Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 288 din 20 noiembrie 2024  privind traseele pedestre de interes naţional în scop recreativ    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 288 din 20 noiembrie 2024 privind traseele pedestre de interes naţional în scop recreativ

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1163 din 21 noiembrie 2024
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta lege reglementează atestarea, amenajarea, administrarea şi conservarea traseelor pedestre de interes naţional în scop recreativ, având ca obiectiv promovarea şi valorificarea patrimoniului natural şi cultural-istoric al României pe plan naţional şi internaţional, cu accent pe zonele rurale, pentru dezvoltarea unui turism durabil şi în vederea stimulării dezvoltării economice locale şi regionale.

    ART. 2
    În sensul prezentei legi, expresiile de mai jos au următorul înţeles:
    a) traseu pedestru de interes naţional în scop recreativ, denumit în continuare traseu de interes naţional - calea de circulaţie pedestră a turiştilor, care traversează regiuni cu valoare culturală, istorică, naturală sau peisagistică şi care poate fi parcursă pe durata mai multor zile;
    b) iniţiatorul traseului de interes naţional - persoana fizică sau persoana juridică de drept public ori privat care propune, singură sau împreună cu una sau mai multe entităţi de drept public şi/sau privat, un traseu de interes naţional;
    c) administratorul traseului de interes naţional - unitatea administrativ-teritorială, respectiv asociaţia de dezvoltare intercomunitară pe raza căreia se află traseul de interes naţional sau segmente din acesta, după caz.


    CAP. II
    Atestarea, amenajarea şi conservarea traseelor de interes naţional
    ART. 3
    Amenajarea şi conservarea traseelor de interes naţional ce străbat arii naturale protejate, fondul forestier naţional sau zone declarate prin lege ca fiind zone montane se fac cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, a prevederilor Legii nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 77/2003 privind instituirea unor măsuri pentru prevenirea accidentelor montane şi organizarea activităţii de salvare în munţi.

    ART. 4
    (1) Accesul persoanelor care doresc să parcurgă pedestru orice sector al unui traseu de interes naţional, aflat pe terenuri sau drumuri de exploatare agricolă sau forestieră aflate în proprietatea publică a statului, este garantat.
    (2) În cazul în care anumite sectoare ale unui traseu de interes naţional au un regim juridic special, accesul persoanelor pe aceste sectoare se face numai cu respectarea prevederilor legale speciale.

    ART. 5
    (1) Atestarea traseului de interes naţional se face de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, la solicitarea iniţiatorului, pe baza propunerii comisiei prevăzute la alin. (3). Ordinul ministrului economiei, antreprenoriatului şi turismului se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Atestarea se face cu îndeplinirea următoarelor condiţii cumulative:
    a) traseul de interes naţional străbate cel puţin 8 judeţe şi are o lungime de cel puţin 500 km, cu excepţia celor care traversează sau se învecinează cu situri naturale ale patrimoniului natural universal de sub egida UNESCO, care trebuie să aibă cel puţin 200 km;
    b) traseul de interes naţional străbate mediul rural şi natural al României în proporţie de cel puţin 70% din lungimea traseului;
    c) traseul de interes naţional include monumente istorice, situri arheologice, situri naturale ale patrimoniului natural universal de sub egida UNESCO, arii naturale protejate;
    d) iniţiatorul face dovada existenţei acordurilor prevăzute la art. 6 alin. (1), precum şi a unui ghid care să cuprindă harta şi alte elemente de identitate vizuală ale traseului de interes naţional, informaţii privind infrastructura traseului, profilul cu diferenţe de nivel, spaţii de cazare şi alte informaţii turistice.

    (3) Verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (2) se realizează, în termen de 90 de zile de la solicitare, de către o comisie constituită prin ordin al ministrului economiei, antreprenoriatului şi turismului, din care fac parte reprezentanţi ai Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor şi ai Ministerului Culturii.

    ART. 6
    (1) Sectoarele de traseu care străbat terenuri proprietate privată pot fi incluse în traseul de interes naţional numai cu acordul scris al titularilor dreptului de proprietate ori ai unui/mai multor dezmembrăminte ale dreptului de proprietate.
    (2) Sectoarele de traseu care străbat terenuri proprietate publică pot fi incluse în traseul de interes naţional numai cu acordul scris al titularilor dreptului de proprietate/administrare/ concesiune.

    ART. 7
    (1) Traseul de interes naţional se poate suprapune în anumite segmente peste traseele pentru turism pedestru, traseele de cicloturism sau peste alte trasee reglementate prin alte acte normative. În această situaţie, actele normative care reglementează respectivele trasee nu sunt aplicabile segmentelor de traseu de interes naţional.
    (2) Desfiinţarea unuia sau mai multor trasee pentru turism pedestru, pentru cicloturism sau a altor trasee reglementate prin alte acte normative, care se suprapun peste unul sau mai multe segmente ale unui traseu de interes naţional, nu determină desfiinţarea acestuia.

    ART. 8
    (1) Strategia privind amenajarea, întreţinerea, conservarea şi dezvoltarea traseului de interes naţional este stabilită de către administrator, împreună cu iniţiatorul traseului de interes naţional.
    (2) Amenajarea, întreţinerea şi conservarea unui traseu de interes naţional se realizează de administratorul traseului în colaborare cu iniţiatorul traseului, conform ordinului ministrului prevăzut la art. 5 alin. (1).
    (3) Unitatea administrativ-teritorială pe teritoriul căreia se situează segmentul de traseu de interes naţional susţine şi finanţează amenajarea, întreţinerea şi conservarea segmentului de traseu aferent teritoriului său.
    (4) Iniţiatorul traseului de interes naţional, singur sau în colaborare cu unitatea administrativ-teritorială pe teritoriul căreia se situează segmentul de traseu, amplasează/aplică elemente de traseu, precum semne, indicatoare, marcaje de orientare, refugii, balustrade, borduri, şi promovează traseul de interes naţional aferent scopului şi destinaţiei pentru care a fost creat.

    ART. 9
    Administratorul traseului de interes naţional, în colaborare cu iniţiatorul traseului de interes naţional şi cu autorităţile şi instituţiile însărcinate cu administrarea şi întreţinerea traseelor montane, decide de comun acord măsurile de amenajare şi marcare a traseului de interes naţional, astfel încât, prin montarea elementelor de traseu prevăzute la art. 8 alin. (4), să se păstreze identitatea vizuală şi uşurinţa de orientare pentru ambele trasee, fără a modifica, deteriora sau înlătura marcajele traseului montan.

    ART. 10
    (1) Amenajarea şi întreţinerea segmentelor de traseu de interes naţional care se suprapun peste drumuri publice, drumuri de exploatare agricolă sau forestieră aflate în proprietatea publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, marcate ca atare în documentaţiile cadastrale ale unităţilor administrativ-teritoriale, se efectuează de către persoanele de drept public sau privat în ale căror administrare şi întreţinere se află acestea la data atestării traseului de interes naţional, cu consultarea şi sprijinul administratorului de traseu şi iniţiatorului de traseu de interes naţional.
    (2) Administratorul traseului de interes naţional, în colaborare cu iniţiatorul traseului de interes naţional şi cu administratorii drumurilor peste care se suprapun segmente ale traseului de interes naţional, decide de comun acord măsurile de amenajare şi marcare a acestora, astfel încât să poată fi urmărit şi parcurs fără a fi modificate, deteriorate sau înlăturate marcajele drumului respectiv.

    ART. 11
    Iniţiatorul traseului de interes naţional, în colaborare cu administratorul traseului de interes naţional, are obligaţia ca, în situaţia în care un segment de traseu de interes naţional devine impracticabil, indiferent de cauză, să identifice şi să amenajeze cu caracter temporar un alt segment de traseu similar, care să nu afecteze continuitatea traseului de interes naţional.

    CAP. III
    Sancţiuni
    ART. 12
    Controlul aplicării prevederilor prezentei legi se exercită de către personalul cu atribuţii de control din cadrul structurilor proprii ale:
    a) autorităţii publice centrale pentru turism, pentru protecţia mediului, apelor şi pădurilor şi structurilor teritoriale ale acestora cu responsabilităţi în domeniul protecţiei mediului şi, respectiv, silviculturii;
    b) Gărzii Naţionale de Mediu.


    ART. 13
    (1) Responsabilităţile autorităţilor administraţiei publice locale cu privire la protecţia/protejarea traseului de interes naţional şi a siguranţei persoanelor care circulă pe segmentul de traseu aferent constau în amenajarea, întreţinerea şi conservarea traseelor, prin aplicarea următoarelor măsuri privind:
    a) protejarea traseului de interes naţional şi a persoanelor care circulă pe acesta de animale cu sau fără stăpân, aflate în libertate sau lăsate nesupravegheate, inclusiv prin aplicarea de măsuri coercitive, potrivit legii, împotriva proprietarilor de animale agresive care pun în pericol viaţa sau integritatea fizică a persoanelor care circulă pe traseu;
    b) stabilirea unei benzi/fâşii de siguranţă, marcată corespunzător, pe porţiunea de drum public asfaltată a localităţilor, de natură a crea un perimetru de siguranţă pentru ca participanţii la traseu să aibă prioritate faţă de ceilalţi participanţi la trafic;
    c) prevenirea de tăieri neautorizate a arborilor din proximitatea traseului de interes naţional, potrivit legii;
    d) protejarea infrastructurii de acces pe traseu;
    e) protejarea elementelor de traseu prevăzute la art. 8 alin. (4).

    (2) Iniţiatorul traseului de interes naţional colaborează cu administratorul traseului de interes naţional în scopul sesizării, iniţierii şi ducerii la îndeplinire a măsurilor prevăzute la alin. (1).

    ART. 14
    Încălcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage răspunderea civilă, materială, contravenţională sau penală, după caz.

    ART. 15
    Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă săvârşirea următoarelor fapte:
    a) distrugerea, degradarea sau aducerea în stare de neîntrebuinţare a elementelor de traseu prevăzute la art. 8 alin. (4), dacă face impracticabil un segment din traseul de interes naţional;
    b) îndepărtarea sau mutarea, fără drept, a elementelor de traseu prevăzute la art. 8 alin. (4).


    ART. 16
    (1) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă contravenţională de la 1.000 lei la 2.500 lei pentru persoane fizice şi de la 5.000 lei la 7.500 lei pentru persoane juridice următoarele fapte, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale ori prezentei legi, să fie considerate infracţiuni:
    a) nerespectarea de către administratorul sau iniţiatorul traseului de interes naţional a prevederilor art. 10 alin. (2) sau ale art. 11;
    b) împiedicarea sau tulburarea, fără drept, a accesului sau circulaţiei persoanelor pe traseul de interes naţional;
    c) împiedicarea sau tulburarea, fără drept, a activităţilor de marcare sau semnalizare a traseelor sau segmentelor de traseu de interes naţional, de întreţinere şi monitorizare a stării marcajelor şi a altor amenajări de pe traseele sau porţiunile de traseu de interes naţional.

    (2) Dispoziţiile prezentei legi referitoare la contravenţii se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 17
    În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului elaborează normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.

    ART. 18
    În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului emite ordinul prevăzut la art. 5 alin. (3), care se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                    VASILE-DANIEL SUCIU
                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    SORIN-MIHAI CÎMPEANU

    Bucureşti, 20 noiembrie 2024.
    Nr. 288.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016