Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 151 din 14 mai 2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 40/2004 pentru modificarea si completarea Legii spitalelor nr. 270/2003
EMITENT: PARLAMENTUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ART. I
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 40 din 29 ianuarie 2004 pentru modificarea si completarea <>Legii spitalelor nr. 270/2003 , adoptata in temeiul <>art. 1 pct. V.2 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92 din 31 ianuarie 2004, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I punctul 3, literele a), b), f), g), h) si n) ale articolului 8 vor avea urmatorul cuprins:
"a) spitalul general este spitalul care are organizate in structura, de regula, 3 din cele 4 specialitati de baza, respectiv medicina interna, pediatrie, obstetrica-ginecologie si chirurgie;
b) spitalul de specialitate este spitalul care asigura asistenta medicala intr-o specialitate in conexiune cu alte specialitati complementare;
........................................................................................ f) spitalul municipal si spitalul orasenesc sunt spitale generale care au in componenta cel putin specialitatile de baza, cu exceptia spitalelor municipale organizate in resedinta de judet;
g) spitalul comunal este unitatea sanitara cu paturi, care asigura asistenta medicala de specialitate pentru populatia din mai multe localitati rurale apropiate, avand in componenta sectii sau compartimente de medicina interna, pediatrie si obstetrica;
h) spitalul clinic este spitalul care are in componenta cel putin doua clinici universitare care asigura asistenta medicala, desfasoara activitate de invatamant, cercetare stiintifica medicala si de educatie continua. Institutele, centrele medicale si spitalele de specialitate care au in componenta o clinica universitara sunt spitale clinice;
......................................................................................
n) institutele si centrele medicale clinice sunt unitati de asistenta medicala de specialitate in care se desfasoara si activitate de invatamant si cercetare stiintifica medicala, de indrumare si coordonare metodologica pe domeniile lor de activitate, precum si de educatie medicala continua; pentru asistenta medicala de specialitate se pot organiza centre medicale in care nu se desfasoara activitate de invatamant medical si cercetare stiintifica medicala;"
2. La articolul I, dupa punctul 4 se introduc punctele 4^1 si 4^2 cu urmatorul cuprins:
"4^1. Literele b), f) si k) ale alineatului (3) al articolului 10 vor avea urmatorul cuprins:
«b) sectii sau compartimente de specialitate cu un numar minim de paturi, aprobate prin ordin al ministrului sanatatii pentru: medicina interna, anestezie si terapie intensiva, chirurgie generala, traumatologie si ortopedie, pediatrie, obstetrica-ginecologie si neonatologie, boli infectioase, neurologie, O.R.L. si oftalmologie, cu exceptia situatiilor in care in localitatea respectiva functioneaza spitale de specialitate. Optional se pot organiza sectii sau compartimente si in alte specialitati;
.......................................................................................
f) servicii sau compartimente de prevenire si control al infectiilor nozocomiale, in functie de numarul de paturi din spital;
.......................................................................................
k) serviciu sau compartiment de relatii cu publicul si alte servicii.»
4^2 . Alineatul (7) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
«(7) Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor se stabileste prin lege.»"
3. La articolul I punctul 5, alineatul (8) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
"(8) Membrii Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor primesc o indemnizatie lunara in cuantum de 48% din salariul unui secretar de stat, cu conditia participarii la toate sedintele din luna respectiva."
4. La articolul I punctul 6, alineatul (3) al articolului 15 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Membrii Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor sunt incompatibili cu calitatea de membru in organele de conducere ale spitalelor si nu pot detine cabinete sau clinici private."
5. La articolul I, dupa punctul 6 se introduce punctul 6^1 cu urmatorul cuprins:
"6^1 . Alineatele (1) si (3) ale articolului 19 vor avea urmatorul cuprins:
«Art. 19. - (1) Infiintarea sau desfiintarea spitalelor publice se face prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Sanatatii, cu avizul consiliului local, respectiv judetean, sau de catre ministerele si institutiile cu retea sanitara proprie, cu avizul Ministerului Sanatatii.
.......................................................................................
(3) Reorganizarea, schimbarea sediului si a denumirilor pentru spitalele publice se aproba prin ordin al ministrului sanatatii, la propunerea conducerii spitalelor, cu avizul consiliului judetean sau al consiliului local, dupa caz, iar in cazul unitatilor sanitare din subordinea ministerelor si a institutiilor cu retea sanitara proprie, prin ordin sau decizie a ministrului ori a directorului institutiei, cu avizul Ministerului Sanatatii. Structura organizatorica a unitatilor sanitare din subordinea ministerelor si institutiilor cu retea sanitara proprie se stabileste cu avizul Ministerului Sanatatii.»"
6. La articolul I punctul 7, articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Conducerea executiva a spitalelor publice este asigurata de comitetul director.
(2) Din comitetul director fac parte:
a) directorul general;
b) directorul general adjunct medical, pentru spitalele cu peste 200 de paturi, cu exceptia spitalelor clinice, institutelor si centrelor medicale clinice;
c) contabilul-sef;
d) directorul administrativ, pentru spitalele cu peste 200 de paturi, cu exceptia spitalelor clinice, institutelor si centrelor medicale clinice;
e) directorul de ingrijiri, de profesie asistent medical, pentru spitalele cu peste 400 de paturi.
(3) Persoanele care detin clinici private ori sunt actionari sau asociati la societati comerciale care au in obiectul de activitate furnizarea de servicii medicale sunt incompatibile cu calitatea de membru in comitetul director al spitalului.
(4) Membrii comitetului director sunt numiti pe o perioada de 4 ani de catre consiliul de administratie, prin concurs organizat in conditiile legii.
(5) Comitetul director conduce intreaga activitate a spitalului intre sedintele consiliului de administratie, in conformitate cu hotararile acestuia.
(6) Directorul general conduce activitatea comitetului director.
(7) Conducerea executiva a spitalelor publice cu un numar mai mic de 200 de paturi este asigurata de directorul general si de contabilul-sef.
(8) In cadrul spitalului se organizeaza consiliul medical, format din medicii sefi de sectie, sefi de departamente, laboratoare sau compartimente.
(9) Atributiile si competentele consiliului medical se aproba prin ordin al ministrului sanatatii, cu avizul Colegiului Medicilor din Romania."
7. La articolul I, punctul 9 va avea urmatorul cuprins:
"9. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 25. - (1) Consiliul de administratie este format din 7-9 membri, in functie de marimea spitalului si de complexitatea serviciilor medicale acordate. Presedintele consiliului de administratie este ales din randul membrilor sai, cu majoritate simpla din numarul total.
(2) Membrii consiliului de administratie sunt:
a) doi reprezentanti ai Ministerului Sanatatii sau ai directiei de sanatate publica, dupa caz;
b) doi reprezentanti numiti de consiliul judetean ori local, dintre care unul specialist in finante publice locale, sau de ministerele ori institutiile cu retea sanitara proprie, dupa caz;
c) un reprezentant al Colegiului Medicilor din Romania;
d) un reprezentant al Ordinului Asistentilor Medicali din Romania;
e) directorul general;
f) doi reprezentanti ai universitatii sau facultatii de medicina, pentru spitalele clinice, universitare, institutele si centrele medicale clinice.
(3) Pentru spitalele din sistemul de aparare, ordine publica, siguranta nationala si autoritate judecatoreasca, membrii in consiliul de administratie al spitalului sunt desemnati conform reglementarilor proprii.
(4) Validarea componentei nominale a consiliului de administratie se face de catre Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor. Pana la constituirea Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor, validarea componentei nominale a consiliilor de administratie se face, dupa caz, de catre directia de sanatate publica, Ministerul Sanatatii, respectiv directiile de specialitate din cadrul ministerelor si institutiilor cu retea sanitara proprie.
(5) La sedintele consiliului de administratie participa, fara drept de vot, cate un reprezentant al organizatiilor sindicale si patronale semnatare ale contractului colectiv de munca la nivel de ramura sanitara.
(6) Consiliul de administratie este condus de catre presedinte.
(7) Atributiile principale ale consiliului de administratie sunt urmatoarele:
a) aproba bugetul de venituri si cheltuieli al spitalului, precum si situatiile financiare anuale, in conditiile legii;
b) organizeaza concurs pentru ocuparea functiilor de director general, director general adjunct medical, a celorlalte functii de director si a functiei de contabil-sef, in baza regulamentului aprobat in acest scop prin ordin al ministrului sanatatii; presedintele consiliului de administratie numeste in functie persoanele care au promovat concursul;
c) aproba masurile pentru dezvoltarea activitatii spitalului, in concordanta cu nevoile de servicii medicale ale populatiei;
d) aproba planul de achizitii publice, precum si lista investitiilor si a lucrarilor de reparatii curente sau capitale care urmeaza sa se realizeze intr-un exercitiu financiar, in conditiile legii;
e) analizeaza modul de indeplinire a obligatiilor comitetului director si activitatea directorului general, dispunand masuri de imbunatatire a activitatii;
f) negociaza, prin presedinte si directorul general, contractele de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurari de sanatate.
(8) Consiliul de administratie se intruneste lunar sau ori de cate ori este nevoie, la solicitarea majoritatii membrilor sai, a presedintelui sau a directorului general, si ia decizii cu majoritatea simpla din numarul total al membrilor.»"
8. La articolul I, punctul 10 se abroga.
9. La articolul I punctul 11, alineatul (1) al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Pentru spitalele clinice si universitare, precum si pentru institutele si centrele medicale clinice, candidatii la functia de director general trebuie sa fie cadre didactice universitare de predare si sa indeplineasca conditiile prevazute la alin. (2) si (3). Pentru institutele si centrele medicale clinice pot participa si cercetatori stiintifici gradul I."
10. La articolul I, dupa punctul 12 se introduce punctul 12^1 cu urmatorul cuprins:
"12^1 . Alineatul (2) al articolului 29 va avea urmatorul cuprins:
«(2) Revocarea membrilor comitetului director, si anume a directorului general, a directorului general adjunct medical, a directorului administrativ, a contabilului-sef sau a directorului de ingrijiri, in cazul nerealizarii indicatorilor de performanta a activitatii stabiliti in contractul de administrare sau in cazul savarsirii de abuzuri ori de abateri, se face de catre consiliul de administratie. Ministerul Sanatatii, directia de sanatate publica si/sau ministerul de resort pot propune revocarea membrilor comitetului director.»"
11. La articolul I punctul 15, alineatul (1) al articolului 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35. - (1) Spitalele publice sunt institutii publice finantate din venituri proprii si functioneaza pe principiul autonomiei financiare. Veniturile proprii ale spitalelor publice provin din sumele incasate pentru serviciile medicale prestate pe baza de contracte incheiate cu casele de asigurari de sanatate si din alte surse, conform legii."
12. La articolul I punctul 16, alineatul (3) al articolului 36 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Bugetele locale participa la finantarea unor cheltuieli de intretinere si gospodarire, reparatii, consolidare, extindere, modernizare si finalizare a constructiilor unitatilor sanitare publice, de interes judetean sau local, in limita creditelor bugetare aprobate cu aceasta destinatie in bugetele locale."
13. La articolul I punctul 19, articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39. - (1) In cazul existentei unor datorii la data numirii conducerii spitalului, acestea vor fi evidentiate separat in contractul de administrare prin care se vor stabili posibilitatile si intervalul in care aceste datorii vor fi lichidate, in conditiile legii.
(2) In situatii deosebite care afecteaza starea de sanatate a populatiei, declarate prin ordin al ministrului sanatatii, datoriile care necesita suplimentarea bugetului de venituri si cheltuieli aprobate se suporta din Fondul de rezerva al Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate."
14. La articolul I, dupa punctul 19 se introduc punctele 19^1 si 19^2 cu urmatorul cuprins:
"19^1 . Alineatul (1) al articolului 40 va avea urmatorul cuprins:
«Art. 40. - (1) Auditul public intern se exercita de catre o structura specializata, organizata in conditiile legii la nivelul spitalului. In cazul in care nu este organizata o astfel de structura specializata, auditul public intern se exercita de catre structura specializata din cadrul directiei de sanatate publica sau din cadrul Ministerului Sanatatii, respectiv de ministerul de resort, dupa caz.»
19^2 . Dupa articolul 40 se introduce articolul 40^1 cu urmatorul cuprins:
«Art. 40^1 . - (1) Fondul de dezvoltare a spitalului se constituie din urmatoarele surse:
a) cota-parte din amortizarea calculata lunar si cuprinsa in bugetul de venituri si cheltuieli al spitalului, cu pastrarea echilibrului financiar;
b) sume rezultate din valorificarea bunurilor disponibile, precum si din cele casate cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare;
c) sponsorizari cu destinatia "dezvoltare";
d) o cota de 20% din excedentul bugetului de venituri si cheltuieli inregistrat la finele exercitiului financiar;
e) sume rezultate din inchirieri sau concesionari.
(2) Fondul de dezvoltare se utilizeaza pentru procurarea de echipamente si aparatura medicala si de laborator, necesare desfasurarii activitatii spitalului, si se aproba o data cu bugetul de venituri si cheltuieli.
(3) Soldul fondului de dezvoltare ramas la finele anului se reporteaza in anul urmator, fiind folosit cu aceeasi destinatie.»"
15. La articolul I, dupa punctul 21 se introduce punctul 21^1 cu urmatorul cuprins:
"21^1 . Alineatul (2) al articolului 45 va avea urmatorul cuprins:
«(2) Cadrele didactice care isi desfasoara activitatea in unitatile sanitare prevazute la art. 6 si 7, precum si in unitatile asimilate acestora beneficiaza de o indemnizatie minima de 50% din drepturile salariale cuvenite functiei si gradului profesional, acordata in plus fata de retributia cuvenita din invatamant.»"
ART. II
In termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se adopta legea privind organizarea si functionarea Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor.
ART. III
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se organizeaza concurs pentru ocuparea posturilor pentru functia de director general, precum si pentru celelalte functii care fac parte din comitetul director, la spitalele in care posturile nu sunt ocupate prin concurs.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 23 februarie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 14 mai 2004.
Nr. 151.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: