Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 248 din 20 iulie 2022 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 143/2021 pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, precum şi pentru modificarea unor acte normative
EMITENT: Parlamentul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 737 din 22 iulie 2022
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. I
Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 143 din 28 decembrie 2021 pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, precum şi pentru modificarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1259 din 31 decembrie 2021, cu următoarele modificări şi completări:
1. La articolul I punctul 2, litera a) a alineatului (2) al articolului 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) grupurile electrogene mobile, instalaţiile electrice amplasate pe vehicule de orice fel, cu excepţia unităţilor de tracţiune electrică constând în locomotive electrice, rame electrice tramvaie şi rame metrou;"
2. La articolul I punctul 3, litera d) a articolului 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d) asigurarea accesului nediscriminatoriu şi reglementat al tuturor participanţilor la piaţa de energie electrică şi la reţelele electrice de interes public al consumatorilor, inclusiv al consumatorilor dispecerizabili;"
3. La articolul I punctul 5, punctele 1, 43 şi 95 ale articolului 3 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"1. acces la reţeaua electrică de interes public - ansamblul de reguli prin care un terţ îşi exercită dreptul de a se racorda şi de a utiliza, în condiţiile legii, reţelele electrice de transport şi distribuţie;
..............................................................................................
43. energie din surse regenerabile sau energie regenerabilă - energia din surse regenerabile nefosile, respectiv energie eoliană, energie solară (solară termică şi solară fotovoltaică) şi geotermală, energie ambientală, energia mareelor, a valurilor şi alte tipuri de energie a oceanelor, energie hidroelectrică, energia din biomasă ca materie primă pentru combustibili solizi, combustibili lichizi, singaz obţinut în instalaţii de piroliză şi gazeificare, gaz de fermentare a deşeurilor, gaz de fermentare a nămolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate şi biogaz;
..............................................................................................
95. prosumator - clientul final care îşi desfăşoară activităţile în spaţiul propriu situat într-o zonă determinată sau în alte spaţii aflate în imediata proximitate sau într-o unitate mobilă dotată cu sisteme de producere a energiei electrice în timpul frânării recuperative şi care produce energie electrică din surse regenerabile pentru propriul consum, a cărui activitate specifică nu este producerea energiei electrice, care consumă şi care poate stoca şi vinde energie electrică din surse regenerabile produsă în clădirea lui, inclusiv un bloc de apartamente, o zonă rezidenţială, un amplasament de servicii partajat, comercial sau industrial sau în acelaşi sistem de distribuţie închis, cu condiţia ca, în cazul consumatorilor autonomi necasnici de energie din surse regenerabile, aceste activităţi să nu constituie activitatea lor comercială sau profesională primară;"
4. La articolul I punctul 13, după alineatul (2) al articolului 7^4 se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) ANRE poate pune pe site-ul propriu, la dispoziţia oricărei terţe entităţi, cu respectarea securităţii cibernetice a ANRE, o interfaţă a aplicaţiei de comparare a ofertelor de furnizare a energiei, de pe site-ul ANRE, pentru a putea fi încorporată în orice alte medii de comunicare online, cu scopul de a promova comparatorul în mod nemijlocit, precum şi acces la o interfaţă de programare a aplicaţiei (API) pentru dezvoltatorii software."
5. La articolul I punctul 31, alineatul (11) al articolului 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(11) Datele agregate prevăzute la alin. (9) vor fi publicate de ANRE în termen de 30 de zile de la primirea acestora, cu respectarea confidenţialităţii datelor sensibile comercial."
6. La articolul I punctul 40, alineatul (2) al articolului 28 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În vederea menţinerii unei lichidităţi adecvate a pieţei de electricitate, producătorii au obligaţia să tranzacţioneze cel puţin 40% din producţia anuală de energie electrică prin contracte pe pieţele de energie electrică, pe alte pieţe decât PZU, PI şi PE. Sunt exceptate de la această prevedere capacităţile de producere puse în funcţiune după data de 1 iunie 2020."
7. La articolul I punctul 41, litera c) a alineatului (1) al articolului 29 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) să tranzacţioneze energia electrică pe piaţa de energie conform art. 23;"
8. La articolul I punctul 76, litera a) a alineatului (2) al articolului 48 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) persoanele cu funcţie de conducere ale unui operator de distribuţie nu pot face parte din structurile întreprinderii integrate din domeniul energiei electrice, care răspund, direct sau indirect, de gestionarea zilnică a activităţilor de producere, transport sau furnizare a energiei electrice;"
9. La articolul I, după punctul 78 se introduce un nou punct, punctul 78^1, cu următorul cuprins:
"78^1. La articolul 51, alineatele (2) şi (3^1) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
(2) Investiţiile de la alin. (1) se pot realiza şi prin cofinanţare din fonduri proprii ale operatorului de distribuţie, din fonduri ale bugetelor locale şi din bugetul de stat în condiţiile legii, precum şi din fonduri ale persoanelor fizice şi juridice care au solicitat racordarea la reţea în acea zonă, conform reglementărilor ANRE.
..............................................................................................
(3^1) Operatorul de distribuţie este obligat să restituie contravaloarea sumei investite de solicitant conform prevederilor alin. (2), pentru investiţiile efectuate în intravilanul localităţilor din perimetrul concesionat, în conformitate cu reglementările adoptate de ANRE."
10. La articolul I punctul 79, alineatele (3^2) şi (3^5) ale articolului 51 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(3^2) Operatorul de distribuţie are obligaţia să asigure, în limita planurilor anuale de investiţii, finanţarea şi realizarea lucrărilor de modernizare/extindere a reţelei electrice de distribuţie în vederea racordării tuturor solicitanţilor aflaţi în perimetrul concesionat. Operatorii de distribuţie întocmesc planurile anuale de investiţii luând în considerare şi solicitările UAT privind planurile de dezvoltare regională sau locală şi de urbanism.
.............................................................................................
(3^5) În cazul clienţilor casnici, al persoanelor fizice autorizate, al întreprinderilor individuale, al întreprinderilor familiale şi al instituţiilor publice care se racordează la reţeaua de joasă tensiune, operatorul de distribuţie va rambursa solicitantului, într-un termen de 5 ani, contravaloarea efectivă a lucrărilor de proiectare şi execuţie a branşamentului, până la o valoare medie a unui branşament, stabilită conform unei metodologii aprobate de ANRE. Activele rezultate ca urmare a lucrărilor de racordare intră în proprietatea operatorului de distribuţie de la momentul punerii în funcţiune, prin efectul prezentei legi, la valoarea rambursată clientului casnic, persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale, întreprinderilor familiale şi instituţiilor publice. Aceste active sunt recunoscute de către ANRE ca parte din baza de active reglementate în cazul în care rambursarea integrală se realizează până la sfârşitul lunii în care se face punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare. În valoarea medie a branşamentului nu se includ costurile cu refacerea infrastructurii edilitare. Recuperarea costurilor privind racordarea clienţilor casnici, persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale, întreprinderilor familiale şi instituţiilor publice, inclusiv proiectarea, se realizează cu amortizare accelerată întro perioadă de 5 ani, prin tarifele de distribuţie, în conformitate cu reglementările ANRE."
11. La articolul I punctul 80, alineatul (3^6) al articolului 51 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3^6) În cazul clienţilor noncasnici, cu excepţia persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale, întreprinderilor familiale şi instituţiilor publice, contravaloarea lucrărilor de racordare, inclusiv a celor de proiectare a racordului/ branşamentului, realizate conform alin. (3^4), se suportă integral de către aceştia. Activele rezultate ca urmare a lucrărilor de racordare nu intră în patrimoniul operatorului de distribuţie. Acestea se cedează doar spre exploatare operatorului de distribuţie."
12. La articolul I, după punctul 87 se introduce un nou punct, punctul 87^1, cu următorul cuprins:
"87^1. La articolul 57, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1), cu următorul cuprins:
(6^1) Furnizorul are obligaţia de a-şi asigura cel puţin 40% din energia electrică necesară acoperirii consumului clienţilor finali din portofoliu din producţie proprie sau prin achiziţie prin contracte la termen pe pieţele de energie electrică, pe alte pieţe decât PZU, PI şi PE."
13. La articolul I punctul 94, alineatul (8) al articolului 61 se abrogă.
14. La articolul I punctul 118, alineatul (7) al articolului 73^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(7) Prosumatorii, persoane fizice, juridice şi autorităţi ale administraţiei publice locale care deţin centrale electrice ce produc energie din surse regenerabile, prevăzuţi la alin. (1), precum şi persoanele fizice sau juridice care deţin unităţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile sunt exceptaţi de la obligaţia de achiziţie anuală şi trimestrială de certificate verzi prevăzută la art. 8 alin. (2) şi (2^1) din Legea nr. 220/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru energia electrică produsă din surse regenerabile şi utilizată la locul de producere pentru consumul final propriu."
15. La articolul I punctul 118, după alineatul (9) al articolului 73^1 se introduce un nou alineat, alineatul (9^1), cu următorul cuprins:
"(9^1) Prosumatorii pot solicita şi compensarea cantitativă a energiei regenerative rezultate din frânarea recuperativă."
16. La articolul I punctul 147, punctul 42^1 al articolului 100 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"42^1. eficienţă economică - un set de principii tehnico-economice şi de protecţie a mediului luate în considerare în fiecare din etapele de proiectare, dezvoltare şi operare a reţelelor de transport şi distribuţie a gazelor naturale în vederea asigurării accesului la reţea al tuturor solicitanţilor din cadrul unui perimetru concesionat, la costul cel mai mic, cu respectarea normelor tehnice şi de siguranţă, precum şi a standardului de performanţă;"
17. La articolul I punctul 154, alineatul (2) al articolului 103 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Prin derogare de la prevederile art. 49 alin. (2) lit. b) din Legea petrolului nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare, redevenţa anuală pentru concesiunea serviciului de transport al gazelor naturale plătită de operatorul acestuia, în calitate de concesionar, este de 0,4% din valoarea veniturilor brute realizate din activitatea de transport al gazelor naturale."
18. La articolul I punctul 155, alineatul (6) al articolului 104 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) Concedentul serviciului de utilitate publică de distribuţie a gazelor naturale/UAT poate decide, iar operatorul sistemului de distribuţie a gazelor naturale este obligat să accepte extinderea zonei concesionate pentru una sau mai multe localităţi aparţinătoare unităţii administrativ-teritoriale din cadrul căreia, pentru cel puţin o localitate, serviciul a fost deja concesionat. Extinderea zonei concesionate se realizează prin act adiţional la contractul de concesiune încheiat cu concesionarul din zona respectivă, act adiţional ce se transmite către ANRE în termen de 30 de zile calendaristice de la semnare. Finanţarea branşamentelor şi a extinderii reţelelor de gaze naturale, în intravilanul unei localităţi din perimetrul concesionat, se face de către concesionar din fondurile proprii. Acestea se pot realiza şi de către UAT-uri, ADI-uri sau beneficiari cu recuperarea contravalorii de la distribuitori într-o perioadă de 5 ani. Investiţiile realizate de operatorii de distribuţie în conformitate cu prevederile prezentului articol reprezintă investiţii în active reglementate, iar recuperarea acestora se realizează prin tarifele de distribuţie, conform reglementărilor ANRE. Pentru extinderea serviciului de interes general de distribuţie a gazelor naturale autorităţile locale participă cu finanţări de terţă parte inclusiv din bugetele locale, caz în care investiţiile susţinute nu se remunerează prin tarife reglementate."
19. La articolul I punctul 169, literele d^2) şi d^3) ale alineatului (1) al articolului 138 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"d^2) În cazul clienţilor casnici, al persoanelor fizice autorizate, al întreprinderilor individuale, al întreprinderilor familiale şi al instituţiilor publice contravaloarea lucrărilor de racordare, inclusiv a celor de proiectare realizate conform lit. d^1), se suportă integral de către operatorul de distribuţie până la limita valorii medii a unui racord, aşa cum este ea stabilită pe baza unei metodologii aprobate de ANRE. Solicitantul poate suporta financiar contravaloarea lucrărilor de racordare şi de proiectare, urmând să fie despăgubit de către operatorul de distribuţie până la limita contravalorii medii a unui racord, conform reglementărilor ANRE. Activele rezultate ca urmare a lucrărilor de racordare intră în proprietatea operatorului de distribuţie de la momentul punerii în funcţiune, prin efectul prezentei legi, la valoarea suportată de operatorul de distribuţie, aceasta fiind recunoscută de către ANRE în tarifele reglementate. În valoarea medie a racordului nu se includ costurile cu refacerea infrastructurii edilitare. Recuperarea costurilor privind racordarea clienţilor casnici, persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale, întreprinderilor familiale şi instituţiilor publice, inclusiv proiectarea, se realizează cu amortizare accelerată întro perioadă de 5 ani, prin tarifele de distribuţie, în conformitate cu reglementările ANRE.
d^3) În cazul clienţilor noncasnici, cu excepţia persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale, întreprinderilor familiale şi instituţiilor publice, contravaloarea lucrărilor de racordare, inclusiv a celor de proiectare realizate conform lit. d^1), se suportă integral de către aceştia. Activele rezultate ca urmare a lucrărilor de racordare nu intră în patrimoniul operatorului de distribuţie. Acestea se cedează doar spre exploatare operatorului de distribuţie;"
20. La articolul I, după punctul 175 se introduce un nou punct, punctul 175^1, cu următorul cuprins:
"175^1. La articolul 148 alineatul (2), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
d) clienţilor industriali cu un consum anual mai mare de 100.000 MWh;"
21. La articolul I punctul 180, alineatul (4^2) al articolului 152 se abrogă.
22. La articolul I punctul 181, alineatele (5) şi (8) ale articolului 152 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(5) În termen de 60 de zile de la data la care a încheiat contractul de concesiune a serviciului public de distribuţie a gazelor naturale, operatorul de distribuţie concesionar preia în folosinţă magistrala directă realizată în condiţiile alin. (2) şi poate prelua activele care rezultă în condiţiile alin. (4) în conformitate cu reglementările ANRE, cu plata unei juste despăgubiri.
.............................................................................................
(8) În vederea îndeplinirii obligaţiilor de serviciu public, în termen de 60 de zile de la data primirii unei noi solicitări de racordare la sistemul de distribuţie, operatorul sistemului concesionar din zona în care este realizată magistrala directă în conformitate cu alin. (6) şi (7) are obligaţia de a prelua în folosinţă acele obiective în conformitate cu reglementările ANRE, cu plata unei juste despăgubiri."
23. La articolul I, punctul 182 se abrogă.
24. La articolul I punctul 184, alineatul (1) al articolului 160 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 160
(1) Înainte de execuţia lucrărilor pentru obiectivele/sistemele din sectorul gazelor naturale, în vederea respectării cerinţelor privind calitatea în construcţii, operatorii economici care exploatează obiectivele/sistemele respective au obligaţia de a se asigura că proiectele de execuţie sunt verificate de verificatori de proiecte atestaţi de către ANRE."
25. La articolul II, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) Se vor efectua toate modificările şi completările legislaţiei în vigoare, astfel încât operatorii care deţin unităţi mobile electrice, care produc energie recuperativă (regenerativă) prin frânare şi o livrează în sistemul energetic naţional să fie incluşi în definiţia de prosumator şi să aibă posibilitatea de a compensa această energie electrică produsă (din surse regenerabile) cu energia consumată."
ART. II
Metodologia privind compensarea cantitativă prevăzută la art. 73^1 alin. (9^1) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, va fi elaborată de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei în 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ION-MARCEL CIOLACU
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ALINA-ŞTEFANIA GORGHIU
Bucureşti, 20 iulie 2022.
Nr. 248.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: