Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 199 din 21 octombrie 2008 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 2/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a programelor şi proiectelor culturale
EMITENT: Parlamentul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 728 din 28 octombrie 2008
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. UNIC
Se aprobă Ordonanţa Guvernului nr. 2 din 30 ianuarie 2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a programelor şi proiectelor culturale, adoptată în temeiul art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 373/2007 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 31 ianuarie 2008, cu următoarele modificări şi completări:
1. La articolul I punctul 3, alineatul (2) al articolului 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În înţelesul prezentei ordonanţe, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) autoritate finanţatoare - autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, instituţii publice care au ca obiect de activitate şi finanţarea de programe, proiecte şi acţiuni culturale, Administraţia Fondului Cultural Naţional - instituţie publică cu personalitate juridică, care este organizată şi funcţionează în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor;
b) finanţare nerambursabilă - alocare de fonduri, prevăzute distinct în bugetele autorităţilor finanţatoare, pentru acoperirea parţială sau, după caz, integrală a cheltuielilor necesare producerii şi/sau exploatării de bunuri culturale;
c) bun cultural - materializarea unei acţiuni, a unui proiect sau program cultural, prin care se urmăreşte, în funcţie de adresabilitate, satisfacerea interesului cultural la nivel local, judeţean, euroregional, naţional sau de reprezentare internaţională;
d) acţiune culturală - prezentarea publică a rezultatului unei activităţi având caracter irepetabil în timp, în urma căreia rezultă un bun cultural de tip eveniment;
e) proiect cultural - suma activităţilor specifice unor anumite domenii culturale/artistice sau, după caz, ansamblul de acţiuni culturale structurate organic, realizat într-o perioadă de timp determinată, care nu excedează, de regulă, duratei unui exerciţiu financiar în urma căruia rezultă un bun cultural;
f) program cultural - ansamblul de proiecte culturale sau, după caz, ansamblul de proiecte şi acţiuni culturale, subsumat unei teme/concepţii, realizat pe durata unui exerciţiu financiar, în urma căruia rezultă unul sau mai multe bunuri culturale;
g) program cultural multianual - ansamblul de proiecte culturale sau, după caz, ansamblul de proiecte şi acţiuni culturale, subsumat unei teme/concepţii, realizat într-o perioadă de timp ce excedează duratei unui exerciţiu financiar, în urma căruia rezultă unul sau mai multe bunuri culturale;
h) program cultural prioritar - programul cultural al autorităţii finanţatoare constituit din proiecte culturale a căror realizare, însoţită de finanţarea corespunzătoare, este încredinţată unor persoane juridice de drept public sau privat care corespund criteriilor organizatorice şi valorice stabilite anual de respectiva autoritate finanţatoare care le conferă caracterul prioritar;
i) ofertă culturală - propunerea de producere sau exploatare a unui bun cultural, elaborată de solicitant sub forma unui program, proiect ori a unei acţiuni culturale;
j) solicitant - persoana fizică sau persoana juridică de drept public ori privat, română sau străină, autorizată, respectiv înfiinţată în condiţiile legii române ori străine, după caz, care depune o ofertă culturală;
k) beneficiar - solicitantul căruia i se atribuie contractul de finanţare nerambursabilă în urma aplicării procedurilor prevăzute de prezenta ordonanţă, devenind responsabil cu producerea sau exploatarea bunului cultural;
l) nevoie culturală de urgenţă - cerinţa de produse sau servicii culturale, exprimată explicit ori implicit de persoane fizice sau juridice, a cărei nesatisfacere poate prejudicia interesele imediate ale unei comunităţi."
2. La articolul I punctul 4, articolele 1^1 şi 1^2 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 1^1
Principiile care stau la baza sistemului de finanţare nerambursabilă de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale:
a) libera concurenţă - asigurarea condiţiilor pentru ca oricare solicitant să aibă dreptul de a deveni beneficiar;
b) transparenţa - punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii de finanţare nerambursabilă a ofertelor culturale;
c) diversitatea culturală şi pluridisciplinaritatea - tratamentul nediscriminatoriu al solicitanţilor, reprezentanţi ai diferitelor comunităţi sau domenii culturale, precum şi promovarea diversităţii bunurilor culturale, a abordărilor multidisciplinare;
d) neretroactivitatea - excluderea posibilităţii destinării fondurilor nerambursabile unei activităţi a cărei executare a fost deja începută sau finalizată la data încheierii contractului de finanţare;
e) susţinerea debutului - încurajarea iniţiativelor persoanelor fizice sau ale persoanelor juridice de drept privat, recent autorizate, respectiv înfiinţate, pentru a desfăşura activităţi culturale.
ART. 1^2
(1) Autoritatea finanţatoare are obligaţia să prevadă distinct în bugetul anual propriu fondurile publice necesare pentru acordarea de finanţări nerambursabile în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2) În cadrul bugetului prevăzut la alin. (1), autoritatea finanţatoare va delimita cuantumul sumei necesare pentru finanţarea programului/programelor prioritar/prioritare şi va constitui un fond pentru finanţarea nerambursabilă a nevoilor culturale de urgenţă, reprezentând un procent de până la 8%, dar nu mai puţin de 2%.
(3) Sumele pentru finanţarea realizării proiectelor culturale din cadrul programului prioritar se acordă prin atribuire directă, în baza criteriilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. h), elaborate de fiecare autoritate finanţatoare.
(4) Sumele din fondul prevăzut la alin. (2) se acordă prin atribuire directă, în baza criteriilor specifice elaborate de fiecare autoritate finanţatoare."
3. La articolul I punctul 5, după alineatul (2) al articolului 2 se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) Sursele de finanţare atrase de beneficiar pot proveni şi din contracte de parteneriat încheiate cu persoane juridice de drept public ori privat, cu sau fără scop lucrativ."
4. La articolul I punctul 10, alineatele (1) şi (6) ale articolului 6 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 6
(1) Finanţările nerambursabile se acordă pe bază de contracte încheiate între autoritatea finanţatoare şi beneficiari.
...................................................................
(6) Justificarea fiecărei tranşe acordate în baza unui contract de finanţare nerambursabilă se acceptă numai în măsura în care cheltuielile sunt eligibile şi au fost efectuate în perioada executării contractului."
5. La articolul I punctul 13, articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 9
Sesiunea de selecţie de oferte culturale se desfăşoară în următoarele etape:
a) publicarea anunţului privind sesiunea de selecţie;
b) verificarea îndeplinirii condiţiilor de participare la selecţie şi selecţia ofertelor culturale;
c) comunicarea publică a rezultatului selecţiei;
d) soluţionarea contestaţiilor."
6. La articolul I punctul 13, articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 16
(1) Organizarea şi desfăşurarea activităţii comisiilor de selecţie şi a celor de soluţionare a contestaţiilor, precum şi conţinutul anunţului public prevăzut la art. 10 se stabilesc prin ordin, decizie sau, după caz, hotărâre a autorităţii finanţatoare.
(2) Pentru activitatea depusă, membrii comisiilor de selecţie şi membrii comisiilor de soluţionare a contestaţiilor, care nu fac parte din categoria personalului angajat prin contract individual de muncă încheiat cu autoritatea finanţatoare, primesc o indemnizaţie al cărei cuantum este stabilit prin actele administrative prevăzute la alin. (1)."
7. La articolul I punctul 13, articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 20
(1) Directorul Administraţiei este ajutat de un consiliu format din 11 membri cu drept de vot, constituit astfel:
a) 2 membri - Ministerul Culturii şi Cultelor;
b) un membru - Institutul Cultural Român;
c) un membru - Consiliul Minorităţilor Naţionale;
d) 7 membri numiţi de ministrul culturii şi cultelor pe baza propunerilor formulate de organizaţiile neguvernamentale din domeniul culturii, astfel încât să se asigure o reprezentare proporţională a tuturor domeniilor culturii.
(2) Consiliul Administraţiei are următoarele atribuţii principale:
a) stabileşte strategia şi priorităţile de finanţare ale Fondului Cultural Naţional;
b) desemnează membrii comisiilor de evaluare şi selecţie a ofertelor.
(3) Membrii consiliului sunt numiţi pe o perioadă de 2 ani, prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, şi sunt remuneraţi pentru activitatea depusă pe bază de convenţii civile, încheiate în condiţiile legii.
(4) Remuneraţia prevăzută la alin. (3) nu va putea depăşi anual cuantumul salariului lunar al directorului Administraţiei Fondului Cultural.
(5) Membrilor consiliului li se pot deconta cheltuielile de cazare."
8. La articolul I punctul 13, articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 21
(1) Veniturile proprii ale Fondului Cultural Naţional provin din următoarele surse:
a) o cotă de 5% din încasările realizate de operatorii economici din vânzarea reproducerilor, copiilor sau mulajelor realizate, în condiţiile legii, după bunuri culturale mobile aflate în proprietate publică ori după monumente sau componente ale monumentelor istorice aflate în proprietate publică;
b) o cotă de 5% din încasările realizate de operatorii economici din vânzarea, prin licitaţie publică, a bunurilor culturale mobile;
c) o cotă de 2% din încasările realizate de agenţiile imobiliare din vânzarea imobilelor monumente istorice;
d) o cotă de 20% din încasările realizate de operatorii economici din comercializarea publicaţiilor interzise spre vânzare minorilor;
e) o cotă de 20% din încasările obţinute din vânzarea sau închirierea fonogramelor ori videogramelor a căror vizionare nu este recomandată minorilor, potrivit legii;
f) o cotă de 3% din încasările realizate de operatorii economici din vânzarea calendarelor sau cărţilor poştale ilustrate, afişelor, posterelor, imaginilor autocolante ori a tipăriturilor mixte, altele decât cele prevăzute la lit. a);
g) o cotă de 2% din încasările realizate de operatorii economici care comercializează bunuri culturale provenite din import;
h) o cotă de 2% din încasările realizate de operatorii economici din vânzarea produselor de artă populară;
i) o cotă de 2% din veniturile realizate de operatorii economici care îşi desfăşoară integral activitatea respectivă în incinta sau pe domeniul public aflat în spaţiul de protecţie al monumentelor istorice proprietate publică;
j) o cotă de 1% din încasările realizate de operatorii economici din organizarea de bâlciuri şi parcuri de distracţii;
k) o cotă de 1% din veniturile realizate de operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în domeniul impresariatului artistic;
l) o cotă de 10% din încasările realizate prin furnizarea serviciilor vocale cu conţinut erotic de către operatorii economici din sistemul de telefonie care oferă servicii cu valoare adăugată;
m) cota prevăzută la art. 12 alin. (1^1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2006 privind întărirea capacităţii administrative a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 30 ianuarie 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 364/2006;
n) cota prevăzută la art. 26 alin. (1^1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 364/2006;
o) o cotă de 3% din devizul general al investiţiilor autorizate să se realizeze de către operatorii economici pentru construcţiile amplasate în spaţiile de protecţie ale monumentelor istorice proprietate publică;
p) fonduri obţinute în cadrul colaborării internaţionale;
q) donaţii, legate sau alte liberalităţi;
r) sponsorizări;
s) dobânda aferentă disponibilităţilor aflate în bugetul Fondului Cultural Naţional;
ş) o cotă de 2% din încasările Loteriei Române;
t) alte venituri dobândite în condiţiile legii.
(2) Cotele prevăzute la alin. (1) lit. a)-l) se aplică asupra încasărilor totale realizate din activităţile respective, din care s-a dedus TVA aferentă, şi se adaugă la sumele care fac obiectul bazei de calcul.
(3) Veniturile prevăzute la alin. (1) vor fi gestionate potrivit legii şi vor fi folosite pentru finanţarea nerambursabilă a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, în conformitate cu dispoziţiile prezentei ordonanţe."
9. La articolul I punctul 13, articolul 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 22
(1) Sumele reprezentând cotele prevăzute la art. 21 se calculează lunar de către plătitori şi se varsă de către aceştia în bugetul Fondului Cultural Naţional, până la data de 15 a lunii următoare.
(2) Sumele reprezentând cota prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. l) se reţin şi se varsă de către operatorii reţelelor de comunicaţii electronice prin intermediul cărora au fost furnizate serviciile respective, sumele reprezentând cota prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. m) se calculează şi se varsă de către Uniunea Producătorilor de Fonograme din România, iar sumele reprezentând cota prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. n) se calculează şi se varsă de către Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, până la data de 15 a lunii următoare celei în care acestea s-au încasat de la beneficiar.
(3) Modul de stabilire, vărsare şi gestionare a sumelor aferente cotelor menţionate la art. 21 alin. (1) se reglementează prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Declaraţia lunară privind obligaţia de plată la Fondul Cultural Naţional şi ordinul de plată al contribuţiei vor conţine la explicaţii şi codul obligaţiei de plată, cod ce va fi utilizat şi de administraţiile fiscale pentru fişa plătitorului."
10. La articolul I punctul 13, după alineatul (4) al articolului 25 se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) În vederea completării constante a bazelor de date deţinute de către organele cu atribuţii în domeniul fiscal, precum şi de Administraţie şi/sau de serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului va pune la dispoziţia acestora, gratuit, baza de date actualizată, care conţine elementele de identificare pentru operatorii economici prevăzuţi la art. 21 alin. (1) lit. a)-l)."
11. La articolul I punctul 13, la articolul 28, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) Pentru activitatea depusă, membrii comisiilor de selecţie şi membrii comisiilor de soluţionare a contestaţiilor sunt remuneraţi, pe bază de convenţii civile, încheiate în condiţiile legii."
12. La articolul I punctul 13, după articolul 29 se introduc trei noi articole, articolele 29^1-29^3, cu următorul cuprins:
"ART. 29^1
Dispoziţiile art. 4 alin. (1) sunt aplicabile şi în cazul:
a) programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale proprii ale autorităţilor finanţatoare organizate, desfăşurate, finanţate în ţară şi străinătate;
b) programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale organizate şi desfăşurate de instituţii publice din subordinea autorităţilor finanţatoare, în ţară şi străinătate, finanţate din subvenţii de la bugetul de stat sau bugetul local, după caz;
c) programelor, proiectelor sau, după caz, acţiunilor culturale pentru care se acordă finanţări nerambursabile în conformitate cu dispoziţiile art. 1^2 alin. (3) şi (4);
d) programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale pentru care se acordă finanţări nerambursabile în conformitate cu dispoziţiile art. 29.
ART. 29^2
Contractele încheiate de autorităţile finanţatoare în temeiul Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, pentru organizarea şi desfăşurarea programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale proprii, vor fi executate cu aplicarea/respectarea corespunzătoare a dispoziţiilor art. 6 alin. (2)-(7).
ART. 29^3
(1) Pentru conceperea, organizarea şi realizarea unor acţiuni, proiecte şi programe culturale, autorităţile finanţatoare pot încheia contracte cu persoane fizice române sau străine, în condiţiile legii.
(2) Pentru persoanele prevăzute la alin. (1), autoritatea finanţatoare organizatoare poate deconta şi cheltuielile de transport, diurnă şi cazare, în condiţiile dispoziţiilor legale în vigoare."
13. La articolul I punctul 13, după articolul 30 se introduce un nou articol, articolul 31, cu următorul cuprins:
"ART. 31
Dispoziţiile din actele normative referitoare la stabilirea acţiunilor şi a categoriilor de cheltuieli, a criteriilor, a prevederilor şi a limitelor pentru efectuarea de plăţi în avans din fonduri publice nu sunt aplicabile programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale finanţate în condiţiile prezentei ordonanţe."
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
EUGEN NICOLICEA
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucureşti, 21 octombrie 2008.
Nr. 199.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: