Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 210 din 4 iulie 2005  privind aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 20/2005 pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 210 din 4 iulie 2005 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 20/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 5 iulie 2005
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
Se aprobã <>Ordonanţa Guvernului nr. 20 din 27 ianuarie 2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, adoptatã în temeiul <>art. 1 pct. I.5 din Legea nr. 602/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 101 din 31 ianuarie 2005, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. La articolul I, înaintea punctului 1 se introduc punctele 1-8 cu urmãtorul cuprins:
"1. La articolul 4 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
«(2) Deciziile Comisiei fiscale centrale cu privire la aplicarea unitarã a prezentului cod, precum şi a Codului fiscal sunt obligatorii pentru funcţionarii publici din cadrul organelor fiscale.»
2. La articolul 27, dupã alineatul (1) se introduc alineatele (1^1) şi (1^2) cu urmãtorul cuprins:
«(1^1) Rãspunde solidar cu debitorul declarat insolvabil în condiţiile prezentului cod sau declarat insolvent, persoana juridicã care, direct ori indirect, controleazã, este controlatã sau se aflã sub control comun cu debitorul, dacã este îndeplinitã cel puţin una dintre urmãtoarele condiţii:
a) desfãşoarã aceeaşi activitate sau aceleaşi activitãţi ca şi debitorul;
b) utilizeazã cu orice titlu active corporale de la debitor, iar valoarea contabilã a acestor active reprezintã cel puţin jumãtate din valoarea contabilã netã a tuturor activelor corporale ale utilizatorului;
c) are raporturi comerciale contractuale cu clienţii şi/sau cu furnizorii care, în roporţie de cel puţin jumãtate, au avut sau au raporturi contractuale cu debitorul;
d) are raporturi de muncã sau civile de prestãri de servicii cu cel puţin jumãtate din angajaţii sau prestatorii de servicii ai debitorului.
(1^2) În înţelesul alin. (1^1), termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
a) control - majoritatea drepturilor de vot, fie în adunarea generalã a asociaţilor unei societãţi comerciale ori a unei asociaţii sau fundaţii, fie în consiliul de administraţie al unei societãţi comerciale ori consiliul director al unei asociaţii sau fundaţii;
b) control indirect - activitatea prin care o persoanã exercitã controlul, prin una sau mai multe persoane.»
3. La articolul 27, alineatul (2) se abrogã.
4. La articolul 33, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
«(1) Pentru administrarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat, competenţa revine acelui organ fiscal, judeţean, local sau al municipiului Bucureşti stabilit prin ordin al ministrului finanţelor publice, la propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, în a cãrui razã teritorialã se aflã domiciliul fiscal al contribuabilului sau al plãtitorului de venit, în cazul impozitelor şi contribuţiilor realizate prin stopaj la sursã, în condiţiile legii.
.........................................................................
(3) Pentru administrarea de cãtre organele fiscale din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã a creanţelor fiscale datorate de marii contribuabili, inclusiv de sediile secundare ale acestora, competenţa poate fi stabilitã în sarcina altor organe fiscale decât cele prevãzute la alin. (1), prin ordin al ministrului finanţelor publice, la propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã.»
5. Dupã articolul 41 se introduce articolul 41^1 cu urmãtorul cuprins:
«ARTICOLUL 41^1
Soluţia fiscalã individualã anticipatã şi acordul de preţ în avans
(1) Soluţia fiscalã individualã anticipatã este actul administrativ fiscal emis de Ministerul Finanţelor Publice în vederea soluţionãrii unei cereri a contribuabilului, referitoare la reglementarea unor situaţii fiscale de fapt viitoare.
(2) Acordul de preţ în avans este actul administrativ fiscal emis de Ministerul Finanţelor Publice în vederea soluţionãrii unei cereri a contribuabilului, referitoare la stabilirea condiţiilor şi modalitãţilor în care urmeazã a fi determinate, pe parcursul unei perioade fixe de timp, preţurile de transfer, în cazul tranzacţiilor efectuate între persoane afiliate, astfel cum sunt definite în <>Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Soluţia fiscalã individualã anticipatã şi acordul de preţ în avans sunt opozabile şi obligatorii faţã de organele fiscale, numai dacã termenii şi condiţiile acestora au fost respectate de cãtre contribuabil.
(4) Procedura referitoare la obţinerea soluţiei fiscale individuale anticipate şi a acordului de preţ în avans va fi aprobatã prin hotãrâre a Guvernului.
(5) La data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe se abrogã alin. (5)-(8) ale <>art. 6 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.»
6. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins:
«ARTICOLUL 43
Comunicarea actului administrativ fiscal
(1) Actul administrativ fiscal trebuie comunicat contribuabilului cãruia îi este destinat. În situaţia contribuabililor fãrã domiciliu fiscal în România, care şi-au desemnat împuternicit potrivit art. 18 alin. (4), precum şi în situaţia numirii unui curator fiscal, în condiţiile art. 19, actul administrativ fiscal se comunicã împuternicitului sau curatorului, dupã caz.
(2) Actul administrativ fiscal se comunicã dupã cum urmeazã:
a) prin prezentarea contribuabilului la sediul organului fiscal emitent şi primirea actului administrativ fiscal de cãtre acesta sub semnãturã, data comunicãrii fiind data ridicãrii sub semnãturã a actului;
b) prin remiterea, sub semnãturã, a actului administrativ fiscal de cãtre persoanele împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, data comunicãrii fiind data remiterii sub semnãturã a actului;
c) prin poştã, la domiciliul fiscal al contribuabilului, cu scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, precum şi prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail, dacã se asigurã transmiterea textului actului administrativ fiscal şi confirmarea primirii acestuia;
d) prin publicitate.
(3) Comunicarea prin publicitate se face prin afişarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent şi pe pagina de Internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, a unui anunţ în care se menţioneazã cã a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului. Actul administrativ fiscal se considerã comunicat în termen de 15 zile de la data afişãrii anunţului.
(4) Dispoziţiile Codului de procedurã civilã privind comunicarea actelor de procedurã sunt aplicabile în mod corespunzãtor.»
7. La articolul 52, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
«(1) Bãncile sunt obligate sã comunice organelor fiscale lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitãţi fãrã personalitate juridicã ce deschid ori închid conturi, forma juridicã pe care aceştia o au şi domiciliul sau sediul acestora. Comunicarea se va face bilunar, cu referire la conturile deschise sau închise în perioada anterioarã acesteia şi va fi adresatã Ministerului Finanţelor Publice.
........................................................................
(3) Ministerul Finanţelor Publice, la cererea justificatã a autoritãţilor publice centrale şi locale, va transmite informaţiile deţinute în baza alin. (1), în scopul îndeplinirii de cãtre aceste autoritãţi a atribuţiilor prevãzute de lege.»
8. La articolul 57, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«(1) Pot refuza sã furnizeze informaţii cu privire la datele de care au luat cunoştinţã în exercitarea activitãţii lor preoţii, avocaţii, notarii publici, consultanţii fiscali, executorii judecãtoreşti, auditorii, experţii contabili, medicii şi psihoterapeuţii, cu excepţia informaţiilor cu privire la îndeplinirea obligaţiilor fiscale stabilite de lege în sarcina lor.»"
2. La articolul I, punctul 1 devine punctul 9.
3. La articolul I, punctul 2 devine punctul 10.
4. La articolul I, punctul 3 devine punctul 11.
5. La articolul I, dupã punctul 3, devenit punctul 11, se introduc punctele 11^1 şi 11^2 cu urmãtorul cuprins:
"11^1. La articolul 82, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins:
«(3) Începând cu data de 1 iulie 2005, impozitele, taxele, contribuţiile şi alte sume datorate bugetului general consolidat se stabilesc în monedã nouã, la nivel de leu, fãrã subdiviziunile leului, prin reducere când fracţiunile în bani sunt mai mici de 50 de bani, şi prin majorare când fracţiunile în bani sunt de 50 de bani sau mai mari. Aceastã regulã se aplicã şi impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor sume datorate bugetului general consolidat, stabilite şi neachitate pânã la 30 iunie 2005. Impozitele, taxele, contribuţiile şi alte sume datorate bugetului general consolidat, în monedã nouã, cu valori mai mici de 1 leu se întregesc la 1 leu.»
11^2. La articolul 83, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
«(4) Declaraţia fiscalã întocmitã potrivit art. 79 alin. (2) este asimilatã cu o decizie de impunere, sub rezerva unei verificãri ulterioare, şi produce efectele juridice ale înştiinţãrii de platã de la data depunerii acesteia.»"
6. La articolul I, punctul 4 devine punctul 12 cu urmãtorul cuprins:
"12. La articolul 83, dupã alineatul (6) se introduce alineatul (7) cu urmãtorul cuprins:
«(7) Pânã la 1 iulie 2005, sumele reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat, înscrise în deciziile de impunere, în actele administrative fiscale asimilate acestora, precum şi în declaraţiile fiscale, vor fi rotunjite la 1.000 lei prin reducere când suma ce urmeazã a fi rotunjitã este sub 500 lei şi prin majorare când aceasta este peste 500 lei.»"
7. La articolul I, dupã punctul 4, devenit punctul 12, se introduce punctul 12^1 cu urmãtorul cuprins:
"12^1. La articolul 85, dupã litera c) se introduce litera d) cu urmãtorul cuprins:
d) procesele-verbale prevãzute la art. 137 alin. (6) şi art. 164 alin. (2)."
8. La articolul I, punctul 5 devine punctul 13.
9. La articolul I, dupã punctul 5, devenit punctul 13, se introduce punctul 13^1 cu urmãtorul cuprins:
"13^1. La articolul 109 alineatul (3), litera c) va avea urmãtorul cuprins:
«c) în cazul plãţilor efectuate prin decontare bancarã, data la care bãncile debiteazã contul plãtitorului pe baza instrumentelor de decontare specifice, astfel cum aceastã informaţie este transmisã prin mesajul electronic de platã de cãtre instituţia bancarã iniţiatoare, potrivit reglementãrilor specifice în vigoare, cu excepţia situaţiei prevãzute la art. 116, data putând fi doveditã prin extrasul de cont al contribuabilului.»"
10. La articolul I, punctul 6 devine punctul 14.
11. La articolul I punctul 6, devenit punctul 14, articolul 110, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Dacã un contribuabil datoreazã mai multe tipuri de impozite, taxe, contribuţii şi alte sume reprezentând creanţe fiscale prevãzute la art. 21 alin. (2) lit. a), iar suma plãtitã nu este suficientã pentru a stinge toate datoriile, atunci se stinge creanţa fiscalã stabilitã de contribuabil conform numãrului de evidenţã a plãţii înscris pe ordinul de platã pentru Trezoreria Statului."
12. La articolul I, dupã punctul 6, devenit punctul 14, se introduce punctul 14^1 cu urmãtorul cuprins:
"14^1. La articolul 111, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
«(4) Organul fiscal poate efectua compensare din oficiu ori de câte ori constatã existenţa unor creanţe reciproce, cu excepţia sumelor negative din deconturile de taxã pe valoarea adãugatã fãrã opţiune de rambursare.»"
13. La articolul I, punctul 7 devine punctul 15.
14. La articolul I, dupã punctul 7, devenit punctul 15, se introduc punctele 15^1 -15^20 cu urmãtorul cuprins:
"15^1. Articolul 113 va avea urmãtorul cuprins:

«ARTICOLUL 113
Obligaţia bãncilor supuse regimului de supraveghere specialã sau de administrare specialã

Bãncile supuse regimului de supraveghere specialã sau de administrare specialã şi care efectueazã plãţile dispuse în limita încasãrilor vor deconta zilnic, cu prioritate, sumele reprezentând obligaţii fiscale cuprinse în ordinele de platã emise de debitori şi/sau creanţe fiscale înscrise în adresa de înfiinţare a popririi transmisã de organele fiscale.»
15^2. La articolul 114, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins:
«(4) Dobânzile şi penalitãţile de întârziere se stabilesc prin decizii întocmite în condiţiile aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice, cu excepţia situaţiei prevãzute la art. 137 alin. (6).»
15^3. La articolul 115, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
«(5) Nivelul dobânzii se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, corelat cu nivelul dobânzii de referinţã a Bãncii Naţionale a României, la care se adaugã 10 puncte procentuale, o datã pe an, în luna decembrie, pentru anul urmãtor, sau în cursul anului, dacã rata dobânzii de referinţã se modificã cu peste 5 puncte procentuale.»
15^4. La articolul 117, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«(1) În cazul creanţelor fiscale stinse prin compensare, dobânzile şi penalitãţile de întârziere se datoreazã pânã la data stingerii inclusiv, astfel:
a) pentru compensãrile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;
b) pentru compensãrile din oficiu, data stingerii este data înregistrãrii operaţiei de compensare de cãtre unitatea de trezorerie teritorialã, conform notei de compensare întocmite de cãtre organul competent;
c) pentru compensãrile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire.»
15^5. La articolul 119, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Nivelul dobânzii este cel prevãzut la art. 115 alin. (5) şi se suportã din acelaşi buget din care se restituie ori se ramburseazã, dupã caz, sumele solicitate de cãtre plãtitori.»
15^6. La articolul 120, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«(1) Plata cu întârziere a obligaţiilor fiscale se sancţioneazã cu o penalitate de întârziere de 0,6% pentru fiecare lunã şi/sau pentru fiecare fracţiune de lunã de întârziere, începând cu data de întâi a lunii urmãtoare scadenţei acestora pânã la data stingerii acestora inclusiv. Penalitatea de întârziere nu înlãturã obligaţia de platã a dobânzilor.»
15^7. La articolul 136, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
«(3) Executarea silitã începe în termen de 15 zile de la data înştiinţãrii.»
15^8. La articolul 143, dupã alineatul (4) se introduce alineatul (4^1) cu urmãtorul cuprins:
«(41) Mãsurile de executare silitã aplicate în condiţiile prezentului cod se ridicã prin decizie întocmitã în cel mult 5 zile de la data la care a încetat executarea silitã, de cãtre organul de executare.»
15^9. La articolul 143, alineatele (5) şi (6) vor avea urmãtorul cuprins:
«(5) În cazul în care popririle înfiinţate de organul de executare genereazã imposibilitatea debitorului de a-şi continua activitatea economicã, cu consecinţe sociale deosebite, creditorul fiscal poate dispune, la cererea debitorului, şi ţinând seama de motivele invocate de acesta, fie suspendarea temporarã totalã, fie suspendarea temporarã parţialã a executãrii silite prin poprirea conturilor bancare. Suspendarea se poate dispune pentru o perioadã de cel mult 6 luni de la data comunicãrii cãtre bancã a suspendãrii popririi de cãtre organul fiscal.
(6) Odatã cu cererea de suspendare prevãzutã la alin. (5) debitorul va indica bunurile libere de orice sarcini, oferite în vederea sechestrãrii, sau alte garanţii prevãzute de lege, la nivelul sumei pentru care s-a început executarea silitã.»
15^10. La articolul 144, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins:
«(1^1) Sumele reprezentând credite nerambursabile sau finanţãri primite de la instituţii sau organizaţii internaţionale pentru derularea unor programe ori proiecte nu sunt supuse executãrii silite prin poprire, în cazul în care împotriva beneficiarului acestora a fost pornitã procedura executãrii silite.»
15^11. La articolul 144, alineatul (7) se abrogã.
15^12. La articolul 144, alineatele (8), (9), (11) şi (12) vor avea urmãtorul cuprins:
«(8) Poprirea se considerã înfiinţatã din momentul primirii adresei de înfiinţare de cãtre terţul poprit. În acest sens, terţul poprit este obligat sã înregistreze atât ziua, cât şi ora primirii adresei de înfiinţare a popririi.
(9) Dupã înfiinţarea popririi, terţul poprit este obligat:
a) sã plãteascã, de îndatã sau dupã data la care creanţa devine exigibilã, organului fiscal, suma reţinutã şi cuvenitã, în contul indicat de organul de executare;
b) sã indisponibilizeze bunurile mobile necorporale poprite, înştiinţând despre aceasta organul de executare.
..........................................................................
(11) Pentru stingerea creanţelor fiscale, debitorii titulari de conturi bancare pot fi urmãriţi prin poprire asupra sumelor din conturile bancare, prevederile alin. (4) aplicându-se în mod corespunzãtor. în acest caz, o datã cu comunicarea somaţiei şi a titlului executoriu, fãcutã debitorului potrivit art. 43, o copie certificatã de pe acest titlu va fi comunicatã bãncii la care se aflã deschis contul debitorului. Despre aceastã mãsurã va fi înştiinţat şi debitorul.
(12) În mãsura în care este necesar, pentru achitarea sumei datorate la data sesizãrii bãncii, potrivit alin. (11), sumele existente, precum şi cele viitoare provenite din încasãrile zilnice în conturile în lei şi în valutã sunt indisponibilizate. Din momentul indisponibilizãrii, respectiv de la data şi ora primirii adresei de înfiinţare a popririi asupra disponibilitãţilor bãneşti, bãncile nu vor proceda la decontarea documentelor de platã primite, respectiv la debitarea conturilor debitorilor, şi nu vor accepta alte plãţi din conturile acestora pânã la achitarea integralã a obligaţiilor fiscale înscrise în adresa de înfiinţare a popririi, cu excepţia sumelor necesare plãţii drepturilor salariale.»
15^13. La articolul 144, dupã alineatul (12) se introduce alineatul (12^1) cu urmãtorul cuprins:
«(12^1) Încãlcarea prevederilor alin. (9), (10), (12) şi (14) atrage nulitatea oricãrei plãţi şi rãspunderea solidarã a terţului poprit cu debitorul, în limita sumelor sustrase indisponibilizãrii. Prevederile art. 28 se aplicã în mod corespunzãtor.»
15^14. La articolul 149, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«(1) Sunt supuse executãrii silite bunurile imobile proprietate a debitorului. În situaţia în care debitorul deţine bunuri în proprietate comunã cu alte persoane, executarea silitã se va întinde numai asupra bunurilor atribuite debitorului în urma partajului judiciar, respectiv asupra sultei.»
15^15. La articolul 167, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
«(3) Dacã existã creditori care, asupra bunului vândut, au drepturi de gaj, ipotecã sau alte drepturi reale, despre care organul de executare a luat cunoştinţã în condiţiile art. 147 alin. (6) şi ale art. 149 alin. (9), la distribuirea sumei rezultate din vânzarea bunului, creanţele lor vor fi plãtite înaintea creanţelor prevãzute la art. 166 alin. (1) lit. b). În acest caz, organul de executare este obligat sã îi înştiinţeze din oficiu pe creditorii în favoarea cãrora au fost conservate aceste sarcini, pentru a participa la distribuirea preţului.»
15^16. La articolul 168, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins:
«(1^1) Dispoziţiile privind suspendarea provizorie a executãrii silite prin ordonanţã preşedinţialã prevãzute de art. 403 alin. (4) din Codul de procedurã civilã nu sunt aplicabile.»
15^17. La articolul 173, alineatul (1) se abrogã.
15^18. La articolul 189 alineatul (1), litera b) va avea urmãtorul cuprins:
«b) nedeclararea la termenele prevãzute de lege a bunurilor şi veniturilor impozabile sau, dupã caz, a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat;»
15^19. La articolul 189 alineatul (1), dupã litera l) se introduc literele m)-p) cu urmãtorul cuprins:
«m) refuzul de a prezenta organului financiar-fiscal bunurile materiale supuse impozitelor, taxelor, contribuţiilor datorate bugetului general consolidat, în vederea stabilirii realitãţii declaraţiei fiscale;
n) nereţinerea, potrivit legii, de cãtre plãtitorii obligaţiilor fiscale, a sumelor reprezentând impozite şi contribuţii cu reţinere la sursã;
o) reţinerea şi nevãrsarea în totalitate, de cãtre plãtitorii obligaţiilor fiscale, a sumelor reprezentând impozite şi contribuţii cu reţinere la sursã, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sã fie considerate infracţiuni;
p) refuzul de a îndeplini obligaţia prevãzutã la art. 51 alin. (1).»
15^20. La articolul 189 alineatul (2), dupã litera d) se introduc literele e)-g) cu urmãtorul cuprins:
«e) cu amendã de la 500.000 lei la 5.000.000 lei, pentru persoanele fizice, şi cu amendã de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul sãvârşirii faptelor prevãzute la alin. (1) lit. m)-p), dacã obligaţiile fiscale sustrase la platã sunt de pânã la 500.000.000 lei inclusiv;
f) cu amendã de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei, pentru persoanele fizice, şi cu amendã de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul sãvârşirii faptelor prevãzute la alin. (1) lit. m)-p), dacã obligaţiile fiscale sustrase la platã sunt cuprinse între 500.000.001 lei şi 1.000.000.000 lei inclusiv;
g) cu amendã de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru persoanele fizice, şi cu amendã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul sãvârşirii faptelor prevãzute la alin. (1) lit. m)-p), dacã obligaţiile fiscale sustrase la platã sunt mai mari de 1.000.000.000 lei.»"
15. La articolul I, punctul 8 devine punctul 16.
16. La articolul I, punctul 9 devine punctul 18.
17. La articolul I, punctul 10 devine punctul 17.
18. La articolul I punctul 10, devenit punctul 17, articolul 190, litera v^1) va avea urmãtorul cuprins:
"v^1) desfãşurarea activitãţilor de distribuire şi comercializare angro a bãuturilor alcoolice şi produselor din tutun fãrã îndeplinirea condiţiilor prevãzute de <>art. 244^1 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;".
19. La articolul I, punctul 11 devine punctul 19.
20. La articolul I, punctul 12 devine punctul 20.
21. La articolul I, dupã punctul 12, devenit punctul 20, se introduce punctul 20^1 cu urmãtorul cuprins:
"20^1. La articolul 191, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins:
«(1^1) Sancţiunile contravenţionale prevãzute la art. 189 şi 190 se aplicã persoanelor fizice sau persoanelor juridice care au calitatea de subiect în raportul juridic fiscal.»"
22. La articolul I, punctul 13 devine punctul 21.
23. La articolul I, punctul 14 devine punctul 22.
24. La articolul I punctul 14, devenit punctul 22, articolul 200^1 va avea urmãtorul cuprins:

"ARTICOLUL 200^1
Dispoziţii procedurale privind înregistrarea în cazul unor activitãţi cu produse accizabile

(1) Înregistrarea prevãzutã la <>art. 244^1 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se face prin depunerea la organul fiscal competent a unei cereri de înregistrare.
(2) Pe baza cererii de înregistrare organul fiscal competent elibereazã un atestat care dã dreptul titularului sã distribuie şi sã comercializeze angro bãuturi alcoolice şi produse din tutun.
(3) Organul fiscal competent va elibera atestatul numai dacã sunt îndeplinite toate condiţiile prevãzute la <>art. 244^1 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Organul fiscal emitent va revoca atestatul ori de câte ori constatã neîndeplinirea uneia dintre condiţiile prevãzute la <>art. 244^1 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(5) Prin derogare de la dispoziţiile legale privind folosirea antrepozitelor fiscale, la cererea antrepozitarului autorizat pentru producţia şi îmbutelierea produsului bere, comisia competentã pentru autorizarea antrepozitelor fiscale poate aproba, prin decizie, utilizarea instalaţiilor de îmbuteliere a produsului bere şi pentru îmbutelierea bãuturilor rãcoritoare şi a apei plate. Celelalte prevederi privind regimul de antrepozitare fiscalã sunt aplicabile în mod corespunzãtor.
(6) Prin decizie, comisia poate stabili condiţiile de utilizare a instalaţiilor."
25. La articolul I, dupã punctul 14, devenit punctul 22, se introduce punctul 23 cu urmãtorul cuprins:
"23. La articolul 208, dupã litera k) se introduce litera l) cu urmãtorul cuprins:
«l) capitolul III "Contravenţii şi sancţiuni" din <>Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 29 iulie 2003, cu modificãrile ulterioare.»"
ART. II
Începând cu data de 1 ianuarie 2007, art. 110 din Codul de procedurã fiscalã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:

"ARTICOLUL 110
Ordinea stingerii datoriilor
(1) Dacã un contribuabil datoreazã mai multe tipuri de impozite, taxe, contribuţii şi alte sume reprezentând creanţe fiscale prevãzute la art. 21 alin. (2) lit. a), iar suma plãtitã nu este suficientã pentru a stinge toate datoriile, atunci se sting datoriile corelative acelui tip de creanţã fiscalã principalã pe care îl stabileşte contribuabilul.
(2) În cadrul tipului de impozit, taxã, contribuţie sau altã sumã reprezentând creanţã fiscalã, stabilit de contribuabil, stingerea se efectueazã, de drept, în urmãtoarea ordine:
a) sumele datorate în contul ratei din luna curentã din graficul de platã a obligaţiei fiscale pentru care s-a aprobat eşalonare la platã, precum şi dobânda datoratã în luna curentã din grafic, sau suma amânatã la platã, împreunã cu dobânzile datorate pe perioada amânãrii, în cazul în care termenul de platã se împlineşte în luna curentã, precum şi obligaţiile fiscale curente de a cãror platã depinde menţinerea valabilitãţii înlesnirii acordate;
b) obligaţia fiscalã principalã şi obligaţiile fiscale accesorii aferente acesteia, în ordinea vechimii, cu excepţia celor pentru care s-a început executarea silitã. Dupã stingerea integralã a obligaţiei fiscale principale celei mai vechi se vor stinge obligaţiile fiscale accesorii aferente acesteia, mai întâi dobânzile, şi apoi penalitãţile de întârziere;
c) sumele datorate în contul urmãtoarelor rate din graficul de platã a obligaţiei fiscale pentru care s-a aprobat eşalonare, pânã la concurenţa cu suma eşalonatã la platã, sau pânã la concurenţa cu suma achitatã, dupã caz, precum şi suma amânatã la platã împreunã cu dobânzile datorate pe perioada amânãrii, dupã caz;
d) obligaţiile cu scadenţe viitoare, la solicitarea contribuabilului.
(3) Vechimea obligaţiilor fiscale se determinã în funcţie de scadenţa acestora, prevãzutã de codul fiscal sau de alte prevederi legale. În cazul diferenţelor de obligaţii fiscale principale stabilite de organele competente, precum şi al diferenţelor suplimentare de obligaţii fiscale principale, ce fac obiectul declaraţiilor rectificative depuse de contribuabili, vechimea se determinã în funcţie de termenele de platã stabilite în condiţiile art. 108 alin. (2). Vechimea obligaţiilor fiscale accesorii este datã de vechimea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor obligaţii fiscale care le-au generat.
(4) Dacã un contribuabil nu respectã ordinea prevãzutã la alin. (2), organul fiscal competent va înştiinţa debitorul despre modul în care s-a efectuat stingerea prevãzutã la alin. (2)."
ART. III
Începând cu data de 1 ianuarie 2006, art. 115 din Codul de procedurã fiscalã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:

"ARTICOLUL 115
Majorãri de întârziere
(1) Majorãrile de întârziere se calculeazã pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat urmãtoare termenului de scadenţã şi pânã la data stingerii sumei datorate, inclusiv.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), se datoreazã majorãri de întârziere dupã cum urmeazã:
a) pentru impozitele, taxele şi contribuţiile stinse prin executare silitã, pânã la data întocmirii procesului-verbal de distribuire inclusiv. În cazul plãţii preţului în rate, majorãrile de întârziere se calculeazã pânã la data întocmirii procesului-verbal de distribuire a avansului. Pentru suma rãmasã de platã, majorãrile de întârziere sunt datorate de cãtre cumpãrãtor;
b) pentru impozitele, taxele şi contribuţiile debitorului declarat insolvabil, pânã la data încheierii procesului-verbal de constatare a insolvabilitãţii, inclusiv.
(3) Modul de calcul al majorãrilor de întârziere aferente sumelor reprezentând eventuale diferenţe între impozitul pe profit plãtit la data de 25 ianuarie a anului urmãtor celui de impunere şi impozitul pe profit datorat conform declaraţiei de impunere întocmite pe baza situaţiei financiare anuale va fi reglementat prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(4) Pentru obligaţiile fiscale neachitate la termenul de platã, reprezentând impozitul pe venitul global, se datoreazã majorãri de întârziere dupã cum urmeazã:
a) pentru anul fiscal de impunere majorãrile de întârziere pentru plãţile anticipate stabilite de organul fiscal prin decizii de plãţi anticipate se calculeazã pânã la data plãţii debitului sau, dupã caz, pânã la data de 31 decembrie;
b) majorãrile de întârziere pentru sumele neachitate în anul de impunere, potrivit lit. a), se calculeazã începând cu data de 1 ianuarie a anului urmãtor pânã la data stingerii acestora, inclusiv;
c) în cazul în care impozitul pe venit stabilit prin decizia de impunere anualã este mai mic decât cel stabilit prin deciziile de plãţi anticipate, majorãrile de întârziere se recalculeazã, începând cu data de 1 ianuarie a anului urmãtor celui de impunere, la soldul neachitat în raport cu impozitul anual stabilit prin decizia de impunere anualã, urmând a se face regularizarea majorãrilor de întârziere în mod corespunzãtor.
(5) Nivelul majorãrii de întârziere este de 0,1% pentru fiecare zi de întârziere, şi poate fi modificat prin legile bugetare anuale."
ART. IV
(1) La data de 1 ianuarie 2006 se abrogã art. 120 din Codul de procedurã fiscalã.
(2) În toate actele normative în care se face referire la noţiunile de dobânzi şi/sau penalitãţi de întârziere aceste noţiuni se înlocuiesc cu noţiunea de majorãri de întârziere.
ART. V
Prezenta lege intrã în vigoare la 10 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
DAN RADU RUŞANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 4 iulie 2005.
Nr. 210.
___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016