Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 21 din 10 aprilie 1996  legea concurentei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 21 din 10 aprilie 1996 legea concurentei

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 88 din 30 aprilie 1996
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta lege are drept scop protecţia, menţinerea şi stimularea concurentei şi a unui mediu concurential normal, în vederea promovãrii intereselor consumatorilor.
ART. 2
(1) Dispoziţiile prezentei legi se aplica actelor şi faptelor care au sau pot avea ca efect restrîngerea, împiedicarea sau denaturarea concurentei sãvîrşite de:
a) agenţii economici sau asociaţii de agenţi economici - persoane fizice sau juridice - de cetãţenie, respectiv de naţionalitate romana sau strãinã, denumiţi în continuare agenţi economici;
b) organele administraţiei publice centrale sau locale, în mãsura în care acestea, prin deciziile emise sau prin reglementãrile adoptate, intervin în operaţiuni de piata, influientind direct sau indirect concurenta, cu excepţia situaţiilor cînd asemenea mãsuri sînt luate în aplicarea altor legi sau pentru apãrarea unui interes public major.
(2) Cînd agenţii economici, determinati conform alin. (1) lit. a), participa la o grupare realizatã pe cale conventionala prin acord, înţelegere, pact, protocol, contract şi altele asemenea, fie ea explicita, publica ori oculta, secreta, dar fãrã personalitate juridicã şi indiferent de forma - antanta, coalitie, grup, bloc, federatie şi altele asemenea -, pentru actele şi faptele prevãzute la alin. (1), sãvîrşite în cadrul participãrii la o asemenea grupare, dispoziţiile prezentei legi se aplica fiecãrui agent economic, ţinînd seama de principiul proportionalitatii.
(3) Dispoziţiile prezentei legi se aplica actelor şi faptelor prevãzute la alin. (1), cînd sînt sãvîrşite pe teritoriul României, precum şi celor sãvîrşite în afarã teritoriului tarii, atunci cînd produc efecte pe teritoriul României.
(4) Prezenta lege nu se aplica:
a) pieţei muncii şi relaţiilor de munca;
b) pieţei monetare şi pieţei titlurilor de valoare, în mãsura în care libera concurenta pe aceste pieţe face obiectul unor reglementãri speciale.
ART. 3
Administrarea prezentei legi şi punerea ei în aplicare sînt încredinţate Consiliului Concurentei, ca autoritate administrativã autonomã, şi Oficiul Concurentei, organ de specialitate în subordinea Guvernului, investite în acest scop, în condiţiile, modalitãţile şi limitele stabilite prin dispoziţiile ce urmeazã.
ART. 4
(1) Preţurile produselor şi tarifele serviciilor şi lucrãrilor se determina în mod liber prin concurenta, pe baza cererii şi ofertei. Preţurile şi tarifele practicate de regiile autonome, precum şi cele practicate în cadrul activitãţilor cu caracter de monopol natural sau al unor activitãţi economice supuse prin lege unui regim special se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei.
(2) În sectoarele economice sau pe pieţele unde concurenta este exclusa sau substanţial restrînsa prin efectul unei legi sau datoritã existenţei unei poziţii de monopol, Guvernul poate, prin hotãrîre, sa instituie forme corespunzãtoare de control al preţurilor pentru o perioada de cel mult 3 ani, care poate fi prelungitã succesiv pe durate de cîte cel mult un an, dacã împrejurãrile care au justificat adoptarea respectivei hotãrîri continua sa existe.
(3) Pentru sectoare economice determinate şi în împrejurãri excepţionale, precum: situaţii de criza, dezechilibru major între cerere şi oferta şi disfunctionalitate evidenta a pieţei, Guvernul poate dispune mãsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea mãsuri pot fi adoptate prin hotãrîre pentru o perioada de 6 luni, care poate fi prelungitã succesiv pentru durate de cîte cel mult 3 luni, cît timp persista împrejurãrile care au determinat adoptarea respectivei hotãrîri.
(4) Intervenţia Guvernului în situaţiile prevãzute la alin. (2) şi (3) se face cu avizul Consiliului Concurentei.

CAP. 2
Practici anticoncurentiale
ART. 5
(1) Sînt interzise înţelegeri exprese sau tacite între agenţii economici sau asociaţii de agenţi economici, prin decizii de asociere sau practici concertate între aceştia, care au ca obiect sau pot avea ca efect restrîngerea, împiedicarea sau denaturarea concurentei pe piata româneascã sau pe o parte a acesteia, în special cele care urmãresc:
a) fixarea concertata, în mod direct sau indirect, a preţurilor de vînzare sau de cumpãrare, a tarifelor, rabaturilor, adaosurilor, precum şi a oricãror alte condiţii comerciale inechitabile;
b) limitarea sau controlul producţiei, distribuţiei, dezvoltãrii tehnologice sau investiţiilor;
c) împãrţirea pieţelor de desfacere sau a surselor de aprovizionare, pe criteriul teritorial, al volumului de vinzari şi achiziţii sau pe alte criterii;
d) aplicarea, în privinta partenerilor comerciali, a unor condiţii inegale la prestaţii echivalente, provocind, în acest fel, unora dintre ei, un dezavantaj în poziţia concurentiala;
e) condiţionarea încheierii unor contracte de acceptarea, de cãtre parteneri, a unor clauze stipulind prestaţii suplimentare care, nici prin natura lor şi nici conform uzantelor comerciale, nu au legatura cu obiectul acestor contracte;
f) participarea, în mod concertat, cu oferte trucate la licitaţii sau la orice alte forme de concurs de oferte;
g) eliminarea de pe piata a altor concurenţi, limitarea sau împiedicarea accesului pe piata şi a libertãţii exercitãrii concurentei de cãtre alţi agenţi economici, precum şi înţelegerile de a nu cumpara de la sau de a nu vinde cãtre anumiti agenţi economici fãrã o justificare rezonabila.
(2) Pot fi exceptate de la interdicţia stabilitã la alin. (1) înţelegerile, deciziile de asociere sau practicile concertate care îndeplinesc cumulativ condiţiilor de la lit. a)-d) şi una dintre condiţiile de la lit. e), dupã cum urmeazã:
a) efectele pozitive prevaleazã asupra celor negative sau sînt suficiente pentru a compensa restrîngerea concurentei provocate de respectivele înţelegeri, decizii de asociere sau practici concertate;
b) beneficiarilor sau consumatorilor li se asigura un avantaj corespunzãtor celui realizat de pãrţile la respectiva înţelegere, decizie de asociere sau practica concertata;
c) eventualele restringeri ale concurentei sînt indispensabile pentru obţinerea avantajelor scontate, iar prin respectiva înţelegere, decizie de asociere sau practica concertata pãrţilor nu li se impun restrictii care nu sînt necesare pentru realizarea obiectivelor enumerate la lit. e);
d) respectiva înţelegere, decizie de asociere sau practica concertata nu da agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici posibilitatea de a elimina concurenta de pe o parte substantiala a pieţei produselor sau serviciilor la care se referã;
e) înţelegerea, decizia de asociere sau practica concertata în cauza contribuie sau poate contribui în mod semnificativ la:
- ameliorarea producţiei ori distribuţiei de produse, executãrii de lucrãri ori prestãrilor de servicii;
- promovarea progresului tehnic sau economic, îmbunãtãţirea calitãţii produselor şi serviciilor;
- întãrirea poziţiilor concurentiale ale întreprinderilor mici şi mijlocii pe piata interna;
- creşterea gradului de competitivitate a produselor, lucrãrilor şi serviciilor româneşti pe piata externa;
- practicarea în mod durabil a unor preţuri substanţial mai reduse pentru consumatori.
(3) Beneficiul exceptarii prevãzut la alin. (2) se acorda prin decizie a Consiliului Concurentei, pentru cazuri individuale de înţelegeri, decizii de asociere sau practici concertate, şi se stabileşte prin regulament al Consiliului Concurentei, pentru unele categorii de înţelegeri, decizii de asociere pri practici concertate.
(4) Pentru exceptari individuale de înţelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici vor solicita Consiliului Concurentei dispensa, probind îndeplinirea condiţiilor stabilite la alin. (2); regimul solicitãrii dispensei, al deciziei de acordare a acesteia, termenele, informaţiile de prezentat, durata şi condiţiile dispensei se stabilesc de cãtre Consiliul Concurentei prin regulament.
(5) Categoriile de înţelegeri, decizii de asociere şi practici concertate, exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1), precum şi condiţiile şi criteriile de încadrare pe categorii se stabilesc de Consiliul Concurentei prin regulament.
(6) Deciziile de acordare a dispenselor pentru înţelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, emise în aplicarea prevederilor alin. (2)-(4), vor specifica data de la care se aplica, durata pentru care este acordatã dispensa, precum şi condiţiile şi obligaţiile ce trebuie observate de cãtre beneficiari.
(7) Înţelegerile, deciziile de asociere ori practicile concertate, considerate a se încadra în vreuna dintre categoriile exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1), vor fi notificate de cãtre agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici Consiliului Concurentei, care va verifica îndeplinirea condiţiilor de încadrare în criteriile şi procedurile stabilite de acesta prin regulament şi instrucţiuni. Necomunicarea rãspunsului de cãtre Consiliul Concurentei, în termenul stabilit prin regulament, echivaleaza cu încadrarea notificantului în categoria exceptatã.
(8) Dispensa acordatã conform alin. (6) pentru o înţelegere, decizie de asociere ori practica concertata poate fi reînnoitã, la cerere, dacã sînt satisfacute în continuare condiţiile cerute, şi poate fi revocatã, dacã circumstanţele în care a fost acordatã s-au modificat; decizia de acordare a dispensei este nulã, dacã a fost acordatã pe baza unor informaţii false, inexacte ori incomplete.
ART. 6
Este interzisã folosirea în mod abuziv a unei poziţii dominante deţinute de cãtre unul sau mai mulţi agenţi economici pe piata româneascã sau pe o parte substantiala a acesteia, prin recurgerea la fapte anticoncurentiale, care au ca obiect sau pot avea ca efect afectarea comerţului ori prejudicierea consumatorilor. Asemenea practici abuzive pot consta, în special, în:
a) impunerea, în mod direct sau indirect, a preţurilor de vînzare sau de cumpãrare, a tarifelor sau a altor clauze contractuale inechitabile şi refuzul de a trata cu anumiti furnizori sau beneficiari;
b) limitarea producţiei, distribuţiei sau dezvoltãrii tehnologice în dezavantajul utilizatorilor sau consumatorilor;
c) aplicarea, în privinta partenerilor comerciali, a unor condiţii inegale la prestaţii echivalente, provocind în acest fel, unora dintre ei, un dezavantaj în poziţia concurentiala;
d) condiţionarea încheierii unor contracte de acceptarea, de cãtre parteneri, a unor clauze stipulind prestaţii suplimentare care, nici prin natura lor şi nici conform uzantelor comerciale, nu au legatura cu obiectul acestor contracte;
e) realizarea de importuri fãrã competiţie de oferte şi tratative tehnico-comerciale uzuale, în cazul produselor şi serviciilor care determina nivelul general al preţurilor şi tarifelor în economie;
f) practicarea unor preţuri excesive sau practicarea unor preţuri de ruinare, sub costuri, în scopul inlaturarii concurenţilor sau vînzarea la export sub costul de producţie, cu acoperirea diferenţelor prin impunerea unor preţuri majorate consumatorilor interni;
g) exploatarea stãrii de dependenta economicã în care se gãseşte un client sau un furnizor fata de un asemenea agent sau agenţi economici şi care nu dispune de o soluţie alternativa în condiţii echivalente, precum şi ruperea relaţiilor contractuale pentru singurul motiv ca partenerul refuza sa se supunã unor condiţii comerciale nejustificate.
ART. 7
(1) Dacã, prin mãsurile luate şi prin sancţiunile aplicate de Consiliul Concurentei, conform prevederilor cap. IV-VI din prezenta lege, unui agent economic abuzind de poziţia sa dominanta, nu se obţine restabilirea situaţiei şi prevenirea repetarii abuzului, Consiliul Concurentei, pentru motiv de afectare grava a unui interes public major, poate cere Curţii de apel, în a carei circumscripţie teritorialã se afla sediul principal al agentului economic abuzind de poziţia sa dominanta, sa ordone mãsurile adecvate pentru lichidarea poziţiei dominante pe piata a acestuia, instanta judecãtoreascã putind dispune, dupã caz:
a) invalidarea unor contracte sau a unor clauze contractuale prin intermediul cãrora se exploateazã abuziv poziţia dominanta;
b) invalidarea actului sau a actelor de realizare a unei concentrari creatoare de poziţie dominanta, chiar atunci cînd prin actul sau actele juridice în cauza s-ar fi constituit o noua persoana juridicã;
c) limitarea sau interdicţia accesului pe piata;
d) vînzarea de active;
e) restructurarea prin divizare a agentului economic.
(2) Consiliul Concurentei trebuie sa specifice, prin trimitere la textul legal, mãsura sau mãsurile ce solicita a fi ordonate de instanta, fãrã a putea cere luarea, în cazul dedus judecaţii, a oricãreia dintre ele sau a tuturor, iar instanta neputind dispune o alta mãsura decît cea sau cele la care se referã cererea.
(3) Instanta judecãtoreascã va putea ordonã una sau mai multe dintre mãsurile prevãzute la alin. (1) numai sub condiţia sa fie evitata orice creştere a preţurilor din aceasta cauza sau afectarea executãrii de cãtre agentul economic a obligaţiilor asumate fata de terţi.
(4) În cazul regiilor autonome, al societãţilor comerciale la care participarea de stat este majoritara, precum şi al unor instituţii sau altor organisme publice care realizeazã activitãţi de producţie, distribuţie ori servicii, fãrã ca prin aceasta sa exercite prerogative de autoritate publica, Consiliul Concurentei va sesiza, în prealabil, organul competent al administraţiei publice centrale sau locale, pentru a decide corespunzãtor în vederea restabilirii situaţiei şi prevenirii repetarii abuzului, prin restructurare sau prin alte modalitãţi adecvate situaţiei, putind sesiza Curtea de apel competenta numai în cazul neluãrii de cãtre organul administrativ a unei decizii corespunzãtoare în termen de 30 de zile de la sesizare.
(5) Se considera interes public major, motivind cererea Consiliului Concurentei pentru dispunerea de mãsuri extreme dintre cele prevãzute la alin. (1), securitatea publica, pluralitatea de agenţi economici independenţi, bunãstarea consumatorilor şi regulile prudentiale. Sarcina probei afectãrii grave a unui interes public major incumba Consiliului Concurentei.
(6) Pentru situaţiile prevãzute la alin. (4), organul competent al administraţiei publice poate interveni în proces conform regulilor din Codul de procedura civilã.
(7) Impotriva sentinţei Curţii de apel, sesizatã conform alin. (1) sau (4), pot introduce recurs la Curtea Suprema de Justiţie Consiliul Concurentei, agenţii economici supuşi mãsurilor dispuse prin aceasta, precum şi, în situaţiile prevãzute la alin. (4), organul competent al administraţiei publice.
ART. 8
(1) Prevederile art. 5 şi 6 nu se aplica în cazul agenţilor economici sau grupãrilor de agenţi economici la care cifra de afaceri pentru exerciţiul financiar precedent recurgerii la comportamente susceptibile a fi calificate practici anticoncurentiale nu depãşeşte un plafon stabilit anual de cãtre Consiliul Concurentei, iar cota de piata detinuta de agentul economic sau agenţii economici participanţi la grupare nu depãşeşte 5% .
(2) Limitele prevãzute la alin. (1) nu sînt aplicabile practicilor anticoncurentiale interzise prin prevederile art. 5 şi 6, atunci cînd acestea privesc preţuri, tarife, acorduri de partajare a pieţei sau licitaţii.
ART. 9
(1) Sînt interzise orice acţiuni ale organelor administraţiei publice centrale sau locale, avînd ca obiect sau putind avea ca efect restrîngerea, împiedicarea sau denaturarea concurentei, în special:
a) sa ia decizii care limiteazã libertatea comerţului sau autonomia agenţilor economici, ce se exercita cu respectarea reglementãrilor legale;
b) sa stabileascã condiţii discriminatorii pentru activitatea agenţilor economici.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu fac obiectul aplicãrii exceptiei stabilite la art. 2 alin. (1) lit. b).
ART. 10
Organele administraţiei publice centrale şi locale, precum şi alte instituţii abilitate prin lege sa restructureze prin fuziune sau divizare regiile autonome, societãţile comerciale în care participarea statului este majoritara sau alte persoane juridice de stat care realizeazã activitãţi de producţie, distribuţie ori servicii, vor solicita Consiliului Concurentei aviz cu privire la crearea şi îmbunãtãţirea climatului concurential în economie realizabil prin restructurarea vizata, cu reducerea dimensiunilor agenţilor economici în condiţiile conservãrii economiilor de scara şi cu creşterea numãrului agenţilor economici care oferã bunuri sau servicii de acelaşi fel sau substituibile.

CAP. 3
Concentrarea economicã
ART. 11
(1) Concentrarea economicã se realizeazã prin orice act juridic, indiferent de forma acestuia şi care, fie opereazã transferul proprietãţii sau al folosinţei asupra totalitãţii ori a unei pãrţi a bunurilor, drepturilor şi obligaţiilor unui agent economic, fie are ca obiect sau ca efect sa permitã unui agent economic ori unei grupãri de agenţi economici de a exercita, direct sau indirect, o influenta determinanta asupra unui alt agent economic sau mai multor alţi agenţi economici.
(2) O operaţiune de concentrare economicã are loc atunci cînd:
a) doi sau mai mulţi agenţi economici, anterior independenţi, fuzioneazã;
b) una sau mai multe persoane care deţin deja controlul cel puţin asupra unui agent economic ori unul sau mai mulţi agenţi economici dobîndesc, direct sau indirect, controlul asupra unuia sau mai multor agenţi economici ori asupra unor pãrţi ale acestora, fie prin luare de participare la capital, fie prin cumpãrare de elemente de activ, prin contract sau prin alte mijloace.
(3) Operaţiunile de asociere, avînd ca obiect sau ca efect coordonarea comportamentului concurential al agenţilor economici participanţi care rãmîn independenţi, nu constituie concentrare prin dobindirea controlului, chiar cînd asemenea operaţiuni ar consta în crearea de entitãţi economice comune. Dacã entitatea economicã comuna este o persoana juridicã indeplinind statornic toate funcţiile unei entitãţi economice autonome, fãrã însã a realiza o coordonare a comportamentului concurential fie între agenţi economici fondatori, fie între ea şi aceştia, operaţiunea este o concentrare în sensul prevederilor alin. (2) lit. b).
(4) În sensul prezentei legi, controlul decurge din drepturi, contracte sau alte mijloace care conferã, fiecare în parte sau luate împreunã şi ţinînd seama de circumstanţele de fapt sau de drept, posibilitatea de a exercita o influenta determinanta asupra unui agent economic, în special din:
a) drepturi de proprietate sau de folosinta asupra totalitãţii sau a unei pãrţi a bunurilor unui agent economic;
b) drepturi sau contracte care conferã o influenta determinanta asupra constituirii, deliberãrilor sau deciziilor organelor unui agent economic.
(5) Controlul este dobîndit, conform prevederilor alin. (2)-(4), de cãtre persoana sau persoanele ori de cãtre agenţii economici care sînt titulari ai drepturilor ori beneficiari şi contractelor menţionate la alin. (4) sau care, nefiind titulari ai unor asemenea drepturi ori contracte, au puterea de a exercita influenta determinanta ce conferã asemenea drepturi sau contracte.
ART. 12
Nu constituie o operaţiune de concentrare economicã situaţiile în care:
a) controlul este dobîndit şi exercitat de cãtre un lichidator desemnat prin hotãrîre judecãtoreascã sau de cãtre o alta persoana mandatata de autoritatea publica pentru îndeplinirea unei proceduri de încetare de plati, redresare, concordat, lichidare judiciarã, urmãrire silitã sau alta procedura similarã;
b) societãţile bancare, instituţiile de credit sau financiare, societãţile financiare (de investiţii, de administrare de investiţii, de intermediere de valori mobiliare) sau societãţile de asigurare, a cãror activitate normalã include tranzacţii şi negocieri de titluri pe cont propriu sau pe contul terţilor, deţin, cu titlu temporar, participari la un agent economic pe care le-au dobîndit în vederea revinzarii lor, cît timp ele nu exercita drepturile de vot aferente acestor participari în scopul determinãrii comportamentului concurential al respectivului agent economic ori le exercita numai în vederea realizãrii acestei participari, cu condiţia ca realizarea respectivei participari sa intervinã în termen de un an calculat de la data dobîndirii; la cerere, Consiliul Concurentei poate proroga termenul, dacã solicitantul produce justificarea ca realizarea participãrii dobîndite nu a fost rezonabil posibila în termenul fixat;
c) controlul este dobîndit de persoanele sau agenţii economici mentionati la art. 11 alin. (2) lit. b), cu condiţia ca drepturile de vot aferente participãrii deţinute sa nu fie exercitate, mai ales la numirea de membri în organele de administrare, conducere executivã, supraveghere şi control ale agentului economic la care deţin participarea, decît în scopul salvgardarii valorii integrale a acestei investiţii, iar nu pentru a determina direct sau indirect comportamentul concurential al agentului economic controlat.
ART. 13
Sînt interzise concentrarile economice care, avînd ca efect crearea sau consolidarea unei poziţii dominante, conduc sau ar putea conduce la restrîngerea, înlãturarea sau denaturarea semnificativã a concurentei pe piata româneascã sau pe o parte a acesteia.
ART. 14
(1) Pentru stabilirea compatibilitatii lor cu un mediu concurential normal, operaţiunile de concentrare economicã se apreciazã dupã urmãtoarele criterii:
a) necesitatea de a menţine şi de a dezvolta concurenta pe piata româneascã, ţinînd seama de structura tuturor pieţelor în cauza şi de concurenta existenta sau potenţiala dintre agenţii economici situati în România sau în strãinãtate;
b) cota de piata detinuta de cãtre agenţii economici în cauza, puterea lor economicã şi financiarã;
c) alternativele disponibile pentru furnizori şi utilizatori, accesul lor la pieţe şi la surse de aprovizionare, precum şi orice bariere instituite prin acte normative sau de alta natura la intrarea pe piata;
d) tendinta cererii şi a ofertei pentru bunurile şi serviciile în cauza;
e) mãsura în care sînt afectate interesele beneficiarilor sau ale consumatorilor;
f) contribuţia la progresul tehnic şi economic.
(2) Concentrarile economice pot fi admise, dacã pãrţile interesate în operaţiunea de concentrare dovedesc îndeplinirea cumulativa a urmãtoarelor condiţii:
a) operaţiunea de concentrare urmeazã a contribui la creşterea eficientei economice, la ameliorarea producţiei, distribuţiei sau progresului tehnic, ori la creşterea competitivitatii la export;
b) efectele favorabile ale concentrarii compenseazã efectele nefavorabile ale restringerii concurentei;
c) de avantajele rezultate profita într-o mãsura rezonabila şi consumatorii, în special prin preţuri reale mai reduse.
ART. 15
Prevederile prezentului capitol nu se aplica concentrarilor economice, atunci cînd agenţii economici implicaţi în operaţiune totalizeazã o cifra de afaceri de pînã la 10 miliarde lei.
ART. 16
(1) Concentrarile economice care depãşesc pragul prevãzut la art. 15 sînt supuse controlului şi trebuie notificate Consiliului Concurentei.
(2) Concentrarile economice care se realizeazã printr-un acord trebuie notificate de cãtre fiecare dintre pãrţile interesate; în celelalte cazuri, notificarea trebuie sa fie înaintatã de cãtre agentul economic care a initiat concentrarea.
(3) Procedura de notificare, termenele, documentele şi informaţiile de prezentat, comunicãrile şi prezentarea de observaţii de cãtre agenţii economici interesaţi se stabilesc prin regulament şi instrucţiuni adoptate de Consiliul Concurentei.
(4) Pînã la luarea, de cãtre Consiliul Concurentei, a unei decizii privind concentrarea notificatã, agenţii economici în cauza pot lua numai acele mãsuri legate de concentrare, care nu sînt ireversibile şi nu modifica definitiv structura pieţei.

CAP. 4
Secţiunea I
Consiliul Concurentei
ART. 17
(1) Se înfiinţeazã Consiliul Concurentei, autoritate administrativã autonomã în domeniul concurentei, cu personalitate juridicã şi cu sediul în municipiul Bucureşti, care îşi exercita atribuţiile potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Structura organizatoricã şi de personal a Consiliului Concurentei, atribuţiile de conducere şi de execuţie ale personalului sau se stabilesc prin regulamentele interioare adoptate de acesta.
ART. 18
(1) Consiliul Concurentei este format din 10 membri, dupã cum urmeazã: un preşedinte, 3 vicepreşedinţi şi 6 consilieri de concurenta. Membrii Consiliului Concurentei sînt numiţi în funcţie de cãtre Preşedintele României, la propunerea comuna a Comisiei economice a Senatului şi a Comisiei pentru politica economicã, reforma şi privatizare a Camerei Deputaţilor, care-i înainteazã lista cu persoanele nominalizate pe funcţii.
(2) Durata mandatului membrilor Consiliului Concurentei este de 5 ani, aceştia putind fi reînvestiţi de cel mult doua ori.
(3) Pentru a fi numit membru al Consiliului Concurentei se cer studii superioare, inalta competenta profesionalã, o buna reputaţie şi vechime de minimum 10 ani în activitãţi din domeniile: comercial, al preţurilor şi concurentei sau juridic.
(4) Membrii Consiliului Concurentei sînt funcţionari publici şi calitatea lor este incompatibilã cu exercitarea oricãrei alte funcţii sau demnitati publice, cu excepţia activitãţii didactice din învãţãmîntul superior.
(5) Membrilor Consiliului Concurentei le este interzisã exercitarea, direct sau prin persoane interpuse, a activitãţilor de comerţ şi participarea la administrarea sau conducerea unor societãţi comerciale, regii autonome sau a unor organizaţii cooperatiste. Ei nu pot fi desemnaţi experţi sau arbitri, nici de pãrţi şi nici de instanta judecãtoreascã sau de cãtre o alta instituţie.
(6) Membrii Consiliului Concurentei nu reprezintã autoritatea care i-a numit şi sînt independenţi în luarea deciziilor.
(7) Membrii Consiliului Concurentei şi inspectorii de concurenta nu pot face parte din partide sau alte formaţiuni politice.
(8) Mandatul de membru al Consiliului Concurentei înceteazã:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitate definitiva de exercitare, constind într-o indisponibilitate mai lungã de 60 de zile consecutive;
e) la survenirea unei incompatibilitãţi sau a unui impediment dintre cele prevãzute la alin. (4)-(6), conform prevederilor alin. (10);
f) prin revocare, pentru încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi ori pentru condamnare penalã, prin hotãrîre judecãtoreascã definitiva, pentru sãvîrşirea unei infracţiuni.
(9) Membrii Consiliului Concurentei sînt revocabili, în cazul prevãzut la alin. (8) lit. f), de cãtre autoritatea care i-a numit. Pînã la rãmînerea definitiva a hotãrîrii judecãtoreşti penale ei pot fi suspendaţi din funcţie de cãtre aceeaşi autoritate.
(10) În caz de vacanta a unui loc în Consiliul Concurentei pentru vreuna dintre situaţiile prevãzute la alin. (8) lit. b)-f), se va proceda, conform prevederilor alin. (1), la desemnarea şi numirea unui nou membru pentru durata rãmasã din mandat, în funcţia devenitã vacanta.
(11) Membrii Consiliului Concurentei sînt obligaţi sa notifice, de îndatã, Consiliului, survenirea oricãrei situaţii de incompatibilitate sau impediment dintre cele prevãzute la alin. (4)-(7), ei fiind de drept suspendaţi din funcţie din momentul survenirii acestei situaţii, iar dacã situaţia se prelungeşte peste 10 zile consecutive, mandatul înceteazã şi se procedeazã conform prevederilor alin. (8) şi (10).
ART. 19
(1) Înainte de a începe sa-şi exercite funcţia, fiecare membru al Consiliului Concurentei este obligat sa depunã în fata Preşedintelui României, în prezenta celorlalţi membri numiţi şi dupã citirea decretului prezidential de numire în funcţie, urmãtorul jurãmînt:
"Jur sa respect Constituţia şi legile tarii, sa apar interesele României, drepturile şi libertãţile fundamentale ale cetãţenilor, sa-mi îndeplinesc cu onoare, demnitate, loialitate, responsabilitate şi fãrã partinire atribuţiile ce-mi revin. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!".
(2) Preşedintele Consiliului Concurentei presteazã cel dintii jurãmîntul.
(3) În cazul neprestarii jurãmîntului în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României a decretului de numire, membrul numit este de drept demisionar, urmînd a se relua procedura desemnãrii şi numirii altei persoane pentru funcţia devenitã vacanta.
(4) Actele efectuate de oricare dintre membrii Consiliului Concurentei înainte de prestarea jurãmîntului sînt nule de drept.
ART. 20
(1) Mandatul primului Consiliu al Concurentei începe de la data depunerii jurãmîntului de cãtre preşedintele Consiliului Concurentei şi expira la împlinirea termenului de 5 ani, calculat de la aceasta data.
(2) Dacã, pînã la expirarea mandatului în curs, preşedintele Consiliului Concurentei desemnat pentru mandatul urmãtor nu va fi prestat jurãmîntul cu respectarea dispoziţiilor art. 19, membrii Consiliului Concurentei în exerciţiu îşi vor continua activitatea pînã la depunerea jurãmîntului de cãtre preşedintele Consiliului desemnat pentru mandatul urmãtor.
ART. 21
(1) Consiliul Concurentei îşi desfãşoarã activitatea şi delibereazã în plen şi în comisii.
(2) Fiecare comisie este formatã din 2 consilieri de concurenta în componenta stabilitã de preşedintele Consiliului Concurentei, pentru fiecare caz în parte, şi este condusã de cãtre un vicepreşedinte al Consiliului Concurentei.
(3) Preşedintele Consiliului Concurentei ordonã efectuarea de investigaţii şi desemneazã raportorul pentru fiecare investigatie.
(4) Consiliul Concurentei examineazã în plen:
a) rapoartele de investigatie, cu eventualele obiecţii formulate la acestea, şi decide asupra mãsurilor de luat;
b) autorizarea concentrarilor economice;
c) sesizarea instanţelor judecãtoreşti în aplicarea prevederilor art. 7;
d) punctele de vedere, recomandãrile şi avizele de formulat în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi;
e) categoriile de înţelegeri, decizii de asociere şi practici concertate propuse pentru exceptare;
f) proiectele de reglementãri propuse spre adoptare;
g) raportul anual asupra situaţiei concurentei.
(5) În formaţiunile deliberative fiecare membru dispune de un vot; în caz de partaj egal al voturilor, soluţia votatã de preşedinte prevaleazã.
(6) Deciziile adoptate de Consiliul Concurentei în plen conform prevederilor alin. (4) se semneazã de cãtre preşedinte, în numele Consiliului Concurentei; ele vor putea fi atacate în termen de 30 de zile de la publicare sau, dupã caz, de la comunicare, în procedura de contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti; sentinta va fi pronunţatã fãrã drept de apel, impotriva ei putind fi declarat recurs la Curtea Suprema de Justiţie.
ART. 22
(1) Preşedintele Consiliului Concurentei angajeazã patrimonial, prin semnatura sa, Consiliul Concurentei ca persoana juridicã şi-l reprezintã ca instituţie publica în fata persoanelor fizice şi juridice, a autoritãţilor legislative judiciare şi administrative, precum şi a altor instituţii româneşti, strãine şi internaţionale. El exercita prerogative disciplinare asupra întregului personal al Consiliului Concurentei.
(2) Ordinele şi deciziile Consiliului Concurentei, prin care se dispun mãsuri şi se aplica sancţiuni, se semneazã de cãtre preşedinte, iar reglementãrile adoptate de Consiliul Concurentei sînt puse în aplicare, suspendate ori abrogate prin ordin al preşedintelui.
(3) În caz de absenta ori de indisponibilitate a preşedintelui, reprezentarea legalã a Consiliului Concurentei revine unuia dintre vicepreşedinţi, desemnat de preşedinte pentru durata absentei sau a indisponibilitatii.
(4) Preşedintele Consiliului Concurentei poate delega puteri de reprezentare oricãruia dintre vicepreşedinţi, consilierii de concurenta, inspectorii de concurenta sau altor persoane, mandatul trebuind sa menţioneze expres puterile delegate şi durata exercitãrii lor.
ART. 23
(1) În vederea exercitãrii atribuţiilor sale, Consiliul Concurentei îşi elaboreazã şi îşi adopta regulamentul de organizare, funcţionare şi procedura şi îşi constituie aparatul propriu, a cãrui încadrare pe funcţii va fi stabilitã prin regulament.
(2) Nomenclatorul de funcţii, condiţiile de încadrare pe funcţii şi de promovare în grad, precum şi atribuţiile fiecãrei funcţii se stabilesc prin regulament adoptat de Consiliul Concurentei.
ART. 24
Funcţia de preşedinte al Consiliului Concurentei este asimilatã celei de ministru, cea de vicepreşedinte celei de secretar de stat, iar cea de consilier de concurenta celei de subsecretar de stat.
ART. 25
În organizarea Consiliului Concurentei funcţioneazã un secretariat general, condus de un secretar general, desemnat de cãtre Consiliul Concurentei. Atribuţiile secretarului general se stabilesc prin regulament de organizare, funcţionare şi procedura adoptat de Consiliul Concurentei.
ART. 26
(1) Consiliul Concurentei îşi întocmeşte proiectul de buget propriu, care se prevede distinct în bugetul de stat.
(2) Pentru funcţionarea Consiliului Concurentei şi a aparatului sau teritorial, Guvernul şi, dupã caz, organele administraţiei publice locale vor atribui Consiliului Concurentei în administrare imobilele necesare, respectiv terenurile şi dotãrile din domeniul public de interes naţional sau, dupã caz, local, în termen de 60 de zile de la înregistrarea cererii Consiliului Concurentei.
(3) Sumele reprezentind taxe şi amenzi sau alte sancţiuni aplicate de Consiliul Concurentei se fac venit la bugetul de stat, în condiţiile legii.
ART. 27
Consiliul Concurentei are urmãtoarele atribuţii:
a) ia deciziile prevãzute de prezenta lege pentru cazurile de încãlcare a dispoziţiilor art. 5, 6, 13 şi 16, constatate în urma investigatiilor efectuate;
b) certifica, pe baza investigatiilor efectuate la cererea agenţilor economici sau a asociaţiilor de agenţi economici şi pe baza dovezilor prezentate, ca nu exista temei pentru intervenţia sa în baza art. 5 alin. (1) sau a art. 6;
c) ia decizii de acordare a dispenselor de exceptari individuale de înţelegeri, decizii de asociere sau practici concertate, care se încadreazã în prevederile art. 5 alin. (2), precum şi decizii de admitere de concentrari economice, conform prevederilor art. 14 alin. (2), ca urmare a investigatiei întreprinse în cazurile notificate de cãtre agenţi economici sau asociaţii de agenţi economici interesaţi;
d) asigura aplicarea efectivã a deciziilor proprii;
e) efectueazã, din proprie initiativa, investigaţii utile pentru cunoaşterea pieţei;
f) sesizeazã Guvernul asupra existenţei unei situaţii de monopol sau a altor cazuri, asemenea celor prevãzute la art. 4 alin. (2) şi (3); propune luarea mãsurilor considerate necesare pentru controlul preţurilor;
g) sesizeazã instanţele judecãtoreşti asupra cazurilor în care acestea sînt competente;
h) urmãreşte aplicarea dispoziţiilor legale şi a altor acte normative incidente în domeniul de reglementare al prezentei legi;
i) sesizeazã Guvernului cazurile de imixtiune a organelor administraţiei publice centrale şi locale în aplicarea prezentei legi;
j) avizeazã proiectele de hotãrîri ale Guvernului care pot avea impact anticoncurential şi propune modificarea actelor normative care au un asemenea efect;
k) avizeazã, din punct de vedere al efectelor asupra concurentei, politica şi schemele de acordare a ajutorului de stat şi controleazã respectarea acestor reguli;
l) face recomandãri Guvernului şi organelor administraţiei publice locale pentru adoptarea de mãsuri care sa faciliteze dezvoltarea pieţei şi a concurentei;
m) propune Guvernului sau organelor administraţiei publice locale luarea de mãsuri disciplinare impotriva personalului din subordinea acestora, în cazul în care acesta nu respecta dispoziţiile obligatorii ale Consiliului Concurentei;
n) realizeazã studii şi întocmeşte rapoarte privind domeniul sau de activitate şi furnizeazã Guvernului, publicului şi organizaţiilor internaţionale specializate informaţii privind aceasta activitate;
o) reprezintã România şi promoveazã schimbul de informaţii şi de experienta în relaţiile cu organizaţiile şi instituţiile internaţionale de profil şi coopereazã cu autoritãţile de concurenta strãine şi comunitare.
ART. 28
(1) Consiliul Concurentei adopta regulamente şi instrucţiuni, emite ordine, ia decizii şi formuleazã avize, face recomandãri şi elaboreazã rapoarte.
(2) Consiliul Concurentei adopta regulamente privind:
- organizarea, funcţionarea şi procedura;
- autorizarea concentrarilor economice;
- exceptarea unor categorii de înţelegeri, decizii de asociere sau practici concertate;
- regimul dispenselor;
- constatarea şi aplicarea sancţiunilor prevãzute de prezenta lege;
- tarifele pentru notificãri, solicitãri de dispense, de acces la documentaţie şi eliberare de copii sau extrase;
- personalul de investigatie, ancheta şi control;
- regimul disciplinar al personalului.
(3) Consiliul Concurentei adopta instrucţiuni privind:
- notificãrile de concentrari economice;
- notificãrile de incadrari în categorii de înţelegeri, decizii de asociere sau practici concertate exceptate;
- solicitarile de dispense şi prorogarea de dispense;
- calcularea cifrei de afaceri şi a plafoanelor valorice prevãzute de prezenta lege;
- stabilirea partii substanţiale de piata;
- plata taxelor şi a tarifele stabilite prin prezenta lege şi prin regulamente.
(4) Consiliul Concurentei emite ordine prin care stabileşte plafoanele valorice revizuibile periodic, prevãzute de prezenta lege, pune în aplicare, suspenda sau abroga reglementãrile adoptate, dispune efectuarea de investigaţii, ordonã anchete şi mãsurile de luat în privinta agenţilor economici.
(5) Deciziile sînt acte individuale de administrare, gestiune şi disciplina interna, de aplicare de sancţiuni, de autorizare, de acordare şi de prorogare de dispense.
(6) Avizele sînt formulate, recomandãrile şi propunerile sînt fãcute, punctele de vedere sînt formulate, rapoartele sînt elaborate şi comunicate, dupã caz publicate, conform dispoziţiilor prezentei legi.
ART. 29
(1) Proiectele de regulamente şi instrucţiuni, precum şi modificãrile acestora necesita avizul Consiliului Legislativ, dupã care sînt adoptate în plenul Consiliului Concurentei şi puse în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei.
(2) Reglementãrile Consiliului Concurentei pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de apel în a carei raza teritorialã domiciliazã petentul.
ART. 30
Consiliul Concurentei va comunica punctul sau de vedere asupra oricãrui aspect în domeniul politicii concurentiale, la cererea:
a) Preşedintelui României;
b) comisiilor parlamentare, senatorilor şi deputaţilor;
c) organelor administraţiei publice centrale şi locale;
d) organizaţiilor profesionale, patronale şi sindicale, incluzind printre acestea şi Camera de Comerţ şi Industrie a României;
e) organizaţiilor pentru protecţia consumatorilor;
f) instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor.
ART. 31
(1) Pentru realizarea atribuţiilor sale, Consiliului Concurentei va putea consulta Agenţia Nationala pentru Privatizare, Fondul Proprietãţii de Stat, ministerele de resort şi alte organe ale administraţiei publice, precum şi organizaţii patronale cu privire la politica de privatizare, respectiv politicile de ramura sau sectoriale.
(2) Organele şi organizaţiile prevãzute la alin. (1) vor trimite Consiliului Concurentei punctul lor de vedere în termen de 30 de zile de la solicitare. Acest punct de vedere va fi atasat la raportul asupra cazului analizat.
ART. 30
(1) Consiliul Concurentei întocmeşte anual un raport privind activitatea sa şi modul în care agenţii economici şi autoritãţile publice respecta regulile concurentei, potrivit prezentei legi.
(2) Raportul se adopta în plenul Consiliului Concurentei şi se da publicitãţii.
ART. 33
(1) Prin prezenta lege se instituie urmãtoarele taxe:
a) taxa de autorizare a concentrarilor economice;
b) taxa de dispensa pentru exceptari individuale de înţelegeri, decizii de asociere şi practici concertate.
(2) Taxa de autorizare a concentrarii economice se stabileşte la o cota de 0,1% din cifra de afaceri cumulatã a beneficiarilor concentrarii economice autorizate şi se calculeazã pe baza cifrei de afaceri pentru exerciţiul anual precedent deciziei de autorizare a concentrarii economice, determinata conform reglementãrilor Consiliului Concurentei.
(3) Taxa de dispensa prevãzutã la alin. (1) lit. b) are regim de anuitate, fiind nefractionabila, indiferent în ce moment al anului dispensa ar fi acordatã, prorogata, ar expira sau ar inceta din orice alta cauza, şi se stabileşte la o cota de 0,1% din cifra de afaceri cumulatã a beneficiarilor exceptarii individuale prin dispensa; calculul taxei se face pe baza cifrei de afaceri pentru exerciţiul financiar anual precedent anului pentru care se datoreazã, determinata conform reglementãrilor Consiliului Concurentei.
(4) Sumele provenind din plata taxelor prevãzute la alin. (1) se vãrsa la bugetul de stat în termen şi conform procedurilor stabilite de reglementãrile fiscale.
(5) Sumele provenind din plata tarifelor pentru notificãri şi solicitãri constituie venituri ale Consiliului Concurentei.

Secţiunea a II-a
Oficiul Concurentei
ART. 34
(1) Se înfiinţeazã Oficiul Concurentei, organ de specialitate în domeniul concurentei în subordinea Guvernului, cu personalitate juridicã şi cu sediul în municipiul Bucureşti, care îşi exercita atribuţiile potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Structura organizatoricã şi de personal a Oficiului Concurentei se stabileşte prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 35
(1) Oficiul este condus de şeful Oficiului Concurentei. Funcţia de şef al Concurentei este asimilatã celei de secretar de stat.
(2) Şeful Oficiului Concurentei are un adjunct a cãrui funcţie este asimilatã celei de subsecretar de stat.
(3) Şeful Oficiului Concurentei sau persoana delegatã de acesta reprezintã Guvernul la deliberãrile Consiliului Concurentei prevãzute la art. 21; cînd apreciazã ca decizia Consiliului Concurentei ar putea afecta un interes public major, şeful Oficiului Concurentei sau persoana delegatã de acesta poate cere Consiliului Concurentei o a doua deliberare.
ART. 36
(1) În vederea exercitãrii atribuţiilor sale, Oficiul Concurentei îşi elaboreazã şi adopta regulamentul de organizare şi funcţionare, îşi constituie aparatul propriu de control şi investigatie la nivel central şi teritorial, format din inspectori de concurenta, experţi şi alte funcţii prevãzute de reglementãrile privind salarizarea personalului din instituţiile publice.
(2) La nivel teritorial, Oficiul Concurentei îşi constituie inspectorate de concurenta judeţene şi al municipiului Bucureşti.
(3) Inspectoratul teritorial de concurenta este condus de un director, care trebuie sa fie inspector de concurenta gradul I.
(4) Funcţia publica de inspector de concurenta se înfiinţeazã cu trei grade - I, II, III -, iar regimul sau, în privinta condiţiilor de încadrare pe funcţii şi de promovare, precum şi a investirii şi prerogativelor pe care le comporta, se stabileşte prin regulament adoptat de şeful Oficiului Concurentei.
ART. 37
Oficiul Concurentei are urmãtoarele atribuţii:
a) efectueazã, din proprie initiativa sau ca urmare a unei plingeri, sesizãri sau notificãri, investigaţiile privind aplicarea prevederilor art. 5, 6, 13 şi 16 din prezenta lege;
b) avizeazã stabilirea preţurilor în situaţiile prevãzute la art. 4 alin. (1);
c) urmãreşte aplicarea dispoziţiilor legale şi a altor acte normative incidente în domeniul de reglementare al prezentei legi;
d) urmãreşte aplicarea efectivã a deciziilor Consiliului Concurentei şi informeazã asupra situaţiilor constatate;
e) urmãreşte evoluţia preţurilor în economie, face cercetãri în sectoarele economice în care evoluţia şi nivelul preţurilor, rigiditatea preţurilor sau orice alte împrejurãri sugereaza o restringere a concurentei şi propune luarea de mãsuri conform dispoziţiilor legale;
f) realizeazã studii şi întocmeşte rapoarte privind domeniul sau de activitate şi furnizeazã Guvernului, Consiliului Concurentei, publicului şi organizaţiilor internaţionale informaţii privind aceasta activitate;
g) inventariaza formele de ajutor de stat, monitorizeazã şi raporteazã în condiţii de transparenta ajutoarele de stat acordate;
h) promoveazã schimbul de informaţii şi de experienta în relaţiile cu organizaţiile şi instituţiile internaţionale de profil şi coopereazã cu autoritãţile de concurenta strãine şi comunitare.
ART. 38
Prevederile art. 26 alin. (1) şi (2) şi ale art. 31 se aplica în mod corespunzãtor şi Oficiului Concurentei.

CAP. 5
Procedura de investigare şi de luare a deciziilor
ART. 39
(1) Descoperirea şi investigarea incalcarilor prevederilor prezentei legi incumba Consiliului Concurentei şi Oficiului Concurentei, care acţioneazã prin personalul de control de specialitate împuternicit în acest scop.
(2) În cazul infracţiunii prevãzute la art. 63 alin. (1) din prezenta lege, personalul desemnat în condiţiile alin. (1) va putea efectua numai actele stabilite prin art. 214 din Codul de procedura penalã.
(3) Consiliul Concurentei şi Oficiul Concurentei se vor informa reciproc asupra investigatiilor pe care le iniţiazã şi vor putea conlucra la desfãşurarea oricãrei investigaţii.
ART. 40
Consiliul Concurentei sau, dupã caz, Oficiul Concurentei dispune efectuarea de investigaţii, potrivit atribuţiilor lor, în condiţiile art. 46 din prezenta lege:
a) din oficiu;
b) la plîngerea unei persoane fizice sau juridice afectate în mod real şi direct prin încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1), art. 6, 13 şi 16 ale prezentei legi;
c) la cererea agenţilor economici sau a asociaţiilor de agenţi economici interesaţi, conform prevederilor art. 5 alin. (2) sau ale art. 14 alin. (2);
d) la cererea oricãreia dintre autoritãţile, instituţiile, organizaţiile sau a oricãruia dintre organele menţionate la art. 30 lit. a)-f).
ART. 41
În îndeplinirea atribuţiilor conferite în baza prezentei legi, personalul Consiliului Concurentei, respectiv cel al Oficiului Concurentei, poate solicita agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici informaţiile care-i sînt necesare, menţionînd baza legalã şi scopul solicitãrii, şi poate stabili termene pînã la care aceste informaţii sa-i fie furnizate, sub sancţiunea prevãzutã de prezenta lege.
ART. 42
(1) Din rindul personalului de control prevãzut la art. 39 alin. (1), preşedintele Consiliului Concurentei sau, dupã caz, şeful Oficiului Concurentei desemneazã persoanele pentru care solicita ministrului justiţiei abilitarea cu puteri de ancheta, respectiv drept de perchezitie şi ridicare de documente sau efectuare de copii de pe acestea, punere de sigilii şi luarea altor mãsuri din cele prevãzute la art. 214 din Codul de procedura penalã pentru investigarea încãlcãrii prevederilor prezentei legi.
(2) Personalul prevãzut la art. 39 alin. (1), împuternicit sa investigheze încãlcarea prevederilor prezentei legi, poate sa solicite declaraţii sau orice documente necesare pentru îndeplinirea misiunii, sigileze, sa ridice orice registre, acte financiar-contabile şi comerciale sau alte evidente, eliberind persoanei supuse investigatiei copii de pe originale, ori sa obţinã copii, lasind originalele; de asemenea, este autorizat sa facã inspecţii inopinate, al cãror rezultat va fi consemnat într-un proces-verbal de constatare, şi sa primeascã, la convocare sau la fata locului, informaţii şi justificãri.
(3) În caz de constatare a sãvîrşirii infracţiunii prevãzute la art. 63 alin. (1), anchetatorul abilitat conform alin. (1) de mai sus va proceda potrivit prevederilor art. 39 alin. (2) din prezenta lege.
ART. 43
În baza autorizãrii judiciare date prin ordonanta preşedinţialã, conform art. 44, anchetatorul poate efectua perchezitii:
a) în spaţiile, terenurile sau mijloacele de transport de uz profesional aparţinînd agenţilor economici, dacã exista indicii ca pot fi gãsite documente sau obţinute informaţii considerate necesare pentru îndeplinirea misiunii sale;
b) la domiciliul conducãtorilor, administratorilor, agenţilor şi directorilor agenţilor economici supuşi investigatiei, precum şi la domiciliul persoanelor fizice însãrcinate cu conducerea serviciilor: financiar, contabil sau de marketing, în condiţiile prevãzute de art. 27 alin. (3) din Constituţia României.
ART. 44
(1) Anchetatorii nu pot proceda la perchezitii în orice locuri şi nici la ridicarea de documente sau punerea de sigilii decît în cadrul unei anchete cerute de cãtre preşedintele Consiliului Concurentei, respectiv de cãtre şeful Oficiului Concurentei, şi cu autorizarea judiciarã data prin ordonanta de cãtre preşedintele tribunalului judeţean sau, dupã caz, al municipiului Bucureşti, în a cãrui circumscripţie sînt situate locurile de controlat, sau de cãtre un judecãtor delegat de acesta. Cînd aceste locuri sînt situate în circumscripţiile unor tribunale diferite şi acţiunea trebuie desfasurata simultan în fiecare dintre ele, oricare dintre preşedinţii tribunalelor competente poate emite o ordonanta unica.
(2) Cererea de autorizare trebuie sa cuprindã toate informaţiile de natura a justifica percheziţia, iar judecãtorul sesizat este ţinut sa verifice dacã cererea este intemeiata.
(3) Percheziţia şi actele pe care le cuprinde se efectueazã sub autoritatea şi sub controlul judecãtorului care le-a autorizat, el desemnind unul sau mai mulţi ofiţeri de poliţie judiciarã însãrcinaţi sa asiste la aceste operaţiuni şi sa-l informeze asupra derulãrii lor. Dacã unele acte trebuie efectuate în afarã circumscripţiei tribunalului, preşedintele emitent al ordonanţei dispune comisie rogatorie pentru exercitarea controlului de cãtre preşedintele tribunalului în a cãrui circumscripţie trebuie efectuate respectivele acte.
(4) Judecãtorul poate inspecta locurile supuse intervenţiei, putind decide în orice moment suspendarea sau încetarea percheziţiei.
(5) Oricare ar fi împrejurãrile, percheziţia nu poate începe înainte de ora 8,00 sau dupã ora 18,00 şi trebuie efectuatã în prezenta ocupantului locului sau a reprezentantului sau; numai anchetatorii, ocupantul locului sau reprezentantul sau şi ofiţerii de poliţie judiciarã pot lua cunostinta de piese şi documente înaintea ridicãrii acestora.
(6) Inventarele şi punerile de sigilii se fac conform dispoziţiilor Codului de procedura penalã; originalele procesului-verbal şi ale inventarului sînt transmise judecãtorului care a ordonat percheziţia, iar piesele şi documentele care nu mai sînt utile stabilirii adevãrului vor fi restituite ocupantului locului.
(7) Ordonanta menţionatã la alin. (1) poate fi atacatã cu recurs la Curtea de Apel Bucureşti; recursul nu este suspensiv de executare.
(8) Preşedintele Consiliului Concurentei sau, dupã caz, şeful Oficiului Concurentei este informat fãrã intirziere despre începerea percheziţiei şi despre operaţiunile efectuate.
(9) Pe întreg parcursul efectuãrii percheziţiei, conform dispoziţiilor de mai sus, procedura este plenar contradictorie.
ART. 45
(1) Organele administraţiei publice centrale şi locale, precum şi oricare alte instituţii şi autoritãţi publice sînt obligate sa permitã personalului de investigatie şi de ancheta al Consiliului Concurentei şi al Oficiului Concurentei accesul la documentele, datele şi informaţiile deţinute de acestea, în mãsura în care sînt necesare îndeplinirii misiunii legale a Consiliului Concurentei şi a Oficiului Concurentei, fãrã a se putea opune caracterul de secret de stat sau de secret de serviciu al unor asemenea documente, date şi informaţii.
(2) Personalul de investigatie şi de ancheta, primind acces la documentele, datele şi informaţiile menţionate la alin. (1), este ţinut la observarea stricta a caracterului de secret de stat sau secret de serviciu atribuit legal respectivelor documente, date şi informaţii.
ART. 46
(1) La primirea unei cereri sau plingeri denuntind, respectiv acuzind o practica anticoncurentiala, Consiliul Concurentei, respectiv Oficiul Concurentei, examineazã dacã aceasta prezintã suficient temei de fapt şi de drept pentru a justifica dispunerea pornirii unei investigaţii.
(2) Dacã cererea sau plîngerea nu prezintã suficiente temeiuri pentru a justifica pornirea unei investigaţii, Consiliul Concurentei, respectiv Oficiul Concurentei, o respinge, comunicind, în scris, autorului, decizia, cu precizarea motivelor, în termen de 30 de zile de la înregistrarea cererii sau a plingerii.
ART. 47
(1) De cîte ori dispune pornirea unei investigaţii, preşedintele Consiliului Concurentei, respectiv şeful Oficiului Concurentei, desemneazã un raportor, responsabil pentru întocmirea raportului asupra investigatiei, comunicarea lui pãrţilor în cauza, primirea observaţiilor şi prezentarea raportului în plenul Consiliului Concurentei, dacã este cazul.
(2) Raportorul desemnat instrumenteaza toate actele procedurii de investigatie, propunind preşedintelui Consiliului Concurentei, respectiv şefului Oficiului Concurentei, dispunerea mãsurilor care sînt de competenta acestora.
ART. 48
(1) Orice persoana de investigatie necesita audierea agenţilor economici participanţi la înţelegerea, decizia de asociere ori practica concertata sau la concentrarea economicã, obiect al investigatiei. Audierea este dispusã de preşedintele Consiliului Concurentei, respectiv şeful Oficiului Concurentei.
(2) Preşedintele Consiliului Concurentei, respectiv şeful Oficiului Concurentei, poate desemna experţi şi poate admite audierea autorului plingerii sau al reclamaţiei, la cererea acestuia, precum şi a oricãrei persoane fizice sau juridice care declara ca deţine date şi informaţii relevante pentru stabilirea adevãrului în cauza investigata.
(3) Neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi refuzul oricãrei depozitii sau declaraţii nu constituie impedimente pentru continuarea procedurii de investigatie.
ART. 49
(1) Cu minimum 30 de zile înainte de data fixatã pentru audiere, o copie a raportului va fi transmisã, spre luare la cunostinta, persoanelor a cãror audiere a fost dispusã conform art. 48 alin. (1). Persoanelor a cãror audiere a fost admisã conform art. 48 alin. (2) li se va trimite copia raportului numai la cerere şi dacã preşedintele Consiliului Concurentei apreciazã ca este util în interesul investigatiei.
(2) Preşedintele Consiliului Concurentei poate permite pãrţilor în cauza consultarea dosarului la secretariatul Consiliului Concurentei şi obţinerea, contra cost, de copii şi extrase ale actelor procedurii de investigatie.
(3) Documentele, datele şi informaţiile din dosarul cauzei, care prezintã caracter de secret de stat ori sînt confidenţiale, nu sînt accesibile pentru consultare ori obţinere de copii sau extrase decît prin decizie a preşedintelui Consiliului Concurentei.
(4) În cazul unei proceduri de investigatie, avînd ca obiect o concentrare economicã, dispoziţiile prezentului articol referitoare la consultarea dosarului sînt aplicabile asociaţilor şi directorilor executivi ai entitatilor participante la concentrare, în mãsura în care ei justifica în cauza un interes legitim.
ART. 50
Dupã audierile dispune şi, dacã este cazul, admise şi dupã examinarea observatorilor pãrţilor asupra raportului de investigatie, Consiliul Concurentei poate decide, dupã cum urmeazã:
a) în cazul unei investigaţii dispuse din oficiu sau la sesizare, privind încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1) sau ale art. 6, dupã caz, sa ordone încetarea practicilor anticoncurentiale constatate, sa formuleze recomandãri, sa impunã pãrţilor condiţii speciale şi alte obligaţii, sa aplice agenţilor economici amenzi în condiţiile prevãzute la cap. VI;
b) în cazul unei cereri, conform prevederilor art. 5 alin. (4), sa emita o decizie motivatã de acordare sau de refuz de exceptare individualã prin dispensa pentru înţelegerea, decizia de asociere ori practica concertata solicitatã;
c) în cazul unei notificãri, conform prevederilor art. 5 alin. (7), sa emita o decizie motivatã de încadrare sau neincadrare a înţelegerii, deciziei de asociere ori practicii concertate notificate într-o categorie exceptatã.
ART. 51
(1) În termen de 30 de zile de la primirea notificãrii unei operaţiuni de concentrare economicã, Consiliul Concurentei:
a) va emite o decizie de admitere, cînd va ajunge la concluzia ca operaţiunea de concentrare economicã notificatã nu contravine prezentei legi;
b) va emite o decizie de neobiectiune, cînd va constata ca, deşi operaţiunea de concentrare economicã notificatã cade sub incidenta prezentei legi, nu exista motive pentru a fi refuzatã;
c) va decide deschiderea unei investigaţii, cînd va constata ca operaţiunea de concentrare economicã notificatã cade sub incidenta prezentei legi şi prezintã îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurential normal.
(2) În termen de maximum 5 luni de la primirea notificãrii de concentrare economicã pentru care Consiliul Concurentei a decis deschiderea unei investigaţii datoritã indoielilor privind compatibilitatea sa cu un mediu concurential normal, Consiliul Concurentei:
a) va emite o decizie de refuz, dacã prin operaţiunea de concentrare economicã se creeazã sau se consolideaza o poziţie dominanta în sensul art. 13;
b) va emite o decizie de autorizare, dacã prin operaţiunea de concentrare economicã nu se creeazã şi nici nu se consolideaza o poziţie dominanta în sensul art. 13;
c) va emite o decizie prin care stabileşte obligaţiile şi/sau condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru autorizarea operaţiunii de concentrare economicã, dacã constata ca aceasta, cu unele modificãri, ar putea fi compatibila cu un mediu concurential normal.
(3) În cazul în care Consiliul Concurentei nu ia o decizie în termenele fixate la alin. (1) şi (2), operaţiunea de concentrare economicã notificatã poate avea loc, dreptul Consiliul Concurentei de a porni o investigatie şi de a lua o decizie, dacã şi atunci cînd considera necesar, raminind rezervat.
ART. 52
(1) Mãsurile de suspendare sau de interdicţie a practicilor anticoncurentiale constatate, precum şi injonctiunile date agenţilor economici de a reveni la situaţia anterioarã vor fi dispuse de Consiliul Concurentei în aplicarea prevederilor art. 50 şi 51 numai la constatarea unor fapte manifest ilicite, constitutive de practici anticoncurentiale prohibite expres de prezenta lege şi care trebuie curmate fãrã intirziere pentru a preveni sau a opri producerea unui prejudiciu grav şi cert.
(2) Mãsurile prevãzute la alin. (1) trebuie sa fie strict limitate, atît în durata cît şi în obiectul lor, la ceea ce este necesar pentru a corija o afectare manifesta şi intolerabila a liberei concurente.
(3) Deciziile luate de Consiliul Concurentei în aplicarea prevederilor art. 50 şi 51 vor fi notificate de îndatã pãrţilor; ele pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti în termen de 30 de zile de la notificare. Preşedintele instanţei poate ordonã, la cerere, suspendarea executãrii deciziei atacate.
ART. 53
(1) Decizia luatã de Consiliul Concurentei în aplicarea prevederilor art. 51 cu privire la o operaţiune de concentrare economicã în care este implicata o regie autonomã va fi notificatã şi ministrului de resort.
(2) În termen de 30 de zile de la notificarea deciziei conform alin. (1), Guvernul, la propunerea ministrului de resort, poate lua, pe rãspunderea sa, o decizie diferita de cea a Consiliului Concurentei pentru ratiuni de interes public general. Decizia este executorie şi va fi publicatã împreunã cu decizia Consiliului Concurentei în Monitorul Oficial al României.

CAP. 6
Sancţiuni
ART. 54
Sînt nule de drept, fie ele exprese ori tacite, publice sau oculte, orice angajamente, convenţii sau clauze contractuale raportindu-se la o practica anticoncurentiala prohibita prin art. 5 şi 6 din prezenta lege.
ART. 55
Constituie contravenţii şi sînt sancţionate cu amenda de la 2.000.000 lei la 100.000.000 lei urmãtoarele fapte, dacã nu sînt sãvîrşite în astfel de condiţii încît sa fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni:
a) omisiunea notificãrii unei concentrari economice cerute de art. 16;
b) furnizarea de informaţii inexacte sau incomplete prin solicitarea facuta conform prevederilor art. 5 alin. (4) ori prin notificarea facuta conform prevederilor art. 5 alin. (7) sau ale art. 16;
c) furnizarea de informaţii inexacte sau nefurnizarea informaţiilor solicitate conform prevederilor art. 41;
d) furnizarea de documente, înregistrãri şi evidente într-o forma incompleta în timpul investigatiilor desfãşurate conform prevederilor art. 42 alin. (2);
e) refuzul de a se supune unui control desfãşurat conform prevederilor art. 42 alin. (1) şi ale art. 43.
ART. 56
Urmãtoarele contravenţii se sancţioneazã cu amenda de la 5.000.000 lei la 250.000.000 lei, iar pentru agenţii economici cu o cifra de afaceri de peste 2.500.000.000 lei, cu o amenda în suma de pînã la 10% din cifra de afaceri:
a) încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1), ale art. 6 sau ale art. 13 ale prezentei legi;
b) încheierea unei operaţiuni de concentrare economicã cu încãlcarea prevederilor art. 16 alin. (4);
c) începerea unei acţiuni de concentrare economicã declarata incompatibilã cu prevederile prezentei legi printr-o decizie a Consiliului Concurentei, luatã conform prevederilor art. 51 alin. (2) lit. a);
d) neîndeplinirea unei obligaţii sau a unei condiţii impuse printr-o decizie luatã în conformitate cu prevederile prezentei legi.
ART. 57
Individualizarea sancţiunii în cazul sãvîrşirii vreuneia dintre contravenţiile prevãzute la art. 55 şi 56 se face ţinînd seama de gravitatea faptei şi a consecinţelor sale asupra concurentei, dupã criteriile cifrei de afaceri a contravenientului şi ale cotei de piata deţinute de acesta, gradate pe transe prin norme adoptate de Consiliul Concurentei.
ART. 58
Dacã în termen de 45 de zile de la notificarea deciziei luate de Consiliul Concurentei, în conformitate cu prevederile prezentei legi, agentul economic în cauza nu se conformeazã mãsurilor dispuse de acesta, Consiliul Concurentei îi poate aplica amenda maxima prevãzutã la art. 56 ori poate cere instanţei judecãtoreşti competente dispunerea uneia dintre mãsurile stabilite la art. 7 alin. (1).
ART. 59
(1) Consiliul Concurentei, respectiv Oficiul Concurentei, poate obliga, prin decizie, agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici la plata unor amenzi cominatorii în suma de pînã la 250.000 lei pentru fiecare zi de intirziere, calculatã de la data stabilitã prind decizie, pentru a-i determina:
a) sa furnizeze în mod complet şi corect informaţiile care le-au fost cerute conform prevederilor art. 41;
b) sa se supunã controlului prevãzut la art. 42-44 din prezenta lege.
(2) Consiliul Concurentei, respectiv Oficiul Concurentei, poate obliga, prin decizie, agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici la plata unor amenzi cominatorii în suma de pînã la 750.000 lei pentru fiecare zi de intirziere, calculatã de la data stabilitã în decizie, pentru a-i determina:
a) sa respecte prevederile art. 5 alin. (1), ale art. 6 şi ale art. 13 ale prezentei legi;
b) sa aplice mãsurile enunţate printr-o decizie luatã conform prevederilor art. 51 alin. (2) lit. c).
(3) În baza deciziei Consiliului Concurentei, respectiv a Oficiului Concurentei, profiturile suplimentare realizate de agenţii economici ca urmare a încãlcãrii prezentei legi vor fi confiscate şi vãrsate la bugetul de stat.
ART. 60
(1) Contravenţiile prevãzute în prezenta lege se constata de cãtre personalul de control împuternicit de Consiliul Concurentei, respectiv de Oficiul Concurentei.
(2) Sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la art. 55 lit. b) - e) şi la art. 56 lit. d) se aplica de cãtre personalul de control împuternicit potrivit alin. (1).
(3) Sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la art. 55 lit. a) şi la art. 56 lit. a)-c), precum şi amenzile cominatorii prevãzute la art. 59 se aplica de cãtre comisiile Consiliului Concurentei sau, dupã caz, de cãtre Oficiul Concurentei, prin decizii.
(4) Impotriva deciziilor luate în condiţiile alin. (3) se poate face plîngere, în termen de 15 zile de la notificare, la preşedintele Consiliului Concurentei, respectiv la şeful Oficiului Concurentei, care se pronunţa prin decizie motivatã.
(5) Deciziile preşedintelui Consiliului Concurentei, respectiv ale şefului Oficiului Concurentei, luate în aplicarea prevederilor alin. (4), pot fi atacate în fata Sectiei de contencios administrativ a Curţii Supreme de Justiţie, în termen de 15 zile de la primirea notificãrii.
ART. 61
Contravenţiilor prevãzute la art. 55 lit. b)-e) şi la <>art. 56 lit. d) din prezenta lege li se aplica prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25-27.
ART. 62
(1) Deciziile emise conform art. 50, 51 şi 55 - 60 vor fi notificate pãrţilor în cauza de cãtre secretariatul Consiliului Concurentei şi vor putea fi publicate în Monitorul Oficial al României, pe cheltuiala contravenientului sau a solicitantului, dupã caz.
(2) La publicarea deciziilor se va tine seama de interesele legitime ale agenţilor economici în cauza, astfel încît secretul profesional sa nu fie divulgat.
ART. 63
(1) Participarea cu intenţie frauduloasã şi în mod determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea sau realizarea practicilor interzise de art. 5 alin. (1) şi de art. 6 şi care nu sînt exceptate conform prevederilor art. 5 alin. (2) sau ale art. 8 constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda.
(2) Acţiunea penalã se pune în mişcare la sesizarea Consiliului Concurentei.
(3) Instanta judecãtoreascã poate dispune publicarea, în presa, pe cheltuiala celui vinovat, a hotãrîrii definitive.
ART. 64
Independent de sancţiunile aplicate în conformitate cu prevederile prezentei legi, dreptul la acţiune al persoanelor fizice şi/sau juridice pentru repararea integrala a prejudiciului cauzat lor printr-o practica anticoncurentiala prohibita de prezenta lege rãmîne rezervat.
ART. 65
Orice persoana care utilizeazã sau divulga, în alte scopuri decît cele prevãzute de prezenta lege, documente sau informaţii cu caracter de secret profesional, primite sau de care a luat cunostinta în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu sau în legatura cu serviciul, rãspunde potrivit legii penale, putind fi obligatã şi la repararea prejudiciului cauzat.

CAP. 7
Dispoziţii comune şi finale
ART. 66
(1) Orice dispoziţii referitoare la concurenta, stabilite prin legi speciale, sînt administrate de Consiliul Concurentei şi de Oficiul Concurentei.
(2) Reglementãrile adoptate de Consiliul Concurentei şi deciziile pronunţate de acesta sînt obligatorii pentru Oficiul Concurentei.
ART. 67
(1) Cifra de afaceri vizata în art. 8 şi 15 este suma veniturilor realizate din vinzarile de produse şi/sau din prestãrile de servicii realizate de agentul economic în cursul ultimului exerciţiu financiar, din care se scad sumele datorate cu titlu de obligaţii fiscale şi valoarea contabilizata a exporturilor efectuate direct sau prin mandatar.
(2) Cînd o operaţiune de concentrare economicã are loc în modalitatea prevãzutã la art. 11 alin. (2) lit. b), fie prin luare de participare la capital, fie prin cumpãrare de elemente de activ, din cifra de afaceri stabilitã conform alin. (1) va fi luatã în considerare numai suma aferentã participãrii - acţiuni ori pãrţi sociale - sau, dupã caz, activelor constituind obiect al tranzacţiei.
(3) Dacã, în cursul unei perioade de 2 ani, doua sau mai multe tranzacţii de felul celor menţionate la alin. (2) au loc între aceleaşi persoane fizice şi/sau juridice, ele sînt considerate ca o singura operaţiune de concentrare economicã, realizatã la data ultimei tranzacţii.
ART. 68
Cifra de afaceri este înlocuitã:
a) pentru societãţi bancare, instituţii de credit sau financiare şi societãţi financiare - prin a zecea parte din valoarea bilanţului lor;
b) pentru societãţile de asigurãri - prin valoarea primelor brute emise, care vor include toate sumele primite sau de primit conform contractelor de asigurãri încheiate de ele sau în contul lor, inclusiv primele cedate reasiguratorilor, dupã deducerea impozitelor şi taxelor parafiscale percepute asupra sumei primelor sau volumului total al acesteia.
ART. 69
În scopul aplicãrii prevederilor art. 8 şi 15, dar fãrã a contraveni prevederilor alin. (2) şi (3) ale art. 67, dacã vreuna dintre societãţile comerciale avute în vedere la aplicarea prevederilor art. 8 sau ale art. 15 face parte dintr-un grup de societãţi comerciale, pentru cifra sa de afaceri se va lua în considerare cifra de afaceri cumulatã a societãţilor participante la acel grup.
ART. 70
Plafoanele valorice, stabilite conform dispoziţiilor prezentei legi prin raportare la cifra de afaceri, vor fi actualizate periodic prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei, tinindu-se seama de evoluţia indicelui general al preţurilor şi tarifelor, dar la un interval nu mai mic de 6 luni.
ART. 71
Administratorii, managerii şi directorii executivi care deţin funcţii de conducere şi de decizie ori poziţii de control, direct sau prin interpusi la agenţi economici concurenţi, sînt obligaţi sa notifice Consiliului Concurentei aceasta situaţie în termen de 30 de zile de la crearea ei.
ART. 72
(1) Pentru salarizarea membrilor şi a personalului Consiliului Concurentei se aplica, prin analogie, dispoziţiile <>Legii nr. 50/1995 cu privire la salarizarea membrilor şi personalului Curţii de Conturi.
(2) Personalul Consiliului Concurentei şi cel al Oficiului Concurentei beneficiazã de prevederile art. 29 alin. (3) şi ale <>art. 33 alin. (1) din Legea nr. 40/1991 , republicatã în anul 1993.
(3) Personalul cu atribuţii privind preţurile şi protecţia concurentei din cadrul Ministerului Finanţelor, atît cel din aparatul central cît şi cel din reţeaua teritorialã se preia de cãtre Oficiul Concurentei prin transfer în interesul serviciului.
ART. 73
(1) Prezenta lege intra în vigoare la 9 luni de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, cu excepţia dispoziţiilor care reglementeazã înfiinţarea şi
şi organizarea Consiliului Concurentei şi a Oficiului Concurentei, care intra în vigoare la data publicãrii legii în Monitorul Oficial al României.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga <>art. 36-38 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitãţilor economice de stat ca regii autonome şi societãţi comerciale, <>art. 4 lit. a) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale şi orice alte dispoziţii contrare.
ART. 74
În termen de 6 luni de la constituirea sa, dar nu mai înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Consiliul Concurentei va adopta şi va pune în aplicare regulamentele şi instrucţiunile menţionate la art. 28 alin. (2) şi (3).

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 26 februarie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NASTASE

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 29 februarie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI
RADU VASILE
-----------------------








Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016