Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 241 din 22 iunie 2006 serviciului de alimentare cu apa si de canalizare
ART. 1 (1) Prezenta lege stabileşte cadrul juridic unitar privind înfiinţarea, organizarea, gestionarea, finanţarea, exploatarea, monitorizarea şi controlul funcţionãrii serviciului public de alimentare cu apã şi de canalizare al localitãţilor. (2) Prevederile prezentei legi se aplicã serviciului public de alimentare cu apã şi de canalizare al comunelor, oraşelor şi municipiilor, indiferent de mãrimea acestora. ART. 2 (1) Serviciul public de alimentare cu apã şi de canalizare al localitãţilor, denumit în continuare serviciul de alimentare cu apã şi de canalizare, se aflã sub conducerea, coordonarea şi responsabilitatea autoritãţii administraţiei publice locale, care are drept scop asigurarea alimentãrii cu apã, canalizarea şi epurarea apelor uzate pentru toţi utilizatorii de pe teritoriul localitãţilor. (2) Serviciul de alimentare cu apã şi de canalizare se presteazã prin exploatarea unei infrastructuri tehnico-edilitare specifice, denumitã sistem public de alimentare cu apã şi de canalizare. (3) Sistemele publice de alimentare cu apã şi de canalizare a apelor uzate, denumite în continuare sisteme de alimentare cu apã şi de canalizare, constituie ansambluri tehnologice şi funcţionale integrate care acoperã întregul circuit tehnologic, de la captarea din sursã a apei brute pânã la evacuarea în emisari a apelor uzate epurate. (4) În localitãţile rurale se poate organiza, dupã caz, numai serviciul de alimentare cu apã, cu condiţia asigurãrii colectãrii apelor uzate prin alte sisteme individuale. ART. 3 Termenii tehnici utilizaţi în cuprinsul prezentei legi se definesc dupã cum urmeazã: a) serviciu de alimentare cu apã şi de canalizare - totalitatea activitãţilor de utilitate publicã şi de interes economic şi social general efectuate în scopul captãrii, tratãrii, transportului, înmagazinãrii şi distriburii apei potabile sau industriale tuturor utilizatorilor de pe teritoriul unei localitãţi, respectiv pentru colectarea, transportul, epurarea şi evacuarea apelor uzate, a apelor meteorice şi a apelor de suprafaţã provenite din intravilanul acesteia; b) serviciu de alimentare cu apã - totalitatea activitãţilor necesare pentru: - captarea apei brute, din surse de suprafaţã sau subterane; - tratarea apei brute; - transportul apei potabile şi/sau industriale; - înmagazinarea apei; - distribuţia apei potabile şi/sau industriale; c) serviciu public de canalizare - totalitatea activitãţilor necesare pentru: - colectarea, transportul şi evacuarea apelor uzate de la utilizatori la staţiile de epurare; - epurarea apelor uzate şi evacuarea apei epurate în emisar; - colectarea, evacuarea şi tratarea adecvatã a deşeurilor din gurile de scurgere a apelor pluviale şi asigurarea funcţionalitãţii acestora; - evacuarea, tratarea şi depozitarea nãmolurilor şi a altor deşeuri similare derivate din activitãţile prevãzute mai sus; - evacuarea apelor pluviale şi de suprafaţã din intravilanul localitãţilor; d) sistem public de alimentare cu apã - ansamblul construcţiilor şi terenurilor, instalaţiilor tehnologice, echipamentelor funcţionale şi dotãrilor specifice, prin care se realizeazã serviciul public de alimentare cu apã. Sistemele publice de alimentare cu apã cuprind, de regulã, urmãtoarele componente: - captãri; - aducţiuni; - staţii de tratare; - staţii de pompare cu sau fãrã hidrofor; - rezervoare de înmagazinare; - reţele de transport şi distribuţie; - branşamente, pânã la punctul de delimitare; e) sistem public de canalizare - ansamblul construcţiilor şi terenurilor aferente instalaţiilor tehnologice, echipamentelor funcţionale şi dotãrilor specifice, prin care se realizeazã serviciul public de canalizare. Sistemele publice de canalizare cuprind, de regulã, urmãtoarele componente: - racorduri de canalizare de la punctul de delimitare şi preluare; - reţele de canalizare; - staţii de pompare; - staţii de epurare; - colectoare de evacuare spre emisar; - guri de vãrsare în emisar; - depozite de nãmol deshidratat; f) reţea publicã de transport al apei - parte a sistemului public de alimentare cu apã alcãtuitã din reţeaua de conducte cuprinsã între captare şi reţeaua de distribuţie; g) reţea publicã de distribuţie a apei - parte a sistemului public de alimentare cu apã, alcãtuitã din reţeaua de conducte, armãturi şi construcţii-anexe, care asigurã distribuţia apei la 2 sau la mai mulţi utilizatori independenţi; h) reţea publicã de canalizare - parte a sistemului public de canalizare, alcãtuitã din canale colectoare, cãmine, guri de scurgere şi construcţii-anexe care asigurã preluarea, evacuarea şi transportul apelor de canalizare de la 2 sau de la mai mulţi utilizatori independenţi. Nu constituie reţele publice: - reţelele interioare de utilizare aferente unei clãdiri de locuit cu mai multe apartamente, chiar dacã aceasta este în proprietatea mai multor persoane fizice sau juridice; - reţelele aferente unei incinte proprietate privatã sau unei instituţii publice pe care se aflã mai multe imobile, indiferent de destinaţie, despãrţite de zone verzi şi alei interioare private; - reţelele aferente unei platforme industriale, în care drumurile de acces şi spaţiile verzi sunt proprietate privatã, chiar dacã aceasta este administratã de mai multe persoane juridice; i) branşament de apã - partea din reţeaua publicã de alimentare cu apã, care asigurã legãtura dintre reţeaua publicã de distribuţie şi reţeaua interioarã a unei incinte sau a unei clãdiri. Branşamentul deserveşte un singur utilizator. Pãrţile componente ale unui branşament se precizeazã în regulamentul-cadru al serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare. Branşamentul pânã la contor, inclusiv cãminul de branşament şi contorul, aparţin reţelei publice de distribuţie, indiferent de modul de finanţare a execuţiei. Finanţarea execuţiei branşamentului se asigurã fie de operator, fie de utilizator, în funcţie de amplasamentul punctului de delimitare a instalaţiilor şi numai în baza unei documentaţii avizate de operator şi cu respectarea regimului proprietãţii. În cazuri bine justificate de cãtre utilizatori sau operatori şi când condiţiile tehnice nu permit altã soluţie, se poate admite racordarea mai multor utilizatori la acelaşi branşament. În cazul condominiilor cu destinaţie de locuinţã existente, separarea şi individualizarea consumurilor se fac prin montarea repartitoarelor debitmetrice sau prin altã modalitate stabilitã prin hotãrâre a asociaţiei de proprietari. Cheltuielile aferente individualizãrii consumurilor vor fi suportate de coproprietarii condominiului, operatorul având numai obligaţia montãrii contorului principal de branşament la nivelul limitei de proprietate; j) repartitor debitmetric - aparat cu indicaţii adimensionale destinat mãsurãrii şi individualizãrii consumurilor de apã pentru fiecare consumator individual; k) racord de canalizare - partea din reţeaua publicã de canalizare care asigurã legãtura dintre instalaţiile interioare de canalizare ale utilizatorului şi reţeaua publicã de canalizare, inclusiv cãminul de racord; pãrţile componente ale unui racord se precizeazã în regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor de alimentare cu apã şi de canalizare. Racordul de la cãmin spre reţea, inclusiv cãminul de racord, aparţine reţelei publice de canalizare; l) aviz de branşare/racordare - documentul scris, emis de operatorul serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, prin care se stabilesc condiţiile tehnice cu privire la proiectarea, amplasarea şi execuţia branşamentelor de apã, respectiv a racordurilor de canalizare şi prin care se stabileşte punctul de delimitare dintre reţelele publice şi instalaţiile de utilizare; m) acord de furnizare - documentul scris, emis de operator, care stabileşte condiţiile de furnizare pentru utilizator şi defineşte parametrii cantitativi şi calitativi ai serviciului la branşamentul utilizatorului şi prin care operatorul se angajeazã sã furnizeze serviciul de alimentare cu apã; n) acord de preluare - documentul scris, emis de operatorul serviciului de canalizare pentru utilizator, prin care acesta se angajeazã sã presteze serviciul de canalizare şi care defineşte condiţiile şi parametrii cantitativi şi calitativi ai apelor uzate menajere şi/sau industriale preluate la canalizarea publicã; o) ape uzate menajere - apele de canalizare rezultate din folosirea apei în gospodãrii, instituţii publice şi servicii, care rezultã mai ales din metabolismul uman şi din activitãţi menajere şi igienico-sanitare; p) ape uzate industriale - apele de canalizare rezultate din activitãţi economico-industriale sau corespunzând unei alte utilizãri a apei decât cea menajerã; q) ape uzate orãşeneşti - apele de canalizare rezultate din amestecul apelor uzate menajere cu apele uzate industriale sau agrozootehnice, preepurate sau nu, precum şi apele care provin din stropirea şi spãlarea drumurilor publice sau private, a aleilor, a grãdinilor şi a curţilor imobilelor; r) ape pluviale - apele de canalizare care provin din precipitaţii atmosferice; s) instalaţii interioare de apã - totalitatea instalaţiilor aflate în proprietatea sau în administrarea utilizatorului, amplasate dupã punctul de delimitare dintre reţeaua publicã şi instalaţia interioarã de utilizare a apei, şi care asigurã transportul apei preluate din reţeaua publicã la punctele de consum şi/sau la instalaţiile de utilizare; t) instalaţii interioare de canalizare - totalitatea instalaţiilor aflate în proprietatea sau în administrarea utilizatorului, care asigurã preluarea şi transportul apei uzate de la instalaţiile de utilizare a apei pânã la cãminul de racord din reţeaua publicã; u) punct de delimitare - locul în care instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea utilizatorului se branşeazã la instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea operatorului furnizor/prestator de servicii. Punctul de delimitare asigurã identificarea poziţiei de montare a dispozitivelor de mãsurare-înregistrare a consumurilor, stabilirea apartenenţei instalaţiilor, precum şi precizarea drepturilor, respectiv a obligaţiilor ce revin pãrţilor cu privire la exploatarea, întreţinerea şi repararea acestora. Delimitarea dintre instalaţiile interioare de canalizare şi reţeaua publicã de canalizare se face prin cãminul de racord, care este prima componentã a reţelei publice, în sensul de curgere a apei uzate; v) contor de branşament - aparatul de mãsurare a volumului de apã consumat de utilizator, care se monteazã pe branşament între douã vane - robinete la limita proprietãţii utilizatorului; contorul este ultima componentã a reţelei publice de distribuţie în sensul de curgere a apei. ART. 4 (1) Apa potabilã distribuitã prin sistemele de alimentare cu apã este destinatã satisfacerii cu prioritate a nevoilor gospodãreşti ale populaţiei, ale instituţiilor publice, ale operatorilor economici şi, dupã caz, pentru combaterea şi stingerea incendiilor, în lipsa apei industriale. (2) Apa potabilã distribuitã utilizatorilor trebuie sã îndeplineascã, la branşamentele acestora, condiţiile de potabilitate prevãzute în normele tehnice şi reglementãrile legale în vigoare, precum şi parametrii de debit şi presiune precizaţi în acordurile şi contractele de furnizare. (3) Utilizarea apei potabile în alte scopuri decât cele menţionate la alin. (1) este permisã numai în mãsura în care existã disponibilitãţi faţã de necesarul de apã potabilã al localitãţilor, stabilit potrivit prescripţiilor tehnice în vigoare. (4) În cazul în care cerinţele de apã potabilã ale operatorilor economici nu pot fi acoperite integral sau pot fi acoperite numai parţial, aceştia pot sã-şi asigure alimentarea cu apã potabilã prin sisteme proprii, realizate şi exploatate în condiţiile legii. (5) Pentru satisfacerea altor nevoi, cum ar fi stropitul strãzilor şi al spaţiilor verzi, spãlatul pieţelor şi al strãzilor, spãlarea periodicã a sistemului de canalizare, spãlarea autovehiculelor şi consumul tehnologic al unitãţilor industriale, se va utiliza cu precãdere apã industrialã. (6) Apa industrialã sau cu caracter nepotabil se poate asigura fie prin sisteme publice de alimentare cu apã industrialã, fie prin sisteme individuale realizate şi exploatate de operatorii economici. (7) Se interzice orice legãturã sau interconectare între sistemele de alimentare cu apã potabilã şi sistemele de alimentare cu apã industrialã. ART. 5 (1) Sistemul de canalizare trebuie sã asigure cu precãdere colectarea, transportul, epurarea şi evacuarea într-un receptor natural a apelor uzate provenite de la utilizatorii serviciului de alimentare cu apã, precum şi a apelor pluviale sau de suprafaţã colectate de pe teritoriul localitãţilor. (2) Nãmolurile provenite din staţiile de tratare a apei, din sistemele de canalizare şi din staţiile de epurare a apelor uzate orãşeneşti se trateazã şi se prelucreazã în vederea neutralizãrii, deshidratãrii, depozitãrii controlate sau valorificãrii, potrivit reglementãrilor legale în vigoare privind protecţia şi conservarea mediului, respectiv igiena şi sãnãtatea populaţiei. (3) Apele uzate evacuate în sistemele de canalizare trebuie sã respecte condiţiile precizate prin acordul de preluare în canalizarea publicã, respectiv prin contractul de prestare a serviciului, precum şi pe cele impuse prin reglementãrile tehnice în vigoare, astfel încât prin natura, cantitatea ori calitatea lor sã nu conducã la: a) degradarea construcţiilor şi instalaţiilor componente ale sistemelor de canalizare; b) diminuarea capacitãţii de transport a reţelelor şi a canalelor colectoare; c) perturbarea funcţionãrii normale a staţiei de epurare, prin depãşirea debitului şi a încãrcãrii sau prin inhibarea proceselor de epurare; d) apariţia unor pericole pentru igiena şi sãnãtatea populaţiei sau a personalului de exploatare a sistemului; e) apariţia pericolelor de explozie. (4) Evacuarea în receptorii naturali a apelor uzate epurate şi depozitarea nãmolurilor provenite din staţiile de epurare se fac numai în condiţiile calitative şi cantitative precizate în avizele, acordurile şi autorizaţiile de mediu eliberate de autoritãţile competente, potrivit reglementãrilor în vigoare din domeniul protecţiei calitãţii apei şi a mediului, astfel încât sã se garanteze protecţia şi conservarea mediului, respectiv igiena şi sãnãtatea populaţiei. (5) Preluarea în sistemele de canalizare a apelor uzate provenite de la operatori economici industriali sau de la alţi utilizatori neracordaţi la reţelele publice de distribuţie a apei se poate aproba numai în mãsura în care capacitatea sistemelor nu este depãşitã din punct de vedere hidraulic sau al încãrcãrii cu substanţe impurificatoare şi numai dacã nu conţin poluanţi toxici sau care pot inhiba ori bloca procesul de epurare. ART. 6 Desfãşurarea activitãţilor specifice serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, indiferent de forma de gestiune aleasã, se realizeazã pe baza unui regulament al serviciului şi a unui caiet de sarcini, elaborate şi aprobate de autoritãţile administraţiei publice locale, în conformitate cu regulamentul-cadru, respectiv caietul de sarcini-cadru al serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, elaborate de Autoritatea Naţionalã de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice, denumitã în continuare A.N.R.S.C., şi aprobate prin ordin al preşedintelui acesteia. ART. 7 (1) Serviciul de alimentare cu apã şi de canalizare se înfiinţeazã, se organizeazã şi funcţioneazã pe baza urmãtoarelor principii: a) securitatea serviciului; b) tarifarea echitabilã; c) rentabilitatea, calitatea şi eficienţa serviciului; d) transparenţa şi responsabilitatea publicã, incluzând consultarea cu patronatele, sindicatele, utilizatorii şi cu asociaţiile reprezentative ale acestora; e) continuitatea din punct de vedere cantitativ şi calitativ; f) adaptabilitatea la cerinţele utilizatorilor; g) accesibilitatea egalã a utilizatorilor la serviciul public, pe baze contractuale; h) respectarea reglementãrilor specifice din domeniul gospodãririi apelor, protecţiei mediului şi sãnãtãţii populaţiei. (2) Principiile prevãzute la alin. (1) vor fi în mod obligatoriu cuprinse şi dezvoltate atât în regulamentul-cadru al serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, cât şi în regulamentele serviciilor de alimentare cu apã şi de canalizare aprobate la nivel local. ART. 8 (1) Serviciul furnizat/prestat prin sistemele de alimentare cu apã şi de canalizare trebuie sã îndeplineascã, la nivelul utilizatorilor, indicatorii de performanţã prevãzuţi în regulamentul serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare. (2) Regulamentele serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, inclusiv indicatorii de performanţã, se elaboreazã la nivelul autoritãţilor administraţiei publice locale, pe baza regulamentului-cadru al serviciului, şi se aprobã prin hotãrâri ale consiliilor locale, consiliilor judeţene, ale asociaţiilor de dezvoltare comunitarã sau, dupã caz, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti. (3) Indicatorii de performanţã ai serviciului furnizat/prestat utilizatorilor se stabilesc pe baza unui studiu de specialitate, întocmit de autoritãţile administraţiei publice locale, în funcţie de necesitãţile utilizatorilor, de starea tehnicã a sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare şi de eficienţa acestora, cu respectarea indicatorilor de performanţã minimali prevãzuţi în regulamentul-cadru, respectiv în caietul de sarcini-cadru al serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare. (4) Propunerile de indicatori de performanţã ai serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare furnizat/prestat utilizatorilor, rezultate din studiul de specialitate efectuat în acest scop, vor fi supuse dezbaterii publice înaintea aprobãrii lor de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale.
CAP. II Autoritãţi şi competenţe
ART. 9 (1) Statul sprijinã prin mãsuri legislative, administrative şi economice dezvoltarea durabilã a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, precum şi a sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare aferente. (2) Mãsurile adoptate la nivelul autoritãţilor administraţiei publice centrale competente trebuie sã conducã la atingerea urmãtoarelor obiective strategice: a) dezvoltarea şi extinderea serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare la nivelul întregii ţãri, în scopul îmbunãtãţirii condiţiilor de viaţã ale comunitãţilor locale; b) realizarea unui serviciu şi a unei infrastructuri tehnico-edilitare moderne, capabile sã susţinã dezvoltarea economico-socialã a localitãţilor, sã atragã investiţii private şi sã stimuleze dezvoltarea durabilã a comunitãţilor locale; c) conservarea şi protecţia mediului şi a sãnãtãţii publice. ART. 10 (1) Consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz, au competenţa exclusivã în tot ceea ce priveşte: a) aprobarea strategiilor locale de înfiinţare, organizare, gestiune şi funcţionare a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare; b) aprobarea programelor de investiţii privind înfiinţarea, dezvoltarea, modernizarea şi reabilitarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciului; c) aprobarea regulamentelor şi a caietelor de sarcini ale serviciului; d) adoptarea modalitãţii de gestiune şi aprobarea documentaţiilor de organizare şi derulare a procedurilor de delegare a gestiunii; e) aprobarea indicatorilor de performanţã ai serviciului. (2) Unitãţile administrativ-teritoriale se pot asocia între ele, în vederea înfiinţãrii şi organizãrii în interes comun a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare şi pentru înfiinţarea şi exploatarea infrastructurii aferente acestuia, în condiţiile stabilite prin <>Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 254 din 21 martie 2006. ART. 11 (1) Consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz, îşi stabilesc propriile strategii de dezvoltare şi funcţionare pe termen scurt, mediu şi lung a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, ţinând seama de planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului, de programele de dezvoltare economico-socialã a unitãţii administrativ-teritoriale, precum şi de angajamentele internaţionale în domeniul protecţiei mediului. (2) Strategiile autoritãţilor administraţiei publice locale vor urmãri cu prioritate realizarea urmãtoarelor obiective: a) orientarea serviciului cãtre utilizatori; b) asigurarea accesului nediscriminatoriu al tuturor membrilor comunitãţii la serviciul de alimentare cu apã şi de canalizare; c) asigurarea calitãţii serviciului la nivelul corespunzãtor normelor Uniunii Europene; d) îmbunãtãţirea calitãţii mediului, prin utilizarea raţionalã a resurselor naturale de apã şi epurarea corespunzãtoare a apelor uzate, în conformitate cu prevederile legislaţiei de mediu şi ale directivelor Uniunii Europene; e) reducerea pierderilor de apã şi a consumurilor energetice din sistemele de alimentare cu apã şi de canalizare; f) reducerea consumurilor specifice de apã potabilã la utilizator, inclusiv prin contorizarea branşamentelor şi a consumurilor individuale; g) promovarea programelor de investiţii, în scopul dezvoltãrii şi modernizãrii sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare; h) adoptarea soluţiilor tehnice şi tehnologice, cu costuri minime şi în concordanţã cu prognozele de dezvoltare edilitar-urbanisticã şi demograficã a comunitãţii; i) promovarea mecanismelor specifice economiei de piaţã, crearea unui mediu concurenţial, stimularea participãrii capitalului privat şi promovarea formelor de gestiune delegatã; j) promovarea metodelor moderne de management; k) promovarea profesionalismului, eticii profesionale şi a formãrii profesionale continue a personalului ce lucreazã în domeniu. (3) În vederea asigurãrii continuitãţii serviciului şi funcţionãrii sistemului de alimentare cu apã şi de canalizare în condiţii de siguranţã şi la parametrii ceruţi prin normele şi prescripţiile tehnice, autoritãţile administraţiei publice locale, respectiv asociaţiile de dezvoltare comunitarã, au responsabilitatea planificãrii şi urmãririi execuţiei lucrãrilor de investiţii; în acest scop vor întocmi programe directoare privind obiectivele de investiţii, bazate pe planificarea multianualã a investiţiilor şi ţinându-se seama de etapele procesului bugetar, în conformitate cu reglementãrile legale. ART. 12 (1) În exercitarea atribuţiilor ce le revin autoritãţile administraţiei publice locale adoptã hotãrâri sau emit dispoziţii, dupã caz, privitoare la: a) aprobarea programelor de reabilitare, extinderea şi modernizarea sistemelor existente, precum şi a programelor de înfiinţare a unor noi sisteme de alimentare cu apã şi de canalizare, în condiţiile legii; b) coordonarea proiectãrii şi execuţiei lucrãrilor tehnico-edilitare, în scopul realizãrii acestora într-o concepţie unitarã şi corelatã cu programele de dezvoltare economico-socialã a localitãţilor şi de amenajare a teritoriului, de urbanism şi de mediu; c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind extinderea, modernizarea şi reabilitarea sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare; d) asocierea intercomunitarã în vederea înfiinţãrii şi exploatãrii în comun a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare şi pentru realizarea investiţiilor în infrastructura aferentã acestuia; e) darea în administrare sau delegarea gestiunii serviciului, precum şi încredinţarea exploatãrii bunurilor proprietate publicã sau privatã a unitãţilor administrativ-teritoriale aferente sistemelor de alimentare cu apã şi canalizare; f) participarea cu capital social sau cu bunuri la înfiinţarea societãţilor comerciale mixte pentru realizarea sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare şi/sau furnizarea/prestarea serviciului; g) contractarea sau garantarea, în condiţiile legii, a împrumuturilor pentru finanţarea programelor de investiţii aferente sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare, precum extinderi, dezvoltãri de capacitãţi, reabilitãri şi modernizãri; h) elaborarea şi aprobarea normelor locale şi a regulamentului serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, pe baza normelor-cadru şi a regulamentelor-cadru elaborate şi aprobate de A.N.R.S.C.; i) aproabrea preţurilor, tarifelor şi taxelor speciale pentru serviciul de alimentare cu apã şi de canalizare, cu respectarea reglementãrilor în vigoare; j) rezilierea unilateralã a contractelor de delegare a gestiunii serviciului, pentru încãlcarea repetatã a clauzelor acestora şi pentru nerespectarea parametrilor de calitate ai serviciului. (2) Împotriva hotãrârilor sau dispoziţiilor autoritãţilor administraţiei publice locale, adoptate în aplicarea prezentei legi, persoanele fizice sau juridice interesate se pot adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii. ART. 13 (1) Autoritãţile administraţiei publice locale au dreptul sã verifice, sã aprobe sau sã respingã, în condiţiile legii, fãrã a periclita rentabilitatea, calitatea şi eficienţa serviciului, preţurile şi tarifele propuse de operatori, precum şi sã urmãreascã modul de respectare de cãtre aceştia a normelor metodologice pentru stabilirea, ajustarea şi modificarea preţurilor şi tarifelor elaborate de A.N.R.S.C. şi aprobate prin ordin al preşedintelui acesteia. (2) Divergenţele cu privire la preţuri şi tarife dintre autoritãţile administraţiei publice locale şi operatori se rezolvã de instanţele de judecatã competente. (3) Autoritãţile administraţiei publice locale au acces la orice informaţie de interes public deţinutã de A.N.R.S.C. cu privire la serviciul de alimentare cu apã şi de canalizare, indiferent de forma de gestiune adoptatã pentru realizarea acestuia. ART. 14 Autoritãţile administraţiei publice locale au, în raport cu utilizatorii pe care îi reprezintã, urmãtoarele sarcini şi responsabilitãţi: a) sã gestioneze serviciul de alimentare cu apã şi de canalizare pe criterii de competitivitate şi eficienţã economicã; b) sã promoveze dezvoltarea, modernizarea şi reabilitarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciului; c) sã monitorizeze şi sã controleze activitãţile de furnizare/prestare a serviciului şi sã adopte mãsurile prevãzute în contractul de delegare a gestiunii, în cazul în care operatorul nu asigurã indicatorii de performanţã asumaţi; d) sã stabileascã şi sã aprobe indicatorii de performanţã ai serviciului numai dupã ce aceştia au fost supuşi în prealabil dezbaterii publice; e) sã adopte normele locale şi modalitãţile de gestiune a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare; f) sã informeze şi sã consulte utilizatorii şi asociaţiile acestora cu privire la strategiile de dezvoltare a serviciului, precum şi despre necesitatea instituirii unor taxe locale privind serviciul de alimentare cu apã şi de canalizare; g) sã medieze rezolvarea conflictelor dintre utilizatori şi operator sau dintre operatori, la cererea uneia dintre pãrţi. ART. 15 (1) Autoritãţile administraţiei publice locale au, potrivit prerogativelor atribuite prin lege, urmãtoarele obligaţii faţã de operatori: a) sã aplice un tratament egal tuturor operatorilor şi sã asigure prin normele locale adoptate un mediu de afaceri transparent; b) sã respecte independenţa managerialã a operatorului; c) sã adopte şi sã menţinã o conduitã echilibratã, echidistantã şi nediscriminatorie între operator şi utilizatori; d) sã promoveze relaţii contractuale echilibrate, orientate spre rezultat; e) sã asigure publicitatea şi accesul liber la informaţiile de interes public, cu precãdere la acele informaţii care asigurã pregãtirea ofertelor şi participarea la procedurile de delegare a gestiunii serviciului; f) sã aducã la cunoştinţã publicã, în condiţiile legii, hotãrârile şi dispoziţiile având ca obiect modul de organizare şi de funcţionare a serviciului; g) sã stabileascã condiţiile de asociere sau de formare de societãţi mixte, în conformitate cu prevederile legale care reglementeazã fiecare tip de contract prin care se deleagã gestiunea; h) sã respecte şi sã-şi îndeplineascã propriile obligaţii, prevãzute în contractele de delegare a gestiunii serviciului; i) sã pãstreze confidenţialitatea informaţiilor, altele decât cele de interes public, cu privire la activitatea operatorilor; j) sã încheie cu operatorul un contract pentru colectarea, canalizarea şi epurarea apelor pluviale de pe domeniul public şi privat al localitãţii. (2) Autoritãţile administraţiei publice locale au, în raporturile cu operatorii, dreptul şi obligaţia sã monitorizeze şi sã controleze: a) menţinerea echilibrului contractual rezultat prin procedura de delegare a gestiunii serviciului; b) încadrarea profitului operatorului în limitele minime şi maxime negociate; c) respectarea clauzelor de administrare, întreţinere şi predare a bunurilor publice şi pãstrarea integritãţii patrimoniului public sau privat aferent serviciului; d) respectarea programului social de limitare a efectelor negative ale concedierilor; e) respectarea obligaţiilor contractuale potrivit contractului de delegare a gestiunii şi îndeplinirea indicatorilor de performanţã ai serviciului, indiferent de forma de gestiune; f) aplicarea penalitãţilor prevãzute de documentele contractuale, în cazul neîndeplinirii de cãtre operatori a indicatorilor de performanţã asumaţi; g) exploatarea eficientã a sistemului de alimentare cu apã şi de canalizare; h) respectarea reglementãrilor administrative, tehnice, fiscale şi comerciale din domeniu; i) impactul serviciului asupra mediului şi asupra sãnãtãţii publice; j) siguranţa serviciului şi protecţia utilizatorilor; k) asigurarea patrimoniului preluat în gestiune şi asigurarea pentru daunele provocate terţilor, în cazul gestiunii delegate. ART. 16 (1) Autoritatea de reglementare competentã pentru serviciul public de alimentare cu apã şi de canalizare este A.N.R.S.C. Aceasta îşi exercitã competenţele şi atribuţiile care îi sunt acordate prin <>Legea nr. 51/2006 faţã de toţi operatorii serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, indiferent de forma de organizare, de natura capitalului, de modalitatea de gestiune adoptatã sau de ţara de origine. (2) A.N.R.S.C. elaboreazã şi aprobã, prin ordin al preşedintelui acesteia: a) metodologia şi procedura-cadru de stabilire, monitorizare, mãsurare, comparare şi analizã a indicatorilor de performanţã ai serviciului; b) metodologia de repartizare a consumurilor individuale de apã rece şi de canalizare în imobilele de tip condominiu; c) normele de autorizare a operatorilor economici care monteazã şi exploateazã sisteme de repartizare a costurilor pentru apã rece în imobile de tip condominiu; d) normativul tehnic de montare a sistemelor de repartizare a costurilor pentru apã rece în imobile de tip condominiu; e) metodologia de stabilire, ajustare sau modificare a preţurilor/tarifelor la serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare. (3) Pe baza metodologiei prevãzute la alin. (2) lit. e), A.N.R.S.C. aprobã preţurile şi tarifele pentru operatorii economici şi instituţiile publice care presteazã un serviciu de alimentare cu apã şi de canalizare de natura celui public şi care nu se aflã în subordinea autoritãţilor administraţiei publice locale. (4) A.N.R.S.C. monitorizeazã evoluţia indicatorilor de performanţã ai serviciului, în scopul diseminãrii, la nivelul autoritãţilor administraţiei publice locale şi al operatorilor, a celor mai bune practici din domeniu. A.N.R.S.C. va dezvolta un sistem informaţional ce va permite întocmirea unei baze de date şi compararea continuã a fiecãrui indicator de performanţã cu nivelul atins de operatorul cel mai performant din domeniu. Pentru implementarea activitãţilor de monitorizare şi de realizare a bazei de date, operatorii au obligaţia de a furniza A.N.R.S.C. toate informaţiile solicitate în legãturã cu indicatorii de performanţã ai serviciului. (5) În relaţia cu operatorii şi cu autoritãţile administraţiei publice locale, potrivit competenţelor şi atribuţiilor prevãzute în <>Legea nr. 51/2006 , indiferent de forma de gestiune adoptatã, A.N.R.S.C. monitorizeazã urmãtoarele: a) respectarea şi îndeplinirea obligaţiilor şi mãsurilor stabilite în condiţiile de emitere sau de menţinere a licenţelor; b) respectarea sistemului de reglementãri emise în aplicarea legislaţiei primare din domeniu; c) respectarea metodologiei de stabilire, ajustare sau modificare a preţurilor şi tarifelor; d) respectarea reglementãrilor cu privire la concurenţã şi transparenţã, pentru a preveni practicile anticoncurenţiale care au ca obiect sau pot avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenţei.
CAP. III Organizarea şi funcţionarea serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare
SECŢIUNEA 1 Gestiunea serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare
ART. 17 (1) Înfiinţarea, organizarea, coordonarea, gestionarea, monitorizarea şi controlul la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, judeţelor sau asociaţiilor de dezvoltare comunitarã a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, precum şi exploatarea şi asigurarea funcţionãrii sistemelor publice de alimentare cu apã şi de canalizare aferente acestora constituie atribuţii exclusive ale autoritãţilor administraţiei publice locale, care se exercitã în condiţiile legii. (2) Gestionarea serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, respectiv exploatarea şi funcţionarea sistemelor aferente, se organizeazã astfel încât sã asigure respectarea condiţiilor prevãzute de legislaţia în vigoare privind calitatea apei potabile şi epurarea apelor uzate şi în funcţie de: a) nevoile comunitãţilor locale; b) mãrimea, gradul de dezvoltare şi particularitãţile economico-sociale ale localitãţilor; c) starea sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare existente; d) posibilitãţile locale de finanţare a exploatãrii şi funcţionãrii serviciului, respectiv a înfiinţãrii ori dezvoltãrii infrastructurii tehnico-edilitare aferente; e) raportul cost-calitate optim pentru serviciul furnizat/prestat utilizatorilor. (3) Înfiinţarea, organizarea, funcţionarea şi gestionarea serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare se fundamenteazã în baza unor studii de specialitate care vor analiza elementele prevãzute la alin. (2); soluţia optimã se va adopta dupã dezbaterea publicã a studiului şi dupã consultarea utilizatorilor. ART. 18 (1) Gestiunea serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare se organizeazã şi se realizeazã în urmãtoarele modalitãţi: a) gestiune directã; b) gestiune delegatã. (2) Alegerea formei de gestiune a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare se face prin hotãrâre a consiliului local, a consiliului judeţean, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a asociaţiei de dezvoltare comunitarã, dupã caz.
SECŢIUNEA a 2-a Gestiunea directã
ART. 19 (1) În cadrul gestiunii directe autoritãţile administraţiei publice locale îşi asumã nemijlocit toate sarcinile şi responsabilitãţile privind organizarea, conducerea, gestionarea, administrarea, exploatarea şi funcţionarea serviciului. (2) Gestiunea directã se aprobã şi se realizeazã prin structuri proprii ale administraţiilor publice locale, înfiinţate prin hotãrâri ale consiliilor locale, ale consiliilor judeţene, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitarã, dupã caz, aşa cum au fost stabilite prin <>Legea nr. 51/2006 . (3) Structurile menţionate la alin. (2) îşi desfãşoarã activitatea de furnizare/prestare a serviciului în baza hotãrârii de dare în administrare şi exploatare a serviciului şi a sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare aferente şi în baza licenţei eliberate de A.N.R.S.C. (4) Excedentele anuale rezultate din execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli ale operatorilor cu statut de compartimente/servicii publice de specialitate care gestioneazã şi exploateazã un serviciu de alimentare cu apã şi de canalizare, rãmase la finele exerciţiului bugetar, se reporteazã în anul urmãtor, cu aceeaşi destinaţie. (5) Disponibilitãţile provenite din împrumuturi, fonduri externe nerambursabile sau transferuri de la bugetul de stat destinate cofinanţãrii unor obiective de investiţii specifice se administreazã şi se utilizeazã potrivit acordurilor de finanţare încheiate.
SECŢIUNEA a 3-a Gestiunea delegatã
ART. 20 (1) În cazul gestiunii delegate pentru funcţionarea serviciului, autoritãţile administraţiei publice locale transferã unuia sau mai multor operatori toate sarcinile şi responsabilitãţile privind furnizarea/prestarea serviciilor de utilitãţi publice, cât şi administrarea şi exploatarea sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare aferente acestuia, pe baza unui contract denumit în continuare contract de delegare a gestiunii. (2) Operatorii care desfãşoarã activitatea de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare în regim de gestiune delegatã sunt cei stabiliţi prin <>Legea nr. 51/2006 . (3) Operatorii menţionaţi la alin. (2) îşi desfãşoarã activitatea de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare prin exploatarea şi administrarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente acestuia, pe baza contractului de delegare a gestiunii şi a licenţei eliberate de A.N.R.S.C. (4) Contractul de delegare a gestiunii se aprobã prin hotãrârea de atribuire, adoptatã de consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau de asociaţia de dezvoltare comunitarã, dupã caz. În condiţiile legii, contractul de delegare a gestiunii poate fi materializat printr-un: a) contract de concesiune; b) contract de parteneriat public-privat. ART. 21 (1) Delegarea gestiunii se face în conformitate cu legislaţia specificã fiecãrui tip de contract. Procedurile utilizate de consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau de asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz, pentru atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciului sunt cele aplicabile tipului de contract de delegare a gestiunii serviciului adoptat. (2) În cazul societãţilor comerciale rezultate din reorganizarea administrativã a fostelor regii autonome de interes local sau judeţean ori a serviciilor publice de specialitate subordonate autoritãţilor administraţiei publice locale, care au avut în administrare bunuri, activitãţi şi servicii de alimentare cu apã şi de canalizare şi al cãror capital social este deţinut în totalitate de unitãţile administrativ-teritoriale, precum şi în cazul societãţilor comerciale înfiinţate de asociaţiile de dezvoltare comunitarã, delegarea gestiunii serviciului se atribuie direct acestora, prin contract de concesiune. ART. 22 (1) Garanţiile profesionale şi financiare ale operatorului constituie elemente obligatorii pentru atribuirea contractelor de delegare a gestiunii, având scopul de a proteja autoritãţile administraţiei publice locale. Societãţile comerciale nou-create pot fi admise, într-o procedurã de atribuire a unei delegãri a gestiunii, în aceleaşi condiţii ca şi societãţile deja existente. (2) Contractele de delegare a gestiunii serviciului se reziliazã de plin drept dacã operatorul nu respectã condiţiile contractuale. În cazul retragerii licenţei, contractul de delegare a gestiunii înceteazã de plin drept. (3) Caietele de sarcini şi criteriile de selecţie aplicabile în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii sunt elaborate de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale sau de asociaţiile de dezvoltare comunitarã, în baza caietelor de sarcini-cadru elaborate şi aprobate de A.N.R.S.C. prin ordin al preşedintelui acesteia, cu respectarea dispoziţiilor legislaţiei aplicabile tipului de contract de delegare a gestiunii adoptat. (4) În procesul de atribuire şi executare a contractelor de delegare a gestiunii serviciului autoritãţile administraţiei publice locale vor urmãri obţinerea celui mai bun raport cost-calitate, precum şi asigurarea condiţiilor necesare satisfacerii interesului public general al comunitãţilor locale. ART. 23 (1) Delegarea gestiunii serviciului nu anuleazã prerogativele autoritãţilor administraţiei publice locale sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitarã privind adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a serviciului, respectiv a programelor de dezvoltare a sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare, şi nu exclude dreptul acestora, în conformitate cu competenţele şi atribuţiile ce le revin potrivit legii, de a supraveghea şi de a controla: a) modul de respectare şi de îndeplinire a obligaţiilor contractuale asumate de operatori; b) calitatea şi eficienţa serviciului furnizat/prestat şi respectarea indicatorilor de performanţã stabiliţi în contractele de delegare a gestiunii; c) modul de administrare, exploatare, conservare şi menţinere în funcţiune, dezvoltare şi/sau modernizare a sistemului de alimentare cu apã şi de canalizare încredinţat prin contractul de delegare a gestiunii; d) modul de formare şi stabilire a tarifelor pentru serviciul de alimentare cu apã şi de canalizare. (2) Consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau asociaţiile de dezvoltare comunitarã pot delega atât activitãţile propriu-zise de furnizare/prestare, gestionare, administrare şi exploatare a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, cât şi pregãtirea, finanţarea şi realizarea investiţiilor aferente acestuia. ART. 24 (1) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ce revin autoritãţilor administraţiei publice locale, respectiv operatorului, în ceea ce priveşte iniţierea, fundamentarea, promovarea, aprobarea, finanţarea şi realizarea investiţiilor. (2) Investiţiile efectuate de operator pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea sistemului de alimentare cu apã şi de canalizare se vor amortiza de cãtre operator, în conformitate cu prevederile legale şi exclusiv pe durata contractului de delegare a gestiunii.
CAP. IV Operatori şi utilizatori
SECŢIUNEA 1 Operatorii serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare
ART. 25 (1) Au calitatea de operatori furnizorii/prestatorii serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare care asigurã funcţionarea, gestionarea, administrarea şi exploatarea sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare aferente serviciului şi care îşi desfãşoarã activitatea pe baza unei licenţe. Operatorii serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare sunt definiţi potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 51/2006 . (2) Acordarea licenţelor operatorilor furnizori/prestatori ai serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare intrã în sfera de competenţã a A.N.R.S.C. Licenţa se elibereazã în condiţiile <>Legii nr. 51/2006 . (3) Operatorii serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare au, în temeiul prezentei legi, aceleaşi drepturi şi obligaţii în raporturile cu autoritãţile administraţiei publice locale sau cu utilizatorii, indiferent de modalitatea de gestiune adoptatã sau de statutul juridic, de forma de organizare, de natura capitalului, de tipul de proprietate ori de ţara de origine din Uniunea Europeanã. (4) Operatorii având statut de societãţi comerciale cu capital al unitãţilor administrativ-teritoriale sunt subordonaţi autoritãţilor administraţiei publice locale şi pot fi privatizaţi în condiţiile legii, cu condiţia pãstrãrii obiectului de activitate cel puţin 5 ani de la data privatizãrii. ART. 26 (1) În vederea realizãrii obiectivelor şi sarcinilor ce le revin în domeniul serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare a localitãţilor, operatorii trebuie sã asigure: a) producerea, transportul, înmagazinarea şi distribuţia apei potabile, respectiv preluarea, canalizarea, epurarea şi evacuarea apelor uzate; b) exploatarea sistemelor de alimentare cu apã, respectiv a sistemelor de canalizare în condiţii de siguranţã şi eficienţã tehnico-economicã, cu respectarea tehnologiilor şi a instrucţiunilor tehnice de exploatare; c) instituirea, supravegherea şi întreţinerea, corespunzãtor dispoziţiilor legale, a zonelor de protecţie sanitarã, a construcţiilor şi instalaţiilor specifice sistemelor de alimentare cu apã potabilã, de canalizare şi de epurare a apelor uzate; d) monitorizarea strictã a calitãţii apei potabile distribuite prin intermediul sistemelor de alimentare cu apã, în concordanţã cu normele igienico-sanitare în vigoare; e) captarea apei brute, respectiv descãrcarea apelor uzate orãşeneşti în receptorii naturali, numai cu respectarea condiţiilor impuse prin acordurile, avizele şi autorizaţiile de mediu şi de gospodãrire a apelor; f) întreţinerea şi menţinerea în stare de permanentã funcţionare a sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare; g) contorizarea cantitãţilor de apã produse, distribuite şi respectiv facturate; h) creşterea eficienţei şi a randamentului sistemelor în scopul reducerii tarifelor, prin eliminarea pierderilor în sistem, reducerea costurilor de producţie, a consumurilor specifice de materii prime, combustibili şi energie electricã şi prin reechiparea, reutilarea şi retehnologizarea acestora; i) limitarea cantitãţilor de apã potabilã distribuitã prin reţelele publice, utilizatã în procesele industriale, şi diminuarea consumurilor specifice prin recircularea, refolosirea şi reutilizarea acesteia. (2) Dreptul de servitute se exercitã pe toatã durata existenţei sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare, pentru executarea lucrãrilor necesare întreţinerii şi exploatãrii sistemelor respective. Exercitarea dreptului de servitute asupra proprietãţilor afectate de sistemul de alimentare cu apã şi de canalizare se realizeazã cu titlu gratuit pe toatã durata existenţei acestuia. Dacã, cu ocazia intervenţiilor pentru retehnologizãri, reparaţii, revizii, avarii, se produc pagube proprietarilor din vecinãtatea sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare, operatorii au obligaţia sã le plãteascã acestora despãgubiri, în condiţiile legii. Proprietarul terenului afectat de exercitarea dreptului de servitute va fi despãgubit pentru prejudiciile cauzate. Cuantumul despãgubirii se stabileşte prin acordul pãrţilor sau, în cazul în care pãrţile nu se înţeleg, cuantumul se stabileşte prin hotãrâre judecãtoreascã. (3) Operatorii serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare organizaţi ca societãţi comerciale îşi pot desfãşura activitatea şi în alte localitãţi, pe baze contractuale. (4) Operatorii au obligaţia sã ţinã evidenţe distincte pentru fiecare activitate, având contabilitate separatã pentru fiecare tip de serviciu şi/sau localitate de operare în parte.
SECŢIUNEA a 2-a Utilizatorii serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare
ART. 27 (1) Are calitatea de utilizator al serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare orice persoanã fizicã sau juridicã ce deţine, în calitate de proprietar sau cu drept de folosinţã dat de proprietar, un imobil având branşament propriu de apã potabilã sau racord propriu de canalizare şi care beneficiazã de serviciile operatorului pe bazã de contract de furnizare/prestare. (2) Pot fi utilizatori ai serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare şi persoanele fizice sau juridice care nu au branşament propriu de apã potabilã, respectiv racord propriu de canalizare, dacã existã condiţii tehnice pentru delimitarea/separarea instalaţiilor, pentru individualizarea consumurilor şi pentru încheierea contractului de furnizare/prestare a serviciului în nume propriu. (3) Principalele categorii de utilizatori ai serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare sunt: a) operatori economici; b) instituţii publice; c) utilizatori casnici: persoane fizice sau asociaţii de proprietari/chiriaşi.
SECŢIUNEA a 3-a Drepturile şi obligaţiile utilizatorilor şi operatorilor
ART. 28 Dreptul de acces nediscriminatoriu şi de utilizare a serviciului este garantat tuturor utilizatorilor, în condiţii contractuale şi cu respectarea prevederilor regulamentului serviciului şi a programelor de reabilitare, extindere şi modernizare a sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare. ART. 29 (1) Raporturile juridice dintre operator şi utilizatori, drepturile şi obligaţiile utilizatorilor, respectiv ale operatorului, se detaliazã în regulamentul serviciului şi în contractul de furnizare/prestare a serviciului. (2) Regulamentul serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare trebuie sã conţinã prevederi referitoare la: a) accesul la informaţiile de interes public privind serviciul de alimentare cu apã şi de canalizare; b) condiţiile de acces şi de utilizare a serviciului, în funcţie de caracteristicile sistemului de alimentare cu apã şi de canalizare, de programele de reabilitare, extindere şi modernizare a acestora şi cu respectarea reglementãrilor tehnice şi comerciale specifice; c) dreptul oricãrui utilizator de a avea montat pe branşamentul care îl deserveşte, la limita de proprietate, un aparat de mãsurare a consumului; d) obligaţia consiliilor locale, a consiliilor judeţene, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a asociaţiilor de dezvoltare comunitarã, dupã caz, ori a A.N.R.S.C. de a aduce la dezvoltare comunitarã, dupã caz, ori a A.N.R.S.C. de a aduce la cunoştinţa publicã deciziile cu privire la serviciul de alimentare cu apã şi de canalizare. ART. 30 (1) Furnizarea/prestarea serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare se realizeazã numai pe bazã de contract de furnizare/prestare, care poate fi individual sau colectiv. (2) Utilizatorii au obligaţia de a respecta clauzele contractului de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, inclusiv prevederile regulamentului serviciului. (3) Factura pentru furnizarea/prestarea serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare se emite, cel mai târziu, pânã la data de 15 a lunii urmãtoare celei în care prestaţia a fost efectuatã. Prin derogare de la prevederile <>art. 42 alin. (9) din Legea nr. 51/2006 , utilizatorii sunt obligaţi sã achite facturile reprezentând contravaloarea serviciului de care au beneficiat, în termenul de scadenţã de 15 zile de la data emiterii facturilor; data emiterii facturii şi termenul de scadenţã se înscriu pe facturã. (4) Neachitarea facturii în termen de 30 de zile de la data scadenţei atrage dupã sine penalitãţi de întârziere, dupã cum urmeazã: a) penalitãţile sunt egale cu nivelul dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, stabilite conform reglementãrilor legale în vigoare; b) penalitãţile se datoreazã începând cu prima zi dupã data scadenţei; c) valoarea totalã a penalitãţilor nu poate depãşi cuantumul debitului şi se constituie venit al operatorului. (5) Nerespectarea de cãtre utilizatori a prevederilor contractelor de furnizare prestare a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare sau ale regulamentului serviciului atrage plata unor penalitãţi şi despãgubiri pentru daunele provocate, iar în anumite cazuri, chiar sistarea serviciului prestat, în conformitate cu prevederile contractului. (6) Nerespectarea de cãtre utilizatori a condiţiilor calitative şi cantitative de descãrcare a apelor uzate în sistemele publice de canalizare, stabilite prin acordurile de preluare şi avizele de racordare eliberate de operator potrivit reglementãrilor legale în vigoare, conduce la retragerea acestora, la anularea autorizaţiilor de funcţionare şi la plata unor penalitãţi şi despãgubiri pentru daunele provocate, în conformitate cu principiul poluatorul plãteşte. ART. 31 (1) Operatorii au dreptul sã sisteze furnizarea/prestarea serviciului acelor utilizatori care nu îşi achitã contravaloarea serviciilor furnizate/prestate în cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirãrii termenului de platã a facturilor, prin debranşarea de la reţelele publice de distribuţie a apei ori de la reţelele publice de canalizare, şi sã solicite recuperarea debitelor în instanţã. (2) Mãsura debranşãrii de la reţeaua publicã se poate lua numai în urma unei notificãri prealabile adresate utilizatorului restant şi se poate pune în aplicare dupã 5 zile lucrãtoare de la data primirii acesteia; transmiterea se poate face prin curier sau prin scrisoare recomandatã. Procedura de notificare se va considera îndeplinitã şi în cazul unui eventual refuz de primire a acesteia din partea utilizatorului. (3) Reluarea furnizãrii/prestãrii serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare se va face în termen de maximum 5 zile lucrãtoare de la efectuarea plãţii; cheltuielile justificate aferente sistãrii, respectiv reluãrii furnizãrii/prestãrii serviciului, se suportã de utilizator. (4) Dacã în termen de 3 luni de la data debranşãrii nu se solicitã reluarea furnizãrii/prestãrii serviciului, calitatea de utilizator se pierde, iar reluarea furnizãrii/prestãrii serviciului se face ca pentru un nou utilizator, în baza unui nou contract de furnizare/prestare a serviciului. ART. 32 (1) Drepturile şi obligaţiile operatorilor în raport cu autoritãţile administraţiei publice locale se prevãd în regulamentul propriu al serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, urmãrindu-se asigurarea echilibrului contractual pe baza urmãtoarelor principii: a) încasarea preţurilor şi tarifelor aferente serviciului public furnizat/prestat, stabilite potrivit normelor în vigoare; b) ajustarea periodicã a preţurilor şi tarifelor, în raport cu modificãrile intervenite în costuri; c) modificarea preţurilor şi tarifelor, în condiţiile legii, dacã a intervenit o schimbare semnificativã a echilibrului contractual sau în structura costurilor. (2) Operatorii au urmãtoarele obligaţii faţã de utilizatorii serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare: a) sã furnizeze/presteze serviciul de alimentare cu apã şi de canalizare numai pe baza unui contract încheiat cu utilizatorii serviciului; b) sã respecte prevederile contractuale; c) sã serveascã toţi utilizatorii din aria de acoperire pentru care au fost autorizaţi, în condiţiile prevederilor regulamentului serviciului; d) sã respecte indicatorii de performanţã aprobaţi de autoritãţile administraţiei publice locale prin hotãrârile de dare în administrare, respectiv din contractele de delegare a gestiunii serviciului; e) sã furnizeze autoritãţilor administraţiei publice locale şi A.N.R.S.C. informaţiile solicitate şi sã asigure accesul la toate informaţiile necesare verificãrii şi evaluãrii funcţionãrii şi dezvoltãrii serviciului, în conformitate cu clauzele contractului de delegare şi cu prevederile legale în vigoare; f) sã punã în aplicare metode performante de management, care sã conducã la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurenţiale prevãzute de normele legale în vigoare pentru achiziţiile de lucrãri, bunuri şi servicii; g) sã echipeze cu contoare branşamentele utilizatorilor în punctul de delimitare a instalaţiilor, în termenele stabilite de consiliile locale în conformitate cu prevederile legale, dar nu mai târziu de 2 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi. (3) Penalitãţile şi sancţiunile aplicabile operatorilor pentru nerespectarea de cãtre aceştia a indicatorilor de performanţã ai serviciului se prevãd în mod obligatoriu în hotãrârea de dare în administrare ori în contractul de delegare a gestiunii. ART. 33 (1) Asigurarea sumelor necesare pentru finanţarea contorizãrii la branşamentul utilizatorului, prevãzutã la art. 32 alin. (2) lit. g), va avea prioritate la adoptarea bugetelor locale, ale asociaţiilor de dezvoltare comunitarã, respectiv ale operatorilor, dacã contractul de delegare a gestiunii are prevãzutã aceastã investiţie, indiferent de forma de organizare a operatorilor, de tipul de proprietate sau de modalitatea de gestiune adoptatã. (2) Contravaloarea contoarelor de apã montate de utilizatori cu acordul operatorilor, inclusiv contravaloarea montajului acestora, se deconteazã de operatori pe baza documentelor justificative prezentate de utilizatori. Decontarea se face în limita fondurilor cu aceastã destinaţie prevãzute în bugetele locale sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitarã, aprobate potrivit legii şi transferate operatorilor, respectiv în bugetele operatorilor, potrivit programelor de investiţii stabilite pe baza contractelor de delegare a gestiunii. Pânã la montarea contoarelor, consumul facturat nu va depãşi consumul stabilit în regim pauşal.
CAP. V Finanţarea serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare
ART. 34 (1) Finanţarea cheltuielilor de operare necesare funcţionãrii şi exploatãrii serviciului se asigurã prin încasarea de la utilizatori, pe baza facturilor emise de operatori, a contravalorii serviciilor furnizate/prestate. (2) Preţurile şi tarifele pentru plata serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare se fundamenteazã, se stabilesc, se ajusteazã, se modificã, se avizeazã şi se aprobã în condiţiile <>Legii nr. 51/2006 . (3) Fundamentarea preţurilor şi tarifelor serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare se face de cãtre operator, astfel încât structura şi nivelul acestora: a) sã acopere costul justificat economic al furnizãrii/prestãrii serviciului; b) sã asigure funcţionarea eficientã şi în siguranţã a serviciului, protecţia şi conservarea mediului, precum şi sãnãtatea populaţiei; c) sã descurajeze consumul excesiv şi sã încurajeze investiţiile de capital; d) sã garanteze respectarea autonomiei financiare a operatorului; e) sã garanteze continuitatea serviciului. (4) Procedurile de stabilire, ajustare sau modificare a preţurilor şi tarifelor se stabilesc prin normele metodologice elaborate de A.N.R.S.C. şi aprobate prin ordin al preşedintelui acesteia. (5) Stabilirea, ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor se aprobã de cãtre consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz, în baza avizului de specialitate eliberat de A.N.R.S.C. şi cu condiţia respectãrii urmãtoarelor cerinţe: a) asigurarea furnizãrii/prestãrii serviciului la nivelul indicatorilor de performanţã stabiliţi de autoritãţile administraţiei publice locale şi precizaţi în hotãrârea de dare în administrare ori în contractul de delegare a gestiunii serviciului, dupã caz; b) realizarea, pe perioada angajatã, a unui raport calitate-cost cât mai bun pentru serviciul furnizat/prestat şi asigurarea unui echilibru între riscurile şi beneficiile asumate de pãrţile contractante; c) asigurarea exploatãrii, întreţinerii şi administrãrii eficiente a infrastructurii aferente serviciului şi a bunurilor aparţinând domeniului public sau privat al unitãţilor administrativ-teritoriale. ART. 35 (1) Operatorul are dreptul sã solicite periodic ajustarea preţurilor şi tarifelor, în funcţie de modificãrile intervenite în structura costurilor. (2) În cazul gestiunii delegate, stabilirea, ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor se poate face pe baza unor reguli sau formule de calcul avizate de A.N.R.S.C., convenite între autoritãţile administraţiei publice locale şi operator, prin contractul de delegare a gestiunii serviciului. În acest caz, A.N.R.S.C. va aplica aceste reguli sau formule de ajustare pentru eliberarea avizului de specialitate. (3) Operatorul are dreptul de a propune tarife compuse stabilite conform unei metodologii elaborate şi aprobate de A.N.R.S.C., care cuprind o componentã fixã, proporţionalã cu cheltuielile necesare pentru menţinerea în stare de funcţionare şi exploatarea în condiţii de siguranţã şi eficienţã a sistemului de alimentare cu apã şi de canalizare, şi una variabilã, în funcţie de consumul de apã, respectiv de cantitatea de ape uzate evacuate, înregistrate la utilizatori. (4) Stabilirea, ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor pentru unele activitãţi specifice alimentãrii cu apã şi canalizãrii prestate de operatori economici sau instituţii publice care nu au calitatea de operatori şi care nu se aflã în coordonarea sau în subordinea directã a autoritãţilor administraţiei publice locale se face de A.N.R.S.C., pe baza principiilor şi procedurilor prevãzute de prezenta lege. (5) Avizarea preţurilor şi tarifelor pentru operatorii cuprinşi în programe de finanţare externã se realizeazã de cãtre A.N.R.S.C., în conformitate cu prevederile acordului de împrumut. (6) La fundamentarea preţurilor şi tarifelor, operatorii pot sã solicite o cotã corespunzãtoare pierderilor justificate de starea tehnicã a sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare. Nivelul acestei cote se stabileşte de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, cu avizul A.N.R.S.C. ART. 36 (1) Finanţarea investiţiilor pentru înfiinţarea, dezvoltarea, reabilitarea şi modernizarea sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare intrã în competenţa autoritãţilor administraţiei publice locale. În funcţie de modalitatea de gestiune adoptatã şi de clauzele contractuale stabilite prin actele juridice în baza cãrora se desemneazã operatorul, sarcinile privind finanţarea investiţiilor pot fi transferate operatorului. (2) Finanţarea lucrãrilor de investiţii şi asigurarea surselor de finanţare se realizeazã în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare privind finanţele publice locale şi ale <>Legii nr. 51/2006 . (3) Înfiinţarea, dezvoltarea, modernizarea sau reabilitarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare din bugetele locale se face numai pe baza hotãrârilor consiliilor locale, ale consiliilor judeţene, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitarã, dupã caz. (4) În cazul gestiunii delegate, pentru menţinerea echilibrului contractual, orice subvenţie acordatã serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare va putea fi aprobatã numai dacã determinã o reducere a tarifului şi/sau o creştere a calitãţii serviciului, corespunzãtoare subvenţiei acordate.
CAP. VI Rãspunderi şi sancţiuni
ART. 37 (1) Încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage rãspunderea disciplinarã, civilã, contravenţionalã sau penalã a celor vinovaţi, dupã caz. (2) Autoritãţile administraţiei publice locale au dreptul sã sancţioneze operatorul furnizor/prestator al serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, în cazul în care acesta nu furnizeazã/presteazã serviciul la nivelul indicatorilor de performanţã aprobaţi, prin: a) penalizarea acestuia pentru nerespectarea angajamentelor asumate, la valori corespunzãtoare prejudiciilor produse utilizatorilor, precum şi la nivelul necesar descurajãrii operatorului de a menţine deficienţele constatate; penalizãrile vor fi prevãzute în regulamentele serviciilor de alimentare cu apã şi de canalizare; b) propunerea, înaintatã cãtre A.N.R.S.C., de retragere/ suspendare a licenţei de operare; c) rezilierea contractului de delegare a gestiunii. ART. 38 (1) Constituie infracţiune în domeniul serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendã de la 50.000 lei la 100.000 lei urmãtoarele fapte: a) poluarea gravã, în orice mod, a sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare a localitãţilor; b) nerespectarea zonelor de protecţie a construcţiilor şi instalaţiilor aferente sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare, instituite în conformitate cu normele tehnice şi de protecţie sanitarã în vigoare, dacã aceste zone erau marcate în mod corespunzãtor, precum şi distrugerea marcajelor care semnalizeazã aceste zone. (2) Constituie infracţiune şi se sancţioneazã cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendã de la 30.000 lei la 50.000 lei urmãtoarele fapte: a) distrugerea, deteriorarea şi manevrarea neautorizatã a stãvilarelor, grãtarelor, vanelor, a altor construcţii şi instalaţii hidrotehnice aferente sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare, care afecteazã siguranţa serviciilor, funcţionarea normalã şi integritatea sistemelor de alimentare cu apã şi de canalizare şi produc efecte sau prejudicii materiale grave; b) împiedicarea accesului la construcţiile, instalaţiile şi echipamentele componente, prin amplasarea de construcţii sau prin depozitarea de obiecte şi materiale pe traseul aducţiunilor, conductelor, colectoarelor, canalelor, cãminelor, hidranţilor exteriori etc. (3) Constituie contravenţii, altele decât cele prevãzute în <>Legea nr. 51/2006 , şi se sancţioneazã cu amendã de la 30.000 lei la 50.000 lei urmãtoarele fapte: a) furnizarea/prestarea serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare fãrã aprobarea autoritãţilor administraţiei publice locale prin hotãrâre de dare în administrare sau hotãrâre de atribuire a contractului de delegare a gestiunii, dupã caz; b) atribuirea de cãtre primar a unui contract de delegare a gestiunii serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare fãrã respectarea procedurilor de atribuire specifice tipului de contract de delegare a gestiunii adoptat; c) darea în administrare, de cãtre primar, a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare unui furnizor/ prestator fãrã licenţã de operare, respectiv încheierea contractului de delegare a gestiunii serviciului cu un furnizor/prestator fãrã licenţã de operare. (4) Constituie contravenţii, altele decât cele prevãzute în <>Legea nr. 51/2006 , şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei urmãtoarele fapte: a) neurmãrirea de cãtre primar a întocmirii regulamentului propriu al serviciului şi a caietului de sarcini în termen de 90 de zile de la aprobarea regulamentului-cadru al serviciului şi a caietului de sarcini-cadru; b) refuzul operatorului de a permite utilizatorilor accesul la dispozitivele de mãsurare-înregistrare a consumurilor, când acestea sunt montate în instalaţia aflatã în administrarea sa; c) refuzul utilizatorilor de a permite operatorului accesul la dispozitivele de mãsurare-înregistrare, în scopul efectuãrii controlului, înregistrãrii consumurilor ori pentru executarea lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii; d) orice intervenţie neautorizatã a utilizatorului asupra elementelor componente ale sistemului public de alimentare cu apã şi de canalizare; e) împiedicarea de cãtre utilizator, în orice mod, a accesului operatorului la cãminele de racord, pentru prelevarea de probe de monitorizare a apelor uzate; f) împiedicarea de cãtre utilizator, în orice mod, a accesului operatorului la instalaţiile de preepurare, în scopul efectuãrii controlului. (5) Consiliile locale, consiliile judeţene şi, dupã caz, Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor stabili, potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi alte fapte decât cele prevãzute la alin. (3) şi (4) care constituie contravenţii în domeniul serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare. ART. 39 (1) Dispoziţiile referitoare la contravenţii, prevãzute în prezenta lege, se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia art. 28. (2) Constatarea contravenţiilor prevãzute de prezenta lege şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre persoane împuternicite de ministrul mediului şi gospodãririi apelor, de ministrul administraţiei şi internelor, de preşedintele A.N.R.S.C., de preşedinţii consiliilor judeţene, de primari sau de împuterniciţii acestora, conform competenţelor lor.
CAP. VII Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 40 Regulamentul-cadru şi caietul de sarcini-cadru ale serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, inclusiv indicatorii de performanţã ai serviciului se elaboreazã de A.N.R.S.C. şi se aprobã prin ordin al preşedintelui acesteia, în termen de un an de la data publicãrii <>Legii nr. 51/2006 . ART. 41 (1) În vederea încheierii contractelor de delegare a gestiunii, consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz, au obligaţia de a iniţia şi aproba: a) studiile de specialitate pentru stabilirea procedurii optime de delegare a gestiunii serviciului; b) inventarul bunurilor mobile şi imobile, proprietate publicã sau privatã a unitãţilor administrativ-teritoriale aferente serviciului; c) documentaţia aferentã procedurii adoptate, în termen de 6 luni de la luarea deciziei cu privire la delegarea gestiunii serviciului; d) demararea procedurilor prin care se deleagã gestiunea, în termen de douã luni de la aprobarea documentaţiilor. (2) În cazul reorganizãrii sau lichidãrii judiciare a operatorilor care îşi desfãşoarã activitatea în baza unor contracte de delegare a gestiunii încheiate în condiţiile prezentei legi, consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz, vor organiza noi proceduri de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciului, în scopul desemnãrii unui nou operator. ART. 42 (1) Contractele de concesiune a serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, valabil încheiate de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, îşi produc efectele potrivit prevederilor contractuale. (2) Operatorii existenţi care, la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, furnizeazã/ presteazã serviciul de alimentare cu apã şi de canalizare fãrã licenţã au obligaţia de a solicita şi obţine eliberarea acesteia de cãtre A.N.R.S.C., în termen de cel mult un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi. (3) Licenţele care acordã permisiunea furnizãrii/prestãrii serviciului, eliberate de A.N.R.S.C. pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, îşi pãstreazã valabilitatea. (4) În termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, autoritãţile administraţiei publice locale vor proceda la reorganizarea serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, în conformitate cu modalitãţile de gestiune prevãzute la art. 18 din prezenta lege. ART. 43 Prevederile prezentei legi se completeazã cu dispoziţiile <>Legii apelor nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Legii serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 . ART. 44 Mãsurile de natura ajutorului de stat prevãzute în prezenta lege vor fi notificate potrivit prevederilor <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, republicatã, şi se vor acorda numai dupã autorizarea acestora de cãtre Consiliul Concurenţei, în condiţiile îndeplinirii criteriilor prevãzute în legislaţia secundarã privind ajutorul de stat. ART. 45 Prezenta lege intrã în vigoare la data de 21 martie 2007. ART. 46 Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã <>Ordonanţa Guvernului nr. 32/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de alimentare cu apã şi de canalizare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 2 februarie 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 634/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU
Bucureşti, 22 iunie 2006. Nr. 241. --------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email