtite pentru concediul de odihna;
g) orice alte cistiguri primite ca plata a muncii lor, de la persoanele fizice sau juridice la care sînt angajaţi permanenţi;
h) sumele plãtite salariaţilor sub forma de indexare sau compensare, ca urmare a creşterii preţurilor şi tarifelor.
ART. 3
Prin derogare de la prevederile articolului precedent, salariile şi alte drepturi salariale sau diferenţe din acestea plãtite pe trecut, în baza unei hotãrîri judecãtoreşti definitive, din propria initiativa a persoanei fizice sau juridice plãtitoare sau ca urmare a procedurii prevãzute în art. 14 din prezenta lege, se defalca în vederea impunerii pe lunile la care se referã, cumulindu-se cu celelalte drepturi primite în lunile respective.
ART. 4
Se impoziteazã, în condiţiile prevederilor prezentei legi, şi urmãtoarele drepturi bãneşti cuvenite persoanelor fizice:
a) cistigurile salariaţilor zilieri sau temporari;
b) onorariile încasate de avocaţi prin barouri;
c) sumele realizate de medici şi personalul sanitar de la policlinicile cu plata;
d) sumele obţinute din colaborãri de orice natura;
e) onorariile încasate din expertize de orice fel.
ART. 5
Nu se cuprind în venitul lunar impozabil şi nu se impun:
a) sumele plãtite în baza contractelor de munca, a statutelor sau a dispoziţiilor legale, cu ocazia mutãrii sau transferãrii în interesul serviciului a unui salariat într-o alta localitate, sumele plãtite pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare în interesul serviciului, precum şi indemnizaţiile care se plãtesc la încadrarea în funcţie;
b) sumele primite de salariaţi pentru munca prestatã în perioada preavizului de concediere;
c) ajutoarele sociale, ajutoarele acordate salariaţilor, precum şi persoanelor care nu au calitatea de salariaţi;
d) pensiile de orice fel;
e) alocaţiile, indemnizaţiile şi orice alte sume de aceasta natura acordate persoanelor cu copii, cu excepţia celor de la art. 2 lit. e), precum şi alocaţiile de întreţinere acordate persoanelor cãrora li s-au dat în plasament familial sau li s-au încredinţat minori;
f) alocaţiile acordate, potrivit legii, pentru masa gratuita, alimentaţia antidot şi tainurile în natura.
ART. 6
Sînt scutite de plata impozitului prevãzut de prezenta lege urmãtoarele categorii de persoane:
a) corespondenţii de presa strãini, pentru salariile pe care le primesc, sub condiţia reciprocitãţii;
b) elevii, studenţii şi doctoranzii, pentru burse;
c) persoanele care, în cursul aceleaşi luni, obţin venituri sub forma de salarii şi alte drepturi salariale, de pînã la 2.000 lei, de la unitatea unde au funcţia de baza;
d) invalizii de gradul I sau II, veteranii de rãzboi, precum şi persoanele handicapate ce se stabilesc de Ministerul Sãnãtãţii şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, pe baza actelor doveditoare, pentru veniturile realizate la unitatea unde au funcţia de baza;
e) urmaşii eroilor-martiri ai Revoluţiei, rãniţii, precum şi pensionãrii de invaliditate care şi-au pierdut total sau parţial capacitatea de munca în lupta pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, stabiliţi prin <>Legea nr. 42/1990 ;
f) militarii în termen, elevii şi studenţii militari, pentru drepturile bãneşti primite.
ART. 7
Impozitul pe salarii se calculeazã lunar, pe fiecare loc de munca, asupra totalitãţii venitului realizat în luna expiratã de cãtre fiecare salariat, pe baza urmãtoarelor cote:
-------------------------------------------------------------------------------
Venitul lunar impozabil - lei Impozitul lunar - lei
-------------------------------------------------------------------------------
pînã la 500 lei 6%
501 - 600 lei 30 lei + 10% pentru ceea ce depãşeşte 500 lei
601 - 700 lei 40 lei + 18% pentru ceea ce depãşeşte 600 lei
701 - 1.200 lei 58 lei + 22% pentru ceea ce depãşeşte 700 lei
1.201 - 2.000 lei 168 lei + 23% pentru ceea ce depãşeşte 1.200 lei
2.001 - 3.000 lei 352 lei + 24% pentru ceea ce depãşeşte 2.000 lei
3.001 - 5.000 lei 592 lei + 25% pentru ceea ce depãşeşte 3.000 lei
5.001 - 7.000 lei 1.092 lei + 26% pentru ceea ce depãşeşte 5.000 lei
7.001 - 10.000 lei 1.612 lei + 28% pentru ceea ce depãşeşte 7.000 lei
10.001 - 15.000 lei 2.452 lei + 31% pentru ceea ce depãşeşte 10.000 lei
15.001 - 20.000 lei 4.002 lei + 35% pentru ceea ce depãşeşte 15.000 lei
20.001 - 25.000 lei 5.752 lei + 40% pentru ceea ce depãşeşte 20.000 lei
peste 25.000 lei 7.752 lei + 45% pentru ceea ce depãşeşte 25.000 lei
-------------------------------------------------------------------------------
În cazul cînd prin aplicarea acestor cote de impozit, venitul lunar net al unui salariat, realizat la unitatea unde are funcţia de baza, s-ar reduce sub 2.000 lei, impozitul se diminueazã, astfel încît sa se asigure realizarea acestui venit.
Fracţiunile de pînã la 50 de bani inclusiv, rezultate din calculul impozitului, se neglijeazã, iar fracţiunile de peste 50 de bani se rotunjesc la un leu.
Veniturile sub forma de salarii şi alte venituri salariale, provenite din munca prestatã în mai multe locuri de munca, se impun separat, pe fiecare loc de munca, cu cotele şi în condiţiile prevãzute la primul alineat al acestui articol.
În cazul salariilor şi altor drepturi salariale în valuta, impozitul datorat se calculeazã prin transformarea în lei, la cursul de schimb în vigoare în ultima zi a lunii pentru care se face plata, dupã care impozitul în lei, stabilit pe baza cotelor de la alin. 1, se transforma, se retine şi se vãrsa la buget în valuta, la acelaşi curs.
O data cu indexarea salariilor, Guvernul va modifica în mod corespunzãtor şi tranşele de venit lunar impozabil, pentru a nu anula efectul indexãrii.
ART. 8
Impozitul pe salarii calculat în condiţiile prezentei legi se reduce cu 20% în cazul persoanelor cu unu sau mai mulţi copii. De asemenea, beneficiazã de aceasta reducere salariaţii care au avut unu sau mai mulţi copii nãscuţi şi înregistraţi, potrivit legii, decedati ulterior, precum şi sotii invalizilor de gradul I sau II, pe timpul cît dureazã invaliditatea şi cãsãtoria. De aceasta reducere beneficiazã şi salariaţii fãrã copii, casatoriti cu persoane care au copii, pe timpul cît dureazã cãsãtoria, dacã la data încheierii acesteia copiii erau în întreţinerea efectivã a unuia dintre soţi sau unul dintre aceştia platea pensie de întreţinere.
Se considera persoane cu copii şi salariaţii cu copii înfiaţi sau încredinţaţi spre creştere şi educare, în condiţiile legii.
Reducerea prevãzute la alineatul precedent se acorda şi salariaţilor în virsta de pînã la 25 ani inclusiv, fãrã copii.
Reducerea impozitului cu 20% se acorda pe baza de cerere şi acte doveditoare, începînd cu luna urmãtoare aceleia în care salariaţii au devenit pãrinţi sau îndeplinesc una din condiţiile de aplicare a reducerii şi înceteazã începînd cu luna în care nu se mai îndeplinesc condiţiile prevãzute de lege.
ART. 9
Impozitul pe salarii se calculeazã de plãtitorii acestora şi se retine lunar din sumele cuvenite la a doua chenzina.
Pentru drepturile bãneşti din categoria celor prevãzute la art. 4 din prezenta lege, impozitul se calculeazã şi se retine la fiecare plata, prin cumulare cu sumele plãtite anterior în cursul aceleaşi luni, de cãtre acelaşi plãtitor.
În situaţia în care plãtitorul are cont bancar, impozitul se retine şi se vãrsa o data cu ridicarea sumelor pentru plata celei de-a doua chenzine.
Bãncile sînt obligate sa verifice cu ocazia ridicãrii sumelor pentru plata salariilor în ţara ori cãtre sau din strãinãtate reţinerea şi vãrsarea la bugetul administraţiei centrale de stat a impozitului pe salarii.
ART. 10
Impozitul pe salarii reţinut în plus se restituie salariaţilor respectivi de plãtitorul acestora în termen de 30 de zile de la data constatãrii plusului.
Restituirea sumelor reţinute în plus se poate face pe o perioada de 3 ani în urma de la data reţinerii.
Impozitul pe salarii nereţinut la timp sau în cuantumul legal se retine de plãtitorul venitului, de la salariaţii respectivi, pe o perioada de un an în urma. Reţinerea se poate face, în rate egale, în cel mult şase luni de la data constatãrii nereţinerilor.
În cazul în care impozitul pe salarii nu mai poate fi recuperat de la salariatul în cauza, acesta se suporta de plãtitorul salariului.
ART. 11
Persoanele fizice sau juridice care în exercitarea activitãţii folosesc salariaţi sînt obligate sa depunã semestrial la organul financiar pe raza cãruia îşi au sediul sau domiciliul o dare de seama privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea la bugetul administraţiei centrale de stat a impozitului pe salarii. Agenţii economici cu profil special, definiţi potrivit legii, vor depune aceasta dare de seama la Ministerul Finanţelor.
ART. 12
Pentru nevãrsarea la termen a impozitului pe salarii se aplica o majorare de 0,05% pentru fiecare zi de intirziere, dar nu mai mult decît impozitul neachitat.
ART. 13
Controlul privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii se efectueazã de organele fiscale la care plãtitorii de salarii sînt obligaţi sa depunã dãrile de seama privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii.
ART. 14
Impotriva modului în care se aplica prevederile prezentei legi de cãtre persoanele fizice sau juridice la care sînt angajaţi, salariaţii se pot adresa cu plîngere direct acestora, în termen de 30 de zile de la data reţinerii impozitului. Persoana fizica sau juridicã care a fãcut angajarea este obligatã ca, în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii plingerii, sa procedeze la reverificarea modului de determinare a venitului lunar impozabil şi a impozitului de plata şi sa emita o decizie care sa cuprindã rezultatele reverificãrii. Decizia se va comunica salariatului în cauza.
ART. 15
În termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei data de cel care a fãcut angajarea, salariatul poate face contestaţie adresatã direcţiei generale a finanţelor publice pe a carei raza teritorialã îşi are domiciliul sau sediul persoana fizica sau juridicã al carei angajat este, aceasta fiind obligatã sa o rezolve în termen de 30 de zile de la înregistrare. Soluţionarea contestaţiei se face printr-o decizie care se comunica salariatului în cauza.
În termen de 30 de zile de la comunicare, impotriva deciziei date de direcţia generalã a finanţelor publice, salariatul poate face apel la Ministerul Finanţelor, care în termen de 40 de zile de la înregistrare este obligat sa-l soluţioneze. Soluţia data de Ministerul Finanţelor este definitiva şi se comunica salariatului în cauza.
ART. 16
Contestaţiile şi apelurile privind impozitul pe salarii sînt scutite de plata taxei de timbru.
ART. 17
Ministerul Finanţelor poate acorda, în cazuri temeinic justificate, eşalonãri şi aminari la plata impozitului pe salarii.
ART. 18
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã potrivit legii penale nu sînt considerate infracţiuni:
a) refuzul de a pune la dispoziţia organelor fiscale documentele privind modul de calculare, reţinere şi vãrsare la bugetul administraţiei centrale de stat a impozitului pe salarii;
b) nedepunerea în termen de 15 zile de la încheierea semestrului a dãrii de seama privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii.
Contravenţia de la lit. a) se sancţioneazã cu amenda de la 5.000 la 10.000 lei, iar contravenţia de la lit. b), cu amenda de la 3.000 la 5.000 lei.
Constatarea contravenţiilor şi sancţionarea lor se fac de persoanele din cadrul Ministerului Finanţelor sau organele sale teritoriale, împuternicite în acest scop de conducerea acestora.
ART. 19
În mãsura în care prezenta lege nu dispune altfel, contravenţiilor prevãzute la <>art. 18 li se aplica dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 20
Pînã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Ministerul Finanţelor va elabora instrucţiuni metodologice privind tehnica de calcul al impozitului pe salarii, formularistica corespunzãtoare şi atribuţiile şi rãspunderile organelor fiscale privind aplicarea acestei legi, care vor fi publicate în Monitorul Oficial al României.
ART. 21
Aplicarea prevederilor prezentei legi nu afecteazã salariile tarifare nete existente la 31 decembrie 1990.
ART. 22
Pentru asigurarea, de regula, a aceluiaşi cuantum al veniturilor nete, adaosurile stabilite sub forma de procente din salariul tarifar se menţin la acelaşi nivel şi se vor aplica la salariile de baza.
Adaosurile, primele şi indemnizaţiile care, potrivit legii, sînt stabilite în sume fixe nete se vor transforma în sume brute prin majorarea acestora cu 30 la suta.
ART. 23
Drepturile de salarizare acordate dupã intrarea în vigoare a prezentei legi se stabilesc în sume brute.
ART. 24
Drepturile privind indemnizaţiile acordate în cadrul asigurãrilor sociale de stat şi concediul plãtit pentru îngrijirea copiilor în virsta de pînã la un an se calculeazã, în continuare, pe baza cotelor stabilite, potrivit legii, aplicate la salariile brute care constituie baza de calcul.
De asemenea, pensiile de asigurãri sociale de stat, pensiile militare şi pensia suplimentarã se calculeazã, în continuare, pe baza cotelor existente, potrivit legii, la data aplicãrii prezentei legi.
În cazul în care, în perioada luatã în considerare la stabilirea pensiilor, sînt cuprinse atît salariile nete, cît şi salariile brute, baza de calcul a pensiilor o constituie media acestor salarii determinate potrivit legii.
ART. 25
Pentru stabilirea, potrivit legii, a alocaţiei de stat pentru copii, chiriilor pentru locuintele din fondul locativ de stat, a burselor pentru elevi şi studenţi, precum şi a contribuţiei pãrinţilor pentru întreţinerea copiilor în crese şi grãdiniţe, se iau în considerare salariile tarifare nete, respectiv veniturile nete determinate potrivit reglementãrilor în vigoare la 31 decembrie 1990.
ART. 26
Suma neta de 750 lei lunar acordatã începînd cu data de 1 noiembrie 1990 pentru indexarea salariilor ca urmare a liberalizarii preţurilor şi tarifelor se stabileşte în cuantum brut de 975 lei lunar.
ART. 27
Contribuţia de 3% pentru pensia suplimentarã se calculeazã asupra salariului de baza, inclusiv sporul de vechime aferent, iar contribuţia de 1% datoratã de salariaţi pentru fondul de şomaj se calculeazã asupra salariului de baza.
ART. 28
În vederea stabilirii indemnizaţiilor cuvenite pentru concedii legale de odihna, veniturile nete lunare primite de cãtre salariaţi anterior aplicãrii prezentei legi vor fi transformate în venituri brute pe baza tabelelor de calcul a impozitului pe salarii utilizate pentru persoanele cu copii.
ART. 29
În situaţiile în care pentru evitarea dublei impuneri exista convenţii sau alte acorduri internaţionale la care România este parte, se aplica cu privire la impozitul pe salarii prevederile din acele convenţii sau acorduri.
ART. 30
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga <>Legea nr. 1/1977 privind impozitul pe fondul total de retribuire la unitãţile socialiste de stat, <>art. 16-18 din Legea nr. 2/1977 privind impozitul agricol, <>art. 3 din Legea nr. 4/1990 privind remunerarea şi alte drepturi ale Preşedintelui României, senatorilor şi deputaţilor, art. 9 şi anexa nr. 2 din <>Decretul nr. 279/1983 privind reglementarea asistenţei medicale cu plata, <>Decretul nr. 409/1985 privind majorarea contribuţiei persoanelor fãrã copii, <>art. 3-7, 9 şi 10 din Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 545/1970 privind reglementarea unor impozite pe veniturile populaţiei, art. 7, 14 alin. 3 şi anexa nr. 3 din <>Hotãrîrea Guvernului nr. 1.222/1990 privind regimul impozitelor şi taxelor aplicabile reprezentantelor din România ale societãţilor comerciale sau organizaţiilor economice strãine, <>Hotãrîrea Guvernului nr. 52/1991 privind impozitul pe salariu, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
ART. 31
Prezenta lege intra în vigoare la data de 1 aprilie 1991.

Aceasta lege a fost adoptatã de Adunarea Deputaţilor în şedinţa din 18 martie 1991.

PREŞEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAŢILOR
MARŢIAN DAN

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 21 martie 1991.

PREŞEDINTELE SENATULUI
academician ALEXANDRU BÎRLĂDEANU

În temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului şi a Preşedintelui României, promulgãm Legea privind impozitul pe salarii şi dispunem publicarea sa în Monitorul Oficial al României.

PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU

-----------------



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016