Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. I
Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 720 din 24 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 9, după alineatul (2^5) se introduce un nou alineat, alin. (2^6) cu următorul cuprins:
"(2^6) Agenţia Naţională are obligaţia să asigure anual fondurile bugetare necesare executării lucrărilor de înregistrare sistematică, în cadrul Programului naţional de cadastru şi carte funciară, pentru un număr de minimum trei unităţi administrativ-teritoriale din cadrul fiecărui judeţ, nominalizate de către consiliile judeţene."
2. La articolul 9, după alineatul (3^4) se introduce un nou alineat, alin. (3^5 ) cu următorul cuprins:
"(3^5) Prin derogare de la prevederile art. 222^2 alin. (5) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale altor acte normative care cuprind referiri la clauze de ajustare a preţului de contract, în cazul contractelor de servicii de înregistrare sistematică şi acordurilor-cadru încheiate în cadrul Programului naţional de cadastru şi carte funciară, contracte în care s-a prevăzut o clauză de ajustare a preţului unitar al contractului, preţul contractului se va ajusta pe baza cererii formulate de prestator şi a indicelui preţurilor de consum, pentru restul rămas de executat."
3. La articolul 9 alineatul (28), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. d^1), cu următorul cuprins:
"d^1) pentru personalul din cadrul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi instituţiile subordonate, durata concediului de odihnă plătit se poate stabili prin contractul colectiv de muncă aplicabil, cu încadrarea în sumele aprobate cu această destinaţie în bugetul propriu;"
4. La articolul 9, alineatele (34^1) şi (34^3)-(34^5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(34^1) În cadrul Programului naţional de cadastru şi carte funciară se finanţează, în condiţiile legii, şi lucrările de înregistrare sistematică ce vor fi iniţiate de unităţi administrativ-teritoriale, având ca obiect sectoare cadastrale, precum şi lucrările de întocmire a planurilor parcelare, ce vor fi coordonate de către comisiile locale de restituire a proprietăţilor funciare, în conformitate cu art. 40 alin. (4)-(12), indiferent de calitatea titularului dreptului, respectiv proprietar, titular al unui drept real asupra imobilului sau posesor de:
a) imobile din extravilan;
b) imobile din intravilan;
c) imobile din extravilan şi din intravilan.
.....................................................
(34^3) Finanţarea lucrărilor de înregistrare sistematică, precum şi a lucrărilor de întocmire a planurilor parcelare, ce vor fi coordonate de către comisiile locale de restituire a proprietăţilor funciare, în conformitate cu art. 40 alin. (4)-(12), prevăzute la alin. (34^1), se efectuează prin alocarea fiecărei unităţi administrativ-teritoriale de sume de la bugetul Agenţiei Naţionale, prin bugetele oficiilor teritoriale, în limita bugetului aprobat şi a acordului Consiliului de administraţie, pe bază de contract de finanţare multianual, care va conţine inclusiv clauze referitoare la procedura de monitorizare a lucrărilor de către Agenţia Naţională, prin oficiile teritoriale.
(34^4) Alocarea sumelor aprobate cu destinaţia prevăzută la alin. (34^1) unităţilor administrativ-teritoriale beneficiare se realizează ca urmare a aprobării de către Consiliul de administraţie, de la o poziţie distinctă de transferuri, din bugetul Agenţiei Naţionale, prin bugetele oficiilor teritoriale, şi constituie surse de finanţare complementare pentru bugetele acestora. Sumele primite de unităţile administrativ-teritoriale se evidenţiază la o poziţie distinctă de venituri în bugetele acestora.
(34^5) Agenţia Naţională finanţează lucrările de înregistrare sistematică iniţiate de unităţile administrativ-teritoriale, precum şi lucrările de întocmire a planurilor parcelare, ce vor fi coordonate de către comisiile locale de restituire a proprietăţilor funciare, în conformitate cu art. 40 alin. (4)-(12), în condiţiile alin. (34^1), într-un cuantum de maximum 109 lei + TVA/carte funciară, care se majorează pentru terenurile situate în extravilan cu coeficienţii aferenţi categoriilor de dificultate ale terenurilor în funcţie de relief prevăzuţi în anexele la Normele de timp pentru operaţiile necesare realizării lucrărilor de specialitate în cadrul Centrului Naţional de Cartografie, aprobate prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale. Cuantumul de maximum 109 lei + TVA/carte funciară se majorează pentru terenurile situate în intravilanul comunelor cu un coeficient de 2,6, pentru terenurile situate în intravilanul oraşelor, municipiilor şi reşedinţelor de judeţ se majorează cu un coeficient de 3,1, iar pentru terenurile situate în intravilanul localităţilor din judeţul Ilfov şi Bucureşti se majorează cu un coeficient de 3,5. Pentru imobilele situate în zonele de aplicare a Decretului-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispoziţiilor privitoare la cărţile funciare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 27 aprilie 1938, sumele rezultate ca urmare a majorării cuantumului de maximum 109 lei + TVA/carte funciară cu coeficienţii aferenţi categoriilor de dificultate ale terenurilor în funcţie de relief, în cazul imobilelor situate în extravilan, sau cu coeficienţii aferenţi, în cazul imobilelor situate în intravilan, se majorează cu un coeficient de 1,4."
5. La articolul 12, alineatul (16) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(16) În cazul în care documentele tehnice nu au fost contrasemnate în termenul prevăzut la alin. (18), situaţia reflectată de acestea se prezumă a fi în concordanţă cu situaţia tehnică şi juridică reală, până la proba contrară, iar terenurile şi construcţiile se vor înscrie în cartea funciară fie în baza actelor de proprietate, fie a situaţiei tehnico-juridice reflectate de documentele tehnice întocmite ca urmare a identificării realizate conform art. 11 alin. (2) lit. f) şi necontestate în perioada de afişare publică sau cu privire la care cererea de rectificare a fost respinsă."
6. La articolul 13, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (1^1)-(1^3), cu următorul cuprins:
"(1^1) În situaţia terenurilor din extravilan ce fac obiectul înregistrării sistematice, care se suprapun cu limitele fondului forestier înscrise în amenajamentele silvice, în documentele tehnice se va înscrie posesia de fapt, în favoarea posesorului terenului respectiv, cu condiţia prezentării următoarelor documente:
a) fişa de date a imobilului semnată de către deţinător şi de către persoana autorizată să efectueze lucrările de înregistrare sistematică;
b) adeverinţa eliberată de autorităţile administraţiei publice locale, în care se va menţiona poziţia din Registrul agricol în care figurează înregistrat deţinătorul imobilului, precum şi faptul că nu face parte din domeniul public sau nu a fost înscris în evidenţele Registrului agricol ca fiind în domeniul privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale;
c) nota de constatare întocmită pe baza datelor din teren de către reprezentanţii ocolului silvic care administrează fondul forestier, împreună cu proprietarul terenului şi persoana autorizată să efectueze lucrările de înregistrare sistematică, care să ateste faptul că nu sunt litigii cu privire la hotarul dintre cele două proprietăţi.
(1^2) În cazul imobilelor terenuri primite la schimb în baza decretelor de expropriere se va înscrie posesia în favoarea posesorului, sub condiţia prezentării următoarelor documente:
a) fişa de date a imobilului semnată de către deţinător şi de către persoana autorizată să efectueze lucrările de înregistrare sistematică;
b) adeverinţa eliberată de autorităţile administraţiei publice locale, în care se va menţiona:
(i) poziţia din Registrul agricol în care figurează înregistrat deţinătorul imobilului;
(ii) decretul de expropriere în baza căruia s-a realizat şi schimbul de terenuri.
(1^3) În cazul imobilelor terenuri primite ca urmare a actului/măsurii de strămutare se va înscrie posesia în favoarea posesorului, sub condiţia prezentării următoarelor documente:
a) fişa de date a imobilului semnată de către deţinător şi de către persoana autorizată să efectueze lucrările de înregistrare sistematică;
b) adeverinţa eliberată de autorităţile administraţiei publice locale, în care se va menţiona:
(i) poziţia din Registrul agricol în care figurează înregistrat deţinătorul imobilului;
(ii) actul de strămutare, dacă unitatea administrativ-teritorială identifică un astfel de act;
(iii) declaraţia autentică pe propria răspundere a posesorului cu privire la faptul strămutării."
7. La articolul 13, alineatele (14) şi (15) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(14) În cazul în care, cu prilejul efectuării măsurătorilor cadastrale cu privire la imobile situate în extravilan, care au făcut obiectul legilor fondului funciar, se constată că suprafaţa din măsurători este mai mare decât suprafaţa din actele de proprietate, rezerva rămâne la dispoziţia comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor, caz în care, în cartea funciară se notează în partea a II-a menţiunea proprietar neidentificat, rezerva comisiei locale de fond funciar, fără a fi intabulat dreptul de proprietate, preţul pe unitate de măsură, respectiv hectar sau imobil, urmând a se achita în cuantum de 50%.
.......................................................
(15) În cazul imobilelor ai căror proprietari, posesori sau alţi detentori precari, astfel cum sunt definiţi la art. 918 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu pot fi identificaţi cu ocazia efectuării din oficiu a lucrărilor de înregistrare sistematică, precum şi în lipsa documentelor prevăzute la alin. (1) cu privire la calitatea de posesor, în cartea funciară se notează în partea a II-a menţiunea proprietar neidentificat, fără a fi intabulat dreptul de proprietate. În acest caz, persoanele interesate vor putea solicita ulterior intabularea dreptului de proprietate al unităţii administrativ-teritoriale sau înscrierea adevăratului proprietar, în baza înscrisurilor justificative, fie notarea posesiei, cu respectarea următoarelor condiţii:
a) în cazul intabulării dreptului de proprietate al unităţii administrativ-teritoriale se va prezenta hotărârea de consiliu local prin care se atestă apartenenţa imobilului la domeniul public sau privat al unităţii administrativ-teritoriale;
b) în cazul înscrierii adevăratului proprietar se vor prezenta certificatul care să ateste identificarea imobilului în planul cadastral, în scopul de a certifica faptul că imobilul din actul de proprietate corespunde cu cel din plan şi faptul că imobilul este înregistrat în evidenţele fiscale sau, după caz, în registrul agricol, eliberat de primarul unităţii administrativ-teritoriale unde este amplasat acest imobil, precum şi actul care atestă dreptul de proprietate;
c) în cazul solicitării notării posesiei asupra imobilului se va prezenta certificatul care atestă identificarea imobilului în planul cadastral, prevăzut la lit. b), şi înscrisurile prevăzute la art. 41 alin. (8^1) lit. b) şi d)-f)."
8. La articolul 22, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(7) Registratorul răspunde pentru activitatea sa în condiţiile legii şi este subordonat profesional registratorului-şef. Registratorul de carte funciară are obligaţia să respecte reglementările speciale în materie de cadastru şi publicitate imobiliară şi practica unitară stabilită la nivel naţional prin deciziile cu caracter obligatoriu emise potrivit alin. (12)."
9. La articolul 24, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Intabularea în cartea funciară a transmisiunii drepturilor reale imobiliare ce operează prin efectul fuziunii/divizării se efectuează pe baza unei documentaţii cuprinzând:
a) încheierea registratorului de la registrul comerţului, prin care se dispune înregistrarea operaţiunii în registrul comerţului;
b) certificatul de înmatriculare în registrul comerţului;
c) proiectul de fuziune/divizare încheiat în formă autentică."
10. La articolul 26, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 26
(1) Pentru imobilul cu construcţie condominiu, din care unele părţi sunt comune indivize, iar restul sunt individuale, se întocmeşte o carte funciară a terenului, o carte funciară colectivă pentru întreaga construcţie şi câte o carte funciară individuală pentru fiecare proprietate individuală care poate fi reprezentată din apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă; prin asimilare, poate fi definit condominiu şi un tronson cu una sau mai multe scări, din cadrul clădirii de locuit, în condiţiile în care se poate delimita proprietatea comună."
11. La articolul 40, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Imobilele înscrise în titlurile de proprietate emise în baza legilor de restituire a proprietăţilor funciare se înscriu din oficiu în cartea funciară pe baza planurilor parcelare sau de încadrare în tarla, recepţionate de către oficiul teritorial, potrivit regulamentului aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale. Prin excepţie, în zonele în care se derulează contracte ce au ca obiect înregistrarea sistematică a imobilelor sau au fost demarate proceduri de achiziţie pentru astfel de contracte, planurile parcelare se recepţionează tehnic, cu atribuire de număr cadastral."
12. La articolul 41 alineatul (3) litera c), punctul (i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(i) procesul-verbal de vecinătate pentru limitele imobilelor vecine care nu sunt înscrise în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, semnat de către proprietarii sau posesorii cunoscuţi de autorităţile administraţiei publice locale că deţin imobilul sub nume de proprietar, iar în cazul imobilelor învecinate aflate în proprietatea statului, semnat de către concesionarii, administratorii sau titularii dreptului de folosinţă, cu titlu oneros sau gratuit;"
13. La articolul 41, alineatul (8^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(8^1) Pentru cazurile prevăzute la alin. (8), notarea posesiei în favoarea persoanelor fizice sau juridice se efectuează în baza următoarelor documente:
a) documentaţia cadastrală recepţionată de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară, cu excepţia situaţiilor prevăzute la alin. (8) lit. c)-e);
b) adeverinţă eliberată de primăria în a cărei rază teritorială este situat imobilul, din care să rezulte că:
(i) posesorul a plătit taxele şi impozitele locale ca un adevărat proprietar;
(ii) imobilul nu face parte din domeniul public al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale;
c) procesul-verbal de vecinătate pentru limitele imobilelor vecine care nu sunt înscrise în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, semnat de către proprietarii sau posesorii cunoscuţi de autorităţile administraţiei publice locale că deţin imobilul sub nume de proprietar, iar în cazul imobilelor învecinate aflate în proprietatea statului, semnat de către concesionarii, administratorii sau titularii dreptului de folosinţă, cu titlu oneros sau gratuit, cu excepţia situaţiilor prevăzute la alin. (8) lit. c)-e);
d) declaraţia, dată în formă autentică, prin care acesta declară că:
(i) posedă imobilul ca un adevărat proprietar;
(ii) este sau nu este căsătorit; în cazul în care este căsătorit, va preciza şi regimul matrimonial;
(iii) nu a înstrăinat sau grevat imobilul;
(iv) imobilul nu a fost scos din circuitul juridic;
(v) imobilul nu face obiectul vreunui litigiu;
(vi) imobilul este deţinut sau nu este deţinut pe cote-părţi; în cazul în care imobilul este deţinut pe cote-părţi, toţi posesorii vor declara întinderea cotelor.
e) înscrisul doveditor al posesiei, indiferent de forma în care este întocmit, atunci când acesta există;
f) copia de pe actele de identitate şi stare civilă sau certificatul de înmatriculare;
g) extrasul de carte funciară pentru informare, după caz."
ART. II
(1) Funcţiile de conducere prevăzute la art. II din Legea nr. 185/2018 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 31/2018 privind modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, cu modificările ulterioare, precum şi funcţia de registrator coordonator constituie funcţii unice, specifice oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliară, şi se evidenţiază în continuare în structura organizatorică a acestora, cu menţinerea tuturor drepturilor de natură salarială.
(2) Oficiile teritoriale şi structurile prevăzute la art. 3 alin. (3) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, îşi desfăşoară în continuare activitatea fără restricţii în ceea ce priveşte normativul de personal sau cel al funcţiilor de conducere.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
ALFRED-ROBERT SIMONIS
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Bucureşti, 10 ianuarie 2024.
Nr. 15.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: