Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 158 din 15 mai 2006  privind aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 165/2005 pentru modificarea   Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 158 din 15 mai 2006 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 165/2005 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 444 din 23 mai 2006

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
Se aprobã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 165 din 24 noiembrie 2005 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.100 din 6 decembrie 2005, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. La articolul unic, înaintea punctului 1 se introduc douãzeci şi patru de noi puncte, punctele 1-24, cu urmãtorul cuprins:
"1. La articolul 18, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
«(4) Contribuabilul fãrã domiciliu fiscal în România, care are obligaţia de a depune declaraţii la organele fiscale, trebuie sã desemneze un împuternicit, cu domiciliul fiscal în România, care sã îndeplineascã, în numele şi din averea contribuabilului, obligaţiile acestuia din urmã faţã de organul fiscal.»
2. La articolul 25 alineatul (2), dupã litera d) se introduce o nouã literã, litera d^1), cu urmãtorul cuprins:
«d^1) persoana juridicã, pentru obligaţiile fiscale datorate de sediile secundare ale acesteia;».
3. La articolul 27, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Persoana juridicã rãspunde solidar cu debitorul declarat insolvabil în condiţiile prezentului cod sau declarat insolvent dacã, direct ori indirect, controleazã, este controlatã sau se aflã sub control comun cu debitorul, dacã desfãşoarã efectiv aceeaşi activitate sau aceleaşi activitãţi ca şi debitorul şi dacã este îndeplinitã cel puţin una dintre urmãtoarele condiţii:
a) dobândeşte, cu orice titlu, dreptul de proprietate asupra unor active corporale de la debitor, iar valoarea contabilã a acestor active reprezintã cel puţin jumãtate din valoarea contabilã netã a tuturor activelor corporale ale dobânditorului;
b) are raporturi comerciale contractuale cu clienţii şi/sau cu furnizorii, alţii decât cei de utilitãţi, care, în proporţie de cel puţin jumãtate, au avut sau au raporturi contractuale cu debitorul;
c) are raporturi de muncã sau civile de prestãri de servicii cu cel puţin jumãtate dintre angajaţii sau prestatorii de servicii ai debitorului.»
4. Dupã articolul 68 se introduce un nou articol, articolul 68^1, cu urmãtorul cuprins:
«ARTICOLUL 68^1
Termenul de soluţionare a cererilor contribuabililor
(1) Cererile depuse de cãtre contribuabil potrivit prezentului cod se soluţioneazã de cãtre organul fiscal în termen de 45 de zile de la înregistrare.
(2) În situaţiile în care, pentru soluţionarea cererii, sunt necesare informaţii suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungeşte cu perioada cuprinsã între data solicitãrii şi data primirii informaţiilor solicitate.»
5. La articolul 76 alineatul (1), litera b) va avea urmãtorul cuprins:
«b) categoriile de obligaţii fiscale de declarare, potrivit legii, denumite vector fiscal; categoriile de obligaţii fiscale care se înscriu în vectorul fiscal se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice;»
6. La articolul 78, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«(1) Evidenţele contabile şi fiscale vor fi pãstrate, dupã caz, la domiciliul fiscal al contribuabilului, la sediile secundare ale acestuia, inclusiv pe suport electronic, sau pot fi încredinţate spre pãstrare unei societãţi autorizate, potrivit legii, sã presteze servicii de arhivare.»
7. La articolul 78, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
«(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), evidenţele contabile şi fiscale ale exerciţiului financiar în curs se pãstreazã, dupã caz, la domiciliul fiscal al contribuabililor, la sediile secundare ale acestora sau, în perioada 1-25 a lunii urmãtoare, la sediul persoanei fizice ori juridice autorizate pentru prelucrarea lor în vederea întocmirii declaraţiilor fiscale.»
8. La articolul 79 alineatul (3), dupã litera c) se introduce o nouã literã, litera d), cu urmãtorul cuprins:
«d) pentru obligaţia fiscalã nu rezultã, în perioada de raportare, sume de platã, dar existã obligaţia declarativã, conform legii.»
9. La articolul 84, alineatul (6) va avea urmãtorul cuprins:
«(6) Decizia de impunere şi decizia referitoare la obligaţiile de platã accesorii constituie şi înştiinţãri de platã, de la data comunicãrii acestora, în condiţiile în care se stabilesc sume de platã.»
10. La articolul 92 alineatul (3), dupã litera d) se introduce o nouã literã, litera d^1), cu urmãtorul cuprins:
«d^1) stabilirea corectã a bazei de impunere, a diferenţelor datorate în plus sau în minus, dupã caz, faţã de creanţa fiscalã declaratã şi/sau stabilitã, dupã caz, la momentul începerii inspecţiei fiscale;»
11. La articolul 92 alineatul (3), litera e) va avea urmãtorul cuprins:
«e) stabilirea de diferenţe de obligaţii fiscale de platã, precum şi a obligaţiilor fiscale accesorii aferente acestora;».
12. La articolul 96, partea introductivã a alineatului (3) va avea urmãtorul cuprins:
«(3) La celelale categorii de contribuabili inspecţia fiscalã se efectueazã asupra creanţelor nãscute în ultimii 3 ani fiscali pentru care existã obligaţia depunerii declaraţiilor fiscale. Inspecţia fiscalã se poate extinde pe perioada de prescripţie a dreptului de a stabili obligaţii fiscale, dacã este identificatã cel puţin una dintre urmãtoarele situaţii:».
13. La articolul 96 alineatul (3), litera b) va avea urmãtorul cuprins:
«b) nu au fost depuse declaraţii fiscale în interiorul termenului de prescripţie;».
14. La articolul 100 alineatul (2), dupã litera c) se introduce o nouã literã, litera d), cu urmãtorul cuprins:
«d) în cazul refacerii controlului ca urmare a unei dispoziţii de reverificare cuprinse în decizia de soluţionare a contestaţiei.»
15. La articolul 100, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
«(3) Pe durata unei inspecţii fiscale pentru soluţionarea unei cereri a contribuabilului, organul de inspecţie poate decide efectuarea unei inspecţii generale sau parţiale. În acest caz, prin excepţie de la prevederile alin. (1), avizul de inspecţie se comunicã contribuabilului chiar în cursul efectuãrii inspecţiei pentru soluţionarea cererii.»
16. La articolul 102, dupã alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3)-(5), cu urmãtorul cuprins:
«(3) Perioadele în care derularea inspecţiei fiscale este suspendatã nu sunt incluse în calculul duratei acesteia, conform prevederilor alin. (1) şi (2).
(4) Conducãtorul inspecţiei fiscale competent poate decide suspendarea unei inspecţii fiscale ori de câte ori sunt motive justificate pentru aceasta.
(5) Condiţiile şi modalitãţile de suspendare a unei inspecţii fiscale se vor stabili prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.»
17. La articolul 107, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) La finalizarea inspecţiei fiscale, raportul întocmit va sta la baza emiterii deciziei de impunere care va cuprinde şi diferenţe în plus sau în minus, dupã caz, faţã de creanţa fiscalã existentã la momentul începerii inspecţiei fiscale. În cazul în care baza de impunere nu se modificã, acest fapt va fi stabilit printr-o decizie privind nemodificarea bazei de impunere.»
18. Dupã articolul 109 se introduce un nou articol, articolul 109^1, cu urmãtorul cuprins:
«ARTICOLUL 109^1
Certificatul de atestare fiscalã
(1) Certificatul de atestare fiscalã se emite de organul fiscal competent, la solicitarea contribuabilului.
(2) Certificatul de atestare fiscalã se elibereazã pe baza datelor cuprinse în evidenţa pe plãtitor a organului fiscal competent şi cuprinde creanţele fiscale exigibile, existente în sold în ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii, denumitã lunã de referinţã.
(3) În primele 5 zile lucrãtoare ale lunii se emit certificate de atestare fiscalã în care se menţioneazã creanţele fiscale exigibile, existente în sold la sfârşitul lunii anterioare lunii de referinţã.
(4) Certificatul de atestare fiscalã se emite în termen de 5 zile lucrãtoare de la data depunerii cererii de cãtre contribuabil şi poate fi utilizat de contribuabil pe o perioadã de pânã la 30 de zile de la data emiterii. În cazul persoanelor fizice, perioada în care poate fi utilizat este de pânã la 90 de zile de la data emiterii. Pe perioada de utilizare, certificatul poate fi prezentat de contribuabil, în original sau în copie legalizatã, oricãrui solicitant.
(5) În situaţia în care, în conformitate cu art. 112 alin. (3), existã cereri de compensare aflate în termenul legal de soluţionare, certificatul fiscal se elibereazã cu menţiunea cerere de compensare în curs de soluţionare pentru suma de ... .»
19. La articolul 110, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Plata obligaţiilor fiscale se efectueazã de cãtre debitori, distinct pe fiecare impozit, taxã, contribuţie şi alte sume datorate bugetului general consolidat, inclusiv majorãri de întârziere. Dispoziţiile art. 1093 din Codul civil se aplicã în mod corespunzãtor.»
20. La articolul 110, dupã alineatul (3) se introduc patru noi alineate, alineatele (4)-(7), cu urmãtorul cuprins:
«(4) Pentru creanţele fiscale administrate de Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã şi unitãţile subordonate, organul fiscal, la cererea debitorului, va efectua îndreptarea erorilor din documentele de platã întocmite de acesta şi va considera valabilã plata de la momentul efectuãrii acesteia, în suma şi din contul debitorului înscrise în documentul de platã, cu condiţia debitãrii contului acestuia şi a creditãrii unui cont bugetar.
(5) Prevederile alin. (4) se aplicã în mod corespunzãtor şi de cãtre celelalte autoritãţi publice care, potrivit legii, administreazã creanţe fiscale.
(6) Cererea poate fi depusã în termen de un an de la data plãţii, sub sancţiunea decãderii.
(7) Procedura de îndreptare a erorilor va fi aprobatã prin ordin al ministrului finanţelor publice.»
21. La articolul 116, dupã alineatul (1) se introduc douã noi alineate, alineatele (1^1) şi (1^2), cu urmãtorul cuprins:
«(1^1) Pentru diferenţele suplimentare de creanţe fiscale rezultate din corectarea declaraţiilor sau modificarea unei decizii de impunere, majorãrile de întârziere se datoreazã începând cu ziua imediat urmãtoare scadenţei creanţei fiscale pentru care s-a stabilit diferenţa şi pânã la data stingerii acesteia inclusiv.
(1^2) În situaţia în care diferenţele rezultate din corectarea declaraţiilor sau modificarea unei decizii de impunere sunt negative în raport cu sumele stabilite iniţial, se datoreazã majorãri de întârziere pentru suma datoratã dupã corectare ori modificare, începând cu ziua imediat urmãtoare scadenţei şi pânã la data stingerii acesteia inclusiv.»
22. La articolul 116, alineatul (2) litera b) se abrogã.
23. Articolul 120 va avea urmãtorul cuprins:
«ARTICOLUL 120
Dobânzi în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget
(1) Pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au dreptul la dobândã din ziua urmãtoare expirãrii termenului prevãzut la art. 113 alin. (2) sau la art. 199, dupã caz. Acordarea dobânzilor astfel acumulate se face la cererea contribuabililor.
(2) Dobânda datoratã este la nivelul majorãrii de întârziere prevãzute de prezentul cod şi se suportã din acelaşi buget din care se restituie ori se ramburseazã, dupã caz, sumele solicitate de plãtitori.»
24. La articolul 126, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Se dispun mãsuri asigurãtorii sub forma popririi asigurãtorii şi sechestrului asigurãtoriu asupra bunurilor publice mobile şi/sau imobile proprietate a debitorului, precum şi asupra veniturilor acestuia, când existã pericolul ca acesta sã se sustragã, sã îşi ascundã ori sã îşi risipeascã patrimoniul, periclitând sau îngreunând în mod considerabil colectarea.»"
2. La articolul unic, punctul 1 devine punctul 25.
3. La articolul unic, dupã punctul 1, devenit punctul 25, se introduce un nou punct, punctul 26, cu urmãtorul cuprins:
"26. La articolul 133, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
«(5) Pentru efectuarea procedurii de executare silitã este competent organul de executare în a cãrui razã teritorialã se gãsesc bunurile urmãribile, coordonarea întregii executãri revenind organului de executare în a cãrui razã teritorialã îşi are domiciliul fiscal debitorul sau organul de executare competent, desemnat potrivit art. 33, dupã caz. În cazul în care executarea silitã se face prin poprire, aplicarea mãsurii de executare silitã se face de cãtre organul de executare coordonator.»"
4. La articolul unic, punctul 2 devine punctul 27.
5. La articolul unic, dupã punctul 2, devenit punctul 27, se introduc opt noi puncte, punctele 28-35, cu urmãtorul cuprins:
"28. La articolul 146, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«(1) Dacã terţul poprit înştiinţeazã organul de executare cã nu datoreazã vreo sumã de bani debitorului urmãrit, precum şi în cazul în care se invocã alte neregularitãţi privind înfiinţarea popririi, instanţa judecãtoreascã în a cãrei razã teritorialã se aflã domiciliul sau sediul terţului poprit, la cererea organului de executare ori a altei pãrţi interesate, pe baza probelor administrate, va pronunţa menţinerea sau desfiinţarea popririi.»
29. La articolul 154, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
«(1) Bunurile mobile şi/sau imobile, proprietate a debitorului, pot fi valorificate individual şi/sau în ansamblu dacã organul de executare apreciazã cã astfel acestea pot fi vândute în condiţii mai avantajoase.»
30. La articolul 154, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
«(1^1) Organul de executare îşi poate schimba opţiunea în orice fazã a executãrii, cu reluarea procedurii.»
31. La articolul 158, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
«(4) Anunţul privind vânzarea cuprinde urmãtoarele elemente:
a) denumirea organului fiscal emitent;
b) data la care a fost emis;
c) numele şi semnãtura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, şi ştampila organului fiscal emitent;
d) numãrul dosarului de executare silitã;
e) bunurile care se oferã spre vânzare şi descrierea lor sumarã;
f) preţul de evaluare ori preţul de pornire a licitaţiei, în cazul vânzãrii la licitaţie, pentru fiecare bun oferit spre vânzare;
g) indicarea, dacã este cazul, a drepturilor reale şi a privilegiilor care greveazã bunurile;
h) data, ora şi locul vânzãrii;
i) invitaţia, pentru toţi cei care pretind vreun drept asupra bunurilor, sã înştiinţeze despre aceasta organul de executare înainte de data stabilitã pentru vânzare;
j) invitaţia cãtre toţi cei interesaţi în cumpãrarea bunurilor sã se prezinte la termenul de vânzare la locul fixat în acest scop şi pânã la acel termen sã prezinte oferte de cumpãrare;
k) menţiunea cã ofertanţii sunt obligaţi sã depunã, în cazul vânzãrii prin licitaţie, pânã la termenul de vânzare, o taxã de participare reprezentând 10% din preţul de pornire a licitaţiei;
l) menţiunea cã toţi cei interesaţi în cumpãrarea bunurilor trebuie sã prezinte dovada emisã de organele fiscale cã nu au obligaţii fiscale restante;
m) data afişãrii publicaţiei de vânzare.»
32. La articolul 163, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
«(1^1) În cazul bunurilor sechestrate ce nu au putut fi valorificate nici la a treia licitaţie, cu ocazia reluãrii procedurii în cadrul termenului de prescripţie, dacã organul de executare considerã cã nu se impune o nouã evaluare, preţul de pornire a licitaţiei nu poate fi mai mic decât 50% din preţul de evaluare a bunurilor.»
33. La articolul 164, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
«(2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi în cazul în care executarea silitã este suspendatã ca urmare a aprobãrii unei înlesniri la plata obligaţiilor fiscale, potrivit legi.»
34. La articolul 164, dupã alineatul (7) se introduc douã noi alineate, alineatele (7^1) şi (7^2), cu urmãtorul cuprins:
«(7^1) La data întocmirii procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publicã a statului a bunului imobil înceteazã mãsura de indisponibilizare a acestuia, precum şi, dacã este cazul, calitatea de administrator-sechestru a persoanelor desemnate conform legii.
(7^2) Eventualele cheltuieli de administrare efectuate în perioada cuprinsã între data încheierii procesului-verbal de trecere în proprietatea publicã a statului a bunurilor imobile şi preluarea în administrare prin hotãrâre a Guvernului sunt suportate de instituţia publicã solicitantã. În cazul în care Guvernul hotãrâşte darea în administrare cãtre altã instituţie publicã decât cea solicitantã, cheltuielile de administrare se suportã de cãtre instituţia publicã cãreia i s-a dat în administrare.»
35. La articolul 164, dupã alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu urmãtorul cuprins:
«(9) În cazul în care, în interiorul termenului de prescripţie a creanţelor fiscale, comisia prevãzutã la alin. (3) este sesizatã asupra unor aspecte privind bunurile imobile, necunoscute la data aprobãrii cererii debitorului, aceasta poate decide, pe baza documentelor prezentate, revocarea, în tot sau în parte, a deciziei prin care s-a aprobat stingerea unor creanţe fiscale prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publicã a statului. Debitorul persoanã juridicã va fi obligat la plata sumelor stinse prin aceastã modalitate.»"
6. La articolul unic, punctul 3 devine punctul 36.
7. La articolul unic, punctul 4 devine punctul 37.
8. La articolul unic, dupã punctul 4, devenit punctul 37, se introduc patru noi puncte, punctele 38-41, cu urmãtorul cuprins:
"38. Articolul 185 va avea urmãtorul cuprins:
«ARTICOLUL 185
Suspendarea executãrii actului administrativ fiscal
(1) Introducerea contestaţiei pe calea administrativã de atac nu suspendã executarea actului administrativ fiscal.
(2) Dispoziţiile prezentului articol nu aduc atingere dreptului contribuabilului de a cere suspendarea actului administrativ fiscal, în temeiul <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare, cu condiţia depunerii unei garanţii la nivelul sumei contestate.»
39. La articolul 189 alineatul (1), litera b) va avea urmãtorul cuprins:
«b) neîndeplinirea la termen a obligaţiilor de declarare prevãzute de lege, a bunurilor şi veniturilor impozabile sau, dupã caz, a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume;».
40. Articolul 199 va avea urmãtorul cuprins:
«ARTICOLUL 199
Dispoziţii privind termenele
Termenele în curs la data intrãrii în vigoare a prezentului cod se calculeazã dupã normele legale în vigoare la data când au început sã curgã.»
41. Dupã articolul 200 se introduce un nou articol, articolul 200^1, cu urmãtorul cuprins:
«ARTICOLUL 200^1
Constatarea faptelor ce pot constitui infracţiuni
Constatarea faptelor ce pot constitui infracţiuni în condiţiile <>art. 296^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, este de competenţa organului fiscal din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã şi a Gãrzii Financiare.»"
ART. II
(1) Dispoziţiile prezentei legi intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplicã actelor de procedurã îndeplinite începând cu aceastã datã. Prin excepţie, dispoziţiile <>art. 109^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã de la data de întâi a lunii urmãtoare celei în care a intrat în vigoare prezenta lege.
(2) Suspendarea executãrii actului administrativ fiscal dispusã de organul de soluţionare a contestaţiei înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi continuã sã îşi producã efectele pânã la soluţionarea contestaţiei.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 15 mai 2006.
Nr. 158.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016