Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 274 din 21 iunie 2004 (*republicata*)  privind infiintarea, organizarea si functionarea Oficiului Roman pentru Adoptii*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 274 din 21 iunie 2004 (*republicata*) privind infiintarea, organizarea si functionarea Oficiului Roman pentru Adoptii*)

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 108 din 17 februarie 2010
LEGE nr. 274 din 21 iunie 2004 (*republicatã*)
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Român pentru Adopţii*)
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 108 din 17 februarie 2010

--------
*) Republicatã în temeiul dispoziţiilor <>art. III din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 274/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Român pentru Adopţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 599 din 31 august 2009, aprobatã prin <>Legea nr. 2/2010 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 11 ianuarie 2010, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Legea nr. 274/2004 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 557 din 23 iunie 2004 şi a mai fost modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 17/2005 pentru stabilirea unor mãsuri organizatorice la nivelul administraţiei publice centrale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 229 din 18 martie 2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 198/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 550 din 28 iunie 2005.

ART. 1
(1) Se înfiinţeazã Oficiul Român pentru Adopţii, denumit în continuare Oficiul, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului, prin reorganizarea Comitetului Român pentru Adopţii, care se desfiinţeazã.
(2) Sediul Oficiului este în municipiul Bucureşti.
ART. 2
(1) Oficiul preia atribuţiile în domeniul adopţiei ale Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie**) şi ale Comitetului Român pentru Adopţii.
------------
**) Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Copilului şi Adopţie a fost înfiinţatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2001 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 252/2001 , cu modificãrile ulterioare.
De la data de 1 ianuarie 2005, prin <>Legea nr. 275/2004 , aceastã instituţie a fost denumitã "Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Drepturilor Copilului", iar ulterior, prin <>Legea nr. 329/2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009, a fost desfiinţatã, ca urmare a comasãrii cu Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Familiei, rezultând Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Familiei şi a Drepturilor Copilului.

(2) În condiţiile legii, Oficiul preia toate drepturile şi este ţinut de toate obligaţiile fostului Comitet Român pentru Adopţii, potrivit reglementãrilor legale şi conform prevederilor actelor juridice emise de acesta sau la care a fost parte.
ART. 3
(1) Oficiul coordoneazã şi supravegheazã activitãţile de adopţie şi realizeazã cooperarea internaţionalã în domeniul adopţiei.
(2) Oficiul este autoritatea centralã românã însãrcinatã sã ducã la îndeplinire obligaţiile prevãzute în <>Convenţia asupra protecţiei copiilor şi cooperãrii în materia adopţiei internaţionale, încheiatã la Haga la 29 mai 1993, ratificatã prin <>Legea nr. 84/1994 , denumitã în continuare <>Convenţia de la Haga .
(3) Oficiul are rolul de a duce la îndeplinire obligaţiile asumate de statul român în materia adopţiei prin convenţiile şi tratatele internaţionale la care România este parte, de a pune în aplicare şi de a urmãri şi asigura aplicarea unitarã a legislaţiei în domeniul adopţiei.
ART. 4
Finanţarea Oficiului se asigurã de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, precum şi din alte surse, în condiţiile legii***).
-----------
***) Potrivit anexei nr. 1 la <>Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritãţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeanã şi Fondul Monetar Internaţional, Oficiul Român pentru Adopţii este finanţat integral de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.

ART. 5
Pentru realizarea obiectivelor în domeniul adopţiei, Oficiul îndeplineşte urmãtoarele funcţii:
a) de autoritate de stat, prin care se asigurã urmãrirea şi controlul aplicãrii şi respectãrii reglementãrilor din domeniul adopţiei, precum şi coordonarea activitãţilor desfãşurate de persoane juridice de drept public sau privat în acest domeniu;
b) de reprezentare, prin care se asigurã, în numele statului român, reprezentarea pe plan intern şi extern în domeniul adopţiei;
c) de reglementare, prin care se asigurã elaborarea cadrului normativ necesar în vederea armonizãrii legislaţiei interne în materia adopţiei cu normele şi principiile prevãzute de tratatele şi convenţiile internaţionale la care România este parte, precum şi în vederea aplicãrii efective a acestora;
d) de administrare, prin care se asigurã gestionarea bunurilor din domeniul public şi privat al statului, pe care le are în administrare sau în folosinţã, dupã caz.
ART. 6
(1) Oficiul îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) constituie evidenţa centralizatã a copiilor pentru care a fost încuviinţatã deschiderea procedurii de adopţie, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopţiei, republicatã;
b) ţine evidenţa cererilor familiilor sau ale persoanelor care şi-au manifestat dorinţa de a adopta copii şi care sunt apte sã adopte;
c) îndrumã şi sprijinã în mod corespunzãtor aceste familii sau persoane în vederea efectuãrii procedurii necesare adopţiei;
d) încheie acorduri de colaborare cu autoritãţile centrale, cu organismele private autorizate sau acreditate din alte state care au atribuţii în domeniul adopţiei, fie direct, fie prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, prin schimb de note sau scrisori diplomatice;
e) autorizeazã organismele private strãine şi române sã desfãşoare activitãţi în domeniul adopţiei;
f) recomandã direcţiilor generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului familii ori persoane care doresc sã adopte;
g) efectueazã notificãrile şi comunicãrile prevãzute de <>Legea nr. 273/2004 , republicatã;
h) urmãreşte evoluţia copilului şi a relaţiilor dintre acesta şi adoptator sau familia adoptatoare strãinã, pe o perioadã de cel puţin 2 ani de la încuviinţarea unei adopţii internaţionale, prin autoritatea publicã centralã competentã sau organizaţia acreditatã ori autorizatã din statul primitor;
i) transmite instanţelor judecãtoreşti competente cererile familiilor sau ale persoanelor care doresc sã adopte copii aflaţi în evidenţa sa, în cazul adopţiei internaţionale;
j) participã în cauzele care au drept obiect soluţionarea cererilor privind încuviinţarea adopţiei internaţionale aflate pe rolul instanţelor judecãtoreşti;
k) stabileşte mãsurile necesare pentru evitarea încuviinţãrii unor adopţii supuse eşecului, a obţinerii oricãror foloase materiale necuvenite şi a oricãror tendinţe de trafic de copii;
l) elibereazã certificate care atestã cã adopţia a fost încuviinţatã conform normelor impuse de Convenţia de la Haga;
m) depune diligenţele necesare pe lângã autoritãţile statului al cãrui cetãţean a adoptat un copil aflat în evidenţa sa, pentru ca acesta sã beneficieze de garanţiile şi normele echivalente celor existente în cazul unei adopţii naţionale;
n) ţine evidenţa centralizatã a tuturor adopţiilor încuviinţate;
o) elaboreazã proiecte de acte normative, norme şi metodologii în domeniul adopţiei;
p) asigurã controlul şi îndrumarea metodologicã a activitãţilor desfãşurate în cadrul procedurilor de adopţie de cãtre direcţiile generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului şi organismele private şi propune instituţiilor competente stabilirea rãspunderii disciplinare, materiale, contravenţionale sau penale, dupã caz, a persoanelor vinovate de sãvârşirea abaterilor constatate;
q) monitorizeazã şi controleazã respectarea standardelor minime obligatorii privind procedura adopţiei interne;
r) ia mãsurile necesare sau, dupã caz, propune autoritãţilor ori instituţiilor competente luarea mãsurilor necesare pentru prevenirea sau, dupã caz, înlãturarea efectelor oricãror acte ori fapte care încalcã principiile şi normele tratatelor internaţionale în domeniul adopţiei, la care România este parte;
s) sprijinã copiii adoptaţi în demersurile lor de a-şi cunoaşte originile şi propriul trecut, colaborând în acest scop cu alte persoane juridice publice sau private.
(2) În îndeplinirea atribuţiilor de control care îi revin, Oficiul are dreptul sã solicite informaţii şi documente, în condiţiile legii, de la orice persoanã juridicã publicã sau privatã, acestea având obligaţia de a le pune la dispoziţia personalului Oficiului în termen de 15 zile calendaristice de la data solicitãrii.
(3) Oficiul îndeplineşte orice alte atribuţii în materia adopţiei prevãzute de legislaţia naţionalã în vigoare, în tratatele la care România este parte sau în acordurile de colaborare pe care le încheie cu autoritãţile publice din alte state.
(4) În vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin şi atingerii scopului pentru care a fost înfiinţat, Oficiul colaboreazã cu autoritãţile publice române şi strãine, cu organizaţiile internaţionale, precum şi cu alte persoane juridice strãine care desfãşoarã activitãţi autorizate în domeniul adopţiei, în orice probleme de interes reciproc.
ART. 7
Persoanele responsabile cu culegerea, evidenţa şi transmiterea informaţiilor referitoare la copiii care au fost sau urmeazã sã fie adoptaţi au obligaţia sã pãstreze confidenţialitatea acestor informaţii. Nerespectarea acestor obligaţii atrage rãspunderea penalã, administrativã sau disciplinarã, dupã caz. Sancţiunile privind încetarea raporturilor de serviciu sau a raporturilor contractuale de muncã se cumuleazã cu rãspunderea juridicã de altã naturã corespunzãtoare faptei sãvârşite.
ART. 8
(1) Oficiul este condus de un secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru.
(2) Secretarul de stat conduce întreaga activitate a Oficiului şi îl reprezintã în raporturile cu Guvernul, cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autoritãţile administraţiei publice locale, cu alte instituţii publice, precum şi cu persoane juridice şi fizice, române sau strãine.
(3) În exercitarea atribuţiilor care îi revin secretarul de stat emite ordine şi instrucţiuni.
ART. 9
În structura Oficiului funcţioneazã un secretar general, funcţionar public, numit în condiţiile legii.
ART. 10
(1) Personalul Oficiului este format din funcţionari publici şi personal contractual numit, respectiv încadrat, potrivit legii.
(2) Personalul Oficiului este salarizat în conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile personalului din cadrul aparatului de lucru al Guvernului.
(3) Personalul prevãzut la art. 7 beneficiazã de un spor de confidenţialitate de pânã la 15% din salariul de bazã, cuantumul acestuia urmând a se stabili prin ordin al secretarului de stat*), cu avizul ministrului delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului**).
-----------
*) În legãturã cu acordarea şi modul de calcul al sporului de confidenţialitate, a se vedea <>Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009, precum şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2010 privind unele mãsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte mãsuri în domeniul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 27 ianuarie 2010.
**) În prezent, Secretariatul General al Guvernului este condus de un secretar general, cu rang de ministru, potrivit <>art. 5 din Hotãrârea Guvernului nr. 405/2007 privind funcţionarea Secretariatului General al Guvernului, astfel cum a fost modificat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 211/2009 .

ART. 11
(1) Structura organizatoricã, numãrul maxim de posturi şi Regulamentul de organizare şi funcţionare ale Oficiului se aprobã prin hotãrâre a Guvernului***).
------------
***) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.433/2004 privind aprobarea structurii organizatorice, a numãrului maxim de posturi şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare ale Oficiului Român pentru Adopţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 869 din 23 septembrie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

(2) Statul de funcţii se aprobã prin ordin al secretarului de stat.
ART. 12
Datele de identitate şi informaţiile referitoare la copiii adoptabili, cererile de adopţie aflate în evidenţa Comitetului Român pentru Adopţii la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, precum şi documentaţia deţinutã trec în evidenţa Oficiului, cu respectarea prevederilor art. 7.
ART. 13
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 502/1997 cu privire la organizarea şi funcţionarea Comitetului Român pentru Adopţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 18 septembrie 1997, cu modificãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi, <>art. 2 din Legea nr. 84/1994 pentru ratificarea <>Convenţiei asupra protecţiei copiilor şi cooperãrii în materia adopţiei internaţionale, încheiatã la Haga la 29 mai 1993, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 21 octombrie 1994, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - În temeiul art. 6 pct. 1 din convenţie se desemneazã Oficiul Român pentru Adopţii ca autoritate centralã însãrcinatã sã ducã la îndeplinire obligaţiile impuse prin convenţie."
ART. 14
Prezenta lege intrã în vigoare la 1 ianuarie 2005.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016