Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 3 din 22 februarie 2000  privind organizarea si desfasurarea referendumului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 3 din 22 februarie 2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 84 din 24 februarie 2000


Parlamentul României adopta prezenta lege

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
În România suveranitatea nationala aparţine poporului roman, care o exercita prin organele sale reprezentative şi prin referendum.
ART. 2
(1) Referendumul naţional constituie forma şi mijlocul de consultare directa şi de exprimare a voinţei suverane a poporului roman cu privire la:
a) revizuirea Constituţiei;
b) demiterea Preşedintelui României;
c) probleme de interes naţional.
(2) În condiţiile prezentei legi se poate organiza şi desfasura şi referendum local asupra unor probleme de interes deosebit pentru unitãţile administrativ-teritoriale.
(3) În cadrul referendumului populaţia poate fi consultata cu privire la una sau la mai multe probleme, precum şi cu privire la o problema de interes naţional şi o problema de interes local, pe buletine de vot separate.
ART. 3
Problemele care, potrivit art. 148 din Constituţie, nu pot fi supuse revizuirii nu pot face obiectul referendumului.
ART. 4
Au dreptul de a participa la referendum toţi cetãţenii romani care au împlinit varsta de 18 ani pana în ziua referendumului inclusiv, cu excepţia debililor sau a alienatilor mintal puşi sub interdicţie, precum şi a persoanelor condamnate prin hotãrâre judecãtoreascã definitiva la pierderea drepturilor electorale.
ART. 5
(1) Referendumul naţional şi referendumul local se organizeazã şi se desfãşoarã potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Referendumul este valabil dacã la acesta participa cel puţin jumãtate plus unul din numãrul persoanelor înscrise în listele electorale.

CAP. 2
Organizarea referendumului naţional

SECŢIUNEA 1
Referendumul privind revizuirea Constituţiei

ART. 6
(1) Initiativa şi procedura revizuirii Constituţiei sunt supuse normelor prevãzute la art. 146 şi 147 din Constituţie, iar organizarea şi desfãşurarea referendumului se stabilesc prin lege.
(2) Organizarea şi desfãşurarea referendumului cu privire la revizuirea Constituţiei, precum şi rezultatul acestuia sunt obligatorii.
ART. 7
(1) Cetãţenii care participa la referendum au dreptul sa se pronunţe prin "DA" sau "NU" la urmãtoarea intrebare înscrisã pe buletinul de vot: "Sunteţi de acord cu legea de revizuire a Constituţiei României în forma aprobatã de Parlament?"
(2) Rezultatul referendumului se stabileşte în funcţie de majoritatea voturilor valabil exprimate pe intreaga ţara, astfel:



──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Cifre absolute Procente
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

a) Numãrul persoanelor înscrise în listele pentru referendum
b) Numãrul participanţilor
c) Numãrul voturilor valabil exprimate la rãspunsul "DA"
d) Numãrul voturilor valabil exprimate la rãspunsul "NU"
e) Numãrul voturilor nule
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



SECŢIUNEA a 2-a
Referendumul privind demiterea Preşedintelui României

ART. 8
Referendumul pentru demiterea Preşedintelui României este obligatoriu şi se stabileşte prin hotãrâre a Parlamentului, în condiţiile prevãzute la art. 95 din Constituţie.
ART. 9
Cetãţenii care participa la referendum au dreptul sa se pronunţe prin "DA" sau "NU" la urmãtoarea intrebare înscrisã pe buletinul de vot: "Sunteţi de acord cu demiterea Preşedintelui României?"
ART. 10
Demiterea Preşedintelui României este aprobatã, dacã a întrunit majoritatea voturilor cetãţenilor înscrişi în listele electorale.

SECŢIUNEA a 3-a
Referendumul cu privire la probleme de interes naţional

ART. 11
(1) Preşedintele României, dupã consultarea Parlamentului, poate cere poporului sa îşi exprime vointa prin referendum cu privire la probleme de interes naţional.
(2) Problemele care se supun referendumului şi data desfãşurãrii acestuia se stabilesc de Preşedintele României, prin decret.
(3) Punctul de vedere al Parlamentului asupra referendumului initiat de Preşedintele României urmeazã sa fie exprimat, printr-o hotãrâre adoptatã în şedinţa comuna a celor doua Camere, cu votul majoritãţii deputaţilor şi senatorilor.
ART. 12
(1) Sunt considerate probleme de interes naţional în sensul art. 11:
A. Adoptarea unor mãsuri privind reforma şi strategia economicã a tarii
B. Adoptarea unor decizii politice deosebite cu privire la:
a) regimul general al proprietãţii publice şi private;
b) organizarea administraţiei publice locale, a teritoriului, precum şi regimul general privind autonomia localã;
c) organizarea generalã a învãţãmântului;
d) structura sistemului naţional de apãrare, organizarea armatei, participarea forţelor armate la unele operaţiuni internaţionale;
e) încheierea, semnarea sau ratificarea unor acte internaţionale pe durata nedeterminatã sau pe o perioada mai mare de 10 ani;
f) integrarea României în structurile europene şi euroatlantice;
g) regimul general al cultelor.
(2) Cetãţenii sunt chemaţi sa se pronunţe prin "DA" sau "NU" asupra problemei supuse referendumului, decizand cu majoritatea voturilor valabil exprimate la nivelul tarii.

CAP. 3
Referendumul local

ART. 13
(1) Problemele de interes deosebit din unitãţile administrativ-teritoriale şi subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor pot fi supuse, în condiţiile prezentei legi, aprobãrii locuitorilor, prin referendum local.
(2) Referendumul local se poate organiza în toate satele şi localitãţile componente ale comunei sau oraşului ori numai în unele dintre acestea. În cazul referendumului la nivel judeţean, acesta se poate desfasura în toate comunele şi oraşele din judeţ ori numai în unele dintre acestea, care sunt direct interesate.
(3) Proiectele de lege sau propunerile legislative privind modificarea limitelor teritoriale ale comunelor, oraşelor şi judeţelor se înainteazã Parlamentului spre adoptare numai dupã consultarea prealabilã a cetãţenilor din unitãţile administrativ-teritoriale respective, prin referendum. În acest caz organizarea referendumului este obligatorie.
ART. 14
(1) Problemele supuse referendumului local se stabilesc de consiliile locale sau judeţene, dupã caz, la propunerea primarului, respectiv a preşedintelui consiliului judeţean.
(2) Cetãţenii sunt chemaţi sa se pronunţe prin "DA" sau "NU" asupra problemei supuse referendumului, decizand cu majoritatea voturilor valabil exprimate la nivelul unitãţii administrativ-teritoriale respective.

CAP. 4
Dispoziţii comune cu privire la desfãşurarea referendumului

ART. 15
(1) Obiectul şi data referendumului naţional se stabilesc dupã cum urmeazã:
a) prin lege, în cazul referendumului privind revizuirea Constituţiei, cu respectarea art. 147 alin. (3) din Constituţie;
b) prin hotãrâre a Parlamentului, în cazul referendumului privind demiterea Preşedintelui României, cu respectarea art. 95 alin. (3) din Constituţie;
c) prin decret al Preşedintelui României, în cazul referendumului cu privire la probleme de interes naţional.
(2) Aducerea la cunostinta publica a datei referendumului naţional se face prin Monitorul Oficial al României, Partea I, şi prin presa, radio şi televiziune.
ART. 16
(1) Obiectul şi data referendumului local se stabilesc şi se aduc la cunostinta publica cu cel puţin 20 de zile înainte de ziua desfãşurãrii acestuia.
(2) Referendumul local se poate organiza într-o singura zi, care poate fi numai duminica.
(3) Aducerea la cunostinta publica a datei referendumului local se face prin orice mijloace de informare în masa.
ART. 17
(1) Operaţiunile pentru desfãşurarea referendumului au loc în circumscripţiile electorale şi la secţiile de votare, organizate potrivit prevederilor <>Legii nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, respectiv ale <>Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, pe baza copiilor de pe listele electorale permanente, a listelor electorale speciale şi a celorlalte liste electorale prevãzute de lege.
(2) Reactualizarea listelor electorale permanente se face de cãtre primari, potrivit prevederilor <>Legii nr. 68/1992 , respectiv ale <>Legii nr. 70/1991 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, în termen de cel mult 5 zile de la data stabilirii zilei referendumului.
ART. 18
Afişarea listelor electorale, dacã legea prevede o asemenea operaţiune, delimitarea, numerotarea şi aducerea la cunostinta publica a secţiilor de votare şi a localurilor de vot se fac potrivit prevederilor <>Legii nr. 68/1992 şi ale <>Legii nr. 70/1991 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, în cel mult 48 de ore de la îndeplinirea termenului prevãzut la art. 17 alin. (2).
ART. 19
(1) Cetãţenii au dreptul sa verifice înscrierea în listele electorale. Intampinarile impotriva omisiunilor, inscrierilor gresite şi oricãror erori din liste se fac la autoritãţile publice care au întocmit listele, acestea fiind obligate sa se pronunţe pe loc sau în cel mult 24 de ore de la înregistrare.
(2) Contestaţiile îndreptate impotriva dispoziţiilor luate de autoritãţile publice prevãzute la alin. (1) se soluţioneazã în cel mult 48 de ore de judecãtoria în a carei raza teritorialã domiciliazã participantul la referendum sau, în cazul celor înscrişi în listele suplimentare, de cãtre judecãtoria în a carei raza teritorialã se afla biroul electoral al sectiei de votare care a întocmit lista. Hotãrârea judecãtoreascã este irevocabilã şi executorie; ea se comunica persoanelor interesate în cel mult 24 de ore de la pronunţare.
ART. 20
(1) Cetãţenii care locuiesc în alta localitate decât cea în care îşi au domiciliul pot solicita primarului din acea localitate înscrierea lor în liste electorale suplimentare. Cu 3 zile înainte de data referendumului nu se mai pot face înscrieri în aceste liste.
(2) Organul care întocmeşte listele electorale prevãzute la alin. (1) este obligat sa ceara primãriei localitãţii de domiciliu radierea persoanelor în cauza de pe listele electorale ale acelei localitãţi.
ART. 21
Cetãţeanul care, în ziua referendumului naţional, se afla într-o alta localitate decât cea în care este înscris în lista electoralã poate sa îşi exercite dreptul de vot în localitatea respectiva, la orice secţie de votare, urmând a fi înscris într-o lista suplimentarã de cãtre preşedintele biroului electoral al sectiei de votare, pe baza actului de identitate sau a adeverintei care tine loc de act de identitate.
ART. 22
(1) Autoritãţile publice care au întocmit listele electorale le vor inainta birourilor electorale ale secţiilor de votare cu doua zile înainte de data desfãşurãrii referendumului.
(2) Orice modificare ulterioara se comunica de îndatã birourilor electorale ale secţiilor de votare.
ART. 23
Pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului, în termen de 5 zile de la data stabilirii zilei referendumului se înfiinţeazã, dupã caz: Biroul Electoral Central, birouri electorale de circumscripţie, precum şi birouri electorale ale secţiilor de votare.
ART. 24
(1) Biroul Electoral Central este alcãtuit din 7 judecãtori ai Curţii Supreme de Justiţie, dintre care unul va îndeplini funcţia de preşedinte, precum şi din câte un delegat al fiecãrui partid politic reprezentat în Parlament.
(2) Desemnarea celor 7 judecãtori se va face în cel mult 3 zile de la data stabilirii zilei referendumului de cãtre preşedintele Curţii Supreme de Justiţie, prin tragere la sorţi, de pe o lista cuprinzând toţi judecãtorii în exerciţiu ai Curţii.
(3) Preşedintele Biroului Electoral Central este ales prin vot secret de cãtre membrii acestuia în cel mult 24 de ore de la desemnare.
ART. 25
(1) Biroul Electoral Central vegheazã la reactualizarea listelor electorale permanente, la întocmirea copiilor de pe acestea şi la transmiterea lor la birourile electorale ale secţiilor de votare, supravegheazã corecta desfãşurare a referendumului, centralizeazã la nivel naţional rezultatele acestuia, pe care le înainteazã Curţii Constituţionale.
(2) Biroul Electoral Central soluţioneazã contestaţiile care îi sunt adresate, cu excepţia celor care sunt date în competenta altor birouri electorale sau a instanţelor judecãtoreşti.
(3) În cazul în care constata o frauda electoralã la o secţie de votare sau într-o circumscripţie electoralã, Biroul Electoral Central dispune anularea rezultatelor referendumului în cadrul acelei secţii de votare sau, dupã caz, în cadrul circumscripţiei electorale respective.
(4) Biroul Electoral Central acrediteazã şi retrage acreditarea reprezentanţilor mijloacelor de comunicare în masa.
ART. 26
(1) Birourile electorale de circumscripţie ale judeţelor şi al municipiului Bucureşti, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, precum şi birourile electorale ale secţiilor de votare se compun dintr-un preşedinte şi cel mult 6 delegaţi ai partidelor politice reprezentate în Parlament, în cazul referendumului naţional, sau ai partidelor politice reprezentate în consiliul local sau judeţean, în cazul referendumului local.
(2) Preşedinţii birourilor electorale sunt stabiliţi de cãtre preşedintele tribunalului judeţean sau al municipiului Bucureşti, dupã caz, în cel mult 3 zile de la stabilirea zilei referendumului, prin tragere la sorţi.
(3) Tragerea la sorţi se face de pe o lista care va cuprinde, în urmãtoarea ordine: judecãtorii şi procurorii, precum şi alţi jurişti din judeţ sau din municipiul Bucureşti, care nu fac parte dintr-un partid politic.
(4) Dacã numãrul juristilor este insuficient, tragerea la sorţi se face de pe o alta lista care va cuprinde persoane de alta specialitate, cu o reputaţie nestirbita şi care nu fac parte din nici un partid politic.
(5) Lista cuprinzând alţi jurişti decât judecãtorii şi procurorii, precum şi lista cuprinzând persoanele prevãzute la alineatul precedent vor fi întocmite de prefect, la propunerea primarilor, şi vor fi transmise preşedintelui tribunalului judeţean sau al municipiului Bucureşti în cel mult 48 de ore de la stabilirea zilei referendumului.
(6) Stabilirea persoanelor prevãzute la alin. (3) şi (4) se va face ţinându-se seama şi de domiciliul acestora.
ART. 27
(1) Desemnarea delegaţilor partidelor politice, potrivit art. 24 şi 26, este obligatorie şi se comunica în scris preşedintelui biroului electoral, în cel mult 5 zile de la stabilirea zilei referendumului.
(2) În cazul în care partidele politice nu îşi pot desemna, de comun acord, reprezentanţii în birourile electorale, se va organiza tragerea la sorţi a acestora de cãtre preşedintele biroului electoral respectiv, în prezenta delegaţilor partidelor.
(3) Dacã birourile electorale nu se pot completa potrivit alineatului precedent, ele vor funcţiona cu numãrul de membri existenţi.
ART. 28
(1) Birourile electorale de circumscripţie ale judeţelor şi al municipiului Bucureşti, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor îndeplinesc urmãtoarele atribuţii principale:
a) fac publicaţiile şi afişãrile necesare;
b) rezolva, de îndatã sau în cel mult 24 de ore de la sesizare, intampinarile referitoare la propria activitate şi contestaţiile cu privire la operaţiunile birourilor electorale ale secţiilor de votare;
c) totalizeazã rezultatele referendumului de la secţiile de votare din judeţ sau, dupã caz, din municipiul Bucureşti şi, în cel mult 24 de ore de la închiderea scrutinului, le înainteazã Biroului Electoral Central, în cazul referendumului naţional, împreunã cu documentele care stau la baza acestora.
(2) În cazul referendumului local birourile electorale de circumscripţie ale judeţelor şi al municipiului Bucureşti îndeplinesc, în mod corespunzãtor, atribuţiile Biroului Electoral Central.
ART. 29
Birourile electorale lucreazã în prezenta a jumãtate plus unul din numãrul total al membrilor lor şi iau hotãrâri cu majoritatea membrilor prezenţi.
ART. 30
(1) Campania pentru referendum începe la data aducerii la cunostinta publica a datei referendumului şi se încheie cu o zi înainte de data acestuia.
(2) În campania pentru referendum partidele politice şi cetãţenii au dreptul sa îşi exprime opiniile în mod liber şi fãrã nici o discriminare, prin mitinguri, prin adunãri publice şi prin mijloace de informare în masa.
(3) Mijloacele folosite în campania pentru referendum nu trebuie sa contravina ordinii de drept.
ART. 31
(1) Fiecare secţie de votare trebuie sa aibã un numãr suficient de cabine, urne şi ştampile de votare.
(2) Cabinele şi urnele trebuie aşezate în aceeaşi încãpere în care se afla biroul preşedintelui. Cabinele, urnele şi stampilele se vor asigura de cãtre primãrii comunelor, oraşelor, municipiilor şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti, împreunã cu prefectii.
(3) Modelul stampilelor care vor fi folosite la referendumul naţional trebuie sa fie conform modelului celor aprobate prin <>Legea nr. 68/1992 , iar pentru referendumul local este cel aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 270/1996.
(4) Preşedintele biroului electoral al sectiei de votare trebuie sa fie prezent la sediul sectiei de votare în ajunul zilei referendumului, la ora 18,00, şi este obligat sa ia mãsurile necesare pentru pregãtirea operaţiunilor de votare.
(5) Preşedintele va dispune fixarea posturilor de paza în jurul localului de vot.
ART. 32
(1) În ziua referendumului, la ora 7,00, preşedintele biroului electoral al sectiei de votare, în prezenta celorlalţi membri, verifica urnele, existenta listelor electorale, a buletinelor de vot şi a stampilelor, dupã care închide şi sigileaza urnele, aplicând ştampila de control a sectiei de votare.
(2) Preşedintele este obligat sa asigure aplicarea ştampilei de control pe buletinele de vot, pe ultima pagina a acestuia, care va rãmâne alba.
ART. 33
(1) Preşedintele biroului electoral al sectiei de votare este obligat sa ia mãsurile necesare pentru ca desfãşurarea referendumului sa decurga în bune condiţii.
(2) Puterile preşedintelui, în aceasta privinta, se întind şi în afarã localului de vot, în curtea acestuia, la intrãrile în curte, în jurul localului de vot, precum şi pe strãzi şi în pieţe publice, pana la o distanta de 500 de metri.
(3) În afarã de membrii biroului electoral al sectiei de votare şi de delegaţii acreditaţi de Biroul Electoral Central nici o alta persoana nu poate stationa în locurile publice din zona de votare sau în localul de vot peste timpul necesar pentru efectuarea operaţiunii de votare.
(4) Pentru menţinerea ordinii preşedintele biroului electoral al sectiei de votare va avea la dispoziţie mijloacele de ordine necesare, asigurate de prefecţi, împreunã cu Ministerul de Interne.
ART. 34
Scrutinul se va deschide la ora 8,00 şi se va încheia la ora 20,00.
ART. 35
Cetãţenii care participa la referendum vor primi un buletin de vot, ale cãrui dimensiuni se vor stabili de Biroul Electoral Central, în cazul referendumului la nivel naţional, respectiv de biroul electoral de circumscripţie, în cazul referendumului local. Textul buletinului de vot se va tipari cu litere corp 24, romane verzale drepte, de culoare neagra. Patratul cu menţiunea "DA" sau "NU" va avea latura de 4 cm. Modelele buletinelor de vot sunt prevãzute în anexele nr. 1A şi 1B.
ART. 36
Cetãţenii sunt chemaţi sa se pronunţe prin "DA" sau "NU" asupra problemei supuse referendumului.
ART. 37
(1) Accesul participanţilor la referendum în sala de vot are loc în serii corespunzãtoare numãrului cabinelor. Fiecare participant va prezenta biroului electoral al sectiei de votare actul de identitate sau adeverinta care tine loc de act de identitate. Biroul electoral, dupã verificarea înscrierii în lista electoralã sau dupã înscrierea în lista electoralã suplimentarã prevãzutã la art. 21, va inmana participantului buletinul de vot şi ştampila cu menţiunea "Votat".
(2) Participantul la referendum îşi va exprima vointa în mod individual, într-o cabina închisã, aplicând ştampila "Votat" numai în unul dintre cele doua patrate ale buletinului de vot, corespunzãtor opţiunii sale.
(3) Dupã ce a votat participantul la referendum va indoi buletinul de vot, astfel ca pagina alba, care poarta ştampila de control, sa rãmânã în afarã, dupã care îl va introduce în urna, având grija sa nu se deschidã.
(4) Ştampila încredinţatã pentru votare se restituie preşedintelui, care va aplica pe cartea de alegator ştampila de control a sectiei de votare.
(5) Preşedintele poate sa ia mãsuri ca stationarea celui care voteazã în cabina de votare sa nu se prelungeascã nejustificat.
ART. 38
(1) Preşedintele biroului electoral al sectiei de votare poate suspenda votarea pentru motive temeinice.
(2) Suspendarea nu poate depãşi o ora şi va fi anunţatã prin afişare pe usa localului de vot. Durata tuturor suspendãrilor nu poate depãşi doua ore.
(3) În timpul suspendãrii urnele de votare, stampilele, buletinele de vot şi toate lucrãrile biroului electoral vor rãmâne sub paza permanenta.
ART. 39
(1) Prezenta oricãrei persoane în cabinele de vot în afarã celei care voteazã este interzisã.
(2) Participantul la referendum, care, din motive temeinice, constatate de preşedintele biroului electoral al sectiei de votare, nu poate sa voteze singur, are dreptul sa cheme în cabina de votare un insotitor ales de el, în scopul de a-l ajuta.
ART. 40
Pentru persoanele netransportabile din cauza de boala sau invaliditate, la cererea celor aflaţi în aceasta situaţie sau la cererea organelor de conducere ale instituţiilor sanitare sau de ocrotiri sociale, în care cei netransportabili se afla internati, preşedintele biroului electoral al sectiei de votare desemneazã din cadrul biroului un numãr de membri care se deplaseaza cu o urna specialã şi cu materialul necesar votarii la locul unde se afla cel în cauza, pentru a se efectua votarea.
ART. 41
(1) Dupã închiderea votarii preşedintele biroului electoral al sectiei de votare va proceda la anularea buletinelor de vot neintrebuintate şi la deschiderea urnelor, în prezenta membrilor biroului şi, dupã caz, a persoanelor acreditate sa asiste la referendum.
(2) Preşedintele va citi cu voce tare, la deschiderea fiecãrui buletin, rãspunsul votat şi va arata buletinul de vot celor prezenţi.
(3) Sunt nule buletinele de vot care nu poarta ştampila de control a sectiei de votare, buletinele de un alt model decât cel legal aprobat, cele pe care ştampila "Votat" a fost aplicatã în ambele patrate sau nu a fost aplicatã pe nici unul dintre ele. Dacã ştampila depãşeşte laturile patratului, însã opţiunea este evidenta, buletinul nu va fi socotit nul.
(4) Buletinele nule nu intra în calculul voturilor valabil exprimate.
(5) Dupã încheierea numararii voturilor se va încheia un proces-verbal care se semneazã de preşedinte şi ceilalţi membri ai biroului şi se înainteazã, în cel mult 24 de ore, biroului electoral de circumscripţie.
ART. 42
(1) În timpul operaţiunilor de votare şi de deschidere a urnelor se pot face întâmpinãri şi contestaţii cu privire la aceste operaţiuni.
(2) Contestaţiile se formuleazã în scris şi se prezintã preşedintelui biroului electoral al sectiei de votare, care va elibera dovada de primire.
(3) Preşedintele biroului electoral al sectiei de votare va hotãrî de îndatã asupra contestaţiilor a cãror rezolvare nu suferã întârziere.
ART. 43
(1) Pentru consemnarea rezultatelor referendumului naţional se întocmesc procese-verbale ale cãror modele sunt prevãzute în anexele nr. 2-4.
(2) Rezultatul referendumului local se consemneazã în procese-verbale ale cãror modele sunt prevãzute în anexele nr. 5 şi 6.
ART. 44
Rezultatele centralizate la nivel naţional de cãtre Biroul Electoral Central, cuprinzând numãrul voturilor valabil exprimate pentru fiecare rãspuns de pe buletinul de vot şi numãrul voturilor nule, se înainteazã, cu paza militarã, la Curtea Constituţionalã, în termen de 24 de ore de la încheierea centralizarii.
ART. 45
(1) Curtea Constituţionalã prezintã Parlamentului un raport cu privire la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului naţional şi confirma rezultatele acestuia.
(2) Legea de revizuire a Constituţiei sau, dupã caz, mãsura demiterii din funcţie a Preşedintelui României intra în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotãrârii Curţii Constituţionale de confirmare a rezultatelor referendumului.
(3) Curtea Constituţionalã publica rezultatul referendumului în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi în presa.
ART. 46
(1) Prefectul va supraveghea organizarea şi desfãşurarea referendumului local, inclusiv respectarea termenelor pentru realizarea activitãţilor prevãzute în prezenta lege.
(2) În termen de 24 de ore de la primirea hotãrârii consiliului local sau judeţean, prin care se stabileşte organizarea referendumului local, prefectul va informa Departamentul pentru Administraţie Publica Localã din cadrul Ministerului Funcţiei Publice.
ART. 47
Ministerul Funcţiei Publice va informa Guvernul despre rezultatul referendumului local.
ART. 48
Mãsurile tehnico-organizatorice privitoare la referendumul naţional se stabilesc de Guvernul României în termen de 10 zile de la data la care a fost anuntat referendumul.

CAP. 5
Contravenţii şi infracţiuni

ART. 49
Constituie contravenţii, în mãsura în care, potrivit legii, nu sunt infracţiuni, urmãtoarele fapte:
a) înscrierea, cu buna ştiinţa, a unei persoane în mai multe liste electorale ale localitãţii de domiciliu; înscrierea în listele electorale a unor persoane fictive ori care nu au drept de vot;
b) refuzul de a se conformã dispoziţiilor preşedintelui biroului electoral al sectiei de votare cu privire la asigurarea ordinii din localul de vot şi în imprejurimi, potrivit dispoziţiilor art. 33 alin. (2) şi (3);
c) refuzul nejustificat de a inmana buletinul de vot şi ştampila de votare persoanei înscrise în lista şi care prezintã act de identitate, precum şi înmânarea buletinului de vot unei persoane care nu prezintã acest act;
d) pãrãsirea localului sectiei de votare înainte de stabilirea rezultatului referendumului şi de semnarea procesuluiverbal de cãtre membrii biroului electoral al sectiei de votare;
e) absenta nejustificatã a preşedintelui sau a membrilor birourilor electorale, stabiliţi potrivit prevederilor prezentei legi, de la activitatea acestora.
ART. 50
Contravenţiile prevãzute la art. 49 lit. a), b) şi c) se sancţioneazã cu închisoare contravenţionalã de la o luna la 6 luni sau cu amenda de la 300.000 lei la 1.200.000 lei, contravenţia prevãzutã la lit. d), cu amenda de la 100.000 lei la 300.000 lei, iar cea prevãzutã la lit. e), cu amenda de la 40.000 lei la 100.000 lei.
ART. 51
(1) Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 49 se face prin proces-verbal întocmit de:
a) ofiţerii şi subofiterii de poliţie, pentru faptele prevãzute la lit. a), b) şi c);
b) preşedintele biroului electoral de circumscripţie, pentru fapta prevãzutã la lit. d);
c) preşedintele biroului electoral, în cazul membrilor acestuia, precum şi preşedintele biroului electoral ierarhic superior, în cazul preşedinţilor birourilor electorale ierarhic inferioare.
(2) În cazul contravenţiilor prevãzute la art. 49 lit. d) şi e), o data cu încheierea procesului-verbal agentul constatator va aplica şi amenda.
(3) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 49 le sunt aplicabile şi dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
(4) Procesul-verbal de constatare a contravenţiilor prevãzute la art. 49 lit. a), b) şi c) va fi înaintat judecãtoriei în a carei raza teritorialã a fost sãvârşitã contravenţia, care va aplica sancţiunea, ţinând seama şi de dispoziţiile <>Legii nr. 61/1991 pentru sancţionarea faptelor de încãlcare a unor norme de convieţuire socialã, a ordinii şi liniştii publice, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
ART. 52
(1) Împiedicarea prin orice mijloace a liberului exerciţiu al dreptului de a participa la referendum se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) În cazul în care prin fapta prevãzutã la alin. (1) s-a pricinuit o vãtãmare a integritãţii corporale sau a sãnãtãţii, care necesita pentru vindecare îngrijiri mai mult de 60 de zile sau care a produs vreuna dintre urmãtoarele consecinţe: pierderea unui simt sau organ, încetarea functionarii acestora, o infirmitate permanenta fizica ori psihicã, sluţirea, avortul ori punerea în primejdie a vieţii persoanei, pedeapsa este închisoarea de la 3 ani la 10 ani.
(3) Tentativa se pedepseşte.
ART. 53
(1) Violarea prin orice mijloace a secretului votului de cãtre membrii biroului electoral al sectiei de votare ori de cãtre alte persoane se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
(2) Tentativa se pedepseşte.
ART. 54
(1) Promisiunea, oferirea sau darea de bani ori de alte foloase în scopul de a determina alegatorul sa voteze sau sa nu voteze în cadrul referendumului se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
(2) Pedeapsa prevãzutã la alin. (1) se aplica şi persoanei care voteazã fãrã a avea drept de vot ori alegatorului care voteazã de mai multe ori în ziua referendumului.
(3) Tentativa se pedepseşte.
ART. 55
(1) Tipãrirea şi utilizarea de buletine de vot false, introducerea în urna a unui numãr suplimentar de buletine decât cele votate de alegatori sau falsificarea prin orice mijloace a documentelor de la birourile electorale se pedepsesc cu închisoare de la 2 ani la 7 ani.
(2) Tentativa se pedepseşte.
ART. 56
(1) Atacul prin orice mijloace asupra localului sectiei de votare, furtul urnei sau al documentelor electorale se pedepsesc cu închisoare de la 2 ani la 7 ani, dacã fapta nu constituie o infracţiune mai grava.
(2) Tentativa se pedepseşte.
ART. 57
(1) Deschiderea urnei înainte de ora stabilitã pentru încheierea votarii se pedepseşte cu închisoare de la un an la 5 ani.
(2) Tentativa se pedepseşte.
ART. 58
Pentru toate infracţiunile sãvârşite în legatura cu organizarea şi desfãşurarea referendumului acţiunea penalã se pune în mişcare din oficiu.
ART. 59
Bunurile destinate sau folosite la sãvârşirea contravenţiilor prevãzute la art. 49 sau a infracţiunilor prevãzute la art. 53-58 ori rezultate din comiterea acestora se confisca.
ART. 60
Anexele nr. 1A, 1B şi 2-6 fac parte integrantã din prezenta lege.

CAP. 6
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 61
Cheltuielile pentru organizarea şi desfãşurarea referendumului se suporta dupã cum urmeazã:
a) din bugetul de stat, pentru referendumul naţional;
b) din bugetul comunei, oraşului sau judeţului, dupã caz, pentru referendumul organizat la nivel local.
ART. 62
Prevederile <>cap. XII din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi ale <>cap. VI din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale se aplica în mod corespunzãtor, în mãsura în care prin prezenta lege nu se dispune altfel.
ART. 63
(1) Prezenta lege intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe aceeaşi data se abroga <>Decretul-lege nr. 29/1990 privind instituirea referendumului naţional, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 11 din 17 ianuarie 1990, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 26 octombrie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 145 din Constituţia României.

PREŞEDINTELE
CAMEREI DEPUTAŢILOR
ION DIACONESCU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 8 februarie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 145 din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS



ANEXA 1A

ROMÂNIA

BULETIN DE VOT
pentru Referendumul naţional din data de ....... asupra .......


┌──────┐
│ │
│ DA │
│ │
└──────┘

Problema supusã referendumului ..........

┌──────┐
│ │
│ NU │
│ │
└──────┘






ANEXA 1B

ROMÂNIA

BULETIN DE VOT
pentru Referendumul local din data de ........ asupra .........


┌──────┐
│ │
│ DA │
│ │
└──────┘

Problema supusã referendumului ..........

┌──────┐
│ │
│ NU │
│ │
└──────┘






ANEXA 2
Judeţul*) ................................
Comuna (oraşul, municipiul, sectorul muni-
cipiului Bucureşti) ......................
Secţia de votare nr. .....................

PROCES - VERBAL
privind rezultatele referendumului naţional asupra ...............

1. Numãrul persoanelor înscrise în lista pentru referendum ................
2. Numãrul participanţilor**) .............................................
3. Numãrul de buletine de vot primite pentru a fi întrebuinţate ...........
4. Numãrul de buletine de vot rãmase neintrebuintate ......................
5. Numãrul voturilor valabil exprimate la rãspunsul "DA" ..................
6. Numãrul voturilor valabil exprimate la rãspunsul "NU" ..................
7. Numãrul voturilor nule .................................................
8. Numãrul voturilor contestate ...........................................
9. Numãrul intampinarilor şi contestaţiilor primite .......................
10. Numãrul intampinarilor şi contestaţiilor soluţionate ...................
11. Numãrul intampinarilor şi contestaţiilor înaintate biroului electoral de
circumscripţie .........................................................
12. Expunerea pe scurt a modului de soluţionare a intampinarilor şi
contestaţiilor .........................................................

Preşedintele Biroului electoral, Membri:
........................................ ...............................
(numele, prenumele, semnatura şi ştampila) (numele, prenumele şi semnatura)

Data .............................



------------
*) Municipiul Bucureşti, în cazul în care secţia de votare face parte din acest municipiu.
**) Numãrul participanţilor trebuie sa fie egal cu suma ce rezulta din aditionarea cifrelor de la pct. 5, 6 şi 7.




ANEXA 3

Biroul electoral de circumscripţie
...................................

PROCES - VERBAL
privind rezultatele referendumului naţional asupra ................

1. Numãrul persoanelor înscrise în lista pentru referendum ................
2. Numãrul participanţilor*) ..............................................
3. Numãrul de buletine de vot primite pentru a fi întrebuinţate ...........
4. Numãrul de buletine de vot rãmase neintrebuintate ......................
5. Numãrul voturilor valabil exprimate la rãspunsul "DA" ..................
6. Numãrul voturilor valabil exprimate la rãspunsul "NU" ..................
7. Numãrul voturilor nule .................................................
8. Numãrul voturilor contestate ...........................................
9. Numãrul total al intampinarilor şi contestaţiilor ......................
10. Numãrul intampinarilor şi contestaţiilor soluţionate de cãtre birourile
electorale ale secţiilor de votare .....................................
11. Expunerea pe scurt a modului de soluţionare a intampinarilor şi
contestaţiilor de cãtre birourile electorale ale secţiilor de votare
........................................................................
12. Numãrul intampinarilor şi contestaţiilor înaintate biroului electoral de
circumscripţie ...............
13. Expunerea pe scurt a modului de soluţionare a intampinarilor şi
contestaţiilor de cãtre biroul electoral de circumscripţie .............

Preşedintele Biroului electoral, Membri:
.................................... ..............................
(numele, prenumele, semnatura şi ştampila) (numele, prenumele şi semnatura)

Data ......................



-----------
*) Numãrul participanţilor trebuie sa fie egal cu suma ce rezulta din aditionarea cifrelor de la pct. 5, 6 şi 7.





ANEXA 4

Biroul Electoral Central
..........................

PROCES - VERBAL
privind rezultatele referendumului naţional asupra .................

1. Numãrul persoanelor înscrise în lista pentru referendum .................
2. Numãrul participanţilor*) ...............................................
3. Numãrul de buletine de vot primite pentru a fi întrebuinţate ............
4. Numãrul de buletine de vot rãmase neintrebuintate .......................
5. Numãrul voturilor valabil exprimate la rãspunsul "DA" ...................
6. Numãrul voturilor valabil exprimate la rãspunsul "NU" ...................
7. Numãrul voturilor nule ..................................................
8. Numãrul voturilor contestate ............................................
9. Numãrul total al intampinarilor şi contestaţiilor .......................
10. Numãrul intampinarilor şi contestaţiilor soluţionate de cãtre birourile
electorale de circumscripţie ............................................
11. Expunerea pe scurt a modului de soluţionare a intampinarilor şi
contestaţiilor de cãtre birourile electorale de circumscripţie ..........
12. Numãrul intampinarilor şi contestaţiilor înaintate Biroului Electoral
Central .................................................................
13. Expunerea pe scurt a modului de soluţionare a intampinarilor şi
contestaţiilor de cãtre Biroul Electoral Central ........................

Preşedintele Biroului Electoral Central, Membri:
........................................ ..........................
(numele, prenumele, semnatura şi ştampila) (numele, prenumele şi semnatura)

Data .............................



-------------
*) Numãrul participanţilor trebuie sa fie egal cu suma ce rezulta din aditionarea cifrelor de la pct. 5, 6 şi 7.




ANEXA 5

Judeţul*) ................................
Comuna (oraşul, municipiul, sectorul muni-
cipiului Bucureşti) ......................
Secţia de votare nr. .....................

PROCES - VERBAL
privind rezultatele referendumului local asupra ....................

1. Numãrul persoanelor înscrise în lista pentru referendum .................
2. Numãrul participanţilor**) ..............................................
3. Numãrul de buletine de vot primite pentru a fi întrebuinţate ............
4. Numãrul de buletine de vot rãmase neintrebuintate .......................
5. Numãrul voturilor valabil exprimate la rãspunsul "DA" ...................
6. Numãrul voturilor valabil exprimate la rãspunsul "NU" ...................
7. Numãrul voturilor nule ..................................................
8. Numãrul voturilor contestate ............................................
9. Numãrul intampinarilor şi contestaţiilor primite ........................
10. Numãrul intampinarilor şi contestaţiilor soluţionate ....................
11. Expunerea pe scurt a modului de soluţionare a intampinarilor şi
contestaţiilor .................

Preşedintele Biroului electoral, Membri:
................................. ...........................
(numele, prenumele, semnatura şi ştampila) (numele, prenumele şi semnatura)

Data .............................



----------
*) Municipiul Bucureşti, în cazul în care referendumul se organizeazã la nivelul acestuia.
**) Numãrul participanţilor trebuie sa fie egal cu suma ce rezulta din aditionarea cifrelor de la pct. 5, 6 şi 7.




ANEXA 6

Judeţul*) ...............................
Comuna (oraşul, municipiul, sectorul muni-
cipiului Bucureşti) .....................
Circumscripţia ..........................

PROCES - VERBAL
privind rezultatele referendumului local asupra ..................

1. Numãrul persoanelor înscrise în lista pentru referendum ..............
2. Numãrul participanţilor**) ...........................................
3. Numãrul de buletine de vot primite pentru a fi întrebuinţate .........
4. Numãrul de buletine de vot rãmase neintrebuintate ....................
5. Numãrul voturilor valabil exprimate la rãspunsul "DA" ................
6. Numãrul voturilor valabil exprimate la rãspunsul "NU" ................
7. Numãrul voturilor nule ...............................................
8. Numãrul voturilor contestate .........................................
9. Numãrul intampinarilor şi contestaţiilor primite .....................
10. Numãrul intampinarilor şi contestaţiilor soluţionate .................
11. Expunerea pe scurt a modului de soluţionare a intampinarilor şi
contestaţiilor .......................

Preşedintele Biroului electoral, Membri:
................................ ...............................
(numele, prenumele, semnatura şi ştampila) (numele, prenumele şi semnatura)

Data .............................



--------------

*) Municipiul Bucureşti, în cazul în care referendumul se organizeazã la nivelul acestuia.
**) Numãrul participanţilor trebuie sa fie egal cu suma ce rezulta din aditionarea cifrelor de la pct. 5, 6 şi 7.



-------------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016