Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 268 din 30 octombrie 2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă
Parlamentul României adoptă prezenta lege. ART. I Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 392 din 29 iunie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 5 (1) În materia partajului judiciar, se taxează cu jumătate din taxa stabilită potrivit art. 3 alin. (1) cererile care privesc: a) stabilirea bunurilor supuse împărţelii, la valoarea acestora; b) creanţele pe care coproprietarii le au unii faţă de alţii, născute din starea de proprietate comună, la valoarea creanţelor a căror recunoaştere se solicită; c) raportul donaţiilor, la valoarea bunurilor al căror raport se solicită; d) reducţiunea liberalităţilor excesive, la valoarea părţii de rezervă supusă reîntregirii prin reducţiunea liberalităţilor; e) partajul propriu-zis, indiferent de modalitatea de realizare a acestuia, la valoarea masei partajabile. (2) Dacă cererile în materia partajului judiciar prevăzute la alin. (1) se formulează în cadrul aceleiaşi acţiuni, aceasta se taxează cu o singură taxă, stabilită potrivit alin. (1), calculată la valoarea cea mai mare. (3) Cererile privind stabilirea calităţii de coproprietar şi stabilirea cotei-părţi ce se cuvine fiecărui coproprietar, precum şi cererile privind stabilirea calităţii de moştenitor şi a cotei-părţi ce se cuvine fiecărui moştenitor se taxează cu 50 lei pentru fiecare coproprietar sau, după caz, moştenitor."
2. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 15 Taxele judiciare de timbru pentru unele acţiuni şi cereri referitoare la raporturile de familie sunt următoarele: a) pentru cererea de divorţ întemeiată pe prevederile art. 373 lit. a)-c) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul civil - 200 lei; b) pentru cererea de divorţ întemeiată pe prevederile art. 373 lit. d) din Codul civil - 50 lei; c) pentru cererea privind acordarea despăgubirilor sau pentru stabilirea prestaţiei compensatorii - 50 lei; d) pentru cererile care nu sunt accesorii unei cereri de divorţ şi care au ca obiect stabilirea locuinţei copilului, exercitarea autorităţii părinteşti, stabilirea contribuţiei părinţilor la cheltuielile de creştere şi educare a copiilor, dreptul părintelui sau al altor persoane decât părinţii de a avea legături personale cu copilul, locuinţa familiei - 20 lei fiecare cerere; e) pentru orice altă cerere neevaluabilă în bani - 20 lei, dacă nu sunt scutite, potrivit legii, de taxă de timbru."
3. Articolul 40 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 40 (1) Taxele judiciare de timbru se plătesc de debitorul taxei, în numerar, prin virament bancar sau printr-un sistem electronic de plată la distanţă/online, într-un cont distinct de venituri al bugetului local, «Taxe judiciare de timbru şi alte taxe de timbru», al unităţii administrativ-teritoriale în care persoana fizică are domiciliul sau reşedinţa ori, după caz, în care persoana juridică are sediul social. Costurile operaţiunilor de transfer, al sumelor datorate ca taxă judiciară de timbru sunt în sarcina debitorului taxei. (2) Dacă persoana care datorează taxa judiciară de timbru nu are nici domiciliul, nici reşedinţa ori, după caz, sediul în România, taxa judiciară de timbru se plăteşte în contul bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale în care se află sediul instanţei la care se introduce acţiunea sau cererea. (3) În cazul în care plata a fost efectuată prin virament bancar, ordinul de plată semnat de debitor şi vizat de instituţia de credit, extrasul de cont emis de instituţia de credit plătitoare sau orice alt document care atestă viramentul recunoscut de lege prezumă efectuarea plăţii, până la proba contrară. Dacă viramentul bancar a fost efectuat prin ordin de plată electronic, documentul emis de bancă prin care se atestă viramentul prezumă efectuarea plăţii, până la proba contrară. Dacă plata a fost efectuată printr-un sistem electronic de plată la distanţă/online şi confirmarea plăţii este transmisă de sistemul informatic direct debitorului sau/şi instanţei de judecată, aceasta prezumă efectuarea plăţii, până la proba contrară. În toate cazurile, debitorul trebuie să individualizeze dosarul sau cererea pentru care a fost făcută plata."
4. La articolul 45 alineatul (1), după litera g) se introduce o nouă literă, lit. g^1), cu următorul cuprins: "g^1) când părţile încheie, în cursul procesului, un compromis potrivit prevederilor art. 551 din Codul de procedură civilă şi instanţa a luat act de renunţarea la judecată;"
5. La articolul 45 alineatul (1), după litera i) se introduc două noi litere, lit. i^1) şi i^2), cu următorul cuprins: "i^1) când părţile pun capăt procesului, prin încheierea unei tranzacţii în condiţiile art. 438 şi următoarele din Codul de procedură civilă; i^2) când pârâtul achiesează la pretenţiile reclamantului;"
6. La articolul 45, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) În cazurile prevăzute la alin. (1) lit. d), e), g^1), i^1) şi i^2) se restituie jumătate din taxa plătită, iar în cazul prevăzut la alin. (1) lit. f) taxa se restituie proporţional cu admiterea contestaţiei. În cazul prevăzut la alin. (1) lit. h) se restituie jumătate din taxa plătită, indiferent de modalitatea în care a fost soluţionat procesul, după rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti. În celelalte cazuri, taxa plătită se restituie integral."
7. La articolul 45, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins: "(2^1) În cazul prevăzut la alin. (1) lit. i^1), instanţa de judecată nu va dispune restituirea taxei judiciare de timbru plătite pentru învestirea acesteia, în cazul în care conflictul soluţionat este legat de o cauză succesorală pentru care nu s-a eliberat certificatul de moştenitor."
8. La articolul 48, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins: "(4) Cuantumul remuneraţiei ce se poate acorda curatorului special se stabileşte în conformitate cu valorile onorariilor stabilite pentru asistenţa juridică acordată ca ajutor public judiciar."
ART. II Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 193/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 4, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins: "(2) Instanţa poate acorda ajutorul public judiciar, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, şi persoanelor juridice fără scop lucrativ, cu sediul în România, numai atunci când, în cazurile şi condiţiile prevăzute exclusiv prin lege, fără a justifica un interes personal, acestea acţionează pentru apărarea drepturilor ori intereselor legitime ale unor persoane aflate în situaţii speciale sau, după caz, în scopul ocrotirii unui interes de grup ori general. În acest caz, ajutorul public judiciar se poate acorda când instanţa apreciază că, faţă de datele referitoare la situaţia economico-financiară a acestor persoane juridice fără scop lucrativ, costurile procesului ar fi de natură să le afecteze în mod semnificativ activitatea curentă."
2. La articolul 8, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(3) Ajutorul public judiciar se acordă şi în alte situaţii, proporţional cu nevoile solicitantului, în cazul în care costurile certe sau estimate ale procesului sunt de natură să îi limiteze accesul efectiv la justiţie, prin raportare la veniturile realizate şi cheltuielile dovedite, inclusiv din cauza diferenţelor de cost al vieţii dintre statul membru în care acesta îşi are domiciliul sau reşedinţa obişnuită şi cel din România."
3. La articolul 11, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins: "(4) La primul termen de judecată la care părţile sunt legal citate instanţa va informa părţile despre posibilitatea de a formula, în condiţiile legii, cerere de acordare a ajutorului public judiciar, precum şi despre condiţiile şi formele concrete în care acesta poate fi solicitat şi acordat."
4. La articolul 17, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 17 (1) Orice persoană interesată va putea sesiza oricând în cursul procesului instanţa care a încuviinţat ajutorul public judiciar, prezentând dovezi cu privire la situaţia reală a celui căruia i s-a încuviinţat cererea; ajutorul public judiciar nu se suspendă în cursul noilor cercetări."
5. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 18 Cheltuielile de judecată pentru care partea a beneficiat de ajutor public judiciar vor fi puse în sarcina celeilalte părţi, dacă aceasta a căzut în pretenţiile sale. Partea căzută în pretenţii va fi obligată la plata către stat a acestor sume."
6. La articolul 21, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 21 (1) Dispozitivul hotărârii cuprinzând obligaţia de plată a sumelor prevăzute la art. 17 alin. (2) sau art. 18 constituie titlu executoriu."
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.