Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 260 din 19 iulie 2007  privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 260 din 19 iulie 2007 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 506 din 27 iulie 2007

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta lege stabileşte regimul juridic al documentelor în formã electronicã ce conţin date privind operaţiunile economice de schimb sau vânzare de bunuri sau servicii între persoane care emit şi primesc facturi, bonuri fiscale sau chitanţe în formã electronicã.
(2) Facturile, bonurile fiscale şi chitanţele în formã electronicã constituie documente justificative în înţelesul <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã.
(3) Prezenta lege se aplicã persoanelor stabilite în România, în înţelesul prevederilor titlului VI din <>Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi care desfãşoarã activitãţi economice pe teritoriul României.
ART. 2
Prezenta lege se completeazã cu dispoziţiile legale privind încheierea, validitatea şi efectele actelor juridice, precum şi cu cele prevãzute de <>Legea nr. 571/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi de celelalte acte normative în vigoare.
ART. 3
Nicio dispoziţie a prezentei legi nu poate fi interpretatã în sensul limitãrii autonomiei de voinţã şi a libertãţii contractuale a pãrţilor.
ART. 4
În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) emiterea facturilor în formã electronicã - operaţiunea de întocmire, semnare electronicã şi marcare temporalã a facturilor în formã electronicã utilizând un sistem informatic omologat;
b) semnãturã electronicã - semnãtura electronicã extinsã, bazatã pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, în înţelesul <>Legii nr. 455/2001 privind semnãtura electronicã;
c) marcã temporalã - marca temporalã în înţelesul <>Legii nr. 451/2004 privind marca temporalã;
d) facturã în formã electronicã - documentul în formã electronicã ce caracterizeazã în mod unic şi neechivoc schimbul sau vânzarea de bunuri sau servicii, semnat cu semnãturã electronicã şi purtând marca temporalã, care conţine datele cuprinse în formularul facturii şi care este înregistrat pe medii compatibile cu prelucrarea automatã a datelor;
e) pachet de facturi în formã electronicã - douã sau mai multe facturi în formã electronicã, emise la momente de timp diferite şi transmise cãtre acelaşi beneficiar la acelaşi moment de timp;
f) lot de facturi în formã electronicã - douã sau mai multe facturi în formã electronicã, emise la momente de timp diferite şi transmise cãtre beneficiari diferiţi la acelaşi moment de timp;
g) bon fiscal în formã electronicã - documentul financiar-fiscal care întruneşte toate condiţiile impuse de prevederile legale în materie referitoare la conţinut, emis de echipamentele electronice de marcat, care conţine date înregistrate pe medii compatibile cu prelucrarea automatã a datelor, semnat cu semnãturã electronicã şi purtând marca temporalã;
h) chitanţã în formã electronicã - documentul financiar-fiscal care întruneşte toate condiţiile impuse de prevederile legale în materie referitoare la conţinut şi formã, înregistrat pe medii compatibile cu prelucrarea automatã a datelor, semnat cu semnãturã electronicã şi purtând marca temporalã;
i) furnizor de servicii de facturare electronicã - persoana fizicã sau juridicã care emite, transmite sau converteşte facturi, bonuri sau chitanţe în formã electronicã, în nume propriu sau în numele unor terţi.

CAP. II
Factura în formã electronicã

ART. 5
Persoana fizicã sau juridicã ce emite facturi, denumitã în continuare emitent, poate sã opteze pentru emiterea facturilor în formã electronicã, cu condiţia garantãrii autenticitãţii, originii şi integritãţii conţinutului, conform condiţiilor prevãzute de prezenta lege.
ART. 6
Facturile şi chitanţele în formã electronicã emise fãrã îndeplinirea condiţiilor prevãzute de prezenta lege nu au calitatea de document justificativ, în înţelesul prevederilor <>Legii nr. 82/1991 , republicatã.

SECŢIUNEA 1
Emiterea facturilor

ART. 7
(1) Emiterea tuturor facturilor de cãtre o persoanã fizicã sau juridicã se face exclusiv în una dintre urmãtoarele douã modalitãţi, la alegerea exclusivã a emitentului: în formã electronicã sau pe suport de hârtie.
(2) Emitentul poate opta pentru schimbarea modalitãţii de emitere, cu notificarea Ministerului Economiei şi Finanţelor.
ART. 8
Emitentul facturii în formã electronicã rãspunde pentru legalitatea, autenticitatea, originea şi integritatea conţinutului.
ART. 9
(1) Factura în formã electronicã respectã formatul şi conţinutul stabilite de actele normative speciale şi va conţine marca temporalã care certificã momentul emiterii şi semnãtura electronicã a emitentului facturii.
(2) Certificatul aferent semnãturii electronice a emitentului facturii în formã electronicã va conţine informaţii privind identificatorul fiscal şi numãrul notificãrii înregistrate la Ministerul Economiei şi Finanţelor.
ART. 10
Emitentul este obligat sã ţinã evidenţa facturilor electronice emise într-un registru electronic de evidenţã a facturilor în formã electronicã şi sã menţioneze existenţa unui exemplar pe suport de hârtie, dacã este cazul. Operarea în acest registru se realizeazã conform regulilor de operare a registrelor similare pe suport de hârtie, completate cu normele metodologice emise de Ministerul Economiei şi Finanţelor în termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei legi.

SECŢIUNEA a 2-a
Transmiterea facturilor

ART. 11
(1) Transmiterea facturilor emise în formã electronicã se face în una dintre urmãtoarele douã modalitãţi: prin mijloace electronice, în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 571/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau pe suport de hârtie.
(2) Transmiterea unei facturi în formã electronicã se poate face individual, în pachete sau în loturi.

SECŢIUNEA a 3-a
Anularea facturilor

ART. 12
(1) Emitentul facturii în formã electronicã şi beneficiarul acesteia încheie un act juridic prin care se specificã anularea de comun acord a facturii sau a facturilor respective şi care conţine:
a) seria şi numãrul fiecãrei facturi anulate;
b) data emiterii fiecãrei facturi anulate;
c) data transmiterii fiecãrei facturi anulate;
d) data anulãrii;
e) semnãtura olografã a pãrţilor şi ştampila, unde este cazul.
(2) Actul juridic se întocmeşte în 3 exemplare, din care un exemplar rãmâne emitentului, unul beneficiarului, iar al treilea este pãstrat de cãtre persoana abilitatã sã opereze anularea facturii electronice.
(3) Atât emitentul, cât şi beneficiarul opereazã modificarea în documentele care au avut la bazã facturile respective, precum şi în Registrul electronic de evidenţã a facturilor în formã electronicã. Emitentul anuleazã factura, specificând aceastã operaţiune prin marcarea facturii în formã electronicã ca fiind anulatã, ataşând semnãtura electronicã şi marca temporalã corespunzãtoare momentului anulãrii, astfel încât anularea sã fie evidenţiatã la vizualizarea facturii în formã electronicã.
(4) Emitentul este obligat sã notifice Ministerului Economiei şi Finanţelor anularea facturii în formã electronicã, menţionând datele de identificare a fiecãrei facturi anulate şi data la care a fost întocmit documentul prin care s-a convenit anularea.
(5) Prevederile prezentei secţiuni se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 571/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, privind corectarea facturilor.

CAP. III
Condiţiile pe care trebuie sã le îndeplineascã persoanele care emit facturi în formã electronicã

ART. 13
Emitentul facturii în formã electronicã trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã utilizeze un sistem informatic omologat de Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, în condiţiile cap. VIII;
b) sã dispunã de mijloace tehnice şi umane corespunzãtoare pentru garantarea securitãţii, fiabilitãţii şi continuitãţii serviciilor de prelucrare a datelor în formã electronicã;
c) sã foloseascã personal cu cunoştinţe de specialitate în domeniul tehnologiei semnãturii electronice şi cu o practicã suficientã în ceea ce priveşte procedurile de securitate corespunzãtoare;
d) sã fie în mãsurã sã gestioneze şi sã arhiveze toate informaţiile privind fiecare facturã în formã electronicã emisã, pe perioada de timp stabilitã prin normele legale în vigoare;
e) sã utilizeze sisteme omologate pentru arhivarea de facturi în formã electronicã în conformitate cu prevederile Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formã electronicã. Pe durata arhivãrii, persoanele care au responsabilitatea arhivãrii vor lua mãsuri ca orice facturã în formã electronicã sã poatã fi accesatã numai de cãtre emitent, beneficiar sau organele abilitate prin lege. Arhivarea facturilor în formã electronicã se poate face şi de alte persoane decât emitentul acestora, în condiţiile în care acestea sunt autorizate în acest sens şi îndeplinesc condiţiile tehnice şi de personal prevãzute la lit. b) şi c).
ART. 14
(1) Emitentul facturii în formã electronicã este obligat sã notifice Autoritãţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei orice modificare a sistemului informatic cu funcţii omologate pentru emiterea facturilor în formã electronicã. Orice astfel de modificare este notificatã cu cel puţin 45 de zile înainte de data punerii în funcţiune.
(2) Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei avizeazã modificãrile aduse în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrãrii notificãrii.
ART. 15. - Emitentul facturii în formã electronicã are obligaţia de a notifica Ministerului Economiei şi Finanţelor în termen de 24 de ore orice modificare survenitã în legãturã cu datele de identificare.
ART. 16
Ministerul Economiei şi Finanţelor verificã respectarea condiţiilor prevãzute pentru emiterea facturilor în formã electronicã şi aplicarea dispoziţiilor prezentei legi.

CAP. IV
Externalizarea serviciilor de emitere, transmitere şi arhivare a facturilor în formã electronicã

ART. 17
(1) Activitãţile de emitere, transmitere a facturilor în formã electronicã, precum şi cele de arhivare a facturilor în formã electronicã pot fi realizate şi de cãtre alte persoane decât emitentul de drept al facturii în formã electronicã, în urmãtoarele condiţii:
a) sã îndeplineascã condiţiile prevãzute la art. 13;
b) sã existe un contract valabil încheiat între emitentul de drept al facturii în formã electronicã şi un furnizor de servicii de emitere a facturilor în formã electronicã.
(2) Certificatul aferent semnãturii electronice a persoanelor care presteazã servicii de emitere, transmitere sau arhivare a facturilor în formã electronicã va conţine informaţii privind calitatea de furnizor de servicii şi datele sale de identificare.
ART. 18
(1) Furnizorii de servicii de emitere a facturilor în formã electronicã pot sã presteze servicii de conversie a unei facturi deja emise pe suport de hârtie în facturã în formã electronicã, la cererea beneficiarului.
(2) Conversia se poate realiza numai dupã factura în original.
Factura în formã electronicã rezultatã dobândeşte calitatea de document justificativ numai dupã înscrierea precizãrii: "prezenta facturã este conformã cu originalul emis iniţial pe suport de hârtie având seria .... nr. .... din data de ...., emisã de ....." şi ataşarea semnãturii electronice a furnizorului de servicii de emitere a facturilor în formã electronicã, precum şi a mãrcii temporale certificând momentul conversiei, atât în cazul facturilor individuale, cât şi în cazul în care conversia se face pentru un pachet sau lot de facturi.

CAP. V
Chitanţa în formã electronicã

ART. 19
(1) Chitanţa în formã electronicã respectã condiţiile privind formatul şi conţinutul obligatorii stabilite de actele normative în vigoare şi conţine marca temporalã şi semnãtura electronicã a emitentului chitanţei.
(2) Certificatul aferent semnãturii electronice a emitentului chitanţei va conţine informaţii privind identificatorul fiscal şi numãrul notificãrii înregistrate la Ministerul Economiei şi Finanţelor.
ART. 20
Prevederile privind emiterea, transmiterea, stocarea, arhivarea, conversia şi utilizarea facturilor prevãzute în prezenta lege sunt aplicabile şi chitanţelor în formã electronicã, cu excepţia acelor prevederi care din punct de vedere financiar-fiscal nu le sunt aplicabile.

CAP. VI
Regimul documentelor în formã electronicã aferente tranzacţiilor înregistrate prin intermediul caselor de marcat şi terminalelor automate bancare (bancomat)

ART. 21
Bonurile fiscale şi bonurile emise de casele de marcat şi de bancomatele bancare, în formã electronicã, stocate la emitent, au acelaşi regim juridic ca şi cele emise pe hârtie.
ART. 22
(1) Persoanele care au obligaţia de a emite bonuri prin intermediul caselor de marcat sau al terminalelor automate bancare (bancomat) pot pãstra în formã electronicã documentul generat în formã electronicã în urmãtoarele condiţii:
a) sã îndeplineascã cerinţele privind asigurarea conformitãţii informaţiilor înregistrate în formã electronicã cu cele înscrise pe documentul pe hârtie;
b) sã arhiveze şi sã asigure accesul la bonurile emise în formã electronicã.
(2) Ministerul Economiei şi Finanţelor va stabili condiţiile specifice de emitere a documentelor prevãzute la art. 21.
(3) Ministerul Economiei şi Finanţelor autorizeazã persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la alin. (1) sã pãstreze în formã electronicã bonurile emise de casele de marcat/bancomat.
(4) Condiţiile de autorizare vor fi stabilite prin norme metodologice emise de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei legi.
ART. 23
Termenul de arhivare al bonurilor fiscale şi al bonurilor emise de casele de marcat de cãtre bancomatele bancare, în formã electronicã, va fi acelaşi cu cel prevãzut pentru cele emise pe suport de hârtie.

CAP. VII
Registrul electronic al persoanelor care emit facturi, chitanţe şi bonuri fiscale în formã electronicã

ART. 24
(1) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi se înfiinţeazã Registrul electronic al persoanelor care emit facturi, chitanţe şi bonuri fiscale în formã electronicã, constituit şi actualizat de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
(2) Procedura de înscriere în registru şi documentaţia necesarã se stabilesc prin normele metodologice elaborate de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei legi.
ART. 25
Registrul este public, disponibil on-line, şi se actualizeazã permanent. Condiţiile de acces la informaţiile pe care le conţine, informaţiile care pot fi oferite solicitanţilor şi modul de actualizare a registrului se stabilesc prin normele metodologice elaborate de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei legi.

CAP. VIII
Omologarea sistemelor informatice

ART. 26
(1) Sistemele informatice destinate operaţiunilor de emitere a facturilor în formã electronicã pot fi utilizate numai dacã sunt omologate în prealabil de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
(2) Conformitatea acestor sisteme informatice cu normele de securizare a informaţiei prelucrate sau arhivate, precum şi cu prevederile prezentei legi se verificã de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, cu respectarea principiilor standardizãrii şi interoperabilitãţii.
(3) În urma îndeplinirii porcedurii de verificare a sistemului informatic, Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei emite certificatul de omologare a sistemului informatic. Certificatul poate fi retras în cazul în care Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei constatã cã sistemul informatic nu mai îndeplineşte criteriile prevãzute în normele de asigurare a informaţiei prelucrate sau arhivate. Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei are obligaţia de a comunica Ministerului Economiei şi Finanţelor retragerea acestui certificat în termen de 15 zile.
(4) Procedura de verificare şi omologare a sistemelor informatice se stabileşte prin decizie a preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, cu consultarea reprezentanţilor organismelor din domeniul profesiei contabile şi a Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(5) Efectuarea verificãrii prevãzute la alin. (2) se realizeazã numai dupã plata de cãtre solicitant cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei a unui tarif de omologare al cãrui cuantum va fi stabilit prin decizie a preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
(6) Tariful de omologare constituie venit propriu al Autoritãţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.

CAP. IX
Contravenţii şi sancţiuni

ART. 27
Constituie contravenţie fapta persoanei fizice sau juridice care:
a) omite sã opereze în Registrul electronic de evidenţã a facturilor în formã electronicã sau opereazã cu nerespectarea prevederilor prezentei legi;
b) omite sã efectueze notificarea prevãzutã la art. 12 alin. (4);
c) omite sau întârzie sã efectueze notificarea prevãzutã la art. 15;
d) pune în funcţiune modificãrile aduse sistemului informatic cu funcţii omologate pentru emiterea facturilor în formã electronicã fãrã avizul prevãzut la art. 14 alin. (2).
ART. 28
Contravenţiile prevãzute la art. 27 se sancţioneazã cu amendã de la 500 lei la 5.000 lei.
ART. 29
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor sunt de competenţa personalului anume împuternicit în acest sens din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(2) Pentru constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 27 lit. d), Ministerul Economiei şi Finanţelor poate solicita Autoritãţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei efectuarea de verificãri.

CAP. X
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 30
(1) În termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi, Autoritatea Naţionalã pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei va elabora reglementãrile referitoare la normele de performanţã şi securitate cu privire la sistemele informatice utilizate de persoanele care emit, transmit sau arhiveazã facturi, chitanţe şi bonuri fiscale în formã electronicã.
(2) Cheltuielile înregistrate de persoanele care emit, transmit sau arhiveazã facturi, chitanţe şi bonuri fiscale în formã electronicã, cheltuielile efectuate cu investiţiile pentru dotãri şi alte utilitãţi necesare desfãşurãrii acestei activitãţi sunt amortizabile pe o perioadã de 5 ani de la prima înregistrare ca utilizator de facturã în formã electronicã.
(3) Cheltuielile înregistrate de persoanele care emit facturi, chitanţe şi bonuri fiscale în formã electronicã privind investiţiile legate de modificarea şi perfecţionarea sistemelor informatice utilizate în activitatea de facturare electronicã sunt amortizabile pe o perioadã de 3 ani, începând cu data iniţierii investiţiei, probatã cu hotãrârea administratorului, respectiv a consiliului de administraţie al persoanei care iniţiazã cheltuiala, iar în cazul persoanelor fizice, prin declaraţie pe propria rãspundere.
ART. 31
Dispoziţiile prezentei legi se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 82/1991 , republicatã, ale <>Legii nr. 455/2001 , ale <>Legii nr. 451/2004 şi ale <>Legii nr. 571/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 32
Prezenta lege intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2008.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 19 iulie 2007.
Nr. 260.

------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016