Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 23 din 11 ianuarie 2007  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 23 din 11 ianuarie 2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 61 din 25 ianuarie 2007
LEGE nr. 23 din 11 ianuarie 2007
pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 61 din 25 ianuarie 2007


Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. I
<>Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.033 din 9 noiembrie 2004, cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 1, litera a) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins:
"a) înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea sistemului fondurilor de pensii administrate privat;".
2. La articolul 1, alineatul (3) se abroga.
3. La articolul 2, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
1. active ale unui fond de pensii administrat privat - instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum şi numerar, rezultate ca urmare a investirii activelor personale ale participanţilor;
2. activ personal - suma acumulatã în contul unui participant, egala cu numãrul de unitãţi de fond deţinute de acesta, înmulţite cu valoarea la zi a unei unitãţi de fond;
3. activ net total al fondului de pensii administrat privat la o anumitã data - valoarea care se obţine prin deducerea valorii obligaţiilor fondului din valoarea activelor acestuia la acea data;
4. act individual de aderare - un înscris prin care o persoana isi manifesta actul de vointa de a fi parte la contractul de societate civilã şi la prospectul schemei de pensii private;
5. acţionar semnificativ - persoana fizica, persoana juridicã sau grupul de persoane fizice şi/sau juridice care acţioneazã împreunã şi care deţin direct sau indirect o participaţie de cel puţin 10% din capitalul social al unei societãţi comerciale sau din drepturile de vot ori o participaţie care permite exercitarea unei influente semnificative asupra luãrii deciziilor în adunarea generalã sau în consiliul de administraţie, dupã caz;
6. administrare specialã - exercitarea responsabilitãţii fiduciare de cãtre administratorul special, pe o perioada determinata, asupra activelor fondului de pensii, în scopul limitãrii pierderilor pentru protejarea drepturilor cuvenite participanţilor şi beneficiarilor;
7. administrator special - persoana juridicã autorizata sa administreze un fond de pensii administrat privat, desemnatã sau selectata de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, şi care se subroga în drepturile şi obligaţiile administratorului pentru o perioada determinata;
8. administrator - societatea comercialã pe acţiuni constituitã în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei în vigoare şi cu prevederile prezentei legi, denumita societate de pensii, care are ca obiect exclusiv de activitate administrarea fondurilor de pensii şi, optional, furnizarea de pensii private;
9. agent de marketing al fondului de pensii - persoana fizica sau juridicã mandatata de administrator sa obţinã acordul de aderare a participanţilor;
10. beneficiar - moştenitorul participantului, definit conform prevederilor Codului civil;
11. beneficii colaterale - orice avantaje, precum facilitãţi bãneşti sau cadouri, altele decât cele care rezulta din calitatea de participant sau de beneficiar al unei pensii private;
12. Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumita în continuare Comisia - autoritatea administrativã autonomã, cu personalitate juridicã, aflatã sub controlul Parlamentului României, potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 313/2005 ;
13. Consiliul de supraveghere specialã - consiliul constituit din doua sau mai multe persoane, în funcţie de numãrul de participanţi la un fond de pensii administrat privat, care fac parte din personalul de specialitate al Comisiei şi care asista şi supervizeaza activitatea administratorului, pentru limitarea riscurilor şi asigurarea redresarii fondului de pensii;
14. contract de administrare - contractul încheiat între administrator şi participant, care are ca obiect administrarea fondului de pensii;
15. contract de depozitare - contractul încheiat între administrator, ca reprezentant al fondului de pensii administrat privat în relaţiile cu terţii şi depozitar, având ca obiect depozitarea activelor financiare ale fondului de pensii;
16. contribuţii - sumele plãtite de participanţi şi/sau în numele acestora la un fond de pensii administrat privat;
17. depozitar - instituţia de credit din România, autorizata de Banca Nationala a României, în conformitate cu legislaţia bancarã, ori sucursala din România a unei instituţii de credit, autorizata într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, avizatã de Comisie pentru activitatea de depozitare, potrivit legii, cãreia îi sunt încredinţate spre pãstrare, în condiţii de siguranta, toate activele fiecãrui fond de pensii administrat privat;
18. fond de pensii administrat privat, denumit în continuare fond de pensii - fondul constituit prin contract de societate civilã, încheiat între participanţi, în conformitate cu prevederile Codului civil referitoare la societatea civilã particularã şi cu dispoziţiile prezentei legi;
19. fond de garantare a pensiilor - fondul înfiinţat din contribuţii ale administratorilor şi ale furnizorilor de pensii, având scopul de a proteja drepturile participanţilor şi beneficiarilor, dupã caz, dobândite în cadrul sistemului de pensii administrate privat, reglementat şi supravegheat de Comisie;
20. instituţie de colectare - instituţia care are ca atribuţie legalã colectarea contribuţiilor individuale de asigurãri sociale;
21. instituţie de evidenta - instituţia care are ca atribuţie legalã evidenta asiguraţilor din sistemul public de pensii;
22. instrumente financiare înseamnã:
a) valori mobiliare;
b) titluri de participare la organismele de plasament colectiv;
c) instrumente ale pieţei monetare, inclusiv titluri de stat cu scadenta mai mica de un an şi certificate de depozit;
d) contracte futures financiare, inclusiv contracte similare cu decontare finala în fonduri;
e) contracte forward pe rata dobânzii;
f) swap-uri pe rata dobânzii, pe curs de schimb şi pe acţiuni;
g) optiuni pe orice instrument financiar prevãzut la lit. a)-d), inclusiv contracte similare cu decontare finala în fonduri; aceasta categorie include şi optiuni pe curs de schimb şi pe rata dobânzii;
h) orice alt instrument admis la tranzactionare pe o piata reglementatã într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sau pentru care s-a fãcut o cerere de admitere la tranzactionare pe o astfel de piata;
23. instrumente financiare derivate - instrumentele definite la pct. 22 lit. d) şi g), combinatii ale acestora, precum şi alte instrumente calificate astfel, potrivit legii, prin reglementãri ale Comisiei Naţionale de Valori Mobiliare;
24. participant - persoana care contribuie sau/şi în numele cãreia s-au plãtit contribuţii la un fond de pensii şi care are un drept viitor la o pensie privatã;
25. pensie privatã - suma plãtitã periodic participantului sau beneficiarului, în mod suplimentar şi distinct de cea furnizatã de sistemul public;
26. plãtitor - persoana fizica sau juridicã care, dupã caz, retine şi vireazã contribuţia individualã de asigurãri sociale;
27. pondere zilnica a unui fond - raportul dintre activul net total al fondului şi suma activelor nete ale tuturor fondurilor calculate în ziua respectiva;
28. ponderea medie a unui fond pe o anumitã perioada - media aritmetica a ponderilor zilnice ale fondului pe perioada respectiva;
29. prospect al schemei de pensii private - documentul care cuprinde termenii contractului de administrare şi ai schemei de pensii;
30. provizion tehnic - un volum adecvat de active corespunzãtor angajamentelor financiare rezultate din portofoliul de investiţii care acoperã riscurile biometrice şi pe cele privind investiţiile;
31. rata de rentabilitate a unui fond de pensii - logaritm natural din raportul dintre valoarea unitãţii de fond din ultima zi lucrãtoare a perioadei şi valoarea unitãţii de fond din ultima zi lucrãtoare ce preceda perioada respectiva; randamentul zilnic al unui fond de pensii reprezintã diferenţa dintre valoarea unitãţii de fond din ziua respectiva şi valoarea unitãţii de fond din ziua precedenta, totul raportat la valoarea unitãţii de fond din ziua precedenta;
32. rata medie ponderatã de rentabilitate a tuturor fondurilor - suma produselor dintre rata de rentabilitate a fiecãrui fond pe o perioada şi ponderea medie a fondului în totalul fondurilor de pensii pe aceeaşi perioada;
33. riscuri biometrice - riscurile legate de deces, invaliditate şi longevitate;
34. schema de pensii private - un sistem de termene, condiţii şi reguli pe baza cãrora administratorul investeste activele fondului de pensii în scopul dobândirii de cãtre participanţi a unei pensii private;
35. stat membru de origine - statul membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în care administratorul isi are sediul social şi principala structura administrativã sau, dacã nu are un sediu social, locul unde se afla principala sa structura administrativã;
36. stat membru gazda - statul membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, a cãrui legislaţie socialã şi de munca relevanta în domeniul schemelor de pensii private este aplicabilã relatiei dintre angajator şi participanţi;
37. stat terţ - orice alt stat care nu este stat membru al Uniunii Europene sau nu aparţine Spaţiului Economic European;
38. valoarea unitãţii de fond - raportul dintre valoarea activului net al fondului de pensii la o anumitã data şi numãrul total de unitãţi ale fondului la aceeaşi data."
4. La articolul 2, partea introductivã şi literele e) şi f) ale alineatului (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Persoana afiliatã, în raport cu o persoana fizica sau juridicã, numita prima entitate, reprezintã:
............................................................................
e) orice membru al consiliului de administraţie sau al altui organ de conducere ori de supraveghere al respectivei entitãţi;
f) soţul/sotia sau o ruda pana la gradul al treilea ori un afin pana la gradul al doilea, inclusiv, al oricãrei persoane prevãzute la lit. a)-e)."
5. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Resursele financiare ale fondului de pensii se constituie din:
a) contribuţiile nete convertite în unitãţi de fond;
b) drepturile cuvenite beneficiarilor şi nerevendicate în termenul general de prescripţie;
c) dobânzile şi penalitãţile de întârziere aferente contribuţiilor nevirate în termen;
d) sumele provenite din investirea veniturilor prevãzute la lit. a)-c)."
6. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Cheltuielile de administrare sunt suportate de administrator."
7. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Un fond de pensii trebuie sa aibã minimum 50.000 de participanţi şi se constituie prin contract de societate civilã.
(2) Numãrul minim de participanţi prevãzut la alin. (1) trebuie realizat în perioada primilor 3 ani de la data constituirii fondului de pensii."
8. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Toţi participanţii şi beneficiarii la un fond de pensii au aceleaşi drepturi şi obligaţii şi li se aplica un tratament nediscriminatoriu.
(2) Participanţii şi beneficiarii la un fond de pensii au dreptul la egalitate de tratament şi în cazul schimbãrii locului de munca, domiciliului sau reşedinţei într-o alta ţara, stat membru al Uniunii Europene ori stat aparţinând Spaţiului Economic European.
(3) În cazul schimbãrii locului de munca, domiciliului sau reşedinţei într-o alta ţara, participanţii pot opta între a plati în continuare contribuţiile la un fond de pensii din România sau a plati contribuţii la un alt fond de pensii aflat pe teritoriul tarii respective, dacã aceasta nu contravine legislaţiei acestei tari.
(4) Nicio persoana care doreşte sa devinã participant nu poate fi supusã unui tratament discriminatoriu şi nu i se poate refuza calitatea de participant, dacã aceasta este eligibilã.
(5) În aplicarea prezentei legi este interzisã orice discriminare directa sau indirecta dupã criteriul de sex, în special cu privire la aria de aplicare şi condiţiile schemelor de pensii private, contribuţii şi beneficii."
9. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Denumirea fondului de pensii conţine sintagma fond de pensii administrat privat.
(2) Denumirea fondului de pensii nu trebuie sa induca în eroare participanţii, potentialii participanţi sau alte persoane."
10. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Un fond de pensii nu poate fi declarat în stare de faliment."
11. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Fondul de pensii este reprezentat în raporturile cu terţii, inclusiv în fata instanţelor judecãtoreşti, numai de cãtre administratorul acestuia.
(2) Acţiunile şi cererile introduse la instanţele judecãtoreşti competente, în legatura cu administrarea fondului de pensii, sunt scutite de orice fel de taxe.
(3) Sediul fondului de pensii va fi acelaşi cu cel al administratorului."
12. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Conţinutul contractului-cadru de societate civilã prin care se constituie un fond de pensii, precum şi modalitãţile de modificare a acestuia se stabilesc prin normele Comisiei."
13. Titlul capitolului III va avea urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL III
Autorizarea schemei de pensii private şi a fondului de pensii"

14. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Prospectul schemei de pensii private este elaborat şi propus de administrator.
(2) Fiecare prospect al schemei de pensii private propus de administrator trebuie sa obţinã autorizarea Comisiei.
(3) Prospectul schemei de pensii private poate fi modificat numai cu avizul prealabil al Comisiei.
(4) Pentru a obţine autorizarea primului prospect al schemei de pensii private, societatea de pensii depune la Comisie o cerere, odatã cu cererea de autorizare de administrare, prospectul schemei de pensii private, inclusiv proiectul contractului de depozitare şi proiectul de contract de societate civilã.
(5) Autorizarea primului prospect al schemei de pensii private se realizeazã odatã cu autorizarea de administrare a fondului de pensii.
(6) Procedura de autorizare şi modificare a prospectului schemei de pensii private este prevãzutã în normele Comisiei.
(7) Administratorul procedeazã la publicitatea prospectului schemei de pensii private numai dupã autorizarea acestuia, sub sancţiunea retragerii autorizaţiei de administrare."
15. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Conţinutul schemei de pensii private se stabileşte prin normele Comisiei şi cuprinde în mod obligatoriu cel puţin urmãtoarele elemente:
a) denumirea şi sediul administratorului;
b) condiţiile de eligibilitate a participanţilor pentru aderarea la schema de pensii private;
c) modalitatea de împãrţire între participanţi a sumelor rezultate din investirea activelor;
d) principiile investitionale ale schemei de pensii private;
e) riscurile financiare, tehnice şi de alta natura implicate de schema de pensii private;
f) natura şi distribuţia riscurilor prevãzute la lit. e);
g) dreptul exclusiv de proprietate al participanţilor la schema de pensii private asupra sumei existente în conturile individuale;
h) condiţiile începerii şi plãţii prestaţiilor private;
i) condiţiile de acordare a prestaţiilor private în caz de invaliditate;
j) nivelurile maxime ale comisioanelor suportate de fondul de pensii, defalcate pe categorii de comisioane;
k) periodicitatea şi procedura de raportare a informaţiilor cãtre participanţi;
l) condiţiile şi procedurile de încetare a participãrii şi de transfer la un alt fond de pensii administrat privat.
(2) Conţinutul schemei de pensii private poate cuprinde orice alte elemente considerate necesare de Comisie."
16. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - Modelul contractului-cadru de administrare se stabileşte prin normele Comisiei şi conţine în mod obligatoriu urmãtoarele elemente:
a) pãrţile contractante;
b) principiile schemei de pensii private;
c) principalele drepturi şi obligaţii ale pãrţilor contractante şi modalitatea de aplicare;
d) modul de administrare a fondului de pensii;
e) modalitãţile de control al administratorului, exercitate de cãtre auditori;
f) obligaţiile de informare a administratorului fata de participanţi şi autoritãţi;
g) evidentele administratorului referitoare la participanţi, contribuţii, investiţii şi pensii private;
h) modalitãţile specifice de constatare, reclamare şi remediere a deficienţelor;
i) rãspunderea contractualã a pãrţilor, incluzând şi sancţiunile ce pot fi aplicate;
j) durata contractului de administrare, modalitãţile de modificare şi încetare a contractului de administrare;
k) informaţii privind depozitarul fondului de pensii."
17. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Auditorul şi depozitarul isi plãtesc fiecare taxa de avizare."
18. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Modificarea prospectului schemei de pensii private se face de cãtre administrator cu avizul Comisiei şi cu informarea ulterioara a participanţilor.
(2) Procedura de modificare a prospectului schemei de pensii private va fi stabilitã prin normele Comisiei."
19. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Comisia retrage autorizaţia administratorului de administrare a fondului de pensii, dacã se dovedeşte ca au fost incalcate regulile unui prospect al schemei de pensii private, dispoziţiile prezentei legi sau ale normelor Comisiei.
(2) De la data retragerii autorizaţiei de administrare a administratorului se aplica prevederile privind administrarea specialã.
(3) Administratorul poate ataca decizia de retragere a autorizaţiei de administrare a fondului de pensii la instanta judecãtoreascã competenta, în conformitate cu prevederile <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare."
20. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Fondul de pensii trebuie autorizat de Comisie, dupã autorizarea administratorilor şi a prospectului schemei de pensii private.
(2) Autorizaţia se elibereazã pe baza unei cereri formulate de administrator, la care se anexeazã urmãtoarele documente:
a) contractul de societate civilã de constituire a fondului de pensii;
b) actele individuale de aderare la contractul de societate civilã prin care se înfiinţeazã fondul de pensii şi la prospectul schemei de pensii private;
c) alte documente şi informaţii potrivit cerinţelor prevãzute în normele Comisiei."
21. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Comisia poate solicita administratorului alte documente şi informaţii, în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrãrii cererii de autorizare a fondului de pensii.
(2) Comisia poate verifica orice aspect legat de cererea de autorizare a fondului de pensii, fiind indreptatita:
a) sa se adreseze autoritãţilor competente;
b) sa solicite documente şi informaţii din alte surse."
22. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Comisia verifica dacã sunt întrunite condiţiile de cãtre membrii fondului de pensii pentru a fi participant conform prezentei legi, avizeazã contractul de societate civilã şi procedeazã, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii ultimului set de documente şi informaţii de la administrator, la aprobarea sau la respingerea motivatã a autorizãrii fondului de pensii."
23. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Comisia respinge cererea de autorizare a fondului de pensii, dacã documentaţia prezentatã:
a) rãmâne incompleta şi dupã expirarea termenului de 30 de zile calendaristice de la solicitarea unor informaţii sau documente suplimentare;
b) nu este întocmitã în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
c) conţine clauze care pot prejudicia interesele participanţilor sau nu le protejeaza în mod corespunzãtor.
(2) Decizia de respingere a cererii de autorizare a fondului de pensii, scrisã şi motivatã, se comunica administratorului în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia."
24. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) În cazul în care se constata scãderea numãrului de participanţi şi menţinerea acestuia sub minimul legal, timp de un trimestru, Comisia retrage, prin decizie, autorizaţia unui fond de pensii.
(2) Decizia de retragere a autorizaţiei fondului de pensii, scrisã şi motivatã, se comunica administratorului în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Administratorul este obligat sa înceteze orice activitate aferentã fondului de pensii, de la data luãrii la cunostinta despre retragerea autorizaţiei acestuia.
(4) De la data la care Comisia retrage autorizaţia unui fond de pensii se aplica prevederile referitoare la administrarea specialã."
25. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Decizia de respingere a cererii de autorizare a fondului de pensii sau de retragere a autorizaţiei, dupã caz, poate fi atacatã la instanta de contencios administrativ competenta, potrivit legii.
(2) În termen de 10 zile calendaristice de la data rãmânerii definitive a deciziei menţionate la alin. (1) prin necontestarea acesteia ori prin expirarea perioadei de contestare sau, dupã caz, de la data rãmânerii definitive şi irevocabile a hotãrârii judecãtoreşti prin care s-a respins contestaţia, Comisia publica anunţul privind retragerea autorizaţiei în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi în doua cotidiene centrale."
26. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Comisia verifica îndeplinirea obligaţiei administratorilor de investire prudentiala a activelor fondurilor de pensii administrate privat, cu respectarea, în principal, a urmãtoarelor reguli:
a) investirea în interesul participanţilor şi beneficiarilor, iar în cazul unui conflict potenţial de interese, administratorul care gestioneazã activele fondurilor de pensii administrate privat trebuie sa adopte mãsuri ca investirea sa se facã numai în interesul acestora;
b) investirea într-un mod care sa asigure securitatea, calitatea, lichiditatea şi profitabilitatea lor, iar cele deţinute pentru acoperirea fondului de garantare şi a provizioanelor tehnice se investesc, de asemenea, într-un mod adecvat naturii şi duratei drepturilor cuvenite participanţilor şi beneficiarilor;
c) investirea sa se efectueze preponderent în instrumente tranzacţionate pe o piata reglementatã, astfel cum este definitã în <>Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; investiţiile în instrumente care nu sunt tranzacţionate pe o piata reglementatã trebuie sa nu depãşeascã niveluri prudentiale;
d) investiţiile în instrumente financiare derivate sunt permise doar în mãsura în care contribuie la scãderea riscurilor investiţiei sau faciliteazã gestionarea eficienta a portofoliului;
e) activele se diversifica în mod corespunzãtor, astfel încât sa se evite dependenta excesiva de un anumit activ, emitent sau grup de societãţi comerciale şi concentrari de riscuri pe ansamblul activelor.
(2) Comisia poate decide sa nu aplice cerinţele prevãzute la alin. (1) lit. c) şi e) pentru investiţiile în titluri de stat."
27. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Administratorul elaboreazã o declaraţie privind politica de investiţii, în forma scrisã. Declaraţia privind politica de investiţii conţine:
a) strategia de investire a activelor, în raport cu natura şi durata obligaţiilor;
b) metodele de evaluare a riscurilor investitionale;
c) procedurile de management al riscului;
d) metoda de revizuire a principiilor de investiţii;
e) persoanele responsabile de luarea deciziilor şi realizarea investiţiilor, precum şi procedurile pentru luarea deciziilor.
(2) Administratorul revizuieste şi completeazã declaraţia privind politica de investiţii ori de câte ori intervine o schimbare importanta în politica de investiţii sau cel puţin o data la 3 ani, cu acordul Comisiei, informand participanţii cu privire la noua politica investitionala."
28. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Cu respectarea dispoziţiilor art. 23, administratorul investeste în:
a) instrumente ale pieţei monetare, inclusiv conturi şi depozite în lei la o banca, persoana juridicã romana, sau la o sucursala a unei instituţii de credit strãine autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României şi care nu se afla în procedura de supraveghere specialã ori administrare specialã sau a carei autorizaţie nu este retrasã, fãrã sa depãşeascã un procent mai mare de 20% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii;
b) titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor Publice din România, de state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în procent de pana la 70% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii;
c) obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autoritãţile administraţiei publice locale din România sau din statele membre ale Uniunii Europene ori aparţinând Spaţiului Economic European, în procent de pana la 30% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii;
d) valori mobiliare tranzacţionate pe pieţe reglementate şi supravegheate din România, statele membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în procent de pana la 50% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii;
e) titluri de stat şi alte valori mobiliare, emise de state terţe, în procent de pana la 15% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii;
f) obligaţiuni şi alte valori mobiliare, tranzacţionate pe pieţe reglementate şi supravegheate, emise de autoritãţile administraţiei publice locale din state terţe, în procent de pana la 10% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii;
g) obligaţiuni şi alte valori mobiliare ale organismelor strãine neguvernamentale, dacã aceste instrumente sunt cotate la burse de valori autorizate şi dacã îndeplinesc cerinţele de rating, în procent de pana la 5% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii;
h) titluri de participare, emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România sau din alte tari, în procent de pana la 5% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii;
i) alte forme de investiţii prevãzute de normele Comisiei.
(2) Investiţiile prevãzute la alin. (1), dupã caz, sunt efectuate în conformitate cu reglementãrile Bãncii Naţionale a României privind operaţiunile valutare.
(3) Comisia poate modifica, temporar, procentul maxim al activelor, care poate fi investit în categoriile de active prevãzute la alin. (1), şi va emite norme în acest scop.
(4) În funcţie de natura emitentului de instrumente financiare în care administratorul poate investi, procentele maxime admise sunt:
a) 5% din activele unui fond de pensii pot fi investite într-o singura societate comercialã sau în fiecare categorie de active ale acesteia, fãrã a depãşi în total 5%;
b) 10% din activele unui fond de pensii pot fi investite în activele unui grup de emitenti şi persoanele afiliate lor."
29. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Investiţiile activelor fondurilor de pensii administrate privat şi rezultatele investirii sunt scutite de impozit."
30. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Administratorul exercita, în numele participanţilor, dreptul de vot în adunãrile generale ale actionarilor societãţilor comerciale în al cãror capital social au fost investite activele fondului de pensii.
(2) Votul este exercitat exclusiv în interesul participanţilor şi beneficiarilor la fondul de pensii."
31. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Activele fondului de pensii nu pot fi investite în:
a) active care, potrivit legii, nu pot fi înstrãinate;
b) active a cãror evaluare este incerta, precum şi antichitati, lucrãri de arta, autovehicule şi altele asemenea;
c) bunuri imobiliare;
d) acţiuni, obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de administrator;
e) orice alte active stabilite prin normele Comisiei.
(2) Activele fondului de pensii nu pot fi înstrãinate:
a) administratorului sau auditorului;
b) depozitarului;
c) administratorului special;
d) membrilor Consiliului Comisiei şi personalului Comisiei;
e) persoanelor afiliate entitatilor prevãzute la lit. a)-d);
f) oricãror alte persoane sau entitãţi prevãzute prin normele Comisiei.
(3) Activele fondului de pensii nu pot constitui garanţii şi nu pot fi utilizate pentru acordarea de credite, sub sancţiunea nulitãţii absolute a actelor prin care se constituie garanţia sau se acorda creditul."
32. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Comisia calculeazã şi publica lunar pe site-ul propriu urmãtoarele informaţii:
a) rata medie ponderatã de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii private pentru ultimele 24 de luni;
b) rata de rentabilitate a fiecãrui fond de pensii private pentru ultimele 24 de luni;
c) rata de rentabilitate minima a tuturor fondurilor de pensii, stabilitã de Comisie.
(2) În cazul în care rata de rentabilitate a unui fond de pensii private este mai mica decât rata de rentabilitate minima a tuturor fondurilor de pensii din România, pentru 4 trimestre consecutive, Comisia retrage autorizaţia de administrare a administratorului respectiv, aplicând procedura privind administrarea specialã."
33. La articolul 30, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - (1) Persoanele în varsta de pana la 35 de ani, care sunt asigurate potrivit prevederilor <>art. 5 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi care contribuie la sistemul public de pensii, trebuie sa adere la un fond de pensii."
34. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - O persoana nu poate fi participant, în acelaşi timp, la mai multe fonduri de pensii, reglementate de prezenta lege, şi poate avea un singur cont la fondul de pensii al cãrui participant este, cu excepţia persoanelor prevãzute la art. 38."
35. La articolul 32, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) La semnarea actului de aderare participanţii sunt informati asupra condiţiilor schemei de pensii private, mai ales în ceea ce priveşte: drepturile şi obligaţiile pãrţilor implicate în schema de pensii private, riscurile financiare, tehnice şi de alta natura, precum şi despre natura şi distribuţia acestor riscuri."
36. La articolul 33, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Persoana care nu a aderat la un fond de pensii în termen de 4 luni de la data la care este obligatã prin efectul legii este repartizata aleatoriu la un fond de pensii de cãtre instituţia de evidenta."
37. Articolul 49 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - Contribuţiile şi transferul de lichiditati bãneşti la un fond de pensii se convertesc în unitãţi de fond în maximum doua zile lucrãtoare de la data încasãrii acestora."
38. Articolul 50 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 50. - La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, valoarea unitãţii de fond este de 10 lei."
39. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - (1) Valoarea activelor nete şi valoarea unitãţii de fond ale unui fond de pensii se calculeazã atât de cãtre administrator, cat şi de depozitar în fiecare zi lucrãtoare şi se comunica Comisiei în aceeaşi zi.
(2) În situaţia în care exista neconcordante între administrator şi depozitar privind valoarea activului net şi a unitãţii de fond, valorile corecte sunt convenite de cãtre administrator şi depozitar pe baza reglementãrilor Comisiei.
(3) Valorile corecte stabilite conform prevederilor alin. (2), cauzele neconcordantelor şi modul de soluţionare se comunica Comisiei în ziua calendaristicã urmãtoare.
(4) Valoarea activelor nete şi valoarea unitãţii de fond ale unui fond de pensii private sunt supuse, anual, auditarii de cãtre un auditor financiar, membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, avizat de Comisie, care nu poate fi persoana afiliatã angajatorului, administratorului sau depozitarului.
(5) Sunt exceptaţi de la cerinta deţinerii calitãţii de membru al Camerei Auditorilor Financiari din România auditorii care sunt stabiliţi într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European şi exercita activitãţile profesionale în România în contextul prestãrii de servicii.
(6) Auditorii care au fost autorizaţi, avizaţi ori supuşi unei proceduri similare în vederea functionarii ca auditor pe piata pensiilor într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sunt exceptaţi de la cerinta avizãrii de cãtre Comisie."
40. La articolul 53, alineatul (2) se abroga.
41. Articolul 55 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 55. - (1) Poate administra un fond de pensii societatea comercialã pe acţiuni constituitã în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei în vigoare şi cu prevederile prezentei legi, care are obiect exclusiv de activitate administrarea fondurilor de pensii.
(2) Un administrator poate administra în România un singur fond de pensii.
(3) De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, poate fi administrator, în sensul prezentei legi, orice entitate autorizata pentru aceasta activitate într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European.
(4) Administratorii care au fost autorizaţi, avizaţi ori supuşi unei proceduri similare în vederea functionarii ca administrator de scheme de pensii private într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sunt exceptaţi de la cerinta autorizãrii de cãtre Comisie.
(5) De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, administratorii autorizaţi în România pot primi contribuţii de la participanţi şi angajatori dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European.
(6) De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, persoanele care îndeplinesc condiţiile pentru a deveni participanţi la scheme de pensii private şi angajatorii din România pot vira contribuţii cãtre fonduri de pensii administrate de administratori autorizaţi într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European.
(7) Administratorul din România care intenţioneazã sa accepte contribuţii de la un participant dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European trebuie autorizat în prealabil de Comisie.
(8) Administratorul prevãzut la alin. (7) notifica intenţia sa Comisiei, indicând statul membru gazda, numele participantului şi principalele caracteristici ale schemei de pensii private.
(9) Comisia, notificatã conform alin. (8), dacã nu are motive sa considere ca structura administrativã sau situaţia financiarã a administratorului ori reputaţia şi calificarile profesionale sau experienta persoanelor din conducerea acestuia sunt incompatibile cu activitãţile propuse în statul membru gazda, comunica autoritãţii competente din acest stat, în termen de 3 luni de la primire, toate informaţiile prevãzute la alin. (8) şi aduce aceasta la cunostinta administratorului.
(10) Înainte ca un administrator dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sa înceapã sa administreze o schema de pensii private cu participanţi din România, Comisia comunica autoritãţii competente din statul membru de origine, în termen de doua luni de la primirea informaţiilor prevãzute la alin. (8), cerinţele stabilite de legislaţia romana privind pensiile administrate privat, în conformitate cu care trebuie gestionata schema de pensii private cu participanţi din România, spre transmitere administratorului interesat.
(11) La primirea informaţiilor prevãzute la alin. (10) sau dacã nu primeşte nicio notificare din partea autoritãţii competente a statului membru de origine la expirarea perioadei prevãzute la alin. (10), administratorul poate începe sa administreze schema de pensii private cu participanţi din România, în conformitate cu cerinţele stabilite de legislaţia romana privind pensiile administrate privat.
(12) Administratorul dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European care administreazã o schema de pensii private cu participanţi din România va respecta cerinţele de furnizare de informaţii stabilite de Comisie, potrivit prevederilor prezentei legi.
(13) Comisia informeazã autoritatea competenta din statul membru de origine asupra oricãror modificãri semnificative survenite cu privire la cerinţele legislaţiei romane privind pensiile administrate privat.
(14) Comisia supravegheazã permanent administratorul dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European care administreazã o schema de pensii private cu participanţi din România, urmãrind respectarea, în activitãţile acestuia, a cerinţelor stabilite de legislaţia romana privind pensiile administrate privat şi a cerinţelor de furnizare de informaţii, prevãzute la alin. (12).
(15) În cazul în care, în urma supravegherii, se constata încãlcãri ale acestor cerinţe în activitatea administratorului, Comisia notifica fãrã întârziere autoritatea competenta din statul membru de origine.
(16) Comisia, în colaborare cu autoritatea competenta din statul membru gazda, adopta mãsurile necesare pentru a asigura ca administratorul din România pune capãt încãlcãrii cerinţelor stabilite de legislaţia socialã şi de munca relevanta în domeniul schemelor de pensii private din statul membru gazda.
(17) Dacã, în ciuda mãsurilor luate de autoritatea competenta din statul membru de origine al administratorului sau pentru ca asemenea mãsuri nu au fost adoptate în statul membru de origine, administratorul continua sa încalce legislaţia romana privind pensiile administrate privat, Comisia poate, dupã ce informeazã autoritatea competenta din statul membru de origine, sa ia mãsurile necesare pentru a preveni sau sanctiona alte încãlcãri, inclusiv, dacã este strict necesar, prin interdicţia aplicatã administratorului de a desfasura activitãţi în contul participanţilor în România.
(18) Comisia poate solicita autoritãţii competente din statul membru de origine al administratorului sa decidã asupra separarii activelor şi pasivelor corespunzãtoare activitãţii desfãşurate în România de celelalte active şi pasive.
(19) La solicitarea autoritãţii competente din statul membru gazda, Comisia cere administratorului din România sa separe activele şi pasivele corespunzãtoare activitãţii desfãşurate în statul gazda de celelalte active şi pasive."
42. Articolul 57 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 57. - (1) Activitatea de administrare a unui fond de pensii cuprinde urmãtoarele:
a) administrarea şi investirea activelor fondului de pensii;
b) convertirea contribuţiilor în unitãţi de fond;
c) plata drepturilor cuvenite participanţilor şi beneficiarilor, conform legii;
d) calculul zilnic al activului net al fondului de pensii şi al unitãţii de fond;
e) evidenta conturilor individuale şi actualizarea acestora, precum şi furnizarea documentelor privind participarea, notificarea, informarea periodicã sau transferul;
f) gestionarea operaţiunilor zilnice ale fondului de pensii;
g) dispunerea efectuãrii plãţilor datorate entitatilor implicate şi Comisiei;
h) mandatarea şi monitorizarea agenţilor de marketing ai fondului de pensii;
i) gestionarea relaţiilor cu instituţiile implicate;
j) elaborarea, prezentarea, depunerea, publicarea şi distribuirea cãtre Comisie şi participanţi a situaţiilor financiare şi rapoartelor prevãzute de prezenta lege;
k) gestionarea, pãstrarea şi arhivarea documentelor privind fondul de pensii, participanţii şi beneficiarii sãi;
l) alte activitãţi prevãzute în normele Comisiei.
(2) Activele şi pasivele fiecãrui fond de pensii administrat privat sunt organizate, evidentiate şi administrate distinct, separat de celelalte fonduri de pensii facultative pe care le gestioneazã acelaşi administrator şi de contabilitatea proprie a administratorului, fãrã posibilitatea transferului între fonduri sau între fonduri şi administrator.
(3) Toate activele şi pasivele corespunzãtoare activitãţii de administrare a fondurilor de pensii sunt restrictionate, gestionate şi organizate separat de alte activitãţi ale administratorului, fãrã posibilitatea de transfer.
(4) Activele şi pasivele restrictionate, gestionate şi organizate separat, prevãzute la alin. (3), sunt limitate la operaţiunile legate de fondurile de pensii şi activitãţi conexe.
(5) Contabilitatea operaţiunilor ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei legi se efectueazã în conformitate cu reglementãrile contabile în vigoare.
(6) Comisia elaboreazã şi emite norme şi reglementãri în domeniul contabilitãţii şi în domeniul arhivarii, pentru domeniul supravegheat de aceasta, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice."
43. La articolul 60, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 60. - (1) Capitalul social minim necesar pentru administrarea unui fond de pensii este echivalentul în lei, calculat la cursul de schimb al Bãncii Naţionale a României la data constituirii, al sumei de 4 milioane euro."
44. La articolul 67 se introduc doua noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu urmãtorul cuprins:
"(2) De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã administratorii pot desemna:
a) pentru conservarea activelor lor, depozitari stabiliţi în alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European şi autorizaţi corespunzãtor pentru aceasta activitate;
b) pentru gestionarea portofoliilor lor de investiţii, gestionari de investiţii stabiliţi în alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European şi autorizaţi corespunzãtor pentru aceasta activitate.
(3) La solicitarea autoritãţii competente din statul de origine al administratorului, Comisia poate interzice depozitarului din România sa dispunã liber de activele fondului de pensii."
45. Articolele 69 şi 70 se abroga.
46. La articolul 74, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Cererea pentru autorizarea de constituire este însoţitã de urmãtoarele documente:
a) proiectul actului constitutiv;
b) dovada ca fondatorii deţin resursele financiare necesare varsarii capitalului social, precum şi provenienta acestora;
c) cazierele judiciare şi cazierele fiscale ale fondatorilor;
d) documente privind fondatorii, cu informaţii referitoare la statutul lor juridic, eventuala lor calitate de persoane afiliate, precum şi natura legãturilor dintre ei;
e) documente din care sa reiasã situaţia financiarã a fondatorilor în ultimii 3 ani, auditate de un auditor financiar;
f) declaraţia pe propria rãspundere a fondatorilor, a candidaţilor pentru consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie, care sa cuprindã toate detinerile individuale şi detinerile în legatura cu alte persoane implicate în orice societate comercialã şi care reprezintã cel puţin 5% din capitalul social sau din drepturile de vot;
g) documente privind candidaţii pentru consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie, dupã caz, curriculum vitae datat şi semnat, care sa specifice calificarea şi experienta profesionalã, copia actului de identitate, copia diplomei de studii, un plan organizatoric şi financiar pentru urmãtorii 5 ani, documentaţia referitoare la depozitarul fondului de pensii;
h) cazierele judiciare şi fiscale ale candidaţilor pentru consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie, dacã este cazul;
i) proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare a societãţii de pensii;
j) dovada varsarii integrale şi în forma bãneascã a capitalului social;
k) dovada plãţii taxei pentru cererea de autorizare de constituire."
47. Articolul 76 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 76. - Comisia analizeazã cererea pentru autorizare de constituire şi procedeazã, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii ultimului set de documente şi informaţii, la aprobarea sau la respingerea cererii prin decizie scrisã şi motivatã."
48. Articolul 77 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 77. - Comisia aproba cererea pentru autorizare de constituire dacã constata ca sunt îndeplinite, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) proiectul actului constitutiv şi planul organizatoric şi financiar pentru urmãtorii 5 ani garanteazã gestiunea corecta şi prudenta a fondului de pensii;
b) fondatorii nu au datorii cãtre bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele locale şi bugetele fondurilor speciale;
c) calitatea actionarilor şi a membrilor propuşi de consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie garanteazã gestiunea corecta şi prudenta a fondului de pensii;
d) fondatorii, membrii propuşi pentru consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie nu sunt în procedura de reorganizare judiciarã sau de faliment şi nu au contribuit, direct sau indirect, la falimentul unor persoane juridice, dupã caz, şi nu au fost implicaţi în niciun fel de scandaluri financiare;
e) membrii propuşi pentru consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie au onorabilitatea, pregãtirea şi experienta profesionalã necesare funcţiei pe care urmeazã sa o îndeplineascã;
f) denumirea administratorului nu este de natura sa induca în eroare participanţii, potentialii participanţi sau alte persoane;
g) fondatorii fac dovada varsarii integrale şi în forma bãneascã a capitalului social;
h) se face dovada achitãrii taxei pentru cererea de autorizare de constituire."
49. Articolul 79 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 79. - (1) Fondatorii înregistreazã societatea la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea deciziei de autorizare de constituire.
(2) Depãşirea termenului prevãzut la alin. (1) duce la pierderea valabilitãţii autorizaţiei de constituire.
(3) Autorizaţia de constituire a unei societãţi de pensii nu garanteazã şi obţinerea autorizaţiei de administrare."
50. Articolul 80 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 80. - (1) Administratorul trebuie sa obţinã autorizaţie de administrare a fondurilor de pensii administrate privat de la Comisie.
(2) În vederea obţinerii autorizaţiei de administrare, societatea de pensii depune la Comisie o cerere însoţitã de urmãtoarele documente:
a) certificatul de înmatriculare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
b) dovada varsarii sau a reintregirii capitalului social, dupã caz;
c) proiectul contractului de depozitare;
d) proiectul de contract de societate civilã;
e) declaraţia privind politica de investiţii;
f) planul de afaceri pe 3 ani;
g) proiectul prospectului schemei de pensii;
h) dovada plãţii taxei pentru cererea de autorizare de administrare;
i) orice alte documente şi informaţii suplimentare prevãzute în normele Comisiei.
(3) Comisia poate solicita societãţii de pensii, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea cererii pentru autorizare, documente şi informaţii suplimentare, pe care aceasta trebuie sa le furnizeze în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data primirii solicitãrii.
(4) Comisia analizeazã cererea pentru autorizaţie de administrare şi, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii ultimului set de documente şi informaţii, procedeazã la aprobarea sau la respingerea cererii prin decizie scrisã şi motivatã."
51. Articolul 81 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 81. - Decizia de respingere a autorizãrii de constituire ori de administrare sau decizia de retragere a autorizaţiei de administrare, scrisã şi motivatã, se comunica în ziua lucrãtoare urmãtoare adoptãrii acesteia, dar nu mai târziu de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia, şi poate fi atacatã la instanta judecãtoreascã competenta, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare."
52. La articolul 82, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Comisia analizeazã modificãrile în conformitate cu prevederile art. 77 şi aproba sau respinge modificãrile solicitate. Decizia se comunica potrivit prevederilor art. 81."
53. Articolul 83 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 83. - (1) Comisia retrage autorizaţia de administrare a administratorului în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) nerespectarea prevederilor art. 62, art. 64 alin. (2) şi (3), art. 65, art. 66 alin. (1) şi ale art. 82 alin. (1);
b) rentabilitatea fondului de pensii s-a situat sub rentabilitatea minima a tuturor fondurilor de pensii din România în 4 trimestre consecutive;
c) neexecutarea sau executarea necorespunzãtoare a obligaţiilor care rezulta din prezenta lege, din normele Comisiei sau din prospectul schemei de pensii private;
d) administratorul nu a început operaţiunile pentru care a fost autorizat, în termen de un an de la primirea autorizaţiei, sau nu şi-a exercitat de mai mult de 6 luni activitatea de administrare;
e) actionarii au decis lichidarea, fuziunea sau divizarea administratorului;
f) administratorul se afla în incapacitate de plata;
g) administratorul nu mai îndeplineşte condiţiile de funcţionare;
h) administratorul nu asigura apãrarea corespunzãtoare a intereselor participanţilor şi beneficiarilor;
i) administratorul nu a stabilit provizioane tehnice suficiente privind intreaga activitate sau nu are suficiente active pentru a acoperi provizioanele tehnice;
j) în cazul desfãşurãrii activitãţii în condiţiile prevãzute la art. 55 alin. (5), atunci când administratorul nu respecta cerinţele stabilite de legislaţia socialã şi de munca relevanta în domeniul schemelor de pensii private din statul membru gazda;
k) orice alte situaţii prevãzute în normele Comisiei.
(2) Decizia de retragere a autorizaţiei de administrare, scrisã şi motivatã, se comunica în termen de 5 zile lucrãtoare de la data adoptãrii acesteia.
(3) Procedura de retragere a autorizaţiei de administrare se stabileşte prin normele Comisiei.
(4) În termen de 10 zile calendaristice de la data rãmânerii definitive a deciziei menţionate la alin. (2), prin necontestarea acesteia ori prin expirarea perioadei de contestare sau, dupã caz, de la data rãmânerii definitive şi irevocabile a hotãrârii judecãtoreşti prin care s-a respins contestaţia, Comisia publica anunţul privind retragerea autorizaţiei în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi în doua cotidiene centrale."
54. Articolul 85 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 85. - Decizia de respingere a autorizãrii de constituire, de administrare sau de retragere a autorizaţiei de administrare poate fi atacatã la instanta de contencios administrativ competenta sa soluţioneze asemenea cauze, potrivit prevederilor art. 22."
55. La articolul 87, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) tarife pentru servicii la cerere, furnizate potrivit art. 118 alin. (5)."
56. Articolul 88 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 88. - (1) Comisionul de administrare se constituie prin:
a) deducerea unui cuantum din contribuţiile plãtite, dar nu mai mult de 2,5%, cu condiţia ca aceasta deducere sa fie facuta înainte de convertirea contribuţiilor în unitãţi de fond;
b) deducerea unui procent din activul net total al fondului de pensii administrat privat, dar nu mai mult de 0,05% pe luna, stabilit prin prospectul schemei de pensii private.
(2) Penalitatea de transfer reprezintã suma suportatã de participant în cazul în care transferul la alt administrator se realizeazã mai devreme de 2 ani de la aderarea la fondul de pensii precedent, limita maxima a acesteia fiind stabilitã prin normele Comisiei.
(3) Administratorul utilizeazã aceeaşi metoda de calcul şi de percepere a comisioanelor pentru toţi participanţii la acelaşi fond de pensii.
(4) Comisia poate modifica plafonul stabilit la alin. (1) lit. b), cu condiţia de a fi fãcut public cu cel puţin 12 luni înainte de aplicare.
(5) Se excepteazã de la plata comisionului prevãzut la alin (1) lit. a) urmãtoarele:
a) transferul de disponibilitati în cazul aderãrii participantului la un alt fond de pensii;
b) drepturile cuvenite beneficiarilor care au calitatea de participant;
c) accesoriile aferente contribuţiilor.
(6) Comisionul de administrare stabilit în contractul de administrare poate fi redus prin decizie a administratorului."
57. Articolul 91 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 91. - Supravegherea specialã are drept scop aplicarea unor mãsuri suplimentare pentru limitarea riscurilor şi asigurarea redresarii fondului de pensii, în vederea protejãrii intereselor participanţilor şi ale beneficiarilor, în situaţia în care se constata deficiente în urma controalelor efectuate de Comisie şi care nu sunt situaţii de natura a institui administrarea specialã."
58. Articolul 92 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 92. - Instituirea supravegherii speciale, precum şi desemnarea Consiliului de supraveghere specialã se fac de cãtre Comisie."
59. Articolul 93 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 93. - Comisia notifica administratorilor, în termen de 5 zile de la luarea deciziei, instituirea supravegherii speciale, împreunã cu documentele privind motivele şi procedura de contestare."
60. Articolul 94 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 94. - Membrii Consiliului de supraveghere specialã au acces la toate documentele şi evidentele fondului de pensii şi ale administratorului, fiind obligaţi sa pãstreze confidenţialitatea informaţiilor."
61. Articolul 95 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 95. - Consiliul de supraveghere specialã nu se substituie organelor de conducere ale administratorului."
62. Articolul 96 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 96. - Consiliul de supraveghere specialã asista şi supervizeaza activitatea administratorului referitoare la fondul de pensii."
63. Articolul 97 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 97. - (1) Consiliul de supraveghere specialã are urmãtoarele atribuţii:
a) analizeazã situaţia financiarã a fondului de pensii şi a administratorului şi prezintã Comisiei rapoarte periodice despre aceasta;
b) urmãreşte modul în care administratorul aplica mãsurile de remediere a deficienţelor constatate în actele de control întocmite de organele de control ale Comisiei;
c) urmãreşte realizarea planului de remediere a deficienţelor sau de redresare financiarã a fondului de pensii, propus de administrator;
d) suspenda sau desfiinţeazã actele de decizie ale administratorului, contrare reglementãrilor prudentiale sau care determina deteriorarea situaţiei financiare a fondului de pensii;
e) propune Comisiei aplicarea de sancţiuni în situaţia în care administratorul nu respecta mãsurile dispuse de Consiliul de supraveghere specialã;
f) alte atribuţii stabilite de Comisie.
(2) În perioada exercitãrii supravegherii speciale, Consiliul de supraveghere specialã avizeazã deciziile adoptate de organele de conducere ale administratorului."
64. Articolul 98 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 98. - (1) Administrarea specialã are drept scop exercitarea responsabilitãţii fiduciare de a pãstra valoarea activelor fondurilor de pensii şi de a limita pierderile în vederea protejãrii drepturilor cuvenite participanţilor şi beneficiarilor.
(2) Administrarea specialã se instituie în cazul suspendãrii sau retragerii autorizaţiei de administrare, precum şi în cazul retragerii autorizaţiei fondului de pensii."
65. Articolul 99 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 99. - În ziua lucrãtoare urmãtoare datei adoptãrii deciziei de suspendare sau de retragere a autorizaţiei de administrare ori a autorizaţiei fondului de pensii, Comisia notifica administratorului cu privire la suspendarea sau retragerea autorizaţiei şi solicita oferte celorlalţi administratori autorizaţi pentru administrarea fondurilor de pensii, pentru preluarea în administrare temporarã a fondurilor de pensii şi a prospectelor schemei de pensii private."
66. Articolul 100 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 100. - (1) În termen de 5 zile calendaristice de la data notificãrii, administratorii transmit ofertele de administrare temporarã.
(2) În termen de 5 zile calendaristice de la expirarea termenului prevãzut la alin. (1), Comisia selecteaza administratorii dintre ofertele primite.
(3) Principalele criterii de selecţie a ofertelor constau în performanta administratorilor, politica investitionala şi nivelul cheltuielilor legate de administrare."
67. Articolul 101 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 101. - (1) Administratorul selectat potrivit prevederilor art. 100 alin. (2) preia în administrare activele fondurilor de pensii.
(2) În cazul în care administratorii nu transmit oferte, Comisia desemneazã un administrator special pentru administrarea temporarã a fondului de pensii respectiv, dupã expirarea termenului prevãzut la art. 100 alin. (1), dintre administratorii autorizaţi.
(3) În ziua lucrãtoare urmãtoare desemnãrii administratorului special, Comisia anunta public participanţii fondului de pensii respectiv despre necesitatea de a adera la un alt fond de pensii, în termen de 90 de zile calendaristice."
68. Articolul 102 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 102. - Dupã efectuarea repartizãrii, Comisia notifica administratorul special desemnat cu privire la noul administrator al fondului de pensii ales de participant, la care trebuie transferat activul personal al acestuia într-un termen de 30 de zile calendaristice de la notificare."
69. Articolul 103 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 103. - Administratorul special desemnat administreazã activele fondurilor de pensii, inclusiv contribuţiile primite în aceasta perioada într-un termen de pana la 12 luni, în vederea transferãrii activelor personale la administratorul ales."
70. Articolul 104 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 104. - În situaţia în care, la sfârşitul termenului prevãzut la art. 101 alin. (3), participanţii nu au ales un alt fond de pensii, Comisia îi repartizeazã la alţi administratori, în termen de 30 de zile calendaristice, luând în considerare criteriile prevãzute la art. 100 alin. (3)."
71. Articolul 105 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 105. - (1) Mãsura de instituire a administrãrii speciale sau de desemnare a administratorului special poate fi contestatã la instanta de contencios administrativ competenta, potrivit legii.
(2) Anunţul privind instituirea sau revocarea administrãrii speciale, precum şi administratorul special desemnat se publica de Comisie în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi în doua cotidiene centrale."
72. Articolul 106 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 106. - Comisia emite norme privind:
a) criteriile de selectare şi condiţiile pe care trebuie sa le îndeplineascã administratorul special;
b) atribuţiile administratorului special;
c) procedura de administrare a fondului de pensii pana la data rãmânerii definitive şi irevocabile a hotãrârii instanţei de contencios administrativ competente."
73. Capitolul XIII se abroga.
74. Articolul 116 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 116. - (1) Administratorul publica cel mai târziu la data de 31 mai a fiecãrui an un raport anual cu informaţii corecte şi complete despre activitatea desfasurata în anul calendaristic precedent.
(2) Administratorul pune raportul anual la dispoziţia oricãrei persoane care solicita dobândirea calitãţii de participant.
(3) Anual, administratorul pune raportul la dispoziţia Comisiei şi oricãrui participant la un fond de pensii.
(4) Raportul anual conţine urmãtoarele informaţii cu privire la administrator şi la fondul de pensii administrate privat pe care le administreazã:
a) componenta consiliului de administraţie şi, dacã este cazul, a comitetului de direcţie;
b) numele actionarilor care deţin mai mult de 5% din totalul acţiunilor şi procentul deţinut de aceştia din totalul acţiunilor;
c) denumirea şi sediul depozitarului;
d) informaţii cu privire la situaţia financiarã a fondului de pensii;
e) orice alte informaţii cerute de normele Comisiei."
75. Articolul 117 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 117. - (1) Administratorul transmite lunar Comisiei un raport privind investiţiile fiecãrui fond de pensii.
(2) Comisia elaboreazã raportul-cadru care trebuie sa conţinã cel puţin:
a) structura portofoliului de investiţii din perioada de raportare;
b) procentul activelor unui fond de pensii investit într-o singura societate comercialã sau în fiecare clasa de active ale acesteia;
c) procentul activelor unui fond de pensii investit, în cazul activelor unui singur emitent;
d) modul de transmitere şi publicare a acestuia.
(3) Comisia poate sa solicite administratorilor, membrilor consiliilor de administraţie ale acestora şi altor manageri sau directori ori persoane însãrcinate cu controlul acestora sa furnizeze informaţii privind toate aspectele activitãţii sau sa le punã la dispoziţie toate documentele.
(4) Comisia poate controla relaţiile dintre administratori şi alţi administratori sau societãţi comerciale, atunci când administratorul transfera atribuţii acestora din urma, care influenţeazã situaţia financiarã a administratorului ori care sunt relevante pentru o supraveghere eficienta.
(5) Comisia poate obţine periodic declaraţia privind politica de investiţii, conturile şi rapoartele anuale, precum şi toate documentele necesare supravegherii. Acestea pot include documente cum ar fi:
a) rapoarte interne intermediare;
b) evaluãri actuariale şi previziuni detaliate;
c) studii privind activele şi pasivele;
d) dovezi ale respectãrii principiilor politicii de investiţii;
e) dovezi ale plãţii contribuţiilor conform planificarii;
f) rapoarte ale persoanelor responsabile cu auditul conturilor anuale.
(6) Comisia poate efectua inspecţii la fata locului la sediul administratorului şi, dacã este cazul, cu privire la funcţiile externalizate, pentru a verifica dacã activitãţile se deruleazã în conformitate cu normele de control."
76. Articolul 118 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 118. - (1) Administratorul informeazã anual, în scris, pe fiecare participant, la ultima adresa comunicatã, despre: activul personal, respectiv numãrul de unitãţi de fond şi valoarea acestora, precum şi despre situaţia administratorului.
(2) Administratorul este obligat sa transmitã participantului şi beneficiarului sau, dupã caz, reprezentanţilor acestora, în termen de 10 zile calendaristice, orice informaţie relevanta privind schimbarea regulilor schemei de pensii private.
(3) Administratorul pune, la cerere, la dispoziţia participanţilor şi beneficiarilor sau, dupã caz, a reprezentanţilor acestora declaraţia privind politica de investiţii prevãzutã la art. 80 alin. (2) lit. e), conturile şi rapoartele anuale.
(4) Fiecare participant sau beneficiar primeşte, de asemenea, la cerere, informaţii detaliate şi de substanta privind: riscul investiţiei, gama de optiuni de investiţii, dacã este cazul, portofoliul existent de investiţii, precum şi informaţii privind expunerea la risc şi costurile legate de investiţii.
(5) În cazul în care participantul sau beneficiarul solicita, pe lângã informarile la care are dreptul potrivit alin. (1)-(4), informaţii suplimentare privind participarea sa la un fond de pensii, administratorul este obligat, contra cost, sa-i ofere aceste informaţii.
(6) Tariful serviciului prevãzut la alin. (5) se stabileşte anual de Comisie.
(7) În cazul în care un participant la o schema de pensii private din România isi schimba locul de munca, domiciliul sau resedinta într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, administratorul îi va comunica, în scris, informaţii adecvate referitoare la drepturile sale de pensie privatã şi opţiunile sale posibile în acest caz."
77. Articolul 119 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 119. - (1) Administratorul este obligat sa elaboreze şi sa transmitã Comisiei pana la data de 15 aprilie un raport anual, care oferã o imagine realã şi corecta a fondurilor de pensii administrate, care sa cuprindã:
a) situaţiile activelor şi pasivelor, ale veniturilor şi cheltuielilor pentru fiecare fond de pensii;
b) contul de profit şi pierdere privind activitatea proprie;
c) situaţia comisioanelor plãtite pentru depozitar, administrator şi alte situaţii privind cheltuielile solicitate de Comisie;
d) numãrul de participanţi la fiecare schema de pensii administrate privat;
e) alte informaţii solicitate de Comisie.
(2) Raportul anual prevãzut la alin. (1) va fi aprobat de un auditor avizat de Comisie, care va prezenta inclusiv concluzii privind respectarea strategiei investitionale prezentate de administrator. Prevederile art. 51 alin. (6) se aplica în mod corespunzãtor.
(3) Informaţiile cuprinse în raportul anual prevãzut la alin. (1) trebuie sa fie coerente, complete şi clar prezentate."
78. Articolul 120 se abroga.
79. La articolul 127, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, poate fi depozitar, în sensul prezentei legi, şi orice entitate autorizata în aceasta calitate pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European. Depozitarii care au fost autorizaţi, avizaţi ori supuşi unei proceduri similare în vederea functionarii ca depozitar al activelor fondurilor de pensii într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sunt exceptaţi de la cerinta avizãrii de cãtre Comisie."
80. Articolul 134 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 134. - În exercitarea atribuţiilor sale, depozitarul este obligat:
a) sa primeascã şi sa pãstreze în siguranta înregistrãrile referitoare la toate activele fondului de pensii;
b) sa pãstreze înregistrãrile referitoare la valorile mobiliare în forma dematerializatã care constituie activele fondului de pensii;
c) sa calculeze şi sa înştiinţeze, în fiecare zi lucrãtoare, administratorul despre valoarea neta a activelor fondului de pensii;
d) sa actualizeze înregistrãrile în conturi;
e) sa transmitã administratorului informaţii privind activele fondurilor de pensii administrate privat;
f) sa îndeplineascã instrucţiunile administratorului, cu excepţia cazului în care acestea sunt contrare legislaţiei în vigoare, ori actele constitutive ale acestuia;
g) sa transmitã Comisiei informaţiile şi raportarile privind activele fondului de pensii, în condiţiile şi la termenele stabilite prin normele acesteia."
81. Articolul 136 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 136. - (1) Depozitarul este responsabil fata de administrator, participanţi şi beneficiari în privinta oricãrui prejudiciu suferit de aceştia ca rezultat al neîndeplinirii obligaţiilor sau al îndeplinirii necorespunzãtoare a acestora.
(2) Depozitarul nu poate fi exonerat de rãspundere şi rãspunderea sa nu poate fi limitatã prin încredinţarea obligaţiilor sale unei alte entitãţi, sub sancţiunea nulitãţii actelor juridice în cauza.
(3) Comisia poate obliga administratorul sa înlocuiascã depozitarul dacã structura financiarã şi organizatoricã a acestuia s-a deteriorat substanţial şi activele fondului de pensii sunt puse în pericol."
82. Articolul 138 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 138. - Decizia de respingere a cererii de avizare sau retragerea avizului poate fi atacatã la instanta de contencios administrativ competenta sa soluţioneze asemenea cauze, potrivit prevederilor art. 22."
83. La articolul 141, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Suma totalã cuvenitã pentru pensia privatã nu poate fi mai mica decât valoarea contribuţiilor plãtite, diminuate cu penalitãţile de transfer şi comisioanele legale."
84. La articolul 143, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul schimbãrii locului de munca, a domiciliului sau reşedinţei în alta ţara, stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, participantul şi beneficiarul pãstreazã dreptul la pensia privatã câştigatã în cadrul schemelor de pensii private din România şi aceasta se plãteşte în acel stat, în cuantumul rãmas dupã scãderea tuturor taxelor şi cheltuielilor aferente plãţii."
85. Titlul capitolului XX va avea urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL XX
Provizioane tehnice şi garanţii reglementate şi supravegheate de Comisie"

86. Articolul 162 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 162. - (1) Administratorul trebuie sa menţinã permanent un volum al provizioanelor tehnice cores-punza tor obligaţiilor financiare rezultate din prospectele schemelor de pensii private administrate.
(2) Administratorul care administreazã scheme de pensii private în care sunt prevãzute mãsuri de protecţie impotriva riscurilor biometrice şi/sau garanţii cu privire la performanţele investiţiilor ori un nivel stabilit al beneficiilor trebuie sa calculeze şi sa menţinã provizioane tehnice pentru toate aceste scheme.
(3) Administratorul trebuie sa menţinã permanent la nivelul fondului un nivel suficient şi corespunzãtor de active pentru a acoperi provizioanele tehnice privind toate schemele de pensii private administrate.
(4) Calculul provizioanelor tehnice se efectueazã anual. Calculul poate fi efectuat o data la 3 ani, dacã administratorul prezintã Comisiei şi/sau participanţilor un raport asupra modificãrilor survenite în anii respectivi. Raportul trebuie sa reflecte modificãrile provizioanelor tehnice şi schimbãrile survenite în riscurile acoperite.
(5) Calculul provizioanelor tehnice se efectueazã şi se certifica de cãtre un actuar sau de un alt specialist în acest domeniu, inclusiv de cãtre un auditor, în conformitate cu legislaţia nationala, pe baza metodelor actuariale stabilite prin normele Comisiei şi cu respectarea urmãtoarelor principii:
a) nivelul minim al provizioanelor tehnice se calculeazã printr-o evaluare actuariala suficient de prudenta, luându-se în considerare toate angajamentele pentru plata beneficiilor şi a contribuţiilor, asa cum reies din prospectul schemei de pensii private a fondului;
b) ratele maxime ale dobânzii utilizate se aleg în mod prudent şi se determina în conformitate cu legislaţia nationala. Aceste rate prudente ale dobânzii se calculeazã luându-se în considerare randamentul activelor corespunzãtoare deţinute de fond şi randamentul viitor al investiţiilor şi/sau randamentele obligaţiunilor de inalta calitate ori guvernamentale;
c) tabelele biometrice folosite pentru calculul provizioanelor tehnice se bazeazã pe principii prudente, ţinându-se cont de principalele caracteristici ale grupului de participanţi şi ale schemelor de pensii private, în special de evoluţia prevãzutã pentru riscurile relevante;
d) metodele şi baza de calcul pentru provizioanele tehnice rãmân în general constante de la un exerciţiu financiar la altul. Discontinuitatile pot fi justificate de schimbarea legislaţiei, a condiţiilor economice sau demografice pe care se bazeazã provizioanele.
(6) Comisia poate stabili cerinţe suplimentare pentru calcularea provizioanelor tehnice, în cazul în care considera aceasta mãsura necesarã pentru protejarea corespunzãtoare a intereselor participanţilor.
(7) Comisia poate permite administratorului sa menţinã temporar active sub nivelul provizioanelor tehnice, cu condiţia realizãrii unui plan concret şi fezabil de acoperire a provizioanelor, în conformitate cu prevederile alin. (3). Cerinţele pe care trebuie sa le îndeplineascã planul de acoperire a provizioanelor se stabilesc prin normele Comisiei.
(8) Prevederile alin. (7) nu se aplica în cazul desfãşurãrii activitãţilor în condiţiile prevãzute la art. 55 alin. (5)."
87. Articolul 163 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 163. - (1) În vederea protejãrii interesului participanţilor şi beneficiarilor, administratorii şi furnizorii de pensii, dupã caz, contribuie la Fondul de garantare a pensiilor reglementate şi supravegheate de Comisie, constituit potrivit <>Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative.
(2) Constituirea şi utilizarea fondului de garantare se fac distinct fata de fondul de garantare constituit pentru administrarea fondurilor de pensii facultative."
88. La articolul 164, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Orice persoana care se considera vãtãmatã ca urmare a neaplicarii sau a aplicãrii necorespunzãtoare a prevederilor prezentei legi are dreptul de a se adresa instanţelor judecãtoreşti competente, potrivit <>Legii nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare."
89. Articolul 165 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 165. - (1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 6 referitoare la egalitatea de tratament a participanţilor şi a beneficiarilor;
b) nerespectarea prevederilor art. 28 referitoare la investirea şi înstrãinarea activelor fondului de pensii de cãtre administrator;
c) nerespectarea unuia dintre termenele prevãzute la art. 38 alin. (4), art. 63 alin. (3), art. 118 alin. (2), art. 119 alin. (1) şi art. 137 alin. (3);
d) nerespectarea prevederilor art. 61 alin. (2) referitoare la reîntregirea capitalului social de cãtre administrator;
e) nerespectarea prevederilor art. 65 privind incompatibilitatea membrilor consiliului de administraţie şi ai comitetului de direcţie, dupã caz;
f) nerespectarea obligaţiei administratorului de a furniza informaţii participanţilor şi beneficiarilor, prevãzutã la art. 116.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu amenda de la 10.000 lei la 50.000 lei.
(3) Constatarea contravenţiilor se face de cãtre personalul împuternicit în acest scop, prin decizie a preşedintelui Consiliului Comisiei."
90. Dupã articolul 165 se introduc doua noi articole, articolele 165^1 şi 165^ 2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 165^1 . - (1) În ceea ce priveşte sancţiunile contravenţionale, prevederile <>art. 165 se completeazã cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În ceea ce priveşte procedura de stabilire şi constatare a contravenţiilor, precum şi de aplicare a sancţiunilor, prevederile prezentei legi deroga de la dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) În scopul îndeplinirii atributiei sale de control al activitãţilor din cadrul sistemului de pensii private, Comisia va emite norme privind procedura de stabilire şi constatare a contravenţiilor, precum şi de aplicare a sancţiunilor.
Art. 165^2. - Contravenţiile prevãzute în prezenta lege se prescriu în termen de 3 ani de la data sãvârşirii faptei."
91. Articolele 170, 171 şi 173 se abroga.
92. Articolul 175 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 175. - (1) În termen de 4 luni de la acordarea autorizaţiilor administratorilor, Comisia organizeazã şi urmãreşte desfãşurarea şi încheierea procedurii de alegere şi aderare la fondurile de pensii de cãtre participanţi.
(2) În termen de 30 de zile calendaristice de la încheierea procedurii de alegere, se repartizeazã din oficiu participanţii care nu şi-au definit opţiunea la fondurile de pensii.
(3) Dupã definitivarea operaţiunii de repartizare din oficiu a participanţilor la fondurile de pensii, administratorii încep colectarea contribuţiilor."
93. Articolele 180 şi 181 se abroga.
94. Articolul 182 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 182. - Organizarea şi funcţionarea sistemului de plata a pensiilor reglementate şi supravegheate de Comisie se stabilesc prin lege specialã, în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi."
ART. II
În aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, în termen de 6 luni de la intrarea sa în vigoare, Comisia elaboreazã norme, care se aproba prin hotãrâre a preşedintelui Consiliului Comisiei şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. III
<>Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.033 din 9 noiembrie 2004, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.
*
Prezenta lege transpune prevederile Directivei Consiliului 98/49/CE din 29 iunie 1998 privind protecţia drepturilor la pensie suplimentarã ale salariaţilor şi persoanelor care desfãşoarã activitãţi independente, care se deplaseaza în cadrul Comunitãţii, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 209 din 25 iulie 1998.

Aceasta lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

Bucureşti, 11 ianuarie 2007.
Nr. 23.

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016