Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 266 din 15 mai 2002 (*republicata*) privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si testarea si inregistrarea soiurilor de plante
------------ *) Republicatã în temeiul <>art. III din Legea nr. 212/2010 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 25 noiembrie 2010, dându-se textelor o nouã numerotare. <>Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi testarea şi înregistrarea soiurilor de plante a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 343 din 23 mai 2002.
CAP. I Dispoziţii generale
ART. 1 (1) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale asigurã cadrul organizatoric şi respectarea prevederilor legale privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, în vederea comercializãrii seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi testarea, înregistrarea şi protecţia soiurilor de plante. (2) Seminţele şi materialul sãditor din speciile de plante cãrora li se aplicã prevederile prezentei legi, precum şi regulile aplicabile acestora, dupã caz, se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale, cu respectarea prevederilor comunitare în domeniu. (3) În cuprinsul prezentei legi, termenul sãmânţã cuprinde şi materialul sãditor, iar termenul plante cuprinde plantele agricole şi horticole. ART. 2 În domeniul de activitate prevãzut la art. 1, Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, prin autoritãţile oficiale desemnate - Inspecţia Naţionalã pentru Calitatea Seminţelor, denumitã în continuare I.N.C.S., şi Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor -, îi revin urmãtoarele atribuţii şi rãspunderi principale: a) elaboreazã şi aprobã metodologia de instruire, atestare, înregistrare a operatorilor economici, implicaţi profesional, indiferent de forma de proprietate, care produc în vederea comercializãrii, prelucreazã şi comercializeazã seminţe din speciile de plante prevãzute la art. 1; b) asigurã cadrul organizatoric pentru controlul şi certificarea seminţelor din punct de vedere al identitãţii şi puritãţii varietale şi al standardelor de calitate, inclusiv a stãrii fitosanitare, în vederea utilizãrii şi comercializãrii seminţelor; c) urmãreşte, coordoneazã şi controleazã aplicarea de cãtre operatorii economici înregistraţi a normelor şi regulilor privind producerea, prelucrarea, controlul, certificarea şi comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor; d) elaboreazã şi aprobã normele naţionale pentru producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor, precum şi pe cele privind ajutoarele financiare, în conformitate cu reglementãrile şi procedurile comunitare în domeniu; e) sprijinã dezvoltarea cercetãrilor autohtone pentru crearea de soiuri din speciile de plante de interes economic şi stabileşte mãsuri pentru protejarea producãtorilor agricoli, persoane fizice şi juridice, împotriva riscului utilizãrii de seminţe ori de soiuri necorespunzãtoare, reglementând folosirea la însãmânţare a seminţelor certificate sau care îndeplinesc condiţiile şi normele de calitate reglementate ori din soiuri acceptate conform prezentei legi; f) colaboreazã cu organizaţiile şi asociaţiile profesionale din domeniul seminţelor, cu companiile de seminţe, cu operatorii economici înregistraţi şi implicaţi în producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor pentru aplicarea mãsurilor necesare, în vederea respectãrii prevederilor legale comunitare şi naţionale, inclusiv prin punerea la dispoziţie a informaţiilor relevante de care dispun; g) urmãreşte aplicarea prevederilor prezentei legi, a prevederilor comunitare şi naţionale, precum şi a celor ce rezultã din convenţiile şi acordurile internaţionale la care România este parte, în domeniul producerii, prelucrãrii, controlului calitãţii şi comercializãrii seminţelor, a materialului sãditor şi a protecţiei noilor soiuri de plante; h) stabileşte mãsuri pentru eliminarea posibilitãţilor de perturbare a pieţei seminţelor, pentru conservarea resurselor genetice de plante şi pentru protecţia mediului, sãnãtãţii umane şi animale, în conformitate cu prevederile şi procedurile comunitare; i) asigurã cadrul organizatoric pentru testarea şi înregistrarea soiurilor în Registrul soiurilor de plante înregistrate, denumit în continuare Registrul soiurilor, şi în Catalogul oficial al soiurilor de plante de culturã din România, denumit în continuare Catalog oficial, în vederea utilizãrii şi comercializãrii seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi pentru acordarea brevetului de soi; j) aprobã publicarea anualã sau periodicã, dupã caz, a listei cuprinzând soiurile în Catalogul oficial al soiurilor de plante înregistrate, precum şi lista ori listele cuprinzând soiurile recomandate a se utiliza de cãtre cultivatorii din România sau abiliteazã publicarea acestora. ART. 3 Definirea termenilor de specialitate utilizaţi este prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta lege şi care poate fi modificatã şi completatã de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, în funcţie de evoluţia cunoştinţelor de specialitate şi a reglementãrilor comunitare sau a altor organisme internaţionale în domeniu, la care România este parte.
CAP. II Producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor
ART. 4 (1) Producerea în vederea comercializãrii, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor se realizeazã de cãtre: a) operatorii economici cu sediul social pe teritoriul României, persoane fizice sau juridice, înregistraţi în acest scop şi care au primit autorizaţie eliberatã de autoritatea oficialã desemnatã; b) alţi operatori economici cu sediul social pe teritoriul altor state membre ale Uniunii Europene, înregistraţi în acest scop pe teritoriul unui stat membru, dar care presteazã servicii pe teritoriul României, dupã caz. (2) Operatorii economici - persoanele fizice sau juridice prevãzute la alin. (1) lit. a) - pot fi înregistraţi, la cerere, dacã fac dovada cã dispun de dotãrile tehnico-materiale necesare şi de personal care are cunoştinţe corespunzãtoare pentru activitatea solicitatã, conform reglementãrilor în vigoare, inclusiv cele privind starea fitosanitarã, dupã caz. (3) Metodologia de înregistrare şi eliberare a autorizaţiei prevãzute la alin. (1) lit. a) se aprobã prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale, în conformitate cu prevederile comunitare. ART. 5 Operatorii economici înregistraţi pentru producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor au urmãtoarele obligaţii: a) sã respecte normele şi regulile în vigoare privind producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor, inclusiv cele privind starea fitosanitarã, dupã caz, şi sã se supunã controlului tehnic şi economic efectuat de autoritãţile oficiale abilitate, conform legii; b) sã ţinã la zi evidenţa producţiei, a tranzacţiilor şi a stocurilor de seminţe într-un registru de intrãri şi ieşiri, conform modelului stabilit prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale, pe care sã îl punã la dispoziţia autoritãţilor oficiale, la cererea acestora; c) sã respecte prevederile legale privind protecţia soiurilor de plante protejate prin brevet; d) sã declare autoritãţii oficiale desemnate suprafeţele pentru producerea seminţelor şi cantitãţile pe care le propun pentru certificare şi comercializare, precum şi datele tehnice, statistice şi raportãrile solicitate de autoritatea oficialã desemnatã, în termenul stabilit de aceasta; e) sã asigure folosirea metodelor de înmulţire şi a tehnologiilor adecvate, autocontrolul calitãţii şi al cerinţelor de calitate şi sã garanteze beneficiarilor calitatea seminţelor livrate pe perioada de valabilitate. ART. 6 (1) Autorizaţia acordatã în urma înregistrãrii unui operator economic pentru producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor, dupã caz, poate fi retrasã temporar ori definitiv numai de autoritatea oficialã care a eliberat-o, dacã se constatã cã au fost încãlcate obligaţiile ce îi revin potrivit prevederilor art. 5. (2) Autoritatea oficialã desemnatã poate aplica prevederile alin. (1) şi pentru alte încãlcãri ale regulilor şi normelor, prevãzute în prezenta lege. ART. 7 (1) Operatorii economici producãtori de seminţe înregistraţi încheie în scris contracte, convenţii sau înţelegeri cu producãtorii agricoli învecinaţi, persoane fizice ori juridice, pentru respectarea de cãtre aceştia a distanţelor de izolare faţã de culturile destinate loturilor semincere, conform normelor tehnice stabilite. (2) Pentru asigurarea calitãţii seminţelor, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale poate stabili prin regulament, pentru anumite specii, soiuri sau tipuri de seminţe, zone închise de multiplicare, ca o condiţie prealabilã de recunoaştere. ART. 8 Amelioratorii sau menţinãtorii de soiuri pun la dispoziţia operatorilor economici înregistraţi, care multiplicã aceste soiuri, tehnologiile specifice de producere a seminţelor pe bazã de contract, acordul de multiplicare pentru soiurile protejate prin brevet şi descrierea caracterelor morfologice, în conformitate cu Uniunea Internaţionalã pentru Protecţia Noilor Soiuri de Plante, denumitã în continuare U.P.O.V., în condiţiile legii. ART. 9 Producerea seminţelor din categoriile prebazã şi bazã se face de cãtre sau sub responsabilitatea persoanelor fizice ori juridice, specificate ca menţinãtor, sau de cãtre reprezentanţi legali ai acestora, specificaţi în Registrul soiurilor, şi publicate în Catalogul oficial pentru anul respectiv sau în Catalogul comun al Comunitãţii Europene, în cataloagele statelor membre ori în lista soiurilor Organizaţiei de Cooperare şi Dezvoltare Economicã, denumitã în continuare O.C.D.E., sau de alţi operatori economici multiplicatori pe bazã de contract cu menţinãtorul soiului, dupã caz. ART. 10 Operatorii economici înregistraţi pentru producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor rãspund pentru calitatea şi identitatea acestora şi vor suporta daunele provocate beneficiarilor pentru comercializarea de seminţe necorespunzãtoare, conform legislaţiei în vigoare. ART. 11 Operatorii economici înregistraţi pentru producerea, prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor au obligaţia de a le depozita, manipula, trata şi transporta pe specii, soiuri, categorii şi loturi de seminţe, în ambalaje specifice, corespunzãtoare, etichetate conform normelor în vigoare. ART. 12 (1) Regulile şi normele tehnice privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii şi/sau comercializarea seminţelor, procedurile de înregistrare, de supraveghere, de monitorizare şi de autorizare a activitãţilor operatorilor economici se aprobã prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale*), cu respectarea prevederilor prezentei legi şi a reglementãrilor Uniunii Europene, ale O.C.D.E., ale Asociaţiei Internaţionale pentru Testarea Seminţelor, denumitã în continuare I.S.T.A., ale U.P.O.V., ale Oficiului Comunitar al Soiurilor de Plante, denumit în continuare C.P.V.O., sau ale altor organisme internaţionale la care România este parte, dupã caz. (2) Regulile şi normele privind testarea, înregistrarea şi protecţia soiurilor se aprobã prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale*), cu respectarea prevederilor prezentei legi şi a reglementãrilor Uniunii Europene, ale O.C.D.E., ale U.P.O.V. sau ale altor organisme internaţionale la care România este parte, dupã caz. --------- *) A se vedea <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului nr. 564/2003 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice interne privind producerea în vederea comercializãrii, prelucrarea, controlul şi/sau certificarea calitãţii seminţelor şi a materialului sãditor din unele specii de plante produse şi comercializate pe teritoriul României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 16 septembrie 2003.
ART. 13 (1) Sãmânţa se comercializeazã în ambalaje specifice, închise şi marcate cu o etichetã oficialã şi/sau a furnizorului, dupã caz, imprimatã cu informaţiile prevãzute de regulile şi normele tehnice. Reambalarea şi reetichetarea sunt permise oficial sau sub supraveghere oficialã, conform regulilor şi normelor comunitare şi naţionale şi numai de cãtre operatorii economici înregistraţi în acest scop. (2) Sãmânţa brutã a cãrei identitate este atestatã oficial se poate comercializa în vederea prelucrãrii numai în baza prevederilor contractului încheiat între producãtor şi menţinãtorul soiului. ART. 14 (1) Sãmânţa din soiurile speciilor de plante stabilite de directivele Comunitãţii Europene poate fi produsã în România sau în alte state membre în scopul comercializãrii, respectiv poate fi comercializatã, numai dacã soiul este înregistrat în Catalogul comun al Comunitãţii Europene sau în Catalogul oficial ori în cataloagele statelor membre, în conformitate cu prevederile comunitare. (2) Sãmânţa din soiurile speciilor de plante provenite din alte ţãri decât cele din Uniunea Europeanã, denumite în continuare ţãri terţe, poate fi produsã, respectiv comercializatã, în mãsura în care acestea respectã reglementãrile comunitare şi naţionale în vigoare, iar soiul este înregistrat în Catalogul oficial sau în Catalogul comun al Comunitãţii Europene ori în cataloagele statelor membre. (3) Soiurile care nu sunt înregistrate conform prevederilor alin. (1) se pot comercializa astfel: a) seminţele importate din ţãri terţe destinate multiplicãrii, conform regulilor O.C.D.E. sau pe baze contractuale, în vederea exportului integral; b) cantitãţile destinate altor scopuri de testare sau experimentare, în mãsura în care aparţin unui soi pentru care a fost depusã o cerere de testare în vederea înscrierii în Catalogul oficial al României sau în catalogul altui stat membru al Comunitãţii Europene, conform procedurilor comunitare. În cazul unui soi modificat genetic se vor respecta prevederile legale privind evitarea riscurilor pentru sãnãtatea omului şi a mediului înconjurãtor; c) seminţele din genuri şi specii de plante, altele decât cele prevãzute la lit. a) şi b), stabilite de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, cu respectarea procedurilor comunitare. (4) Speciile şi soiurile care nu sunt înregistrate conform prevederilor alin. (1) pot fi importate din ţãri terţe, cu avizul autoritãţii oficiale desemnate, astfel: a) seminţele destinate pentru scopuri ştiinţifice sau de selecţie; b) seminţele destinate testãrii în vederea înregistrãrii; c) seminţe pentru loturi demonstrative; d) seminţe pentru reclamã, promovare şi expoziţii. ART. 15 Pentru conservarea resurselor genetice de plante, prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale se stabilesc condiţii specifice privind testarea şi înregistrarea soiurilor, producerea, controlul calitãţii şi comercializarea seminţelor din aceste plante, în conformitate cu prevederile comunitare. ART. 16 Prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale se pot stabili condiţii speciale care sã reglementeze comercializarea unor categorii de seminţe neprevãzute la art. 13-15. ART. 17 (1) Operatorii economici înregistraţi pentru comercializarea seminţelor pot efectua importuri şi exporturi de seminţe din şi în ţãri terţe, în conformitate cu reglementãrile Uniunii Europene, ale O.C.D.E. şi cu normele interne, dupã caz. (2) Importul de seminţe din ţãri terţe este admis cu avizul prealabil al autoritãţii oficiale desemnate a Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, în condiţiile regulilor şi normelor tehnice în vigoare şi ale procedurilor comunitare. (3) Importul de seminţe din ţãri terţe, pentru speciile şi soiurile la care se constatã echivalenţa cerinţelor de producere şi de control sau certificare, se admite cu respectarea prevederilor art. 14. Echivalenţa se constatã de autoritatea oficialã desemnatã, conform procedurilor comunitare. (4) Importatorii vor comunica efectuarea importului autoritãţilor oficiale teritoriale desemnate ale Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, care vor verifica respectarea condiţiilor de import şi punere pe piaţã. (5) Operatorii economici importatori vor înregistra cantitãţile de seminţe importate şi exportate în Registrul de intrãri şi ieşiri. ART. 18 Sãmânţa importatã circulã pe piaţa internã în ambalajele specifice şi cu etichetele originale. Reambalarea şi reetichetarea sunt permise sub supraveghere oficialã şi numai de cãtre operatorii economici înregistraţi în acest scop, conform prevederilor legislaţiei în vigoare. ART. 19 Exportul de seminţe în ţãri terţe este admis pe baze contractuale, cu condiţia respectãrii reglementãrilor interne şi internaţionale privind circulaţia seminţelor destinate comerţului internaţional, a reglementãrilor Comunitãţii Europene sau, dupã caz, a condiţiilor solicitate de importator.
CAP. III Controlul şi certificarea calitãţii seminţelor
ART. 20 (1) Controlul, certificarea identitãţii şi testarea calitãţii seminţelor, înregistrarea, supravegherea, monitorizarea şi autorizarea operatorilor economici în toate etapele producerii, prelucrãrii şi comercializãrii se fac de cãtre Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale prin I.N.C.S., prin inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului sãditor, denumite în continuare I.T.C.S.M.S., şi Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor, denumit în continuare L.C.C.S.M.S., în conformitate cu regulile, normele tehnice şi reglementãrile comunitare şi internaţionale în vigoare. (2) Se înfiinţeazã Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor prin reorganizarea Laboratorului Central pentru Controlul Calitãţii Seminţelor. În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale va supune Guvernului spre adoptare reorganizarea şi funcţionarea Laboratorului Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor.**) -------- **) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.433/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Laboratorului Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor, ca urmare a comasãrii prin absorbţie şi a preluãrii activitãţii Bãncii de Resurse Genetice Vegetale Suceava, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 857 din 9 decembrie 2009, modificatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 725/2010 privind reorganizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, precum şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 548 din 4 august 2010.
(3) I.T.C.S.M.S. şi L.C.C.S.M.S. funcţioneazã ca instituţii publice cu personalitate juridicã, în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat. (4) Eliberarea certificatelor internaţionale pentru seminţele din speciile de plante agricole şi horticole se efectueazã de cãtre L.C.C.S.M.S. Bucureşti, care este laborator oficial, precum şi de alte laboratoare ale companiilor de seminţe acreditate I.S.T.A. (5) I.T.C.S.M.S. şi L.C.C.S.M.S. rãspund pentru documentele oficiale pe care le emit. Documentele oficiale privind certificarea calitãţii seminţelor, cuprinse în legislaţia în vigoare, pot fi emise doar de laboratoarele autorizate, în conformitate cu procedurile stabilite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale. ART. 21 (1) I.N.C.S., în calitate de autoritate oficialã naţionalã desemnatã, are urmãtoarele atribuţii: a) instruieşte, atestã, înregistreazã, elibereazã şi retrage autorizaţiile de funcţionare pentru operatorii economici care efectueazã operaţiuni de producere, prelucrare şi/sau comercializare a seminţelor, dupã caz, cu respectarea prevederilor art. 4-6, prin autoritãţile oficiale teritoriale; b) elaboreazã şi propune spre aprobare Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale proiecte de acte normative privind calitatea seminţelor şi a soiurilor; c) organizeazã, coordoneazã şi controleazã activitatea I.T.C.S.M.S. şi a L.C.C.S.M.S.; d) elaboreazã şi supune spre aprobare reguli, norme şi metodologii de înregistrare, producere, control, certificare, autorizare şi comercializare, potrivit reglementãrilor comunitare şi internaţionale în domeniul seminţelor la care România este parte, înregistreazã solicitãrile anuale ale operatorilor economici de multiplicare şi certificare a seminţelor şi urmãreşte aplicarea acestora; e) asigurã şi exercitã controlul, în scopul menţinerii calitãţii seminţelor, la toate categoriile, în precontrol şi postcontrol, prin scheme şi tehnici ştiinţifice adecvate; f) asigurã legãtura cu structurile de specialitate din cadrul Uniunii Europene şi al altor organizaţii internaţionale specializate în domeniul seminţelor şi soiurilor şi reprezintã România în relaţiile cu acestea; g) autorizeazã persoanele fizice sau juridice care întrunesc condiţiile stabilite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale pentru a efectua inspecţii în câmp, a preleva eşantioane de seminţe, precum şi laboratoarele care testeazã calitatea seminţelor, emit documente şi efectueazã alte activitãţi specifice sub supravegherea sa; h) poate retrage autorizarea, anula documentele emise sau mãsurile luate de cãtre persoanele fizice ori juridice autorizate, dacã se constatã cã au fost încãlcate obligaţiile ce le revin potrivit normelor şi controlului de autorizare; i) asigurã instruirea şi atestarea personalului oficial de specialitate, precum şi a personalului operatorilor economici autorizaţi pentru activitãţi specifice; j) monitorizeazã activitãţile desfãşurate de operatorii economici, prin autoritãţile oficiale teritoriale, în scopul verificãrii îndeplinirii continue a cerinţelor prevãzute la art. 5; k) rezolvã litigii de specialitate în domeniul sãu de activitate. (2) Pentru efectuarea controlului, certificãrii, înregistrãrii, autorizãrii, supravegherii, monitorizãrii testelor de calitate a seminţelor şi a altor servicii prestate, solicitantul va plãti contravaloarea prestaţiilor odatã cu admiterea cererii, conform tarifelor stabilite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale. Sumele rezultate se constituie ca venituri proprii ale I.T.C.S.M.S. şi L.C.C.S.M.S. ART. 22 (1) Categoriile de sãmânţã care se controleazã şi pentru care se pot emite certificate oficiale care sã ateste identificarea şi calitatea acestora, în condiţiile prezentei legi, sunt: a) sãmânţa prebazã; b) sãmânţa bazã; c) sãmânţa certificatã; d) sãmânţa comercialã de plante oleaginoase şi furajere. (2) Categoria de sãmânţã standard se supune unui control oficial în postcontrol pentru verificarea identitãţii şi puritãţii varietale. (3) Autoritatea oficialã poate, prin regulile şi normele de producere, control, certificare şi comercializare, sã includã mai multe generaţii la categoriile de sãmânţã prebazã sau bazã ori sã subdividã aceste categorii prin generaţii, în conformitate cu reglementãrile Uniunii Europene şi ale organismelor internaţionale în domeniu la care România este parte sau cu reguli naţionale, dupã caz. ART. 23 Se admit pentru control şi certificare oficialã ori sub supraveghere oficialã genurile, speciile şi soiurile stabilite în condiţiile prezentei legi sau ale reglementãrilor comunitare specifice. ART. 24 (1) Este interzisã comercializarea seminţelor care nu respectã regulile şi normele în vigoare, inclusiv cele de ambalare, închidere, sigilare şi etichetare. (2) Se interzice impunerea altor restricţii de comercializare a seminţelor, în ceea ce priveşte caracteristicile acestora, condiţiile de examinare, marcare şi închidere, decât cele prevãzute de prezenta lege sau de alte reglementãri specifice în vigoare. (3) Pentru anumite specii sau grupe de specii, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, în conformitate cu procedurile Comunitãţii Europene, poate aproba, pentru micii producãtori ale cãror producţie şi comercializare sunt destinate utilizatorilor finali şi care nu sunt implicaţi profesional în producerea de material de înmulţire, sã comercializeze pe piaţa localã material care nu satisface cerinţele generale privind ambalarea, sistemul de închidere şi etichetare, fãrã a aduce prejudicii reglementãrilor de carantinã fitosanitarã şi cu garantarea calitãţii acestora. ART. 25 Pentru depãşirea unor dificultãţi temporare de aprovizionare generalã cu sãmânţã certificatã sau cu sãmânţã standard pe teritoriul Comunitãţii Europene poate fi decis, în conformitate cu procedurile Comunitãţii Europene, pentru o perioadã determinatã, sã se comercializeze cantitãţi necesare de sãmânţã dintr-o categorie ce corespunde unor cerinţe mai puţin stricte decât cele prevãzute de regulile şi normele în vigoare, precum şi de seminţe din soiuri care nu sunt incluse în Catalogul comun al Comunitãţii Europene, catalogul naţional al unui stat membru, respectiv în Catalogul oficial.
CAP. IV Piaţa seminţelor
ART. 26 (1) Operatorii economici -- persoane fizice sau juridice - înregistraţi pentru producerea de seminţe pot beneficia de ajutoare financiare comunitare ori naţionale pentru producerea de seminţe certificate, realizatã în baza unui contract sau a declaraţiei de multiplicare înregistrate la autoritatea oficialã desemnatã, în condiţiile stabilite de reglementãrile comunitare ori naţionale, dupã caz. (2) Prevederile comunitare în domeniul seminţelor şi materialului sãditor stabilite prin directive şi decizii se transpun prin acte normative naţionale de implementare.
CAP. V Testarea, înregistrarea şi protecţia soiurilor de plante
ART. 27 (1) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale asigurã cadrul organizatoric pentru testarea şi înregistrarea soiurilor în Registrul soiurilor şi în Catalogul oficial, precum şi în Registrul naţional al brevetelor pentru soiuri. (2) Soiurile din speciile înregistrate în Catalogul comun al Comunitãţii Europene sau în catalogul naţional al unui stat membru al acesteia se echivaleazã cu soiurile înregistrate în Catalogul oficial, în conformitate cu prevederile comunitare în vigoare. (3) Testarea soiurilor şi înregistrarea acestora în Catalogul oficial, în vederea cultivãrii şi comercializãrii, acordarea brevetelor în vederea protecţiei juridice a noilor soiuri, în condiţiile <>Legii nr. 255/1998 privind protecţia noilor soiuri de plante, republicatã, se fac de cãtre Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor, autoritate naţionalã oficialã desemnatã, instituţie publicã în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, în conformitate cu regulile şi reglementãrile internaţionale în vigoare. ART. 28 Seminţele din soiurile radiate din Catalogul oficial, în situaţiile prevãzute la art. 33, mai pot fi certificate şi comercializate dupã radiere pentru o perioadã de pânã la data de 30 iunie a anului al treilea de la radiere. ART. 29 (1) Înregistrarea unui soi în Registrul soiurilor şi publicarea lui în Catalogul oficial se fac prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale, dupã ce s-a stabilit, în urma examinãrii tehnice efectuate de Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor, cã îndeplineşte condiţiile de distinctivitate, uniformitate şi stabilitate şi cã pentru soiurile din speciile stabilite de reglementãrile comunitare soiul posedã valoare agronomicã şi/sau de utilizare. (2) Testele de distinctivitate, uniformitate şi stabilitate efectuate de o instituţie similarã din alt stat membru al Uniunii Europene sunt oficial recunoscute. (3) Soiurile care îndeplinesc condiţiile de acordare a protecţiei se înregistreazã în Registrul naţional al brevetelor pentru soiuri. ART. 30 La înregistrarea în Registrul soiurilor, fiecare soi trebuie sã fie individualizat printr-o denumire acceptatã, care sã facã posibilã identificarea sa, în conformitate cu procedurile Comunitãţii Europene. ART. 31 Înscrierea soiurilor pentru examinare se face pe baza unei cereri a amelioratorului sau a reprezentantului acestuia, împuternicit în scris, însoţitã de chestionarul tehnic U.P.O.V., C.P.V.O. sau de ghidul naţional şi de asigurare a cantitãţilor de seminţe necesare examinãrii. ART. 32 Pentru un soi local, dintr-o regiune bine determinatã, sau dacã amelioratorul nu mai existã, înregistrarea ori prelungirea acesteia se poate face din oficiu de cãtre Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, prin Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor, care stabileşte şi menţinãtorul soiului respectiv, în conformitate cu reglementãrile Uniunii Europene. ART. 33 Radierea unui soi din Catalogul oficial se face prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale în cazurile în care: a) se dovedeşte necorespunzãtor din punctul de vedere al distinctivitãţii, uniformitãţii şi stabilitãţii, caracteristici pe baza cãrora a fost fãcutã înregistrarea în Registrul soiurilor şi în Catalogul oficial sau în Registrul naţional al brevetelor pentru soiuri; b) au apãrut caracteristici noi care ar fi împiedicat înregistrarea sa, necunoscute la data când s-a fãcut aceasta; c) la cererea amelioratorului, a reprezentantului acestuia sau a menţinãtorului soiului, dupã caz, precum şi în cazul în care menţinãtorul nu îşi îndeplineşte obligaţiile ce îi revin de a prezenta în orice moment sãmânţa necesarã reproducerii soiului, conform caracteristicilor iniţiale existente la înregistrare, şi de a se supune verificãrii periodice de cãtre Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor; d) nu mai existã un menţinãtor al soiului înregistrat; e) se dovedeşte cã acelaşi soi este înregistrat sub un alt nume; f) titularul certificatului de înregistrare sau menţinãtorul nu achitã tarifele de menţinere în listã conform legislaţiei în vigoare, precum şi pentru verificarea soiului pe durata în care acesta este înregistrat; g) dupã 10 ani de la înregistrarea soiului nu se mai solicitã sau nu se mai aprobã reînscrierea; h) dacã legislaţia, regulamentele şi prevederile directivelor comunitare din domeniu nu sunt respectate. ART. 34 (1) Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor, denumit în continuare I.S.T.I.S., funcţioneazã ca organ de specialitate în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, finanţat din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat. (2) I.S.T.I.S. are urmãtoarele atribuţii: a) elaboreazã metodologia de examinare tehnicã şi de prezentare a noilor soiuri, în vederea înregistrãrii în Registrul soiurilor şi a publicãrii în Catalogul oficial şi în Registrul naţional al brevetelor pentru soiuri, ţinând seama de reglementãrile interne şi internaţionale în vigoare; b) examineazã soiurile pentru care se cere înregistrarea şi/sau protecţia prin efectuarea testelor de distinctivitate, uniformitate şi stabilitate, precum şi în funcţie de specie a testelor privind determinarea valorii agronomice şi de utilizare; c) elaboreazã metodologia privind protecţia noilor soiuri de plante; d) efectueazã verificarea anualã a puritãţii varietale a soiurilor multiplicate, dispusã de autoritatea oficialã de control şi certificare; e) previne înstrãinarea materialului biologic aflat în examinare şi asigurã confidenţialitatea informaţiilor obţinute, la cererea amelioratorului; f) asigurã depozitarea probelor de seminţe şi material sãditor de referinţã din soiurile înregistrate; g) elaboreazã la cerere liste ale soiurilor recomandate; h) este depozitarul Registrului soiurilor, editeazã şi publicã anual Catalogul oficial, Registrul naţional al brevetelor pentru soiuri; i) administreazã colecţiile de referinţã la speciile pentru care se efectueazã testul de distinctivitate, conformitate, stabilitate (D.U.S.); j) organizeazã şi testeazã soiurile pentru care se cere înregistrarea, în propriile centre de testare a soiurilor, denumite în continuare C.T.S., în instituţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene sau pentru unele activitãţi sub supravegherea sa; k) examineazã, la cerere, soiurile înregistrate din punct de vedere agronomic în vederea înscrierii acestora în listele soiurilor recomandate; l) asigurã legãtura cu organismele şi organizaţiile internaţionale în domeniul testãrii, înregistrãrii soiurilor, precum şi protecţia soiurilor; m) coopereazã cu instituţiile similare din statele membre ale Uniunii Europene referitoare la problematica înregistrãrii soiurilor şi încheie contracte bilaterale cu statele membre ale Uniunii Europene şi ţãri terţe în domeniul de activitate; n) efectueazã activitatea de testare a rezistenţei la erbicide şi la atacul dãunãtorilor pentru soiurile care au indusã aceastã rezistenţã, pentru care solicitantul va plãti tarifele stabilite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale; o) participã la proiecte de cercetare din planul naţional de cercetare în colaborare cu alte unitãţi de cercetare agricolã sau de învãţãmânt, precum şi la proiecte internaţionale de cercetare. (3) I.S.T.I.S. are în subordine C.T.S.-uri, subunitãţile fãrã personalitate juridicã, amplasate în diferite condiţii ecologice ale ţãrii care formeazã reţeaua oficialã de testare a soiurilor. (4) Regulamentul de organizare şi funcţionare a I.S.T.I.S. se aprobã prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale. ART. 35 Se constituie Consiliul tehnic pentru soiuri şi seminţe de plante şi material sãditor, organism consultativ al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale. Componenţa şi atribuţiile acestuia se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale. ART. 36 (1) Pentru efectuarea lucrãrilor de examinare tehnicã a soiurilor, solicitantul va plãti, odatã cu aprobarea înscrierii pentru examinare sau pentru efectuarea testelor de verificare pentru controlul menţinerii puritãţii varietale a soiului înregistrat, sumele prevãzute în tarifele stabilite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale. (2) Sumele rezultate se constituie ca venituri proprii ale I.S.T.I.S. (3) Pentru efectuarea testãrii soiurilor, a verificãrii menţinerii soiurilor şi publicãrii lor anuale în Catalogul oficial şi a altor servicii prestate, solicitantul va plãti contravaloarea prestaţiilor odatã cu admiterea cererii, conform tarifelor stabilite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale, sumele rezultate constituindu-se ca venituri proprii. (4) Se vor constitui ca venituri proprii şi veniturile obţinute din valorificarea producţiei agricole, precum şi alte venituri cum ar fi donaţii şi sponsorizãri primite potrivit legii. (5) Pentru lucrãrile agricole, I.S.T.I.S. poate utiliza forţa de muncã sezonierã cu contract de muncã pe perioadã determinatã. ART. 37 Soiurile care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 29 şi 30 sunt considerate înregistrate, se înscriu în Registrul soiurilor şi se publicã în Catalogul oficial, iar amelioratorului i se elibereazã de cãtre I.S.T.I.S. un certificat de înregistrare a soiului. La cerere se pot înregistra şi formele parentale folosite la obţinerea hibrizilor comerciali. ART. 38 (1) Protecţia soiurilor de plante este asiguratã de cãtre I.S.T.I.S., începând cu data de 1 iulie 2011, potrivit <>Legii nr. 255/1998, republicatã. (2) Drepturile amelioratorilor asupra noilor soiuri de plante din toate genurile şi speciile sunt recunoscute şi apãrate prin acordarea de brevet de soi, în condiţiile <>Legii nr. 255/1998, republicatã. (3) Brevetele de invenţie acordate în condiţiile <>Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, republicatã, conferã amelioratorului aceleaşi drepturi. (4) Dreptul de a produce şi/sau de a comercializa sãmânţa unui soi protejat se poate transmite contractual oricãrei persoane fizice sau juridice, înregistratã conform prevederilor art. 4, care se angajeazã sã achite titularului de brevet o redevenţã stabilitã de comun acord. (5) Nerespectarea prevederilor alin. (4) atrage plata contravalorii redevenţei majoratã de 5 ori şi plata altor daune care rezultã din aceasta, precum şi retragerea autorizaţiei de producţie şi de comercializare a seminţelor. (6) Deţinãtorul brevetului de soi are dreptul sã urmãreascã respectarea prevederilor contractuale prin expertizã tehnicã şi financiarã sau pe orice cale legalã, inclusiv pentru toate situaţiile prevãzute de <>Legea nr. 255/1998, republicatã. ART. 39 Certificatul de înregistrare a soiului conferã posesorului dreptul de a produce şi a comercializa sãmânţã din toate categoriile soiului respectiv şi de a beneficia de drepturile care decurg din aceasta, potrivit legislaţiei în vigoare. ART. 40 I.S.T.I.S. este desemnat ca instituţie de depozit al materialului reproductibil pentru soiurile înregistrate în Registrul soiurilor. ART. 41 I.S.T.I.S. este împuternicit sã efectueze examinãrile şi verificãrile pentru controlul menţinerii puritãţii varietale a soiurilor înregistrate în Registrul soiurilor şi publicate în Catalogul oficial. ART. 42 Dupã obţinerea certificatului de înregistrare a soiului, titularul acestuia are obligaţia de a pune la dispoziţia I.S.T.I.S. un eşantion-martor de seminţe sau de plante, care se va conserva şi va constitui proba de referinţã. ART. 43 (1) Titularul certificatului de înregistrare a soiului plãteşte efectuarea examinãrii şi verificãrii menţinerii identitãţii şi puritãţii varietale, precum şi a publicãrii soiului, pe toatã durata în care acesta este înscris în Registrul soiurilor şi publicat în Catalogul oficial, conform prevederilor art. 36. (2) Verificarea anualã a puritãţii varietale a soiurilor multiplicate în România se efectueazã conform metodologiei şi tarifelor stabilite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale.
CAP. VI Sancţiuni
ART. 44 (1) I.N.C.S., prin autoritãţile oficiale subordonate, poate dispune reţinerea oricãrei cantitãţi de sãmânţã pregãtitã pentru comercializare, în timpul sau dupã comercializare, gãsitã fãrã documente de calitate ori de stare fitosanitarã, prevãzute de legislaţia în vigoare, sau cu documente necorespunzãtoare dispoziţiilor legale, pânã la clarificarea situaţiei, dupã caz. (2) În cazul în care sãmânţa nu corespunde condiţiilor legale în vigoare, autoritatea prevãzutã la alin. (1) interzice comercializarea şi dispune returnarea acesteia, folosirea în alte scopuri, blocarea şi/sau distrugerea pe cheltuiala titularului. ART. 45 Constituie contravenţii la normele privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii şi comercializarea seminţelor urmãtoarele fapte: a) comercializarea de seminţe necontrolate, necertificate sau provenite de la persoane fizice ori juridice neînregistrate, conform prevederilor legale; b) producerea, prelucrarea şi comercializarea de seminţe, fãrã autorizaţia eliberatã de I.N.C.S., prin autoritãţile teritoriale de control şi certificare a seminţelor, cu excepţia celor prevãzute la art. 24 alin. (3); c) neasigurarea mãsurilor corespunzãtoare menţinerii calitãţii, puritãţii şi identitãţii la recoltarea, condiţionarea sau prelucrarea seminţelor destinate comercializãrii; d) depozitarea şi transportul seminţelor fãrã documente care sã ateste calitatea şi identitatea acestora, precum şi neasigurarea mãsurilor de protecţie a calitãţii şi a autenticitãţii lor; e) lipsa registrului de intrãri şi ieşiri prevãzut la art. 5 lit. b), ţinerea necorespunzãtoare a evidenţei producerii, intrãrilor, ieşirilor şi stocurilor de seminţe; f) refuzul de a prezenta documentele privind calitatea seminţelor, precum şi evidenţele prevãzute la lit. e), la cererea autoritãţii oficiale de control, împuternicite de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale; g) înscrierea unor date eronate în documentele de atestare a calitãţii seminţelor; h) comercializarea de seminţe fãrã documente care sã ateste calitatea şi starea fitosanitarã corespunzãtoare pentru însãmânţare; i) comercializarea de seminţe care nu corespund normelor în vigoare; j) nerespectarea regulilor şi normelor în vigoare în toate stadiile de producere, prelucrare şi comercializare a seminţelor; k) introducerea în ţarã şi comercializarea de seminţe din terţe ţãri, fãrã avizul de specialitate al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale sau neconforme cu reglementãrile în vigoare. ART. 46 Faptele prevãzute la art. 45 constituie contravenţii în mãsura în care nu intrã sub incidenţa Codului penal. ART. 47 (1) Contravenţiile prevãzute la art. 45 se sancţioneazã cu amendã aplicatã persoanelor fizice sau juridice, dupã caz, astfel: a) cea de la lit. d), cu amendã de la 2.000 lei la 3.000 lei; b) cele de la lit. c), e) şi h), cu amendã de la 3.001 lei la 5.000 lei; c) cele de la lit. a), b) şi i), cu amendã de la 5.001 lei la 8.000 lei; d) cele de la lit. f), g), j) şi k), cu amendã de la 8.001 lei la 12.000 lei. (2) Valoarea amenzilor va fi actualizatã prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de rata inflaţiei. ART. 48 (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 45 şi 47 se fac de cãtre persoanele împuternicite de I.N.C.S. şi de cãtre camerele agricole, prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale. Ministrul agriculturii şi dezvoltãrii rurale poate împuternici şi alte persoane care sã constate contravenţiile şi sã aplice sancţiuni. (2) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 45 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (3) Personalul instituţiilor publice ale administraţiei centrale şi locale va sprijini autoritãţile Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale cu privire la cazurile de încãlcare a prevederilor prezentei legi.
CAP. VII Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 49 Prevederile prezentei legi se aplicã şi soiurilor care sunt înscrise în Registrul soiurilor şi, respectiv, în Catalogul oficial, la data intrãrii în vigoare a prezentei legi. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale va lua mãsuri ca, pentru toate soiurile înscrise în Registrul soiurilor şi în Catalogul oficial, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, sã emitã certificate de înregistrare a soiurilor şi sã stabileascã dreptul de menţinãtor institutelor, staţiunilor agricole, instituţiilor de învãţãmânt superior şi altor amelioratori sau operatori economici, la solicitarea acestora. ART. 50 La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã <>Legea nr. 75/1995, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 362 din 17 decembrie 1997, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28 alin. (1) teza întâi, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
ANEXĂ
DEFINIREA termenilor de specialitate utilizaţi în lege
1. Sãmânţã înseamnã orice material de reproducere sau plantare: seminţe, fructe, material sãditor produs prin orice metode de înmulţire, destinat multiplicãrii ori pentru producţia de consum alimentar sau industrial. Materialul sãditor înseamnã materialul de înmulţire şi plantare compus din: plante, pãrţi ale plantei, inclusiv portaltoii, destinate înmulţirii şi producţiei de plante destinate plantãrii. 2. Soiul înseamnã un grup de plante aparţinând unui taxon botanic de cel mai jos rang cunoscut, care: a) se diferenţiazã clar de cele deja cunoscute prin cel puţin un caracter distinct, precis şi puţin fluctuant, ce poate fi definit şi descris, sau prin mai multe caractere a cãror combinaţie este de naturã sã dea calitatea de nou (distinctivitate); b) este uniform pentru ansamblul caracterelor luate în considerare de reglementãrile în vigoare privind uniformitatea soiurilor, cu excepţia unui numãr foarte redus de forme atipice, ţinând seama de particularitãţile de reproducere (uniformitate); c) este stabil în caracterele sale esenţiale, adicã în urma reproducerii sau multiplicãrii succesive ori la sfârşitul fiecãrui ciclu de reproducere, caracterele esenţiale rãmân aşa cum au fost descrise iniţial (stabilitate); d) este considerat soi şi hibridul cu formele parentale ale acestuia. 3. Soiul protejat înseamnã soiul nou-creat pentru care a fost acordat un brevet de soi. 4. Plantele cuprind plantele agricole şi horticole. 5. Amelioratorul înseamnã: a) persoana fizicã sau juridicã care a creat sau a descoperit şi a dezvoltat un nou soi; b) persoana care a angajat persoana prevãzutã la lit. a) sau care i-a comandat acesteia activitatea de creare ori de descoperire de noi soiuri, dacã contractul prevede cã dreptul de ameliorator aparţine celei dintâi; c) succesorul în drepturi al persoanei prevãzute la lit. a) sau b), dupã caz. 6. Menţinãtorul înseamnã persoana fizicã sau juridicã indicatã în Registrul soiurilor ca responsabilã pentru menţinerea unui soi cu caracteristicile avute la data înscrierii în Registrul soiurilor. Menţinãtorul poate fi amelioratorul soiului sau persoana cãreia amelioratorul i-a transferat acest drept printr-o tranzacţie legalã. 7. Prelucrarea cuprinde cel puţin una dintre urmãtoarele operaţiuni: condiţionarea, incluzând: precurãţarea, uscarea, curãţarea, sortarea, fasonarea, tratarea, dupã caz; formarea loturilor; ambalarea şi etichetarea, precum şi operaţiuni auxiliare ca: depozitarea, pãstrarea şi transportul seminţelor. 8. Comercializarea înseamnã vânzarea, deţinerea în vederea vânzãrii, oferta pentru vânzare şi orice cedare, furnizare sau transfer, în scopul unei exploatãri comerciale a seminţei la terţi, fie cã este sau nu este remuneratã. Nu fac obiectul comercializãrii: a) livrarea de seminţe la organismele oficiale de testare şi inspecţie; b) furnizarea de seminţe la prestatorii de servicii în vederea transformãrii sau condiţionãrii, atât timp cât prestatorul de servicii nu obţine un drept asupra seminţei furnizate astfel; c) furnizarea de seminţe brute, sub anumite condiţii, la prestatorii de servicii, în vederea producerii unor materii prime agricole destinate pentru scopuri industriale, sau de seminţe înmulţite pentru acest scop (procesare), atât timp cât prestatorul de servicii nu obţine un drept nici asupra seminţei furnizate, nici asupra produsului recoltei. 9. Categoriile de seminţe din procesul de producere (multiplicare) sunt definite dupã cum urmeazã: a) sãmânţa amelioratorului înseamnã sãmânţa: - produsã de cãtre sau sub directa responsabilitate a amelioratorului ori a menţinãtorului, folosind selecţia conservativã sau alte metode ştiinţifice specifice; - care este destinatã producerii seminţelor de prebazã; - care satisface cerinţele impuse de reglementãrile în vigoare privind puritatea varietalã pentru seminţele de prebazã; b) sãmânţa de prebazã înseamnã sãmânţa din toate verigile biologice dintre sãmânţa amelioratorului şi sãmânţa de bazã, care: - a fost produsã de sau sub directa responsabilitate a menţinãtorului; - a fost produsã din sãmânţa amelioratorului ori din sãmânţa de prebazã; - este destinatã producerii de sãmânţã de prebazã sau de bazã; - satisface cerinţele impuse de reglementãrile în vigoare specificate pentru seminţele de prebazã; c) sãmânţa de bazã înseamnã sãmânţa: - produsã de cãtre sau sub directa responsabilitate a menţinãtorului; - care a fost produsã din sãmânţa de prebazã; - care este destinatã producerii de sãmânţã certificatã; - care satisface cerinţele impuse de reglementãrile în vigoare specificate pentru seminţele de bazã; d) sãmânţa certificatã înseamnã: - în cazul hibrizilor, sãmânţa produsã în loturi de hibridare din sãmânţã de bazã şi care este destinatã producerii de recoltã pentru consum uman, animal sau pentru industrializare; - în cazul soiurilor, sãmânţa produsã direct din sãmânţã de bazã pentru reînmulţiri sau pentru consum şi care satisface cerinţele impuse de reglementãrile în vigoare specificate pentru seminţele certificate; - la cererea autorului sau a menţinãtorului poate fi obţinutã dintr-o sãmânţã de prebazã; e) sãmânţa comercialã înseamnã sãmânţa care: - are identitate ca specie; - corespunde condiţiilor impuse de reglementãrile Uniunii Europene în vigoare specificate pentru seminţele comerciale; - corespunde, în urma unui examen, condiţiilor de valoare culturalã prevãzute în normele în vigoare; f) sãmânţa standard de legume înseamnã sãmânţa care: - are suficientã identitate şi puritate varietalã; - este destinatã în principal producţiei de consum; - corespunde condiţiilor din normele în vigoare; - este verificatã în postcontrol oficial şi corespunde din punct de vedere al identitãţii şi puritãţii varietale; g) material standard de viţã-de-vie înseamnã materialul vegetativ care: - posedã identitate şi puritate varietalã; - este destinat pentru producerea de plante tinere de viţã-de-vie sau pãrţi de plantã ori pentru producţia de struguri; - corespunde condiţiilor din normele în vigoare; - în urma examinãrii oficiale se constatã cã îndeplineşte condiţiile de mai sus. 10. Înregistrarea operatorilor economici înseamnã operaţiunea de admitere a unei activitãţi pe care un operator economic, persoanã fizicã sau juridicã, doreşte sã o efectueze în cadrul obiectului sãu de activitate, dacã sunt îndeplinite condiţiile tehnice şi organizatorice preliminare desfãşurãrii respectivei activitãţi. 11. Contractul de multiplicare înseamnã contractul de prestare de servicii care prevede condiţiile tehnice şi financiare de realizare a producţiei de seminţe multiplicate, încheiat, în condiţiile legii, între proprietarul seminţelor destinate multiplicãrii sau reprezentantul acestuia şi un agricultor multiplicator. 12. Declaraţia de multiplicare înseamnã cererea persoanelor fizice sau juridice înregistrate pentru producerea de seminţe, adresatã autoritãţii de certificare, în vederea admiterii culturii semincere, destinatã multiplicãrii, pentru inspecţia în câmp. 13. Supravegherea oficialã înseamnã procedura prin care autoritatea competentã urmãreşte şi verificã activitatea specificã a unei persoane fizice sau juridice autorizate de autoritatea respectivã sã desfãşoare o anumitã activitate în numele sãu. 14. Monitorizarea oficialã înseamnã procedura prin care autoritatea competentã, prin inspectorii oficiali, urmãreşte sistematic procesul de implementare şi respectare a legislaţiei în vigoare, pe parcursul activitãţii de producere, prelucrare şi/sau comercializare a seminţelor şi a materialului sãditor, înregistreazã şi comunicã rezultatele cãtre entitãţile direct implicate, în scopul îmbunãtãţirii permanente a calitãţii serviciului prestat. 15. Catalogul oficial înseamnã Catalogul oficial al soiurilor de plante de culturã din România.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email