Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 28 din 16 martie 2012  pentru modificarea si completarea unor acte normative in vederea imbunatatirii activitatii de valorificare a bunurilor sechestrate sau, dupa caz,  intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 28 din 16 martie 2012 pentru modificarea si completarea unor acte normative in vederea imbunatatirii activitatii de valorificare a bunurilor sechestrate sau, dupa caz, intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 189 din 22 martie 2012
    Parlamentul României adoptã prezenta lege.

    ART. I
    Ordonanţa Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privatã a statului, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 195 din 27 martie 2009, cu completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

    1. La articolul 3, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(3) Bunurile mobile aflate la organele de valorificare sau la deţinãtor, pentru care s-a dispus restituirea prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã sau prin ordonanţa procurorului, se restituie proprietarului sau persoanei îndreptãţite. În cazul bunurilor ridicate cu ocazia constatãrii şi sancţionãrii contravenţiilor pe bazã de proces-verbal, pentru care s-a dispus restituirea, eventualele cheltuieli de restituire sunt în sarcina organelor care au dispus mãsura confiscãrii."

    2. La articolul 3, dupã alineatul (3) se introduc şase noi alineate, alineatele (4) - (9), cu urmãtorul cuprins:
    "(4) În vederea restituirii bunurilor menţionate la alin. (3), organul de valorificare sau, dupã caz, deţinãtorul va proceda la notificarea proprietarului sau a persoanei îndreptãţite, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire.
    (5) În situaţia în care notificarea prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire nu s-a putut realiza, deţinãtorul va proceda la notificarea prin intermediul executorului judecãtoresc ori la afişarea comunicãrii la domiciliul sau la sediul proprietarului ori al persoanei îndreptãţite.
    (6) Operaţiunea de afişare se consemneazã într-un proces-verbal semnat de cel puţin un martor. Atunci când proprietarul sau persoana îndreptãţitã îşi are domiciliul sau sediul în altã localitate decât cea în care se aflã sediul deţinãtorului, la solicitarea acestuia, procedura de afişare prevãzutã la alin. (5) se poate realiza şi prin intermediul instituţiei corespondente de la domiciliul sau sediul proprietarului ori al persoanei îndreptãţite.
    (7) Bunurile menţionate la alin. (3) se considerã abandonate dacã proprietarul sau persoana îndreptãţitã nu se prezintã pentru a le ridica în termen de 3 luni de la data la care a fost notificatã de cãtre deţinãtor.
    (8) Dispoziţiile alin. (4)-(7) nu se aplicã în cazul în care prin dispoziţii legale se prevede un alt termen de restituire a bunurilor sau o altã procedurã de notificare.
    (9) Hotãrârea judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã sau ordonanţa procurorului prin care s-a dispus restituirea bunurilor se comunicã de îndatã deţinãtorului, în vederea notificãrii proprietarului sau persoanei îndreptãţite."

    3. La articolul 6, alineatul (6) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(6) Prin excepţie de la prevederile art. 3 alin. (2) privind condiţiile în care procesul-verbal de contravenţie devine titlu de proprietate, precum şi de la prevederile alin. (1), bunurile de consum alimentar cu grad ridicat de perisabilitate sau care, prin trecerea timpului, pierd din greutate ori din valoare, inclusiv animalele, pãsãrile vii şi plantele, se valorificã de îndatã. Bunurile se predau imediat persoanelor juridice specializate sau persoanelor fizice autorizate pentru comercializarea acestor bunuri cãtre populaţie, la preţul de piaţã. Valorificarea acestor bunuri se face fãrã efectuarea procedurilor de evaluare."

    4. Dupã articolul 6 se introduce un nou articol, articolul 6^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 6^1. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 3 alin. (2), bunurile mobile cu privire la care s-a dispus confiscarea pot fi valorificate în cursul procesului al cãrui obiect îl constituie legalitatea procesului-verbal de confiscare, înainte de pronunţarea unei hotãrâri definitive şi irevocabile, în urmãtoarele situaţii:
    a) atunci când existã riscul ca, prin trecerea timpului, pânã la soluţionarea definitivã şi irevocabilã a litigiului, valoarea bunurilor confiscate sã se diminueze semnificativ;
    b) când mãsura confiscãrii priveşte bunuri a cãror depozitare, întreţinere sau conservare necesitã cheltuieli disproporţionate în raport cu valoarea bunului.
    (2) În cursul procesului al cãrui obiect îl constituie legalitatea procesului-verbal de confiscare, înainte de pronunţarea unei hotãrâri definitive şi irevocabile, organul care a dispus mãsura confiscãrii poate hotãrî de îndatã valorificarea bunurilor confiscate, la cererea proprietarului bunurilor sau atunci când existã acordul acestuia, indiferent dacã acestea se încadreazã sau nu în categoriile menţionate la alin. (1). În vederea valorificãrii acestor bunuri se aplicã în mod corespunzãtor dispoziţiile art. 6 alin. (1)-(6).
    (3) La cererea organului care a dispus mãsura confiscãrii, instanţa de judecatã învestitã cu soluţionarea procesului al cãrui obiect îl constituie legalitatea procesului-verbal de confiscare decide asupra valorificãrii bunurilor mobile confiscate ce se încadreazã în categoriile menţionate la alin. (1). În acest scop, instanţa de judecatã fixeazã un termen, care nu poate fi mai scurt de 10 zile, la care sunt citate pãrţile. Bunurile mobile pentru care se solicitã valorificarea vor fi evaluate, prin expertizã judiciarã, la valoarea lor de circulaţie.
    (4) Instanţa soluţioneazã de urgenţã cererea privind valorificarea bunurilor mobile confiscate ce se încadreazã în categoriile menţionate la alin. (1), prin încheiere irevocabilã.
    (5) Sumele de bani rezultate din valorificarea bunurilor prevãzute la alin. (1) şi (2), dupã reţinerea cheltuielilor de valorificare, se consemneazã pe numele proprietarului bunurilor, la dispoziţia organului care a dispus mãsura confiscãrii.
    (6) Pentru valorificarea bunurilor prevãzute la alin. (1) şi (2) sunt aplicabile dispoziţiile art. 8.
    (7) Împotriva modului de ducere la îndeplinire a încheierii de valorificare a bunurilor mobile confiscate cei interesaţi pot formula plângere la instanţa care a dat aceastã încheiere, în termen de 10 zile de la data la care au luat cunoştinţã de actul contestat. Tot astfel, terţii vãtãmaţi pot formula plângere în tot cursul procedurii de valorificare, dar nu mai târziu de 10 zile de la finalizarea acestei proceduri.
    (8) Pânã la soluţionarea plângerii prevãzute la alin. (7), instanţa poate suspenda procedura de valorificare prin încheiere irevocabilã, numai dacã se depune o cauţiune, care nu poate depãşi cuantumul de 10% din valoarea obiectului cererii.
    (9) Instanţa soluţioneazã plângerea prevãzutã la alin. (7) prin încheiere irevocabilã.
    (10) Neintroducerea plângerii în termenul prevãzut la alin. (7) teza a II-a nu îl împiedicã pe cel de-al treilea sã îşi realizeze dreptul pe calea unei cereri separate, în condiţiile legii.
    (11) În cazul bunurilor valorificate în condiţiile prezentului articol nu este admisibilã nicio cerere de desfiinţare a vânzãrii împotriva terţului care a plãtit preţul, în afarã de cazul în care a existat fraudã din partea acestuia."

    5. La articolul 9 alineatul (1), literele a) şi b) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "a) Secretariatului General al Guvernului - autovehicule, ambulanţe sanitare cu dotãri aferente, ambarcaţiuni şi motoare ataşabile acestora, care vor fi repartizate de comisia interministerialã, cu titlu gratuit, ministerelor, autoritãţilor publice centrale şi locale, în limita normativelor de dotare, cu respectarea procedurilor de declarare şi evaluare, precum şi instituţiilor de cult, Societãţii Naţionale de Cruce Roşie din România şi organizaţiilor neguvernamentale acreditate de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale ca furnizori de servicii sociale/cantine sociale şi care desfãşoarã efectiv astfel de activitãţi;
    b) creşelor, grãdiniţelor, centrelor de plasament şi centrelor de primire a copilului, cãminelor de bãtrâni, cantinelor pentru sãraci, azilurilor, spitalelor, şcolilor, bibliotecilor, instituţiilor de cult, persoanelor cu handicap, Societãţii Naţionale de Cruce Roşie din România, precum şi organizaţiilor neguvernamentale acreditate de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale ca furnizori de servicii sociale/cantine sociale şi care desfãşoarã efectiv astfel de activitãţi, precum şi persoanelor fizice care au avut de suferit de pe urma calamitãţilor naturale, la propunerea organelor de valorificare, prin ordin al ministrului sau decizie a conducãtorului organului de valorificare, conform prevederilor normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe;"

    ART. II
    Codul de procedurã penalã, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 78 din 30 aprilie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se completeazã dupã cum urmeazã:

    1. La articolul 166, dupã alineatul 1 se introduce un nou alineat, alineatul 1^1, cu urmãtorul cuprins:
    "În procesul-verbal prevãzut la alin. 1 se menţioneazã şi faptul cã pãrţile au fost încunoştinţate cã:
    a) pot solicita valorificarea bunului sau bunurilor sechestrate, în temeiul art. 168^1 alin. 1;
    b) în cursul procesului penal, înainte de pronunţarea unei hotãrâri judecãtoreşti, bunurile mobile asupra cãrora s-a instituit sechestrul asigurãtor pot fi valorificate de cãtre organul judiciar, chiar şi fãrã consimţãmântul proprietarului, dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 168^1 alin. 2."

    2. Dupã articolul 168 se introduc patru noi articole, articolele 168^1 - 168^4, cu urmãtorul cuprins:
    Cazuri speciale de valorificare a bunurilor mobile sechestrate
    "Art. 168^1. - În cursul procesului penal, înainte de pronunţarea unei hotãrâri definitive, organul de urmãrire penalã sau instanţa de judecatã care a instituit sechestrul poate dispune de îndatã valorificarea bunurilor mobile sechestrate, la cererea proprietarului bunurilor sau atunci când existã acordul acestuia.
    În cursul procesului penal, înainte de pronunţarea unei hotãrâri definitive, atunci când nu existã acordul proprietarului, bunurile mobile asupra cãrora s-a instituit sechestrul asigurãtor pot fi valorificate, în mod excepţional, în urmãtoarele situaţii:
    a) atunci când, în termen de un an de la data instituirii sechestrului, valoarea bunurilor sechestrate s-a diminuat în mod semnificativ, respectiv cu cel puţin 40% în raport cu valoarea din momentul dispunerii mãsurii asigurãtorii. Dispoziţiile art. 165 alin. 1 se aplicã în mod corespunzãtor şi în acest caz;
    b) atunci când existã riscul expirãrii termenului de garanţie sau când sechestrul asigurãtor s-a aplicat asupra unor animale sau pãsãri vii;
    c) atunci când sechestrul asigurãtor s-a aplicat asupra produselor inflamabile sau petroliere;
    d) atunci când sechestrul asigurãtor s-a aplicat asupra unor bunuri a cãror depozitare sau întreţinere necesitã cheltuieli disproporţionate în raport cu valoarea bunului.
    În cursul procesului penal, înainte de pronunţarea unei hotãrâri definitive, atunci când sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii: proprietarul nu a putut fi identificat şi valorificarea nu se poate face potrivit alin. 2, autovehiculele ori mijloacele de transport asupra cãrora s-a instituit sechestrul asigurãtor pot fi valorificate în urmãtoarele situaţii:
    a) atunci când acestea au fost folosite, în orice mod, la sãvârşirea unei infracţiuni;
    b) dacã de la data instituirii mãsurii asigurãtorii asupra acestor bunuri a trecut o perioadã de un an sau mai mare.
    Sumele de bani rezultate din valorificarea bunurilor mobile fãcutã potrivit alin. 1 şi 2 se consemneazã pe numele învinuitului, inculpatului sau al persoanei responsabile civilmente, la dispoziţia organului judiciar care a dispus sechestrul. Prevederile art. 165 alin. 8 se aplicã în mod corespunzãtor.
    Sumele de bani rezultate din valorificarea bunurilor mobile fãcutã potrivit alin. 3 se consemneazã pe numele fãptuitorului, învinuitului, inculpatului sau al persoanei responsabile civilmente ori, dupã caz, într-un cont special constituit în acest sens, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, la dispoziţia organului judiciar care a dispus sechestrul. Prevederile art. 165 alin. 8 se aplicã în mod corespunzãtor.
    Valorificarea bunurilor mobile sechestrate în cursul urmãririi penale
    Art. 168^2. - În cursul urmãririi penale, atunci când nu existã acordul proprietarului, dacã procurorul care a instituit sechestrul apreciazã cã se impune valorificarea bunurilor mobile sechestrate, se fixeazã un termen, care nu poate fi mai scurt de 10 zile, la care sunt chemate pãrţile, precum şi custodele bunurilor, atunci când a fost desemnat unul.
    La termenul fixat se aduce la cunoştinţa pãrţilor şi a custodelui faptul cã se intenţioneazã valorificarea bunurilor mobile sechestrate şi li se pune în vedere cã au dreptul de a face observaţii sau cereri legate de bunurile ce urmeazã a fi valorificate. Dupã examinarea obiecţiilor şi cererilor fãcute de pãrţi sau custode, procurorul dispune prin ordonanţã asupra valorificãrii bunurilor mobile prevãzute la art. 168^1 alin. 2. Lipsa pãrţilor legal citate nu împiedicã desfãşurarea procedurii.
    Împotriva ordonanţei prin care s-a dispus valorificarea bunurilor mobile sechestrate pãrţile, custodele, precum şi orice altã persoanã interesatã pot face plângere la instanţa competentã sã soluţioneze cauza în primã instanţã, în termen de 10 zile.
    Termenul prevãzut la alin. 3 curge de la comunicare, în cazul pãrţilor şi al custodelui, sau de la data când au luat la cunoştinţã, în cazul altor persoane.
    Plângerea împotriva ordonanţei suspendã executarea. Judecarea cauzei se face de urgenţã şi cu precãdere, iar hotãrârea instanţei prin care s-a soluţionat contestaţia este definitivã.
    Valorificarea bunurilor mobile sechestrate în cursul judecãţii
    Art. 168^3. - În cursul judecãţii, instanţa de judecatã, din oficiu sau la cererea procurorului, a uneia dintre pãrţi sau a custodelui, poate dispune asupra valorificãrii bunurilor mobile sechestrate. În acest scop, instanţa de judecatã fixeazã un termen, care nu poate fi mai scurt de 10 zile, la care sunt citate pãrţile, precum şi custodele bunurilor, atunci când a fost desemnat unul.
    La termenul fixat se pune în discuţia pãrţilor, în şedinţã publicã, valorificarea bunurilor mobile sechestrate şi li se pune în vedere faptul cã au dreptul de a face observaţii sau cereri legate de acestea. Lipsa pãrţilor legal citate nu împiedicã desfãşurarea procedurii.
    Asupra valorificãrii bunurilor mobile sechestrate, precum şi cu privire la cererile prevãzute la alin. 2, instanţa de judecatã dispune prin încheiere. Încheierea instanţei este definitivã.
    Contestarea modului de valorificare a bunurilor mobile sechestrate
    Art. 168^4. - Împotriva modului de ducere la îndeplinire a ordonanţei sau, dupã caz, a încheierii de valorificare a bunurilor mobile sechestrate învinuitul sau inculpatul, partea responsabilã civilmente, custodele, precum şi orice altã persoanã interesatã pot formula, în cursul procesului penal, plângere la instanţa competentã sã soluţioneze cauza în primã instanţã.
    Plângerea prevãzutã la alin. 1 se face în termen de 15 zile de la îndeplinirea actului contestat.
    Instanţa soluţioneazã plângerea de urgenţã şi cu precãdere, în şedinţã publicã, cu citarea pãrţilor, prin încheiere definitivã.
    Dupã soluţionarea definitivã a procesului penal, dacã nu s-a fãcut plângere împotriva modului de ducere la îndeplinire a ordonanţei sau, dupã caz, a încheierii de valorificare a bunurilor mobile sechestrate, se poate face contestaţie potrivit legii civile."

    Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

              p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                            IOAN OLTEAN

                      PREŞEDINTELE SENATULUI
                           VASILE BLAGA

    Bucureşti, 16 martie 2012.
    Nr. 28.

                              -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016