Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
CAP. I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Scop. Principii
ART. 1
Prezenta lege reglementeazã modul de realizare a unui proiect de parteneriat public-privat care are ca obiectiv public proiectarea, finanţarea, construcţia, reabilitarea, modernizarea, operarea, întreţinerea, dezvoltarea şi transferul unui bun sau serviciu public, dupã caz.
ART. 2
Scopul prezentei legi îl constituie reglementarea iniţierii şi realizãrii de proiecte de parteneriat public-privat pentru lucrãri publice în diverse sectoare de activitate, cu finanţãri private.
ART. 3
(1) Principiile de bazã ale parteneriatului public-privat sunt:
a) nediscriminarea - asigurarea condiţiilor de manifestare a concurenţei reale pentru ca orice operator economic, indiferent de naţionalitate, sã poatã participa la procedura de încheiere a contractului de parteneriat public-privat şi sã aibã şansa de a deveni contractant;
b) tratamentul egal - stabilirea şi aplicarea oricând pe parcursul procedurii de încheiere a contractului de parteneriat public-privat de reguli, cerinţe, criterii identice pentru toţi operatorii economici, astfel încât aceştia sã beneficieze de şanse egale de a participa la procedura de atribuire şi de a deveni contractant;
c) transparenţa - aducerea la cunoştinţa publicului a tuturor informaţiilor referitoare la aplicarea procedurilor de încheiere a contractului de parteneriat public-privat;
d) proporţionalitatea - asigurarea corelaţiei juste între scopul urmãrit de partenerul public, obiectul contractului de parteneriat public-privat şi cerinţele solicitate, în sensul existenţei echilibrului între obiectivul urmãrit a se realiza prin contractul de parteneriat public-privat şi cerinţele reale, între cerinţele reale şi condiţiile impuse investitorului privat, precum şi între criteriile de selecţie şi clauzele contractuale;
e) eficienţa utilizãrii fondurilor - aplicarea procedurilor de încheiere a contractelor de parteneriat public-privat şi utilizarea de criterii trebuie sã reflecte avantajele de naturã economicã ale ofertelor în vederea obţinerii rezultatului urmãrit, luând în considerare şi efectele concrete preconizate a se obţine în domeniul social şi în cel al protecţiei mediului şi promovãrii dezvoltãrii durabile;
f) asumarea rãspunderii - determinarea clarã a sarcinilor, responsabilitãţilor pãrţilor implicate în procesul de încheiere a contractelor de parteneriat public-privat, urmãrindu-se asigurarea profesionalismului, imparţialitãţii, independenţei deciziilor adoptate pe parcursul derulãrii acestui proces.
(2) Proiectul de parteneriat public-privat are în vedere urmãtoarele:
a) cooperarea dintre partenerul public şi partenerul privat;
b) modul de finanţare a proiectului de parteneriat public-privat este privat;
c) în cazul unui proiect public-privat, rolul partenerilor este de a finanţa şi de a pune în aplicare obiectivele de interes public, precum şi de a respecta prevederile contractului de parteneriat public-privat;
d) alocarea riscurilor unui proiect de parteneriat public-privat se face în mod proporţional şi echitabil între partenerul public şi cel privat.
SECŢIUNEA a 2-a
Definiţii
ART. 4
În sensul prezentei legi, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) bun public - bunul care aparţine domeniului public al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale, astfel cum este definit la <>art. 3 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau un bun ce aparţine domeniului privat al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale, astfel cum este definit la <>art. 4 din Legea nr. 213/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) lucrare publicã - investiţia care se finanţeazã din fonduri private în vederea realizãrii unui bun sau serviciu public;
c) serviciu public - totalitatea acţiunilor şi activitãţilor prin care se asigurã satisfacerea nevoilor de utilitate şi interes public general sau local ale colectivitãţilor;
d) proiect public-privat - proiectul care se realizeazã în întregime sau parţial cu resurse financiare proprii sau atrase de cãtre investitor, pe baza unui model de parteneriat public-privat, în urma cãruia va rezulta un bun sau un serviciu public;
e) investitor privat - orice persoanã juridicã sau asociere de persoane juridice, românã sau strãinã, care este dispusã sã asigure finanţarea pentru una sau mai multe dintre etapele unui proiect de parteneriat public-privat, prevãzute la art. 1;
f) companie de proiect - societatea comercialã rezidentã în România, având ca asociaţi sau acţionari atât partenerul public, cât şi pe cel privat, care sunt reprezentaţi în mod proporţional în funcţie de participarea la proiectul de parteneriat public-privat, partenerul public participând cu aport în naturã;
g) contract de parteneriat public-privat sau contract de proiect - actul juridic care stipuleazã drepturile şi obligaţiile partenerului public şi ale investitorului pentru întreaga perioadã de funcţionare a parteneriatului public-privat, acoperind una sau mai multe dintre etapele proiectului de parteneriat public-privat, pe o duratã determinatã;
h) autoritate publicã centralã - Guvernul României, reprezentat de unul sau mai multe ministere sau autoritãţi ori instituţii publice, responsabile pentru proiectele de parteneriat public-privat de interes public general;
i) autoritate publicã localã - organismul de decizie publicã constituit şi funcţionând, dupã caz, la nivelul judeţului, municipiului, oraşului sau comunei, responsabil pentru proiectele de parteneriat public-privat de interes local;
j) autoritate publicã - orice autoritate publicã centralã sau autoritate publicã localã, aşa cum au fost definite în prezenta lege;
k) acord de proiect - actul juridic, premergãtor contractului de parteneriat public-privat sau contractului de proiect, încheiat între partenerul public şi investitor în vederea pregãtirii contractului de parteneriat public-privat;
l) anunţ de intenţie pentru parteneriat public-privat - documentul formal publicat de partenerul public în vederea demarãrii unei proceduri de realizare a unui proiect de parteneriat public-privat, în conformitate cu prevederile prezentei legi privind contractele de parteneriat public-privat;
m) document ataşat anunţului de intenţie sau document ataşat - documentul întocmit de partenerul public pentru a comunica tuturor investitorilor interesaţi descrierea proiectului avut în vedere, descrierea serviciilor necesare, programul de implementare a proiectului, cerinţele de capacitate şi criteriile de selecţie a investitorilor, precum şi modalitatea de selecţie a investitorilor interesaţi;
n) finanţatorul proiectului public-privat - persoana fizicã sau juridicã care pune la dispoziţia companiei de proiect mijloacele financiare necesare participãrii acestora la realizarea proiectului public-privat;
o) nonactive - active înregistrate numai în evidenţa companiei de proiect, care, chiar dacã provin de la partenerul public implicat, ca participare la proiectul de parteneriat public-privat pe toatã perioada de derulare a contractului de parteneriat public-privat, nu vor fi evidenţiate în bilanţul contabil al acestuia;
p) încheierea contractului - procedura administrativã de intrare în vigoare a unui contract de parteneriat public-privat prin semnare şi parafare;
q) duratã determinatã - perioadã negociatã, în care se deruleazã contractul parteneriatului public-privat şi care asigurã investitorului privat recuperarea finanţãrii.
SECŢIUNEA a 3-a
Tipuri de activitãţi în proiectele de parteneriat public-privat
ART. 5
În sensul prezentei legi, parteneriatul public-privat se poate realiza prin diverse tipuri de contracte, în funcţie de nivelul de implicare a investitorului.
ART. 6
(1) Prin contractele de parteneriat public-privat investitorului privat îi sunt transferate obligaţii ale partenerului public, cum ar fi:
a) proiectarea, începând cu faza de proiect tehnic;
b) construcţia;
c) dezvoltarea;
d) reabilitarea/modernizarea;
e) operarea;
f) întreţinerea;
g) finanţarea.
(2) La finalizarea contractului, bunul public este transferat, cu titlu gratuit, partenerului public, în bunã stare şi liber de orice sarcinã sau obligaţie, potrivit prevederilor art. 30 alin. (1).
(3) Partenerii pot stabili prin contractul de parteneriat public-privat şi alte activitãţi pe care sã le desfãşoare compania de proiect, cu condiţia respectãrii prevederilor prezentei legi.
SECŢIUNEA a 4-a
Parteneri publici
ART. 7
În cadrul contractului de parteneriat public-privat, autoritãţile publice definite la art. 4 lit. j) sunt parteneri publici.
ART. 8
Este partener public, în sensul prezentei legi:
a) oricare organism al statului, autoritate publicã sau instituţie publicã, care acţioneazã la nivel central, regional ori local;
b) oricare organism, altul decât unul dintre cele prevãzute la lit. a), cu personalitate juridicã, care a fost înfiinţat pentru a satisface nevoi de interes general fãrã caracter comercial sau industrial şi care este finanţat, în majoritate, de cãtre un partener public, astfel cum este definit la lit. a), ori de cãtre un organism de drept public;
c) oricare organism, altul decât unul dintre cele prevãzute la lit. a), cu personalitate juridicã, ce a fost înfiinţat pentru a satisface nevoi de interes general fãrã caracter comercial sau industrial şi care se aflã în subordinea ori este supus controlului unui partener public, astfel cum este definit la lit. a), sau unui alt organism de drept public;
d) oricare organism, altul decât unul dintre cele prevãzute la lit. a), cu personalitate juridicã, ce a fost înfiinţat pentru a satisface nevoi de interes general fãrã caracter comercial sau industrial şi care are în componenţa consiliului de administraţie/organului de conducere ori de supervizare mai mult de jumãtate din numãrul membrilor acestuia, numiţi de cãtre un partener public, astfel cum este definit la lit. a), sau de cãtre un alt organism de drept public;
e) oricare asociere formatã din unul sau mai mulţi parteneri publici dintre cei prevãzuţi la lit. a)-d).
SECŢIUNEA a 5-a
Domeniu de aplicare. Excepţii
ART. 9
Prezenta lege se aplicã pentru:
a) derularea unui proiect de parteneriat public-privat, în conformitate cu obiectul prezentei legi, între un partener public şi un investitor privat, ca urmare a aplicãrii uneia dintre procedurile de desemnare a partenerului privat prevãzute de prezenta lege;
b) încheierea acordului de proiect;
c) înfiinţarea şi reglementarea funcţionãrii companiei de proiect.
ART. 10
Prezenta lege nu se aplicã pentru încheierea unui contract de parteneriat public-privat în cazul în care se îndeplineşte cel puţin una dintre urmãtoarele condiţii:
a) contractul a fost declarat cu caracter secret de cãtre autoritãţile abilitate, potrivit prevederilor legale în vigoare;
b) contractelor de concesiune de lucrãri publice şi concesiune de servicii reglementate de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 337/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi de legislaţia conexã;
c) îndeplinirea contractului necesitã impunerea unor mãsuri speciale de siguranţã şi securitate naţionalã, potrivit prevederilor legale în vigoare;
d) protecţia unor interese de stat impune acest lucru;
e) contractelor de concesiune de bunuri proprietate publicã reglementate de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publicã, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 22/2007 , şi de legislaţia conexã;
f) contractelor de asociere în participaţiune reglementate conform legii.
ART. 11
Prezenta lege nu se aplicã pentru încheierea contractului de parteneriat public-privat care:
a) are ca obiect cumpãrarea sau închirierea, prin orice mijloace financiare, de terenuri, clãdiri existente, alte bunuri imobile sau a drepturilor asupra acestora;
b) se referã la cumpãrarea, dezvoltarea, producţia sau coproducţia de programe destinate difuzãrii, de cãtre instituţii de radiodifuziune şi televiziune;
c) se referã la prestarea de servicii de arbitraj şi conciliere;
d) se referã la prestarea de servicii financiare în legãturã cu emiterea, cumpãrarea, vânzarea sau transferul valorilor mobiliare ori al altor instrumente financiare, în special operaţii ale partenerului public efectuate în scopul atragerii de resurse financiare şi/sau de capital, precum şi la prestarea de servicii specifice unei bãnci centrale de cãtre Banca Naţionalã a României;
e) se referã la angajarea de forţã de muncã, respectiv încheierea de contracte de muncã;
f) se referã la prestarea de servicii de cercetare-dezvoltare remunerate în totalitate de cãtre partenerul public şi ale cãror rezultate nu sunt destinate, în mod exclusiv, acestuia pentru propriul beneficiu.
ART. 12
Prezenta lege nu se aplicã atunci când contractul de parteneriat public-privat este încheiat ca urmare a:
a) unui acord internaţional încheiat în conformitate cu prevederile tratatului cu unul sau mai multe state care nu sunt membre ale Uniunii Europene şi care vizeazã furnizarea de produse sau execuţia de lucrãri, destinate implementãrii ori exploatãrii unui proiect în comun cu statele semnatare, şi numai dacã prin acordul respectiv a fost menţionatã o procedurã specificã pentru atribuirea contractului respectiv;
b) unui acord internaţional referitor la staţionarea de trupe şi numai dacã prin acordul respectiv a fost prevãzutã o procedurã specificã pentru atribuirea contractului respectiv;
c) aplicãrii unei proceduri specifice unei organizaţii internaţionale.
CAP. II
Reguli aplicabile pentru încheierea contractului de parteneriat public-privat
SECŢIUNEA 1
Reguli generale
ART. 13
La încheierea contractului, partenerul public şi investitorul privat interesat sã participe la proiectul de parteneriat public-privat au obligaţia de a respecta principiile prevãzute la art. 3.
ART. 14
(1) Etapele care conduc la încheierea unui contract de parteneriat public-privat sunt:
a) iniţierea proiectului de parteneriat public-privat prin publicarea anunţului de intenţie de cãtre partenerul public;
b) analiza şi selecţia preliminarã a unor investitori privaţi, premergãtoare încheierii acordului de proiect care este în sarcina partenerului public;
c) negocierea este etapa prin care autoritatea publicã deruleazã consultãri cu investitorii privaţi selectaţi şi negociazã clauzele contractuale, inclusiv valoarea investiţiei, perioada de derulare a contractului de parteneriat public-privat, cu investitorii selectaţi;
d) încheierea contractului de parteneriat public-privat.
(2) Ulterior încheierii contractului de parteneriat public-privat sunt demarate procedurile legale pentru constituirea companiei de proiect ca societate comercialã rezidentã în România în vederea realizãrii obiectivelor contractului de parteneriat public-privat.
ART. 15
Elementele de bazã ale unui proiect de parteneriat public-privat sunt, dupã caz:
a) iniţierea;
b) finanţarea;
c) proiectarea;
d) construirea/realizarea;
e) reabilitarea/modernizarea;
f) întreţinerea, managementul/operarea;
g) derularea de operaţiuni comerciale;
h) transferul proiectului cãtre partenerul public la finalizarea acestuia.
ART. 16
Regulile generale obligatorii care se iau în considerare pe tot parcursul etapelor de iniţiere, negociere şi finalizare a unui contract de parteneriat public-privat sunt:
a) în cazul unui proiect de parteneriat public-privat, partenerii colaboreazã în mod obligatoriu în baza unor raporturi contractuale;
b) diviziunea responsabilitãţilor, a valorii de finanţare şi a riscurilor sunt convenite prin contract;
c) pe parcursul derulãrii unui contract de parteneriat-public privat, drepturile şi obligaţiile corelative ale partenerilor nu pot fi cesionate;
d) bunurile ce fac obiectul contractului de parteneriat public-privat pot fi considerate nonactive, conform reglementãrilor contabile, naţionale şi europene în vigoare, în funcţie de modalitatea de repartiţie a riscurilor în cadrul proiectului;
e) prevederile lit. d) se aplicã corespunzãtor şi fluxurilor de numerar ce fac obiectul contractului de parteneriat public-privat;
f) pe perioada de derulare a contractului de parteneriat public-privat, activele implicate în proiect sunt clasificate ca nonactive şi nu vor fi înregistrate în situaţia financiarã trimestrialã şi anualã a partenerului public implicat;
g) pe perioada de derulare a contractului de parteneriat public-privat, activele enunţate la lit. f) vor fi înregistrate în balanţa de verificare şi situaţia financiarã anualã ale companiei de proiect, cu respectarea prevederilor art. 30 alin. (2) şi art. 35.
ART. 17
Un contract de parteneriat public-privat se referã la realizarea unui singur proiect de parteneriat public-privat, cu realizarea tuturor elementelor din cadrul acestuia.
SECŢIUNEA a 2-a
Etapele de atribuire a unui contract de parteneriat public-privat
ART. 18
Procesul de atribuire a proiectului public-privat, analiza şi selecţia preliminarã a investitorilor privaţi, încheierea acordului de proiect, negocierea şi încheierea contractului de parteneriat public-privat se deruleazã dupã cum urmeazã:
a) definirea şi aprobarea de cãtre partenerul public a oportunitãţii de demarare a proiectului de parteneriat public-privat;
b) elaborarea şi aprobarea studiului de prefezabilitate sau de fundamentare de cãtre partenerul public;
c) elaborarea de cãtre partenerul public a documentului ataşat la anunţul de intenţie;
d) constituirea comisiei de evaluare a scrisorilor de intenţie de cãtre partenerul public şi numirea acesteia prin ordin, decizie sau dispoziţie, dupã caz;
e) elaborarea şi aprobarea criteriilor de evaluare, a grilelor de punctaj şi a modului de tratare a scrisorilor de intenţie întârziate sau primite nesigilate şi aprobarea acestora prin ordin, decizie sau dispoziţie, emise de cãtre partenerul public;
f) elaborarea şi aprobarea criteriilor de negociere cu investitorii privaţi selectaţi, semnatari ai acordului de proiect, în vederea selectãrii partenerului privat cu care se va încheia contractul de parteneriat public-privat;
g) publicarea anunţului de intenţie;
h) distribuirea, fãrã platã, a documentului ataşat la anunţul de intenţie;
i) primirea şi înregistrarea plicurilor ce conţin scrisorile de intenţie elaborate de investitorii privaţi interesaţi;
j) convocarea comisiei de evaluare şi deschiderea plicurilor conţinând scrisorile de intenţie în prezenţa tuturor membrilor comisiei;
k) evaluarea scrisorilor de intenţie şi a documentelor anexate la acestea;
l) întocmirea raportului de evaluare de cãtre comisia de evaluare şi prezentarea acestuia partenerului public spre aprobare;
m) invitarea investitorilor privaţi selectaţi la negocierea şi semnarea acordului de proiect;
n) constituirea de cãtre partenerul public a comisiei de negociere cu investitorii privaţi selectaţi, semnatari ai acordului de proiect şi numirea acesteia prin ordin, decizie sau dispoziţie, dupã caz;
o) aplicarea criteriilor de negociere cu investitorii privaţi selectaţi, semnatari ai acordului de proiect, în vederea selectãrii partenerului privat cu care se va încheia contractul de parteneriat public-privat;
p) desfãşurarea negocierilor pentru selectarea partenerului privat cu care se va încheia contractul de parteneriat public-privat;
q) prezentarea ofertei finale, rezultate în urma negocierilor desfãşurate conform lit. o), a partenerului privat selectat;
r) încheierea contractului de parteneriat public-privat cu partenerul privat selectat şi publicarea acestuia.
ART. 19
Partenerul privat selectat potrivit art. 18 lit. p) are obligaţia de a include în oferta finalã lista cuprinzând persoanele care au calitatea de întreprinderi afiliate acestuia şi, de asemenea, are obligaţia de a actualiza aceastã listã în mod permanent, pânã la finalizarea contractului de parteneriat public-privat.
ART. 20
Partenerul public va elabora şi aproba normele proprii pentru înfiinţarea comisiilor, elaborarea criteriilor şi derularea etapelor de definire a proiectului public-privat şi de selecţie a investitorilor privaţi. Normele respective au la bazã reglementãrile prezentei legi şi ale actelor normative în domeniu, elaborate de instituţiile competente.
SECŢIUNEA a 3-a
Termenele minime de derulare a etapelor de definire a proiectului public-privat şi de selecţie a investitorilor privaţi
ART. 21
Distribuirea, fãrã platã, a documentului ataşat se va face de cãtre partenerul public, în termen de maximum 4 zile lucrãtoare de la data apariţiei anunţului de intenţie.
ART. 22
Termenele dintre etapele de definire a proiectului de parteneriat public-privat pânã la data semnãrii contractului nu pot fi mai mici de:
a) 22 zile lucrãtoare de la data publicãrii anunţului de intenţie şi pânã la primirea şi înregistrarea plicurilor ce conţin scrisorile de intenţie elaborate de investitorii privaţi interesaţi;
b) 5 zile lucrãtoare de la data primirii şi înregistrãrii documentelor de ofertã elaborate de investitori privaţi interesaţi, pânã la convocarea comisiei de evaluare şi deschiderea plicurilor conţinând scrisorile de intenţie şi evaluarea scrisorilor de intenţie şi a documentelor anexate la acestea;
c) 5 zile lucrãtoare de la data evaluãrii scrisorilor de intenţie şi a documentelor anexate la acestea, pânã la întocmirea raportului de evaluare, adjudecare şi prezentarea acestuia partenerului public spre aprobare;
d) douã zile lucrãtoare de la data întocmirii raportului de evaluare aprobat, pânã la invitarea investitorilor privaţi selectaţi la negocierea şi semnarea acordului de proiect;
e) 5 zile lucrãtoare de negocieri cu investitorii privaţi cu care s-au încheiat acorduri de proiect, în vederea selectãrii partenerului privat cu care se va încheia contractul de parteneriat public-privat;
f) 8 zile lucrãtoare de la data încheierii negocierilor prevãzute la lit. e), pânã la depunerea ofertei finale de cãtre partenerul privat selectat;
g) 3 zile lucrãtoare pentru perfectarea şi semnarea contractului de parteneriat public-privat.
CAP. III
Condiţii de iniţiere şi încetare a proiectului de parteneriat public-privat
SECŢIUNEA 1
Condiţii de iniţiere a proiectului de parteneriat public-privat
ART. 23
(1) Iniţierea unui proiect de parteneriat public-privat aparţine partenerului public.
(2) Pentru iniţierea unui proiect de parteneriat public-privat, iniţiatorul întocmeşte un studiu de fundamentare şi prefezabilitate.
(3) Costurile generate de realizarea studiului de prefezabilitate sau de fundamentare cad în sarcina iniţiatorului.
ART. 24
(1) Partenerul public este obligat sã publice în Sistemul electronic de achiziţii publice (SEAP) şi, în cazul în care valoarea proiectului depãşeşte 5 milioane euro, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, anunţul de intenţie a unui proiect de parteneriat public-privat.
(2) SEAP pune la dispoziţia partenerului public, prin asigurarea unui nou flux de informaţii specializat, suportul tehnic necesar asigurãrii transparenţei procedurii complete de stabilire a partenerului privat, incluzând anunţul de intenţie, etapa de selecţie, etapa de negociere şi atribuirea contractului de parteneriat public-privat.
SECŢIUNEA a 2-a
Condiţii de încetare a proiectului de parteneriat public-privat
ART. 25
(1) Parteneriatul public-privat înceteazã:
a) în cazul expirãrii termenului contractului încheiat între partenerul public şi partenerul privat;
b) în baza acordului dintre partenerul public şi partenerul privat;
c) în alte cazuri prevãzute de lege sau de contract.
(2) În cazul încetãrii contractului de parteneriat public-privat prin expirarea termenului, investitorul privat este obligat sã restituie partenerului public bunurile publice şi bunurile rezultate din derularea contractului de parteneriat public-privat, în mod gratuit şi libere de orice sarcini, conform prevederilor prezentei legi.
(3) În cazul încetãrii contractului de parteneriat public-privat, investitorul privat este obligat sã asigure continuitatea activitãţii sau prestãrii serviciilor, în condiţiile stipulate în contract, pânã la preluarea acestora de cãtre partenerul public sau de cãtre noul investitor privat, în condiţiile art. 26.
(4) În cazul în care partenerul privat sesizeazã existenţa unor cauze sau iminenţa producerii unor evenimente de naturã sã conducã la imposibilitatea realizãrii activitãţii sau prestãrii serviciului de interes public, acesta notificã în termen de maximum 48 de ore acest fapt partenerului public, în vederea luãrii mãsurilor ce se impun pentru asigurarea continuitãţii activitãţii sau a serviciului.
(5) În cazul în care partenerul privat se retrage unilateral din contractul de parteneriat public-privat, investiţia consumatã pânã la acel moment rãmâne ca participare la realizarea proiectului respectiv, compania de proiect şi partenerul public neavând nicio obligaţie de returnare a valorii investiţiei respective cãtre partenerul privat.
ART. 26
Pânã la data rãmânerii definitive şi irevocabile a hotãrârii de dizolvare a companiei de proiect, la încetarea contractului de parteneriat public-privat, pãrţile contractului de parteneriat public-privat sunt ţinute de respectarea obligaţiilor ce le revin potrivit legii şi/sau contractului.
CAP. IV
Contractul de parteneriat public-privat
ART. 27
Contractul de proiect de parteneriat public-privat se încheie între partenerul public şi investitorul privat, selectat cu respectarea procedurii prevãzute la art. 18 şi având în vedere:
a) tipul de activitãţi convenite potrivit prevederilor art. 6;
b) stabilirea concretã, în funcţie de tipul de activitãţi, a obligaţiilor pãrţilor în cadrul proiectului de parteneriat public-privat;
c) valoarea negociatã a investiţiei care face obiectul contractului de proiect de parteneriat public-privat;
d) perioada de derulare a contractului de parteneriat public-privat şi termenul de finalizare a acestuia;
e) definirea calendarului de derulare a contractului de parteneriat public-privat, care stabileşte termenele de: elaborare a studiului de fezabilitate, realizare a proiectului de execuţie, derulare a finanţãrii, realizare a obiectivului public, întreţinere/administrare/operare a obiectivului pânã la finalizarea contractului de parteneriat public-privat, predare a obiectivului cãtre partenerul public;
f) cotele de participare la proiectul de parteneriat public-privat care stau la baza proporţiilor de participare la compania de proiect şi lista bunurilor de natura patrimoniului public sau privat pe care le aduc partenerii;
g) repartizarea riscurilor dintre partenerul public şi partenerul privat pe toatã perioada de derulare a contractului de parteneriat public-privat;
h) criteriile de performanţã cu privire la îndeplinirea obiectivelor contractului de parteneriat public-privat;
i) clauzele de retragere din proiect;
j) penalitãţile pentru situaţia când nu se îndeplinesc obiectivele stabilite în contract.
SECŢIUNEA 1
Principii şi reguli generale de atribuire a contractului de parteneriat public-privat
ART. 28
(1) Partenerul public continuã negocierile cu investitorii selectaţi, cu respectarea dispoziţiilor art. 18 lit. j)-l). În urma acestor negocieri, partenerul public emite o decizie cuprinzând lista investitorilor selectaţi, ierarhizaţi conform criteriilor stabilite prin normele proprii elaborate în baza prevederilor prezentei legi.
(2) Orice investitor interesat are posibilitatea de a contesta, la partenerul public sau în instanţã, decizia privind desemnarea partenerului privat şi orice alte decizii luate de acesta pe perioada derulãrii procedurii de atribuire, cu obligarea acestuia la depunerea unei garanţii de 2% din valoarea estimatã. Partenerul public este obligat sã dea rãspuns la contestaţii în termen de maximum 5 zile lucrãtoare de la data depunerii contestaţiei, dupã care procedura se va continua. Soluţia datã de instanţã devine obligatorie la data pronunţãrii unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi executorii.
(3) În cazul în care negocierile cu primul clasat nu pot conduce la încheierea unui contract de proiect de parteneriat public-privat, partenerul public începe negocierile, pe rând, cu urmãtorii investitori selectaţi, în ordinea ierarhicã a selecţiei, pânã la obţinerea unui rezultat favorabil.
(4) În cazul nefinalizãrii unui contract de proiect de parteneriat public-privat cu niciunul dintre investitorii selecţionaţi, partenerul public are dreptul la reluarea întregii proceduri. Dupã caz, înainte de reluarea procedurii, partenerul public poate sã refacã sau sã completeze studiul de fundamentare/ prefezabilitate şi/sau sã schimbe unele date din documentul ataşat.
(5) Procedura de negociere se deruleazã chiar dacã se depune o singurã ofertã, cu condiţia ca aceasta, împreunã cu documentele anexate de cãtre investitorul privat interesat, sã respecte cerinţele minime impuse de anunţul de intenţie şi documentul ataşat, elaborate de partenerul public.
(6) În condiţiile în care pãrţile au decis continuarea proiectului de parteneriat public-privat, acestea procedeazã la pregãtirea şi negocierea termenilor şi a clauzelor contractului de proiect de parteneriat public-privat.
(7) Condiţiile de înfiinţare a companiei de proiect se includ în conţinutul contractului de proiect de parteneriat public-privat.
SECŢIUNEA a 2-a
Reguli pentru atribuirea contractelor de parteneriat public-privat
ART. 29
Contractul de proiect de parteneriat public-privat în formã negociatã este supus, dupã caz, aprobãrii Guvernului sau autoritãţii publice, în calitate de titulari ai dreptului de administrare a bunului care face obiectul parteneriatului public-privat. Forma finalã astfel aprobatã nu poate fi modificatã prin acordul pãrţilor decât printr-un act de cel puţin nivelul celui prin care s-a aprobat contractul.
ART. 30
(1) La finalizarea contractului de parteneriat public-privat, compania de proiect transferã, cu titlu gratuit, bunul public realizat prin contractul de parteneriat public-privat cãtre partenerul public, în bunã stare, exploatabil şi liber de orice sarcinã sau obligaţie. Condiţiile tehnice de transfer sunt definite în contractul de parteneriat public-privat. În cazul bunurilor imobile, transferul dreptului de proprietate, sub sancţiunea nulitãţii absolute, se va face cu respectarea dispoziţiilor imperative ale legii privind transferul dreptului de proprietate a bunurilor imobile sau ale dezmembrãmintelor acestuia.
(2) Proprietãţile rezultate prin implementarea proiectului public-privat şi terenurile ocupate de proiect, în afara bunurilor proprietate publicã, şi care nu pot fi înstrãinate sau grevate pot fi ipotecate, gajate şi pot constitui garanţii pentru finanţatorul proiectului public-privat, pe perioada de validitate a contractului.
ART. 31
Perioada de derulare a contractului de proiect de parteneriat public-privat se stabileşte în baza ofertei finale depuse de investitorul selectat şi a negocierilor finale care au în vedere o analizã economico-financiarã realã şi riguroasã a proiectului, bazatã pe criterii economice şi în conformitate cu legislaţia în vigoare.
CAP. V
Reguli speciale pentru înfiinţarea companiei de proiect
ART. 32
Compania de proiect definitã la art. 4 lit. f) se organizeazã şi funcţioneazã conform legislaţiei în vigoare, ca o societate comercialã al cãrei capital social este deţinut de cãtre partenerul public şi investitorul privat.
ART. 33
(1) Compania de proiect funcţioneazã pe toatã perioada de derulare a contractului de proiect de parteneriat public-privat şi se lichideazã conform legii la data încheierii acestuia.
(2) Între compania de proiect şi cei 2 parteneri se va încheia un contract de administrare pentru bunurile de patrimoniu încredinţate spre administrare şi un contract de servicii.
ART. 34
Compania de proiect are ca obiect principal de activitate operarea şi gestionarea, pe principii economice, conform legii şi statutului propriu de înfiinţare şi funcţionare, a tuturor etapelor de derulare a contractului de proiect de parteneriat public-privat prin preluarea obligaţiilor de la pãrţile contractante, precum şi transferul în conformitate cu art. 30 alin. (1) al bunului şi serviciilor care fac obiectul acestuia, în beneficiul public, prin partenerul public.
ART. 35
Pe toatã perioada de funcţionare a companiei de proiect, aceasta nu poate sã îşi schimbe obiectul de activitate şi nu poate desfãşura operaţiuni economice în afara scopului expres al proiectului de parteneriat public-privat pentru care a fost creatã sau al dezvoltãrii acestuia în folosul comunitãţii.
ART. 36
Compania de proiect va fi condusã de un consiliu de administraţie, în care cei 2 parteneri vor fi reprezentaţi proporţional cu participarea prevãzutã la art. 27 lit. f).
ART. 37
Compania de proiect nu are dreptul sã ia decizii cu privire la schimbarea formei de proprietate sau de administrare a patrimoniului public sau privat cu care partenerul public participã la proiectul de parteneriat public-privat, pe toatã perioada de derulare a contractului de parteneriat public-privat, şi nici cu privire la cesionarea unor drepturi primite prin contract.
CAP. VI
Organizarea activitãţii de coordonare a proiectelor de parteneriat public-privat
ART. 38
(1) Coordonarea şi monitorizarea centralizatã a derulãrii proiectelor de parteneriat public-privat se realizeazã de cãtre Unitatea Centralã pentru Coordonarea Parteneriatului Public-Privat, înfiinţatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã şi reorganizatã potrivit <>Hotãrârii Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Unitatea Centralã pentru Coordonarea Parteneriatului Public-Privat se reorganizeazã prin hotãrâre a Guvernului la nivel de direcţie generalã în subordinea Secretariatului General al Guvernului şi va avea rol de instituţie centralã în domeniul proiectelor de parteneriat public-privat şi are ca atribuţie principalã îndrumarea şi monitorizarea partenerilor publici şi a investitorilor privaţi interesaţi în activitatea de organizare şi derulare a unui proiect de parteneriat public-privat, în condiţiile legii.
(3) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Unitatea Centralã pentru Coordonarea Parteneriatului Public-Privat va constitui o bazã de date publicã, integratã, unicã şi actualizatã, cuprinzând toate proiectele de parteneriat public-privat anunţate, precum şi arhiva proiectelor în desfãşurare şi/sau finalizate.
ART. 39
Prin decizii interne pot fi organizate şi puse în funcţiune, dacã se justificã, unitãţi interne de coordonare a proiectelor de parteneriat public-privat la nivelul autoritãţilor publice care deruleazã cel puţin douã proiecte de parteneriat public-privat.
CAP. VII
Sancţiuni
ART. 40
Autoritatea Naţionalã pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice are dreptul de a solicita în instanţã constatarea nulitãţii absolute a contractelor de parteneriat public-privat încheiate cu încãlcarea prevederilor prezentei legi, în condiţiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a acesteia.
ART. 41
Retragerea din contract înainte de termenul stabilit sau neîndeplinirea obligaţiilor contractuale se sancţioneazã cu plata unor penalitãţi care vor fi specificate în mod expres în contractul încheiat între partenerul public şi cel privat.
CAP. VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 42
În mãsura în care prezenta lege nu prevede altfel, dispoziţiile acesteia se completeazã cu dreptul comun.
ART. 43
Proprietatea intelectualã dobânditã în procesul realizãrii parteneriatului public-privat aparţine partenerului privat, dacã contractul nu prevede altfel.
ART. 44
În cazul în care se îndeplinesc condiţiile unui proiect de parteneriat public-privat şi nu se încalcã interese de ordin public, dispoziţiile prezentei legi pot fi aplicate şi în cazul activitãţilor relevante definite prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 337/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare - cap. VIII "Contracte sectoriale", secţiunea 1 "Activitãţi relevante".
ART. 45
Delimitarea terenurilor, a culoarelor şi a amplasamentelor necesare pentru realizarea proiectelor de parteneriat public-privat se realizeazã în baza documentaţiei cadastrale, de urbanism şi de amenajare a teritoriului, aprobatã potrivit legii, a studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice.
ART. 46
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Guvernul aprobã normele metodologice de aplicare a acesteia.
ART. 47
Prezenta lege intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ
Bucureşti, 1 octombrie 2010.
Nr. 178.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: