Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 277 din 28 decembrie 2017  privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2017 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 277 din 28 decembrie 2017 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2017 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 8 din 4 ianuarie 2018
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Se aprobă Ordonanţa Guvernului nr. 26 din 30 august 2017 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, adoptată în temeiul art. 1 pct. VII.2 din Legea nr. 161/2017 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 31 august 2017, cu următoarele modificări şi completări:
    1. Titlul ordonanţei se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ORDONANŢĂ
    pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice"

    2. La articolul I, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. I
    Ordonanţa Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 16 iunie 2008, se modifică şi se completează după cum urmează:"

    3. La articolul I punctul 1, literele a) şi b) ale punctului 3 al articolului 2 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) activitate de organizare: combină şi vinde sau oferă spre vânzare pachete de servicii turistice sau componente ale acestora, direct sau prin intermediar; agenţia de turism care desfăşoară această activitate este denumită în continuare agenţie de turism organizatoare;
b) activitate de intermediere: vinde sau oferă spre vânzare pachete de servicii turistice sau componente ale acestora, în calitate de intermediar, în numele şi pe seama unei agenţii organizatoare, în baza unui contract valabil încheiat; agenţia de turism care desfăşoară această activitate este denumită în continuare agenţie de turism intermediară."

    4. La articolul I, după punctul 1 se introduc trei noi puncte, punctele 1^1-1^3, cu următorul cuprins:
    "1^1. La articolul 2, după punctul 4 se introduc unsprezece noi puncte, punctele 5-15, cu următorul cuprins:
    "5. creanţă garantată - creanţa consumatorului care rezultă din neexecutarea obligaţiilor aferente contractelor de comercializare, ca urmare a insolvenţei agenţiei de turism organizatoare, şi care reprezintă echivalentul sumelor plătite efectiv de către consumatori în baza acestor contracte;
6. Fondul de garantare a pachetelor turistice, denumit în continuare Fondul - schema de garantare în domeniul turismului, care are drept scop protejarea consumatorilor care au achiziţionat pachete de servicii turistice de consecinţele insolvenţei agenţiei de turism organizatoare;
7. creditor al Fondului - consumator, persoană fizică, care a achiziţionat pachete de servicii turistice şi care, deşi a efectuat plăţile conform contractelor de comercializare a pachetelor de servicii turistice, nu a beneficiat sau a beneficiat parţial de serviciile plătite ca urmare a insolvenţei agenţiei de turism organizatoare;
8. garanţia de participare la Fond - suma constituită de către un participant la Fond, prin virament bancar şi/sau prin scrisoare de garanţie bancară, în vederea asigurării respectării obligaţiilor care îi revin în calitate de participant la acesta, ale cărei cuantum şi metodă de calcul se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe, aprobate prin hotărâre a Guvernului;
9. contribuţie iniţială - suma nerambursabilă datorată Fondului de către agenţia de turism organizatoare care solicită şi obţine pentru prima oară o licenţă, utilizată pentru acoperirea cheltuielilor legate de administrarea şi funcţionarea acestuia, valabilă pentru primul an de autorizare, al cărei nivel nu poate fi mai mic de 2.000 euro, echivalent în lei, şi care se stabileşte anual prin ordin comun al ministrului turismului şi al ministrului finanţelor publice;
10. contribuţie trimestrială - suma nerambursabilă datorată trimestrial Fondului de către agenţia de turism organizatoare, conform prevederilor prezentei ordonanţe; aceasta se calculează trimestrial pentru fiecare agenţie de turism organizatoare prin înmulţirea procentului de contribuţie anuală cu valoarea garantată calculată pentru trimestrul precedent; nivelul contribuţiei anuale, exprimată procentual, se stabileşte anual prin ordin comun al ministrului turismului şi al ministrului finanţelor publice;
11. contribuţia de gestiune - suma datorată Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, denumit în continuare FNGCIMM, care se plăteşte din sumele disponibile în cadrul Fondului; contribuţia de gestiune se determină trimestrial prin înmulţirea comisionului de gestiune cu valoarea totală garantată raportată trimestrial de agenţia de turism organizatoare; nivelul comisionului de gestiune se stabileşte anual prin ordin comun al ministrului turismului şi al ministrului finanţelor publice;
12. participant la Fond - orice agenţie de turism organizatoare astfel cum este definită la art. 2 pct. 3 lit. a);
13. despăgubire - suma plătită din resursele Fondului fiecărui consumator care a achiziţionat pachete de servicii turistice de la o agenţie de turism organizatoare sau intermediară, reprezentând echivalentul sumelor plătite pentru serviciile neefectuate ca urmare a intrării în insolvenţă a agenţiei de turism organizatoare ulterior achiziţionării pachetului/pachetelor turistice, dacă nu au fost rambursate dintro altă sursă de garantare; nivelul plafonului de despăgubire se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe;
14. valoarea garantată - valoarea totală a sumelor încasate de către o agenţie de turism organizatoare direct de la consumatorii care au achiziţionat pachete de servicii turistice sau printr-o agenţie de turism intermediară cu titlu de contravaloare a pachetelor turistice comercializate pe teritoriul României;
15. contribuţie rambursabilă - garanţia de participare care se restituie după încetarea activităţii de către agenţia de turism organizatoare, odată cu pierderea calităţii de participant la Fond, cu excepţia situaţiei în care titularul licenţei de organizare nu a respectat condiţiile de acordare a licenţei de organizare şi/sau obligaţiile asumate în calitate de participant la Fond."

1^2. La articolul 20, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 20
    (1) Agenţia de turism organizatoare este răspunzătoare pentru buna executare a obligaţiilor asumate prin contract, inclusiv în situaţia în care contractul de comercializare a pachetului turistic a fost încheiat de către o altă agenţie de turism intermediară sau de către alţi prestatori de servicii mandataţi în acest sens.
    ..................................................................................................
    (3) În cazurile prevăzute la alin. (2) lit. b) agenţia de turism organizatoare sau intermediară este obligată să acorde prompt asistenţă consumatorului aflat în dificultate. În cazul în care contractul privind comercializarea pachetului de servicii turistice a fost încheiat prin intermediul unei agenţii de turism intermediare, obligaţia de acordare a asistenţei este în sarcina ambelor agenţii."

1^3. La articolul 20, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4)-(6), cu următorul cuprins:
    "(4) Agenţia de turism intermediară este răspunzătoare pentru respectarea contractelor încheiate cu agenţia de turism organizatoare, pentru plata către agenţia de turism organizatoare a pachetelor turistice comercializate prin intermediul său, precum şi a celorlalte obligaţii asumate prin contractul încheiat cu agenţia de turism organizatoare cu privire la turiştii ce încheie contracte de comercializare a pachetelor turistice prin intermediul său.
(5) Consumatorii care încheie contracte de comercializare a pachetelor turistice prin intermediul unei agenţii de turism intermediare beneficiază de garanţia la Fond pentru insolvenţa agenţiei de turism organizatoare.
(6) Agenţia de turism organizatoare informează periodic agenţia de turism intermediară şi consumatorii care achiziţionează pachete de servicii turistice asupra plafonului individual de garantare deţinut la Fond."
"

    5. La articolul I punctul 2, articolul 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 24
    (1) Agenţiile de turism organizatoare care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul naţional şi care comercializează către consumatori persoane fizice pachete de servicii turistice au obligaţia de a raporta valoarea garantată şi de a plăti contribuţia aferentă către Fond.
    (2) Fondul se constituie ca schemă obligatorie de garantare a obligaţiilor de rambursare a tuturor plăţilor efectuate de către sau pe seama turiştilor, în măsura în care respectivele servicii contractate nu sunt furnizate ca urmare a faptului că împotriva agenţiei de turism organizatoare s-a deschis procedura de insolvenţă, definită conform dispoziţiilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care în contractul privind comercializarea pachetului de servicii turistice este inclus transportul de pasageri, iar turiştii se află în imposibilitatea întoarcerii în ţară din motivul nerespectării de către agenţia de turism organizatoare a obligaţiilor contractuale asumate în relaţia cu consumatorii, cheltuielile de repatriere a turiştilor sunt suportate în procedură de urgenţă din resursele Fondului. În costurile de repatriere se poate include şi contravaloarea serviciilor la sol care nu au fost plătite de către agenţia de turism organizatoare.
    (4) Fondul prevăzut la alin. (1) se constituie ca schemă publică de garantare, administrată de către FNGCIMM, în numele statului român, prin Ministerul Turismului.
    (5) Garanţia este efectivă şi acoperă costurile previzibile în mod rezonabil, inclusiv costurile estimate ale repatrierii.
    (6) Garanţia se referă la valorile plăţilor efectuate de către sau pe seama turiştilor în legătură cu pachetele de servicii turistice, ţinând cont de perioada scursă între avansurile plătite şi plăţile finale şi finalizarea derulării pachetelor de servicii turistice.
    (7) Resursele financiare ale Fondului se înregistrează şi se urmăresc distinct în evidenţele contabile ale FNGCIMM.
    (8) FNGCIMM despăgubeşte consumatorii creditori ai Fondului, iar după plata despăgubirii se subrogă în drepturile acestora dobândind un drept de regres împotriva agenţiei de turism organizatoare responsabile pentru repararea prejudiciului, în privinţa despăgubirii plătite, a cheltuielilor legate de instrumentarea şi lichidarea pretenţiilor de despăgubire, precum şi pentru accesoriile cheltuielilor efectuate."

    6. La articolul I, după punctul 2 se introduce un nou punct, punctul 2^1, cu următorul cuprins:
    "2^1. După articolul 24 se introduce un nou capitol, capitolul III^1, cuprinzând articolele 24^1-24^9, cu următorul cuprins:
    "    CAP. III^1
    Fondul de garantare a pachetelor turistice
    ART. 24^1
    (1) Fondul constituit ca schemă de garantare în domeniul turismului, fără personalitate juridică, are ca scop protejarea consumatorilor care achiziţionează pachete de servicii turistice de consecinţele insolvenţei unui participant la Fond.
    (2) Fondul garantează plata de despăgubiri echivalente cu plăţile efectuate de consumatori, în limita unui plafon maxim de despăgubire, în cazul nefurnizării de către participanţii la Fond a serviciilor prevăzute în contractele de achiziţie a pachetelor de servicii turistice ca urmare a insolvenţei agenţiei de turism organizatoare, în limita resurselor financiare disponibile la momentul plăţii. În cazul în care disponibilităţile Fondului nu sunt suficiente pentru acoperirea cuantumului sumelor cuvenite consumatorilor se pot atrage sume suplimentare care să alimenteze Fondul.
    (3) Resursele financiare ale Fondului pot fi utilizate pentru:
    a) plata despăgubirilor cuvenite consumatorilor conform prevederilor alin. (2);
    b) plata sumelor necesare repatrierii turiştilor;
    c) plata contribuţiei de gestiune datorate FNGCIMM;
    d) achitarea dobânzilor şi comisioanelor datorate în contul sumelor atrase pentru alimentarea Fondului;
    e) plata oricăror altor sume stabilite în sarcina acestuia, conform legii.
    ART. 24^2
    (1) Resursele financiare ale Fondului provin din următoarele surse:
    a) contribuţii de la agenţiile de turism organizatoare prevăzute la art. 2 pct. 3 lit. a);
    b) dobânzi şi penalităţi de întârziere din plata cu întârziere a contribuţiilor de către participanţii la Fond, calculate la nivelul celor prevăzute pentru neplata obligaţiilor bugetare;
    c) sume din fructificarea disponibilităţilor;
    d) sume din recuperarea creanţelor Fondului;
    e) împrumuturi de la instituţii de credit sau împrumuturi obligatare, prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului;
    f) sume din alte surse, stabilite potrivit legii.
    (2) Disponibilităţile Fondului astfel constituite pot fi plasate în instrumente purtătoare de dobândă, la instituţii de credit, în instrumente ale pieţei monetare, în titluri de stat sau titluri ale administraţiei publice locale, precum şi în plasamente stabilite de legislaţia în vigoare.
    (3) Strategia de investire a resurselor Fondului are în vedere plasarea acestora în condiţii de siguranţă, urmărind minimizarea riscurilor, asigurarea eficienţei şi a lichidităţii în linia politicilor de
    risc şi prudenţialitate aprobate de administratorul desemnat al FNGCIMM, conform prevederilor legale.
    ART. 24^3
    (1) Pentru obţinerea unei licenţe de turism valabile pentru activitatea de organizare, agenţia de turism organizatoare prevăzută la art. 2 pct. 3 lit. a) are obligaţia de a participa la Fond.
    (2) Pentru a garanta respectarea obligaţiilor care îi revin în relaţia cu Fondul, orice participant la acesta are obligaţia constituirii unei garanţii de participare la Fond.
    (3) Garanţia de participare se restituie după încetarea activităţii de către agenţia de turism organizatoare, odată cu pierderea calităţii de participant la Fond, cu excepţia situaţiei în care titularul licenţei de organizare nu a respectat condiţiile de acordare a licenţei de organizare şi/sau obligaţiile asumate în calitate de participant la Fond.
    (4) Agenţia de turism organizatoare care solicită pentru prima dată acordarea licenţei de funcţionare ca agenţie de turism organizatoare are obligaţia de a achita o contribuţie iniţială în vederea participării la Fond.
    (5) Contribuţiile trimestriale datorate Fondului de către participanţii la acesta se calculează pe baza valorii garantate rezultate din evidenţele contabile ale acestora, aplicându-se cota procentuală stabilită conform prevederilor art. 2 pct. 10 asupra sumelor aferente angajamentelor directe, asumate de agenţiile de turism organizatoare în legătură cu comercializarea pachetelor de servicii turistice pe teritoriul României în mod direct sau prin agenţii de turism intermediare.
    ART. 24^4
    (1) Contribuţia prevăzută la art. 2 pct. 10 datorată Fondului de către participanţii la acesta se virează trimestrial în contul Fondului, în moneda naţională - leu -, până în ultima zi lucrătoare a lunii următoare trimestrului de raportare.
    (2) Contribuţiile prevăzute la art. 2 pct. 10 şi 11, datorate şi virate în contul Fondului de către participanţii la acesta, nu se restituie.
    (3) Participanţii la Fond au obligaţia să întocmească şi să transmită trimestrial Fondului, până în ultima zi lucrătoare a lunii următoare trimestrului, raportările privind valoarea garantabilă, modul de constituire şi de virare a contribuţiei datorate.
    (4) Odată cu transmiterea raportărilor, participanţii la Fond anexează o declaraţie pe propria răspundere, sub semnătura reprezentantului legal al acestora, sub sancţiunile prevăzute de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru infracţiunile de înşelăciune şi/sau de fals în declaraţii, prin care se atestă că datele şi/sau informaţiile transmise sunt reale, corecte şi complete.
    ART. 24^5
    (1) Actul întocmit de Fond prin care se stabileşte şi se individualizează obligaţia de plată a unui participant la Fond constituie titlu de creanţă. Titlul de creanţă cuprinde suma restantă totală datorată drept contribuţie la Fond de către agenţia de turism organizatoare şi termenul maxim de 10 zile, care curge începând cu data comunicării actului prin care se individualizează obligaţia de plată, în care acesta poate plăti obligaţia de bunăvoie.
    (2) Dacă la data scadenţei stabilită potrivit alin. (1) datoria restantă prevăzută în titlul de creanţă nu a fost plătită, acesta devine titlu executoriu, în baza căruia Fondul va declanşa procedura de executare silită a creanţelor, conform dispoziţiilor Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare.
    (3) Sumele virate la Fond cu titlu de contribuţie nu pot fi urmărite silit decât pentru îndeplinirea obligaţiilor pentru care au fost constituite.
    (4) Pentru neplata la termen a sumelor datorate Fondului se aplică dobânzi şi penalităţi de întârziere, calculate în conformitate cu reglementările aplicabile pentru colectarea creanţelor fiscale. Dobânzile şi penalităţile de întârziere sunt virate în contul Fondului.
    ART. 24^6
    Resursele financiare ale Fondului sunt utilizate pentru plata despăgubirilor rezultate din contractele de comercializare a pachetelor turistice, încheiate cu agenţiile de turism organizatoare, cu privire la care ulterior încheierii acestor contracte a intervenit procedura insolvenţei, precum şi pentru repatrierea turiştilor în cazul în care se află în imposibilitatea întoarcerii în ţară din motivul nerespectării de către agenţia de turism organizatoare a obligaţiilor contractuale asumate.
    ART. 24^7
    În cazul lichidării Fondului, garanţiile de participare şi contribuţiile depuse se restituie pro-rata agenţiei de turism organizatoare participante la Fond.
    ART. 24^8
    Informaţiile privind plasamentele efectuate de Fond sunt făcute publice, în baza unui raport semestrial publicat pe pagina sa de internet, iar Fondul asigură şi garantează accesul liber la consultarea acestor informaţii tuturor celor interesaţi.
    ART. 24^9
    Modalitatea de calcul al contribuţiilor datorate Fondului, precum şi mecanismul de garantare şi raportare, plată şi recuperare a despăgubirilor plătite din Fond se stabilesc prin norme metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe."
"

    7. La articolul I, după punctul 4 se introduce un nou punct, punctul 4^1, cu următorul cuprins:
    "4^1. La articolul 31 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
    "(2) În cazul neplăţii la termen a sumelor cuvenite Fondului, datorate conform prevederilor art. 24^4, de către agenţia de turism organizatoare, Ministerul Turismului aplică sancţiunea suspendării temporare a licenţei de turism până la plata la zi a sumelor datorate Fondului."
"

    8. La articolul I, punctul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "5. Articolul 32 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 32
    (1) Săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 31 se constată şi se sancţionează de către reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Ministerului Turismului cu amendă de la 4.000 lei la 50.000 lei.
    (2) Odată cu aplicarea sancţiunii contravenţionale principale, Ministerul Turismului poate aplica sancţiunea contravenţională complementară de retragere a licenţei emise pentru desfăşurarea activităţii.
    (3) Săvârşirea repetată a uneia dintre contravenţiile prevăzute la art. 31 se sancţionează cu amendă contravenţională de la 30.000 lei la 100.000 lei şi/sau cu retragerea licenţei emise pentru desfăşurarea activităţii.
    (4) Prevederile prezentei ordonanţe se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia celor de la art. 27-29."
"

    9. La articolul II, alineatele (1), (3) şi (4) se abrogă.

    ART. II
    (1) În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi se aprobă, prin hotărâre a Guvernului, normele metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi se aprobă, prin ordin comun al ministrului turismului şi al ministrului finanţelor publice:
    a) nivelul contribuţiei anuale, prevăzut la art. 2 pct. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 107/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) nivelul comisionului de gestiune, prevăzut la art. 2 pct. 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 107/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    (3) În termen de 6 luni de la data operaţionalizării Fondului de garantare a pachetelor turistice, agenţiile de turism au obligaţia reînnoirii licenţelor, cele emise anterior pierzându-şi valabilitatea.
    (4) Până la expirarea termenului prevăzut la alin. (3) licenţele actuale îşi menţin valabilitatea, în condiţiile legii.

    ART. III
    În tot cuprinsul Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, termenul „touroperatoare“ se înlocuieşte cu termenul „organizatoare“, iar termenul „detailist/detailistă“ se înlocuieşte cu termenul „intermediar/intermediară“, după caz.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    FLORIN IORDACHE
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    CĂLIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TĂRICEANU

    Bucureşti, 28 decembrie 2017.
    Nr. 277.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016