Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 266 din 22 iulie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 232/2016 privind industria naţională de apărare, precum şi pentru completarea unor acte normative
Parlamentul României adoptă prezenta lege. ART. I Legea nr. 232/2016 privind industria naţională de apărare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 972 din 5 decembrie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 1 (1) Industria naţională de apărare este industrie strategică de interes naţional. (2) Prezenta lege reglementează organizarea şi funcţionarea industriei naţionale de apărare, activităţile necesare realizării de produse militare, sensibile şi strategice, precum şi celelalte operaţiuni conexe, astfel încât aceasta să asigure protecţia intereselor naţionale de apărare ale României, inclusiv a intereselor esenţiale de securitate naţională. (3) Prevederile prezentei legi nu se aplică regimului armelor, muniţiilor, explozivilor sau al substanţelor periculoase destinate uzului civil."
2. La articolul 2, litera b) se abrogă. 3. La articolul 2, literele c)-g) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "c) susţinerea efortului de înzestrare a instituţiilor din cadrul Forţelor Sistemului Naţional de Apărare (FSNA), ţinând seama de interesul naţional, de angajamentele guvernamentale asumate în relaţia cu structurile NATO şi ale Uniunii Europene, precum şi pentru respectarea altor obligaţii asumate de România prin tratate, parteneriate strategice şi înţelegeri internaţionale; d) stimularea investiţiilor în industria naţională de apărare, cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, inclusiv prin valorificarea operaţiunilor compensatorii aferente contractelor de achiziţii militare; e) corelarea industriei naţionale de apărare la programele de achiziţii militare derulate de statul român sau state aliate/partenere, vizându-se menţinerea şi creşterea pieţelor de desfacere interne şi externe, respectarea standardelor NATO şi accesul la tehnologii şi know-how de înaltă performanţă; f) protejarea operatorilor economici din industria naţională de apărare care deţin capacităţi strategice definite la art. 3 lit. d), cu scopul menţinerii acestora, fiind obiective de interes naţional; g) implicarea industriei naţionale de apărare în activităţile de asigurare a suportului logistic integrat al echipamentelor militare, sensibile şi strategice."
4. La articolul 3, după litera a) se introduce o nouă literă, lit. a^1), cu următorul cuprins: "a^1) autorizaţie prealabilă - act administrativ eliberat de către ministerul de resort care conferă operatorului economic dreptul de a-şi realiza capacităţi de producţie şi/sau servicii pentru apărare, cu valabilitate până la data punerii în funcţiune a capacităţii astfel realizate, dar nu mai târziu de un an de la data emiterii;"
5. La articolul 3, literele b), k), m) şi ş) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "b) autorizaţie - act administrativ eliberat de către ministerul de resort sau de instituţia din cadrul FSNA, care conferă operatorului economic dreptul de a desfăşura activităţile necesare realizării de produse militare, sensibile şi strategice şi/sau serviciile aferente acestora, precum şi dreptul de a se înscrie în registru. Autorizaţia este valabilă pentru o perioadă de 3 ani de la data emiterii acesteia, cu posibilitatea de prelungire după parcurgerea în integralitate a procedurii de autorizare; (...) k) industria naţională de apărare - industrie strategică de interes naţional, care cuprinde operatorii economici indiferent de structura capitalului social, autorizaţi în condiţiile legii; (...) m) interes esenţial de securitate - acele interese naţionale care au rol de a asigura funcţiile vitale ale siguranţei, apărării şi securităţii naţionale, suveranităţii, independenţei şi integrităţii ţării, precum şi a infrastructurii critice aflate pe teritoriul naţional; (...) ş) activităţi necesare procesului de realizare a produselor militare, sensibile şi strategice, precum: cercetare-dezvoltare, proiectare, încercare şi testare, fabricare, modernizare, mentenanţă, depozitare, casare şi dezafectare, delaborare, deţinere, vânzare-cumpărare, închiriere şi transport;"
6. La articolul 3, după litera ş) se introduce o nouă literă, lit. ş^1), cu următorul cuprins: "ş^1) operaţiuni conexe realizării de produse militare, sensibile şi strategice, precum: depozitarea, deţinerea, vânzarea, închirierea şi transportul produselor militare, sensibile şi strategice, rezultate direct din activităţile operatorului economic din industria naţională de apărare, aşa cum sunt aceste activităţi definite la lit. ş);"
7. La articolul 3, litera ţ) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ţ) operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială - un set de activităţi încheiate de un operator economic din industria naţională de apărare cu operatori economici externi, în vederea realizării unor produse/servicii necesare FSNA, care excedează simplei achiziţii de produse, lucrări sau servicii în domeniile apărării şi securităţii şi care presupune crearea unui cadru contractual bazat pe asigurarea unor avantaje reciproce pentru părţi, în scopul menţinerii şi dezvoltării bazei tehnologice a industriei naţionale de apărare a României;"
8. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 5 Sunt de interes strategic la nivel naţional şi reprezintă interese fundamentale de securitate ale ţării următoarele capacităţi şi domenii de activitate ale industriei naţionale de apărare: a) capacităţile de producţie şi fabricare a pulberilor şi explozivilor; b) capacităţile de producţie pentru fabricarea armelor şi muniţiilor, precum şi componente esenţiale ale acestora aşa cum sunt definite la art. 2 pct. 4 din Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor şi al muniţiilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv a sistemelor de arme cu energie dirijată, echipamente aferente sau de contraacţiune şi modele de testare, precum şi componente special concepute pentru acestea; c) capacităţile de producţie pentru fabricarea sistemelor militare de comunicaţie, comandă, control, informaţii, supraveghere şi recunoaştere, produse IT şi de securitate cibernetică pentru uz militar; d) capacităţile de producţie pentru fabricarea tehnicii militare; e) capacităţile de producţie pentru fabricarea echipamentelor şi accesoriilor de protecţie balistică, chimică, biologică, radiologică şi nucleară (CBRN); f) capacităţile de producţie pentru realizarea mentenanţei aşa cum sunt prevăzute la lit. a)-e)."
9. La articolul 6 alineatul (5), litera m) se modifică şi va avea următorul cuprins: "m) autorizează şi înscrie în registru operatorii economici care îndeplinesc în mod cumulativ criteriile pentru a desfăşura în România activităţile necesare realizării de produse militare, sensibile şi strategice şi/sau să presteze serviciile aferente acestora, cu avizul prealabil din partea instituţiilor FSNA. Acest aviz prealabil are caracter conform şi se acordă potrivit atribuţiilor specifice ale fiecărei instituţii avizatoare, inclusiv din perspectiva riscurilor la adresa apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale. Ministerul de resort va integra avizele prealabile ale fiecărei instituţii FSNA, formulate la solicitarea lui, şi va emite autorizaţia doar în situaţia în care fiecare aviz prealabil este pozitiv;"
10. La articolul 7, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Criteriile pe care trebuie să le îndeplinească, în mod cumulativ, un operator economic pentru a fi autorizat să desfăşoare în România activităţile necesare realizării de produse militare, sensibile şi strategice şi/sau să presteze serviciile aferente acestora, precum şi pentru a avea dreptul de a se înscrie în registrul unic al operatorilor economici şi al capacităţilor de producţie şi/sau servicii pentru apărare, prevăzut la art. 3 lit. x), sunt următoarele: a) să fie înregistrat ca persoană juridică română; b) actul constitutiv al operatorului economic trebuie să cuprindă cel puţin o activitate referitoare la realizarea de produse militare, sensibile şi/sau strategice şi/sau prestări de servicii în legătură cu acestea; c) asociaţii/acţionarii care deţin cel puţin 10% din părţile sociale/acţiuni, precum şi administratorii operatorului economic să nu fi fost condamnaţi definitiv pentru infracţiuni contra persoanei, infracţiuni contra patrimoniului prin nesocotirea încrederii, infracţiuni de corupţie, delapidare, infracţiuni de fals în înscrisuri, evaziune fiscală, infracţiuni prevăzute de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru infracţiuni privind nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor şi al materialelor explozive, încălcarea regimului de control al exporturilor ori includerea pe o listă de sancţiuni internaţionale, cu excepţia celor reabilitaţi; d) să deţină una sau mai multe capacităţi şi să desfăşoare una sau mai multe activităţi aşa cum sunt definite la art. 3 lit. c), d) şi/sau ş); e) să obţină, prin ministerul de resort, avizul prealabil din partea instituţiilor cu atribuţii din domeniul securităţii naţionale, prevăzut la art. 6 alin. (5) lit. m)."
11. La articolul 7, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins: "(2^1) Procedurile de autorizare prealabilă, autorizare, înregistrare şi radiere din registru a operatorilor economici se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi, prin hotărâre a Guvernului."
12. La articolul 7, alineatele (3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(3) În registru pot fi înscrişi numai operatorii economici care îndeplinesc criteriile aprobate conform alin. (2). (...) (5) În termen de 30 de zile de la data la care a intervenit o schimbare care poate să conducă la modificarea menţiunilor din registru/catalog, operatorii economici din industria naţională de apărare au obligaţia să notifice în scris ministerul de resort."
13. La articolul 7, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins: "(6) Autorizaţia nu substituie orice alt aviz/autorizare pe care operatorul economic este obligat să le deţină din partea celorlalte autorităţi ale statului."
14. La articolul 8, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "ART. 8 (1) Inventarul capacităţilor de producţie şi/sau servicii pentru apărare va fi întocmit numai de către operatorii economici autorizaţi care deţin capacităţi, aşa cum sunt definite la art. 3 lit. d). În acest sens, ministerul de resort înaintează autorităţii de specialitate extras din registru necesar identificării acestora. În termen de 30 de zile, autoritatea de specialitate va comunica ministerului de resort operatorii economici care au obligaţia de a întocmi inventarul capacităţilor de producţie şi/sau servicii pentru apărare. (2) După identificarea operatorilor economici de către autoritatea de specialitate şi notificarea lor de către ministerul de resort, aceştia au obligaţia de a întocmi în termen de 30 de zile inventarul capacităţilor de producţie şi/sau servicii pentru apărare, care se avizează de către ministerul de resort şi se aprobă de autoritatea de specialitate. (3) Inventarul capacităţilor se actualizează în 30 de zile şi se supune avizării de către ministerul de resort şi aprobării autorităţii de specialitate în următoarele situaţii: a) cu ocazia oricărei modificări; b) la cererea motivată a operatorului economic; c) la cererea autorităţii de specialitate sau a ministerului de resort."
15. La articolul 11, alineatele (1), (2), (4), (5) şi (6) se abrogă. 16. La articolul 12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 12 (1) Asigurarea unui management performant la operatorii economici din industria naţională de apărare cu capital integral şi/sau majoritar de stat se realizează, conform prevederilor legale în vigoare şi ale prezentei secţiuni, cu directori/membri ai directoratului cu vechime în muncă de minimum 10 ani, din care 5 ani în entităţi cu minimum 20 de angajaţi."
17. La articolul 13, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Prezenta lege reglementează cadrul juridic privind realizarea investiţiilor din industria naţională de apărare necesare asigurării protecţiei intereselor esenţiale de securitate naţională a României şi care se referă la producţie de armament, muniţie, servicii şi materiale de război."
18. La articolul 13, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins: "(4^1) Din sumele alocate de la bugetul de stat, operatorii economici cu capital majoritar şi/sau integral de stat pot efectua plăţi în avans în cuantum de până la 30% din valoarea contractului de achiziţie şi/sau pot deschide acreditive în bănci comerciale sau unităţi ale trezoreriei publice în limitele sumelor angajate prin contractul de achiziţie. Operatorii economici au obligaţia de a recupera sumele alocate în avans de la beneficiarii acestora, prin recepţionarea de bunuri livrate şi/sau servicii prestate într-un termen de maximum 36 de luni de la acordarea avansurilor, astfel cum va fi prevăzut prin contractul de achiziţie."
19. La articolul 13, alineatul (12) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(12) În cazul realizării investiţiilor prevăzute la alin. (9) şi (10) din surse proprii, prin derogare de la prevederile art. 26 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare, sumele obţinute de către operatorii economici din industria naţională de apărare din vânzarea activelor care nu mai contribuie la obiectul principal de activitate al acestora şi care nu fac parte din Inventarul capacităţilor de producţie şi/sau servicii pentru apărare se utilizează astfel: a) 50% pentru finanţarea activităţilor cuprinse în obiectul de activitate; b) 40% în următoarea ordine, pentru: 1. plata datoriilor către bugetul de stat şi bugetele locale, inclusiv a datoriilor provenind din plăţile efectuate de Ministerul Finanţelor în contul garanţiilor executate pentru credite interne şi externe, precum şi din credite externe contractate direct de stat din care s-au făcut subîmprumuturi; 2. plata datoriilor către bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale; 3. plata altor datorii; 4. efectuarea cheltuielilor legate de îndeplinirea obligaţiilor legale de conformare cu cerinţele de protecţie a mediului, după caz; 5. alte destinaţii; c) 10% pentru efectuarea de investiţii, astfel cum sunt prevăzute la art. 3 lit. p)."
20. La articolul 24, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 24 (1) În perioada în care salariaţii încadraţi cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată la operatorii economici cu capital majoritar şi/sau integral de stat din industria naţională de apărare nu desfăşoară activităţi din lipsă de comenzi sau contracte, aceştia efectuează activităţi de întreţinere, conservare, reparaţii şi pază a capacităţilor de producţie, activităţi administrative şi alte activităţi specifice şi beneficiază de sume acordate de la bugetul de stat, în vederea acoperirii drepturilor salariale şi a contribuţiilor de asigurări sociale datorate de angajator."
21. La articolul 24, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins: "(2^1) Fondul lunar prevăzut la alin. (2) pentru fiecare operator economic se stabileşte de ministerul de resort pe baza analizei de încărcare a capacităţilor de producţie şi/sau servicii pentru apărare, cu comenzi militare şi/sau civile pentru intern şi/sau extern."
22. La articolul 24, alineatele (3), (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(3) Sumele necesare pentru plata drepturilor salariale prevăzute la alin. (1), precum şi cele necesare pentru achitarea contribuţiilor datorate de angajator, potrivit legii, se alocă operatorilor economici, în conformitate cu numărul mediu maxim de personal aprobat, din sumele prevăzute anual cu această destinaţie în bugetul de stat, prin bugetul ministerului de resort. (...) (5) În vederea stabilirii numărului mediu maxim de personal necesar desfăşurării activităţilor de la alin. (1), operatorii economici au obligaţia de a transmite ministerului de resort, până la data de 31 octombrie a anului în curs, numărul mediu maxim estimat de personal necesar pentru anul următor. (6) Numărul mediu maxim de personal pentru fiecare operator economic care beneficiază de prevederile prezentului articol se stabileşte anual, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului de resort, în limita bugetului aprobat în termen de maximum 30 de zile de la data aprobării legii bugetului de stat."
23. Articolul 26 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 26 (1) Operatorii economici din domeniul industriei naţionale de apărare au obligaţia respectării prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la formarea profesională a salariaţilor, în vederea creşterii şi diversificării competenţelor profesionale şi menţinerii competitivităţii personalului din industria naţională de apărare. (2) Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, prin Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, elaborează în colaborare cu partenerii sociali, la nivel naţional şi/sau local, programe de reconversie profesională a persoanelor disponibilizate, în concordanţă cu cerinţele pieţei muncii, potrivit legislaţiei în vigoare. (3) Programele prevăzute la alin. (2) se finanţează din bugetul asigurărilor pentru şomaj sau din fonduri externe nerambursabile, prin Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în limita sumelor alocate şi în conformitate cu prevederile şi regulile de eligibilitate. (4) Programul va fi finanţat din sume alocate de la bugetul de stat şi/sau fonduri europene, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale."
24. La articolul 31, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) La activităţile de la alin. (1), la solicitarea ministerului de resort, pot participa şi specialişti din cadrul instituţiilor FSNA, prin raportare la obiectul activităţilor de control şi la competenţele specifice acestora."
25. La articolul 31, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins: "(2^1) Programarea, organizarea şi desfăşurarea activităţii de control se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi."
26. La articolul 35 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: "a) neîntocmirea şi neprezentarea inventarului capacităţilor de producţie şi/sau servicii pentru apărare, conform prevederilor de la art. 8 alin. (1) şi (3);"
27. La articolul 38, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (3) şi (4), cu următorul cuprins: "(3) Operatorii economici din industria naţională de apărare au obligaţia de a păstra o evidenţă a produselor militare fabricate, respectiv a stocurilor de producţie în registre speciale. (4) Registrele specificate la alin. (3) vor fi clasificate şi eliberate de către ministerul de resort, în funcţie de specificul operatorilor economici."
ART. II La articolul 285 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) şi (5), cu următorul cuprins: "(4) În cazul în care, la import, bunurile sunt destinate să asigure protecţia intereselor naţionale de apărare ale României şi sunt supuse taxelor vamale, faptul generator şi exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată intervin la 30 de zile de la data la care intervin faptul generator şi exigibilitatea acelor taxe vamale. (5) În cazul în care, la import, bunurile sunt destinate să asigure protecţia intereselor naţionale de apărare ale României şi nu sunt supuse taxelor vamale, faptul generator şi exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată intervin la 30 de zile de la data la care intervin faptul generator şi exigibilitatea acelor taxe europene, dacă bunurile importate ar fi supuse unor astfel de taxe."
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR ION-MARCEL CIOLACU p. PREŞEDINTELE SENATULUI, ALINA-ŞTEFANIA GORGHIU
Bucureşti, 22 iulie 2022. Nr. 266.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email