Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE Nr. 24 din 12 aprilie 1996 pentru modificarea si completarea Legii administratiei publice locale nr. 69/1991
ART. 1 <>Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 238 din 28 noiembrie 1991, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã: 1. Articolul 1 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins: "Administraţia publica în unitãţile administrativ-teritoriale se întemeiazã pe principiile autonomiei locale, descentralizãrii serviciilor publice, eligibilitãţii autoritãţilor administraţiei publice locale, legalitãţii şi consultãrii cetãţenilor în problemele locale de interes deosebit." 2. Dupã alineatul 1 al articolului 1 se introduce un nou alineat, care devine alineatul 2, avînd urmãtorul cuprins: "Autonomia localã este administrativã şi se exercita numai în cadrul legii." 3. Alineatul 2 al articolului 1, care devine alineatul 3, se modifica şi va avea urmãtorul cuprins: "Autonomia localã priveşte organizarea şi funcţionarea administraţiei publice locale şi reprezintã dreptul şi capacitatea efectivã a autoritãţilor administraţiei publice locale de a rezolva şi de a gestiona, în nume propriu şi sub responsabilitatea lor, o parte importanta a treburilor publice, în interesul colectivitãţilor locale pe care le reprezintã. Prin colectivitate localã se înţelege totalitatea cetãţenilor din unitatea administrativ-teritorialã." 4. Alineatul 3 al articolului 1 devine alineatul 4. 5. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 3 - Delimitarea comunelor, oraşelor şi judeţelor se stabileşte prin lege. Orice modificare a limitelor teritoriale ale acestora se poate efectua numai în temeiul legii şi cu consultarea prealabilã a cetãţenilor din unitãţile administrativ-teritoriale respective, prin referendum care se organizeazã potrivit legii." 6. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 7 - În fiecare judeţ se alege un consiliu judeţean, ca autoritate a administraţiei publice, care coordoneazã activitatea consiliilor locale în vederea realizãrii serviciilor publice de interes judeţean. Consiliul judeţean alege, din rindul membrilor sãi, pe preşedinte, pe vicepreşedinţi şi delegaţia permanenta." 7. Articolul 11 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins: "Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local. El conduce serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale ale administraţiei publice, organizate în unitãţile administrativ-teritoriale." 8. La articolul 12, dupã alineatul 2 se introduce un nou alineat, care va avea urmãtorul cuprins: Prefectul rãspunde conform legii, la cererea autoritãţilor administraţiei publice locale şi judeţene, în cazul în care instanta de contencios administrativ stabileşte ca actul acestora a fost atacat în mod abuziv sau cu rea-credinţa." 9. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 14 - Numãrul membrilor fiecãrui consiliu local se stabileşte prin ordin al prefectului, în funcţie de populaţia comunei sau a oraşului raportatã de Comisia Nationala pentru Statistica la data de 1 ianuarie a anului în curs sau, dupã caz, la data de 1 iulie a anului care precede alegerile, dupã cum urmeazã: ------------------------------------------- Numãrul locuitorilor Numãrul comunei sau ai oraşului consilierilor ------------------------------------------- - pînã la 3.000 11 - între 3.001 şi 5.000 13 - între 5.001 şi 7.000 15 - între 7.001 şi 10.000 17 - între 10.001 şi 20.000 19 - între 20.001 şi 50.000 21 - între 50.001 şi 100.000 23 - între 100.001 şi 200.000 25 - între 200.001 şi 400.000 31 - peste 400.000 35 -------------------------------------------- Consiliul General al Municipiului Bucureşti este compus dintr-un numãr de 65 de consilieri." 10. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 15 - Calitatea de consilier este incompatibilã cu: a) funcţia de prefect şi de subprefect; b) calitatea de funcţionar în aparatul propriu al consiliilor comunale, orãşeneşti şi judeţene respective şi al prefecturilor, precum şi de conducãtor al regiei autonome de interes local şi judeţean şi al serviciului public de specialitate al consiliului local şi judeţean; c) funcţia de primar; d) calitatea de deputat, senator, consilier al Preşedintelui României sau membru al Guvernului. Alte incompatibilitãţi se pot stabili prin lege." 11. Articolul 16 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins: "Constituirea consiliilor locale se face în termen de 20 de zile de la data alegerilor. Convocarea consilierilor în şedinţa de constituire se face de cãtre prefect. La şedinţa de constituire participa prefectul sau reprezentantul sau. La şedinţa va fi convocat şi primarul, chiar dacã procedura de validare a acestuia nu a fost finalizatã." 12. Articolul 16 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins: "Şedinţa este legal constituitã, dacã participa cel puţin doua treimi din numãrul consilierilor aleşi. În cazul în care nu se poate asigura aceasta majoritate, şedinţa se va tine, de drept, peste 3 zile, în aceleaşi condiţii. Dacã nici la a doua convocare şedinţa nu se poate constitui legal, se va proceda la o noua convocare, peste alte 3 zile. La noua convocare, şedinţa va fi legal constituitã, dacã se asigura prezenta majoritãţii consilierilor aleşi. În situaţia în care consiliul nu se poate constitui nici la ultima convocare, datoritã absentei, fãrã motive temeinice, a consilierilor, prefectul va declara vacante locurile consilierilor aleşi, care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocãri anterioare, dacã aceştia nu pot fi înlocuiţi cu supleanţii de pe listele respective, şi se vor organiza alegeri de completare, în termen de 30 de zile, în condiţiile Legii privind alegerile locale. Ordinul prefectului prin care se declara vacante locurile consilierilor care au lipsit nemotivat poate fi atacat de cei în cauza, la instanta de contencios administrativ, în termen de 5 zile de la comunicare. Hotãrîrea primei instanţe este definitiva şi irevocabilã." 13. La articolul 16, dupã alineatul 2 se introduce un nou alineat, care va avea urmãtorul cuprins: "Absenta consilierilor de la şedinţa de constituire este motivatã, dacã, din cauza bolii, aceştia sînt netransportabili sau dacã sînt plecaţi în strãinãtate în interes de serviciu." 14. Articolul 17 alineatul 3 litera b) va avea urmãtorul cuprins: "b) alegerea consilierului s-a fãcut prin frauda electoralã, constatatã de Biroul Electoral Central, sau prin orice alta încãlcare a Legii privind alegerile locale." 15. Articolul 17 alineatul 4 va avea urmãtorul cuprins: "Validarea sau invalidarea mandatelor se face cu votul majoritãţii consilierilor prezenţi la şedinţa. Persoana al carei mandat este supus validãrii sau invalidãrii nu participa la vot." 16. Articolul 17 alineatul 6 va avea urmãtorul cuprins: "Hotãrîrile privind validarea sau invalidarea mandatelor de consilier pot fi atacate de cei interesaţi, la instanta de contencios administrativ, în termen de 5 zile de la adoptare sau de la comunicare, în cazul celor absenţi de la şedinţa. Hotãrîrea instanţei este definitiva şi irevocabilã." 17. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 19 - Mandatul de consilier înceteazã înainte de termen, în caz de deces; demisie; incompatibilitate; schimbare a domiciliului în alta unitate administrativ-teritorialã; lipsa nemotivatã de la mai mult de 3 şedinţe ordinare consecutive ale consiliului; imposibilitate de a fi exercitat pe o perioada mai mare de 6 luni; în cazul în care s-a constatat, prin hotãrîre judecãtoreascã rãmasã definitiva, dupã validarea mandatelor, ca alegerea s-a fãcut prin frauda electoralã sau prin orice alta încãlcare a Legii privind alegerile locale; în caz de condamnare prin hotãrîre judecãtoreascã definitiva la o pedeapsa privativã de libertate, punere sub interdicţie pentru debilitate sau alienare mintalã ori în cazul pierderii drepturilor electorale. Încetarea mandatului de consilier se constata prin hotãrîre a consiliului local. În caz de demisie, consilierul poate reveni asupra acesteia, pînã la adoptarea hotãrîrii." 18. Articolul 20 se abroga. 19. Articolul 21 alineatul 2 literele a), c), d), h), i), j), k), l), m), n), s) şi x) vor avea urmãtorul cuprins: "a) alege, din rindul consilierilor, pe viceprimar, sau, dupã caz, pe viceprimari;" c) aproba studii, prognoze orientative şi programe de dezvoltare economico-socialã, de organizare şi amenajare a teritoriului;" "d) aproba, la propunerea primarului, organigrama, numãrul de personal din aparatul propriu al consiliului, precum şi regulamentul de organizare şi funcţionare a acestuia. De asemenea, aproba organigramele şi numãrul de personal la regiile autonome şi la serviciile publice de specialitate ale consiliului local;" "h) înfiinţeazã instituţii şi agenţi economici de interes local; hotãrãşte asupra concesionarii sau închirierii de bunuri sau de servicii publice de interes local, precum şi asupra participãrii, cu capital sau cu bunuri, la societãţi comerciale pentru realizarea de lucrãri şi servicii de interes public local, în condiţiile legii;" "i) numeşte şi elibereazã din funcţie, în condiţiile legii, pe conducãtorii agenţilor economici şi ai instituţiilor publice de interes local, care se afla sub autoritatea sa;" "j) urmãreşte, controleazã şi analizeazã activitatea agenţilor economici şi a instituţiilor publice, care se afla sub autoritatea sa;" "k) instituie norme specifice pentru instituţiile publice şi agenţii economici de interes local, care se afla sub autoritatea sa, cu respectarea criteriilor generale stabilite prin lege;" "l) organizeazã servicii publice de gospodãrie comunalã, transport local, reţele edilitare şi altele, în condiţii de eficienta şi operativitate, şi asigura buna funcţionare a acestora;" "m) aproba, în condiţiile legii, planurile de organizare şi de dezvoltare urbanistica a localitãţilor din componenta unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi de amenajare a teritoriului şi mãsurile necesare realizãrii acestora; aproba, potrivit competentelor legale, documentaţiile tehnico-economice pentru lucrãrile de investiţii de interes local şi asigura condiţiile necesare realizãrii lor, la termen şi în condiţii de calitate;" "n) asigura, în cadrul competentelor sale, condiţiile necesare bunei funcţionari a instituţiilor de învãţãmînt, sanitare, de cultura, de tineret şi sport, potrivit legii;" "s) contribuie la realizarea mãsurilor de protecţie şi asistenta socialã;" "x) hotãrãşte, în condiţiile legii, asocierea cu alte autoritãţi ale administraţiei publice locale sau judeţene pentru realizarea unor lucrãri şi servicii de interes public, precum şi colaborarea cu agenţi economici din ţara sau din strãinãtate, în scopul realizãrii unor acţiuni sau lucrãri de interes comun;" 20. Articolul 21 alineatul 2 litera o) se abroga. 21. Articolul 21 alineatul 2 se completeazã cu o noua litera, care va avea urmãtorul cuprins: "y) sprijinã activitatea cultelor religioase, în condiţiile legii." 22. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 22 - Consiliul local se alege pentru un mandat de 4 ani, care poate fi prelungit prin lege organicã, pe timp de rãzboi sau de catastrofa. Consiliul îşi exercita mandatul de la data constituirii pînã la data declarãrii ca legal constituit a noului consiliu ales. Consiliul legal constituit alege prin vot deschis, cu majoritate simpla, pentru durata unei şedinţe, un preşedinte." 23. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 23 - Primarul este obligat sa punã la dispoziţia consilierilor, la cererea acestora, în termen de cel mult 15 zile, conform regulamentului de funcţionare a consiliului local, informaţiile necesare îndeplinirii mandatului." 24. La articolul 24, dupã alineatul 3 se introduce un nou alineat, care va avea urmãtorul cuprins: "În caz de forta majorã şi de maxima urgenta pentru rezolvarea intereselor locuitorilor comunei sau ai oraşului, convocarea consiliului local se poate face de îndatã." 25. Articolul 24 alineatul 5 va avea urmãtorul cuprins: "Ordinea de zi se aduce la cunostinta locuitorilor comunei sau ai oraşului prin presa localã ori prin alt mijloc de publicitate. În unitãţile administrativ-teritoriale în care minoritãţile naţionale au pondere însemnatã, ordinea de zi se aduce la cunostinta cetãţenilor şi în limba acestora." 26. Articolul 25 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins: "Şedinţele consiliului local sînt legal constituite, dacã este prezenta majoritatea consilierilor în funcţie." 27. Alineatul 3 al articolului 25 va avea urmãtorul cuprins: "În cazul în care consiliul nu se întruneşte timp de 3 luni consecutiv sau nu a adoptat în 3 şedinţe consecutive nici o hotãrîre, precum şi în situaţia în care numãrul consilierilor se reduce sub jumãtate plus unul şi nu se poate completa prin supleanţi, acesta se dizolva de drept." 28. La articolul 25 se introduc 3 alineate noi, care vor avea urmãtorul cuprins: "Dizolvarea de drept a consiliului se comunica de cãtre primar prefectului, care, prin ordin, ia act de dizolvarea consiliului şi propune Guvernului organizarea de noi alegeri. Ordinul prefectului poate fi atacat de consilieri la instanta de contencios administrativ, în termen de 10 zile de la comunicare. Stabilirea datei alegerilor se va putea face numai dupã expirarea termenului prevãzut la alin. 5 sau dupã rãmînerea definitiva a hotãrîrii judecãtoreşti prin care s-a respins acţiunea consilierilor, în termen de 30 de zile." 29. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 27 - Dezbaterile din şedinţele consiliului se consemneazã într-un proces-verbal, semnat de preşedintele de şedinţa, de secretar şi de cel puţin 3 consilieri. La începutul fiecãrei şedinţe, secretarul prezintã procesul-verbal al şedinţei anterioare şi îl supune aprobãrii consiliului. Consilierii au dreptul sa conteste conţinutul procesului-verbal şi sa ceara menţionarea exactã a opiniilor exprimate şi şedinţa anterioarã. Procesul-verbal şi documentele care au fost dezbãtute în şedinţa se depun într-un dosar special al şedinţei respective, care va fi numerotat, semnat şi sigilat de preşedintele de şedinţa, de secretar şi de consilierii prevãzuţi la alin. 1." 30. Articolul 29 alineatele 1 şi 2 vor avea urmãtorul cuprins: "În exercitarea atribuţiilor ce-i revin, consiliul local adopta hotãrîri, cu votul majoritãţii membrilor prezenţi, în afarã de cazurile în care legea sau regulamentul de funcţionare a consiliului cere o alta majoritate. În caz de paritate de voturi, hotãrîrea nu se adopta şi se reiau dezbaterile în şedinţa urmãtoare. Hotãrîrile privind administrarea domeniului public şi privat al comunei sau al oraşului, organizarea şi dezvoltarea urbanistica a localitãţilor şi amenajarea teritoriului şi asocierea cu alte consilii, instituţii publice sau agenţi economici din ţara şi din strãinãtate se adopta cu votul a cel puţin doua treimi din numãrul consilierilor în funcţie." 31. La articolul 29, dupã alineatul 2 se introduce un nou alineat, care va avea urmãtorul cuprins: "Hotãrîrile privind bugetul local, precum şi cele prin care se stabilesc impozite şi taxe locale, se adopta cu votul majoritãţii consilierilor în funcţie. Dacã bugetul nu poate fi adoptat dupã doua lecturi consecutive, care vor avea loc la un interval de cel mult 5 zile, activitatea se va desfasura pe baza bugetului anului precedent, pînã la adoptarea noului buget." 32. Articolul 29 alineatul 5 va avea urmãtorul cuprins: "Proiectele de hotãrîri pot fi propuse de cãtre consilieri sau de cãtre primar. Redactarea proiectelor se face de cei care le propun." 33. Articolul 30 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins: "Hotãrîrile consiliului local se semneazã de cãtre preşedintele de şedinţa, se contrasemneazã de cãtre secretar şi se comunica primarului. În cazul în care preşedintele de şedinţa se afla în imposibilitatea de a semna sau refuza sa semneze, hotãrîrea va fi semnatã de cãtre unul dintre consilierii prezenţi." 34. La articolul 30, dupã alineatul 2 se introduce un nou alineat, care va avea urmãtorul cuprins: "Aducerea la cunostinta publica a hotãrîrilor cu caracter normativ se face numai dupã expirarea termenului în care prefectul poate exercita calea de atac în fata instanţei de contencios administrativ sau dupã rãmînerea definitiva a hotãrîrii judecãtoreşti prin care acţiunea prefectului a fost respinsã." 35. Articolul 31 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins: "Nu poate lua parte la deliberare şi la adoptarea hotãrîrilor consilierul care, fie personal, fie prin soţ, sotie, afin sau rude pînã la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusã dezbaterii consiliului." 36. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 32 - Problemele înscrise pe ordinea de zi a şedinţei consiliului local nu pot fi dezbãtute, de regula, dacã nu sînt însoţite de raportul de specialitate al compartimentului de resort din aparatul propriu al consiliului, care va fi elaborat în termen de 30 de zile de la solicitarea iniţiatorului, precum şi de avizul comisiei de specialitate a consiliului." 37. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 33 - Consilierii rãspund solidar pentru activitatea consiliului local din care fac parte şi pentru hotãrîrile acestuia, pe care le-au votat. De asemenea, fiecare consilier rãspunde pentru propria activitate desfasurata în exercitarea mandatului. La cererea consilierilor, votul lor va fi consemnat în procesul-verbal al şedinţei." 38. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 34 - Consiliul local poate fi dizolvat, dacã a adoptat hotãrîri repetate, care au fost anulate irevocabil de cãtre instanta de judecata întrucît au contravenit intereselor generale ale statului sau au încãlcat Constituţia şi legile tarii. Dizolvarea consiliului se face prin hotãrîre a Guvernului, la propunerea motivatã a prefectului, bazatã pe hotãrîrile definitive ale instanţei de judecata. Hotãrîrea şi motivele care au stat la baza emiterii acesteia se aduc la cunostinta membrilor consiliului de cãtre prefect, în termen de 5 zile de la publicarea acestuia în Monitorul Oficial al României. Hotãrîrea de dizolvare poate fi atacatã de cãtre consilieri la instanta de contencios administrativ, în termen de 10 zile de la data aducerii la cunostinta potrivit alin. 2. În acest caz, procedura prealabilã prevãzutã de lege nu se mai efectueazã. Introducerea acţiunii suspenda executarea mãsurii de dizolvare. Data pentru organizarea alegerii noului consiliu local se stabileşte de cãtre Guvern, la propunerea prefectului, în termen de 30 de zile de la expirarea termenului prevãzut la alin. 3 sau, dupã caz, de la rãmînerea definitiva a hotãrîrii judecãtoreşti prin care a fost respinsã acţiunea consilierilor. Pînã la constituirea noului consiliu, primarul va rezolva problemele curente ale comunei sau ale oraşului." 39. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 35 - În exercitarea funcţiei, consilierii sînt în serviciul colectivitãţii locale, fiind ocrotiţi de lege. Numai la sesizarea motivatã a instanţei de judecata sau a Parchetului, prefectul poate dispune, prin ordin, suspendarea din funcţie a consilierului, în cazul în care acesta a fost trimis în judecata pentru sãvîrşirea, cu intenţie, a unei fapte penale, precum şi în situaţia în care s-a pus în mişcare acţiunea penalã, dacã s-a luat impotriva sa mãsura arestãrii preventive. Suspendarea dureazã pînã la soluţionarea definitiva a cauzei, în afarã de cazul în care Parchetul sau instanta de judecata a solicitat ridicarea acestei mãsuri mai înainte. Ordinul de suspendare se comunica de îndatã consilierului. Impotriva ordinului de suspendare consilierul se poate adresa instanţei de judecata în condiţiile Legii contenciosului administrativ, în termen de 10 zile de la luarea la cunostinta." 40. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 36 - La lucrãrile consiliului local pot participa, fãrã drept de vot, prefectul, preşedintele consiliului judeţean, reprezentanţii acestora, parlamentarii, precum şi persoanele invitate de consiliul local, a cãror prezenta este consideratã utila. Cetãţenii satelor şi ai cãtunelor care nu au consilieri aleşi în consiliile locale vor fi reprezentaţi la şedinţe de cãtre un delegat sãtesc. Acesta este ales pe perioada unui mandat al consiliului local de cãtre o adunare sãteascã, constituitã din cîte un reprezentant din fiecare familie, desfasurata în prezenta primarului sau a viceprimarului. La discutarea problemelor ce privesc satele respective, delegaţii sãteşti vor fi invitaţi în mod obligatoriu. Votul acestora are caracter consultativ." 41. Dupã articolul 36 se introduce articolul 36^1, care va avea urmãtorul cuprins: "ART. 36^1 - Dupã constituire, consiliul local îşi organizeazã comisii de specialitate, în principalele domenii de activitate. Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii. Comisiile de specialitate îşi aleg cîte un preşedinte şi un secretar. Comisiile de specialitate avizeazã proiectele de hotãrîri din domeniul lor de activitate. Comisiile de specialitate lucreazã în plen şi iau hotãrîri cu votul majoritãţii membrilor lor. Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile comisiilor de specialitate se stabilesc prin regulamentul de funcţionare a consiliului local." 42. Articolul 37 alineatele 1, 2 şi 4 vor avea urmãtorul cuprins: "Comunele, oraşele şi municipiile au cîte un primar şi un viceprimar; municipiile resedinta de judeţ şi sectoarele municipiului Bucureşti au cîte un primar şi doi viceprimari, iar municipiul Bucureşti are un primar general şi patru viceprimari, aleşi în condiţiile legii." "Primarul participa, obligatoriu, la şedinţele consiliului local." "Pe toatã durata mandatului de primar şi de viceprimar, contractul de munca al acestora la instituţiile publice, la regiile autonome sau la societãţile comerciale cu capital majoritar de stat se suspenda." 43. Articolul 37 alineatul 3 se abroga. 44. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 38 - Validarea alegerii primarului se face în termen de 20 de zile de la data alegerilor, în camera de consiliu, de cãtre un judecãtor desemnat de preşedintele judecãtoriei în a carei raza teritorialã se afla comuna, oraşul sau subdiviziunea administrativ-teritorialã. Validarea alegerii primarului general al municipiului Bucureşti se face de cãtre un judecãtor desemnat de preşedintele Tribunalului Municipiului Bucureşti. Invalidarea alegerii primarului se poate pronunţa în cazurile prevãzute la art. 17 alin. 3. Rezultatul validãrii se prezintã în şedinţa de constituire a consiliului local sau, dupã caz, într-o şedinţa extraordinarã, de cãtre un judecãtor sau un delegat al prefectului. În caz de invalidare a mandatului primarului, se organizeazã alegeri în termen de cel mult 45 de zile de la data invalidãrii, în condiţiile stabilite de Legea privind alegerile locale." 45. Articolul 39 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins: "Primarul depune în fata consiliului local jurãmîntul prevãzut la art. 18. În situaţii deosebite, jurãmîntul se poate depune şi în fata preşedintelui instanţei judecãtoreşti care a validat alegerea primarului". 46. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 40 - Mandatul primarului este de 4 ani şi se exercita pînã la depunerea jurãmîntului de cãtre primarul nou-ales. Mandatul primarului poate fi prelungit, prin lege organicã, pe timp de rãzboi sau catastrofa. Mandatul înceteazã înainte de termen în caz de deces; demisie; incompatibilitate; schimbare a domiciliului într-o alta unitate administrativ-teritorialã; imposibilitate de a fi exercitat pe o perioada mai mare de 6 luni; în cazul în care s-a constatat prin hotãrîre judecatoresca, rãmasã definitiva dupã validarea mandatelor, ca alegerea s-a fãcut prin frauda electoralã sau prin orice alta încãlcare a Legii privind alegerile locale; în cazul condamnãrii definitive la o pedeapsa privativã de libertate, precum şi în cazul punerii sub interdicţie pentru debilitate sau alienare mintalã ori în cazul pierderii drepturilor electorale. În situaţiile prevãzute la alin. 2, consiliul local adopta o hotãrîre prin care ia act de încetarea mandatului primarului şi declara vacanta funcţia acestuia. În cazul demisiei, pînã la adoptarea de cãtre consiliul local a hotãrîrii prevãzute la alin. 3, primarul poate reveni asupra demisiei." 47. Articolul 41 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 41 - Primarul poate fi demis din funcţie pentru motivele prevãzute la art. 34 alin. 1, care se aplica în mod corespunzãtor, dacã actele acestuia au fost emise cu rea-credinţa. Demiterea primarului, bazatã pe hotãrîrile definitive ale instanţei de judecata, se face prin hotãrîre a Guvernului, la propunerea motivatã a prefectului. Hotãrîrea şi motivele care au stat la baza emiterii acesteia se aduc la cunostinta primarului de cãtre prefect, în termen de 5 zile de la publicarea hotãrîrii în Monitorul Oficial al României. Hotãrîrea de demitere poate fi atacatã de cãtre primar la instanta de contencios administrativ, în termen de 10 zile de la data aducerii la cunostinta potrivit alin. 2. În acest caz, procedura prealabilã prevãzutã de lege nu se mai efectueazã. Introducerea acţiunii suspenda executarea mãsurii de demitere." 48. Dupã articolul 42 se introduce articolul 42^1, care va avea urmãtorul cuprins: "ART. 42^1 - În exercitarea atribuţiilor de ofiţer de stare civilã şi de autoritate tutelara, precum şi a sarcinilor ce-i revin din actele normative privitoare la recensamint, la organizarea şi desfãşurarea alegerilor, aducerea la cunostinta cetãţenilor a legilor, precum şi a altor asemenea atribuţii, stabilite prin legi, primarul acţioneazã şi ca reprezentant al statului în comuna sau în oraşul în care a fost ales. În cazuri excepţionale, dacã primarul refuza sau este în imposibilitatea de exercitare a unora dintre atribuţiile prevãzute la alin. 1 sau în alte legi speciale, aceste atribuţii se exercita de cãtre secretar." 49. Articolul 43 alineatul 1 literele i), j), k), n), s,), v) şi x) vor avea urmãtorul cuprins: "i) ia mãsuri pentru prevenirea şi limitarea urmãrilor calamitãţilor, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, împreunã cu organele specializate ale statului. În acest scop, poate mobiliza şi populaţia, agenţii economici şi instituţiile publice din comuna sau din oraş, acestea fiind obligate sa execute mãsurile stabilite;" "j) asigura ordinea publica şi liniştea locuitorilor, prin intermediul gardienilor publici şi cu ajutorul jandarmeriei, poliţiei, pompierilor şi apãrãrii civile, care au obligaţia sa rãspundã solicitãrilor sale, în condiţiile legii;" "k) indruma şi supravegheazã activitatea gardienilor publici, conform angajamentelor contractuale;" "n) controleazã igiena şi salubritatea localurilor publice şi a produselor alimentare puse în vînzare pentru populaţie, cu sprijinul organelor de specialitate;" "s,) conduce serviciile publice locale; asigura funcţionarea serviciilor de stare civilã şi de autoritate tutelara; supravegheazã realizarea mãsurilor de asistenta şi ajutor social;" "v) numeşte şi elibereazã din funcţie personalul din aparatul propriu al consiliului local, cu excepţia secretarului; propune consiliului local eliberarea din funcţie a conducãtorilor agenţilor economici şi ai instituţiilor publice de interes local, care se afla sub autoritatea consiliului local respectiv;" "x) controleazã activitatea personalului din aparatul propriu al consiliului local;" 50. Articolul 43 alineatul 1 litera z) devine litera y). 51. Dupã articolul 43 se introduce articolul 43^1, care va avea urmãtorul cuprins: "ART. 43^1 - Primarul prezintã trimestrial sau la cererea consiliului local informãri privind executarea hotãrîrilor adoptate de consiliu." 52. Articolul 44 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 44 - Primarul deleagã viceprimarilor, prin dispoziţie emisã în termen de 30 de zile de la validare, exercitarea unora dintre atribuţiile ce-i revin potrivit art. 43, cu precãdere cele prevãzute la lit. k), n), r), s) şi y), cu excepţia celor prevãzute la lit. a)-g), i), j), l), m) şi t,). Atribuţiile de ofiţer de stare civilã pot fi delegate viceprimarului, secretarului sau altor funcţionari cu competente în acest domeniu. Atribuţiile ce revin primarului, potrivit art. 42^1 alin. 1, cu excepţia celor de ofiţer de stare civilã, nu pot fi delegate." 53. Dupã articolul 44 se introduce articolul 44^1, care va avea urmãtorul cuprins: "ART. 44^1 - Viceprimarul este ales cu votul secret al majoritãţii consilierilor în funcţie. El îşi pãstreazã calitatea de consilier. Durata mandatului viceprimarului este egala cu cea a mandatului consiliului local. Prevederile art. 40 alin. 2 şi 3 se aplica în mod corespunzãtor. Demiterea viceprimarului se face de cãtre consiliul local, la propunerea unei treimi din numãrul consilierilor, prin hotãrîre adoptatã cu votul a doua treimi din numãrul consilierilor în funcţie. Prevederile art. 41 alin. 3 se aplica în mod corespunzãtor." 54. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 46 - În exercitarea funcţiei, primarul este ocrotit de lege. Prefectul poate dispune, prin ordin, suspendarea din funcţie a primarului în cazurile în care acesta a fost trimis în judecata pentru sãvîrşirea, cu intenţie, a unei fapte penale, precum şi în situaţia în care s-a pus în mişcare acţiunea penalã, dacã s-a luat impotriva lui mãsura arestãrii preventive. Suspendarea poate fi dispusã numai la cererea motivatã a instanţei de judecata sau a Parchetului. Suspendarea dureazã pînã la soluţionarea definitiva a cauzei, în afarã de cazul în care Parchetul sau instanta de judecata a solicitat ridicarea acestei mãsuri mai înainte. Ordinul de suspendare se comunica, de îndatã, primarului. Impotriva ordinului de suspendare, primarul se poate adresa instanţei de judecata în condiţiile Legii contenciosului administrativ, în termen de 10 zile de la luarea la cunostinta. Dacã primarul suspendat din funcţie a fost gãsit nevinovat, acesta are dreptul la despãgubiri, în condiţiile legii. Prevederile prezentului articol se aplica în mod corespunzãtor şi viceprimarilor, suspendarea lor fiind dispusã de consiliul local prin hotãrîre, adoptatã cu majoritatea consilierilor în funcţie." 55. Dupã articolul 46 se introduce articolul 46^1, care va avea urmãtorul cuprins: "ART. 46^1 - În caz de vacanta a funcţiei de primar, precum şi în caz de suspendare din funcţie a acestuia, atribuţiile sale vor fi exercitate, de drept, de cãtre viceprimar, pînã la validarea mandatului noului primar sau, dupã caz, pînã la încetarea suspendãrii. În situaţia prevãzutã la alin. 1, consiliul local deleagã, prin hotãrîre, din rindul membrilor sãi, un consilier, care va îndeplini temporar atribuţiile viceprimarului. În situaţia în care sînt suspendaţi din funcţie, în acelaşi timp, atît primarul cît şi viceprimarul, consiliul local deleagã un consilier care va îndeplini atît atribuţiile primarului, cît şi ale viceprimarului, pînã la încetarea suspendãrii. Dacã devin vacante, în acelaşi timp, atît funcţia de primar, cît şi cea de viceprimar, consiliul local alege un nou viceprimar, prevederile alin. 1 şi 2 aplicindu-se pînã la alegerea unui nou primar. Stabilirea de cãtre Guvern a datei alegerii noului primar se va face în termen de 30 de zile de la data cînd cele doua funcţii au devenit vacante." 56. Articolul 47 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 47 - Fiecare comuna, oraş şi subdiviziune administrativ-teritorialã a municipiului are un secretar salarizat din bugetul local. Secretarul este funcţionar public, cu studii superioare juridice sau administrative. În mod excepţional, la comune şi la oraşele avînd sub 30.000 de locuitori, în funcţia de secretar pot fi numite şi persoane care au alte studii superioare sau numai bacalaureatul. Secretarul nu poate fi membru al unui partid sau al unei formaţiuni politice, sub sancţiunea eliberãrii din funcţie." 57. Articolul 48 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 48 - Numirea secretarului se face de cãtre prefect pe baza propunerilor consiliului local, la initiativa primarului, pe baza de concurs sau de examen. Concursul sau examenul se organizeazã de cãtre primar, potrivit legii, în termen de 45 de zile de la data la care postul a devenit vacant. Din comisia de concurs sau de examinare vor face parte, în mod obligatoriu, cîte un reprezentant al prefectului, al preşedintelui consiliului judeţean şi al consiliului local respectiv. Ordinul de numire se emite în termen de cel mult 10 zile de la primirea propunerii. Secretarul se bucura de stabilitate în funcţie şi se supune regulilor cuprinse în statutul funcţionarului public. Eliberarea din funcţie a secretarului se face de cãtre prefect, numai la propunerea consiliului local, adoptatã cu votul a cel puţin doua treimi din numãrul consilierilor în funcţie, la initiativa primarului sau a unei treimi din numãrul consilierilor. Sancţionarea disciplinarã a secretarului se face de cãtre prefect, la propunerea primarului sau a consiliului local, în condiţiile legii." 58. La articolul 49 alineatul 1, dupã litera a) se introduce litera a)^1, care va avea urmãtorul cuprins: "a)^1 asigura buna funcţionare a compartimentelor şi activitãţilor cu caracter juridic din cadrul aparatului propriu al consiliului local; 59. Articolul 49 alineatul 1 literele b) şi c) vor avea urmãtorul cuprins: "b) avizeazã proiectele de hotãrîri ale consiliului local, asumîndu-şi rãspunderea pentru legalitatea acestora;" "c) primeşte şi distribuie corespondenta; urmãreşte realizarea rãspunsului în termenul legal;" 60. La articolul 49 alineatul 1, dupã litera j) se introduc literele k) şi l), care vor avea urmãtorul cuprins: "k) asigura funcţionarea compartimentelor de stare civilã, autoritate tutelara şi protecţie socialã;" "l) tine legatura cu organizaţiile de cult din unitatea administrativ-teritorialã şi face propuneri primarului sau consiliului local pentru soluţionarea problemelor legate de buna lor funcţionare." 61. Titlul secţiunii a 2-a a capitolului 4 va avea urmãtorul cuprins: "Serviciile publice ale comunei, ale oraşului şi aparatul propriu al consiliului local" 62. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 51 - Numirea şi eliberarea din funcţie a personalului din serviciile publice ale comunei şi ale oraşului se fac de cãtre conducãtorii acestora, în condiţiile legii. Numirea şi eliberarea din funcţie a personalului din aparatul propriu al consiliului local se face de cãtre primar, în condiţiile legii. Consiliul local poate recomanda, motivat, primarului, eliberarea din funcţie a conducãtorilor compartimentelor din aparatul propriu." 63. Articolul 52 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 52 - Consiliul local aproba regulamente de organizare şi funcţionare a aparatului propriu, stabileşte competentele şi atribuţiile personalului, în condiţiile prevãzute de lege." 64. Articolul 53 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 53 - Condiţiile privind numirea, angajarea, promovarea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie, drepturile şi obligaţiile personalului din serviciile publice ale comunei şi ale oraşului, precum şi ale personalului din aparatul propriu al consiliului local, sînt stabilite prin lege şi regulamente. Functionarii din aparatul propriu al consiliului local se bucura de stabilitate în funcţie şi se supun prevederilor statutului funcţionarilor publici." 65. Articolul 54 alineatele 2 şi 3 vor avea urmãtorul cuprins: "Cetãţenii aparţinînd minoritãţilor naţionale, în raporturile lor cu autoritãţile publice locale şi cu aparatul acestora, se pot adresa oral sau în scris şi în limba lor maternã. Cererile prezentate în scris vor fi însoţite de traducerea lor în limba romana." 66. Dupã articolul 54 se introduce articolul 54^1, care va avea urmãtorul cuprins: "ART. 54^1 - Primarul, viceprimarul, secretarul comunei, oraşului sau municipiului, împreunã cu aparatul propriu al consiliului local constituie primãria comunei, oraşului sau municipiului, instituţie publica cu activitate permanenta care aduce la îndeplinire efectivã hotãrîrile consiliului local şi soluţioneazã problemele curente ale colectivitãţii locale în care funcţioneazã." 67. Articolul 56 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 56 - Numãrul consilierilor fiecãrui consiliu judeţean se stabileşte prin ordin al prefectului, în funcţie de populaţia judeţului, raportatã de cãtre Comisia Nationala pentru Statistica la data de 1 ianuarie a anului în curs sau, dupã caz, la data de 1 iulie a anului care precede alegerile, dupã cum urmeazã: ------------------------------------------- Numãrul locuitorilor Numãrul judeţului consilierilor ------------------------------------------- - pînã la 350.000 37 - între 350.001 şi 500.000 39 - între 500.001 şi 650.000 41 - peste 650.000 45 ------------------------------------------- 68. Articolul 57 se abroga. 69. Articolul 58 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 58 - La alegerea şi la constituirea consiliului judeţean se aplica, în mod corespunzãtor, dispoziţiile art. 15-19 şi 36^1." 70. Articolul 59 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins: "Consiliul judeţean este autoritatea administraţiei publice judeţene pentru coordonarea activitãţii consiliilor comunale şi orãşeneşti, în vederea realizãrii serviciilor publice de interes judeţean, şi exercita, în acest sens, urmãtoarele atribuţii principale:" 71. La articolul 59 alineatul 1, dupã litera b) se introduce litera b)^1, care va avea urmãtorul cuprins: "b)^1 acorda consiliilor locale şi aparatului propriu al acestora, precum şi serviciilor publice ale comunelor şi oraşelor, sprijin şi asistenta tehnica, juridicã şi de orice alta natura, la cererea acestora;" 72. Articolul 59 alineatul 1 literele e), i), j), k), m), n) şi s) vor avea urmãtorul cuprins: "e) adopta bugetul propriu al judeţului şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;" "i) alege dintre consilieri şi elibereazã din funcţie, în condiţiile prezentei legi, pe preşedinte, vicepreşedinţi şi delegaţia permanenta;" "j) adopta propriul regulament de funcţionare;" "k) aproba, în limitele normelor legale, organigrama şi numãrul de personal din aparatul propriu;" "m) hotãrãşte, în condiţiile legii, înfiinţarea de instituţii şi agenţi economici de interes judeţean, dobindirea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul privat şi de servicii publice de interes judeţean, precum şi participarea cu bunuri şi capital la societãţile comerciale, pentru realizarea de lucrãri şi servicii de interes judeţean;" "n) numeşte şi elibereazã din funcţie pe conducãtorii agenţilor economici de sub autoritatea sa şi ai instituţiilor publice de interes judeţean; urmãreşte şi controleazã activitatea lor, analizînd trimestrial rapoarte ale acestora;" "s) atribuie, în condiţiile legii, la propunerea consiliilor locale, denumiri de strãzi, de pieţe şi de obiective de interes local;" 73. La articolul 59 alineatul 1, dupã litera s) se introduce litera t), care va avea urmãtorul cuprins: "t) hotãrãşte, în condiţiile legii, asocierea cu alte autoritãţi ale administraţiei publice locale sau judeţene pentru realizarea unor lucrãri şi servicii de interes public, precum şi colaborarea cu agenţii economici din ţara sau din strãinãtate, în scopul realizãrii unor acţiuni sau lucrãri de interes comun." 74. Articolul 60 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 60 - Consiliul judeţean se alege pentru un mandat de 4 ani, care poate fi prelungit, prin lege organicã, în caz de rãzboi sau de catastrofa. Consiliul judeţean îşi exercita mandatul de la data constituirii, pînã la declararea ca legal constituit a noului consiliu ales." 75. Articolul 61 alineatele 1, 2 şi 4 vor avea urmãtorul cuprins: "Consiliul judeţean se întruneşte în şedinţe ordinare, o data la doua luni." "Consiliul judeţean se poate întruni în şedinţe extraordinare ori de cîte ori este necesar, la cererea preşedintelui acestuia, a cel puţin o treime din numãrul membrilor sãi sau a delegaţiei permanente." "Dispoziţiile art. 24 alin. 5, art. 25, art. 26 şi art. 28 se aplica în mod corespunzãtor." 76. Articolul 62 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 62 - Consiliul judeţean, în exercitarea atribuţiilor ce-i revin, adopta hotãrîri. Hotãrîrile se semneazã de preşedintele consiliului judeţean sau de vicepreşedintele care a condus şedinţa şi se contrasemneazã de cãtre secretar." 77. Articolul 63 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 63 - Consiliul judeţean alege dintre membrii sãi, pe durata mandatului, pe preşedinte şi 2 vicepreşedinţi ai consiliului, 4 sau 6 consilieri, respectîndu-se, pe cît posibil, configuraţia politica a acestuia, care, împreunã, constituie delegaţia permanenta. Preşedintele şi vicepreşedinţii consiliului judeţean sînt şi preşedinte şi vicepreşedinţi ai delegaţiei permanente. Preşedintele şi vicepreşedinţii consiliului judeţean se aleg cu votul majoritãţii consilierilor în funcţie. Eliberarea din funcţie a preşedintelui şi a vicepreşedinţilor se poate face de cãtre consiliul judeţean, la propunerea a cel puţin o treime din numãrul consilierilor, dacã sînt întrunite cerinţele prevãzute de lege pentru demiterea primarului şi numai cu votul a doua treimi din numãrul consilierilor în funcţie. Pe timpul exercitãrii mandatului, contractul de munca al preşedintelui şi vicepreşedinţilor consiliului judeţean la instituţiile publice, la regiile autonome şi la societãţile comerciale cu capital majoritar de stat se suspenda." 78. Articolul 64 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 64 - Delegaţia permanenta a consiliului judeţean, constituitã potrivit art. 63, îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale: a) întocmeşte proiectul ordinii de zi a şedinţei consiliului; b) analizeazã proiectele de hotãrîri care vor fi supuse consiliului spre dezbatere şi adoptare şi asigura fundamentarea acestora; c) pregãteşte desfãşurarea în bune condiţii a lucrãrilor şedinţelor consiliului, asigurind întocmirea în mod corespunzãtor a tuturor documentelor supuse dezbaterii; d) propune preşedintelui convocarea şedinţelor extraordinare; e) supune aprobãrii consiliului regulamentul de funcţionare a acestuia; f) stabileşte mãsurile necesare pentru aducerea la îndeplinire a hotãrîrilor consiliului judeţean şi analizeazã, periodic, stadiul îndeplinirii acestora. Delegaţia permanenta îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege sau prin regulamentul de funcţionare a consiliului judeţean, elaborat şi aprobat cu respectarea normelor legale. Modul de organizare şi de funcţionare a delegaţiei permanente se stabileşte prin regulamentul de funcţionare a consiliului. Secretarul judeţului este şi secretarul delegaţiei permanente." 79. Articolul 66 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 66 - Preşedintele consiliului judeţean este şeful administraţiei publice judeţene şi rãspunde de buna funcţionare a compartimentelor de specialitate din aparatul propriu al consiliului judeţean, precum şi a agenţilor economici de sub autoritatea consiliului. Preşedintele consiliului judeţean reprezintã judeţul în relaţiile cu celelalte autoritãţi publice, cu persoane fizice şi juridice din ţara şi din strãinãtate, precum şi în justiţie. Aparatul propriu al consiliului judeţean este subordonat preşedintelui acestuia." 80. Articolul 67 alineatul 1 literele b), f) şi g) vor avea urmãtorul cuprins: "b) asigura executarea hotãrîrilor consiliului judeţean;" "f) întocmeşte proiectul bugetului propriu al judeţului şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar şi le supune spre aprobare consiliului;" "g) numeşte, sancţioneazã şi elibereazã din funcţie personalul din aparatul propriu al consiliului judeţean, în condiţiile legii." 81. Articolul 69 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 69 - Fiecare judeţ şi municipiul Bucureşti au un secretar, salarizat din bugetul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Secretarul este funcţionar public şi are studii superioare juridice sau administrative. Secretarul nu poate fi membru al vreunui partid sau formaţiune politica, sub sancţiunea eliberãrii din funcţie. Numirea secretarului se face de cãtre Departamentul pentru Administraţie Publica Localã, la propunerea consiliului judeţean, din initiativa preşedintelui acestuia, respectiv a primarului general al municipiului Bucureşti. Numirea se face pe baza de examen sau de concurs organizat, potrivit legii, de cãtre preşedintele consiliului judeţean, respectiv de cãtre primarul general, în termen de 45 de zile de la data la care postul a devenit vacant. Din comisia de examinare sau de concurs va face parte, în mod obligatoriu, un reprezentant al Departamentului pentru Administraţie Publica Localã. Emiterea dispoziţiei de numire se va face în termen de cel mult 10 zile de la primirea propunerii. Eliberarea din funcţie, precum şi sancţionarea disciplinarã a secretarului judeţului se fac de cãtre Departamentul pentru Administraţie Publica Localã, numai la propunerea consiliului judeţean, adoptatã cu votul a cel puţin doua treimi din numãrul consilierilor în funcţie, la initiativa preşedintelui acestuia sau a unei treimi din numãrul consilierilor. Secretarului judeţului îi sînt aplicabile în mod corespunzãtor dispoziţiile prezentei legi privitoare la secretarul comunei şi al oraşului. Secretarul judeţului şi cel al municipiului Bucureşti exercita atribuţiile care revin, potrivit legii, judeţului şi municipiului Bucureşti în domeniile stãrii civile, autoritãţii tutelare şi ocrotirii minorilor, coordonînd compartimentele de specialitate din aparatul propriu al consiliului judeţean sau, dupã caz, al municipiului Bucureşti, în al cãror obiect de activitate intra aceste atribuţii." 82. Articolul 70 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 70 - Dispoziţiile prezentei legi privitoare la organizarea şi funcţionarea consiliilor locale, precum şi cele cu privire la primar, cu excepţia celor referitoare la atribuţii, se aplica în mod corespunzãtor consiliului judeţean şi preşedintelui acestuia. Dizolvarea de drept a consiliului judeţean, în cazul în care nu se întruneşte timp de 6 luni consecutiv, precum şi în situaţia în care numãrul consilierilor s-a redus sub jumãtate plus unul şi nu se poate completa prin supleanţi, se comunica prefectului şi Guvernului de cãtre secretarul judeţului. Dupã efectuarea verificãrilor necesare, Guvernul emite o hotãrîre prin care ia act de dizolvarea consiliului judeţean. Prevederile art. 25 alin. 5 şi 6 se aplica în mod corespunzãtor. Pe perioada în care consiliul judeţean este dizolvat sau nu s-a putut constitui potrivit legii, problemele curente, aflate în competenta preşedintelui acestuia, se rezolva de cãtre un împuternicit numit de Guvern, avînd calitatea de funcţionar public." 83. Dupã articolul 70 se introduce capitolul 6 "Administraţia publica a municipiului Bucureşti", cuprinzînd articolele 70^1-70^4. 84. Articolul 70^1 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 70^1 - Sectoarele municipiului Bucureşti se organizeazã ca subdiviziuni administrativ-teritoriale ale acestuia." 85. Articolul 70^2 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 70^2 - Administraţia publica a municipiului Bucureşti se realizeazã de cãtre consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, ca autoritãţi deliberative, precum şi de cãtre primãrii sectoarelor municipiului Bucureşti şi primarul general al municipiului Bucureşti, ca autoritãţi executive, alese în condiţiile Legii privind alegerile locale." 86. Articolul 70^3 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 70^3 - Consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti funcţioneazã în condiţiile prevãzute în prezenta lege pentru consiliile locale ale comunelor şi oraşelor şi exercita atribuţiile prevãzute pentru acestea, cu excepţia celor de la art. 21 alin. 2 lit. b), c), f), m), v), x) şi z). Bugetele subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti se aproba de cãtre consiliile locale ale acestora, cu acordul Consiliului General al Municipiului Bucureşti. Atribuţiile prevãzute la art. 21 alin. 2 lit. g), h), i), j), k) şi t) vor putea fi exercitate de cãtre consiliile locale ale sectoarelor numai pe baza hotãrîrii Consiliului General al Municipiului Bucureşti. Consiliul General al Municipiului Bucureşti se alege, se constituie şi funcţioneazã, în condiţiile prevãzute de dispoziţiile prezentei legi şi de cele ale Legii privind alegerile locale pentru consiliile locale, care se aplica în mod corespunzãtor. Primãrii şi viceprimarii sectoarelor municipiului Bucureşti funcţioneazã în condiţiile prevãzute de prezenta lege pentru primãrii şi viceprimarii comunelor şi oraşelor şi exercita atribuţiile stabilite prin prezenta lege pentru primãrii şi viceprimarii comunelor şi oraşelor, cu excepţia celor prevãzute la art. 43 alin. 1 lit c), l) şi m), care se exercita numai de cãtre primarul general al municipiului Bucureşti. Hotãrîrile Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi dispoziţiile primarului general al municipiului Bucureşti sînt obligatorii şi pentru autoritãţile administraţiei publice organizate în sectoarele municipiului Bucureşti. Primarul general al municipiului Bucureşti împreunã cu primãrii sectoarelor municipiului Bucureşti se întrunesc cel puţin o data pe luna, la convocarea primarului general, pentru a analiza modul în care sînt aduse la îndeplinire hotãrîrile Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi dispoziţiile primarului general al municipiului Bucureşti, stabilind mãsurile corespunzãtoare. La şedinţa participa şi prefectul municipiului Bucureşti. Consiliul General al Municipiului Bucureşti, primarul general şi viceprimarii municipiului Bucureşti exercita atribuţiile prevãzute de lege pentru consiliile locale, pentru primãrii şi viceprimarii comunelor şi oraşelor, care se aplica în mod corespunzãtor. Autoritãţilor prevãzute la alin. 1 şi 2 le sînt aplicabile în mod corespunzãtor şi prevederile art. 71-95, 111 şi 112 din prezenta lege." 87. Articolul 70^4 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 70^4 - Dispoziţiile art. 96-110 privind pe prefectul judeţului şi Comisia administrativã se aplica în mod corespunzãtor şi prefectului municipiului Bucureşti şi Comisiei administrative organizate pe lîngã prefectura." 88. Capitolul 6 "Bunuri şi lucrãri" devine capitolul 7. 89. Articolul 72 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 72 - Aparţin domeniului public de interes local sau judeţean toate bunurile care, potrivit legii sau prin natura lor, sînt afectate unei utilitãţi publice, sînt de uz sau de interes public şi nu au fost declarate de interes naţional. Bunurile domeniului public de interes local sau judeţean cuprind terenurile pe care sînt amplasate construcţii de interes local sau judeţean, pieţele, reţelele stradale, parcurile publice, clãdirile, monumentele de interes public local sau judeţean, pãdurile şi lacurile care, potrivit legii, nu aparţin domeniului public de interes naţional. Pot aparţine domeniului public de interes local sau judeţean şi alte bunuri dobîndite de comuna, oraş sau judeţ, în condiţiile legii." 90. Articolul 76 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins: "Consiliile locale şi cele judeţene hotãrãsc ca bunurile ce aparţin domeniului public sau privat, de interes local sau judeţean, dupã caz, sa fie date în administrarea regiilor autonome şi instituţiilor publice, sa fie concesionate ori sa fie închiriate. De asemenea, ele hotãrãsc cu privire la cumpãrarea şi vînzarea bunurilor ce fac parte din domeniul privat, de interes local sau judeţean, în condiţiile legii." 91. Articolul 77 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 77 - Consiliile locale şi judeţene pot contracta, în condiţiile legii, lucrãri şi servicii de utilitate publica, în limita sumelor aprobate prin bugetul local şi judeţean, dupã caz, sau a listei publice realizate." 92. Articolul 78 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 78 - Consiliile locale şi cele judeţene pot da în folosinta gratuita, pe termen limitat, imobile din patrimoniul lor societãţilor şi instituţiilor de utilitate publica sau de binefacere, recunoscute ca persoane juridice, în scopul îndeplinirii unor activitãţi care satisfac cerinţele cetãţenilor din comuna, oraş sau judeţ." 93. Articolul 79 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 79 - Lucrãrile de construcţii şi reparaţii de interes public se executa pe teritoriul comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor numai în baza unor documentaţii tehnico-economice avizate sau aprobate, dupã caz, de consiliul local sau judeţean, potrivit legii." 94. Articolul 80 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 80 - Documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului privind comuna, oraşul şi judeţul se elaboreazã, se analizeazã şi se aproba în conformitate cu prevederile legii." 95. Capitolul 7 "Administrarea finanţelor publice" devine capitolul 8. 96. La articolul 83 se introduce un nou alineat, care va avea urmãtorul cuprins: "Autoritãţile administraţiei publice locale au dreptul la resurse proprii, suficiente, proporţional cu competentele ce le revin potrivit legii, de care pot dispune în mod liber." 97. Dupã articolul 84 se introduce articolul 84^1, care va avea urmãtorul cuprins: "ART. 84^1 - Repartizarea pe unitãţi administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din impozite şi a transferurilor din bugetul de stat, stabilite anual prin legea bugetului de stat, se realizeazã de cãtre consiliul judeţean împreunã cu direcţia generalã judeteana a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, dupã consultarea primarilor şi a reprezentanţilor consiliilor locale. Sumele repartizate unitãţilor administrativ-teritoriale conform alin. 1 se folosesc potrivit destinaţiei şi eşalonãrii stabilite prin bugetul aprobat de consiliul local sau judeţean." 98. Articolul 87 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 87 - Pentru funcţionarea unor servicii publice locale sau judeţene, create în interesul locuitorilor, consiliile locale şi judeţene stabilesc taxe speciale, potrivit legii. Cuantumul taxelor speciale se stabileşte pentru a acoperi cel puţin sumele investite şi cheltuielile curente de întreţinere a acestor servicii." 99. Dupã articolul 88 se introduce articolul 88^1, care va avea urmãtorul cuprins: "ART. 88^1 - Constatarea, aşezarea şi urmãrirea încasãrii veniturilor bugetelor locale se realizeazã prin organele fiscale teritoriale subordonate Ministerului Finanţelor sau prin organele proprii ale consiliilor locale şi judeţene, în condiţiile legii." 100. Articolul 90 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins: "Hotãrîrile consiliilor privind contractarea împrumuturilor pe termen lung se supun aprobãrii locuitorilor din unitãţile administrativ-teritoriale respective." 101. Articolul 91 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 91 - În bugetele locale şi judeţene se înscriu, la capitolul cheltuieli, şi sumele necesare pentru salarizarea preşedintelui şi a vicepreşedinţilor consiliilor judeţene, primarilor, viceprimarilor, secretarilor, precum şi pentru acordarea indemnizaţiilor de şedinţa pentru consilieri, în condiţiile stabilite prin regulamentele acestor consilii pentru plata funcţionarilor din aparatul propriu al consiliului local şi judeţean, precum şi pentru reprezentare şi protocol." 102. Articolul 92 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 92 - În fiecare buget local şi judeţean se va prevedea distinct fondul de rezerva din care se pot aproba credite suplimentare, potrivit legii, care se utilizeazã în cazul în care creditele deschise prin buget pentru necesitaţi curente nu sînt suficiente." 103. Articolul 94 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 94 - Primarul şi preşedintele consiliului judeţean întocmesc, prin aparatul propriu, şi prezintã spre aprobare consiliilor contul de încheiere a exerciţiului bugetar." 104. Capitolul 8 "Prefectul" devine capitolul 9. 105. Articolul 96 alineatele 1 şi 2 vor avea urmãtorul cuprins: "Guvernul numeşte cîte un prefect, ca reprezentant al sau, în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti." "Prefectul este ajutat de un subprefect. La municipiul Bucureşti, prefectul este ajutat de doi subprefecţi." 106. La articolul 96 se introduce un alineat final, care va avea urmãtorul cuprins: "Pe toatã durata îndeplinirii funcţiei de prefect şi de subprefect, contractul de munca al acestora la instituţiile publice sau la agenţii economici cu capital majoritar de stat se suspenda." 107. Articolul 98 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins: Între prefecţi, pe de o parte, şi consiliile locale, judeţene şi primari, pe de alta parte, nu exista raporturi de subordonare." 108. Articolul 99 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 99 - Prefectul conduce serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unitãţile administrativ-teritoriale." 109. Articolul 100 alineatul 1 literele c) şi f) vor avea urmãtorul cuprins: "c) avizeazã numirea sau eliberarea din funcţie a conducãtorilor serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unitãţile administrativ-teritoriale;" "f) prezintã, anual, Guvernului, un raport asupra stãrii generale economice, sociale, culturale şi administrative a judeţului, inclusiv realizarea programului de guvernare." 110. Articolul 101 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 101 - În exercitarea controlului cu privire la legalitatea actelor autoritãţilor administraţiei publice locale şi judeţene, prefectul poate ataca, în fata instanţei de contencios administrativ, actele acestora, precum şi pe cele ale preşedintelui consiliului judeţean, cu excepţia celor de gestiune curenta, dacã le considera ilegale. Actul atacat este suspendat de drept. Cu 10 zile înaintea introducerii acţiunii, prefectul va solicita autoritãţilor administraţiei publice locale şi judeţene, cu motivarea necesarã, sa reanalizeze actul socotit ilegal, în vederea modificãrii sau, dupã caz, a revocãrii acestuia. Introducerea acţiunii de cãtre prefect se face în termen de 30 de zile de la comunicarea actului, potrivit prevederilor art. 49 lit. g). Termenul de 30 de zile este termen de decãdere. Acţiunea este scutitã de taxa de timbru." 111. Articolul 102 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 102 - Prefectul prezintã, anual, consiliului judeţean sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, o informare cu privire la activitatea desfasurata de serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale organizate în judeţ şi în municipiul Bucureşti." 112. La articolul 105 se introduc doua alineate noi, care vor avea urmãtorul cuprins: "Prefectul, subprefectul şi aparatul propriu îşi desfãşoarã activitatea în prefectura. Prefectura şi, dupã caz, consiliul judeţean şi aparatul propriu al acestuia îşi au sediul în Palatul administrativ, proprietate publica de interes naţional, care este situat în municipiul resedinta de judeţ." "Persoanele din aparatul propriu al prefecturii şi, respectiv, al consiliului judeţean se supun reglementãrilor cuprinse în statutul funcţionarilor publici." 113. Articolul 106 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins: "Comisia administrativã este compusa din: prefect - ca preşedinte -, preşedintele consiliului judeţean sau, dupã caz, primarul general al municipiului Bucureşti, primarul municipiului resedinta de judeţ şi conducãtorii serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale la nivelul judeţului şi al municipiului Bucureşti, precum şi directorii sucursalelor regiilor autonome de interes naţional din judeţele respective." 114. Articolul 107 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 107 - Comisia administrativã se convoacã de cãtre prefect, din proprie initiativa, sau la cererea preşedintelui consiliului judeţean, respectiv a primarului general al municipiului Bucureşti, trimestrial şi ori de cîte ori este necesar. La lucrãrile comisiei vor fi invitaţi primari ai localitãţilor din judeţ, precum şi orice alte persoane a cãror prezenta este apreciatã ca necesarã. 115. Articolul 108 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 108 - Comisia administrativã elaboreazã, anual, pe baza programului de guvernare, propriul program al judeţului sau al municipiului Bucureşti, pe care îl comunica serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unitãţile administrativ-teritoriale, regiilor autonome de interes naţional şi sucursalelor acestora din judeţul respectiv, precum şi, spre informare, autoritãţilor administraţiei publice locale şi judeţene. Comisia administrativã sprijinã serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale organizate la nivelul judeţului şi al municipiului Bucureşti, activitatea regiilor autonome de interes naţional sau a sucursalelor acestora cu activitãţi pe teritoriul judeţului, precum şi pe cele ale administraţiei publice judeţene." 116. Articolul 109 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins: "În activitatea sa, Comisia administrativã adopta, prin vot deschis, hotãrîri care se semneazã de cãtre preşedinte şi sînt obligatorii pentru serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale organizate în judeţe şi în municipiul Bucureşti." 117. Articolul 110 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 110 - Divergenţele dintre serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale organizate în judeţe sau în municipiul Bucureşti şi autoritãţile administraţiei publice judeţene se mediazã de cãtre Guvern." 118. Dupã articolul 110 se introduc articolele 110^1 şi 110^2, care vor avea urmãtorul cuprins: "ART. 110^1 - Ministerele şi celelalte organe centrale au obligaţia sa comunice şi prefecţilor ordinele şi celelalte dispoziţii şi îndrumãri pe care le transmit serviciilor publice descentralizate." "ART. 110^2 - Asigurarea aducerii la îndeplinire a atribuţiilor care revin Guvernului cu privire la administraţia publica localã, inclusiv controlul exercitãrii de cãtre primar a atribuţiilor delegate, se realizeazã de cãtre Departamentul pentru Administraţie Publica Localã, care propune Guvernului luarea mãsurilor corespunzãtoare." 119. Capitolul 9 "Dispoziţii tranzitorii şi finale" devine capitolul 10. 120. Articolul 111 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 111 - În exercitarea mandatului, consilierii locali şi judeţeni, precum şi primãrii şi viceprimarii sînt în serviciul colectivitãţii locale. Consilierii locali şi judeţeni, primãrii şi viceprimarii se bucura de protecţia acordatã de legea privind statutul aleşilor locali." 121. Articolul 112 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 112 - Primãrii şi viceprimarii, primarul general al municipiului Bucureşti, preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene, consilierii, secretarii şi personalul din aparatul propriu al consiliilor locale şi judeţene rãspund, dupã caz, material, civil, administrativ sau penal, pentru faptele sãvîrşite în exercitarea atribuţiilor care le revin, în condiţiile legii. Prevederile alin. 1 se aplica şi prefecţilor, subprefecţilor şi personalului din aparatul propriu al prefecturilor." 122. Dupã articolul 112 se introduce articolul 112^1, care va avea urmãtorul cuprins: "ART. 112^1 - Prefectul, subprefectul, preşedintele şi vicepreşedinţii consiliului judeţean, primarul general al municipiului Bucureşti, primãrii şi viceprimarii nu pot fi reprezentanţi ai statului în adunãrile generale ale actionarilor de la societãţile comerciale cu capital majoritar de stat şi nu pot face parte din consiliile de administraţie ale regiilor autonome." 123. Articolul 113 alineatele 1, 2 şi 3 se abroga. 124. Articolul 113 alineatele 4 şi 5 vor avea urmãtorul cuprins: "De la data intrãrii în vigoare a prezentei legi şi pînã la noua organizare administrativ-teritorialã a tarii, sectorul agricol Ilfov se va numi judeţul Ilfov." "Serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din municipiul Bucuresti funcţioneazã şi pentru judeţul Ilfov." 125. Articolul 114 se abroga. 126. Articolul 115 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 115 - Defalcarea şi trecerea în proprietatea comunelor, oraşelor sau, dupã caz, a judeţelor, a bunurilor şi valorilor de interes local din domeniul public şi privat al statului se fac prin hotãrîre a Guvernului, în condiţiile legii patrimoniului public şi privat." 127. Dupã articolul 115 se introduc articolele 115^1 şi 115^2, care vor avea urmãtorul cuprins: "ART. 115^1 - Pînã la intrarea în vigoare a statutului funcţionarilor publici, secretarul unitãţii administrativ-teritoriale poate contesta, la instanta de contencios administrativ, actele privind eliberarea din funcţie sau sancţionarea sa disciplinarã. Secretarii consiliilor locale şi judeţene, în funcţie la data prezentei legi, devin secretari ai comunei, oraşului, subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului Bucureşti, respectiv ai judeţului în care funcţioneazã, fãrã vreo alta formalitate." "ART. 115^2 - Consiliile locale şi judeţene, precum şi primãrii aleşi în cursul unei legislaturi, ca urmare a dizolvãrii unor consilii sau devenirii vacante a unor posturi de primari, nou-alesii încheie mandatul predecesorilor. Prevederile alin. 1 se aplica consilierilor şi primarilor aleşi în cursul actualei legislaturi." 128. Articolele 116 şi 117 se abroga. 129. Articolul 118 va avea urmãtorul cuprins: "ART. 118 - Legea nr. 57/1968 privind organizarea şi funcţionarea consiliilor populare, Legea nr. 5/1990 privind administrarea judeţelor, municipiilor, oraşelor şi comunelor pînã la organizarea de alegeri locale şi Hotãrîrea Guvernului nr. 932/1990 privind Îndrumarul pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor Legii nr. 5/1990, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abroga." 130. Dupã articolul 118 se introduce articolul 118^1, care va avea urmãtorul cuprins: "ART. 118^1 - Prezenta lege intra în vigoare pe data constituirii autoritãţilor administraţiei publice locale rezultate în urma alegerilor locale din anul 1996, cu excepţia art. 14 şi 56 care se aplica o data cu publicarea legii în Monitorul Oficial al României." ART. 2 Sintagma secretar al consiliului local sau judeţean din cuprinsul legii se înlocuieşte, dupã caz, cu sintagma secretar al comunei, oraşului, sectorului municipiului Bucureşti sau al judeţului. ART. 3 <>legea administraţiei publice locale nr. 69/1991 , cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, dîndu-se articolelor şi alineatelor o numerotare corespunzãtoare.
Aceasta lege a fost adoptatã în şedinţa comuna a Camerei Deputaţilor şi Senatului din 3 aprilie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR ADRIAN NASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN ----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email