Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 265 din 22 decembrie 2010 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera Romane si pentru abrogarea art. 4 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei
EMITENT: PARLAMENTUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 872 din 28 decembrie 2010
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
ART. I
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontierã Române, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 351 din 29 iunie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 81/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Poliţia de Frontierã Românã face parte din Ministerul Administraţiei şi Internelor şi este instituţia specializatã a statului care exercitã atribuţiile ce îi revin cu privire la supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat, prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale şi a faptelor specifice criminalitãţii transfrontaliere sãvârşite în zona de competenţã, respectarea regimului juridic al frontierei de stat, paşapoartelor şi strãinilor, asigurarea intereselor statului român pe canalul Sulina situat în afara zonei de frontierã, în zona contiguã şi în zona economicã exclusivã, respectarea ordinii şi liniştii publice în zona de competenţã, în condiţiile legii."
2. La articolul 2, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) zona de competenţã:
1. suprafaţa din teritoriul naţional constituitã din zona de frontierã, suprafaţa şi imobilele porturilor şi aeroporturilor deschise traficului internaţional, canalul Sulina situat în afara zonei de frontierã, apele maritime interioare şi marea teritorialã, precum şi zona contiguã şi zona economicã exclusivã ale României, în care Poliţia de Frontierã Românã îşi îndeplineşte atribuţiile prevãzute de lege;
2. întreaga suprafaţã a teritoriului naţional, numai pentru îndeplinirea atribuţiilor privind prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale;".
3. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Poliţia de Frontierã Românã se organizeazã la nivelul judeţelor care, potrivit organizãrii administrative a teritoriului României, au ca limitã frontiera de stat şi/sau litoralul Mãrii Negre. În judeţele din interiorul ţãrii, în care funcţioneazã aeroporturi sau porturi deschise traficului internaţional de persoane şi mãrfuri, Poliţia de Frontierã Românã se organizeazã la nivelul punctelor de trecere a frontierei de stat."
4. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Poliţia de Frontierã Românã are urmãtoarea structurã organizatoricã:
a) Inspectoratul General al Poliţiei de Frontierã;
b) inspectorate judeţene ale poliţiei de frontierã, la frontiera externã, astfel cum este definitã la <>art. 1 lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 243/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) servicii teritoriale ale poliţiei de frontierã, corespondente cu fiecare stat vecin, la frontiera internã, astfel cum este definitã la <>art. 1 lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 243/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) sectoare ale poliţiei de frontierã;
e) puncte ale poliţiei de frontierã;
f) instituţii de învãţãmânt pentru pregãtirea şi specializarea personalului;
g) centre, birouri şi puncte de contact;
h) alte unitãţi."
5. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) La nivel teritorial, Poliţia de Frontierã Românã organizeazã inspectorate judeţene, servicii teritoriale, sectoare şi alte unitãţi ale poliţiei de frontierã; în punctele de trecere a frontierei de stat se organizeazã şi funcţioneazã puncte ale poliţiei de frontierã.
(2) În judeţele care au ca limitã frontiera externã se organizeazã şi funcţioneazã, ca unitãţi cu personalitate juridicã, inspectorate judeţene ale poliţiei de frontierã. La frontiera internã se organizeazã servicii teritoriale ale poliţiei de frontierã, corespondente cu fiecare stat vecin.
(3) În cadrul inspectoratelor judeţene se organizeazã şi funcţioneazã, la nivel teritorial, sectoare ale poliţiei de frontierã.
(4) La frontiera pe apã şi la ţãrmul Mãrii Negre, în cadrul sectoarelor poliţiei de frontierã se organizeazã şi funcţioneazã componenta navalã a Poliţiei de Frontierã Române.
(5) Inspectoratele judeţene ale poliţiei de frontierã şi sectoarele poliţiei de frontierã sunt conduse de un şef, ajutat de adjuncţi.
(6) Şefii inspectoratelor judeţene ale poliţiei de frontierã sunt numiţi şi eliberaţi din funcţie prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, la propunerea inspectorului general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontierã, cu avizul consultativ al prefectului.
(7) Adjuncţii şefilor inspectoratelor judeţene ale poliţiei de frontierã sunt numiţi şi eliberaţi din funcţie de inspectorul general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontierã, la propunerea şefilor inspectoratelor judeţene ale poliţiei de frontierã, în condiţiile legii.
(8) Şefii sectoarelor poliţiei de frontierã, adjuncţii acestora, precum şi şefii punctelor poliţiei de frontierã rutiere, feroviare şi portuare sunt numiţi şi eliberaţi din funcţie de şefii inspectoratelor judeţene ale poliţiei de frontierã, în condiţiile legii.
(9) Şefii serviciilor teritoriale sunt numiţi şi eliberaţi din funcţie de inspectorul general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontierã, în condiţiile legii.
(10) Şefii punctelor poliţiei de frontierã aeroportuare, şefii centrelor, birourilor, punctelor de contact şi directorii instituţiilor de învãţãmânt pentru pregãtirea şi specializarea personalului sunt numiţi şi eliberaţi din funcţie de inspectorul general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontierã, în condiţiile legii.
(11) Adjuncţii directorilor instituţiilor de învãţãmânt pentru pregãtirea şi specializarea personalului sunt numiţi şi eliberaţi din funcţie de inspectorul general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontierã, la propunerea directorilor instituţiilor de învãţãmânt pentru pregãtirea şi specializarea personalului."
6. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Inspectoratele judeţene ale poliţiei de frontierã au la nivel teritorial ca structuri de execuţie sectoare care au competenţã teritorialã limitatã.
(2) Locul de dispunere şi zona de competenţã teritorialã ale sectorului se stabilesc prin dispoziţie a inspectorului general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontierã.
(3) Sectorul se organizeazã pe compartimente, ture şi echipaje, conform specificului activitãţilor, potrivit dispoziţiei inspectorului general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontierã."
7. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) În zona de competenţã, la frontiera externã, Poliţia de Frontierã Românã are urmãtoarele atribuţii generale:
a) executã supravegherea şi controlul la trecerea frontierei de stat a României, previne şi combate migraţia ilegalã şi criminalitatea transfrontalierã în zona de competenţã, precum şi orice altã încãlcare a regimului juridic al frontierei de stat;
b) apãrã viaţa, integritatea corporalã şi libertatea persoanelor, proprietatea publicã şi privatã, celelalte drepturi şi interese legitime ale cetãţenilor şi comunitãţii;
c) realizeazã controlul documentelor pentru trecerea frontierei de stat în punctele de trecere deschise traficului internaţional, la intrarea în şi la ieşirea din zonele libere, în punctele de mic trafic şi treceri simplificate sau în alte locuri, dupã caz, potrivit legii;
d) asigurã derularea fluentã, corectã şi civilizatã a traficului de cãlãtori şi mãrfuri prin punctele de trecere a frontierei de stat, împreunã cu celelalte autoritãţi care au, potrivit legii, competenţe de control privind trecerea frontierei de stat;
e) asigurã controlul trecerii peste frontiera de stat, în condiţiile legii, a armelor, muniţiilor, armelor de panoplie şi de autoapãrare, muniţiilor aferente acestora, substanţelor explozive şi a dispozitivelor încãrcate cu substanţe toxice ori radioactive;
f) supravegheazã, prin observare directã permanentã, spaţiul aerian adiacent frontierei de stat şi mãrii teritoriale;
g) asigurã aplicarea prevederilor tratatelor, acordurilor, convenţiilor şi protocoalelor cu privire la frontiera de stat şi la controlul trecerii frontierei, încheiate de România cu statele vecine, cu alte state, cu organizaţii internaţionale sau regionale;
h) asigurã supravegherea şi controlul semnelor de frontierã;
i) organizeazã şi realizeazã cooperarea, în domeniile specifice de activitate, cu organele similare ale statelor vecine, ale altor state sau comunitãţi de state, conform înţelegerilor bisau multilaterale la care România este parte;
j) organizeazã acţiuni pentru descoperirea şi identificarea persoanelor care au încãlcat sau despre care se deţin date cã intenţioneazã sã încalce normele regimului juridic al frontierei de stat, precum şi alte prevederi legale stabilite în competenţã;
k) culege, stocheazã, prelucreazã, valorificã şi face schimb de date şi informaţii, în condiţiile stabilite de lege pentru Poliţia Românã, în scopul exercitãrii atribuţiilor legale, cu autoritãţile publice interesate, pe bazã de protocol, şi cu organisme similare din alte state, pe baza înţelegerilor la care România este parte;
l) constatã contravenţiile şi aplicã sancţiunile contravenţionale, potrivit legii;
m) coordoneazã activitãţile personalului celorlalte instituţii sau ale operatorilor economici care, potrivit legii, îşi desfãşoarã activitatea în punctul de trecere a frontierei de stat, în legãturã cu trecerea frontierei de stat, şi urmãreşte respectarea legii de cãtre întregul personal din punctul de trecere;
n) asigurã menţinerea ordinii şi liniştii publice în punctele de trecere a frontierei de stat, iar la solicitarea altor autoritãţi ale statului participã la astfel de acţiuni în localitãţile din zona de frontierã;
o) participã, împreunã cu alte formaţiuni ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, în colaborare cu trupe ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, cu unitãţi de protecţie civilã şi cu alte autoritãţi prevãzute de lege, la activitãţile de salvare şi evacuare a persoanelor şi bunurilor periclitate de incendii, explozii, avarii, accidente, calamitãţi naturale şi catastrofe, precum şi de limitare şi înlãturare a urmãrilor provocate de astfel de evenimente;
p) participã, împreunã cu autoritãţile teritoriale pentru protecţia mediului şi cu organele de frontierã ale statelor vecine, dupã caz, la luarea mãsurilor necesare pentru prevenirea riscurilor ecologice şi a producerii daunelor, precum şi, în caz de accidente care afecteazã factorii de mediu, la eliminarea efectelor acestora;
r) efectueazã, prin laboratoarele şi specialiştii proprii acreditaţi la nivelul Poliţiei de Frontierã Române, constatãri tehnico-ştiinţifice dispuse conform normelor legale în vigoare;
s) organizeazã şi coordoneazã, prin Punctul Naţional de Contact Frontex din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei de Frontierã, activitãţi sub egida Agenţiei Europene pentru Gestionarea Cooperãrii Operative la Frontierele Externe ale Statelor Membre ale Uniunii Europene, denumitã în continuare Agenţia Frontex, pe teritoriul României, conform Regulamentului (CE) nr. 2.007/2004 al Consiliului din 26 octombrie 2004 de instituire a Agenţiei Europene pentru Gestionarea Cooperãrii Operative la Frontierele Externe ale Statelor Membre ale Uniunii Europene;
t) participã cu poliţişti de frontierã şi cu echipamente tehnice puse la dispoziţia Agenţiei Frontex în operaţiunile/proiectele comune organizate de cãtre Agenţia Frontex, pentru securizarea frontierelor externe ale Uniunii Europene;
u) desfãşoarã activitãţi pentru constatarea faptelor penale şi, prin organele de cercetare penalã ale poliţiei judiciare din cadrul Poliţiei de Frontierã Române, efectueazã cercetãri în legãturã cu acestea, conform legii;
v) exercitã orice alte atribuţii stabilite prin lege.
(2) În zona de competenţã pe apã, la frontiera externã, Poliţia de Frontierã Românã are urmãtoarele atribuţii specifice:
a) supravegheazã şi asigurã respectarea drepturilor statului român în apele din zona de competenţã;
b) previne şi combate pirateria, acţiunile teroriste şi faptele circumscrise crimei organizate în apele aflate sub jurisdicţia statului român;
c) executã, direct sau împreunã cu autoritatea vamalã, controlul navelor şi al ambarcaţiunilor despre care se deţin date şi informaţii cã desfãşoarã activitãţi ilegale în zona de competenţã ori sunt surprinse desfãşurând asemenea activitãţi;
d) executã controlul navelor şi al ambarcaţiunilor, împreunã cu unitãţile teritoriale pentru protecţia mediului, în caz de evacuare a apelor uzate în emisar sau în caz de producere a unei poluãri accidentale;
e) participã la supravegherea, controlul şi asigurarea protecţiei şi conservãrii fondului cinegetic şi piscicol natural, prin prevenirea şi combaterea vânatului şi pescuitului ilegal, precum şi a exploatãrii ilegale a altor resurse biologice şi nebiologice din apele aflate în zona de competenţã;
f) cautã navele aflate în pericol în apele din zona de competenţã şi în marea liberã şi participã la salvarea echipajelor acestora în caz de necesitate, iar la solicitare desfãşoarã acţiuni de salvare a navelor şi a încãrcãturii lor, conform dreptului maritim internaţional;
g) executã supravegherea şi participã la controlul pentru respectarea normelor privind ordinea şi siguranţa navigaţiei în apele din zona de competenţã şi în porturi, în colaborare cu organele zonale ale cãpitãniilor de port;
h) interzice, direct sau cu participarea, la cerere, a unitãţilor de nave ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, accesul navelor strãine în anumite zone, sectoare sau raioane ale mãrii teritoriale şi cãilor navigabile fluviale aflate sub jurisdicţia statului român, prin suspendarea temporarã a dreptului de trecere inofensivã, conform legii;
i) asigurã protecţia şi participã la apãrarea obiectivelor de importanţã deosebitã aflate în apele din zona de competenţã, în colaborare cu unitãţile de nave ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, cu alte forţe, în conformitate cu planurile aprobate din timp.
(3) În zona de competenţã la frontiera internã, Poliţia de Frontierã Românã are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã cooperarea transfrontalierã şi schimbul de date şi informaţii cu structurile similare din statele vecine, conform acordurilor de frontierã, şi deruleazã acţiuni ce au ca scop asigurarea respectãrii acordurilor/tratatelor de frontierã;
b) coordoneazã misiunile derulate pe linia supravegherii şi controlului frontierelor, la un nivel specializat, în cazul în care România decide reintroducerea controalelor la frontierele interne, conform normelor prevãzute în Regulamentul (CE) nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 de instituire a unui Cod comunitar privind regimul de trecere a frontierelor de cãtre persoane (Codul frontierelor Schengen);
c) coordoneazã şi asigurã aplicarea prevederilor documentelor bilaterale încheiate cu statele vecine pe linia marcãrii liniei de frontierã, protecţiei, întreţinerii şi reconstituirii culoarului şi semnelor de frontierã;
d) centralizeazã, la nivel teritorial, datele statistice privind migraţia ilegalã şi coordoneazã, cu celelalte structuri în domeniu, activitãţile desfãşurate pe aceastã linie;
e) asigurã, potrivit cadrului legal privind cooperarea poliţieneascã internaţionalã, efectuarea schimbului operativ de date şi informaţii în domeniul transfrontalier prin centrele, birourile şi punctele comune de contact constituite în baza tratatelor internaţionale;
f) participã cu poliţişti de frontierã în cadrul operaţiunilor/ proiectelor comune organizate de cãtre Agenţia Frontex."
8. Articolul 22 se abrogã.
9. La articolul 23, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Ministrul administraţiei şi internelor, cu avizul procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, desemneazã poliţişti de frontierã care au calitatea de organe de cercetare penalã ale poliţiei judiciare, în condiţiile legii."
10. La articolul 24, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) În punctele de trecere a frontierei de stat, în apele de frontierã de la frontiera externã, pe canalul Sulina şi braţul Tulcea, în apele maritime interioare, marea teritorialã, în zona contiguã şi în zona economicã exclusivã, organele de cercetare penalã ale poliţiei judiciare din cadrul Poliţiei de Frontierã Române efectueazã urmãrirea penalã pentru orice infracţiune de frontierã, care nu este datã în mod obligatoriu, prin lege, în competenţa altor organe de urmãrire penalã.
...............................................................................................
(3) Atunci când anumite acte de urmãrire penalã în cazul infracţiunilor de frontierã trebuie sã fie efectuate în afara razei teritoriale în care se face urmãrirea, prin excepţie de la prevederile alin. (1), organele de cercetare penalã ale poliţiei judiciare din cadrul Poliţiei de Frontierã Române pot sã efectueze ele însele aceste acte pe întregul teritoriu naţional."
ART. II
La articolul 4, alineatul (4) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 243/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se abrogã.
ART. III
Prevederile prezentei legi intrã în vigoare la data eliminãrii controalelor la frontierele interne, stabilitã prin decizie a Consiliului Uniunii Europene, cu excepţia prevederilor art. I pct. 2 cu referire la art. 2 lit. a) pct. 2, ale art. I pct. 5 cu referire la art. 12 alin. (8), (10) şi (11), ale art. I pct. 7 cu referire la art. 21 alin. (1) lit. s) şi t) şi ale art. I pct. 9 cu referire la art. 23 alin. (1).
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANÃ
Bucureşti, 22 decembrie 2010.
Nr. 265.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: