Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 174 din 3 iunie 2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate
EMITENT: Parlamentul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 516 din 3 iunie 2024
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. I
Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Cetăţenii români minori pot călători în străinătate numai însoţiţi, cu acordul părinţilor ori al reprezentanţilor legali, în condiţiile prezentei legi. În sensul prezentei legi, prin reprezentant legal al minorului se înţelege persoana desemnată, potrivit legii, să exercite drepturile şi să îndeplinească obligaţiile părinteşti faţă de minor."
2. La articolul 6 alineatul (1), literele a), b) şi e) se abrogă.
3. Articolul 6^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 6^1
(1) Pentru scopurile prezentei legi, cartea de identitate şi cartea electronică de identitate valabile constituie documente de călătorie pe baza cărora cetăţenii români îşi pot exercita dreptul la liberă circulaţie, în condiţiile legii, în statele membre ale Uniunii Europene, precum şi în statele terţe care le recunosc ca documente de călătorie.
(2) Regimul juridic al cărţii de identitate şi al cărţii electronice de identitate este cel prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia situaţiilor în care prezenta lege dispune altfel."
4. La articolul 7, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
"(2^1) Datele biometrice şi setul de date colectate cu ocazia preluării la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României a cererilor de eliberare a paşapoartelor simple electronice sunt utilizate, la cererea cetăţenilor români, şi pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, de la data asigurării infrastructurii tehnice necesare emiterii acesteia, sau a titlului de călătorie.
(2^2) Cererile pentru eliberarea documentelor prevăzute la alin. (2^1) se depun concomitent."
5. La articolul 8 alineatul (1), literele r)-t^1) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"r) ataşaţii militari şi ataşaţii de afaceri interne, ataşaţii pe probleme de muncă, judecătorii sau procurorii de legătură, adjuncţii acestora, funcţionarii superiori din organizaţiile internaţionale şi interguvernamentale, personalul militar trimis în misiune în cadrul structurilor NATO, la Reprezentanţa Militară a României la NATO şi UE, având funcţii echivalente membrilor corpului diplomatic şi consular, precum şi ofiţerii cu grad superior, începând cu gradul de maior, trimişi în misiune în cadrul structurilor NATO, la Reprezentanţa Militară a României la NATO şi UE;
s) curierii diplomatici, ataşaţii de telecomunicaţii şi persoanele asimilate acestora;
t) soţul, soţia şi copiii minori ai persoanelor prevăzute la lit. a)-p), r) şi s);
t^1) copiii aflaţi în întreţinerea persoanelor prevăzute la lit. p), r) şi s) trimise în misiune oficială în străinătate, precum şi a soţului ori soţiei acestora, atunci când îi însoţesc în cursul misiunii;"
6. La articolul 10, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Valabilitatea paşapoartelor diplomatice electronice încetează de drept la data la care autorităţile competente constată că sunt deteriorate ori distruse sau că, în conţinutul acestora, există ştersături ori modificări operate fără drept."
7. La articolul 11, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) La încetarea calităţii prevăzute la art. 8 alin. (1), titularul sau instituţia din cadrul căreia face parte titularul are obligaţia să predea paşaportul diplomatic electronic Ministerului Afacerilor Externe, în vederea anulării, cu excepţia persoanelor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. v). În caz contrar, Ministerul Afacerilor Externe procedează la anularea paşaportului în evidenţele corespunzătoare şi informează autorităţile române de frontieră, în vederea reţinerii şi transmiterii documentului către autoritatea emitentă, pentru a fi anulat fizic."
8. La articolul 12, litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d) personalului tehnico-administrativ şi de serviciu al misiunilor diplomatice, al oficiilor consulare, al reprezentanţelor permanente pe lângă organizaţiile internaţionale, personalului militar trimis în misiune la structurile NATO şi reprezentanţele României la NATO, lectorilor trimişi în misiune de Ministerul Educaţiei, precum şi soţului, soţiei şi copiilor minori ai acestora;"
9. La articolul 13, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) Valabilitatea paşapoartelor de serviciu electronice prevăzute la alin. (2) încetează de drept la data la care autorităţile competente constată că sunt deteriorate ori distruse sau că, în conţinutul acestora, există ştersături ori modificări operate fără drept."
10. La articolul 14, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) La încetarea calităţii prevăzute la art. 12, titularul, autoritatea sau instituţia din cadrul căreia face parte titularul are obligaţia să predea paşaportul de serviciu electronic Ministerului Afacerilor Externe, în vederea anulării. În caz contrar, Ministerul Afacerilor Externe procedează la anularea paşaportului în evidenţele corespunzătoare şi informează autorităţile române de frontieră, în vederea reţinerii şi transmiterii documentului către autoritatea emitentă, pentru a fi anulat fizic."
11. La articolul 15, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice, în cazul persoanelor lipsite temporar de capacitatea de exerciţiu, pot fi depuse în numele titularului de către reprezentantul legal sau de către autorităţile medicale române sau străine, prezenţa titularului fiind obligatorie."
12. La articolul 15^1, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) Contravaloarea paşapoartelor simple electronice achitată la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României se virează Companiei Naţionale «Imprimeria Naţională» - S.A., potrivit acordului încheiat între respectiva companie şi Ministerul Afacerilor Externe."
13. La articolul 17, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Eliberarea paşaportului simplu electronic pentru minor, în cazul în care există neînţelegeri între părinţi cu privire la exprimarea acordului ori unul dintre părinţi se află în imposibilitatea de a-şi exprima voinţa, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 17^1 alin. (1) lit. a), se efectuează numai după soluţionarea acestor cazuri de către instanţa de judecată, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori prin ordonanţă preşedinţială prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului. Eliberarea succesivă a mai multor paşapoarte simple electronice, respectiv pentru o anumită perioadă de timp/până la dobândirea capacităţii depline de exerciţiu de către minor, se efectuează numai dacă, în cuprinsul hotărârii judecătoreşti sau al ordonanţei preşedinţiale de suplinire a acordului, instanţa a stabilit, în mod expres, acest aspect."
14. Articolul 17^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 17^1
(1) Paşaportul simplu temporar se eliberează de către serviciile publice comunitare de paşapoarte sau de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în străinătate la care au fost depuse cererile cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta lege şi care nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a exerciţiului dreptului la liberă circulaţie în străinătate sau în alte cazuri în care instanţa de judecată a impus obligaţia de a nu părăsi teritoriul României, în condiţiile legii penale, în următoarele situaţii:
a) când minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa ori sănătatea îi este pusă în pericol şi nu există timpul necesar pentru obţinerea acordului celuilalt părinte prevăzut la art. 17;
b) pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile şi care declară că este necesar şi urgent să îşi continue călătoria în străinătate sau să îşi reglementeze şederea/situaţia juridică pe teritoriul unui stat;
c) în situaţii obiective şi urgente, în care este necesară prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat şi nu există timpul necesar pentru emiterea şi eliberarea paşaportului simplu electronic sau acesta a fost depus pentru obţinerea unor vize.
(2) Paşaportul simplu temporar se eliberează în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
(3) Situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) trebuie dovedite, după caz, cu documente emise de instituţia care organizează studiile/concursurile oficiale sau cu documente emise ori avizate de o autoritate medicală română, din care să rezulte perioada şi statul/statele în care se vor desfăşura studiile/concursurile ori în care va fi urmat tratamentul medical.
(4) Cetăţenii români prevăzuţi la alin. (1) lit. b), care nu mai posedă documente de călătorie valabile şi care declară că este necesar şi urgent să îşi continue călătoria în străinătate, trebuie să prezinte documente care să probeze necesitatea şi urgenţa.
(5) Situaţiile obiective şi urgente prevăzute la alin. (1) lit. c) trebuie probate cu documente din care să rezulte necesitatea deplasării persoanei în străinătate. Situaţiile obiective şi urgente exclud situaţiile în care deplasarea persoanei pe teritoriul altui stat are la bază raţiuni exclusiv turistice. Depunerea paşaportului simplu electronic pentru obţinerea unor vize trebuie dovedită.
(6) Cererile pentru eliberarea paşaportului simplu temporar se depun la autorităţile prevăzute la art. 15 alin. (2). Prevederile art. 15 alin. (3) şi (6), art. 15^1 şi art. 17 se aplică, în mod corespunzător, şi cu privire la cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple temporare.
(7) În cazul persoanelor lipsite temporar de capacitate de exerciţiu, precum şi în cazul persoanelor care, din motive medicale, se află în imposibilitate de a-şi exprima voinţa sau de a se prezenta la autoritatea competentă, cererile pentru eliberarea paşaportului simplu temporar pot fi depuse, în numele titularului, de către reprezentantul legal sau de către autorităţile medicale române ori, după caz, străine, fără ca prezenţa titularului să fie obligatorie.
(8) În situaţii temeinic justificate, pentru minorii aflaţi în străinătate sub o formă de protecţie specială dispusă de autorităţile locale competente şi care nu deţin documente de identitate sau de călătorie valabile, misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României eliberează, cu titlu gratuit, paşapoarte simple temporare, la solicitarea autorităţilor străine competente, în scopul reglementării situaţiei juridice a minorilor în statul de reşedinţă, dacă nu este posibilă repatrierea acestora.
(9) Costurile aferente producerii şi emiterii paşapoartelor simple temporare eliberate minorilor prevăzuţi la alin. (8) sunt suportate de statul român prin autorităţile abilitate, la propunerea Ministerului Afacerilor Externe, pe baza protocolului încheiat cu producătorul."
15. Articolul 17^2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 17^2
(1) Cetăţenii români pot deţine, concomitent, un paşaport simplu electronic şi un paşaport simplu temporar valabile:
a) în situaţiile prevăzute la art. 17^1 alin. (1) lit. c), atunci când paşaportul simplu electronic a fost depus pentru obţinerea unor vize;
b) în situaţia în care se probează, cu documente, necesitatea deplasării cetăţeanului român în străinătate, în perioada în care paşaportul simplu temporar este depus pentru obţinerea unor vize.
(2) Cetăţenii români pot deţine, concomitent, două paşapoarte simple electronice valabile, numai în următoarele situaţii:
a) când titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care călătoreşte se află în conflict;
b) când titularul deţine paşaport simplu electronic, dar, ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării vizelor, călătoria în statele pentru care este necesară aplicarea acestora nu mai este posibilă.
(3) Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai unui paşaport simplu electronic şi ai unui paşaport simplu temporar valabile au obligaţia ca, în termen de 5 zile de la încetarea situaţiilor prevăzute la art. 17^1 alin. (1) lit. c) sau, după caz, de la întoarcerea în ţară, să predea autorităţilor competente unul dintre cele două paşapoarte valabile deţinute.
(4) Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai două paşapoarte simple electronice valabile au obligaţia ca, în termen de 5 zile de la încetarea situaţiilor prevăzute la alin. (2) sau, după caz, de la întoarcerea în ţară, să predea autorităţilor competente unul dintre cele două paşapoarte valabile deţinute."
16. La articolul 18, alineatul (1) se abrogă.
17. La articolul 18, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Valabilitatea paşapoartelor prevăzute la alin. (2) şi (3) încetează de drept la data la care autorităţile competente constată că sunt deteriorate ori distruse sau că, în conţinutul acestora, există ştersături ori modificări operate fără drept."
18. La articolul 20, alineatele (1), (2) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 20
(1) Paşapoartele simple electronice şi paşapoartele simple temporare se păstrează de către titulari, care au obligaţia de a nu le înstrăina, cu excepţia situaţiilor în care documentele se reţin de autorităţile competente sau se depun la misiunile diplomatice ori oficiile consulare străine, în vederea aplicării vizei.
(2) Paşapoartele simple electronice şi paşapoartele simple temporare ale minorilor care nu au împlinit vârsta de 14 ani se păstrează de către părinţii acestora, reprezentanţii legali sau, după caz, de către însoţitori, atunci când minorii se deplasează în străinătate împreună cu alte persoane, în condiţiile prezentei legi.
..................................................................................................
(5) În termen de 5 zile de la data pierderii cetăţeniei române în condiţiile legii, titularul paşaportului simplu electronic ori al paşaportului simplu temporar sau, după caz, părinţii ori reprezentantul legal al minorului sunt obligaţi să predea documentul de călătorie, în ţară, la oricare dintre serviciile publice comunitare de paşapoarte sau la sediul Direcţiei Generale de Paşapoarte, iar în străinătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României."
19. La articolul 20, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu următorul cuprins:
"(5^1) În cazul nerespectării obligaţiei prevăzute la alin. (5), documentul de călătorie se anulează informatic de Direcţia Generală de Paşapoarte."
20. La articolul 20, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) Titularii paşapoartelor simple electronice ori ai paşapoartelor simple temporare sau, după caz, persoanele prevăzute la alin. (2) au obligaţia de a preda paşapoartele simple electronice ori paşapoartele simple temporare la solicitarea autorităţilor competente prevăzute la alin. (3)."
21. La articolul 20, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
"(7) Titularul paşaportului simplu electronic ori al paşaportului simplu temporar sau, după caz, persoanele prevăzute la alin. (2) au obligaţia de a nu folosi documentul de călătorie când au intervenit modificări privind datele de identificare ale titularului ori schimbări majore în fizionomia acestuia."
22. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 22
(1) Titlul de călătorie este documentul care se eliberează în formă tipărită sau în formă electronică de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României cetăţenilor români aflaţi în străinătate, care nu mai posedă un document de călătorie valabil şi nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a exerciţiului dreptului la liberă circulaţie în străinătate, pentru ca titularul să se întoarcă în România.
(2) Titlul de călătorie eliberat în formă electronică este semnat cu semnătură electronică calificată şi este asimilat înscrisurilor autentice.
(3) Minorilor aflaţi în străinătate neînsoţiţi de părinţi li se poate elibera un titlu de călătorie fără acordul acestora, în vederea întoarcerii în România.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), titlul de călătorie se eliberează de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României cetăţenilor români aflaţi în străinătate, care nu mai posedă un document de călătorie valabil, nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a exerciţiului dreptului la liberă circulaţie în străinătate şi cărora le este necesar, după caz, în vederea identificării în cadrul procedurilor consulare."
23. Articolul 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 24
Prevederile art. 20 referitoare la obligaţia neînstrăinării şi condiţiile păstrării paşapoartelor simple electronice şi a paşapoartelor simple temporare se aplică în mod corespunzător şi în cazul titlurilor de călătorie."
24. Articolul 25 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 25
(1) Pierderea sau distrugerea paşaportului simplu electronic sau a paşaportului simplu temporar se declară de către titular sau, după caz, de către persoanele prevăzute la art. 20 alin. (2), în ţară, la orice serviciu public comunitar de paşapoarte sau la Direcţia Generală de Paşapoarte, iar în străinătate, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.
(2) În cazul furtului documentelor de călătorie stabilite la art. 6 alin. (1), titularul sau, după caz, persoanele prevăzute la art. 20 alin. (2) sesizează, de îndată, cea mai apropiată unitate de poliţie din ţară sau, după caz, de pe teritoriul statului în care s-a produs evenimentul, solicitând eliberarea unei adeverinţe care să ateste declararea evenimentului respectiv. Organele de poliţie române sesizate au obligaţia de a elibera adeverinţa solicitată.
(3) În cazul pierderii, distrugerii sau furtului paşapoartelor diplomatice electronice sau al paşapoartelor de serviciu electronice, titularul are obligaţia de a informa, de îndată, Ministerul Afacerilor Externe şi, după caz, instituţia din care face parte."
25. După articolul 25 se introduce un nou articol, articolul 25^1, cu următorul cuprins:
"ART. 25^1
(1) Documentele de călătorie stabilite la art. 6 alin. (1), declarate pierdute, distruse sau furate, sunt nule de drept.
(2) În cazul în care titularul sau, după caz, persoanele prevăzute la art. 20 alin. (2) găseşte/găsesc documentul de călătorie declarat pierdut sau furat, au obligaţia de a nu-l folosi şi de a-l depune, de îndată, la cel mai apropiat serviciu public comunitar de paşapoarte, la Direcţia Generală de Paşapoarte, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori, după caz, la instituţia din care face/fac parte."
26. Articolul 26 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 26
Documentele de călătorie stabilite la art. 6 alin. (1), găsite de alte persoane decât titularul sau persoanele prevăzute la art. 20 alin. (2), precum şi cele care au aparţinut persoanelor decedate se predau autorităţii emitente sau celei mai apropiate unităţi de poliţie/misiuni diplomatice sau oficiu consular al României în străinătate, care are obligaţia de a le transmite autorităţii emitente."
27. Articolul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 27
Autorităţile competente pot elibera, la cerere, noi documente de călătorie în locul celor declarate pierdute, distruse sau furate, numai dacă evenimentul a fost declarat în condiţiile prevăzute la art. 25."
28. La articolul 30, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (7^1), cu următorul cuprins:
"(7^1) Revocarea sau retractarea declaraţiilor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi d) şi alin. (1^1) produce efecte în faţa organelor poliţiei de frontieră numai dacă declaraţiile de revocare sau retractare au fost date cu respectarea condiţiilor de formă stabilite la alin. (7)."
29. La articolul 34 alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 34
(1) Cetăţeanul român care doreşte să îşi stabilească/şi-a stabilit anterior domiciliul în străinătate poate solicita eliberarea unui document/unui nou document de călătorie, respectiv a unui paşaport simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea ţării de domiciliu, când se află în una dintre următoarele situaţii:"
30. Articolul 35 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 35
(1) Persoanei care solicită/pentru care se solicită autorităţilor competente române eliberarea documentelor de identitate, de călătorie sau de stare civilă, dar care nu poate/pentru care nu se poate face dovada cetăţeniei române în conformitate cu actele normative incidente acestei materii, i se eliberează documentele respective, în condiţiile legii, numai după ce Direcţia Generală de Paşapoarte atestă, la cererea acestor autorităţi, faptul că persoana în cauză este cetăţean român.
(2) Atestarea prevăzută la alin. (1) se face numai dacă în Registrul naţional de evidenţă a paşapoartelor simple se regăsesc date relevante cu privire la cetăţenia română a persoanei care solicită/pentru care se solicită acest lucru.
(3) În scopul atestării calităţii de cetăţean român, în condiţiile prevăzute la alin. (1), Direcţia Generală de Paşapoarte poate coopera cu instituţiile competente în aplicarea prevederilor Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare."
31. Articolul 36 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 36
(1) Cetăţeanului român care îşi schimbă domiciliul din străinătate în România i se anulează paşaportul simplu electronic/paşaportul simplu temporar în care este menţionat domiciliul în străinătate şi i se eliberează act de identitate, în condiţiile legii.
(2) Cetăţeanul român cu domiciliul în străinătate, returnat în baza unui acord de readmisie sau, după caz, expulzat de pe teritoriul statului de domiciliu, are obligaţia, în cazul în care nu şi-a stabilit/nu îşi stabileşte domiciliul/reşedinţa în România, în condiţiile legii, să declare la cel mai apropiat serviciu public comunitar de paşapoarte ori la Direcţia Generală de Paşapoarte, în termen de 30 de zile de la data intrării în ţară, locul unde şi-a stabilit locuinţa."
32. Articolul 37 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 37
(1) Cetăţeanul român îşi stabileşte domiciliul în străinătate în condiţiile prezentei legi, care se completează, acolo unde este cazul, cu prevederile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale altor legi speciale care cuprind reglementări conexe.
(2) În sensul prezentei legi, prin cetăţean român cu domiciliul în străinătate se înţelege exclusiv persoana care deţine cetăţenia română, care a fost/este titulară a unui paşaport românesc cu menţionarea ţării de domiciliu şi care nu şi-a restabilit/stabilit domiciliul în România.
(3) Evidenţa cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate se ţine de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcţia Generală de Paşapoarte."
33. Articolul 43 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 43
(1) Pe durata suspendării exerciţiului dreptului la liberă circulaţie în străinătate, precum şi în alte cazuri în care instanţa de judecată a impus obligaţia de a nu părăsi teritoriul României, în condiţiile legii penale, cetăţeanului român i se refuză temporar eliberarea documentelor de călătorie prevăzute la art. 6 alin. (1) de către autoritatea competentă să elibereze aceste documente, iar dacă i-au fost eliberate, îi sunt retrase de către autorităţile competente să pună în executare măsura.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pe durata suspendării exerciţiului dreptului la liberă circulaţie în străinătate, misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României pot elibera titluri de călătorie cetăţenilor români aflaţi în străinătate:
a) care nu mai posedă un document de călătorie valabil şi cărora le este necesar, după caz, în vederea identificării în cadrul procedurilor consulare, caz în care titlurile de călătorie rămân în păstrare la misiunea diplomatică/oficiul consular;
b) care declară că doresc să revină pe teritoriul României pentru reglementarea situaţiei lor juridice referitoare la suspendarea exerciţiului dreptului la liberă circulaţie în străinătate şi cu privire la care autorităţile competente străine din statul pe teritoriul căruia se află aceştia nu au dispus măsuri de natură a restrânge dreptul la liberă circulaţie;
c) care sunt îndepărtaţi/expulzaţi de pe teritoriul unui stat, în temeiul măsurilor dispuse de autorităţile străine, la cererea acestora din urmă sau la cererea autorităţilor române, fără acordul cetăţenilor români în cauză.
(3) Titlurile de călătorie pot fi eliberate şi de Ministerul Afacerilor Externe, prin structura specializată, la solicitarea autorităţilor române competente, în cazul cetăţenilor români prevăzuţi la alin. (2) lit. c)."
34. La articolul 46, literele e),f), g) şi j) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"e) nerespectarea de către titulari sau, după caz, de către persoanele prevăzute la art. 20 alin. (2) a obligaţiei de a preda unul dintre cele două paşapoarte valabile deţinute, conform art. 17^2 alin. (3) şi (4);
f) nerespectarea de către titularii paşapoartelor simple electronice sau ai paşapoartelor simple temporare a obligaţiei prevăzute la art. 20 alin. (1);
g) nerespectarea condiţiei privind păstrarea paşapoartelor simple electronice sau a paşapoartelor simple temporare ale minorilor care nu au împlinit vârsta de 14 ani de către părinţi, reprezentanţi legali sau însoţitori, prevăzută la art. 20 alin. (2);
..................................................................................................
j) nerespectarea de către persoanele prevăzute la art. 25^1 alin. (2) a obligaţiei de a nu folosi documentul de călătorie găsit ulterior declarării pierderii ori furtului;"
35. La articolul 46, litera k) se abrogă.
36. La articolul 46, literele k^1), k^2), k^3), m) şi n) se modifică şi vor avea următorulcuprins:
"k^1) nerespectarea de către titular sau, după caz, de către persoanele prevăzute la art. 20 alin. (2) a obligaţiei prevăzute la art. 20 alin. (7);
k^2) nerespectarea de către persoanele prevăzute la art. 20 alin. (5) a obligaţiei de predare a paşaportului simplu electronic sau a paşaportului simplu temporar în termen de 5 zile;
k^3) nerespectarea de către persoanele prevăzute la art. 20 alin. (6) a obligaţiei de a preda paşaportul simplu electronic sau paşaportul simplu temporar autorităţilor prevăzute la art. 20 alin. (3);
..................................................................................................
m) nerespectarea termenului prevăzut la art. 36 alin. (2) de către persoana returnată/expulzată de pe teritoriul statului de domiciliu;
n) pierderea, deteriorarea sau distrugerea documentelor de călătorie valabile prevăzute la art. 6 alin. (1), în mod repetat, într-un interval de 3 ani."
37. La articolul 47 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) cu amendă de la 50 lei la 100 lei, cele prevăzute la lit. b), c), f) şi j);"
38. În tot cuprinsul legii, sintagmele „paşaport diplomatic sau de serviciu/paşaportul diplomatic/paşaportului diplomatic/ paşapoartele diplomatice/paşapoartelor diplomatice“ se înlocuiesc cu sintagmele „paşaport diplomatic electronic sau de serviciu electronic/paşaportul diplomatic electronic/ paşaportului diplomatic electronic/paşapoartele diplomatice electronice/paşapoartelor diplomatice electronice“, iar termenii „paşaportul de serviciu/paşapoartele de serviciu/paşapoartelor de serviciu“ se înlocuiesc cu termenii „paşaportul de serviciu electronic/paşapoartele de serviciu electronice/paşapoartelor de serviciu electronice“.
ART. II
(1) Pe măsura operaţionalizării infrastructurii necesare, Direcţia Generală de Paşapoarte şi serviciile publice comunitare de paşapoarte asigură prestarea de servicii publice electronice, prin autentificarea solicitanţilor cu paşaportul simplu electronic românesc sau prin alte metode de autentificare stabilite prin acte normative în vigoare.
(2) Serviciile publice prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 94/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. III
În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul va modifica şi/sau completa, în mod corespunzător, Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 94/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. IV
Cererile pentru eliberarea documentelor de călătorie depuse la autorităţile competente şi nesoluţionate până la data intrării în vigoare a prezentei legi se soluţionează potrivit dispoziţiilor legale aplicabile la data depunerii cererii.
ART. V
Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
ALFRED-ROBERT SIMONIS
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Bucureşti, 3 iunie 2024.
Nr. 174.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: