Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 231 din 17 iulie 2024  privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 108/2023 pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, precum şi a altor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 231 din 17 iulie 2024 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 108/2023 pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, precum şi a altor acte normative

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 699 din 18 iulie 2024
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 108 din 29 noiembrie 2023 pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, precum şi a altor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1100 din 6 decembrie 2023, cu următoarele modificări şi completări:
    1. La articolul I, după punctul 8 se introduce un nou punct, punctul 8^1, cu următorul cuprins:
    "8^1. La articolul 14, după alineatul (1^2) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^3)-(1^5), cu următorul cuprins:
    (1^3) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, personalul Consiliului Concurenţei care desfăşoară activităţi de examinare preliminară, analiză a unei plângeri şi investigare a unei posibile încălcări a dispoziţiilor art. 101 şi 102 din TFUE de către întreprinderi sau asocieri de întreprinderi, prin acte sau fapte care pot afecta comerţul dintre statele membre ale Uniunii Europene, avizare pentru legalitate a ordinelor şi deciziilor rezultate din acestea ori activităţi de reprezentare în litigiile generate de investigarea şi/sau luarea deciziilor în temeiul acestor dispoziţii beneficiază, pe parcursul derulării acestor activităţi, precum şi a activităţilor-suport desfăşurate în acest scop, de o majorare a salariilor de bază de la 15% până la 35%.

    (1^4) Activităţile efectuate, modalitatea de determinare a acestora cu privire la care se aplică prevederile alin. (1^3), precum şi nivelul majorării se stabilesc prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei, în funcţie de relevanţa domeniului vizat de investigaţie, gradul de complexitate, perioada şi nivelul de implicare în procedura de examinare preliminară, analiză a unei plângeri, investigaţie ori în procedura de reprezentare în faţa instanţelor de judecată în litigiile menţionate la alin. (1^3) aflate pe rolul acestora.

    (1^5) Drepturile prevăzute la alin. (1^3) se acordă din veniturile proprii ale Consiliului Concurenţei prevăzute la art. 31 alin. (4)."

    2. La articolul I, după punctul 12 se introduce un nou punct, punctul 12^1, cu următorul cuprins:
    "12^1. La articolul 24, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (9^1), cu următorul cuprins:
    (9^1) Pentru activitatea depusă, coordonatorul Secretariatului CEISD beneficiază de indemnizaţie de şedinţă în aceleaşi condiţii cu membrii CEISD."

    3. La articolul I punctul 18, litera c) a alineatului (4) al articolului 31^2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) indemnizaţiile de şedinţă acordate membrilor CEISD şi coordonatorului Secretariatului CEISD;"

    4. La articolul I, după punctul 18 se introduce un nou punct, punctul 18^1, cu următorul cuprins:
    "18^1. După articolul 31^2 se introduce un nou articol, articolul 31^3, cu următorul cuprins:
    ART. 31^3
    Din veniturile realizate de Consiliul Concurenţei din activităţile prevăzute la art. 31 alin. (3) şi art. 31^2 alin. (3) pot fi finanţate inclusiv cheltuieli de capital."

    5. La articolul I punctul 35, alineatul (9) al articolului 38 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(9) Întreprinderea care solicită protecţia comunicării sale cu avocatul este obligată să prezinte inspectorilor de concurenţă o justificare adecvată şi elementele relevante prin prisma argumentelor invocate în acest scop, fără să fie necesar însă să divulge conţinutul acesteia. În cazul în care, în cursul unei inspecţii, pe baza elementelor prezentate de întreprindere, inspectorii de concurenţă care desfăşoară inspecţia nu pot ajunge la o concluzie definitivă asupra incidenţei prevederilor alin. (8) în privinţa unei comunicări cu avocatul, nefiind exclusă posibilitatea ca aceasta să fie protejată, aceştia sigilează şi ridică respectiva comunicare, în dublu exemplar."

    6. La articolul VII punctul 4, alineatul (4) al articolului 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) În cazul în care o investiţie străină directă sau o investiţie din Uniunea Europeană constituie, în acelaşi timp, şi o operaţiune de concentrare economică care intră sub incidenţa Legii nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, investitorul străin şi, după caz, investitorul din Uniunea Europeană depun atât o cerere de autorizare în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, cât şi o notificare a unei concentrări economice în sensul Legii nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare."

    7. La articolul VII, după punctul 5 se introduce un nou punct, punctul 5^1, cu următorul cuprins:
    "5^1. La articolul 3, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    (5) Condiţiile, termenele, procedura de examinare a investiţiilor străine directe, a investiţiilor noi şi investiţiilor din Uniunea Europeană, precum şi modalitatea de stabilire a valorii investiţiei vor fi detaliate prin instrucţiuni ale Consiliului Concurenţei, cu consultarea CEISD, cu avizul Consiliului Legislativ, puse în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei ce se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."

    8. La articolul VII punctul 9, alineatele (3^1) şi (6) ale articolului 9 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3^1) În situaţia în care CEISD constată, în condiţiile art. 5 alin. (2), că o investiţie străină directă, o investiţie nouă sau o investiţie din Uniunea Europeană a fost pusă în aplicare cu nerespectarea prevederilor Regulamentului sau ale prezentei ordonanţe de urgenţă şi afectează securitatea sau ordinea publică a României ori este de natură să afecteze proiecte sau programe de interes pentru Uniunea Europeană, CEISD va emite un aviz prin care va propune Guvernului să dispună investitorului, prin hotărâre, orice măsură, structurală sau comportamentală, adecvată pentru restabilirea situaţiei existente anterior investiţiei nesupuse autorizării în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
    ..............................................................................................
(6) Dacă prin avizul transmis de CEISD se propune una dintre soluţiile prevăzute la alin. (2) lit. b) şi c) şi alin. (3^1), acesta este transmis Guvernului în vederea emiterii unei hotărâri prin care să autorizeze condiţionat sau să respingă cererea de autorizare a investiţiei străine directe, a investiţiei noi sau a investiţiei din Uniunea Europeană sau să dispună măsurile de restabilire a situaţiei existente anterior investiţiei. În cazul în care soluţia propusă este cea de la alin. (2) lit. b), CEISD va transmite, în măsura în care consideră faptul că angajamentele sunt de natură să înlăture îngrijorările, angajamentele propuse şi asumate de solicitant în vederea autorizării condiţionate a investiţiei străine directe, investiţiei noi sau, după caz, a investiţiei din Uniunea Europeană, angajamente de natură să înlăture îngrijorările identificate de CEISD. Condiţiile pentru acceptarea, evaluarea angajamentelor propuse şi nominalizarea autorităţii sau instituţiilor publice care vor monitoriza respectarea angajamentelor vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului."

    9. La articolul VII, după punctul 13 se introduc trei noi puncte, punctele 13^1-13^3, cu următorul cuprins:
    "13^1. La articolul 12, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    (1) Constituie contravenţie, dacă fapta nu constituie infracţiune, şi se sancţionează, prin derogare de la dispoziţiile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu amendă ce nu poate depăşi 10% din cifra de afaceri totală mondială din anul financiar anterior sancţionării, următoarele fapte ale investitorului străin şi ale investitorului din Uniunea Europeană:
    a) furnizarea cu intenţie sau din neglijenţă într-o cerere de autorizare a investiţiei străine directe, investiţiei noi sau, după caz, investiţiei din Uniunea Europeană de informaţii inexacte, incomplete sau care induc în eroare;
    b) punerea în aplicare a unei investiţii străine directe, investiţii noi sau, după caz, investiţii din Uniunea Europeană fără ca aceasta să fie autorizată în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, săvârşită cu intenţie sau din neglijenţă;
    c) punerea în aplicare a investiţiei străine directe, investiţiei noi sau, după caz, investiţiei din Uniunea Europeană cu nerespectarea sau încălcarea angajamentelor asumate prin hotărârea de autorizare condiţionată prevăzută la art. 9 alin. (2) lit. b), săvârşită cu intenţie sau din neglijenţă;
    d) necomunicarea informaţiilor necesare examinării şi avizării investiţiei străine directe în termenele legale şi în mod complet şi corect.
    ..............................................................................................

    (3) În cazul întreprinderilor nou-înfiinţate ca urmare a unei investiţii străine directe, investiţii noi sau, după caz, investiţii din Uniunea Europeană care nu au înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancţionării, acestea vor fi sancţionate cu amendă cuprinsă între 10.000.000 lei şi 50.000.000 lei.
13^2. La articolul 12, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:
    (3^1) Sunt nule de drept angajamentele, convenţiile sau clauzele contractuale prin care se realizează direct sau indirect o investiţie străină directă, o investiţie din Uniunea Europeană sau o investiţie nouă, atunci când respectiva investiţie nu a făcut obiectul unei autorizări în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă şi în condiţiile Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune.
13^3. La articolul 12, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    (9) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se constată şi se sancţionează de către Consiliul Concurenţei prin decizie, pe baza concluziilor şi analizei realizate de CEISD, care poate fi atacată la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal, în termen de 15 zile de la comunicare."



    ART. II
    Prevederile art. II şi ale art. IV alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică în situaţia acordării drepturilor prevăzute la art. 31 alin. (5) lit. c) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    ALFRED-ROBERT SIMONIS
                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    SORIN-MIHAI CÎMPEANU

    Bucureşti, 17 iulie 2024.
    Nr. 231.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016