Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 230 din 7 iunie 2006  a serviciului de iluminat public    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 230 din 7 iunie 2006 a serviciului de iluminat public

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 517 din 15 iunie 2006

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

CAP. I

Dispozitii generale
ART. 1
(1) Prezenta lege stabileste cadrul juridic si institutional unitar privind infiintarea, organizarea, exploatarea, gestionarea, finantarea, monitorizarea si controlul functionarii serviciului de iluminat public in comune, orase si municipii.
(2) Serviciul de iluminat public face parte din sfera serviciilor comunitare de utilitati publice si cuprinde totalitatea actiunilor si activitatilor de utilitate publica si de interes economic si social general desfasurate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale sub conducerea, coordonarea si responsabilitatea autoritatilor administratiei publice locale, in scopul asigurarii iluminatului public.
(3) Serviciul de iluminat public cuprinde iluminatul stradal-rutier, iluminatul stradal-pietonal, iluminatul arhitectural, iluminatul ornamental si iluminatul ornamental-festiv al comunelor, oraselor si municipiilor.
ART. 2
(1) Serviciul de iluminat public se realizeaza prin intermediul unui ansamblu tehnologic si functional, alcatuit din constructii, instalatii si echipamente specifice, denumit in continuare sistem de iluminat public.
(2) In intelesul prezentei legi, sistemul de iluminat public este ansamblul format din puncte de aprindere, cutii de distributie, cutii de trecere, linii electrice de joasa tensiune subterane sau aeriene, fundatii, stalpi, instalatii de legare la pamant, console, corpuri de iluminat, accesorii, conductoare, izolatoare, cleme, armaturi, echipamente de comanda, automatizare si masurare utilizate pentru iluminatul public.
(3) In cazul sistemelor de iluminat public destinate exclusiv serviciului de iluminat public, partile componente ale acestora sunt cele prevazute la alin. (2).
(4) In cazul in care serviciul de iluminat public se realizeaza utilizand elemente ale sistemului de distributie a energiei electrice, sistemul de iluminat cuprinde elementele prevazute la alin. (2), cu exceptia elementelor care fac parte din sistemul de distributie a energiei electrice, astfel cum este definit prin prezenta lege.
ART. 3
Termenii utilizati in cuprinsul prezentei legi se definesc dupa cum urmeaza:
a) autoritati de reglementare competente - Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice, denumita in continuare A.N.R.S.C., si Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, denumita in continuare A.N.R.E.; b) dispozitiv (corp) de iluminat - aparatul de iluminat care serveste la distributia, filtrarea sau transmisia luminii produse de la una sau mai multe lampi catre exterior;
c) iluminat arhitectural - iluminatul destinat punerii in evidenta a unor monumente de arta sau istorice ori a unor obiective de importanta publica sau culturala pentru comunitatea locala;
d) iluminat ornamental - iluminatul zonelor destinate parcurilor, spatiilor de agrement, pietelor, targurilor si altora asemenea;
e) iluminat ornamental-festiv - iluminatul temporar utilizat cu ocazia sarbatorilor si altor evenimente festive;
f) iluminat stradal-pietonal - iluminatul cailor de acces pietonal;
g) iluminat stradal-rutier - iluminatul cailor de circulatie rutiera;
h) licenta - actul tehnic si juridic emis de A.N.R.S.C., prin care se recunoaste calitatea de operator al serviciului de iluminat public, precum si capacitatea si dreptul de a presta acest serviciu;
i) punct de delimitare in cazul sistemelor folosite exclusiv pentru iluminatul public - punctul de separare intre sistemul de distributie a energiei electrice si sistemul de iluminat public, care se stabileste la punctul de racord al cablurilor de plecare din tablourile si cutiile de distributie;
j) punct de delimitare in cazul sistemelor folosite atat pentru iluminatul public, cat si pentru distributia energiei electrice - punctul de separare intre sistemul de distributie a energiei electrice si sistemul de iluminat public care se stabileste la clemele de racord ale coloanelor de alimentare a corpurilor de iluminat public;
k) sistem de distributie a energiei electrice - totalitatea instalatiilor detinute de un operator de distributie care cuprinde ansamblul de linii, inclusiv elemente de sustinere si de protectie ale acestora, statii electrice, posturi de transformare si alte echipamente electroenergetice conectate intre ele, cu tensiunea de linie nominala pana la 110 kV inclusiv, destinate transmiterii energiei electrice de la retelele electrice de transport sau de la producatori catre instalatiile proprii ale consumatorilor de energie electrica;
l) sistem de iluminat public - ansamblul format din puncte de aprindere, cutii de distributie, cutii de trecere, linii electrice de joasa tensiune subterane sau aeriene, fundatii, elemente de sustinere a liniilor, instalatii de legare la pamant, console, corpuri de iluminat, accesorii, conductoare, izolatoare, cleme, armaturi, echipamente de comanda, automatizare si masurare utilizate pentru iluminatul public.
ART. 4
(1) Sistemul de iluminat public destinat exclusiv prestarii serviciului de iluminat public este parte componenta a infrastructurii tehnico-edilitare a unitatilor administrativ-teritoriale care, in conformitate cu <>Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006 , publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 254 din 12 martie 2006, apartin proprietatii publice a acestora si se evidentiaza si se inventariaza in cadastrele imobiliar-edilitare ale unitatilor administrativ-teritoriale.
(2) In situatia in care sistemul de iluminat public se incadreaza in prevederile art. 2 alin. (4), autoritatile administratiei publice locale au drept de folosinta cu titlu gratuit asupra infrastructurii sistemului de distributie a energiei electrice, pe toata durata existentei acesteia, pe baza unui contract incheiat intre autoritatile administratiei publice locale si proprietarul sistemului de distributie a energiei electrice. Prin acest contract se reglementeaza toate aspectele cu privire la asigurarea conditiilor pentru prestarea serviciului de iluminat public, cu respectarea echitabila a drepturilor si obligatiilor tuturor partilor implicate.
(3) Contractul prevazut la alin. (2) se incheie in baza contractului-cadru emis prin ordin comun al presedintilor A.N.R.E. si A.N.R.S.C.
(4) In cazul in care autoritatile administratiei publice locale vor sa dezvolte serviciul de iluminat public utilizand infrastructura sistemului de distributie a energiei electrice existent, proprietarul sistemului de distributie a energiei electrice este obligat sa accepte utilizarea solicitata, in conformitate cu prevederile contractului-cadru.
(5) In cazul prevazut la art. 2 alin. (4), refuzul proprietarilor sistemului de distributie a energiei electrice de a incheia contractul prevazut la alin. (2) obliga operatorul de distributie a energiei electrice sa asigure continuitatea serviciului pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive.
(6) Sistemele de iluminat public se amplaseaza, de regula, pe terenuri apartinand domeniului public sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale.
(7) Utilizarea unor elemente ale sistemului de distributie a energiei electrice pentru servicii si activitati publice, altele decat iluminatul public, se face cu aprobarea autoritatilor administratiei publice locale.
ART. 5
Serviciul de iluminat public se organizeaza si functioneaza cu respectarea principiilor stabilite in <>Legea nr. 51/2006 .
ART. 6
Organizarea si desfasurarea serviciului de iluminat public trebuie sa asigure satisfacerea unor cerinte si nevoi de utilitate publica ale comunitatilor locale, si anume:
a) ridicarea gradului de civilizatie, a confortului si a calitatii vietii;
b) cresterea gradului de securitate individuala si colectiva in cadrul comunitatilor locale, precum si a gradului de siguranta a circulatiei rutiere si pietonale;
c) punerea in valoare, prin iluminat adecvat, a elementelor arhitectonice si peisagistice ale localitatilor, precum si marcarea evenimentelor festive si a sarbatorilor legale sau religioase;
d) sustinerea si stimularea dezvoltarii economico-sociale a localitatilor;
e) functionarea si exploatarea in conditii de siguranta, rentabilitate si eficienta economica a infrastructurii aferente serviciului.
ART. 7
(1) Serviciul de iluminat public va respecta si va indeplini, la nivelul comunitatilor locale, in intregul lor, indicatorii de performanta aprobati prin hotarari ale consiliilor locale, ale asociatiilor de dezvoltare comunitara sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(2) Indicatorii de performanta se stabilesc cu respectarea prevederilor regulamentului-cadru al serviciului si se aproba in baza unui studiu de specialitate care va tine seama cu prioritate de necesitatile comunitatilor locale, de starea tehnica si de eficienta sistemului de iluminat public existent.

CAP. II

Autoritati si competente
ART. 8
(1) Infiintarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea si controlul functionarii serviciului de iluminat public la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, precum si infiintarea, dezvoltarea, modernizarea, administrarea si exploatarea sistemelor de iluminat public intra in competenta exclusiva a autoritatilor administratiei publice locale.
(2) Autoritatile administratiei publice locale trebuie sa asigure gestiunea serviciului de iluminat public pe criterii de competitivitate si eficienta economica si manageriala, avand ca obiectiv atingerea si respectarea indicatorilor de performanta a serviciului, stabiliti prin contractul de delegare a gestiunii, respectiv prin hotararea de dare in administrare, in cazul gestiunii directe.
ART. 9
(1) Elaborarea si aprobarea strategiilor locale de dezvoltare a serviciului de iluminat public, a programelor de investitii privind dezvoltarea si modernizarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente, a regulamentului propriu al serviciului, a caietului de sarcini, alegerea modalitatii de gestiune, precum si a criteriilor si procedurilor de delegare a gestiunii intra in competenta exclusiva a consiliilor locale, a asociatiilor de dezvoltare comunitara sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(2) Strategiile si reglementarile mentionate la alin. (1) au la baza Strategia nationala privind serviciile comunitare de utilitati publice si tin cont de planurile de urbanism si de amenajare a teritoriului, de programele de dezvoltare economico-sociala a unitatilor administrativ-teritoriale, precum si de reglementarile specifice domeniului, emise de autoritatile de reglementare competente.
(3) Strategiile autoritatilor administratiei publice locale vor urmari cu prioritate realizarea urmatoarelor obiective:
a) orientarea serviciului de iluminat public catre utilizatori si beneficiari;
b) asigurarea calitatii si performantelor sistemelor de iluminat public, la nivel compatibil cu directivele Uniunii Europene;
c) respectarea normelor privind serviciul de iluminat public stabilite de Comisia Internationala de Iluminat, la care Romania este afiliata, respectiv de Comitetul National Roman de Iluminat, denumit in continuare C.N.R.I.;
d) asigurarea accesului nedescriminatoriu al tuturor membrilor comunitatii locale la serviciul de iluminat public;
e) reducerea consumurilor specifice prin utilizarea unor corpuri de iluminat performante, a unor echipamente specializate si prin asigurarea unui iluminat public judicios;
f) promovarea investitiilor, in scopul modernizarii si extinderii sistemelor de iluminat public;
g) asigurarea, la nivelul localitatilor, a unui iluminat stradal si pietonal adecvat necesitatilor de confort si securitate, individuala si colectiva, prevazute de normele in vigoare;
h) asigurarea unui iluminat arhitectural, ornamental si ornamental-festiv, adecvat punerii in valoare a edificiilor de importanta publica si/sau culturala si marcarii prin sisteme de iluminat corespunzatoare a evenimentelor festive si a sarbatorilor legale sau religioase;
i) promovarea de solutii tehnice si tehnologice performante, cu costuri minime;
j) promovarea mecanismelor specifice economiei de piata, prin crearea unui mediu concurential de atragere a capitalului privat;
k) instituirea evaluarii comparative a indicatorilor de performanta a activitatii operatorilor si participarea cetatenilor si a asociatiilor reprezentative ale acestora la acest proces;
l) promovarea formelor de gestiune delegata;
m) promovarea metodelor moderne de management;
n) promovarea profesionalismului, a eticii profesionale si a formarii profesionale continue a personalului ce lucreaza in domeniu.
ART. 10
In exercitarea atributiilor si responsabilitatilor ce le revin in domeniul administrarii si gestionarii serviciului de iluminat public, autoritatile administratiei publice locale adopta hotarari sau emit dispozitii, dupa caz, privitoare la:
a) aprobarea programelor de dezvoltare, reabilitare, extindere si modernizare a sistemelor de iluminat public existente, precum si a programelor de infiintare a unor noi retele de iluminat public;
b) coordonarea proiectarii si executiei lucrarilor tehnico-edilitare, in scopul realizarii acestora intr-o conceptie unitara si corelata cu programele de dezvoltare economico-sociala a localitatilor si de amenajare a teritoriului, de urbanism si de mediu;
c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, extinderea si modernizarea sistemelor de iluminat public, studii care vor stabili indicatorii tehnico-economici, vor identifica sursele de finantare a investitiilor, precum si solutia optima din punct de vedere tehnico-economic;
d) darea in administrare sau delegarea gestiunii serviciului de iluminat public, precum si incredintarea exploatarii bunurilor apartinand patrimoniului public sau privat al localitatilor, aferente serviciului, conform prevederilor legale;
e) contractarea sau garantarea, in conditiile legii, a imprumuturilor pentru finantarea programelor de investitii si modernizari ale sistemelor de iluminat public;
f) elaborarea si aprobarea regulamentului serviciului si a caietului de sarcini, in conformitate cu regulamentul-cadru si caietul de sarcini-cadru, elaborate de A.N.R.S.C.;
g) aprobarea taxelor speciale pentru prestarea serviciului de iluminat public, cu respectarea reglementarilor in vigoare;
h) rezilierea unilaterala a contractelor de delegare a gestiunii serviciului pentru incalcarea repetata a clauzelor acestora si pentru nerespectarea indicatorilor de performanta a serviciului.
ART. 11
In raport cu comunitatile locale pe care le reprezinta, autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele responsabilitati:
a) sa aduca la cunostinta publica, in conditiile legii, hotararile si dispozitiile avand ca obiect serviciul de iluminat public;
b) sa stabileasca si sa aprobe indicatorii de performanta ai serviciului de iluminat public numai dupa ce, in prealabil, au fost supusi dezbaterii publice;
c) sa elaboreze si sa aprobe strategia locala de dezvoltare a serviciului de iluminat public si a infrastructurii aferente, cu consultarea prealabila a cetatenilor;
d) sa informeze periodic locuitorii cu privire la starea serviciului de iluminat public, la masurile adoptate sau preconizate pentru asigurarea functionarii acestuia, inclusiv cu privire la necesitatea instituirii unor taxe speciale pentru finantarea investitiilor necesare;
e) sa rezolve sesizarile cu privire la deficientele aparute in prestarea serviciului de iluminat public.
ART. 12
(1) In raport cu operatorii, autoritatile administratiei publice locale au, pe langa drepturile prevazute in <>Legea nr. 51/2006 , si urmatoarele drepturi:
a) sa aplice clauzele sanctionatorii, in cazul in care operatorul nu respecta prevederile hotararii de dare in administrare sau ale contractului de delegare a gestiunii, dupa caz, inclusiv prevederile din regulamentul serviciului si din caietul de sarcini anexate la acestea;
b) sa verifice respectarea clauzelor de administrare, intretinere si predare a bunurilor publice sau private afectate serviciului.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au fata de operatorii serviciilor de iluminat public, pe langa obligatiile prevazute in <>Legea nr. 51/2006 , si urmatoarele obligatii;
a) sa asigure si sa respecte independenta manageriala a operatorului fata de orice ingerinte ale autoritatilor si institutiilor publice;
b) sa asigure mentinerea echilibrului contractual, stabilit prin contractul prin care se deleaga gestiunea;
c) sa asigure publicitatea si accesul liber la informatiile de interes public, cu precadere la acele informatii care asigura pregatirea ofertelor si participarea la procedurile de delegare a gestiunii serviciului.
ART. 13
Impotriva hotararilor sau dispozitiilor autoritatilor administratiei publice locale, date in aplicarea prezentei legi, persoanele fizice sau persoanele juridice interesate se pot adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile legii.
ART. 14
Unitatile administrativ-teritoriale se pot asocia intre ele in vederea infiintarii, realizarii si exploatarii in interes comun a serviciului de iluminat public si a infrastructurii aferente acestuia, in conditiile stabilite prin <>Legea nr. 51/2006 .
ART. 15
(1) Autoritatea de reglementare competenta pentru serviciul de iluminat public, A.N.R.S.C., isi exercita competentele si atributiile care ii sunt acordate prin <>Legea nr. 51/2006 fata de autoritatile administratiei publice locale si fata de toti operatorii, indiferent de forma de organizare, natura capitalului, tara de origine sau modalitatea de gestiune adoptata.
(2) A.N.R.S.C., in colaborare cu C.N.R.I., va realiza si va dezvolta un sistem informational ce va permite colectarea, monitorizarea si compararea continua a fiecarui indicator de performanta specific serviciului de iluminat public cu nivelul atins de operatorul cel mai performant in domeniu.
(3) Autoritatile administratiei publice locale au acces la orice informatie de interes public detinuta de A.N.R.S.C. cu privire la serviciul de iluminat public.

CAP. III
Organizarea si functionarea serviciului de iluminat public

SECŢIUNEA 1
Gestiunea serviciului de iluminat public
ART. 16
(1) Gestiunea serviciului de iluminat public se realizeaza prin urmatoarele modalitati:
a) gestiune directa;
b) gestiune delegata.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciului de iluminat public se face prin hotarare a consiliilor locale, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a asociatiilor de dezvoltare comunitara, dupa caz.
ART. 17
(1) Indiferent de forma de gestiune adoptata, in virtutea competentelor si atributiilor ce le revin potrivit legii, autoritatile administratiei publice locale pastreaza dreptul de a aproba, a supraveghea si a controla, dupa caz:
a) modul de fundamentare a tarifelor si respectarea metodologiei de stabilire, ajustare sau de modificare a acestora, emise de A.N.R.S.C.;
b) modul de indeplinire a obligatiilor contractuale asumate de operatori si activitatile desfasurate de acestia;
c) calitatea si eficienta serviciului prestat, corespunzator indicatorilor de performanta a serviciului, stabiliti conform legii;
d) modul de administrare, de exploatare, de conservare si de mentinere in functiune, dezvoltarea si/sau modernizarea sistemului de iluminat public.
(2) Activitatile specifice serviciului de iluminat public, indiferent de forma de gestiune adoptata, se organizeaza si se desfasoara in conformitate cu prevederile regulamentului propriu al serviciului de iluminat public si ale caietului de sarcini, elaborate si aprobate de consiliile locale, de Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau de asociatiile de dezvoltare comunitara, dupa caz, in baza regulamentului-cadru al serviciului de iluminat public si a caietului de sarcini-cadru, elaborate de A.N.R.S.C. si aprobate prin ordin al presedintelui acesteia.
ART. 18
(1) Gestiunea la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor sau al asociatiilor de dezvoltare comunitara a serviciului de iluminat public, respectiv exploatarea si functionarea infrastructurii aferente, se organizeaza astfel incat sa asigure respectarea indicatorilor de performanta, a nivelurilor de iluminare si luminanta prevazute de normativele specifice domeniului si tinand seama de urmatoarele:
a) marimea, gradul de dezvoltare si particularitatile economico-sociale ale localitatilor;
b) starea sistemului de iluminat public existent;
c) posibilitatile locale de finantare a exploatarii, intretinerii si dezvoltarii serviciului si a infrastructurii tehnico-edilitare aferente.
(2) Propunerile de indicatori de performanta a serviciului de iluminat public, elaborate in conformitate cu prevederile art. 7, vor fi supuse unor consultari si dezbaterii publice in urma carora se va adopta solutia optima pentru comunitate.
(3) Consiliile locale, asociatiile de dezvoltare comunitara sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor aproba indicatorii de performanta, cu respectarea prevederilor stabilite in acest scop in regulamentul-cadru al serviciului de iluminat public si in caietul de sarcini-cadru, care au caracter minimal.
(4) Regulamentele proprii ale serviciului si caietele de sarcini trebuie sa cuprinda prevederi prin care se stabilesc cel putin urmatoarele:
a) nivelurile de iluminat, pe zone caracteristice;
b) indicatorii de performanta a serviciului;
c) conditiile tehnice;
d) infrastructura aferenta serviciului;
e) raporturile operator-utilizator.

SECŢIUNEA a 2-a
Gestiunea directa
ART. 19
(1) In cazul gestiunii directe, autoritatile administratiei publice locale sau asociatiile de dezvoltare comunitara, dupa caz, isi asuma nemijlocit toate sarcinile si responsabilitatile cu privire la infiintarea, organizarea, finantarea, coordonarea, administrarea, gestionarea, exploatarea si asigurarea functionarii serviciului de iluminat public.
(2) Gestiunea directa se realizeaza prin intermediul unor operatori definiti conform prevederilor <>Legii nr. 51/2006 .
(3) Operatorii mentionati la alin. (2) presteaza serviciul de iluminat public in baza hotararii de dare in administrare a serviciului, adoptata de autoritatile administratiei publice locale, a infrastructurii tehnico-edilitare aferente si in baza licentei eliberate de A.N.R.S.C.
(4) Disponibilitatile provenite din imprumuturi, fonduri externe nerambursabile sau din transferuri de la bugetul de stat destinate cofinantarii unor obiective de investitii specifice se administreaza si se utilizeaza potrivit acordurilor de finantare incheiate. Prin derogare de la dispozitiile legislatiei privind finantele publice locale, excedentele anuale rezultate din executia bugetelor de venituri si cheltuieli ale compartimentelor/serviciilor publice de specialitate care gestioneaza si exploateaza un serviciu de iluminat public, ramase la finele exercitiului bugetar, se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.

SECŢIUNEA a 3-a
Gestiunea delegata
ART. 20
(1) In cazul gestiunii delegate, autoritatile administratiei publice locale sau asociatiile de dezvoltare comunitara, dupa caz, transfera, in baza unui contract prin care se deleaga gestiunea, denumit in continuare contract de delegare a gestiunii, unuia sau mai multor operatori cu statut de societati comerciale cu capital public, privat sau mixt, sarcinile si responsabilitatile proprii cu privire la prestarea serviciului, precum si exploatarea si administrarea sistemului de iluminat public, in conditiile legii.
(2) Operatorii care isi desfasoara activitatea in regim de gestiune delegata sunt definiti conform prevederilor <>Legii nr. 51/2006 .
(3) Operatorii mentionati la alin. (2) presteaza serviciul de iluminat public in baza contractului de delegare a gestiunii, aprobat de autoritatile administratiei publice locale si in baza licentei eliberate de autoritatea competenta.
(4) Tipul contractului de delegare a gestiunii, forma, continutul si anexele acestuia se stabilesc potrivit prevederilor <>Legii nr. 51/2006 si corespunzator legislatiei aplicabile fiecarei modalitati de delegare a gestiunii serviciului, in functie de regimul juridic ce urmeaza a fi adoptat pentru delegarea gestiunii.
ART. 21
(1) In procesul delegarii gestiunii serviciului de iluminat public, in conformitate cu competentele si atributiile ce le revin potrivit legii, autoritatile administratiei publice locale pastreaza prerogativele privind adoptarea politicilor si strategiilor de dezvoltare a serviciului, respectiv a programelor de dezvoltare a sistemului de iluminat public, precum si drepturile si competentele precizate la art. 17 alin. (1).
(2) Activitatile de monitorizare si control privind modul de respectare de catre operatori a conditiilor de emitere si mentinere a licentelor revin A.N.R.S.C., iar cele privind indicatorii de performanta stabiliti in contractele de delegare a gestiunii revin autoritatilor administratiei publice locale.
ART. 22
(1) Pot face obiectul contractelor de delegare a gestiunii activitatile de operare propriu-zisa - gestionare, administrare, exploatare, intretinere -, precum si activitatile de pregatire, finantare si realizare a investitiilor din infrastructura aferenta serviciului de iluminat public.
(2) Pe durata derularii contractului de delegare a gestiunii, bunurile mobile sau imobile apartinand domeniului public ori privat al unitatilor administrativ-teritoriale, utilizate pentru realizarea serviciului, se concesioneaza operatorului caruia i s-a atribuit contractul de delegare a gestiunii.
(3) Pana la finalizarea transferului prevazut la art. 43, in situatia in care infrastructura necesara prestarii serviciului de iluminat public sau parti componente ale acesteia nu sunt proprietatea unitatii administrativ-teritoriale, odata cu incheierea contractului de delegare a gestiunii serviciului, autoritatea administratiei publice locale va cesiona operatorului de iluminat public drepturile si obligatiile ce deriva din contractele incheiate conform prevederilor art. 4 alin. (2)-(5); autoritatea administratiei publice locale va notifica operatorului de distributie a energiei electrice intentia de cesionare cu cel putin 10 zile inainte de incheierea contractului de delegare a gestiunii serviciului.
(4) Procedurile pentru delegarea gestiunii serviciului de iluminat public se organizeaza si se deruleaza potrivit dispozitiilor <>Legii nr. 51/2006 , ale prezentei legi si in conformitate cu legislatia specifica fiecarui tip de contract de delegare a gestiunii.
(5) Documentatia de delegare a gestiunii, cuprinzand caietele de sarcini, criteriile de selectie si instructiunile privind organizarea si desfasurarea procedurilor, se elaboreaza de autoritatile administratiei publice locale, in baza prevederilor legislatiei aplicabile fiecarui tip de contract de delegare a gestiunii.
(6) Existenta garantiilor profesionale si financiare ale operatorului, precum si indicatorii de performanta si nivelul tarifelor aplicate privind prestarea serviciului in conditii de calitate si de cantitate corespunzatoare constituie criteriile principale pentru atribuirea contractelor de delegare a gestiunii. Operatorii nou-infiintati pot fi admisi intr-o procedura de atribuire a unei delegari de gestiune in aceleasi conditii ca si societatile existente.
(7) Contractele de delegare a gestiunii serviciului se reziliaza de plin drept, in conditiile art. 36 alin. (2) lit. c), precum si in cazul retragerii licentei de operare. Partile pot sa prevada in contracte si alte clauze de reziliere.
ART. 23
(1) In vederea incheierii contractelor de delegare a gestiunii, consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti ori asociatiile de dezvoltare comunitara, dupa caz, vor intocmi si vor aproba, in termen de 6 luni de la luarea deciziei privind delegarea gestiunii sau de la primirea unei propuneri formulate de un investitor interesat, un studiu de oportunitate pentru fundamentarea si stabilirea solutiilor optime de delegare a gestiunii serviciului, precum si documentatia prevazuta la art. 22 alin. (5).
(2) Procedurile de delegare a gestiunii vor fi demarate in termen de 30 de zile de la aprobarea documentatiei de delegare a gestiunii.
(3) Contractul de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public va cuprinde in mod obligatoriu clauzele prevazute de <>Legea nr. 51/2006 .
ART. 24
(1) Atribuirea si incheierea contractelor de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public se aproba prin hotarari ale consiliilor locale sau prin hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti ori a asociatiilor de dezvoltare comunitara, dupa caz.
(2) Sub rezerva contractelor in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei legi, durata unui contract prin care se deleaga gestiunea nu poate fi mai mare decat durata necesara amortizarii investitiilor, fara a depasi 49 de ani. Aceasta durata poate fi prelungita numai in urmatoarele cazuri:
a) pentru motive de interes general, caz in care durata contractului nu poate fi prelungita cu mai mult de 2 ani;
b) in cazul in care operatorul, la cererea autoritatii administratiei publice locale si pentru buna executare a serviciului sau pentru extinderea sistemului de iluminat public, a realizat investitii care nu ar putea fi amortizate in termenul ramas pana la expirarea contractului initial decat printr-o crestere excesiva a tarifelor sau a taxelor locale.
(3) Prelungirea va fi decisa, in conditiile alin. (2), de catre consiliul local, de Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau de asociatia de dezvoltare comunitara, dupa caz.

CAP. IV
Operatorii si utilizatorii

SECŢIUNEA 1
Operatorii serviciului de iluminat public
ART. 25
(1) Serviciul de iluminat public se gestioneaza si se exploateaza prin intermediul unor prestatori licentiati, denumiti in continuare operatori.
(2) Licentierea operatorilor se realizeaza in conditiile prevazute de <>Legea nr. 51/2006 , de prezenta lege si de legislatia secundara emisa in aplicarea dispozitiilor acesteia.
ART. 26
(1) Au calitatea de operatori ai serviciului de iluminat public prestatorii care isi desfasoara activitatea in baza licentei eliberate in conditiile legii de A.N.R.S.C.
(2) Operatorii serviciului de iluminat public beneficiaza de aceleasi drepturi si obligatii in raport cu autoritatile administratiei publice locale sau cu beneficiarii serviciului, indiferent de statutul juridic, forma de organizare, tipul de proprietate, natura capitalului, modalitatea de gestiune adoptata sau tara de origine din Uniunea Europeana.
(3) Operatorii din tarile Uniunii Europene care detin licente in tarile de origine, recunoscute de A.N.R.S.C., au aceleasi drepturi si obligatii ca si operatorii autohtoni, pe toata durata de valabilitate a licentelor.
ART. 27
(1) Operatorii prestatori ai serviciului de iluminat public subordonati autoritatilor administratiei publice locale, avand statut de societati comerciale cu capital social apartinand unitatilor administrativ-teritoriale, pot fi privatizati, in conditiile legii, cu conditia pastrarii obiectului de activitate minimum 5 ani de la data privatizarii.
(2) Hotararea de privatizare si alegerea metodei de privatizare apartin consiliilor locale, Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau asociatiei de dezvoltare comunitara, dupa caz, in functie de subordonarea operatorului.
ART. 28
(1) Operatorii licentiati sa presteze serviciul de iluminat public pot participa la procedurile de delegare a gestiunii si pot presta serviciul in orice localitate, in mod direct sau prin intermediul unei filiale, pe baze contractuale, in virtutea principiului liberei concurente pe piata serviciilor comunitare de utilitati publice.
(2) Operatorul care presteaza mai multe tipuri de servicii, in una sau mai multe localitati, are obligatia sa tina evidente si contabilitate separate pentru fiecare tip de serviciu si/sau localitate de operare in parte.
ART. 29
(1) Drepturile si obligatiile operatorilor prestatori ai serviciului de iluminat public se prevad in regulamentul serviciului si in:
a) hotararea de dare in administrare, in cazul gestiunii directe;
b) contractul de delegare a gestiunii, in cazul gestiunii delegate.
(2) Operatorii care au primit gestiunea serviciului de iluminat public exercita cu titlu gratuit drepturile de uz si de servitute asupra terenurilor si bunurilor proprietate publica sau privata, apartinand, dupa caz, statului, unitatilor administrativ-teritoriale, unor persoane fizice ori juridice, dupa cum urmeaza:
a) dreptul de uz pentru executarea lucrarilor de infrastructura pentru prestarea serviciului de iluminat public;
b) servitute de trecere subterana, de suprafata sau aeriana pentru instalarea sistemului de iluminat public;
c) dreptul de acces la utilitatile publice si la Sistemul Energetic National.
(3) In scopul prestarii serviciului de iluminat public, operatorii pot produce sau cumpara, in conditiile legii, energia electrica necesara.
ART. 30
(1) Operatorii serviciului de iluminat public au urmatoarele obligatii:
a) sa gestioneze serviciul de iluminat public pe criterii de competitivitate si eficienta economica;
b) sa promoveze dezvoltarea, modernizarea si exploatarea eficienta a infrastructurii aferente serviciului de iluminat public;
c) sa respecte sarcinile asumate potrivit contractului de delegare a gestiunii serviciului sau pe cele stabilite prin hotararea de dare in administrare, dupa caz;
d) sa asigure respectarea indicatorilor de performanta a serviciului de iluminat public, stabiliti de autoritatile administratiei publice locale in regulamentul serviciului, anexat la hotararea de dare in administrare sau la contractul de delegare a gestiunii, dupa caz;
e) sa furnizeze autoritatilor administratiei publice locale, A.N.R.S.C. si C.N.R.I. informatiile solicitate si sa asigure accesul la toate informatiile necesare verificarii si evaluarii functionarii si dezvoltarii serviciului de iluminat public;
f) sa puna in aplicare metode performante de management, care sa conduca la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurentiale impuse de normele legale in vigoare privind achizitiile de lucrari sau de bunuri;
g) sa asigure finantarea pregatirii profesionale a propriilor salariati.
(2) Penalitatile pentru nerespectarea de catre operatori a indicatorilor de performanta vor fi prevazute in regulamentul serviciului de iluminat public, anexat la hotararea de dare in administrare sau la contractul de delegare a gestiunii serviciului, dupa caz.

SECŢIUNEA a 2-a
Utilizatorii si beneficiarii serviciului de iluminat public
ART. 31
(1) Utilizatorii serviciului de iluminat public sunt fie autoritatile administratiei publice locale, fie asociatiile de dezvoltare comunitara constituite cu acest scop.
(2) Sunt beneficiari ai serviciului de iluminat public comunitatile locale in ansamblul lor sau, in cazul unei asociatii de dezvoltare comunitara, comunitatile locale componente.
(3) Autoritatile administratiei publice locale, in calitate de reprezentante ale comunitatilor locale si de semnatare ale contractelor de delegare a gestiunii, sunt responsabile de asigurarea serviciului de iluminat public, de respectarea regulamentului serviciului si a prevederilor prezentei legi.
ART. 32
(1) Dreptul de acces la serviciul de iluminat public si de a beneficia de acesta este garantat tuturor membrilor comunitatii locale, persoane fizice si persoane juridice, in mod nediscriminatoriu.
(2) Regulamentele serviciilor de iluminat public organizate la nivelul comunelor, oraselor si municipiilor trebuie sa contina prevederi referitoare la drepturile beneficiarilor serviciului, si anume:
a) accesul la informatiile de interes public privind serviciul de iluminat public;
b) dreptul oricarui locuitor si al oricarei persoane juridice din aria de prestare a serviciului de a avea acces la serviciul de iluminat public in conditiile respectarii regulamentelor specifice;
c) obligatia consiliilor locale, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a asociatiei de dezvoltare comunitara, dupa caz, a A.N.R.S.C. si a operatorilor de a aduce la cunostinta publica deciziile cu privire la serviciul de iluminat public.
ART. 33
(1) Beneficiarii persoane fizice si/sau persoane juridice ai serviciului de iluminat public au obligatia de a respecta prevederile regulamentului serviciului de iluminat public si de a-si achita obligatiile de plata stabilite sub forma de taxe locale.
(2) Factura pentru prestarea serviciului de iluminat public se emite cel mai tarziu pana la data de 15 a lunii urmatoare celei in care a fost efectuata prestatia. Utilizatorii serviciilor de iluminat public sunt obligati sa achite sumele reprezentand contravaloarea facturilor emise de operatori pentru serviciile prestate, in termen de 15 zile lucratoare de la data primirii acestora; data emiterii se inscrie pe factura. Termenul de scadenta privind plata facturii se ia in calcul incepand cu data primirii facturii.
(3) Neachitarea facturii de catre utilizator in termen de 30 de zile de la data scadentei atrage penalitati de intarziere, in conditiile <>art. 42 alin. (10) din Legea nr. 51/2006 .

CAP. V
Finantarea serviciului de iluminat public
ART. 34
(1) In vederea asigurarii continuitatii serviciului de iluminat public, autoritatile administratiei publice locale, respectiv asociatiile de dezvoltare comunitara, au responsabilitatea planificarii si urmaririi lucrarilor de investitii necesare asigurarii functionarii sistemului in conditii de siguranta si la parametrii ceruti prin prescriptiile tehnice; in acest scop se vor intocmi programe de investitii bazate pe planificarea multianuala a investitiilor si tinandu-se seama de etapele procesului bugetar, in conformitate cu reglementarile legale.
(2) Cuantumul si regimul taxelor speciale necesare asigurarii finantarii serviciului de iluminat public se stabilesc in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(3) Structura si nivelul taxelor speciale vor fi stabilite astfel incat:
a) sa acopere costul efectiv al prestarii serviciului;
b) sa asigure prestarea serviciului de iluminat public la nivelurile de calitate si indicatorii de performanta stabiliti de consiliile locale prin caietul de sarcini, regulamentul serviciului de iluminat public si prin contractele de delegare a gestiunii, dupa caz;
c) sa asigure realizarea unui raport calitate-cost cat mai bun pentru serviciul de iluminat public prestat pe perioada angajata si asigurarea unui echilibru intre riscurile si beneficiile asumate de partile contractante;
d) sa asigure intretinerea si exploatarea eficienta a bunurilor apartinand domeniului public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, afectate serviciului de iluminat public;
e) sa incurajeze investitiile de capital;
f) sa respecte si sa asigure autonomia financiara a operatorului.
ART. 35
(1) Finantarea cheltuielilor curente de functionare si de exploatare a serviciului de iluminat public se asigura din veniturile proprii ale operatorilor.
(2) Veniturile proprii ale operatorilor provin din:
a) alocatii bugetare, in cazul gestiunii directe;
b) incasarea de la autoritatile administratiei publice locale, in calitate de reprezentante ale comunitatilor locale beneficiare ale serviciului de iluminat public, a sumelor reprezentand contravaloarea serviciului prestat, in cazul gestiunii delegate.
(3) Sumele necesare finantarii functionarii si exploatarii serviciului de iluminat public se prevad in bugetele locale si se aproba odata cu acestea, prin hotarare a consiliilor locale, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a asociatiilor de dezvoltare comunitara, dupa caz.
(4) Finantarea investitiilor pentru dezvoltarea, functionarea si exploatarea serviciului de iluminat public din bugetele locale se face in baza hotararii consiliilor locale, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a asociatiilor de dezvoltare comunitara, dupa caz, potrivit legii.
(5) Sursele de finantare a lucrarilor de investitii se asigura potrivit prevederilor <>Legii nr. 51/2006 .
(6) Hotararile de dare in administrare, respectiv contractele de delegare a gestiunii, vor prevedea sarcinile concrete ce revin autoritatilor administratiei publice locale, respectiv operatorului, in ceea ce priveste finantarea si realizarea investitiilor.
(7) Bunurile rezultate din investitiile pentru reabilitarea, modernizarea si dezvoltarea infrastructurii specifice sistemelor de iluminat public, care se realizeaza din fonduri proprii ale operatorilor, raman in proprietatea acestora pe toata durata contractului de delegare a gestiunii, daca la incheierea acestuia nu s-a convenit altfel si daca, conform legii, nu fac parte din categoria bunurilor publice; in contractul de delegare a gestiunii se va preciza modul de repartitie a bunurilor realizate la incetarea contractului.
(8) In scopul atragerii de fonduri pentru modernizarea, extinderea sau reabilitarea sistemului de iluminat public, precum si pentru eficientizarea serviciului de iluminat public, operatorul va putea constitui garantii asupra dreptului de a exploata bunurile publice existente sau nou-create, cu aprobarea titularului dreptului de proprietate.

CAP. VI
Raspunderi si sanctiuni
ART. 36
(1) Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara, patrimoniala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au dreptul sa sanctioneze operatorul serviciului de iluminat public in cazul in care acesta nu presteaza serviciul la nivelul indicatorilor de performanta stabiliti in hotararea de atribuire a contractului de delegare a gestiunii sau in hotararea de dare in administrare, prin:
a) aplicarea unor penalizari corespunzatoare prejudiciilor aduse utilizatorilor sau suficient de mari pentru a determina operatorul sa remedieze deficientele constatate; penalizarile vor fi precizate in contractul de delegare a gestiunii, in hotararea de dare in administrare sau in regulamentul serviciului, dupa caz;
b) solicitarea adresata autoritatii de reglementare competente de a suspenda, retrage sau anula licentele de operare;
c) revocarea hotararii prin care s-a aprobat delegarea gestiunii si rezilierea contractului de delegare a gestiunii serviciului daca, timp de 12 luni de la incheierea acestuia, se constata incalcarea repetata a obligatiilor contractuale.
ART. 37
(1) Constituie contraventii, altele decat cele prevazute in <>Legea nr. 51/2006 , si se sanctioneaza cu amenda de la 30.000 lei (RON) la 50.000 lei (RON) urmatoarele fapte:
a) prestarea serviciului de iluminat public fara aprobarea de catre autoritatile administratiei publice locale a hotararii de dare in administrare sau a contractului de delegare a gestiunii;
b) atribuirea de catre primar a unui contract de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public fara respectarea procedurilor legale;
c) darea in administrare de catre primar a serviciului de iluminat public unui prestator fara licenta de operare, respectiv incheierea contractului de delegare a gestiunii serviciului cu un prestator fara licenta de operare.
(2) Constituie contraventii, altele decat cele prevazute in <>Legea nr. 51/2006 , si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON) urmatoarele fapte:
a) neurmarirea de catre primar a intocmirii regulamentului propriu al serviciului, in termen de 90 de zile de la aprobarea regulamentului-cadru al serviciului;
b) incalcarea oricarei alte obligatii prevazute de prezenta lege, de regulamentul serviciului sau a reglementarilor autoritatii competente pentru care nu s-a prevazut o sanctiune specifica.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) si (2) se fac de catre reprezentanti imputerniciti ai ministrului administratiei si internelor si ai presedintilor A.N.R.S.C. si A.N.R.E., de catre primarii comunelor, oraselor si municipiilor, de catre primarul general al municipiului Bucuresti, dupa caz, si de persoanele imputernicite de acestia, conform competentelor acestora.
ART. 38
Dispozitiile referitoare la contraventii prevazute la <>art. 37 se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia art. 28.
ART. 39
Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau, dupa caz, asociatiile de dezvoltare comunitara vor stabili, potrivit prevederilor <>Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 , aprobata cu modificari si completari prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificarile si completarile ulterioare, si alte fapte, decat cele prevazute la art. 37 alin. (1) si (2), care constituie contraventii in domeniul serviciului de iluminat public.

CAP. VII
Dispozitii tranzitorii si finale
ART. 40
(1) In termen de un an de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a <>Legii nr. 51/2006 , A.N.R.S.C. va elabora regulamentul-cadru si caietul de sarcini-cadru ale serviciului de iluminat public, care se aproba prin ordin al presedintelui acesteia.
(2) Pana la intrarea in vigoare a prezentei legi, A.N.R.S.C. si A.N.R.E. vor elabora contractul-cadru prevazut la art. 4 alin. (3), aprobat prin ordin comun al presedintilor celor doua autoritati.
ART. 41
(1) Contractele de concesiune a serviciului de iluminat public, valabil incheiate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, isi produc efectele potrivit prevederilor contractuale.
(2) In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi, autoritatile administratiei publice locale vor stabili forma de gestiune a serviciului de iluminat public, conform prevederilor art. 16 alin. (2).
(3) Pana la atribuirea sau darea in administrare a serviciului de iluminat public, dupa caz, operatorii de distributie a energiei electrice care presteaza in prezent serviciul de iluminat public vor asigura continuitatea acestuia, cu recuperarea costurilor aferente, in baza unui contract incheiat cu autoritatile administratiei publice locale prin negociere directa, cu avizul A.N.R.E.
ART. 42
In cazul reorganizarii ori lichidarii judiciare a operatorilor care isi desfasoara activitatea in baza unor contracte de delegare a gestiunii incheiate anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor demara procedura de atribuire a contractului de delegare a gestiunii si de desemnare a unui nou operator, conform prevederilor prezentei legi.
ART. 43
In aplicarea prevederilor <>art. 4 alin. (1) si (2) din Legea nr. 51/2006 , in termen de 3 ani de la intrarea in vigoare a prezentei legi, sistemele de iluminat prevazute la art. 2 alin. (3) si (4), aflate in prezent in proprietatea unor persoane juridice de drept privat, vor fi transferate, cu justa despagubire, autoritatilor administratiei publice locale, la cererea acestora.
ART. 44
Prevederile prezentei legi se completeaza cu dispozitiile <>Legii nr. 51/2006 .
ART. 45
Masurile de natura ajutorului de stat se notifica potrivit prevederilor <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, republicata, si se acorda numai dupa autorizarea acestora de catre Consiliul Concurentei, in conditiile indeplinirii criteriilor prevazute in legislatia secundara privind ajutorul de stat.
ART. 46
Prezenta lege intra in vigoare la data de 21 martie 2007.
ART. 47
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga <>Ordonanta Guvernului nr. 42/2003 privind organizarea si functionarea serviciilor de iluminat public, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 68 din 2 februarie 2003, aprobata cu modificari si completari prin <>Legea nr. 475/2003 , cu modificarile si completarile ulterioare.

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.

PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
BOGDAN OLTEANU

PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

Bucuresti, 7 iunie 2006.
Nr. 230.
----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016