Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 304 din 4 iulie 2003 (*republicata*) pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice*)
EMITENT: PARLAMENTUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 343 din 5 mai 2008
---------
*) Republicatã în temeiul prevederilor <>art. IX din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 70/2006 privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul comunicaţiilor electronice şi al serviciilor poştale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 810 din 2 octombrie 2006, dându-se textelor o nouã numerotare. <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 70/2006 a fost rectificatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 6 noiembrie 2006 şi aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 133/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 355 din 24 mai 2007.
<>Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 551 din 31 iulie 2003.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta lege stabileşte cadrul de reglementare a relaţiilor dintre furnizorii de reţele şi servicii de comunicaţii electronice, pe de o parte, şi utilizatorii finali, pe de altã parte.
(2) Prezenta lege instituie reguli privind:
a) serviciul universal;
b) drepturile utilizatorilor finali;
c) obligaţiile furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice cu putere semnificativã pe piaţã;
d) obligaţiile furnizorilor de reţele publice de comunicaţii şi ale furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului.
(3) În exercitarea atribuţiilor prevãzute de prezenta lege, Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, denumitã în continuare ANRCTI, asigurã promovarea concurenţei, precum şi protecţia drepturilor şi intereselor utilizatorilor finali, astfel încât aceştia sã obţinã un maximum de beneficii în condiţiile unei pieţe concurenţiale, în ceea ce priveşte diversitatea ofertei, tarifele şi calitatea serviciilor.
ART. 2
(1) În înţelesul prezentei legi, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) telefon public cu platã - telefonul pus la dispoziţie publicului, plata realizându-se în numerar, prin cãrţi de credit sau debit, cartele preplãtite, inclusiv cartele utilizabile pe bazã de coduri de apelare;
b) reţea publicã de telefonie - reţeaua de comunicaţii electronice folositã în vederea furnizãrii de servicii de telefonie destinate publicului, permiţând comunicarea vocalã sau altã formã de comunicare, precum fax sau date, între punctele terminale ale reţelei;
c) serviciu de telefonie destinat publicului - serviciul pus la dispoziţia publicului de cãtre un furnizor de servicii de comunicaţii electronice în scopul iniţierii şi primirii apelurilor naţionale şi internaţionale şi al accesului la serviciile de urgenţã, prin utilizarea unui numãr sau unor numere din Planul naţional de numerotaţie ori dintr-un plan internaţional de numerotaţie. De asemenea, acesta poate include, dupã caz, unul sau mai multe dintre urmãtoarele servicii: serviciul de relaţii cu clienţii, serviciul de informaţii privind abonaţii, registrele abonaţilor, telefoane publice cu platã, servicii furnizate în condiţii speciale, facilitãţi pentru persoanele cu handicap sau cu nevoi sociale speciale ori servicii nongeografice;
d) numãr geografic - numãrul stabilit conform planului naţional de numerotaţie, în cuprinsul cãruia una sau mai multe cifre servesc la identificarea din punct de vedere geografic a punctului terminal al reţelei;
e) numãr nongeografic - numãrul stabilit conform planului naţional de numerotaţie, care nu este numãr geografic; constituie numere nongeografice, printre altele, numerele alocate serviciilor de telefonie mobilã, numerele gratuite şi numerele cu tarif special;
f) punct terminal al reţelei - punctul fizic la care unui abonat i se furnizeazã accesul la o reţea publicã de comunicaţii; în cazul reţelelor care utilizeazã comutarea sau rutarea, punctul terminal este identificat prin intermediul unei adrese specifice de reţea, care poate fi asociatã numãrului sau numelui unui abonat;
g) furnizor de serviciu universal - furnizorul de reţele sau servicii de comunicaţii electronice desemnat de ANRCTI sã presteze unul sau mai multe servicii din sfera serviciului universal.
(2) În cuprinsul prezentei legi sunt, de asemenea, aplicabile definiţiile relevante prevãzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 18/2002 privind funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 398/2002 , cu modificãrile ulterioare, la <>art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociatã, precum şi interconectarea acestora, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 527/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare Ordonanţa privind accesul, şi la <>art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare Ordonanţa-cadru, şi la <>art. 2 din Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu completãrile ulterioare.
CAP. II
Serviciul universal
ART. 3
(1) Dreptul de acces la serviciul universal reprezintã dreptul tuturor utilizatorilor finali de pe teritoriul României de a beneficia de serviciile din sfera serviciului universal, la un anumit nivel de calitate, indiferent de localizarea geograficã şi la tarife accesibile.
(2) Serviciile incluse în sfera serviciului universal sunt:
a) furnizarea accesului la reţeaua publicã de telefonie, la un punct fix;
b) serviciul de informaţii privind abonaţii şi punerea la dispoziţie a registrelor abonaţilor;
c) accesul la telefoanele publice cu platã.
ART. 4
(1) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei stabileşte politica şi strategia privind implementarea serviciului universal, cu respectarea principiilor transparenţei, obiectivitãţii, proporţionalitãţii şi nediscriminãrii.
(2) În stabilirea politicii şi strategiei privind implementarea serviciului universal, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei va urmãri reducerea la minimum a posibilelor efecte negative asupra concurenţei, determinate în special de furnizarea serviciilor la tarife sau în condiţii diferite de cele practicate în condiţii comerciale normale, protejând în acelaşi timp interesul public.
(3) Pe baza politicii şi strategiei stabilite potrivit alin. (1) şi (2), ANRCTI are obligaţia sã asigure dreptul de acces la serviciul universal pe întreg teritoriul României. În acest scop ANRCTI va desemna unul sau mai mulţi furnizori de serviciu universal care sã presteze unul sau mai multe servicii din sfera serviciului universal, în anumite zone sau pe întreg teritoriul României.
(4) Condiţiile şi procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal se stabilesc de cãtre ANRCTI, cu respectarea principiilor eficienţei, obiectivitãţii, transparenţei şi nediscriminãrii, niciun furnizor de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice nefiind a priori exclus.
(5) Procedura de desemnare trebuie sã asigure cã furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal se efectueazã într-o modalitate eficientã din punct de vedere al costurilor.
ART. 5
(1) ANRCTI va lua toate mãsurile necesare şi va stabili condiţiile, astfel încât cererile rezonabile ale utilizatorilor finali privind accesul şi conectarea la un punct fix la reţele publice de telefonie şi de acces la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului sã fie acoperite de cel puţin un furnizor de reţele sau servicii de comunicaţii electronice.
(2) Furnizorii de serviciu universal desemnaţi sã presteze serviciile prevãzute la art. 3 alin. (2) lit. a) au obligaţia sã rezolve cererile tuturor utilizatorilor finali, într-un termen determinat, în condiţiile impuse de ANRCTI.
(3) Conexiunea furnizatã trebuie sã asigure utilizatorilor finali posibilitatea de a iniţia şi de a primi apeluri telefonice locale, naţionale şi internaţionale, comunicaţii prin fax şi comunicaţii de date, la o ratã de transfer suficientã pentru a permite accesul funcţional la Internet, având în vedere tehnologiile utilizate preponderent de majoritatea abonaţilor şi fezabilitatea tehnologicã.
ART. 6
(1) Furnizorii de serviciu universal desemnaţi sã presteze serviciile prevãzute la art. 3 alin. (2) lit. b) sunt obligaţi sã punã la dispoziţie utilizatorilor finali cel puţin un registru complet al abonaţilor, în formã tipãritã, electronicã sau în ambele forme. Registrul trebuie actualizat periodic, cel puţin o datã pe an, iar forma acestuia se aprobã în prealabil de cãtre ANRCTI.
(2) Furnizorii de serviciu universal desemnaţi sã presteze serviciile prevãzute la art. 3 alin. (2) lit. b) sunt obligaţi sã punã la dispoziţie utilizatorilor finali, inclusiv utilizatorilor de telefoane publice cu platã, cel puţin un serviciu de informaţii privind abonaţii.
(3) Registrul abonaţilor prevãzut la alin. (1) şi serviciul de informaţii privind abonaţii prevãzut la alin. (2) vor conţine informaţii cu privire la numerele de telefon şi datele cu caracter personal ale tuturor abonaţilor serviciilor de telefonie destinate publicului, cu respectarea prevederilor <>art. 11 din Legea nr. 506/2004 , cu completãrile ulterioare.
(4) Furnizorii de serviciu universal care pun la dispoziţie utilizatorilor finali registrele abonaţilor sau serviciile de informaţii privind abonaţii, în condiţiile alin. (1)-(3), au obligaţia sã aplice principiul nediscriminãrii în tratamentul informaţiilor care le-au fost puse la dispoziţie.
ART. 7
(1) ANRCTI poate impune furnizorilor de serviciu universal desemnaţi sã presteze serviciile prevãzute la art. 3 alin. (2) lit. c) obligaţii privind asigurarea unui numãr suficient de telefoane publice cu platã, a unei acoperiri geografice corespunzãtoare, a accesibilitãţii acestor telefoane pentru persoanele cu handicap şi a unui anumit nivel de calitate a serviciilor, în vederea satisfacerii necesitãţilor rezonabile ale utilizatorilor finali.
(2) ANRCTI poate sã nu impunã obligaţiile prevãzute la alin. (1) cu privire la întreg teritoriul naţional sau la o parte a acestuia, în cazul în care considerã cã serviciile prevãzute la art. 3 alin. (2) lit. c) sau alte servicii comparabile sunt larg accesibile. În luarea acestei mãsuri ANRCTI va respecta procedura de consultare prevãzutã la art. 50 din Ordonanţa-cadru.
(3) Furnizorii de serviciu universal desemnaţi sã presteze serviciile prevãzute la art. 3 alin. (2) lit. c) au obligaţia sã asigure utilizatorilor finali posibilitatea de a iniţia, în mod gratuit şi fãrã a folosi niciun mijloc de platã, apeluri de urgenţã de la telefoanele publice cu platã, folosind numãrul unic pentru apeluri de urgenţã sau alte numere telefonice naţionale pentru anunţarea urgenţelor.
ART. 8
(1) ANRCTI va lua mãsuri specifice, acolo unde este cazul, pentru a asigura accesul şi posibilitatea utilizatorilor finali cu handicap de a beneficia de serviciile de telefonie destinate publicului, inclusiv la serviciile de urgenţã, la serviciile de informaţii privind abonaţii şi la registrele abonaţilor, în condiţii echivalente celor de care beneficiazã ceilalţi utilizatori finali.
(2) ANRCTI poate lua mãsuri specifice pentru a asigura cã utilizatorii finali cu handicap pot beneficia de aceeaşi ofertã de servicii disponibilã pentru majoritatea utilizatorilor finali.
ART. 9
(1) ANRCTI monitorizeazã evoluţia şi nivelul tarifelor serviciilor din sfera serviciului universal, prestate de furnizorii de serviciu universal, în special în legãturã cu nivelul general al preţurilor şi al veniturilor consumatorilor.
(2) ANRCTI poate obliga furnizorii de serviciu universal sã aplice tarife comune, inclusiv prin stabilirea unei medii pe zone geografice, pe teritoriul naţional, având în vedere condiţiile specifice, sau sã respecte anumite plafoane tarifare sau formule de control al creşterii tarifelor.
(3) ANRCTI poate obliga furnizorii de serviciu universal sã ofere consumatorilor anumite opţiuni tarifare sau pachete tarifare diferite de cele practicate în condiţii comerciale normale, în special pentru a asigura posibilitatea persoanelor cu venituri reduse sau cu nevoi sociale speciale de a avea acces la serviciile de telefonie destinate publicului şi de a utiliza aceste servicii, prevederile art. 13 aplicându-se în mod corespunzãtor. Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei poate stabili categoriile de persoane care beneficiazã de opţiunile tarifare sau pachetele tarifare oferite.
(4) Condiţiile în care utilizatorii finali beneficiazã de tarifele prevãzute la alin. (2) şi (3) trebuie sã fie transparente, se publicã şi vor fi aplicate în mod nediscriminatoriu de cãtre furnizorii de serviciu universal cãrora li s-a impus obligaţia de a practica asemenea tarife.
(5) ANRCTI poate impune modificarea sau renunţarea la anumite tarife sau scheme tarifare, cu respectarea procedurii de consultare prevãzute la art. 50 din Ordonanţa-cadru.
ART. 10
(1) Prestarea de cãtre furnizorii de serviciu universal a serviciilor în condiţiile prevãzute la art. 5-8 sau art. 9 alin. (3) nu poate fi condiţionatã de oferirea unor facilitãţi sau servicii suplimentare ce nu sunt necesare pentru furnizarea serviciului solicitat.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplicã în cazul în care serviciile sau facilitãţile suplimentare au fost solicitate în mod expres de cãtre abonaţi.
(3) Furnizorii de serviciu universal sunt obligaţi sã asigure urmãtoarele facilitãţi, astfel încât abonaţii sã îşi poatã monitoriza şi controla cheltuielile şi sã evite deconectarea nejustificatã:
a) la cerere, gratuit sau contra cost, facturarea detaliatã;
b) la cerere, restricţionarea selectivã, gratuitã, a originãrii de apeluri de un anumit tip sau cãtre anumite tipuri de numere;
c) modalitãţi de platã în avans;
d) plata eşalonatã a tarifelor de conectare la reţeaua publicã de telefonie;
e) mãsuri specifice aplicabile în caz de neplatã a facturilor.
(4) ANRCTI poate stabili, cu respectarea prevederilor <>art. 6 din Legea nr. 506/2004 , cu completãrile ulterioare, informaţiile minime pe care trebuie sã le conţinã factura detaliatã care va fi emisã de cãtre furnizorii de serviciu universal în mod gratuit, astfel încât abonaţii:
a) sã poatã verifica şi controla tarifele de utilizare a reţelei publice de telefonie şi a serviciilor de telefonie destinate publicului furnizate;
b) sã poatã monitoriza în mod adecvat utilizarea şi cheltuielile, asigurându-se un control rezonabil asupra sumelor datorate.
(5) Acolo unde este cazul, abonaţilor le pot fi oferite informaţii suplimentare faţã de cele stabilite potrivit alin. (4), în mod gratuit sau la un tarif rezonabil, aprobat în prealabil de ANRCTI. Apelurile gratuite iniţiate de abonat, inclusiv apelurile de urgenţã, nu vor fi cuprinse în factura detaliatã.
(6) ANRCTI poate impune furnizorilor de serviciu universal stabilirea unor modalitãţi prin care consumatorii au posibilitatea de a plãti în avans tariful de utilizare a reţelei publice de telefonie şi a serviciilor de telefonie destinate publicului.
(7) ANRCTI poate impune furnizorilor de serviciu universal stabilirea unor modalitãţi prin care consumatorii au posibilitatea de a plãti eşalonat tariful de conectare la reţeaua publicã de telefonie.
(8) ANRCTI aprobã mãsurile specifice pe care furnizorii de serviciu universal le pot lua în cazul neplãţii facturii telefonice pentru utilizarea la un punct fix a reţelei publice de telefonie. Aceste mãsuri se publicã, trebuie sã fie proporţionale şi se aplicã în mod nediscriminatoriu.
(9) În mãsura în care este posibil din punct de vedere tehnic, mãsurile prevãzute la alin. (8) trebuie sã asigure cã orice suspendare a furnizãrii serviciului este limitatã la serviciul în cauzã. Fac excepţie cazurile de fraudã, de întârzieri repetate ale plãţii sau de persistenţã în neplata facturii telefonice.
(10) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei poate stabili anumite categorii de persoane care, datoritã veniturilor reduse sau nevoilor sociale speciale, necesitã o protecţie suplimentarã. În acest caz ANRCTI poate impune furnizorilor de serviciu universal obligaţia de a oferi acestor persoane urmãtoarele facilitãţi, aplicabile în caz de neplatã a facturii telefonice, facilitãţi care vor fi prevãzute expres în contractele încheiate cu utilizatorii finali care fac parte din aceste categorii:
a) sumele datorate de abonat sã nu fie purtãtoare de majorãri de întârziere;
b) deconectarea de la reţeaua publicã de telefonie sã nu aibã loc mai devreme de expirarea termenului stabilit în prealabil de ANRCTI, calculat de la suspendarea furnizãrii serviciului;
c) pe toatã durata cât serviciul este suspendat, abonatul sã poatã iniţia sau primi apeluri care nu presupun nicio platã din partea sa şi sã nu datoreze furnizorului niciun fel de tarife;
d) reluarea furnizãrii serviciului, indiferent dacã se realizeazã dupã suspendare sau dupã deconectare, sã se facã în mod gratuit, dupã achitarea de cãtre abonat a facturii a cãrei neplatã a atras suspendarea.
(11) În toate cazurile, suspendarea furnizãrii, la un punct fix, a serviciului de telefonie destinat publicului sau deconectarea de la reţeaua publicã de telefonie, în caz de neplatã a facturii telefonice, se va realiza doar în urma notificãrii abonatului de cãtre furnizor. Deconectarea de la reţeaua publicã de telefonie nu va avea loc mai devreme de 60 de zile de la suspendare, perioadã în care este permisã doar iniţierea sau primirea de apeluri care nu presupun nicio platã de cãtre abonat.
(12) ANRCTI poate impune tuturor furnizorilor de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice obligaţia de a lua mãsurile prevãzute la alin. (8) sau (11) în ceea ce priveşte deconectarea.
(13) ANRCTI poate retrage obligaţiile prevãzute la alin. (3) sau (10) pe întregul teritoriu naţional sau pe o parte a acestuia, în cazul în care aceste facilitãţi sunt larg accesibile.
ART. 11
(1) ANRCTI stabileşte parametrii de calitate pentru furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal şi metodele de evaluare a respectãrii acestora.
(2) ANRCTI poate stabili parametri de calitate suplimentari pentru furnizarea serviciilor incluse în sfera serviciului universal cãtre persoanele cu handicap.
(3) Furnizorii de serviciu universal sunt obligaţi sã transmitã ANRCTI şi sã publice informaţii corespunzãtoare şi actualizate privind modul de respectare a parametrilor de calitate pentru furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pe care sunt obligaţi sã le presteze.
(4) ANRCTI stabileşte conţinutul, forma şi modul de transmitere şi publicare a informaţiilor prevãzute la alin. (3), pentru ca utilizatorii finali sã beneficieze de informaţii complete, comparabile şi uşor accesibile.
(5) ANRCTI poate impune furnizorilor de serviciu universal îndeplinirea anumitor obiective de performanţã privind calitatea serviciilor din sfera serviciului universal pe care sunt obligaţi sã le presteze. În stabilirea acestor obiective ANRCTI va respecta procedura de consultare prevãzutã la art. 50 din Ordonanţa-cadru.
(6) ANRCTI va monitoriza îndeplinirea de cãtre furnizorii de serviciu universal a obiectivelor prevãzute la alin. (5). În acest sens ANRCTI poate dispune verificarea datelor privind realizarea obiectivelor de performanţã printr-un audit independent, pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal în cauzã, pentru a asigura exactitatea şi comparabilitatea datelor furnizate de cãtre acesta.
ART. 12
(1) În cazul în care estimeazã cã furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal în condiţiile art. 5-11 ar putea constitui o sarcinã injustã pentru furnizorii de serviciu universal, ANRCTI va determina costul net al furnizãrii acestor servicii.
(2) În acest scop ANRCTI poate recurge la urmãtoarele metode:
a) calcularea costului net pe care îl presupune îndeplinirea obligaţiilor de furnizare a serviciilor din sfera serviciului universal, în conformitate cu procedura stabilitã de ANRCTI, luând în considerare toate beneficiile comerciale ce pot fi realizate de furnizorul de serviciu universal în legãturã cu serviciile din sfera serviciului universal pe care este obligat sã le presteze;
b) utilizarea costului net rezultat în urma aplicãrii procedurii de desemnare a furnizorului de serviciu universal.
(3) Informaţiile contabile şi orice alte informaţii utilizate pentru calcularea costului net al furnizãrii serviciilor din sfera serviciului universal, conform prevederilor alin. (2) lit. a), vor fi verificate de cãtre ANRCTI sau de cãtre un auditor independent, auditul fiind aprobat de ANRCTI. Rezultatele calculãrii costului şi concluziile auditului vor fi puse la dispoziţie publicului de cãtre ANRCTI.
ART. 13
(1) În cazul în care constatã, pe baza determinãrii costului net în conformitate cu prevederile art. 12, cã prestarea serviciilor din sfera serviciului universal reprezintã o sarcinã injustã pentru furnizorul de serviciu universal, ANRCTI va decide, la cererea furnizorului de serviciu universal, compensarea costului net astfel determinat.
(2) ANRCTI va determina mecanismul de compensare a costului net al furnizãrii serviciilor din sfera serviciului universal, cu respectarea principiilor transparenţei, minimei atingeri aduse concurenţei, nediscriminãrii şi proporţionalitãţii. În acest scop ANRCTI va stabili furnizorii de reţele de comunicaţii electronice şi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice care au obligaţia sã contribuie la compensare, cuantumul contribuţiilor datorate, modalitatea şi termenul de platã, precum şi orice alte elemente necesare în vederea funcţionãrii acestui mecanism.
ART. 14
(1) ANRCTI va face public şi va comunica Comisiei Europene mecanismul de compensare a costului net stabilit în conformitate cu prevederile art. 13.
(2) În cazul în care s-a realizat compensarea costului net al furnizãrii serviciilor din sfera serviciului universal, ANRCTI va publica un raport anual privind acest cost, contribuţiile efectuate de cãtre furnizorii de reţele şi de servicii de comunicaţii electronice stabiliţi potrivit art. 13 alin. (2), precum şi avantajele comerciale care au putut fi realizate de furnizorul de serviciu universal în legãturã cu serviciile din sfera serviciului universal pe care este obligat sã le presteze.
CAP. III
Obligaţii impuse furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice cu putere semnificativã pe piaţã
ART. 15
(1) Dacã în urma unei analize de piaţã realizate în conformitate cu prevederile cap. V din Ordonanţa-cadru ANRCTI stabileşte cã pe o anumitã piaţã la nivelul furnizãrii serviciilor cu amãnuntul nu existã concurenţã efectivã, iar obligaţiile impuse în conformitate cu prevederile art. 8 din Ordonanţa privind accesul sau ale art. 18 din prezenta lege nu sunt suficiente pentru atingerea obiectivelor prevãzute la art. 45 din Ordonanţa-cadru, ANRCTI poate impune furnizorilor de reţele sau servicii de comunicaţii electronice cu putere semnificativã pe piaţa respectivã, în mod corespunzãtor, una sau mai multe dintre obligaţiile prevãzute la alin. (2) şi (3), în scopul protejãrii intereselor utilizatorilor finali şi al promovãrii unei concurenţe efective.
(2) Obligaţiile impuse de ANRCTI pot include:
a) interzicerea practicãrii de preţuri excesive în raport cu costurile pe care le implicã furnizarea serviciilor;
b) interzicerea practicãrii unor preţuri de ruinare, având ca efect limitarea intrãrii pe piaţã sau restrângerea concurenţei;
c) interzicerea favorizãrii nejustificate a anumitor utilizatori finali în comparaţie cu alţii;
d) interzicerea condiţionãrii furnizãrii serviciului de acceptare de cãtre utilizatorii finali a unor prestaţii suplimentare, fãrã legãturã cu serviciul solicitat.
(3) De asemenea, ANRCTI poate impune:
a) plafoane tarifare sau formule de control al creşterii tarifelor la furnizarea serviciilor cu amãnuntul;
b) mãsuri de control al tarifelor individuale;
c) mãsuri de orientare a tarifelor cãtre costuri sau cãtre preţurile ori tarifele practicate pe pieţe comparabile.
(4) Obligaţiile prevãzute la alin. (2) şi (3) trebuie sã fie corespunzãtoare naturii problemei identificate, proporţionale şi necesare pentru atingerea obiectivelor prevãzute la art. 45 din Ordonanţa-cadru.
(5) ANRCTI va impune acelor furnizori ale cãror tarife sunt supuse controlului sãu obligaţia de a implementa un sistem de evidenţiere contabilã a costurilor, necesar în vederea exercitãrii controlului. ANRCTI poate stabili formatul şi metodologia contabilã ce vor fi folosite.
(6) Furnizorii menţionaţi la alin. (5) au obligaţia de a supune spre verificare unui auditor independent modul de implementare a sistemului de evidenţiere contabilã a costurilor prevãzut la alin. (5), în condiţiile stabilite de ANRCTI.
(7) De asemenea, furnizorii menţionaţi la alin. (5) vor publica anual, în condiţiile stabilite de ANRCTI, o declaraţie pe propria rãspundere privind respectarea sistemului de evidenţiere contabilã a costurilor, prevãzut la alin. (5).
(8) La cererea Comisiei Europene, ANRCTI va transmite informaţii privind obligaţiile impuse în conformitate cu prevederile alin. (1)-(4), precum şi, dacã este cazul, sistemele de evidenţiere contabilã a costurilor utilizate de furnizorii cu putere semnificativã pe piaţã.
ART. 16
(1) Acolo unde, pe baza unei analize de piaţã realizate în conformitate cu prevederile cap. V din Ordonanţa-cadru, ANRCTI stabileşte cã, în ceea ce priveşte furnizarea unei pãrţi sau a întregului set minim de linii închiriate, astfel cum acesta este identificat în lista de standarde publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene în conformitate cu prevederile art. 17 din Directiva 2002/21/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 martie 2002 privind cadrul comun de reglementare pentru reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, nu existã concurenţã efectivã, va desemna furnizorii cu putere semnificativã şi le va impune acestora obligaţii de nediscriminare, fundamentare a tarifelor în funcţie de costuri şi transparenţã, în conformitate cu prevederile alin. (2)-(8).
(2) ANRCTI va impune furnizorilor desemnaţi ca având putere semnificativã pe piaţã, potrivit alin. (1), sã aplice condiţii similare în situaţii similare pentru furnizorii care presteazã servicii similare şi sã furnizeze linii închiriate cãtre terţi în aceleaşi condiţii şi la aceeaşi calitate cu cele folosite pentru furnizarea propriilor servicii sau ale filialelor ori ale altor societãţi din acelaşi grup, dacã este cazul.
(3) Acolo unde este cazul, ANRCTI va impune furnizorilor identificaţi ca având putere semnificativã pe piaţã, potrivit alin. (1), obligaţia de a implementa un sistem adecvat de evidenţiere contabilã a costurilor. ANRCTI va avea disponibile informaţii detaliate privind sistemul contabil utilizat, pe baza informaţiilor transmise de furnizorii cu putere semnificativã pe piaţã, pe care le va transmite, la cerere, Comisiei Europene.
(4) ANRCTI va impune furnizorilor identificaţi ca având putere semnificativã pe piaţã, potrivit alin. (1), obligaţia de a publica într-o formã uşor accesibilã urmãtoarele informaţii în legãturã cu furnizarea de linii închiriate, stabilind totodatã condiţiile în care se efectueazã publicarea:
a) caracteristicile tehnice, inclusiv caracteristicile fizice şi electrice, precum şi specificaţiile tehnice şi de performanţã detaliate care se aplicã la punctul terminal al reţelei;
b) tarifele practicate, incluzând tarifele iniţiale de conectare, tarifele de utilizare şi alte tarife, precizându-se, dacã este cazul, dacã tarifele sunt diferenţiate;
c) condiţiile de furnizare.
(5) Informaţiile privind condiţiile de furnizare a liniilor închiriate se vor referi cel puţin la:
a) procedura de efectuare a comenzilor;
b) termenul obişnuit de livrare, care reprezintã perioada în care 95% din liniile închiriate de acelaşi tip au fost puse la dispoziţie consumatorilor, calculatã de la data efectuãrii unei comenzi ferme de cãtre utilizator;
c) durata contractului, incluzând durata stabilitã în mod obişnuit în contract, precum şi durata minimã pe care utilizatorii sunt obligaţi sã o accepte;
d) termenul obişnuit de efectuare a reparaţiilor, care reprezintã perioada în care 80% din defecţiunile apãrute la liniile închiriate de acelaşi tip au fost remediate, calculatã de la momentul în care defecţiunea a fost notificatã departamentului responsabil cu remedierea defecţiunilor pânã la momentul în care defecţiunea a fost remediatã şi, acolo unde este cazul, a fost transmisã o notificare cãtre utilizator privind remedierea defecţiunii. În cazurile în care pentru acelaşi tip de linii închiriate sunt oferite servicii de reparaţii de calitãţi diferite, termenele diferite de efectuare a reparaţiilor vor fi publicate;
e) cazurile şi procedura de acordare a despãgubirilor sau a sumelor de restituit utilizatorilor.
(6) Termenul obişnuit de livrare, prevãzut la alin. (5) lit. b), se va stabili luându-se în considerare duratele în care liniile închiriate au fost puse la dispoziţie utilizatorilor, pe parcursul unui interval de timp de duratã rezonabilã, apropiat de momentul la care se efectueazã aceastã determinare. La stabilirea termenului obişnuit de livrare nu se vor lua în calcul cazurile în care utilizatorii au solicitat livrarea într-un termen mai lung.
(7) Dacã, într-un caz concret, un furnizor identificat ca având putere semnificativã pe piaţã, potrivit alin. (1), considerã cã furnizarea unei linii închiriate din setul minim prevãzut la alin. (1) la tarifele şi în condiţiile publicate potrivit alin. (4) şi (5) este nerezonabilã, acesta va putea solicita acordul ANRCTI pentru modificarea tarifelor sau condiţiilor în acel caz.
(8) În cazul în care considerã cã performanţele realizate în furnizarea setului minim de linii închiriate nu satisfac necesitãţile utilizatorilor, ANRCTI poate impune furnizorilor identificaţi ca având putere semnificativã pe piaţã, potrivit alin. (1), obligaţia de a atinge anumite obiective de performanţã privind condiţiile de furnizare prevãzute la alin. (5) şi (6).
ART. 17
Dacã, în urma unei analize de piaţã realizate în conformitate cu prevederile cap. V din Ordonanţa-cadru, ANRCTI stabileşte cã pe piaţa furnizãrii unei pãrţi sau a întregului set minim de linii închiriate prevãzut la art. 16 alin. (1) existã concurenţã efectivã, va retrage obligaţiile impuse potrivit art. 16 alin. (2)-(8).
ART. 18
(1) Dacã, în urma unei analize de piaţã realizate în conformitate cu prevederile cap. V din Ordonanţa-cadru, un furnizor de reţele sau servicii de comunicaţii electronice este desemnat ca având putere semnificativã pe piaţa furnizãrii conectãrii la un punct fix la reţelele publice de telefonie şi a utilizãrii la un punct fix a acestor reţele, ANRCTI va impune acestuia obligaţia de a oferi abonaţilor sãi posibilitatea de a utiliza serviciile oricãrui furnizor de servicii de telefonie destinate publicului, cu care este interconectat, în urmãtoarele moduri:
a) la fiecare apel, prin formarea unui cod de selectare a furnizorului de servicii care va efectua, fãrã a afecta conţinutul informaţiei, transportul semnalului din reţeaua în care este iniţiat cãtre reţeaua de destinaţie;
b) prin preselectare, cu posibilitatea de a renunţa la opţiunea preselectatã la fiecare apel, prin formarea unui cod de selectare a furnizorului de servicii prevãzut la lit. a).
(2) Cererea utilizatorilor ca facilitãţile prevãzute la alin. (1) sã fie implementate şi pe alte reţele sau în alte moduri va fi evaluatã de ANRCTI în urma unei analize de piaţã realizate în conformitate cu prevederile cap. V din Ordonanţa-cadru, iar obligaţiile necesare pentru satisfacerea acestei cereri vor fi impuse în conformitate cu prevederile art. 12 din Ordonanţa privind accesul.
(3) ANRCTI asigurã, prin impunerea de obligaţii specifice, cã tarifele de acces şi interconectare privind furnizarea facilitãţilor prevãzute la alin. (1) sunt orientate cãtre costuri şi cã eventualele sume plãtite de abonaţi nu sunt prohibitive pentru utilizarea acestor facilitãţi.
CAP. IV
Drepturile utilizatorilor finali
ART. 19
(1) Contractele între utilizatorii finali şi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului vor conţine urmãtoarele clauze minime privitoare la:
a) datele de identificare a furnizorului;
b) serviciile furnizate, nivelurile de calitate oferite, precum şi termenul în care se realizeazã conectarea iniţialã;
c) tipurile de servicii de întreţinere şi reparaţii oferite;
d) preţurile şi tarifele aferente fiecãrui produs sau serviciu contractat, modul de aplicare a acestora, precum şi modalitãţile prin care pot fi obţinute informaţii actualizate privind tarifele de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice şi a serviciilor de întreţinere şi reparaţii;
e) durata contractului, condiţiile privind reînnoirea şi încetarea contractului, precum şi condiţiile în care opereazã suspendarea furnizãrii serviciului;
f) despãgubirile aplicabile şi procedura de acordare a acestora în cazul nerespectãrii nivelurilor de calitate convenite sau a celorlalte clauze contractuale;
g) metoda de iniţiere a procedurii de soluţionare a litigiilor.
(2) Contractele între utilizatorii finali şi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, cu excepţia celor privind serviciile furnizate prin intermediul cartelelor preplãtite sau al altor mijloace de platã asimilate, vor fi încheiate în scris sau, dupã caz, prin mijloace electronice, cu respectarea condiţiilor cerute de lege pentru validitatea acestora.
(3) La momentul achiziţionãrii serviciilor furnizate prin intermediul cartelelor preplãtite sau al altor mijloace de platã asimilate, furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului au obligaţia sã punã la dispoziţia utilizatorilor finali condiţiile generale privind furnizarea acestora, care vor conţine informaţiile corespunzãtoare clauzelor minime prevãzute la alin. (1).
(4) În cazul în care contractul încheiat prevede pentru furnizor posibilitatea modificãrii unilaterale, acesta este obligat sã îi notifice utilizatorului final aceastã intenţie cu cel puţin 30 de zile înainte de operarea modificãrii. Orice abonat are dreptul de a denunţa unilateral contractul în cazul în care nu este de acord cu modificãrile propuse, fãrã a plãti nicio despãgubire.
(5) În cuprinsul notificãrii se va prevedea expres dreptul abonatului de a denunţa unilateral contractul în condiţiile prevãzute la alin. (4).
ART. 20
(1) Furnizorii de reţele publice de telefonie şi furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligaţia de a pune la dispoziţie publicului informaţii clare, detaliate şi actualizate privind preţurile şi tarifele aplicabile, precum şi celelalte condiţii privind posibilitatea de obţinere şi utilizare a serviciilor de telefonie destinate publicului, pentru a asigura posibilitatea utilizatorilor finali de a decide în cunoştinţã de cauzã.
(2) Informaţiile prevãzute la alin. (1) vor privi:
a) datele de identificare a furnizorului;
b) serviciile de telefonie destinate publicului, pe care le oferã furnizorul;
c) procedura de soluţionare a reclamaţiilor primite de la utilizatorii finali şi procedura de soluţionare a litigiilor dintre furnizori şi utilizatorii finali;
d) drepturile privind furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, incluzând facilitãţile prevãzute la art. 10 alin. (3)-(11).
(3) Informaţiile prevãzute la alin. (2) lit. b) vor fi detaliate în ceea ce priveşte:
a) descrierea serviciilor oferite, cu precizarea serviciilor incluse în tariful iniţial de conectare şi a celor incluse în tariful periodic de utilizare;
b) tarifele standard de conectare, utilizare, întreţinere şi reparaţii, precum şi facilitãţile tarifare standard şi tarifele impuse potrivit art. 9 alin. (2) sau (3);
c) cazurile şi procedura de acordare a despãgubirilor sau a sumelor de restituit utilizatorilor;
d) tipurile de servicii de întreţinere şi reparaţii oferite;
e) condiţiile contractuale standard, inclusiv durata minimã a contractului, dacã este cazul.
(4) ANRCTI va stabili modalitatea în care informaţiile prevãzute la alin. (1)-(3) vor fi puse la dispoziţie publicului.
(5) ANRCTI va oferi, prin intermediul paginii sale de Internet sau prin alte mijloace, informaţii comparative privind tarifele şi condiţiile oferite de diferiţi furnizori de reţele şi servicii de comunicaţii electronice, în vederea asigurãrii posibilitãţii utilizatorilor finali de a face evaluãri independente.
ART. 21
(1) ANRCTI poate impune furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, dupã parcurgerea procedurii de consultare prevãzute la art. 50 din Ordonanţa-cadru, obligaţia de a publica informaţii comparabile, adecvate şi actualizate privind calitatea serviciilor oferite. La cererea ANRCTI aceste informaţii îi vor fi furnizate înainte de a fi publicate.
(2) ANRCTI poate stabili parametrii de calitate a serviciilor ce urmeazã sã fie mãsuraţi şi orice alte elemente necesare pentru evaluarea calitãţii serviciilor oferite, precum şi conţinutul, forma şi modalitatea în care informaţiile prevãzute la alin. (1) vor fi publicate, pentru a se asigura cã utilizatorii finali beneficiazã de informaţii complete, comparabile şi uşor accesibile.
ART. 22
(1) Furnizorii de reţele publice de telefonie şi furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului sunt obligaţi sã ia toate mãsurile necesare pentru a asigura integritatea reţelei publice de telefonie ale cãrei puncte terminale se aflã la locaţii fixe şi, în caz de perturbare gravã a funcţionãrii reţelei sau în caz de forţã majorã, disponibilitatea reţelei publice de telefonie şi a serviciilor de telefonie destinate publicului furnizate la puncte terminale aflate la locaţii fixe.
(2) Furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului furnizate la puncte terminale aflate la locaţii fixe sunt obligaţi sã ia toate mãsurile necesare pentru a asigura în mod neîntrerupt posibilitatea efectuãrii de apeluri de urgenţã.
(3) ANRCTI poate sã impunã furnizorilor de reţele publice de telefonie şi furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului mãsurile minime pe care aceştia trebuie sã le ia în vederea îndeplinirii în mod corespunzãtor a obligaţiilor care le revin în temeiul alin. (1) şi (2).
ART. 23
(1) Toţi abonaţii serviciilor de telefonie destinate publicului au dreptul de a fi incluşi în registrul abonaţilor prevãzut la art. 6 alin. (1).
(2) Furnizorii de servicii de comunicaţii electronice care atribuie numere de telefon abonaţilor au obligaţia de a pune la dispoziţie furnizorilor de servicii de informaţii privind abonaţii sau de registre ale abonaţilor, la cererea rezonabilã a acestora, toate informaţiile relevante, într-o formã convenitã cu solicitantul, în condiţiile echitabile, obiective, orientate cãtre costuri şi nediscriminatorii.
(3) Toţi utilizatorii finali conectaţi la o reţea publicã de telefonie au dreptul de acces la serviciile de informaţii privind abonaţii, în conformitate cu art. 6 alin. (2), precum şi la serviciile de relaţii cu clienţii.
(4) Prevederile prezentului articol nu aduc atingere dispoziţiilor <>art. 11 din Legea nr. 506/2004 , cu completãrile ulterioare.
ART. 24
(1) Utilizatorii finali ai serviciilor de telefonie destinate publicului, inclusiv utilizatorii telefoanelor publice cu platã, au dreptul de a efectua în mod gratuit, indiferent de tipul reţelei sau al echipamentului terminal utilizat, apeluri cãtre numãrul unic pentru apeluri de urgenţã 112.
(2) Furnizorii de reţele publice de telefonie au obligaţia de a pune la dispoziţia Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţã informaţii privind localizarea apelantului, în mãsura în care este tehnic posibil, pentru toate apelurile cãtre numãrul unic pentru apeluri de urgenţã 112.
(3) ANRCTI va lua toate mãsurile necesare pentru a asigura informarea adecvatã a publicului despre existenţa şi modul de utilizare a numãrului unic pentru apeluri de urgenţã 112 în reţelele publice de telefonie.
ART. 25
(1) Codul standard de acces internaţional este "00". Apelurile între puncte geografice apropiate, aflate de o parte şi de alta a frontierei de stat a României, pot fi efectuate pe baza unor acorduri speciale, furnizorii de servicii de comunicaţii electronice care oferã servicii pe baza acordurilor respective având obligaţia de a informa în mod prompt şi complet utilizatorii finali despre existenţa şi conţinutul acestor acorduri.
(2) Furnizorii de reţele publice de telefonie au obligaţia de a transmite la destinaţie toate apelurile efectuate cãtre Spaţiul european de numerotaţie telefonicã (ETNS), fãrã a se aduce atingere dreptului acestora de a recupera costurile determinate de transportul apelurilor prin propriile reţele.
ART. 26
Furnizorii de reţele publice de telefonie şi de servicii de telefonie destinate publicului vor asigura, atunci când este tehnologic şi economic fezabil, recepţionarea apelurilor internaţionale cãtre numere nongeografice pe teritoriul României, cu excepţia cazurilor în care abonatul care recepţioneazã astfel de apeluri a decis, din motive comerciale, restricţionarea apelurilor primite din anumite puncte geografice.
ART. 27
(1) ANRCTI poate impune furnizorilor de reţele publice de telefonie obligaţia de a pune la dispoziţie utilizatorilor finali, acolo unde este tehnic fezabil şi economic viabil:
a) servicii de semnalizare tip multifrecvenţã bitonalã (DTMF), potrivit standardelor europene sau standardelor naţionale care implementeazã în statele membre ale Uniunii Europene acest standard;
b) servicii de identificare a liniei care apeleazã, în condiţiile prevãzute la <>art. 7 din Legea nr. 506/2004 , cu completãrile ulterioare.
(2) În mãsura în care este tehnic fezabil, furnizorii de reţele publice de telefonie vor furniza date şi semnale pentru a facilita furnizarea serviciilor prevãzute la alin. (1) între statele membre ale Uniunii Europene.
(3) ANRCTI poate retrage obligaţiile impuse potrivit alin. (1), cu privire la întreg teritoriul naţional sau la o parte a acestuia, dupã parcurgerea procedurii de consultare prevãzute la art. 50 din Ordonanţa-cadru, în cazul în care considerã cã aceste servicii sunt disponibile la un nivel satisfãcãtor.
ART. 28
(1) ANRCTI va impune furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului, inclusiv furnizorilor de servicii de telefonie mobilã destinate publicului, obligaţia de a asigura abonaţilor lor, la cerere, posibilitatea de a-şi pãstra numãrul de telefon, indiferent de furnizorul serviciului, astfel:
a) la un anumit punct geografic, în cazul numerelor geografice;
b) la orice punct geografic, în cazul numerelor nongeografice.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplicã în cazul transferului numerelor între reţelele de comunicaţii electronice care sunt utilizate pentru furnizarea la un punct fix de servicii de telefonie şi reţelele de telefonie mobilã.
(3) ANRCTI va impune obligaţii specifice pentru ca tarifele de interconectare legate de furnizarea serviciului de portabilitate a numerelor sã fie orientate cãtre costuri şi sumele datorate de abonaţi pentru acest serviciu sã fie accesibile.
(4) ANRCTI poate impune furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului obligaţia de a publica informaţii detaliate referitoare la tarifele practicate pentru serviciul de portabilitate a numerelor.
(5) ANRCTI nu va impune la furnizarea cu amãnuntul a serviciului de portabilitate a numerelor tarife care sã aducã atingere concurenţei, precum tarife specifice sau tarife comune.
ART. 29
Prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã, republicatã, precum şi ale celorlalte acte normative cu incidenţã în domeniu se aplicã în mod corespunzãtor.
CAP. V
Regimul sancţionator
ART. 30
(1) Urmãtoarele fapte constituie contravenţii:
1. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 5;
2. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 6;
3. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 7 alin. (1);
4. neasigurarea posibilitãţii de iniţiere a apelurilor de urgenţã, în condiţiile prevãzute la art. 7 alin. (3);
5. neimplementarea mãsurilor specifice prevãzute la art. 8;
6. neaplicarea tarifelor comune, nerespectarea plafoanelor tarifare sau a formulelor de control al creşterii tarifelor stabilite în condiţiile art. 9 alin. (2);
7. neoferirea de opţiuni tarifare sau de pachete tarifare speciale, în condiţiile art. 9 alin. (3);
8. nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (4);
9. nemodificarea sau nerenunţarea la anumite tarife sau scheme tarifare, în condiţiile art. 9 alin. (5);
10. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (1);
11. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 10 alin. (3);
12. emiterea gratuitã de facturi detaliate care nu conţin toate informaţiile stabilite în condiţiile art. 10 alin. (4) sau perceperea unui tarif pentru emiterea facturilor detaliate care conţin numai informaţiile stabilite în condiţiile art. 10 alin. (4);
13. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (5);
14. neoferirea cãtre consumatori a posibilitãţii de a plãti în avans tariful de utilizare a reţelei publice de telefonie şi a serviciilor de telefonie destinate publicului, în condiţiile art. 10 alin. (6);
15. neoferirea cãtre consumatori a posibilitãţii de a plãti eşalonat tariful de conectare la reţeaua publicã de telefonie, în condiţiile art. 10 alin. (7);
16. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (8) şi (9);
17. neincluderea în contractele încheiate cu utilizatorii finali a facilitãţilor aplicabile în caz de neplatã a facturii telefonice, în condiţiile art. 10 alin. (10);
18. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (11);
19. încãlcarea de cãtre un furnizor de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice a obligaţiei prevãzute la art. 10 alin. (12);
20. încãlcarea obligaţiilor de a transmite ANRCTI şi de a publica informaţiile prevãzute la art. 11 alin. (3), în condiţiile prevãzute la art. 11 alin. (4);
21. neîndeplinirea obiectivelor de performanţã prevãzute la art. 11 alin. (5);
22. refuzul de a se supune auditului privind realizarea obiectivelor de performanţã în condiţiile prevãzute la art. 11 alin. (6);
23. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 15 alin. (2), (3) sau (5);
24. refuzul de a se supune auditului prevãzut la art. 15 alin. (6);
25. nepublicarea declaraţiei pe propria rãspundere în condiţiile prevãzute la art. 15 alin. (7);
26. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 16 alin. (1)-(6) sau (8);
27. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 18 alin. (1) sau (3);
28. nerespectarea prevederilor art. 19;
29. încãlcarea obligaţiei de a pune la dispoziţie publicului informaţiile prevãzute la art. 20 alin. (1)-(3), în condiţiile prevãzute la art. 20 alin. (4);
30. nepublicarea, în condiţiile art. 21, a informaţiilor privind calitatea serviciilor oferite;
31. nerespectarea prevederilor art. 22 alin. (1) şi (2) şi ale art. 24 alin. (2);
32. nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (1);
33. nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (2);
34. nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (3);
35. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 25 alin. (1);
36. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 25 alin. (2);
37. nerespectarea prevederilor art. 26;
38. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 27 alin. (1);
39. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 28 alin. (1);
40. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 28 alin. (3);
41. încãlcarea obligaţiei prevãzute la art. 28 alin. (4).
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã astfel:
a) faptele prevãzute la pct. 13 şi la pct. 30-41, cu amendã de la 500 lei la 50.000 lei;
b) faptele prevãzute la pct. 1-12 şi la pct. 14-29, cu amendã de la 10.000 lei la 100.000 lei, pentru furnizorii cu o cifrã de afaceri de pânã la 5.000.000 lei;
c) faptele prevãzute la pct. 1-12 şi la pct. 14-29, prin derogare de la dispoziţiile <>art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu amendã în cuantum de pânã la 2% din cifra de afaceri, iar în cazul unor încãlcãri repetate, cu amendã în cuantum de pânã la 5% din cifra de afaceri, pentru furnizorii cu o cifrã de afaceri de peste 5.000.000 lei.
ART. 31
(1) Contribuţiile datorate de cãtre furnizorii de reţele şi servicii de comunicaţii electronice pentru compensarea costului net al furnizãrii serviciilor din sfera serviciului universal constituie creanţe bugetare, conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 61/2002 *) privind colectarea creanţelor bugetare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 79/2003 , cu modificãrile ulterioare, aplicându-li-se în mod corespunzãtor prevederile acesteia.
----------
*) <>Ordonanţa Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare a fost abrogatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007.
(2) Dacã în termen de 90 de zile de la data scadenţei furnizorul nu achitã contribuţia şi accesoriile acesteia, ANRCTI îi poate suspenda sau retrage dreptul de a mai furniza reţele sau servicii de comunicaţii electronice pe baza autorizaţiei generale.
ART. 32
(1) Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 30 alin. (1) se realizeazã de cãtre agenţii constatatori ai ANRCTI împuterniciţi în acest scop.
(2) Sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la art. 30 alin. (1) pct. 1-27 se aplicã prin decizie a preşedintelui ANRCTI.
(3) Sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la art. 30 alin. (1) pct. 28-41 se aplicã prin rezoluţie scrisã a preşedintelui ANRCTI, potrivit dispoziţiilor <>art. 21 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Sancţiunile prevãzute la art. 31 alin. (2) se aplicã de cãtre preşedintele ANRCTI.
(5) În mãsura în care prin prezenta lege nu se prevede altfel, contravenţiilor prevãzute la <>art. 30 li se aplicã prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28.
ART. 33
Regimul sancţionator instituit prin prezentul capitol se completeazã în mod corespunzãtor cu prevederile art. 59 şi art. 59^1 din Ordonanţa-cadru.
CAP. VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 34
(1) ANRCTI va lua în considerare, cu respectarea procedurii de consultare prevãzute la art. 50 din Ordonanţa-cadru, punctele de vedere ale utilizatorilor finali, inclusiv persoanele cu handicap, ale asociaţiilor acestora, ale Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, ale producãtorilor şi ale furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice în legãturã cu probleme privind drepturile utilizatorilor finali referitoare la serviciile de comunicaţii electronice destinate publicului, în special atunci când aceste probleme au un impact semnificativ pe piaţã.
(2) Pãrţile interesate pot dezvolta, cu sprijinul ANRCTI, mecanisme care pot implica consumatori, grupuri de utilizatori şi furnizori de servicii, pentru a îmbunãtãţi calitatea generalã a serviciilor prin elaborarea de coduri de conduitã şi standarde de operare, precum şi prin monitorizarea aplicãrii acestora.
ART. 35
ANRCTI stabileşte o procedurã transparentã, simplã şi necostisitoare, în scopul soluţionãrii corecte şi prompte a litigiilor nerezolvate pe cale amiabilã dintre utilizatorii finali şi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, ocazionate de aplicarea prezentei legi, cu implicarea organismelor ce reprezintã interesele utilizatorilor finali, precum şi a altor entitãţi relevante din domeniul protecţiei consumatorilor, dupã caz. ANRCTI poate stabili un sistem de rambursare a cheltuielilor fãcute de utilizatorii finali sau de despãgubire pentru prejudiciile suferite de aceştia în raporturile cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, aplicabil în cazuri întemeiate.
ART. 36
(1) ANRCTI va notifica de îndatã Comisiei Europene furnizorii de serviciu universal desemnaţi sã presteze serviciile prevãzute la art. 3 alin. (2).
(2) ANRCTI va notifica Comisiei Europene furnizorii de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice desemnaţi ca având putere semnificativã pe pieţele relevante cu amãnuntul din sectorul comunicaţiilor electronice şi obligaţiile impuse acestora în conformitate cu prevederile cap. III, precum şi, în cel mai scurt timp, orice modificare a obligaţiilor impuse sau a furnizorilor cãrora li se aplicã aceste obligaţii.
ART. 37
Condiţiile generale referitoare la interoperabilitatea echipamentelor de televiziune digitalã ale consumatorilor se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 38
(1) Tarifele practicate pe pieţele relevante cu amãnuntul de cãtre furnizorii de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice identificaţi ca având putere semnificativã pe aceste pieţe nu sunt supuse aprobãrii prealabile a ANRCTI.
(2) ANRCTI poate obliga furnizorii de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice identificaţi ca având putere semnificativã pe pieţele relevante cu amãnuntul sã notifice cãtre ANRCTI tarifele practicate pe aceste pieţe în acelaşi moment în care aceste tarife sunt notificate cãtre clienţi, în vederea controlãrii de cãtre ANRCTI a respectãrii obligaţiilor legale care le revin.
(3) ANRCTI are obligaţia sã îşi exprime punctul de vedere asupra tarifelor notificate, pânã la data intrãrii în vigoare a acestora.
ART. 39
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã: liniuţa a 5-a "Servicii telefonice de bazã", liniuţa a 6-a "Servicii poştale de bazã" şi liniuţa a 7-a "Servicii de radiocomunicaţii şi telecomunicaţii" din anexa la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preţurilor şi tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 115 din 7 martie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 205/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Prezenta lege transpune Directiva 2002/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 martie 2002 privind serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice (Directiva privind serviciul universal), publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 108 din 24 aprilie 2002.
Notã:
Reproducem mai jos dispoziţiile <>art. V şi VI din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 70/2006 privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul comunicaţiilor electronice şi al serviciilor poştale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 133/2007 , care nu sunt încorporate în textul republicat al <>Legii nr. 304/2003 :
"Art. V. - În cazul în care furnizorii de serviciu universal beneficiazã de sprijin financiar din partea statului, acesta va fi acordat numai cu respectarea condiţiilor prevãzute în legislaţia aplicabilã în domeniul ajutorului de stat, în vigoare la data acordãrii acestuia.
Art. VI. - (1) Pentru anul 2006, cuantumul tarifului de monitorizare definitiv se va determina pânã la data de 30 noiembrie 2006, pe baza cifrelor de afaceri sau a veniturilor realizate din furnizarea de reţele sau servicii de comunicaţii electronice ori din furnizarea de servicii poştale în anul 2005, prin decizie a preşedintelui ANRC.*)
--------
*) Conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 134/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.046 din 29 decembrie 2006, în cuprinsul actelor normative în vigoare denumirea "Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Comunicaţii (ANRC)" se înlocuieşte cu denumirea "Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI)".
(2) Diferenţa dintre tariful de monitorizare estimativ pentru anul 2006 şi tariful de monitorizare prevãzut la alin. (1) se achitã în termen de 30 de zile de la data comunicãrii deciziei sau, dupã caz, se restituie în condiţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Tariful de monitorizare prevãzut la alin. (1) va fi avut în vedere la determinarea cuantumului plãţilor anticipate pe care furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice, furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului şi furnizorii de servicii poştale au obligaţia sã le efectueze în contul tarifului de monitorizare pentru anul 2007."**)
---------
**) Art. V şi VI cuprind dispoziţii tranzitorii şi finale, comune şi urmãtoarelor acte modificate prin <>art. I-III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 70/2006 :
- <>Ordonanţa Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile poştale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 642/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- <>Ordonanţa Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociatã, precum şi interconectarea acestora, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 527/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: