Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 260 din 19 decembrie 2017  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 260 din 19 decembrie 2017 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1017 din 21 decembrie 2017
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Ordonanţa Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 413 din 30 august 2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 167/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Titlul ordonanţei se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ORDONANŢĂ
    privind inspecţia tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România"

    2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Prezenta ordonanţă stabileşte cadrul general de organizare şi funcţionare a sistemului de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România.
    (2) Cerinţele specifice privind organizarea şi funcţionarea sistemului de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România, precum şi metodologia de efectuare a inspecţiei tehnice periodice se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor pentru aprobarea Reglementărilor privind inspecţia tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România - RNTR 1 şi se actualizează ori de câte ori este nevoie.
    (3) În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) vehicul - orice autovehicul care nu circulă pe şine sau remorca sa;
    b) autovehicul - orice vehicul cu motor cu roţi care se deplasează prin propriile mijloace;
    c) remorcă - orice vehicul cu roţi şi fără autopropulsie, conceput şi fabricat pentru a fi tractat de un autovehicul;
    d) semiremorcă - orice remorcă concepută pentru a fi cuplată la un autovehicul astfel încât o parte a sa se sprijină pe autovehicul şi o parte substanţială din masa ei şi masa încărcăturii sale este susţinută de acesta;
    e) vehicul cu două sau trei roţi - orice vehicul cu motor pe două roţi, cu sau fără ataş, şi orice mototriciclu sau cvadriciclu;
    f) vehicul înmatriculat într-un stat membru - orice vehicul înmatriculat sau pus în circulaţie într-un stat membru al Uniunii Europene;
    g) vehicul de interes istoric - orice vehicul care este considerat ca atare de Regia Autonomă «Registrul Auto Român» şi care îndeplineşte toate condiţiile următoare:
    (i) a fost fabricat sau înmatriculat pentru prima dată în urmă cu cel puţin 30 de ani;
    (ii) tipul său specific, astfel cum este definit în legislaţia Uniunii Europene sau în legislaţia naţională relevantă, după caz, nu se mai află în fabricaţie;
    (iii) este bine întreţinut şi menţinut în starea sa iniţială şi nu a suferit nicio modificare substanţială a caracteristicilor tehnice ale componentelor sale principale;
    h) deţinător al certificatului de înmatriculare/înregistrare - persoana juridică sau fizică pe al cărei nume este înmatriculat/ înregistrat vehiculul;
    i) inspecţie tehnică periodică - o inspecţie concepută şi efectuată pentru a garanta că un vehicul poate fi folosit în condiţii de siguranţă pe drumurile publice şi că respectă caracteristicile de siguranţă şi de mediu obligatorii;
    j) omologare - procedura prin care autoritatea de omologare a unui stat membru al Uniunii Europene certifică faptul că un vehicul respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice relevante din legislaţia aplicabilă a Uniunii Europene şi/sau legislaţia naţională aplicabilă, după caz;
    k) deficienţe - defecţiuni tehnice şi alte neconformităţi constatate în timpul unei inspecţii tehnice periodice;
    l) certificat de inspecţie tehnică periodică - un raport al inspecţiei tehnice periodice eliberat de autoritatea competentă sau de o staţie de inspecţie tehnică periodică, care conţine rezultatul inspecţiei tehnice periodice;
    m) inspector tehnic - o persoană atestată de un stat membru sau de autoritatea competentă a acestuia să efectueze inspecţii tehnice periodice într-o staţie de inspecţie tehnică periodică sau, după caz, în numele unei autorităţi competente;
    n) autoritate competentă - o autoritate sau un organism public căruia un stat membru i-a acordat responsabilitatea administrării sistemului de inspecţie tehnică periodică, inclusiv, dacă este cazul, a efectuării inspecţiilor tehnice periodice;
    o) staţie de inspecţie tehnică periodică - organism sau entitate publică ori privată, autorizată de un stat membru să efectueze inspecţii tehnice periodice în respectivul stat membru;
    p) organism de supraveghere - organismul desemnat de un stat membru, responsabil de supravegherea staţiilor de inspecţie tehnică periodică."

    3. La articolul 2, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    (1) Vehiculele înmatriculate sau înregistrate în România pot fi menţinute în circulaţie numai dacă se face dovada respectării cerinţelor tehnice specifice stabilite prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2), prin efectuarea inspecţiilor tehnice periodice.
    (2) Obligaţia efectuării inspecţiilor tehnice periodice, precum şi a respectării periodicităţii acestora, în funcţie de categoria de vehicul, revine deţinătorului certificatului de înmatriculare/ înregistrare."

    4. La articolul 2 alineatul (3), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune, la 2 ani, respectiv la un an în cazul autovehiculelor care au o vechime de cel puţin 12 ani, cu excepţia vehiculelor de interes istoric;"

    5. La articolul 2, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune se supun primei inspecţii tehnice periodice la 3 ani, dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi."

    6. La articolul 2, alineatele (4) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(4) Autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de 8 locuri pe scaune, autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi şi în regim de închiriere se supun primei inspecţii tehnice periodice la un an, dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi.
    ................................................................................................
(7) Inspecţia tehnică periodică are în vedere domeniile şi elementele inspectate, precum şi metodele de control stabilite prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2)."

    7. La articolul 2, după alineatul (7) se introduc patru noi alineate, alineatele (8)-(11), cu următorul cuprins:
    "(8) Inspecţia tehnică periodică se efectuează cu ajutorul tehnicilor şi echipamentelor disponibile, fără demontarea sau îndepărtarea unor părţi ale vehiculului.
(9) Pentru fiecare element inspectat, prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2) se stabileşte lista deficienţelor posibile şi a gradului de gravitate asociat acestora.
(10) Deficienţele prevăzute în lista menţionată la alin. (9) se clasifică în una dintre următoarele categorii, în funcţie de gradul lor de gravitate:
    a) deficienţe minore - deficienţele care nu au un efect semnificativ asupra siguranţei vehiculului sau impact asupra mediului, precum şi alte neconformităţi minore;
    b) deficienţe majore - deficienţele susceptibile să compromită siguranţa vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să îi pună în pericol pe ceilalţi participanţi la trafic, precum şi alte neconformităţi mai importante;
    c) deficienţe periculoase - deficienţele care constituie un risc direct şi imediat la adresa siguranţei rutiere sau care au impact asupra mediului.
(11) Un vehicul care prezintă deficienţe încadrabile la mai mult de o categorie de deficienţe dintre cele prevăzute la alin. (10) este clasificat în categoria care corespunde deficienţei mai grave. Un vehicul care prezintă mai multe deficienţe la acelaşi element inspectat poate fi clasificat în categoria imediat superioară de gravitate dacă se poate demonstra că efectul combinat al acestor deficienţe ar genera un risc mai mare la adresa siguranţei rutiere."

    8. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    În intervalul dintre două inspecţii tehnice periodice, deţinătorul certificatului de înmatriculare/înregistrare este răspunzător de menţinerea vehiculului într-o stare tehnică corespunzătoare, utilizând în acest scop numai sisteme, echipamente, componente, entităţi tehnice, piese de schimb şi materiale de exploatare de origine sau omologate/certificate conform legislaţiei în vigoare."

    9. La articolul 4, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (3^1) – (3^3), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Se desemnează R.A.R. ca autoritate competentă şi organism de supraveghere, deţinând în această calitate responsabilitatea administrării sistemului naţional de inspecţii tehnice periodice.
(3^2) R.A.R. este desemnat drept punct de contact naţional responsabil de schimbul de informaţii cu celelalte state membre ale Uniunii Europene şi cu Comisia Europeană în ceea ce priveşte aplicarea Directivei 2014/45/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind inspecţia tehnică periodică a autovehiculelor şi a remorcilor acestora şi de abrogare a Directivei 2009/40/CE.
(3^3) Ministerul Transporturilor transmite Comisiei Europene denumirea şi datele de contact ale punctului naţional de contact şi informează Comisia Europeană fără întârziere cu privire la orice fel de modificări ale acestora."

    10. La articolul 4, alineatele (6)-(8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(6) Infrastructura şi aparatura de inspecţie utilizată în reprezentanţele R.A.R. şi în staţiile de inspecţie tehnică periodică autorizate trebuie să respecte cerinţele specifice activităţii de inspecţie tehnică periodică stabilite prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2). Aparatura de inspecţie respectă cerinţele prevăzute de legislaţia în vigoare privind activitatea de metrologie.
(7) Inspecţiile tehnice periodice sunt efectuate de către inspectori tehnici atestaţi de către R.A.R. Pentru atestare aceştia trebuie să îndeplinească cerinţele de calificare profesională şi competenţă stabilite prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2).
(8) R.A.R. îndeplineşte următoarele atribuţii:
    a) supraveghează staţiile de inspecţie tehnică periodică prin:
    (i) verificarea îndeplinirii cerinţelor referitoare la infrastructura şi aparatura de inspecţie;
    (ii) verificarea cerinţelor obligatorii aplicabile în vederea autorizării;
    b) asigură verificarea calificării şi experienţei profesionale a inspectorilor tehnici prin:
    (i) atestarea iniţială a acestora;
    (ii) atestarea periodică a acestora;
    (iii) formarea periodică a examinatorilor din cadrul R.A.R;
    c) asigură auditul, după cum urmează:
    (i) auditul iniţial al staţiilor de inspecţie tehnică periodică înainte de autorizare;
    (ii) auditarea periodică a staţiilor de inspecţie tehnică periodică;
    (iii) realizarea unui audit special dacă se constată existenţa unor nereguli în cadrul staţiilor de inspecţie tehnică periodică;
    d) monitorizează persoanele autorizate prin măsuri cum ar fi:
    (i) supravegherea tehnică a staţiilor de inspecţie tehnică periodică, inclusiv prin mijloace informatice, prin analiza rezultatelor inspecţiilor tehnice periodice folosind metode statistice;
    (ii) controlul executării inspecţiilor tehnice periodice, inclusiv prin reverificări efectuate de R.A.R. în staţiile de inspecţie tehnică periodică la vehiculele inspectate în cadrul acestor staţii;
    (iii) controlul executării inspecţiilor tehnice periodice prin reverificare în reprezentanţele R.A.R. a vehiculelor inspectate în staţiile de inspecţie tehnică periodică autorizate;
    (iv) controlul tehnic în trafic;
    (v) verificări incognito, opţional cu utilizarea unui vehicul cu deficienţe cunoscute;
    (vi) controlul executării inspecţiilor tehnice periodice în urma contestaţiilor;
    (vii) controlul executării inspecţiilor tehnice periodice în urma reclamaţiilor;
    e) asigură validarea rezultatelor inspecţiilor tehnice periodice, în cazul în care este necesară aplicarea procedurii prevăzute la art. 6^3 alin. (1);
    f) asigură retragerea sau suspendarea autorizaţiilor persoanelor autorizate şi/sau a atestatelor inspectorilor tehnici, în conformitate cu reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2):
    (i) în caz de nerespectare, de către persoanele autorizate sau de către inspectorii tehnici, a cerinţelor importante de autorizare, respectiv atestare;
    (ii) în cazul depistării unor nereguli majore în activitate;
    (iii) în cazul unor rezultate negative repetate la audit;
    (iv) în cazul pierderii bunei reputaţii a persoanelor autorizate sau a inspectorilor tehnici în cauză."

    11. La articolul 4, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1), cu următorul cuprins:
    "(6^1) Prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2) sunt precizate obligaţiile R.A.R. şi ale persoanelor autorizate cu privire la întreţinerea infrastructurii şi a aparaturii de inspecţie în conformitate cu specificaţiile producătorilor."

    12. La articolul 4, după alineatul (7) se introduc patru noi alineate, alineatele (7^1)-(7^4), cu următorul cuprins:
    "(7^1) Inspectorii tehnici care au fost atestaţi de autorităţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene sau care au fost angajaţi ca inspectori tehnici de o autoritate sau de o staţie de inspecţie tehnică periodică dintr-un stat membru al Uniunii Europene până la data de 20 mai 2018 sunt exceptaţi de la cerinţele de competenţă stabilite prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2).
(7^2) Atestarea iniţială şi periodică a inspectorilor tehnici de către R.A.R. se acordă în baza unei examinări specifice.
(7^3) R.A.R. eliberează inspectorilor tehnici atestaţi un certificat de atestare care conţine informaţiile stabilite prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2).
(7^4) R.A.R. asigură supravegherea activităţii persoanelor autorizate, precum şi a inspectorilor tehnici şi aplică măsurile necesare pentru punerea în aplicare a prezentei ordonanţe şi a reglementărilor prevăzute la art. 1 alin. (2)."

    13. La articolul 4, după alineatul (8) se introduc două noi alineate, alineatele (8^1) şi (8^2), cu următorul cuprins:
    "(8^1) În calitate de organism de supraveghere, R.A.R. îndeplineşte cerinţele specifice din reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2).
(8^2) R.A.R. pune la dispoziţia publicului normele şi procedurile privind organizarea, sarcinile şi cerinţele aplicabile personalului cu activităţi în cadrul organismului de supraveghere, inclusiv cerinţele de independenţă, stabilite prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2), prin publicare pe siteul propriu."

    14. La articolul 4, după alineatul (10) se introduc două noi alineate, alineatele (11) şi (12), cu următorul cuprins:
    "(11) Reprezentanţele R.A.R. sunt exceptate de la cerinţele referitoare la autorizare şi supraveghere.
(12) Prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2) se stabilesc cerinţele prin care se asigură obiectivitatea şi nivelul înalt de calitate ale activităţii de inspecţie tehnică periodică desfăşurate de R.A.R. şi persoanele autorizate."

    15. La articolul 5, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Ministerul Transporturilor poate stabili prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2) şi alte categorii de vehicule la care inspecţia tehnică periodică se efectuează de către R.A.R. în reprezentanţele sale."

    16. După articolul 5 se introduce un nou articol, articolul 5^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 5^1
    (1) R.A.R. pune la dispoziţia staţiilor de inspecţie tehnică periodică datele tehnice privind vehiculele prevăzute în cartea de identitate a vehiculului necesare efectuării inspecţiilor tehnice periodice.
    (2) Staţiile de inspecţie tehnică periodică au obligaţia păstrării confidenţialităţii privind datele tehnice prevăzute la alin. (1) către alte persoane fizice sau juridice.
    (3) Producătorii de vehicule sau reprezentanţii acestora pun la dispoziţie gratuit sau la un preţ care să nu limiteze accesul R.A.R. şi staţiilor de inspecţie tehnică periodică, în mod nediscriminatoriu, setul de informaţii tehnice specifice referitoare la elementele care trebuie testate şi la utilizarea metodelor de testare recomandate, set de informaţii stabilit prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2)."

    17. La articolul 6, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 6
    (1) La efectuarea unei inspecţii tehnice periodice, inspectorii tehnici nu trebuie să se afle în conflict de interese, astfel încât să se asigure menţinerea unui nivel ridicat de imparţialitate şi obiectivitate."

    18. La articolul 6, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Persoana autorizată ia măsurile stabilite în reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2) pentru a asigura respectarea cerinţei menţionate la alin. (1)."

    19. La articolul 6, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) După finalizarea inspecţiei tehnice periodice se eliberează persoanei care prezintă vehiculul la inspecţia tehnică periodică un certificat de inspecţie tehnică periodică, al cărui model, conţinând elementele standardizate aferente codurilor armonizate ale Uniunii Europene, este inclus în reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2)."

    20. La articolul 6, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) De asemenea, după finalizarea inspecţiei tehnice periodice, se aplică un ecuson de inspecţie tehnică periodică în conformitate cu reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2) şi al cărui model este prevăzut în aceste reglementări."

    21. La articolul 6, după alineatul (4) se introduc opt noi alineate, alineatele (5)-(12), cu următorul cuprins:
    "(5) R.A.R. va transmite autorităţii naţionale competente în domeniul circulaţiei pe drumurile publice şi autorităţii competente cu atribuţii de organizare şi coordonare a activităţii de înmatriculare şi înregistrare a vehiculelor informaţiile necesare pentru verificarea modelelor certificatelor şi dovezilor de inspecţie tehnică periodică emise de staţiile de inspecţie tehnică periodică sau de către autorităţile competente din statele membre ale Uniunii Europene ori ale Spaţiului Economic European, astfel cum acestea sunt făcute disponibile de către Comisia Europeană.
(6) În cazul în care la inspecţia tehnică periodică se constată doar deficienţe minore, se consideră că inspecţia a fost trecută, iar vehiculul nu mai este supus din nou inspecţiei.
(7) În cazul în care la inspecţia tehnică periodică se constată deficienţe majore, se consideră că inspecţia nu a fost trecută. Este necesară o nouă inspecţie a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecţia iniţială.
(8) În cazul în care la inspecţia tehnică periodică se constată deficienţe periculoase, se consideră că inspecţia nu a fost
    trecută. Este necesară o nouă inspecţie a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecţia iniţială.
(9) Persoana care prezintă vehiculul la inspecţia tehnică periodică este informată cu privire la orice deficienţe care au fost identificate la vehicul şi care necesită remediere.
(10) Staţiile de inspecţie tehnică periodică comunică electronic R.A.R. informaţiile necesare pentru generarea certificatelor de inspecţie tehnică periodică, iar R.A.R. transmite electronic staţiilor de inspecţie tehnică periodică certificatele de inspecţie tehnică periodică în vederea emiterii acestora.
(11) După primirea informaţiilor din certificatele de inspecţie tehnică periodică, R.A.R. le transmite în format electronic autorităţii naţionale de înmatriculare.
(12) În scopul verificării odometrului, în cazul unui autovehicul echipat cu un astfel de dispozitiv, R.A.R. pune la dispoziţia inspectorilor tehnici informaţiile de la inspecţia tehnică periodică anterioară."

    22. La articolul 6^1, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 6^1
    (1) R.A.R. ţine evidenţa informatizată a situaţiei inspecţiilor tehnice periodice realizate pentru vehicule, păstrând informaţiile prevăzute la art. 6 alin. (10) pe o perioadă de minimum 48 luni."

    23. Articolul 6^2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 6^2
    (1) Constituie contravenţii următoarele fapte săvârşite de către operatori economici sau instituţii publice:
    a) efectuarea de inspecţii tehnice periodice de către operatori economici sau instituţii publice neautorizate ori având autorizaţia suspendată, anulată sau cu termenul de valabilitate expirat;
    b) cesionarea activităţii de inspecţie tehnică periodică de către staţiile de inspecţie tehnică periodică autorizate;
    c) utilizarea în activitatea de inspecţie tehnică periodică de aparatură care nu respectă cerinţele stabilite prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2);
    d) efectuarea inspecţiei tehnice periodice în staţii de inspecţie tehnică periodică de către personal neatestat.
    (2) Constituie contravenţii următoarele fapte săvârşite de către inspectori tehnici:
    a) efectuarea inspecţiei tehnice periodice de către inspectori tehnici având certificatul de atestare suspendat, anulat sau cu termenul de valabilitate expirat;
    b) efectuarea inspecţiei tehnice periodice pentru vehicule pentru care respectiva staţie de inspecţie tehnică periodică nu este autorizată;
    c) efectuarea inspecţiei tehnice periodice pentru alte vehicule decât cele pentru care sunt atestaţi;
    d) nerespectarea în mod repetat a reglementărilor prevăzute la art. 1 alin. (2) în ceea ce priveşte metodologia de efectuare a inspecţiei tehnice periodice, a procedurilor ori a fluxului tehnologic comunicat către R.A.R. cu ocazia autorizării;
    e) efectuarea inspecţiei tehnice periodice pentru un vehicul fără prezentarea acestuia în staţia de inspecţie tehnică periodică;
    f) efectuarea necorespunzătoare a inspecţiei tehnice periodice, constatată cu ocazia controlului efectuat de R.A.R. în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (8) lit. d), în mod repetat;
    g) efectuarea inspecţiei tehnice periodice fără a fi utilizată aparatura de verificare impusă prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2);
    h) utilizarea de aparatură sau programe informatice la care au fost efectuate modificări sau intervenţii neautorizate;
    i) divulgarea datelor tehnice prevăzute la art. 5^1 alin. (1) către alte persoane fizice sau juridice, în mod repetat.
    Prin sintagma în mod repetat se înţelege săvârşirea în decursul unei perioade de 12 luni a două dintre faptele prevăzute la lit. d), f) şi i), oricare ar fi acestea.
    (3) Constituie contravenţii săvârşite de către producătorii de vehicule sau reprezentanţii acestora nerespectarea prevederilor art. 5^1 alin. (3).
    (4) Se sancţionează cu amendă:
    a) de la 3.000 lei la 5.000 lei faptele prevăzute la alin. (1) şi (3);
    b) de la 2.000 lei la 3.000 lei faptele prevăzute la alin. (2) lit. a), b), c) e), g) şi h);
    c) de la 1.000 lei la 2.000 lei faptele prevăzute la alin. (2) lit. d), f) şi i).
    (5) În cazul comiterii faptelor prevăzute la alin. (1), respectiv la alin. (2), pe lângă amenzile contravenţionale prevăzute la alin. (4), se poate dispune, în raport cu gravitatea faptelor, suspendarea sau anularea autorizaţiei tehnice a persoanei autorizate pentru staţia de inspecţie tehnică periodică, respectiv suspendarea sau anularea certificatului de atestare a inspectorului tehnic, în condiţiile stabilite de reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2).
    (6) Contravenţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Contravenientul poate achita, în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute în actul normativ, agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
    (8) Contravenţiile prevăzute la alin. (1)-(3), precum şi sancţiunile prevăzute la alin. (4) şi (5) se constată şi se aplică de către personalul R.A.R. împuternicit în acest scop de către Ministerul Transporturilor."

    24. Articolul 6^3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 6^3
    (1) În urma reverificării prevăzute la art. 4 alin. (8) lit. d) pct. (ii), personalul R.A.R. atestat ca inspector tehnic şi desemnat în acest scop poate modifica rezultatul inspecţiei tehnice periodice în conformitate cu procedura stabilită prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2), în cazul în care constatările inspecţiei tehnice periodice sunt incorecte.
    (2) În urma reverificării prevăzute la art. 4 alin. (8) lit. d) pct. (iii), personalul R.A.R. atestat ca inspector tehnic poate anula inspecţia tehnică periodică în cazurile stabilite prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2)."

    25. La articolul 6^6, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
    "(5) Autorităţile competente din România recunosc certificatul de inspecţie tehnică periodică şi dovada eliberată de o staţie de inspecţie tehnică periodică sau de autoritatea competentă a altui stat membru al Uniunii Europene ori a unui stat al Spaţiului Economic European, cu condiţia ca acestea să corespundă modelului în vigoare. Suplimentar, în cazul procedurilor specifice ce au drept scop reînmatricularea unui vehicul deja înmatriculat în alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European, certificatul de inspecţie tehnică periodică trebuie să fie încă valabil din punctul de vedere al frecvenţei inspecţiilor tehnice periodice, în conformitate cu legislaţia în vigoare în România."

    26. În cuprinsul ordonanţei sintagma reglementările prevăzute la art. 1 se înlocuieşte cu sintagma reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2).


    ART. II
    Până la data de 20 mai 2018, Ministerul Transporturilor comunică Comisiei Europene o descriere a certificatului de inspecţie tehnică periodică, a anexei la certificatul de înmatriculare/înregistrare şi a ecusonului de inspecţie tehnică periodică.

    ART. III
    (1) Prezenta lege intră în vigoare la data de 20 mai 2018, cu excepţia art. 2 alin. (3) lit. b) şi art. 2 alin. (3^1), astfel cum au fost modificate prin prezenta lege, care se aplică de la 1 ianuarie 2018.
    (2) Data următoarei inspecţii tehnice periodice menţionate pe anexa la certificatul de înmatriculare al vehiculului rămâne valabilă.

    ART. IV
    În termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi, Ministerul Transporturilor va actualiza Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005 pentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică - RNTR 1, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.160 din 21 decembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare.
Prezenta lege transpune art. 1-2, art. 3 pct. 1-18, art. 4-7, art. 8 alin. (1)-(3), (5), (6) prima teză şi (7), art. 9-21, art. 23-26 şi anexa V pct. 1 din Directiva 2014/45/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind inspecţia tehnică periodică a autovehiculelor şi a remorcilor acestora şi de abrogare a Directivei 2009/40/CE, precum şi art. 1 pct. 3 alin. (5) din Directiva 2014/46/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 aprilie 2014 de modificare a Directivei 1999/37/CE a Consiliului privind documentele de înmatriculare pentru vehicule, publicate în JO L 127 din data de 29.04.2014.
    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    PETRU-GABRIEL VLASE
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    CĂLIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TĂRICEANU

    Bucureşti, 19 decembrie 2017.
    Nr. 260.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Lucian STATE
06 Martie 2018
Buna seara, Am citit legea nr. 260 din 19 decembrie 2017 si am inteles ca incepand cu 1 Ian 2018 autoturismele noi (cumparate cu factura de la dealer) vor putea face primul ITP la 3 ani (in loc de 2 ani, cate era pana in prezent). Concret cazul meu: am cumparat in Martie 2016 un autoturism NOU. Voi face primul ITP in Martie 2019 (dupa legea nr.260) sau tot la 2 ani, ca mai inainte? Va solicit aceasta clarificare, intrucat la intrebarea de mai sus am primit raspunsuri DIFERITE (functie de interesul celui intervievat). Va multumesc anticipat pentru raspuns! Cu stima , ing. Lucian STATE
Paul Lene
02 Aprilie 2018
Àceeasi intrebare pe care a pus-o dl. Stamate o am si eu. Ne poate ajuta cineva cu o informatie?
vasilescu grigore
17 Mai 2018
doresc sa fiu informat
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016