Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 245 din 29 aprilie 2002  pentru aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 38/1998 privind acreditarea si infrastructura pentru evaluarea conformitatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 245 din 29 aprilie 2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 38/1998 privind acreditarea si infrastructura pentru evaluarea conformitatii

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 313 din 13 mai 2002

Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 38 din 30 ianuarie 1998 privind acreditarea şi infrastructura pentru evaluarea conformitatii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 30 ianuarie 1998, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. Titlul ordonanţei va avea urmãtorul cuprins:
"ORDONANTA
privind activitatea de acreditare a laboratoarelor şi organismelor pentru evaluarea conformitatii"
2. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Prezenta ordonanta stabileşte principiile de baza şi cadrul organizatoric ale activitãţii de acreditare a laboratoarelor şi organismelor pentru evaluarea conformitatii."
3. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) În sensul prezentei ordonanţe, termenii sunt definiţi dupã cum urmeazã:
a) acreditare - procedura prin care organismul naţional de acreditare, recunoscut conform legii, atesta ca un laborator sau un organism este competent sa efectueze sarcini specifice;
b) auditul calitãţii - examinare sistematica şi independenta în scopul de a determina dacã activitãţile referitoare la calitate şi rezultatele aferente satisfac dispoziţiile prestabilite, precum şi dacã aceste dispoziţii sunt implementate efectiv şi sunt corespunzãtoare pentru realizarea obiectivelor;
c) certificare - procedura prin care o terta parte da o asigurare scrisã ca un produs, proces sau serviciu este conform cu condiţiile specificate;
d) conformitate - îndeplinirea de cãtre un produs, proces sau serviciu a condiţiilor specificate;
e) infrastructura pentru evaluarea conformitatii - ansamblul laboratoarelor şi organismelor care efectueazã încercãri, etalonari, certificari de personal, de sisteme ale calitãţii, de sisteme de management al mediului, precum şi inspecţie;
f) reglementare - document care conţine reguli cu caracter obligatoriu şi care este adoptat de cãtre o autoritate;
g) reglementare tehnica - reglementare care prevede condiţii tehnice, fie în mod direct, fie prin referire la un standard, la o specificaţie tehnica, la un cod de buna practica, sau care preia integral conţinutul acestora;
h) trasabilitate - capacitatea de regasire a istoricului, a utilizãrii sau a localizarii unei entitãţi prin identificari înregistrate; atunci când este asociat etalonarii, termenul racordeaza echipamentele de mãsurare la etaloanele naţionale sau internaţionale, la etaloanele primare, la constantele sau proprietãţile fizice fundamentale ori la materialele de referinta.
(2) Termenii definiţi la alin. (1) se completeazã cu termenii definiţi la <>art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor."
4. La articolul 3, litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) sa promoveze protecţia vieţii, sãnãtãţii şi securitãţii persoanelor fizice, precum şi a mediului şi apãrarea intereselor consumatorilor."
5. La articolul 4, literele b), c) şi e)-j) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) reprezentare a intereselor publice;
c) caracter voluntar;
..............................................................
e) participare a organelor de specialitate ale administraţiei publice;
f) tratare impartiala a contestaţiilor;
g) armonizare cu regulile acreditãrii europene şi internaţionale;
h) acces liber la acreditare al tuturor solicitanţilor, fãrã discriminãri;
i) asigurare a confidenţialitãţii şi protecţia secretului comercial;
j) aplicare a standardelor naţionale de referinta din seria SR EN 45000, din seria SR EN ISO 9000 şi din seria SR EN ISO 14000, precum şi a acelora care vor mai fi adoptate în acest domeniu."
6. La articolul 4, litera k) se abroga.
7. La articolul 5 alineatul (1), partea introductivã şi literele e) şi g) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5 - (1) Pe baza îndeplinirii criteriilor cuprinse în standardele naţionale de referinta pot fi acreditate:
...............................................................
e) organisme de certificare a personalului, a cãror activitate se desfãşoarã în domeniul evaluãrii conformitatii;
...............................................................
g) organisme de inspecţie în domeniul evaluãrii conformitatii."
8. Titlul capitolului II va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL II
Organismul naţional de acreditare"
9. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Organismul naţional de acreditare trebuie:
1. sa fie o persoana juridicã de drept privat, de utilitate publica, având statut juridic de asociaţie fãrã scop patrimonial, înfiinţatã conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, al cãrui obiectiv este sa dezvolte acreditarea şi certificarea conformitatii şi sa confere încredere în competenta tehnica, imparţialitatea şi integritatea organismelor şi laboratoarelor acreditate;
2. sa aibã evaluarea favorabilã a autoritãţii de stat care coordoneazã domeniul infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitatii;
3. sa aplice principiile de baza ale acreditãrii prevãzute la art. 4;
4. sa aibã urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaborarea şi actualizarea regulilor acreditãrii în funcţie de evoluţia practicii europene şi internaţionale în acest domeniu;
b) aplicarea politicii naţionale în domeniul acreditãrii;
c) stabilirea şi aplicarea criteriilor de selectare a evaluatorilor/experţilor tehnici implicaţi în procesul de acreditare/supraveghere şi a criteriilor de monitorizare a activitãţii acestora;
d) acreditarea organismelor şi laboratoarelor menţionate la art. 5 alin. (1) şi eliberarea certificatului de acreditare;
e) acordarea dreptului de utilizare a marcii naţionale de acreditare laboratoarelor şi organismelor acreditate;
f) reprezentarea României în organizaţiile de acreditare europene şi internaţionale;
g) dezvoltarea parteneriatului internaţional în domeniul acreditãrii, al recunoaşterii reciproce a acreditarilor şi certificãrii conformitatii;
h) participarea la elaborarea reglementãrilor privind protecţia vieţii, sãnãtãţii şi securitãţii persoanelor fizice, precum şi a mediului şi apãrarea intereselor consumatorilor;
i) participarea la nivel naţional, european şi internaţional în procesul de elaborare a standardelor din domeniul sau de activitate;
j) prestarea de servicii de instruire şi transfer de cunoştinţe în domeniul acreditãrii;
k) colectarea, prelucrarea, stocarea şi diseminarea de informaţii privind acreditarea;
l) editarea, publicarea şi difuzarea de documente privind acreditarea;
m) elaborarea şi publicarea unui raport anual de activitate;
5. sa pãstreze înregistrãrile privind:
a) laboratoarele şi organismele menţionate la art. 5 alin. (1) care solicita acreditarea, precum şi laboratoarele şi organismele acreditate;
b) membrii organismului naţional de acreditare;
c) comitetele tehnice de acreditare şi membrii acestora;
d) evaluatorii şi experţii implicaţi în acreditare;
6. sa constituie şi sa punã la dispoziţie publicului o colectie de ghiduri şi alte documente naţionale şi internaţionale referitoare la acreditare;
7. sa asigure participarea echilibrata în activitatea de acreditare a reprezentanţilor autoritãţilor interesate, producãtorilor, sindicatelor, organizaţiilor pentru apãrarea intereselor consumatorilor, asociaţiilor profesionale, organismelor şi laboratoarelor acreditate şi altele asemenea;
8. sa stabileascã în conformitate cu standardele naţionale de referinta:
a) regulile pentru acordarea, menţinerea, suspendarea şi retragerea certificatului de acreditare a organismelor şi laboratoarelor;
b) regulile privind tratarea reclamatiilor şi a contestaţiilor;
c) condiţiile de utilizare a marcii naţionale de acreditare;
d) criteriile de selectare a evaluatorilor/experţilor implicaţi în acreditare;
9. sa initieze, sa propunã şi sa stimuleze organizarea încercãrilor comparative interlaboratoare;
10. sa îndeplineascã orice alte atribuţii prevãzute în alte acte normative, în legatura cu scopul sau principal;
11. sa informeze periodic autoritãţile despre activitãţile din domeniul acreditãrii şi sa ofere expertiza, dacã este solicitat;
12. sa colaboreze cu Biroul Roman de Metrologie Legalã în vederea asigurãrii trasabilitatii masurarilor la etaloanele naţionale şi internaţionale."
10. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Prevederile art. 6 trebuie sa fie cuprinse în statutul-cadru al organismului naţional de acreditare.
(2) Statutul organismului naţional de acreditare trebuie sa respecte prevederile statutului-cadru, ale prezentei ordonanţe, prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 , precum şi urmãtoarele:
A. poate fi membru al organismului naţional de acreditare, cu aprobarea adunãrii generale, orice persoana juridicã care este de acord cu statutul şi doreşte sa susţinã realizarea scopului acestuia;
B. adunarea generalã a membrilor organismului naţional de acreditare este structuratã în colegii, dupã cum urmeazã:
a) Colegiul organismelor acreditate, care cuprinde reprezentanţii laboratoarelor şi organismelor de certificare şi de inspecţie acreditate, precum şi asociaţiile fãrã scop patrimonial ale acestora;
b) Colegiul beneficiarilor, care cuprinde reprezentanţii persoanelor juridice care beneficiazã de serviciile laboratoarelor şi organismelor acreditate, cum sunt agenţi economici, inclusiv întreprinderi mici şi mijlocii, organizaţii patronale, camere de comerţ şi industrie, organizaţii financiar-bancare şi de asigurãri, asociaţii profesionale, federaţii şi confederatii sindicale, precum şi altele asemenea, inclusiv asociaţii fãrã scop patrimonial ale acestora;
c) Colegiul consumatorilor, care cuprinde reprezentanţii organizaţiilor fãrã scop patrimonial de apãrare a intereselor consumatorilor, a persoanelor cu handicap, a drepturilor omului, a experţilor şi consultantilor în domeniul calitãţii şi/sau în domeniul protecţiei mediului, a instituţiilor de învãţãmânt, universitatilor, centrelor de transfer tehnologic, de incubare şi de inovare, de dezvoltare localã şi altele asemenea;
d) Colegiul autoritãţilor, care cuprinde reprezentanţii autoritãţilor publice de reglementare interesate în dezvoltarea Sistemului naţional al infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitatii;
C. structura organelor de conducere şi de administrare, sa asigure reprezentarea echilibrata a fiecãrui colegiu, respectiv a intereselor reprezentate în acestea;
D. organismul naţional de standardizare este membru de drept al organismului naţional de acreditare, precum şi al Consiliului director al acestuia;
E. autoritatea de stat care coordoneazã domeniul infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitatii numeşte, prin ordin, reprezentantul sau din Colegiul autoritãţilor în Consiliul director; acesta este vicepreşedinte al organismului naţional de acreditare şi are drept de veto în luarea deciziilor contrare politicii naţionale în domeniul acreditãrii.
(3) Autoritatea de stat care coordoneazã domeniul infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitatii va elabora statutulcadru al organismului naţional de acreditare, prevãzut la alin. (1), aprobat prin ordin al conducatorului sau în termen de 30 de zile de la publicarea legii pentru aprobarea prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I."
11. Articolul 8 se abroga.
12. Titlul capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale"
13. Dupã titlul capitolului IV se introduce articolul 8^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 8^1. - Ministerul Industriei şi Resurselor este autoritatea de stat care coordoneazã domeniul infrastructurii calitãţii şi evaluãrii conformitatii şi are responsabilitatea elaborãrii strategiilor şi politicilor în acest domeniu, care include acreditarea."
14. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Organismul naţional de acreditare, înfiinţat conform prevederilor art. 6 pct. 1, este denumit în continuare Asociaţie.
(2) Asociaţia, ca organism naţional de acreditare, funcţioneazã sub coordonarea Ministerului Industriei şi Resurselor."
15. Articolele 10 şi 11 se abroga.
16. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Sumele reprezentând cotizaţiile pe care Asociaţia trebuie sa le achite în calitate de membru sau afiliat al organizaţiilor internaţionale, europene şi regionale de acreditare se pot aloca prin bugetul Ministerului Industriei şi Resurselor, în limita fondurilor disponibile.
(2) Fondurile necesare participãrii la lucrãrile organismelor europene şi internaţionale de acreditare pot fi alocate prin bugetul Ministerului Industriei şi Resurselor, în limita fondurilor disponibile, la solicitarea Asociaţiei, pe baza programului anual al intalnirilor."
17. Articolul 13 se abroga.
18. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Pentru serviciile oferite, prevãzute la art. 6 pct. 3 lit. c), d) şi i)-k), precum şi pentru alte servicii prevãzute în statut Asociaţia are dreptul de a stabili şi de a incasa, dupã caz, tarife."
19. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) În România Asociaţia dobândeşte, de drept, exclusivitatea exercitãrii atribuţiilor prevãzute la art. 6 pct. 3 lit. a)-f).
(2) Asociaţia nu are dreptul sa presteze servicii de certificare şi inspecţie, de încercãri şi de etalonare, precum şi de consultanţa pentru obţinerea sau menţinerea acreditãrii."
20. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Marca nationala de acreditare <<RENAR>> este proprietatea Ministerului Industriei şi Resurselor, se înregistreazã la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci şi se atribuie direct pentru administrare Asociaţiei recunoscute.
(2) Marca nationala de acreditare este o reprezentare grafica conţinând cuvântul <<RENAR>> însoţit de însemnele naţionale, prin care se atesta ca un organism sau un laborator este competent sa efectueze sarcini specifice din domeniul pentru care este acreditat de Asociaţia recunoscuta. Marca nationala de acreditare este prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta."
21. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Ministerul Industriei şi Resurselor acorda sau retrage recunoaşterea Asociaţiei ca organism naţional de acreditare, în condiţiile prezentei ordonanţe. Acordarea sau retragerea recunoaşterii se face prin ordin al ministrului industriei şi resurselor.
(2) Recunoaşterea Asociaţiei ca organism naţional de acreditare este valabilã atât timp cat aceasta respecta prevederile prezentei ordonanţe."
22. Articolele 18-20 se abroga.
23. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - În cazul lichidãrii sau retragerii recunoaşterii, patrimoniul dobândit de Asociaţie prin programe finanţate direct sau indirect de cãtre Ministerul Industriei şi Resurselor, precum şi marca nationala de acreditare <<RENAR>> se transfera direct altei asociaţii recunoscute conform prevederilor prezentei ordonanţe."
24. Articolul 22 se abroga.
25. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe ministrul industriei şi resurselor emite ordine şi instrucţiuni."
26. Anexa va avea urmãtorul cuprins:
"ANEXA
MARCA NATIONALA DE ACREDITARE <<RENAR>>
Marca nationala de acreditare <<RENAR>> consta dintr-o elipsa având raportul semiaxa orizontala/semiaxa verticala 2:1.
Axa verticala este axa de simetrie pentru <<ROMÂNIA>>, stema României şi <<RENAR>>.
<<ROMÂNIA>> font Times New Roman, corp 24
● <<RENAR>> -font Times New Roman, corp 36.
Marca are forma prezentatã în figura urmãtoare:



ROMÂNIA

(stema Ro)

RENAR



NOTA:
Marca este colorata dupã cum urmeazã:
● <<ROMÂNIA>>:
- literele <<RO>> albastru
- literele <<MAN>> galben
- literele <<IA>> roşu
● Stema României: în culorile oficiale
● <<RENAR>>:
- literele <<RE>> albastru
- litera <<N>> galben
- literele <<AR>> roşu
● Elipsa: negru
În cazul în care marca trebuie sa fie marita sau micşoratã, este necesar sa se respecte proportiile prezentate în figura de mai sus."
ART. 2
<>Ordonanta Guvernului nr. 38/1998 , cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 8 aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 8 aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.


p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA


────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016