Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 174 din 17 mai 2004 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ART. I Se aprobã <>Ordonanţa Guvernului nr. 92 din 24 decembrie 2003 privind Codul de procedurã fiscalã, adoptatã în temeiul <>art. 1 pct. II.5 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 941 din 29 decembrie 2003, cu urmãtoarele modificãri şi completãri: 1. La articolul 1, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins: "(3) Prin administrarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat se înţelege ansamblul activitãţilor desfãşurate de organele fiscale în legãturã cu: a) înregistrarea fiscalã; b) declararea, stabilirea, verificarea şi colectarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat; c) soluţionarea contestaţiilor împotriva actelor administrative fiscale." 2. La articolul 2, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins: "(1) Administrarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat, prevãzute la art. 1, se îndeplineşte potrivit dispoziţiilor Codului de procedurã fiscalã, ale Codului fiscal, precum şi ale altor reglementãri date în aplicarea acestora. (2) Prezentul cod constituie procedura de drept comun pentru administrarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat." 3. Dupã articolul 2 se introduc articolele 2^1 şi 2^2 cu urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 2^1 Modificarea şi completarea Codului de procedurã fiscalã (1) Prezentul cod se modificã şi se completeazã numai prin lege, promovatã, de regulã, cu 6 luni înainte de data intrãrii în vigoare a acesteia. (2) Orice modificare sau completare la prezentul cod intrã în vigoare cu începere din prima zi a anului urmãtor celui în care a fost adoptatã prin lege. ARTICOLUL 2^2 Funcţionarea Comisiei fiscale centrale Comisia fiscalã centralã constituitã potrivit <>art. 6 din Legea nr. 571/2003 privind codul fiscal are responsabilitãţi de elaborare a deciziilor cu privire la aplicarea unitarã a prezentului cod." 4. Titlul capitolului II va avea urmãtorul cuprins: "Principii generale de conduitã în administrarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat" 5. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 3 Aplicarea unitarã a legislaţiei Organul fiscal este obligat sã aplice unitar prevederile legislaţiei fiscale pe teritoriul României, urmãrind stabilirea corectã a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat." 6. La articolul 8, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) Contribuabilul este obligat sã coopereze cu organele fiscale în vederea determinãrii stãrii de fapt fiscale, prin prezentarea faptelor cunoscute de cãtre acesta, în întregime, conform realitãţii, şi prin indicarea mijloacelor doveditoare care îi sunt cunoscute." 7. La articolul 9, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins: "(2) Informaţiile referitoare la impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat pot fi transmise numai: a) autoritãţilor publice, în scopul îndeplinirii obligaţiilor prevãzute de lege; b) autoritãţilor fiscale ale altor ţãri, în condiţii de reciprocitate în baza unor convenţii; c) autoritãţilor judiciare competente, potrivit legii; d) în alte cazuri prevãzute de lege." 8. La articolul 15, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins: "(2) Contribuabilul este orice persoanã fizicã ori juridicã sau orice altã entitate fãrã personalitate juridicã ce datoreazã impozite, taxe, contribuţii şi alte sume bugetului general consolidat, în condiţiile legii. (3) Statul este reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice prin Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã şi unitãţile sale teritoriale." 9. La articolul 15, dupã alineatul (3) se introduc alineatele (4) şi (5) cu urmãtorul cuprins: "(4) Unitãţile administrativ-teritoriale sunt reprezentate de autoritãţile administraţiei publice locale, precum şi de compartimentele de specialitate ale acestora, în limita atribuţiilor delegate de cãtre autoritãţile respective. (5) Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, unitãţile sale teritoriale, precum şi compartimentele de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale sunt denumite în prezentul cod organe fiscale." 10. La articolul 16, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins: "(2) Împuternicitul este obligat sã înregistreze la organul fiscal actul de împuternicire, în formã autenticã şi în condiţiile prevãzute de lege. Revocarea împuternicirii opereazã faţã de organul fiscal de la data înregistrãrii actului de revocare." 11. La articolul 16, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu urmãtorul cuprins: "(2^1) În cazul reprezentãrii contribuabililor în relaţiile cu organele fiscale prin avocat, forma şi conţinutul împuternicirii sunt cele prevãzute de dispoziţiile legale privind organizarea şi exercitarea profesiei de avocat." 12. La articolul 16, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins: "(4) Prevederile prezentului articol sunt aplicabile şi reprezentanţilor fiscali desemnaţi potrivit Codului fiscal, dacã legea nu prevede altfel." 13. La articolul 19, litera a) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins: "a) dreptul la perceperea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume care constituie venituri ale bugetului general consolidat, dreptul la rambursarea taxei pe valoarea adãugatã, dreptul la restituirea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume care constituie venituri ale bugetului general consolidat, potrivit alin. (4), denumite creanţe fiscale principale;". 14. La articolul 19, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins: "(4) În mãsura în care plata sumelor reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri ale bugetului general consolidat se constatã cã a fost fãrã temei legal, cel care a fãcut astfel plata are dreptul la restituirea sumei respective." 15. La articolul 20, literele a)-e) vor avea urmãtorul cuprins: "a) obligaţia de a declara bunurile şi veniturile impozabile sau, dupã caz, impozitele, taxele, contribuţiile şi alte sume datorate bugetului general consolidat; b) obligaţia de a calcula şi de a înregistra în evidenţele contabile şi fiscale impozitele, taxele, contribuţiile şi alte sume datorate bugetului general consolidat; c) obligaţia de a plãti la termenele legale impozitele, taxele, contribuţiile şi alte sume datorate bugetului general consolidat; d) obligaţia de a plãti dobânzi şi penalitãţi de întârziere, aferente impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor sume datorate bugetului general consolidat, denumite obligaţii de platã accesorii; e) obligaţia de a calcula, de a reţine şi de a înregistra în evidenţele contabile şi de platã, la termenele legale, impozitele şi contribuţiile care se realizeazã prin stopaj la sursã;". 16. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 22 Stingerea creanţelor fiscale Creanţele fiscale se sting prin încasare, compensare, executare silitã, scutire, anulare, prescripţie şi prin alte modalitãţi prevãzute de lege." 17. La articolul 24, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) Plãtitor al obligaţiei fiscale este debitorul sau persoana care, în numele debitorului, conform legii, are obligaţia de a plãti sau de a reţine şi de a plãti, dupã caz, impozite, taxe, contribuţii, amenzi şi alte sume datorate bugetului general consolidat." 18. La articolul 29, partea introductivã a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) În cazul creanţelor fiscale administrate de Ministerul Finanţelor Publice prin Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, prin domiciliu fiscal se înţelege:". 19. La articolul 29, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins: "(4) În cazul celorlalte creanţe fiscale ale bugetului general consolidat, prin domiciliu fiscal se înţelege domiciliul reglementat potrivit dreptului comun sau sediul social înregistrat potrivit legii." 20. La articolul 30, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins: "(3) Impozitele, taxele şi alte sume care se datoreazã, potrivit legii, în vamã sunt administrate de cãtre organele vamale." 21. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 31 Competenţa teritorialã (1) Pentru administrarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat, competenţa revine acelui organ fiscal în a cãrui razã teritorialã se aflã domiciliul fiscal al contribuabilului sau al plãtitorului de venit, în cazul impozitelor şi contribuţiilor realizate prin stopaj la sursã, în condiţiile legii. (2) În cazul contribuabililor nerezidenţi care desfãşoarã activitãţi pe teritoriul României printr-un sediu permanent, competenţa revine organului fiscal pe al cãrui teritoriu se realizeazã, în întregime sau cu preponderenţã, cifra de afaceri. (3) Competenţa de administrare a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat, datorate de marii contribuabili, poate fi stabilitã în sarcina altor organe fiscale, prin ordin al ministrului finanţelor publice." 22. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 32 Competenţa în cazul sediilor secundare În cazul în care contribuabilul are, potrivit legii, obligaţii de platã la sedii secundare, competenţa teritorialã pentru administrarea acestora revine organului fiscal în a cãrui razã teritorialã acestea se aflã situate." 23. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 33 Competenţa teritorialã a compartimentelor de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale Compartimentele de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale sunt competente pentru administrarea impozitelor, taxelor şi a altor sume datorate bugetelor locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale." 24. La articolul 35, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins: "(2) În situaţia în care organele fiscale între care apare conflictul de competenţã nu sunt subordonate unui organ ierarhic comun, conflictul de competenţã ivit se soluţioneazã de cãtre Comisia fiscalã centralã din cadrul Ministerului Finanţelor Publice." 25. La articolul 35, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins: "(3) În cazul bugetelor locale, Comisia fiscalã centralã se completeazã cu cãte un reprezentant al Asociaţiei Comunelor din România, Asociaţiei Oraşelor din România, Asociaţiei Municipiilor din România, Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România, precum şi al Ministerului Administraţiei şi Internelor." 26. Dupã articolul 36 se introduc articolele 36^1 şi 36^2 cu urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 36^1 Conflictul de interese Funcţionarul public din cadrul organului fiscal implicat într-o procedurã de administrare se aflã în conflict de interese, dacã: a) în cadrul procedurii respective acesta este contribuabil, este soţ/soţie al/a contribuabilului, este rudã pânã la gradul al 3-lea inclusiv a contribuabilului, este reprezentant sau împuternicit al contribuabilului; b) în cadrul procedurii respective poate dobândi un avantaj ori poate suporta un dezavantaj direct; c) existã un conflict între el, soţul/soţia, rudele sale pânã la gradul al 3-lea inclusiv şi una dintre pãrţi sau soţul/soţia, rudele pãrţii pânã la gradul al 3-lea inclusiv; d) în alte cazuri prevãzute de lege. ARTICOLUL 36^2 Abţinerea şi recuzarea (1) Funcţionarul public care ştie cã se aflã în una dintre situaţiile prevãzute la art. 36^1 este obligat sã înştiinţeze conducãtorul organului fiscal şi sã se abţinã de la îndeplinirea procedurii. (2) În cazul în care conflictul de interese se referã la conducãtorul organului fiscal, acesta este obligat sã înştiinţeze organul ierarhic superior. (3) Abţinerea se propune de funcţionarul public şi se decide de îndatã de conducãtorul organului fiscal sau de organul ierarhic superior. (4) Contribuabilul implicat în procedura în derulare poate solicita recuzarea funcţionarului public aflat în conflict de interese. (5) Recuzarea funcţionarului public se decide de îndatã de cãtre conducãtorul organului fiscal sau de organul fiscal ierarhic superior. Decizia prin care se respinge cererea de recuzare poate fi atacatã la instanţa judecãtoreascã competentã. Cererea de recuzare nu suspendã procedura de administrare în derulare." 27. La articolul 38 alineatul (2), dupã litera b) se introduce litera b^1) cu urmãtorul cuprins: "b^1) datele de identificare a contribuabilului sau a persoanei împuternicite de contribuabil, dupã caz;". 28. La articolul 38, literele f) şi h) ale alineatului (2) vor avea urmãtorul cuprins: "f) numele şi semnãtura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii; .................................................................... h) posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestaţiei şi organul fiscal la care se depune contestaţia;". 29. La articolul 38, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins: "(3) Actul administrativ fiscal emis în condiţiile alin. (2) prin intermediul mijloacelor informatice este valabil şi în cazul în care nu poartã semnãtura persoanelor împuternicite ale organului fiscal potrivit legii şi ştampila organului emitent, dacã îndeplineşte cerinţele legale aplicabile în materie." 30. La articolul 39, litera c) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins: "c) prin poştã, la domiciliul fiscal al contribuabilului, cu scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, precum şi prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail, dacã se asigurã transmiterea textului actului şi confirmarea primirii acestuia." 31. La articolul 39, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins: "(3) În cazul în care se constatã lipsa contribuabilului sau a oricãrei persoane îndreptãţite sã primeascã actul administrativ fiscal de la domiciliul fiscal al acestuia sau refuzul de a primi actul administrativ fiscal, comunicarea se face prin publicarea unui anunţ într-un cotidian naţional de largã circulaţie şi/sau într-un cotidian local ori în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, în care se menţioneazã cã a fost emis actul pe numele contribuabilului. Actul administrativ fiscal se considerã comunicat în a cincea zi de la data publicãrii anunţului." 32. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 40 Opozabilitatea actului administrativ fiscal Actul administrativ fiscal produce efecte din momentul în care este comunicat contribuabilului sau la o datã ulterioarã menţionatã în actul administrativ comunicat, potrivit legii." 33. Dupã articolul 40 se introduce articolul 40^1 cu urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 40^1 Nulitatea actului administrativ fiscal Lipsa unuia dintre elementele actului administrativ fiscal, referitoare la numele, prenumele şi calitatea persoanei împuternicite a organului fiscal, numele şi prenumele ori denumirea contribuabilului, a obiectului actului administrativ sau a semnãturii persoanei împuternicite a organului fiscal, cu excepţia prevãzutã la art. 38 alin. (3), atrage nulitatea acestuia. Nulitatea se poate constata la cerere sau din oficiu." 34. La articolul 47, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) Bãncile sunt obligate sã comunice organelor fiscale lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitãţi fãrã personalitate juridicã ce deschid ori închid conturi, forma juridicã pe care aceştia o au şi domiciliul sau sediul acestora. Aceastã comunicare se va face în prima jumãtate a fiecãrei luni, cu referire la conturile deschise sau închise în luna anterioarã. Comunicarea va fi adresatã Ministerului Finanţelor Publice." 35. La articolul 47, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins: "(3) Ministerul Finanţelor Publice, la cererea autoritãţilor administraţiei publice locale, va transmite acestora informaţiile deţinute în baza alin. (1)." 36. La articolul 48, dupã alineatul (4) se introduce alineatul (5) cu urmãtorul cuprins: "(5) Onorariile stabilite pentru expertizele prevãzute de prezentul articol vor fi plãtite de la bugetele organelor fiscale care au apelat la serviciile expertului, dupã caz." 37. La articolul 49, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins: "(3) Organul fiscal are dreptul sã reţinã, în scopul protejãrii împotriva înstrãinãrii sau distrugerii, documente, acte, înscrisuri, registre şi documente financiar-contabile sau orice element material care face dovada stabilirii, înregistrãrii şi achitãrii obligaţiilor fiscale de cãtre contribuabili, pe o perioadã de maximum 30 de zile. În cazuri excepţionale, cu aprobarea conducãtorului organului fiscal, perioada de reţinere poate fi prelungitã cu maximum 90 de zile." 38. Articolul 61 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 61 Calcularea termenelor Termenele de orice fel privind exercitarea drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor prevãzute de Codul de procedurã fiscalã, precum şi de alte dispoziţii legale aplicabile în materie, dacã legea fiscalã nu dispune altfel, se calculeazã potrivit dispoziţiilor Codului de procedurã civilã." 39. La articolul 63, literele a), c) şi e) ale alineatului (1) vor avea urmãtorul cuprins: "a) pentru persoanele juridice, cu excepţia comercianţilor, precum şi pentru asocieri şi alte entitãţi fãrã personalitate juridicã, codul de înregistrare fiscalã atribuit de organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã; ................................................................... c) pentru persoanele fizice care nu deţin cod numeric personal, numãrul de identificare fiscalã atribuit de organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã; ................................................................... e) pentru persoanele fizice plãtitoare de taxã pe valoarea adãugatã, codul de înregistrare fiscalã atribuit de organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã." 40. La articolul 63, dupã alineatul (4) se introduce alineatul (4^1) cu urmãtorul cuprins: "(4^1) Contribuabilii care obţin venituri din activitãţi independente, pentru care plãţile anticipate se fac prin reţinere la sursã de cãtre plãtitorii de venituri, au obligaţia, în vederea înregistrãrii, sã depunã la organul fiscal competent declaraţia de înregistrare fiscalã." 41. La articolul 64, alineatele (1), (2), (5), (6) şi (7) vor avea urmãtorul cuprins: "(1) Orice persoanã impozabilã care realizeazã operaţiuni taxabile şi/sau scutite de taxa pe valoarea adãugatã cu drept de deducere trebuie sã solicite înregistrarea ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã la organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã în urmãtoarele situaţii: a) la înfiinţare, în mod obligatoriu, dacã declarã cã urmeazã sã realizeze o cifrã de afaceri peste plafonul de scutire prevãzut de dispoziţiile Codului fiscal referitoare la taxa pe valoarea adãugatã; b) la înfiinţare, dacã declarã cã urmeazã sã realizeze o cifrã de afaceri sub plafonul de scutire prevãzut de dispoziţiile Codului fiscal referitoare la taxa pe valoarea adãugatã, dar opteazã pentru aplicarea regimului normal de taxã pe valoarea adãugatã; c) dupã înfiinţare, în mod obligatoriu, dacã depãşeşte plafonul de scutire prevãzut de dispoziţiile Codului fiscal referitoare la taxa pe valoarea adãugatã, în termen de 10 zile de la sfârşitul lunii în care a depãşit acest plafon; d) dupã înfiinţare, dacã cifra de afaceri realizatã este sub plafonul de scutire prevãzut de dispoziţiile Codului fiscal referitoare la taxa pe valoarea adãugatã, dar doreşte sã opteze pentru aplicarea regimului normal de taxã pe valoarea adãugatã. (2) Persoanele care realizeazã în exclusivitate operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adãugatã, iar potrivit Codului fiscal pot opta pentru taxarea acestora, trebuie sã solicite înregistrarea ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã. ................................................................... (5) Data înregistrãrii ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã este: a) data comunicãrii certificatului de înregistrare în situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b) şi, dupã caz, la alin. (2); b) data de întâi a lunii urmãtoare celei în care persoana impozabilã face opţiunea pentru aplicarea regimului normal de taxã pe valoarea adãugatã în situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. d); c) data de întâi a lunii urmãtoare celei în care persoana impozabilã solicitã luarea în evidenţã ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã în situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. c) şi, dupã caz, la alin. (2). (6) Orice persoanã impozabilã înregistratã ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã, care, ulterior înregistrãrii, realizeazã exclusiv operaţiuni care nu dau drept de deducere, trebuie sã solicite scoaterea din evidenţã ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã, în termen de 10 zile de la sfârşitul lunii în care realizeazã exclusiv astfel de operaţiuni. Scoaterea din evidenţã ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã se va face începând cu data de întâi a lunii urmãtoare celei în care persoana impozabilã are obligaţia sã solicite aceastã scoatere din evidenţã. (7) Orice persoanã impozabilã înregistratã ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã trebuie sã solicite scoaterea din evidenţã ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã în caz de încetare a activitãţii, în termen de 15 zile de la data actului în care se consemneazã situaţia respectivã. Scoaterea din evidenţã ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã se va face începând cu data de întâi a lunii urmãtoare depunerii declaraţiei de menţiuni." 42. Articolul 65 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 65 Obligaţia înscrierii codului de identificare fiscalã pe documente Plãtitorii de impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat au obligaţia de a menţiona pe facturi, scrisori, oferte, comenzi sau pe orice alte documente emise codul de identificare fiscalã propriu." 43. La articolul 66, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) Contribuabilii au obligaţia de a declara organului fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, în termen de 30 de zile, înfiinţarea de sedii secundare." 44. Articolul 67 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 67 Forma şi conţinutul declaraţiei de înregistrare fiscalã (1) Declaraţia de înregistrare fiscalã se întocmeşte prin completarea unui formular pus la dispoziţie gratuit de organul fiscal din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã şi va fi însoţitã de acte doveditoare ale informaţiilor cuprinse în aceasta. (2) Declaraţia de înregistrare fiscalã va cuprinde: datele de identificare a contribuabilului, categoriile de obligaţii de platã datorate potrivit Codului fiscal, datele privind sediile secundare, datele de identificare a împuternicitului, datele privind situaţia juridicã a contribuabilului, precum şi alte informaţii necesare administrãrii impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor sume datorate bugetului general consolidat." 45. La articolul 68, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) Pe baza declaraţiei de înregistrare fiscalã, depusã potrivit art. 63 alin. (3), organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã elibereazã certificatul de înregistrare fiscalã, în termen de 15 zile de la data depunerii declaraţiei. În certificatul de înregistrare fiscalã se înscrie obligatoriu codul de identificare fiscalã." 46. La articolul 69, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) Modificãrile ulterioare ale datelor din declaraţia de înregistrare fiscalã trebuie aduse la cunoştinţã organului fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, în termen de 30 de zile de la data producerii acestora, prin completarea şi depunerea declaraţiei de menţiuni." 47. La articolul 70, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) Organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã organizeazã evidenţa plãtitorilor de impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, bugetul asigurãrilor pentru şomaj, în cadrul registrului contribuabililor, care conţine: a) datele de identificare a contribuabilului; b) categoriile de obligaţii fiscale de platã datorate potrivit legii, denumite vector fiscal; c) alte informaţii necesare administrãrii obligaţiilor fiscale." 48. La articolul 70, dupã alineatul (4) se introduc alineatele (5)-(8) cu urmãtorul cuprins: "(5) Contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitãţi fãrã personalitate juridicã care, în decurs de 12 luni consecutive, nu au depus declaraţii fiscale şi situaţii financiare, nu au efectuat plãţi şi nu au prezentat solicitãri organului fiscal vor fi trecuţi într-o evidenţã specialã a contribuabililor inactivi. (6) Contribuabilii trecuţi în evidenţa specialã vor fi supuşi inspecţiei fiscale, în termen de maximum 3 luni de la data trecerii în evidenţa specialã. (7) Pe perioada cât contribuabilul este considerat inactiv, certificatul de înregistrare fiscalã se suspendã. (8) Contribuabilii trecuţi în evidenţã specialã vor fi reactivaţi începând cu data la care: a) depun o declaraţie fiscalã sau situaţie financiarã; b) efectueazã o platã voluntarã; c) formuleazã o solicitare organelor fiscale; d) organul fiscal constatã cã acesta desfãşoarã activitãţi supuse legii fiscale." 49. La articolul 72, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) Evidenţele contabile şi fiscale vor fi pãstrate la domiciliul fiscal al contribuabilului sau la sediile secundare, dupã caz." 50. La articolul 73, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins: "(4) În caz de inactivitate temporarã sau în cazul obligaţiilor de declarare a unor venituri care, potrivit legii, sunt scutite la plata impozitului pe venit, organul fiscal competent poate aproba, la cererea contribuabilului, alte termene sau condiţii de depunere a declaraţiilor fiscale, în funcţie de necesitãţile administrãrii obligaţiilor fiscale. Asupra termenelor şi condiţiilor va decide organul fiscal potrivit competenţelor aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice." 51. La articolul 74, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins: "(5) Pentru anumite categorii de obligaţii fiscale, stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice, organul fiscal poate transmite contribuabililor formularele de declarare a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat, instrucţiunile de completare a acestora, alte informaţii utile, precum şi plicurile preadresate. În acest caz, contravaloarea corespondenţei se suportã de cãtre organul fiscal." 52. La articolul 75, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins: "(4) Nedepunerea declaraţiei fiscale dã dreptul organului fiscal sã procedeze la stabilirea din oficiu a obligaţiilor fiscale prin estimarea bazei de impunere potrivit art. 60. Stabilirea din oficiu a obligaţiilor fiscale nu se poate face înainte de împlinirea unui termen de 15 zile de la înştiinţarea contribuabilului privind depãşirea termenului legal de depunere a declaraţiei fiscale." 53. Denumirea titlului VI va avea urmãtorul cuprins: "Stabilirea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat" 54. Articolul 77 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 77 Stabilirea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat (1) Impozitele, taxele, contribuţiile şi alte sume datorate bugetului general consolidat se stabilesc astfel: a) prin declaraţie fiscalã, în condiţiile art. 74 alin. (2) şi art. 78 alin. (3); b) prin decizie emisã de organul fiscal, în celelalte cazuri. (2) Dispoziţiile alin. (1) sunt aplicabile şi în cazurile în care impozitele, taxele, contribuţiile şi alte sume datorate bugetului general consolidat sunt scutite la platã conform reglementãrilor legale, precum şi în cazul unei rambursãri de taxã pe valoarea adãugatã." 55. La articolul 78, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins: "(1^1 ) Pentru creanţele administrate de Ministerul Finanţelor Publice prin Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, prin ordin al ministrului finanţelor publice se pot stabili şi alte competenţe pentru emiterea deciziilor de impunere ca urmare a inspecţiei fiscale." 56. La articolul 78, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins: "(3) Declaraţia fiscalã întocmitã potrivit art. 74 alin. (2) este asimilatã cu o decizie de impunere, sub rezerva unei verificãri ulterioare." 57. La articolul 78, dupã alineatul (3) se introduc alineatele (4) şi (5) cu urmãtorul cuprins: "(4) În situaţia în care legea nu prevede obligaţia de calculare a impozitului, declaraţia fiscalã este asimilatã unei decizii referitoare la baza de impunere. (5) Decizia de impunere şi decizia referitoare la obligaţiile de platã accesorii constituie şi înştiinţãri de platã, de la data comunicãrii acestora." 58. Articolul 79 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 79 Forma şi conţinutul deciziei de impunere Decizia de impunere trebuie sã îndeplineascã condiţiile prevãzute la art. 38. Decizia de impunere trebuie sã cuprindã, pe lângã elementele prevãzute la art. 38 alin. (2), şi categoria de impozit, taxã, contribuţie sau altã sumã datoratã bugetului general consolidat, baza de impunere, precum şi cuantumul acestora, pentru fiecare perioadã impozabilã." 59. La articolul 80, literele a) şi b) vor avea urmãtorul cuprins: "a) deciziile privind rambursãri de taxã pe valoarea adãugatã şi deciziile privind restituiri de impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri ale bugetului general consolidat; b) deciziile referitoare la bazele de impunere;". 60. La articolul 84 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins: "(2) Termenul de prescripţie a dreptului de stabilire a obligaţiei fiscale se suspendã pe perioada cuprinsã între momentul începerii inspecţiei fiscale şi momentul emiterii deciziei de impunere ca urmare a efectuãrii inspecţiei fiscale." 61. Articolul 87 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 87 Persoanele supuse inspecţiei fiscale Inspecţia fiscalã se exercitã asupra tuturor persoanelor, indiferent de forma lor de organizare, care au obligaţii de stabilire, reţinere şi platã a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat, prevãzute de lege." 62. La articolul 89, literele a) şi c) vor avea urmãtorul cuprins: "a) controlul prin sondaj, care constã în activitatea de verificare selectivã a documentelor şi operaţiunilor semnificative în care sunt reflectate modul de calcul, de evidenţiere şi de platã a obligaţiilor fiscale datorate bugetului general consolidat; ................................................................... c) controlul încrucişat, care constã în verificarea documentelor şi operaţiunilor impozabile ale contribuabilului în corelaţie cu cele deţinute de alte persoane; controlul încrucişat poate fi şi inopinat." 63. La articolul 89 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins: "(2) La finalizarea controlului inopinat sau încrucişat se încheie proces-verbal." 64. La articolul 90, alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins: "(2) La contribuabilii mari, perioada supusã inspecţiei fiscale începe de la sfârşitul perioadei controlate anterior, în condiţiile alin. (1)." 65. La articolul 90, litera a) a alineatului (3) va avea urmãtorul cuprins: "a) existã indicii privind diminuarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat;". 66. La articolul 90 alineatul (3), dupã litera b) se introduce litera c) cu urmãtorul cuprins: "c) nu au fost îndeplinite obligaţiile de platã a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor sume datorate bugetului general consolidat." 67. La articolul 91, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) Inspecţia fiscalã se exercitã exclusiv, nemijlocit şi neîngrãdit prin Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã sau, dupã caz, de compartimentele de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale, conform dispoziţiilor prezentului titlu, ori de alte autoritãţi care sunt competente, potrivit legii, sã administreze impozite, taxe, contribuţii sau alte sume datorate bugetului general consolidat." 68. La articolul 91, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins: "(1^1) În cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, competenţa de exercitare a inspecţiei fiscale se stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare aprobat în condiţiile legii." 69. Dupã articolul 95 se introduce articolul 95^1 cu urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 95^1 Durata efectuãrii inspecţiei fiscale (1) Durata efectuãrii inspecţiei fiscale este stabilitã de organele de inspecţie fiscalã sau, dupã caz, de compartimentele de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale, în funcţie de obiectivele inspecţiei, şi nu poate fi mai mare de 3 luni. (2) În cazul marilor contribuabili sau al celor care au sedii secundare, durata inspecţiei nu poate fi mai mare de 6 luni." 70. La articolul 96, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins: "(3) Inspecţia fiscalã se efectueazã o singurã datã pentru fiecare impozit, taxã, contribuţie şi alte sume datorate bugetului general consolidat şi pentru fiecare perioadã supusã impozitãrii. Prin excepţie, conducãtorul inspecţiei fiscale competent poate decide reverificarea unei anumite perioade dacã, de la data încheierii inspecţiei fiscale şi pânã la data împlinirii termenului de prescripţie, apar date suplimentare necunoscute inspectorilor fiscali la data efectuãrii verificãrilor sau erori de calcul care influenţeazã rezultatele acestora." 71. La articolul 96, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (3^1) cu urmãtorul cuprins: "(3^1) În situaţia în care din instrumentarea cauzelor penale de cãtre organele competente nu rezultã existenţa prejudiciului, reverificarea dispusã în temeiul alin. (3) nu este urmatã de emiterea deciziei de impunere." 72. La articolul 96, alineatele (5) şi (7) vor avea urmãtorul cuprins: "(5) Activitatea de inspecţie fiscalã se organizeazã şi se desfãşoarã în baza unor programe anuale, trimestriale şi lunare aprobate în condiţiile stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, respectiv prin acte ale autoritãţilor administraţiei publice locale, dupã caz. ................................................................... (7) La finalizarea inspecţiei fiscale, contribuabilul este obligat sã dea o declaraţie scrisã, pe propria rãspundere, din care sã rezulte cã au fost puse la dispoziţie toate documentele şi informaţiile solicitate pentru inspecţia fiscalã. În declaraţie se va menţiona şi faptul cã au fost restituite toate documentele solicitate şi puse la dispoziţie de contribuabil." 73. La articolul 97, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins: "(3) Pe toatã durata exercitãrii inspecţiei fiscale contribuabilii supuşi acesteia au dreptul de a beneficia de asistenţã de specialitate sau juridicã." 74. La articolul 98, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins: "(2) La încheierea inspecţiei fiscale, organul fiscal va prezenta contribuabilului constatãrile şi consecinţele lor fiscale, acordându-i acestuia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere potrivit art. 7 alin. (1), cu excepţia cazului în care bazele de impozitare nu au suferit nici o modificare în urma inspecţiei fiscale sau a cazului în care contribuabilul renunţã la acest drept şi notificã acest fapt organelor de inspecţie fiscalã." 75. La articolul 98, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins: "(3) Data, ora şi locul prezentãrii concluziilor vor fi comunicate contribuabilului în timp util." 76. La articolul 100, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu urmãtorul cuprins: "(2^1) În cazul în care, ca urmare a efectuãrii inspecţiei fiscale, au fost sesizate organele de urmãrire penalã, decizia de impunere privitoare la obiectul sesizãrii penale se poate emite dupã soluţionarea cu caracter definitiv a cauzei penale." 77. Articolul 102 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 102 Termenele de platã (1) Creanţele fiscale sunt scadente la expirarea termenelor prevãzute de codul fiscal sau de alte legi care le reglementeazã. (2) Pentru diferenţele de obligaţii fiscale principale şi pentru obligaţiile fiscale accesorii, stabilite potrivit legii, termenul de platã se stabileşte în funcţie de data comunicãrii acestora, astfel: a) dacã data comunicãrii este cuprinsã în intervalul 1-15 din lunã, termenul de platã este pânã la data de 5 a lunii urmãtoare; b) dacã data comunicãrii este cuprinsã în intervalul 16-31 din lunã, termenul de platã este pânã la data de 20 a lunii urmãtoare. (3) Pentru obligaţiile fiscale eşalonate sau amânate la platã, precum şi pentru accesoriile acestora termenul de platã se stabileşte prin documentul prin care se acordã înlesnirea respectivã. (4) Pentru creanţele fiscale, administrate de Ministerul Finanţelor Publice, care nu au prevãzute termene de platã, acestea vor fi stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice. (5) Pentru creanţele fiscale ale bugetelor locale care nu au prevãzute termene de platã, acestea se stabilesc prin ordin comun al ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice. (6) Contribuţiile sociale administrate de Ministerul Finanţelor Publice, dupã calcularea şi reţinerea acestora conform reglementãrilor legale în materie, se vireazã pânã la data de 25 a lunii urmãtoare celei pentru care se efectueazã plata drepturilor salariale." 78. La articolul 103, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins: "(2) Plata obligaţiilor fiscale se efectueazã de cãtre debitori, distinct, pe fiecare impozit, taxã, contribuţie şi alte sume datorate bugetului general consolidat, inclusiv dobânzi şi penalitãţi de întârziere. (3) În cazul stingerii prin platã a obligaţiilor fiscale, momentul plãţii este: a) în cazul plãţilor în numerar, data înscrisã în documentul de platã eliberat de organele sau persoanele abilitate de organul fiscal; b) în cazul plãţilor efectuate prin mandat poştal, data poştei, înscrisã pe mandatul poştal; c) în cazul plãţilor efectuate prin decontare bancarã, data la care bãncile debiteazã contul plãtitorului pe baza instrumentelor de decontare specifice, confirmate prin ştampila şi semnãtura autorizatã a acestora, cu excepţia situaţiei prevãzute la art. 110; d) pentru obligaţiile fiscale care se sting prin anulare de timbre fiscale mobile, data înregistrãrii la organul competent a documentului sau a actului pentru care s-au depus şi anulat timbrele datorate potrivit legii." 79. Articolul 104 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 104 Ordinea stingerii datoriilor (1) Dacã un contribuabil datoreazã mai multe tipuri de impozite, taxe, contribuţii şi alte sume reprezentând creanţe fiscale prevãzute la art. 19 alin. (2) lit. a), iar suma plãtitã nu este suficientã pentru a stinge toate datoriile, atunci se sting datoriile acelui tip de creanţã fiscalã principalã pe care îl stabileşte contribuabilul. (2) În cadrul tipului de impozit, taxã, contribuţie sau altã sumã reprezentând creanţã fiscalã stabilit de contribuabil, plata se efectueazã în urmãtoarea ordine: a) sume datorate în contul ratelor din graficele de platã a obligaţiilor fiscale, pentru care s-au aprobat eşalonãri şi/sau amânãri la platã, precum şi dobânzile datorate pe perioada eşalonãrii şi/sau amânãrii la platã şi calculate conform legii; b) obligaţii fiscale principale cu termene de platã în anul curent, precum şi accesoriile acestora, în ordinea vechimii; c) obligaţii fiscale datorate şi neachitate la data de 31 decembrie a anului precedent, în ordinea vechimii, pânã la stingerea integralã a acestora; d) dobânzi, penalitãţi de întârziere aferente obligaţiilor fiscale prevãzute la lit. c); e) obligaţii fiscale cu termene de platã viitoare, la solicitarea debitorului. (3) Pentru creanţele bugetelor locale, din categoria obligaţiilor fiscale prevãzute la alin. (2) lit. b) se sting cu prioritate obligaţiile stabilite ca urmare a inspecţiei fiscale. (4) În situaţia în care debitorul nu efectueazã plata obligaţiilor fiscale, conform prevederilor alin. (2), creditorul fiscal va proceda la stingerea obligaţiilor fiscale pe care le administreazã, în conformitate cu ordinea de platã reglementatã de prezentul cod, şi va înştiinţa despre aceasta debitorul, în termen de 10 zile de la data efectuãrii stingerii. (5) Orice platã fãcutã dupã comunicarea somaţiei în cadrul executãrii silite va stinge, mai întâi, obligaţia fiscalã stabilitã în titlul executoriu." 80. La articolul 105, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins: "(3) Compensarea se face de organul fiscal competent la cererea debitorului sau înainte de restituirea ori rambursarea sumelor cuvenite acestuia, dupã caz, în ordinea prevãzutã la art. 104 alin. (2)." 81. La articolul 105, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (3^1) cu urmãtorul cuprins: "(3^1) Organul fiscal poate efectua compensare din oficiu ori de câte ori constatã existenţa unor creanţe reciproce." 82. La articolul 105, dupã alineatul (4) se introduce alineatul (4^1) cu urmãtorul cuprins: "(4^1) Dispoziţiile alin. (4) nu se aplicã în cazul creanţelor bugetelor locale." 83. La articolul 106, litera h) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins: "h) cele rezultate din valorificarea bunurilor sechestrate sau din reţinerile prin poprire, dupã caz, în temeiul hotãrârii judecãtoreşti prin care se dispune desfiinţarea executãrii silite." 84. La articolul 106, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins: "(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), sumele de restituit reprezentând diferenţe de impozite rezultate din regularizarea anualã a impozitului pe venit datorat de persoanele fizice se restituie din oficiu de organele fiscale competente, în termen de cel mult 60 de zile de la data comunicãrii deciziei de impunere." 85. La articolul 106, dupã alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu urmãtorul cuprins: "(6) Procedura de restituire şi de rambursare a sumelor de la buget, inclusiv modalitatea de acordare a dobânzilor prevãzute la art. 113, se aprobã prin ordin al ministrului finanţelor publice." 86. La articolul 108, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins: "(3) Dobânzile şi penalitãţile de întârziere se fac venit la bugetul cãruia îi aparţine creanţa principalã." 87. La articolul 109, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins: "(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), se datoreazã dobânzi dupã cum urmeazã: a) pentru diferenţele de impozite, taxe, contribuţii, precum şi cele administrate de organele vamale, stabilite de organele competente, dobânzile se datoreazã începând cu ziua imediat urmãtoare scadenţei impozitului, taxei sau contribuţiei, pentru care s-a stabilit diferenţa, pânã la data stingerii acesteia inclusiv; b) pentru impozitele, taxele şi contribuţiile stinse prin executare silitã, pânã la data întocmirii procesului-verbal de distribuire inclusiv. În cazul plãţii preţului în rate, dobânzile se calculeazã pânã la data întocmirii procesului-verbal de distribuire a avansului. Pentru suma rãmasã de platã dobânda este datoratã de cãtre cumpãrãtor; c) pentru impozitele, taxele şi contribuţiile debitorului declarat insolvabil, pânã la data încheierii procesului-verbal de constatare a insolvabilitãţii inclusiv." 88. Articolul 110 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 110 Dobânzi şi penalitãţi de întârziere în cazul plãţilor efectuate prin decontare bancarã (1) Nedecontarea de cãtre unitãţile bancare a sumelor cuvenite bugetului general consolidat, în termen de 3 zile lucrãtoare de la data debitãrii contului plãtitorului, nu îl exonereazã pe plãtitor de obligaţia de platã a sumelor respective şi atrage pentru acesta dobânzi şi penalitãţi de întârziere la nivelul celor prevãzute la art. 109 şi 114, dupã termenul de 3 zile. (2) Pentru recuperarea sumelor datorate bugetului şi nedecontate de unitãţile bancare, precum şi a dobânzilor şi penalitãţilor de întârziere prevãzute la alin. (1), plãtitorul se poate îndrepta împotriva unitãţii bancare respective." 89. La articolul 111, alineatele (1) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins: "(1) În cazul creanţelor fiscale stinse prin compensare, dobânzile şi penalitãţile de întârziere se datoreazã pânã la data stingerii inclusiv. Data stingerii este, pentru compensãrile la cerere, data depunerii la organul competent a cererii de compensare, iar pentru compensãrile efectuate înaintea restituirii sau rambursãrii sumei cuvenite debitorului, data depunerii cererii de rambursare sau restituire. ................................................................. (4) Pentru obligaţiile fiscale neplãtite la termen, atât înainte, cât şi dupã deschiderea procedurii de reorganizare judiciarã, se datoreazã dobânzi şi penalitãţi de întârziere pânã la data deschiderii procedurii de faliment. Pentru obligaţiile fiscale nãscute dupã data deschiderii procedurii de faliment şi neplãtite la termen nu se datoreazã dobânzi şi penalitãţi de întârziere." 90. Articolul 112 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 112 Dobânzi în cazul înlesnirilor la platã Pe perioada pentru care au fost acordate înlesniri la plata obligaţiilor fiscale restante se datoreazã dobânzi." 91. Articolul 113 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 113 Dobânzi în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget (1) Pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au dreptul la dobândã din ziua urmãtoare expirãrii termenului prevãzut de art. 106 alin. (1^1) sau art. 191, dupã caz. Acordarea dobânzilor se face la cererea contribuabililor. (2) Nivelul dobânzii este cel prevãzut la art. 109 alin. (5) şi se suportã din acelaşi buget şi acelaşi venit bugetar din care se restituie ori se ramburseazã, dupã caz, sumele solicitate de cãtre plãtitori." 92. La articolul 114, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins: "(4) În cazul în care s-au acordat înlesniri la platã, penalitatea de întârziere se datoreazã pânã la data de întâi a lunii urmãtoare celei în care s-au acordat înlesnirile. Nerespectarea înlesnirilor la platã, aşa cum au fost acordate, conduce la calculul penalitãţilor de întârziere de la data încetãrii, conform legii, a valabilitãţii înlesnirilor." 93. Articolul 115 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 115 Înlesniri la plata obligaţiilor fiscale (1) La cererea temeinic justificatã a contribuabililor, organul fiscal competent poate acorda pentru obligaţiile fiscale restante, atât înaintea începerii executãrii silite, cât şi în timpul efectuãrii acesteia, înlesniri la platã, în condiţiile legii. (2) La cererea temeinic justificatã a debitorilor, persoane fizice sau juridice, creditorii bugetari locali, prin autoritãţile administraţiei publice locale care administreazã aceste bugete, pot acorda, pentru obligaţiile bugetare restante pe care le administreazã, urmãtoarele înlesniri la platã: a) eşalonãri la plata impozitelor, taxelor, chiriilor, redevenţelor, contribuţiilor şi a altor obligaţii la bugetul local; b) amânãri la plata impozitelor, taxelor, chiriilor, contribuţiilor şi a altor obligaţii la bugetul local; c) eşalonãri la plata dobânzilor şi/sau a penalitãţilor de orice fel, cu excepţia dobânzilor datorate pe perioada de eşalonare; d) amânãri şi/sau scutiri ori amânãri şi/sau reduceri de dobânzi şi/sau penalitãţi de întârziere, cu excepţia dobânzilor datorate pe perioada de amânare; e) scutiri sau reduceri de impozite şi taxe locale, în condiţiile legii. (3) Procedura de acordare a înlesnirilor la platã pentru creanţele bugetare locale se stabileşte prin acte normative speciale. (4) Pentru acordarea înlesnirilor la platã creditorii bugetari locali vor cere debitorilor constituirea de garanţii. (5) Pentru obligaţiile la bugetul local, datorate şi neachitate dupã data de 1 iulie 2003 de cãtre persoanele fizice, garanţia este: a) o sumã egalã cu douã rate medii din eşalonare, reprezentând obligaţii bugetare locale eşalonate şi dobânzi calculate, în cazul eşalonãrilor la platã; b) o sumã rezultatã din raportul dintre contravaloarea debitelor amânate şi dobânzile calculate şi numãrul de luni aprobate pentru amânare la platã, în cazul amânãrilor la platã. (6) Pentru obligaţiile la bugetul local, datorate şi neachitate dupã data de 1 iulie 2003 de cãtre persoanele juridice, garanţia este de 100% din totalul creanţei bugetare locale pentru care s-a acordat înlesnirea." 94. La articolul 119, alineatele (2), (3) şi (9) vor avea urmãtorul cuprins: "(2) Se dispun mãsuri asigurãtorii sub forma popririi asigurãtorii şi sechestrului asigurãtoriu asupra bunurilor mobile şi/sau imobile proprietate a debitorului, precum şi asupra veniturilor acestuia, când existã pericolul ca acesta sã se sustragã, sã-şi ascundã ori sã-şi risipeascã patrimoniul, periclitând sau îngreunând în mod considerabil colectarea, precum şi în cazul suspendãrii executãrii actului administrativ prevãzute la art. 179. (3) Aceste mãsuri pot fi luate şi în cazul în care creanţa nu a fost încã individualizatã şi nu a devenit scadentã. Mãsurile asigurãtorii dispuse atât de organele fiscale competente, cât şi de instanţele judecãtoreşti ori de alte organe competente, dacã nu au fost desfiinţate în condiţiile legii, rãmân valabile pe toatã perioada executãrii silite, fãrã îndeplinirea altor formalitãţi. O datã cu individualizarea creanţei şi ajungerea acesteia la scadenţã, în cazul neplãţii, mãsurile asigurãtorii se transformã în mãsuri executorii. ................................................................. (9) Dacã valoarea bunurilor proprii ale debitorului nu acoperã integral creanţa fiscalã a bugetului general consolidat, mãsurile asigurãtorii pot fi înfiinţate şi asupra bunurilor deţinute de cãtre debitor în proprietate comunã cu terţe persoane, pentru cota-parte deţinutã de acesta." 95. La articolul 126, alineatele (8) şi (9) vor avea urmãtorul cuprins: "(8) În cazul în care asupra aceloraşi venituri ori bunuri ale debitorului a fost pornitã executarea, atât pentru realizarea titlurilor executorii privind creanţe fiscale, cât şi pentru titluri ce se executã în condiţiile prevãzute de alte dispoziţii legale, executarea silitã se va face, potrivit dispoziţiilor prezentului cod, de cãtre organele de executare prevãzute de acesta. (9) Când se constatã cã domiciliul fiscal al debitorului se aflã în raza teritorialã a altui organ de executare, titlul executoriu împreunã cu dosarul executãrii vor fi trimise acestuia, înştiinţându-se, dacã este cazul, organul de la care s-a primit titlul executoriu." 96. La articolul 127, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins: "(2) Organul de executare coordonator înscrie în întregime debitul în evidenţele sale şi ia mãsuri de executare silitã, comunicând întregul debit organelor de executare în a cãror razã teritorialã se aflã domiciliile fiscale ale celorlalţi codebitori, aplicându-se dispoziţiile art. 126." 97. La articolul 130, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins: "(1) Executarea silitã a creanţelor fiscale se efectueazã în temeiul unui titlu executoriu emis potrivit prevederilor prezentului cod de cãtre organul de executare competent în a cãrui razã teritorialã îşi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui înscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu. ................................................................... (3) Executarea silitã începe numai dupã ce organul fiscal a transmis debitorului înştiinţarea de platã prin care i se comunicã acestuia suma datoratã, iar dupã înştiinţare au trecut 15 zile de la comunicare." 98. La articolul 130, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (3^1) cu urmãtorul cuprins: "(3^1) Înştiinţarea de platã este act premergãtor executãrii silite." 99. La articolul 130, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins: "(4) Titlul executoriu emis potrivit alin. (1) de organul de executare competent va conţine, pe lângã elementele prevãzute la art. 38 alin. (2), urmãtoarele: codul de identificare fiscalã, domiciliul fiscal al acestuia, precum şi orice alte date de identificare; cuantumul şi natura sumelor datorate şi neachitate, temeiul legal al puterii executorii a titlului." 100. La articolul 130, dupã alineatul (8) se introduc alineatele (9) şi (10) cu urmãtorul cuprins: "(9) În cazul în care instituţiile publice transmit titluri executorii privind venituri proprii spre executare silitã organelor fiscale, sumele astfel realizate se fac venit la bugetul de stat sau local, dupã caz. (10) În cazul în care autoritãţile administraţiei publice locale transmit titluri executorii privind venituri proprii spre executare silitã organelor fiscale din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, sumele astfel realizate se fac venit la bugetul de stat." 101. La articolul 136, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) Înaintea valorificãrii bunurilor, acestea vor fi evaluate. În acest scop, organul de executare va apela la organe şi persoane de specialitate, care sunt obligate sã îşi îndeplineascã atribuţiile ce le revin în acest sens. Dispoziţiile art. 48 se aplicã în mod corespunzãtor." 102. Titlul articolului 137 va avea urmãtorul cuprins: "Suspendarea, întreruperea sau încetarea executãrii silite" 103. La articolul 137, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins: "(5) În cazul în care popririle înfiinţate de organul de executare genereazã imposibilitatea debitorului de a-şi continua activitatea economicã, cu consecinţe sociale deosebite, creditorul fiscal poate dispune, la cererea debitorului şi ţinând seama de motivele invocate de acesta, fie suspendarea temporarã totalã, fie suspendarea temporarã parţialã a executãrii silite prin poprirea conturilor bancare." 104. La articolul 143, alineatul (9) va avea urmãtorul cuprins: "(9) Biroul de carte funciarã va comunica organelor de executare, la cererea acestora, în termen de 10 zile, celelalte drepturi reale şi sarcini care greveazã imobilul urmãrit, precum şi titularii acestora, care vor fi înştiinţaţi de cãtre organul de executare şi chemaţi la termenele fixate pentru vânzarea bunului imobil şi distribuirea preţului." 105. La articolul 151, litera i) a alineatului (4) va avea urmãtorul cuprins: "i) menţiunea cã toţi cei interesaţi în cumpãrarea bunurilor trebuie sã prezinte dovada emisã de organele fiscale cã nu au obligaţii fiscale restante;". 106. La articolul 151, litera h) a alineatului (7) va avea urmãtorul cuprins: "h) dovada, emisã de organele fiscale, cã nu are obligaţii fiscale restante faţã de acestea." 107. La articolul 152, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) Vânzarea la licitaţie a bunurilor sechestrate este organizatã de o comisie condusã de un preşedinte." 108. La articolul 152, dupã alineatul (1) se introduc alineatele (1^1) - (1^3) cu urmãtorul cuprins: "(1^1) Comisia de licitaţie este constituitã din 3 persoane desemnate de organul de conducere al creditorului bugetar. (1^2) Comisia de licitaţie verificã şi analizeazã documentele de participare şi afişeazã la locul licitaţiei, cu cel puţin o orã înaintea începerii acesteia, lista cuprinzând ofertanţii care au depus documentaţia completã de participare. (1^3) Ofertanţii se identificã dupã numãrul de ordine de pe lista de participare, dupã care preşedintele comisiei anunţã obiectul licitaţiei, precum şi modul de desfãşurare a acesteia." 109. La articolul 152, alineatul (8) va avea urmãtorul cuprins: "(8) În procesul-verbal prevãzut la alin. (7) se vor menţiona, pe lângã elementele prevãzute la art. 38 alin. (2), şi urmãtoarele: numele şi prenumele sau denumirea cumpãrãtorului, precum şi domiciliul fiscal al acestuia; numãrul dosarului de executare silitã; indicarea bunurilor adjudecate, a preţului la care bunul a fost adjudecat şi a taxei pe valoarea adãugatã, dacã este cazul; toţi cei care au participat la licitaţie şi sumele oferite de fiecare participant, precum şi, dacã este cazul, menţionarea situaţiilor în care vânzarea nu s-a realizat." 110. La articolul 155, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins: "(3) În cazul în care cumpãrãtorul cãruia i s-a încuviinţat plata preţului în rate nu plãteşte restul de preţ în condiţiile şi la termenele stabilite, el va putea fi executat silit pentru plata sumei datorate în temeiul titlului executoriu emis de organul de executare competent pe baza procesului-verbal de adjudecare." 111. La articolul 156, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins: "(2) În cazul în care debitorii cãrora urma sã li se restituie bunuri potrivit alin. (1) nu se mai aflã la domiciliul fiscal declarat şi, în urma demersurilor întreprinse, nu au putut fi identificaţi, organul fiscal va proceda la înştiinţarea acestora, cu procedura prevãzutã pentru comunicarea prin publicitate potrivit art. 39 alin. (3), cã bunul în cauzã este pãstrat la dispoziţia proprietarului pânã la împlinirea termenului de prescripţie, dupã care va fi valorificat potrivit dispoziţiilor legale privind valorificarea bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului, dacã legea nu prevede altfel." 112. Articolul 157 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 157 Darea în platã (1) În tot cursul executãrii silite asupra bunurilor imobile ale debitorului persoanã juridicã, inclusiv în perioada în care poate avea loc reluarea procedurii de valorificare în condiţiile art. 156 alin. (1), creanţele fiscale administrate de Ministerul Finanţelor Publice şi cele ale bugetelor locale pot fi stinse, la cererea debitorului, cu acordul creditorului fiscal, prin trecerea în proprietatea publicã a statului sau, dupã caz, a unitãţii administrativ-teritoriale a bunurilor imobile supuse executãrii silite. (2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi în cazul în care executarea silitã este suspendatã ca urmare a aprobãrii unei înlesniri la plata obligaţiilor fiscale, potrivit art. 115. (3) În scopul prevãzut la alin. (1) organul abilitat sã efectueze procedura de executare silitã, potrivit legii, va transmite cererea, împreunã cu un exemplar al dosarului de executare silitã şi propunerile sale, comisiei numite prin ordin al ministrului finanţelor publice sau, dupã caz, de cãtre unitatea administrativ-teritorialã, care va decide asupra modului de soluţionare a acesteia şi va dispune organului abilitat sã efectueze procedura de executare silitã, încheierea procesului-verbal de trecere în proprietatea publicã a bunului imobil şi stingerea creanţelor fiscale administrate de Ministerul Finanţelor Publice sau a celor locale pentru care s-a început executarea silitã. (4) Comisia prevãzutã la alin. (3) va decide stingerea creanţelor fiscale prin trecerea în proprietatea publicã a unor bunuri imobile supuse executãrii silite, numai în condiţiile existenţei unor solicitãri de preluare în administrare, potrivit legii, a acestor bunuri. (5) De la data depunerii cererii de cãtre debitor pânã la data întocmirii procesului-verbal de trecere în proprietatea publicã, bunul imobil rãmâne indisponibilizat. (6) Procesul-verbal de trecere în proprietatea publicã a bunului imobil constituie titlu de proprietate. Operaţiunea de transfer al dreptului de proprietate, ca efect al dãrii în platã, este scutitã de taxa pe valoarea adãugatã. (7) Bunurile imobile trecute în proprietatea publicã conform alin. (1) pot fi date în administrare în condiţiile legii. (8) În cazul în care bunurile imobile trecute în proprietatea publicã conform prezentului cod au fost revendicate şi restituite, potrivit legii, terţelor persoane, debitorul persoanã juridicã va fi obligat la plata sumelor stinse prin aceastã modalitate." 113. La articolul 158, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins: "(5) Sumele recuperate în contul cheltuielilor de executare silitã se fac venit la bugetul din care au fost avansate, cu excepţia sumelor reprezentând cheltuieli de executare silitã a creanţelor fiscale administrate de Ministerul Finanţelor Publice, care se fac venit la bugetul de stat, dacã legea nu prevede altfel." 114. La articolul 161, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) Creditorii fiscali care au un privilegiu prin efectul legii şi care îndeplinesc condiţia de publicitate sau posesie a bunului mobil au prioritate, în condiţiile prevãzute la art. 131 alin. (7), la distribuirea sumei rezultate din vânzare faţã de alţi creditori care au garanţii reale asupra bunului respectiv." 115. Articolul 164 se abrogã. 116. La articolul 166, alineatul (3) se abrogã. 117. La articolul 168, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) În cazuri excepţionale, pentru motive temeinice, Guvernul, respectiv autoritãţile deliberative la nivel local, prin hotãrâre, pot aproba anularea unor creanţe fiscale." 118. La articolul 168, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins: "(4) În cazul creanţelor fiscale datorate bugetelor locale, suma prevãzutã la alin. (3) reprezintã limita maximã pânã la care, prin hotãrâre, autoritãţile deliberative pot stabili plafonul creanţelor fiscale care pot fi anulate." 119. La articolul 169, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins: "(1) Împotriva titlului de creanţã, precum şi împotriva altor acte administrative fiscale se poate formula contestaţie potrivit legii. Contestaţia este o cale administrativã de atac şi nu înlãturã dreptul la acţiune al celui care se considerã lezat în drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia, în condiţiile legii. .................................................................. (3) Baza de impunere şi impozitul, taxa sau contribuţia stabilite prin decizie de impunere se contestã numai împreunã." 120. La articolul 169, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (3^1) cu urmãtorul cuprins: "(3^1) Pot fi contestate în condiţiile alin. (3) şi deciziile de impunere prin care nu sunt stabilite impozite, taxe, contribuţii sau alte sume datorate bugetului general consolidat." 121. La articolul 170, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins: "(1^1) Obiectul contestaţiei îl constituie numai sumele şi mãsurile stabilite şi înscrise de organul fiscal în titlul de creanţã sau în actul administrativ fiscal atacat, cu excepţia contestaţiei împotriva refuzului nejustificat de emitere a actului administrativ fiscal." 122. La articolul 170, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins: "(2) Contestaţia se depune la organul fiscal, respectiv vamal, al cãrui act administrativ este atacat şi nu este supusã taxelor de timbru." 123. La articolul 173, litera a) a alineatului (1) va avea urmãtorul cuprins: "a) contestaţiile care au ca obiect impozite, taxe, contribuţii, datorie vamalã, precum şi accesorii ale acestora, al cãror cuantum este sub 5 miliarde lei, se soluţioneazã de cãtre organele competente constituite la nivelul direcţiilor generale unde contestatorii au domiciliul fiscal sau, dupã caz, de cãtre organul fiscal stabilit la art. 31 alin. (3)." 124. La articolul 173, dupã litera a) a alineatului (1) se introduce litera a^1) cu urmãtorul cuprins: "a^1) contestaţiile formulate de marii contribuabili, care au ca obiect impozite, taxe, contribuţii, datorie vamalã, precum şi accesorii ale acestora, al cãror cuantum este sub 5 miliarde lei, se soluţioneazã de cãtre organele competente constituite în cadrul respectivelor direcţii generale de administrare a marilor contribuabili;". 125. La articolul 173, dupã alineatul (2) se introduc alineatele (2^1) şi (2^2) cu urmãtorul cuprins: "(2^1) Contestaţiile formulate de cei care se considerã lezaţi de refuzul nejustificat de emitere a actului administrativ fiscal se soluţioneazã de cãtre organul ierarhic superior organului fiscal competent sã emitã acel act. (2^2) Contestaţiile formulate împotriva actelor administrative fiscale emise de autoritãţile administraţiei publice locale se soluţioneazã de cãtre acestea." 126. Articolul 174 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 174 Decizia sau dispoziţia de soluţionare (1) În soluţionarea contestaţiei, organul competent se pronunţã prin decizie sau dispoziţie, dupã caz. (2) Decizia sau dispoziţia emisã în soluţionarea contestaţiei este definitivã în sistemul cãilor administrative de atac." 127. La articolul 178, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins: "(2) Organul de soluţionare competent poate suspenda procedura, la cerere, dacã sunt motive întemeiate. La aprobarea suspendãrii, organul de soluţionare competent va stabili şi termenul pânã la care se suspendã procedura. Suspendarea poate fi solicitatã o singurã datã. (3) Procedura administrativã este reluatã la încetarea motivului care a determinat suspendarea sau, dupã caz, la expirarea termenului stabilit de organul de soluţionare competent potrivit alin. (2), indiferent dacã motivul care a determinat suspendarea a încetat sau nu." 128. La titlul X, dupã titlul acestuia se introduce articolul 182^1 cu urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 182^1 Infracţiuni (1) Sustragerea, substituirea, degradarea sau înstrãinarea de cãtre debitor ori de cãtre terţe persoane a bunurilor sechestrate în conformitate cu prevederile prezentului cod se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 1 an sau cu amendã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei. (2) Reţinerea şi nevãrsarea de cãtre plãtitorii obligaţiilor fiscale a sumelor reprezentând impozite şi contribuţii cu reţinere la sursã, în cel mult 30 de zile de la scadenţã, constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendã de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei. " 129. La articolul 183 alineatul (1), dupã litera k) se introduce litera l) cu urmãtorul cuprins: "l) refuzul debitorului supus executãrii silite de a preda bunurile organului de executare spre a fi sechestrate sau de a le pune la dispoziţia acestuia pentru a fi identificate şi evaluate." 130. La articolul 183, litera d) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins: "d) cu amendã de la 500.000 lei la 15.000.000 lei, pentru persoanele fizice, şi cu amendã de la 5.000.000 lei la 100.000.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul sãvârşirii faptelor prevãzute la alin. (1) lit. a), b), f)-l)." 131. La articolul 183, dupã alineatul (3) se introduc alineatele (4) şi (5) cu urmãtorul cuprins: "(4) Nedepunerea la termen a declaraţiilor fiscale pentru obligaţiile datorate bugetelor locale se sancţioneazã potrivit <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. (5) Sumele încasate în condiţiile prezentului titlu se fac venit la bugetul de stat sau bugetele locale, dupã caz." 132. Dupã articolul 183 se introduce articolul 183^1 cu urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 183^1 Contravenţii şi sancţiuni la regimul produselor accizabile (1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte: a) producerea de produse accizabile ce intrã sub incidenţa sistemului de antrepozitare fiscalã, în afara unui antrepozit fiscal autorizat de cãtre autoritatea fiscalã competentã; b) deţinerea de produse accizabile în afara regimului suspensiv, care nu au fost introduse în sistemul de accizare conform titlului VII din Codul fiscal; c) neanunţarea autoritãţii fiscale competente, în termenul legal, despre modificãrile aduse datelor iniţiale avute în vedere la eliberarea autorizaţiei; d) deţinerea în afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcãrii, potrivit titlului VII din Codul fiscal, fãrã a fi marcate sau marcate necorespunzãtor ori cu marcaje false; e) nerespectarea programului de lucru al antrepozitului fiscal, aşa cum a fost aprobat de autoritatea fiscalã competentã; f) practicarea, de cãtre producãtori sau de cãtre importatori, de preţuri de vânzare mai mici decât costurile ocazionate de producerea sau importul produselor accizabile vândute, la care se adaugã acciza şi taxa pe valoarea adãugatã; g) neînscrierea distinctã în facturi a valorii accizelor sau a impozitului la ţiţeiul şi gazele naturale din producţia internã, în cazurile prevãzute la titlul VII din Codul fiscal; h) neutilizarea documentelor fiscale prevãzute de titlul VII din Codul fiscal; i) neefectuarea, prin unitãţi bancare, a decontãrilor între furnizori şi cumpãrãtori, ca persoane juridice, de produse accizabile; j) amplasarea mijloacelor de mãsurare a producţiei şi a concentraţiei de alcool şi distilate în alte locuri decât cele prevãzute expres în titlul VIII din codul fiscal sau deteriorarea sigiliilor aplicate de cãtre supraveghetorul fiscal şi nesesizarea organului fiscal în cazul deteriorãrii lor; k) nesolicitarea desemnãrii supraveghetorului fiscal în vederea desigilãrii cisternelor sau recipientelor în care se transportã alcoolul şi distilatele în vrac; l) transportul de alcool etilic şi de distilate, efectuat prin cisterne sau recipiente care nu poartã sigiliile supraveghetorului fiscal, au sigilii deteriorate sau nu sunt însoţite de documentul de însoţire prevãzut la titlul VII din Codul fiscal; m) fabricarea de alcool sanitar de cãtre alte persoane decât antrepozitarii autorizaţi pentru producţie de alcool etilic; n) comercializarea în vrac, pe piaţa internã, a alcoolului sanitar; o) circulaţia şi comercializarea în vrac a alcoolului etilic rafinat şi a distilatelor în alte scopuri decât cele expres prevãzute în titlul VIII din Codul fiscal; p) neevidenţierea corectã în registrul special a cantitãţilor de alcool şi distilate importate în vrac; q) neevidenţierea la organele fiscale teritoriale a situaţiilor privind modul de valorificare a alcoolului şi distilatelor; r) nesolicitarea organului fiscal teritorial în vederea desigilãrii instalaţiilor de fabricaţie, precum şi neevidenţierea în registrul destinat acestui scop a informaţiilor privind capacitãţile reale de distilare, data şi ora sigilãrii şi desigilãrii cazanelor sau a celorlalte instalaţii de fabricaţie a ţuicii şi a rachiurilor de fructe; s) practicarea de preţuri de vânzare cu amãnuntul mai mici decât preţurile minime stabilite de produse, potrivit titlului VIII din Codul fiscal, la care se adaugã taxa pe valoarea adãugatã; ş) comercializarea, la preţuri mai mari decât preţurile maxime de vânzare cu amãnuntul declarate, a produselor pentru care s-au stabilit astfel de preţuri; t) comercializarea produselor ce nu se regãsesc în listele cuprinzând preţurile maxime de vânzare cu amãnuntul declarate de cãtre agenţii economici producãtori şi importatori; ţ) refuzul agenţilor economici producãtori de ţigarete de a prelua şi de a distruge, în condiţiile prevãzute de lege, cantitãţile de produse din tutun confiscate; u) folosirea conductelor mobile, a furtunurilor elastice sau a altor conducte de acest fel, utilizarea rezervoarelor necalibrate, precum şi amplasarea înaintea contoarelor a unor canale sau robinete prin care se pot extrage cantitãţi de alcool sau distilate necontorizate; v) comercializarea în vrac şi utilizarea ca materie primã, pentru fabricarea bãuturilor alcoolice, a alcoolului etilic şi a distilatelor cu concentraţia alcoolicã sub 96,0% în volum; x) comercializarea, prin pompele staţiilor de distribuţie, a altor uleiuri minerale decât cele din categoria gazelor petroliere lichefiate, benzinelor şi motorinelor auto, precum şi a petrolului lampant, care corespund standardelor naţionale de calitate; y) funcţionarea instalaţiilor de producere alcool etilic sau distilate, în afara programului de lucru aprobat de Comisia de autorizare a antreprozitelor fiscale din cadrul Ministerului Finanţelor Publice; z) producerea sau comercializarea produselor accizabile într-un antrepozit fiscal în perioada în care autorizaţia a fost revocatã sau anulatã, iar comisia de autorizare nu a emis autorizaţie specialã pentru valorificarea stocurilor de produse. (2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu amendã de la 200.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, precum şi cu: a) confiscarea produselor, iar în situaţia în care acestea au fost vândute, confiscarea sumelor rezultate din aceastã vânzare, în cazurile prevãzute la lit. a), b), d), l), m), n), o), x), y) şi z); b) confiscarea cisternelor, recipientelor şi a mijloacelor de transport utilizate în transportul alcoolului etilic şi al distilatelor, în cazul prevãzut la lit. l); c) revocarea autorizaţiei de antrepozit fiscal sau, dupã caz, oprirea activitãţii, pe o perioadã de 1-3 luni, pentru situaţiile prevãzute la lit. d), e), j), m), n), o), u), x), y) şi z). Cererea pentru o nouã autorizaţie poate fi depusã numai dupã o perioadã de cel puţin 6 luni de la data revocãrii." 133. Articolul 184 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 184 Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele fiscale competente. (2) Constatarea şi sancţionarea faptelor ce constituie contravenţie potrivit art. 183^1 se fac de personalul de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi al unitãţilor sale teritoriale. (3) Contravenţiile prevãzute la art. 183 alin. (1) lit. b) se aplicã pentru faptele constatate dupã data intrãrii în vigoare a prezentului cod. (4) În cazul aplicãrii sancţiunii amenzii potrivit art. 183 şi 183^1, contribuabilul are posibilitatea achitãrii în termen de 48 de ore a jumãtate din minimul amenzii prevãzute în prezentul cod, agentul constatator fãcând menţiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal de constatare şi sancţionare contravenţionalã." 134. La titlul XI, dupã titlul acestuia se introduce articolul 186^1 cu urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 186^1 Dispoziţii privind regimul vamal Neplata la termenul legal a impozitelor, taxelor sau altor sume ce se datoreazã, potrivit legii, în vamã, atrage interzicerea efectuãrii altor operaţiuni de vãmuire pânã la stingerea integralã a acestora." 135. La articolul 187, dupã alineatul (1) se introduc alineatele (1^1) şi (1^2) cu urmãtorul cuprins: "(1^1) Statul şi unitãţile administrativ-teritoriale rãspund patrimonial pentru prejudiciile cauzate contribuabilului de funcţionarii publici din cadrul organelor fiscale, în exercitarea atribuţiilor de serviciu. (1^2) Rãspunderea statului şi a unitãţilor administrativ-teritoriale nu înlãturã rãspunderea funcţionarilor publici din cadrul organelor fiscale în exercitarea cu rea-credinţã sau gravã neglijenţã a atribuţiilor de serviciu." 136. La articolul 187, dupã alineatul (3) se introduc alineatele (4)-(7) cu urmãtorul cuprins: "(4) Unitãţile administrativ-teritoriale, în calitate de creditor fiscal local, pot constitui lunar fonduri pentru acordarea de stimulente personalului din compartimentele de specialitate, cu atribuţii în administrarea creanţelor fiscale locale, prin aplicarea unei cote de 5% asupra sumelor încasate: a) prin executarea silitã, conform legii; b) în cadrul procedurii de reorganizare judiciarã şi a falimentului; c) din impozitele şi taxele locale stabilite ca urmare a constatãrii de bunuri sau servicii impozabile ori taxabile, stabilite suplimentar peste nivelul celor declarate de contribuabil, rezultat al inspecţiilor fiscale efectuate, precum şi din dobânzile şi penalitãţile de întârziere aferente acestora. (5) Aprobarea stimulentelor prevãzute la alin. (4) se face de cãtre ordonatorul de credite, la propunerea conducãtorului compartimentului de specialitate. (6) Plata stimulentelor aprobate se face în cursul lunii curente pentru luna precedentã. (7) Sumele constituite conform alin. (4), rãmase necheltuite la finele anului curent, se reporteazã cu aceeaşi destinaţie în anul urmãtor." 137. La articolul 188, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins: "(1) În aplicarea prezentului cod, Guvernul adoptã norme metodologice de aplicare, în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a legii de aprobare a prezentei ordonanţe. (2) Formularele necesare şi instrucţiunile de utilizare a acestora privind administrarea creanţelor fiscale se aprobã prin ordin al ministrului finanţelor publice." 138. La articolul 188, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins: "(4) Formularele necesare şi instrucţiunile de utilizare a acestora, privind realizarea creanţelor bugetului general consolidat administrate de alte organe, se aprobã prin ordin al ministrului de resort sau al conducãtorului instituţiei publice, dupã caz." 139. Articolul 189 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 189 Scutirea organelor fiscale de plata taxelor Organele fiscale sunt scutite de taxe, tarife, comisioane sau cauţiuni pentru cererile, acţiunile şi orice alte mãsuri pe care le îndeplinesc în vederea administrãrii creanţelor fiscale, cu excepţia celor privind comunicarea actului administrativ fiscal." 140. Articolul 190 va avea urmãtorul cuprins: "ARTICOLUL 190 Înscrierea creanţelor la Arhiva Electronicã de Garanţii Reale Mobiliare Pentru creanţele fiscale administrate de cãtre Ministerul Finanţelor Publice, acesta este autorizat ca operator care, prin unitãţile sale teritoriale, ca agenţi împuterniciţi, sã înscrie creanţele cuprinse în titluri executorii la Arhiva Electronicã de Garanţii Reale Mobiliare." 141. La articolul 192, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins: "(1) Confiscãrile dispuse potrivit legii se duc la îndeplinire de cãtre organele care au dispus confiscarea. Confiscãrile dispuse de procurori sau de instanţele de judecatã se duc la îndeplinire de cãtre Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Administraţiei şi Internelor sau, dupã caz, de cãtre alte autoritãţi publice abilitate de lege, prin organele competente, stabilite prin ordin comun al conducãtorilor instituţiilor în cauzã, iar valorificarea se face de organele competente ale Ministerului Finanţelor Publice, conform legii." 142. La articolul 196 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins: "(2) În situaţia contestaţiilor aflate în curs de soluţionare formulate împotriva actelor de control prin care a fost reverificatã aceeaşi perioadã şi acelaşi tip de obligaţie fiscalã şi pentru care din instrumentarea cauzelor penale de cãtre organele competente nu rezultã existenţa prejudiciului, se vor menţine obligaţiile stabilite anterior." 143. La articolul 200, litera c) va avea urmãtorul cuprins: "c) <>Ordonanţa Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 14 august 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;". 144. La articolul 200, dupã litera f) se introduc literele g)-k) cu urmãtorul cuprins: "g) pct. 5 din <>cap. I al anexei la Legea nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 321 din 6 iulie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; h) <>art. 3 din Legea nr. 87/1994 privind combaterea evaziunii fiscale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 29 iulie 2003; i) <>art. IV alin. (1)-(5) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor mãsuri financiare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 116/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2004; j) <>art. 246 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003; k) <>art. 61 alin. (3) din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 1 august 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare." ART. II <>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 11 martie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 27 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR, VIOREL HREBENCIUC
Bucureşti, 17 mai 2004. Nr. 174. ------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email