Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 306 din 16 noiembrie 2022  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 306 din 16 noiembrie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1110 din 17 noiembrie 2022
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 411 din 27 mai 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Articolul 19 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 19
    Persoane exceptate de la extrădare
    (1) Nu pot fi extrădaţi din România:
    a) cetăţenii români, dacă nu sunt întrunite condiţiile prevăzute la art. 20;
    b) solicitanţii de azil, beneficiarii statutului de refugiat sau ai protecţiei subsidiare în România, în cazurile în care extrădarea ar avea loc în ţara de origine sau în orice alt stat în care viaţa ori libertatea acestora ar fi pusă în pericol sau în care ar fi supuşi la tortură, tratamente inumane şi degradante;
    c) persoanele străine care se bucură în România de imunitate de jurisdicţie, în condiţiile şi în limitele stabilite prin convenţii sau prin alte înţelegeri internaţionale;-
    d) persoanele străine citate din străinătate în vederea audierii ca suspecţi, persoane vătămate, părţi, martori sau experţi ori interpreţi în faţa unei autorităţi judiciare române solicitante, în limitele imunităţilor conferite prin convenţie internaţională.
    (2) Dacă persoana a cărei extrădare se solicită dobândeşte calitatea de solicitant de azil ori acesteia i se recunoaşte calitatea de cetăţean român sau de beneficiar al statutului de refugiat ori al protecţiei subsidiare în România între data rămânerii definitive a hotărârii de extrădare şi data convenită pentru predare, hotărârea de extrădare este supusă revizuirii.
    (3) Cererea de revizuire poate fi formulată de către parchetul de pe lângă curtea de apel care a pronunţat hotărârea de extrădare, din oficiu sau la sesizarea Ministerului Justiţiei, ori de către persoana extrădată, în termen de 5 zile de la data la care a luat cunoştinţă de dobândirea calităţii de solicitant de azil ori, după caz, de recunoaşterea calităţii de cetăţean român sau de beneficiar al statutului de refugiat ori al protecţiei subsidiare în România.
    (4) La primirea cererii de revizuire, se fixează termen pentru examinarea admisibilităţii în principiu a cererii în maximum 3 zile de la data înregistrării acesteia. Admisibilitatea se examinează de către instanţă, în camera de consiliu, cu participarea persoanei extrădate, a apărătorului şi a procurorului. Încheierea prin care se dispune cu privire la admisibilitatea în principiu este definitivă.
    (5) Odată cu admiterea în principiu a cererii de revizuire, instanţa va dispune suspendarea executării hotărârii supuse revizuirii. În scopul desfăşurării în bune condiţii a procedurii şi al împiedicării sustragerii persoanei extrădate, instanţa poate dispune, motivat, aplicarea, pe o durată de cel mult 30 de zile, a uneia din măsurile preventive prevăzute la art. 202 alin. (4) lit. b), c) sau d) din Codul de procedură penală.
    (6) Dacă se constată că cererea de revizuire este întemeiată, instanţa anulează hotărârea de extrădare şi va pronunţa o nouă hotărâre în cauză. Dispoziţiile art. 52 alin. (8) şi (9) şi ale art. 53 se aplică în mod corespunzător."

    2. La articolul 43, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Arestarea provizorie în vederea extrădării se dispune şi este prelungită de acelaşi complet învestit cu soluţionarea cererii de extrădare, prin încheiere, fără ca durata totală a arestării provizorii, până la predarea efectivă către statul solicitant, să poată depăşi 180 de zile. După întocmirea hotărârii prin care s-a dispus arestarea, judecătorul emite de îndată mandat de arestare provizorie în vederea extrădării. Prevederile Codului de procedură penală cu privire la conţinutul şi executarea mandatului de arestare se aplică în mod corespunzător."

    3. După articolul 55 se introduce un nou articol, art. 55^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 55^1
    Procedura în cazul unei încălcări a drepturilor sau libertăţilor fundamentale
    (1) În cazul în care, după rămânerea definitivă a hotărârii de extrădare, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a constatat o încălcare a drepturilor sau libertăţilor fundamentale în procedura de extrădare ori a dispus scoaterea cauzei de pe rol, ca urmare a soluţionării amiabile a litigiului dintre stat şi reclamant, hotărârea definitivă este supusă revizuirii.
    (2) Dispoziţiile art. 19 alin. (3)-(6) se aplică în mod corespunzător. Cererea de revizuire poate fi formulată de către parchetul de pe lângă curtea de apel care a pronunţat hotărârea de extrădare, din oficiu sau la sesizarea Ministerului Justiţiei, ori de către persoana extrădată. Termenul de 5 zile se calculează de la data la care titularul cererii de revizuire a luat cunoştinţă, pe orice cale, de hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului."

    4. La articolul 57, alineatele (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(5) Dacă persoana extrădată nu va fi preluată la data stabilită, ea va putea fi pusă în libertate la expirarea unui termen de 15 zile, socotit de la această dată; acest termen nu va putea fi prelungit decât cel mult cu încă 15 zile.
(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), în caz de forţă majoră, care împiedică predarea sau primirea persoanei extrădate, autorităţile române şi cele ale statului solicitant se vor pune de acord asupra unei noi date de predare, fără ca durata arestării provizorii totale, până la data predării, să poată depăşi 180 de zile."

    5. La articolul 84, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Mandatul european de arestare este o decizie judiciară prin care o autoritate judiciară competentă a unui stat membru al Uniunii Europene solicită arestarea şi predarea de către un alt stat membru a unei persoane, în scopul efectuării urmăririi penale, judecăţii sau executării unei pedepse ori a unei alte măsuri privative de libertate."

    6. La articolul 89 alineatul (1) litera d), punctul (ii) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(ii) în vederea executării pedepsei, pedeapsa aplicată este detenţiunea pe viaţă sau restul de pedeapsă rămas de executat din pedeapsa închisorii este de un an sau mai mare;"

    7. La articolul 105, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Dacă informarea prevăzută la alin. (1) intervine după rămânerea definitivă a hotărârii prin care s-a dispus predarea persoanei solicitate către statul emitent, curtea de apel competentă, din oficiu sau la sesizarea procurorului, dispune prin sentinţă definitivă revocarea executării mandatului european de arestare şi, dacă este cazul, revocarea măsurii dispuse anterior."

    8. La articolul 109, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) În cazul în care predarea persoanei a fost refuzată, instanţa se pronunţă totodată şi cu privire la aplicarea dispoziţiilor art. 28 alin. (3) din Legea nr. 141/2010 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Sistemului Informatic Naţional de Semnalări şi participarea României la Sistemul de Informaţii Schengen, republicată, şi solicită de îndată adăugarea unui indicator de validitate la semnalarea din Sistemul Informatic Schengen introdusă de către alt stat membru în baza respectivului mandat european de arestare. Copia minutei se comunică de îndată Biroului SIRENE."

    9. Articolul 113 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 113
    Predarea persoanei solicitate
    (1) Predarea se realizează de Centrul de Cooperare Poliţienească Internaţională din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, cu sprijinul unităţii de poliţie pe raza căreia se află locul de detenţie, în termen de 10 zile de la rămânerea definitivă a hotărârii de predare.
    (2) Dacă din motive independente de voinţa autorităţilor române sau ale statului emitent, predarea nu se poate efectua în termenul stabilit, autoritatea emitentă şi autoritatea judiciară de executare iau imediat legătura şi convin asupra unei noi date a predării. În acest caz, predarea va avea loc în termen de 10 zile de la noua dată astfel convenită.
    (3) În mod excepţional, predarea poate fi suspendată temporar din motive umanitare grave, cum ar fi existenţa unor motive suficiente pentru a crede că aceasta ar pune, în mod evident, în pericol viaţa sau sănătatea persoanei solicitate. Suspendarea poate fi dispusă din oficiu de către instanţa care a pronunţat hotărârea de predare sau la solicitarea procurorului competent ori a persoanei solicitate. Instanţa se pronunţă prin încheiere motivată şi executorie în ce priveşte măsura suspendării temporare a predării. Asistenţa juridică a persoanei solicitate şi participarea procurorului sunt obligatorii.
    (4) Încheierea poate fi atacată cu contestaţie în termen de 5 zile de la pronunţare. Dosarul va fi înaintat instanţei ierarhic superioare în termen de 24 de ore. Contestaţia se soluţionează în termen de 5 zile de la primirea dosarului.
    (5) În cazul prevăzut la alin. (3), demersurile în vederea predării dispuse conform dispoziţiilor art. 109 vor avea loc de îndată ce aceste motive au încetat să existe. Autoritatea judiciară de executare va informa de îndată autoritatea emitentă atât cu privire la suspendarea temporară, cât şi cu privire la încetarea acesteia. Dispoziţiile alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
    (6) În cazul în care sunt depăşite termenele maxime pentru predare, fără ca persoana în cauză să fie primită de către statul emitent, se va proceda la punerea în libertate a persoanei urmărite, fără ca acest fapt să constituie un motiv de refuz al executării mandatului european de arestare bazat pe aceleaşi fapte.
    (7) În toate cazurile, în momentul predării, autorităţile române comunică autorităţilor statului emitent care asigură preluarea persoanei predate durata arestului efectuat de către aceasta în executarea mandatului european de arestare, cu scopul de a fi dedusă din pedeapsa sau din măsura privativă de libertate care se va aplica."

    10. La articolul 114, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) În situaţia în care persoana solicitată este urmărită penal sau judecată de către autorităţile judiciare române, predarea acesteia poate fi amânată până la soluţionarea definitivă a cauzei. În caz de condamnare cu executarea în regim de detenţie a pedepsei, predarea poate fi amânată până la punerea în libertate ca urmare a liberării condiţionate sau până la executarea pedepsei la termen. Dispoziţiile art. 58 alin. (2)-(5) şi (7) se aplică în mod corespunzător."

    11. La articolul 118, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(6) În cazul în care persoana ce face obiectul mandatului european are cetăţenia română sau beneficiază în România de drept de şedere permanentă, conform art. 2 lit. o), tranzitul nu este acordat decât dacă este îndeplinită condiţia prevăzută la art. 98 alin. (2)."

    12. Articolul 122 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 122
    Imunităţi şi privilegii
    (1) Când persoana la care se referă mandatul european de arestare se bucură de o imunitate sau un privilegiu în România, autoritatea judiciară de executare va solicita fără întârziere autorităţii competente ridicarea imunităţii sau a privilegiului.
    (2) Dacă ridicarea imunităţii sau a privilegiului este de competenţa unui alt stat sau a unei organizaţii internaţionale, cererea va fi formulată de autoritatea judiciară care a emis mandatul european de arestare. Autoritatea judiciară de executare va comunica această împrejurare autorităţii judiciare emitente.
    (3) În timpul în care cererea de retragere a imunităţii sau a privilegiului la care se referă alin. (2) este în curs de soluţionare, autoritatea judiciară de executare ia măsurile pe care le consideră necesare pentru a garanta predarea efectivă când persoana a încetat să se mai bucure de privilegiu sau de imunitate.
    (4) Termenele prevăzute la art. 112 încep să curgă de la data când autoritatea judiciară de executare a fost informată despre ridicarea sau retragerea imunităţii sau a privilegiului."

    13. La articolul 235, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Cererile formulate de autorităţile altor state sunt de competenţa parchetelor, în cursul urmăririi penale, sau a instanţelor, în cursul judecăţii, competente material şi după calitatea persoanei, potrivit legii române. Competenţa teritorială este determinată de locul unde domiciliază sau locuieşte persoana care urmează să fie audiată prin videoconferinţă."

    14. La articolul 235, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:
    "(5^1) Cererile care privesc fapte care, potrivit legii române, sunt de competenţa Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism sau a Direcţiei Naţionale Anticorupţie se execută de către acestea."

    15. La articolul 327^1, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:
    "(8) Dispoziţiile alineatelor precedente se aplică în mod corespunzător şi pentru emiterea, respectiv executarea cererilor întemeiate pe dispoziţiile Acordului comercial şi de cooperare între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte."



    ART. II
    Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 411 din 27 mai 2019, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    VASILE-DANIEL SUCIU
                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    ALINA-ŞTEFANIA GORGHIU

    Bucureşti, 16 noiembrie 2022.
    Nr. 306.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016