Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. I
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
"(4) Raportul juridic de muncă este raportul reglementat prin lege în temeiul căruia o persoană fizică, denumită lucrător, se obligă să presteze o activitate pentru şi sub autoritatea unei alte persoane fizice sau juridice în schimbul unei remuneraţii."
2. La articolul 96, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Salariul primit de salariatul temporar pentru fiecare misiune se stabileşte prin negociere directă cu agentul de muncă temporară şi nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut prevăzut la art. 160 alin. (3)."
3. Articolul 160 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 160
(1) Salariul cuprinde salariul de bază, indemnizaţiile, sporurile, precum şi alte adaosuri.
(2) Salariul de bază reprezintă componenta fixă a remuneraţiei brute plătite unui salariat pentru munca pe care o prestează pe parcursul unei luni calendaristice, în care nu sunt incluse sporurile, indemnizaţiile şi alte adaosuri.
(3) Salariul de bază minim brut reprezintă suma minimă la care are dreptul salariatul pentru munca prestată, stabilit prin act normativ sau prin contractul colectiv de muncă aplicabil, conform prevederilor art. 162 alin. (1).
(4) Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată reprezintă suma stabilită anual prin hotărâre a Guvernului, în condiţiile art. 164, corespunzătoare programului normal de muncă, în scopul îmbunătăţirii condiţiilor de trai şi de muncă, în special a gradului de adecvare a salariului minim, în vederea asigurării unui nivel de trai decent."
4. Articolul 164 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 164
(1) Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, corespunzător programului normal de muncă, se stabileşte anual prin hotărâre a Guvernului şi se aplică de la data de 1 ianuarie a anului următor, cu actualizarea periodică o dată pe an, după consultarea confederaţiilor sindicale şi patronale reprezentative la nivel naţional. În cazul în care programul normal de muncă este, potrivit legii, mai mic de 8 ore zilnic, salariul de bază minim brut orar se calculează prin raportarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată la numărul mediu lunar de ore, potrivit programului legal de muncă aprobat.
(2) Nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, corespunzător programului normal de muncă, se stabileşte şi se actualizează potrivit dispoziţiilor alin. (1), pe baza procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire şi actualizare a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
(3) Procedura prevăzută la alin. (2) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, cu consultarea Consiliului Naţional Tripartit pentru Dialog Social.
(4) Procedura prevăzută la alin. (2) stabileşte evaluarea gradului de adecvare a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în funcţie de ponderea acestuia în câştigul salarial mediu brut, şi cuprinde următoarele:
a) modalităţile de stabilire şi actualizare a nivelului salariului minim brut pe ţară garantat în plată;
b) criteriile de stabilire şi actualizare ale salariului minim brut pe ţară garantat în plată, care să includă cel puţin următoarele elemente:
(i) puterea de cumpărare a salariului minim, luând în considerare costul vieţii;
(ii) nivelul general al salariilor şi distribuţia acestora;
(iii) rata de creştere a salariilor;
(iv) nivelurile şi evoluţiile productivităţii la nivel naţional pe termen lung;
c) indicatorii statistici naţionali comunicaţi de Institutul Naţional de Statistică şi Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, aferenţi criteriilor prevăzute la lit. b) şi d);
d) setul de indicatori anuali de monitorizare şi evaluare a impactului asupra mediului economic şi social;
e) modul de realizare a analizelor-suport şi de monitorizare a evoluţiei salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în funcţie de nivelul orientativ, între 47%-52%, al ponderii valorii salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată în câştigul salarial mediu brut, considerat indicator de referinţă pentru evaluarea gradului de adecvare.
(5) Procedura prevăzută la alin. (2) se aplică de către Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, având la bază analizele unei instituţii de cercetare specializate în analiza şi evaluarea de impact a politicilor din domeniul pieţei muncii.
(6) Angajatorul nu poate negocia şi stabili salarii de bază brute, prin contractul individual de muncă şi/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, sub valoarea salariului de bază minim brut orar, prevăzut la alin. (1).
(7) În aplicarea prevederilor alin. (1) şi (2), prin hotărâre a Guvernului sau negocieri colective nu pot fi stabilite salarii minime brute sub valoarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
(8) Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată stabilit prin hotărâre a Guvernului poate fi acordat unui salariat pentru o perioadă de maximum 24 de luni, de la data încheierii contractului individual de muncă. După expirarea perioadei respective salariatului i se acordă un salariu de bază superior salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
(9) Prin hotărâre a Guvernului se poate stabili o majorare a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată prevăzut la alin. (1), diferenţiat pe criteriile nivelului de studii şi vechimii în muncă.
(10) Prevederile alin. (8) se aplică şi în cazurile prevăzute la alin. (9).
(11) Toate drepturile şi obligaţiile stabilite, potrivit legii, prin raportare la salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se determină utilizând nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată prevăzut la alin. (1).
(12) Angajatorul este obligat să garanteze în plată salariaţilor un salariu de bază brut lunar cel puţin egal cu salariul de bază minim brut prevăzut la art. 160 alin. (3).
(13) Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată este adus la cunoştinţa salariaţilor prin grija angajatorului."
5. După articolul 164 se introduce un nou articol, art. 164^1, cu următorul cuprins:
"ART. 164^1
În elaborarea documentelor standard, formularelor şi modelelor-cadru, ghidurilor, manualelor şi a altor instrumente operaţionale, Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice va avea în vedere, pentru asigurarea respectării de către operatorii economici a obligaţiilor aplicabile în domeniul relaţiilor de muncă, atât prin documente de calificare, cât şi în executarea contractului şi în aplicarea prevederilor art. 51 şi 55 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 38 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, principiul promovării negocierilor colective şi respectarea de către operatorii economici a prevederilor Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare."
6. La articolul 212, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) Promovarea dialogului social tripartit la nivel naţional se realizează de către Consiliul Naţional Tripartit pentru Dialog Social, organism cu rol de consultare între Guvern şi partenerii sociali, potrivit dispoziţiilor prevăzute în titlul IV din Legea nr. 367/2022, cu modificările şi completările ulterioare."
7. La articolul 229, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Contractele colective de muncă la nivel naţional, la nivel de sector de negociere colectivă şi la nivel de grup de unităţi, precum şi actele adiţionale la acestea sunt publicate pe pagina de internet a Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, în conformitate cu prevederile art. 112 alin. (2) din Legea nr. 367/2022, cu modificările şi completările ulterioare."
8. La articolul 230, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (2)-(4), cu următorul cuprins:
"(2) Prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, se aprobă un plan de acţiune pentru promovarea negocierilor colective, cu termene şi măsuri în favoarea creşterii progresive a ratei de acoperire a negocierilor colective pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de trai ale salariaţilor.
(3) Planul de acţiune prevăzut la alin. (2) se stabileşte cu consultarea şi/sau în acord cu partenerii sociali în Consiliul Naţional Tripartit pentru Dialog Social şi se revizuieşte periodic sau cel puţin o dată la 5 ani, pentru susţinerea creşterii nivelului ratei de acoperire a negocierilor colective în plan naţional către valoarea de 80%; rata de acoperire se calculează ca raport procentual între numărul total de lucrători din economia naţională cărora li se aplică acorduri colective şi contracte colective de muncă în vigoare, încheiate cu organizaţiile sindicale, sau a căror aplicare a fost extinsă, în condiţiile art. 110 alin. (4) şi (8) din Legea nr. 367/2022, cu modificările şi completările ulterioare, raportat la numărul total de lucrători ale căror condiţii de muncă pot fi stabilite prin contracte colective de muncă sau acorduri colective.
(4) Prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (2) se stabilesc şi procedurile de monitorizare, evaluare, revizuire şi raportare către Comisia Europeană a planului de acţiune."
9. La articolul 260 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) nerespectarea dispoziţiilor privind garantarea în plată a salariului de bază minim brut stabilit prin act normativ sau a nivelului salarial minim stabilit prin contractul colectiv de muncă aplicabil, cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei pentru fiecare persoană pentru care s-a constatat nerespectarea acestor dispoziţii legale, fără a depăşi valoarea cumulată de 200.000 lei;"
10. La articolul 260 alineatul (1), după litera a) se introduce o nouă literă, lit. a^1), cu următorul cuprins:
"a^1) nerespectarea prevederilor art. 278 alin. (3) se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei pentru fiecare persoană pentru care s-a constatat nerespectarea acestor dispoziţii legale, fără a depăşi valoarea cumulată de 200.000 lei;"
11. La articolul 264, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 264
(1) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă penală fapta persoanei care, în mod repetat, stabileşte pentru salariaţii încadraţi în baza contractului individual de muncă salarii sub nivelul salariului de bază minim brut prevăzut la art. 160 alin. (3)."
12. După articolul 266 se introduce un nou articol, art. 266^1, cu următorul cuprins:
"ART. 266^1
Constituie conflict de muncă în înţelesul art. 266 şi conflictele cu privire la încheierea, executarea, modificarea, suspendarea şi încetarea relaţiilor de muncă ce au la bază raporturi juridice de muncă neîntemeiate pe un contract individual de muncă, reglementate prin legi speciale."
13. La articolul 267, după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:
"e) părţile unui raport juridic de muncă neîntemeiat pe un contract individual de muncă, reglementat prin legi speciale."
14. La articolul 278, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) În cazul raporturilor juridice de muncă neîntemeiate pe un contract individual de muncă, reglementate prin legi speciale, angajatorul are obligaţia de a stabili şi garanta în plată un salariu de bază/remuneraţie în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (2) şi cu respectarea dispoziţiilor art. 164 alin. (11), al cărui/cărei nivel nu poate fi mai mic decât cel al salariului de bază minim brut orar stabilit conform prevederilor art. 164 alin. (1) sau prin contractul colectiv de muncă aplicabil."
15. La menţiunea privind transpunerea unor directive, după litera b) se introduce o nouă literă, lit. c), cu următorul cuprins:
"c) prevederile art. 1 alin. (1), art. 2, art. 3, art. 4 alin. (1) lit. a) şi c), art. 5 alin. (1), (2) şi (4)-(6), art. 7, art. 11, 12 şi 13 din Directiva (UE) 2022/2.041 a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 275 din 25 octombrie 2022."
ART. II
În termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice va actualiza documentele standard, formularele şi modelele-cadru, ghidurile, manualele şi alte instrumente operaţionale, astfel încât să asigure punerea în aplicare a prevederilor art. 164^1 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege.
ART. III
Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 290 din 3 mai 2012, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
"(3^1) Controlul în domeniile de competenţă prevăzute la alin. (3) se exercită într-un mod proporţional, imparţial şi nediscriminatoriu."
2. La articolul 6 alineatul (2) litera A, după litera g) se introduc două noi litere, lit. h) şi i), cu următorul cuprins:
"h) controlează, în cadrul raportului juridic de muncă întemeiat pe un contract individual de muncă, respectarea reglementărilor legale cu privire la stabilirea şi garantarea în plată a salariului de bază minim brut, prevăzut prin act normativ sau prin contractul colectiv de muncă aplicabil;
i) controlează, în cadrul raportului juridic de muncă neîntemeiat pe un contract individual de muncă, respectarea reglementărilor legale cu privire la stabilirea şi garantarea în plată a salariului de bază/remuneraţiei prevăzute prin act normativ sau prin contractul colectiv/acordul de muncă aplicabil."
3. După articolul 6 se introduc două noi articole, art. 6^1 şi 6^2, cu următorul cuprins:
"ART. 6^1
(1) Activitatea de control a Inspecţiei Muncii se bazează pe următoarele principii:
a) principiul proporţionalităţii, care impune aplicarea de către personalul cu atribuţii de control a unei sancţiuni în limitele prevăzute de actul normativ în temeiul căruia a fost constatată contravenţia, raportat la gradul de pericol social al faptei săvârşite, ţinând cont de împrejurările în care a fost săvârşită fapta, de modul şi mijloacele de săvârşire a acesteia, de scopul urmărit, de urmarea produsă, precum şi de circumstanţele personale ale contravenientului;
b) principiul imparţialităţii, care constă în promovarea unor soluţii nepărtinitoare, raportat la aceeaşi categorie de situaţii de fapt;
c) principiul nediscriminării, care asigură egalitatea de tratament a angajatorilor în procesul de control.
(2) Activităţile de control efectuate cu o frecvenţă ridicată la angajatorii care au încălcat în mod repetat legislaţia privind aplicarea dispoziţiilor prezentei legi nu au caracter discriminatoriu şi disproporţionat.
ART. 6^2
Inspectorul de muncă din cadrul aparatului propriu al Inspecţiei Muncii poate efectua activităţi de control pe întreg teritoriul ţării, în baza dispoziţiei inspectorului general de stat."
4. La articolul 10, alineatele (1), (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 10
(1) Inspecţia Muncii este condusă de un inspector general de stat, înalt funcţionar public, numit prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului muncii şi solidarităţii sociale.
...............................................................................................
(3) Inspectorii generali de stat adjuncţi sunt numiţi prin ordin al ministrului muncii şi solidarităţii sociale, în condiţiile legii.
(4) Funcţia publică de inspector general de stat adjunct este funcţie publică de conducere specifică, asimilată, în condiţiile legii, funcţiei publice generale de conducere de director general."
5. După articolul 29 se introduce menţiunea privind transpunerea unor directive, cu următorul cuprins:
"Prezenta lege transpune prevederile art. 8 lit. a) din Directiva (UE) 2022/2.041 a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 275 din 25 octombrie 2022."
ART. IV
(1) Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale pune la dispoziţie următoarele informaţii prin publicarea pe site-ul instituţiei, prezentate într-un mod cuprinzător şi uşor accesibil, inclusiv pentru persoanele cu dizabilităţi:
a) nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată stabilit potrivit prevederilor art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege;
b) nivelul altor salarii de bază minime stabilite prin contractele colective de muncă aplicabile la nivel de grup de unităţi, de sectoare de negociere colectivă şi la nivel naţional;
c) informaţii privind căile de sesizare, soluţionare amiabilă şi atac pe care le au la dispoziţie salariaţii, membrii de sindicat sau reprezentanţii salariaţilor în cazul nerespectării de către angajator a nivelului salariului prevăzut la lit. a) sau b), după caz, precum şi informaţii cu privire la posibilitatea solicitării, în temeiul normelor şi principiilor răspunderii civile contractuale, de daune-interese corespunzătoare prejudiciului produs de angajator.
(2) Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale raportează până la data de 1 octombrie 2025 şi, ulterior, o dată la 2 ani către Comisia Europeană următoarele date statistice şi informaţii, pe baza datelor primite de la instituţiile prevăzute la alin. (3)-(5):
a) rata de acoperire a negocierilor colective în plan naţional calculată potrivit dispoziţiilor art. 230 alin. (3) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege;
b) nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată şi procentul salariaţilor cărora li se acordă acesta din totalul salariaţilor din economia naţională;
c) diferenţele şi/sau derogările de la valoarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată stabilite prin acte normative şi justificarea adoptării acestora, precum şi procentul salariaţilor cărora li se aplică acestea, în măsura în care datele sunt disponibile;
d) descrierea cadrului legal în vigoare la data raportării cu privire la reţinerile din salarii.
(3) În aplicarea prevederilor alin. (2), Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici pune la dispoziţia Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, până la data de 1 martie a anului de raportare, următoarele date şi informaţii:
a) numărul total al personalului plătit din fonduri publice, defalcat pe categorii de personal, respectiv funcţionari publici, personal contractual încadrat cu contract individual de muncă sau contract de management şi personal care exercită un mandat corespunzător unei funcţii de demnitate publică;
b) numărul personalului plătit din fonduri publice al cărui venit salarial este la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, defalcat pe categoriile de personal prevăzute la lit. a);
c) numărul acordurilor colective încheiate la fiecare nivel de negociere colectivă şi numărul funcţionarilor publici cărora li se aplică acestea, pe categorii profesionale;
d) orice alte date şi informaţii disponibile necesare raportării prevăzute la alin. (2).
(4) În aplicarea prevederilor alin. (2), Inspecţia Muncii pune la dispoziţia Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, până la data de 1 martie a anului de raportare, următoarele date şi informaţii:
a) numărul total al contractelor individuale de muncă;
b) numărul contractelor individuale de muncă la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată;
c) salariile de bază minime brute din contractele şi acordurile colective de muncă înregistrate, numărul salariaţilor care au încheiat contracte individuale de muncă şi cărora li se aplică contracte colective de muncă, numărul contractelor şi acordurilor colective de muncă înregistrate şi sectorul de negociere colectivă din care fac parte unităţile sau instituţiile în care s-au înregistrat contractele sau acordurile colective;
d) orice alte date şi informaţii necesare raportării prevăzute la alin. (2).
(5) În aplicarea prevederilor alin. (2), Institutul Naţional de Statistică pune la dispoziţia Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, până la data de 1 martie a anului de raportare, următoarele date şi informaţii:
a) distribuţia naţională a salariilor, numărul total de lucrători din economia naţională şi numărul total de lucrători pe fiecare sector de negociere colectivă, numărul de întreprinderi cu peste 10 lucrători în plan naţional şi la nivelul fiecărui sector de negociere colectivă;
b) orice alte date şi informaţii necesare raportării prevăzute la alin. (2).
(6) Modalităţile de transmitere a datelor prevăzute la alin. (3)-(5) se stabilesc prin protocoale încheiate în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi cu instituţiile prevăzute la alin. (3)-(5).
(7) Datele comunicate conform dispoziţiilor alin. (2)-(5) se furnizează defalcate pe criterii de gen, vârstă, grad şi tip de dizabilitate, pe sector de negociere colectivă şi număr de personal al angajatorului, după caz, şi se transmit şi confederaţiilor sindicale şi patronale reprezentative la nivel naţional.
(8) Prima raportare către Comisia Europeană, realizată în anul 2025, vizează perioada cuprinsă între anii 2021-2023.
(9) Prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2025, în vederea respectării etapelor procedurii prevăzute la art. 164 alin. (2) din acelaşi act normativ.
ART. V
După articolul 189 din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1238 din 22 decembrie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce menţiunea privind transpunerea unor directive, cu următorul cuprins:
"Prezenta lege transpune parţial art. 3 pct. 3 şi 4, art. 4 alin. (1) lit. a), b) şi d), art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (6), art. 7, art. 11 şi art. 12 din Directiva (UE) 2022/2.041 a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 275 din 25 octombrie 2022."
ART. VI
Legea nr. 337/2018 privind statutul inspectorului de muncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1107 din 28 decembrie 2018, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 6 se abrogă.
2. După articolul 17 se introduce menţiunea privind transpunerea unor directive, cu următorul cuprins:
"Prezenta lege transpune prevederile art. 8 lit. b) din Directiva (UE) 2022/2.041 a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 275 din 25 octombrie 2022."
ART. VII
Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 392 din 23 mai 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 86 alineatul (2), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. j), cu următorul cuprins:
"j) concesionarul are la nivel de unitate contract colectiv de muncă încheiat cu o organizaţie sindicală sau îi este aplicabil un contract colectiv de muncă la nivel de sector de negociere colectivă."
2. Menţiunea privind transpunerea unor directive se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Prezenta lege transpune prevederile art. 3, art. 8, art. 11, art. 13-19, art. 22-26, art. 28, art. 31, art. 34-36, art. 38-40, art. 43, art. 44 şi art. 54 din Directiva 2014/23/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind atribuirea contractelor de concesiune, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 94 din 28 martie 2014, parţial prevederile art. 1, art. 2, art. 4-7, art. 9, art. 10, art. 20, art. 21, art. 29, art. 30, art. 32, art. 33, art. 37, art. 41, art. 42 şi art. 45 din Directiva 2014/23/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, precum şi ale art. 9 din Directiva (UE) 2022/2.041 a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 275 din 25 octombrie 2022."
ART. VIII
Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 23 mai 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 187 alineatul (5), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins:
"d) ofertantul are la nivel de unitate contract colectiv de muncă încheiat cu o organizaţie sindicală sau îi este aplicabil un contract colectiv de muncă la nivel de sector de negociere colectivă."
2. La articolul 223 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. c), cu următorul cuprins:
"c) contractantul sau subcontractanţii acestuia nu mai respectă obligaţiile prevăzute la art. 51 alin. (1)."
3. Menţiunea privind transpunerea unor directive se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Prezenta lege transpune art. 3, art. 5, art. 7-21, art. 23, art. 24, art. 27, art. 29-36, art. 38, art. 40-43, art. 45, art. 47, art. 49, art. 50, art. 52, art. 53, art. 55, art. 57, art. 58, art. 63, art. 65-67, art. 70, art. 72-74, art. 76, art. 78, art. 81, art. 82 şi art. 84 din Directiva 2014/24/UE privind achiziţiile publice şi de abrogare a Directivei 2004/18/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 94 din 28 martie 2014, şi parţial art. 1 alin. (1) şi (2), art. 2 alin. (1) pct. 1, 4-24, art. 4, art. 6 alin. (3), art. 22 alin. (1) primul şi al cincilea paragraf, alin. (2), alin. (3), alin. (5), art. 23 alin. (1) paragraful (1), art. 26 alin. (1)-(4), alin. (5) primul paragraf, alin. (6), art. 28 alin. (1)-(6), art. 37 alin. (1) primul şi al doilea paragraf, alin. (2)-(4), art. 39 alin. (1), alin. (2) primul paragraf, art. 44 alin. (1), alin. (2), art. 46 alin. (1)-(3), art. 48 alin. (1), art. 51 alin. (1) primul paragraf, alin. (2) al doilea paragraf, art. 54 alin. (1) primul paragraf, alin. (2), art. 56 alin. (1)-(3), art. 59 alin. (1)-(6), art. 60 alin. (1), alin. (2) primul şi al doilea paragraf, alin. (3), alin. (4), art. 61 alin. (1), alin. (2), art. 62 alin. (1), alin. (2), art. 64 alin. (1), alin. (3)-(5) primul paragraf, alin. (7), art. 68 alin. (1), alin. (2), alin. (3) primul paragraf, art. 69 alin. (1)-(4), art. 71 alin. (1)-(4), alin. (5) primul, al doilea şi al treilea paragraf, art. 75 alin. (1), alin. (2), alin. (4), art. 77 alin. (1)-(5), art. 79 alin. (1), alin. (2), alin. (3) paragraful (1), art. 80 alin. (1), art. 83 alin. (1), alin. (2), alin. (4)-(6), art. 85 alin. (3), art. 86, art. 90 alin. (1)-(5), art. 91 primul paragraf din Directiva 2014/24/UE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 94 din 28 martie 2014, precum şi ale art. 9 din Directiva (UE) 2022/2.041 a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 275 din 25 octombrie 2022."
ART. IX
La Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 391 din 23 mai 2016, cu modificările şi completările ulterioare, menţiunea privind transpunerea unor directive se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Prezenta lege transpune prevederile art. 2, art. 5, art. 6, art. 8-16, art. 18-32, art. 36-39, art. 42, art. 44-49, art. 51, art. 52, art. 54, art. 56, art. 58-61, art. 63, art. 64, art. 66-69, art. 73-75, art. 78, art. 82, art. 87, art. 89-91, art. 93, art. 95, art. 98, art. 100 şi art. 106 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 94 din 28 martie 2014 şi parţial ale art. 1, art. 3, art. 4, art. 7, art. 17, art. 34, art. 35, art. 40, art. 50, art. 53, art. 55, art. 57, art. 62, art. 65, art. 70, art. 71, art. 72, art. 76, art. 77, art. 83, art. 84, art. 85, art. 88, art. 92, art. 94, art. 96, art. 97 şi art. 99 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 94 din 28 martie 2014, precum şi ale art. 9 din Directiva (UE) 2022/2.041 a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 275 din 25 octombrie 2022."
ART. X
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 318 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:
"e) respectarea obligaţiilor aplicabile în domeniile mediului, social şi al relaţiilor de muncă, stabilite prin legislaţia adoptată la nivelul Uniunii Europene, prin legislaţia naţională, prin contractele colective sau prin tratatele, convenţiile şi acordurile internaţionale în aceste domenii."
2. Menţiunea privind transpunerea unor directive se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune art. 1 alin. (6), art. 3, art. 4 alin. (2) şi (3), art. 5, art. 6, art. 13, art. 15, art. 16, 17, art. 18 alin. (1), art. 19, art. 21 şi art. 22 din Directiva (UE) 2019/1.152 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iunie 2019 privind transparenţa şi previzibilitatea condiţiilor de muncă în Uniunea Europeană, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 186 din 11 iulie 2019, art. 3 alin. (1) lit. f) şi art. 9 din Directiva (UE) 2019/1.158 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iunie 2019 privind echilibrul dintre viaţa profesională şi cea privată a părinţilor şi îngrijitorilor şi de abrogare a Directivei 2010/18/UE a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 188 din 12 iulie 2019, şi, parţial, art. 2, art. 3 pct. 4, art. 4 alin. (1) lit. a)-b), art. 14 şi art. 17 din Directiva (UE) 2022/2.041 a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 275 din 25 octombrie 2022."
3. La anexa nr. 5 pct. I lit. A, după punctul 6 se introduce un nou punct, pct. 7, cu următorul cuprins:
"7. inspector general de stat."
4. La anexa nr. 5 pct. II lit. A, punctul 11 se abrogă.
5. La anexa nr. 5^1 nr. crt. 5, poziţia 5 din coloana a 2-a şi poziţia 5 din coloana a 6-a se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Director general
................................
Inspector general de stat adjunct"
ART. XI
(1) Aplicarea întocmai a cerinţelor legale vizând stabilirea, recunoaşterea şi acordarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată şi a salariilor minime stabilite prin contracte colective de muncă este obligatorie pentru toţi operatorii economici care participă la proceduri de atribuire a contractelor de achiziţii publice sau de atribuire a unor concesiuni.
(2) Evaluarea de către autorităţile publice care organizează proceduri de atribuire a contractelor de achiziţii publice sau de atribuire a unor concesiuni, a gradului de îndeplinire a cerinţelor care vizează salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată şi salariile minime stabilite prin contracte colective de muncă de către operatorii economici participanţi are la bază standardele definite de Organizaţia Internaţională a Muncii, şi anume:
a) Declaraţia tripartită privind principiile referitoare la politica socială a întreprinderilor multinaţionale (2011);
b) Declaraţia privind principiile şi drepturile fundamentale ale salariaţilor (1998).
(3) Autoritatea contractantă exclude din procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică/acordului-cadru/de concesiune orice operator economic care a fost condamnat prin hotărâre judecătorească penală definitivă la o pedeapsă în ultimii 2 ani anteriori depunerii ofertei, pentru încălcarea legislaţiei în materia stabilirii şi plăţii salariilor minime către lucrătorii lor.
(4) În cazul în care un operator economic este condamnat prin hotărâre judecătorească penală definitivă pentru fapta prevăzută la alin. (3) pe durata existenţei contractului de achiziţie publică/concesiune, autoritatea contractantă are dreptul de a rezilia contractul pe acest motiv.
(5) Autorităţile organizatoare ale procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice, precum şi de atribuire a concesiunilor includ în contractele de achiziţie publică, respectiv contractele de concesiune clauze privind obligaţia operatorilor economici de a garanta lucrătorilor plata salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată şi a salariilor minime stabilite prin contracte colective de muncă, după caz. Aceleaşi obligaţii sunt aplicabile şi subcontractanţilor operatorilor economici participanţi la proceduri de atribuire a contractelor de achiziţii publice sau de atribuire a unor concesiuni.
(6) Introducerea clauzelor prevăzute la alin. (5) în contractele de achiziţie publică şi de concesiune asigură conformitatea legislaţiei naţionale cu dreptul Uniunii Europene, astfel cum este prevăzut la art. 70 din Directiva 2014/24/UE din 26 februarie 2014 privind achiziţiile publice şi de abrogare a Directivei 2004/18/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 94 din 28 martie 2014, şi la art. 78 din Directiva 2014/25/UE din 26 februarie 2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 94 din 28 martie 2014.
(7) Încălcarea de către operatorul economic a clauzelor prevăzute la alin. (5) se sancţionează cu excluderea acestuia de la participarea la aceste proceduri pe o perioadă de 2 ani sau, după caz, un an de la reintrarea în legalitate, confirmată de către inspectoratul teritorial de muncă competent printr-un raport adus la cunoştinţa publică.
ART. XII
Pentru atingerea obiectivelor prevăzute de prezenta lege şi îmbunătăţirea calităţii activităţii de control, efectuate în temeiul dispoziţiilor Legii nr. 108/1999, republicată, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, numărul de inspectori de muncă se suplimentează prin hotărâre a Guvernului.
Articolul IV din prezenta lege transpune prevederile art. 10 şi ale art. 14 din Directiva (UE) 2022/2.041 a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 275 din 25 octombrie 2022, iar articolul XI transpune prevederile art. 9 din Directiva (UE) 2022/2.041 a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 275 din 25 octombrie 2022.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
PETRE-FLORIN MANOLE
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Bucureşti, 13 noiembrie 2024.
Nr. 283.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: