Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 199 din 13 noiembrie 2000 (*republicata*) privind utilizarea eficienta a energiei
*) Republicatã în temeiul <>art. III din Legea nr. 120 din 15 martie 2002 privind aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 78/2001 pentru modificarea <>Legii nr. 199/2000 privind utilizarea eficienta a energiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 21 martie 2002, dându-se textelor o noua numerotare. <>Legea nr. 199/2000 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 17 noiembrie 2000, şi a fost modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 78 din 30 august 2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 541 din 1 septembrie 2001 (aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 120 din 15 martie 2002 ).
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 1 (1) Scopul prezentei legi este crearea cadrului legal necesar pentru elaborarea şi aplicarea unei politici naţionale de utilizare eficienta a energiei, în conformitate cu prevederile Tratatului Cartei energiei, ale Protocolului Cartei energiei privind eficienta energetica şi aspectele legate de mediu şi cu principiile care stau la baza dezvoltãrii durabile. (2) Prin prezenta lege se instituie obligaţii şi se stabilesc stimulente pentru producãtorii şi consumatorii de energie, în vederea utilizãrii eficiente a acesteia. ART. 2 În sensul prezentei legi, utilizarea eficienta a energiei înseamnã a acţiona pentru realizarea unei unitãţi de produs, bun sau serviciu fãrã scãderea calitãţii sau performantelor acestuia, concomitent cu reducerea cantitãţii de energie cerute pentru realizarea acestui produs, bun sau serviciu.
CAP. 2 Politica nationala de utilizare eficienta a energiei
ART. 3 (1) Politica nationala de utilizare eficienta a energiei este parte integrantã a politicii energetice a statului şi se bazeazã pe urmãtoarele principii: a) funcţionarea normalã a mecanismelor de piata în domeniul energiei, inclusiv formarea preţurilor dupã criterii concurentiale şi o mai buna reflectare a costurilor şi beneficiilor legate de mediu; b) reducerea barierelor în calea promovãrii eficientei energetice, stimulandu-se astfel investiţiile; c) promovarea unor mecanisme de finanţare a iniţiativelor în domeniul eficientei energetice; d) educarea şi constientizarea utilizatorilor diferitelor forme de energie privind necesitatea reducerii consumurilor energetice pe unitatea de produs; e) cooperarea dintre consumatori, producãtori, furnizori de energie şi autoritãţile publice în vederea atingerii obiectivelor stabilite de politica nationala de utilizare eficienta a energiei; f) sprijinirea cercetãrii fundamentale şi aplicative în domeniul utilizãrii eficiente a energiei; g) promovarea iniţiativei private şi dezvoltarea serviciilor energetice; h) cooperarea cu alte tari în domeniul eficientei energetice şi respectarea convenţiilor internaţionale la care România este parte. (2) Obiectivul principal al politicii naţionale de utilizare eficienta a energiei este obţinerea beneficiului maxim în întregul lant energetic care cuprinde producerea, conversia, stocarea, transportul, distribuţia şi consumul diferitelor forme de energie. (3) Politica nationala de utilizare eficienta a energiei defineste atât obiectivele privind utilizarea eficienta a energiei, cat şi cãile pentru atingerea acestor obiective, cu referiri speciale privind: a) reducerea consumului de energie al României pe unitatea de produs intern brut; b) creşterea eficientei energetice în toate sectoarele de activitate ale economiei naţionale; c) introducerea tehnologiilor noi cu eficienta energetica ridicatã; d) promovarea surselor noi de energie; e) reducerea impactului negativ asupra mediului al activitãţilor de producere, transport, distribuţie şi consum al tuturor formelor de energie.
CAP. 3 Programe de eficienta energetica
ART. 4 (1) În scopul realizãrii politicii naţionale de utilizare eficienta a energiei, agenţii economici care consuma anual o cantitate de energie de peste 1.000 tone echivalent petrol, precum şi autoritãţile administraţiei publice locale din localitãţile cu o populaţie mai mare de 20.000 de locuitori au obligaţia sa întocmeascã programe proprii de eficienta energetica, în care vor include: a) mãsuri pe termen scurt, de tipul fãrã cost sau cu cost minim, care nu implica investiţii majore; b) mãsuri pe termen lung, de 3 pana la 6 ani, vizând un program de investiţii pentru care se vor întocmi studiile de fezabilitate. (2) Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei, prin filialele sale teritoriale, şi Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei acorda consultanţa gratuita pentru întocmirea programelor, în acest sens putând, pe termen limitat, sa angajeze experţi asociaţi pentru întocmirea studiilor de strategie sau a celor de fezabilitate. ART. 5 Programele proprii de eficienta energetica vor include acţiuni în urmãtoarele direcţii principale: a) realizarea scenariilor pe termen mediu şi lung privind cererea şi oferta de energie, care sa ghideze procesul decizional; b) aplicarea reglementãrilor tehnice şi a standardelor naţionale de eficienta energetica, care au ca scop creşterea eficientei echipamentelor producãtoare şi consumatoare de energie, inclusiv a celor din domeniul construcţiilor şi al transportului; c) promovarea utilizãrii celor mai eficiente tehnologii energetice care sa fie viabile din punct de vedere economic şi nepoluante; d) încurajarea finanţãrii investiţiilor în domeniul eficientei energetice, prin participarea statului sau a sectorului privat; e) elaborarea balantelor energetice şi formarea unor baze de date energetice necesare pentru evaluarea raportului cerere-oferta în domeniul energiei, inclusiv pentru calculul indicatorilor de eficienta energetica; f) promovarea cogenerarii de mica şi medie putere şi a mãsurilor necesare pentru creşterea eficientei sistemelor de producere, transport şi de distribuţie a caldurii la consumatori; g) înfiinţarea de compartimente specializate în domeniul eficientei energetice la nivelurile corespunzãtoare, care sa aibã personal capabil sa elaboreze, sa implementeze şi sa monitorizeze programe de eficienta energetica; h) evaluarea impactului negativ asupra mediului. ART. 6 Sinteza programelor de eficienta energetica pe ansamblul economiei naţionale, elaborata de Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei, se aproba anual de Guvern, la propunerea Ministerului Industriei şi Resurselor.
CAP. 4 Atribuţii şi raspunderi
ART. 7 (1) Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei este organul de specialitate la nivel naţional în domeniul eficientei energetice, cu personalitate juridicã, autonomie funcţionalã, organizatoricã şi financiarã, aflat în subordinea Ministerului Industriei şi Resurselor, cu finanţare din venituri extrabugetare şi din alocaţii de la bugetul de stat. (2) Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Romane pentru Conservarea Energiei se aproba prin hotãrâre a Guvernului, avându-se în vedere urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi principale: a) elaborarea politicii naţionale de utilizare eficienta a energiei împreunã cu Ministerul Industriei şi Resurselor şi supunerea spre aprobare Guvernului o data cu politica energetica nationala, ca parte a acesteia; b) implementarea şi monitorizarea politicii naţionale de eficienta energetica şi a programelor de utilizare eficienta a energiei; c) cooperarea cu instituţiile şi organismele interne şi internaţionale în vederea utilizãrii eficiente a energiei şi reducerii impactului negativ asupra mediului; d) participarea la elaborarea de norme şi reglementãri tehnice în scopul creşterii eficientei energetice pentru aparate, echipamente, utilaje de producere, transport, distribuţie şi consum de energie pentru clãdiri, precum şi pentru alte domenii de activitate; e) certificarea conformitatii aparatelor, echipamentelor şi utilajelor pe baza mãsurãtorilor şi încercãrilor efectuate, conform prevederilor reglementãrilor tehnice; f) autorizarea persoanelor fizice şi juridice care au dreptul sa realizeze bilanţuri energetice; g) coordonarea programelor de eficienta energetica finanţate de instituţii sau de organizaţii internaţionale în baza unor acorduri guvernamentale; h) evaluarea tehnica şi avizarea proiectelor de investiţii în domeniul eficientei energetice, pentru care se cere finanţare din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic şi din alte surse interne şi externe la dispoziţia Guvernului; i) elaborarea sintezei programelor de eficienta energetica pe ansamblul economiei naţionale; j) cooperarea cu instituţiile abilitate, în vederea realizãrii balantelor energetice şi formãrii unor baze de date energetice necesare pentru evaluarea raportului cerere-oferta în domeniul energiei, a realizãrii unor scenarii pe termen scurt, mediu şi lung privind evoluţia acestui raport, inclusiv a calculului indicatorilor de eficienta energetica la nivel naţional; k) acordarea de consultanţa gratuita autoritãţilor administraţiei publice locale în elaborarea şi aplicarea proiectelor de creştere a eficientei energetice, administratorilor clãdirilor publice, ai celor cu destinaţia de locuinta şi agenţilor comerciali; l) elaborarea şi coordonarea programelor de pregãtire şi instruire, precum şi atestarea personalului cu atribuţii în domeniul gestiunii energiei; m) avizarea împreunã cu ministerele de resort, dupã caz, a programelor proprii de eficienta energetica, întocmite de consumatori, în condiţiile prezentei legi. (3) Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei este condusã de un preşedinte, numit prin ordin al ministrului industriei şi resurselor. Preşedintele este salarizat potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, la nivelul funcţiei de secretar general adjunct. ART. 8 Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei, în colaborare cu Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor, asigura supravegherea pieţei pentru respectarea reglementãrilor tehnice privind eficienta energetica.
CAP. 5 Reglementãri tehnice privind eficienta energetica
ART. 9 (1) Ministrul industriei şi resurselor, la propunerea Agenţiei Romane pentru Conservarea Energiei, emite reglementãri tehnice privind eficienta energetica pentru aparate, echipamente şi utilaje cu consum mare de energie. (2) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, cu consultarea Agenţiei Romane pentru Conservarea Energiei, emite reglementãri tehnice privind eficienta energetica pentru clãdiri, precum şi pentru acordarea certificatului energetic pentru clãdiri, în condiţiile legii. (3) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei coordoneazã activitatea de stabilire şi elaborare a reglementãrilor tehnice privind eficienta energetica şi reabilitarea termica a construcţiilor. (4) Ministerele interesate, în colaborare cu Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei, vor emite reglementãri tehnice privind eficienta energetica în domeniile lor de activitate. ART. 10 Producãtorii şi importatorii de aparate, utilaje şi echipamente pentru care au fost elaborate reglementãri tehnice privind eficienta energetica nu le pot introduce pe piata decât cu condiţia respectãrii acestor reglementãri tehnice. ART. 11 (1) Producãtorii de aparate, utilaje şi echipamente pentru care au fost elaborate reglementãri tehnice privind eficienta energetica au obligaţia sa efectueze sau sa solicite efectuarea încercãrilor şi mãsurãtorilor stabilite prin actele normative în vigoare pentru certificarea conformitatii, dupã caz. (2) Certificarea conformitatii pe baza încercãrilor şi mãsurãtorilor efectuate conform reglementãrilor tehnice se face pe baza de taxe de laboratoare şi/sau de organisme de specialitate notificate de ministerele de resort.
CAP. 6 Obligaţiile consumatorilor de energie
ART. 12 (1) Consumatorii de energie, persoane juridice, sunt obligaţi: a) sa respecte reglementãrile tehnice în vigoare privind proiectarea, construirea, exploatarea, întreţinerea, repararea instalaţiilor proprii şi a receptoarelor de energie, precum şi dotarea acestora cu aparate de mãsura şi control; b) sa dispunã de un sistem propriu de evidenta şi monitorizare a consumurilor energetice şi sa punã la dispoziţie instituţiilor abilitate informaţii privind consumurile energetice şi indicatorii de eficienta energetica. (2) Consumatorii de energie, persoane fizice, sunt obligaţi sa ia mãsuri pentru dotarea cu aparate de mãsura şi control individuale. ART. 13 (1) Consumatorii care folosesc mai mult de 200 tone echivalent petrol pe an sunt obligaţi sa întocmeascã, la fiecare 2 ani, un bilanţ energetic realizat de o persoana fizica sau juridicã autorizata. (2) Consumatorii care folosesc mai mult de 1.000 tone echivalent petrol pe an sunt obligaţi: a) sa numeascã un responsabil pentru energie; b) sa efectueze anual un bilanţ energetic realizat de o persoana fizica sau juridicã autorizata; c) sa elaboreze programe de mãsuri pentru reducerea consumurilor energetice, potrivit art. 4 alin. (1), incluzând investiţiile pentru care se întocmesc studii de fezabilitate. ART. 14 (1) Agenţii economici cu activitate de producere, transport sau distribuţie a combustibililor şi energiei sunt obligaţi sa ia mãsuri pentru: a) reducerea consumului propriu de combustibili şi energie; b) promovarea energiei solare, eoliene, geotermale, a biomasei, a biogazului şi a energiei produse din deşeuri menajere; c) în condiţiile convenite cu consumatorii, producãtorii şi furnizorii de energie electrica şi termica pot desfasura activitãţi de informare, consultanţa, finanţare, precum şi executãri de lucrãri în vederea creşterii eficientei utilizãrii combustibililor şi a energiei în instalaţiile ce le deţin. (2) Societãţile de transport, precum şi alte societãţi care deţin mai mult de 10 autovehicule au obligaţia sa dezvolte programe de monitorizare şi gestiune a consumului de energie pentru grupul de vehicule deţinut. ART. 15 Administratorii clãdirilor aflate în proprietate publica au obligaţia sa ia mãsuri pentru: a) utilizarea eficienta a sistemului de încãlzire şi climatizare; b) utilizarea materialelor de construcţie eficiente energetic; c) utilizarea raţionalã a iluminatului interior; d) utilizarea aparatelor de mãsura şi reglare a consumului de energie; e) realizarea unui bilanţ energetic pentru clãdirile cu suprafata desfasurata mai mare de 1.500 mp, o data la 5 ani, bilanţ întocmit de o persoana fizica sau juridicã autorizata în acest sens; f) creşterea eficientei energetice potrivit reglementãrilor emise în baza prezentei legi.
CAP. 7 Stimulente fiscale şi financiare pentru activitãţi care conduc la creşterea eficientei energetice
ART. 16 Agenţii economici şi unitãţile din subordinea autoritãţilor administraţiei publice locale pot finanta lucrãri pentru creşterea eficientei energetice din surse proprii, din surse constituite din cote din profit destinate special pentru aceste investiţii, din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic, constituit prin <>Legea nr. 136/1994 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 29/1994 privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, cu modificãrile ulterioare, din ajutoare de stat conform legii, din investiţii realizate de terţi sau prin cofinantare, precum şi prin credite. ART. 17 (1) Pentru realizarea obiectivelor propuse de prezenta lege şi pentru facilitarea investiţiilor care au ca scop principal creşterea eficientei energetice consumatorii de energie pot beneficia de sprijin finanicar din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic, instituit conform <>Legii nr. 136/1994 , în limita a maximum 50% din valoarea acestora. (2) Finanţarea proiectelor de eficienta energetica din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic se aproba potrivit prevederilor legale în vigoare. ART. 18 (1) Pentru cotele din profit alocate investiţiilor destinate creşterii eficientei energetice se acorda scutire la plata impozitului pe profit. (2) Creditele pentru lucrãri de creştere a eficientei energetice se acorda cu o dobanda de maximum 75% din cea stabilitã de bãnci, diferenţa urmând sa fie asigurata prin alocaţii anuale de la bugetul de stat. (3) Importurile de aparate, utilaje şi echipamente destinate realizãrii proiectelor de creştere a eficientei energetice beneficiazã de scutire de taxe vamale, aprobate prin ordine comune ale ministrului industriei şi resurselor, ministrului afacerilor externe şi ministrului finanţelor publice, la propunerea Agenţiei Romane pentru Conservarea Energiei. (4) Societãţile comerciale de management şi servicii energetice, a cãror activitate se încadreazã în prevederile art. 3 alin. (1) lit. g) pot beneficia de o reducere de 50% a impozitului pe profit pe o perioada de 5 ani de la data infiintarii, iar pentru cele existente, de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi. Atribuţiile, structura şi criteriile de eligibilitate ale acestor societãţi comerciale vor fi stabilite în normele metodologice de aplicare a prezentei legi. ART. 19 Cuantumul şi procedura de acordare a stimulentelor fiscale şi financiare prevãzute la art. 16-18 se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Industriei şi Resurselor.
CAP. 8 Sancţiuni
ART. 20 Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa poatã fi considerate infracţiuni, urmãtoarele fapte: a) nerespectarea de cãtre managerii societãţilor, de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale şi de cãtre administratorii clãdirilor publice a prevederilor art. 4 alin. (1), ale art. 5, 12, 13, ale art. 14 alin. (2) şi ale art. 15 lit. e); b) nerespectarea reglementãrilor tehnice privind eficienta energetica potrivit art. 11; c) nerespectarea prevederilor art. 10. ART. 21 (1) Contravenţiile prevãzute la art. 20 se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) cu amenda de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei, cele prevãzute la lit. a); b) cu amenda de la 3.000.000 lei la 10.000.000 lei, cele prevãzute la lit. b); c) cu amenda de la 8.000.000 lei la 15.000.000 lei şi cu confiscarea bunurilor respective, cele prevãzute la lit. c). (2) Amenzile se fac venit la bugetul de stat. ART. 22 Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor, inclusiv mãsura confiscãrii, se fac de personalul împuternicit de Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei. ART. 23 Prevedereile <>art. 20 şi 21 se completeazã cu dispoziţiile Legii nr. 32/1968 *) privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia art. 25-27. ----------- *) <>Legea nr. 32/1968 a fost abrogatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 2 din 12 iulie 2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001 (aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180 din 11 aprilie 2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002).
CAP. 9 Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 24 Prezenta lege intra în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 25 În termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei legi Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, va supune spre aprobare Guvernului normele metodologice de aplicare a acesteia. -----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email