Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adoptă prezenta lege. CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Prezenta lege reglementează integrarea voluntară a organizaţiilor de cercetare, dezvoltare şi inovare din România, în vederea reducerii gradului ridicat de fragmentare a sistemului naţional de cercetare-dezvoltare, acestea fiind încurajate să utilizeze în comun resursele proprii şi infrastructurile aferente, cu scopul de a-şi îmbunătăţi performanţa ştiinţifică pentru o mai bună integrare în Spaţiul European de Cercetare. (2) Organizaţiile de cercetare care intră în sfera de aplicare a prezentei legi sunt cele reglementate de Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, denumit în continuare MCID, este autoritatea de stat, cu rol de reglementare, reprezentare, coordonare, sinteză şi control, în domeniul cercetării ştiinţifice şi dezvoltării tehnologice şi cu atribuţii în asigurarea implementării prezentei legi. ART. 2 În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: a) aplicant - persoană fizică sau juridică ce propune un proiect de cercetare în cadrul unei competiţii; b) clasa I de performanţă - organizaţii de cercetare înalt performante, ale căror activităţi de cercetare, dezvoltare şi inovare răspund provocărilor societale şi/sau nevoilor mediului economic; c) clasa a II-a de performanţă - organizaţii de cercetare cu performanţe medii, ale căror activităţi de cercetare, dezvoltare şi inovare corespund provocărilor societale şi/sau nevoilor mediului economic; d) clasa a III-a de performanţă - organizaţii de cercetare cu performanţe slabe sau neperformante, ale căror activităţi de cercetare, dezvoltare şi inovare nu răspund provocărilor societale şi/sau nevoilor mediului economic; e) evaluarea performanţei pentru integrare - evaluarea activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică a organizaţiilor de cercetare, dezvoltare şi inovare, care conduce la încadrarea acestora în clasele I, a II-a şi a III-a de performanţă, desfăşurată în baza normelor metodologice elaborate de către MCID; f) integrarea voluntară a organizaţiilor de cercetare, dezvoltare şi inovare - procesul de asociere a organizaţiilor de cercetare, care asigură consolidarea sistemului naţional de cercetare-dezvoltare, prin crearea unui mediu sustenabil, predictibil şi simplificat, favorabil derulării activităţii de cercetare-dezvoltare şi creşterii capacităţii de inovare a sistemului de cercetare, dezvoltare şi inovare, cu accent inclusiv pe contribuţia la combaterea schimbărilor climatice şi accelerarea tranziţiei digitale, facilitând sinergii între cercetare şi mediul de afaceri; g) organizaţii de cercetare - organizaţiile de cercetare, dezvoltare şi inovare reglementate de art. 7,8 şi 8^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare; h) Spaţiul European de Cercetare, denumit în continuare SEC - instrument pentru integrarea în mod eficient a sistemelor europene de cercetare şi inovare şi pentru consolidarea cooperării între statele membre ale Uniunii Europene. ART. 3 (1) Organizaţiile de cercetare se pot integra voluntar prin unul dintre următoarele moduri: a) asocierea în consorţii de cercetare-dezvoltare şi inovare, denumite în continuare consorţii CDI; b) fuziunea; c) trecerea institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, denumite în continuare INCD, în coordonarea instituţiilor de învăţământ superior de stat. (2) Integrarea organizaţiilor de cercetare în modurile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi c) se poate realiza simultan. CAP. II Integrarea organizaţiilor de cercetare SECŢIUNEA 1 Consorţiile de cercetare, dezvoltare şi inovare ART. 4 (1) Consorţiul CDI este o asociere voluntară, de interes general, de drept privat, fără scop lucrativ, constituită în temeiul unui statut, încheiat în formă autentică, între două sau mai multe organizaţii de cercetare, ce are drept scop desfăşurarea de activităţi de cercetare-dezvoltare şi inovare. Autorităţile administraţiei publice locale pot hotărî să se asocieze, în numele şi în interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă, în consorţiul CDI. (2) La constituirea consorţiilor CDI pot participa organizaţiile de cercetare de drept public şi de drept privat reglementate de Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, dintre care cel puţin una este clasificată în clasa a II-a de performanţă, şi cel puţin una de drept public. (3) Consorţiile CDI constituite potrivit prevederilor alin. (1) şi (2) sunt asimilate organizaţiilor prevăzute la art. 8 lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi sunt persoane juridice de drept privat având statut de utilitate publică. ART. 5 Un consorţiu CDI constituit în temeiul art. 4 trebuie să prevadă în statut obligaţia de a contribui la îndeplinirea cel puţin a următoarelor obiective: a) implementarea Strategiei naţionale de cercetare, inovare şi a Pactului pentru cercetare şi inovare în Europa; b) aducerea de valoare adăugată în consolidarea ecosistemului naţional de cercetare şi integrarea organizaţiilor de cercetare româneşti în SEC; c) să contribuie la dezvoltarea comunităţii ştiinţifice româneşti, formată din cercetători angajaţi şi/sau colaboratori ai diferitelor tipuri de persoane juridice de drept public şi privat; d) asigurarea mobilităţii cercetătorilor între diferite tipuri de organizaţii de cercetare de drept public şi privat, incluzând transferul tehnologic, şi creşterea utilizării potenţialului uman existent; e) să contribuie la diseminarea rezultatelor activităţilor de cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi inovare, la nivel naţional. ART. 6 Constituirea unui consorţiu CDI se realizează în condiţiile art. 4 alin. (1), cu avizul prealabil şi conform al MCID şi al celorlalte instituţii în coordonarea cărora se află componentele consorţiului CDI asupra proiectului de statut al consorţiului, care dezvoltă obiectivele prevăzute la art. 5. ART. 7 (1) Statutul, ca act constitutiv al consorţiului CDI, stabileşte modul de cooperare şi principalele domenii de activitate. (2) În cazul unor investiţii comune realizate în cadrul consorţiului, contractele de investiţii prevăd, pentru fiecare partener: a) contribuţia la realizarea investiţiei; b) atribuirea drepturilor de proprietate intelectuală; c) atribuirea drepturilor reale şi de creanţă; d) repartizarea timpului de acces la obiectivele investiţiei; e) cota-parte din acoperirea cheltuielilor pentru întreţinerea şi funcţionarea obiectivului de investiţii; f) cota-parte din veniturile care se obţin din utilizarea investiţiei. (3) Rezultatele activităţilor desfăşurate de către consorţiul CDI se află în proprietatea acestuia, care dispune de acestea şi pe care le posedă şi utilizează potrivit principiului specialităţii capacităţii de folosinţă a persoanei juridice, în condiţiile prevăzute la art. 206 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (4) Bunurile aflate în proprietatea publică sau privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale sunt utilizate şi administrate în cadrul consorţiului CDI potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, după caz. ART. 8 (1) Statutul unui consorţiu CDI trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente: a) sediul şi denumirea; b) denumirile şi atributele de identificare ale membrilor consorţiului; c) procedurile prin care se modifică calitatea de membru; d) misiunea şi activităţile consorţiului; e) principiile de bază cu privire la accesul utilizatorilor infrastructurii consorţiului CDI, domeniile de activitate, politica în materie de diseminare şi drepturile de proprietate intelectuală; f) drepturile şi obligaţiile membrilor, inclusiv dreptul de vot; g) procedura de lichidare. (2) Statutul este disponibil publicului la sediul social, precum şi pe pagina de internet a consorţiului. ART. 9 (1) Consorţiul CDI este condus de un consiliu de administraţie, în calitate de organ colegial de conducere şi administrare, format din minimum 5 membri, reprezentanţi ai organizaţiilor membre ale consorţiului, numiţi pentru un mandat de 4 ani de către persoanele juridice membre, potrivit metodologiei de desemnare a membrilor consiliului de administraţie aprobate prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării. Cota de reprezentare în consiliul de administraţie al consorţiului se stabileşte potrivit prevederilor statutului, cu maximum 3 reprezentanţi din partea fiecărei organizaţii membre. (2) Consiliul de administraţie este condus de un preşedinte, ales pentru un mandat de 4 ani dintre membrii consiliului de administraţie, prin vot secret. (3) În cadrul consorţiului CDI funcţionează un consiliu ştiinţific, format din minimum 7 membri, aleşi prin vot secret din rândul personalului didactic şi de cercetare al organizaţiilor de cercetare membre ale consorţiului. (4) Regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului ştiinţific se aprobă de consiliul de administraţie al consorţiului CDI. (5) Regulile privind remunerarea membrilor consiliului de administraţie şi consiliului ştiinţific se stabilesc prin statut. ART. 10 (1) Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii: a) propune măsuri pentru utilizarea eficientă a resurselor existente în cadrul consorţiului; b) propune programe comune de cercetare-dezvoltare-inovare şi transfer tehnologic pentru membrii consorţiului; c) propune planuri de investiţii realizate de consorţiu; d) formulează propuneri de includere în consorţiu, respectiv de excludere din consorţiu; e) alte atribuţii stabilite de părţi prin statutul consorţiului. (2) Consiliul ştiinţific are următoarele atribuţii: a) elaborează strategia de cercetare, dezvoltare şi inovare a consorţiului, ia măsurile necesare pentru realizarea acesteia şi hotărăşte în toate problemele ştiinţifice; b) avizează conform proiectele programelor de cercetare şi de relaţii cu organizaţiile de cercetare din străinătate; c) analizează şi avizează conform lucrările de cercetare efectuate în cadrul consorţiului şi propune, când este cazul, măsuri de îmbunătăţire; d) ia măsuri pentru valorificarea lucrărilor de cercetare; e) asigură funcţionarea periodică a reuniunilor ori a seminarelor ştiinţifice; f) avizează conform rezultatele concursurilor pentru ocuparea posturilor de cercetare vacante; g) asigură respectarea normelor de etică de către cercetătorii ştiinţifici; h) avizează conform participarea cercetătorilor la congrese, mese rotunde, conferinţe sau cursuri în străinătate; i) alte atribuţii privind activitatea ştiinţifică a consorţiului. ART. 11 (1) Consorţiul CDI dispune de un buget propriu, constituit din contribuţia membrilor, precum şi din sume obţinute din participarea în proiecte de cercetare, dezvoltare şi inovare, conform statutului. (2) Consorţiul CDI poate desfăşura orice alte activităţi economice dacă acestea au caracter accesoriu şi sunt în strânsă legătură cu scopul principal al persoanei juridice. (3) Consorţiul CDI deţine în proprietate bunuri necesare funcţionării sale, conform statutului. (4) Consorţiul CDI angajează personal de cercetare, precum şi personal tehnic şi administrativ cu normă întreagă sau cu timp parţial de lucru, potrivit prevederilor legislaţiei muncii. SECŢIUNEA a 2-a Fuziunea organizaţiilor de cercetare ART. 12 (1) Orice organizaţie de cercetare poate fuziona, prin absorbţie sau contopire, cu una sau mai multe organizaţii de cercetare. (2) Persoana juridică rezultată din fuziunea mai multor organizaţii de cercetare de drept public se înfiinţează prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de MCID, la solicitarea respectivelor organizaţii de cercetare. (3) Fuziunea organizaţiilor de cercetare se realizează potrivit prevederilor art. 233-235 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (4) Fuziunea prin contopire cu o instituţie de învăţământ superior din care rezultă o nouă instituţie de învăţământ superior se face potrivit art. 122 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. (5) În urma finalizării procesului de evaluare a tuturor organizaţiilor de cercetare de drept public, fiecare organizaţie de cercetare primeşte, cu titlu de recomandare, o listă de organizaţii de cercetare cu care poate fuziona, fără a exista obligativitatea fuziunii cu una sau mai multe dintre organizaţiile de cercetare prevăzute în respectiva listă. Lista nu este exhaustivă. ART. 13 În sensul prezentei legi, sunt asimilate integrării voluntare şi următoarele situaţii: a) cumpărarea integrală de către persoanele juridice prevăzute la art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, a acţiunilor sau a părţilor sociale ale persoanelor juridice prevăzute la art. 8 din respectiva ordonanţă; b) deţinerea de către persoanele juridice prevăzute la art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, a cel puţin 75% din voturile organelor de conducere şi administrare ale persoanelor juridice prevăzute la art. 8 din respectiva ordonanţă. SECŢIUNEA a 3-a Trecerea institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare în coordonarea instituţiilor de învăţământ superior de stat ART. 14 (1) Prin derogare de la prevederile art. 17 şi 19 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, INCD pot trece voluntar, cu păstrarea personalităţii juridice, în coordonarea instituţiilor de învăţământ superior de stat acreditate prevăzute la art. 193 alin. (4) lit. b) şi c) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Trecerea în coordonarea instituţiilor de învăţământ superior de stat se face la solicitarea INCD, cu aprobarea prealabilă şi conformă a organului administraţiei publice centrale în coordonarea căruia se află şi aprobarea prealabilă şi conformă a senatului instituţiei de învăţământ superior de stat în coordonarea căruia se realizează trecerea, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea MCID. (3) Trecerea unui sau mai multor INCD în coordonarea unei instituţii de învăţământ superior de stat se realizează doar cu condiţia prezentării şi demonstrării prealabile a unui plan de dezvoltare instituţională a instituţiei de învăţământ superior de stat, inclusiv a institutelor, care să cuprindă cel puţin următoarele elemente: a) modalitatea de dezvoltare a capacităţii instituţionale; b) modalitatea de dezvoltare a bazei materiale; c) modalitatea de dezvoltare a standardelor, criteriilor şi indicatorilor de calitate a universităţii şi a institutului; d) modalitatea de integrare şi dezvoltare în Spaţiul european al învăţământului superior şi în SEC; e) modalitatea de creştere pe termen scurt, mediu şi lung în clasamentele universitare şi ale organizaţiilor de cercetare internaţionale. (4) Modelul şi conţinutul-cadru al planului prevăzut la alin. (3) se stabilesc prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 15 (1) Prin derogare de la prevederile art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, conducerea INCD care trece în coordonarea unei instituţii de învăţământ superior de stat se exercită de către consiliul de administraţie, format din 7 sau 9 persoane, din care fac parte, în mod obligatoriu: a) 4 reprezentanţi ai instituţiei de învăţământ superior de stat în coordonarea căreia se află INCD, dintre care cel puţin unul este asistent de cercetare ştiinţifică sau cercetător ştiinţific; b) un reprezentant al MCID; c) preşedintele consiliului ştiinţific al INCD; d) directorul general al INCD, care este şi preşedintele consiliului de administraţie. (2) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare adoptat de senatul universitar şi hotărăşte în toate problemele privind activitatea INCD, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe. ART. 16 (1) Prin derogare de la prevederile art. 22 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, activitatea curentă a INCD aflat în coordonarea unei instituţii de învăţământ superior de stat este condusă de directorul general, numit prin decizie a rectorului instituţiei, conform rezultatelor concursului organizat potrivit prevederilor metodologiei elaborate în acest scop de către senatul universităţii. (2) Directorul general, numit în condiţiile alin. (1), încheie un contract de management cu universitatea reprezentată prin rectorul instituţiei de învăţământ superior de stat în coordonarea căreia funcţionează INCD, conform metodologiei prevăzute la alin. (1). ART. 17 (1) Instituţiile de învăţământ superior de stat care au în coordonare INCD sunt ordonatori secundari de credite. (2) INCD care trec în coordonarea instituţiilor de învăţământ superior de stat sunt ordonatori terţiari de credite. (3) Pentru INCD aflate în coordonarea instituţiilor de învăţământ superior de stat, bugetul de venituri şi cheltuieli se aprobă de către consiliul de administraţie al universităţii. (4) Prin derogare de la prevederile art. 26 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, contractarea de credite bancare peste plafonul stabilit se face cu aprobarea senatului universitar. (5) Susţinerea financiară pentru dezvoltarea infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic la nivelul INCD se realizează din fondurile alocate ministerelor de resort şi altor autorităţi publice centrale, precum şi din fondurile administraţiilor publice locale, instituţiilor de învăţământ superior de stat şi INCD interesate. (6) Universităţile pot aloca direct fonduri pentru institutele naţionale, institutele de cercetare-dezvoltare, staţiunile didactice aflate în coordonare şi pot pune la dispoziţia acestora baza materială a instituţiei de învăţământ superior, în mod gratuit. (7) Institutele naţionale pot aloca direct fonduri pentru instituţiile de învăţământ superior în a căror coordonare sunt şi pot pune baza materială proprie la dispoziţia acestora, în mod gratuit. (8) Celelalte drepturi şi obligaţii ale institutelor naţionale prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, rămân în vigoare. ART. 18 (1) INCD acreditate pot contracta cu organul administraţiei publice centrale sau instituţia de învăţământ superior de stat în coordonarea căreia funcţionează, cu alte autorităţi publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale lucrări, bunuri şi servicii, solicitate de acestea, în domeniul de activitate specific. (2) INCD acreditate pot contracta cu MCID activităţi desfăşurate pe programul-nucleu de cercetare-dezvoltare al unităţilor şi instituţiilor respective, avizat de instituţia de învăţământ superior de stat în coordonarea căreia funcţionează. (3) INCD pot încheia contracte cu orice persoană juridică de drept public sau privat în vederea obţinerii de finanţări pentru proiectele de cercetare-dezvoltare şi inovare, numai cu avizul prealabil al consiliului ştiinţific. CAP. III Evaluarea performanţei pentru integrarea activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică ART. 19
(1) Evaluarea performanţei pentru integrarea activităţii organizaţiilor de cercetare are la bază criterii generale privind managementul şi capacitatea instituţională, rezultatele activităţii de cercetare şi nivelul receptării acestora pe plan naţional şi internaţional, activitatea de dezvoltare, inovare şi digitalizare, resursele umane, performanţele economico-financiare, planul strategic de dezvoltare pentru următorii 5 ani şi alte criterii ce sunt reglementate prin norme metodologice elaborate de către MCID şi aprobate prin hotărâre a Guvernului.
(2) Evaluarea performanţei pentru integrarea activităţii organizaţiilor de cercetare are în vedere cel puţin următoarele clase de indicatori:
a) productivitatea activităţii de cercetare-dezvoltare în raport cu resursele avute la dispoziţie, respectiv cu finanţarea de care a beneficiat organizaţia de cercetare;
b) impactul socioeconomic al rezultatelor obţinute în activitatea de cercetare-dezvoltare;
c) nivelul de specializare şi prestigiul profesional al personalului de cercetare-dezvoltare ce îşi desfăşoară activitatea în organizaţie;
d) măsura în care activitatea organizaţiilor răspunde unor interese publice de importanţă naţională sau locală;
e) gradul de atragere a fondurilor europene şi naţionale de cercetare-dezvoltare;
f) promovarea ştiinţei deschise;
g) nivelul de dezvoltare a infrastructurii de cercetare aferente şi gradul de utilizare a acesteia în comun cu alte organizaţii de cercetare;
h) promovarea unei culturi a eticii şi integrităţii academice;
i) oportunităţile de angajare, formare şi promovare oferite cercetătorilor aflaţi la începutul carierei;
j) efectul concret de multiplicare în economia naţională a rezultatelor cercetării;
k) contribuţia la ştiinţa şi cultura naţională şi mondială;
l) contribuţii la creşterea gradului de educaţie al populaţiei.
(3) Criteriile în funcţie de care este efectuată evaluarea sunt adaptate domeniului de activitate şi specificului organizaţiei de cercetare, respectiv cercetare fundamentală, cercetare aplicativă, dezvoltare experimentală, inovare. Criteriile de evaluare în domeniul cercetării fundamentale se elaborează de către MCID în colaborare cu Academia Română.
(4) La elaborarea criteriilor de evaluare, MCID şi Academia Română consultă Colegiul Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare şi Inovare, Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice, Academia Română şi academiile de ramură, Consiliul Naţional al Rectorilor, precum şi alte instituţii cu competenţe în domeniu.
(5) Evaluarea performanţei pentru integrare este obligatorie pentru toate organizaţiile de cercetare de drept public, precum şi pentru organizaţiile de cercetare de drept privat care intenţionează să se integreze cu organizaţii de cercetare de drept public. Pentru integrarea realizată doar între organizaţii de cercetare de drept privat, evaluarea performanţei pentru integrare este opţională.
(6) Valabilitatea evaluării performanţei pentru integrare este de 5 ani de la momentul finalizării acesteia. Prin excepţie, organizaţiile de cercetare interesate pot solicita reevaluarea dacă au trecut minimum 24 de luni de la evaluarea anterioară.
(7) În vederea evaluării performanţei pentru integrare se înfiinţează o comisie de evaluare, structură independentă din punctul de vedere al activităţii de evaluare desfăşurate, fără personalitate juridică, în coordonarea MCID, formată din 28 de membri, dintre care cel puţin 7 sunt experţi străini, numiţi prin concurs, pentru un mandat de 5 ani, în temeiul metodologiei prevăzute la alin. (1). Membrii comisiei de evaluare sunt independenţi în activitatea de evaluare.
(8) În urma evaluării performanţei pentru integrare realizată în condiţiile alin. (1) şi pe baza scorului de performanţă obţinut, organizaţiile se clasifică în clasa I, clasa a II-a şi clasa a III-a de performanţă.
(9) În cazul organizaţiilor de cercetare încadrate în clasa a III-a de performanţă, comisia de evaluare elaborează un plan de transformare având ca scop creşterea performanţei organizaţiei cel puţin la nivelul clasei a II-a de performanţă, aprobat prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării.
(10) Pentru fiecare activitate de evaluare, comisia de evaluare utilizează 3 experţi independenţi, dintre care cel puţin unul este afiliat unei organizaţii de cercetare din străinătate. Criteriile de selectare a experţilor se aprobă prin normele prevăzute la alin. (1).
(11) Evaluarea performanţei pentru integrare a organizaţiilor de cercetare este prealabilă în vederea integrării lor, cu excepţia integrării în forma prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. c).
(12) Organizaţiile de cercetare de drept privat care nu solicită evaluarea performanţei pentru integrare în termen de 180 de zile de la aprobarea normelor metodologice prevăzute la alin. (1) şi organizaţiile de cercetare de drept public care nu se supun procesului de evaluare prevăzut la alin. (5) nu mai pot participa la competiţiile de proiecte din Planul naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare, denumit în continuare PNCDI, în cadrul cărora aplicanţii sunt organizaţii de cercetare.
(13) MCID adoptă regulamentul de organizare şi funcţionare al comisiei de evaluare aprobat prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării.
(14) Rezultatele evaluării performanţei pentru integrare şi planul de transformare se aprobă prin ordin al ministrului şi se publică pe pagina de internet a MCID.
(15) Organizaţiile de cercetare încadrate în clasele I şi a II-a de performanţă pentru integrare sunt considerate acreditate din punctul de vedere al activităţii de cercetare, dezvoltare şi inovare în sensul art. 33 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, pe toată durata de valabilitate a evaluării performanţei pentru integrare, fără a mai fi necesară o evaluare suplimentară în vederea acreditării.
ART. 20 Organizaţiile de cercetare care se încadrează în clasele I şi a II-a de performanţă pot să se integreze cu organizaţii de cercetare care se află în oricare dintre cele 3 clase de performanţă prevăzute la art. 19 alin. (8). ART. 21 (1) Organizaţiile de cercetare care, pe baza scorului de performanţă obţinut, se încadrează în clasa a III-a de performanţă au obligaţia de a lua măsuri pentru creşterea performanţei organizaţiei de cercetare prin una dintre următoarele modalităţi: a) prin integrarea cu organizaţii de cercetare încadrate în clasa I sau a II-a de performanţă în termen de 24 de luni de la data publicării ordinului prevăzut la art. 19 alin. (14); b) prin implementarea, în termen de 24 de luni, a planului de transformare prevăzut la art. 19 alin. (9). (2) Organizaţiile încadrate în clasa a III-a de performanţă care nu iau una dintre măsurile prevăzute la alin. (1) lit. a) sau b) nu mai pot participa la competiţiile de proiecte din PNCDI la care aplicanţii sunt organizaţii de cercetare. (3) La finalul perioadei de implementare a planului de transformare, organizaţiile de cercetare prevăzute la alin. (1) care au optat pentru această măsură se reevaluează, iar dacă clasificarea acestora se menţine în clasa a III-a de performanţă, aceste organizaţii de cercetare nu mai pot participa la competiţiile de proiecte din PNCDI la care aplicanţii sunt organizaţii de cercetare. (4) Persoana juridică rezultată în urma integrării organizaţiilor de cercetare păstrează clasificarea în clasa obţinută de participantul la integrare care a realizat cel mai bun scor de performanţă, pe toată durata valabilităţii evaluării. (5) Organizaţiile de cercetare care se integrează în forma prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. c) îşi păstrează clasificarea în clasa obţinută pe toată durata valabilităţii evaluării. (6) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), în cazul fuziunii prin absorbţie se păstrează clasa de performanţă a absorbantului. CAP. IV Stimularea integrării organizaţiilor de cercetare ART. 22 (1) Organizaţiile de cercetare, înfiinţate potrivit prevederilor prezentei legi, beneficiază de scheme de ajutor de stat pentru facilitarea, respectiv dezvoltarea integrării. (2) Schema de ajutor de stat se elaborează în acord cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 23 (1) MCID sprijină integrarea organizaţiilor de cercetare printr-o politică de finanţare complementară stimulativă. (2) Organizaţiile de cercetare clasificate în clasa I de performanţă beneficiază de finanţare dedicată, reprezentând un cuantum de minimum 25% din fondurile alocate competiţiilor de proiecte din PNCDI în cadrul cărora aplicanţii sunt organizaţii de cercetare. (3) MCID elaborează un program specific inclus în PNCDI, având în fiecare an un buget de minimum 5% din bugetul PNCDI pe respectivul an, prin care organizaţiile de cercetare rezultate în urma integrării în una dintre formele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) sau b) şi INCD şi instituţiile de învăţământ superior care s-au integrat în forma prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. c) pot beneficia de o finanţare adiţională de performanţă, acordată în sistem competitiv. (4) Începând cu anul următor celui intrării în vigoare a prezentei legi, procentul prevăzut la alin. (2) se stabileşte anual, prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, în funcţie de numărul de organizaţii de cercetare clasificate în clasa I de performanţă existente la data de 1 ianuarie a anului respectiv. CAP. V Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 24 Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 30 august 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 11 (1) Unităţile de cercetare-dezvoltare organizate ca institute naţionale sau ca instituţii publice se înfiinţează, se reorganizează sau se desfiinţează prin hotărâre a Guvernului, dacă legea nu prevede altfel. (2) Prin hotărârea Guvernului de înfiinţare, de organizare şi funcţionare a unităţilor de cercetare-dezvoltare prevăzute la alin. (1) se stabilesc denumirea, obiectul de activitate, sediul şi patrimoniul, precum şi bunurile din domeniul public prevăzute în anexele nr. 2-4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Unităţile de cercetare-dezvoltare organizate ca societăţi cu capital majoritar de stat se înfiinţează, se reorganizează sau se dizolvă prin hotărâre a Guvernului, pe baza hotărârii adunării generale a acţionarilor." 2. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 18 (1) Înfiinţarea institutului naţional se face prin hotărâre a Guvernului, pe baza rezultatelor evaluării privind îndeplinirea condiţiilor pentru acreditare, conform prevederilor art. 33, la propunerea autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. (2) Înfiinţarea şi acreditarea unui institut naţional trebuie să asigure concentrarea resurselor financiare şi umane din domeniile de cercetare ale institutului. (3) Evaluarea capacităţii de cercetare-dezvoltare pentru acreditarea unui institut naţional se realizează în conformitate cu prevederile art. 33. (4) Institutul naţional care, în urma evaluării, nu obţine acreditarea sau reacreditarea, se reorganizează sau se desfiinţează prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare." ART. 25 (1) În vederea aplicării prevederilor art. 9 alin. (1), ordinul ministrului cercetării, inovării şi digitalizării se emite în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) În vederea aplicării prevederilor art. 15 alin. (1) lit. e), normele metodologice privind numirea expertului străin se stabilesc prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. (3) În vederea aplicării prevederilor art. 16, normele metodologice se elaborează de către MCID şi se aprobă prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. (4) În vederea aplicării prevederilor art. 19, normele metodologice se elaborează de către MCID şi se adoptă prin hotărâre a Guvernului, în termen de maximum 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. (5) În vederea aplicării prevederilor art. 19 alin. (13), ordinul ministrului cercetării, inovării şi digitalizării se aprobă în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. (6) În vederea aplicării prevederilor art. 22, schema de ajutor de stat se elaborează de către MCID şi se adoptă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. (7) În vederea aplicării prevederilor art. 23 alin. (1) şi (2), metodologia privind criteriile şi standardele de finanţare se adoptă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. (8) În vederea aplicării prevederilor art. 23 alin. (3), programul specific se elaborează de către MCID şi se adoptă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. ART. 26 Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată. p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR, CIPRIAN-CONSTANTIN ŞERBAN p. PREŞEDINTELE SENATULUI, ALINA-ŞTEFANIA GORGHIU Bucureşti, 10 ianuarie 2023. Nr. 25. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.