Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 204 din 22 mai 2006 privind pensiile facultative
LEGE nr. 204 din 22 mai 2006 privind pensiile facultative EMITENT: PARLAMENTUL PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 470 din 31 mai 2006 Parlamentul României adopta prezenta lege. CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Prezenta lege stabileşte: a) principiile elaborãrii şi autorizãrii prospectului schemei de pensii facultative şi ale fondului de pensii facultative; b) principiile organizãrii şi functionarii administratorilor fondurilor de pensii facultative, precum şi coordonarea activitãţii altor entitãţi implicate în acest domeniu; c) reglementarea şi supravegherea prudentiala a administrãrii fondurilor de pensii facultative. ART. 2 (1) În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii: 1. activele unui fond de pensii facultative reprezintã instrumentele financiare, inclusiv instrumentele financiare derivate, precum şi numerarul, rezultate ca urmare a investirii activelor personale ale participanţilor; 2. activul personal reprezintã suma acumulatã în contul unui participant, egala cu numãrul de unitãţi de fond deţinute de acesta, înmulţite cu valoarea la zi a unei unitãţi de fond; 3. activul net total al fondului de pensii facultative la o anumitã data reprezintã valoarea care se obţine prin deducerea valorii obligaţiilor fondului din valoarea activelor acestuia la acea data; 4. actul individual de aderare reprezintã contractul scris, încheiat între persoana fizica şi administrator, care conţine acordul persoanei de a fi parte la contractul de societate civilã şi la prospectul schemei de pensii; 5. acţionarul semnificativ reprezintã persoana fizica, persoana juridicã sau grupul de persoane fizice şi/sau juridice care acţioneazã împreunã şi care deţine direct ori indirect o participaţie de 10% sau mai mult din capitalul social al unei societãţi ori din drepturile de vot sau o participaţie care permite exercitarea unei influente semnificative asupra gestiunii şi politicii de afaceri a acesteia; 6. administrarea specialã reprezintã exercitarea rãspunderii fiduciare de cãtre administratorul special, pe o perioada determinata, asupra activelor fondului de pensii facultative, în scopul limitãrii pierderilor pentru protejarea drepturilor cuvenite participanţilor şi beneficiarilor; 7. administratorul special poate fi orice persoana juridicã autorizata sa administreze un fond de pensii, desemnatã de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private şi care se subroga în drepturile şi obligaţiile administratorului pentru o perioada determinata; 8. administratorul poate fi o societate de pensii, o societate de administrare a investiţiilor, o societate de asigurãri, autorizate conform legislaţiei care reglementeazã domeniile în care activeazã, a cãror autorizaţie este în vigoare şi care sunt autorizate, în conformitate cu prevederile prezentei legi, de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private pentru a administra fonduri de pensii facultative şi, optional, pentru a furniza pensii private; 9. angajatorul reprezintã persoana fizica sau juridicã ce poate, potrivit legii, sa angajeze forta de munca pe baza de contract individual de munca, potrivit <>Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau pe baza de raport de serviciu, potrivit <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile ulterioare; 10. beneficiarul reprezintã moştenitorul participantului, definit conform prevederilor Codului civil; 11. beneficiile colaterale reprezintã orice avantaje, precum facilitãţi bãneşti sau cadouri, altele decât cele care rezulta din calitatea de participant sau de beneficiar al unei pensii facultative; 12. Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumita în continuare Comisia, reprezintã autoritatea administrativã autonomã, cu personalitate juridicã, aflatã sub controlul Parlamentului României, potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 313/2005 ; 13. Consiliul de supraveghere specialã reprezintã doua sau mai multe persoane, în funcţie de numãrul de fonduri de pensii facultative administrate sau de numãrul de participanţi la acestea, care fac parte din personalul de specialitate al Comisiei şi care asista şi supervizeaza activitatea administratorului pentru limitarea riscurilor şi asigurarea redresarii fondului de pensii facultative; 14. contractul de administrare reprezintã contractul încheiat între administrator şi participant, care are ca obiect administrarea fondului de pensii facultative; 15. contribuţiile reprezintã sumele plãtite de cãtre participanţi şi/sau în numele acestora la un fond de pensii facultative; 16. depozitarul reprezintã instituţia de credit din România, autorizata de Banca Nationala a României, în conformitate cu legislaţia bancarã, sau sucursala din România a unei instituţii de credit, autorizata într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, avizatã de Comisie, pentru activitatea de depozitare, potrivit legii, cãreia îi sunt încredinţate spre pãstrare, în condiţii de siguranta, toate activele fiecãrui fond de pensii facultative; 17. fondul de pensii facultative reprezintã fondul constituit prin contract de societate civilã, încheiat între participanţi, în conformitate cu prevederile Codului civil referitoare la societatea civilã particularã şi cu dispoziţiile prezentei legi; 18. fondul de garantare a pensiilor reprezintã fondul înfiinţat din contribuţii ale administratorilor şi ale furnizorilor de pensii, având scopul de a proteja drepturile participanţilor şi beneficiarilor, dupã caz, dobândite în cadrul sistemului de pensii reglementat şi supravegheat de Comisie; 19. instrumentele financiare reprezintã: a) valori mobiliare; b) titluri de participare la organismele de plasament colectiv; c) instrumente ale pieţei monetare, inclusiv titluri de stat cu scadenta mai mica de un an şi certificate de depozit; d) contracte futures financiare, inclusiv contracte similare cu decontare finala în fonduri; e) contracte forward pe rata dobânzii; f) swap-uri pe rata dobânzii, pe curs de schimb şi pe acţiuni; g) optiuni pe orice instrument financiar prevãzut la lit. a)-d), inclusiv contracte similare cu decontare finala în fonduri; aceasta categorie include şi optiuni pe curs de schimb şi pe rata dobânzii; h) orice alt instrument admis la tranzactionare pe o piata reglementatã într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European ori pentru care s-a fãcut o cerere de admitere la tranzactionare pe o astfel de piata; 20. instrumentele financiare derivate reprezintã instrumentele definite la pct. 19 lit. d) şi g), combinatii ale acestora, precum şi alte instrumente calificate astfel prin reglementãri ale Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare; 21. participantul reprezintã persoana care contribuie sau/şi în numele cãreia s-au plãtit contribuţii la un fond de pensii facultative şi care are în viitor un drept la o pensie facultativã; 22. pensia facultativã reprezintã suma plãtitã periodic titularului sau beneficiarului, în mod suplimentar şi distinct de cea furnizatã de sistemul public; 23. ponderea zilnica a unui fond reprezintã raportul dintre activul net total al fondului şi suma activelor nete ale tuturor fondurilor calculate în ziua respectiva; 24. ponderea medie a unui fond pe o anumitã perioada reprezintã media aritmetica a ponderilor zilnice ale fondurilor pe perioada respectiva; 25. prospectul schemei de pensii facultative reprezintã documentul care cuprinde termenii contractului de administrare şi ai schemei de pensii facultative; 26. provizionul tehnic reprezintã un volum adecvat de pasive corespunzãtor angajamentelor financiare rezultate din portofoliul de investiţii care acoperã riscurile biometrice şi pe cele privind investiţiile; 27. rata de rentabilitate a unui fond de pensii facultative reprezintã rata anualizata a produsului randamentelor zilnice, mãsurate pe o perioada de 24 de luni; randamentul zilnic al unui fond este egal cu raportul dintre valoarea unei unitãţi de fond din ziua respectiva şi valoarea unitãţii de fond din ziua precedenta; 28. rata medie ponderatã de rentabilitate a tuturor fondurilor reprezintã suma produselor dintre rata de rentabilitate a fiecãrui fond şi ponderea medie a fondului în totalul fondurilor de pensii facultative pe perioada respectiva; 29. rata de rentabilitate minima a tuturor fondurilor reprezintã cea mai mica valoare dintre rata medie ponderatã de rentabilitate a tuturor fondurilor în perioada respectiva, diminuata cu 4 puncte procentuale, şi 50% din rata medie ponderatã de rentabilitate a tuturor fondurilor în perioada respectiva; 30. riscurile biometrice reprezintã riscurile legate de deces, invaliditate şi longevitate; 31. schema de pensii facultative reprezintã sistemul de termene, condiţii şi reguli pe baza cãrora administratorul colecteazã şi investeste activele fondului de pensii facultative, în scopul dobândirii de cãtre participanţi a unei pensii facultative; 32. societatea de pensii reprezintã societatea pe acţiuni, constituitã în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei comerciale şi cu prevederile prezentei legi, care are ca obiect exclusiv de activitate colectarea, administrarea, investirea activelor fondurilor de pensii facultative şi, optional, furnizarea pensiilor private; 33. statul membru de origine reprezintã statul membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în care administratorul isi are sediul social şi principala structura administrativã sau, dacã nu are un sediu social, locul unde se afla principala sa structura administrativã; 34. statul membru gazda reprezintã statul membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, a cãrui legislaţie socialã şi de munca relevanta în domeniul schemelor de pensii facultative este aplicabilã relatiei dintre angajator şi participanţi; 35. statul terţ reprezintã oricare alt stat care nu este stat membru al Uniunii Europene sau nu aparţine Spaţiului Economic European; 36. unitatea de fond reprezintã raportul dintre valoarea activului net total al fondului de pensii facultative şi valoarea la zi a unei unitãţi de fond. (2) Persoana afiliatã, în raport cu o persoana fizica sau juridicã, denumita în continuare prima entitate, reprezintã: a) un acţionar sau un grup de acţionari care deţine mai mult de 10% din acţiunile emise de prima entitate ori care, deşi deţine un procent mai mic, poate influenta, direct sau indirect, deciziile luate de prima entitate; b) orice entitate în care prima entitate deţine, direct sau indirect, mai mult de 10% din acţiunile emise ori care, deşi deţine un procent mai mic, poate influenta, direct sau indirect, deciziile luate de respectiva entitate; c) orice alta entitate în care un acţionar deţine, direct sau indirect, mai mult de 30% din acţiunile emise şi, în acelaşi timp, deţine, direct sau indirect, mai mult de 30% din totalul acţiunilor emise de prima entitate; d) orice persoana care poate determina, direct sau indirect, deciziile primei entitãţi; e) orice membru al consiliului de administraţie sau al altui organ de conducere ori de supraveghere al respectivei entitãţi; f) soţul/sotia sau o ruda pana la gradul al treilea ori un afin pana la gradul al doilea inclusiv al oricãrei persoane prevãzute la lit. a)-e). CAP. II Înfiinţarea societãţilor de pensii, autorizarea şi retragerea autorizaţiei administratorilor ART. 3 (1) Pot administra fonduri de pensii facultative societãţile de pensii, societãţile de administrare a investiţiilor şi societãţile de asigurare, autorizate de Comisie în acest scop. (2) Societãţile de administrare a investiţiilor şi societãţile de asigurare prevãzute la alin. (1) sunt înfiinţate şi autorizate potrivit legislaţiei ce reglementeazã domeniul lor de activitate. ART. 4 (1) Societãţile de pensii necesita autorizare de cãtre Comisie pentru constituire şi administrare. (2) Societatea de pensii se constituie sub forma unei societãţi pe acţiuni, iar persoanele care intenţioneazã sa înfiinţeze o societate de pensii depun la Comisie cererea pentru autorizarea de constituire. (3) Cererea pentru autorizarea de constituire a societãţii de pensii este însoţitã de urmãtoarele documente: a) proiectul actului constitutiv; b) dovada ca fondatorii deţin resursele financiare necesare varsarii capitalului social, precum şi provenienta acestora; c) cazierele judiciare şi cazierele fiscale ale fondatorilor; d) documente privind fondatorii, cu informaţii referitoare la statutul lor juridic, eventuala lor calitate de persoane afiliate, precum şi natura legãturilor dintre ei; e) documente din care sa reiasã situaţia financiarã a fondatorilor în ultimii 3 ani, auditate de un auditor financiar; f) declaraţia pe propria rãspundere a fondatorilor, a candidaţilor pentru consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie, din care sa rezulte ca deţin, individual sau în legatura cu alte persoane implicate în orice societate comercialã, cel puţin 5% din capitalul social sau din drepturile de vot; g) documente privind candidaţii pentru consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie, dupã caz, curriculum vitae datat şi semnat, care sa specifice calificarea şi experienta profesionalã, copia actului de identitate, copia diplomei de studii; h) cazierele judiciare şi fiscale ale candidaţilor pentru consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie, dacã este cazul; i) proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare a societãţii de pensii; j) dovada varsarii integrale şi în forma bãneascã a capitalului social; k) dovada plãţii taxei privind cererea de autorizare de constituire. (4) Comisia poate solicita în scris şi alte documente şi informaţii suplimentare celor prevãzute la alin. (3), potrivit reglementãrilor cuprinse în normele elaborate de Comisie. ART. 5 (1) Comisia poate solicita fondatorilor, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea cererii pentru autorizarea de constituire, documente şi informaţii suplimentare, pe care aceştia trebuie sa le furnizeze în maximum 30 de zile calendaristice de la data primirii solicitãrii. (2) Comisia verifica orice aspect legat de cererea pentru autorizarea de constituire, fiind indreptatita sa se adreseze autoritãţilor competente şi sa obţinã de la acestea orice documente şi informaţii pe care le considera relevante. ART. 6 Comisia analizeazã cererea pentru autorizarea de constituire şi procedeazã, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii ultimului set de documente şi informaţii, la aprobarea sau la respingerea cererii, prin decizie scrisã şi motivatã. ART. 7 Comisia aproba cererea pentru autorizarea de constituire, dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii: a) fondatorii nu au datorii cãtre bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele locale şi bugetele fondurilor speciale; b) calitatea actionarilor şi a membrilor propuşi pentru consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie garanteazã gestiunea corecta şi prudentiala a fondului de pensii facultative; c) fondatorii şi membrii propuşi pentru consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie nu sunt în procedura de reorganizare judiciarã sau de faliment, nu au contribuit, direct sau indirect, la falimentul unor persoane juridice, dupã caz, şi nu au fost implicaţi în niciun fel de scandaluri financiare; d) membrii propuşi pentru consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie au pregãtirea şi experienta profesionalã necesare funcţiei pe care urmeazã sa o îndeplineascã; e) denumirea societãţii de pensii nu este de natura sa induca în eroare participanţii, potentialii participanţi sau alte persoane; f) fondatorii fac dovada varsarii integrale şi în forma bãneascã a capitalului social; g) se face dovada achitãrii taxei pentru cererea de autorizare de constituire. ART. 8 (1) Comisia respinge cererea pentru autorizarea de constituire în urmãtoarele situaţii: a) documentaţia prezentatã rãmâne incompleta sau nu este întocmitã în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare; b) neîndeplinirea uneia dintre condiţiile prevãzute la art. 7. (2) Decizia de respingere, scrisã şi motivatã, se comunica fondatorilor în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia. ART. 9 (1) Fondatorii înregistreazã societatea la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea deciziei pentru autorizarea de constituire. (2) Depãşirea termenului prevãzut la alin. (1) duce la pierderea valabilitãţii autorizaţiei de constituire. (3) Autorizaţia de constituire a unei societãţi de pensii nu garanteazã şi obţinerea autorizaţiei de administrare. ART. 10 (1) Administratorul trebuie sa obţinã autorizaţie de administrare a fondurilor de pensii facultative de la Comisie. (2) În vederea obţinerii autorizaţiei de administrare, societatea de pensii, societatea de administrare a investiţiilor sau societatea de asigurare depune la Comisie o cerere însoţitã de urmãtoarele documente: a) certificatul de înmatriculare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului; b) dovada varsarii sau a reintregirii, sub forma bãneascã, a capitalului social, dupã caz; c) proiectul contractului de depozitare; d) proiectul de contract de societate civilã; e) declaraţia privind politica de investiţii; f) planul de afaceri pe 3 ani; g) proiectul prospectului schemei de pensii facultative; h) dovada plãţii taxei pentru cererea de autorizare de administrare; i) orice alte documente şi informaţii suplimentare prevãzute în normele adoptate de Comisie. (3) Comisia poate solicita societãţii de pensii, societãţii de administrare a investiţiilor sau societãţii de asigurare, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea cererii pentru autorizare, documente şi informaţii suplimentare, pe care acestea trebuie sa le furnizeze în maximum 30 de zile calendaristice de la data primirii solicitãrii. (4) Comisia analizeazã cererea pentru autorizarea de administrare şi, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii ultimului set de documente şi informaţii, procedeazã la aprobarea sau la respingerea cererii, prin decizie scrisã şi motivatã. ART. 11 Decizia de aprobare sau decizia de respingere, dupã caz, se comunica în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia. ART. 12 (1) Modificarea conţinutului documentelor care au stat la baza autorizaţiei de administrare trebuie aprobatã în prealabil de Comisie, cu excepţia cazului în care modificarea este în afarã controlului administratorului. (2) Comisia analizeazã modificãrile în conformitate cu procedura de autorizare prevãzutã la art. 10 şi aproba sau respinge modificãrile solicitate. Decizia se comunica potrivit prevederilor art. 11. ART. 13 (1) Comisia întocmeşte şi tine evidenta în Registrul fondurilor de pensii private şi al administratorilor, denumit în continuare Registru. (2) Registrul cuprinde: a) denumirea şi natura fondului de pensii facultative; b) denumirea, sediul, numãrul de înregistrare în registrul comerţului şi codul unic de înregistrare ale administratorului; c) lista actionarilor administratorului, a membrilor consiliului de administraţie şi a detinerilor de acţiuni de cãtre aceştia; d) denumirea, sediul, numãrul de înregistrare în registrul comerţului şi codul unic de înregistrare ale depozitarului; e) codul autorizaţiei fondului de pensii facultative, codul autorizaţiei administratorului şi codul avizului depozitarului; f) statul membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în care funcţioneazã administratorul, în cazul desfãşurãrii activitãţilor în condiţiile art. 29 alin. (3); g) alte informaţii prevãzute în normele adoptate de Comisie. (3) Registrul are rolul de a inregistra şi de a actualiza evidenta fondurilor de pensii facultative şi a administratorilor acestora. (4) La data acordãrii autorizaţiei de administrare, Comisia înscrie administratorul în Registru. (5) Orice modificare privind suspendarea sau retragerea autorizaţiei administratorului se consemneazã în Registru. ART. 14 Denumirea societãţii de pensii care obţine autorizaţie de administrare, în conformitate cu prezenta lege, va conţine sintagma "societate de administrare a fondurilor de pensii facultative". ART. 15 (1) Activitatea unui administrator cuprinde, în principal, urmãtoarele: a) colectarea contribuţiilor participanţilor, transformarea lor în unitãţi de fond şi actualizarea informaţiilor privind conturile acestora; b) transferul de lichiditati bãneşti şi decontarea cheltuielilor privind operaţiunile fondului de pensii facultative; c) evidenta, administrarea şi investirea activelor fondului de pensii facultative; d) calculul sumei din contul fiecãrui participant la sfârşitul perioadei de acumulare, conform legii; e) calculul valorii nete a activelor fondului de pensii facultative şi al unitãţii de fond, în fiecare zi lucrãtoare; f) convertirea contribuţiilor şi a transferurilor de lichiditati bãneşti în unitãţi de fond; g) evidenta conturilor individuale, precum şi furnizarea documentelor privind participarea, notificarea, informarea periodicã sau transferul participanţilor; h) gestionarea operaţiunilor zilnice ale fondului de pensii facultative; i) efectuarea plãţilor datorate entitatilor implicate; j) gestionarea relaţiilor cu entitatile implicate; k) elaborarea, prezentarea, depunerea, publicarea şi distribuirea rapoartelor, potrivit legii; l) gestionarea, pãstrarea şi arhivarea documentelor privind fondul de pensii facultative, activitatea proprie, participanţii şi beneficiarii sãi; m) alte activitãţi prevãzute în normele adoptate de Comisie. (2) Activele şi pasivele fiecãrui fond de pensii facultative sunt organizate, evidentiate şi administrate distinct, separat de celelalte activitãţi şi de contabilitatea proprie ale administratorului, fãrã posibilitatea transferului între fonduri sau între fonduri şi administrator. (3) Toate activele şi pasivele corespunzãtoare activitãţii de administrare a fondurilor de pensii facultative sunt restrictionate, gestionate şi organizate separat de alte activitãţi ale societãţilor de asigurare, respectiv ale societãţilor de administrare a investiţiilor, fãrã posibilitatea de transfer. (4) Activele şi pasivele restrictionate, gestionate şi organizate separat, prevãzute la alin. (3), sunt limitate la operaţiunile legate de fondurile de pensii facultative şi activitãţi conexe. (5) Contabilitatea operaţiunilor ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei legi se efectueazã în conformitate cu reglementãrile contabile aplicabile. (6) Comisia elaboreazã şi emite norme şi reglementãri în domeniul contabilitãţii şi în domeniul arhivarii, pentru domeniul supravegheat de aceasta, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice. (7) Situaţiile financiare şi cele privind operaţiunile oricãrei entitãţi supuse autorizãrii, supravegherii şi controlului Comisiei, conform prevederilor prezentei legi, vor fi elaborate în conformitate cu cerinţele specifice stabilite de Ministerul Finanţelor Publice şi cu reglementãrile Comisiei şi vor fi auditate de persoane fizice sau juridice, persoane active, membre ale Camerei Auditorilor Financiari din România. (8) Modul de aplicare a prevederilor referitoare la auditul financiar al entitatilor implicate în administrarea fondurilor de pensii facultative se va stabili pe baza unui protocol încheiat între Comisie şi Camera Auditorilor Financiari din România. ART. 16 Administratorul are obligaţia de a constitui în structura sa organizatoricã o direcţie de audit intern şi o direcţie distinctã, responsabilã cu analiza oportunitatilor investitionale şi plasarea activelor în conformitate cu strategia stabilitã. ART. 17 (1) Administratorul nu poate delega rãspunderea privind administrarea fondului de pensii facultative. (2) Încredinţarea executãrii anumitor obligaţii cãtre un terţ nu exonereaza administratorul de rãspundere. (3) Un administrator poate administra unul sau mai multe fonduri de pensii facultative, pentru fiecare fond având un prospect al schemei de pensii facultative distinct şi autorizat. ART. 18 (1) Acţiunile administratorului sunt nominative, nu pot fi transformate în acţiuni la purtãtor, nu pot fi acţiuni preferenţiale şi pot fi denominate. (2) Actul constitutiv al administratorilor trebuie sa prevadã ca actionarii nu pot beneficia de drepturi preferenţiale sau de alte privilegii şi ca este interzisã limitarea drepturilor sau impunerea de obligaţii suplimentare. ART. 19 Administratorul poate dobândi o parte sau tot capitalul social al altui administrator numai cu aprobarea prealabilã a Comisiei şi cu respectarea legislaţiei din domeniul concurentei. ART. 20 (1) Capitalul social al administratorului nu poate proveni din împrumuturi sau credite şi nu poate fi grevat de sarcini. (2) Capitalul social minim necesar pentru administrarea de fonduri de pensii facultative este echivalentul în lei, calculat la cursul de schimb al Bãncii Naţionale a României la data constituirii, al sumei de 1,5 milioane euro. (3) Capitalul social minim al administratorului reprezentat de o societate de pensii nou-înfiinţatã este subscris şi vãrsat integral, exclusiv în numerar, la momentul constituirii, într-un cont deschis la o banca, persoana juridicã romana, sau la o sucursala a unei bãnci strãine autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României. (4) Capitalul social minim al administratorului reprezentat de o societate de administrare a investiţiilor sau de o societate de asigurãri se completeazã, dacã este cazul, la nivelul prevãzut la alin. (2), prin subscriere şi vãrsare integrala, exclusiv în numerar, la momentul autorizãrii de administrare, într-un cont deschis la o banca, persoana juridicã romana, sau la o sucursala a unei bãnci strãine autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României. (5) Capitalul social al administratorului, prevãzut la alin. (2), va fi majorat cu 0,2% pentru echivalentul în lei al fiecãrui milion de euro care depãşeşte echivalentul în lei a 200 milioane euro active totale nete ale fondurilor de pensii facultative, aflate în administrare. ART. 21 (1) O persoana fizica sau juridicã poate fi acţionar la un singur administrator. (2) Orice deţinere mai mare de 5% din capitalul social al administratorului va fi avizatã de Comisie. (3) Calitatea actionarilor trebuie sa rãspundã nevoii garantarii unei gestiuni prudente şi sanatoase a fondului de pensii facultative şi sa permitã realizarea unei supravegheri eficiente, în scopul protejãrii intereselor participanţilor şi ale beneficiarilor. (4) Actionarii administratorului trebuie sa îndeplineascã cel puţin urmãtoarele condiţii: a) sa justifice provenienta fondurilor destinate participatiei la capitalul social; b) sa furnizeze toate informaţiile necesare pentru identificarea relaţiilor de afiliere cu alte persoane; c) sa fi funcţionat, în cazul actionarilor persoane juridice, minimum 3 ani, cu excepţia celor rezultaţi în urma fuziunii sau divizãrii unei alte persoane juridice care, înainte de fuziune sau de divizare, a funcţionat minimum 3 ani. ART. 22 (1) Consiliul de administraţie al administratorului decide asupra politicii de investiţii şi asupra politicii financiare a fondului de pensii facultative, precum şi asupra oricãror alte atribuţii prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare avizat de Comisie. (2) Membrii consiliului de administraţie şi ai comitetului de direcţie, dupã caz, trebuie sa îndeplineascã condiţiile cerute de legislaţia privind societãţile comerciale, precum şi urmãtoarele condiţii: a) sa fie absolvenţi ai unei instituţii de învãţãmânt superior; b) sa aibã experienta profesionalã de cel puţin 5 ani în domeniul investiţiilor, financiar, juridic, bancar sau de asigurãri; c) sa aibã onorabilitatea necesarã pentru funcţia pe care urmeazã sa o îndeplineascã. (3) Membrii consiliului de administraţie sau ai comitetului de direcţie, dupã caz, trebuie sa aibã conduita morala şi profesionalã corespunzãtoare funcţiei şi sa îndeplineascã cel puţin urmãtoarele cerinţe: a) sa nu fi fost sancţionaţi de cãtre autoritãţi romane sau strãine din domeniul financiar cu interdicţia de a desfasura activitãţi în sistemul financiar sau, la data depunerii cererii de autorizare, cu interdicţia temporarã de a desfasura astfel de activitãţi; b) sa nu fi deţinut funcţia de administrator al unei societãţi comerciale romane sau strãine, aflatã în curs de reorganizare judiciarã ori declarata în stare de faliment în ultimii 2 ani anteriori declansarii procedurii falimentului; c) sa nu fi fãcut parte din conducerea unei societãţi care nu şi-a respectat obligaţiile materiale şi financiare fata de terţi la momentul încetãrii activitãţii societãţii respective; d) sa nu aibã menţiuni în cazierele judiciar şi fiscal. ART. 23 (1) Membrii consiliului de administraţie şi ai comitetului de direcţie, dupã caz, al unui administrator nu pot fi membri în organele de conducere ale: a) altor administratori de fonduri de pensii facultative sau ale persoanelor afiliate acestora; b) depozitarului fondului de pensii facultative sau persoanelor afiliate acestuia; c) organizaţiilor sindicale şi patronale. (2) Interdicţia prevãzutã la alin. (1) se aplica şi persoanelor care au raporturi de munca, comerciale sau alte raporturi similare cu entitatile prevãzute la acelaşi alineat. ART. 24 (1) Administratorul trebuie sa acţioneze în interesul participanţilor şi sa aplice principii prudentiale în activitatea sa. (2) Administratorul nu poate fi o persoana afiliatã angajatorului sau depozitarului. ART. 25 (1) Activele financiare proprii ale administratorului nu pot fi utilizate pentru: a) acordarea de împrumuturi; b) garantarea de împrumuturi sau de credite. (2) Tranzacţiile în nume propriu efectuate de un administrator respecta obligaţiile de investire prudentiala a activelor fondurilor de pensii facultative prevãzute de prezenta lege. (3) De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, administratorii pot desemna: a) pentru conservarea activelor lor, depozitarii stabiliţi în alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European şi autorizaţi corespunzãtor pentru aceasta activitate; b) pentru gestionarea portofoliilor lor de investiţii, gestionari de investiţii stabiliţi în alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European şi autorizaţi corespunzãtor pentru aceasta activitate. La solicitarea autoritãţii competente din statul de origine al administratorului, Comisia poate interzice depozitarului din România sa dispunã liber de activele fondului de pensii facultative. ART. 26 (1) Pentru administrarea unui fond de pensii facultative, administratorul percepe participanţilor şi beneficiarilor un comision de administrare. (2) Cuantumul maxim al comisioanelor se stabileşte prin prospectul schemei de pensii facultative şi este acelaşi pentru toţi participanţii şi beneficiarii la schema respectiva. (3) Modificarea comisioanelor se comunica participanţilor cu cel puţin 6 luni înainte de aplicarea lor, cu avizul Comisiei. ART. 27 (1) Administratorul achitã Comisiei, de la momentul autorizãrii primului fond de pensii facultative administrat, pe durata valabilitãţii acesteia, o taxa lunarã de administrare. (2) Pentru nevirarea la termen a taxei lunare de administrare prevãzute la alin. (1), Comisia calculeazã dobânzi şi penalitãţi de întârziere, în conformitate cu reglementãrile în vigoare referitoare la sumele nevirate la termen pentru obligaţii bugetare. ART. 28 (1) Taxele de autorizare, avizare şi administrare se stabilesc prin normele adoptate de Comisie. (2) Taxele prevãzute la alin. (1) sunt suportate de solicitant, respectiv de administrator. (3) În cazul respingerii cererii de autorizare sau de avizare, taxa perceputã nu se restituie. (4) Prin proiectul anual al bugetului propriu, Comisia poate modifica nivelul taxelor. ART. 29 (1) De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, poate fi administrator, în sensul prezentei legi, orice entitate autorizata pentru aceasta activitate într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European. (2) Administratorii care au fost autorizaţi, avizaţi sau supuşi unei proceduri similare în vederea functionarii ca administrator de scheme de pensii facultative într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sunt exceptaţi de la cerinta autorizãrii de cãtre Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private. (3) De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, administratorii autorizaţi în România pot primi contribuţii de la participanţi şi întreprinderi dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European. (4) De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, persoanele care îndeplinesc condiţiile pentru a deveni participanţi la scheme de pensii facultative şi întreprinderile din România pot vira contribuţii cãtre fonduri de pensii administrate de administratori autorizaţi într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European. (5) Administratorul din România care intenţioneazã sa accepte contribuţii de la un participant dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European trebuie autorizat în prealabil de Comisie. (6) Administratorul prevãzut la alin. (5) notifica intenţia sa Comisiei, indicând: statul membru gazda, numele participantului şi principalele caracteristici ale schemei de pensii facultative. (7) Comisia, notificatã conform alin. (6), dacã nu are motive sa considere ca structura administrativã sau situaţia financiarã a administratorului ori reputaţia şi calificarile profesionale sau experienta persoanelor din conducerea acestuia sunt incompatibile cu activitãţile propuse în statul gazda, comunica autoritãţii competente din acest stat, în termen de 3 luni de la primire, toate informaţiile prevãzute la alin. (6) şi aduce la cunostinta administratorului aceasta. (8) Înainte ca un administrator dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sa înceapã sa administreze o schema de pensii facultative cu participanţi din România, Comisia comunica autoritãţii competente din statul membru de origine, în termen de doua luni de la primirea informaţiilor prevãzute la alin. (6), cerinţele stabilite de legislaţia romana privind pensiile facultative, în conformitate cu care trebuie gestionata schema de pensii facultative cu participanţi din România, spre transmitere administratorului interesat. (9) La primirea informaţiilor prevãzute la alin. (8) sau, dacã nu primeşte nici o notificare din partea autoritãţii competente a statului membru de origine, la expirarea perioadei prevãzute la alin. (8), administratorul poate începe sa administreze schema de pensii facultative cu participanţi din România, în conformitate cu cerinţele stabilite de legislaţia romana privind pensiile facultative. (10) Administratorul dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, care administreazã o schema de pensii facultative cu participanţi din România, va respecta cerinţele de furnizare de informaţii stabilite de Comisie, potrivit prevederilor prezentei legi. (11) Comisia informeazã autoritatea competenta din statul membru de origine asupra oricãror modificãri semnificative survenite cu privire la cerinţele legislaţiei romane privind pensiile facultative. (12) Comisia supravegheazã permanent administratorul dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, care administreazã o schema de pensii facultative cu participanţi din România, urmãrind respectarea în activitãţile acestuia a cerinţelor stabilite de legislaţia romana privind pensiile facultative, precum şi a cerinţelor de furnizare de informaţii, prevãzute la alin. (10). (13) În cazul în care, în urma supravegherii, se constata încãlcãri ale acestor cerinţe în activitatea administratorului, Comisia notifica fãrã întârziere autoritatea competenta din statul membru de origine. (14) Comisia, în colaborare cu autoritatea competenta din statul membru gazda, adopta mãsurile necesare pentru ca administratorul din România sa punã capãt încãlcãrii cerinţelor stabilite de legislaţia socialã şi de munca relevanta în domeniul schemelor de pensii facultative din statul membru gazda. (15) Dacã, în ciuda mãsurilor luate de autoritatea competenta din statul membru de origine al administratorului sau pentru ca asemenea mãsuri nu au fost adoptate în statul membru de origine, administratorul continua sa încalce legislaţia romana privind pensiile facultative, Comisia poate, dupã ce informeazã autoritatea competenta din statul membru de origine, sa ia mãsurile necesare pentru a preveni sau a sanctiona alte încãlcãri, inclusiv, dacã este strict necesar, prin interdicţia aplicatã administratorului de a desfasura activitãţi în contul participanţilor în România. (16) Comisia poate solicita autoritãţii competente din statul membru de origine al administratorului sa decidã asupra separarii activelor şi pasivelor corespunzãtoare activitãţii desfãşurate în România de celelalte active şi pasive. (17) La solicitarea autoritãţii competente din statul membru gazda, Comisia cere administratorului din România sa separe activele şi pasivele corespunzãtoare activitãţii desfãşurate în statul gazda de celelalte active şi pasive. CAP. III Autorizarea prospectului schemei de pensii facultative ART. 30 (1) Prospectul schemei de pensii facultative este elaborat şi propus de cãtre administrator. (2) Fiecare prospect al schemei de pensii facultative propus de administrator trebuie sa obţinã autorizarea Comisiei. (3) Prospectul schemei de pensii facultative poate fi modificat numai cu avizul prealabil al Comisiei. ART. 31 (1) Pentru a obţine autorizarea primului prospect al schemei de pensii facultative, societatea de pensii, societatea de administrare a investiţiilor sau societatea de asigurãri depune la Comisie o cerere, odatã cu cererea pentru autorizarea de administrare, prospectul schemei de pensii facultative, inclusiv proiectul contractului de depozitare şi proiectul contractului de societate civilã. (2) Autorizarea primului prospect al schemei de pensii facultative se emite odatã cu autorizarea de administrare a fondului de pensii. (3) Procedura de autorizare şi modificare a prospectului schemei de pensii facultative este prevãzutã în normele adoptate de Comisie. ART. 32 Administratorul procedeazã la publicitatea prospectului schemei de pensii facultative numai dupã autorizarea acestuia, sub sancţiunea retragerii autorizaţiei de administrare. ART. 33 Conţinutul schemei de pensii facultative se stabileşte prin normele adoptate de Comisie şi conţine obligatoriu cel puţin urmãtoarele elemente: a) denumirea şi sediul administratorului; b) condiţiile de eligibilitate a participanţilor pentru aderarea la schema de pensii facultative; c) cuantumul contribuţiei la fondul de pensii facultative, precum şi modalitatea de plata a acesteia; d) modalitatea de împãrţire între participanţi a rezultatelor din investiţii; e) principiile investitionale ale schemei de pensii facultative; f) riscurile financiare, tehnice şi de alta natura implicate de schema de pensii facultative; g) natura şi distribuţia riscurilor prevãzute la lit. f); h) dreptul exclusiv de proprietate al participanţilor la schema de pensii facultative asupra sumei existente în conturile individuale; i) condiţiile începerii şi plãţii prestaţiilor facultative; j) condiţiile de acordare a prestaţiilor facultative în caz de invaliditate; k) nivelurile maxime ale comisioanelor suportate de fondul de pensii facultative, defalcate pe categorii; l) periodicitatea şi procedura de raportare cãtre participanţi; m) condiţiile şi procedurile de încetare a participãrii şi de transfer la un alt fond de pensii facultative. ART. 34 Comisia elaboreazã modelul contractului-cadru de administrare, care conţine în mod obligatoriu urmãtoarele: a) pãrţile contractante; b) principiile schemei de pensii facultative; c) principalele drepturi şi obligaţii ale pãrţilor contractante şi modalitatea de implementare; d) modul de administrare; e) modalitãţile de control, exercitate de cãtre auditori; f) obligaţiile de informare a administratorului fata de participanţi şi autoritãţi; g) evidentele administratorului referitoare la participanţi, contribuţii, investiţii şi pensii facultative; h) modalitãţile specifice de constatare, reclamare şi remediere a deficienţelor; i) rãspunderea pãrţilor contractante; j) sancţiunile; k) durata contractului de administrare, modalitãţile de modificare şi de încetare a contractului de administrare; l) informaţii privind depozitarul fondului de pensii facultative. ART. 35 Auditorul şi depozitarul isi plãtesc fiecare taxa de avizare. ART. 36 (1) Modificarea prospectului schemei de pensii facultative se face de cãtre administrator cu acordul majoritãţii participanţilor la fondul de pensii facultative. (2) Modificãrile devin aplicabile numai dupã avizarea lor de cãtre Comisie. ART. 37 (1) Comisia suspenda autorizaţia de administrare a administratorului dacã se dovedeşte ca au fost incalcate regulile unui prospect al schemei de pensii facultative, dispoziţiile prezentei legi sau ale normelor adoptate de Comisie. (2) De la data suspendãrii autorizaţiei de administrare a administratorului se aplica prevederile art. 58-70 privind administrarea specialã. (3) Administratorul poate ataca decizia de suspendare a autorizaţiei de administrare a administratorului la instanta judecãtoreascã competenta, în conformitate cu prevederile <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare. ART. 38 Comisia retrage autorizaţia de administrare a administratorului în una dintre urmãtoarele situaţii: a) nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (1), art. 16, 21, art. 22 alin. (2) şi (3) şi ale art. 23; b) rentabilitatea fondului de pensii facultative s-a situat sub rentabilitatea minima timp de 4 trimestre consecutive; c) neexecutarea sau executarea necorespunzãtoare a obligaţiilor care rezulta din prezenta lege, din normele adoptate de Comisie sau din prospectul schemei de pensii facultative; d) administratorul nu a început operaţiunile pentru care a fost autorizat, în termen de un an de la primirea autorizaţiei, sau nu şi-a exercitat mai mult de 6 luni activitatea de administrare; e) actionarii au decis lichidarea, fuziunea sau divizarea administratorului; f) administratorul se afla în incapacitate de plata; g) administratorul nu mai îndeplineşte condiţiile de funcţionare; h) administratorul nu asigura apãrarea corespunzãtoare a intereselor participanţilor şi ale beneficiarilor; i) administratorul nu a stabilit provizioane tehnice suficiente privind intreaga activitate sau nu are suficiente active pentru a acoperi provizioanele tehnice; j) în cazul desfãşurãrii activitãţii în condiţiile art. 29 alin. (3), atunci când administratorul nu respecta cerinţele stabilite de legislaţia din domeniul muncii şi protecţiei sociale relevanta în domeniul schemelor de pensii facultative din statul membru gazda; k) orice alte situaţii prevãzute în normele adoptate de Comisie. ART. 39 (1) În cazul în care Comisia procedeazã la retragerea autorizaţiei de administrare, administratorul este obligat sa prezinte Comisiei situaţia financiarã a fondului de pensii facultative la data retragerii, auditata de un auditor financiar. (2) De la data retragerii autorizaţiei de administrare, Comisia hotãrãşte instituirea administrãrii speciale. ART. 40 (1) Decizia de respingere a autorizãrii de constituire ori de administrare sau decizia de suspendare ori de retragere a autorizaţiei de administrare, scrisã şi motivatã, se comunica în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia şi poate fi atacatã la instanta judecãtoreascã competenta, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare. (2) Plângerea adresatã instanţei de contencios administrativ competente nu suspenda, pe timpul soluţionãrii acesteia, mãsurile dispuse de Comisie. (3) Soluţionarea plângerii se face cu precãdere şi de urgenta. (4) Procedura de suspendare sau de retragere a autorizaţiei de administrare se stabileşte prin normele adoptate de Comisie. (5) În termen de 10 zile calendaristice de la data expirãrii perioadei de contestare sau, dupã caz, de la data rãmânerii definitive şi irevocabile a hotãrârii judecãtoreşti prin care s-a soluţionat contestaţia, Comisia publica anunţul privind retragerea autorizaţiei de administrare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi în doua cotidiene centrale. ART. 41 Comisia emite norme privind metodologia de autorizare a constituirii, precum şi de autorizare, suspendare şi retragere a autorizaţiei de administrare a administratorului. CAP. IV Înfiinţarea, autorizarea şi retragerea autorizaţiei fondurilor de pensii facultative ART. 42 (1) Fondul de pensii facultative trebuie autorizat de Comisie dupã autorizarea administratorilor şi a prospectului schemei de pensii facultative. (2) Autorizaţia se elibereazã pe baza unei cereri formulate de administrator, la care se anexeazã urmãtoarele documente: a) actul individual de aderare la contractul de societate civilã care înfiinţeazã fondul de pensii facultative şi la prospectul schemei de pensii facultative; b) contractul de societate civilã de constituire a fondului de pensii facultative; c) alte documente şi informaţii, potrivit cerinţelor prevãzute în normele adoptate de Comisie. ART. 43 (1) Comisia poate solicita administratorului alte documente şi informaţii, în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrãrii cererii de autorizare a fondului de pensii facultative. (2) Comisia poate verifica orice aspect legat de cererea de autorizare a fondului de pensii facultative, fiind indreptatita: a) sa se adreseze autoritãţilor competente; b) sa solicite documente şi informaţii din alte surse. ART. 44 (1) Fondul de pensii facultative trebuie sa aibã minimum 100 de participanţi şi se constituie prin contract de societate civilã. (2) Conţinutul contractului-cadru de societate civilã prin care se constituie un fond de pensii facultative este stabilit prin normele adoptate de Comisie. (3) Denumirea fondului de pensii facultative va conţine sintagma "fond de pensii facultative". (4) Denumirea fondului de pensii facultative nu trebuie sa induca în eroare participanţii, potentialii participanţi sau alte persoane. ART. 45 Comisia verifica dacã sunt întrunite condiţiile prevãzute de prezenta lege de cãtre membrii fondului de pensii facultative pentru a fi participanţi, conform prezentei legi, avizeazã contractul de societate civilã şi procedeazã, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii ultimului set de documente şi informaţii de la administrator, la aprobarea sau la respingerea motivatã a autorizãrii fondului de pensii facultative. ART. 46 (1) Comisia respinge cererea de autorizare a fondului de pensii facultative dacã documentaţia prezentatã: a) rãmâne incompleta şi dupã expirarea termenului de 30 de zile calendaristice de la solicitarea unor informaţii sau documente suplimentare; b) nu este întocmitã în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare; c) conţine clauze care pot prejudicia interesele participanţilor sau care nu le protejeaza în mod corespunzãtor. (2) Decizia de respingere a cererii de autorizare a fondului de pensii facultative, scrisã şi motivatã, se comunica în termen de 10 zile calendaristice de la adoptarea acesteia. ART. 47 (1) Fondul de pensii facultative primeşte contribuţii numai dupã autorizarea sa de cãtre Comisie. (2) Resursele financiare ale fondului de pensii facultative sunt: a) contribuţiile nete convertite în unitãţi de fond; b) drepturile cuvenite în calitate de beneficiar şi nerevendicate în termenul general de prescripţie; c) dobânzile şi penalitãţile de întârziere aferente contribuţiilor nevirate în termen; d) sumele provenite din investirea veniturilor prevãzute la lit. a)-c). (3) Cheltuielile legate de administrare suportate de fondul de pensii facultative sunt urmãtoarele: a) comisionul de administrare; b) comisionul de depozitare; c) comisioanele de tranzactionare; d) comisioanele bancare; e) taxe de auditare a fondului de pensii facultative. ART. 48 Un fond de pensii facultative nu poate fi declarat în stare de faliment. ART. 49 Un fond de pensii facultative poate fi administrat şi reprezentat în raporturile cu terţii, inclusiv în fata instanţelor judecãtoreşti, numai de cãtre administratorul care are autorizaţie de administrare pentru acel fond. ART. 50 Toate informaţiile privind fondurile de pensii facultative sunt furnizate de cãtre administrator. ART. 51 (1) Toţi participanţii şi beneficiarii la un fond de pensii facultative au aceleaşi drepturi şi obligaţii şi li se aplica un tratament nediscriminatoriu. (2) Participanţii şi beneficiarii la un fond de pensii facultative au dreptul la egalitate de tratament şi în cazul schimbãrii locului de munca, a domiciliului sau reşedinţei într-o alta ţara, stat membru al Uniunii Europene ori aparţinând Spaţiului Economic European. (3) În cazul schimbãrii locului de munca, a domiciliului sau reşedinţei într-o alta ţara, participanţii opteazã între a plati în continuare contribuţiile la un fond de pensii facultative din România sau a plati contribuţii la un alt fond de pensii. (4) Nici o persoana care doreşte sa devinã participant nu poate fi supusã unui tratament discriminatoriu şi nu i se poate refuza calitatea de participant, dacã aceasta este eligibilã. ART. 52 (1) Când numãrul de participanţi a scãzut şi se menţine sub minimul legal timp de un trimestru, Comisia retrage autorizaţia unui fond de pensii facultative. (2) Administratorul înceteazã orice activitate aferentã fondului de pensii facultative de la data luãrii la cunostinta despre retragerea autorizaţiei acestuia. (3) De la data la care Comisia retrage autorizaţia unui fond de pensii facultative se aplica prevederile art. 58-70 referitoare la administrarea specialã. ART. 53 Decizia de respingere a cererii de autorizare a fondului de pensii facultative sau de retragere a autorizaţiei, dupã caz, poate fi atacatã la instanta de contencios administrativ competenta, potrivit legii. ART. 54 În termen de 10 zile calendaristice de la data expirãrii perioadei de contestare sau, dupã caz, de la data rãmânerii definitive şi irevocabile a hotãrârii prin care s-a soluţionat contestaţia, Comisia publica anunţul privind retragerea autorizaţiei în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi în doua cotidiene centrale. CAP. V Supravegherea specialã ART. 55 (1) Supravegherea specialã are drept scop aplicarea unor mãsuri suplimentare pentru limitarea riscurilor şi asigurarea redresarii fondului de pensii facultative, în vederea protejãrii intereselor participanţilor şi ale beneficiarilor, în situaţia în care se constata deficiente în urma controalelor efectuate de Comisie şi care nu sunt situaţii de natura a institui administrarea specialã. (2) Instituirea supravegherii speciale, precum şi desemnarea Consiliului de supraveghere specialã se fac de cãtre Comisie. (3) Comisia notifica administratorilor instituirea supravegherii speciale, împreunã cu documentele privind motivele şi procedura de contestare. ART. 56 (1) Membrii Consiliului de supraveghere specialã au acces la toate documentele şi evidentele fondului de pensii facultative şi ale administratorului, fiind obligaţi sa pãstreze confidenţialitatea informaţiilor. (2) Consiliul de supraveghere specialã nu se substituie organelor de conducere ale administratorului. ART. 57 (1) Consiliul de supraveghere specialã asista şi supervizeaza activitatea administratorului referitoare la fondul de pensii facultative. (2) Consiliul de supraveghere specialã are urmãtoarele atribuţii: a) analizeazã situaţia financiarã a fondului de pensii facultative şi a administratorului şi prezintã Comisiei rapoarte periodice despre aceasta; b) urmãreşte modul în care administratorul aplica mãsurile de remediere a deficienţelor constatate în actele de control întocmite de organele de control ale Comisiei; c) urmãreşte realizarea planului de remediere a deficienţelor sau de redresare financiarã a fondului de pensii facultative, propus de administrator; d) suspenda sau desfiinţeazã actele de decizie ale administratorului, contrare reglementãrilor prudentiale sau care determina deteriorarea situaţiei financiare a fondului de pensii facultative; e) propune Comisiei aplicarea de sancţiuni în situaţia în care administratorul nu respecta mãsurile dispuse de Consiliul de supraveghere specialã; f) alte atribuţii stabilite de Comisie. (3) În perioada exercitãrii supravegherii speciale, Consiliul de supraveghere specialã avizeazã deciziile adoptate de organele de conducere ale administratorului. CAP. VI Administrarea specialã ART. 58 (1) Administrarea specialã are drept scop exercitarea rãspunderii fiduciare de a pãstra valoarea activelor fondurilor de pensii facultative şi de a limita pierderile, în vederea protejãrii drepturilor cuvenite participanţilor şi beneficiarilor. (2) Administrarea specialã se instituie în cazul suspendãrii ori retragerii autorizaţiei fondului de pensii facultative sau a autorizaţiei de administrare. ART. 59 În ziua lucrãtoare urmãtoare datei adoptãrii deciziei de suspendare sau de retragere a autorizaţiei de administrare, Comisia notifica administratorului suspendarea sau retragerea autorizaţiei şi solicita oferte celorlalţi administratori autorizaţi pentru administrarea fondurilor de pensii facultative, pentru preluarea în administrare temporarã a fondurilor şi a prospectelor schemei de pensii facultative. ART. 60 În termen de 5 zile calendaristice de la data notificãrii, administratorii transmit ofertele de administrare temporarã. ART. 61 (1) În termen de 5 zile calendaristice de la expirarea termenului prevãzut la art. 60, Comisia selecteaza ofertele de administrare temporarã. (2) Principalele criterii de selecţie a ofertelor constau în performanta administratorilor, politica investitionala şi nivelul cheltuielilor legate de administrare. ART. 62 Administratorul selectat potrivit criteriilor de selecţie prevãzute la art. 61 alin. (2) preia în administrare activele fondurilor de pensii facultative. ART. 63 În cazul în care administratorii nu transmit oferte, Comisia desemneazã un administrator special pentru administrarea temporarã a fondului de pensii facultative respectiv, dupã expirarea termenului prevãzut la art. 60, dintre administratorii autorizaţi. ART. 64 În ziua lucrãtoare urmãtoare desemnãrii administratorului special, Comisia anunta public participanţii fondului de pensii facultative respectiv despre necesitatea alegerii, în termen de 90 de zile calendaristice, a unui nou administrator. ART. 65 Dupã efectuarea repartizãrii, Comisia notifica administratorului desemnat cu privire la noul administrator la care trebuie transferat, în termen de 12 luni, activul personal al fiecãrui participant repartizat. ART. 66 Administratorul special desemnat administreazã activele fondurilor de pensii facultative, inclusiv contribuţiile primite în aceasta perioada, în termen de 12 luni, în vederea transferãrii activelor personale la administratorul ales. ART. 67 În situaţia în care la sfârşitul termenului prevãzut la art. 64 participanţii nu au ales un alt administrator, Comisia repartizeazã participanţii la alţi administratori în termen de 30 de zile calendaristice, luând în considerare criteriile prevãzute la art. 61 alin. (2). ART. 68 Mãsura de instituire a administrãrii speciale sau de desemnare a administratorului special poate fi contestatã la instanta de contencios administrativ competenta, potrivit legii. ART. 69 Anunţul privind instituirea sau revocarea administrãrii speciale, precum şi a administratorului special desemnat se publica de cãtre Comisie în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi în doua cotidiene centrale. ART. 70 Comisia emite norme privind: a) criteriile de selectare şi condiţiile pe care trebuie sa le îndeplineascã administratorul special; b) atribuţiile administratorului special; c) procedura de administrare a fondului de pensii facultative pana la data rãmânerii definitive şi irevocabile a hotãrârii instanţei de contencios administrativ competente. CAP. VII Transferurile între fondurile de pensii facultative ART. 71 (1) Prospectul schemei de pensii facultative conţine reguli privind transferul la alt fond de pensii facultative. (2) În condiţiile în care participantul a aderat la un nou fond de pensii facultative, acesta poate: a) sa isi transfere activul personal de la fondurile de pensii facultative anterioare la noul fond; b) sa isi pãstreze calitatea de participant la toate fondurile de pensii facultative, urmând a le cumula la momentul deschiderii dreptului de pensie. ART. 72 (1) Dacã participantul doreşte sa transfere activul personal la un alt fond de pensii facultative, este obligat sa înştiinţeze administratorul fondului anterior de pensii facultative şi sa îi transmitã o copie a actului de aderare. (2) Comisia emite norme referitoare la: a) forma şi conţinutul documentului prin care participantul înştiinţeazã administratorul despre transferul la un alt fond de pensii facultative; b) procedurile de aderare la noul fond de pensii facultative. ART. 73 (1) În termen de 5 zile calendaristice de la înştiinţare, administratorul fondului anterior de pensii facultative efectueazã un transfer de lichiditati bãneşti cãtre administratorul noului fond de pensii facultative. (2) Transferul de lichiditati bãneşti cuprinde activul personal, calculat la data cererii, mai puţin deducerile legale. (3) Administratorul fondului anterior de pensii facultative transmite administratorului noului fond de pensii facultative toate informaţiile referitoare la contribuţiile fãcute în contul participantului, precum şi despre transferurile de lichiditati bãneşti cu privire la contul acelui participant. CAP. VIII Participanţi şi contribuţii ART. 74 (1) Participantul la un fond de pensii facultative este angajatul, funcţionarul public sau persoana autorizata sa desfãşoare o activitate independenta, potrivit legii, persoana care isi desfãşoarã activitatea în funcţii elective sau care este numita în cadrul autoritãţii executive, legislative ori judecãtoreşti, pe durata mandatului, membrul unei societãţi cooperative potrivit <>Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, precum şi alta persoana care realizeazã venituri din activitãţi profesionale sau agricole, care adera la un fond de pensii facultative şi care contribuie sau/şi în numele cãreia s-au plãtit contribuţii la un fond de pensii facultative şi are un drept viitor la o pensie facultativã. (2) Aderarea la un fond de pensii facultative este o opţiune individualã. (3) La semnarea actului de aderare participanţii sunt informati asupra condiţiilor schemei de pensii facultative, mai ales în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile pãrţilor implicate în schema de pensii facultative, riscurile financiare, tehnice şi de alta natura, precum şi despre natura şi distribuţia acestor riscuri. ART. 75 (1) Actul individual de aderare este un contract scris, încheiat între persoana fizica şi administrator, şi conţine acordul persoanei la contractul de societate civilã şi la prospectul schemei de pensii facultative, precum şi faptul ca a primit o copie a acestor documente şi a acceptat conţinutul acestora. (2) Administratorul nu poate refuza semnarea actului individual de aderare nici unei persoane care are dreptul de a participa la aceasta schema de pensii facultative. (3) Forma actului de aderare este aceeaşi pentru toţi participanţii la acel fond de pensii facultative. (4) Forma-cadru a actului individual de aderare este stabilitã de Comisie prin norme. (5) Administratorul poate modifica acest act numai cu autorizaţia Comisiei. ART. 76 (1) Contribuţiile la un fond de pensii facultative se stabilesc conform regulilor acelei scheme de pensii facultative, se reţin şi se vireazã de cãtre angajator sau, dupã caz, de cãtre participant, odatã cu contribuţiile de asigurãri sociale obligatorii, în contul fondului de pensii specificat în actul individual de aderare. (2) Contribuţia la un fond de pensii facultative poate fi de pana la 15% din venitul salarial brut lunar sau din venitul asimilat acestuia al persoanei care adera la un fond de pensii facultative. (3) Contribuţia prevãzutã la alin. (2) poate fi împãrţitã între angajat şi angajator potrivit prevederilor stabilite prin contractul colectiv de munca sau, în lipsa acestuia, pe baza unui protocol încheiat cu reprezentanţii angajaţilor. (4) Angajatorul şi sindicatul sau, dupã caz, reprezentanţii salariaţilor, prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate, grup de unitãţi sau de ramura, ori angajatorul singur sau prin asociere cu alţi angajatori şi reprezentanţii salariaţilor, în lipsa unui contract colectiv de munca şi/sau în lipsa sindicatului, pot propune participarea la un fond de pensii facultative. (5) Angajatorul constituie şi vireazã lunar contribuţia datoratã de fiecare angajat care a aderat la un fond de pensii facultative, pe baza unui exemplar al actului individual de aderare la prospectul schemei de pensii facultative încheiat cu un administrator. (6) Pentru nevirarea la termen a contribuţiilor, Comisia verifica modul de stabilire a dobânzilor şi penalitatilor de întârziere calculate de administrator, în conformitate cu reglementãrile în vigoare referitoare la sumele nevirate la termen pentru obligaţii bugetare. (7) Administratorul este obligat sa notifice angajatorului, Comisiei şi participantului neîndeplinirea obligaţiei fata de fondul de pensii facultative. (8) Suma reprezentând contribuţiile la fondurile de pensii facultative, prevãzutã la alin. (2), este deductibilã pentru fiecare participant din venitul salarial brut lunar sau din venitul asimilat acestuia, în limita unei sume reprezentând echivalentul în lei a 200 euro, într-un an fiscal. (9) Suma reprezentând contribuţiile la fondurile de pensii facultative ale unui angajator proporţional cu cota acestuia de participare este deductibilã, la calculul profitului impozabil, în limita unei sume reprezentând, pentru fiecare participant, echivalentul în lei a 200 euro, într-un an fiscal. (10) În vederea recuperãrii obligaţiei financiare prevãzute la alin. (5), administratorul poate solicita aplicarea mãsurilor de executare silitã asupra angajatorului, potrivit dispoziţiilor Codului de procedura civilã. (11) Participanţii pot, în orice moment, sa modifice, cu respectarea nivelului prevãzut la alin. (2), sa suspende sau sa înceteze contribuţiile la un fond de pensii facultative, instiintand în scris administratorul şi angajatorul, dupã caz, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data suspendãrii sau încetãrii contribuţiilor. (12) Înştiinţarea prevãzutã la alin. (11) nu va afecta în nici un fel activul personal şi da dreptul angajatorului sa suspende sau sa înceteze obligaţia contractuala. ART. 77 (1) Dacã un participant înceteazã plata contribuţiei, acesta isi pãstreazã drepturile, conform regulilor schemei de pensii facultative, cu excepţia cazului în care a solicitat un transfer de lichiditati bãneşti cãtre alt fond de pensii facultative. (2) Participantul la un fond de pensii facultative din România, care a fost detaşat într-o alta ţara, are dreptul la continuarea plãţii contribuţiilor la acel fond pe durata detaşãrii sale. (3) Dacã un participant devine incapabil de a presta o munca ca urmare a invaliditatii, acesta va avea dreptul sa foloseascã activul personal în conformitate cu normele adoptate de Comisie. (4) Dacã un participant decedeazã înainte de pensionare, activele personale evaluate la acea data se distribuie beneficiarilor conform actului de succesiune şi normelor Comisiei. (5) În cazul schimbãrii locului de munca, a domiciliului sau a reşedinţei în alta ţara, stat membru al Uniunii Europene ori aparţinând Spaţiului Economic European, participantul şi beneficiarul pãstreazã dreptul la pensia facultativã câştigatã în cadrul schemelor de pensii facultative din România şi aceasta se plãteşte în acel stat, în cuantumul rãmas dupã scãderea tuturor taxelor şi cheltuielilor aferente plãţii. CAP. IX Conturile participanţilor şi evaluarea activelor ART. 78 (1) Participantul este proprietarul activului personal din contul sau. (2) Activul personal este insesizabil, neputând face obiectul nici unei mãsuri de executare silitã. (3) Activul personal nu poate fi gajat sau cesionat, nu poate fi folosit pentru acordarea de credite sau pentru a garanta credite, sub sancţiunea nulitãţii. ART. 79 (1) Contribuţiile se colecteazã pe baza codului numeric personal în conturile individuale ale participanţilor. (2) Contribuţiile la un fond de pensii facultative şi transferurile de lichiditati bãneşti se convertesc în unitãţi de fond şi diviziuni ale acestora, calculate cu 6 zecimale. (3) Valoarea totalã a unitãţilor de fond ale unui fond de pensii facultative este întotdeauna egala cu valoarea totalã a activelor fondului. (4) Comisia emite norme referitoare la activul total net şi la principiile de evaluare a activelor şi pasivelor fondurilor de pensii facultative. ART. 80 (1) Contribuţiile şi transferul de lichiditati bãneşti la un fond de pensii facultative se convertesc în unitãţi de fond în maximum doua zile lucrãtoare de la data încasãrii acestora. (2) Valoarea iniţialã a unei unitãţi de fond va fi de 10 lei (RON). ART. 81 (1) Valoarea activelor nete şi valoarea unitãţii de fond ale unui fond de pensii facultative se calculeazã atât de cãtre administrator, cat şi de cãtre depozitar în fiecare zi lucrãtoare şi se comunica Comisiei în aceeaşi zi. (2) Valoarea activelor nete şi valoarea unitãţii de fond ale unui fond de pensii facultative sunt supuse anual auditarii de cãtre un auditor financiar, membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, avizat de Comisie. Auditorul nu poate fi persoana afiliatã angajatorului, administratorului sau depozitarului. (3) Auditorii care au fost autorizaţi, avizaţi sau supuşi unei proceduri similare în vederea functionarii ca auditor pe piata pensiilor într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sunt exceptaţi de la cerinta avizãrii de cãtre Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private. ART. 82 Administratorul care a primit contribuţii pe o perioada de cel puţin 24 de luni calculeazã, în ultima zi lucrãtoare a fiecãrui trimestru, rata de rentabilitate a fiecãrui fond de pensii facultative pentru ultimele 24 de luni şi o comunica Comisiei. ART. 83 Comisia emite norme cu privire la: a) regulile de calcul privind valoarea zilnica a activului net total şi valoarea zilnica a unei unitãţi de fond; b) obligaţiile de informare ale depozitarului cãtre Comisie privind valoarea activelor nete ale fondului de pensii facultative, valoarea unei unitãţi de fond, rentabilitatea fondului, precum şi metoda prin care se face aceasta înştiinţare; c) forma şi data publicãrii ratelor medii ponderate de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii facultative; d) procedura de avizare a auditorului financiar. CAP. X Investiţiile fondurilor de pensii facultative ART. 84 Comisia verifica îndeplinirea obligaţiei administratorilor de investire prudentiala a activelor fondurilor de pensii facultative, cu respectarea, în principal, a urmãtoarelor reguli: a) investirea în interesul participanţilor şi al beneficiarilor, iar în cazul unui conflict potenţial de interese, administratorul care gestioneazã activele fondurilor de pensii facultative trebuie sa adopte mãsuri ca investirea sa se facã numai în interesul acestora; b) investirea într-un mod care sa asigure securitatea, calitatea, lichiditatea şi profitabilitatea lor, iar cele deţinute pentru acoperirea Fondului de garantare se investesc, de asemenea, într-un mod adecvat naturii şi duratei drepturilor cuvenite participanţilor şi beneficiarilor; c) investirea în instrumente tranzacţionate pe o piata reglementatã, astfel cum este prevãzutã în <>Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; d) investiţiile în instrumente financiare derivate sunt permise doar în mãsura în care contribuie la scãderea riscurilor investiţiei sau faciliteazã gestionarea eficienta a activelor; e) activele se diversifica în mod corespunzãtor, astfel încât sa se evite dependenta excesiva de un anumit activ, emitent sau grup de societãţi comerciale şi concentrari de riscuri pe ansamblul activelor. ART. 85 Comisia poate decide sa nu aplice cerinţele prevãzute la art. 84 lit. c) şi e) pentru investiţiile în titluri de stat. ART. 86 (1) Administratorul elaboreazã o declaraţie privind politica de investiţii, în forma scrisã. Declaraţia privind politica de investiţii respecta regulile de investire şi conţine: a) strategia de investire a activelor, în raport cu natura şi durata obligaţiilor; b) metode de evaluare a riscurilor investitionale; c) procedurile de management al riscului; d) metoda de revizuire a regulilor de investire; e) persoanele responsabile de luarea deciziilor şi realizarea investiţiilor, procedurile pentru luarea deciziilor. (2) Administratorul revizuieste şi completeazã declaraţia privind politica de investiţii ori de câte ori intervine o schimbare importanta în politica de investiţii sau cel puţin o data la 3 ani, cu acordul Comisiei, informand participanţii referitor la noua politica investitionala. ART. 87 (1) Cu respectarea dispoziţiilor art. 84, administratorul investeste în: a) instrumente ale pieţei monetare, inclusiv conturi şi depozite în lei la o banca, persoana juridicã romana, sau la o sucursala a unei instituţii de credit strãine autorizata sa funcţioneze pe teritoriul României şi care nu se afla în procedura de supraveghere specialã ori de administrare specialã sau a carei autorizaţie nu este retrasã, fãrã sa depãşeascã un procent mai mare de 20% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii facultative; b) titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor Publice din România, emise de state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în procent de pana la 70% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii facultative; c) obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autoritãţile administraţiei publice locale din România sau din statele membre ale Uniunii Europene ori aparţinând Spaţiului Economic European, în procent de pana la 30% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii facultative; d) valori mobiliare tranzacţionate pe pieţe reglementate şi supravegheate din România, din statele membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în procent de pana la 50% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii facultative; e) titluri de stat şi alte valori mobiliare emise de state terţe, în procent de pana la 15% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii facultative; f) obligaţiuni şi alte valori mobiliare tranzacţionate pe pieţe reglementate şi supravegheate, emise de autoritãţile administraţiei publice locale din state terţe, în procent de pana la 10% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii facultative; g) obligaţiuni şi alte valori mobiliare ale organismelor strãine neguvernamentale, dacã aceste instrumente sunt cotate la burse de valori autorizate şi îndeplinesc cerinţele de rating, în procent de pana la 5% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii facultative; h) titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România sau din alte tari, în procent de pana la 5% din valoarea totalã a activelor fondului de pensii facultative; i) alte forme de investiţii prevãzute de normele adoptate de Comisie. (2) Investiţiile prevãzute la alin. (1), dupã caz, sunt efectuate în conformitate cu reglementãrile Bãncii Naţionale a României privind operaţiunile valutare. (3) Comisia poate modifica temporar procentul maxim al activelor care poate fi investit în categoriile de active prevãzute la alin. (1) şi va emite norme în acest scop. (4) În funcţie de natura emitentului de instrumente în care administratorul poate investi, procentele maxime admise sunt: a) 5% din activele unui fond de pensii facultative pot fi investite într-o singura societate comercialã sau în fiecare categorie de active ale acesteia; b) 10% din activele unui fond de pensii facultative pot fi investite în activele unui grup de emitenti şi persoanele afiliate lor. ART. 88 Investiţiile activelor fondurilor de pensii facultative sunt scutite de impozit pana la momentul plãţii dreptului cuvenit participanţilor şi beneficiarilor. ART. 89 (1) Administratorul exercita, în numele participanţilor, dreptul de vot în adunãrile generale ale actionarilor societãţilor comerciale în al cãror capital social au fost investite activele fondului de pensii facultative. (2) Votul este exercitat exclusiv în interesul participanţilor şi beneficiarilor la fondul de pensii facultative. ART. 90 (1) Activele fondului de pensii facultative nu pot fi investite în: a) active care nu pot fi înstrãinate prin lege; b) active a cãror evaluare este incerta, precum şi în antichitati, lucrãri de arta, autovehicule şi altele asemenea; c) bunuri imobiliare; d) acţiuni, obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de administrator; e) orice alte active stabilite prin normele adoptate de Comisie. (2) Activele fondului de pensii facultative nu pot fi înstrãinate: a) administratorului sau auditorului; b) depozitarului; c) administratorului special; d) membrilor Consiliului Comisiei şi personalului Comisiei; e) persoanelor afiliate entitatilor prevãzute la lit. a)-d); f) oricãror alte persoane sau entitãţi prevãzute prin normele adoptate de Comisie. (3) Activele fondului de pensii facultative nu pot constitui garanţii şi nu pot fi utilizate pentru acordarea de credite, sub sancţiunea nulitãţii. ART. 91 (1) Comisia calculeazã şi publica lunar: a) rata medie ponderatã de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii facultative pentru ultimele 24 de luni; b) rata de rentabilitate a fiecãrui fond de pensii facultative pentru ultimele 24 de luni; c) rata de rentabilitate minima a tuturor fondurilor. (2) În cazul în care rata de rentabilitate a unui fond de pensii facultative este mai mica decât rata de rentabilitate minima a tuturor fondurilor de pensii din România în 4 trimestre consecutive, Comisia retrage autorizaţia de administrare a administratorului respectiv, aplicând procedura privind administrarea specialã prevãzutã la art. 58-70. CAP. XI Finanţarea activitãţii administratorului ART. 92 (1) Veniturile administratorului rezultate din administrarea fondurilor de pensii facultative se constituie din: a) comision de administrare; b) penalitãţi de transfer; c) tarife pentru servicii de informare suplimentare, la cerere, furnizate potrivit prevederilor prezentei legi. (2) Comisionul de administrare se constituie prin: a) deducerea unui cuantum din contribuţiile plãtite, dar nu mai mult de 5%, cu condiţia ca aceasta deducere sa fie facuta înainte de convertirea contribuţiilor în unitãţi de fond; b) deducerea unui procent din activul net total al fondului de pensii facultative, dar nu mai mult de 0,2% pe luna, stabilit prin prospectul schemei de pensii facultative. (3) Penalitatea de transfer reprezintã suma suportatã de participant în cazul în care transferul la alt administrator se realizeazã mai devreme de 2 ani de la aderarea la fondul de pensii facultative precedent, limita maxima a acesteia fiind stabilitã prin normele adoptate de Comisie. (4) Administratorul utilizeazã aceeaşi metoda de calcul şi de percepere a comisioanelor de administrare pentru toţi participanţii la acelaşi fond de pensii facultative. CAP. XII Plata pensiilor ART. 93 (1) Activul personal este folosit numai pentru obţinerea unei pensii facultative. (2) Dreptul la pensia facultativã se deschide, la cererea participantului, cu îndeplinirea urmãtoarelor condiţii cumulative: a) participantul a împlinit varsta de 60 de ani; b) au fost plãtite minimum 90 de contribuţii lunare; c) activul personal este cel puţin egal cu suma necesarã obţinerii pensiei facultative minime prevãzute prin normele adoptate de Comisie. ART. 94 Se excepteazã de la prevederile art. 93 situaţiile în care: a) participantul nu îndeplineşte una dintre condiţiile prevãzute la art. 93 alin. (2) lit. b) şi c), caz în care primeşte suma existenta în contul sau ca plata unica sau plati eşalonate în rate pe o durata de maximum 5 ani, la alegerea sa; b) participantul beneficiazã de pensie de invaliditate pentru afecţiuni care nu mai permit reluarea activitãţii, definite potrivit <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, caz în care poate obţine: 1. suma existenta în contul sau ca plata unica sau plati eşalonate în rate pe o durata de maximum 5 ani, dacã nu îndeplineşte condiţia prevãzutã la art. 93 alin. (2) lit. c), conform normelor adoptate de Comisie; 2. o pensie facultativã ale carei condiţii şi termene sunt stabilite prin lege specialã privind organizarea şi funcţionarea sistemului de plata a pensiilor reglementate şi supravegheate de Comisie, dacã îndeplineşte condiţia prevãzutã la art. 93 alin. (2) lit. c); c) decesul participantului a survenit înainte de depunerea cererii pentru obţinerea unei pensii facultative, caz în care suma din cont se plãteşte beneficiarilor, în condiţiile şi în cuantumul stabilite prin actul individual de aderare şi prin actul de succesiune; d) decesul participantului a survenit dupã deschiderea dreptului la pensia facultativã, caz în care sumele aferente se plãtesc cãtre persoana nominalizatã; e) decesul participantului a survenit dupã deschiderea dreptului la pensia facultativã şi acesta nu a ales un tip de pensie facultativã cu componenta de supravieţuitor, caz în care sumele aferente se plãtesc beneficiarilor. ART. 95 În termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, se adopta legea specialã privind organizarea şi funcţionarea sistemului de plata a pensiilor reglementate şi supravegheate de Comisie. ART. 96 Pensia facultativã se supune reglementãrilor legale privind impozitarea pensiilor şi executarea silitã. CAP. XIII Interdicţii ART. 97 (1) Este interzisã oferirea de beneficii colaterale unei persoane cu scopul de a o convinge sa adere sau sa rãmânã participant la un fond de pensii facultative. (2) Este interzisã oferirea de beneficii colaterale unui angajator sau unor persoane afiliate acelui angajator, cu scopul de a-l recompensa sau de a-l determina sa convingã ori sa solicite angajaţilor sãi sa adere la un anumit fond de pensii facultative. (3) Este interzisã oferirea de beneficii colaterale unui sindicat sau altei entitãţi colective ori unor persoane afiliate acelui sindicat sau entitãţi, cu scopul de a-l rasplati sau de a-l determina sa convingã ori sa solicite membrilor sãi sa adere la un anumit fond de pensii facultative. (4) Este interzisã oferirea de beneficii colaterale fundaţiilor, asociaţiilor de orice tip, partidelor politice, patronatelor sau oricãror structuri asociative, cu scopul de a le rasplati sau de a le determina sa convingã ori sa solicite membrilor lor sa adere la un anumit fond de pensii facultative. ART. 98 (1) Administratorilor, depozitarilor, angajatorilor, precum şi persoanelor afiliate lor le este interzis: a) sa transmitã informaţii eronate, incomplete sau care pot crea o impresie falsa, sa emita pretenţii ori sa facã afirmaţii, inclusiv prin publicitate sau prin alte forme promotionale ori în informaţiile scrise care sunt distribuite participanţilor sau potenţialilor participanţi, despre un prospect al schemei de pensii facultative, despre un fond de pensii facultative sau despre administratorul acestuia; b) sa facã, în fata participanţilor sau a potenţialilor participanţi, afirmaţii ori previziuni despre evoluţia investiţiilor unui fond de pensii facultative, altfel decât în forma şi în modul prevãzute în normele adoptate de Comisie. (2) În cazul în care Comisia constata ca informaţiile sunt susceptibile de a induce în eroare, aceasta poate interzice publicarea şi distribuirea acestora şi obliga la publicarea rectificarii în termen de 30 de zile calendaristice de la constatare. ART. 99 (1) Comisia emite norme cu privire la informaţiile conţinute în reclame sau în materiale promotionale în legatura cu un prospect al schemei de pensii facultative. (2) Comisia emite norme care sa prevadã orice alte obligaţii privind marketingul prospectelor schemelor de pensii facultative. CAP. XIV Obligaţii de raportare şi transparenta ART. 100 (1) Administratorul publica cel mai târziu la data de 31 mai a fiecãrui an un raport anual cu informaţii corecte şi complete despre activitatea desfasurata în anul calendaristic precedent. (2) Administratorul pune raportul anual la dispoziţia oricãrei persoane care solicita dobândirea calitãţii de participant. (3) Anual, administratorul pune raportul la dispoziţia Comisiei şi a oricãrui participant la un fond de pensii facultative. ART. 101 Raportul anual conţine urmãtoarele informaţii cu privire la administrator şi la fondul sau fondurile de pensii facultative pe care le administreazã: a) componenta consiliului de administraţie şi, dacã este cazul, a comitetului de direcţie; b) numele actionarilor care deţin mai mult de 5% din totalul acţiunilor şi procentul deţinut de aceştia din totalul acţiunilor; c) denumirea şi sediul depozitarului; d) orice alte informaţii cerute de normele adoptate de Comisie. ART. 102 (1) Administratorul transmite lunar Comisiei un raport privind investiţiile fiecãrui fond de pensii facultative. (2) Comisia elaboreazã raportul-cadru, care trebuie sa conţinã cel puţin: a) structura portofoliului de investiţii din perioada de raportare; b) procentul activelor unui fond de pensii facultative investit într-o singura societate comercialã sau în fiecare clasa de active ale acesteia; c) procentul activelor unui fond de pensii facultative investit, în cazul activelor unui singur emitent; d) modul de transmitere şi publicare ale acestuia. (3) Comisia poate sa solicite administratorilor, membrilor consiliilor de administraţie ale acestora şi altor manageri, directori sau persoane însãrcinate cu controlul acestora sa furnizeze informaţii privind toate aspectele activitãţii sau sa le punã la dispoziţie toate documentele. (4) Comisia poate controla relaţiile dintre administratori şi alţi administratori sau societãţi comerciale, atunci când administratorul transfera atribuţii acestora din urma, care influenţeazã situaţia financiarã a administratorului sau care sunt relevante pentru o supraveghere eficienta. (5) Comisia poate obţine periodic declaraţia privind politica de investiţii, conturile anuale şi rapoartele anuale, precum şi toate documentele necesare supravegherii. Acestea pot include documente cum ar fi: a) rapoarte interne intermediare; b) evaluãri actuariale şi previziuni detaliate; c) studii privind activele şi pasivele; d) dovezi ale respectãrii principiilor politicii de investiţii; e) dovezi ale plãţii contribuţiilor conform planificarii; f) rapoarte ale persoanelor responsabile cu auditul conturilor anuale. (6) Comisia poate efectua inspecţii la fata locului la sediul administratorului şi, dacã este cazul, cu privire la funcţiile externalizate, pentru a verifica dacã activitãţile se deruleazã în conformitate cu normele de control. ART. 103 (1) Administratorul îl informeazã anual, în scris, pe fiecare participant, la ultima adresa comunicatã, despre activul personal, respectiv numãrul de unitãţi de fond şi valoarea acestora, precum şi despre situaţia administratorului. (2) Administratorul transmite participantului şi beneficiarului sau, dupã caz, reprezentanţilor acestora, în termen de 10 zile calendaristice, orice informaţie relevanta privind schimbarea regulilor schemei de pensii facultative. (3) Administratorul pune, la cerere, la dispoziţie participanţilor şi beneficiarilor sau, dupã caz, reprezentanţilor acestora declaraţia privind politica de investiţii prevãzutã la art. 10 alin. (2) lit. c), conturile şi rapoartele anuale. (4) Fiecare participant sau beneficiar primeşte, de asemenea, la cerere, informaţii detaliate şi de substanta privind riscul investiţiei, gama de optiuni de investiţii, dacã este cazul, portofoliul existent de investiţii, precum şi informaţii privind expunerea la gradul de risc şi costurile legate de investiţii. (5) În cazul în care participantul sau beneficiarul solicita, pe lângã informarile obligatorii la care are dreptul potrivit alin. (1)-(4), informaţii suplimentare privind participarea sa la un fond de pensii facultative, administratorul este obligat sa îi ofere, contra cost, aceste informaţii. (6) Tariful serviciului prevãzut la alin. (5) se stabileşte anual de cãtre Comisie. (7) În cazul în care un participant la o schema de pensii facultative din România isi schimba locul de munca, domiciliul sau resedinta într-un alt stat membru al Uniunii Europene ori aparţinând Spaţiului Economic European, administratorul îi va comunica în scris informaţii adecvate referitoare la drepturile sale de pensie facultativã şi opţiunile sale posibile în acest caz. ART. 104 (1) Administratorul elaboreazã şi transmite Comisiei, pana la data de 15 aprilie, un raport anual care oferã o imagine realã şi corecta a fondurilor de pensii facultative administrate, care sa cuprindã: a) situaţiile activelor şi pasivelor, ale veniturilor şi cheltuielilor pentru fiecare fond de pensii facultative administrat; b) situaţiile activelor şi pasivelor, contul de profit şi pierdere privind activitatea proprie; c) situaţia comisioanelor plãtite pentru depozitar, administrator şi alte situaţii privind cheltuielile solicitate de Comisie; d) numãrul de participanţi la fiecare schema de pensii facultative; e) alte informaţii solicitate de Comisie. (2) Raportul prevãzut la alin. (1) se aproba de un auditor avizat de Comisie, care prezintã inclusiv concluzii privind respectarea strategiei investitionale prezentate de administrator. Prevederile art. 81 alin. (3) se apica în mod corespunzãtor. (3) Informaţiile cuprinse în raportul prevãzut la alin. (1) trebuie sa fie coerente, complete şi clar prezentate. CAP. XV Depozitarul activelor ART. 105 Administratorul poate încheia contracte de depozitare cu un singur depozitar pentru toate fondurile de pensii facultative administrate. ART. 106 (1) Depozitarul se supune controlului Bãncii Naţionale a României şi Comisiei. Acesta trebuie sa prezinte suficiente garanţii financiare şi profesionale pentru a-şi putea desfasura eficient activitãţile care îi revin ca depozitar şi pentru a-şi îndeplini obligaţiile aferente acestei funcţii. (2) Depozitarul poate încheia contracte de depozitare cu mai mulţi administratori, cu condiţia de a pãstra activele, operaţiunile şi înregistrãrile fiecãrui fond de pensii facultative separat pentru fiecare fond, precum şi separat de propriile active. (3) Depozitarul nu trebuie sa fie persoana afiliatã administratorului. ART. 107 (1) Depozitarul trebuie sa îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii: a) obiectul de activitate autorizat de Banca Nationala a României sa cuprindã activitãţi de depozitare a activelor financiare ale fondurilor de pensii facultative; b) sa detina avizul Comisiei pentru desfãşurarea activitãţii de depozitare a fondurilor de pensii facultative; c) sa nu se afle în procedura de supraveghere specialã sau de administrare specialã; d) sa îndeplineascã alte cerinţe prevãzute în normele elaborate de Comisie, cu consultarea Bãncii Naţionale a României; e) sa nu acorde credite, sub orice forma, administratorului fondului de pensii facultative. (2) Angajaţii sau membrii organelor de conducere ale depozitarului nu pot fi membri ai consiliului de administraţie sau angajaţi ai administratorului fondului de pensii facultative ale cãrui active le pãstreazã. ART. 108 În exercitarea atribuţiilor sale depozitarul este obligat: a) sa primeascã şi sa pãstreze în siguranta înregistrãrile referitoare la toate activele fondului de pensii facultative; b) sa pãstreze înregistrãrile referitoare la valorile mobiliare în forma dematerializatã, care constituie activele fondului de pensii facultative; c) sa calculeze şi sa înştiinţeze, în fiecare zi lucrãtoare, administratorul despre valoarea neta a activelor fondului de pensii facultative; d) sa actualizeze înregistrãrile în conturi; e) sa transmitã administratorului informaţii privind activele fondurilor de pensii facultative; f) sa îndeplineascã instrucţiunile administratorului, cu excepţia cazului în care acestea sunt contrare legislaţiei în vigoare ori actelor constitutive ale acestuia; g) sa transmitã Comisiei informaţiile şi raportarile privind activele fondului de pensii facultative, în condiţiile şi la termenele stabilite prin normele elaborate de aceasta.