Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 18 din 6 martie 1995  privind aderarea Romaniei la Statutul Centrului International pentru Inginerie Genetica si Biotehnologie (I.C.G.E.B.), Trieste - Italia, adoptat la Madrid la 13 septembrie 1983    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 18 din 6 martie 1995 privind aderarea Romaniei la Statutul Centrului International pentru Inginerie Genetica si Biotehnologie (I.C.G.E.B.), Trieste - Italia, adoptat la Madrid la 13 septembrie 1983

EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 46 din 10 martie 1995
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ARTICOL UNIC
România adera la Statutul Centrului Internaţional pentru Inginerie Genetica şi Biotehnologie (I.C.G.E.B.), Trieste - Italia, adoptat la Madrid la 13 septembrie 1983.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 20 februarie 1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 20 februarie 1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NASTASE


STATUTUL
Centrului Internaţional de Inginerie Genetica şi Biotehnologie (Traducere)

PREAMBUL
Statele, pãrţi la prezentul statut,
recunoscind necesitatea dezvoltãrii şi aplicãrii utilizarilor paşnice ale ingineriei genetice şi biotehnologiei în beneficiul omenirii,
convinse ca ar trebui sa fie folosite posibilitãţile pe care le oferã ingineria genetica şi biotehnologia pentru a ajuta şi la soluţionarea problemelor presante ale dezvoltãrii, în mod special în ţãrile în curs de dezvoltare,
constiente de necesitatea unei cooperãri internaţionale în acest domeniu, în mod deosebit în domeniul cercetãrii, dezvoltãrii şi al pregãtirii,
subliniind urgenta intaririi potenţialului ştiinţific şi tehnic al ţãrilor în curs de dezvoltare, în acest domeniu,
recunoscind rolul important pe care un centru internaţional l-ar putea juca în exploatarea ingineriei genetice şi a biotehnologiei în vederea dezvoltãrii,
considerind ca Reuniunea la nivel înalt, desfasurata în perioada 13-17 decembrie 1982 la Belgrad, Iugoslavia, a recomandat ca un centru internaţional pentru inginerie genetica şi biotehnologie de înalt nivel sa fie înfiinţat cît mai curînd posibil, şi
recunoscind initiativa luatã de Secretariatul ONUDI pentru promovarea unui astfel de centru şi lansarea acestuia,

au convenit urmãtoarele:

ART. 1
Înfiinţarea şi sediul centrului
1. Prin prezentul se înfiinţeazã un Centru Internaţional de Inginerie Genetica şi Biotehnologie (numit în continuare centrul), ca organizaţie internationala constituitã dintr-un centru şi o reţea de centre afiliate naţionale, subregionale şi regionale.
2. Centrul îşi va avea sediul la Trieste - Italia.
ART. 2
Obiective
Obiectivele centrului sînt urmãtoarele :
a) sa incurajeze cooperarea internationala în ceea ce priveşte dezvoltarea şi aplicarea utilizarilor paşnice ale ingineriei genetice şi biotehnologiei, în special în folosul ţãrilor în curs de dezvoltare;
b) sa sprijine ţãrile în curs de dezvoltare în întãrirea potenţialului lor ştiinţific şi tehnic în domeniul ingineriei genetice şi al biotehnologiei;
c) sa stimuleze şi sa sprijine activitãţile ce se desfãşoarã la nivel regional şi naţional în domeniul ingineriei genetice şi al biotehnologiei;
d) sa studieze şi sa promoveze aplicarea ingineriei genetice şi a biotehnologiei în scopul soluţionãrii problemelor dezvoltãrii, în special în ţãrile în curs de dezvoltare;
e) sa reprezinte un loc de schimb de informaţii, de experienta şi de know-how între oamenii de ştiinţa şi tehnicieni din statele membre;
f) sa punã în valoare potenţialul ştiinţific şi tehnologic al ţãrilor în curs de dezvoltare şi al ţãrilor dezvoltate în domeniul ingineriei genetice şi al biotehnologiei; şi
g) sa serveascã drept punct de convergenta pentru reţele de centre de cercetare-dezvoltare afiliate (naţionale, subregionale şi regionale).
ART. 3
Funcţii
În vederea îndeplinirii obiectivelor sale, centrul ia, într-o maniera generalã, toate mãsurile utile şi, în mod special:
a) întreprinde activitãţi de cercetare-dezvoltare şi, în special, lucrãri în staţiile-pilot, în domeniul ingineriei genetice şi al biotehnologiei;
b) organizeazã, la sediu, sau asigura, în oricare alt loc, formarea de personal ştiinţific şi tehnic, în special al ţãrilor în curs de dezvoltare;
c) furnizeazã membrilor, la cerere, servicii de consultanţa în scopul dezvoltãrii potenţialului lor tehnic naţional;
d) încurajeazã colaborarea dintre comunitatile ştiinţifice şi tehnice ale statelor membre prin organizarea de programe, de vizite la centru, destinate cercetatorilor şi tehnicienilor, de programe de lucru în asociere şi alte activitãţi;
e) convoacã reuniuni de experţi pentru a sprijini activitãţile centrului;
f) încurajeazã, dacã este cazul, reţele de instituţii naţionale şi internaţionale cu scopul de a facilita activitãţi, cum ar fi: programele comune de cercetare, de pregãtire, de testare şi schimb de rezultate, activitãţi în staţii-pilot şi schimb de informaţii şi documentaţii;
g) defineste şi promoveazã, fãrã intirziere, reţeaua iniţialã a centrelor de cercetare de inalta calificare, destinate sa devinã centre afiliate, promoveazã reţele de laboratoare, în special cele care sînt asociate la organizaţiile menţionate la art. 15, al cãror domeniu de activitate este ingineria genetica şi biotehnologia sau domenii conexe, şi care funcţioneazã la nivel naţional, subregional, regional sau internaţional, în scopul de a deveni reţele afiliate şi favorizeazã crearea de noi centre de cercetare de inalta calificare;
h) executa un program de bioinformatica pentru a sprijini, în special, activitãţile de cercetare-dezvoltare şi de aplicaţii în folosul ţãrilor în curs de dezvoltare;
i) culege şi difuzeazã informaţii în domeniile de activitate de interes pentru centru şi pentru centrele afiliate;
j) stabileşte relaţii strinse cu industria.
ART. 4
Membrii
1. Membrii centrului sînt toate statele care au devenit pãrţi la prezentul statut, în conformitate cu art. 20.
2. Membrii fondatori ai centrului sînt toţi membrii care au semnat prezentul statut, anterior intrãrii sale în vigoare, în conformitate cu art. 21.
ART. 5
Organele
1. Organele centrului sînt:
a) Consiliul guvernatorilor;
b) Consiliul ştiinţific;
c) Secretariatul.
2. Consiliul guvernatorilor poate infiinta alte organe subsidiare, în conformitate cu art. 6.
ART. 6
Consiliul guvernatorilor
1. Consiliul guvernatorilor este alcãtuit dintr-un reprezentant al fiecãrui membru al centrului şi şeful Secretariatului ONUDI sau un reprezentant al acestuia, care este membru al acestuia ex officio, fãrã drept de vot. La desemnarea reprezentanţilor lor, membrii trebuie sa ţinã seama de aptitudinile administrative ale acestora şi de formatia lor ştiinţificã.
2. Pe lîngã exercitarea funcţiilor pe care le prevede acest statut, Consiliul guvernatorilor:
a) hotãrãşte orientãrile şi principiile generale ce guverneazã activitãţile centrului;
b) admite noi membri în centru;
c) aproba programul de lucru şi bugetul, luind în considerare recomandãrile Consiliului ştiinţific; adopta reglementãrile financiare ale centrului şi decide în orice alte probleme financiare, în mod special în ceea ce priveşte mobilizarea de resurse necesare unei bune funcţionari a centrului;
d) ca prioritate absolutã, conferã, de la caz la caz, statut de centru afiliat (naţional, subregional, regional şi internaţional) centrelor de cercetare ale statelor membre, care îndeplinesc criteriile de inalta calitate ştiinţificã şi care au fost atestate, şi statut de reţea afiliatã laboratoarelor naţionale, regionale şi internaţionale;
e) stabileşte, în conformitate cu art. 14, normele aplicabile brevetelor de invenţie, acordarea de licenţe, drepturile de autor şi alte drepturi de proprietate intelectualã, inclusiv transferul rezultatelor obţinute din activitatea de cercetare a centrului;
f) la recomandarea Consiliului ştiinţific, ia toate mãsurile corespunzãtoare pentru a permite centrului sa-şi atinga obiectivele şi sa-şi îndeplineascã funcţiile.
3. Consiliul guvernatorilor se reuneste în sesiune ordinarã o data pe an, în afarã de cazul în care nu hotãrãşte altfel. Sesiunile ordinare vor avea loc la sediul centrului, în afarã de cazul în care consiliul nu hotãrãşte altfel.
4. Consiliul adopta propriul sau regulament intern.
5. Cvorumul este alcãtuit din majoritatea membrilor consiliului.
6. Membrii Consiliului guvernatorilor vor avea dreptul la vot. Hotãrîrile sînt luate, de preferinta, prin consens sau, în lipsa acestuia, de majoritatea membrilor prezenţi şi cu drept de vot, cu excepţia hotãrîrilor privind numirea directorului, a programelor de lucru şi a bugetului, care vor fi luate cu o majoritate de doua treimi dintre membrii prezenţi şi cu drept de vot.
7. Reprezentanţii Organizaţiei Naţiunilor Unite, ai instituţiilor specializate şi ai Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomica, precum şi ai organizaţiilor interguvernamentale şi neguvernamentale pot, la invitaţia Consiliului guvernatorilor, sa participe ca observatori la deliberãrile sale. În acest scop, consiliul stabileşte lista organizaţiilor ale cãror activitãţi au legatura cu lucrãrile centrului şi care şi-au manifestat interesul pentru aceste lucrãri.
8. Consiliul guvernatorilor poate infiinta organele subsidiare permanente sau speciale, pe care le considera necesare, în vederea exercitãrii funcţiilor sale, şi de la care primeşte rapoarte.
ART. 7
Consiliul ştiinţific
1. Consiliul ştiinţific este alcãtuit dintr-un numãr de maximum zece oameni de ştiinţa şi tehnicieni, specializaţi în domeniile de acţiune ale centrului. Un om de ştiinţa din ţara gazda este membru al acestui consiliu. Membrii sînt aleşi de cãtre Consiliul guvernatorilor. În alegerea membrilor Consiliului ştiinţific se va tine seama, în mod expres, de asigurarea unui echilibru din punct de vedere geografic. Directorul îndeplineşte funcţia de secretar al consiliului.
2. Cu excepţia alegerii iniţiale, membrii Consiliului ştiinţific sînt aleşi pe o perioada de 3 ani şi pot fi realeşi pe o perioada egala. Mandatele membrilor sînt de asa natura ca doar o treime dintre membri poate fi aleasã în acelaşi timp.
3. Consiliul ştiinţific îşi alege un preşedinte dintre membrii sãi.
4. Pe lîngã funcţiile specificate în acest statut, care îi sînt atribuite de cãtre Consiliul guvernatorilor, Consiliul ştiinţific:
a) examineazã proiectul programului de lucru şi al bugetului centrului şi va face recomandãri Consiliului guvernatorilor;
b) urmãreşte îndeplinirea programului de lucru aprobat şi va întocmi un raport corespunzãtor cãtre Consiliul guvernatorilor;
c) formuleazã observaţii asupra perspectivelor pe termen mediu şi lung ale programelor şi planurilor centrului, în special în ceea ce priveşte domeniile specializate şi cele noi de cercetare şi adreseazã recomandãri Consiliului guvernatorilor;
d) sprijinã pe director în toate problemele cu caracter organic, ştiinţific sau tehnic care privesc activitãţile centrului, inclusiv cooperarea cu centrele şi reţelele afiliate;
e) aproba regulile de securitate pentru lucrãrile de cercetare ale centrului;
f) sfatuieste pe director cu privire la numirea personalului (şefi de departament şi funcţiile superioare acestora).
5. Consiliul ştiinţific poate întocmi grupuri ad-hoc de oameni de ştiinţa aparţinînd statelor membre pentru a elabora rapoarte ştiinţifice specializate, cu scopul de a-şi facilita atribuţiile care constau în a sfatui şi a recomanda mãsuri adecvate cãtre Consiliul guvernatorilor.
6. a) Consiliul ştiinţific se reuneste în sesiune ordinarã o data pe an, în afarã de cazul cînd nu hotãrãşte altfel.
b) Sesiunile au loc la sediul centrului, în afarã de cazul în care consiliul nu hotãrãşte altfel.
7. Conducãtorii centrelor afiliate şi cîte un reprezentant al fiecãrei reţele afiliate pot participa în calitate de observatori la deliberãrile Consiliului ştiinţific.
8. Personalul ştiinţific poate participa la sesiunile Consiliului ştiinţific, la cererea acestuia.
ART. 8
Secretariatul
1. Secretariatul este alcãtuit din directori şi din personal.
2. Directorul este numit dintre candidaţii statelor membre, de cãtre Consiliul guvernatorilor, dupã consultãri cu Consiliul ştiinţific, pe o perioada de 5 ani. Poate fi reales o singura data şi pentru aceeaşi perioada. Directorul trebuie sa fie o personalitate cu renume şi respectat în domeniul activitãţii ştiinţifice şi tehnice a centrului. Este absolut necesar, de asemenea, sa se ţinã seama de experienta candidatului, atît în conducerea unui centru ştiinţific, cît şi a unei echipe de cercetare multidisciplinare.
3. Personalul este alcãtuit dintr-un director adjunct, şefi de departamente, precum şi din personalul de specialitate, personalul tehnic, administrativ, de birou, precum şi din muncitorii de care centrul poate avea nevoie.
4. Directorul are cea mai mare funcţie în cadrul centrului, este principalul responsabil ştiinţific şi reprezentantul sau legal. El acţioneazã în aceasta calitate la toate reuniunile Consiliului guvernatorilor şi ale organelor sale subsidiare. Actionind conform directivelor care îi sînt date de Consiliul guvernatorilor sau de Consiliul ştiinţific şi sub autoritatea acestor organe, directorul poarta responsabilitatea generalã a centrului şi are puterea de conducere a acestuia. Lui îi revin şi alte atribuţii stabilite de cãtre organele menţionate anterior. Directorul rãspunde de numirea, organizarea şi funcţionarea activitãţii personalului. Directorul stabileşte un mecanism de consultare cu cercetatorii principali ai centrului, pentru evaluarea rezultatelor ştiinţifice şi planificarea curenta a activitãţii ştiinţifice.
5. În îndeplinirea îndatoririlor care le revin, directorul şi personalul nu pot solicita, nici accepta, instrucţiuni din partea nici unei autoritãţi guvernamentale sau autoritãţi exterioare centrului. Aceştia se vor abţine de la orice acţiune incompatibilã cu poziţia lor de funcţionari internationali şi rãspund numai în fata centrului. Fiecare membru se angajeazã sa respecte caracterul exclusiv internaţional al responsabilitãţilor directorului şi personalului şi nu va cauta sa îi influenteze pe aceştia în îndeplinirea obligaţiilor care le revin.
6. Personalul este numit de cãtre director, conform reglementãrilor aprobate de Consiliul guvernatorilor. Condiţiile pentru angajarea personalului sînt conforme, pe cît posibil, cu cele ale personalului aflat sub regimul comun al Naţiunilor Unite. Considerentul dominant în fixarea condiţiilor de angajare a personalului ştiinţific şi tehnic trebuie sa-l reprezinte necesitatea de a asigura centrului serviciile unor persoane care satisfac cele mai înalte standarde de eficienta, competenta şi integritate.
ART. 9
Centre şi reţele afiliate
1. Conform paragrafului 1 al art. 1, alin. g) al art. 2 şi alin. g) al art. 3, centrul creeazã şi promoveazã un sistem de centre şi reţele afiliate, în scopul atingerii obiectivelor sale.
2. Pe baza recomandãrilor Consiliului ştiinţific, Consiliul guvernatorilor stabileşte criteriile necesare acordãrii statutului de centru afiliat unor centre de cercetare şi decide asupra relaţiilor formale între centrele afiliate şi organele centrului.
3. Pe baza recomandãrilor Consiliului ştiinţific, Consiliul guvernatorilor stabileşte criteriile necesare acordãrii statutului de reţea afiliatã grupelor de laboratoare naţionale, regionale şi internaţionale aparţinînd statelor membre, apte pentru a întãri activitatea centrului.
4. Cu aprobarea Consiliului guvernatorilor, centrul va încheia acorduri în vederea stabilirii de legãturi cu centrele şi reţelele afiliate. Aceste acorduri pot include aspecte ştiinţifice şi financiare, fãrã a fi limitate în acest sens. 5. Centrul poate contribui la finanţarea centrelor şi reţelelor afiliate, în conformitate cu formula aprobatã de Consiliul guvernatorilor şi de comun acord cu statele membre interesate.
ART. 10
Probleme financiare
1. Resursele centrului se compun, în general, din:
a) contribuţiile iniţiale pentru lansarea acestuia;
b) contribuţii anuale din partea membrilor, preferabil în monede convertibile;
c) contribuţii voluntare, generale şi speciale, incluzind donaţii, donaţii testamentare, subvenţii şi fonduri speciale de la membrii şi statele nemembre, Natiunile Unite, instituţii specializate, Agenţia Internationala pentru Energia Atomica, Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, organizaţii interguvernamentale şi neguvernamentale, fundaţii, institute şi persoane particulare, sub rezerva aprobãrii de cãtre Consiliul guvernatorilor;
d) orice alte surse, sub rezerva aprobãrii Consiliului guvernatorilor.
2. Din considerente financiare, ţãrile cel mai puţin dezvoltate, conform celor stabilite în baza rezolutiilor Naţiunilor Unite, pot deveni membri ai centrului, pe baza unor criterii mai favorabile stabilite de cãtre Consiliul guvernatorilor.
3. Statul gazda aduce o contribuţie iniţialã, punînd la dispoziţia centrului infrastructura necesarã (terenuri, clãdiri, mobilier, echipament etc.) şi participind la cheltuielile de exploatare ale centrului, în primii ani de funcţionare a acestuia.
4. Directorul elaboreazã şi supune atentiei Consiliului guvernatorilor, prin intermediul Consiliului ştiinţific, un proiect de program de lucru pentru exerciţiul bugetar urmãtor, precum şi estimarile financiare corespunzãtoare.
5. Exerciţiul bugetar al centrului corespunde anului calendaristic.
ART. 11
Repartiţia contribuţiilor şi verificarea contabila
1. În cursul primilor 5 ani, bugetul obişnuit al centrului se bazeazã pe sumele anunţate anual de fiecare membru pentru cei 5 ani. Dupã aceasta perioada iniţialã de 5 ani, posibilitatea ca Consiliul guvernatorilor sa perceapã contribuţii, în fiecare an pentru anul urmãtor, va putea fi prevãzutã în baza unei formule recomandate de comitetul pregatitor, care va tine seama de contribuţia fiecãrui stat membru la bugetul ordinar al Organizaţiei Naţiunilor Unite, asa cum este ea fixatã în ultimul barem de cote-pãrţi.
2. Statele, care devin membre ale centrului dupã 31 decembrie, pot avea în vedere posibilitatea de a vãrsa o contribuţie specialã la cheltuielile de instalare şi la cheltuielile curente de funcţionare, pentru exerciţiul în cursul cãruia acestea devin membre.
3. Contribuţiile vãrsate în conformitate cu prevederile paragrafului 2 al prezentului articol ajuta la reducerea contribuţiei altor membri, dacã nu se decide altfel de cãtre Consiliul guvernatorilor, prin majoritatea tuturor membrilor.
4. Consiliul guvernatorilor desemneazã controlori financiari pentru a examina conturile centrului. Aceştia prezintã Consiliului guvernatorilor un raport asupra conturilor anuale, prin intermediul Consiliului ştiinţific.
5. Directorul furnizeazã controlorilor financiari toate informaţiile şi le acorda sprijinul de care aceştia pot avea nevoie pentru a-şi îndeplini sarcina.
6. Statele care trebuie sa obţinã aprobare pentru prezentul statut de la autoritãţile lor legislative, în vederea participãrii la activitãţile centrului, şi care au semnat statutul ad referendum nu sînt obligate sa plãteascã o contribuţie specialã, asa cum se prevede în paragraful 2 al prezentului articol, pentru ca participarea lor sa fie efectivã.
ART. 12
Acordul asupra sediului
Centrul va încheia un acord asupra sediului cu guvernul tarii gazda.
Prevederile acestui acord sînt supuse aprobãrii Consiliului guvernatorilor.
ART. 13
Statutul juridic, privilegii şi imunitãţi
1. Centrul se bucura de personalitate juridicã. El este pe deplin împuternicit sa-şi exercite funcţiile şi sa-şi realizeze obiectivele, inclusiv urmãtoarele:
a) sa încheie acorduri cu state sau cu organizaţii internaţionale;
b) sa încheie contracte;
c) sa dobindeasca şi sa înstrãineze bunuri mobiliare şi imobiliare;
d) sa initieze proceduri legale.
2. Centrul, proprietãţile şi bunurile sale, oriunde s-ar afla, se bucura de imunitate de jurisdicţie, cu excepţia cazului în care, pentru o situaţie particularã, renunţa în mod expres la imunitatea sa. Se înţelege ca nici o mãsura executorie nu poate face obiectul ridicãrii imunitatii.
3. Toate localurile centrului sînt inviolabile. Proprietatea şi bunurile centrului, oriunde ar fi ele amplasate, sînt exceptate de la perchezitie, rechiziţie, confiscare, expropriere şi orice alte forme de intervenţie cu caracter executoriu, fie ca este un ordin administrativ, judiciar sau legislativ.
4. Centrul, proprietatea sa, bunurile sale, veniturile şi tranzacţiile sînt scutite de orice impozite, taxe vamale, interdicţii şi restrictii asupra importurilor şi exporturilor, în ceea ce priveşte articolele importate sau exportate de centru pentru uzul sau oficial. Totodatã, centrul este scutit de orice obligaţie legatã de plata, poprirea sau perceperea oricãror impozite sau taxe.
5. Reprezentanţii membrilor se bucura de privilegiile şi imunitãţile prevãzute la art. IV al Convenţiei asupra privilegiilor şi imunitãţilor Naţiunilor Unite.
6. Functionarii centrului se bucura de privilegiile şi imunitãţile prevãzute la art. V al Convenţiei asupra privilegiilor şi imunitãţilor Naţiunilor Unite.
7. Experţii centrului se bucura de aceleaşi privilegii şi imunitãţi ca cele prevãzute pentru functionarii centrului, menţionate la paragraful 6 de mai sus.
8. Toate persoanele care urmeazã un stagiu de pregãtire sau participa la un program de schimb de personal organizat la sediul centrului sau în orice alt loc de pe teritoriul membrilor, conform prevederilor acestui statut, au dreptul sa între, sa stea şi sa iasa, în funcţie de cerinţele stagiului sau ale programului de schimb de personal. Le sînt facilitate cãlãtoriile şi vizele, eventual necesare, şi le sînt eliberate rapid şi gratuit.
9. Centrul coopereazã în toate situaţiile cu autoritãţile în drept ale statului gazda şi ale altor membri, pentru a facilita asigurarea justiţiei, respectarea legilor naţionale şi a preveni orice abuz în ceea ce priveşte privilegiile, imunitãţile şi facilitãţile menţionate în prezentul articol.
ART. 14
Publicaţii şi drepturi de proprietate intelectualã
1. Centrul publica toate rezultatele activitãţilor sale de cercetare, cu condiţia ca aceasta publicare sa nu contravina politicii sale generale în materie de drepturi de proprietate intelectualã, aprobatã de Consiliul guvernatorilor.
2. Toate drepturile, inclusiv titlul, dreptul de autor şi drepturile aferente unei lucrãri realizate sau unei invenţii, puse la punct de cãtre centru în cadrul activitãţii acestuia, aparţin centrului.
3. Centrul preia brevetele sau un interes asupra acestora, în cazul în care rezultatele lucrãrilor de inginerie genetica şi biotehnologie au fost obţinute în cadrul unor proiecte aparţinînd centrului.
4. Obţinerea de drepturi de proprietate intelectualã asupra rezultatelor centrului este rezervatã membrilor şi ţãrilor în curs de dezvoltare care nu sînt membre ale centrului, în conformitate cu convenţiile internaţionale aplicabile. La definirea normelor ce reglementeazã accesul la proprietatea intelectualã, Consiliul guvernatorilor nu va stabili criterii care sa aducã prejudicii vreunui membru sau unui grup de membri.
5. Centru face uz de drepturile asupra brevetelor de invenţie şi asupra altor drepturi şi de orice avantaje financiare sau altele legate de acestea, pentru a favoriza, în scopuri paşnice, dezvoltarea, producerea şi ampla raspindire a biotehnologiilor, în mod special în interesul ţãrilor în curs de dezvoltare.
ART. 15
Relaţiile cu alte organizaţii
În efectuarea activitãţilor sale şi conform obiectivelor sale, centrul poate, cu aprobarea Consiliului guvernatorilor, sa facã apel la colaborarea sa cu alte state care nu intra sub incidenta acestui statut, cu Organizaţia Naţiunilor Unite şi organele sale subsidiare, cu instituţiile specializate ale Naţiunilor Unite şi Agenţia Internationala pentru Energie Atomica, cu organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale, instituţii şi asociaţii ştiinţifice naţionale.
ART. 16
Amendamente
1. Orice membru poate propune amendamente la prezentul statut. Textele amendamentelor propuse vor fi comunicate imediat de cãtre director tuturor membrilor şi nu vor fi luate în considerare de cãtre Consiliul guvernatorilor înainte de trecerea unei perioade de 90 de zile de la data trimiterii.
2. Amendamentele vor fi aprobate cu o majoritate de doua treimi din totalul membrilor şi vor intra în vigoare pentru acei membri care au depus un instrument de ratificare.
ART. 17
Retragere
Oricare membru se poate retrage în orice moment, la 5 ani dupã aderare, sub rezerva unui preaviz de un an, adresat, în scris, depozitarului.
ART. 18
Lichidarea
În cazul încetãrii activitãţii, lichidarea centrului este asigurata de statul unde acesta îşi are sediul, dacã membrii nu convin altfel. Cu excepţia unei decizii contrare a membrilor, orice excedent va fi distribuit între statele membre ale centrului în momentul încheierii activitãţii, repartizarea excedentului facindu-se proporţional cu toate plãţile fãcute de cãtre acestea de la data la care au devenit membri ai centrului.
În eventualitatea unui deficit, membrii şi-l vor asuma proporţional cu contribuţiile lor.
ART. 19
Soluţionarea diferendelor
Orice diferend care implica doi sau mai mulţi membri privind interpretarea sau aplicarea prezentului statut, care nu poate fi soluţionat prin negocieri între pãrţile implicate, sau eventual prin intervenţia Consiliului guvernatorilor, este supus unui mijloc de soluţionare paşnicã prevãzut în Carta Naţiunilor Unite, la cererea pãrţilor aflate în diferend, în curs de 3 luni de la data la care Consiliul guvernatorilor declara ca nu poate soluţiona diferendul prin intervenţia sa.
ART. 20
Semnarea, ratificarea, acceptarea şi aderarea
1. Prezentul statut va fi deschis semnãrii pentru toate statele participante la şedinţa plenipotentiara, ţinuta la Madrid în 12 şi 13 septembrie 1983, şi ulterior la sediul Naţiunilor Unite din New York, pînã la data intrãrii lui în vigoare, conform art. 21.
2. Prezentul statut va face obiectul ratificãrii sau acceptãrii de cãtre statele semnatare. În acest sens, la depozitar vor fi depuse documentele oficiale necesare.
3. Dupã intrarea în vigoare a prezentului statut, conform art. 21, statele care nu au semnat statutul pot adera prin depunerea la depozitar a unui instrument de aderare, dupã ce cererea lor de aderare a fost aprobatã de cãtre Consiliul guvernatorilor.
4. Statele care trebuie sa obţinã aprobarea prezentului statut de cãtre autoritãţile legislative proprii îl pot semna ad referendum pînã la obţinerea aprobãrii necesare.
ART. 21
Intrarea în vigoare
1. Prezentul statut va intra în vigoare în momentul cînd cel puţin 24 de state, inclusiv statul-gazda al centrului, vor depune instrumentele de ratificare sau de acceptare şi dupã ce vor fi de acord ca sînt asigurate suficiente resurse financiare şi vor fi notificat depozitarului ca acest statut a intrat în vigoare.
2. Pentru fiecare stat care adera la prezentul statut, statutul va intra în vigoare începînd din cea de-a 30-a zi de la depunerea de statul respectiv a instrumentului de aderare.
3. Pînã la intrarea în vigoare a statutului, în conformitate cu paragraful 1 menţionat mai sus, el se va aplica provizoriu de la data semnãrii, în limitele permise de legislaţia nationala.
ART. 22
Depozitarul
Secretarul general al Naţiunilor Unite este depozitarul acestui statut şi trimite notificãrile pe care le întocmeşte în aceasta calitate directorului şi membrilor.
ART. 23
Texte originale
Prezintã aceeaşi valabilitate textele în limba engleza, arabã, chineza, spaniola, franceza şi rusa ale prezentul statut.
Drept care subsemnaţii, plenipotentiari, legal autorizaţi de cãtre guvernele respective, au semnat prezentul statut.
Întocmit la Madrid, la 13 septembrie 1983, într-un singur exemplar original.
-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016